Ruotsalaiset kaikessa parempia?

capt.cöpenick

1. Ne on rikkaampia
2. Ne on kauniimpia
3. Ne on kielitaitoisempia
4. Niiden musiikki on maailmalla tunnetumpaa kuin meidän.
5. Urheilussa ne on monipuolisempia.
6. Niiden maa on etelässä omaamme lauhempaa.
6. Ne omistavat ison siivun Suomen liiketaloudesta. Niin aina.
7. Ne tietenkin ovat meitä rikkaampia. Niin aina.

Kaikesta huolimatta Suomi ja Virokin olivat Ruotsia parempia Pegingin olympialaisissa.
Sama juttu MM Liberecissä - mitalitaulukolla katsottuna.

39

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomannut

      Ruotsalaiset ovat sivistyskansa!
      Joku määrä sivistyksestä on levinnyt Suomeenkin!

      • capt.cöpenick <

        Meidän mämmimme on sentään ihmisravinnoksi kelpaavaa.

        Olen hiukan kateellinen niiden ylivoimaisuudesta meihin verrattuna. Kuitenkin.

        Entäs nämä. Kusiaspesässä istuminen, akankantokilpailut, suopotkupallo
        tai löylynheiton MM-kisat?
        Kukakohan se niissä lajeissa hakkaa länsinaapurin?


      • capt.cöpenick < kirjoitti:

        Meidän mämmimme on sentään ihmisravinnoksi kelpaavaa.

        Olen hiukan kateellinen niiden ylivoimaisuudesta meihin verrattuna. Kuitenkin.

        Entäs nämä. Kusiaspesässä istuminen, akankantokilpailut, suopotkupallo
        tai löylynheiton MM-kisat?
        Kukakohan se niissä lajeissa hakkaa länsinaapurin?

        Juhannusaatto ja Koskenkorva
        Suomi-verkkarit ja kesämökki
        Kalakukko ja läskisoosi
        Ja lihapullissa me lyödään ruotsalaiset mennen tullen...


      • jjoutava
        EntinenNeiti kirjoitti:

        Juhannusaatto ja Koskenkorva
        Suomi-verkkarit ja kesämökki
        Kalakukko ja läskisoosi
        Ja lihapullissa me lyödään ruotsalaiset mennen tullen...

        Suomalaisilla on paremmat kirosanat.


      • jjoutava kirjoitti:

        Suomalaisilla on paremmat kirosanat.

        Pärrytti niin klassisen p-leen, että sen silloinen arkkipiispammekin pyhitti.


      • Satunnainen¨
        jjoutava kirjoitti:

        Suomalaisilla on paremmat kirosanat.

        Muistatteko Riitta Uosukaisen Liekehtivän liekinvarren? Romaanin jossa kirjoittaja antoi ymmärtää lukijoille että hänellä oli seksiä aviomiehensä kanssa. Sanonta jäi elämään, reittä, rintaa ja revaa. Kts, kuukelista mitä merkitsee reva, on nimike reva sentään kauniinpi kuin suomalainen versio.


      • capt.cöpenick <
        Satunnainen¨ kirjoitti:

        Muistatteko Riitta Uosukaisen Liekehtivän liekinvarren? Romaanin jossa kirjoittaja antoi ymmärtää lukijoille että hänellä oli seksiä aviomiehensä kanssa. Sanonta jäi elämään, reittä, rintaa ja revaa. Kts, kuukelista mitä merkitsee reva, on nimike reva sentään kauniinpi kuin suomalainen versio.

        Oikeastaan suuri viekkaus ja vääryys:
        Vänern, Vetter ovat niin isoja tilavuudeltaan, että Suomen kaikkien järvien vesi
        mahtuis niihin.


      • bättre folk

        miten meidät on aivopesty ajattelemaan ruotsalisia itseämme parempina. Ranskassa ja Englannissa 50 vuotta asuneena ihmetyttää tuo Ruotsin ihailu.
        Ei ulkomailla tiedetä Ruotsista muuta kuin että kuningas käy joskus Elizabethin kutsuilla.
        Pieni Ruotsi on yhtä tuntematon kuin Suomikin.
        Mitä Suomessa on oikein tapahtumassa? Yritetäänkö Suomea liittää Ruotsiin? Onhan tänne ilmestynyt pakollinen ruotsinopetus peruskouluihin, mikä mielestäni on suuri vahinko sillä se heikentää maailmankielten opskelua.


      • Suomalainen asiakas
        bättre folk kirjoitti:

        miten meidät on aivopesty ajattelemaan ruotsalisia itseämme parempina. Ranskassa ja Englannissa 50 vuotta asuneena ihmetyttää tuo Ruotsin ihailu.
        Ei ulkomailla tiedetä Ruotsista muuta kuin että kuningas käy joskus Elizabethin kutsuilla.
        Pieni Ruotsi on yhtä tuntematon kuin Suomikin.
        Mitä Suomessa on oikein tapahtumassa? Yritetäänkö Suomea liittää Ruotsiin? Onhan tänne ilmestynyt pakollinen ruotsinopetus peruskouluihin, mikä mielestäni on suuri vahinko sillä se heikentää maailmankielten opskelua.

        yrittivät vallata ravintolapöydän meiltä mutta sanoin heille; PERKELE! Tämä on meidän pöytä!
        Ja oli kans.


      • Satunnainen¨ kirjoitti:

        Muistatteko Riitta Uosukaisen Liekehtivän liekinvarren? Romaanin jossa kirjoittaja antoi ymmärtää lukijoille että hänellä oli seksiä aviomiehensä kanssa. Sanonta jäi elämään, reittä, rintaa ja revaa. Kts, kuukelista mitä merkitsee reva, on nimike reva sentään kauniinpi kuin suomalainen versio.

        Uosukaisen kirjan olen lukenut, mutta en ole ajatellut reva-sanan merkitystä - no, nythän sekin selkis!


      • capt.cöpenick <
        bättre folk kirjoitti:

        miten meidät on aivopesty ajattelemaan ruotsalisia itseämme parempina. Ranskassa ja Englannissa 50 vuotta asuneena ihmetyttää tuo Ruotsin ihailu.
        Ei ulkomailla tiedetä Ruotsista muuta kuin että kuningas käy joskus Elizabethin kutsuilla.
        Pieni Ruotsi on yhtä tuntematon kuin Suomikin.
        Mitä Suomessa on oikein tapahtumassa? Yritetäänkö Suomea liittää Ruotsiin? Onhan tänne ilmestynyt pakollinen ruotsinopetus peruskouluihin, mikä mielestäni on suuri vahinko sillä se heikentää maailmankielten opskelua.

        Muutamat ruotsalaisista ajattelevat ja sanovat: me olemme läntisiä, sivistyneitä
        he idän villiheimoihin kuuluvia.

        Suoraan sanottuna 'herrakansalaisuutensa' pitää heitä ainakin varuillaan suomalaisten suhteen.

        Sikäli kuin tunnen ruotsalaista mentaliteettiä voin nähdä heidät lujiksi ja perusteellisiksi.


      • capt.cöpenick <
        Suomalainen asiakas kirjoitti:

        yrittivät vallata ravintolapöydän meiltä mutta sanoin heille; PERKELE! Tämä on meidän pöytä!
        Ja oli kans.

        Suomalaiset merimiehet olivat wanhaan aikaan kaikkialla pääosin rehtejä ja luotettavia.
        Itse en ole seilannut, mutta töissä toki ollut eri satamissa sadoissa laivoissa ahtaajana.

        Suomalaiset merimiehet sanoivat paremmin pärjäilevän norjalaisten 'mertsujen' kanssa.
        Tässäkin samaa reilunporukanhenkeä ei niin helposti sytynyt ruåttalaisten kaa.


      • capt.cöpenick <
        capt.cöpenick < kirjoitti:

        Suomalaiset merimiehet olivat wanhaan aikaan kaikkialla pääosin rehtejä ja luotettavia.
        Itse en ole seilannut, mutta töissä toki ollut eri satamissa sadoissa laivoissa ahtaajana.

        Suomalaiset merimiehet sanoivat paremmin pärjäilevän norjalaisten 'mertsujen' kanssa.
        Tässäkin samaa reilunporukanhenkeä ei niin helposti sytynyt ruåttalaisten kaa.

        Leijonat olivat resunneet kolmannen erän lopuille tasalukemissa, tuli jopa johtomaali.
        Miehet olivat jo väsyneitä.

        Naapurijoukkueen vanha sotaratsu nojasi hetken kaukalon reunaan: Satan; ennen häviäisin
        puolalaisillekin kuin näille riiviöille, för banna.

        Enimmät kiekkomatsit olemme hävinneet - jopa 5-1 johtomme jälkeen. Paitsi sen Curren luotsaaman
        MM-ainokaisemme.


    • Nettivaari*

      Ruotsinkielikin on kaunista. Heinäsaaren neito on ruotsiksi Hö ös mö

      • Saame esim. on hauskempaa kuulla, Arabian kielestä puhumattakaan.


    • Reino

      Eikö vain?

      • Me lähes taistelimme heillekin upean tre kronorin.
        Vastapalvelukseksi UKK neuvotteli suomalaisille 300.000 työpaikkaa.
        Tämä tapahtui edellisen kuninkaan aikana.


    • aimankaki

      Kerrankin me suomensuomalaiset voimme olla yhtä mieltä siitä, että ruottalaiset ovat meitä suomalaisia parempia.
      Ei tarvii ku katsoa mitä kaikkea hyvää ja kaunista viiden prosentin vähemmistöosuudella saa aikaiseksi.
      Suomen ruottalaisia on noin 5 prossaa, mutta kun katsoo ympärilleen, niin luulisi, että suomenruottalaisia on vähintää 50 % väestöstä.
      Niin, että kyllä ruottalaisten täytyy olla meitä suomalaisia paljon parempia.
      Otetaanpa vain yksi esimerkki.
      Suomen pääkaupungissa täytyy olla katujen nimikilvet suomeksi ja ruotsiksi.
      En varmuudella tiedä, mutta arvelen, että Hesassa asuu enemmän venäläisiä, kuin ruottalaisia, mutta venäjän kieli ei ainakaan vielä näy katujen nimikilvissä.
      Että näin.

    • sivistys tuli meille

      Ruotsista. Kaikki meidän eri kulttuurinalojemme isät olivat ruotsalaisia. Kiitos siitä!

      • venäjältä

        miettikää vähän mikä etu meille on venäläisen sivistyksen tuntemus.


      • olet ihan
        venäjältä kirjoitti:

        miettikää vähän mikä etu meille on venäläisen sivistyksen tuntemus.

        oikeassa. Ehkä meidän sentimentaalisuus on idän vaikutusta.


      • capt.cöpenick <

        Kristinuskokin tuli Ruotsista päin. Mitenkäs muutenkaan kun Suomen aluekarttaa katsOO.

        Ruotsinvallan aikana ruotsalaisia muutti pysyvästi asumaan Suomeen.
        He omivat parhaat alueet - harva kai sitä korpeen tunkee kun asuinpaikkansa saa valita.

        En osaa tästä olla kateellinen tai katkera.


      • capt.cöpenick <
        venäjältä kirjoitti:

        miettikää vähän mikä etu meille on venäläisen sivistyksen tuntemus.

        Pidän slaavilaisuudesta herkkyydestä ja tunteikkuudesta.


      • jjoutava
        capt.cöpenick < kirjoitti:

        Kristinuskokin tuli Ruotsista päin. Mitenkäs muutenkaan kun Suomen aluekarttaa katsOO.

        Ruotsinvallan aikana ruotsalaisia muutti pysyvästi asumaan Suomeen.
        He omivat parhaat alueet - harva kai sitä korpeen tunkee kun asuinpaikkansa saa valita.

        En osaa tästä olla kateellinen tai katkera.

        tuli väkeä rannikkokaupunkeihin 1700 luvulla ja muuttivat nimensä hienompaan ruotsalaiseen.
        Samuli Paulaharju kertoo kirjassaan "Vanha Raahe"

        Venäläiseksi tuskin Venäjänvallan aikana nimeä muutettiin, on meihin se Ruotsin arvostus syvälle syöpyny.


