SLE

väsynyt<<<<<

Mitkä kaikki oireet voi laittaakkaan SLEn piikkiin?
Joka paikkaa kolotaa ja särkee. Sairastan ainakin SLE tä, mutta lisäselvityksiä tehdään.
Minulla särkee hampaita, ikeniä.
Häiritsevää pistelyä ohimoilla päänahassa ikenissä...
Silmät on kankean tuntoiset, ja jomottaa silmän takaa.
Leukaniveliä ja leukaluita juilii ikävästi...
Kuuluuko tämmöset oireet SLEhen?
Minulla on myös ne perinteiset oireet, nivelkivut, valkosormisuus, tumavasta aineet, väsymys.

Ja tuosta väsymyksestä, se on niin sanoinkuvaamattoman voimakasta, että minusta ei ole nykyisin mihinkään! Kartan sosiaalisia tilanteita, koska en jaksa pitää itseäni koossa.
Onko tähän väsymykseen lääkettä? Helpottaako koskaan?

23

17598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väsynyt<<<<<

      Kuuluuko SLEhen tuntohäiriöt? Minulla on kasvoilla tunnoton alue. Paraneekohan tämä koskaaan, vai onko tähän vain totuttava?

      • siiri6

        Minullakin vastaavanlaisia oireita, toki en tiedä mitkä tarkalleen kuuluvat sle:hen vai onko muuten vaan.
        Tuulella tai kylmällä alkaa särkeä hampaita , leukaluita. Viime vuonna kun sle:n niveloireet olivat pahat, myös leukanivelet kipeytyivät ja ne olivat jäykät, vihlovat, särkevät.Minulla myös migreeni ja kun tulee kohtaus(jota nykyään on onneksi harvoin)alkaa särkeä oikean silmän takaa. Aluksi kun söin oksikloriina tuli myös äkillisiä silmäkipuja ja lievä valoherkistymistä. se meni aikanaan ohi.
        Olen lukenut myös tuntohäiriöistä sle-potilailla.Minulla lähinnä varpaissa. Väsymys on välillä aivan hallitsematonta.
        Parhaiten pystyn hallitsemaan väsymystä kuntoilemalla varsinkin ulkona ja pitämällä itseni fyysisesti erittäin hyvässä kunnnossa. Riittävä uni on tärkeää. Ja tietysti peruslääkitys kohdalleen.


      • Amalia
        siiri6 kirjoitti:

        Minullakin vastaavanlaisia oireita, toki en tiedä mitkä tarkalleen kuuluvat sle:hen vai onko muuten vaan.
        Tuulella tai kylmällä alkaa särkeä hampaita , leukaluita. Viime vuonna kun sle:n niveloireet olivat pahat, myös leukanivelet kipeytyivät ja ne olivat jäykät, vihlovat, särkevät.Minulla myös migreeni ja kun tulee kohtaus(jota nykyään on onneksi harvoin)alkaa särkeä oikean silmän takaa. Aluksi kun söin oksikloriina tuli myös äkillisiä silmäkipuja ja lievä valoherkistymistä. se meni aikanaan ohi.
        Olen lukenut myös tuntohäiriöistä sle-potilailla.Minulla lähinnä varpaissa. Väsymys on välillä aivan hallitsematonta.
        Parhaiten pystyn hallitsemaan väsymystä kuntoilemalla varsinkin ulkona ja pitämällä itseni fyysisesti erittäin hyvässä kunnnossa. Riittävä uni on tärkeää. Ja tietysti peruslääkitys kohdalleen.

        Minulla on joskus 1980-luvula tutkittu josko olisi SLE. Ei diagnositu muuta kuin epäselvät nivelkivut ja moni-ilmeinen valoherkkyysihottuma.
        Sitten 1992 tehtiin selkärankareumasta dg. Sekin vaihtui kaksi vuotta sitten nivelpsoriksi.
        Nyt lisääntyneiden iho-oireiden vuoksi tutkittiin vuodenvaihteessa sitä, olisiko SLE. Ei tehty siitä diagnoosia, mutta iho-vaivat nimettiin DLE:ksi(koepalat otettiin). On perhosihottuma, vartalolla ihomuutoksia ja valoihottuma. En kestä aurinkoa ja myös voimakkaat loistevalot pahentavat poskien ja nenän ihoa. Iriittejä on silmissä ollut. Väsymys on joskus käsittämätöntä ja välillä tuntuu että ei millään jaksaisi lähteä töihin.
        Hampaita, ikeniä ja leukaluita särkee talvella ja ne ovat jäykät. Kipuja on useissa nivelissä, lonkissa ja selässä kivut pahimmat. Aamujäykkyyttä on. Päkiät astuma-arat. Saunassa en voi käydä. Jos erehdyn, niin parin tunnin päästä iskee kivut ja jäykkyys.

        Nyt olen ollut sairaslomalla muutaman viikon ja viikon päästä kokeilen paluuta työhön. Vielä pari viikkoa oli apuna kyynärsauvat.

        Lääkityksenä on Salazopyrin, Celebra ja Trexan. Ikää 55 v. Fyysisen kunnon ylläpitäminen on välttämätöntä. Ulkona liikkuessa on suojattava iho auringolta ja myös käytettävä tehokkaita suojavoiteita.

        Tsemppiä kohtalotovereille. Minulla on sellainen tunne että joskus vielä tulee SLE-dg, sillä kaikki niveloireet puoltavat sitä. Tuo DLE kuuluu samaan sairausryhmään kuin SLE, mutta siinä vain tauti iholla.

        Minua on tutikittu vuodesta 1977.


    • SLE

      Millainen peruslääkitys sinulla on? Onkohan lääkitys ihan kohdallaan, jos oireita on noinkin paljon? SLE on hyvin moninainen sairaus ja aiheuttaa joissain tapauksissa sairastajalleen hirmuisesti päänvaivaa. Reumälääkkeet kehittyvät tällä hetkellä kovaa vauhtia ja tuovat nopeita ja hyviä hoitotuloksia.

    • toinen väsynyt

      Minulla ollut samankaltaisia oireita useamman vuoden, Koen että minulle väsymys tulee ajoittain kipujen häiritsemästä yöunen puutteesta. Töihin lähteminen on useimpina aamuina todella vaikeaa koska ei jaksa toisten kanssa, kun oma olo ja olemus on niin väsähtänyt. Minulle ei ole kukaan tuosta sle:stä maininnut, täytyy alkaa tutkimaan. Hampaista on löytynyt reikiä paikkojen alta ja aiemmin juurihoidettu hammas tulehtunut, sitä hoidetaan. Olo on viime päivinä ollut hieman parempi. Jaksamista sinulle, jatkuva kipu ja väsymys on rankkaa. (Itse jaksan, kun koitan ajatella että ehkä huomenna on parempi päivä ja apu löytyy.)

      • carina 2

        Sain -99 sle diagnoosin ja ½ v:n hoitojakson jälkeen sairaus "hylkäsi" minut,vain ajoittaista nivelkolotusta on ollut.Kunnes n. puoli vuotta sitten toinen lonkka alkoi oireilla,kohta perään toinen ja nyt alkaa olla polvetkin sökönä.Olen väsynyt ja perhekin alkaa huomautella että olen hajamielinen,poissaoleva ja aina väsynyt.Selkää ja lonkkia tutkitaan mutta vasta tänään tuli mieleen,että olisiko sle aktivoitumassa?Olen kuvitellut,että vika olisi alaselän nivellaskeumassa.Olen aika hoitokielteinen...en haluaisi lääkkeitä kuin pakosta-etenkään kortisonia...milläs teitä muita hoidetaan???Onko sun,joka mainitsit etenkin lonkat ja selkäkivut ne kivut sellaisia jäytäviä, jotka ei anna kauan nukkua samassa asennossa? Joskus voin nukkua selällään koko yön, mutta yleensä vartin välein joudun vaihtamaan asentoa-lepää siinä sitten.Anyway-kaikkea hyvää teille muillekin kärvistelijöille =)


      • siiri6
        carina 2 kirjoitti:

        Sain -99 sle diagnoosin ja ½ v:n hoitojakson jälkeen sairaus "hylkäsi" minut,vain ajoittaista nivelkolotusta on ollut.Kunnes n. puoli vuotta sitten toinen lonkka alkoi oireilla,kohta perään toinen ja nyt alkaa olla polvetkin sökönä.Olen väsynyt ja perhekin alkaa huomautella että olen hajamielinen,poissaoleva ja aina väsynyt.Selkää ja lonkkia tutkitaan mutta vasta tänään tuli mieleen,että olisiko sle aktivoitumassa?Olen kuvitellut,että vika olisi alaselän nivellaskeumassa.Olen aika hoitokielteinen...en haluaisi lääkkeitä kuin pakosta-etenkään kortisonia...milläs teitä muita hoidetaan???Onko sun,joka mainitsit etenkin lonkat ja selkäkivut ne kivut sellaisia jäytäviä, jotka ei anna kauan nukkua samassa asennossa? Joskus voin nukkua selällään koko yön, mutta yleensä vartin välein joudun vaihtamaan asentoa-lepää siinä sitten.Anyway-kaikkea hyvää teille muillekin kärvistelijöille =)

        minäkin oli aluksi hoitokielteinen ja pitkään kielsin koko sairauden olemassaolon. Riittävän pitkän kipujakson jälkeen aloin uskoa. Vaihtelevan pituisia jaksoja käytin kortisonia ja kipulääkkeitä. lisäksi kokeiltiin peruslääkkeistä trexania, oksiklorinia, sandimmuunia. sandimmuun ei sopinut eikä auttanut. lääkehoitdon tueksi sain fysioterapiaa ja sitkeän venyttelyn jälkeen aloin vihdoin voimaan paremmin ja tuli jopa oireeton vaihe. kokeilin jättää pois trexanin ja oksiklorinin ja taas oireet palasi. vuosia jatkuvien pitkällisten kipujen jälkeen yöuni muutui herkäksi ja katkonaiseksi. aivotoiminta oli ihan nollassa. Pakko oli ottaa nukahtamislääkkeet avuksi. se selvästi auttoi normaalia elämää kaikin puolin. Toki siitä jäi jäljelle ilmeinen riippuvuus, koska en nuku lainkaan ilman lääkettä. mutta elämä on ollut niin kivuliasta ja vaikeaa, että sen jälkeen otan ilolla lääkettä jos sen turvin voin viettää normaalia elämää. ei täysin oireetonta, mutta elämisenarvoista, työkykyistä. tämä sairaus vaatii itseltä kovaa panostusta itsensä hoitamisessa. hyvä fyysinen kunto on erittäin tärkeää.


      • "alkuperäinen"
        siiri6 kirjoitti:

        minäkin oli aluksi hoitokielteinen ja pitkään kielsin koko sairauden olemassaolon. Riittävän pitkän kipujakson jälkeen aloin uskoa. Vaihtelevan pituisia jaksoja käytin kortisonia ja kipulääkkeitä. lisäksi kokeiltiin peruslääkkeistä trexania, oksiklorinia, sandimmuunia. sandimmuun ei sopinut eikä auttanut. lääkehoitdon tueksi sain fysioterapiaa ja sitkeän venyttelyn jälkeen aloin vihdoin voimaan paremmin ja tuli jopa oireeton vaihe. kokeilin jättää pois trexanin ja oksiklorinin ja taas oireet palasi. vuosia jatkuvien pitkällisten kipujen jälkeen yöuni muutui herkäksi ja katkonaiseksi. aivotoiminta oli ihan nollassa. Pakko oli ottaa nukahtamislääkkeet avuksi. se selvästi auttoi normaalia elämää kaikin puolin. Toki siitä jäi jäljelle ilmeinen riippuvuus, koska en nuku lainkaan ilman lääkettä. mutta elämä on ollut niin kivuliasta ja vaikeaa, että sen jälkeen otan ilolla lääkettä jos sen turvin voin viettää normaalia elämää. ei täysin oireetonta, mutta elämisenarvoista, työkykyistä. tämä sairaus vaatii itseltä kovaa panostusta itsensä hoitamisessa. hyvä fyysinen kunto on erittäin tärkeää.

        Minulla oli lääkityksenä oxiklorin, kortisoni ja adalat. Kivut asettuivat aika hyvin. Tällähetkellä, nyt muutaman viikon ollut lääkkeenä vain oxiklorin, ja nyt alkaa taas kipujen aalto palata.
        Oliko se sitten kortsoni, joka minut välillä lähes paransi. Mene ja tiedä!? Reumahoitaja vain suositteli kortisonin lopettamista, että sitä ei ole tarpeen jatkuvasti käyttää, vain silloin, kun kivut ovat todella haitalliset.

        Väsymys on onneksi näin valoisuuden myötä paljon vähentynyt, mutta entiselläni en ole. Kyllä väsyttää, ja olen niin saamattomana.

        Neurolgille odottelen nyt aikaa. Jos saisi jotain selvyyttä näihi tunto ongelmiin.


    • tietokone

      Minulla on sle.dle ja eriittäin vaikea valolallergiajal ja lisäksi vielä sjögrenin syndrooma..Joudun pitämään uv-säteilyä ehkiseviä vaatteita 10 kk vuodessa. vammaispalveluna olen saanut uv-säteilyä estävät rullaverhot. asun järven rannalla,joteen vietän kesästäni suurrimman osaa aikaa mieheni kotitalossa,jonne on n.40 km matkaa,mieheni tuo mulle ruokaa ja jos yksityisyrittäjä pyystyy,viettää mun luona jopa yön. väsymys on hirveä,nukun vähintään 14 tuntia putkeen. Olemme uusioperhe,joten mua luultiin laiskaksi!!! Vieläpä nivelrikko iski nilkkoihin,polviin, ja niitä varjellessa tuli kukumat selkään! On mun reuma/sisätautien ylilääkäri ihmeissään. Aiok kokeilla uutta piikkilääkitystä,jos se auttais. En taitanu mainita,että piikillä mun täytyy ottaa myös B-12 vitamiini. Tsemppiä ,eiköhän pärjätä!!!!!

    • äitikkä

      Ekös sle:n kylkiäisinä voi tulla sjögrenin oireyhtymä, jossa mm. kolmoishermosärkyä. Itse kärsin siitä, neurologini ei vaan suostu lähtemän tutkimaan asiaa, kun 3 vuotta sitten infektiopolilla tutkittiin jo sle:n mahdollisuutta, sieltähän löytyi tumavasta-aineista selvä positiivinen tiitteri. Mutta muut labra kokeet ei sitten osoittanut tähän suuntaan. Nyt voisin sanoa, että iso osa noista sle:n kriteereistä täyttää, paitsi nuo 3 vuoden takaiset tutkimustulokset. Pitääköhän mennä yksityiselle että ne tulisi tutkittua uudelleen, kun oireetkin on huimasti roihahtanut sen jälkeen....

      • ikikipuilija

        Olen sairastanut lapsesta asti Sle:tä, vaikka eihän sitä diagnisoitu vasta kun olin yli 20-vuotias.Kaikki esim.sepelvaltimotukokset (3 kpl) sanottiin johtuvan Sle:stä.Olen sairastanut esim.aivokalvontulehduksen, aivoinfarktin jne. Nyt minulta otettiin pois kortisoni vaikka keväällä todettiin myös fibromyalgia.Kaiken lisäksi täytyy syödä myös marevaania, joten en voi syödä Buranaa, joka olisi minulle hyvä kipulääke.Olen erittäin kivulias ja kierteessä, jossa lihon (hengitysvaikeudet) koska en voi liikkua tarpeeksi.Minulla on todettu myös hermo-ongelmia jaloissa ja nekin ovat nyt liikkumisen esteenä.Kysyisinkin onko kukaan saanut biologisia lääkkeitä sle:hen ja olisiko joku muu solusalpaaja parempi kuin Azamun?


      • reimunkirjava
        ikikipuilija kirjoitti:

        Olen sairastanut lapsesta asti Sle:tä, vaikka eihän sitä diagnisoitu vasta kun olin yli 20-vuotias.Kaikki esim.sepelvaltimotukokset (3 kpl) sanottiin johtuvan Sle:stä.Olen sairastanut esim.aivokalvontulehduksen, aivoinfarktin jne. Nyt minulta otettiin pois kortisoni vaikka keväällä todettiin myös fibromyalgia.Kaiken lisäksi täytyy syödä myös marevaania, joten en voi syödä Buranaa, joka olisi minulle hyvä kipulääke.Olen erittäin kivulias ja kierteessä, jossa lihon (hengitysvaikeudet) koska en voi liikkua tarpeeksi.Minulla on todettu myös hermo-ongelmia jaloissa ja nekin ovat nyt liikkumisen esteenä.Kysyisinkin onko kukaan saanut biologisia lääkkeitä sle:hen ja olisiko joku muu solusalpaaja parempi kuin Azamun?

        Olen sairastanut vaikeaa SLE reilut 15 vuotta, nyt olen saanut benlysta-infuusiota kohta pari vuotta peruslääkkeitteni lisäksi. Vointi on ajoittain parempi kuin aikoihin, mutta hankalia päiviä viikkoon silti vielä mahtuu.
        Kortisonia minäkin syön edelleen päivittäin ja itse olen aina ajoittain hieman vähennellyt sen määrää, niin heti on kroppa ilmoitellut kaikenlaisin "lisäoirein" tarvitsevansa lisää kortisonia!
        Solunsalpaajista olen kokeillut vaikka mitä...olen tullut allergiseksi terxanille ja muut tekevät niin kuvottavan olon etten nää siinä mitään järkeä - nyt syön elinsiirtopotilaille annettavaa mykofentaliittia(heh... en osaa kirjoittaa)!


    • 100µg

      http://blog.vitamindcouncil.org/2012/12/29/vitamin-d-helps-control-lupus-says-new-randomized-control-trial/

      10 ng/ml = 25 nmol/L

      50 ng/ml = 125 nmol/L


      Yhdysvaltain endokrinologien yhdistys The Endocrine Society on julkaissut uuden seerumin D-vitamiinin viitearvon 75–150 nmol/l.

      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana EFSA pitää nyt 25 µg ja 1–10-vuotiaiden 50 µg päivässä. Suomalaiset lastenlääkärit vaativat suosituksen nostamista 100 µg:aan. Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.


      Suomasitem keskiarvo on alle 50 nmol/l ilman korvushoitoa ja aiheuttaa sairauksia.

    • 100µg

      D-vitamiinin vaikutukset ihmisen terveyteen saattavat olla huomattavan laajat, Oxfordin yliopiston geenitutkimus vihjaa. Sen mukaan D-vitamiini vaikuttaa mm. MS-tautiin, nuoruustyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin liittyviin geeneihin sekä yli 200 muuhun geeniin.

      Genome Research -lehdessä tutkijat kertovat DNA-sekvensoinnin avulla löytäneensä ihmisen genomista 2 776 paikkaa, joihin D-vitamiinin reseptoriproteiini sitoutuu, ja havaitsivat niiden kasautuvan monien autoimmuunitauteihin liittyvien geenien lähettyville. Havainto viittaa siihen, että D-vitamiini saattaa vaikuttaa mm. SLE-taudin (systeeminen lupus erythematosus), nivelreuman ja useiden syöpien syntyyn.

      Tutkijat havaitsivat lisäksi D-vitamiinin vaikuttavan huomattavasti 229 geenin aktiivisuuteen, joista mm. IRF8-geeni on yhdistetty MS-tautiin ja PTPN2 nuoruustyypin diabetekseen ja Crohnin tautiin.

      Tulosten käytännön merkitys on vielä epäselvä, mutta ne vahvasti viittaavat siihen, että D-vitamiini vaikuttaa hyvin monien sairauksien kehittymiseen.

      Uutispalvelu Duodecim


      D-vitamiini on tärkeä SLE-potilaille
      Systeemisen lupus erythematosuksen vakaviin komplikaatioihin kuuluvat verisuonitukokset, jos potilaalla on fosfolipidivasta-aineita. Italialaiset tutkijat vertasivat 115:n fosfolipidivasta-ainepositiivisen potilaan ja 128 terveen verrokin veren D-vitamiinipitoisuutta.

      SLE-potilaiden D-vitamiiniarvot olivat merkitsevästi pienemmät kuin terveiden. Kun tarkasteltiin erikseen potilaita, jotka olivat kärsineet trombooseista, todettiin heillä vielä muita potilaita merkitsevästi pienemmät D-vitamiinipitoisuudet. Arviointia voi vaikeuttaa se, että SLE-potilaiden kehotetaan välttämään auringonvaloa. (Andreoli L ym. Lupus 2012;21:736)

      Yhdysvalloissa tutkittiin veren D-vitamiinipitoisuuden vaihtelua 46 SLE-potilaan sairauden aktivoitumisvaiheiden yhteydessä. Vaaleaihoisilla sairaus aktivoitui useimmiten pimeänä vuodenaikana. Aktivoitumista edelsi merkitsevä D-vitamiinipitoisuuden vähentyminen. Valoisana vuodenaikana tapahtuvaan aktivoitumiseen D-vitamiinipitoisuus ei vaikuttanut selvästi. Aktivoitumisvaiheet olivat harvinaisia potilailla, joilla pitoisuus oli suuri koko vuoden. (Birmingham DJ ym. Lupus 2012;21:855)

    • 100µg
    • myyrä

      Kannattaa ottaa huomioon myös borrelioosin mahdollisuus, silloin kun kipu on "paikasta toiseen hyppäävää", paikkaa vaihtavaa, vaeltavaa. Myös polttelut ja tunnottomuudet eri puolilla kehoa voivat viitata borrelioosiin. Samoin pistelyt iholla, myös ihottumaa esiintyy, samoin "paineen tunnetta" esim. päälaella, niskajäykkyyttä, migreeniä, lämpöilyä tai alilämpöilyä. Voimakas väsymys, "aaltoilevat" sairausjaksot kuuluvat nekin borrelioosiin. On syytä huomioda, että borrelioosin mukana tulee käytännössä aina myös sivuinfektioita, kuten anaplasmaa, mykoplasmaa, babesiaa, bartonella, riketsiaa..satoja lajikkeita. Suomen vasta-ainetesteillä ei voida luotettavasti poissulkea borrelioosia, eikä sivuinfektiota. Ne ovat epäherkkiä, ja epätarkkoja, ja borrelioosi on äärimmäisen älykäs piiloutuja/muuntautuja. On hyvä tuuria, jos se sattuu haaviin. Vasta-ainetestit ovat ristirektiokokeita, tarkoittaen siis sitä, että samalla testillä tutkitaan samalla kertaa useita muitakin bakteereja, ei pelkästään borrelioosia. Jos lääkärisi sanoo, että "borrelioosi on poissuljettu", hän puhuu paskaa: sitä ei voi luotettavasti poissulkea suomen vasta-ainekokeilla. Jos arvot ovat yhtään koholla, kannattaa vaatia myös näytteen jatkotutkimusta, eli immunoblottausta. Myös selkäytimestä voidaaan ottaa näyte (pcr). Se on tarkka, mutta ei herkkä. Eli jos jotakin näkyy, silloin se on kyllä borrelioosi. Tarkempia testejä borrelioosia ja sivuinfektioita varten tarjoaa mm. Infectolab, joita saa mm. sellaisen firman kuin Nordic Labs kautta. Testien käyttö on kovaa vauhtia yleistymässä myös suomessa. Suomen Lyme Borrelioosiliitto osaa neuvoa asioissa eteenpäin. Heillä on oman nettisivut, ja päivystävä puhelin.

      Päin vastoin kuin monet lääkärit luulevat, borrelioosissa valkosolut ovat usein alhaiset - eivät koholla. Näin siksi, koska elimistö voi olla liian väsynyt hyökkäämään taudin aiheuttajaa vastaan (valkosolut eivät aktivoidu). Tästä syystä myöskään vasta-aineita ei välttämättä muodostu. Uuden tiedon mukaan, kaikista sairaimmilla vasta-aineita ei muodostu lainkaan. Vasta kun hoidot saadaan käyntiin, niitä alkaa muodostua.

      Hoitona ovat yleisimmin pitkät antibioottikuurit (jopa vuosia), merkkiä vaihdellen.

      Korkea kalsitrioli ja matala d-vitamiini voivat viitata borrelioosiin.

      Professori Ville Valtonen voi olla yksi reitti, jos haluaa lähteä selvittämään borrelioosin mahdollisuutta. Muutamia muitakin lääkäreitä on, heidän nimensä saa parhaiten selville ehkä soittamalla liittoon.

      On hyvä ymmärtää, että borrelioosi on kenties maailam politisoiduin sairaus, eikä apua ole kovin helposti saatavissa. Lääkäreitä ei kouluteta tunnistamaan borrelioosia.

    • auttoiko biotiini

      Sattumaako vai ei
      Alotin biotiinin syönnin ja kivut katosi.
      ( biotiinia 5 mg, sinkkiä 15 mg, metioniinia 40 mg /1pv)
      Lisäksi syön 50µg D-vitamiinia monivitamiini tabl
      Syy oli että hiukseni lähti, pälvikalju)

    • testattuturvallinen

      Arnica voide auttaa kuten kortisoni lihas, nivel ja sidekudoskipuihin. Tilatkaa Iherbistä ja apteekeistakin löytyy.

    • Anonyymi

      Nostan jos jollakin tuoreempia kokemuksia. Kiinnostaisi tietää millaista kipu on, onko sitä lähinnä esim ranteita liikuttaessa vai onko kipu jatkuvaa, pistävää, jomottavaa. Itsellä tutkimukset kesken ja liian vähän tietoa ja kokemuksia löytyy mistään.
      Mitkä olivat oireet jotka laittoivat teidät lääkäriin?

    • Anonyymi

      Tarvitset erikoissairaanhoidon reumatologiyksikön tiimiä tekemään yksilöllisen diagnoosikartoituksen, jonka löydöksiin perustuu sopiva lääkitys oireiden hoitoon ja taudin etenemisen hidastamiseen/estämiseen sekä hoidon vaikuttavuuden ja taudin seurantaan.. Myös muut autoimuunitaudit kuten mahdolliset mm.
      kilpirauhasen vasta-aineet tutkittava ym.

    • Anonyymi

      Minulla itselläni oli kaikki oireet valitettavasti. Nivelet ei toimineet mihinkään suuntaan. Tuskin nukuin 1kk enemmän kun 30min tai 1h. Yön tullessa alkoi ahdistaa, kun tiesin uni ei tule, koska kyljessä ja vatsassa oli aina jäätävä pistos, mikä hankaloitti nukkumista. En pystynyt enää keskittymään mihinkään joten makoilin päivästä toiseen tekemättä mitään. Suu oli täynnä haavoja/aftoja, naamassa perhosihottuma ja hiuksia tippui ja kulmakarvat oheni. Laihduin 10kg ja kauhistelin sitä mitä näin peilissä, koska en ollut katsonut peiliin reilu kuukauden. Tämä kaikki siis tapahtui kk sisällä ja olin päivistyksessä ainakin 12krt. Käsissä oli punaisia pisteitä ja joka paikkaan vaan sattui vaikka en tehnyt mitään. Minulle todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta 2vk ennen tätä. Koronaa epäiltiin joka kerta kun menin päivistykseen, mutta joka kerta tulos oli negatiivinen. 2021 huhtikuun alussa menin viimeisen kerran päivitykseen ja pääsin suoraan vuodepotilaaksi. Hemoglobiini näytti 60 ja natrium arvot myös huonot, koska en pystynyt syömään mitään missä suolaa… aftojen ja sussa olevien haavojen takia. Joka päivä on sitä samaa taistelua, mutta voin paremmin nykyään ja yritän pysyä positiivisena.

    • Anonyymi

      Sain SLE diagnoosin n 4 vuotta sitten. Kaikki mahdolliset lääkkeet kokeiltu ja kortisoni on ainoa joka oikeasti pitää kovimmat kivut poissa. Elämä on mennyt vessasta alas. Oli ihana työ missä viihdyin. Nyt 5-kymppisenä sairaseläkkeellä. Väsynyt ja voimaton. Koitin lopettaa kortisonin ja kun olin ollut 3 vkoa kokonaan ilman, kivut voimistui alaselässä ja jaloissa niin koviksi etten pystynyt enää liikkumaan ollenkaan enkä yöllä voinut kääntää kylkeä ilman puolison apua. Painoa ihan mahdotonta pudottaa kortisonin kanssa vaikka ruokahalua ei ole ja jatkuvasti tekee pahaa. Kasvot on punaiset pallot eikä tee enää mieli olla ihmisten ilmoilla. Kyllä on ihan järkyttävä tauti. Edelliskesänä olin 6 vkoa keuhko-osastolla keuhkokuumeen takia ja nyt jonotan endokrinologille. Välillä tuntuu etten jaksa taistella tämän kanssa enää yhtään vaikka olen ikuinen optimisti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      217
      1825
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1679
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      67
      1480
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1152
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1070
    6. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1046
    7. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1045
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      2
      960
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      930
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe