Tälläisiä autoja ei enää tehdä

mazda626gc

Se on vaan yksinkertaisesti niin, ettei tämän http://www.autowiki.fi/index.php/Mazda_626_GC kaltaisia enää tehdä eikä ole tehty melkein 10 vuoteen.

Mulla on vuoden -84 Mazda 626 2.0 D. Ostin sen käytettynä -92 jolloin sillä oli ajettu noin 140tkm. Ajelin sillä ensiksi vuoteen -99, jolloin ostin lähes tuliterän kolmossarjalaisen bemarin. Se oli muuten hyvä auto, mutta vuoden sisällä siinä ilmeni ihan helvetisti vikoja. 2 kertaa vaihdeaski sanoi sopimuksensa irti, ilmastointilaitteen kompurasta meni laakerit, lasinpyyhkijän moottori kärähti ja lopuksi moottori päästi vedet öljyn joukkoon. Noh sitten laiton mazdan ajokuntoon, katsastin sen ja siitä tuli sitten lopullinen käyttöpeli. Ja bemari joutui jonkun toisen raukan vaivaksi.

Mittariin on nyt rullattu 760tkm 25 vuoden aikana. Mitään edes pienintä vikaa ei ole ilmennyt kaikki toimii loistavasti. Perushuolloilla, kulutusosien vaihdolla ja pienellä ruoste paikkauksella olen selvinnyt. Lisäksi tämä kyseinen auto on niin pirun mukava ja hyvä ajettava.

Tällä kirjoituksella haluan tuoda sitä faktaa esille, että parhaimmat ja kestävimmät autot on tehty 80- luvulla ja 90- luvun alkupuolella. 2000 luvun autot on täyttä paskaa. Just aamulla kävin antamassa naapurin uudelle passatille hieman apu käynnistysvirtaa, että se sai lähdettyä töihin.
Muutenkin nämä uudet autot on helvetin rumia. Epämääräisiä palloja jotka kaikki näyttää samalta paskalta.

Suosikaa vanhoja autoja jos arvostatte luotettavuutta ja halpaa ajoa. Erityisesti 80- luvun mazdat, toyotat, hondat, nissanit, volkkarit, fordit ja jenkit on tunnettuja kestävyydestään.

31

1626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan oikeassa

626gd on samaa laatua. pitkälti yli 200 tkm huolettomia ajoja lähes pelkkää kaupunkiliikennettä. Siihen vain ei tule vikoja.

• nykyautot hyviä

Sinulle sattunut Bmw oli vain huono yksilö, todellisuudessa autot ovat nykyään parempia kuin koskaan aikaisemmin.
      Turvallisia, mukavia, hyvin varusteltuja, luotettavia jne. Vanhalla autolla ajamiseen ei ole mitään muita järkeviä perusteita kuin taloudelliset syyt, kaikki ideologiat vanhojen autojen "hyvyydestä" on suorastaa naurettavia, itsellä ei ole 80 -luvun autoista kuin huonoja kokemuksia. Kuluvat osatkin kuluivat niissä nopeammin, parhaimmillaan jarrupalatkin uusittiin 40tkm välein, kun nykyautoilla ajaa helposti 150tkm alkuperäisillä jarrupaloilla.

• satusetä9

"Mittariin on nyt rullattu 760tkm 25 vuoden aikana. Mitään edes pienintä vikaa ei ole ilmennyt kaikki toimii loistavasti. "

jejep

• satusetämme
        satusetä9 kirjoitti:

"Mittariin on nyt rullattu 760tkm 25 vuoden aikana. Mitään edes pienintä vikaa ei ole ilmennyt kaikki toimii loistavasti. "

jejep

kateellinen, kun oma saksanseisoja lepää korjaamolla.

• sdhdasa
        satusetämme kirjoitti:

kateellinen, kun oma saksanseisoja lepää korjaamolla.

höpöjä kuka nyt jollain saksaseisojalla ajaisia ja vielä vähemmän riisillä...

• Ulkonäkö on ainakin minulle tärkeää autossa, ja sitä nykyautoissa EI ole.

Ja tuo jarrupalajuttu varmaankin on aikamoista yleistystä, ne kuluvat eri autoissa eri tavalla, ja eri kuskien ajotavat kuluttavat niitä eri tavoin.

Ainakin minä mieluummin ajan ja korjailen vanhaa autoa jo ihan pelkästään siksi, kun sen ulkonäkö miellyttää minua. Uudet näyttävät kamalalta.

Turhia mallimuutoksia koko ajan. En ymmärrä, miksi autojen pitää muka nyt olla erinäköisiä kuin esim. 10 vuotta sitten? Mitä "nykyisempää" tämä aika on kuin sekään?

En minä ainakaan tätä aikaa minään sen "nykyisempänä" aikana pidä kuin kymmenen vuoden takaistakaan aikaa. Viihde-elektroniikka tietysti on kehittynyt, mutta siinäkin on jo ammuttu yli joissain kohtaa. Turhiakin tuotteita on markkinoilla, esim. hirveästi virtaa kuluttavia televisiomalleja.

Minä ajan 1985 mallisella japanilaisella pikkuautolla, minulla on kännykkänä yhä Nokia 5110, TV on 90-luvulta, ainoastaan tietokone oheislaitteineen ja digikamera ovat 2000-lukuisia vempeleitä minulla.

Ja täytyy tietysti mainita leditaskulamppu, se on hyvä nykyajan keksintö, säästää pattereita, on tehnyt polkupyörän dynamonkin tarpeettomaksi. Ja on pienemmillä pattereillakin kirkkaampi kuin hehkupolttimolla olevat.

"Nykyaika" on hyvin pitkälti harhaa, sillä mielikuvalla vain saadaan ihmiset ostamaan kaikkea krääsää, jota he eivät oikeasti tarvitsisi.

• 80-luvulla autot vielä tehtiin "kotimaassaan", eikä missä sattuu halpamaissa, kuten nyt. Kyllä se varmaan laatua heikentää, kuten lyhyt malli-ikäkin aiheuttaa lastentauteja.
        Koko ajan turhaa "uudistamista" uudistamisen itsensä vuoksi, ja osat kalliita, kun mikään osa ei käy toisesta autosta toiseen, kuten takavuosina esim. samat ajovaloumpiot kävivät joihinkin muihinkin malleihin, nykyään ei, on jokaisessa eri, vaikka näyttää samalta. Järjetöntä puuhaa.

Tekniikkaa ei saisi päästää raakileena markkinoille, mutta nykyään sitä taitaa tapahtua enemmän kuin aiemmin.

• pitkälti
        M1978 kirjoitti:

80-luvulla autot vielä tehtiin "kotimaassaan", eikä missä sattuu halpamaissa, kuten nyt. Kyllä se varmaan laatua heikentää, kuten lyhyt malli-ikäkin aiheuttaa lastentauteja.
        Koko ajan turhaa "uudistamista" uudistamisen itsensä vuoksi, ja osat kalliita, kun mikään osa ei käy toisesta autosta toiseen, kuten takavuosina esim. samat ajovaloumpiot kävivät joihinkin muihinkin malleihin, nykyään ei, on jokaisessa eri, vaikka näyttää samalta. Järjetöntä puuhaa.

Tekniikkaa ei saisi päästää raakileena markkinoille, mutta nykyään sitä taitaa tapahtua enemmän kuin aiemmin.

samaa mieltä.
        Itse ajan 90-luvun loppupuolen japsilla, joskus tuntuu, että kaikki ne traagiset kertomukset autojen vioista ja varsinkin korjauskustannuksista ovat satua, kun sellaisia ei ole itselle sattunut sitten 80-luvun.
        Silloin ajelin eräällä O-alkuisella automerkillä useita vuosia. Auto oli teknisesti yksinkertainen, mutta ei se kestänyt siitä huolimatta ollenkaan.
        Teknisen hypen perässä juokseminen on kallista, rahansa ja voimansa kannattaa sijoittaa johonkin muuhun.

• Halpisautoilija
        M1978 kirjoitti:

Ulkonäkö on ainakin minulle tärkeää autossa, ja sitä nykyautoissa EI ole.

Ja tuo jarrupalajuttu varmaankin on aikamoista yleistystä, ne kuluvat eri autoissa eri tavalla, ja eri kuskien ajotavat kuluttavat niitä eri tavoin.

Ainakin minä mieluummin ajan ja korjailen vanhaa autoa jo ihan pelkästään siksi, kun sen ulkonäkö miellyttää minua. Uudet näyttävät kamalalta.

Turhia mallimuutoksia koko ajan. En ymmärrä, miksi autojen pitää muka nyt olla erinäköisiä kuin esim. 10 vuotta sitten? Mitä "nykyisempää" tämä aika on kuin sekään?

En minä ainakaan tätä aikaa minään sen "nykyisempänä" aikana pidä kuin kymmenen vuoden takaistakaan aikaa. Viihde-elektroniikka tietysti on kehittynyt, mutta siinäkin on jo ammuttu yli joissain kohtaa. Turhiakin tuotteita on markkinoilla, esim. hirveästi virtaa kuluttavia televisiomalleja.

Minä ajan 1985 mallisella japanilaisella pikkuautolla, minulla on kännykkänä yhä Nokia 5110, TV on 90-luvulta, ainoastaan tietokone oheislaitteineen ja digikamera ovat 2000-lukuisia vempeleitä minulla.

Ja täytyy tietysti mainita leditaskulamppu, se on hyvä nykyajan keksintö, säästää pattereita, on tehnyt polkupyörän dynamonkin tarpeettomaksi. Ja on pienemmillä pattereillakin kirkkaampi kuin hehkupolttimolla olevat.

"Nykyaika" on hyvin pitkälti harhaa, sillä mielikuvalla vain saadaan ihmiset ostamaan kaikkea krääsää, jota he eivät oikeasti tarvitsisi.

Itekin olen oivaltanut juuri tämän ja rahaa saaätyy johonkin muuhun kivaan.

• eikö ?
        satusetä9 kirjoitti:

jejep

Kori on vain hitsattu kokonaan uusiksi ????

• Aika kultaa muistot

Ei ole pitkäkään aika siitä, kun kotimaisen autolehden toimittajat muistelivat testaamiaan autoja vuosikymmeneten varrelta. Totesivat yhteen ääneen, että kyllä autot ovat parantuneet hurjasti 70-80 luvusta. Hirveitä pommeja olivat nuo vanhat auto ja toimittajilla monta kauhutarinaa noista "uusista" 70-80 luvun autoista, joita hajoili tuon tuosta jo ensimmäisellä koeajolla.

Totuushan on, että hultovälit olivat ennen todella lyhyitä, ja kulutusosia sai vaihtaa jo muutaman tuhannen kilometrin välein.

• mazda626gc

väittäisin, että harva noista toimittajista on edes ajanut 80-luvun halvemmilla laatupeleillä. Ja tottakai ne nykyään satuilevat tuollaisia koska niille maksetaan siitä, että ne suosii joitain uudempia automerkkejä. Tyhmemmänkin pitäisi se tajuta.

Sen myönnän, että huoltovälit olivat kyllä 80-luvulla lyhyemmät, mutta niin myös sen aikaisten kulutusosien laatu. Veikkaisin, että 90-luvulla tehtiin parhaimmat huolto-osat tekniikan ja tiedon kehityttyä 80-luvusta. 2000-luvun kaikki mahdollisimman halvalla tyyli otti taas pari askelta takaisinpäin.

Tuollainen vanha pienikoneinen auto on jo ympäristönkin kannalta järkevä ostos.

Kaikki aina väittävät, että uusi auto on ympäristön kannalta se paras ratkaisu. Mutta kukaan ei mieti sitä, kuinka paljon sen auton valmistuksessa on tuhottu luontoa. Pitäisi se nyt tajuta, että on järkevämpää ja halvempaa pitää se vanha luotettava auto loppuun asti, kuin ostaa uusi auto parinvuoden välein.

• ..että mitenkähän esim. 60-luvun autoja on edelleen yli 40-vuotiaina liikenteessä, jos ne niin "kauheita" olivat?

Monikohan 2009-mallinen uusi auto on 40 vuoden päästä olemassa?

Minusta ne lehtien jutut ovat roskaa. Vaikka tietenkin uusista malleista "elävän" lehden pitää tietysti vanhoja haukkua....

Minun uusin autoni on ollut 1988-mallinen, vanhin 1970. Enkä ole edes 90-lukuiseenkaan näillä näkymin siirtymässä. 2000-lukuista en halua huolia koskaan.

Minä en nykyään edes lue mitään muuta autolehteä kuin mobilistia. Nykyautolehtien sisältö ei kiinnosta.

Auton laatu ei ole mikään aikakausijuttu, vaan jokaisena aikana on ollut sekä hyviä että huonoja.

• insirööri
        mazda626gc kirjoitti:

väittäisin, että harva noista toimittajista on edes ajanut 80-luvun halvemmilla laatupeleillä. Ja tottakai ne nykyään satuilevat tuollaisia koska niille maksetaan siitä, että ne suosii joitain uudempia automerkkejä. Tyhmemmänkin pitäisi se tajuta.

Sen myönnän, että huoltovälit olivat kyllä 80-luvulla lyhyemmät, mutta niin myös sen aikaisten kulutusosien laatu. Veikkaisin, että 90-luvulla tehtiin parhaimmat huolto-osat tekniikan ja tiedon kehityttyä 80-luvusta. 2000-luvun kaikki mahdollisimman halvalla tyyli otti taas pari askelta takaisinpäin.

Tuollainen vanha pienikoneinen auto on jo ympäristönkin kannalta järkevä ostos.

Kaikki aina väittävät, että uusi auto on ympäristön kannalta se paras ratkaisu. Mutta kukaan ei mieti sitä, kuinka paljon sen auton valmistuksessa on tuhottu luontoa. Pitäisi se nyt tajuta, että on järkevämpää ja halvempaa pitää se vanha luotettava auto loppuun asti, kuin ostaa uusi auto parinvuoden välein.

Uusien auto käyttöikä jää noin 15-vuoteen.
        Sen jälkeen ei kannata korjata,on sen verran vika herkää elekroniikkaa.Mihinkä helvettiin niiten raatojen kanssa vielä joudutaan.
        Puhutaan että uusien,autojen osia voi kierrättää.
        Todillisuudessa taitaa olla n.max 5%.
        Romuraudan hinta tällä hetkellä 0€/tonni.Miksi
        siksi ettei esim.autoteollisuus käytä romurautaa.
        Kyllä vanha auto on paljon ympäristö yställisempi. Toineen tykkää äitistä toinen tyttärestä ja joku vielä mummostakin.

• Retkuilija

eivät olleet kertakäyttökamaa.

• Häh???
        insirööri kirjoitti:

Uusien auto käyttöikä jää noin 15-vuoteen.
        Sen jälkeen ei kannata korjata,on sen verran vika herkää elekroniikkaa.Mihinkä helvettiin niiten raatojen kanssa vielä joudutaan.
        Puhutaan että uusien,autojen osia voi kierrättää.
        Todillisuudessa taitaa olla n.max 5%.
        Romuraudan hinta tällä hetkellä 0€/tonni.Miksi
        siksi ettei esim.autoteollisuus käytä romurautaa.
        Kyllä vanha auto on paljon ympäristö yställisempi. Toineen tykkää äitistä toinen tyttärestä ja joku vielä mummostakin.

"Puhutaan että uusien,autojen osia voi kierrättää.
        Todillisuudessa taitaa olla n.max 5%."

Nykyautoissa yli 90% osista on kierrätettävää. Mistä ihmeestä tuon 5% heitit?

• Elät...
        M1978 kirjoitti:

..että mitenkähän esim. 60-luvun autoja on edelleen yli 40-vuotiaina liikenteessä, jos ne niin "kauheita" olivat?

Monikohan 2009-mallinen uusi auto on 40 vuoden päästä olemassa?

Minusta ne lehtien jutut ovat roskaa. Vaikka tietenkin uusista malleista "elävän" lehden pitää tietysti vanhoja haukkua....

Minun uusin autoni on ollut 1988-mallinen, vanhin 1970. Enkä ole edes 90-lukuiseenkaan näillä näkymin siirtymässä. 2000-lukuista en halua huolia koskaan.

Minä en nykyään edes lue mitään muuta autolehteä kuin mobilistia. Nykyautolehtien sisältö ei kiinnosta.

Auton laatu ei ole mikään aikakausijuttu, vaan jokaisena aikana on ollut sekä hyviä että huonoja.

"...että mitenkähän esim. 60-luvun autoja on edelleen yli 40-vuotiaina liikenteessä"

Enpä ole tainnut viime syyskuun jälkeen nähdä liikenteessä yhtään 60-luvun autoa. Missäpäin oikein ajelet, jos noita näet käyttöautoina päivittäisessä liikenteessä? Kuubassa kenties...

• jokumuu

Eikös tuo ole vieteristöltään jotakuinkin samaa kauraa kuin se -88 tullut seuraava korimalli?

Isäpapalla oli tuollainen kaksilitrainen 90-luvun alussa. Ohjaustuntuma oli kauniisti sanottuna persoonallinen, liukkaalla pikkutiellä ajaminen oli jännää puuhaa kun ratista kääntelemällä ei oikein voinut havaita mennäänkö tien mukaan vai suoraan.

Kestävä autohan se oli mutta edeltäneen -84 Passatin jälkeen tuntui alusta asti meluisalta. Ajettiin sillä kumminkin melkein kymmenen vuotta ja hyvin se kesti, tosin alkoi loppuvaiheessa ruostumaan.

Faija vaihtoi auton sitten samanikäiseen Alfa Romeoon (!) joka oli melkein joka ominaisuudeltaan toista luokkaa, ruostettakin vastusti paljon paremmin. Pikkuvikoja kuten huvikseen vilkkuvia merkkivaloja oli enemmän, tosin taisi niitä valoja muutenkin olla vähintään tuplamäärä Maksaan verrattuna. Tällä ajettiin vielä melkein kymmenen vuotta kunnes se leikkasi kiinni, olisi varmaan kannattanut edes öljyt vaihtaa joskus.

• otanta!

"Tällä kirjoituksella haluan tuoda sitä faktaa esille, että parhaimmat ja kestävimmät autot on tehty 80- luvulla ja 90- luvun alkupuolella."

Sinulla oli yksi Mazda ja yksi Bemari, ja sen perusteella voit sanoa, että kestävimmät autot on tehty 80-luvulla ja 90-luvun alkupuolella. Mahtavaa. Itselläni on BMW 320i E46 vm. 2004 ja siinä ei ole ollut koko omistusaikanani (2,5 vuotta) yhden yhtä vikaa. Sen sijaan minulla on myös ollut W124-koppainen E200-Mersu vuosimallia -91, joka oli täysi susi. Kaiken maailman ikäviä pieniä vikoja, jotka ilmenivät silloin tällöin (eli olivat vaikeita korjattavia). Siinä sitten aikani vaihtelit osia erilaisten asiantuntijoiden ohjeiden mukaan, kunnes kyllästyin koko touhuun ja myin Mersun jonkun toisen huoleksi. En silti menisi näiden kahden auton perusteella sanomaan, että 90-luvun alussa tehtiin pelkkää roskaa ja että hyvät autot on tehty 2000-luvun puolivälissä.

• ...osat?

"Mitään edes pienintä vikaa ei ole ilmennyt kaikki toimii loistavasti. Perushuolloilla, kulutusosien vaihdolla ja pienellä ruoste paikkauksella olen selvinnyt."

Olisi mukava tietää mitä ne vaihdetut kulutusosat ovat. Itse pidän kulutusosina lähinnä renkaita, jarrupaloja, -kenkiä ja -levyjä, polttimoita, suodattimia, lasinpyyhkijän sulkia sekä hihnoja. Usein kuitenkin kuulee kulutusosiksi laskettavan paljon muutakin.

Ja ruostereikiäkö et pidä vikana? Paljon mielluummin vaihdan mekaniikkaan uutta osaa kuluneiden tilalle kuin ruosteita korjailen...

• mazda626gc

No suurinpiirtein nuo mitä mainitsit. Lisäten viellä nesteet ja jotkin alustan osat.

Kaksi kertaa olen joutunut reikiä pohjasta paikkailemaan. Johtuen siitä, että massa oli päässyt vähän takakoteloista kulumaan pois. Viimeisimmästä paikkausoperaatiosta on melkein 5 vuotta.

Kori on luonnollisesti hieman nähnyt maantietä ja elämää, joten se ei ole enää uuden veroinen.

• ...osat?
        mazda626gc kirjoitti:

No suurinpiirtein nuo mitä mainitsit. Lisäten viellä nesteet ja jotkin alustan osat.

Kaksi kertaa olen joutunut reikiä pohjasta paikkailemaan. Johtuen siitä, että massa oli päässyt vähän takakoteloista kulumaan pois. Viimeisimmästä paikkausoperaatiosta on melkein 5 vuotta.

Kori on luonnollisesti hieman nähnyt maantietä ja elämää, joten se ei ole enää uuden veroinen.

"...jotkin alustan osat."

Eli mitkä? Alustan puslat, koiranluut, nivelet, laakerit, iskarit, jouset, vai jotakin muuta?

Täytyy myöntää, että todella luja peli on, jos voimansiirrollekaan ei ole tarvinut vielä noilla kilometreillä mitään tehdä. Onko kytkin ja vetarien suojakumitkin vielä alkuperäiset?

Sitä en kyllä suostu uskomaan, että vuosikertaa 1984 olevalla akulla olisit vielä muutama päivä sitten antanut apuvirtaa naapurille. Miksi Volkkarin tapauksessa akun tyhjeneminen katsotaan viaksi, mutta Mazdassa akku on kulutusosa?

Ja mitä tarkoitat sillä, että laitoit Mazdan ajokuntoon? Ei kai viattomaan autoon vuoden seisonnan jälkeen tarvitse tehdä muuta kuin ladata akku ja lisätä ilmaa renkaisiin.

Ettei vaan taas "viattomuus" olisi seurausta huonomuistisuudesta...

• mazda626gc
        ...osat? kirjoitti:

"...jotkin alustan osat."

Eli mitkä? Alustan puslat, koiranluut, nivelet, laakerit, iskarit, jouset, vai jotakin muuta?

Täytyy myöntää, että todella luja peli on, jos voimansiirrollekaan ei ole tarvinut vielä noilla kilometreillä mitään tehdä. Onko kytkin ja vetarien suojakumitkin vielä alkuperäiset?

Sitä en kyllä suostu uskomaan, että vuosikertaa 1984 olevalla akulla olisit vielä muutama päivä sitten antanut apuvirtaa naapurille. Miksi Volkkarin tapauksessa akun tyhjeneminen katsotaan viaksi, mutta Mazdassa akku on kulutusosa?

Ja mitä tarkoitat sillä, että laitoit Mazdan ajokuntoon? Ei kai viattomaan autoon vuoden seisonnan jälkeen tarvitse tehdä muuta kuin ladata akku ja lisätä ilmaa renkaisiin.

Ettei vaan taas "viattomuus" olisi seurausta huonomuistisuudesta...

Kaikki tukivarret, takajouset, kaikki iskarit, kaikki koiranluut ja jotain muuta saatto olla mitä en nyt muista.

Kytkin on viellä alkuperäisessä kuosissa. Vetoakseleiden suojakumit vaihdon kymmenkunta vuotta sitten.

Ilmeisesti yrität viisastella? Akku ei ole todellakaan alkuperäinen mahtaakohan olla jo kuudes. Mun mielestä 70 tonnin tuliterässä autossa akun äkkinäinen tyhjeneminen on vika.

Silloinhan just vaihtelin ennen rekisteröintikatsastusta noita kulutusosia eniten. Jakopäänhuolto ja jarruremppa olivat silloin ne suurimmat hommat perushuoltojen lisäksi.

• ...osat?
        mazda626gc kirjoitti:

Kaikki tukivarret, takajouset, kaikki iskarit, kaikki koiranluut ja jotain muuta saatto olla mitä en nyt muista.

Kytkin on viellä alkuperäisessä kuosissa. Vetoakseleiden suojakumit vaihdon kymmenkunta vuotta sitten.

Ilmeisesti yrität viisastella? Akku ei ole todellakaan alkuperäinen mahtaakohan olla jo kuudes. Mun mielestä 70 tonnin tuliterässä autossa akun äkkinäinen tyhjeneminen on vika.

Silloinhan just vaihtelin ennen rekisteröintikatsastusta noita kulutusosia eniten. Jakopäänhuolto ja jarruremppa olivat silloin ne suurimmat hommat perushuoltojen lisäksi.

Eli autoon, jossa ei koskaa ole ilmennyt mitään edes pienintä vikaa, on vaihdettu lähes kaikki alustan osat. Sama "viaton" auto on ilmeisesti poistettu rekisteristä, koska ei enää läpäissyt katsastusta. Mitähän kaikkea sitä ilmaantuisi jos oikein alkaisit muistelemaan, puhumattakaan siitä, että olisit pitänyt kirjaa korjauksista...

Aika kallis Passatti naapurillasi. Minä hölmö kun olen kuvitellut, että Passat kalleimillaankin maksaisi vain n. 40 k€. Mitä noihin akkuihin ja sähköihin tulee, niin nykyautoissa on aika paljon sellaisia sähkölaitteita, mistä Japanissa 25 vuotta sitten vain haaveiltiin. Siitä syystä lienee luonnollista, että myös sähkölaitteisiin liittyviä vikoja on enemmän. Eihän tuollaisessa vanhassa dieselissä ole juuri muita sähkölaitteita kuin valot, penkinlämmittimet, lasinpyyhkijät, lämmityslaitteen puhallin ja mankka. Enkä kyllä menisi akun tyhjenemistä uudessakaan autossa suoralta kädeltä viaksi väittämään. Käyttäjälläkin kun saattaa olla sormensa pelissä...

Jos muutaman kilometrin työmatkaa autolla taittaa, saattaa uusissakin autoissa akku talvella pikkuhiljaa tyhjentyä ihan siistä syystä, ettei se ajon aikana ehdi latautua sen vertaa mitä starttiin kuluu energiaa. Lähes varmasti noin käy jos autossa on vielä polttoainelämmitin, jota aamuin illoin käytetään puolituntia ja saman ajan lämmityslaitteen puhallin on päällä jotta sisätilatkin lämpenisi.

Muistelehan nyt oikein huolella, mitä kaikkea sille Mazdalle on tehty, ja mieti sen jälkeen uudestaan, kannattaako sitä sentään täysin viattomaksi julistaa. Samalla voi ihmetellä sitä, miksi 80-luvun Mazdat ovat lähes täysin poistuneet katukuvasta vaikka ne ovat noin erinomaisen kestävia ja hyviä autoja.

• mazda626gc
        ...osat? kirjoitti:

Eli autoon, jossa ei koskaa ole ilmennyt mitään edes pienintä vikaa, on vaihdettu lähes kaikki alustan osat. Sama "viaton" auto on ilmeisesti poistettu rekisteristä, koska ei enää läpäissyt katsastusta. Mitähän kaikkea sitä ilmaantuisi jos oikein alkaisit muistelemaan, puhumattakaan siitä, että olisit pitänyt kirjaa korjauksista...

Aika kallis Passatti naapurillasi. Minä hölmö kun olen kuvitellut, että Passat kalleimillaankin maksaisi vain n. 40 k€. Mitä noihin akkuihin ja sähköihin tulee, niin nykyautoissa on aika paljon sellaisia sähkölaitteita, mistä Japanissa 25 vuotta sitten vain haaveiltiin. Siitä syystä lienee luonnollista, että myös sähkölaitteisiin liittyviä vikoja on enemmän. Eihän tuollaisessa vanhassa dieselissä ole juuri muita sähkölaitteita kuin valot, penkinlämmittimet, lasinpyyhkijät, lämmityslaitteen puhallin ja mankka. Enkä kyllä menisi akun tyhjenemistä uudessakaan autossa suoralta kädeltä viaksi väittämään. Käyttäjälläkin kun saattaa olla sormensa pelissä...

Jos muutaman kilometrin työmatkaa autolla taittaa, saattaa uusissakin autoissa akku talvella pikkuhiljaa tyhjentyä ihan siistä syystä, ettei se ajon aikana ehdi latautua sen vertaa mitä starttiin kuluu energiaa. Lähes varmasti noin käy jos autossa on vielä polttoainelämmitin, jota aamuin illoin käytetään puolituntia ja saman ajan lämmityslaitteen puhallin on päällä jotta sisätilatkin lämpenisi.

Muistelehan nyt oikein huolella, mitä kaikkea sille Mazdalle on tehty, ja mieti sen jälkeen uudestaan, kannattaako sitä sentään täysin viattomaksi julistaa. Samalla voi ihmetellä sitä, miksi 80-luvun Mazdat ovat lähes täysin poistuneet katukuvasta vaikka ne ovat noin erinomaisen kestävia ja hyviä autoja.

"Eli autoon, jossa ei koskaa ole ilmennyt mitään edes pienintä vikaa, on vaihdettu lähes kaikki alustan osat. Sama "viaton" auto on ilmeisesti poistettu rekisteristä, koska ei enää läpäissyt katsastusta. Mitähän kaikkea sitä ilmaantuisi jos oikein alkaisit muistelemaan, puhumattakaan siitä, että olisit pitänyt kirjaa korjauksista..."

Olet sää kyllä ihme vänkkääjä. Mietis nyt 760tkm aikana alustan osat kuluu ehkä hiukan eri tavalla kuin sun 100tkm aikana. Poistin auton silloin sen takia rekisteristä, koska en halunnut maksaa turhia maksuja tallissa seisovasta autosta.

Mitähän sää tolla viattomuudella nyt mahdat hakea.
        Sun käsityksen mukaan autolla pitäis vissiin pystyä ajamaan vuodesta toiseen tekemättä sille yhtään mitään.

Ton takia ei ole koskaan tarvinnut murehtia. Aina olen päässyt luotettavasti paikasta a paikkaan b.

"Minä hölmö kun olen kuvitellut, että Passat kalleimillaankin maksaisi vain n. 40 k€."

Mjaa pikaisella haulla cc passatin kallein malli ilman lisävarusteita maksaa noin 60000e. Itse se sen 80 tonnia repäsi. Eikä varmaan ole kaukana oikeasta hinnasta.

"Samalla voi ihmetellä sitä, miksi 80-luvun Mazdat ovat lähes täysin poistuneet katukuvasta vaikka ne ovat noin erinomaisen kestävia ja hyviä autoja."

Tuohon on helppo vastata. Nykyään lähes kaikille auto on se pakollinen munanjatke kun oma ei riitä. Pakko olla se uusi ja hintava auto alla, muuten ei voi elää.

Mulle auto on vain pakollinen väline jolla kuljen työmatkat, käyn kaupassa ja asioilla.

Loppuun voisin viellä todeta, että toisaalta ymmärrän miksi oikeastaan kukaan ei voi ymmärtää sitä, että miksi joku edes viitsii ajella tälläisellä autolla.

• mazda626gc kirjoitti:

"Eli autoon, jossa ei koskaa ole ilmennyt mitään edes pienintä vikaa, on vaihdettu lähes kaikki alustan osat. Sama "viaton" auto on ilmeisesti poistettu rekisteristä, koska ei enää läpäissyt katsastusta. Mitähän kaikkea sitä ilmaantuisi jos oikein alkaisit muistelemaan, puhumattakaan siitä, että olisit pitänyt kirjaa korjauksista..."

Olet sää kyllä ihme vänkkääjä. Mietis nyt 760tkm aikana alustan osat kuluu ehkä hiukan eri tavalla kuin sun 100tkm aikana. Poistin auton silloin sen takia rekisteristä, koska en halunnut maksaa turhia maksuja tallissa seisovasta autosta.

Sun käsityksen mukaan autolla pitäis vissiin pystyä ajamaan vuodesta toiseen tekemättä sille yhtään mitään.

Ton takia ei ole koskaan tarvinnut murehtia. Aina olen päässyt luotettavasti paikasta a paikkaan b.

"Minä hölmö kun olen kuvitellut, että Passat kalleimillaankin maksaisi vain n. 40 k€."

Mjaa pikaisella haulla cc passatin kallein malli ilman lisävarusteita maksaa noin 60000e. Itse se sen 80 tonnia repäsi. Eikä varmaan ole kaukana oikeasta hinnasta.

"Samalla voi ihmetellä sitä, miksi 80-luvun Mazdat ovat lähes täysin poistuneet katukuvasta vaikka ne ovat noin erinomaisen kestävia ja hyviä autoja."

Tuohon on helppo vastata. Nykyään lähes kaikille auto on se pakollinen munanjatke kun oma ei riitä. Pakko olla se uusi ja hintava auto alla, muuten ei voi elää.

Mulle auto on vain pakollinen väline jolla kuljen työmatkat, käyn kaupassa ja asioilla.

Loppuun voisin viellä todeta, että toisaalta ymmärrän miksi oikeastaan kukaan ei voi ymmärtää sitä, että miksi joku edes viitsii ajella tälläisellä autolla.

Ei sitä muuksi voi kukaan väittää. Kilometrimäärä sen jo perustelee, useimmilla autoilla sitä ei ajeta. Ainahan kulutusosat kuluu, ei ennätystenkirjoihin päässeitä kilometrejäkään ole ajettu ilman koneremontteja.

• ajelen
        mazda626gc kirjoitti:

vanhalla Toyotalla, enkä aio ostaa uutta autoa.
        Rahasta ei ole kiinni, huushollissa ei ole velkaa, mutta kiinteistöjä ja muuta omaisuutta sen sijaan on.
        Kilometrejä autoon on tullut jo kiitettävästi ja auton pito on ollut halpaa.
        Yli 260 000 km ja arvonpudotusta tähän mennessä n. 9000 euroa. Ja ainakin saman verran autolla vielä pääsee.

• ...osat?
        mazda626gc kirjoitti:

Tottahan se on, että kaikki liikkuvat osat kuluu käytössä enemmän tai vähemmän. Ja kyllä kai kumiosien ikääntyminen ja maalipinnan ja alustan suojauksen kulumisesta alkava ruostuminenkin voidaan jollakin tavalla kulumiseksi käsittää. Mutta jos "kuluvat osat" määritellään näin, niin vikojen lista jää aika lyhyeksi.

Viattomuuden minä ymmärrän niin, että autolle riittää huoltaminen normaalin huolto-ohjelman ja aikataulun mukaan. Kaikki muu osien vaihto on mielestäni vikojen korjaamista. Ideaalitilanne luonnollisesti olisi, että autolla voisi ajaa vuodesta toiseen tekemällä sille pelkästään nuo perushuollot...

Tuon Passatin Coupé version unohdin kokonaan. On muuten aika tolkuton hinta Volkkarista.

80-luvun autojen katoamisen katukuvasta uskoisin kyllä itse johtuvan pääasiassa korin ruostumisesta ja tekniikan kulumisesta, merkistä riippumatta. Jossakin vaiheessa kuluvien osien vaihtoa ja hitsaamista vaan alkaa tulla eteen niin paljon, että vaihto tuoreempaan alkaa tuntua järkevämmältä vaihtoehdolta. Siihen, missä vaiheessa tämä tapahtuu, vaikuttaa aika paljon sekin, kuinka paljon itse pystyy ja ehtii autolle tekemään. Tuskinpa sinäkään kaikkia korjauksia merkkihuollossa olet teettänyt. Ruostekorjaukset varsinkin tahtovat olla sellaisia, että niitä ei maalauksineen ehdi edes viikonlopun aikana tekemään jos työn haluaa tehdä kunnolla. Ja kesälomaansa monikaan työssäkäyvä ei halua kuluttaa autoa hitsaillessa vaikka taito, työkalut ja paikka siihen olisikin. Toki auto joillekin on pääasiassa jatke, mutta useimmille uskoisin sen olevan välttämätön kulutushyödyke. Uutena autot eivät pitkään pysy, eivät edes kovin hintavina, ja ylivoimainen enemmistö suomalaisista ajaa käytettynä ostetulla autolla.

Ja ei, en aja uudehkolla autolla. Tämänhetkinen kulkine on 90-luvun alkupuolelta, muutama vuosi sitten ostettu. En kuitenkaan pidä sitä viattomana, vaikka mitään yllättävää ei vastaan ole tullut, eikä matkakaan koskaan ole keskeytynyt.

• The Rat

Jos nyt oikein olen tämän ketjun lukenut, niin vaihtamatta 626:stasi on suurin piirtein pakoputki, kori ja moottori? Kori tosin oli ruostunut...

Pakosarjan kestävyydestä olen yllättynyt. Motin nyt pitäisi tietysti normaaliajossa tuollaiset määrät kestääkin ja korit ruostuvat jos ovat ruostuakseen (elleivät siis ole alumiinista, tms).

• katsuri

Haluaisinpa nähdä sen Mazdasi taka-apurungon kunnon....
      Ja korin kunnon muutenkin.
      Onhan se yksi pahimpia ruostujia.

Jumalauta mitä soopaa tänne kirjoitellaan !

• 323 -82 ja -90

Miksi ostit BMW:n kun olisit voinut ostaa vaikka uuden Mazda 6:n joka on myös aito Japanilainen? Kuutonen olisi voinut pelata yhtä luotettavasti kuin vanha 626:n.
      Autojen ulkonäöstä olen kyllä samaa mieltä, pidän itsekin 626 GC:n ja muidenkin 80-luvun autojen ulkonäöstä eikä monikaan uusi auto paljoa innosta. Mazda 6 kuitenkin miellyttää omaa silmääni, ainakin 2007-10 vuosimalli, facelift Kuutosen maski ei oikein näytä yhtä tyylikkäältä kuin alkuperäismallin.

Jotkut Nissan Juket ja vastaavat on aivan käsittämättömiä kammotuksia, ennemmin ostaisin 80-luvun Nissan Sunnyn kuin Juken :P

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      199
      8000
    2. Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät

Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa
      Maailman menoa
      100
      3794
    3. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      132
      3674
    4. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      89
      2971
    5. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      148
      2587
    6. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      47
      2496
    7. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      4
      2318
    8. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      142
      2104
    9. Sinusta kulta paljastuikin yllättävä

taito. Vaikuttavaa. ❤️
      Ikävä
      68
      1564
    10. Miksi suorittamisesta tulee

Miksi suorittamisesta tulee hyvä fiilis? Mitä sillä paikataan? Jollekinhan se voi olla jopa terapeuttista, mutta itse a
      Sinkut
      65
      1429
    Aihe