      • tullut Ruotsista

        Onneksi paljon tuli Saksasta ja muista maista Ruotsin kautta. Tämä 5% väestö on uskotellut suomenkielisille vuosikymmeniä että emme ole sivistyneitä ilman pakkoruotsia ja Lipposen kaltaiset ihmiset ilman hyvää itsetuntoa jatkavat tuota naurettavaa valhetta.


    • mistä se on peräisin

      Kun suomipoika ottaa paukun, se on hauskaa mutta kun juo lasin maitoa ei naurata yhtään.
      Suomessa ryyppääminen on huumoria.
      Mennään nurkkakaapille.
      Onkohan huumorintaju tullut idästä kun juomatavat
      ovat venäläismallisia.

      • pöydän jalalla

        piti minun isä pulloa, ei saanut pöydälle nostaa. halkopino perinteinen kätkö myös. Nyt vaan noista vanhuksista akatkin juovat nurkkakaapista.


    • Muistaakseni joku huomattava suomalainen yhteiskuntaoppinut on kirjoittanut
      ruotsalaisen valtiomahdin alasajosta. No.

      Google kertoisi aiheesta paljonkin, mutta muistelen Norjan itsenäistyneen Ruotsista v. 1905.
      Kertokaa asiasta tietävät mikä Ruotsin kuningaskunnan pinta-ala suurimmillaan oli.

      Esi-isäni muuttivat Ruotsin suurelta metsä-alueelta Suomeen ehkä 1800 luvun alussa.
      Siksi me olemme aina katsoneet Ruotsia valtionakin pää ylöspäin kenossa.

      Samoin Ruotsin 'parempaa väkeä'.

      • katteellinen

        Ruotsalaiset pitivät kruununsa ja nyt se on devalvoitunut 20% heillä on taasen vientietu puolellaan, voiko ne epäonnistua koskaan?


      • kysyt, niin

      • katteellinen kirjoitti:

        Ruotsalaiset pitivät kruununsa ja nyt se on devalvoitunut 20% heillä on taasen vientietu puolellaan, voiko ne epäonnistua koskaan?

        Läntinen naapurimme Ruotsi on paljossa meitä parempi maa. Pinta-alaltaan, sijainniltaan jne.

        Ruotsin kansantalous on vakaalla pohjalla. Joku meikäläinen uskoi Suomen kansantalouden
        pian saavuttavan Ruotsin vastaavan.

        Sitä ihmettä me ei tulla näkemään. On heillä takaiskujakin tullut.
        Kruununkalleus Volvo on riesa GM-omistajalleen, Saab tuli "finaaliin" ihan hiljan.

        Puhelinjätti Erikssonin johtaja muutama aika sitten lupasi kiriä Nokiamme välimatkan kii...

        Tuskinpa onnaa sano! Ruotsilla kulkee lujaa!


      • capt.cöpenick <

      • vei pakolla

      • vain puolustimme
        vei pakolla kirjoitti:

        meitä rahvaita suomalaisia sotaan ja kuolemaan.

        isänmaatamme!


      • retkillä
        vain puolustimme kirjoitti:

        isänmaatamme!

        ruotsin hyväksi, hyödyimmekö mitöän, hevosia ja miehiä tuhoutu ainakin suomesta.


      • ollut Suomea
        retkillä kirjoitti:

        ruotsin hyväksi, hyödyimmekö mitöän, hevosia ja miehiä tuhoutu ainakin suomesta.

        olemassakaan. Ruotsi oli silloinen isänmaamme!


      • jjoutava
        ollut Suomea kirjoitti:

        olemassakaan. Ruotsi oli silloinen isänmaamme!

        herunu näille nurkille tietääkseni paljonkaan mitä nyt perunansiemeniä taskussaan pommerista henkiinjääneet toi.


      • v. 1632
        vei pakolla kirjoitti:

        meitä rahvaita suomalaisia sotaan ja kuolemaan.

        Lytsenin taisteluissa.


      • tsaaritkin lempeämiä
        ollut Suomea kirjoitti:

        olemassakaan. Ruotsi oli silloinen isänmaamme!

        Muistan historian tunneilta. Riistivät ankaralla verotuksella talonpoikia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      135
      1208
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      781
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      18
      435
    Aihe