Olen hoitanut lapsenlapsiani 8 vuotta heidän ainoana "päivähoitajanaan". Nyt kun ovat kasvaneet jo ohi sylittelyiän ja tunnen, että sylittelyvaroja olisi jäljellä ja juttelin 12 vuotiaan kanssa halustani ryhtyä varamummoksi. Kerroin, että on kovasti tarvetta perheissä, joissa isovanhemmat asuvat kaukana eivätkä siten voi olla läheisesti kanssakäymisissä lastenlastensa kanssa. Murrosikää lähestyvä lapsenlapsi, jota olen siis hoitanut 4 vuotiaasta
saakka, suuttui ja pahastui asiasta ja ilmoitti, että "minun mummua ei lainata". Koetin perustella
ajatustani sillä, että olisihan lapselle mukava olla tarvittaessa käytettävissä. Ymmärsi sen, mutta vetosi mm. siihen, että olen joskus väsynyt heidänkin kanssaan ja vois olla pitkä matkakin.
Kerroin, että perheen ja ajan voisin itse määritellä ja olenhan hoitanut heidän pikkuserkkujaankin. Vastaus: joo, joo, mutta me tunnetaan ne. Minun mummua ei lainata!!!! Tunsin, että jotain arvokasta olin
tehnyt, kun minua ei haluta jakaa vieraitten lasten kanssa vaikka ymmärsi, että heille voisin
olla tarpeellinen.
mummon "lainaaminen"
23
1188
Vastaukset
- a-woman1
Onneksi olkoon! Olet onnistunut ainakin omien lastenlastesi kanssa :). Mieti tarkkaan mitä teet jatkossa!
- Tosi itsekkäitä!
MINUN! Eikä kellekkä'än muulle.
Mun äiti sanoi aina että " hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan!"
- oo.
oman ikäistäsi seuraa,
ainakin sellainen viehättää meitä enemmän,
jatkuva lasten kanssa keskustelu kuihduttaa nopeasti koko sanavaraston,
millä siten vanhana pärjäät ikäistesi seurassa.
eikä sitten osaakaan puhua "aikuisten asioista".
toiseksi,
lapselle on myös hyvin ikävä juttu jos mamma kuollee lapsen ollessa alta 25v,
siksi me mummi ja vaari emme pidäkään mitään erikoista "souta" vaikka lastenlapsia hoitelemme iltaisin.- ok-ok
saa käsityksen, että ei ole hyväksi lapsenlapselle kiintyä isovanhempiin, kun ne kuitenkin kuolee. Sellaistahan se elämä on. Jäähän heille muistot. Hyvät sellaiset - toivottavasti.
- hoh hoijaa
..näkemys. Ikäänkuin se, mitä lapsenlapsilleen antaa, olisi jostain muusta pois.
Eiköhän se sivistys ja sanavarasto kartu opiskelemalla, lukemalla, harrastamalla kulttuuria monipuolisesti. Aika paljon voi päätellä ihmisestä jo sen perusteella, miten tänne kirjoittaa.
Ja lapsenlastensa hoivaaminen, rakastaminen ei vaikuta siihen mitään. - 0vaan
hoh hoijaa kirjoitti:
..näkemys. Ikäänkuin se, mitä lapsenlapsilleen antaa, olisi jostain muusta pois.
Eiköhän se sivistys ja sanavarasto kartu opiskelemalla, lukemalla, harrastamalla kulttuuria monipuolisesti. Aika paljon voi päätellä ihmisestä jo sen perusteella, miten tänne kirjoittaa.
Ja lapsenlastensa hoivaaminen, rakastaminen ei vaikuta siihen mitään."Eiköhän se sivistys ja sanavarasto kartu opiskelemalla, lukemalla, harrastamalla kulttuuria monipuolisesti. Aika paljon voi päätellä ihmisestä jo sen perusteella, miten tänne kirjoittaa."
jos nyt yleensä tarvitsee ko. asioita päätellä. - mummo maalta
Kyllä todellakin minulla on muutakin, aikuista seuraa. Olen jäsenenä monessa yhdistyksessä ja osallistunut kursseihin, retkiin yms. Olen avoin kaikelle uudelle. Sanavarastoani pidän monipuolisena kirjoittamalla runoja pöytälaatikkoon ja pari kertaa on kirjoitukseni ollut julkaistunakin. Ristikoita ratkon myös ja sekin on hyvää aivovoimistelua.
- onnistunut,
kasvattamaan erityisen itsekkäitä, omistushaluisia ihmisiä.
Minun, minun, minun.
Mulle kaikki heti, ei haluta jakaa.
Huh vai vielä varamummoksi?!- Mummi minäkin
Aloittajan kertomus on tosi ja lapset aidosti kavereita.
Mutta nuo huomauttelijat, kateellisia ja suorastaan ilkeitä, rivien välistä kaikuu kateus kaikin puolin.
Että kasvattanut sitä ja kirjoittanut tätä, enpä oikein usko teidän olevan kuin liian yksinäisiä ja itsekkäitä.
*** - vapaus,,
Mummi minäkin kirjoitti:
Mutta nuo huomauttelijat, kateellisia ja suorastaan ilkeitä, rivien välistä kaikuu kateus kaikin puolin.
Että kasvattanut sitä ja kirjoittanut tätä, enpä oikein usko teidän olevan kuin liian yksinäisiä ja itsekkäitä.
***on täällä kaikilla.
Miten oma arvostelusi?
Sinäkö tiedät minkälaisia olemme? Ainoa, josta tiedät, olet sinä itse.
Minulla on 6 lasta, ja monta lastenlasta.
Kyllä he ovat aina jakaneet minut "vieraidenkin" kanssa.
Ovat naapureidenkin lapsia tuoneet pullalle ja mehulle, ja nenän niistoon. Puhumattakaan muusta empaattisuudesta.
Ei ole heiltä ollut pois, kun olen hoivannut muitakin.
On ollut syli avoinna ihan kaikille pienille, ja vähän isommillekin.
Hyväksyvät "siipirikkojen" hoivaamisen, ja jopa nyt suurempina tekevät sitä itsekin.
Että kieltäisivät varamummiuden, eivät ikinä! - Sehän tuntuu
vapaus,, kirjoitti:
on täällä kaikilla.
Miten oma arvostelusi?
Sinäkö tiedät minkälaisia olemme? Ainoa, josta tiedät, olet sinä itse.
Minulla on 6 lasta, ja monta lastenlasta.
Kyllä he ovat aina jakaneet minut "vieraidenkin" kanssa.
Ovat naapureidenkin lapsia tuoneet pullalle ja mehulle, ja nenän niistoon. Puhumattakaan muusta empaattisuudesta.
Ei ole heiltä ollut pois, kun olen hoivannut muitakin.
On ollut syli avoinna ihan kaikille pienille, ja vähän isommillekin.
Hyväksyvät "siipirikkojen" hoivaamisen, ja jopa nyt suurempina tekevät sitä itsekin.
Että kieltäisivät varamummiuden, eivät ikinä!Varmaankin tuntuu kun ilkeästi sanotaan... molempiin!
Jospa tässä on se oppimisen paikka.
Jokainen hoitaa asiat omalla tavallaan, kasvatuksenkin. - korosti
Mummi minäkin kirjoitti:
***etteivät lapset halua "lainata" mummoaan, vaan pitää yksinoikeutenaan.
Jos me kaikki olisimme itsekkäitä, tässä maailmassa, ei siitä hyvää seuraisi.
Osin sellaiseksi on jo muuttunut, ja kaikki olemme sen seurauksista lukeneet, jos emme kokeneet?
Näin eritavalla luemme, koemme.
Kuka oli kateellinen? Kuka oli ilkeä?
Ja nyt sitten olemme mielestäsi kaikki kateellisia, ja yksinäisiä ja itsekkäitä?
Oletko sinä mielestäsi täydellinen, vai allekirjoitatko myös omalle kohdallesi nuo syytöksesi? onhan lapset joskus mustiksia mummuistaan ja vanhemmistaankin, eihän siinä mitään normaalista poikkeavaa ole.
Ihminen on syntyjään omistushaluinen..
- oliko ?
Kai heillä lisäksi oli runsaasti vieraita lapsia kavereinaan, ettei vaan kymmenkuntaa.
koska niiden ikäistensä kanssa lasten pitäisi osata elämässä oleman ja oman ikäiset osaavat johdattaa sinne opiskelemaan.
Eikä sitä sosiaaliseksi muutamassa vuodessa opi.
Ja pitkät suhteet ovat arvolaita, meilläkin lapset pyysivät kummeiksi sellaisia kun ovat 2v hiekkalaatikolla tavanneet ja yhteinen taival alkanut.
Meillä oli kovasti erilailla,
ensin äiti hoiti 2 vuotta, jolloin 3 syntyi.
Siten oli kodissa hoitaja jolla oli myös 3 omaa lasta, 5v lähtivät päiväkotiin päiväksi ja harrastuksiin, soittotunneille, naisvoimisteluun, jääkiekkoon ja koripalloon.
mummo, pappa, vaari ja mummi asuivat alta 2 km päässä, tulivat vain aina iltaisin kotiin,
jos me menimme jonkun lapsen kansa johonkin harkkoihin tai muuhun iltasella.- Nimetön
olen mummo, joka aloitti lainausasian. En omistellut lapsenlapsiani vaan aikaisemmin, kun asuivat omakotialueella niin menin hoitamaan kahta mutta kuinkas ollakaan saattoi lapsia olla 6 ja jopa enemmän. 12 vuotias kävi entisen naapurintytön synttäreillä ja kaveri oli sanonut:
sulla on kiva mummu, se otti sylliin. Kyllä aina tarjosin koko porukalle ja jos ei kaikille riittänyt en tarjonnut kellekään ja opetin ne omat,
että silloin kun tietona on vaikkapa pullien tai lättyjen rajallinen määrä - ei toisten kuullen pyydetä, ettei tule paha mieli. Joku naapuri saattoi kysyä kun oli pieni käväisy jossain, että saako hänen lapsensa myös olla kanssani. Ei tullut mieleenkään kieltäytyä. Koko joukolla mentiin montulle mäkeen tms. en valikoinut omia ja muiden jos vanhempien kanssa oli sovittu, että ovat mukanani omien kavereina. Se siitä itsekkyydestä. - oliko ?
Nimetön kirjoitti:
olen mummo, joka aloitti lainausasian. En omistellut lapsenlapsiani vaan aikaisemmin, kun asuivat omakotialueella niin menin hoitamaan kahta mutta kuinkas ollakaan saattoi lapsia olla 6 ja jopa enemmän. 12 vuotias kävi entisen naapurintytön synttäreillä ja kaveri oli sanonut:
sulla on kiva mummu, se otti sylliin. Kyllä aina tarjosin koko porukalle ja jos ei kaikille riittänyt en tarjonnut kellekään ja opetin ne omat,
että silloin kun tietona on vaikkapa pullien tai lättyjen rajallinen määrä - ei toisten kuullen pyydetä, ettei tule paha mieli. Joku naapuri saattoi kysyä kun oli pieni käväisy jossain, että saako hänen lapsensa myös olla kanssani. Ei tullut mieleenkään kieltäytyä. Koko joukolla mentiin montulle mäkeen tms. en valikoinut omia ja muiden jos vanhempien kanssa oli sovittu, että ovat mukanani omien kavereina. Se siitä itsekkyydestä.hieno tarina,
mitä lapsista on tullut, joka on tulos näkyvissä,
menivätkö lukioon ja sitten jatko-opintoihin jne.
- ohessa omistushalu.
Voisi olla hyväksi lapsenlapsile hiukan jakaa huomiotaan muillekin. Tämä on näkemykseni.
Itsekkyys on selvästi nostanut päätään ja siitä on hyvä opettaa pois. Lempeästi tietysti. Nämä mummujutut jaksavat aina puhuttaa puolesta ja vastaan. Ei ole hyvä, jos ei pidä lapsenlapsiaan, mutta ei näytä olevan hyvä päinvastoinkaan.
Minä aina jaksan puhua lapsenlapsien ja mummun hyvistä suhteista, onhan se ihan luonnollinen juttu, että apua löytyy, kun sitä tarvitaan.
Olen jo niin moneen kertaan niistä kirjoittanut, että ei nyt siitä enempää.
Ihmettelen vain, että onko se kateutta, kun paheksutaan mummujen lastenhoitoa?
Itse koen sen itsellenikin piristykseksi, että vielä kelpaa ja sitä touhua riittää.
Ollaan onnellisia kaikki lastenlapsiemme kanssa!- "maalta"
Minnusta juttusi oli aivan luonnollinen. Ei minuakaan haluta jakaa. Jopa sisarukset keskenään taistelevat suosiostani, puhumattakaan miehestäni. On joskus pirullisen mustasukkainen.
- Ja täällä sitä vain jaksetaan sitten puuttua jopa kirjoitus asuun. Ihmeellistä on tuo itsekkääksi haukkuminen.
- Ei ole ihme, että täällä kaivataan vain aikuisten sänkykamari juttuja, eikä itsekkyydestä taida olla tietoakaan, kun vaikuttaa, että puolisoitakin voisi vaihdella tarpeen mukaan. Mitäs sitä nyt omimaan itselleen ketään ikuisiksi ajoiksi. Lainaillaan pois vain.- ok-ok
on ihan inhimillistä ja mukavaakin, kun se on aisoissa. Silloin, kun se on sellaista, ettei mummo, äiti, vaimo saa olla muiden kanssa, se on omistamista. Eikä kukaan omista toista.
- Kohta mummo
Oletpa saanut tosi ilkeitä vastauksia (puolitusi-
naa jaksoin lukea) mutta nehän kertovat kirjoit-
tajasta paljon. Tuo on ihan luontainen reaktio ja
lastesi mielissä "varamummo" tuntuu uhalta, mitä se ei ole. Voit selittää heille että se ei ole heiltä pois. Itse ryhtyisin silti varamummoksi ja
uskon että ennenpitkää lapsesi, siis lapsenlapset
huomaisivat ettei se mitään kauheaa merkinnytkään
Tsemppiä vain Sinulle - ihanaa että joku tänä
aikana ajattelee vielä toisia ihmisiäkin. - rahaa?
jos lapsenlapsella olisi kovin tiukka paikka.
Minä ainakin lainaisin, mutta ovat vielä niin nuoria, että ei ole ajankohtainen asia toistaiseksi.
Olen minä lainannut pojallenikin, paras tietysti olisi lahjoittaa, että ei sitten aikanaan joutuisi maksamaan perintöveroja.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324791Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene182739Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su662621Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252465- 361934
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321671Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?691560Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731506- 661304
- 821241