*ESITTELY*

20 v Suomessa

Mikä helvetti teitä suomalaisia vaivaa kun ei osata esitellä sitä mukana olevaa kaveria toiselle? Itseäni ärsyttää ihan suunnattomasti, olin sitten minkälaisessa seurassa tahansa.

Kerron esimerkin: Olen hyvän ystäväni kanssa menossa vaikka rautakauppaan, siellä ystäväni tapaa erään vanhan tuttavan, jonka on nähnyt viimeksi 1v sitten.. he jäävät lörpöttelemään sitä ja tätä, seison 1m päässä ihan vieressä ja hymyilen heitä kun he juttelvat siinä nätisti. Vieras henkilö EI kehtaa edes katsoa minuun päin, (jos sen tekee niin vaivautuneesti) ja ystävälläni ei ole älyä esitellä minua tuttavalleen. (en eroa ulkonäöltäni mitenkään suomalaisista)

Tämän pitäisi sujua esimerkiksi näin ---> "Tässä on muuten hyvä kaverini X, ja tässä on vanha lapsuuden kaveri Y. Ollaan X:n kanssa juuri kattelemassa tarjouksessa olevaa saunakiuasta." -> lörpötys saa jatkua, mikäli sille on tarvetta, ja nyt en tunne oloani enää niin EPÄMUKAVAKSI.
---------------------------------------------

Kertokaa rakkaat suomalaiset toverit, mikä helvetti siinä on ettei esittelyä osata???

Ainoa paikka jossa tämä esittely onnistuu, on kansainväliset yritykset. Onko suurin osa ihmisitä kuitenkin niin tampioita ettei tämä toisen henkilön esittely suju automaattisesti?? Tietysti on nopeita tilanteita tms. jossa sitä ei välttämättä kerkeä tekemään, mutta jos kaupassa tai kaupungilla jäädään juttelemaan melkein vartiksi, niin ehkä esittely olisi paikallaan?

Tiedättekö yhtään, miten noloa siinä on seistä vieressä ja seurata kun juttelette 10 minuuttia toisen kanssa??

Ja todellakin YLEISTÄN. Olen saanut kokea tämän nöyryytyksen jo kymmeniä kertoja eri ihmisten kanssa.


Voisin jatkaa listaani "asioista jotka ärsyttävät minua" (räkiminen jne) mutta enpä taida jaksaa..

23

2330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsoppa peiliin

      Totta, ystäväsi olisi voinut esitellä teidät, sitä en kiistä. En pidä suomalaisia mitenkään "tampioina", toisilta asia omasta taustasta ja luonteenlaadusta riippuen sujuu rutiinilla. Joillekin se vaan on vaikeampaa ja tilanteetkin voivat olla erilaisia.

      Mutta katsoppa peiliin. Mikä esti sinua esittäytymästä? Sen sijasta kirjoitat aiheesta puolen metrin mittaisen vuodatuksen nettiin ja peräänkuulutat suomalaisten etikettitaitoja. Vastuun siirtäminen toisille on aina se helpoin tie, vastuun ottaminen omaehtoisesti näyttää olevan kynnyksen takana, joten mars peilin eteen.

      • 20 v Suomessa

        Olen itse asiassa muutamissa tapauksissa jo tullut "väliin" esittelemään itseni, mutta se ei todellakaan olisi mielestäni MINUN tehtävä, vaan sen kaverin, jonka seurassa olen. Mikäli tuo vastapuolen tyyppi ei uskalla luoda minuun edes katsekontaktia, niin se tekee esittelyn aloituksen entistä vaikeammaksi.

        No, yleisesti sanottuna voin kertoa, että suomalaisilla ei todellakaan ole hyvä maine "etikettitaitojen" tai kohteliaisen käyttäytymisen suhteen. :D

        En tiedä mistä vastuusta puhut, mutta ongelma on kuule nyt jossain aivan muualla kuin minussa. Ei ole minun tehtävä opastaa muita aikuisia ihmisiä käyttäytymään "normaalisti". Monet eivät mielestäni edes hoksaisi mistä on kyse.



        Ärsyttävin asia jonka Suomessa voi joku kulttuurisokkina kokea on SE, että baari-iltana ollaan olevinaan niin ****** hyviä kavereita kaikki muutaman drinkin jälkeen, ja seuraavana päivänä kävellään toisen ohi morjestamatta, kuin mitään ei oliskaan tapahtunut.. :D tämä on niin hyvittavaa, sillä kuulen saman tarinan kymmeniltä ulkomaalaisilta, ja nauran itseni kyyneliin, sillä he ovat niin helvetin oikeassa tästä asiasta..

        Tietysti poikkeuksiakin ON, mutta juttu menee yleensä edellämainitulla tavalla.

        Itse en kuitenkaan ole näissä asioissa todellakaan mikään tiukkapipotyyppi, ainoa juttu joka itseäni ärsyttää on toisen henkilön huomioitta jättäminen tietyissä tilanteissa. Olen asunut tässä maassa jo kauan, mutta on tiettyjä asioita joihin esim. tällainen keski-eurooppalainen ei vaan voi ikinä tottua.


      • *Praxis
        20 v Suomessa kirjoitti:

        Olen itse asiassa muutamissa tapauksissa jo tullut "väliin" esittelemään itseni, mutta se ei todellakaan olisi mielestäni MINUN tehtävä, vaan sen kaverin, jonka seurassa olen. Mikäli tuo vastapuolen tyyppi ei uskalla luoda minuun edes katsekontaktia, niin se tekee esittelyn aloituksen entistä vaikeammaksi.

        No, yleisesti sanottuna voin kertoa, että suomalaisilla ei todellakaan ole hyvä maine "etikettitaitojen" tai kohteliaisen käyttäytymisen suhteen. :D

        En tiedä mistä vastuusta puhut, mutta ongelma on kuule nyt jossain aivan muualla kuin minussa. Ei ole minun tehtävä opastaa muita aikuisia ihmisiä käyttäytymään "normaalisti". Monet eivät mielestäni edes hoksaisi mistä on kyse.



        Ärsyttävin asia jonka Suomessa voi joku kulttuurisokkina kokea on SE, että baari-iltana ollaan olevinaan niin ****** hyviä kavereita kaikki muutaman drinkin jälkeen, ja seuraavana päivänä kävellään toisen ohi morjestamatta, kuin mitään ei oliskaan tapahtunut.. :D tämä on niin hyvittavaa, sillä kuulen saman tarinan kymmeniltä ulkomaalaisilta, ja nauran itseni kyyneliin, sillä he ovat niin helvetin oikeassa tästä asiasta..

        Tietysti poikkeuksiakin ON, mutta juttu menee yleensä edellämainitulla tavalla.

        Itse en kuitenkaan ole näissä asioissa todellakaan mikään tiukkapipotyyppi, ainoa juttu joka itseäni ärsyttää on toisen henkilön huomioitta jättäminen tietyissä tilanteissa. Olen asunut tässä maassa jo kauan, mutta on tiettyjä asioita joihin esim. tällainen keski-eurooppalainen ei vaan voi ikinä tottua.

        Kyllähän noissa meidän käytöstavoissa on paljon toivomisen varaa.
        Se mitä kahdehdin kovasti on esim keski-Eurooppalaisen tapa tehvehdyksen jälkeen aina
        kohteliaaasti kysyä mitä kuuluu tai kuinka voit ennekuin aletaan varsinainen keskustelu.
        Ja tervehtiminen yleensä; ensin tulee kättely, poskisuudelmat tai "puolihalaus", taputus olkapäälle. Meillähän se on joko moi tai terve.

        Me ollaan jäykkää kansaa tässä suhteessa.
        Myönnetään.

        Itse kyllä koen tärkeäksi esittelyn jos henkilöt
        A ja B eivät tunne toisiaan, se ei vie paljon aikaa jos kertoo kuka kukin on ja kyllähän sitä itsensäkkin voi esitellä jos se luontuu tilanteeseen.


      • "katsoppa peiliin"
        20 v Suomessa kirjoitti:

        Olen itse asiassa muutamissa tapauksissa jo tullut "väliin" esittelemään itseni, mutta se ei todellakaan olisi mielestäni MINUN tehtävä, vaan sen kaverin, jonka seurassa olen. Mikäli tuo vastapuolen tyyppi ei uskalla luoda minuun edes katsekontaktia, niin se tekee esittelyn aloituksen entistä vaikeammaksi.

        No, yleisesti sanottuna voin kertoa, että suomalaisilla ei todellakaan ole hyvä maine "etikettitaitojen" tai kohteliaisen käyttäytymisen suhteen. :D

        En tiedä mistä vastuusta puhut, mutta ongelma on kuule nyt jossain aivan muualla kuin minussa. Ei ole minun tehtävä opastaa muita aikuisia ihmisiä käyttäytymään "normaalisti". Monet eivät mielestäni edes hoksaisi mistä on kyse.



        Ärsyttävin asia jonka Suomessa voi joku kulttuurisokkina kokea on SE, että baari-iltana ollaan olevinaan niin ****** hyviä kavereita kaikki muutaman drinkin jälkeen, ja seuraavana päivänä kävellään toisen ohi morjestamatta, kuin mitään ei oliskaan tapahtunut.. :D tämä on niin hyvittavaa, sillä kuulen saman tarinan kymmeniltä ulkomaalaisilta, ja nauran itseni kyyneliin, sillä he ovat niin helvetin oikeassa tästä asiasta..

        Tietysti poikkeuksiakin ON, mutta juttu menee yleensä edellämainitulla tavalla.

        Itse en kuitenkaan ole näissä asioissa todellakaan mikään tiukkapipotyyppi, ainoa juttu joka itseäni ärsyttää on toisen henkilön huomioitta jättäminen tietyissä tilanteissa. Olen asunut tässä maassa jo kauan, mutta on tiettyjä asioita joihin esim. tällainen keski-eurooppalainen ei vaan voi ikinä tottua.

        Kun olet 20 vuotta kuitenkin asunut Suomessa ja tiedät täkäläisen mielenlaadun ja etiketin hallinnan, olisit mielestäni ihan mainiosti voinut käydä esittäytymässä. Tätä tarkoitin. Harvalle suomalaiselle, joka ei ole mukana yritysmaailmassa opetetaan etikettisääntöjä.
        Tietysti hyvä kotikasvatus kantaa hedelmää, mutta noita tilanteita tuskin jatkossakaan voit välttää. Toisaalta voi kysyä, miksi sitten liikut "tampioiden" kanssa, jos niiden tavat eivät sinua miellytä. Otitko muuten tämän tampion kanssa puheeksi sen tapauksen? Eikö voisi antaa rakentavaa palautetta suoraan face to face, eikä ihmetellä tapahtunutta nettipalstalla?


      • 20 v Suomessa
        "katsoppa peiliin" kirjoitti:

        Kun olet 20 vuotta kuitenkin asunut Suomessa ja tiedät täkäläisen mielenlaadun ja etiketin hallinnan, olisit mielestäni ihan mainiosti voinut käydä esittäytymässä. Tätä tarkoitin. Harvalle suomalaiselle, joka ei ole mukana yritysmaailmassa opetetaan etikettisääntöjä.
        Tietysti hyvä kotikasvatus kantaa hedelmää, mutta noita tilanteita tuskin jatkossakaan voit välttää. Toisaalta voi kysyä, miksi sitten liikut "tampioiden" kanssa, jos niiden tavat eivät sinua miellytä. Otitko muuten tämän tampion kanssa puheeksi sen tapauksen? Eikö voisi antaa rakentavaa palautetta suoraan face to face, eikä ihmetellä tapahtunutta nettipalstalla?

        No niin no, rakentavat palautteet saatetaan ottaa yleensä loukkauksena tms, niin yleensä unohdan vaan koko jutun.. nyt on kuitenkin ollut niin paljon erilaisia tapauksia, että päätin tulla piipahtamaan tällaisellakin foorumilla. Nämä on erinomaisia paikkoja avautumiseen. En halua olla sellainen joka on antamassa toiselle palautetta joka vaiheessa. :) Sen olen kuitenkin oppinut, että negatiiviset palautteet on yleensä parempi jättää sanomatta, koska "joku" saattaa ottaa siitä nokkiinsa hyvin nopeasti.

        Minuakaan ei ole kukaan tällaisissa "etikettiasioissa" opettanut, nämä ovat itselleni sellaisia luonnollisia asioita kuten vessan vetäminen tai käsien pesu kusemisen jälkeen (olen nähnyt monta kertaa kun jotkut jätkät jättää jopa käsipesunkin väliin) joka on itsestäni todella ällöttävää.

        Nämä tampiot eivät välttämättä ole niin surkeita ihmisiä kuten jollaisen kuvan annoin, jotkut ovat tod fiksuja, erittän hyvän työuran luoneita ihmisiä jne, mutta jotkut tietyt asiat ei vaan toimi niin kuin olettaisi, ja suomalaiset leimautuvat kansainvälisessä seurassa siten helposti "tampioiksi".


      • "katsoppa peiliin"
        20 v Suomessa kirjoitti:

        No niin no, rakentavat palautteet saatetaan ottaa yleensä loukkauksena tms, niin yleensä unohdan vaan koko jutun.. nyt on kuitenkin ollut niin paljon erilaisia tapauksia, että päätin tulla piipahtamaan tällaisellakin foorumilla. Nämä on erinomaisia paikkoja avautumiseen. En halua olla sellainen joka on antamassa toiselle palautetta joka vaiheessa. :) Sen olen kuitenkin oppinut, että negatiiviset palautteet on yleensä parempi jättää sanomatta, koska "joku" saattaa ottaa siitä nokkiinsa hyvin nopeasti.

        Minuakaan ei ole kukaan tällaisissa "etikettiasioissa" opettanut, nämä ovat itselleni sellaisia luonnollisia asioita kuten vessan vetäminen tai käsien pesu kusemisen jälkeen (olen nähnyt monta kertaa kun jotkut jätkät jättää jopa käsipesunkin väliin) joka on itsestäni todella ällöttävää.

        Nämä tampiot eivät välttämättä ole niin surkeita ihmisiä kuten jollaisen kuvan annoin, jotkut ovat tod fiksuja, erittän hyvän työuran luoneita ihmisiä jne, mutta jotkut tietyt asiat ei vaan toimi niin kuin olettaisi, ja suomalaiset leimautuvat kansainvälisessä seurassa siten helposti "tampioiksi".

        Suomalaisen itsetunto on tosiaan paikoin melko heikko ja rakentavastikin annettu palaute tulkitaan helposti väärin.

        Käsien pesu oli muuten mahdottoman hyvä esimerkki. Olen siitä itse perheeni mukaan jopa liiankin tarkka. Mutta hemmetti, ainakin minulle kotona se tapa opetettiin, enkä siitä tingi.

        Onnittelut kielitaidostasi, hyvin on kehittynyt ainakin kirjallisen ilmaisun osalta. Toivon mukaan jotain aksenttivivahdetta on tallella. Se on ihan yhtä viehättävää, kuin suomalaisten murretaustat.


    • yksi syy

      Syitä voi olla monia, esim. jollekulle ei tule edes mieleen koko asia. Mutta yksi suuri syy meillä suomalaisilla on, että sitä kelataan huolestuneena, että "kumpi minun nyt kuuluukaan esitellä ensin toiselleen". Olikos se niin, että jonkun säännön mukaan... Ja sitten, kun ei muisteta sitä sääntöä, niin pelataan varman päälle, eikä esitellä ollenkaan, ettei tulis tehtyä etikettimokaa ja esiteltyä "väärinpäin". Voihan sitä olla olevinaan, kuin ei olisi kiintoisan rupattelun tuoksinassa tullut edes mieleen...

    • kaikkia suomalaisia

      joten joko muutut itse, kärsit tai sitten muutat. Sinulla on siis kolme vaihtoehtoa, elä niiden kanssa äläkä vingu.

    • keskusteluun epävirallisissa

      tilanteissa, vaikkei sinua olisi esitelty. Siksi täällä yleensä asiat hoituvat sulavemmin, ei kulu aikaa turhiin protokolliin.

      • Kyllä ennen keskusteluun osallistumista olisi hyvä tietää kenen kanssa keskustelee - ja päinvastoin. Siinä mielessä esittäytyminen tai esittely ennen sekaan hyppäämistä on aina paikallaan.

        Ei kyse ole mistään "protokollasta" vaan tarkoituksenmukaisuudesta ja kohteliaisuudesta.


      • 20 v Suomessa

        Niin, "saahan" täällä tehdä oikeastaan kaikkea muutakin:

        - Kutsua esim. koulun yliopiston vanhoja opettajia etunimellä "Hei, Leena venaas vähän..." jne.

        - Sinutella ventovieraita tai vanhempia ihmisiä.

        - Jättää tervehtiminen kokonaan väliin tai teeskentelemällä ettei toista oliskaan olemassa.

        - Raapia päätä sekä sattumalta tsekata juuri siinä vaiheessa "ilmotustaululla olevia asioita", ettei vaan joutuisi vahingossa tervehtimään toiselle normaalin ihmisen tavoin.

        - Hississä ei kysytä toisilta kohteliaasti mihin kerroksiin muut ovat menossa, vaan jokainen mummu painaa nappia ihan itse vuorotellen.

        - Harvemmin nuoriso luovuttaa bussi/junapaikkansa vanhemmalle ihmiselle vapaaehtoisesti.

        - Jos kutsutaan kaveri kaljalle tai kaffelle, niin molemmat maksaa yleensä erikseen omat juomansa, täällä ei nim päde sääntö "kutsuja maksaa". Jopa treffeilläkin nainen on kaivamassa leffajonossa omaa rahapussiaan ja saattaa olla ihmeissään kun jätkä maksaa kaiken. Kuinka noloa!

        - Kaupoissa minua kohdellaan välillä kuin vanhaa ryyppykaveria, enkä tunne aina olevani arvostettu tai tärkeä asiakas.

        - Tippiä ei ole tapana antaa ravintoloissa (joka on ehkä ymmärrettävää helvetin korkeiden hintojen takia) siten suomalaiset eivät osaa antaa tippiä ulkomaillakaan ja joutuvat usein noloon tilanteeseen. Huom: tippi on Keski-Euroopassa n. 10% ruuan/juoman hinnasta. Tipin puuttumisen takia tarjoilijat vaikuttavat usen todella tylyiltä täällä. (ei ole tarvetta ylimääräiselle hymylle, ystävällisyydelle tms)

        - Suomessa pätee vahva sääntö, että ruuasta pitää aina kiittää.. omasta mielestäni olisi kohteliaampaa sanoa mieluummin, että ruoka oli todella hyvää.. Tietysti molemmat yhdessä on paras.

        On ilo nähdä yrityksessä ulkomaan työmatkoilta palanneita lähes "kliimaksissa" olevia suomalaisia naisia, jotka ovat täysin punastuneita siitä huomion määrästä tai kohteliaisuudesta jonka ulkomaalaisilta herrasmiehiltä saavat.. :D


      • tavoilla ja täällä
        20 v Suomessa kirjoitti:

        Niin, "saahan" täällä tehdä oikeastaan kaikkea muutakin:

        - Kutsua esim. koulun yliopiston vanhoja opettajia etunimellä "Hei, Leena venaas vähän..." jne.

        - Sinutella ventovieraita tai vanhempia ihmisiä.

        - Jättää tervehtiminen kokonaan väliin tai teeskentelemällä ettei toista oliskaan olemassa.

        - Raapia päätä sekä sattumalta tsekata juuri siinä vaiheessa "ilmotustaululla olevia asioita", ettei vaan joutuisi vahingossa tervehtimään toiselle normaalin ihmisen tavoin.

        - Hississä ei kysytä toisilta kohteliaasti mihin kerroksiin muut ovat menossa, vaan jokainen mummu painaa nappia ihan itse vuorotellen.

        - Harvemmin nuoriso luovuttaa bussi/junapaikkansa vanhemmalle ihmiselle vapaaehtoisesti.

        - Jos kutsutaan kaveri kaljalle tai kaffelle, niin molemmat maksaa yleensä erikseen omat juomansa, täällä ei nim päde sääntö "kutsuja maksaa". Jopa treffeilläkin nainen on kaivamassa leffajonossa omaa rahapussiaan ja saattaa olla ihmeissään kun jätkä maksaa kaiken. Kuinka noloa!

        - Kaupoissa minua kohdellaan välillä kuin vanhaa ryyppykaveria, enkä tunne aina olevani arvostettu tai tärkeä asiakas.

        - Tippiä ei ole tapana antaa ravintoloissa (joka on ehkä ymmärrettävää helvetin korkeiden hintojen takia) siten suomalaiset eivät osaa antaa tippiä ulkomaillakaan ja joutuvat usein noloon tilanteeseen. Huom: tippi on Keski-Euroopassa n. 10% ruuan/juoman hinnasta. Tipin puuttumisen takia tarjoilijat vaikuttavat usen todella tylyiltä täällä. (ei ole tarvetta ylimääräiselle hymylle, ystävällisyydelle tms)

        - Suomessa pätee vahva sääntö, että ruuasta pitää aina kiittää.. omasta mielestäni olisi kohteliaampaa sanoa mieluummin, että ruoka oli todella hyvää.. Tietysti molemmat yhdessä on paras.

        On ilo nähdä yrityksessä ulkomaan työmatkoilta palanneita lähes "kliimaksissa" olevia suomalaisia naisia, jotka ovat täysin punastuneita siitä huomion määrästä tai kohteliaisuudesta jonka ulkomaalaisilta herrasmiehiltä saavat.. :D

        omilla. Siinä olen samaa mieltä että kun täältä lähtee johonkin, esim. sinne keski-eurooppaan, niin kannattaa selvittää mitkä tavat siellä pätee. Samoin vaikka kun lähtee vaikkapa Aasiaan, niin siellä ei enää pärjää keski-eurooppalaisilla tavoilla (tai pärjää, koska aasialaiset ovat yleensä aika suvaitsevaisia). Ja ihan yhtälailla, tullessaan Suomeen kannattaa tehdä havaintoja kuinka täällä käyttäydytään ja elää sen mukaisesti. Täällä ollaan eletty pitkään erossa muusta maailmasta, eikä tapamme keski-eurooppalaistu hetkessä, enkä näe siihen edes mitään syytä. Oletuksellisesti keski-eurooppalaiset tavat eivät ole parempia tai huonompia, ne ovat vain erilaisia. On minuakin ärsyttänyt esimerkiksi saksalaisten ystävieni jotkut tavat suuresti, mutta ymmärrän että he toimivat kuten toimivat ja me teemme omalla tavallamme.


      • crudo kirjoitti:

        Kyllä ennen keskusteluun osallistumista olisi hyvä tietää kenen kanssa keskustelee - ja päinvastoin. Siinä mielessä esittäytyminen tai esittely ennen sekaan hyppäämistä on aina paikallaan.

        Ei kyse ole mistään "protokollasta" vaan tarkoituksenmukaisuudesta ja kohteliaisuudesta.

        Sehän pitäisi olla lähestulkoon itseestäänselvyys että keskustelukumppanit tietävät edes toistensa (etu)nimet.

        Jos tilanne on se että pikaisesti törmätään, niin ei tarvitse tehdä sukuselvitystä, riittää kun kertoo kuka kukin on. Tämä on molemmat osapuolet tuntevan ihmisen velvollisuus.

        jos kyseessä on vaikka sukujulhlat, esim häät, niin on todella kohteliasta tehdä ensi alkuun pieni esittelykierros kaikkien kesken.

        Jos osa sukua on itä- loppu länsisuomesta niin ei voi olettaa että kaikki tuntevat toisensa.
        Tämä toimii myös ohjelmanumerona, mikki käteen
        ja kiertämään. Lyhyt esittely kukas minä olen ja kuinka olen tähän juhlaan tullut, olenko mosriamen vai sulhasen puolen sukua.

        Tunnelma keventyy vaikka sen Alma-tädin nimeä ei
        sitten myöhemmin muistaisikaan :o)


      • porkkis, kirjautui ulos mut...
        20 v Suomessa kirjoitti:

        Niin, "saahan" täällä tehdä oikeastaan kaikkea muutakin:

        - Kutsua esim. koulun yliopiston vanhoja opettajia etunimellä "Hei, Leena venaas vähän..." jne.

        - Sinutella ventovieraita tai vanhempia ihmisiä.

        - Jättää tervehtiminen kokonaan väliin tai teeskentelemällä ettei toista oliskaan olemassa.

        - Raapia päätä sekä sattumalta tsekata juuri siinä vaiheessa "ilmotustaululla olevia asioita", ettei vaan joutuisi vahingossa tervehtimään toiselle normaalin ihmisen tavoin.

        - Hississä ei kysytä toisilta kohteliaasti mihin kerroksiin muut ovat menossa, vaan jokainen mummu painaa nappia ihan itse vuorotellen.

        - Harvemmin nuoriso luovuttaa bussi/junapaikkansa vanhemmalle ihmiselle vapaaehtoisesti.

        - Jos kutsutaan kaveri kaljalle tai kaffelle, niin molemmat maksaa yleensä erikseen omat juomansa, täällä ei nim päde sääntö "kutsuja maksaa". Jopa treffeilläkin nainen on kaivamassa leffajonossa omaa rahapussiaan ja saattaa olla ihmeissään kun jätkä maksaa kaiken. Kuinka noloa!

        - Kaupoissa minua kohdellaan välillä kuin vanhaa ryyppykaveria, enkä tunne aina olevani arvostettu tai tärkeä asiakas.

        - Tippiä ei ole tapana antaa ravintoloissa (joka on ehkä ymmärrettävää helvetin korkeiden hintojen takia) siten suomalaiset eivät osaa antaa tippiä ulkomaillakaan ja joutuvat usein noloon tilanteeseen. Huom: tippi on Keski-Euroopassa n. 10% ruuan/juoman hinnasta. Tipin puuttumisen takia tarjoilijat vaikuttavat usen todella tylyiltä täällä. (ei ole tarvetta ylimääräiselle hymylle, ystävällisyydelle tms)

        - Suomessa pätee vahva sääntö, että ruuasta pitää aina kiittää.. omasta mielestäni olisi kohteliaampaa sanoa mieluummin, että ruoka oli todella hyvää.. Tietysti molemmat yhdessä on paras.

        On ilo nähdä yrityksessä ulkomaan työmatkoilta palanneita lähes "kliimaksissa" olevia suomalaisia naisia, jotka ovat täysin punastuneita siitä huomion määrästä tai kohteliaisuudesta jonka ulkomaalaisilta herrasmiehiltä saavat.. :D

        Niin, tuo etunimellä kutsuminen on todella ärsyttävää. Ihan yhtä ärsyttävää on vastata puhelimeen pelkällä etunimellä, jopa vanhemmat ihmiset tekevät nykyään niin. Miksi ? Minä vastaan ihan koko nimellä ja yrityksen nimellä jos on työpuhelu.


        Sinuttelu /teitittely. Töissä mm hoidan sotaveteraaneja, eipäs kävisi pienessä mielessäkään puhutella sinä-muodolla tai
        etunimellä. Kun vanhempaa ihmistä puhutellaan,
        aina on ensin teitittely. Jos tehdään sinunkaupat,se on sitten eri asia.
        (tosin järkytin itseni kun kaupan nuori poika kysyi että saako teille olla muuta? kuvittelin
        olevani aika evergreen... )

        Terverhtiä kuuluu jokaista joka kävelee vastaan
        (ei Helsingin aamuruuhkassa) kylänraitilla.
        Kohtelias hymy, pään nyökkäys, hyvää huomenta-
        se riittää.

        Päätä ei raavita ellei siellä ole täitä.

        Hississä on kyllä ollut koomisia tilanteita, mutta ensimmäiseksi tullut yleensä määrittää kerroksen. Vanhempaa ihmistä autetaan tässä tilantessa; hissin nappula ei toimi lapasella.
        Tässkin hymyileminen ja puhuminen on sallittu.

        Enpä vielä koskaan ole törmännyt julkisissa kulkuvälineissa paikkansa luovuttajiin ja törkeää kyllä;
        osa nuorisoa istuu etupenkin invapaikoilla napit korvissa ja huppu silmillä. Valitettava ilmiö.

        Kaupassa täytyy "asemansa lunastaa", se on nähty. Törkeää on se että kärri nyhdetään käsistä enkuin ostokset on edes purettu hihnalle..

        Maksaminen. 2 naista keskenään: molemmat maksaa omansa. mies/ mies sama juttu . Mies - nainen: mies maksaa, Jos ei hänellä ole rahaa, niin sitten ei kannata edes lähteä...

        Tippiä ei täällä harrasteta tai muutenkaan rahan antamista. Olin ihan kauhuissani kun hoitelin Kreikassa siskon lasta ja vein hänet kävelylle rattaissa. Tuiki tuntemattomat papat antoivat rahaa; olin kyllä äimänä mutta sisko onneksi sivisti että aina annetaan lapselle rahaa... no nytpähän tiedän..

        Ruoasta pitää kiittää vaikka siitä ei kovin pitäisikään. Tästäkin tuli nolo kokemus kun tarjolla oli ed. vieraille vain makaroonilaatikkoa, jota he kyllä ylistivät mutta jokainen tiesi että se ei ollut niin kovin hyvää... vahingoista oppii.
        Saksalainen äitipuoleni taas pitää huolen siitä että murustakaan ei jää lautaselle. Se on kohteliaisuus häntä kohtaan, saksalaista tarkkutta nääs...

        Parhaimmat ja mieleenpainuvimmat muistot kohteliaisuudesta on Italian puolen Alpeilta
        Le Tunnel- ravintolasta. Sähkökatkos sotki ruoanlaiton, mutta kaikki otettiin huomioon
        monojen riisumisesta lähtien. Ei flirttiä
        (no ehkä vähän..) mutta ei itse edes ennättänyt ajatella mitä sitä haluaa, ja toive oli jo toteutettu. Pojat teki ihan parhaansa asiakkiden viihtyvyyden takaamiseksi.
        Lämmöllä muistan ja varmasti menen uudestaan
        jos käyn Courmayerin nurkilla.


      • niuhottamiseksi
        20 v Suomessa kirjoitti:

        Niin, "saahan" täällä tehdä oikeastaan kaikkea muutakin:

        - Kutsua esim. koulun yliopiston vanhoja opettajia etunimellä "Hei, Leena venaas vähän..." jne.

        - Sinutella ventovieraita tai vanhempia ihmisiä.

        - Jättää tervehtiminen kokonaan väliin tai teeskentelemällä ettei toista oliskaan olemassa.

        - Raapia päätä sekä sattumalta tsekata juuri siinä vaiheessa "ilmotustaululla olevia asioita", ettei vaan joutuisi vahingossa tervehtimään toiselle normaalin ihmisen tavoin.

        - Hississä ei kysytä toisilta kohteliaasti mihin kerroksiin muut ovat menossa, vaan jokainen mummu painaa nappia ihan itse vuorotellen.

        - Harvemmin nuoriso luovuttaa bussi/junapaikkansa vanhemmalle ihmiselle vapaaehtoisesti.

        - Jos kutsutaan kaveri kaljalle tai kaffelle, niin molemmat maksaa yleensä erikseen omat juomansa, täällä ei nim päde sääntö "kutsuja maksaa". Jopa treffeilläkin nainen on kaivamassa leffajonossa omaa rahapussiaan ja saattaa olla ihmeissään kun jätkä maksaa kaiken. Kuinka noloa!

        - Kaupoissa minua kohdellaan välillä kuin vanhaa ryyppykaveria, enkä tunne aina olevani arvostettu tai tärkeä asiakas.

        - Tippiä ei ole tapana antaa ravintoloissa (joka on ehkä ymmärrettävää helvetin korkeiden hintojen takia) siten suomalaiset eivät osaa antaa tippiä ulkomaillakaan ja joutuvat usein noloon tilanteeseen. Huom: tippi on Keski-Euroopassa n. 10% ruuan/juoman hinnasta. Tipin puuttumisen takia tarjoilijat vaikuttavat usen todella tylyiltä täällä. (ei ole tarvetta ylimääräiselle hymylle, ystävällisyydelle tms)

        - Suomessa pätee vahva sääntö, että ruuasta pitää aina kiittää.. omasta mielestäni olisi kohteliaampaa sanoa mieluummin, että ruoka oli todella hyvää.. Tietysti molemmat yhdessä on paras.

        On ilo nähdä yrityksessä ulkomaan työmatkoilta palanneita lähes "kliimaksissa" olevia suomalaisia naisia, jotka ovat täysin punastuneita siitä huomion määrästä tai kohteliaisuudesta jonka ulkomaalaisilta herrasmiehiltä saavat.. :D

        Pientä kommenttia tuntuu vaativan täältäkin. Eli meillä tehdään monta asiaa toisin kuin muualla, mutta kaikki niistä eivät ole välttämättä automaattisesti huonoja tapoja.

        Jos yliopiston vanhat opettajat sallivat sinuttelun, en näe sitä pahana. Kyllä sinuttelija sen huomaa hyvinkin pian, jos joku siitä ottaa itseensä. Mutta yliopiston opettajuus ei tee kenestäkään toista parempaa, joten tästä päästään yleiseen sinuttelu/teitittelykulttuuriin. Puhuttelutavan pitäisi olla molemminpuolinen, koska sinunkauppoja ei voi tehdä yksipuolisesti. Vieraiden teitittelyä pidän oletusarvoisesti parempana kuin sinuttelua, mutta kun jonkin aikaa on tunnettu, niin myös yliopiston opettajat määrittelevät monesti, että heitä saa sinutella. Ja niin on hyvä. Enemmän koulusivistystä ei tee heistä ihmisenä ylempiarvoisia.

        Mainitsemiisi huonoihin tapoihin, jotka pitävät monessa tilanteessa paikkansa, en puutu sen kummemmin.

        Sen sijaan toisen kutsuminen kahville/kaljalle ei tosiaan meillä automaattisesti johda siihen, että kutsuja tarjoaa. Ja niin on hyvä. Miten vähävaraiset voisivat koskaan ehdottaa mitään tapaamisia kenellekään, jos naisellinen juoruilutuokio tai miehinen tuopinkallistelu kaveriporukassa pitäisi myös heti kustantaa toiselle.

        Tippiä ei ravintoloissa ole tapana automaattisesti antaa, ja se johtuu tietenkin siitä, että tippikulttuurimaissa tippi muodostaa osan tarjoilijan palkasta. Suomessa asia ei ole näin, ja se tosiaan näkyy hinnoissa, kuten itsekin oivalsit. Tipittömyys ei sen sijaan oikeuta tarjoilijaa niuhottavaan käytökseen sen paremmin meillä kuin muuallakaan (ei tarjoilija voi mahdollista tipinsaantiaan edes tietää ennen kuin laskunmaksuvaiheessa).

        Mutta yksi asia on varma. Mitä enemmän kannat huolta erilaisista (metsäläisistä?) tavoistamme, sen enemmän aiheutat mahahaavaa vain itsellesi. Me muutumme pikkuhiljaa siinä kuin kaikki muutkin, jos siihen on tarvetta. Emme niuhottamalla kuitenkaan.


      • niuhottamiseksi kirjoitti:

        Pientä kommenttia tuntuu vaativan täältäkin. Eli meillä tehdään monta asiaa toisin kuin muualla, mutta kaikki niistä eivät ole välttämättä automaattisesti huonoja tapoja.

        Jos yliopiston vanhat opettajat sallivat sinuttelun, en näe sitä pahana. Kyllä sinuttelija sen huomaa hyvinkin pian, jos joku siitä ottaa itseensä. Mutta yliopiston opettajuus ei tee kenestäkään toista parempaa, joten tästä päästään yleiseen sinuttelu/teitittelykulttuuriin. Puhuttelutavan pitäisi olla molemminpuolinen, koska sinunkauppoja ei voi tehdä yksipuolisesti. Vieraiden teitittelyä pidän oletusarvoisesti parempana kuin sinuttelua, mutta kun jonkin aikaa on tunnettu, niin myös yliopiston opettajat määrittelevät monesti, että heitä saa sinutella. Ja niin on hyvä. Enemmän koulusivistystä ei tee heistä ihmisenä ylempiarvoisia.

        Mainitsemiisi huonoihin tapoihin, jotka pitävät monessa tilanteessa paikkansa, en puutu sen kummemmin.

        Sen sijaan toisen kutsuminen kahville/kaljalle ei tosiaan meillä automaattisesti johda siihen, että kutsuja tarjoaa. Ja niin on hyvä. Miten vähävaraiset voisivat koskaan ehdottaa mitään tapaamisia kenellekään, jos naisellinen juoruilutuokio tai miehinen tuopinkallistelu kaveriporukassa pitäisi myös heti kustantaa toiselle.

        Tippiä ei ravintoloissa ole tapana automaattisesti antaa, ja se johtuu tietenkin siitä, että tippikulttuurimaissa tippi muodostaa osan tarjoilijan palkasta. Suomessa asia ei ole näin, ja se tosiaan näkyy hinnoissa, kuten itsekin oivalsit. Tipittömyys ei sen sijaan oikeuta tarjoilijaa niuhottavaan käytökseen sen paremmin meillä kuin muuallakaan (ei tarjoilija voi mahdollista tipinsaantiaan edes tietää ennen kuin laskunmaksuvaiheessa).

        Mutta yksi asia on varma. Mitä enemmän kannat huolta erilaisista (metsäläisistä?) tavoistamme, sen enemmän aiheutat mahahaavaa vain itsellesi. Me muutumme pikkuhiljaa siinä kuin kaikki muutkin, jos siihen on tarvetta. Emme niuhottamalla kuitenkaan.

        Isommin puuttumatta kommentteihisi, olen ilahtunut siitä, mitä sanot lopuksi:

        " Me muutumme pikkuhiljaa siinä kuin kaikki muutkin, jos siihen on tarvetta. Emme niuhottamalla kuitenkaan."

        En ymmärrä, mitä tarkoitat "niuhottamisella" näissä asioissa, mutta positiivista on se, että muutumme johonkin suuntaan, koskapa silloin ilmeisesti näemme siihen myös tarvetta. Ei siinä, että muuttuu ja kasvaa pikkuhiljaa, ole mitään pahaa - siinä on, jos ei muutu mihinkään suuntaan.

        Tässä mielessä muutokseen on aina tarvetta. Staattinen pysähdys tapakulttuurin alalla - ja ennen kaikkea omahyväinen ja katteeton omaan napaansa tuijottaminen ympärilleen katsomatta - tappaa kaiken kehityksen. Silloin me jäämme siine jonnekin "metsäläisen asteelle" kun muut ovat jo ehtineet pellon reunalle.


      • niuhottamisesta puhunut
        crudo kirjoitti:

        Isommin puuttumatta kommentteihisi, olen ilahtunut siitä, mitä sanot lopuksi:

        " Me muutumme pikkuhiljaa siinä kuin kaikki muutkin, jos siihen on tarvetta. Emme niuhottamalla kuitenkaan."

        En ymmärrä, mitä tarkoitat "niuhottamisella" näissä asioissa, mutta positiivista on se, että muutumme johonkin suuntaan, koskapa silloin ilmeisesti näemme siihen myös tarvetta. Ei siinä, että muuttuu ja kasvaa pikkuhiljaa, ole mitään pahaa - siinä on, jos ei muutu mihinkään suuntaan.

        Tässä mielessä muutokseen on aina tarvetta. Staattinen pysähdys tapakulttuurin alalla - ja ennen kaikkea omahyväinen ja katteeton omaan napaansa tuijottaminen ympärilleen katsomatta - tappaa kaiken kehityksen. Silloin me jäämme siine jonnekin "metsäläisen asteelle" kun muut ovat jo ehtineet pellon reunalle.

        Viittasin niuhottamisella siihen, että aloittajan edellisessä viestissä oli jo hiukan ylilyöntejä. Minusta meidän suomalaisten metsäläisyyttä ei nyt kauheasti kuvasta, jos emme kysele toisiltamme hissikerroksia, voidaksemme toimia nappulanpainajina kaikille hissiin astuville. Niuhottamiseksi meni hiukan siinäkin, että hänen mukaansa meillä pitää kiittää ruoasta, mutta kohteliaampaa olisi sitä kehua. Varmaankin olisi kohteliaampaa, mutta tuollaisella turhalla "huonojen tapojen" listauksella hän saa paitsi oman mahansa sykkyrään (kun pitää oikein noin mittavia vikoja listata, niin johan siinä tulee paha mieli) että toisaalta syö uskottavuutta niiltä napinoiltaan, joihin oli enemmän aihetta. Esim. vanhusten huomioiminen bussissa. On helppo mitätöidä sellaisen kirjoituksen hyvätkin puolet, joista jää mieleen vain hissinnapit...

        Sen sijaan tarkoitukseni oli korostaa, että mekin - kuten varmasti myös muut kansallisuudet - muutumme myös kollektiivisesti. Jokainen yksilönähän menee omaa tahtiaan. Valitettavasti kaikki muutos ei aina ole positiivista. Itseäni ärsyttää esim. meikäläinen kännykulttuuri, jossa kännystä on tullut lähes jumalankorvike. Siitä ei voi olla erossa, pitää äänettömällä eikä sillä voi olla soittelematta kesken erilaisten tilaisuuksien. Siihen myös puhua pajatetaan julkisilla paikoilla omat, työnantajan ja vieraiden asiat ympäristöstä piittaamatta (joten vaarannetaan puheen kohteiden intimiteettisuoja ja häiritään kenties muita).

        Muutos ei välttämättä ole pahaksi, siinä olet oikeassa ja sitä tarkoitin itse edellisessä viestissäni. Mutta harvemmin asiat edistyvät negaation kautta eli tässä tapauksessa kertomalla, mitä kaikkea teemme kollektiivisesti "väärin". Yksilötasolla tapahtuu muutos ja jokainen muutos on helpompaa, jos se lähtee positiivisesta fiiliksestä. Kuulijan mieli on parempi, jos kehutaan hänen yhtä ominaisuuttaan kuin haukutaan kymmentä. Se, jolla on hyvä mieli, jakaa sitä helpommin hyvänä käytöksenä edelleen kuin se, jonka mieli on valmiiksi masennettu. Puhumattakaan siitä, että toisten kehuminen on hyvää käytöstä, haukkuminen huonoa, mikä muistutuksena aloittajallekin.


      • kuitenkaan syytä
        crudo kirjoitti:

        Isommin puuttumatta kommentteihisi, olen ilahtunut siitä, mitä sanot lopuksi:

        " Me muutumme pikkuhiljaa siinä kuin kaikki muutkin, jos siihen on tarvetta. Emme niuhottamalla kuitenkaan."

        En ymmärrä, mitä tarkoitat "niuhottamisella" näissä asioissa, mutta positiivista on se, että muutumme johonkin suuntaan, koskapa silloin ilmeisesti näemme siihen myös tarvetta. Ei siinä, että muuttuu ja kasvaa pikkuhiljaa, ole mitään pahaa - siinä on, jos ei muutu mihinkään suuntaan.

        Tässä mielessä muutokseen on aina tarvetta. Staattinen pysähdys tapakulttuurin alalla - ja ennen kaikkea omahyväinen ja katteeton omaan napaansa tuijottaminen ympärilleen katsomatta - tappaa kaiken kehityksen. Silloin me jäämme siine jonnekin "metsäläisen asteelle" kun muut ovat jo ehtineet pellon reunalle.

        ottaa mallia euroopastakaan, siellä vasta on jämähdetty alkeelliselle tasolle. Tasa-arvosta tai tasapuolisuudesta ei ole heidän tavoissa tietoakaan.


      • niuhottamisesta puhunut kirjoitti:

        Viittasin niuhottamisella siihen, että aloittajan edellisessä viestissä oli jo hiukan ylilyöntejä. Minusta meidän suomalaisten metsäläisyyttä ei nyt kauheasti kuvasta, jos emme kysele toisiltamme hissikerroksia, voidaksemme toimia nappulanpainajina kaikille hissiin astuville. Niuhottamiseksi meni hiukan siinäkin, että hänen mukaansa meillä pitää kiittää ruoasta, mutta kohteliaampaa olisi sitä kehua. Varmaankin olisi kohteliaampaa, mutta tuollaisella turhalla "huonojen tapojen" listauksella hän saa paitsi oman mahansa sykkyrään (kun pitää oikein noin mittavia vikoja listata, niin johan siinä tulee paha mieli) että toisaalta syö uskottavuutta niiltä napinoiltaan, joihin oli enemmän aihetta. Esim. vanhusten huomioiminen bussissa. On helppo mitätöidä sellaisen kirjoituksen hyvätkin puolet, joista jää mieleen vain hissinnapit...

        Sen sijaan tarkoitukseni oli korostaa, että mekin - kuten varmasti myös muut kansallisuudet - muutumme myös kollektiivisesti. Jokainen yksilönähän menee omaa tahtiaan. Valitettavasti kaikki muutos ei aina ole positiivista. Itseäni ärsyttää esim. meikäläinen kännykulttuuri, jossa kännystä on tullut lähes jumalankorvike. Siitä ei voi olla erossa, pitää äänettömällä eikä sillä voi olla soittelematta kesken erilaisten tilaisuuksien. Siihen myös puhua pajatetaan julkisilla paikoilla omat, työnantajan ja vieraiden asiat ympäristöstä piittaamatta (joten vaarannetaan puheen kohteiden intimiteettisuoja ja häiritään kenties muita).

        Muutos ei välttämättä ole pahaksi, siinä olet oikeassa ja sitä tarkoitin itse edellisessä viestissäni. Mutta harvemmin asiat edistyvät negaation kautta eli tässä tapauksessa kertomalla, mitä kaikkea teemme kollektiivisesti "väärin". Yksilötasolla tapahtuu muutos ja jokainen muutos on helpompaa, jos se lähtee positiivisesta fiiliksestä. Kuulijan mieli on parempi, jos kehutaan hänen yhtä ominaisuuttaan kuin haukutaan kymmentä. Se, jolla on hyvä mieli, jakaa sitä helpommin hyvänä käytöksenä edelleen kuin se, jonka mieli on valmiiksi masennettu. Puhumattakaan siitä, että toisten kehuminen on hyvää käytöstä, haukkuminen huonoa, mikä muistutuksena aloittajallekin.

        Kiitos asiallisesta lähestymisestäsi. Olet selvästi miettinyt tätäkin asiaa.

        Yksilön kauttahan se kollektiivinen muutos tapahtuu - ei sitä lainsäädännön kautta saada aikaan. Ja vaikeinta siinä on tietysti se, että kysehän on asenteista. Siitä varoittava esimerkki tuossa alempana välissä olevassa kommentissa, josta huokuu asian lähes täydellinen ymmärtämättömnyys, joka ilmenee pelkkänä huitaisuna ilmaan vailla mitään perusteita.

        Pienellä kansalla tulee olla tietysti hyvä itsetunto, mutta sen lisäksi myös pienen kansan ja kulttuurin äly ymmärtää realiteettejä. Tästä ovat mielestäni hollantilaiset varsin hyvä esimerkki.

        Tuosta kännykkäkulttuurista olen aivan samaa mieltä - meitä pahempia ovat vain ruotsalaiset ja venäläiset.


      • toisin päin
        20 v Suomessa kirjoitti:

        Niin, "saahan" täällä tehdä oikeastaan kaikkea muutakin:

        - Kutsua esim. koulun yliopiston vanhoja opettajia etunimellä "Hei, Leena venaas vähän..." jne.

        - Sinutella ventovieraita tai vanhempia ihmisiä.

        - Jättää tervehtiminen kokonaan väliin tai teeskentelemällä ettei toista oliskaan olemassa.

        - Raapia päätä sekä sattumalta tsekata juuri siinä vaiheessa "ilmotustaululla olevia asioita", ettei vaan joutuisi vahingossa tervehtimään toiselle normaalin ihmisen tavoin.

        - Hississä ei kysytä toisilta kohteliaasti mihin kerroksiin muut ovat menossa, vaan jokainen mummu painaa nappia ihan itse vuorotellen.

        - Harvemmin nuoriso luovuttaa bussi/junapaikkansa vanhemmalle ihmiselle vapaaehtoisesti.

        - Jos kutsutaan kaveri kaljalle tai kaffelle, niin molemmat maksaa yleensä erikseen omat juomansa, täällä ei nim päde sääntö "kutsuja maksaa". Jopa treffeilläkin nainen on kaivamassa leffajonossa omaa rahapussiaan ja saattaa olla ihmeissään kun jätkä maksaa kaiken. Kuinka noloa!

        - Kaupoissa minua kohdellaan välillä kuin vanhaa ryyppykaveria, enkä tunne aina olevani arvostettu tai tärkeä asiakas.

        - Tippiä ei ole tapana antaa ravintoloissa (joka on ehkä ymmärrettävää helvetin korkeiden hintojen takia) siten suomalaiset eivät osaa antaa tippiä ulkomaillakaan ja joutuvat usein noloon tilanteeseen. Huom: tippi on Keski-Euroopassa n. 10% ruuan/juoman hinnasta. Tipin puuttumisen takia tarjoilijat vaikuttavat usen todella tylyiltä täällä. (ei ole tarvetta ylimääräiselle hymylle, ystävällisyydelle tms)

        - Suomessa pätee vahva sääntö, että ruuasta pitää aina kiittää.. omasta mielestäni olisi kohteliaampaa sanoa mieluummin, että ruoka oli todella hyvää.. Tietysti molemmat yhdessä on paras.

        On ilo nähdä yrityksessä ulkomaan työmatkoilta palanneita lähes "kliimaksissa" olevia suomalaisia naisia, jotka ovat täysin punastuneita siitä huomion määrästä tai kohteliaisuudesta jonka ulkomaalaisilta herrasmiehiltä saavat.. :D

        Otapa tuon latelemasi listaa, laitat mainittujen asioiden tilalle sellaisia asioita, jotka sinusta ovat aivan normaalia ihmisten välistä käytöstä, ilman että koet kumpanakaan osapuolena koet sitä ongelmaksi. Tämän jälkeen kuvittelet lukevasi vastaavan kaltaisen avautumisen niistä asioista. Ymmärrätkö pointin? Se, mikä jossain muualla on hyvää, ellei jopa hyljeksinnän välttämiseksi pakollista käytöstä, ei välttämättä ole sitä muualla. En allekirjoita kaikkea sanomaasi hyvänä käytöksenä, mutta osa mainituista asioista ei yleisesti ottaen ole suomalaisille mikään ongelma. Jos sinä koet asian epämukavana, ota huomioon, että välttämättä toinen henkilö ei vastaavassa tilanteessa niin koe. Ellet osaa olla ao. tilanteessa, kenen silloin mielestäsi pitäisi muuttaa käytöstään? Vaikka menee henkilökohtaisuuksiin, niin kirjoituksistasi paistaa läpi se, ettet ole lainkaan ymmärtänyt käytöksen syvintä olemusta, se kun ei aina perustu (paikasta riippuen) juuri sinulle ominpaan normistoosi.


      • <<<<<<<<
        20 v Suomessa kirjoitti:

        Niin, "saahan" täällä tehdä oikeastaan kaikkea muutakin:

        - Kutsua esim. koulun yliopiston vanhoja opettajia etunimellä "Hei, Leena venaas vähän..." jne.

        - Sinutella ventovieraita tai vanhempia ihmisiä.

        - Jättää tervehtiminen kokonaan väliin tai teeskentelemällä ettei toista oliskaan olemassa.

        - Raapia päätä sekä sattumalta tsekata juuri siinä vaiheessa "ilmotustaululla olevia asioita", ettei vaan joutuisi vahingossa tervehtimään toiselle normaalin ihmisen tavoin.

        - Hississä ei kysytä toisilta kohteliaasti mihin kerroksiin muut ovat menossa, vaan jokainen mummu painaa nappia ihan itse vuorotellen.

        - Harvemmin nuoriso luovuttaa bussi/junapaikkansa vanhemmalle ihmiselle vapaaehtoisesti.

        - Jos kutsutaan kaveri kaljalle tai kaffelle, niin molemmat maksaa yleensä erikseen omat juomansa, täällä ei nim päde sääntö "kutsuja maksaa". Jopa treffeilläkin nainen on kaivamassa leffajonossa omaa rahapussiaan ja saattaa olla ihmeissään kun jätkä maksaa kaiken. Kuinka noloa!

        - Kaupoissa minua kohdellaan välillä kuin vanhaa ryyppykaveria, enkä tunne aina olevani arvostettu tai tärkeä asiakas.

        - Tippiä ei ole tapana antaa ravintoloissa (joka on ehkä ymmärrettävää helvetin korkeiden hintojen takia) siten suomalaiset eivät osaa antaa tippiä ulkomaillakaan ja joutuvat usein noloon tilanteeseen. Huom: tippi on Keski-Euroopassa n. 10% ruuan/juoman hinnasta. Tipin puuttumisen takia tarjoilijat vaikuttavat usen todella tylyiltä täällä. (ei ole tarvetta ylimääräiselle hymylle, ystävällisyydelle tms)

        - Suomessa pätee vahva sääntö, että ruuasta pitää aina kiittää.. omasta mielestäni olisi kohteliaampaa sanoa mieluummin, että ruoka oli todella hyvää.. Tietysti molemmat yhdessä on paras.

        On ilo nähdä yrityksessä ulkomaan työmatkoilta palanneita lähes "kliimaksissa" olevia suomalaisia naisia, jotka ovat täysin punastuneita siitä huomion määrästä tai kohteliaisuudesta jonka ulkomaalaisilta herrasmiehiltä saavat.. :D

        "On ilo nähdä yrityksessä ulkomaan työmatkoilta palanneita lähes "kliimaksissa" olevia suomalaisia naisia, jotka ovat täysin punastuneita siitä huomion määrästä tai kohteliaisuudesta jonka ulkomaalaisilta herrasmiehiltä saavat.. :D"

        Tuota, tuota tämä nyt ei ole niin yksiselitteinen juttu. Monien suomalaisten naisten asenteissa on kyllä hieman korjattavaa. Monet suomi-naiset kun ovat melko jätkämäisiä nykyisin että hyvinkäyttäytyvään (suomalaiseen) mieheen ei osata oikein suhtautua. Kuiskutellaan vaan jotain "se on varmaan homo".


    • Anonyymi

      Laukkanen alapään karvatupsu liikaa näkyy jne.
      Naiset ja miehet jotka on esittely heveltissä keljuilut puhe .

    • Anonyymi

      Huono kahvit, huonompi mieli,hyvät kahvit jne
      Ei huuhdota Pyhäsalmi tarjoaa syöpä makkarat
      Pitkä Jussi vaimon otti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe