4 vuodessa?

hidastahtinen

Olen laskenut että tulen opiskelemaan about 80 kurssia lukiossa. Mutta mietin vain, että onkohan tuo 6 kurssia per jakso liian rankkaa? Olisi ainakin kivempi jos olisi välillä vähän löysempiä päiviä, riittäisi motivaatiokin kunnolla. Onhan tuo 5krs vs. 6krs ero silti viitisen tuntia viikossa, eli päivät lyhenee aika huomattavastikin. Pitäisiköhän käydä lukio neljässä vuodessa 5 kurssia/jakso -tahdilla?

Tai entäs jos aloittaa sillä 6 kurssia/jakso -tahdilla ja jos alkaa käymään rankaksi, päätän että venytän lukiota vaikka kolmeen ja puoleen vuoteen?

23

14663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuodelle

ei kannata jättää paljon kursseja, motivaatiota ei ainakaa itseltä enää juurikaan löytynyt ja tuntui etten jaksa enää tätä p**kaa. vuosi on kuitenkin pitkä aika ja se varmasti jää harmittamaan, ettei suorittanut lukiota 3:ssa vuodessa. itse suoritin lukion 9 jaksossa, ja ehdin ihan hyvin suorittaa 77 kurssia. itsenäistä työskentelyä se kuitenkin vaati aika paljon, mutta vähemmilllä tunneilla pääsin.

• eli siis

9 jaksoa = noin 2,5 vuotta, vai?

Vuodessa on 5 jaksoa? Kai aloitan 6:lla kurssilla ja jos käy liian raskaaksi, jatkan 5:llä. Ei tuo 80 ole älytön määrä suorittaa, mutta uskon että hitaampi tahti(ei älyttömän pitkiä päiviä) sopisi minulle paremmin.

• aloittaja
        eli siis kirjoitti:

9 jaksoa = noin 2,5 vuotta, vai?

Vuodessa on 5 jaksoa? Kai aloitan 6:lla kurssilla ja jos käy liian raskaaksi, jatkan 5:llä. Ei tuo 80 ole älytön määrä suorittaa, mutta uskon että hitaampi tahti(ei älyttömän pitkiä päiviä) sopisi minulle paremmin.

5 jaksoa x 5 kurssia x 3 vuotta = 75
        3,5 vuodessa siis ehtisi ne ~80 kurssia saada todella kevyesti kasaan. Vain 5 kurssia neljäntenä vuonna.

Voiko B3-kieltä aloittaa toisena vuonna?

• Verkaufer

Itselläni tässä jaksossa 7 kurssia, ja kieltämättä vähän rasittavaa, mutta 6 kyllä menee ihan hyvin.

• Abiturientti2009

kurssia/jakso on ihan perus. Ei pitäisi tehdä ees tiukkaa!

• Gluck

Copy-pastesin tämän tekstin omasta aikaisemmasta postauksestasi, jossa joku kysyi täsmälleen samaa asiaa.

EN todellakaan suosittele kenellekkään lukion suorittamista 4 vuodessa... Ainut tilanne jolloin se saattaa, ja tällöinkin vain saattaa, olla harkinnan arvoista edes on silloin jos harrastat jotain lajia sm-tasolla vaikkapa 7 (tai yli) kertaa viikossa ja sinulla on vielä pitkä matka harjoituspaikalle! Tällöinkin lukion tottakai pystyy suorittamaan edelleen vaikka jopa 2,5 vuodessa, josta itse olen elävä esimerkki! Minulla nyt ei tosin mitään sm-tason lajia ollut, mutta harjoitukse 5krt viikossa, eikä pienintäkään ongelmaa lukion käyntiin liittyen tullut... Toinen hyvä syy saattaa olla vaihto-opiskelu, mutta se ei sinua taida koskettaa...

Yleensä yksinkertaisesti syynä tuohon haluun suorittaa lukio 4 vuodessa on TYPERYYS ja LAISKUUS!!! Typeryys tulee siitä, että yrittää panostaa kaikkeen; tässä EI nimittäin ole mitään järkeä. Laiskuus taas siitä että ei jaksa käydä sitä 6-7 kurssia per jakso. Neljää vuotta suunnittelevat eivät yleensä tajua sitä tosiseikkaa että vain yo-todistuksella on merkitystä jatkon kannalta. Miksi siis panostaa esimerkiksi kaikkiin reaaleihin?

Yritän nyt tässä selittää kuinka nuo kurssit/jaksot/koko lukio kannattaa suunnitella, jos haluaa SEKÄ huippuarvosanat ETTÄ helpolla lukion läpi (ja vielä nopeasti).

Ensinnäkin lukio on sitä helpompi sinulle, mitä aikaisemmin päätät mitä kirjoitat! Ihmetteletkö miksi? Syynä tähän on että heti kun olet kirjoitettavat aineet päättänyt, voit panostaa vain ja ainoastaan niihin!! Voit siis käyttää paljon voimavaroja näihin aineisiin jo kurssien aikana, jolloin saat yleensä paitsi huippuarvosanoja kursseista, aihe jää sinulle hyvin muistiin, niin myös yo-kirjoitukset tulevat vaatimaan vähemmän luettavaa! Tällöin yo-kokeseen riittää henkilöstä riippuen pieni määrä kertailua kun asiat on kunnolla opiskeltu kurssien aikana! Toinen hyvä puoli tässä periaatteessa on se, että sinun EI tarvitse panostaa tippaakaan (ellet siis muuten vaan halua) mihinkään muuhun aineeseen! Jos esimerkiksi ajattelit kirjoittaa 6 ainetta, joista reaaleina on fysiikka ja kemia, niin panosta niihin, mutta unohda 'täysin' biologia, maantiento, historia, yhteiskuntaoppi, filosofia, psykologia, uskonto ja terveystieto, sekä toki myös liikunta, kuvaamataito, musiikki jne... Toki jos osa näistä aineista kiinnostaa muutenvaan voit asiaa tunnilla seurata jne. mutta ei niihin voimavaroja kannata pahemmin uhrata... Kun teet kotitehtäviä, aloita aina niistä aineista jotka tulet kirjoittamaan ja tee muut läksyt vasta niiden jälkeen jos intoa piisaa.

Eli mieti nyt vielä monta kertaa aiotko todella tehdä niin typerästi että suorittaisit lukion 4 vuodessa... Omassa lukiossani (iso lukio, omia vuosikurssilaisi yli 100..) ainoastaan 6 oman vuosikurssin opiskelijaa suoritti lukion yli kolmessa vuodessa! Viidellä näistä oli syynä juuri tämä laiskuus... No lopputuloksena oli että he sitten valmistuivat syksyllä eli 3,5 vuodessa saaden todella surkeat arvosanat, joten jokainen luultavasti tajuaa toiminnan typeryyden.. Ainoastaan sillä yhdessä opiskelijalla joka suoritti lukion 4 vuodessa on pätevä syy. hän oli ollut vaihto-oppilaana pitkään, jolloin tarvittavia kursseja oli ollut vaikea kerätä. Tällöin syy on pätevä, mutta aivan naurettavaa on sanoa vain että "lukio on niin rankkaa ettei sitä pysty/jaksa suorittaa 3 vuodessa..."
      Syy on tällöin korvien välissä - ei lukion rankkuudessa!

• jokaisen oma asia

että kuinka paljon aikaansa lukioon kuluttaa. ei se sulta ole pois, itsekin olen nelivuotinen ja aivan sama määrä aikaa menee ennenkuin pääsee jatko-opintoja jatkamaan, oli lukiossa 3 vuotta vapaaehtonen armeija, tai 4 vuotta lukiossa.

ja mun päättötorkka olisi ollut paljon huonompi vuosi sitten, pikkusen sain keskiarvoa nostettua nyt neljäntenä vuonna niin saa pisteitä kunnolla amk-haussa.

• ........

noin kapeakatseisesti kannata ajatella. Esimerkiksi yksi koulukaveri päätti käydä lukion neljässä vuodessa, koska halusi suorittaa mahdollisimman paljon kursseja (n. 90) ja saada huippuarvosanat. Kyse ei ollut laiskuudesta vaan päin vastoin! Itse jouduin käymään neljässä vuodessa, sillä sairastuin lukion kakkosella anoreksiaan ja jouduin sairaalaan. Tässä vain muutamia esimerkkijä. On niitä lukuisia syitä käydä neljässä vuodessa! Et voi tietää, mitä ihmisillä on taustalla.

• aloittaja
        ........ kirjoitti:

noin kapeakatseisesti kannata ajatella. Esimerkiksi yksi koulukaveri päätti käydä lukion neljässä vuodessa, koska halusi suorittaa mahdollisimman paljon kursseja (n. 90) ja saada huippuarvosanat. Kyse ei ollut laiskuudesta vaan päin vastoin! Itse jouduin käymään neljässä vuodessa, sillä sairastuin lukion kakkosella anoreksiaan ja jouduin sairaalaan. Tässä vain muutamia esimerkkijä. On niitä lukuisia syitä käydä neljässä vuodessa! Et voi tietää, mitä ihmisillä on taustalla.

Olen kyllä päätymässä siihen 3 vuoteen sittenkin. Ajattelin, että pakko se on kolmessa vuodessa vetää, kun ei ole kuin vähimmäismäärä kursseja. Jos alkaa väsyttää niin otan sitten vähemmän kursseja joihinkin jaksoihin. Ja jos nyt alkaakin tuntua raskaalta, niin venykööt sitten, mutta kokeillaan ensin.

• Lukioz--
        ........ kirjoitti:

Olen ihan samaa mieltä ettei neljässä vuodessa lukion suorittamista kannata ajatella vain muutamalta kannalta. Nelivuotiset ei välttämättä ole laiskoja, vaan neljässä vuodessa luokion suorittava voi todella haluta panostaa opintoihinsa ja siksi käytää enemmän aikaa! :DD

• Mikä vika?

Täälläkin mahdollinen nelivuotinen, kärsin paniikkikohtauksista, joita ilmenee tunneittain, 8 kertaa päivässä väsyttää...!

• sofijaaemilia

Mäkin oon miettinyt, että suorittaisin lukion neljässä vuodessa. Nyt on takana vasta 2½ kurssia, mutta oon jo ihan väsynyt lukioon, enkä mä edes pärjää siellä, koska mulla menee niin paljon voimia kaikkeen muuhun. Se, että kärsii syömishäiriöstä ja masennuksesta, vie kaikki voimat, enkä jaksa keskittyä opiskeluun. Lisäksi mulla on lukihäiriö, joka ei ainakaan yhtään asiaa helpota. Tänään juttelin psykologin kanssa, ja sekin suositteli neljää tai edes 3½ vuotista lukiota.

Peruskoulussa olin koulun parhaimpia oppilaita, lka päättötodistuksessakin 9,4. Mutta ekan koeviikon ka oli 5,6 ja pitkän matikan MAA1-kurssista sain nelosen, luokan ainoan. Mulla ei oo vaan voimia käydä lukiota, ja meillä ainakin on jo pakollisia aineita vähintään se 6 kurssia jakso, ja lisäksi vielä kaikki valinnaiset, niin tähän mennessä kurssisuunnitelmassa näkyy 8 kurssisia jaksoja koko eka vuosi... Ja en haluais opiskella vaan matikkaa, äikkää, enkkua, kemiaa, fysiikkaa ja mantsaa, koska se on älyttömän rankkaa. Sitten on ne ilmasutaidot, musat ja kuvikset vähän keventämässä, mutta nekin vaan pidentää päivää.

Mä en koe olevani laiska, pikemminkin taipuvaisuutta perfektionismiin. Mutta meen varmaan juttelemaan pian opon kanssa...

• So what ?

Aloitin lukion nyt syksyllä, ekassa jaksossa 6 kurssia. Sairastuin masennukseen puoli vuotta sitten, eikä lukio yhtään helpota asiaa. Seuraavaan jaksoon otin vain 4 kurssia, eli päiväni olivat lyhyitä. Tuolloin pystyin paremmin keskittymään aineisiin, enkä stressannut niin paljoa. Aikaa jäi kaikkeen muuhunkin sopivasti. Kolmannessa jaksossa on nyt viisi kurssia, eikä edelleen ole mitään valittamista.

Kaiken masennuksen, pitkien koulumatkojen ja yksinkertaisesti laiskuuden takia käyn lukion neljässä vuodessa. Tälläisissä asioissa lapsellisia ovat ne, jotka väittävät meitä nelivuotisia typeriksi ja huonoiksi ihmisiksi. Typeriä ovat ne, joilla on kiire eteenpäin, eivätkä nauti joka hetkestä. Ihmisiä tässä ollaan sentään kaikki, jokaisella on oma tausta ja elämäntilanne, johon kukaan muu ei voi puuttua.

Kursseja olen ajatellut ottaa 4-6/jakso, riippuen masennuksen tilanteesta ja motivaatiosta. Yo-kirjoituksiin voin ihan rauhassa valmistautua ja tilanteen tullen voin käydä kursseja uudelleen parantaakseni arvosanoja. Nuoruutta tässä ollaan elämässä, eikä kenelläkään pitäisi olla kiire eteenpäin.

Lukio on suunniteltu kolmelle vuodelle, 75 kurssia. Suurin osa suorittaa lukion tuossa ajassa, eikä siinä ole mitään väärää. Jokaiselle ihmiselle sitä mitä ITSE HALUAA, EI SITÄ MITÄ MUUT HALUAVAT.

Jos vähänkin tuntuu siltä, että neljä tai kolme ja puoli vuotta tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta, kannattaa tähdätä siihen. Se on kuitenkin vain vuosi koko elämästä, eikä se mihinkään vaikuta. Kun lukiosta lähdetään, niin jokaisen jatko-opinnot ovat eri mittaisia. Viimesenä vuonna ollaan jo 18-vuotiaita, joten voi hakea töitä lukion ohelle.

• Maxtmat

Itse kävin lukion 4 vuodessa sillä halusin suorittaa fysiikan kaikki kurssit ennen kuin kirjoitan sen.

• eskoseppo

Totuushan on se, että mitä vähemmän kursseja jaksossa=sitä huonompi motivaatio ja mitä enemmän kursseja=sitä parempi motivaatio.

• lusmuilua vai ei?

Terve! Ajattelen tässä kysyä ihan huvikseen sellasta, että itse olen lukiossa 1. luokalla ja itse otin alussa todella vähän kursseja. Tänä vuonna vain 28 kurssia koossa, eli eipä paljoo. Itse ajattelin käydä lukion yli 3 vuodessa, sillä se tuntuisi oikealta ratkaisulta aikataulujen suhteen, koska omat kouluhommat sujuu ihan hyvin k.a on ollut yli 8, mutta en vain jaksa tuota 3 vuoden tahtia. Joten miten on olisko järkeä lähteä kahlaamaan ja stressaamaan itseään poikki ottamalla yli 30 kurssia, jotta saisi 3v käytyä vai että ottaisi hieman lungisti ja vetäisi yli 3 vuoteen tämän.

• miten itsestä tuntuu

Ehtiihän sen 3 vuodessaki käymään, mutta jos alkaa itsestä tuntua että nyt vittu sentään en jaksa, niin hidastaa tahtia ja suorittaa vaikka 3,5 vuoteen tai sit 4 vuoteen. Ja tosiaan ylppäreihin kannattaa panostaa, että 3,5 vuotta on ihan hyvä.
      Jos et ole vielä lukiossa, niin voihan olla paljon mahdollista, ettet edes pysty suorittamaan kaikkia kursseja. Mullaki kävi niin, että alunperin piti tulla 83 kurssia ja hupsis kun pienen lukion kävin, niin tuli tasan 75 kurssia.

• Kysympähän vaan

Nyt täytyy kyllä kysyä, että miten on mahdollista suorittaa 7 kurssia/jakso?! Jos aikoo suorittaa kaikki 7. koulussa, tulisi viikkotuntimääräksi 6h x 7 = 42 h/vk.
      Mikäli joka päivä on koulua 8-16, tulee yhteisviikkotuntimääräksi 40 ja lukujärjestyksen ei mahdu enempää. Miten on siis mahdollista suorittaa 7 kurssia jaksossa, jos ei suorita jotain itsenäisesti? Ja moniko jaksaa olla koulussa, varsinkaan lukiossa, ensin 36 tuntia viikossa ja siihen vielä päälle yhden kurssin itsenäinen opiskelu ja suoritus?

• eiduunii

koulua joka päivä 8.20-15.10 (3x viikon aamuista alkaa 7.30...). On tää puuduttavaa, mutta ei todellakaan mikään mahdottomuus :D koulussa vietän aikaa siis 5 x 7h = 35h koulumatkat viikossa n. 6h. Treenejä koulun ulkopuolella on 7x viikossa eli n. 14h siitä. Nukkumiseen menee viikossa 7x8h= 56h. Kun kaikki lisää yhteen tulee 35 6 14 56 = 111h. Koko viikosta siis 33% vapaa-aikaa

• lukiolaineeeee

Riippuu varmaan tuntien pituuksista. Meidän koulussa on 75 min tunnit, eli max. 5 h päivässä ja 25 h viikossa. Yhden kurssin tuntimäärä viikossa on 3. Eli 7 kurssia = 21 h, kyllä se mahtuu, mutta päivät ovat pitkiä.

• Miksi tuomitsette?

Vai typeryys ja laiskuus syynä? Mikähän tarve on aina tuomita toisia?

• juupajaa

Mitä mietteitä herättää ajatukseni suorittaa paitsi kaikki kurssit seitsemästä aineesta, jotka aion kirjoittaa, myös tämän päälle kaksi lyhyttä kieltä ja psykologia? Yhteensä kertyy noin 110 kurssia. Kolmeen vuoteen tuo ei oikein mahdu ja neljättä ei opinto-ohjaaja myönnä vain jos haluaa opiskella enemmän. Tällä hetkellä suoritan 7 kurssia/jakso, joten laiskuuden vuoksi en ainakaan lisävuotta hae.

Olen ehkä hullu, mutta pitäisikö minulla silti olla periaatteessa oikeus käydä haluamani kurssit lukiossa, vaikka en niitä kirjoittaisikaan?

• T.T

Ei siinä neljässä vuodessa mitään menetä varsinkaan, jos kyseessä on mies puolinen henkilö sillä ei siinä vuodessa ehdi paljoa tehdä ennen armeijaan menoa. Toki se on hyvä, jos saa suoritettua aikasemmin mutta ei se mitenkään elämään vaikuta. Kunhan vaan pysyy ahkerana lukion jälkeenkin niin kyllä niitä työ- ja opikelupaikkoja löytyy. 10 vuoden päästä voi asialle jo naureskella et miks oli koskaan ollut huolissaan siitä kirjoittaako kolmessa vai neljässä vuodessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7047
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1315
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1128
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      921
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      895
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      856
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      811
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      763
    Aihe