Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lamellihirsitalon maalaus

tietoa kaipaava

Syksyllä -07 pystytetty 202mm:n lamellihirrellä valmistunut mökki pitäisi maalata! Mikä maali parasta hengittävyyden ja ulkonäön kannalta? Peittävä vai kuultava ja väri? Sisäpuoli valkolakalla käsitelty. Asiallisia kommentteja ja vastauksia pyytäisin. T. Tiina

50

18396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys...

      onko hirsiä käsitelty vielä millään aineella, ja onko pysynyt noinkin kauan "puhtaana" tarkoitan että eikö ole yhtään tullut ns. pilkkuja tai muuta kosteuden aiheuttamaan väriä.
      Tärkeintä hirsiseinän maalin valinnassa on juuri se, että hirsi pääse hengittänään, joten paras vaihtoehto ehdottomasti on läpikuultavat maalit, niitähän on paljon erivalmistajien tuotteita, itselläni on -04 valmistunut ja silloin myös maalattu hirsitalo, maalasimme sen silloin valtti colorilla ja olemme olleet tyytyväisiä.

      • tietoa kaipaava

        Pystytys vaiheessa tuli homeen ym. estävällä aineella ulkopinnat käsiteltyä. Aineen nimeä en muista, joka tuli (honkarakenteen) puolesta. Pinnoissa ei ole moittimista eli mitään pilkkuja ei ole tullut mitä nyt hirsi vähän saanut "ikäväriä". Muistan kuulleeni että hirttä ei saisi heti ensimmäisenä vuotta maalata. Pitääkö tieto paikkansa? Kiitos jo etukäteen. T. Tiina


      • kysymys...
        tietoa kaipaava kirjoitti:

        Pystytys vaiheessa tuli homeen ym. estävällä aineella ulkopinnat käsiteltyä. Aineen nimeä en muista, joka tuli (honkarakenteen) puolesta. Pinnoissa ei ole moittimista eli mitään pilkkuja ei ole tullut mitä nyt hirsi vähän saanut "ikäväriä". Muistan kuulleeni että hirttä ei saisi heti ensimmäisenä vuotta maalata. Pitääkö tieto paikkansa? Kiitos jo etukäteen. T. Tiina

        ...että ei saisi heti maalata, vaan yleensä suositellaan mahd. pian maalausta, kunhan hirret ovat kuivia, märkää ei saa maalata, joten ilman on oltava lämmin. Sellaseen asiaan olen joskus törmännyt, että Finnlamellin hirressä on jokin suojakäsittely, jonka päälle ei voi 3kk:teen laittaa Uula tuotteita. Se mikä Honkarakenteelta tulee hirsien mukana on Valtti Colorin väritön puunsuoja. T:[email protected]


      • völjari
        kysymys... kirjoitti:

        ...että ei saisi heti maalata, vaan yleensä suositellaan mahd. pian maalausta, kunhan hirret ovat kuivia, märkää ei saa maalata, joten ilman on oltava lämmin. Sellaseen asiaan olen joskus törmännyt, että Finnlamellin hirressä on jokin suojakäsittely, jonka päälle ei voi 3kk:teen laittaa Uula tuotteita. Se mikä Honkarakenteelta tulee hirsien mukana on Valtti Colorin väritön puunsuoja. T:[email protected]

        höylähirsissä ei taida olla syytä viivyttää pintakäsittelyä. Aurinko ei tee hyvää puun pinnalle.

        Minäkin olen kuullut juttua tuosta että hirsitalon pitää antaa kuivua ylivuotiseksi, mutta olen sisäistänyt sen niin, että asia koskee perinnerakentamista käsin, jossa kehikko on tuoreempaa tekohetkellä.


      • antaa olla vuoden...
        völjari kirjoitti:

        höylähirsissä ei taida olla syytä viivyttää pintakäsittelyä. Aurinko ei tee hyvää puun pinnalle.

        Minäkin olen kuullut juttua tuosta että hirsitalon pitää antaa kuivua ylivuotiseksi, mutta olen sisäistänyt sen niin, että asia koskee perinnerakentamista käsin, jossa kehikko on tuoreempaa tekohetkellä.

        Mielenkiintoista että täällä porukka pitää että ei tarvi antaa hirsien olla vuoden, kaksi ilman maalia - en minäkään ole koskaan kuullut väitettävän että se kuivumisen takia pitäisi konekuivatulle puulle näin tehdä (sehän varmasti ottaa ulkona itseensä enemmän kosteutta kuin mitä kuivattuna pitää itsessään) mutta olen minä moneen kertaan kyllä kuullut että pitäisi antaa koneellisesti tehtyjen sileiden hirsien haristua rauhassa vähintään vuoden tai jopa kaksi ennen kuin menee niitä maalaamaan. Homeenestoaineella kyllä kannattaisi käsitellä heti pystytyksen tietämissä. Mutta kyllä kai tähän haristumiseen sellaista kokemusperäistä tietoa on itselläkin että mieheni veljen talo käsiteltiin Valtti Colorilla kun se oli ehtinyt olla vuoden, pari homeenestokäsittelyn varassa ja kyllä oli etelän puoleltakin edelleen niin liukasta ja sileää lamellihirren pinta että ei se paljoa paikka paikoin imenyt sitä ainetta, kyllä saa toiseen kertaan käsitellä ainakin.

        Eikös tämä puutalojen haristuminen vuoden ajan ole vanhan ajan maalareiden käyttämä keino ihan minkä tahansa puutalon kanssa? Muistelen lukeneeni Kailan Talotohtoristakin jotain tällaista. Öljymaalien yhteydessä käsittääkseni varsinkin tarpeen, mistä voi olla tämä perinteeseen liittymisajatus peräisin, kun muistelen että Uula-tuotteen petrooliöljymaalin ohjeessa muun muassa kehotetaan antamaan hirsirakennuksen haristua rauhassa ennen varsinaista maalausta.

        Kyllä itse meinattiin tuolla Uulan petrooliöljymaalilla maalata eikä millään valtinlitkulla. Minusta maali suojelee puupinnan paremmin kuin joku ohuempi tavara. Onhan hirsi seinänä kuitenkin ottamassa vastaan monenlaista vettä ja tuiskua. Öljymaali sitten taas on todettu jo moneen kertaan hengittäväksi ratkaisuksi. Mitä siihen tulee että jollakin tuolla Vinha kuoriutuu reippaasti pinnasta niin se nyt ei mikään varsinainen yllätys taida olla...


      • völjari
        antaa olla vuoden... kirjoitti:

        Mielenkiintoista että täällä porukka pitää että ei tarvi antaa hirsien olla vuoden, kaksi ilman maalia - en minäkään ole koskaan kuullut väitettävän että se kuivumisen takia pitäisi konekuivatulle puulle näin tehdä (sehän varmasti ottaa ulkona itseensä enemmän kosteutta kuin mitä kuivattuna pitää itsessään) mutta olen minä moneen kertaan kyllä kuullut että pitäisi antaa koneellisesti tehtyjen sileiden hirsien haristua rauhassa vähintään vuoden tai jopa kaksi ennen kuin menee niitä maalaamaan. Homeenestoaineella kyllä kannattaisi käsitellä heti pystytyksen tietämissä. Mutta kyllä kai tähän haristumiseen sellaista kokemusperäistä tietoa on itselläkin että mieheni veljen talo käsiteltiin Valtti Colorilla kun se oli ehtinyt olla vuoden, pari homeenestokäsittelyn varassa ja kyllä oli etelän puoleltakin edelleen niin liukasta ja sileää lamellihirren pinta että ei se paljoa paikka paikoin imenyt sitä ainetta, kyllä saa toiseen kertaan käsitellä ainakin.

        Eikös tämä puutalojen haristuminen vuoden ajan ole vanhan ajan maalareiden käyttämä keino ihan minkä tahansa puutalon kanssa? Muistelen lukeneeni Kailan Talotohtoristakin jotain tällaista. Öljymaalien yhteydessä käsittääkseni varsinkin tarpeen, mistä voi olla tämä perinteeseen liittymisajatus peräisin, kun muistelen että Uula-tuotteen petrooliöljymaalin ohjeessa muun muassa kehotetaan antamaan hirsirakennuksen haristua rauhassa ennen varsinaista maalausta.

        Kyllä itse meinattiin tuolla Uulan petrooliöljymaalilla maalata eikä millään valtinlitkulla. Minusta maali suojelee puupinnan paremmin kuin joku ohuempi tavara. Onhan hirsi seinänä kuitenkin ottamassa vastaan monenlaista vettä ja tuiskua. Öljymaali sitten taas on todettu jo moneen kertaan hengittäväksi ratkaisuksi. Mitä siihen tulee että jollakin tuolla Vinha kuoriutuu reippaasti pinnasta niin se nyt ei mikään varsinainen yllätys taida olla...

        Kiistaton tosiasia on että ei maailma kaadu vaikka hirsitalon pintakäsittely viivästyisi muutaman vuoden. "Eläviä" esimerkkejä tällaisista hirsirakennuksista löytyy pitkin maakuntia.

        Uula ja Petroliöljymaali kuullostavat mielenkiintoisilta ja hyvä että ennakkoluulottomia kokeilijoita löytyy!


      • on sekin
        völjari kirjoitti:

        Kiistaton tosiasia on että ei maailma kaadu vaikka hirsitalon pintakäsittely viivästyisi muutaman vuoden. "Eläviä" esimerkkejä tällaisista hirsirakennuksista löytyy pitkin maakuntia.

        Uula ja Petroliöljymaali kuullostavat mielenkiintoisilta ja hyvä että ennakkoluulottomia kokeilijoita löytyy!

        että, esim. 100v vanhoja hirsirakennuksia on vielä pystyssä, joille si ole tehty mitään, olisi hausta olla näkemässä miltä 2009 rakennetut hirsiseinät näyttävät 100v päästä...


      • nestori5
        antaa olla vuoden... kirjoitti:

        Mielenkiintoista että täällä porukka pitää että ei tarvi antaa hirsien olla vuoden, kaksi ilman maalia - en minäkään ole koskaan kuullut väitettävän että se kuivumisen takia pitäisi konekuivatulle puulle näin tehdä (sehän varmasti ottaa ulkona itseensä enemmän kosteutta kuin mitä kuivattuna pitää itsessään) mutta olen minä moneen kertaan kyllä kuullut että pitäisi antaa koneellisesti tehtyjen sileiden hirsien haristua rauhassa vähintään vuoden tai jopa kaksi ennen kuin menee niitä maalaamaan. Homeenestoaineella kyllä kannattaisi käsitellä heti pystytyksen tietämissä. Mutta kyllä kai tähän haristumiseen sellaista kokemusperäistä tietoa on itselläkin että mieheni veljen talo käsiteltiin Valtti Colorilla kun se oli ehtinyt olla vuoden, pari homeenestokäsittelyn varassa ja kyllä oli etelän puoleltakin edelleen niin liukasta ja sileää lamellihirren pinta että ei se paljoa paikka paikoin imenyt sitä ainetta, kyllä saa toiseen kertaan käsitellä ainakin.

        Eikös tämä puutalojen haristuminen vuoden ajan ole vanhan ajan maalareiden käyttämä keino ihan minkä tahansa puutalon kanssa? Muistelen lukeneeni Kailan Talotohtoristakin jotain tällaista. Öljymaalien yhteydessä käsittääkseni varsinkin tarpeen, mistä voi olla tämä perinteeseen liittymisajatus peräisin, kun muistelen että Uula-tuotteen petrooliöljymaalin ohjeessa muun muassa kehotetaan antamaan hirsirakennuksen haristua rauhassa ennen varsinaista maalausta.

        Kyllä itse meinattiin tuolla Uulan petrooliöljymaalilla maalata eikä millään valtinlitkulla. Minusta maali suojelee puupinnan paremmin kuin joku ohuempi tavara. Onhan hirsi seinänä kuitenkin ottamassa vastaan monenlaista vettä ja tuiskua. Öljymaali sitten taas on todettu jo moneen kertaan hengittäväksi ratkaisuksi. Mitä siihen tulee että jollakin tuolla Vinha kuoriutuu reippaasti pinnasta niin se nyt ei mikään varsinainen yllätys taida olla...

        Uula tuotteilla maalaaminen on tietyllä tavalla taidetta. Käytin noin 15v sitten uulatuotteita yhden hirsi talon räystäslautojen maalaamiseen.... siinä oli valmistajan ohjeen mukaan vähintään kaksi vaihetta... en muista ihan varmasti. Mutta yksi kerros piti vetää sellaisella litkulla joka oli lähes vettä.

        Jos uula tuotteilla on edelleen samat ohjeet perinne maaleissa. Niin kannattaa varautua työlääseen maalaukseen.

        Tuon saman hirsihuvilan seinien käsittelyyn käytettiin rautaoksidia. Se tekee seinästä harmaan ja auringonvalon vaikutuksesta lähes kelon näköisen.

        Eli siinä on yksi vaihto ehto maalille ja kyllästysaineille.


      • Onhan noita pilvin pimein...
        völjari kirjoitti:

        Kiistaton tosiasia on että ei maailma kaadu vaikka hirsitalon pintakäsittely viivästyisi muutaman vuoden. "Eläviä" esimerkkejä tällaisista hirsirakennuksista löytyy pitkin maakuntia.

        Uula ja Petroliöljymaali kuullostavat mielenkiintoisilta ja hyvä että ennakkoluulottomia kokeilijoita löytyy!

        ORO:lla maalikauppias nimenomaan suositteli Uulalta petrooliöljymaalia lisäeristämättömälle hirrelle ja Uulan omissa oppaissa on kuvia useista tuotteella maalatuista hirsitaloista että on kai sitä joku jo kokeillut.

        Mitä tulee siihen kun joku tuossa jäljempänä ehti kommentoimaan Uulaa työlääksi niin petrooliöljymaali on käsittääkseni aika helppoa työstää mutta pellavaöljymaali vaikeampaa.


      • ei ei
        nestori5 kirjoitti:

        Uula tuotteilla maalaaminen on tietyllä tavalla taidetta. Käytin noin 15v sitten uulatuotteita yhden hirsi talon räystäslautojen maalaamiseen.... siinä oli valmistajan ohjeen mukaan vähintään kaksi vaihetta... en muista ihan varmasti. Mutta yksi kerros piti vetää sellaisella litkulla joka oli lähes vettä.

        Jos uula tuotteilla on edelleen samat ohjeet perinne maaleissa. Niin kannattaa varautua työlääseen maalaukseen.

        Tuon saman hirsihuvilan seinien käsittelyyn käytettiin rautaoksidia. Se tekee seinästä harmaan ja auringonvalon vaikutuksesta lähes kelon näköisen.

        Eli siinä on yksi vaihto ehto maalille ja kyllästysaineille.

        On tuotteita ja tuotteita.
        Uulallakin on tuotteita ja tuotteita.
        Olen itse ollut hirsialalla yli 25v ja kaksi ja puoli vuotta sitten käsittelin vasta ensimmäisen kerran kehikon Uulan Roslag mahongilla.
        Ko. ainehan on vanha veneidenkin käsittelyssä käytetty aine, joka on todella helppo sivellä seinään. Pohjustuksen voi tehdä ihan hyvin esim. peruskyllästeellä tai Valtti-pohjusteella.
        Taitaa Uulallakin olla jotain pohjustetta.
        Aine on erittäin riittoisaa, ei ihan halpaa, mutta hintansa väärti.
        Olen käsitellyt hirsirakennuksia Valtilla, Vinhalla sun muilla, mutta kyllä ainakin minut tuo Roslag mahonki vakuutti.
        Huom! Minulla ei ole kokemuksia muista Uulan tuotteista, niihin en ota tässä mitään kantaa.


      • se on..

        Jos maali "läpikuultaa" silloin se myös hengittää.... valtti kestää isältä pojalle, mökki ei!


    • laitoin

      Uulan Roslag Mahonki- aineen pintaan.
      Läpikuultava ja olen erittäin tyytyväinen jälkeen.
      Ei ihan halvimpia, mutta erittäin riittoisa aine.
      Helppo vetää pintaan.

      • sitten

        Joo ja sitten odottamaan home-invaasiota. No onneksi pilkut saa piiloon maalaamalla umpeen öljymaalilla.


      • Mökinukko
        sitten kirjoitti:

        Joo ja sitten odottamaan home-invaasiota. No onneksi pilkut saa piiloon maalaamalla umpeen öljymaalilla.

        Silloin tällöin aina törmää näihin väitteisiin Roslagin mahongista ja homepilkuista. Onkos tästä jollakulla, esim. edellisellä kirjoittajalla, ihan oikeaa käytännön kokemustakin?
        Itsekin törmäsin noihin väitteisiin netissä jo ennen kuin mökkini maalasin tuolla Roslagin mahongilla. Toisaalta kaikki jotka itse olivat tuota käyttäneet olivat siihen tyytyväisiä eikä homeongelmia ollut ilmennyt. Uskoin noissa kommenteissa niitä, joilla oli ihan oikeasti käytännön kokemusta maalista ja päätin maalata sillä. Viime kesänä maalattiin, joten vielä ei lopputuloksesta voi tuon homehtumisen suhteen sanoa mitään. Muuten kyllä olen erittäin tyytyväinen maaliin, on erittäin riittoisaa ja saa helposti samanlaista pintaa, oiva talkoomaali siis. Lopputulokseen noin esteettisesti olen myös hyvin tyytyväinen, nämä tietenkin makuasioita. Meillä maalina tuo roslagin mahongin kastanjan sävy.
        Tuohon mahdolliseen homehtumiseen vaikuttaa tietenkin se, että jätetään homekäsittely tekemättä. Eli ennen maalaustahan koko maalattava pinta pitää käsitellä homesuojalla, itse käytettiin tuohon Uulan omaa homesuojaa.
        Ei oo vielä pilkkuja näkynyt, palaan asiaan, jos semmoisia ilmaantuu.
        Tämän astisen perusteella voin kyllä varauksetta suositella.


      • kokemusta on
        sitten kirjoitti:

        Joo ja sitten odottamaan home-invaasiota. No onneksi pilkut saa piiloon maalaamalla umpeen öljymaalilla.

        Sattuipa somasti, minulla on nimittäin kaksi hirsirakennusta tontilla.
        Ensin rakennettu autotalli-varastorakennus, joka on ensiksi käsitelty värittömällä Valtti-pohjusteella ja sen jälkeen männynsävyisellä, hieman punaruskealla Valtti Colorilla.
        Muutaman vuoden päästä rakennettiin ok-talo, joka pintakäsiteltiin ensiksi Valtti-pohjusteella ja sitten Roslagin Mahonki-värillä.
        Väri on hyvin saman suuntainen kuin aiemmin rakennetussa autotalli-varastossa.
        Rakennukset sijaitsevat n. 25m:n päässä toisistaan.
        Tulos: Autotalli-varasto on ympäriinsä täynnä homepilkkua ja suurempiakin läikkiä.
        Omakotitalo on täysin homeeton ja väri virheetön.
        Tulevana kesänä autotalli-varastorakennus joudutaan maalaamaan yli, jotta karsean näköiset seinät saataisiin edes jotenkin siedettävän näköisiksi.
        Omana näkemyksenäni pidän Valtteja oikeiden aineiden rinnalla pensselinpesuvesinä.
        Tervetuloa Tikkurilan miehet tutustumaan kohteeseen.


      • Nimetön
        kokemusta on kirjoitti:

        Sattuipa somasti, minulla on nimittäin kaksi hirsirakennusta tontilla.
        Ensin rakennettu autotalli-varastorakennus, joka on ensiksi käsitelty värittömällä Valtti-pohjusteella ja sen jälkeen männynsävyisellä, hieman punaruskealla Valtti Colorilla.
        Muutaman vuoden päästä rakennettiin ok-talo, joka pintakäsiteltiin ensiksi Valtti-pohjusteella ja sitten Roslagin Mahonki-värillä.
        Väri on hyvin saman suuntainen kuin aiemmin rakennetussa autotalli-varastossa.
        Rakennukset sijaitsevat n. 25m:n päässä toisistaan.
        Tulos: Autotalli-varasto on ympäriinsä täynnä homepilkkua ja suurempiakin läikkiä.
        Omakotitalo on täysin homeeton ja väri virheetön.
        Tulevana kesänä autotalli-varastorakennus joudutaan maalaamaan yli, jotta karsean näköiset seinät saataisiin edes jotenkin siedettävän näköisiksi.
        Omana näkemyksenäni pidän Valtteja oikeiden aineiden rinnalla pensselinpesuvesinä.
        Tervetuloa Tikkurilan miehet tutustumaan kohteeseen.

        Nimim. kokemusta on! Onko talo/autotalli lamellihirrestä vaiko hirsipaneelista ja vaikuttaako aineen valinta kenties niiden välillä? Jotain ruskean sävyistä olen ajatellut. Pitääpä käydä alan ammattiliikkeissä tutustumassa eri vaihtoehtoihin. T. Tiina


      • Aquasta (:)
        kokemusta on kirjoitti:

        Sattuipa somasti, minulla on nimittäin kaksi hirsirakennusta tontilla.
        Ensin rakennettu autotalli-varastorakennus, joka on ensiksi käsitelty värittömällä Valtti-pohjusteella ja sen jälkeen männynsävyisellä, hieman punaruskealla Valtti Colorilla.
        Muutaman vuoden päästä rakennettiin ok-talo, joka pintakäsiteltiin ensiksi Valtti-pohjusteella ja sitten Roslagin Mahonki-värillä.
        Väri on hyvin saman suuntainen kuin aiemmin rakennetussa autotalli-varastossa.
        Rakennukset sijaitsevat n. 25m:n päässä toisistaan.
        Tulos: Autotalli-varasto on ympäriinsä täynnä homepilkkua ja suurempiakin läikkiä.
        Omakotitalo on täysin homeeton ja väri virheetön.
        Tulevana kesänä autotalli-varastorakennus joudutaan maalaamaan yli, jotta karsean näköiset seinät saataisiin edes jotenkin siedettävän näköisiksi.
        Omana näkemyksenäni pidän Valtteja oikeiden aineiden rinnalla pensselinpesuvesinä.
        Tervetuloa Tikkurilan miehet tutustumaan kohteeseen.

        Lähtee ihan autonlumiharjalla seinältä pois.

        Petsitkin taitavat olla parempia maaleina.

        Woodeksia onneksi sai samoilla sävyillä ja eikä valu pensselistä hihaan (hyytelömäistä) ja jopa ihan levitettävää ilman roiskeita.


      • ovat ihan
        Nimetön kirjoitti:

        Nimim. kokemusta on! Onko talo/autotalli lamellihirrestä vaiko hirsipaneelista ja vaikuttaako aineen valinta kenties niiden välillä? Jotain ruskean sävyistä olen ajatellut. Pitääpä käydä alan ammattiliikkeissä tutustumassa eri vaihtoehtoihin. T. Tiina

        hirttä.
        Talo 204-lamellia ja varasto 117-millin höylähirttä, eli pinnaltaan ne on samoja.


      • onko kukaan
        kokemusta on kirjoitti:

        Sattuipa somasti, minulla on nimittäin kaksi hirsirakennusta tontilla.
        Ensin rakennettu autotalli-varastorakennus, joka on ensiksi käsitelty värittömällä Valtti-pohjusteella ja sen jälkeen männynsävyisellä, hieman punaruskealla Valtti Colorilla.
        Muutaman vuoden päästä rakennettiin ok-talo, joka pintakäsiteltiin ensiksi Valtti-pohjusteella ja sitten Roslagin Mahonki-värillä.
        Väri on hyvin saman suuntainen kuin aiemmin rakennetussa autotalli-varastossa.
        Rakennukset sijaitsevat n. 25m:n päässä toisistaan.
        Tulos: Autotalli-varasto on ympäriinsä täynnä homepilkkua ja suurempiakin läikkiä.
        Omakotitalo on täysin homeeton ja väri virheetön.
        Tulevana kesänä autotalli-varastorakennus joudutaan maalaamaan yli, jotta karsean näköiset seinät saataisiin edes jotenkin siedettävän näköisiksi.
        Omana näkemyksenäni pidän Valtteja oikeiden aineiden rinnalla pensselinpesuvesinä.
        Tervetuloa Tikkurilan miehet tutustumaan kohteeseen.

        maalannut mökkiään Tervatex:llä ? Tikkurilan ja muitten hirsipinnoille tarkoitetuista litkuista olen aivan samaa mieltä. HUONOJA.


    • lamellihirrellä?

      Lamellihirren sisällä on jo kaksi hengityksen katkaisevaa kerrosta - sinne laitetut liimat. Ei taida maalin valinta enää tilannetta pelastaa, mutta vaihtuuhan se ilma aina hirrenraosta.

      • vaikuta

        Ei kuule vaikuta liimat hengittämisiin. Eikä juuri höyrynläpäisyynkään. Eli ei oikeastaan mitenkään mihinkään jos vaan pysyy kasassa.
        Eikä taida nykytaloissa enää hirsienkään väleistä puhallella tupaan sisään.
        Eli kirjoittelet sitten lisää luuloja kun olet niitä löytänyt.


      • pystyttää
        vaikuta kirjoitti:

        Ei kuule vaikuta liimat hengittämisiin. Eikä juuri höyrynläpäisyynkään. Eli ei oikeastaan mitenkään mihinkään jos vaan pysyy kasassa.
        Eikä taida nykytaloissa enää hirsienkään väleistä puhallella tupaan sisään.
        Eli kirjoittelet sitten lisää luuloja kun olet niitä löytänyt.

        Jopa vesisateessa kokohirsi olisi ropellia hetkessä tapitus vain tehtävä nopeasti koska tapit eivät kestä saada vettä.

        Halkeevat päästään jauhoksi iskujen voimasta ja tämä on kokemuksen tuoma juttu.


      • völjari
        pystyttää kirjoitti:

        Jopa vesisateessa kokohirsi olisi ropellia hetkessä tapitus vain tehtävä nopeasti koska tapit eivät kestä saada vettä.

        Halkeevat päästään jauhoksi iskujen voimasta ja tämä on kokemuksen tuoma juttu.

        Kuullostaa mielenkiintoiselta, enpä ole moiseen törmännyt. Ehkä sinulla on vaan ollut väärä tekniikka.


      • valmistajalla
        pystyttää kirjoitti:

        Jopa vesisateessa kokohirsi olisi ropellia hetkessä tapitus vain tehtävä nopeasti koska tapit eivät kestä saada vettä.

        Halkeevat päästään jauhoksi iskujen voimasta ja tämä on kokemuksen tuoma juttu.

        on niin huonot tapit, ettei kosteana kestä lyödä, ja miten märkä puu voi mennä jauhoksi, voisitko kertoa lisää pystytys metodejasi?


      • Lakkaus?
        valmistajalla kirjoitti:

        on niin huonot tapit, ettei kosteana kestä lyödä, ja miten märkä puu voi mennä jauhoksi, voisitko kertoa lisää pystytys metodejasi?

        Pitäisikö käyttää esim.puuvahaa mikä hengittää ?
        Vai onko mitään merkitystä jos vetää paneeli-ässä hirsisuojan tai ihan värittömän muun lakan?
        Mitäs mieltä muut? katkaiseeko lakkaus hengityksen ??


      • riippuu
        Lakkaus? kirjoitti:

        Pitäisikö käyttää esim.puuvahaa mikä hengittää ?
        Vai onko mitään merkitystä jos vetää paneeli-ässä hirsisuojan tai ihan värittömän muun lakan?
        Mitäs mieltä muut? katkaiseeko lakkaus hengityksen ??

        Sehän nyt riippuu mitä hengittämisellä kukin tarkoittaa. Puuvaha ei kyllä hengittämistä edistä kuten ei värittömät lakatkaan. Hengittämistä on paljon tutkittu ja se kuuluu sarjaan kuin horoskoopit ja muut tähtitieteelliset ilmiöt. Eli hömpänpömppää mutta silti monelle niin tärkeä kysymys että parempi myydä jotakin jonka paketissa lukee että hengittää kuin sanoa että hengittäminen on myytti joka johtuu psykologisista tekijöistä ja termien ristiriitaisuuksista.

        Eli vahat,muovipohjaiset maalit,lakat,tapetit,liisterit,pinnoituslevyt jne. kaikki katkaisevat hirren hengittämisen jos hengittämisellä tarkoitetaan kosteuskäyttäytymistä. Jos nurkista tuulee mikä vanhoissa hirsitaloissa on hengityksen salaisuus ei tietenkään katkea pinnan värjäämiseen.

        Jos varman päälle pelaat älä' tee mitään. Anna hirren olla sellaisenaan tai korkeintaan jotakin vesiohenteista sisäkyllästettä. Öljypohjaiset sulkee kaikki hirren pinnan jollakin tavalla.


      • asian niin
        Lakkaus? kirjoitti:

        Pitäisikö käyttää esim.puuvahaa mikä hengittää ?
        Vai onko mitään merkitystä jos vetää paneeli-ässä hirsisuojan tai ihan värittömän muun lakan?
        Mitäs mieltä muut? katkaiseeko lakkaus hengityksen ??

        että sisäpuolen käsittelyn ensisijaisena tarkoituksena ( ellei sitten haluta eri värejä) on tehdä puun pintaan sen verran pinnoitetta, ettei lika tartu seiniin mm. pikkulasten sormista jne.
        Itse laitoin rautakaupan ns. paneelisuojaa, joka on edullista ja on niin ohutta, ettei puun pinnalla huomaa mitään kalvoa.
        Aine on himmeä, eikä puupinta kiillä sen jäljeltä, kuitenkin pintahuokoset on kiinni, eli rasva yms. ei tartu puuhun.


      • tarkoitan
        riippuu kirjoitti:

        Sehän nyt riippuu mitä hengittämisellä kukin tarkoittaa. Puuvaha ei kyllä hengittämistä edistä kuten ei värittömät lakatkaan. Hengittämistä on paljon tutkittu ja se kuuluu sarjaan kuin horoskoopit ja muut tähtitieteelliset ilmiöt. Eli hömpänpömppää mutta silti monelle niin tärkeä kysymys että parempi myydä jotakin jonka paketissa lukee että hengittää kuin sanoa että hengittäminen on myytti joka johtuu psykologisista tekijöistä ja termien ristiriitaisuuksista.

        Eli vahat,muovipohjaiset maalit,lakat,tapetit,liisterit,pinnoituslevyt jne. kaikki katkaisevat hirren hengittämisen jos hengittämisellä tarkoitetaan kosteuskäyttäytymistä. Jos nurkista tuulee mikä vanhoissa hirsitaloissa on hengityksen salaisuus ei tietenkään katkea pinnan värjäämiseen.

        Jos varman päälle pelaat älä' tee mitään. Anna hirren olla sellaisenaan tai korkeintaan jotakin vesiohenteista sisäkyllästettä. Öljypohjaiset sulkee kaikki hirren pinnan jollakin tavalla.

        Mikä se ohut vesiohenteinen sisäpuolen aine sit olis?

        Lakka on vesiohenteista, samoin Tikurillan Hirsi-suoja, mikä sisältää kyllä myös homeenestoaineita, mitä taas en ymmärrä miksi sisäseinään niitä pitää olla.

        Puuvaha mainos sanoo, että se hengitää mainiosti ...Onko se ihan palturia siis..


      • ihan sama.,.
        asian niin kirjoitti:

        että sisäpuolen käsittelyn ensisijaisena tarkoituksena ( ellei sitten haluta eri värejä) on tehdä puun pintaan sen verran pinnoitetta, ettei lika tartu seiniin mm. pikkulasten sormista jne.
        Itse laitoin rautakaupan ns. paneelisuojaa, joka on edullista ja on niin ohutta, ettei puun pinnalla huomaa mitään kalvoa.
        Aine on himmeä, eikä puupinta kiillä sen jäljeltä, kuitenkin pintahuokoset on kiinni, eli rasva yms. ei tartu puuhun.

        millä sisäpuolella maalaa, pääasia ettei lika tartu. Puussa on ja tulee lisää halkeemia, ettet ikään saa sitä niin tiiviiksi, ettei se hengittäisi.


      • tarkennan
        ihan sama.,. kirjoitti:

        millä sisäpuolella maalaa, pääasia ettei lika tartu. Puussa on ja tulee lisää halkeemia, ettet ikään saa sitä niin tiiviiksi, ettei se hengittäisi.

        vielä.
        Tuon paneelisuojan tms. vesiliukoisen erittäin näkymättömän aineen käytöllä tässä halusin tuoda esille sen asian, että pintakäsittelyaine voi olla täysin huomaamaton, mutta kuitenkin estää pintojen likaantumisen.


      • ne nykyään
        tarkoitan kirjoitti:

        Mikä se ohut vesiohenteinen sisäpuolen aine sit olis?

        Lakka on vesiohenteista, samoin Tikurillan Hirsi-suoja, mikä sisältää kyllä myös homeenestoaineita, mitä taas en ymmärrä miksi sisäseinään niitä pitää olla.

        Puuvaha mainos sanoo, että se hengitää mainiosti ...Onko se ihan palturia siis..

        Kaikki litkut ne nykyään hengittää,tai ainakin purkeissa niin lukee koska muuten niitä ei kukaan osta. Sisäpuolelle voi laittaa mitä vaan hengittävää tai hengittämätöntä minkä valmistaja vaan on tarkoittanut sisäkäyttöön. Eli myös niitä vahoja mutta hengittämisiä ne ei edistä jos sillä oikeasti on jotakin merkitystä.
        Pääsääntöisesti ulkokamat ulos ja sisäkamat sisään. Ulkokamoissa voi olla aineita joiden ei olisi hyvä haihtua sisäilmaan ja sisäkamat ei kestä ulkona.
        Ulkona hengittäminen tai oikeastaan kaasunläpäisevyys on tärkeämpää. Eli ei mitään kalvoja muodostavia aineita.
        Maalikaupat osaa kertoa sopivista aineista ja tuotemerkeistä lisää.


    • okokok

      Valmista tuli ja hyvältä näyttää Woodexin kuultava puunsuoja. Ruskean/harmaan väliltä Vähän tervan värinen! Jos jollain samoja ongelmia värin valinnan suhteen niin kuvan saa halutessaan kohteeesta..

      • hyvässä kunnossa.

        Nimittäin sitten kun tilanne on se ettei kuultavalla saa enää yksiväristä lopputulosta, lisääntyy tuska potenssiin 10. Jotain peittävää pitäis vedellä mutta mikä se on joka ei mädätä hirsiä. Yksi sanoo ettei öljy/petroolipohjaista missään nimessä, toinen että se on ainoa ja oikea. Ja kaikkea muuta mielipidettä laidasta laitaan. Siinä mennään jo melkoisten uskomushoitojen puolelle.


      • hirsi pääsee
        hyvässä kunnossa. kirjoitti:

        Nimittäin sitten kun tilanne on se ettei kuultavalla saa enää yksiväristä lopputulosta, lisääntyy tuska potenssiin 10. Jotain peittävää pitäis vedellä mutta mikä se on joka ei mädätä hirsiä. Yksi sanoo ettei öljy/petroolipohjaista missään nimessä, toinen että se on ainoa ja oikea. Ja kaikkea muuta mielipidettä laidasta laitaan. Siinä mennään jo melkoisten uskomushoitojen puolelle.

        "hengittämään" olen nähnyt pari täysin lahoa hirsitalon terrassia, joihin on kosteus päässyt ympärihirren, ja ne oli maalattu ainakin kahteen kertaan lateksilla, nurkkahohdista kun vesi oli päässyt puuhun, olivat aivan mätiä. Joten unohtakaa kaikki maalit joka tekee kalvon hirrenpintaan...


      • ihmeessä hirren pinta
        hirsi pääsee kirjoitti:

        "hengittämään" olen nähnyt pari täysin lahoa hirsitalon terrassia, joihin on kosteus päässyt ympärihirren, ja ne oli maalattu ainakin kahteen kertaan lateksilla, nurkkahohdista kun vesi oli päässyt puuhun, olivat aivan mätiä. Joten unohtakaa kaikki maalit joka tekee kalvon hirrenpintaan...

        pitää maalata? Jos haluaa pinnoittaa (maalata), niin kannattaa rakentaa tuulettuva vuoraus joka maalataan.



        ""=>Rakenna hengittävä hirsi talo hengittävyys. Hengittävä rakenne=ilmainen kosteudentasaaja:
        Kun puhutaan hengittävästä rakenteesta/hengittävästä rakennusmateriaalista, niin se ei tarkoita fyysistä hengittävyyttä, vaan se tarkoittaa materiaalin kykyä sitoa kosteutta ja kykyä luovuttaa sitomansa kosteus.
        Kun hengittävän materiaalin hengittävyyttä ei katkaista hengittämättömällä materiaalilla; Muovi, maali, jne, niin silloin hengittävä materiaali toimii huoneilman kosteuden tasaajana(vertaa ilman kostutin). Kun huoneilman kosteus on suurempi kuin hengittävän materiaalin, esimerkiksi hirsi, niin kosteus pyrkii tasaantumaan, eli hirsi sitoo kosteutta niin kauan kun huoneilman ja hirren kosteus ovat yhtä suuret. Kun huoneilman kosteus on kuivempi(=pienempi) kuin hirren kosteus, niin kosteus pyrkii tasaantumaan, eli hirsi luovuttaa nyt sitomaansa kosteutta niin kauan että hirren kosteus ja huoneen kosteus ovat samat.
        Huomaa että puu on paras, mutta vain yksi hengittävistä materiaaleista. Betonikin on hengittävä materiaali tasan tarkkaan niin kauan, kunnes se pinnoitetaan hengittämättömällä materiaalilla!
        Kun tämä luonnollinen hengittävyys katkaistaan, niin seuraus on => Kosteusvaurio => Kosteusvaurio homeet ja aktino-bakteerit => Laho-sieni => Terveyshaitta, tai vakava terveyshaitta => Oireilu ja sairastuminen!""
        jatkuu.......

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Rakenna_hengittavahirsitalo.html


      • siksi kun
        ihmeessä hirren pinta kirjoitti:

        pitää maalata? Jos haluaa pinnoittaa (maalata), niin kannattaa rakentaa tuulettuva vuoraus joka maalataan.



        ""=>Rakenna hengittävä hirsi talo hengittävyys. Hengittävä rakenne=ilmainen kosteudentasaaja:
        Kun puhutaan hengittävästä rakenteesta/hengittävästä rakennusmateriaalista, niin se ei tarkoita fyysistä hengittävyyttä, vaan se tarkoittaa materiaalin kykyä sitoa kosteutta ja kykyä luovuttaa sitomansa kosteus.
        Kun hengittävän materiaalin hengittävyyttä ei katkaista hengittämättömällä materiaalilla; Muovi, maali, jne, niin silloin hengittävä materiaali toimii huoneilman kosteuden tasaajana(vertaa ilman kostutin). Kun huoneilman kosteus on suurempi kuin hengittävän materiaalin, esimerkiksi hirsi, niin kosteus pyrkii tasaantumaan, eli hirsi sitoo kosteutta niin kauan kun huoneilman ja hirren kosteus ovat yhtä suuret. Kun huoneilman kosteus on kuivempi(=pienempi) kuin hirren kosteus, niin kosteus pyrkii tasaantumaan, eli hirsi luovuttaa nyt sitomaansa kosteutta niin kauan että hirren kosteus ja huoneen kosteus ovat samat.
        Huomaa että puu on paras, mutta vain yksi hengittävistä materiaaleista. Betonikin on hengittävä materiaali tasan tarkkaan niin kauan, kunnes se pinnoitetaan hengittämättömällä materiaalilla!
        Kun tämä luonnollinen hengittävyys katkaistaan, niin seuraus on => Kosteusvaurio => Kosteusvaurio homeet ja aktino-bakteerit => Laho-sieni => Terveyshaitta, tai vakava terveyshaitta => Oireilu ja sairastuminen!""
        jatkuu.......

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Rakenna_hengittavahirsitalo.html

        auringon UV-säteily hajottaa puuta.


      • yllä olevaa
        siksi kun kirjoitti:

        auringon UV-säteily hajottaa puuta.

        tekstiä?


    • Homemaalari

      Älkää hyvät ihmiset maalatko uulan petrooliöljymaalilla se vasta home pilkku maali on. Omia kokemulsia on vaikka muille jakaa.

      • kokemulsiaminullakin

        tuliko sipaistua maali kosteaan hirteen? Viime vuosina on ollut niin märkiä kesiä että kaikki puiset rakennelmat meinaa pilkuttua oli maalattu tai ei.


    • MammuttiLamelli

      Meille suositeltiin 2 kertaan maalaamista peittävällä puunsuoja vinhalla.. Useampi taho sanoi että ei ongelmaa.. mm. Värisilmä..maalausalan opettaja ja muutama maalarikin.

    • EnLöydä

      Harmittaa kun hukkasin jutun julkkisrakennuksesta , joka oli käsitelty IHAN UUDELLA pintakäsittelyaineella. Uusi tuote muistaakseni Tikkurilalta tai Teknokselta. Oli iso kuva ko. rakennuksesta, myös tuotteesta kerrottiin esim sen solveltuvuudesta merenrantataloille.

    • MuuttoSyyskuussa

      Kysyn yhden asian, kun syksy painaa päälle:

      Tarviiko VINHA jonkun litkun alleen. Homesuojan tms.

      • Kysynyt

        Ei taida olla homesuojaa Vinhassa. Jos ei, niin esim Valttipohjuste tms alle, jossa on homesuoja. Kannatta tarkistaa alan maalikaupasta, joiden pitäsi tietää.


      • SoitaMaalilinjaan

        Varma en asiasta ole, mutta kun olen seurannut mökkirakentajia, niin jotain litkua laittavat hirrenpintaan välittömästi kehikon pystytyksen jälkeen.


      • PuuseppäTekeeSisätyöt

        Ulkopuolinen suojaaminen, katto, ovet ja ikkunat. Sen jälkeen on rauha maassa.
        Sisähommien tekeminen on nautinto, kun olet ajoissa hommannut tekijät.


      • Maaulausliike

        En suosittele asiakkaillenikaan mitään muuta kuin Vinhaa
        väritön homeensuoja puutarharuiskulla alle ja antaa kuivaa ja sitten 2-3kerrosta vinhaa päälle.
        Hyväksi todettu ja todella pitkäikäinen ja helppo väri maalata


    • hirsitalo
    • Maalari63

      1 >>>>> Muista, heti kehikon pystytyksen jälkeen, vaikka jo samana päivänä LITKU/HOMEENESTO.

      2 Viikko taukoa , odotetaan pilvipoutaa>>>>Sitten 2x Vinha.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe