Kun isovanhemmuus ei kiinnosta

Kahden äiti

Minulla on kaksi lasta: nelivuotias poika ja pieni vauva. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla ja kotona molempien lasten kanssa. Mies on työkomennuksella ulkomailla vielä jonkin aikaa, joten pyöritän arkea yksin. Nyt olen alkanut väsyä. Yöunet ovat katkonaisia, sillä molemmat lapset heräilevät useita kertoja yössä.

Vanhempani asuvat samassa kaupungissa 15 minuutin automatkan päässä meiltä. Äitini käy töissä, isä on työttömänä. Viikonloppuisin heillä on tapana käydä mökillä ympäri vuoden.

Koitin varovasti kysellä, täytyykö heidän käydä mökillä joka viikonloppu. Ajattelin mielessäni, että olisi mukavaa mennä viikonloppuna päivällä kylään heille ja viettää aikaa yhdessä. Tiukka vastaus tuli salamana, eivät he halua olla kaupungissa viikonloppuisin.

Ymmärrän hyvin, että jos on mökki, siellä haluaa viettää aikaansa. Kyse olisi kuitenkin ollut yhdestä päivästä, lastenlasten (ja minun) kanssa. Minulle se olisi ollut ihanaa vaihtelua arkeen ja ehkä olisin saanut vähän levättyäkin ja kerättyä voimia. Mainittakoon myös, että nelivuotiaamme ei ole koskaan ollut edes yökylässä isovanhemmillaan, joten en ole kokenut rasittaneeni heitä liiaksi lastenhoidolla.

Tällä hetkellä vanhempani käyvät meillä kylässä noin joka toinen viikko. He ovat kylässä tunnin-puolitoista, minkä aikana he ehtivät hyvin selata telkkaripöydällä olevat lehdet ja levätä sohvalla. Kerran poika koitti ehdottaa, että jompikumpi olisi lukenut hänelle kirjaa, mutta kumpikaan ei olisi jaksanut/halunnut. Lapset ovat myös usein siinä vaiheessa iltaa väsyneitä ja saattavat itkeskellä tai kiukutella.

Minua kummastuttaa, eivätkö he tosiaankaan tahdo olla läsnä lastenlastensa elämässä. Eivätkö ole yhtään huolissaan oman tyttärensä perheen jaksamisesta? Vai pitäisikö minun kysyä heiltä suoremmin apua? Olisiko se sitten sitä itsekästä vaatimista ja isovanhempien oman elämään häiritsemistä?

Onneksi miehen vanhemmat ovat lämpimiä isovanhempia ja aina tarjoavat apuaan sekä näyttävät aidosti iloisilta, kun lapsenlapset tulevat kylään. En olisi pärjännyt ilman heitä.

168

11808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mummi minäkin

      vanhemmat auttaneet tyttäriään mitenkään, kun nämä oli naitu toiseen sukuun. Hyvä, jos joskus tapasivat nämä lapsineen. Häissä oli tapana itkeä, koska vanhemmat menettivät silloin tyttärensä, joka läksi iäksi pois kotoa.

      Eivät kaikki keski-ikäiset ole kiinnostuneita isovanhemmuudesta. He haluavat nyt elää omaa elämäänsä. Etsi muita apulaisia itsellesi. Eikö anoppisi voi auttaa, vai asuuko hän toisella paikkakunnalla? Eikö sinulla ole sisaria tai ystävättäriä?

      • pitäisi ihailla?

        Ennen oli ennen,nyt on nyt.Hyviä perinteitä voi jatkaa,huonoista voi luopua.Ei kai ketään voi pakottaa isovanhemmuuteen,mutta jos joskus ennen ei ole annettu apua ei kai se edellytä,että annetaan saman huonon käytännön jatkua.Jos minua ei ole autettu on ihan varma että minäkään en auta?
        Periaate on tietysti se,että vanhemmat ottavat kasvatusvastuun lapsistaan,mutta minä ainakin haluan olla omalta pieneltä osaltani apuna,silloin jos pienten lasten kanssa on raskasta.


      • Mummi minäkin
        pitäisi ihailla? kirjoitti:

        Ennen oli ennen,nyt on nyt.Hyviä perinteitä voi jatkaa,huonoista voi luopua.Ei kai ketään voi pakottaa isovanhemmuuteen,mutta jos joskus ennen ei ole annettu apua ei kai se edellytä,että annetaan saman huonon käytännön jatkua.Jos minua ei ole autettu on ihan varma että minäkään en auta?
        Periaate on tietysti se,että vanhemmat ottavat kasvatusvastuun lapsistaan,mutta minä ainakin haluan olla omalta pieneltä osaltani apuna,silloin jos pienten lasten kanssa on raskasta.

        että pitäisi ihailla.

        Itsekin autan tyttäriäni mahdollisuuksieni mukaan. Kaikki isovanhemmat eivät kuitenkaan ole kiinnostuneita lapsenlapsistaan. Silloin on järkevää etsiä apua muualta.


      • mulle-kaikki-heti-nyt

        Kuule, anteeksi nyt vain, mutta kyllä kahden kersan kanssa pitäisi pärjätä ihan yksin.
        Sinulla oli jo yksi, ja hankit toisen - miten olit ajatellut sen hoitaa?
        Äiti/isä hoitaa, vai?
        Kyllä se on ihan sun oma duunisi niitä hoitaa kun ne olet hankkinutkin.
        Se vain on äitien osa.
        Voitko kuvitella,että ennen olisi huudettu naama sinisenä apuuuuuva kun on vain kaksi kersaa talossa?
        Ajattele, entisillä mummoilla saattoi olla 6-7 lasta ( ei omasta valinnasta kuten ymmärrät) - heillä oli usein raskas työ, ei ollut mukavuuksia, ei mitään mistä olisi apua saanut ja kas:
        äidit selvisivät - koska oli pakko.

        Sinä olet sitä sukupolvea joka haluaa kaiken mutta ei pal´viitsi sen eteen tehdä.
        Isovanhemmat ovat jo kertaalleen lapsensa kasvattaneet JA hoitaneet. Tee sinäkin samoin äläkä hanki lisää kakaroita.


      • v 2009
        mulle-kaikki-heti-nyt kirjoitti:

        Kuule, anteeksi nyt vain, mutta kyllä kahden kersan kanssa pitäisi pärjätä ihan yksin.
        Sinulla oli jo yksi, ja hankit toisen - miten olit ajatellut sen hoitaa?
        Äiti/isä hoitaa, vai?
        Kyllä se on ihan sun oma duunisi niitä hoitaa kun ne olet hankkinutkin.
        Se vain on äitien osa.
        Voitko kuvitella,että ennen olisi huudettu naama sinisenä apuuuuuva kun on vain kaksi kersaa talossa?
        Ajattele, entisillä mummoilla saattoi olla 6-7 lasta ( ei omasta valinnasta kuten ymmärrät) - heillä oli usein raskas työ, ei ollut mukavuuksia, ei mitään mistä olisi apua saanut ja kas:
        äidit selvisivät - koska oli pakko.

        Sinä olet sitä sukupolvea joka haluaa kaiken mutta ei pal´viitsi sen eteen tehdä.
        Isovanhemmat ovat jo kertaalleen lapsensa kasvattaneet JA hoitaneet. Tee sinäkin samoin äläkä hanki lisää kakaroita.

        Mitähän sukupolvea olet itse? Nyt eletään 2000-lukua ja onneksi enään ei ajatella että äidit hoitaa lapset. Oletko jäänyt ajasta jälkeen?


      • Kukkuu kukkuuuuuu kaukana k...
        v 2009 kirjoitti:

        Mitähän sukupolvea olet itse? Nyt eletään 2000-lukua ja onneksi enään ei ajatella että äidit hoitaa lapset. Oletko jäänyt ajasta jälkeen?

        En ole jäänyt ajasta jälkeen - miksi ei ajatella että äidit hoitavat lapsiaan?
        Siksikö, että saavat bilettää kännissä ympäri kyliä ja joku muu - isä- isovanhemmat - kuka-tahansa hoitaa kakarat?
        Miksi te hankitte kakaroita kun jo kaksi kakaraa aiheuttaa tuollaista itse-sääli-ruikutusta?
        Juu, ja yhteiskunta kyllä hoitaa jopa laiskojen kotiäitien kakaroita - vievät kakarat aamulla hoitoon että jaksavat pari tuntia mahdollisesti illalla `hoitaa´niitä.
        Nyt eletään 2000 lukua - itsekkyys on huipussaan.
        Mitä sitten, kun kakaranne tulevat teini-ikään ja monet vaikeudet saattavat olla edessä?
        Mitä sitten teette?
        Isovanhemmat voivat siinä vaiheessa olla jo varsin iäkkäitä - vai vieläkö kehtaatte silloin työntää kakaranne mummojen hoidettaviksi ja passattaviksi?
        Mikä siinä on niin kummallista, että äiti hoitaa kakaransa?
        Jos ei hoida - ei pitäisi hankkia kakaroita - muiden hoidettaviksi.
        Yksi vertauskuva tulee mieleen luonnosta:
        K Ä K I !


      • onnellinen mummi
        Kukkuu kukkuuuuuu kaukana k... kirjoitti:

        En ole jäänyt ajasta jälkeen - miksi ei ajatella että äidit hoitavat lapsiaan?
        Siksikö, että saavat bilettää kännissä ympäri kyliä ja joku muu - isä- isovanhemmat - kuka-tahansa hoitaa kakarat?
        Miksi te hankitte kakaroita kun jo kaksi kakaraa aiheuttaa tuollaista itse-sääli-ruikutusta?
        Juu, ja yhteiskunta kyllä hoitaa jopa laiskojen kotiäitien kakaroita - vievät kakarat aamulla hoitoon että jaksavat pari tuntia mahdollisesti illalla `hoitaa´niitä.
        Nyt eletään 2000 lukua - itsekkyys on huipussaan.
        Mitä sitten, kun kakaranne tulevat teini-ikään ja monet vaikeudet saattavat olla edessä?
        Mitä sitten teette?
        Isovanhemmat voivat siinä vaiheessa olla jo varsin iäkkäitä - vai vieläkö kehtaatte silloin työntää kakaranne mummojen hoidettaviksi ja passattaviksi?
        Mikä siinä on niin kummallista, että äiti hoitaa kakaransa?
        Jos ei hoida - ei pitäisi hankkia kakaroita - muiden hoidettaviksi.
        Yksi vertauskuva tulee mieleen luonnosta:
        K Ä K I !

        Mikä on ongelmasi, oletko itse jäänyt vaille rakkautta ja huolenpitoa kun olet noin katkera.Aloittajahan kertoi että hänen neljä-vuotias lapsensa ei ole ollut koskaan yökylässä, niin miten voit haukkua hänen kaltaistaan äitiä. Minä olen itse jo mummi ja olen todella iloinen niistä hetkistä jotka saan viettää lastenlapsien kanssa.


      • .sinun.
        Kukkuu kukkuuuuuu kaukana k... kirjoitti:

        En ole jäänyt ajasta jälkeen - miksi ei ajatella että äidit hoitavat lapsiaan?
        Siksikö, että saavat bilettää kännissä ympäri kyliä ja joku muu - isä- isovanhemmat - kuka-tahansa hoitaa kakarat?
        Miksi te hankitte kakaroita kun jo kaksi kakaraa aiheuttaa tuollaista itse-sääli-ruikutusta?
        Juu, ja yhteiskunta kyllä hoitaa jopa laiskojen kotiäitien kakaroita - vievät kakarat aamulla hoitoon että jaksavat pari tuntia mahdollisesti illalla `hoitaa´niitä.
        Nyt eletään 2000 lukua - itsekkyys on huipussaan.
        Mitä sitten, kun kakaranne tulevat teini-ikään ja monet vaikeudet saattavat olla edessä?
        Mitä sitten teette?
        Isovanhemmat voivat siinä vaiheessa olla jo varsin iäkkäitä - vai vieläkö kehtaatte silloin työntää kakaranne mummojen hoidettaviksi ja passattaviksi?
        Mikä siinä on niin kummallista, että äiti hoitaa kakaransa?
        Jos ei hoida - ei pitäisi hankkia kakaroita - muiden hoidettaviksi.
        Yksi vertauskuva tulee mieleen luonnosta:
        K Ä K I !

        kirjoituksesi vaikuttaa katkeran,LAPSETTOMAN naisen vuodatukselta.Et ole saanut aikoinasi lapsia,nyt katkera,kiukkuinen nainen.Taitaa krapula vaivata,kun noin ahdistaa.


      • Hoitakaa kakaranne
        .sinun. kirjoitti:

        kirjoituksesi vaikuttaa katkeran,LAPSETTOMAN naisen vuodatukselta.Et ole saanut aikoinasi lapsia,nyt katkera,kiukkuinen nainen.Taitaa krapula vaivata,kun noin ahdistaa.

        Joo, on minulla lapsia, enkä ole katkera, mutta en ymmärrä näitä pullamössö-äitejä jotka väen väkisin tekee kakaroita ja hoidattaisi niitä muilla - ihan sama päiväkoti vai väsynyt mummo.


      • sinä nyt
        Hoitakaa kakaranne kirjoitti:

        Joo, on minulla lapsia, enkä ole katkera, mutta en ymmärrä näitä pullamössö-äitejä jotka väen väkisin tekee kakaroita ja hoidattaisi niitä muilla - ihan sama päiväkoti vai väsynyt mummo.

        tuosta alkuperäisestä kirjoittajasta? Eli sinusta on totaalisen itsekästä ja väärin, jos hän haluaisi lapsineen käydä joskus vanhemmillaan kylässä ja on pettynyt, kun se ei vanhemmille koskaan käy. Siitähän tuosta on kyse. Minusta on aivan ymmärrettävää, että häntä harmittaa moinen. Ei kyse ole lapsenhoitoavusta, vaan vanhempien huomiosta.


      • tyyyttö
        mulle-kaikki-heti-nyt kirjoitti:

        Kuule, anteeksi nyt vain, mutta kyllä kahden kersan kanssa pitäisi pärjätä ihan yksin.
        Sinulla oli jo yksi, ja hankit toisen - miten olit ajatellut sen hoitaa?
        Äiti/isä hoitaa, vai?
        Kyllä se on ihan sun oma duunisi niitä hoitaa kun ne olet hankkinutkin.
        Se vain on äitien osa.
        Voitko kuvitella,että ennen olisi huudettu naama sinisenä apuuuuuva kun on vain kaksi kersaa talossa?
        Ajattele, entisillä mummoilla saattoi olla 6-7 lasta ( ei omasta valinnasta kuten ymmärrät) - heillä oli usein raskas työ, ei ollut mukavuuksia, ei mitään mistä olisi apua saanut ja kas:
        äidit selvisivät - koska oli pakko.

        Sinä olet sitä sukupolvea joka haluaa kaiken mutta ei pal´viitsi sen eteen tehdä.
        Isovanhemmat ovat jo kertaalleen lapsensa kasvattaneet JA hoitaneet. Tee sinäkin samoin äläkä hanki lisää kakaroita.

        Aloittajan viestissä ei ollut kyse pärjäämisestä, vaan siitä että isovanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsenlapsistaan - mikä mielestäni on erittäin erittäin kummallista!

        Ja aloittaja vaikutti ihan fiksulta ihmiseltä eikä valittanut, vaikka kyllä tuossa tilanteessa mielestäni saisi jo valittaa!

        Kahden pienen lapsen kanssa ei ole helppoa! Kyllä naiset ovat aina selvinneet ja pärjänneet lastensa kanssa, mutta jos on mahdollisuus muuhunkin kuin "pärjäämiseen", miksi tyytyä vain siihen. Elämä on sitä varten että nautittaisiin!!


      • vaihtoehdot?
        Hoitakaa kakaranne kirjoitti:

        Joo, on minulla lapsia, enkä ole katkera, mutta en ymmärrä näitä pullamössö-äitejä jotka väen väkisin tekee kakaroita ja hoidattaisi niitä muilla - ihan sama päiväkoti vai väsynyt mummo.

        Voitko ajatella,että jotkut mummot nauttivat siitä,että heidän annetaan olla välillä lastenlasten kanssa.Olen lähdössä hoitamaan muutamaksi tunniksi nuorinta lapsenlasta,puolivuotiasta ja olen niin ihastunut,että en meinaa pysyä nahoissani.Kukaan ei ole sitä minulta vaatinut,mutta on mukavaa saada tutustua tähän pienimpäänkin.Jos vanhemmat olisivat sitä mieltä,että hoitavat aina vaan itse,mummot on turhaa painolastia,olisin siitä hyvin surullinen.


      • entten tentten
        Hoitakaa kakaranne kirjoitti:

        Joo, on minulla lapsia, enkä ole katkera, mutta en ymmärrä näitä pullamössö-äitejä jotka väen väkisin tekee kakaroita ja hoidattaisi niitä muilla - ihan sama päiväkoti vai väsynyt mummo.

        Tällä kakara, kakara -huutelijalla on lapsia, muilla on vain kakaroita. Huomionarvoisa seikka.

        Minusta on huolestuttavaa, että Suomessa ollaan erittäin lapsivihamielisiä. Siitä voi vetää suoran johtopäätöksen siihen, miksi täällä on niin paljon pahoinvoivia lapsia.


      • taidat olla provo
        Hoitakaa kakaranne kirjoitti:

        Joo, on minulla lapsia, enkä ole katkera, mutta en ymmärrä näitä pullamössö-äitejä jotka väen väkisin tekee kakaroita ja hoidattaisi niitä muilla - ihan sama päiväkoti vai väsynyt mummo.

        Luin aloittajan tekstin uudelleen, ihan ajatuksen kanssa, ja mielestäni tämä äiti vain hakee huomiota vanhemmiltaan että edes joskus viettäisi edes sen pienen hetken lapsenlasten kanssa. Ei ole edes vaikka hoitopaikkaa!

        Kylläpäs muuten yllättävän paljon ovat lapset olleet mummoloissa, kun vanhemmat olivat töissä ja halusivat keskenään laatuaikaa. Itse muistan ne ihanat hetket mummon ja papan kanssa, nykyään omat vanhempani viettävät hetket joko pullon parissa tai toinen vanhemmista viettää iloista sinkkuelämää.

        Pistää vain mietityttämään, kumpi on se itsekkäämpi tapaus: se, joka haluaa että isovanhemmat edes joskus olisivat lastenlastensa kanssa vai ne isovanhemmat, jotka haluavat viettää omaa elämää kuulematta lastenlapsistaan, vaikka ovat omansa hoidattaneet mummoilla ja papoilla?

        Ennen olikin koko yhteisö kasvattamassa lapsia, nykypäivänä vanhemmat ovat aika yksin.


      • väitä, että
        taidat olla provo kirjoitti:

        Luin aloittajan tekstin uudelleen, ihan ajatuksen kanssa, ja mielestäni tämä äiti vain hakee huomiota vanhemmiltaan että edes joskus viettäisi edes sen pienen hetken lapsenlasten kanssa. Ei ole edes vaikka hoitopaikkaa!

        Kylläpäs muuten yllättävän paljon ovat lapset olleet mummoloissa, kun vanhemmat olivat töissä ja halusivat keskenään laatuaikaa. Itse muistan ne ihanat hetket mummon ja papan kanssa, nykyään omat vanhempani viettävät hetket joko pullon parissa tai toinen vanhemmista viettää iloista sinkkuelämää.

        Pistää vain mietityttämään, kumpi on se itsekkäämpi tapaus: se, joka haluaa että isovanhemmat edes joskus olisivat lastenlastensa kanssa vai ne isovanhemmat, jotka haluavat viettää omaa elämää kuulematta lastenlapsistaan, vaikka ovat omansa hoidattaneet mummoilla ja papoilla?

        Ennen olikin koko yhteisö kasvattamassa lapsia, nykypäivänä vanhemmat ovat aika yksin.

        vanhemmat ovat nykyään yksin.
        Ensinnäkin on päiväkodit, jopa ympärivuorokautiset, jossa lapsi saa ruoan ja hoidon ja jossa monet lapset ovat lähes kellon ympäri.
        On kerhoja, lapsiparkkeja, harrastuksia. Vanhempien ja lasten yhteistä aikaa jää melko vähän. Se kyllä pitäisi jaksaa.
        Eivät läheskään kaikki isovanhemmat hoitaneet ennekään lapsenlapsiaan. Lähinnä ne, jotka asuivat samassa taloudessa lapsensa perheen kanssa. Eikä se hoito kovin ihmeellistä ollut. Väite, että nykyajan isovanhemmat olisivat yleisesti hoidattaneet lapsensa mummoilla ja papoilla, on aivan tuulesta temmattu.


      • ½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½
        taidat olla provo kirjoitti:

        Luin aloittajan tekstin uudelleen, ihan ajatuksen kanssa, ja mielestäni tämä äiti vain hakee huomiota vanhemmiltaan että edes joskus viettäisi edes sen pienen hetken lapsenlasten kanssa. Ei ole edes vaikka hoitopaikkaa!

        Kylläpäs muuten yllättävän paljon ovat lapset olleet mummoloissa, kun vanhemmat olivat töissä ja halusivat keskenään laatuaikaa. Itse muistan ne ihanat hetket mummon ja papan kanssa, nykyään omat vanhempani viettävät hetket joko pullon parissa tai toinen vanhemmista viettää iloista sinkkuelämää.

        Pistää vain mietityttämään, kumpi on se itsekkäämpi tapaus: se, joka haluaa että isovanhemmat edes joskus olisivat lastenlastensa kanssa vai ne isovanhemmat, jotka haluavat viettää omaa elämää kuulematta lastenlapsistaan, vaikka ovat omansa hoidattaneet mummoilla ja papoilla?

        Ennen olikin koko yhteisö kasvattamassa lapsia, nykypäivänä vanhemmat ovat aika yksin.

        Vanhemmathan huutavat naama sinisenä että " ne on meidän lapsia " emme tarvitse neuvoja isovanhemmilta - joopaajoo , mutta hoitoapu kyllä kävisi että ite pääsee baariin...
        isovanhemmat ovat omansa aikuisiksi kasvattaneet, miksi pitäisi aloittaa kaikki uudestaan seuraavan sukupolven kanssa?
        MIKSI?
        Eri asia, jos silloin tällöin vieraillaan mummolassa - mutta kyllä se hoitovastuu kuuluu niille laiskoille vanhemmille jotka saavat slaagin kahdesta lapsesta ja kotitöistä.
        Miten luulette, että ennen selvittiin?
        Selvittiin koska oli pakko.


      • isoäidin iässä
        väitä, että kirjoitti:

        vanhemmat ovat nykyään yksin.
        Ensinnäkin on päiväkodit, jopa ympärivuorokautiset, jossa lapsi saa ruoan ja hoidon ja jossa monet lapset ovat lähes kellon ympäri.
        On kerhoja, lapsiparkkeja, harrastuksia. Vanhempien ja lasten yhteistä aikaa jää melko vähän. Se kyllä pitäisi jaksaa.
        Eivät läheskään kaikki isovanhemmat hoitaneet ennekään lapsenlapsiaan. Lähinnä ne, jotka asuivat samassa taloudessa lapsensa perheen kanssa. Eikä se hoito kovin ihmeellistä ollut. Väite, että nykyajan isovanhemmat olisivat yleisesti hoidattaneet lapsensa mummoilla ja papoilla, on aivan tuulesta temmattu.

        "Väite, että nykyajan isovanhemmat olisivat yleisesti hoidattaneet lapsensa mummoilla ja papoilla, on aivan tuulesta temmattu."
        - Olet ihan oikeassa.

        Tähän ikään (75 v.) tultuani olen pannut merkille, että minulle kerrotaan asiat kaukaisesta menneisyydestä vakaumuksella ja varmalla tiedolla, vaikka olen itse elänyt ne ajat. Nykypäivän medialla on mainio tapa tuoda esiin jokin pieni osa jostakin asiasta, ja sen perusteella sitten muka laajennetaan tietämystä.

        Otetaan nyt vaikka tämä lasten hoito/isovanhemmat-tilanne.

        Nykypäivän nuoret varmaan ihan vilpittöminä kuvittelevat, että isovanhemmat hoitivat valtaosan lapsista aikaisempina aikoina. Mitähän aikaa tarkoitetaan?

        Tietysti maaseudulla lapset asuivat ja kasvoivat siinä perheessä, joka taloa piti. Jos siinä oli isovanhemmat sekä naimattomat sisaret ja veljet, niin lapsia kasvatti aikamoinen lauma vanhempia.
        Tai siis lapset kasvoivat siinä ohessa. Ei heihin panostettu sen ihmeemmin.

        Kaupunkiin muuttaneet perheet joutuivat kovan eteen pienissä asunnoissa, joihin ei mahtunut kuin ydinperhe. Vanhemmat jäivät sinne maalle, ja vaikka koko sisarusparvi olisi muuttanut kaupunkiin työn perässä, niin kaikkihan olivat työssään kiinni. Lapset olivat kenen tahansa naapurin hoidossa 6-viikkoisista asti.

        On ollut tietysti niitäkin perheitä, jotka ovat eläneet kaupungeissa jo monta sukupolvea. Heillä oli omaiset lähempänä, mutta ei esim. 50-luvulla ollut mitenkään yleistä, että kaupunkilaisisoäidit olisivat hoitaneet vakituisesti lapsenlapsia. Se ei ikään kuin kuulunut kuvioon. Pienten lasten äidit olivat kotona lapsia hoitamassa.
        Asiaan kuului, että siihen aikaan yleisön osastot pursuivat haukkuja siitä, että jotkut naiset lastenhoidon varjolla siipeilevät miehen tuloilla ja vetelehtivät kotona.
        Tarhaan ei lapsi päässyt kuin sosiaalisin perustein. - Huomatkaa vielä se, että nämä äidit todella olivat täysin ilman omaa rahaa, jolleivat ottaneet naapurin lapsia päivähoitoon. Muuta tienestimahdollisuutta ei lastenhoidolta ollut. Yhteiskunta ei maksanut puupenniä tukea.

        Työssäkäyvien perheiden avaikaulalapsia oli tuhansittain. Jotenkin vain lapsilla oli itsestään enemmän vastuuta, koska ei heistä kasvanut sen epäsosiaalisempia kuin nykypäivänkään lapsista, joita huolletaan ja "kasvatetaan" ensi hetkestä monin lain säätämin menetelmin.

        Moni tämän päivän isoäiti ja -isä on juuri tuota avainkaula-aikaa. Kysykääpä heiltä millaista se oli.


      • anoppini, nyt 67v
        isoäidin iässä kirjoitti:

        "Väite, että nykyajan isovanhemmat olisivat yleisesti hoidattaneet lapsensa mummoilla ja papoilla, on aivan tuulesta temmattu."
        - Olet ihan oikeassa.

        Tähän ikään (75 v.) tultuani olen pannut merkille, että minulle kerrotaan asiat kaukaisesta menneisyydestä vakaumuksella ja varmalla tiedolla, vaikka olen itse elänyt ne ajat. Nykypäivän medialla on mainio tapa tuoda esiin jokin pieni osa jostakin asiasta, ja sen perusteella sitten muka laajennetaan tietämystä.

        Otetaan nyt vaikka tämä lasten hoito/isovanhemmat-tilanne.

        Nykypäivän nuoret varmaan ihan vilpittöminä kuvittelevat, että isovanhemmat hoitivat valtaosan lapsista aikaisempina aikoina. Mitähän aikaa tarkoitetaan?

        Tietysti maaseudulla lapset asuivat ja kasvoivat siinä perheessä, joka taloa piti. Jos siinä oli isovanhemmat sekä naimattomat sisaret ja veljet, niin lapsia kasvatti aikamoinen lauma vanhempia.
        Tai siis lapset kasvoivat siinä ohessa. Ei heihin panostettu sen ihmeemmin.

        Kaupunkiin muuttaneet perheet joutuivat kovan eteen pienissä asunnoissa, joihin ei mahtunut kuin ydinperhe. Vanhemmat jäivät sinne maalle, ja vaikka koko sisarusparvi olisi muuttanut kaupunkiin työn perässä, niin kaikkihan olivat työssään kiinni. Lapset olivat kenen tahansa naapurin hoidossa 6-viikkoisista asti.

        On ollut tietysti niitäkin perheitä, jotka ovat eläneet kaupungeissa jo monta sukupolvea. Heillä oli omaiset lähempänä, mutta ei esim. 50-luvulla ollut mitenkään yleistä, että kaupunkilaisisoäidit olisivat hoitaneet vakituisesti lapsenlapsia. Se ei ikään kuin kuulunut kuvioon. Pienten lasten äidit olivat kotona lapsia hoitamassa.
        Asiaan kuului, että siihen aikaan yleisön osastot pursuivat haukkuja siitä, että jotkut naiset lastenhoidon varjolla siipeilevät miehen tuloilla ja vetelehtivät kotona.
        Tarhaan ei lapsi päässyt kuin sosiaalisin perustein. - Huomatkaa vielä se, että nämä äidit todella olivat täysin ilman omaa rahaa, jolleivat ottaneet naapurin lapsia päivähoitoon. Muuta tienestimahdollisuutta ei lastenhoidolta ollut. Yhteiskunta ei maksanut puupenniä tukea.

        Työssäkäyvien perheiden avaikaulalapsia oli tuhansittain. Jotenkin vain lapsilla oli itsestään enemmän vastuuta, koska ei heistä kasvanut sen epäsosiaalisempia kuin nykypäivänkään lapsista, joita huolletaan ja "kasvatetaan" ensi hetkestä monin lain säätämin menetelmin.

        Moni tämän päivän isoäiti ja -isä on juuri tuota avainkaula-aikaa. Kysykääpä heiltä millaista se oli.

        niin hänen äitinsä tuli niitten kotiin JOKA aamu klo.7.30 ja hoiti koko päivän muksuja,keitti ruuat,siivosi ym, ja kun anoppini tuli kotiin töistä 16-jälkeen oli koti tiptop kunnossa ja ruoka pöydässä.appi teki vuorotöitä eli oli jokatoinen viikko kyllä päivisin kotona et olis voinu hoitaa muksuja mut tämä mummo tuli kuitenkin JOKA PÄIVÄ.


      • mummon tyttö
        isoäidin iässä kirjoitti:

        "Väite, että nykyajan isovanhemmat olisivat yleisesti hoidattaneet lapsensa mummoilla ja papoilla, on aivan tuulesta temmattu."
        - Olet ihan oikeassa.

        Tähän ikään (75 v.) tultuani olen pannut merkille, että minulle kerrotaan asiat kaukaisesta menneisyydestä vakaumuksella ja varmalla tiedolla, vaikka olen itse elänyt ne ajat. Nykypäivän medialla on mainio tapa tuoda esiin jokin pieni osa jostakin asiasta, ja sen perusteella sitten muka laajennetaan tietämystä.

        Otetaan nyt vaikka tämä lasten hoito/isovanhemmat-tilanne.

        Nykypäivän nuoret varmaan ihan vilpittöminä kuvittelevat, että isovanhemmat hoitivat valtaosan lapsista aikaisempina aikoina. Mitähän aikaa tarkoitetaan?

        Tietysti maaseudulla lapset asuivat ja kasvoivat siinä perheessä, joka taloa piti. Jos siinä oli isovanhemmat sekä naimattomat sisaret ja veljet, niin lapsia kasvatti aikamoinen lauma vanhempia.
        Tai siis lapset kasvoivat siinä ohessa. Ei heihin panostettu sen ihmeemmin.

        Kaupunkiin muuttaneet perheet joutuivat kovan eteen pienissä asunnoissa, joihin ei mahtunut kuin ydinperhe. Vanhemmat jäivät sinne maalle, ja vaikka koko sisarusparvi olisi muuttanut kaupunkiin työn perässä, niin kaikkihan olivat työssään kiinni. Lapset olivat kenen tahansa naapurin hoidossa 6-viikkoisista asti.

        On ollut tietysti niitäkin perheitä, jotka ovat eläneet kaupungeissa jo monta sukupolvea. Heillä oli omaiset lähempänä, mutta ei esim. 50-luvulla ollut mitenkään yleistä, että kaupunkilaisisoäidit olisivat hoitaneet vakituisesti lapsenlapsia. Se ei ikään kuin kuulunut kuvioon. Pienten lasten äidit olivat kotona lapsia hoitamassa.
        Asiaan kuului, että siihen aikaan yleisön osastot pursuivat haukkuja siitä, että jotkut naiset lastenhoidon varjolla siipeilevät miehen tuloilla ja vetelehtivät kotona.
        Tarhaan ei lapsi päässyt kuin sosiaalisin perustein. - Huomatkaa vielä se, että nämä äidit todella olivat täysin ilman omaa rahaa, jolleivat ottaneet naapurin lapsia päivähoitoon. Muuta tienestimahdollisuutta ei lastenhoidolta ollut. Yhteiskunta ei maksanut puupenniä tukea.

        Työssäkäyvien perheiden avaikaulalapsia oli tuhansittain. Jotenkin vain lapsilla oli itsestään enemmän vastuuta, koska ei heistä kasvanut sen epäsosiaalisempia kuin nykypäivänkään lapsista, joita huolletaan ja "kasvatetaan" ensi hetkestä monin lain säätämin menetelmin.

        Moni tämän päivän isoäiti ja -isä on juuri tuota avainkaula-aikaa. Kysykääpä heiltä millaista se oli.

        on se, että silloin "ennen vanhaa", ja vähän myöhemminkin lapset kasvoivat keskenään, mitä nyt vanhemmat perustarpeet hoitivat. Lapset sai keskenään temmeltää pelloilla (tai kaupungin kaduilla). Lapset kasvoivat nimenomaan "siinä sivussa". Aikaisemmin kasvattaminen tai vauvaiän ohittaneen hoitaminen ei ollut kovin muodikasta. Vanhemmat kyllä komensivat, mutta ei puhettakaan että lasten kanssa olisi vietetty, siis oikeasti tarkoituksella vietetty aikaa.

        Luojan kiitos kaikissa perheissä ei ollut eikä ole näin, mutta kyllä tätä "kasvatusmallia" näkee tänä päivänäkin.

        Mielestäni aloittajan vanhemmat ovat kyllä äärettömän kylmiä ihmisiä jos eivät lapsen lapset kiinnosta! Huh huh.


      • mitäihmettä??
        ½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½ kirjoitti:

        Vanhemmathan huutavat naama sinisenä että " ne on meidän lapsia " emme tarvitse neuvoja isovanhemmilta - joopaajoo , mutta hoitoapu kyllä kävisi että ite pääsee baariin...
        isovanhemmat ovat omansa aikuisiksi kasvattaneet, miksi pitäisi aloittaa kaikki uudestaan seuraavan sukupolven kanssa?
        MIKSI?
        Eri asia, jos silloin tällöin vieraillaan mummolassa - mutta kyllä se hoitovastuu kuuluu niille laiskoille vanhemmille jotka saavat slaagin kahdesta lapsesta ja kotitöistä.
        Miten luulette, että ennen selvittiin?
        Selvittiin koska oli pakko.

        Onko täällä näin paljon alkoholisteja että pelkästään baari on mielessä?? Kai sitä pienen lapsen vanhemmat saavat viettää välillä vähän omaa aikaa VAIKKA IHAN KOTONA!! Ja tarkoittaako pari kertaa vuodessa baarissa pyörähtäminen sitä että on vastuuton ja huono vanhempi joka ei välitä lapsistaan??

        Me olemme vielä lapseton pari, mutta kummankin vanhempien luona vieraillaan vastavuoroisesti. Joskus ihmiset viihtyvät toistensa seurassa. Joskus on kiva jakaa juhla ja arki läheisten kanssa. Joskus on mukava vaihtaa kuulumisia. Ja kyllä minäkin ihan innoissani otan esim pienet serkkutytöt hoitoon ihan vain koska VIIHDYN heidän kanssaan.

        Ja tottakai isovanhemmat kuuluvat perheeseen!

        Onko tämä niin vaikea käsittää?!


      • isoäidin iässä
        anoppini, nyt 67v kirjoitti:

        niin hänen äitinsä tuli niitten kotiin JOKA aamu klo.7.30 ja hoiti koko päivän muksuja,keitti ruuat,siivosi ym, ja kun anoppini tuli kotiin töistä 16-jälkeen oli koti tiptop kunnossa ja ruoka pöydässä.appi teki vuorotöitä eli oli jokatoinen viikko kyllä päivisin kotona et olis voinu hoitaa muksuja mut tämä mummo tuli kuitenkin JOKA PÄIVÄ.

        Mahtoikohan tämä isoäiti olla eläkkeellä kotiäidin virasta? Eli siis pelkällä kansaneläkkeellä? Silloin kannatti varmaan ruokapalkalla käydä hoitamassa tyttären taloutta, niin ainakin sai vatsansa täyteen joka päivä

        Voin kuvitella, että mumma ei saanut työstään palkkaa. Eihän nyt omaisten hoitamista voinut rahalla korvata.

        Voisivatko tämän päivän ihmiset toimia samoin?


      • sääliksi
        Hoitakaa kakaranne kirjoitti:

        Joo, on minulla lapsia, enkä ole katkera, mutta en ymmärrä näitä pullamössö-äitejä jotka väen väkisin tekee kakaroita ja hoidattaisi niitä muilla - ihan sama päiväkoti vai väsynyt mummo.

        käy sinun lapsiasi.Kun äiti on niin vihamielinen. Kakarat sitä ja pennut tätä.Ei ole tainnut sinun äitinä oleminen mennä ihan "putkeen".


      • anoppini äiti
        isoäidin iässä kirjoitti:

        Mahtoikohan tämä isoäiti olla eläkkeellä kotiäidin virasta? Eli siis pelkällä kansaneläkkeellä? Silloin kannatti varmaan ruokapalkalla käydä hoitamassa tyttären taloutta, niin ainakin sai vatsansa täyteen joka päivä

        Voin kuvitella, että mumma ei saanut työstään palkkaa. Eihän nyt omaisten hoitamista voinut rahalla korvata.

        Voisivatko tämän päivän ihmiset toimia samoin?

        mitään rahaa siitä saanut..kuitenkin anoppi ja appi hyvissä hommissa kummatkin.


      • kuitenkaan
        anoppini, nyt 67v kirjoitti:

        niin hänen äitinsä tuli niitten kotiin JOKA aamu klo.7.30 ja hoiti koko päivän muksuja,keitti ruuat,siivosi ym, ja kun anoppini tuli kotiin töistä 16-jälkeen oli koti tiptop kunnossa ja ruoka pöydässä.appi teki vuorotöitä eli oli jokatoinen viikko kyllä päivisin kotona et olis voinu hoitaa muksuja mut tämä mummo tuli kuitenkin JOKA PÄIVÄ.

        edellytä muilta ihmisiltä vastaavia suorituksia.
        Me työssäkäyvät emme ainakan pysty moiseen.
        Oletko muuten aivan varma siitä, etteivät muistot ole kultautuneet ja tarina muuttunut? Jos se on totta, niin ei voi kuin ihmetellä vanhaan ihmiseen kohdistuneen hyväksikäytön määrää.


      • ihan oikeasti
        kuitenkaan kirjoitti:

        edellytä muilta ihmisiltä vastaavia suorituksia.
        Me työssäkäyvät emme ainakan pysty moiseen.
        Oletko muuten aivan varma siitä, etteivät muistot ole kultautuneet ja tarina muuttunut? Jos se on totta, niin ei voi kuin ihmetellä vanhaan ihmiseen kohdistuneen hyväksikäytön määrää.

        totta on, Kun kerran anoppi, appi, ukkoni ja sen sisko kaikki kertoo samaa, tuskinpa kaikki niin homespäisiä ole etteivät muista kuinka oli..


      • keneltäkään mitään
        ihan oikeasti kirjoitti:

        totta on, Kun kerran anoppi, appi, ukkoni ja sen sisko kaikki kertoo samaa, tuskinpa kaikki niin homespäisiä ole etteivät muista kuinka oli..

        odotakkaan! vähä joskus ihmettelen ku ei appilasta koskaan edes vähä apuja tarjota, meinaan ku ajattelee kuinka paljon apua niillä oli anopin äidistä, joka päivä. Mut ei se mua haittaa, kyllä minä ite muksuni hoidan kun kerran oon ne tehnytkin.


      • slödrkdrkdrkdrkdrkdrkdrkdrk...

        ja NYT ON NYT!


      • Totta, totta.
        tyyyttö kirjoitti:

        Aloittajan viestissä ei ollut kyse pärjäämisestä, vaan siitä että isovanhemmat eivät ole kiinnostuneita lapsenlapsistaan - mikä mielestäni on erittäin erittäin kummallista!

        Ja aloittaja vaikutti ihan fiksulta ihmiseltä eikä valittanut, vaikka kyllä tuossa tilanteessa mielestäni saisi jo valittaa!

        Kahden pienen lapsen kanssa ei ole helppoa! Kyllä naiset ovat aina selvinneet ja pärjänneet lastensa kanssa, mutta jos on mahdollisuus muuhunkin kuin "pärjäämiseen", miksi tyytyä vain siihen. Elämä on sitä varten että nautittaisiin!!

        Eikö olisikin hyvä idea, että vauvaiän jälkeen lapset siirrettäisiin hoitokoteihin, joissa heidät kypsytettäisiin lapsuusajan ja palautettaisiin sitten vanhemmilleen kasvatettuina ja hoidettuina.

        Kahden lapsen kanssa ei ole helppoa. He vaativat hoivaa vuosikausia. Ja rahaa! Kukapa heitä hoitaisi, jos eivät vanhemmat. Ikeensä alla joutuvat puurtamaan vuosikausia itsekkäiden sukulaisten vain virnistellessä.
        (No okei, onhan heilläkin ehkä omat lapset, mutta ei heistä ole ikinä sellaista vaivaa ollut.)

        Kyllä sellaiset entisaikaiset perheet pärjäsivät, joissa oli iso lauma lapsia, sillä silloin ne vanhemmat lapset hoitivat ne pienemmät. Sitä vartenhan lapsia justiin tehtiinkin niin paljon.
        Ja oli heistä muutenkin sitten hyötyä siivouksessa ja taloudenpidossa, maalla peltohommissa. Eikä maksanut paljon.

        Tämän päivän lapset ovat kalliita. Vaatteita ja harrastuksia, tietokoneita, i-Podeja, kännyjä. Isovanhemmat pitäisi todellakin suorastan velvoittaa lasten kasvatukseen ainakin rahallisesti.


      • Tyttäresi!

        Ohhoh! Oletpa sinä kylmä lapsillesi! Sinä olet elämäsi loppuun asti äiti, halusit tai et! Mutta kun olet lapsesi tehnyt, ota heistä myös vastuu! Itse olet varmasti päässyt helpolla lastenhoidossa, koska miehesi vanhemmat varmastikin hoitivat lapsesi itse ollessasi töissä(ja miehesi ollessa töissä). Äitiyslomahan taisi olla silloin vain 3kk. Osuinko naulankantaan? TURHA SANOA EIVÄTHÄN ENNENKÄÄN...! Nykyään hoidetaan lapset kotona 3-vuotiaaksi(ainakin on mahdollista). Kyllä siinä silloin tarvitsee "mummin" tukea.. ainakin henkistä, jollei muuta pysty antamaan. Lapsenlapsesi todella KAIPAA seuraasi, halusit tai et! Ja kysyy suurin piirtein joka ilta nukkumaan mennessä, miksei mummi tullutkaan tai milloin mummi tulee kylään. Pitääkö minun sydän kurkussa aina valehdella ettei mummi ehtinyt tai ehdi? Kuulostat aivan minun äidiltäni!
        Minulla on kaksi pientä lasta(tyttö ja poika) ja voin todellakin sanoa, että RAKASTAN heitä niin paljon, että MIELELLÄNI myös hoidan heidän lapsiaan sitten myöhemmin ja olen heihin yhteydessä muulloinkin kuin vain synttäreillä ja jouluaattona!
        HERÄÄ JA AVAA SILMÄSI! Lastenlapsesi antavat sinulle uuden tilaisuuden nauttia elämän pienistä asioista! Eivät lapsesi sinua kiusataksesi pyydä sinua kylään vaan haluavat, että tutustut lapsenlapsiisi ja että lapsenlapsesi saavat tutustua sinuun!


      • kyrsiintynyt123
        mulle-kaikki-heti-nyt kirjoitti:

        Kuule, anteeksi nyt vain, mutta kyllä kahden kersan kanssa pitäisi pärjätä ihan yksin.
        Sinulla oli jo yksi, ja hankit toisen - miten olit ajatellut sen hoitaa?
        Äiti/isä hoitaa, vai?
        Kyllä se on ihan sun oma duunisi niitä hoitaa kun ne olet hankkinutkin.
        Se vain on äitien osa.
        Voitko kuvitella,että ennen olisi huudettu naama sinisenä apuuuuuva kun on vain kaksi kersaa talossa?
        Ajattele, entisillä mummoilla saattoi olla 6-7 lasta ( ei omasta valinnasta kuten ymmärrät) - heillä oli usein raskas työ, ei ollut mukavuuksia, ei mitään mistä olisi apua saanut ja kas:
        äidit selvisivät - koska oli pakko.

        Sinä olet sitä sukupolvea joka haluaa kaiken mutta ei pal´viitsi sen eteen tehdä.
        Isovanhemmat ovat jo kertaalleen lapsensa kasvattaneet JA hoitaneet. Tee sinäkin samoin äläkä hanki lisää kakaroita.

        pakkoko sitä oli jalkojaan levittää jos ei kersoista olis jaksanut huolehtia!!!


      • nghfkjgailuhgk
        Hoitakaa kakaranne kirjoitti:

        Joo, on minulla lapsia, enkä ole katkera, mutta en ymmärrä näitä pullamössö-äitejä jotka väen väkisin tekee kakaroita ja hoidattaisi niitä muilla - ihan sama päiväkoti vai väsynyt mummo.

        sinulla on eikä mitään lapsia...


      • Mirkku HKI
        isoäidin iässä kirjoitti:

        "Väite, että nykyajan isovanhemmat olisivat yleisesti hoidattaneet lapsensa mummoilla ja papoilla, on aivan tuulesta temmattu."
        - Olet ihan oikeassa.

        Tähän ikään (75 v.) tultuani olen pannut merkille, että minulle kerrotaan asiat kaukaisesta menneisyydestä vakaumuksella ja varmalla tiedolla, vaikka olen itse elänyt ne ajat. Nykypäivän medialla on mainio tapa tuoda esiin jokin pieni osa jostakin asiasta, ja sen perusteella sitten muka laajennetaan tietämystä.

        Otetaan nyt vaikka tämä lasten hoito/isovanhemmat-tilanne.

        Nykypäivän nuoret varmaan ihan vilpittöminä kuvittelevat, että isovanhemmat hoitivat valtaosan lapsista aikaisempina aikoina. Mitähän aikaa tarkoitetaan?

        Tietysti maaseudulla lapset asuivat ja kasvoivat siinä perheessä, joka taloa piti. Jos siinä oli isovanhemmat sekä naimattomat sisaret ja veljet, niin lapsia kasvatti aikamoinen lauma vanhempia.
        Tai siis lapset kasvoivat siinä ohessa. Ei heihin panostettu sen ihmeemmin.

        Kaupunkiin muuttaneet perheet joutuivat kovan eteen pienissä asunnoissa, joihin ei mahtunut kuin ydinperhe. Vanhemmat jäivät sinne maalle, ja vaikka koko sisarusparvi olisi muuttanut kaupunkiin työn perässä, niin kaikkihan olivat työssään kiinni. Lapset olivat kenen tahansa naapurin hoidossa 6-viikkoisista asti.

        On ollut tietysti niitäkin perheitä, jotka ovat eläneet kaupungeissa jo monta sukupolvea. Heillä oli omaiset lähempänä, mutta ei esim. 50-luvulla ollut mitenkään yleistä, että kaupunkilaisisoäidit olisivat hoitaneet vakituisesti lapsenlapsia. Se ei ikään kuin kuulunut kuvioon. Pienten lasten äidit olivat kotona lapsia hoitamassa.
        Asiaan kuului, että siihen aikaan yleisön osastot pursuivat haukkuja siitä, että jotkut naiset lastenhoidon varjolla siipeilevät miehen tuloilla ja vetelehtivät kotona.
        Tarhaan ei lapsi päässyt kuin sosiaalisin perustein. - Huomatkaa vielä se, että nämä äidit todella olivat täysin ilman omaa rahaa, jolleivat ottaneet naapurin lapsia päivähoitoon. Muuta tienestimahdollisuutta ei lastenhoidolta ollut. Yhteiskunta ei maksanut puupenniä tukea.

        Työssäkäyvien perheiden avaikaulalapsia oli tuhansittain. Jotenkin vain lapsilla oli itsestään enemmän vastuuta, koska ei heistä kasvanut sen epäsosiaalisempia kuin nykypäivänkään lapsista, joita huolletaan ja "kasvatetaan" ensi hetkestä monin lain säätämin menetelmin.

        Moni tämän päivän isoäiti ja -isä on juuri tuota avainkaula-aikaa. Kysykääpä heiltä millaista se oli.

        Ihan oikassa olet. Ei ennen ollut tavallista, että isovanhemmat olisivat hoitaneet lapsenlapsiaan.

        Minä olen itse kolmannen polven helsinkiläinen ja nyt 60 v. Isovanhempani asuivat ratikkamatkan takana, mutta he EIVÄT ikinä hoitaneet meitä. Siis minua ja sisaruksiani. Isovanhempien luona käytiin kyläilemässä, 2 - 3 tuntia kerrallaan ja siellä piti käyttäytyä "kiltisti". Yhtä ainutta kertaa en ollut yökylässä.

        Nyt kyllä omat lapsenlapseni ovat luonani usein koko viikonlopun, vaikka asuvat melko lähellä. Mummin luona on vaan "niin kivaa" ;)


      • Evoluutio pelaa
        v 2009 kirjoitti:

        Mitähän sukupolvea olet itse? Nyt eletään 2000-lukua ja onneksi enään ei ajatella että äidit hoitaa lapset. Oletko jäänyt ajasta jälkeen?

        Ei biologia muutu miksikään. Emon hoitaa pennut ja uros juoksee saalista kiinni.
        Niin on ollut aikojen alusta ja niin jatkuu yhä.
        Urholla voi olla useampiakin perheitä, mutta joka porukassa on se emo, joka hoitaa jälkikasvun.
        Ihminen on kehittynyt alkuhämäristä monin tavoin, mutta perusasetelma on yhä sama.


      • Leven
        isoäidin iässä kirjoitti:

        "Väite, että nykyajan isovanhemmat olisivat yleisesti hoidattaneet lapsensa mummoilla ja papoilla, on aivan tuulesta temmattu."
        - Olet ihan oikeassa.

        Tähän ikään (75 v.) tultuani olen pannut merkille, että minulle kerrotaan asiat kaukaisesta menneisyydestä vakaumuksella ja varmalla tiedolla, vaikka olen itse elänyt ne ajat. Nykypäivän medialla on mainio tapa tuoda esiin jokin pieni osa jostakin asiasta, ja sen perusteella sitten muka laajennetaan tietämystä.

        Otetaan nyt vaikka tämä lasten hoito/isovanhemmat-tilanne.

        Nykypäivän nuoret varmaan ihan vilpittöminä kuvittelevat, että isovanhemmat hoitivat valtaosan lapsista aikaisempina aikoina. Mitähän aikaa tarkoitetaan?

        Tietysti maaseudulla lapset asuivat ja kasvoivat siinä perheessä, joka taloa piti. Jos siinä oli isovanhemmat sekä naimattomat sisaret ja veljet, niin lapsia kasvatti aikamoinen lauma vanhempia.
        Tai siis lapset kasvoivat siinä ohessa. Ei heihin panostettu sen ihmeemmin.

        Kaupunkiin muuttaneet perheet joutuivat kovan eteen pienissä asunnoissa, joihin ei mahtunut kuin ydinperhe. Vanhemmat jäivät sinne maalle, ja vaikka koko sisarusparvi olisi muuttanut kaupunkiin työn perässä, niin kaikkihan olivat työssään kiinni. Lapset olivat kenen tahansa naapurin hoidossa 6-viikkoisista asti.

        On ollut tietysti niitäkin perheitä, jotka ovat eläneet kaupungeissa jo monta sukupolvea. Heillä oli omaiset lähempänä, mutta ei esim. 50-luvulla ollut mitenkään yleistä, että kaupunkilaisisoäidit olisivat hoitaneet vakituisesti lapsenlapsia. Se ei ikään kuin kuulunut kuvioon. Pienten lasten äidit olivat kotona lapsia hoitamassa.
        Asiaan kuului, että siihen aikaan yleisön osastot pursuivat haukkuja siitä, että jotkut naiset lastenhoidon varjolla siipeilevät miehen tuloilla ja vetelehtivät kotona.
        Tarhaan ei lapsi päässyt kuin sosiaalisin perustein. - Huomatkaa vielä se, että nämä äidit todella olivat täysin ilman omaa rahaa, jolleivat ottaneet naapurin lapsia päivähoitoon. Muuta tienestimahdollisuutta ei lastenhoidolta ollut. Yhteiskunta ei maksanut puupenniä tukea.

        Työssäkäyvien perheiden avaikaulalapsia oli tuhansittain. Jotenkin vain lapsilla oli itsestään enemmän vastuuta, koska ei heistä kasvanut sen epäsosiaalisempia kuin nykypäivänkään lapsista, joita huolletaan ja "kasvatetaan" ensi hetkestä monin lain säätämin menetelmin.

        Moni tämän päivän isoäiti ja -isä on juuri tuota avainkaula-aikaa. Kysykääpä heiltä millaista se oli.

        Sairausvakuutusasetus 1.11.1963/473
        Sosiaaliministerin esittelystä säädetään 4 päivänä heinäkuuta 1963 annetun sairausvakuutuslain (364/63) 77 §:n nojalla:
        2 LUKU
        Päiväraha sekä äitiys-, isyys- ja vanhempainraha sekä erityishoitoraha
        281/1963 Laki elatusavun ennakosta
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1963/19630364
        Annettu Helsingissä 4. päivänä heinäkuuta 1963
        Sairausvakuutuslaki
        2 luku
        Etuudet.

        Vakuutetulla on oikeus saada sairauden perusteella korvausta tarpeellisen sairaanhoidon kustannuksista ja sairaudesta johtuvasta työkyvyttömyydestä päivärahaa sekä raskauden ja synnytyksen perusteella korvausta niistä johtuvista tarpeellisista kustannuksista ja äitiysrahaa.
        Sairaanhoito- sekä raskaus- ja synnytyskustannukset.

        Päivä- ja äitiysraha.
        21§
        Jokaisella naispuolisella vakuutetulla,
        >>>jonka raskaus on kestänyt vähintään 180 päivää, on

        oikeus saada äitiysrahaa.

        22§
        Äitiysrahan määrä päivää kohti on yhtä suuri kuin se päiväraha, minkä vakuutettu olisi saanut, jos häntä olisi kohdannut sairaus.
        Äitiysrahaan ei suoriteta huoltajanlisää vastasyntyneen osalta.
        23§
        >>>Äitiysrahaa suoritetaan > yhteensä 54 arkipäivältä siten, että kolmannes siitä kohdistuu synnytystä välittömästi edeltäneeseen ja kaksi kolmannesta siitä välittömästi seuraavaan aikaan.
        Jos synnyttäjä on sairaana 1 momentissa tarkoitettuna aikana, ei hänellä ole oikeutta saada siltä ajalta sairautensa perusteella päivärahaa.
        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1963/19630473
        Astui voimaan 1.1 .1964 .
        http://www.ango.fi/aksiomedia/artikkelit/arjen-historiaa/

        (Kun lukee tuolta alkeellisuudesta joissa elettiin, muistaa että työviikko oli 48-45 tuntia ja 6 päivänen On ihmeteltävä miten perheet tulivat toimeen.)

        1.1.1964
        “23§
        ¤¤¤Äitiysrahaa suoritetaan ¤yhteensä 54 arkipäivältä siten, ¤
        että kolmannes siitä kohdistuu synnytystä välittömästi edeltäneeseen
        ja kaksi kolmannesta siitä välittömästi seuraavaan aikaan.
        Jos synnyttäjä on sairaana 1 momentissa tarkoitettuna aikana, ei hänellä ole oikeutta saada siltä ajalta sairautensa perusteella päivärahaa.”

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730036

        Laki lasten päivähoidosta 19.1.1973
        ============================
        Tällä lailla määrättiin kunnat järjestämään lapsille päivähoito.
        Palkkatyöläisen perheen arki oli turvatonta, lasta ei voinut pitää tehtaissa ja kauppaliikkeissä mukana työssä, eikä teettä heillä työtä, joten kunnat määrättiin järjestämään päivähoito.

        Itse muistan nuorien äitien hädän (1967-1973) ja huolen varsinkin iltavuorossa, Pispalan Amurin ja Kyttälän puukortteleissa käsiteltiin tulta. Perheen alle kouluikäisten lasten piti selvitä hellalla ruuan lämmityksestä iltaisin, joskus yksi, isän ollessa myös töissä. Kaksi vuorotyö oli säännöllistä kolmivuoro ja jatkuvavuoro olivat epäsäännöllisiä ja silloin osui viikkoja jolloin
        Molemmat vanhemmat olivat iltavuorossa.

        Lukisin mielelläni kirjaa; johon olisi koottuna päivämäärät ja vuosiluvut, jolloin mikäkin sosiaaliturvassa oleva etuus tuli lain voimaiseksi.

        >>Suomen lain säädäntö käsittää tuhansia lakeja, joilla määrätään voin viljan ja maidon hinta & maataloustuki . >>Ihmistä koskevaa lainsäädäntöä ei hevillä löydä, niitä on murto-osa painetusta tekstistä.


      • mummo
        Hoitakaa kakaranne kirjoitti:

        Joo, on minulla lapsia, enkä ole katkera, mutta en ymmärrä näitä pullamössö-äitejä jotka väen väkisin tekee kakaroita ja hoidattaisi niitä muilla - ihan sama päiväkoti vai väsynyt mummo.

        Kerrankin joku uskaltaa sanoa ääneen sen mitä moni ei.Äidit on kotona eikä edes alle vuoden ikäistä halua hoitaa 24/7 vaan vauva pitää nyt äkki'ä saada yökylään ja pois tieltä että voi pitää ystävien kanssa peli kautta muuta iltaa.Itse teen vuorotyötä ja asun toisella paikkakunnalla.ainoat vapaat viikonloput pitäisi piikoa sitten yksi vkl kk on vapaa..viikolla ei käy kun kaikki on töissä ystävät...,ei mulle olis tarvinnut tehdä lapsia olen omat jo pesästä saanut lentämään.Toki rakastan lasta mutta ei se ole enään mun tehtävä..luukut kiinni äitylit jos ei perhe jaksa katsella omiaan.


      • nhyvfe
        v 2009 kirjoitti:

        Mitähän sukupolvea olet itse? Nyt eletään 2000-lukua ja onneksi enään ei ajatella että äidit hoitaa lapset. Oletko jäänyt ajasta jälkeen?

        Kyllä äidin tehtävä on hoitaa lapsi jos sen synnyttää. Olet luonnonvastainen jos väität muuta.
        Sääliksi käy ukkoasi ja kaikkia lähellesi joutuneita.


      • simcity97
        Kukkuu kukkuuuuuu kaukana k... kirjoitti:

        En ole jäänyt ajasta jälkeen - miksi ei ajatella että äidit hoitavat lapsiaan?
        Siksikö, että saavat bilettää kännissä ympäri kyliä ja joku muu - isä- isovanhemmat - kuka-tahansa hoitaa kakarat?
        Miksi te hankitte kakaroita kun jo kaksi kakaraa aiheuttaa tuollaista itse-sääli-ruikutusta?
        Juu, ja yhteiskunta kyllä hoitaa jopa laiskojen kotiäitien kakaroita - vievät kakarat aamulla hoitoon että jaksavat pari tuntia mahdollisesti illalla `hoitaa´niitä.
        Nyt eletään 2000 lukua - itsekkyys on huipussaan.
        Mitä sitten, kun kakaranne tulevat teini-ikään ja monet vaikeudet saattavat olla edessä?
        Mitä sitten teette?
        Isovanhemmat voivat siinä vaiheessa olla jo varsin iäkkäitä - vai vieläkö kehtaatte silloin työntää kakaranne mummojen hoidettaviksi ja passattaviksi?
        Mikä siinä on niin kummallista, että äiti hoitaa kakaransa?
        Jos ei hoida - ei pitäisi hankkia kakaroita - muiden hoidettaviksi.
        Yksi vertauskuva tulee mieleen luonnosta:
        K Ä K I !

        Nimimerkki v2009 taisi viitata tasa-arvoon, eli odotukseen että äidit, ei isät, hoitavat lapsensa. Nykyään kun on nämä vanhempain- ja isyysvapaatkin.


      • isoäitikkä
        v 2009 kirjoitti:

        Mitähän sukupolvea olet itse? Nyt eletään 2000-lukua ja onneksi enään ei ajatella että äidit hoitaa lapset. Oletko jäänyt ajasta jälkeen?

        Siis isoäiditko sitten hoitaa? Vai tarhan täti? Enpä ole tuttavapiirissä nähnyt että isät kovin aktiivisesti lapsiaan hoitasivat. Yleensä miehet luovat uraa ja käyvät lapset peittelemässä kotona kun tulevat sinne "käymään". Toki poikkeuksiakin on...

        Miksi muuten nykynuoriso olettaa että isovanhempien pitää hoitaa lastenlapset? Suurin osa isovanhemmista käy töissä ja kun alkaa olla ikää, on työssä käyminenkin tosi raskasta. Sitä ei vain jaksa enää. Viikonloput menevät lepäilessä että jaksaa taas painaa seuraavat arkipäivät.

        Kyllähän pienten lasten vanhemmatkin ovat lujilla, mutta nuorempana jaksaa tehdä enemmän ja valvoa enemmän. Isovanhempia ei voi syyllistää siitä etteivät jaksa hoivata lastenlapsiaan. Lasten vanhemmat ovat lapsiaan varten ja päävastuu hoivasta on heillä. Lastenlasten pitää voida käydä mummien ja ukkien luona siksi, että se on lapsille ja isovanhemille mukavaa, ei siksi että lasten vanhemmat sasivat vapaa-aikaa. Koska vapaa-aikansa tarvivat myös isovanhemmat.

        Itse vietän mielelläni vapaa-aikaakin lapsenlapseni kanssa. Hän on ihana. Mutta vietämme yhteistä aikaa siksi, että se on mukavaa ja tunne on molemminpuolinen.


    • tilanne aikoinaan

      paitsi erona se, etä äitini oli työttömänä ja siten eläkkeellä ja aina yhtä hankalaa hänen tulla vierailuille parin tunnin ajomatkan päähän. Nyt tilanne on se, että peli on jo äitini osalta menetetty; eivät lapseni kaipaa mummia, jota ei käytännössä ole. Enkä minäkään enää pyydä äidiltäni mitään apua, kun ei sitä koskaan tule.

      Reilu vuosi sitten joudun lasteni kanssa onettomuuteen (meille ei onneksi käyny mitenkään) ja yösijaa olisimme kaivanneet (aina on äitini toistanut, että olemme aina tervetulleita), mutta äitipä pisti meidät yönselkään ja aamulla aloitti puhelinrumpan, kun ei hän tajunnut sitä ja tätä ja kun en mukamas sanonut sitä ja tätä, niin hän ei mukamas tajunnut, että olimme oikeasti avun ja yöpaikan tarpeessa. Lapseni olivat tuolloin jo niin isoja, että tajusivat mummin käytöksen ja tilanteen.

      Kerran vuodessa äitini synttärivierailu ja se on siinä. Eivät lapset edes kaipaa enää edes synttäreille. Heille on ihan sama, että tuleeko äitini vaiko ei, kun siitä puuttuu se oikea välittäminen ja halu olla lasteni kanssa.

      Isovanhemmuuteen ja apuun ei voi pakottaa. Onneksi lapsillani on isänsä puoleiseen sukuun hyvät välit.

      Mutta niinhän se menee, että sitä niittää mitä kylvää. Taitaa äidilläni tulla aika yksinäinen vanhuus.

      • ,.,.

        Mutta niinhän se menee, että sitä niittää mitä kylvää. Taitaa äidilläni tulla aika yksinäinen vanhuus.


    • mummo pohjanmaalta

      olen tosi pahoillani vuoksesi.lapsesi tarvitsisivat myöskin sinun vanhempiasi.nosta kissa pöydälle ja vaadi vastauksia.

    • tuunari_mikko

      Meillä kesti too-osi pitkää ennenkuin kumpikaan mummo/pappa tuli parin tunnin matkan päästä kylään. Olisikohan minun vanhemmat tulleet jopa kerran varta vasten lasten lapsiaan kattomaan (vanhin 2,5v). Äitin puolelta ei ole muistaakseni tullut kertaakaan. Kaikki isovanhemmat eläkeiän kynnyksellä. Vapaata ja auto löytyy kaikilta.. Tulevat joskun jonkun muun asian yhteydessä.

      Todellista kiinnostusta lapsen lapsista ei näytä kauheasti löytyvän. Vastapainona itseltä ei löydy nykyään oikein mielenkiintoa mummolaan ;( ..ja se on lähinnä lapsilta pois..

      • 2pientä ja äippä

        Meillä on samanlaista, lähin mummi nykyään olis noin 200 m päässä niin ei käy meillä joskus soittaa vaan muiden asioiden lomassa ja sitten minulta on rahaa vailla. Ja toiset isovanhemmat on noin 200 km päässä ja viimeksi joulun jälkeen käyty. Olisi se lapsille kivaa saada olla mumminsa kanssa enemmän mutta kun hän ei välitä edes kysy miten jakseillaan. Ukkoni on itsekin "vanha" siis lasten isä! Lapset ovat 2v 7 kk ja 1v


      • yksi isovanhempi
        2pientä ja äippä kirjoitti:

        Meillä on samanlaista, lähin mummi nykyään olis noin 200 m päässä niin ei käy meillä joskus soittaa vaan muiden asioiden lomassa ja sitten minulta on rahaa vailla. Ja toiset isovanhemmat on noin 200 km päässä ja viimeksi joulun jälkeen käyty. Olisi se lapsille kivaa saada olla mumminsa kanssa enemmän mutta kun hän ei välitä edes kysy miten jakseillaan. Ukkoni on itsekin "vanha" siis lasten isä! Lapset ovat 2v 7 kk ja 1v

        Meillä yksi isovanhempi joka esittää esittämistään pojalleen eli miehelleni, että kykene hoitamaan ja seurustelemaan lapsenlapsensa kanssa. Todellisuus on toisenlainen esimerkkejä on monia ja olen saanut taisteluni taisteltua, jotta muut näkisivät todellisuuden ja anopin joka on täysin vastuuntunnoton. Viimein pisara oli kun hän tietämättämme (saimme jälkeenpäin tietää) tuli humalassa katsomaan lapsenlastaan ja töyttäisi lastamme..Jouduin tämän k...ään takia viemään lapseni tikattavaksi sairaalaan ja kertomaan asian kauniisti. Tässä tämä anoppi....nyt ei todellakaan ole välejä enkä halua ikinä enää nähdä enkä anna anteeksi. Tulen kertomaan lapselleni mitä isovanhempi on tehnyt ja vastaa tällä kertaa seuraumuksistaan.


    • mörrö

      täytyy myöntää että en kyllä ymmärrä ettei sinun vanhemmat ole kiinostuneita omista lastenlapsista
      ja sinun voinnista itselläni monta jo ja ne kuuluvat joka päiväiseen elämääni.mutta voimia sinulle ja jaksamista

      • Lastenlapset ovat ilo

        Lastenlapset tuovat iloa ja raikkautta niinpaljon elämään, joista 'vanha' ihminen saa voimaa ja elämäniloa. Tietenkin mummolla ja papalla on oma elämä ja he väsyvät helpommin kuin nuori sukupolvi, mutta se vaiva mitä isovanhemmat tekevät nuoremman sukupolven hyväksi kohtuudella on kyllä vaivankin arvoista. - On ihanaa nähdä sellaisia perheitä, joissa on sopusointu nuorten ja vanhojen välillä.


      • Anonyymi
        Lastenlapset ovat ilo kirjoitti:

        Lastenlapset tuovat iloa ja raikkautta niinpaljon elämään, joista 'vanha' ihminen saa voimaa ja elämäniloa. Tietenkin mummolla ja papalla on oma elämä ja he väsyvät helpommin kuin nuori sukupolvi, mutta se vaiva mitä isovanhemmat tekevät nuoremman sukupolven hyväksi kohtuudella on kyllä vaivankin arvoista. - On ihanaa nähdä sellaisia perheitä, joissa on sopusointu nuorten ja vanhojen välillä.

        Tyttäreni sanoi suoraan he haluavat olla rauhassa vauvan kanssa,vauvan isän äiti asuu heitä lähellä,joten päätin,että annan olla rauhassa. En muutenkaan ole väkisin ihmisten seuraan ikinä tuppautunut😃🌸🎄🎀 Hyvää Joulua.


    • ero toi pojalleni rutkasti ...

      Ja isä koettaa käydä sunnuntaitöissä niin paljon kuin pystyy.
      Hoidan joka viikonloppu näitä kahta erolasta:
      ruokin,leikitän ja rakastan täydestä sydämestäni.
      EN vain ymmärrä äitejä,jotka voivat noin vain erota:Tasa-arvon tavoittelu on viety liian pitkälle töitten suhteen.-Rakastaako tälläinen nainen oikeasti edes lapsiaankaan?
      -Itseään ja omaa vapauttaan ainakin rakastaa.
      Ja uusia-rahakkaita ja näyttäviä suhteita...

      • kukaan eroaa

        noin vain! Enkä usko, että sillä on tasa-arvon kanssa mitään tekemistä.

        Mä itse ainakin erosin miehestäni avioliiton solmimisen jälkeen kuvioihin ilmestyneen väkivallan takia.

        Eikö isä löytäisi itselleen myös muita kuin sunnutaitöitä, jotta voisi olla lastensa kanssa? Vai onko kenties niin, että isä teki jo aikaisemminkin yhtä paljon töitä eikä häntä näkynyt kotona silloinkaan ja nyt on vain hoitaja vaihtunut lasten äidistä sinuun?


      • pienten lasten

        isä oikein yrittämällä yrittää tehdä sunnuntaisin töitä niin paljon kuin pystyy? Rakastaakohan sellainen isä oikeasti lapsiaan, joka yrittää olla mieluummin lastensa vapaapäivinä töissä kuin lastensa kanssa?


      • tuunari_mikko
        kukaan eroaa kirjoitti:

        noin vain! Enkä usko, että sillä on tasa-arvon kanssa mitään tekemistä.

        Mä itse ainakin erosin miehestäni avioliiton solmimisen jälkeen kuvioihin ilmestyneen väkivallan takia.

        Eikö isä löytäisi itselleen myös muita kuin sunnutaitöitä, jotta voisi olla lastensa kanssa? Vai onko kenties niin, että isä teki jo aikaisemminkin yhtä paljon töitä eikä häntä näkynyt kotona silloinkaan ja nyt on vain hoitaja vaihtunut lasten äidistä sinuun?

        ..kuvauksen perusteella, että nainen oli aito pyrkyri. Ovi raollaan aina, jos vaikka löytyisi jostain menestyvämpi/rahakkaampi mies! Tiedän ihan aitoja tommosia!

        Missäs ne tunteet, rakastaminen ja välittäminen tuollaisessa tapauksessa ovat..


      • Outo asenne
        pienten lasten kirjoitti:

        isä oikein yrittämällä yrittää tehdä sunnuntaisin töitä niin paljon kuin pystyy? Rakastaakohan sellainen isä oikeasti lapsiaan, joka yrittää olla mieluummin lastensa vapaapäivinä töissä kuin lastensa kanssa?

        Kun sovitaan eronneiden vanhempien tapaamisoukeudesta, niin silloin on kysymys nimenomaan siitä, että lapsien suhde poissa olevaan vanhempaan säilyy. Ei ole ollenkaan oikein, että isä menee töihin tapaamisvuoroillaan. Toivottavasti asia ei mene päättäjien korviin. Voitte joutua ikävyyksiin.

        Isovanhemmilla ei ole tapaamisoikeutta, eikä heille sitä anneta. Erotilanteissa isovanhemmat monasti menettävät lapsenlapsensa.

        Sitähän näiden mouruavien miniöiden ei kannata ääneen sanoa, mutta niinhän on, että kun he sitten lähtevät lapsinensa, niin rakastavinkin anoppi menettää lapsenlapset, jos miehelleen katkeroitunut miniä niin haluaa.


      • mutta pitää joskus vapaata ...
        kukaan eroaa kirjoitti:

        noin vain! Enkä usko, että sillä on tasa-arvon kanssa mitään tekemistä.

        Mä itse ainakin erosin miehestäni avioliiton solmimisen jälkeen kuvioihin ilmestyneen väkivallan takia.

        Eikö isä löytäisi itselleen myös muita kuin sunnutaitöitä, jotta voisi olla lastensa kanssa? Vai onko kenties niin, että isä teki jo aikaisemminkin yhtä paljon töitä eikä häntä näkynyt kotona silloinkaan ja nyt on vain hoitaja vaihtunut lasten äidistä sinuun?

        Iltaisin hän kyllä katsoo lapsiaan.Meillä on
        tiivis tiimi.Lapset ovat taatusti turvassa ollessaan mummon tai isänsä luona.
        -Eiköhän se ero alkanut tulla,kun kotityöt eivät
        äitiä kiinnostaneet ja bilettämäänkin piti
        jatkuvasti päästä(hoidin jo silloin lapset)
        Jos isä ei lähtenyt äidin mukaan bileisiin,tuli riitaa;haittasi jo työntekoakin.
        No sitten löytyi "sielunveli" biletyksistä...


      • kuka vain huolehtii heistä!
        Outo asenne kirjoitti:

        Kun sovitaan eronneiden vanhempien tapaamisoukeudesta, niin silloin on kysymys nimenomaan siitä, että lapsien suhde poissa olevaan vanhempaan säilyy. Ei ole ollenkaan oikein, että isä menee töihin tapaamisvuoroillaan. Toivottavasti asia ei mene päättäjien korviin. Voitte joutua ikävyyksiin.

        Isovanhemmilla ei ole tapaamisoikeutta, eikä heille sitä anneta. Erotilanteissa isovanhemmat monasti menettävät lapsenlapsensa.

        Sitähän näiden mouruavien miniöiden ei kannata ääneen sanoa, mutta niinhän on, että kun he sitten lähtevät lapsinensa, niin rakastavinkin anoppi menettää lapsenlapset, jos miehelleen katkeroitunut miniä niin haluaa.

        Pääseepähän kaljalle ja rapulaa makaamaan uusien ukkojen kanssa...


    • Mummo maalta64

      Kyllä ihan sydäntä särkee kun lukee tätä viestiä. Voiko olla noin julmia ja ajattelemattomia ihmisiä. Meillä ainaskin noita lapsenlapsia rakastetaan ja ollaan auttamassa jokaista vuoron perään. Ja se on RIKKAUTTA olla heidän kanssaan. Kyllä sanon että semmoset isovanhemmat menettää paljon jotka ei suvaitse lapsia. Me olemme ukin kanssa kahdestain ja eläkkeellä. Saa sanoa että ainaskin joka toinen pyhän tienee on lapsia. He ovat nyt jo isoja 10- 19 vuotiaita, mutta tulevat mielellään. Nytkin on yksi lapsenlapsi tyttökaverinsa kanssa kun saivat kirjotukset ohi, niin sitten tulivat mummon ja ukin iloksi muutamaksi päiväksi tänne maalle. Ja olen varma että saamme Rakkautta heiltä osaksemme niinkuin mekin rakastetaan heitä. Että hyvät isovanhemmat auttakaa lapsianne ja lastenlapsianne kun he apua tarvii. satte itse apua sitten kun sitä tarvii!!!!!!

    • mummu kans

      enpä muuta sano. Kuinka voi olla tuollaisia isovanhempia ja ennenkaikkea kuinka heille on edes suotu lapsenlapsia. Minä en missaisi yhtään hetkeä lapsenlapsieni kanssa olemisesta, he ovat elämämme suola. NYT KAIKKI ITSEKESKEISET ISOVANHEMMAT, menkää itseenne ja parantakaa tapanne. Kuinkahan sitten käy kun olette vanhainkodissa YKSIN.

      • No joo joo

        Ei lapsenlapsia suoda, ne syntyvät ilman isovanhempien osallistumista ihan vanhanaikaisella tavalla.

        Moni ihminen ei ole ilman muuta lapsiystävällinen, näkeehän sen kaikessa, lainsäädännöstä alkaen. Eivät ihmiset helly hetkeksi lapsiystävällisiksi omien lastenlastensa syntyessä. Kyllä ihmisellä on luonteensa koko iän.
        Eihän jokainen voi olla lempeä ja rakastava, ymmärtäväinen, auttavainen, uhrautuvainen jne.
        Monella ihmisellä on monta rautaa tulessa, kuten heidän lapsillaankin.
        Omat lapsensa he ovat hoitaneet rakkaudella, mutta kun he aikuistuivat, ovat tunteet muuttuneet sukulaisuudeksi. Aikuisista lapsista ei enää kanneta vastuuta.

        Onhan oikeus ja kohtuus, että ihmiset hoitavat itse omat lapsensa. Iloitkoon he, joilla onnen kaupalla on juuri ne avuliaat ja uhrautuvat vanhemmat lähellä, monilla ei todellakaan ole.

        Monet ihmiset hämmästyisivät, jos alettaisiin odottaa heiltä panosta lapsenlapsien hoidossa ja kasvatuksessa. Omat lapset ovat heistä jo erkaantuneet vuosia sitten. Tapaamiset ovat monissa perheissä satunnaisia, syntymäpäiväkutsuja, puheluita silloin tällöin, eri puolilla maata asumista.

        Ei se oli mitenkään kummallista ja outoa. Monet ihmiset ovat pitkät päivät työssä ehkä hyvinkin vaativissa ammateissa tai viroissa. Miten heistä viikonloppuisin putkahtaisi mummukka ja ukkikulta pienten lapsukaisten kanssa temmeltämään? He ovat sitä rasittuneempia, mitä vanhemmiksi tulevat.
        Lasten maailma on monilta kadonnut vuosikymmenet sitten. Ei yhteistä säveltä noin vain löydy.

        Mitä tulee vanhainkotiin, niin useimmiten ne nykyisin ovat senioritaloja, joissa ikäihmiset viihtyvät keskenään. Ei siellä yksin olla, talot ovat kyllä ihan täynnä.

        Tämä on monen ihmisen elämänkatsomus. Eivät kaikki 60-vuotiaat ole valmiit isovanhemmuuteen.


      • onnellinen mummi
        No joo joo kirjoitti:

        Ei lapsenlapsia suoda, ne syntyvät ilman isovanhempien osallistumista ihan vanhanaikaisella tavalla.

        Moni ihminen ei ole ilman muuta lapsiystävällinen, näkeehän sen kaikessa, lainsäädännöstä alkaen. Eivät ihmiset helly hetkeksi lapsiystävällisiksi omien lastenlastensa syntyessä. Kyllä ihmisellä on luonteensa koko iän.
        Eihän jokainen voi olla lempeä ja rakastava, ymmärtäväinen, auttavainen, uhrautuvainen jne.
        Monella ihmisellä on monta rautaa tulessa, kuten heidän lapsillaankin.
        Omat lapsensa he ovat hoitaneet rakkaudella, mutta kun he aikuistuivat, ovat tunteet muuttuneet sukulaisuudeksi. Aikuisista lapsista ei enää kanneta vastuuta.

        Onhan oikeus ja kohtuus, että ihmiset hoitavat itse omat lapsensa. Iloitkoon he, joilla onnen kaupalla on juuri ne avuliaat ja uhrautuvat vanhemmat lähellä, monilla ei todellakaan ole.

        Monet ihmiset hämmästyisivät, jos alettaisiin odottaa heiltä panosta lapsenlapsien hoidossa ja kasvatuksessa. Omat lapset ovat heistä jo erkaantuneet vuosia sitten. Tapaamiset ovat monissa perheissä satunnaisia, syntymäpäiväkutsuja, puheluita silloin tällöin, eri puolilla maata asumista.

        Ei se oli mitenkään kummallista ja outoa. Monet ihmiset ovat pitkät päivät työssä ehkä hyvinkin vaativissa ammateissa tai viroissa. Miten heistä viikonloppuisin putkahtaisi mummukka ja ukkikulta pienten lapsukaisten kanssa temmeltämään? He ovat sitä rasittuneempia, mitä vanhemmiksi tulevat.
        Lasten maailma on monilta kadonnut vuosikymmenet sitten. Ei yhteistä säveltä noin vain löydy.

        Mitä tulee vanhainkotiin, niin useimmiten ne nykyisin ovat senioritaloja, joissa ikäihmiset viihtyvät keskenään. Ei siellä yksin olla, talot ovat kyllä ihan täynnä.

        Tämä on monen ihmisen elämänkatsomus. Eivät kaikki 60-vuotiaat ole valmiit isovanhemmuuteen.

        Ilmeisesti kirjoituksesi oli vitsi. En minä ainakaan tunne ketää noin itsekkäästi ajattelevaa ihmistä. Jokainenhan laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Jos 60-vuotias ei ole valmis isovanhemmuutteen, niin milloin sitten :)))) t.onnellinen 43-vuotias mummi


      • että monelta
        No joo joo kirjoitti:

        Ei lapsenlapsia suoda, ne syntyvät ilman isovanhempien osallistumista ihan vanhanaikaisella tavalla.

        Moni ihminen ei ole ilman muuta lapsiystävällinen, näkeehän sen kaikessa, lainsäädännöstä alkaen. Eivät ihmiset helly hetkeksi lapsiystävällisiksi omien lastenlastensa syntyessä. Kyllä ihmisellä on luonteensa koko iän.
        Eihän jokainen voi olla lempeä ja rakastava, ymmärtäväinen, auttavainen, uhrautuvainen jne.
        Monella ihmisellä on monta rautaa tulessa, kuten heidän lapsillaankin.
        Omat lapsensa he ovat hoitaneet rakkaudella, mutta kun he aikuistuivat, ovat tunteet muuttuneet sukulaisuudeksi. Aikuisista lapsista ei enää kanneta vastuuta.

        Onhan oikeus ja kohtuus, että ihmiset hoitavat itse omat lapsensa. Iloitkoon he, joilla onnen kaupalla on juuri ne avuliaat ja uhrautuvat vanhemmat lähellä, monilla ei todellakaan ole.

        Monet ihmiset hämmästyisivät, jos alettaisiin odottaa heiltä panosta lapsenlapsien hoidossa ja kasvatuksessa. Omat lapset ovat heistä jo erkaantuneet vuosia sitten. Tapaamiset ovat monissa perheissä satunnaisia, syntymäpäiväkutsuja, puheluita silloin tällöin, eri puolilla maata asumista.

        Ei se oli mitenkään kummallista ja outoa. Monet ihmiset ovat pitkät päivät työssä ehkä hyvinkin vaativissa ammateissa tai viroissa. Miten heistä viikonloppuisin putkahtaisi mummukka ja ukkikulta pienten lapsukaisten kanssa temmeltämään? He ovat sitä rasittuneempia, mitä vanhemmiksi tulevat.
        Lasten maailma on monilta kadonnut vuosikymmenet sitten. Ei yhteistä säveltä noin vain löydy.

        Mitä tulee vanhainkotiin, niin useimmiten ne nykyisin ovat senioritaloja, joissa ikäihmiset viihtyvät keskenään. Ei siellä yksin olla, talot ovat kyllä ihan täynnä.

        Tämä on monen ihmisen elämänkatsomus. Eivät kaikki 60-vuotiaat ole valmiit isovanhemmuuteen.

        on lasten maailma kadonnut. Näin on.
        Itselläni on keskimäärää enemmän lapsia, jotka hoidin itse kotona. Parhaimmillaan oli kolme vaipoissa yhtä aikaa. Ihan hyvää aikaa tuo lähes vuosikymmen oli. En antaisi sitä pois. Tuli puuhailtua monenlaista, leikittyä, askarreltua, ulkoiltua yms. perushoidon lisäksi.
        Nyt lapseni ovat aikuisia. En vielä ole isoäiti, ja olen aivan vieraantunut lasten maailmasta. Elämään on tullut niin paljon muuta ja olen itse muuttunut. Jouduin ammatissani hakeutumaan lasten parista aikuisten pariin, koska huomasin itse, etten enää osaa olla luontevasti lasten kanssa.
        Odotan kovasti saavani lastenlapsia. Varmastikin tapaisin heitä mielelläni. Mutta ajatus siitä, että ottaisin heistä hoitovastuun, tuntuu vieraalta. Minusta vaipanvaihdot ja kurahousujen pukeminen sekä leikittäminen ovat nuorempien ihmisten hommaa. Me vanhempi polvi voimme ottaa kulttuurin siirtäjän, ymmärtäjän ja elämäntaidon opettajan roolin lastenlasten elämässä. Opetamme myös olemassaolollamme, että maailmassa on vanhojakin ihmisiä, että he eivät toimi välttämättä samalla lailla kuin nuoremmat ja että heitä kuuluu kunnioittaa ja tarpeen tullen auttaa.


      • Isoäidin mielipide

        Me ihmiset olemme jokainen omanlaisemme, joten emme mahdu yhteen muottiin.

        Nyt on menossa mietintä siitä, mitä isovanhemmilta on oikeus odottaa, ja mitä tehdään, kun he eivät täytä odotuksiamme.

        On paljon ihmisiä, joka ei osaa olla lapsen kanssa. He eivät jaksa kuunnella lapsen kirkasta ääntä, he eivät kestä sitä vauhtia ja touhuamista, eikä heitä kiinnosta leikkiminen ja laulaminen puoli vuosisataa nuoremman henkilön kanssa.

        Se ei ole vika. Se on ominaisuus, joka ei muutu. Varmasti moni tällainen isoäiti on ihmeissään itsekin, kun kuuntelee toisten ikäistensä kertomuksia lastenlapsistaan. Hekin ehkä toivoisivat yhtä läheisiä välejä, mutta kun taito puuttuu. Isoisät ovat vielä kauempana lapsista. Omatkin lapset ovat aikanaan jääneet vähemmälle huomiolle.

        Lapsissakin on eroja. Eivät kaikki lapset ole kullannuppuja. Isovanhemmat eivät haluaisi ruveta pitämään järjestystä tai toimia erotuomareina kiistoissa. Monet isovanhemmat eivät puutu lastenkasvatukseen sanallakaan. Siihen voi olla syynä omat karvaat kokemukset lapsuudesta. Tai sitten lastenlasten vanhemmat ovat antaneet ymmärtää, että vain heillä on kasvatusvastuu.
        Tai sitten isovanhempien mielestä lapsenlapset on kasvatettu niin holtittomiksi, etteivät vanhat ihmiset kestä heidän seuraansa.

        Vanhemmatkin nimittäin ovat erilaisia. Eri perheiden samanikäisillä lapsilla voi olla aivan erilaiset säännöt kotioloissaan.

        Lapset ovat joustavia. Jos he huomaavat, että nämä isovanhemmat eivät tule leikkimään eivätkä lue kirjoja heille, he eivät arvostele sen kummemmin. He tyytvät tilanteeseen. Eivät he vaadi enempää. He oppivat siinä, että ihmisissä on eroja. Toinen mummu on paljon iloisempi ja seurallisempi kuin toinen. Kasvatusta sekin.

        Luulen, että vanhemmilla on mielikuva ihanteellisista isovanhemmista, ja kun se ei toteudu, pelkäävät, että lapset pettyvät. Ei pidä antaa lapsille ihannoitua kuvaa isovanhemmista ja elättää toiveita, jotka eivät toteudu.


      • kiitos sinulle
        Isoäidin mielipide kirjoitti:

        Me ihmiset olemme jokainen omanlaisemme, joten emme mahdu yhteen muottiin.

        Nyt on menossa mietintä siitä, mitä isovanhemmilta on oikeus odottaa, ja mitä tehdään, kun he eivät täytä odotuksiamme.

        On paljon ihmisiä, joka ei osaa olla lapsen kanssa. He eivät jaksa kuunnella lapsen kirkasta ääntä, he eivät kestä sitä vauhtia ja touhuamista, eikä heitä kiinnosta leikkiminen ja laulaminen puoli vuosisataa nuoremman henkilön kanssa.

        Se ei ole vika. Se on ominaisuus, joka ei muutu. Varmasti moni tällainen isoäiti on ihmeissään itsekin, kun kuuntelee toisten ikäistensä kertomuksia lastenlapsistaan. Hekin ehkä toivoisivat yhtä läheisiä välejä, mutta kun taito puuttuu. Isoisät ovat vielä kauempana lapsista. Omatkin lapset ovat aikanaan jääneet vähemmälle huomiolle.

        Lapsissakin on eroja. Eivät kaikki lapset ole kullannuppuja. Isovanhemmat eivät haluaisi ruveta pitämään järjestystä tai toimia erotuomareina kiistoissa. Monet isovanhemmat eivät puutu lastenkasvatukseen sanallakaan. Siihen voi olla syynä omat karvaat kokemukset lapsuudesta. Tai sitten lastenlasten vanhemmat ovat antaneet ymmärtää, että vain heillä on kasvatusvastuu.
        Tai sitten isovanhempien mielestä lapsenlapset on kasvatettu niin holtittomiksi, etteivät vanhat ihmiset kestä heidän seuraansa.

        Vanhemmatkin nimittäin ovat erilaisia. Eri perheiden samanikäisillä lapsilla voi olla aivan erilaiset säännöt kotioloissaan.

        Lapset ovat joustavia. Jos he huomaavat, että nämä isovanhemmat eivät tule leikkimään eivätkä lue kirjoja heille, he eivät arvostele sen kummemmin. He tyytvät tilanteeseen. Eivät he vaadi enempää. He oppivat siinä, että ihmisissä on eroja. Toinen mummu on paljon iloisempi ja seurallisempi kuin toinen. Kasvatusta sekin.

        Luulen, että vanhemmilla on mielikuva ihanteellisista isovanhemmista, ja kun se ei toteudu, pelkäävät, että lapset pettyvät. Ei pidä antaa lapsille ihannoitua kuvaa isovanhemmista ja elättää toiveita, jotka eivät toteudu.

        Osasitpa kirjoittaa viisaasti ja oikein.

        On totta että lasten olisi hyvä nähdä kaikkia isovanhempiaan, myös niitä jo väsyneitä, vaikka eivät jaksaisikaan olla ja touhuta kuin Aku-ankan Mummo-ankka.


      • mutta....
        Isoäidin mielipide kirjoitti:

        Me ihmiset olemme jokainen omanlaisemme, joten emme mahdu yhteen muottiin.

        Nyt on menossa mietintä siitä, mitä isovanhemmilta on oikeus odottaa, ja mitä tehdään, kun he eivät täytä odotuksiamme.

        On paljon ihmisiä, joka ei osaa olla lapsen kanssa. He eivät jaksa kuunnella lapsen kirkasta ääntä, he eivät kestä sitä vauhtia ja touhuamista, eikä heitä kiinnosta leikkiminen ja laulaminen puoli vuosisataa nuoremman henkilön kanssa.

        Se ei ole vika. Se on ominaisuus, joka ei muutu. Varmasti moni tällainen isoäiti on ihmeissään itsekin, kun kuuntelee toisten ikäistensä kertomuksia lastenlapsistaan. Hekin ehkä toivoisivat yhtä läheisiä välejä, mutta kun taito puuttuu. Isoisät ovat vielä kauempana lapsista. Omatkin lapset ovat aikanaan jääneet vähemmälle huomiolle.

        Lapsissakin on eroja. Eivät kaikki lapset ole kullannuppuja. Isovanhemmat eivät haluaisi ruveta pitämään järjestystä tai toimia erotuomareina kiistoissa. Monet isovanhemmat eivät puutu lastenkasvatukseen sanallakaan. Siihen voi olla syynä omat karvaat kokemukset lapsuudesta. Tai sitten lastenlasten vanhemmat ovat antaneet ymmärtää, että vain heillä on kasvatusvastuu.
        Tai sitten isovanhempien mielestä lapsenlapset on kasvatettu niin holtittomiksi, etteivät vanhat ihmiset kestä heidän seuraansa.

        Vanhemmatkin nimittäin ovat erilaisia. Eri perheiden samanikäisillä lapsilla voi olla aivan erilaiset säännöt kotioloissaan.

        Lapset ovat joustavia. Jos he huomaavat, että nämä isovanhemmat eivät tule leikkimään eivätkä lue kirjoja heille, he eivät arvostele sen kummemmin. He tyytvät tilanteeseen. Eivät he vaadi enempää. He oppivat siinä, että ihmisissä on eroja. Toinen mummu on paljon iloisempi ja seurallisempi kuin toinen. Kasvatusta sekin.

        Luulen, että vanhemmilla on mielikuva ihanteellisista isovanhemmista, ja kun se ei toteudu, pelkäävät, että lapset pettyvät. Ei pidä antaa lapsille ihannoitua kuvaa isovanhemmista ja elättää toiveita, jotka eivät toteudu.

        Minusta tuntuu, että kyllä nuorilla vanhemmilla on ihan selkeä kuva jo ennen lastensa syntymää siitä, minkälaisia heidän vanhempansa tulevat olemaan isovanhempina. Onhan heillä kokemusta vanhempiensa käytöksestä, jos eivät ole täysin sokeita.
        Esim. minä tiesin jo kauan ennen ensimmäisen lapseni syntymää, että hänellä tulee olemaan vain yksi vaari. Onneksi oli toinen. Eivät lapset ole koskaan oppineet tuntemaan tai kaipaamaan tätä toista, kun en ole lapsiani juurikaan hänen riesakseen vienyt. Miksi olisin, kun ei hän kerran siedä heitä.

        Jokaisella on tietysti valinnan vapaus, se on totta, mutta sitä en kerta kaikkiaan katso hyvällä, että aletaan sitten syyllistää, kun ei pidetä yhteyttä. Jos isovanhempi on tehnyt sen valinnan, että hän haluaa olla rauhassa, koska katsoo jo tehneensä kaiken tarpeellisen, eikä voi sietää lapsia, silloin pitää tässä asiassa olla rehellinen myös ulkopuolisille, eikä ainakaan esittää mitään marttyyripyhimystä, joka on jätetty oman onnensa nojaan.

        Se, mikä näissä tällaisissa keskusteluissa häiritsee erityisesti, on se, että ollaan niin kärkkäästi aina sanomassa, kuinka kaikkien on pärjättävä omillaan. Jos ei pärjää, niin voi voi, mitäs läksit. Miten me olemme täällä Suomessa niin tunnevammaista ja kylmää porukkaa? Sairaskohtauksen saanut saa maata ojassa pitkään, ennen kuin kukaan menee katsomaan. Kerrostalossa ei tunneta/haluta tuntea seinänaapureita, ja jos joku yksinäinen kuolee, hän saattaa maatua vuosia asunnossaan. Avuntarvitsijan ohi kävellään kylmästi ja naureskellen. Ja lapsiin suhtaudutaan niinkuin joihinkin epäihmisiin, eivät saa kuulua tai näkyä, olemassa voivat olla ja siinä kaikki. Ja tämä kaikki on ihan ok, koska jokainen on erilainen ja saa tehdä omat valintansa? Näinkö tämä yhteisömme huolehtii heikoimmistaan? Missä on ihan yksinkertainen aito lähimmäisestä välittäminen??

        Minusta se ei vaadi isovanhemmilta mitään päätä huimaavia suorituksia, että edes pari kertaa vuodessa seurustelisivat lastenlastensa kanssa. Kun ei se vaadi mitään erityisiä taitoja, koska lapset pitävät esim. siitä, kun mummo tai vaari kertoo vanhoista ajoista. Ei isovanhemman tarvitse leikkiä ja laulaa lapsen kanssa, kyllä ihan pienet arkiaskareet voivat olla pienelle jopa paljon suurempi elämys, kun sitä tehdään mummon tai vaarin kanssa.

        En oikein jaksa uskoa, että kaikki nämä kylmät isovanhemmat olisivat jääneet itse oman onnensa nojaan vaille edellisen sukupolven apua.


      • Ujo miniä
        onnellinen mummi kirjoitti:

        Ilmeisesti kirjoituksesi oli vitsi. En minä ainakaan tunne ketää noin itsekkäästi ajattelevaa ihmistä. Jokainenhan laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Jos 60-vuotias ei ole valmis isovanhemmuutteen, niin milloin sitten :)))) t.onnellinen 43-vuotias mummi

        Olisikohan tässä kohtaa sopivaa miniän kertoa erilaisesta anopistaan ja lasten isoäidistä.
        Hän on siro ja huoliteltu rouva, joka eläkkelle jäätyään kirjoittautui yliopistoon ja luki itsensä maisteriksi muutamassa vuodessa, koska vaativan työn jälkeen tunsi aivojensa tarvitsevan edelleen toimintaa. Hänellä on laaja tuttavapiiri, hän harrastaa monia asioita ja matkustee. Hän opiskelee edelleen omaksi ilokseen.
        Hänen miehensä jäi myös nyt eläkkeelle ja nykyisin he viettävät paljon aikaa veneilemällä.
        Heillä on 3 lasta, jotka ovat hyvin menestyneet maailmassa. Anoppi tapaa meita usein, sillä hän järjestää mielellään kahvikutsuja. Pari kertaa vuodessa menemme kaikki isovanhempien kustannuksella syömään, vauvatkin mukana. Lapsenlapsia he kuljettavat teatterissa ja tapahtumissa, ei toki kovin usein, mutta lapset ovat aivan onnessaan joka kerran.
        Vaippoja anoppi ei ole kertakaan vauvoillemme vaihtanut, tuskinpa osallistunut mihinkään "käsityöhön", mitä pikkulapsien kanssa joudutaan tekemään, (ukista puhumattakaan).
        Mutta he ovat aina ystävällisiä, aina kiinnostuneita, muistavat kauniilla lahjoilla. Ukki on tietorikas, tuntee linnut ja kasvit, ja lapset oppivat aina häneltä uutta.
        Hän on kiinnostunut lasten koulusta ja seuraa urheilua, vaikka ei häntä ole nähty sentään jääkiekkokaukalon laidoilla.

        En voisi kuvitella anoppia puuhaamassa keittiössä perunoita kuorimassa, leipomassa tai ikkunoita pesemässä. Se ei kerta kaikkiaan ole hänen hommaansa. Hän palkkasi aikanaan taloustyöhön koulutetun henkilön ja sanoi, että tämä hoiti työn paljon paremmin kuin mihin hän itse olisi pystynyt.
        Ulkopuolista apua hänellä on tänäkin päivänä.
        Tuskinpa hänen lapsilleen siitä traumoja on jäänyt.

        Minä en vaihtaisi tätä mummia arkipäiväisempään anoppiin. Iloitsen siitä, että lapsillani on lähellään niin ihanat isovanhemmat.


      • Elämä on...
        Isoäidin mielipide kirjoitti:

        Me ihmiset olemme jokainen omanlaisemme, joten emme mahdu yhteen muottiin.

        Nyt on menossa mietintä siitä, mitä isovanhemmilta on oikeus odottaa, ja mitä tehdään, kun he eivät täytä odotuksiamme.

        On paljon ihmisiä, joka ei osaa olla lapsen kanssa. He eivät jaksa kuunnella lapsen kirkasta ääntä, he eivät kestä sitä vauhtia ja touhuamista, eikä heitä kiinnosta leikkiminen ja laulaminen puoli vuosisataa nuoremman henkilön kanssa.

        Se ei ole vika. Se on ominaisuus, joka ei muutu. Varmasti moni tällainen isoäiti on ihmeissään itsekin, kun kuuntelee toisten ikäistensä kertomuksia lastenlapsistaan. Hekin ehkä toivoisivat yhtä läheisiä välejä, mutta kun taito puuttuu. Isoisät ovat vielä kauempana lapsista. Omatkin lapset ovat aikanaan jääneet vähemmälle huomiolle.

        Lapsissakin on eroja. Eivät kaikki lapset ole kullannuppuja. Isovanhemmat eivät haluaisi ruveta pitämään järjestystä tai toimia erotuomareina kiistoissa. Monet isovanhemmat eivät puutu lastenkasvatukseen sanallakaan. Siihen voi olla syynä omat karvaat kokemukset lapsuudesta. Tai sitten lastenlasten vanhemmat ovat antaneet ymmärtää, että vain heillä on kasvatusvastuu.
        Tai sitten isovanhempien mielestä lapsenlapset on kasvatettu niin holtittomiksi, etteivät vanhat ihmiset kestä heidän seuraansa.

        Vanhemmatkin nimittäin ovat erilaisia. Eri perheiden samanikäisillä lapsilla voi olla aivan erilaiset säännöt kotioloissaan.

        Lapset ovat joustavia. Jos he huomaavat, että nämä isovanhemmat eivät tule leikkimään eivätkä lue kirjoja heille, he eivät arvostele sen kummemmin. He tyytvät tilanteeseen. Eivät he vaadi enempää. He oppivat siinä, että ihmisissä on eroja. Toinen mummu on paljon iloisempi ja seurallisempi kuin toinen. Kasvatusta sekin.

        Luulen, että vanhemmilla on mielikuva ihanteellisista isovanhemmista, ja kun se ei toteudu, pelkäävät, että lapset pettyvät. Ei pidä antaa lapsille ihannoitua kuvaa isovanhemmista ja elättää toiveita, jotka eivät toteudu.

        Olisi hienoa jos isovanhemmat olisivat edes kiinnostuneita vanhimman poikansa lapsesta. Nykyisin eivät soita tai kysy edes pojan kuulumisia, lähettävät kortin syntymäpäivänä.
        Kesäloman alussa ostavat jonkin isomman "lahjan" esim. polkupyörän,mutta siinä kaikki. Pojan ollessa pienempi asian ymmärsi, mutta nyt kun he ovat eläkkeellä, luulisi aikaa olevan enemmän, ihan vaan olemaan pojan kanssa tai tekemään yhdessä jotain, mutta olen huomannut etteivät he osaa tai halua kyseistä asiaa.
        Rahaa on, mutta nuukuus ja ns. ajattelu mitä minä tästä hyödyn/ tai saan/ tai menetän on yhä heidän ajattelutapansa. Poikani ei halua heidän mökilleen, koska kukaan ei ole hänen kanssaan ja siellä ei saa tai ole mitään tekemistä. Pojallani ei ole kuin yhdet isovanhemmat ja hän kirjoitti yhteen aineeseen osuvasti. "Toiset isovanhempani ovat kuolleet ja toiset elää, mutta siinä kaikki."
        Asumme eri paikkakunnalla kuin nämä elossa olevat isovanhemmat. Toisaalta olen huojentunut, enää ei tarvitse stressata poikani vierailua tai kyläilyä, ja miettiä kuinkahan siellä sujuu...


      • 45632189
        onnellinen mummi kirjoitti:

        Ilmeisesti kirjoituksesi oli vitsi. En minä ainakaan tunne ketää noin itsekkäästi ajattelevaa ihmistä. Jokainenhan laittaa asiat tärkeysjärjestykseen. Jos 60-vuotias ei ole valmis isovanhemmuutteen, niin milloin sitten :)))) t.onnellinen 43-vuotias mummi

        Ensin hoidin nuoremmat sisarukseni, sain lapset alle 20-vuotiaana, lapsenlasta hoidin lähes joka viikonloppu. Nyt olen iso-mummo, en ole hyvä siinä. En taida olla "kypsä" mummoksi, kuten joku kirjoitti.
        Haluan vain olla rauhassa.


      • erilainen mummi
        Ujo miniä kirjoitti:

        Olisikohan tässä kohtaa sopivaa miniän kertoa erilaisesta anopistaan ja lasten isoäidistä.
        Hän on siro ja huoliteltu rouva, joka eläkkelle jäätyään kirjoittautui yliopistoon ja luki itsensä maisteriksi muutamassa vuodessa, koska vaativan työn jälkeen tunsi aivojensa tarvitsevan edelleen toimintaa. Hänellä on laaja tuttavapiiri, hän harrastaa monia asioita ja matkustee. Hän opiskelee edelleen omaksi ilokseen.
        Hänen miehensä jäi myös nyt eläkkeelle ja nykyisin he viettävät paljon aikaa veneilemällä.
        Heillä on 3 lasta, jotka ovat hyvin menestyneet maailmassa. Anoppi tapaa meita usein, sillä hän järjestää mielellään kahvikutsuja. Pari kertaa vuodessa menemme kaikki isovanhempien kustannuksella syömään, vauvatkin mukana. Lapsenlapsia he kuljettavat teatterissa ja tapahtumissa, ei toki kovin usein, mutta lapset ovat aivan onnessaan joka kerran.
        Vaippoja anoppi ei ole kertakaan vauvoillemme vaihtanut, tuskinpa osallistunut mihinkään "käsityöhön", mitä pikkulapsien kanssa joudutaan tekemään, (ukista puhumattakaan).
        Mutta he ovat aina ystävällisiä, aina kiinnostuneita, muistavat kauniilla lahjoilla. Ukki on tietorikas, tuntee linnut ja kasvit, ja lapset oppivat aina häneltä uutta.
        Hän on kiinnostunut lasten koulusta ja seuraa urheilua, vaikka ei häntä ole nähty sentään jääkiekkokaukalon laidoilla.

        En voisi kuvitella anoppia puuhaamassa keittiössä perunoita kuorimassa, leipomassa tai ikkunoita pesemässä. Se ei kerta kaikkiaan ole hänen hommaansa. Hän palkkasi aikanaan taloustyöhön koulutetun henkilön ja sanoi, että tämä hoiti työn paljon paremmin kuin mihin hän itse olisi pystynyt.
        Ulkopuolista apua hänellä on tänäkin päivänä.
        Tuskinpa hänen lapsilleen siitä traumoja on jäänyt.

        Minä en vaihtaisi tätä mummia arkipäiväisempään anoppiin. Iloitsen siitä, että lapsillani on lähellään niin ihanat isovanhemmat.

        Voi ujo miniä mitenkä ihanan viestin ketjuun oletkaan laittanut. Kiitos että joku edes ymmärtää meitä "erilaisia" mummeja.


    • hopeaköynnös

      Meillä on pieni esikoisvauva ja mies opiskelee täysipäiväisesti. Päivät luennoilla ja illat kiinni tenttikirjoissaan, kohta aloittelee gradua. Eikä siinä mitään, tuen kyllä miestä ihan täysillä jotta valmistuu ja pääsee töihin, ja saadaan taloutemme parempaan jamaan.

      Hoitoapua saamme ainoastaan mieheni vanhemmilta, sitäkin hyvin satunnaisesti. Asuvat kaukana ja ovat molemmat vielä työelämässä. Rakastavat kuitenkin vauvaamme ihan suunnattomasti, ja sitä riemua on ihana seurata vierestä. :)

      Omat vanhempani eivät ole kertaakaan tulleet katsomaan ensimmäistä lastenlastaan. Ei tunnu kiinnostavan. Ovat eronneet, ja äitini juoksee uusien miesten perässä ympäri Suomea, mutta omaa tytärtään ja vauvaa ei voi tulla katsomaan. Eivät tulleet edes ristiäisiin. Aina on joku este tullut "juuri sopivasti". Emme ole tavanneet nyt viiteen vuoteen. Olen lopettanut kutsumisen ja vauvan kuvien lähettämisen, kun ei kiinnosta niin sillä hyvä.

      Olen ajatellut asian niin, että se on isovanhemmilta pois ja heidän oma häpeänsä kun ei kerran kiinnosta osallistua lastenlastensa elämään. Minulle riittää, että toisen puolen isovanhemmat jakavat rakkauttaan! Asiathan voisivat olla paljon huonomminkin jos hekään eivät välittäisi.

      Tekisi mieli kieltää omia vanhempiani kutsumasta itseään mummiksi ja ukiksi. Kuulopuheiden mukaan leuhkivat kylällä kuinka ovat niin välittäviä ja onnellisia isovanhempia. Voisivat kutsua itseään äidinäidiksi ja äidinisäksi, he eivät ole ansainneet mummi ja ukki -nimityksiä. Tuollaisen kunnian saadakseen pitäisi edes hiukan välittää lastenlapsista.

      Kun en ole enää kuvia lähetellyt, niin eipä niitä ole pyydettykään. Selvä viestihän tuo on.

      • MINIÄ hylkii meitä

        Meillä on päinvastainen tilanne. Emme ole tervetulleita kyläilemään ja mieheni lapsenlapsia katsomaan. Nuorempaa ei olla nähty vielä ollenkaan n. 1, 5 vuotias vanhempi 4 vuotias on nähty noin 2 vuotta sitten viimeksi. Poika kävi pikkuytönsä kanssa muutamia kertoja, mm. haki yhden kaapin meiltä itselleen ja lakkasi sitten käymästä kokonaan, kun mieheni torui poikaansa vierailujen harvenemisesta. Uskomatonta kun ihan samassa kaupungissa kuitenkin asutaan!
        Yritimme muutaman kerran soittaa ja kerran kävinkin ovella muttei meille vastattu eikä avattu, "Miniä" ei edes kättään nosta tervehdykseen silloin harvoin kun tulee vastaan kaupungilla.
        Tämä miniä eli mieheni pojan avovaimo haistatteli mulle "Pitkät V....t" markkinoilla n. 2 vuotta sitten. kun erehdyin kysymään josko tulisitte käymään meillä ja että miksi ei. Yritimme olla heihin yhteydessä joitakin kertoja tuonkinjälkeen mutta ja ongelma on kuulema minussa ja miehessäni...
        Niin kai sitten..ehkäpä olen ollut aivan liian kiltti ja sietänyt ilkeyksiä sekä miniän töksäyttelyjä ja kummallisen ylimielistä asennetta.
        Muutaman kerran kävimme heillä kylässä ja jostain syystä tämä miniä tuntui aina olevan kuin tulisilla hiilillä. Ne vähäiset rahat jotka joskus annoimme kelpasivat kyllä...Vaikka he katkaisivat välit tyystin niin Joululahjat ja synttärilahjat on silti lähetetty, soittaakin on yritetty muutamia kertoja, mutta mitään yhteydenottoja tai edes vastausta puheluun ei ole auennut. Ei edes valokuvaa olla saatu lapsista, vaikka mieheni meidän lähettämässä valokuvaamo-joululahjakortissa esitti toivomuksen edes yhdestä valokuvasta
        Miniä oli kerran nähnyt mieheni kaupungilla 10.10.2010 ja komentanut hänet (autonsa ikkunasta) saapumaan läheiseen leikkipuistoon, jossa oli "läksyttänyt miestäni. Miniä oli kertonut että minä en ole tervetullut heille koska olen haukkunut hänen sukulaisiaan??? Täysin tuulesta temmattu väite. Toinen valituksen alainen asia oli ollut että heidän vanhempi lapsensa ei kuulema voi tulla meille! Mieheni oli ihmetellyt että miksei? Ttoki voitte kaikkikin tulla, sitähän me toivotaan. Myöskään mieheni ei tiennyt missä ja kenelle olisinkaan voinut miniän sukulaisia haukkua, emmehän edes tunne heitä. Miniä oli tullut entistä vihaisemmmaksi kun mieheni oli ihmetellyt moista väitettä.
        Meitä ei ole kutsuttu nuoremman kastejuhlaan eikä synttäreille, ei ylipäätään ollenkaan heidän uuteen kotiin. Enkä minä todellakaan ole puhunut mitään Miniän sukulaisista, miten voisinkaan enhän edes tiedä heidän nimiään!!
        Olen tottunut kommunikoimaan normaalisti käyttäytyvien ihmisten kanssa. Tämän henkilön kanssa olen alusta pitäen ollut vähän tutkalla. Olen ollut asiallinen ja ystävällinen mitä tahaansa sieltä on rypsähdellytkään. Puhe on töksähtelevää ja kommentit erittäin mustavalkoisia. Kaikki pitää miniällä olla uutta ja viimeisen päälle. Poika parka taitaa olla kovissa veloissa ja ainakin se on aina työhommissa jotta tuollaista elintasoa voi ylläpitää. Mekään ei voida hirveästi rahaa syytää mihinkään, on omat talovelat ja tulot eivät ole suuren suuret. Ymmärrän tottakai että nuori ihminen on ehdoton ja jännittää "appivanhempiaan" mutta se vihaisuus ja ikäänkuin me ei oltaisi täytetty jotain hänen janoamaansa toivetta. En vaan osaa arvata mitä? Enkä haluaisi millään uskoa että meidän pitäisi jollain "ostaa" se että välit olisivat edes jonkunlaiset. Emme myöskään tiedä mitä tästä kaikesta pitäisi ajatella?
        Sääli että emme saa olla edes lasten kanssa tekemisissä
        On ikävä ettei (mun ja mieheni) lapset pääse tuntemaan lähisukulaisiaan, ((Miniän ja pojan boikotointinsa ulottuu myös meidän lapsiin) eikä me saada edes nähdä saatikka viettää aikaa näiden kahden pienen tytön kanssa... Jotenkin ymmärtäisin jos meillä olisi jotain vastenmielistä esim. päihdeongelmia, hometta, uskonkiihkoa, likaa, pervoutta tms. Me ollaan ihan ok näköisiä työssäkäyviä tiedostavia ja ymmärtäväisiä ihmisiä. Miehen poika ja hänen perheensä ovat vaan päättäneet, ettei me olla heille minkään arvoisia...Mitä pitäisi tehdä?
        Enne miniän tuloa välit olivat ihan OK. Meille kaikki lapset ovat aina ollet samanarvoisia.


    • lapsi vielä

      pieraset kuuman ja haisevan pierun.

    • ei mummi

      jo siinä vaiheessa kun hankkii lapsia, miettiä tuota jaksamista, jaksaako itse hoitaa lapsensa.
      Ei kaikki isovanhemmat ole käytettävissä ilman muuta, eikä sillä perusteella pidä lapsia tehdä, että kyllä ne isovanhemmat hoitaa jos minä en jaksa.

      • ann78

        ..tämä iänikuinen kommentti, pitäisi miettiä jo etukäteen jaksaako lapsensa hoitaa yms. Minulla on kaksi ihanaa poikaa ja olen ollut heidän kanssaa kotona reilun 4v yhteen jaksoon, töihin olen palaamassa syyskuun alussa. Tottakai tämä aika on ollut ihanaa ja päivääkään en vaihtaisi pois (no ehkä muutaman :D), mutta ei sitä lapsen hoidon jaksamista tai siinä uupumista voi ennalta paljoakaan suunnitella. Itse lapset ovat jo niin erilaisia, toiset helpompia kuin toiset. Lopettakaa tuo jälkiviisastelu, ei se ketään/mitään auta!!


    • samantyylinen

      tilanne. Meillä kolme lasta ja toiset isovanhemmat jo valitettavasti kuolleet. Silloin kun mamma vielä eli niin kyllä hän hoiti lastamme ja paljon ja oikeasti rakasti lapsenlastaan. Se oli ihanaa aikaa jälkeenpäin ajatellen vaikka olinkin yksinhuoltaja silloin. Oli toinen aikuinen kuitenkin joka oikeasti auttoi ja välitti.
      Nyt tilanne on se, että meitä kyllä toiset isovanhemmat auttavat joskus harvoin lastenhoidossa, jos pyydetään. (Yhtä muuta lapsen lasta ovat hoitaneet vaikka kuinka paljon!!!, mutta ei meidän lapsia.) Mutta yleensä ei edes uskalla pyytää kun sieltä tulee hyvin kiukkuinen vastaus, että on jotain omaa tärkeää menemistä, valitettavasti se on yleensä vaan ryyppäämistä omien ystävien kesken.
      Ja aina kun ovat meillä hoitamassa lapsiamme, niin ollaan jo takki päällä odottamassa suunnilleen oven välissä, että pääsee meiltä pois, kun tulemme kotiin! Minua tuollainen käytös loukkaa; aina on muka siivoukset kesken tai jotain. Ja kiire on tosi kova, ovathan molemmat eläkeläisiä.
      Tänään otin sitten taas vaihteeksi herneet nenään, kun mieheni meni pienen poikamme kanssa käymään isovanhemmilla, kun minä kävin naapurissa kutsuilla, kun minut oli sinne kutsuttu. Niin arvatkaapa mitä anoppi oli sanonut: "eikö sillä vaimollasi ole muuta tekemistä kotona kuin juosta kutsuilla? " No huhhuijaa....yleensä olen kyllä 24 h täällä kotona perhettä hoitamassa enkä käy juuri missään ja olen vielä sairastunut, tutkimukset ovat kesken, että mikä minua vaivaa. Anoppi tietää täysin tilnteen (tai on kyllä tyhmä jos ei ole ymmärtänyt!!!) tai tyhmä on kyllä muutenkin kun tuollasta suustaan päästää. Ajattelin soittaa hänelle ja olisin antanut kuulla kunniansa, mutta mieheni ei antanut...(koska joutuisi pahaan välikäteen! heh!)ja sain sitten pidettyä itseni että pidin taas kerran suuni kiinni. Kun tässä on se paha puoli, että ei hirveesti muita hoitajia ole niin ei voi oikein mitään sanoakkaan. Kyllä mä taas tossa mietin, että kyllä mulle maailman pahin anoppi on annettu... En ois ikinä voinu sitä noin ilkeäksi ja tyhmäksi kuvitellakkaan. Mitä mieltä muut ovat, olisittek jo laittanu luun kurkkuun anopille? Itse olen nyt vaan niin vähissä voimissa kun sairastan että ei edes tapella jaksaisi. Mutta kertaakaan eivät ole apuaan meille tarjonneet, vaikka tietävät mikä tilanne. Pienimmän lapsen kanssa ollut tosi rankkaa; allergiat, korvatulehduskierre jne.Mutta mitään sympatiaa ei tule isovanhempien puolelta eikä ole koskaan tullut eikä näköjään tule. Koskaan eivät edes kysy, että miten mä tai me yleensä jaksetaan. Mutta tsemppiä kaikille yritetään jaksaa! Olen hoitovapaalla, mutta joudun ehkä kunnalliseen hoitoon turvautumaan jossain vaiheessa jos en itse sairauteni takia jaksa hoitaa lapsiamme. Mies käy työssä. Että näin meillä. Niin ja piti vielä sanoa että isovanhemmat eivät käy meillä muuten kylässä kuin lasten synttäreillä ja ovat silloin max. tunnin ja asuvat 10 min. ajomatkan päässä. Ei heitä kiinnosta.

      • Mummo maalta

        Kuule parempi on kuin otat kunnallisen hoidon ,kun noin vaikeeta on tulla lastenlapsiaan hoitaan. Kyllä minä olisin jo vauhdissa menossa. Ja olenkin aina mennyt. Olen nyt eläkkeellä , mutta niin tein jo työ vuosina, aina kun vain pääsi. Lapset on paljon ollut täällä meillä.Eihän tommoset isovanhemmat ymmärrä vaikka heille sanoisi päin naamaa, mutta näytätte sen että ette tekään välitä heistä. Jos siinä olis lähellä joku halukas Vara mummo. Jaksamista sulle ,kyllä ymmärrän mulla oli aikoinaan samanlainen anoppi. Silloin päätin että jos mulla on joskus lapsenlapsia niin en ole samanlainen.


      • kuulla anoppisi

        loukanneen sinua tuollain tai puhuneen sinusta pahaa? Jos saat, niin mieti sitäkin, millainen mies antaa loukata puolisoaan tuolla tavalla ja vielä kieltää itsensä puolustamisen!


      • tuohon
        kuulla anoppisi kirjoitti:

        loukanneen sinua tuollain tai puhuneen sinusta pahaa? Jos saat, niin mieti sitäkin, millainen mies antaa loukata puolisoaan tuolla tavalla ja vielä kieltää itsensä puolustamisen!

        Ei yleensä ole anoppi sanonut tuollaista, mutta olen muuten loukkaantunut monesti noista lastenhoitoasioista, kun yhtä lapsenlasta hoidetaan enennän kuin meidän lapsia ja vielä kehutaan minulle mitä ovat yhdessä tehneet. Nyt on kyllä anoppi vähentänyt tuota kehuskelua, tosin ei olla paljon yhteyksissä oltukkaan. Tosin puolustauduin nyt tuossa kertomassani tilanteessa. Kerroin anopille että mitä mieltä olen. Ja sen takia anoppi onkin nyt hyvin kiltisti hoitanut lapsiamme kun minä ja mieheni on pyytänyt sen jälkeen pari kertaa. Luulen kyllä että kiukuttelua tulee taas jossain vaiheessa. Mutta tuo näpäytys oli paikallaan ja miehenikin totesi, että ehkä se nyt oppii jotain. Mieheni meinasi vielä mennä pyytelemään anopilta anteeksi, että oli minulle kertonut, mutta en antanut hänen tehdä sitä. Toki miehen täytyy olla minun puolella, tai ei tule mitään. Katsotaan mihin asiat jatkossa menee ja yritetään jaksaa, kaikesta huolimatta. Tosin joku varamummo olisi kyllä paikallaan!


      • yritämme jaksaa
        Mummo maalta kirjoitti:

        Kuule parempi on kuin otat kunnallisen hoidon ,kun noin vaikeeta on tulla lastenlapsiaan hoitaan. Kyllä minä olisin jo vauhdissa menossa. Ja olenkin aina mennyt. Olen nyt eläkkeellä , mutta niin tein jo työ vuosina, aina kun vain pääsi. Lapset on paljon ollut täällä meillä.Eihän tommoset isovanhemmat ymmärrä vaikka heille sanoisi päin naamaa, mutta näytätte sen että ette tekään välitä heistä. Jos siinä olis lähellä joku halukas Vara mummo. Jaksamista sulle ,kyllä ymmärrän mulla oli aikoinaan samanlainen anoppi. Silloin päätin että jos mulla on joskus lapsenlapsia niin en ole samanlainen.

        kaikesta huolimatta. Jossain vaiheessa tulee kyllä eteen kunnallisen hoitopaikan etsiminen.


      • Kiitos, anteeksi...
        tuohon kirjoitti:

        Ei yleensä ole anoppi sanonut tuollaista, mutta olen muuten loukkaantunut monesti noista lastenhoitoasioista, kun yhtä lapsenlasta hoidetaan enennän kuin meidän lapsia ja vielä kehutaan minulle mitä ovat yhdessä tehneet. Nyt on kyllä anoppi vähentänyt tuota kehuskelua, tosin ei olla paljon yhteyksissä oltukkaan. Tosin puolustauduin nyt tuossa kertomassani tilanteessa. Kerroin anopille että mitä mieltä olen. Ja sen takia anoppi onkin nyt hyvin kiltisti hoitanut lapsiamme kun minä ja mieheni on pyytänyt sen jälkeen pari kertaa. Luulen kyllä että kiukuttelua tulee taas jossain vaiheessa. Mutta tuo näpäytys oli paikallaan ja miehenikin totesi, että ehkä se nyt oppii jotain. Mieheni meinasi vielä mennä pyytelemään anopilta anteeksi, että oli minulle kertonut, mutta en antanut hänen tehdä sitä. Toki miehen täytyy olla minun puolella, tai ei tule mitään. Katsotaan mihin asiat jatkossa menee ja yritetään jaksaa, kaikesta huolimatta. Tosin joku varamummo olisi kyllä paikallaan!

        Miniä hyvä. Anteeksi vaan, Ei millään pahalla mutta tuo ei kyllä kanna hedelmää, että vaadit miestäsi olemaan sinun puolellasi tai ei tule mitään....Toivon että miehesi, anoppisi tai sinä ette lähtisi osoittamman rakkauttanne toisianne kohtaan sillä että olette ehdottomast jonkun puolella. Riippuu aina tilanteesta mikä tuntuu reilulta ja mikä ei. Jos on etukäteen päätetty kenen puolella pitää olla!!! siitä noisee sota ihan varmasti! Huono asetelma vaan on luvassa jos lähett tuolle tielle.
        Hän on miehesi äiti suo miehesi ajatella hänenkin tunteitaan. Mitä jos kysymys olisi sinusta ja mahd. pojastasi joskus tulevaisuudessa.
        Pitää ottaa huomioon myös se että ehkä isovanhemmat ovat sairaita/väsyneitä oikeasti, tai haluavat olla äärivarovsisia ettei vaan tule tätä anoppi/miniä vihasyndroomaa...heillä voi olla myös muita syitä, onko teillä ylisiistiä tai ylisotkuista verrattuna heidän elinpiiriinsä. Käytättekö kotona hajusteita tai poltatteko sisällä? Onko teillä kotieläimiä? Ehkä vanhukset kärsivät jostain jota he eivät uskolla teille ääneen sanoa? Varsinkin jos ovat hienotunteiseksi kasvatettu ja hioutuneet tässä elämässä.

        Anteeksi pyyntö, kiitos ja ole hyvä. Kas siinä kolme taika sanaa jolla ihmissuhteet pelaa erityisen hyvin. Varsinkin jos sydämestään tarkoittaa sitä kun niitä tarvittaessa käyttää.

        Milloin viimeksi kiitit lastenhoidosta? Ovatko lapsenne käytökseltään OK? Vai ovatko melkoisia riiviöitä ja rahaa vaativia olentoja jotka nuoruuden tunnossaan osoittavat hienoista halveksuntaa muita immeisiä kohtaan? Asioissa voi olla montaa puolta ja niitä me ollaan täällä elämässä oppimassa.
        Elämä on rikasta kun oppii itsetuntemusta ja nöyryyttä. Niitä voi oppia vain itsetutkiskelun kautta.

        Toisten tunteiden ja toiveiden ymmärtäminen on elämän upeimpia juttuja.
        Aina ei tarvita edes yhtään sanaa. Sitä voi osoittaa arvostavans toista ihmista niin usealla eri tavalla, ja siitä se lähtee että tuntee toisen ymmärtävän ja arvostavan. Elämä on liian lyhyt kiuluteltavaksi ja riitelyyn hukattavaksi.


    • voisi lasten kanssa

      mennä joku viikonloppu sinne mökille mukaan? Näin ei isovanhempien tarvitsisi viettää viikonloppua kaupungissa, jos se on heistä ikävää ja lapsesikin saisivat varmaan kivan elämyksen mökkeilystä. Näin kevään korvilla mökillä saattaa olla jopa jotain hommia, joten sinustakin saattaisi olla apua vanhemmillesi. Saisitte monta kärpästä yhdellä iskulla ja taatusti kivemman viikonlopun kuin kotona möllöttäminen.

      • Kahden äiti

        Menisimme mielellämme mökkeilemään, mutta siellähän eletään vanhempieni tyyliin: Illalla viimeistään aukeaa pullo ja sitten valvotaan yön pikkutunneille. Aikaisin aamulla saan yksin herätä lasten kanssa ja odotella, että muut nousevat krapulaisina ylös. Muut menevät mökille lataamaan akkuja, minä yleensä kerään energiaa, että jaksan mökkeillä...

        Päivän mökkivierailua voisi tietysti joskus heille ehdottaa, sillä mökille on alle tunnin automatka. Pitääkin pitää mielessä.


    • nukkuuko liikaa

      päivällä, herääkö nälkään/janoon/pissahätään?

    • onnenlahjat

      Minä mummo, oliin halunnut muuttaa lasteni lähelle, kun he saivat lapsia, mutta tyrär teki selväksi, että täällä ei ole asuntoja vuokralla.
      Eli köyhää mummoa ei huolittu lähelle, vaikka se olisi ollut naapurikunta.
      En saa pitää lastenlapsia luonani, vaikka minulla olisi aikaa ja halua. Muistan oman väsymykseni kahden 1,5v.n välein syntyneiden lasten kanssa, joten olisin halunnut auttaa. Onko tyttäreni marttyyri, joka haluaa hallita minunkin tunteitani omalla käytöksellään?Olen kylmettänyt sydämeni lapsilta ja lastenlapsia en ole koskaan uskaltanut rakastaa, koska jo ensimmäinen revittiin sydämestäni pois, ilman syytäni.
      Maailma muuttuu Eskoseni, joku on sanonut, mutta se on iso asia, kun oma maailmamme muuttuu, siitä, mitä olemme omassa lapsuudessamme tehneet, kunnioittaneet isovanhempia ja he meitä olemalla käytettävissä, silloin, kun puolin ja toisin tarvitaan. Ole onnellinen appivanhemmistsi, minulla ei ollut niitäkään. Sano se heille, että he ovat tärkeitä ja sano,myös omille vanhemmillesi,miten iloinen olet jos saat joltain apua.

    • #!#!#!##!#!#!#!#

      Miksi nelivuotias herää useita kertoja yössä?

      • .voi

        heräillä.Lapsi vaistoo sen,että äiti on väsynyt tai huolet painaa. Vaikka kuinka yrittää "salata" tai "peitellä" Asiasta on kokemusta itselläni.


      • se ei ole
        .voi kirjoitti:

        heräillä.Lapsi vaistoo sen,että äiti on väsynyt tai huolet painaa. Vaikka kuinka yrittää "salata" tai "peitellä" Asiasta on kokemusta itselläni.

        isovanhempien syytä.
        Miksi miehesi lähti matkaan, jos kerran et jaksa lapsiasi hoitaa tai heille hoitoa muuten järjestämään? Omien lasten hoito menee edelle kaikesta muusta. Ellei siihen pysty, ottaa yhteiskunta lapset huostaan.


      • tyyyydö

        itsekin olen ollut nelivuotias ja olin jo silloin hyvin herkkä uninen. että tuli heräiltyä. hemmetti, en minä tiedä miksi! eipä kyllä edes kuulu sinulle toisten nukkumiset.

        samalla mitalla: ei aikuisen ihmisen enää pitäisi kysellä noin ääliömäisiä asioita. saati perusteettomasti väittää asioita joista ei tiedä mitään. typerys.


      • mitäihmettä??
        se ei ole kirjoitti:

        isovanhempien syytä.
        Miksi miehesi lähti matkaan, jos kerran et jaksa lapsiasi hoitaa tai heille hoitoa muuten järjestämään? Omien lasten hoito menee edelle kaikesta muusta. Ellei siihen pysty, ottaa yhteiskunta lapset huostaan.

        Ihme kommentteja. Ettei vain sinua pitäisi ottaa huostaan patologisuutesi takia. Ei mitään empatiaa?

        Meillä ainakin mies hoitaa tasapuolisesti kanssani, mutta saahan sitä olla joskus YHTEISTÄ aikaakin mihen kanssa, eikö?

        Sitäpaitsi aloittajan pointti EI ollut uupumus tai laiskuus. Hän vain yksinkertaisesti haluaisi yhteyden isovanhempiin. Mutta jos ei niin ei. Hoitoapu oli vain sivuseikka ja yksi puoli asiasta.

        Isovanhemmilla on etuoikeus olla lastenlasten kanssa. Kaikki eivät sitä ymmärrä. Olisi vain suuri rikkaus lapsillekin että on kaiken ikäisiä ihmisiä ympärillä. Unohtamatta että isovanhemmat siirtävät osaltaan kulttuuria lapsilleen ja lapsen lapsille.

        Jos teiltä puuttuu ymmärrys elämään, tai edes yritys ymmärtää, niin turha teidän on kai keskusteluun edes osallistua.


    • pieni prinsessa

      Olen myös yhden tytön mummo,hoidan häntä aina tarvittaessa,ja mieluusti,poikani työ vaatii välillä matkustamista,ja tyttö on silloin luonani.
      Poikani erosi, tämä tyttö oli vajaa 2v.ja jäi isälleen,näin oli paras lapselle.
      Äitiä saisi tavata,jos äidillä olisi asiat kunnossa,asunto,työ ja alkoholi poissa kuvioista,mutta näin ei ole.
      Tyttö on paljon luonani,nautin touhata kaikkea hänen kanssa,leivotaan,siivoillaan,luetaan,piirretään ja ulkoillaan.
      Teemme niitä asioita mitä minä itse tein oman mummoni kanssa,olin itse paljon mummolassa lapsena.
      Oma äitini ei koskaan edes sanonut itseänsä mummoksi,ei hoitanut koskaan lapsiani,eikä esitellyt edes minua tyttärenään,että meitä mummoja on tosiaan erilaisia.
      Yritin itse tosiaan kaikkeni silloin että olisi hyvät välit äitini kanssa,olisi lapsilla mummola jne..
      Lopetin sitten vain kaiken yrittämisen,tajusin että "ongelma"ei ole minun,se on paljon syvemmällä hänellä jossain ja en voi auttaa häntä.
      Kuolinvuoteellaan hän sanoi minulle,että on tehnyt niin monta asiaa väärin,anteeksi olen antanut kaiken,mutta unohtaa en voi.
      Minulle tämä pieni tyttö on varmaan senkin vuoksi tosi rakas,kun huomaan että hänellä on sama kohtalo kun minulla lapsena,kyselee rakastaako äiti häntä?miksi äiti lupaa tulla ja ei tule!
      Kerron että rakastaa,mutta nyt äiti ei ymmärrä ja osaa toimia toisin,kirpaisee syvältä katsoa häntä,yritän itse toimia siten että hänestä kasvaisi vahva itseensä luottava nainen.

      • Kahden äiti

        Kuulostaa oikealta mummolameiningiltä, leipomista, ulkoilua ja kaikkea. Kyllä neidin kelpaa, kun on noin välittävä ja rakastava mummo! Ikävä tilanne toki muuten.

        Minulle tuli jostain syystä mieleen poikani päiväkodin joulujuhlat poikani ollessa 2-vuotias. Isovanhemmat oli myös kutsuttu juhliin ja kun poika kuuli vanhempieni tulevan sinne, hän alkoi kovasti itkeä ja sanoi: "Mamma ja pappa ei saa tulla sinne. Ne ei tykkää musta." Itkua kesti kauan ja koitin kovasti vakuutella, että tykkäävät ne. Kouraisi kyllä jostain todella syvältä pojan puheet, mutta en ole vanhemmilleni niistä mitään puhunut.

        Lapset ovat tarkkanäköisiä. He huomaavat ja ymmärtävät asioita enemmän kuin aina muistammekaan.


    • Kahden äiti

      Kiitos kaikille vastauksista!

      Meillä tilanne siis oli sellainen, että päätimme miehen voivan lähteä hetkeksi ulkomaille töiden perässä, sillä tässä taloudellisessa tilanteessa ei tuntunut järkevältä kieltäytyä työtilaisuudesta. Ratkaisuun vaikutti myös se, että miehen vanhemmat oma-aloitteisesti lupasivat olla apunani lastenhoidossa. Hekin pitivät miehen työtilaisuuden käyttämistä tärkeänä.

      En pidä itseäni huonona äitinä, jos tunnustan, ettei voimani välttämättä olisi riittänyt kahden pienen lapsen ympärivuorokautiseen hoitoon. Tottakai siitä suoriutuisin, jos pakko olisi, mutta toivon lapsilleni jotain muuta kuin äkäisen ja itkuisen äidin. Kerran loppuun palaneena koitan myös estää tilanteen toistumisen. Siksi otan ilomielin kaiken miehen vanhempien tarjoaman avun vastaan.

      Miehen lähdettyä esikoinen alkoi yllättäen heräillä yöllä. Iltaisin hän itkee, ettei uskalla mennä nukkumaan ja yöllä hän ilmeisesti näkee painajaisia. Poika on tosi herkkä, joten ehkäpä isän poissaolo aiheuttaa hänessä pelkoja, tai ehkä tuo on jotain ikään liittyvää. Isä on kuitenkin ollut aina pojalle läheinen, hoitaa ja leikkii.

      Luulen, etten olisi nyt läheskään näin väsynyt, jollei poika olisi alkanut heräillä öisin. Kun puoleen vuoteen en ole nukkunut yhtään yötä heräämättä välillä ja yhtäkkiä jouduin heräämään 5-7 kertaa yössä, aloin jo tuntea itseni melko uupuneeksi ja otin asian myös esille vanhempieni ollessa kylässä. En siis vastannut vain, että hyvää kuuluu, vaan kerroin, että nyt väsyttää ja paljon.

      Itselleni tuntuu vieraalta ajatella olevani ensin lasteni tukena ja apuna 18 vuotta, minkä jälkeen heidän pitäisi pärjätä ilman tukeani itsekseen. Lapseni ovat vielä pieniä, mutta olen jo nyt varma, että he saavat aina kertoa minulle ongelmistaan ja ainakin kuuntelen ja autan niin kuin pystyn. Tuskinpa kukaan välttyy elämässä yllättäviltä, odottamattomilta käänteiltä, jolloin asiat eivät menekään niinkuin on suunniteltu. Niinä hetkinä haluan olla lasteni tukena, vaikka se maaginen 18 vuoden ikä olisi tullut täyteen tai lapsi olisi mennyt naimisiin "toiseen sukuun". En pysty kuvittelemaankaan muuta. Varmasti myös haluan oppia tuntemaan mahdolliset lapsenlapseni.

      Mielestäni isovanhemmillakin kuitenkin pitää olla oma elämä eikä heidän tarvitse tai kuulu olla mitään lastenhoitoautomaatteja. Mutta se olisi ihanaa, että heiltä voisi kysyä apua silloin, kun sitä oikeasti tarvitaan.

      Kukin tietysti tekee asiat tyylillään enkä aio vanhemmilleni mitään sanoa tai painostaa toisenlaiseen vanhemmuuteen/isovanhemmuuteen. Tämä ei ole ensimmäinen eikä varmasti viimeinenkään kerta, kun näkemyksemme eivät kohtaa. Toivoisin silti, että jos tullaan kylään, voitaisiin olla myös henkisesti läsnä. Kysyä, miten jaksan. Kuunnella, mitä lapsenlapsi juttelee. Nyt minusta tuntuu, että olen menettänyt sellaisen turvaverkon, jonka olen aina uskonut olevan minua kannattelemassa.

      Olen kuitenkin siitä onnellisessa asemassa, että miehen vanhemmat auttavat. He pyytävät meitä kylään ja kutsuvat poikaamme elämäänsä piristäväksi ilopilleriksi, jonka hoidosta ei ole heille vaivaa. Mielestäni he tekevät jo niin paljon, etten heiltä halua pyytää enää lisäapua. Heillä on omia menoja enkä halua heidän niistä luopuvan vain siksi, että minä olen väsynyt.

      Pian mieheni palaa kotiin ja arki helpottuu. Nyt pitää vain jaksaa siihen asti, päivä kerrallaan. Onneksi ollaan jo loppusuoralla...

      • 55vuotias mummu

        oikein lämminsydämmiseltä ja mukavalta vastuunsa tuntevalta,
        nuorelta ja urhealta äidiltä.Teit mielestäni aivan oikein,kun
        "hamuilit" apua ja turvaa vanhemmiltasi.Tottakai ihminen(lapsi) luottaa eniten omiin vanhempiinsa ja luulee,että he haluavat olla läsnä ja auttaa silloin, kun elämä jostakin syystä on vaikeaa ja raskasta.Yleensähän silloin oma äiti ja isä reagoivat myönteisesti ja ovat tukena.Surullista,että vanhempasi ovat nyt toimineet noin ajattelemattomasti ja viileästi.Tuntuukin,että heillä itsellään on menossa nyt jotain,joka menee sinun ja lastesi edelle,ei tuollaista käytöstä oikein muuten voi käsittää ?? Ymmärrän hyvin,mitä tarkoitat ja haet,kun peräänkuulutat apua vanhemmiltasi. Sitä ihanaa yhteenkuuluvuuden ja toisistaan välittämisen tunnetta,joka ei saisi koskaan kadota,vaikka lapset lentävätkin pois pesästä.Sitä turvallisuuden tunnetta ,jota vanhemmat voivat aina antaa (minunkin 85 vuotias äitini edelleenkin murehtii meitä kahdeksaa lastaan ja soittaa ja varoittelee vaaroista y.m... ja nuorinmaisensa on 47 v) ja joka sitten aikanaan pikkuhiljaa alkaa kääntymään toisinpäin ja lapsi alkaakin antamaan sitä turvaa ja välittämistä vanhemmilleen.Tottakai isovanhempien tulisi kuunnella lastenlapsiaan ja olla läsnä,silloin kun sitä varten tavataan. Ei kukaan ole niin "väsy" etteikö jaksaisi jutella ja kuunnella ,jos kerran lehdetkin jaksaa kyläillessään selata.Luulisi,että oma lapsenlapsi olisi tuhat kertaa tärkeämpi.Outoa käytöstä vanhemmiltasi :( Minulla on neljävuotias tyttärentytär,joka on niin läheinen ja rakas minulle,kuin vain voi olla, ja minä, mummu samoin hänelle.Näemme noin kerran kuukaudessa (asuvat kaukana)ja ikävä on välillä kova molemmin puolin.Silloin kun nähdään,niin annan 100% aikaani hänelle.Luetaan satuja,leivotaan,leikitään ja kaikkea mahdollista.Olemme olleet viikon kaksistaan,kun hän oli 2-vuotias ja muut olivat vaeltamassa.Meillä on ihana "side"jonka toivon jatkuvan aina ja tekisin hänen puolestaan kaikkeni tarpeen vaatiessa.On ihanaa olla mummu ja annan mielelläni aikaani heille kaikille,pienelle poikavauvalle, tyttärilleni,vävyilleni pojalleni ja hänen vaimolleen ja tulevalle lapselleen.Minusta se on parasta, mitä minulla ja miehelläni on,"perhe", jossa kaikki välittävät toisistaan.Se ei ole itsestäänselvyys,sitä pitää puolin ja toisin vaalia ja antaa toisille,niin itsekin saa.Toivon sydämestäni sinulle ja lapsillesi kaikkea hyvää ja että jaksaisit vielä hetken olla reipas "yksinhuoltaja" ja hyvä äiti.Toivon, että vanhempasi löytäisivät sen oikean isovanhemmuuden sieltä jostain,missä se sitten piileksiikin tällä hetkellä. He eivät ehkä nyt tiedosta ,mitä menettävät ja sitä ei saa takaisin koskaan,mutta onneksi on aina toivoa,että tapahtuu muutos parenpaan.Älä välitä noista ilkeistä kommenteista, joita jotkut antavat,kuitenkin enimmäkseen mummut ja papat haluavat kuulua lastenlastensa elämään.Olet ihan oikealla asialla!


      • Ai, kun hoitaa omia kakaroi...
        55vuotias mummu kirjoitti:

        oikein lämminsydämmiseltä ja mukavalta vastuunsa tuntevalta,
        nuorelta ja urhealta äidiltä.Teit mielestäni aivan oikein,kun
        "hamuilit" apua ja turvaa vanhemmiltasi.Tottakai ihminen(lapsi) luottaa eniten omiin vanhempiinsa ja luulee,että he haluavat olla läsnä ja auttaa silloin, kun elämä jostakin syystä on vaikeaa ja raskasta.Yleensähän silloin oma äiti ja isä reagoivat myönteisesti ja ovat tukena.Surullista,että vanhempasi ovat nyt toimineet noin ajattelemattomasti ja viileästi.Tuntuukin,että heillä itsellään on menossa nyt jotain,joka menee sinun ja lastesi edelle,ei tuollaista käytöstä oikein muuten voi käsittää ?? Ymmärrän hyvin,mitä tarkoitat ja haet,kun peräänkuulutat apua vanhemmiltasi. Sitä ihanaa yhteenkuuluvuuden ja toisistaan välittämisen tunnetta,joka ei saisi koskaan kadota,vaikka lapset lentävätkin pois pesästä.Sitä turvallisuuden tunnetta ,jota vanhemmat voivat aina antaa (minunkin 85 vuotias äitini edelleenkin murehtii meitä kahdeksaa lastaan ja soittaa ja varoittelee vaaroista y.m... ja nuorinmaisensa on 47 v) ja joka sitten aikanaan pikkuhiljaa alkaa kääntymään toisinpäin ja lapsi alkaakin antamaan sitä turvaa ja välittämistä vanhemmilleen.Tottakai isovanhempien tulisi kuunnella lastenlapsiaan ja olla läsnä,silloin kun sitä varten tavataan. Ei kukaan ole niin "väsy" etteikö jaksaisi jutella ja kuunnella ,jos kerran lehdetkin jaksaa kyläillessään selata.Luulisi,että oma lapsenlapsi olisi tuhat kertaa tärkeämpi.Outoa käytöstä vanhemmiltasi :( Minulla on neljävuotias tyttärentytär,joka on niin läheinen ja rakas minulle,kuin vain voi olla, ja minä, mummu samoin hänelle.Näemme noin kerran kuukaudessa (asuvat kaukana)ja ikävä on välillä kova molemmin puolin.Silloin kun nähdään,niin annan 100% aikaani hänelle.Luetaan satuja,leivotaan,leikitään ja kaikkea mahdollista.Olemme olleet viikon kaksistaan,kun hän oli 2-vuotias ja muut olivat vaeltamassa.Meillä on ihana "side"jonka toivon jatkuvan aina ja tekisin hänen puolestaan kaikkeni tarpeen vaatiessa.On ihanaa olla mummu ja annan mielelläni aikaani heille kaikille,pienelle poikavauvalle, tyttärilleni,vävyilleni pojalleni ja hänen vaimolleen ja tulevalle lapselleen.Minusta se on parasta, mitä minulla ja miehelläni on,"perhe", jossa kaikki välittävät toisistaan.Se ei ole itsestäänselvyys,sitä pitää puolin ja toisin vaalia ja antaa toisille,niin itsekin saa.Toivon sydämestäni sinulle ja lapsillesi kaikkea hyvää ja että jaksaisit vielä hetken olla reipas "yksinhuoltaja" ja hyvä äiti.Toivon, että vanhempasi löytäisivät sen oikean isovanhemmuuden sieltä jostain,missä se sitten piileksiikin tällä hetkellä. He eivät ehkä nyt tiedosta ,mitä menettävät ja sitä ei saa takaisin koskaan,mutta onneksi on aina toivoa,että tapahtuu muutos parenpaan.Älä välitä noista ilkeistä kommenteista, joita jotkut antavat,kuitenkin enimmäkseen mummut ja papat haluavat kuulua lastenlastensa elämään.Olet ihan oikealla asialla!

        ???????????? U R H E A L T A äidiltä´????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????


      • ,nyt.
        Ai, kun hoitaa omia kakaroi... kirjoitti:

        ???????????? U R H E A L T A äidiltä´????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

        hyvä ihminen apua itsellesi,pian.


      • Eiks kukaanv vois jelppiä
        ,nyt. kirjoitti:

        hyvä ihminen apua itsellesi,pian.

        Hmm joo, ap:kirjoittajan tyyliin:
        voe voe ko elämä on raskasta
        ihan ite pitää aamulla nousta
        ihan ite peseytyä
        syödä pukea. lähteä töihin, ihan ite pitää tehdä töitä, ihan ite raahautua kotiin ja laittaa ruokaa, syödä ja ihan ite ihan ite - eikö kukaan ny´vois tulla ja tehdä kaiken mun puolesta kumma oooooon niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin väsynyt että...


      • ongelmasi ?
        Eiks kukaanv vois jelppiä kirjoitti:

        Hmm joo, ap:kirjoittajan tyyliin:
        voe voe ko elämä on raskasta
        ihan ite pitää aamulla nousta
        ihan ite peseytyä
        syödä pukea. lähteä töihin, ihan ite pitää tehdä töitä, ihan ite raahautua kotiin ja laittaa ruokaa, syödä ja ihan ite ihan ite - eikö kukaan ny´vois tulla ja tehdä kaiken mun puolesta kumma oooooon niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin väsynyt että...

        Sinun laiselta ihmiseltä ei kyllä tulisi mieleenkään pyytää apua tai myötätuntoa vaikka pää olisi irtoamassa.


      • tyttötyttö-20

        Kuulostat hyvältä tyypiltä ja ihanalta äidiltä. Onneksi et ole ottanut nokkiisi typeristä kommenteista!

        Susta tulee vielä hyvä mummo :D

        Jaksamista ja iloa sulle!


    • yli 75 v.

      ...mutta ei kukaan lapsista käy auttamassa. Ikinä ei ole apua tarjottu.
      Kun käyvät, nyrpistelevät kun on pölyistä ja pesemättömät ikkunat.

      "KOSKA nää matot on ollu ulkona?" No enhän minä edes muista, koska en jaksa niitä raahata, en nostaa tamppaustelineelle, enkä varsinkaan tampata, jos jollakin lailla kiipeilemällä olisin matot ylös saanutkin.

      Pelkään vaihtaa verhoja tai etsiä jotain yläkaapeista, vaikka minulla on lujat tikkaat.

      Nuoret väsyät ja kyllästyvät, mutta on heillä kuitenkin enemmän voimia kuin isovanhemmilla, joiden apua kuitenkin tunnutaan suorastaan vaadittavan.
      Minä en ainakaan enää jaksa.

      • johtuu, että

        nykyään edes aikuiset eivät ymmärrä, että vanhetessaan ihminen väsyy ja tarvitsee apua?
        Minun lapsuudessani oli itsestään selvää, että autoimme isovanhempia heti kun kynnelle kykenimme. Se oli erittäin hauskaa, ja samalla opimme työntekoa ja asennetta.
        Hävetköön laiskat ja ilkeät jälkeläiset!


      • tyttötyttö-20
        johtuu, että kirjoitti:

        nykyään edes aikuiset eivät ymmärrä, että vanhetessaan ihminen väsyy ja tarvitsee apua?
        Minun lapsuudessani oli itsestään selvää, että autoimme isovanhempia heti kun kynnelle kykenimme. Se oli erittäin hauskaa, ja samalla opimme työntekoa ja asennetta.
        Hävetköön laiskat ja ilkeät jälkeläiset!

        Ihmisiä on moneen junaan: On niitä laiskoja ja ajattelemattomia nuoria ja vanhuksia. Ei typeryys tai empatian puuttuminen ikää katso, sehän nyt on opittu jo ihmiskunnan ensiaskelista.

        Solidaarisuutta kaivattaisiin vähän joka puolella. Humanismi ei ole kirosana vaikka sitä sellaisena monesti käytetään.


      • Been there, "Mum"

        jokaisen mielestä jonkun toisen KUULUU tehdä jotakin. Minunkin äitini mielestä minun KUULUU imuroida, tiskata ja pestä ikkunat ja lattiat hänen kotonaan. Minun äitini on tainnut unohtaa että heitti minut 16-vuotiaana pihalle, että saa rauhassa seurustella uuden miesystävänsä kanssa. Niinpä olen tähän mennessä pärjännyt ihan omillani eikä minun KUULU YHTÄÄN MITÄÄN!


      • Been there, "Mum"
        johtuu, että kirjoitti:

        nykyään edes aikuiset eivät ymmärrä, että vanhetessaan ihminen väsyy ja tarvitsee apua?
        Minun lapsuudessani oli itsestään selvää, että autoimme isovanhempia heti kun kynnelle kykenimme. Se oli erittäin hauskaa, ja samalla opimme työntekoa ja asennetta.
        Hävetköön laiskat ja ilkeät jälkeläiset!

        jälkeläiset tekevät 12 tuntia päivässä töitä ja huolehtivat sen jälkeen omasta kodistaan ja perheestään. Sen jälkeen nukkuvat 6 tuntia yössä ja sama jatkuu seuraavana päivänä.


    • Näin voi!

      Voisin vähän muotilla miniän tekstiä ihan vain esimerkin vuoksi vähän toisen uskoon, että asiaa pystyttäisiin lähestymään toiseltakin kantilta.
      Onko avun tarvitsija aina se 30 v. nuorempi ihminen?
      Siis edelläolevaa mielipidettä siteeraten ja hiukan käsitellen ja lyhentäen:

      Tällä hetkellä olen eläkkeellä ja yksin kotona kipeän selkäni ja sydänvaivojen kanssa. Mies on sairaalassa vielä jonkin aikaa. Olen alkanut väsyä, koska unettomuus vaivaa.

      Lapset asuvat 15 min matkan päässä. Ajattelin mennä kylään heille, mutta vastaus tuli salamana, että ei käy. Mökille menevät.

      Tällä hetkellä he käyvät kylässä noin joka toinen viikko tunnin pari, jona aikana hyvin ehtivät selata lehdet ja levätä sohvalla. Mukana olevat lapsenlapset halusivat minun lukevan heille kirjaa, mutta en jaksanut, enkä oikein halunnutkaan. Lapset olivat kärsimättömiä ja väsyneitä, ei se kirja heitä kiinostanut.

      Minua kummastuttaa, että lapseni eivät halua olla mitenkään meidän elämässämme osallisina. Heitä ei huolestuta yhtään se, miten minä jaksan, kun lähes vuodepotilas mieheni tulee kotiin. Auttaisivatko he, jos pyytäisin suoraan apua? Pitäisivätkö he minua itsekkäänä?

      Onneksi kunnan terveydenhoidossa on avustavia ihmisiä, jotka tulevat kun apua tarvitsen. En pärjäisi ilman heitä.

      • Voi tilata siivous- ym apua

        Tiedäthän, että nykyisin voi tehdä sopimuksen kotisiivouspalvelun kanssa, jossa sovittuasi tehtävistä maksat vain osan palvelua ja lopusta saat verovähennystä. Mitä turhaan valitat nuorisoasi teille huushollitöihin, jos he eivät itsestään sitä halua tehdä. Oletko huomannut myös, että toiset nuoret eivät edes huomaa kysyä: 'Tarviiko mummo tai pappa kaupassakävijää tai matontamppaajaa, tiskaajaa tai ruuanlämmittäjää ym'. Heille pitää nätisti ehdottaa ja ainakin meillä se käy hyvin, jos nuori saa siitä vielä omaa taskurahaa. Kyllä näissä asioissa tarvitaan vähän diplomatiaa, puolin ja toisin.


      • Näin voi!
        Voi tilata siivous- ym apua kirjoitti:

        Tiedäthän, että nykyisin voi tehdä sopimuksen kotisiivouspalvelun kanssa, jossa sovittuasi tehtävistä maksat vain osan palvelua ja lopusta saat verovähennystä. Mitä turhaan valitat nuorisoasi teille huushollitöihin, jos he eivät itsestään sitä halua tehdä. Oletko huomannut myös, että toiset nuoret eivät edes huomaa kysyä: 'Tarviiko mummo tai pappa kaupassakävijää tai matontamppaajaa, tiskaajaa tai ruuanlämmittäjää ym'. Heille pitää nätisti ehdottaa ja ainakin meillä se käy hyvin, jos nuori saa siitä vielä omaa taskurahaa. Kyllä näissä asioissa tarvitaan vähän diplomatiaa, puolin ja toisin.

        En minä omasta asiastani kirjoittanut, vaan kuten esitin, olin aloittajan tekstin vaihtanut koskemaan isovanhempia. Lue aloitus. Nyt ei ole oma lehmä ojassa, en apua tarvitse enkä ole sitä pyytänyt.
        Kirjoitukseni on yleisluonteinen esimerkki.

        Moni perhe valittaa isovanhempien osallistumattomuutta, niin tämänkin ketjun aloittaja. Käytin hänen tekstiään omassa viestissäni ihan siitä syystä, että haluan osoittaa, että myös isovanhemmilla voi olla avun tarvetta.

        Nyt sinäkin moitit minua, että turhaan valitan nuorisosta. EN VALITA. Miksei kukaan kirjoita nuorille, että HE turhaan valittavat, kun mummut ja papat eivät tule.
        Miksi pidetään pahana, että isovanhemmat elävät omaa elämäänsä, niinhän nuoretkin tekevät, herranen aika! Jos isovanhemmat käyvät liian usein talossa, heitä moititaan palstalla kilpaa.
        Missä on nuorten diplomaattinen suhtautuminen?

        Isovanhempien oikeudesta omaan rauhaan haluaisin kirjoituksellani puhua!!! Miksi isovanhempien oletetaan ilman muuta ja riemuiten palvelevan lapsiensa perheissä? Se on juuri se asia, johon haluaisin kiinnittää huomiota. Haluan korostaa, että vanhusten on todella vaikeaa saada apua omaisiltaan. Heidän pitää maksamalla maksaa avusta.

        Myös nuoret voivat tehdä kotitalousvähennykset, ei se ole pelkästään vanhusten etu.


      • ymmärrystä
        Näin voi! kirjoitti:

        En minä omasta asiastani kirjoittanut, vaan kuten esitin, olin aloittajan tekstin vaihtanut koskemaan isovanhempia. Lue aloitus. Nyt ei ole oma lehmä ojassa, en apua tarvitse enkä ole sitä pyytänyt.
        Kirjoitukseni on yleisluonteinen esimerkki.

        Moni perhe valittaa isovanhempien osallistumattomuutta, niin tämänkin ketjun aloittaja. Käytin hänen tekstiään omassa viestissäni ihan siitä syystä, että haluan osoittaa, että myös isovanhemmilla voi olla avun tarvetta.

        Nyt sinäkin moitit minua, että turhaan valitan nuorisosta. EN VALITA. Miksei kukaan kirjoita nuorille, että HE turhaan valittavat, kun mummut ja papat eivät tule.
        Miksi pidetään pahana, että isovanhemmat elävät omaa elämäänsä, niinhän nuoretkin tekevät, herranen aika! Jos isovanhemmat käyvät liian usein talossa, heitä moititaan palstalla kilpaa.
        Missä on nuorten diplomaattinen suhtautuminen?

        Isovanhempien oikeudesta omaan rauhaan haluaisin kirjoituksellani puhua!!! Miksi isovanhempien oletetaan ilman muuta ja riemuiten palvelevan lapsiensa perheissä? Se on juuri se asia, johon haluaisin kiinnittää huomiota. Haluan korostaa, että vanhusten on todella vaikeaa saada apua omaisiltaan. Heidän pitää maksamalla maksaa avusta.

        Myös nuoret voivat tehdä kotitalousvähennykset, ei se ole pelkästään vanhusten etu.

        molempiin suuntiin.Joskus sitä ehkä on sokea tilanteelle ja urautunut ajattelemaan,että tilanteet pysyy ennallaan.Olen mummo ja omat vanhempani ovat vielä hyväkuntoisia.Mutta täytyy nähdä tilanteiden muutokset,äidilläni ei ole ajokorttia ja jos isäni sairastuisi niin varmasti tarjoaisin kaupassakäyntiapua ym.Nyt haluavat pärjätä omin avuin,iältään ovat vasta keskiverto mummo- ja pappatasoa,vaikka ovat jo isosovanhempia.


      • ½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½...
        Voi tilata siivous- ym apua kirjoitti:

        Tiedäthän, että nykyisin voi tehdä sopimuksen kotisiivouspalvelun kanssa, jossa sovittuasi tehtävistä maksat vain osan palvelua ja lopusta saat verovähennystä. Mitä turhaan valitat nuorisoasi teille huushollitöihin, jos he eivät itsestään sitä halua tehdä. Oletko huomannut myös, että toiset nuoret eivät edes huomaa kysyä: 'Tarviiko mummo tai pappa kaupassakävijää tai matontamppaajaa, tiskaajaa tai ruuanlämmittäjää ym'. Heille pitää nätisti ehdottaa ja ainakin meillä se käy hyvin, jos nuori saa siitä vielä omaa taskurahaa. Kyllä näissä asioissa tarvitaan vähän diplomatiaa, puolin ja toisin.

        Pitäisi vielä kysyä - miksi ne nuoret ei hoksaa?
        Kotikasvatusta?
        Onko opetettu huomioimaan vanhempia ihmisiä?
        Osaavatko katsoa silmiin?
        Tervehtiä?
        Auttaa tarvittaessa muutenkin?
        Jos eivät - minkä mallin ovat kotoa saaneet?
        Jos näkevät, miten omat vanhemmat viis välittävät muista niin malli periytyy.
        Kotitalousvähennyksestä:
        sellaisiakin vanhuksia on vielä jotka kituuttavat pelkän kansaneläkkeen turvin - se on todella pieni ja jokainen ylimääräinen meno on tuskaa.
        Koko ikänsä kituuttanut voi joutua elämään alle 750 euroa kk.
        Ei naurata.


      • kotipiika :)***
        ½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½... kirjoitti:

        Pitäisi vielä kysyä - miksi ne nuoret ei hoksaa?
        Kotikasvatusta?
        Onko opetettu huomioimaan vanhempia ihmisiä?
        Osaavatko katsoa silmiin?
        Tervehtiä?
        Auttaa tarvittaessa muutenkin?
        Jos eivät - minkä mallin ovat kotoa saaneet?
        Jos näkevät, miten omat vanhemmat viis välittävät muista niin malli periytyy.
        Kotitalousvähennyksestä:
        sellaisiakin vanhuksia on vielä jotka kituuttavat pelkän kansaneläkkeen turvin - se on todella pieni ja jokainen ylimääräinen meno on tuskaa.
        Koko ikänsä kituuttanut voi joutua elämään alle 750 euroa kk.
        Ei naurata.

        On helppo neuvoa ylimielisesti, että kotiapua saa, eikä maksa paljon. Kiva kyykyttää anoppeja ja mummoja, vähän vihjata, että meikäläiselle se ei olisi maksu eikä mikään.

        Moni eläkeläinen elää pakollisten maksujensa vuoksi parilla satasella kuussa, jolla summalla sitten syö, ostaa vaatteet, harrastaa ja matkustaa, ottaa kotisiivoojan jne. Elettävä suu säkkiä myöten!

        Ekäkeläisiltä odotetaan, että he osaavat penninvenytyksen. Ovathan he harjoitelleet koko ikänsä, mm. silloin, kun nykyiset työssäkäyvät lapset olivat pieniä.

        Palstoilla tulee esiin useinkin se, että ahneet isovanhemmat toivoisivat jotain korvausta lastenhoidosta. Ei voida käsittää, että siitä ilosta pitäisi vielä palkkaakin saada. Ahneutta kertakaikkiaan!

        Monelle eläkeläiselle esim. Suur-Helsingin alueella bussimatkan maksaminen vie kahden päivän ruokarahan.

        Jos pienellä eläkkeellä elävä ottaa vakituisen siivouspalvelun, on hänen tingittävä raha jostakin muusta.
        Mistä? Onko ehdotuksia?


      • ::::::..,.;:.............
        kotipiika :)*** kirjoitti:

        On helppo neuvoa ylimielisesti, että kotiapua saa, eikä maksa paljon. Kiva kyykyttää anoppeja ja mummoja, vähän vihjata, että meikäläiselle se ei olisi maksu eikä mikään.

        Moni eläkeläinen elää pakollisten maksujensa vuoksi parilla satasella kuussa, jolla summalla sitten syö, ostaa vaatteet, harrastaa ja matkustaa, ottaa kotisiivoojan jne. Elettävä suu säkkiä myöten!

        Ekäkeläisiltä odotetaan, että he osaavat penninvenytyksen. Ovathan he harjoitelleet koko ikänsä, mm. silloin, kun nykyiset työssäkäyvät lapset olivat pieniä.

        Palstoilla tulee esiin useinkin se, että ahneet isovanhemmat toivoisivat jotain korvausta lastenhoidosta. Ei voida käsittää, että siitä ilosta pitäisi vielä palkkaakin saada. Ahneutta kertakaikkiaan!

        Monelle eläkeläiselle esim. Suur-Helsingin alueella bussimatkan maksaminen vie kahden päivän ruokarahan.

        Jos pienellä eläkkeellä elävä ottaa vakituisen siivouspalvelun, on hänen tingittävä raha jostakin muusta.
        Mistä? Onko ehdotuksia?

        Vanhempani ovat työelämässä ja meneviä alta viiden kympin. Hyväpalkkaisia, sanoisinko erittäin hyvä palkkaisia. Itse olemme vielä opiskelijoita, mies käy opiskelun ohessa töissä. Yhteensä tulomme ovat n. 1000e kuussa. Siinäpä kittuutetaan. En ole vanhemmiltani, saati miehen vanhemmilta mitään vaatimassa, eikä rahaa kyllä tulisikaan, jos nyt rahasta puhutaan :D Mutta onneksi sentään ovat kiinnostuneet meistä ja lapsenlapsistaan.

        En tarvitse lastenhoitoapua, mutta äidin kertomukset omista kokemuksistaan ja vertaistuki on korvaamatonta, vaikka ihan vain puhelimessa puhuisimme kerran kuussa. Kaikki isovanhemmat olisivat kyllä mielellään hoitamassa lastenlastaan kaiken aikaa! :D:D


      • kotipiika :)***
        ::::::..,.;:............. kirjoitti:

        Vanhempani ovat työelämässä ja meneviä alta viiden kympin. Hyväpalkkaisia, sanoisinko erittäin hyvä palkkaisia. Itse olemme vielä opiskelijoita, mies käy opiskelun ohessa töissä. Yhteensä tulomme ovat n. 1000e kuussa. Siinäpä kittuutetaan. En ole vanhemmiltani, saati miehen vanhemmilta mitään vaatimassa, eikä rahaa kyllä tulisikaan, jos nyt rahasta puhutaan :D Mutta onneksi sentään ovat kiinnostuneet meistä ja lapsenlapsistaan.

        En tarvitse lastenhoitoapua, mutta äidin kertomukset omista kokemuksistaan ja vertaistuki on korvaamatonta, vaikka ihan vain puhelimessa puhuisimme kerran kuussa. Kaikki isovanhemmat olisivat kyllä mielellään hoitamassa lastenlastaan kaiken aikaa! :D:D

        Tämän päivän ihmiset saavat luultavasti täyden eläkkeen. Toivottavasti vanhempasi aikanaan ovat myös eläkeaikanaan hyvin toimeentulevia.
        1990-luvun aikana eläkkeelle potkaistut ihmiset eivät ole täydellä eläkkeellä, koska eivät saaneet eläkevuosiaan täyteen. Eläkkeet jäävät jälkeen joka vuosi ja ostovoima pienenee.

        Suomi on täynnä pienellä eläkkeellä kituuttavia ihmisiä, joilla ei ole enää mahdollisuuksia samaan kuin työssäoloaikanaan.

        Tulee joskus ajatelleeksi, että eläkkeelle siirtyneet ovat todella henkisesti vahvoja, kun joutuvat tinkimään kaikesta elämän alueista. Ovat olleet ehkä hyväpalkkaisessa ja mielekkäässä työssä, ja yht´äkkiä on koko ala kadonnut ja edessä työttömyyskortisto ja sen jälkeen työttömyyseläke. Kuitenkin he selviytyvät.

        Näkyykö se paha olo kuitenkin sitten esimerkiksi anoppi/miniä-suhteissa tai lastenlasten torjunnassa?


    • kaikkea hyvää

      Esitä asia heille ystävällisesti.Kysy haluaisivatko pojan mukaan mökille viikonlopuksi tms. Sano että olsisit kiitollinen pienestä avusta.

      Ihan pienten lasten kanssa ei edes oikein uskalla olla koska pelkää ettei heitä ehkä osaa hoitaa. Jos siinä pikkuhiljaa mitään vaatimatta vähän opastat heitä ehkä he siitä innostuvat.

      Toinen asia on ettei kukaan halua vaan olla lastensa apulainen eli liikaa ei saa pyytää tai vaatia.

      Kolmas on että toiset pienten lasten vanhemmat ovat kauhean mustasukkaisia kun pienet lapset kiintyvät isovanhempiinsa eivätkä anna lasten olla siitä syystä isovanhempiensa kanssa.

      Neljäs on että joskus lapset haluavat rahaa ja vain rahaa ja kiristävät sitten sillä ettei saa tavata lapsenlapsia jos ei tipu rahallista apua koko ajan.

      Kannattaa kuitenkin yrittää eikä syyllistää sillä toimiva isovanhemmuus on kaikille rikkaus. Jokaisen pitää vähän joustaa kukaan ei ole pelkästään toisen apulainen.

      Tilanne on kasvunpaikka kaikille. Mutta sen eteen kannattaa nähdä vaivaa. Lapset ainakin nauttivat kun kaikki tulevat keskenään toimeen. Ja saavat siitä mallin miten itse sitten käyttäytyvät aikuisina.

      Minulla on lapsenlapsia mutta jostain syystä en saa heitä paljon tavata vaikka ovat aina tervetulleita.

      Jotenkin on usein tunne että teki niin tai näin mikään ei ole hyvä tai ei kelpaa.

      Olen senverran nuori että nyt alan katsoa american idolsia joten ihan en istu kiikkutuolissa minäkään.

      Oma mummoni oli aikoinaan niin vanha ettei kukaan uskaltanut häneltä vaatia apua. Me vaan rakastimme ja autoimme häntä kaikessa.

      Aikuisia varsinkin vanhuksia kunnioitettiin eritavalla kuin nyt.

      Omalla ystävällisellä asenteella kannattaa edetä.

      • Olivia New

        Ketju on loistokuvaus ajan hengesta ja ihmisten arvoista. (Kirjoitan ulkomailta, ei siis pisteita a:n paalla..) Oikeastaan tama kuvaa hienosti sita kasvatusketjua, jonka tuotteita me suomalaiset olemme.

        Kukaan teista ei ole sen enempaa oikeassa omien tapojenne kanssa, vaikka mummot ja mammat sita tassa toitottavatkin. Huomaattekohan itse kuinka tunnekoyha keskustelu tassa on kayty? Poikkeuksia oli toki joukossa, anteeksi yleistys.

        Hittoako sita tosiaan muiden pentuja hoitamaan, leikkimaan sosiaalista, tai keittelemaan kahveja typerille alkoholia kayttaville minioille - hoitakoon pentunsa ja elamansa se joka ne on tehnyt.

        Eipa taida aina se perheenaitikaan olla omaa etuaan tavoittelemassa, kylla suurin osa ajasta menee ihan lapsen parhaan ajattelussa. JA hups tosiaan, oppihan on saatu nailta: "Hoida itse, niin ennekin tehtiin, mulla on nyt elakepaivat!" -mummoilta. Mista ihmeesta se itsekkyys onkaan siis saanut alkunsa, JOS sita ylipaataan on noin suurissa maarin olemassa? Kyllahan varas varkaan tunnistaa, sanon ma.

        Pistan kadet ristiin tanailtana ja kiitan onneani lapsirakkaan perheeni puolesta. En ole kuullut koskaan kenenkaan puhuvan lapsenlapsista ja yhteisesta kasvattamisesta tahan savyyn. Mallin saavat lapset siis miten muut otetaan huomioon ja taman paivan yhteiskunnassa on nahtavissa ainakin se, kuinka vanhukset jatetaan yksin. WOnder why..! :D


    • NeitoX

      Mielestäni vanhemmillasi on oikeus omaan elämäänsä. Ovathan he huolehtineet sinut ja kenties sisaruksesi. Sinulla on nyt oma perheesi ja täysi vastuu siitä. Varmasti sinun ja perheesi jaksaminen on vanhemmillesi myös tärkeää, mutta ei heidän kustannuksellaan. Halutessasi voit varmasti saada lasten kaitsenta-apua esim. MLL:n lastenhoitorenkaasta.

      • jäätäkö

        MLL: n lastenhoito maksaa vähintään 8 euroa per tunti eikä edes sillä rahalla korvaa omia isovanhempiaan! Nykyajan vanhemmilla ei ole varaa tällaiseen, koska hoitavat lapsensa kotona 3-vuotiaiksi menettäen näin työtuloja. Kyse onkin kyse enemmänkin sosiaalisista suhteista eikä lasten hoidosta!


      • Malli-Mamma
        jäätäkö kirjoitti:

        MLL: n lastenhoito maksaa vähintään 8 euroa per tunti eikä edes sillä rahalla korvaa omia isovanhempiaan! Nykyajan vanhemmilla ei ole varaa tällaiseen, koska hoitavat lapsensa kotona 3-vuotiaiksi menettäen näin työtuloja. Kyse onkin kyse enemmänkin sosiaalisista suhteista eikä lasten hoidosta!

        kodinhoitoapukin, joten kätevästi voitte auttaa toisianne tunti tunnista. Mummelit hoitelee 5 tuntia illassa lapsia viikonloppuisin ja saavat sitten kodinhoitoapua seuraavaksi viikonlopuksi viideksi tunniksi!


      • Jäätäkö
        Malli-Mamma kirjoitti:

        kodinhoitoapukin, joten kätevästi voitte auttaa toisianne tunti tunnista. Mummelit hoitelee 5 tuntia illassa lapsia viikonloppuisin ja saavat sitten kodinhoitoapua seuraavaksi viikonlopuksi viideksi tunniksi!

        Ei ole varaa maksaa lastenhoitoa, vaikka olisi tuttu. Ja jos päittäin hoitaa, niin sehän on mahdotonta... Kun mummelia auttaa(joka suuttuisí, jos sinne menisi siivoamaan), niin missäs lapseni ovat sen aikaa? Jossain hoidossako? Joka taas maksaa. :D Ja mummeli kun ei kestä lapsia mukana siivoamassa.


      • thatsimple
        Jäätäkö kirjoitti:

        Ei ole varaa maksaa lastenhoitoa, vaikka olisi tuttu. Ja jos päittäin hoitaa, niin sehän on mahdotonta... Kun mummelia auttaa(joka suuttuisí, jos sinne menisi siivoamaan), niin missäs lapseni ovat sen aikaa? Jossain hoidossako? Joka taas maksaa. :D Ja mummeli kun ei kestä lapsia mukana siivoamassa.

        vanhemmista hoitaa tietysti lapsiaan sillä aikaa kun toinen on auttamassa isovanhempia.


      • jäätäköö
        thatsimple kirjoitti:

        vanhemmista hoitaa tietysti lapsiaan sillä aikaa kun toinen on auttamassa isovanhempia.

        Ei aina mahdollista avioliitosta huolimatta.


      • thatsimple
        jäätäköö kirjoitti:

        Ei aina mahdollista avioliitosta huolimatta.

        se kuitenkin on mahdollista. Kokeilkaapa!


      • Maailma muuttuu
        jäätäkö kirjoitti:

        MLL: n lastenhoito maksaa vähintään 8 euroa per tunti eikä edes sillä rahalla korvaa omia isovanhempiaan! Nykyajan vanhemmilla ei ole varaa tällaiseen, koska hoitavat lapsensa kotona 3-vuotiaiksi menettäen näin työtuloja. Kyse onkin kyse enemmänkin sosiaalisista suhteista eikä lasten hoidosta!

        Nykypäivän äidit eivät jää pennittömiksi kotirouviksi, niin kuin teidän äitinne aikanaan jäivät. Nyt maksetaan lapsilisät kuukausittain ja on kodinhoidontuki, ja joissakin kaupungeissa maksetaan ylimääräinenkin korvaus kotiin jääneelle vanhemmalle. Itse paremmin tiedätte kuin tällainen vanhan liiton ihminen.

        Kun 60-70-luvulla äiti jäi kotiin, menetti hän työpaikkansa ja jäi kokonaan miehensä elätettäväksi, joten jos vanhemmat antoivat satasen joskus kouraan oli se iso raha ja ilo. Vanhempien eläkkeetkin olivat pienet ja inflaation jyrsimät.

        On ihan turhaa verrata aikaisempien vuosikymmenien aikoja tähän päivään. Pitää ottaa selvää mitä kotonaoleminen maksoi äidille. Esimerkiksi eläke-edun!
        Jos oli muutaman vuoden poissa työelämästä ei aikaisempia vuosia laskettu eläkevuosiksi, vaan eläkkeen ansaitseminen alkoi uuden työpaikan alusta.


      • Lepokotiin!
        jäätäkö kirjoitti:

        MLL: n lastenhoito maksaa vähintään 8 euroa per tunti eikä edes sillä rahalla korvaa omia isovanhempiaan! Nykyajan vanhemmilla ei ole varaa tällaiseen, koska hoitavat lapsensa kotona 3-vuotiaiksi menettäen näin työtuloja. Kyse onkin kyse enemmänkin sosiaalisista suhteista eikä lasten hoidosta!

        Kotisiivoojat ottavat vähintään 30 e tunti, ja se on maksettava ja haettava kotitalousvähennys jälkikäteen, jollei siivous ole niin säännöllistä, että kannattaa muuttaa omaa veroprosenttiaan.

        Kivasti tuolla siis ehdotetaan, että eläkeläiset lakkaisivat valittamasta, että lapset eivät tule auttamaan ikkunanpesussa, Ottaisivat kotisiivoojan, mutta samaan aikaan valitetaan, että lastenhoito MLL:n kautta maksaa 8 e tunti. Kohtuutonta odottaa, että pienipalkkaiset vanhemmat sellaiseen maksuun kykenisivät.

        Rikkaat eläkeläiset, joiden eläke on n. 50 % 1990-luvun palkastaan, sen sijaan voivat kustantaa matkansa lasten luo, tai ottaa kersat päiväkausiksi yökylään, kustantaa ruuat ja olla passissa 24 tuntia vuorokaudessa. Sehän on pitempi aika kuin työssäkäyvillä vanhemmilla.

        Palstalta saa sen kuvan, että isovanhempien hyödyntäminen on aivan yleistä.
        Onko?
        Isovamhemmat, oletteko lastenne piikoja ja käskyläisiä, joille sanotaan terävästi, jos hoitoa ei tasapuolisesti anneta jokaiselle lapsenlapselle?

        Nuorilla vanhemmilla on pari omaa lasta. Isovanhemmilla voi lapsenlapsia olla puoli tusinaa. Kaikki he sitten käyvät tasapuolisesti isovanhemmilla yökylässä?!
        Jos ei sovi, niin on sitten turha vanhana valittaa vanhainkodissa.
        Eikö se niin mene?

        Odottavatko vanhukset heitä? Monta kertaa vanhuksilla on oma elämänsä, johon eivät kaipaa enää kärttyisiä lapsiaan ja häliseviä lapsenlapsia, jotka sitten toisella kymmenellä katoavat ikiajoiksi.


      • Hohhoijaa
        jäätäkö kirjoitti:

        MLL: n lastenhoito maksaa vähintään 8 euroa per tunti eikä edes sillä rahalla korvaa omia isovanhempiaan! Nykyajan vanhemmilla ei ole varaa tällaiseen, koska hoitavat lapsensa kotona 3-vuotiaiksi menettäen näin työtuloja. Kyse onkin kyse enemmänkin sosiaalisista suhteista eikä lasten hoidosta!

        MLL:n lastenhoito on siis noin edullista?
        Kuitenkin edellytetään, että isovanhemmat poienestä eläkkeestään maksavat bussimatkat lastenlapsiaan hoitamaan. Pääkaupunkiseudulla edestakainen matka esim. Helsinki-Vantaa on 4 e suuntaansa, eli kun molemmat isovanhemmat lähtevät lapsia hoitamaan, menee matkoihin 16 e.
        Isovanhempien eläkkeet ovat aikanaan olleet n. 60 % palkasta, ja vuosien kuluessa ostovoima on vähentynyt huomattavasti, niin että 16 e pariskunnan viikkobudjetissa on jo iso raha.

        Mitä tarkoittaa, että "Nykyajan vanhemmilla ei ole varaa tällaiseen, koska hoitavat lapsensa kotona jne...." ? Kuvitteleeko kirjoittaja, että lastenhoito menneinä aikoina oli ilmaista jollakin oudolla tavalla? Jos äiti oli kotona, hän oli todella ilman tuloja.
        Nykyajan nuoret eivät todelakan käsitä, että muutama vuosikymmen sitten Suomi oli monien sotien köyhdyttämä kehitysmaa, jossa nähtiin puutetta ja köyhyyttä kaikkialla. Silloinkin oli varaa kasvattaa lapset, mutta raskaita aikoja elettiin monissa perheissä.


    • PEIKKKOO

      VAAN HAE PERHETYÖ APUA.KYSY NEUVOLASTA.MÄ YMMÄRRÄN SUA TÄYSIN.
      KYLLÄ NE SUA TULEE KAIPAAMAAN VIELÄ KUN IKÄÄ TULEE LISÄÄ,ETTEIVÄT SITTEN EDES MÖKILLE JAKSA LÄHTEÄ.. :) TERVEYS EI OLE KATO IKUISTA.OLE KÄSIVÄLLINEN NIIN NÄÄT KUINKA NE *ANELEE* KYLÄÄN...

    • pävö

      Olen kokenut ton saman vaikka olen ainoa lapsi omat lapseni eivät liiemmin ole vanhempienikanssa aikaa viettäneet jos olen tarvinnut apua niin anoppini auttoi no hän kyllä asui samassa talossa ja jaksoi ihmetellä samaa asiaa kun äitini on ollut jo kauan eläkkeellä ja hyväkuntoinen aoppini on kuollut ja se oli lapsilleni kova paikka mutta lapseni ei kovin mielellään käy vanhemmillani eivätkä halua jäädä vieläkään nyt jo isompina heille tai heidän mökilleen yöksi olen ajatellut pienestä pitäen heidän vaistoavan etteivät he aidosti ole tervetulleita sillä lapsille ei voi teeskennellä.Kyllä se alkuun tuntui karvaalta palalta niellä mutta aikaa myöden olen sopeutunut ja korostan vielä etten koskaan ole riidellyt vanhempieni kanssa heille on vaan mökki ollut tärkeämpi aina ja toisensa.Välimatka 5 km..

      • Apu-anoppi

        Hyvä kun et tyrkännyt lapsiasi sinne väkisin. Ei heillä ole velvollisuutta huolehtia sinun lasistasi.
        Lapsesi eivät heitä kaipaa, ja vaikuttaa siltä, että et sinäkään erityisesti.

        Kaikki nyt vaan eivät ole lapsirakkaita. Itsekin olet jäänyt ainoaksi lapseksi.


    • _mummu_

      voisin löydä vetoa että useampi miniä kieltää kanssa käymisen kuin isovanhempi on EI KIINNOSTUNUT.

      Itse sain oikein opettaa miniän, etten osata heiltä aikaa, enkä lapsenlapsia. Olen myös opettanut lastenlasten ja minun välit ovat meidän asia, eikä siinä ole miniä kapellimestarina.

      Elämä on ainut kertaista ja jokaisen oma. Luonnon kiertokulkuun kuuluu lapsuus aikuisuus ja vanhuus..minä elän kaikki ja nämä aikuisuus ja vanhuus ovat etupäässä minua varten.

      Minulla on säännöllinen aika lapsenlapsille... he myös perivät minut, sekä saavat säännölliset viikkorahat tilille jota saavat käyttää täytettyään 18v. Nämä tiedot ovat pankin säilytyslokerossa, joka avautuu muille perunkirjoituksissa.

      miniä on vain poikani puoliso ja lastenlasteni äiti.

    • 1+5

      Mutta MUISTA _mummu_....ilman tätä miniääsi (jota niin vähättelet) ei olisi näitä sun lapsenlapsia!

      • en ole mummo

        Ja muista, miniä, että ilman sitä mummua, jota pyrit neuvomaan, sinulla ei olisi miestä eikä lapsia.


      • ....................

        hei 1 5 On jotenkin käsittämätöntä, että jos on kielteinen mielikuva anopista/mummusta, olettaa kaikkien olevan samanlaisia.


        Onko vähättelyä, etten suostu, ostamaan aikaa heiltä tai lapsenlapsiani? Ihan kellosta laskien vietän joka viikko 8-7 tuntia lapsenlapsen kanssa ja kerran kuussa hän on yökylässä n. 26-28 tuntia.
        Lahjaverolaki säätää paljonko voi rahaa antaa ilman lahjaveron maksua..
        Vaateita tavaroita tai työtä, siinä ei hinnoiteta lahjaverolliseksi, kudon kaikkea...Pidän kirjaa kaikista menoistani joten tiedän ne tarkkaan.
        Lapsenlapsi olisi enemmän luonani, pois lähtö on aina todella vaikeaa, vannottaa seuraavan kerran kyselee koska pääsee sitten yökylään.

        Omilla lapsillani ei ollut isovanhempia, äitini ilmoitti jo omassa lapsuudessani, ettei ikinä edes syliin ota yhtään kakaraa, kun saa meidät aikuiseksi. (en koskaan ole istunut vanhempieni sylissä)

        Miniäni tappelee äitinsä kanssa, MUTTA minä saan kuulla asioista joiden olemassa olosta en edes tiedä, sijaiskärsijä kuvaisi hyvin tilaa ja tilanteita..
        Pidän todella väliä, hän on hyvin arvaamaton, laittaa suuhuni sanomisia, joita en ole koskaan edes ajatellut ja syöttää niitä minulle minun sanomisina. Pyrin pitämään tapaamiset siinä alle 20 min kerrallaan. Miniä on elämäni suurin pettymys, siis ihan ihmisenä.


      • luetun ymmärtäminen?

        1 5 ???

        "Itse sain oikein opettaa miniän, etten osata heiltä aikaa, enkä lapsenlapsia. Olen myös opettanut lastenlasten ja minun välit ovat meidän asia, eikä siinä ole miniä kapellimestarina.

        miniä on vain poikani puoliso ja lastenlasteni äiti. "

        Jokaisella omassa kodissaan on todella omat sääntönsä niitä ei sanele miniä. _En todella ole pompotettavana._

        Niin ja kyse on avominiästä, joka olisi entinen ellemme olisi todella syvällisesti keskustelleen poikani kanssa. Annoin luvan eroon, jos ymmärtää miten lastenlasten käy.


      • pikkumyyminiä
        .................... kirjoitti:

        hei 1 5 On jotenkin käsittämätöntä, että jos on kielteinen mielikuva anopista/mummusta, olettaa kaikkien olevan samanlaisia.


        Onko vähättelyä, etten suostu, ostamaan aikaa heiltä tai lapsenlapsiani? Ihan kellosta laskien vietän joka viikko 8-7 tuntia lapsenlapsen kanssa ja kerran kuussa hän on yökylässä n. 26-28 tuntia.
        Lahjaverolaki säätää paljonko voi rahaa antaa ilman lahjaveron maksua..
        Vaateita tavaroita tai työtä, siinä ei hinnoiteta lahjaverolliseksi, kudon kaikkea...Pidän kirjaa kaikista menoistani joten tiedän ne tarkkaan.
        Lapsenlapsi olisi enemmän luonani, pois lähtö on aina todella vaikeaa, vannottaa seuraavan kerran kyselee koska pääsee sitten yökylään.

        Omilla lapsillani ei ollut isovanhempia, äitini ilmoitti jo omassa lapsuudessani, ettei ikinä edes syliin ota yhtään kakaraa, kun saa meidät aikuiseksi. (en koskaan ole istunut vanhempieni sylissä)

        Miniäni tappelee äitinsä kanssa, MUTTA minä saan kuulla asioista joiden olemassa olosta en edes tiedä, sijaiskärsijä kuvaisi hyvin tilaa ja tilanteita..
        Pidän todella väliä, hän on hyvin arvaamaton, laittaa suuhuni sanomisia, joita en ole koskaan edes ajatellut ja syöttää niitä minulle minun sanomisina. Pyrin pitämään tapaamiset siinä alle 20 min kerrallaan. Miniä on elämäni suurin pettymys, siis ihan ihmisenä.

        Niin vaikka laitan lapsenlapsentilille lain säätämän rahamäärän, kertyy muusta tavarasta, kuten jo tänä vuonna on kertynyt, 139 % kuukausi tulooni verrattuna ja joulu ja syntymä päivä on vielä edessä.

        Kyse on ilmeisemmin siitä, ettei miniällä ole sanan valtaa minun rahan käyttööni.
        Olen ansainnut eläkkeeni palkka työstä, jossa olin kaikkiaan 39 vuotta ja todella päätän itse mihin rahani laitan.

        No ilmeisemmin miniä oli todella turhautunut, ollut nyt yli kaksi vuotta äitiyslomalla kuopuksesta. Esikoinen oli äitiysloman ajan kokopäivä päiväkodissa hoidossa. Tästä kuopuksesta näkee oikein kasvatuksen tuloksen, ongelmia on nimenomaan psyykkisellä puolella. Lapset ovat aivan eriarvoisia joka asiassa, kuopus reagoi hyvin voimakkaasti.


    • mummikka

      Novoihyvänenaika, onpa taas purkauksia, mummin pitäis ehtiä joka paikkaan. Me yritämme tavata lapsenlapsen perhettä aina viikonloppuisin, vuorotellen toistemme kotona. Lapsi (3-v.) ei ole koskaan ollut luonamme yökylässä, eikä ole ollut tarvettakaan. Asumme eri kaupungeissa, mutta vain vajaan tunnin päässä toisistamme, joten matka ei ole esteenä. Kun he tulevat luoksemme, laitan hyvää ruokaa ja nautimme yhteisestä ateriasta. Herrasväki saa ihan mielellään vetäytyä ovien taakse ruokalevolle jälkiruuan jälkeen. Silloin alkaa mummin ja vaarin ja pikkuisen yhteinen aika, leikitään, luetaan, lauletaan tai ollaan vaan, ihan mikä miellyttää. Onhan sekin vanhemmille ihana levähdystauko, kun saavat olla ihan rauhassa tunnin tai pari päivätirsoilla. Niin ne ainakin itse sanovat. Ja mummilla ja vaarilla on tosi ihana mieli kun on saanut olla lapsen kanssa.

    • Onnellinen mummi

      Olen tytär, äiti ja mummi. En kertakaikkiaan käsitä tätä jatkuvaa kiukkuamista ja marinaa mitä täälläkin käydään. Tyttäret haukkuvat äitinsä maan rakoon, mummit haukkuvat miniänsä samaan paikkaan. Tapellaan siitä, kuka SAA tai JOUTUU hoitamaa/katsomaan perään/ ruokkimaan/ pesemään milloin kenekin lapsia.

      Voi hyvät hyssykät, mihin tämä maailma on menossa?

      Eivätkö vanhemmat saa enää kaikessa rauhassa elää perheensä kanssa ilman isovanhempien puuttumista joka hiiskatin asiaan?

      Eivätkö isovanhemmat saa enää kaikessa rauhassa viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa ilman, että vanhemmat ovat koko ajan niskassa vahtimassa?

      Eikä lapsi saa enää olla rauhassa ja elää lapsuuttaan sekä omien vanhempiensa että isovanhempiensa kanssa tajuten sen, että häntä rakastetaan ja hänestä huolehditaan?

      • mummikka

        Tässähän se on just ninkuin sen pitäisi toimia, mutta kenestä se sitten on kiinni että se ei toimi ? Liikaa vaatimuksia puolin ja toisin, mustasukkaisuutta, omistushalua, menettämisen pelkoa ? Olen aivan sanaton kun lapsenlapseni toinen mummi hokee koko ajan lapselle : "kenen kulta olet, voi mummin rakas, olet niin syötävän ihana, tule halimaan mummia, anna suukko, voi ihanaa pikku kultaa...jne" Tämä 3-v. tenava kiipeää syliini ja pyytää minua tekemään kanssaan palapeliä. Ei lasta hokemalla rakasteta, vaan aidolla läsnäololla ja tasavertaisella kohtelulla.

        Voitaisiinko kaikki elellä ihan normaalisti mielistelemättä ketään ja antaa lasten kasvaa meidän rakkauden ympäröimänä ilman liikaa lässytystä ja omistamista ?


    • TotaaliYHäiti

      Minun äitiäni kiinnostaa enemmän katsoa Kauniita ja rohkeita, kuin lastensa ja lastenlastensa asiat yhteensä. Lastenhoitoavusta on ollut turha edes haaveilla. Äiti on aina ollut itsekäs, työikäisenä aina töissä, kotiapulainen hoiti meidät tavallaan, minä nuorimmaisena jäin aika lailla ilman huolenpitoa. Äitini erosi 80-luvulla ja jäi säälimään itseään sen sijaan että olisi pitänyt omista teineistään huolen. Minäkin olen eronnut, olen yh, yksin olen lapseni hoitanut, teinejä jo. Äiti soittaa silloin tällöin, haluaa kuulla, että kaikki on hyvin. Ongelmia ei jaksa kuunnella, vaan sanoo aina, että "kylläpä sinä olet selvinnyt hienosti kaikesta", jotta itsensä ei vain tarvitsisi auttaa missään ja oma mieli olisi hyvä. Välillä olen surullinen siitä, että kaikissa tyttärieni hienoissa konserteissa ja kevätjuhlissa olen aina ollut yksin, muilla koko suku tukena ja iloitsemassa jälkipolven saavutuksista. Elämä on kuitenkin epäreilua, ei voi mitään, kortit jaetaan ja niihin on tyytyminen. Minulla silti kauniit, fiksut ja menestyvät tytöt, joista olen ylpeä.

    • ........

      Ikinä en äidillä ole lapsiani hoidattanut, miksi niin olisin tehnyt? Äiti on jo hoitanut omia lapsia ja kun ikää tulee, ei jaksa enää. Itse lapset hoidetaan, ja turha siitä on syyttää omaa äitiä.

      Vielä huomaat myöhemmin, että se ei tarkoita, ettei äiti välitä, vaan äiti ei jaksa, tsemppiä!

    • niiskuneiti79

      Se on silkkaa välinpitämättömyyttä omia lapsenlapsia kohtaan jos ei tulla käymään konfirmaatiotilaisuudessa,lapsen syntymäpäivillä,koulun tai eskarin juhlissa,kannustamaan urheilutapahtumissa yms.Sellaisen ihmisen sydämen paikalla on iso KIVI!Se on sydäntä raastavaa kun pieni lapsi toteaa ettei mumma tullut taaskaan...

      • yxmuzi

        Syitä voi olla muitakin, monia.
        Jotkut iäkkäät ihmiset ovat niin ujoja ja vaatimattomia, etteivät kehtaa mennä "nolaamaan" lapsenlapsiaan ja näiden vanhempia juhlatilaisuuksiin. Usein sellainen on saanut alkunsa jostakin miniän ajattelemattomasta lausahduksesta. Tai sitten hän ei pääse tulemaan, koska ei ole autoa, tai häntä pelottaa mennä vieraaseen paikkaan. Voisitteko käydä hakemassa hänet autolla tai mennä yhtä matkaa?
        Jos sydäntäsi raastaa, niin toimi!


      • Toinen puoli

        Ja se kivi on myös isovanhemmilla, kun ei tulla kun pyydetään, ei leikata nurmikkoa, vaan selkävaivainen pappa joutuu sen tekemään, ei tulla kantamaan kauppakassia, ei jakseta avustaa ikkunanpesussa.
        Se on aika kurjaa, kun muistaa, kuinka usein lapsenlapset olivat yökylässä ja tilapäishoidossa vuosien varrella lapsuudessaan.
        Silloin kyllä kelpasi.
        Miksi pienistä eläkkeistä pitäisi tulla juhlistamaan lapsenlapsen hippaloita? Lahjaahan siellä vain odotellaan.
        Nyrpeä ilme, kun paketissa on vain kirja.


    • niiskuneiti79

      mumma käy töissä,harrastaa kaikennäköistä myös liikuntaa,käy ravintoloissa,mökkeilee yms.ja oma auto löytyy.Ollaan "toimittu"mut mumman "tehtävät"ei kiinnosta.

    • armahtakaa jo

      Onko kellekkään tullut mieleen, että 60v mummulla voi olla huono olo, ja vaikka hengenahdistusta, ei silloin jaksa hoitaa pieniä lapsia, se on vastuullista ja raskasta myös.

    • niiskuneiti79

      Lenkkipolulla,hillasuolla ja tanssiravintolassa ei ole kyllä huonosta olosta ja hengenahdistuksesta tietoakaan.

      • ex-partiolainen

        jaahas .. kuinkahan ketterästi ja halukkaasti se niiskuneiti79 juoksee sitten 30v kuluttua pienten lastenlastensa perässä?

        Kolmekymppisenä kun ihmisen voimat ovat suurimmillaan ja jaksaminen tehokkainta on helppo arvostella kuuskymppisiä.

        Lenkkipolulla ja hillasuolla voi aina levähtää tarvittaessa, mutta pikkuisten perässä on mentävä vaikka ei oikein jaksaisikaan. Ja niitä pikkuisia hoidatetaan niilläkin mummuilla jotka ei kuntonsa puolesta ole lenkkipolulle tai marjametsään menneet enää moneen vuoteen.... jopa 90vuotiailla, kuten tältäkin sivulta on saatu lukea.

        Tanssiravintolasta pääsee kotio heti kun siltä tuntuu.


      • Vauhtimummat

        Herran pieksut! Hillasuolla!
        Millainen mummu teillä onkaan!
        Hän ei varmasti ymmärrä ollenkaan, ettet voi itse lapsiasi hoitaa, sillä mummasi on kova menemään ja tekemään.
        Hän ei ole lastenhoitaja luonnoltaan. Ovat varmaan omatkin lapset aikanaan saaneet olla itsekseen pihassa kun äiti on rähkinyt hillasuolla lisätienestiä hakemassa. Tai on hillat säilötty omaan käyttöön ja lapsilla ollut makoisat jälkiruuat koko talven.

        Jos mumma on niin meneväinen, että jaksaa tanssiravintolassa käynnit, niin olen sitä mietlä, että hän ei ole pikkulapsien paimentamiseen luonteva valinta. Toiset ihmiset vain ovat niin aktiivisia, etteivät jaksa olla lasten kanssa. Pinna ei kestä, asioiden pitää luistaa. Kunhan lapset jaksavat osallistua marjastamiseen ja juosta mukana lenkillä, niin mummakin jaksaa heitä ihan hyvin. Varmaan siinä unohtuu ikäerot.

        Ei kaikilta voida vaatia satukirjan mummoilua, siis esiliinaa, nutturaa, sukankudinta ja jauhopeukaloa. Moni mummu meikkaa ja laittaa tukkansa ja pistää lauantakiehtoolla jalalla koreasti, nyt kun ei ole lapsenhoito enää esteenä.


    • armahtakaa jo

      en voi mennä hillasuolle, en lenkille, en tanssimaan, sillä henkeä ahdistaa, eli ei saa yleistää ja todella julmaa kommentoida noi, ei isovanhemmat ole nuorien palvelijoita, hoitakaa itse lapsenne, en koskaan hoidattanu omia lapsia äidilläni, olisin hävennyt sitä, kylässä kävimme kyllä

    • niiskuneiti79

      hyvin halukkaasti ja ketterästi ajattelin.vanhin lapseni jo kohta 16v.joten 30v tuskin tarvitsee odotella että saan helliä ja hemmotella lapsenlapsiani.ja jo kouluikäisten lasten perässä ei nyt kovin kauheasti tarvitse enää"juosta".marjametsään,pyöräilemään yms.voisi ottaa lapsen mukaan mut jos lapsenlapsen seura ei kiinnosta niin ei sitten.onneksi lapsilla on varamummo mutta harmittaa kun lapsen oman suvun asiat ja tapahtumat eivät siirry tuleville sukupolvillekaan.MITÄ HÄPEÄMISTÄ SIINÄ ON JOS LAPSET VIETTÄVÄT AIKAA ISOVANHEMPIENSA SEURASSA?KERRO,HALUAN TIETÄÄ MISSÄPÄIN ON NÄIN KIEROUTUNUT AJATUSMAAILMA?

      • eräs vain

        Niin valitettavasti nykyään on perinteiset asiat päässeet unohtumaan.Nykynuoriso ei kunnioita vanhempia ihmisiä(eikä taida toimia toisinkaan päin).Onko enää olemassa "perinteisiä"isovanhempia jotka touhuavat ja viettävät aikaa lastenlasten kanssa?Kukas ne villasukat kutoo lapsille kun 20-luvulla syntyneistä aika jättää ja 40-50-luvun isovanhemmilla menee niin lujaa(ollaan erottu ja on nuoremmat partnerit)ettei nähdä omaa nenää pidemmälle.


      • Vauhtimummat

        Kovin olet nuorena lapset laittanut, niin että olet jo isovanhempi, kun pitkään opiskelleet ja hitaammat ovat vasta ensimmäistensä kanssa äitiysneuvolassa.

        Näiden hitaampien vanhemmat ovat aika kaukaisen ikäisiä Kuitenkin olet sitä mieltä, että heidänkin tulee olla aktiivisia isovanhempia ja hoivata pieniä vilkkaita lapsia, koska se nyt vaan kuuluu isovanhemman tehtäviin!
        Ei isovanhemmuus ole mikään nuoruuden eliksiiri, joka antaa voimia vaikka 100-vuotiaalle.

        Ikää tulee sinullekin. Kolmekymppisenä olet elämäsi parhaimmassa vireessä. Isovanhemmat ovat useinkin kaksi kertaa vanhempia.
        Sanotaan, että ikä ei tule yksin.
        Jos voimat riittävät tanssiravintolaan, niin hyvä! Miksi voimat tulisi suunnata lastenlapsien hoitamiseen? Eikö lastenlasten omilla vanhemmilla riitä siihen voimat? Millaisia ne lapset ovat, joita eivät jaksa omatkaan vanhemmat, vaan heidän pitäisi mennä mummulaan ha varamummolle?

        Väärä toive on myös, että lapsenlapsille kerrottaisiin menneistä ajoista, ja lapset sillä tavalla saisivat tietoja isovanhempien elämästä. Kertoivatko isovanhemmat omille lapsilleen niitä asioita? No jos kertoivat, miksi heidän pitäisi taas ne kertoilla taas seuraavalle sukupolvelle. Isät ja äidit välittäkööt kuulemansa edelleen. Ei pitäisi pelkästään harmitella.


      • ex-partolainen

        "MITÄ HÄPEÄMISTÄ SIINÄ ON JOS LAPSET VIETTÄVÄT AIKAA ISOVANHEMPIENSA SEURASSA?KERRO,HALUAN TIETÄÄ MISSÄPÄIN ON NÄIN KIEROUTUNUT AJATUSMAAILMA?"

        Kieroutunut ajatusmaailma on siellä niiskuneidin omassa päässä... peilin eteen mars!

        Ilmeisesti sinä olet aloittanut lapsena lapsen teon ja joutunut vastaamaan yksin kasvatuksesta? Nyt sitten katkerana syyllistät täällä kaikkia niitä isovanhempia joilla on lastenlastensa lisäksi muutakin elämää ja niitä jotka eivät kuntonsa puolesta enää jaksaisi olla hoitovastuussa.

        Tuolla ylempänä tuomitsit ne isovanhemmat jotka eivät käy seuraamassa lastenlastensa urheilusuorituksia ja muita harrastuksia. Oletko tullut ajatelleeksi että yhdellä isovanhemmalla saattaa olla useita lapsensenlapsia jotka kaikki harrastaa jotakin, ei voi vaatia ikä- ihmistä jatkuvasti kulkemaan harrastuspaikasta toiseen, kyllä se mummille riittää kun lapsenlapset iloisesti kertovat kuinka harkat sujuivat.

        Sitäpaitsi onhan mummilla omatkin harrastukset ettei aikakaan riitä ihan kaikkeen mihin sinä mummua velvoitat.


    • niiskuneiti79

      Muut mumman lapsenlapset ovat jo kohta aikuisuuden kynnyksellä.Itse olen ollut pienenä paljon hoidossa omien isovanhempien luona ja he(siis lasteni isoisovanhemmat) viettävät enemmän aikaa lasteni kanssa kuin mumma.Mutta eivät todellakaan ole lapsenvahteina.Lapseni auttavat heitä mm.tekemällä pieniä kotiaskareita.Itse olen hoitanut lapseni ja hoidan tästä eteenkin päin.Kirjoitukseni koski lapsiani miten heillä on paha mieli kun mumma ei käy edes syntymäpäivillä.Kuntohan mummalla on hyvä,kuten harrastuksista voi päätellä joten jaksamisesta ei todellakaan ole kyse vaan siitä ettei voi antaa aikaa kouluikäisille lapsille.

      • niiskuneiti79

        Kertokaa vielä te isovanhemmat jotka vietätte aikaa lastenlastenne kanssa mitä te touhuatte lapsien kanssa?Onko mielestänne liikaa"velvoittamani"asiat joita edellä mainitsin,esim.syntymäpäivät?


      • ex-partiolainen

        Siis puhuuko niiskuneiti nyt ihan vain omista isovanhemmistaan? Kirjoitustesi perusteella sai kyllä sen käsityksen että latelit velvollisuuksia jotka koskevat ihan kaikkia isovanhempia ikään ja kuntoon katsomatta.

        Kyllä, jotakin on pahasti pielessä jos isovanhempia ei lainkaan kiinnosta omat lapsenlapset ... edes perhejuhlat.

        Mutta voiko syyn laittaa vain yksin mummun kontolle? sitä sinun pitää kysyä ihan itseltäsi.


    • HennaJP

      Voi kun täällä olevat tekstit kuulostaa tutuilta, tosi surullista kyllä.

      Omat ja mieheni vanhemmat ovat olleet todella vastentahtoisia näkemään ja hoitamaan lapsenlapsiaan.

      1-vuotias lapseni ei ole vielä kertaakaan ollut äidilläni hoidossa, vaikka äitini asuu vain 4 km päässä meistä. 3-vuotias on ollut elämänsä aikana mummollaan "jopa" viisi kertaa hoidossa. Tämä onnistuu niin harvoin, ja vain silloin kun äitini sitä itse ehdottaa, että pystyn laskemaan muistista joka ikisen kerran erikseen.

      Mummo ei myöskään kyläile meillä. Syynä oli että asumme liian kaukana. Kun muutimme lähemmäs, jotta lapset näkisivät enemmän isovanhempiaan, ei tilanne muuttunut miksikään. Äitini on käynyt meillä vuoden aikana yhden kerran kylässä, muuten olemme vierailleet hänen luonaan.

      Kun tarvitsisin hoitoapua, sitä ei koskaan järjesty. Äidilläni on aina muuta. Lukuun ottamatta 'pakkotilannetta' kun menin synnyttämään toista lasta ja kysyin apua todella hyvissä ajoin etukäteen ja kerroin että hoitopaikkaa ei muualta varmaan järjesty, ei kai kehdannut kieltäytyä.

      Lasten vaari "kunnostautui" hoitamaan lapsia heidän ollessaan 0- ja 2-vuotiaita, jolloin kerran viikossa pääsin hoitamaan omia asioita n. 1,5 tunnin ajaksi. Olin tästä todella otettu ja kiitollinen, ja kerroinkin sen hänelle. Tuolloin kävimme vaarilla kyläilemässäkin useammin. Puolen vuoden jälkeen vaikutti kuitenkin tulevan "kyllästyminen", ja nyt ei nähdä oikeastaan ollenkaan. Asia vain paheni pari kuukautta sitten kun isäni ilmoitti ettei hän "pysty" muutamaan viikkoon näkemään, on sen verran kiirettä. Mitään ei ole tämän jälkeen kuulunut siltä suunnalta. Itse soitin hänelle muutama viikko sitten, mutta hän ei halunnut nähdä.

      Toinen mummo asuu kauempana eikä ehdi juuri kylään. Olemme käyneet sillä suunnalla kyläilemässä. Mummo on hoitanut lapsenlapsiaan täsmälleen kaksi kertaa, yhteensä n. 5 tuntia. Toinen vaari on sairaseläkkeellä eikä jaksa paljon kyläillä, pienten hoitamisesta nyt puhumattakaan.

      Isovanhempien iästä tuon ei pitäisi olla kiinni. Pari heistä on alle kuusikymppisiä, pari hieman päälle. Myös välit ovat kunnossa. Tai no, niin kunnossa kuin tässä tilanteessa nyt voi olla. Kukaan ei ole loukkaantunut mistään, olen tätäkin kysynyt heiltä. Itseäni tietysti loukkaa koko tilanne.

      Olen niin turhautunut ja vihainen varsinkin vanhemmilleni, että jopa puhelimessa puhuminen sujuu nykyään nihkeästi. Pelkään että tätä menoa välit katkeavat kokonaan. Olen kertonut että olisi mukavaa olla enemmän tekemisissä ja kaipaisin välillä hieman tukea ja apua, mutta isovanhemmat vetoavat kiireisiinsä ja jaksamiseensa. On selvästi tärkeämpiä asioita, jotka menevät minun ja lasteni edelle.

      Kiinnostuksen tasosta kertoo ehkä sekin että lastemme 3- ja 1-vuotissynttäreillä oli vain yksi isovanhempi paikalla. Toisaalta hassua on se, että kun isovanhemmat tapaavat lapsenlapsiaan, he ovat selvästi kaikinpuolin innoissaan ja iloissaan, halittelevat ja leikkivät lasten kanssa. Tapaamisten jälkeen esikoinen aina kysyy että nähdäänhän me mummi/vaari taas pian? Ja isovanhemmat vakuuttelevat että jatkossa yritetään nähdä useammin. Hyvistä aikeista ei vaan koskaan tule totta.

      Yhteisestä ajasta miehen kanssa ei kannattane haaveilla, ennen kuin saadaan jonkun lastenhoitoapua järjestävän firman kautta palkattua hoitaja lapsille, ja tämä taas odottaa äitiyslomalta töihin paluun myötä paranevaa rahatilannetta. Kummitädeistä ja sedistä ei ole ollut lastenhoidon suhteen sen suurempaa apua.

      Sitä tulee pohtineeksi, olemmeko ainoat joilla tilanne on päässyt näin pahaksi. Mutta tämän keskusteluketjun perusteella näyttää siltä, että nykymaailma on niin kiireinen, ihmiset niin stressaantuneita työstään ja keskittyneet vain omien asioidensa ja oman onnensa tavoitteluun, etteivät muut asiat jaksa enää kiinnostaa. On niin helppo sanoa ei. Aina ehtii myöhemmin. "Myöhemmin" ei vaan koskaan koita.

      Henna

      • mummu neljälle

        Ei koskaan lasteni mummut tai vaarit hoitaneet lapsiani. Syynä se kun ensimmäinen lapseni oli yksivuotias, muutimme mieheni ja lapseni kanssa toiseen maahan töihin ja elämään.
        Täällä olen asunut siitä lähtien. Lapsillamme ei ollut ikinä mahdollisuutta mennä mummulaan noin vain,eikä ukilla ja vaarilla matkustaa tänne. Kukaan siskoistani tai veljistäni ei ole hoitanut tai kaitsenut lapsiamme minuuttiakaan kummeista puhumattakaan.
        Aikoinaan kesälomilla ehkä lapsemme tapasivat kumpaakin mummua ja pappaa noin viikon verran kumpaakin, eikä aina joka vuosikaan. Silloinkaan mummut ja papat eivät omilta töiltään voineet viettää aikaa kuin muutaman tunnin päivässä.


      • Syylistetään mummit

        Kun näin on, sopeudu asiaan.
        Turhaanhan sinä vaadit heiltä enemmän kuin he itse ovat valmiit antamaan.

        Itse hoidat omia lapsiasi, ja se asetelma antaa sinulle voimia siihen työhön. Olet yhtä sukupolvea nuorempi kuin isovanhemmat. Olet halunnut lapsesi ja valmis hoitamaan heitä. Sinä tunnet heidät ja osaat käsitellä heitä.

        Isovanhemmat ovat omassa elämässään kiireisiä ja haluavat itse määrätä asiansa. Ei heille välttämättä ole toiveitten täyttymys otta vauvaikäisiä lapsia hoiviinsa. Ei se ole YHTÄÄN helppoa. Usko huviksesi, että monet isovanhemmat pelkäävät hoitohugia todellakin. Lapsi vaistoaa hoitajien epävarmuuden ja alkaa vastustella kaikkea. On hirveää hoitaa kaiken aikaa huutavaa pienokaista, jolle ei mikään kelpaa, jota ei voi pukea, ei riisua, ei saa nukkumaan, ei syömään. Et voi millään tietää mihin kaikkeen isovanhemmat saattavat joutua, kun olet jättänyt lapset heille ja poistunut paikalta.

        Lapsi voi kaivata kotia ja äitiä. Hänellähän ei ole ajan tajua, joten hän on siinä uskossa, että äiti on kadonnut ikiajoiksi. Turhaan lupaat, että tulet "huomenna". Ei lapsi tiedä mitä se tarkoittaa. Lapsi voi vastustaa isovanhempia siinä varmassa vakaumuksessa, että tilanne on heidän syytään.

        Isovanhemmat tuntevat epäonnistuvansa. He eivät halua tällaisia kauhun hetkiä jatkuvasti. Lapsikin saatta ruveta karttamaan heitä, koska ei tietenkään ymmärrä, miksi hänellä oli paha olla edellisellä kerralla.

        Lapsetkin ovat tuntevia ihmisiä. Heillä on omat mielipiteensä. Miltä heistä Miksi tuntuu, kun heidät viedään pois kotoa, että vanhemmat saavat "omaa aikaa"?

        Miksi ei pidetä kummeja ja sisaruksia yhtä itsekkäinä kuin isovanhempia? Yleensähän he ovat nuorempia. Kuinka moni kirjoittajaperheen kummi on aulis tulemaan kummilapsen seuraksi?
        Miksi arvostelu ei koske heitä?

        Miten pienten lasten vanhempien elämässä toteutuu muiden auttaminen ja palveleminen?
        "Kun ihmiset ovat niin stressaantuneita työstään ja keskittyneet vain omien asioidensa ja oman onnensa tavoitteluun, etteivät muut asiat jaksa enää kiinnostaa."
        Miten itse vältätte tämän?


      • 98/54 normaalina 65v
        Syylistetään mummit kirjoitti:

        Kun näin on, sopeudu asiaan.
        Turhaanhan sinä vaadit heiltä enemmän kuin he itse ovat valmiit antamaan.

        Itse hoidat omia lapsiasi, ja se asetelma antaa sinulle voimia siihen työhön. Olet yhtä sukupolvea nuorempi kuin isovanhemmat. Olet halunnut lapsesi ja valmis hoitamaan heitä. Sinä tunnet heidät ja osaat käsitellä heitä.

        Isovanhemmat ovat omassa elämässään kiireisiä ja haluavat itse määrätä asiansa. Ei heille välttämättä ole toiveitten täyttymys otta vauvaikäisiä lapsia hoiviinsa. Ei se ole YHTÄÄN helppoa. Usko huviksesi, että monet isovanhemmat pelkäävät hoitohugia todellakin. Lapsi vaistoaa hoitajien epävarmuuden ja alkaa vastustella kaikkea. On hirveää hoitaa kaiken aikaa huutavaa pienokaista, jolle ei mikään kelpaa, jota ei voi pukea, ei riisua, ei saa nukkumaan, ei syömään. Et voi millään tietää mihin kaikkeen isovanhemmat saattavat joutua, kun olet jättänyt lapset heille ja poistunut paikalta.

        Lapsi voi kaivata kotia ja äitiä. Hänellähän ei ole ajan tajua, joten hän on siinä uskossa, että äiti on kadonnut ikiajoiksi. Turhaan lupaat, että tulet "huomenna". Ei lapsi tiedä mitä se tarkoittaa. Lapsi voi vastustaa isovanhempia siinä varmassa vakaumuksessa, että tilanne on heidän syytään.

        Isovanhemmat tuntevat epäonnistuvansa. He eivät halua tällaisia kauhun hetkiä jatkuvasti. Lapsikin saatta ruveta karttamaan heitä, koska ei tietenkään ymmärrä, miksi hänellä oli paha olla edellisellä kerralla.

        Lapsetkin ovat tuntevia ihmisiä. Heillä on omat mielipiteensä. Miltä heistä Miksi tuntuu, kun heidät viedään pois kotoa, että vanhemmat saavat "omaa aikaa"?

        Miksi ei pidetä kummeja ja sisaruksia yhtä itsekkäinä kuin isovanhempia? Yleensähän he ovat nuorempia. Kuinka moni kirjoittajaperheen kummi on aulis tulemaan kummilapsen seuraksi?
        Miksi arvostelu ei koske heitä?

        Miten pienten lasten vanhempien elämässä toteutuu muiden auttaminen ja palveleminen?
        "Kun ihmiset ovat niin stressaantuneita työstään ja keskittyneet vain omien asioidensa ja oman onnensa tavoitteluun, etteivät muut asiat jaksa enää kiinnostaa."
        Miten itse vältätte tämän?

        Työni ei koskaan vaatinut käsivoimia.
        Eläkkeelle jäädessä käsien käyttö väheni ihan luonnostaan lisää. Kuljetan ostokset kärryillä suoraan autoon ja autosta kannan useammassa erässä kotiin.

        Alle koulu ikäinen painaa 3,5 - 24 kg http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=631/sprog=4/grp=9/menu=1/
        en todellakaan kykene nostelemaan ja kantamaan.
        Olin alipaineinen ja eri korkeudet kohtalaisen hitaanakin, alkavat huimaamaan.

        Miniä kokee tuon :SELI SELI..


    • ............

      Parasta kertoa suoraa, lapsenlapsista kyllä välitän, vaikka en jaksa heitä usein hoitaa, enkä ostaa kaikkea, mitä he pyytävät.

      • Yksi mumma

        Se on niin yksinkertainen tieto, että se ei mene perille.
        Onhan se täällä nähty. Jokainen isovanhemman selitys torjutaan itsekkyytenä ja narsismina, saituutena ja välinpitämättömyytenä.

        Todellinen syy on liian yksinkertanien. Todetaan vain, että "Isovanhemmuus ei kiinnosta".


    • Isovanhemmuuden iloa

      Kyllä minua kiinnostaa 'isovanhemmuus' ja mielelläni tapaan lapsieni perheitä. Avuksi haluan myös silloin tällöin olla, koska olen jo eläkkeellä ja minua ei siis työelämä rasita (vanhuuden ensi oireet välillä rassaa). Ja haluamme mielellään tavata lapsiamme ja heidän perheitään. Oman elämämme, rientojen ja harrastusten puitteisiin mahtuu aina aikaa hoivata lastenlapsia, kun asioista yhteisesti sovitaan.

      Olemme kuitenkin joskus hoivanneet pikkuista toipilaspotilasta, kun häntä ei ole voinut vielä viedä päiväkotiin tai hakeneet päiväkodista, kun vanhemmat ovat joutuneet yllättäen ylitöihin tms.

      Lapsemme ovat itse vastuuntuntoisia vanhempia, joten he eivät rasita mummojaan ja pappojaan ylenpalttisesti ja pyytävät usein 'meitä vanhuksiakin' mukaan reissulle tai muuhun ilonpitoon. Meillä kaikilla on omat kodit, joita kaikki osapuolet pitävät arvossa.

    • ota vastuu itse

      varmasti ei kiinnosta isovanhemmuus jos tänne pitää tulla heistä vielä valittamaan, peiliin voisi katsoa joka valittaa, syy voi löytyä sieltä

      • Mumma-mamma

        Aloittaja vaikenee. Taitaa olla isovanhempien mielipiteet yllätys.

        On ehkä aloittajan ajateltava syytöksiään uudelleen.


    • nyssykkä

      Mitähän aloittajalle, eli "Kahden äiti" -nimimerkille nykyään kuuluu, kun aikaa on kulunut yli kaksi vuotta kirjoittamisesta?

    • ********************

      Ymmärrän hyvin tilanteesi!
      Meillä toki apua ja seuraa saa määrätyin edellytyksin, mutta silloin kun me oikeasti tarvitsisimme apua on sen saaminen kiven takana.
      Meillä on 4 lasta, mies yrittäjänä ja minä teen vuorotöitä (tavallaan) eli yhteinen aika on kortilla... Samalla pitäisi saada kotia valmiiksi yms pikku puuhaa ja joskus nuoria alle 2v on niin seuran kipeä, etten pysty tekemään muuta kuin leikkimään hänen kanssaan.
      Olemme sisareni kanssa usein keskustelleet tästä "mummo-ongelmasta" että miksi isovanhemmat eivät omaehtoisesti halua viettää aikaa lastenlasten kanssa. Voisivat vaikka joskus soittaa, että he haluaisivat viedä lapset elokuviin, pulkkamäkeen, kiekkopeliin tai puistoon tms.. Ei mitään ihmeellistä, mutta kuitenkin. Samalla saisimme sen muutaman tunnin yhteistä aikaa...
      No onneksi lapset nukkuvat joskus ja välillä olemme yhdessä kotona siihen aikaan ;D
      Tsemppiä ja jaksamista sinulle. Koitahan armahtaa itsesi ja mene välillä itsekin päikkäreille lasten kanssa.

    • Tytär,äiti, miniä

      Tosiaan aloittajan viesti on jo vanha, mutta tämä aihe tuskin koskaan vanhenee.

      Haluaisin kertoa toisenlaisen tarinan isovanhemmista, sellaisista jotka todellakin haluavat viettää aikaa lastenlastensa kanssa. Heistä enää mamma on työelämässä, muut eläkeellä mutta erittäin terveitä ja virkeitä ja aktiivisia eläkeläisiä. Heillä on edelleen omat menonsa ja vapautensa, on lomareissuja ja säännöllisiä aktiivisia menoja jotka he ovat löytäneet työelämän vastapainoksi. Heillä ei ole luppoaikaa, omasta halustaan ja silti he kaikki haluavat lapsenlapset mukaan elämänmenoihinsa, omista kiireistään huolimatta.

      Sekä minun, että mieheni vanhemmat ovat kaikki aina iloisia pienet nähdessään ja nykyäänhän lapset ovat jo teinejä. Silti on aikaa aina, mummi kysyy joka viikko lapsia yökylään, aina saa hoitajan heille heistä. He vievät lähes kilvan (kilpailematta kuitenkaan) nuoria kylpylöihin, tapahtumiin ja kesäisin nuoret tekevät molempien isovanhempien kanssa kesäreissun jonnekin. Nuorten kaverit ovat myös aina tervetulleita isovanhempien luokse vaikka yökylään!

      Nykyään onkin enemmän nuorista itsestään kiinni, tahtovatko he mennä yöksi. Onneksi ovat halunneet, tämä voimavara jonka vanhemmat meille antavat on kullankallis. Olemme mieheni kanssa voineet siten taata hyvän parisuhteen, meillä on mahdollisuus ottaa irtiotta arjesta ja rakentaa omaa suhdettamme ja ylläpitää sitä, tämä on mahdollista ollut lasten vauva ajoista saakka.

      Kun meillä on ollut tiukkaa taloudellisesti, olemme saaneet aina apua.

      Voin hyvillä mielin auttaa heitä kun heillä vanhuuden vaivat alkavat tehdä hallaa. Silloin on minun vuoroni! Miettikää sitä, te rakkaat isovanhemmat..

      • yxmuzi

        Sinullapa on ollut helppoa, kun lastenhoitoapua ja taloudellista apua on riittänyt. Toivottavasti olet muistanut osoittaa kiitollisuutesi ja korvata toisten vaivannäön.
        Viestisi viimeistä kappaletta en ymmärrä. Kukapa meistä tietää tulevaisuudestaan ja siitä, kuka ensiksi tulee vaivaiseksi? Vanhempasi ja appivanhempasi eivät enää voi olla kovin nuoria, jos lapsesikin ovat teini-ikäisiä. Kuinka olet tähän mennessä auttanut heitä? Oletko varma, että sinun vuoroasi tulee koskaan?
        Vanhempasi ovat hoitaneet sinua ja appivanhemmat miestäsi kun olitte lapsia, ja kirjoituksestasi päätellen nyt vieläkin, kun olette aikuisia. Kuinka aiot sen kaiken korvata? Entä kuinka isot lapsesi ovat palkinneet mummojen ja vaarien vaivat? Eikö sinun mielestäsi lapsettomien ihmisten ole syytä osoittaa kiitollisuutta vanhemmilleen näiden näkemästä vaivasta?

        Mitä miettimistä isovanhemmilla tuossa on?


      • aika hyvä mummiksi
        yxmuzi kirjoitti:

        Sinullapa on ollut helppoa, kun lastenhoitoapua ja taloudellista apua on riittänyt. Toivottavasti olet muistanut osoittaa kiitollisuutesi ja korvata toisten vaivannäön.
        Viestisi viimeistä kappaletta en ymmärrä. Kukapa meistä tietää tulevaisuudestaan ja siitä, kuka ensiksi tulee vaivaiseksi? Vanhempasi ja appivanhempasi eivät enää voi olla kovin nuoria, jos lapsesikin ovat teini-ikäisiä. Kuinka olet tähän mennessä auttanut heitä? Oletko varma, että sinun vuoroasi tulee koskaan?
        Vanhempasi ovat hoitaneet sinua ja appivanhemmat miestäsi kun olitte lapsia, ja kirjoituksestasi päätellen nyt vieläkin, kun olette aikuisia. Kuinka aiot sen kaiken korvata? Entä kuinka isot lapsesi ovat palkinneet mummojen ja vaarien vaivat? Eikö sinun mielestäsi lapsettomien ihmisten ole syytä osoittaa kiitollisuutta vanhemmilleen näiden näkemästä vaivasta?

        Mitä miettimistä isovanhemmilla tuossa on?

        Voi että sinä yxmuzi jaksat aina heittää noita negatiivisia juttujasi. Näen oikein mielessäni sinun kurttuiset, happamat ja katkeroituneet kasvosi. Piristy, reipastu ja ala ajatella positiivisesti, niin olosi helpottuu ja ne vaihdevuosivaivatkin helpottuu.

        Olen isoäiti, mutta en lapsenvahti, autan pyydettäessä kun oikeasti tarvitaan. Rakastan lapsenlapsiani ja he myös minua. Asumme eri kaupungeissa ja tapaamme joka toinen viikonloppu, leikimme laulamme ja nautimme toisistamme. Koita sinäkin nauttia elämästäsi.


      • yxmuzi
        aika hyvä mummiksi kirjoitti:

        Voi että sinä yxmuzi jaksat aina heittää noita negatiivisia juttujasi. Näen oikein mielessäni sinun kurttuiset, happamat ja katkeroituneet kasvosi. Piristy, reipastu ja ala ajatella positiivisesti, niin olosi helpottuu ja ne vaihdevuosivaivatkin helpottuu.

        Olen isoäiti, mutta en lapsenvahti, autan pyydettäessä kun oikeasti tarvitaan. Rakastan lapsenlapsiani ja he myös minua. Asumme eri kaupungeissa ja tapaamme joka toinen viikonloppu, leikimme laulamme ja nautimme toisistamme. Koita sinäkin nauttia elämästäsi.

        Voisitko kertoa, mikä jutuissani on negatiivista?
        Millä menetelmällä onnistut näkemään kasvoni? Jäi askarruttamaan.
        Kiitos kaiketi hyvää tarkoittavista, tosin tarpeettomista, neuvoistasi.
        Hienoa, että nautit elämästäsi. Niin minäkin.


    • Mummoillaan!

      Aloittajan viestiin sen verran,että itse olen hieman samankaltaisessa tilanteessa.

      Oma äitini ei ole nähnyt lapsenlapsiaan yli puoleentoista vuoteen.Lopetin kyläilypyyntöjen esittämisen,kun koskaan ei sopinut tai oli muuta menoa.Jotkut isovanhemmat vain eivät välitä,minkäs sille voi?

      Joten eläköön rauhassa omaa elämäänsä.

      Meidän turvaverkossa on mummon mentävä reikä...sitä paikataan muilla ihmisillä,niillä jotka välittävät.

      • aika hyvä mummiksi

        Heippa !
        Minulla on aika kehnot välit tyttäreni kanssa, mutta en anna sen vaikuttaa lapsenlasten ja minun väleihin. Tänäänkin kyläilimme siellä toisessa kaupungissa heidän kodissaan ja pikkuinen juoksi vastaan halaamaan: "mummi mummi halitaan" ja vaarin syliin myös. Toinenkin mummi tuli kahville ja tyttö (3,5-v.) onnellisena totesi, että hänellä on kaksi mummia, sitä hän muistaa aina onnellisena toistella.

        Jollain tasolla ehkä ymmärrän senkin, että kaikki isovanhemmat eivät halua tavata lapsenlapsiaan, mutta siihen täytyy liittyä jotain karvasta katkeruutta lapsiaan kohtaan. Lapsenlapset ovat täysin syyttömiä näihin katkeruuksiin. Minä piittaan hevon paskat tyttäreni kiukutteluihin minua kohtaan, aina olen lasteni parhaaksi tehnyt omat ratkaisuni, hyväksyköön tai ei. Lapsenlapsia menen tapaamaan silloin kun se heille sopii, noin kaksi kertaa kuukaudessa, jos ei sovi niin se sovitetaan, yhteyttä lapseen en anna katkaista. Mutta jokainen tyylillään.


    • .

      Miten hyvin tunsit nämä "toiset" isovanhemmat.
      Ehkä sinun olisi ollut hyvä tehdä pohjatyötä kertomalla millaiset isovanhemmat haluat lapsillesi.

      Esikoisesi on 4v 9kk ja muuten yhdessä miehesi kanssa..
      Eikö tuossa ole kylliksi aikaa, kestoa tulevaisuuden toiveistaan, myös henkilöhistorian lisäksi.

      No oma anoppini oli jo kuollut ja appi eli lastenlasten aikaa vaille 2.
      Omien vanhempieni suhteen tuleviin lapsenlapsiin tiesin.

      Olen sitä mieltä, että aikuisten ihmisten on kyettävä kertomaan mitä haluaa, mutta ei olettaa sen olevan ainoa totuus, eli myös isovanhemmilla on oikeus olla omanlaisensa isovanhemmat, MUTTA keskustelulla voi löytyä kultainen keskitie.

      Sinulla oli omanlaisesi mielikuva isovanhemmista. Isovanhemmilla omansa. OIKEAA tai VÄÄRÄÄ tässä asiassa EI OLE.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe