Onko sinulla kokemuksia lapsuudesta ilman isää?

lpp

Onko sinulla kokemuksia lapsuudesta ilman isää? Vai onko isä ollut aina mukana elämässäsi?
Teemme opinnäytetyötä isän merkityksestä lapselle ja haluaisimme kuulla sekä positiivisia, että negatiivisia kokemuksia.

Vastaukset käsitellään nimettöminä ja luottamuksellisesti eikä niitä julkaista.

Koetko, että isän läsnäolo tai sen puute on vaikuttanut elämääsi? Kuinka ja missä elämänvaiheessa?
Koetko, että isän läsnäolo tai sen puute on vaikuttanut tunne-elämääsi? Miten?

Kiitokset jo etukäteen vastauksistanne!

19

5031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isätön

      Isä lähti pois kun olin n 4 eikä ollut paljoa paikalla ennen sitäkään.
      Olen kärsinyt siitä koko nuoruuteni ja siitö on ollut haittaa.
      Vaikuttanut siten ettei ole ollut miehen mallia ja silloinniitä haettu leffoista ym ympäristöstä.
      monella muulla tavalla myös.
      Näin hänet seuraavan kerran kun olin 18v ja silloin se tunne ja kaipaus hieman katosi.
      Nyt jo kuollut eipä sitä enään kaipaa.

    • päissään vapaalla, ei käyty

      missään koskaan, meillä ei käynyt ketään koskaan, se jätti jälkeensä hillittömän läheisriippuvuuden ja sosiaalisten tilanteitten pelon. Epävarmuuden omasta osaamisesta ja alisuoriutumisen.
      Sitten kun äiti kuoli, alkoi pitämään yhteyttä ja hieman lähestyi.
      Esim. ulkomailla ramppasit 3-5 kertaa vuodessa, mutta mun luona ei käynyt koskaan...ei kertaakaan!
      ...ja ukon otin sitte samanlaisen, mutta älysin potkasta pihalle myöhemmin.

    • Kun olin 4-7 vuotias isä matkusti paljon työmakojen puolesta. Olin ja olen aina ollut kuitenkin isän tyttö joten kai työmatkojen loppumisen jälkeen halusi olla mahdollisimman hyvä tyttö ettei taas isä lähtisi pois. Vaikka ei ne työmatkat tietenkään meihin lapsiin liittyneet. Jotenkin sen vaan koko silloin niin. Ikävää oli olla ilman isää. Eikä vieläkään näin aikuisikään tunnu millään oikeutetulta että oli niin paljon pois. En ole katkera mutta en aio saatttaa omia lapsia saman tilanteen eteen. Heilautti sen verran perheen tasapainoa.

    • isän omistavia..

      Hei.
      Itse olin seitsemän kun isäni teki itsemurhan.
      Isä oli tosin muutenkin pois pitkiä aikoja kerrallaan,sillä hän oli merimies.
      Muistan kaivanneeni isääni todella paljon ja koin valtavaa turvattomuudentunnetta,etenkin kun äitini alkoi tuomaan surussaan eri miehiä kotiimme.

      Koskaan en tullut hyväksymään äidilleni uutta miesystävää,vaan kaikki lensivät järjestäen pellolle,ensin kengät,vaatteet ja sitten ukko itse...

      Johtui varmaan siitä,että äitini toi miehiä aina öisin baareista yms...

      Kadehdin ystäviäni joilla oli "kokonainen" perhe,missä tehtiin yhdessä perheen kanssa kaikkea kivaa ja vietettiin isänpäivää..
      Kerran kysyinkin ystäväni isältä,saanko tehdä hänelle isänpäivänä kortin???Ja sehän sopi tietysti hänelle mainiosti ja pääsin viettämään isänpäivää silloin heille muutenkin...

      Siihen aikaan se ei ollut kovin tavallista,että perheessä ei ollut isää ja monet sitä minulta kyselivätkin.Ja tietysti lapsia kiinnosti miten isäni on kuollut..
      Kerroin aina omia tarinoitani,milloin mitäkin mihin hän kuoli.En kehdannut kertoa totuutta.

      Ensimmäisen lapseni sain 19v.muutaman kuukauden tuttavuuden kanssa,joka sanoi häipyi samantien kun kuuli minun olevan raskaana.
      Päätin,että olenhan itsekkin kasvanut ilman isää,niin varmasti pärjään...

      Kun esikoiseni oli vuoden,tapasin tulevan ex-aviomieheni ja saimme kaksi yhteistä lasta.
      Nuorimman ollessa puoli vuotias,mieheni lähti kahta kättä heiluttaen toisen naisen matkaan,ei ottanut mitään yhteyttä lapsiin eikä minuun,sammutti puhelimensa ja oli täysin tavoitettamattomissa!!!!!!

      Se oli ihan käsittämättömän kamalaa!!!Kunnes vihdoin monen mutkan kautta sain selville,missä hän majailee..
      Hänellä oli ollut toinen nainen jo pidemmän aikaa.

      Tunsin itseni täysin epäonnistuneeksi ihan kaikessa mitä vaan ikinä teen ja yritin lasten vuoksi kaikkeni,että hän tapaisi heitä edes joskus...

      Nyt tapahtuneesta on kulunut n.10 vuotta,eikä hän tapaa edelleenkään lapsiaan kuin ehkä n.kerran vuodessa...Kaikista lupauksista huolimatta ja lasten pettymyksistä välittämättä hän ei halunnut pitää lapsiaan.
      Tosin hän soittelee n.kerran kuussa etenkin pojalleen.(ainoa poika)

      Nyt hänellä on jo uusi perhe,lapsia sielläkin ja nuorimmaistamme on alkanut ihmetyttämään miksei isä koskaan ota heitä sinne ja hän ei pääse tutustumaan uuteen veljeensä...
      Tyttäreni oli jopa käynyt koululääkärillä keskustelemassa siitä kun isä ei välitä...

      Nyt hän käy terapiassa ja lääkäri kertoi,että tytön suurin ahdistus ja huolenaihe on se ettei isä välitä..

    • tyttö 16v

      isäni kuoli sydämen laajentumaan kun olin 7 vuotias. Se oli joulu 2000. Pahempaa joululahjaa minä ja kaksi vanhempaa siskoani emme olisi voineet saada. 2 seuraavaa vuotta on minulle täysin hämäriä enkä muista niistä oikeastaan mitään. Löysin muutama kuukausi sitten kuvan isästäni ja kannan kuvaa nyt mukana kännykän takakuoren välissä minne ikinä menenkin. Äitini löysi väkivaltaisen ja velkaantuneen alkoholisti miehen joka teki loppu lapsuudestani kamalan. muutama vuosi sitten noin 14 vuotiaana aloin viiltelemään ja juomaan mutta en näyttänyt sitä äidilleni. Pelkäsin hänen taas murtuvan ja alkavan juomaan. Nyt olen mielestäni viisastunut ja ymmärrän maailman paremmin kuin monet ikäiseni. Isäni säilyy muistoissani juuri sellaisena kuin tahdon hänet muistaa.

    • diipadaapaa

      päätin nyt kirjoittaa isän omaavana oman kokemuksseni, kun muut ovat kirjoittaneet vain isättömyydestään. Isä on ollut aina jonkinlainen osa elämääni, ja on edelleen. Pienenä oli kuulemma isin tyttö, vaikka itse en muista siitä ajasta paljoakaan. Isä on aina tehnyt todella pitkää päivää töissä joten harvoin näimme häntä, arkisin emme juuri ollenkaan, sillä hän lähti töihin ennen kuin heräsimme ja tuli kotiin kun oltiin jo nukkuumassa. Joskus isä luki ääneen tai nosti minut hartioilleen istumaan, tykkäsin niistä päivistä kun isä oli saikulla ja sain pitää hänet koko päivän. Kouluiässä vieraannuin isästä, isä tuntui etäiseltä ja pelottavalta, eikä hän osannut jutella minulle. En tiedä mistä tämä johtui, mutta isä on aina ollut hyvin sulkeutunut luonne. Murrosiässä aloin inhota isää, isä tuntui iljettävältä ja vastenmieliseltä, rumalta ja haisevalta olennolta. Myöhemmin terapeutit ovat tästä isä-suhteestani etsineet syytä minun "seksuaalikehitykseni vinoutumaan", homoseksuaalisuuteen. Nyt jo täysi-ikäisenä nään isääni silloin tällöin ja olemme löytäneet jonkinlaisen yhteisen kiinnostuksenkohteen, vasemmistopolitiikan. Isä tuntuu edelleen vieraalta ja merkilliseltä henkilöltä.

      • tyttö 15v

        Isäni ja äitini erosivat kun olin pieni vauva. Pienempänä isä halusi aina tavata minua tapaamisviikonloppuisin ja muistan pitkät automatkat isän luo viikonlopuksi. Äidilläni on ollut joitakin suhteita kun olin pieni, mutta ei oikeastaan mitään vakavaa, en muista ketään äidin miestä lapsuusvuosiltani. Isälläni sen sijaan oli useita tyttöystäviä, joista erään kanssa olin hyvin läheinen, hän oli minulle vähän niinkuin jotakin ystävän ja äidin väliltä, aina iloinen ja mukava. Sitten he erosivat ja isäni osti talon n. 20km päästä kaupungista, jossa asuin äitini kanssa. Nyt kun isä oli niin lähellä, vietin hänen luonaan paljon aikaa. Äiti ja isäkin olivat kavereita. Vietin isän luona paljon aikaa ja äitini ja siskoni, jolla kuitenkin on eri isä kuin minulla olivat siellä usein myös. Sitten äiti ja isä eivät enää puhuneet toisilleen, äitini ei halunnut nähdä isää, eikä suostunut edes viemään minua hänen luokseen vaan isän piti tulla hakemaan minut. Selitys pullahti äidistä ulos pian, minulla oli pikkusisko. Pikkusisko, joka, kuten minäkin, oli vahinko. En tietenkään silloin ymmärtänyt, miksei isäni halunnut tavata siskoani, vaikka minä kävinkin hänen luonaan usein. Minulle sanottiin vain, että siskoni on niin pieni, ettei hän mitään ymmärtäisi isänsä näkemisestä. Samoihin aikoihin aloin viettää enemmän aikaa kavereideni kanssa ja muutenkin kasvaa "isoksi", enkä enää niin paljoa ollut isäni luona. Viikonloppuja jäi väliin yhä useammin ja kesätkin kuluivat kaupungilla. Isä perusti oman firman ja kaikki hänen aikansa kuluikin sen parissa, viihdyin kyllä kesäisin hyvin pihassa olevalla lammella ja koiran kanssa peuhaten. Sitten isäni löysikin tyttöystävän, josta aluksi pidin kovasti. Hänkin oli mukava, jaksoi kuunnella minun juttujani, laulaa kanssani karaokea ja muutakin mukavaa. En kuitenkaan oikein tullut toimeen hänen lastensa kanssa, mutta viikonloppuisin saatoin joskus päästä käymään siten, että lapset olivat isänsä luona ja silloin sain viettää kahden lemppariaikuiseni kanssa aikaa. Muistan joskus, kun isäni riiteli tyttöystävänsä kanssa ja käski häntä häipymään talosta. Minä olin tietenkin kauhuissani ja yritin sitten rauhoitella näitä aikuisia. Isäni kysyi minulta, haluanko minä että hänen naisensa jää, ja vastasin tietysti että haluan. Tämän yön nukuin isän tyttöystävän kanssa ja olin niin onnellinen että hän jäi. Käynnit isän luona harvenivat kuitenkin pian, eikä isä soittanut kovin usein kävin kuitenkin noin kerran kuussa. Isällä oli kuitenkin nainen hänen elämässään, joka oli hänen kanssaan aina ja minä kävin siellä vain kerran kuussa. Tunsin miten etäännyin isästäni ja tajusin, etten enää ollut hänen elämänsä tärkein nainen. Käydessäni isäni luona, en tehnyt enää mitään muuta kuin leikin hänen tyttöystävänsä lasten kanssa. Olin aina surullinen, enkä oikein viihtynyt enää siellä. Käynnit harvenivat taas. Sitten sain tietää, että isäni tyttöystävä oli raskaana. Jotenkin se vain oli sellainen shokki. Minä olin aina ollut isin pikkutyttö, hänen "elämänsä paras virhe". Ja nyt isä sai lapsen, jota hän oli oikeasti halunnut. Olin jo silloin aivan varma, että isä ei enää halunnut minua, mihin hän minua tarvitsisi. Minä olen aina ollut todella huomionkipeä ja suoraansanoen rasittava tapaus. Tavallaan ymmärrän isääni, sillä en itsekään pidä itsestäni. Silti olen todella katkera siitä, että minä en ole hänelle tärkeä. Viimeisin kerta, kun isäni soitti minulle ja pyysi minua käymään luonaan, oli tämän "Suskun" kastajaisjuhla, sen juhlan jälkeen olen nähnyt isääni kahdesti. Ja tämä juhla oli puolitoistavuotta sitten. Isä ei ole soittanut minulle aina edes syntymäpäivinäni, viimeisen kolmen vuoden aikana. Koulu on mun elämässä ainut asia mistä olen ylpeä ja isä tietää sen. Kuitenkaan hän ei ole soittanut ja kysynyt minkälaisen todistuksen olen saanut. Kaipaan isää, mutta sitä isää jonka joskus tunsin, ei ole enää olemassa. Mies joka asuu talossa, jonka isäni joskus osti, ei välitä minusta. Kun olin pieni, isä sanoi, että olen hänen elämänsä tärkein tyttö, hän rakastaa minua ja se ei ikinä muutu. Taisi olla vale sekin. Joskus olen huutanut hänelle vihaisena, että miksei hän soita minulle. Koska hän maksaa naurettavan pienen (saldorajallisen) puhelinlaskuni, on kuulemma minun velvollisuuteni soittaa hänelle. Ainut poikkeus on minun syntymäpäivänäni, jos hän sen muistaa. Sanoisin, että tämä on vaikuttanut minun elämääni ainakin siten, että olen todella mustasukkainen minulle läheisistä ihmisistä mm. omista kavereistani muille kavereilleni. Pahoitan mieleni jos kaverini eivät odota minua kun lähdetään, esim. liikuntatunnille. En odotakaan, että he voisivat tietää milloin minulla on sellainen päivä, jolloin kaipaan heidän seuraansa kipeästi, sillä joskus haluankin kuljeskella enemmän yksinäni. Kuitenkin aina jos minut suljetaan porukasta ulkopuolelle, tunnen tulleeni petetyksi. Yhdistän tämän isääni ja siihen miten hän on hyljännyt minut. Olen myös viehättynyt itseäni huomattavasti vanhempiin poikiin tai nuoriin miehiin. Tajuan itsekin, että se on todella typerää ja miten vaarallista on kuljeskella esim. öisin vanhempien jätkien kyydissä. Tämän läheisyyden ja turvan hakemisen tiedän myös johtuvan siitä, että kaipaan sitä turvallista hahmoa elämääni. Minulle on myös usein vaikeaa ottaa muut ihmiset huomioon ja vaadin paljon muilta ihmisiltä. Olen usein ilkeä muille ja työnnän ihmisiä luotani varsinkin silloin kun kaipaan lohdutusta. Minulle on sanottu, että olen kamala ihminen ja olen itsekin usein sitä mieltä. Kai suhteeni isääni ja äitiinikin on tehnyt minusta jonkinsortin tunnevammaisen idiootin. Enkä ole varma, onko minulla lupaa olla heille vihainen, kukaan ei koskaan kertonut.


    • kuka oon?

      en ole isääni nähnyt IKINÄ.äidilläni oli miesystävä 15 v,erittäin huono ja ahdistava "viikonloppusuhde".en tullut edes toimeen miehen kanssa eikä hän ollut kiinnostunut minusta.kun olin 15 hän teki itsemurhan..eli hyvää parisuhdemallia en ole ikinä saanut mistään ja sehän vaikuttaa myös omiin ihmissuhteisiini.en osaa luottaa kehenkään,miesten kanssa on vaikea elää.homma usein kaatuu omiin ahdistuksiini.olen myös ollut suhteissa ,joissa olen ollut aivan alistettuna ja tyytynyt osaani vailla tietoa paremmasta.nyt saatuani oman tyttären(5kk.)asia on taas "auennut "ja olen toisinaan kovinkin ahdistunut.muutenkin olen mielialalääkityksellä ja mieliala heittelee silti ylösalas monta kertaa päivän aikana.koen että itsetuntemuksestani puuttuu iso pala kun entiedä kuka toinen vanhempani on.ja vaikka omalla lapsellani on rakastava ja huolehtiva isä,nään silti tulevaisuuteni yksinhuoltajana vaikka niin toivoisin että näin ei kävisi.kärsin myös separaatioahdistuksesta,minulla on siis valtava hylätyksitulemisen pelko ja ainainen riittämättömyydentunne,koen olevani kaikkia huonompi.ajattelen että mieheni saisi kenet vaan paremman ja hauskemman javapaantuneemman.elän liikaa muiden hyväksyntää hakien.olen suunnitellut isäni tapaamista(tiedän hänen osoitteensa)mutta se on vaikeaa sillä eihän hän ole minua halunnut tavata,ja pelkään miten kestän kohtaamisen.äidin tyttönä olen aika yliherkkä ja arkakin.toivoisin kaikkien lasten saavan hyvän miehen mallin,jos ei omasta isästä niin vaikka äidin miesystävästä,isoisästä(minulla ei ollut )ta jostain muusta aikuisesta.että osaisi arvostaa itseään naisena/mihenä.

    • näkyi

      Isä matkusteli aina työmatkoilla ja elämäni ensimmäiset 7 vuotta näin isää kerran vuodessa. Sen jälkeen isä tuli suomeen takasin töihin yhdeksi vuodeksi kunnes lähti taas työskentelemään ulkomaille, eli en ole isää paljoa nähnyt. Onhan isän läsnäolon puute jättänyt tyhjän paikan sydämeen. Aina aamuin ja illoin toivoin että isä olisi aamias pöydässä odottelemassa ja toivottamassa hyvää koulupäivää.

    • kaivain

      Minun "isäni" oli olemassa koko lapsuuteni, mutta heti veljeni synnyttyä hän katosi. Nyt tiedän, loppuun 50-w., että ikäni kaipasin kovasti isää ja veljeä. He olivat molemmat toisenhenkisiä kuin minä. Isäni opetti veljeni ilkkumaan minulle ja tekemään kiusaa itsensä poissaollessa. Sitten palattuaan pieksi jos olin vastannut veljeni kiusantekoon. Lopulta sain selkääni veljeni tekaistujen ilmiantojen vuoksi. Minä olin tässä perheessä yksin, mustalammas, kuin toisaalla mainitsin. En osannut olla mitenkään, että ei tulisi sanomista. Kauan yritin ja lopetin. Hyvä ei ollut sekään. Nyt patarummut soi selän takana, eikä niihin voi vastata saati puolustautua.

    • petria-l

      Läsnäolo.Eli se että hän olisi kuulunut elämääni.

    • jokuvaa6

      oli juu mutta ei mitenkaan lasna, jalkaa murtunut jne lyomista, huutoa tai sellaista raivoamista etta pelkaisin.. en tieda millainen ihminen siella sisalla oli, muutakun, paha narsisti joka sittemmin minustakin tullut. sairas mieli, se johtuu pitkasta stressista ja traumoista ja yksinaisyydesta, kaikenlisaksi aina ollut yksin ilman kavereita, se etta olisi ollut isa olisi ollut jonkunlaisen kaveri. no eipa sita sillon ollut.
      aloitin paihteet jo lapsena, alle 15v. ja tamanvuoden puolella saanut viimein lopetettua, nyt vajaa 30vuotias. ilman isahahmoa, vaikuttaa paljon. jos lapsi tekee virheita ja vaarin, ne pitaa kertoa oikeiksi, ei hakata ja huutaa..
      jakselkaa, kyl se siit! joko spyyke pettaa tai joillain se vahvistuu.
      itsella pettanyt ja pahasti, ainoastaan pahteilla saan paani kuntoon.
      Yritappa siina sitten olla selvinpain kun ei saakkaan enaan ajatuksia sivuun..
      vittumainen oravanpyora :)

    • Isätön

      Minun Isäni kuoli kun olin 3 vuotias, äitini ja isäni erosivat kun olin 1 vuotias. Sen jälkeen äidilläni ei ole ollut kunnollista parisuhdetta ja näin ollen minulla ei ole koskaan ollut isä hahmoa. Olen itse poika ja olen aina hakenut isä hahmoa läheltäni. En tiedä oikein miten ollaan mies, olen elänyt feministisessä taloudessa ja välillä on tuntunut, et naiset ovat pyrkineet luomaan minusta täydellistä miestä. Lapsuudessani äitini ja mummoni kielsivät minulta kaiken mikä olisi ollut minusta hauskaa ja poika maista. Tosin myös taloudellisista syistäkin en ole voinut harrastaa tiettyjä miehisiä lajeja esim. jalkapalloa ja lätkää. En pidä kalastamisesta, urheilun katsomisesta taikka moottori ajoneuvoista. En juo en polta sillä se on hyvin juurutettu mieleeni etten saa tehdä sitä. Koen sen synniksi. Elämässäni ei ole ollut minkään laista mies hahmoa sen takia ihanoin vaikutus valtaisia miehiä julkisuudessa ja historiastamme. Jos jonain päivänä minulla on lapsia en tiedä miten olisin heille kunnollinen isä. Voi tosin olla et silloin saatan olla hyväkin isä, kun pyrin tekemään niitä asioita mitä minun isäni ei koskaan voinut tehdä. Pyrin kulkemaan täysin eriä reittiä kuin isäni.

      • Haaveita vain

        Mulla oli kaksi haavetta. Saada kerran halata isää ja toinen ehkä suurempi haave on ottaa syliin se pieni tyttö (minä) joka 5- vuotiaana menetti isänsä kuolemalle jouluaattona. Nyt kun olen jo yli 50 olen alkanut haaveilla adoptioisästä..


    • JJ

      KYLLÄ ON

    • mimis

      En olen ikinä nähnyt isääni.
      Suvussamme tämä puheenaihe on aina ollut kielletty.
      Isäpuoli minulla on ollut 3-vuotiaasta asti ja on edelleen, nyt 3-kymppisenä.
      Olen aina miettinyt isääni. Pikkutyttönä kuvittelin hänen olevan kuningas jostain kaukaisesta maasta ja hakevan minut kotiin joku päivä. Nyt toivoisin saavani häneen yhteyden sillä olen juuri saanut esikoiseni ja mietin mistä hänen ulkonäkönsä periytyy, onko hänellä perinnöllisiä sairauksia, kuinka selitän hänelle että isäpuoleni ei ole hänen oikea ukki ja miten toinen puoli sukuani on jossain kadoksissa.

      Äidin kanssa välit ovat aina olleet huonot.
      Minulle ei ole koskaan kerrottu lähtikö isä vai pakotettiinko hänet lähtemään. En ikinä voi antaa anteeksi äidilleni tätä asiaa, sillä epätietoisuus on kaikista pahinta. Monesti olen miettinyt, miksi minulle ei olla sanottu että isäni on kuollut, silloin minulla olisi ollut selitys enkä olisi tuntenut itseäni hyljetyksi ja petetyksi.

      Itse olen tapaillut miehiä jotka ovat aina pettäneet. Tai suhteen syventyessä paljastuukin että heillä on toinen perhe jossain. Kokemuksen mukaan kaikki miehet pettää ja jättää ja särkee sydämmen siinä samalla. Nykyinen mies on kiltti mutta silti olen varma että sekin päivä tulee jolloin todellisuus paljastuu minullekkin.

      Kyllä, isättömyys on vaikuttanut elämääni suuresti.

    • Isän poika

      Kuoli tapaturmaiseti kun olin 13.

      Luulen että elämästäni olis tullut kovin toisenlainen ilman tätä menetystä.

      40 vuotta myöhemminkin edelleen ikävä.

    • Isä, mikä isä?

      Vanhempani erosivat kun olin 5 ja sen jälkeen en nähnyt isääni. Äiti puhui hänestä aina pahaa ja muistan kun näin heidän pelottavat riidat kotona ja autoissa ja kylissä ollessamme. Muistan ne vieläkin ja olen 49. Kun kasvoin yksinhuoltaja äidin kanssa hän kiitos vaan usein toi miehiä kotiin baareista kännissä ja minä piiloskelin kaapeissa etteivät he minuun koskisi. Valehtelin aina missä ja mikä isäni muka oli. Usein mielikuvituksessani hän oli rikas meri kapteeni joka ei ollut paljon kotona. Me asuimme todella köyhästi, meillä ei ollut edes kuumaa vettä kotona ja vessa jossa ei ollut lämmitystä joten elimme vaille paljoa. Äiti teki joskus 3 eri työtä ja minä opin pitämään itsestäni huolta jo pienestä. Hänen mies ystävänsä niin kutsutut heivasin ulos heti kun vaan mahdollista tein kaikkeni sen eteen että äidillä ei olisi ketään muuta kun minä.
      menin naimisiin 17 vuotiaana melken 18 ja 6 vuotta vanhemman miehen kanssa joka oli valehtelija erosimme muutaman vuoden päästä ja sen jälkeen joka ikinen mies on ollut valehtelija minun elämässäni. En osaa arvostaa itseäni ollenkaan enkä tiedä miten miesten pitää olla ja miten niitten kanssa. Seksi minulle on vähän kun pornoa siihen ei tarvita tunteita.
      Isän ja miehen puute elämässä vaikutti kaikkeen kasvaessani ja myös loppuelämässä. En ikinä tuntenut sitä turvaa jota kuvittelen mitä isä lapsi suhteesta tulee ja varsinkin kun minulla oli heikko äiti joka alkoi juomaan loppujen lopuksikin. Tyttö tarvitsee hyvän isä suhteen että osaa valikoida oikein elämässään ja tietää miten itseään pitää kohdella. Minä annoin miesten kohdella minua miten vain ja niin he tekivätkin. Minusta myös tuli uhoava koska kotona ei ikinä ollut vahvaa auktoriteettia pistämään rajoja. Jotenkin kuvittelen että isä ehkä sen olisi tuonut kotiin?

    • kapinanhajuinen

      Äitini basta odotti minua. Olen nyt 15-vuotias. Kun olin noin 3kk tuli elämääni isäpuoleni. Hän on siis minulle ollut aina kuin isä. Minulle valehdeltiin 12-uotiaaksi asti että isäpuoleni on oikea isäni. Osasin kyllä aavistaa ettei se ole totuus mutta sen kuuleminen toisen suusta sattui. Varsinkin kun sain kuulla sen känniseltä isäpuolelta, hänellähän kehittyi alkoholiongelma josta ei ole päässyt vieläkään pois. Muutimme perheen kanssa kaksi vuotta sitten hänen luotaan. Se vaikutti että minulle valehdeltiin; miksi? Olen katkera. Miksi isä lähti? Tottakai isäpuoleni on minulle tärkeä, mutta se tuskan määrä mitä alkoholi aiheutti.Miksi en saanut sitä alkuperäistä vaan minulle annettiin tuollainen juoppo? Miksi minä? Tämän asian vuoksi myös sairastan masennusta ja olen syönyt kolme vuotta siihen lääkkeitä. Myös toinen kauhea asia mikä silloin tuli vastaan kun sain tietää: sisarillani on eri isä. Se on rankkaa ja vieläkin mietin asiaa joka ikinen päivä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1733
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1350
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1148
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      52
      969
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      77
      937
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      870
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe