pelottaa....

miss paluumuuttaja

heippa kaikki,

olen ollut nyt 4 vuotta opiskelemssa englannissa ja nyt olisi koulu tulossa paatokseen. olen saanut tyotarjouksen suomesta ja on myos erittain mielenkiintoinen sellainen, vaikakin eri alalta. minulla on totta kai perhetta ja ystaviakin suomessa, mutta nyt on alkannut jollain tasolla pelottamaan/ahdistamaan ajatus suomeen paluusta... olen kai ollut jo niin kauan pois etta suomi ei tunnu enaan samalta ja olen kotiutunut englantiin. ja mika erikoisinta on etta tiedan jo nyt tulevan kaipaamaan englannin kielella kommunikointia....
muutama kuukausi jaljella ja tama asia on niin raskaasti mielessani etten saa edes toitani kunnolla tehtya loppuun....

onko muilla kokemuksia asiasta ja miten selvititte asian ja mika oli loppuratkaisunne? kaipaisin tukea, mutta sita on vaikea pyytaa ihmisilta joilla ei ole kokemusta asiasta joten kaannyn puoleenne...

14

1316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuosia ulkomailla lähinnä rauhanturvatehtävissä. Siellä on ehkä erilaista se olo. Jos itse touhusta pitää niin viihtyy. Kuitenkin Suomi tuntuu aina juhlavalta palatessa. Tietysti jännittää sinua kun olet ensi kertaa ja noin kauan. Tule vain takaisin, kyllä Suomi on paras suomalaiselle.

    • Kuulostaa vähän....

      ...Oudolta.
      Neljän opiskeluluvuoden jälkeen paluu suomeen englannista aiheuttaa mielestäsi ongelmia ajatusmaailmassasi????

      Ei kai kysymyksesä ole "Haparandasydroomi". Siis:
      "Minä olla kaksi päivä Haparanda, ei ymmärrä soomi niin hyvin".

      Minä olen ollut suurimman osan, noin 30 vuoden aikana ulkomailla, eri maissa. Sekä työtehtävissä & opiskelemassa, eikä koskaan ole edes välähtänyt päähäni ajatus paluun ongelmasta....

      Ajatteleppa vähän enemmäm. Esim onko kielitaitosi todella.. "as an english one is speaking it"? Suomi on paras maa maailmassa!

      • miss paluumuuttaja

        kiitos ajatuksista.....

        "haparandasyndroomi" on ehka niista ...um...erikoisimmista jutuista mita olen kuullut mutta enkohan ymmartanyt ajatuksen..... ja uskaltaisin sanoa ettei asia ihan niin ole niin minun tilanteessa.

        ymmarran etta kaikkien tilanteet on erilaisia ja edellisten vastausten perusteella huomaa etta te ette ehka koskaan oikeastaan jattaneet suomea ja tiesitte etta palaisitte aina......kun ma puolestani lahdin niin ei ollut mitaan tarkoitusta tulla takas...

        mutta ei auta ku saada ajatukset kasaan ja palata mahtavaan suomeen.

        kiiti viela ja hyvaa paasiasta


      • MMM
        miss paluumuuttaja kirjoitti:

        kiitos ajatuksista.....

        "haparandasyndroomi" on ehka niista ...um...erikoisimmista jutuista mita olen kuullut mutta enkohan ymmartanyt ajatuksen..... ja uskaltaisin sanoa ettei asia ihan niin ole niin minun tilanteessa.

        ymmarran etta kaikkien tilanteet on erilaisia ja edellisten vastausten perusteella huomaa etta te ette ehka koskaan oikeastaan jattaneet suomea ja tiesitte etta palaisitte aina......kun ma puolestani lahdin niin ei ollut mitaan tarkoitusta tulla takas...

        mutta ei auta ku saada ajatukset kasaan ja palata mahtavaan suomeen.

        kiiti viela ja hyvaa paasiasta

        Hei paluumuuttaja! Minäkin olen opiskelemassa ulkomailla, Yhdysvalloissa, ja parhaillaan miettimässä Suomeen paluuta n. vuoden päästä, kunhan saan valmiiksi maisterin tutkinnon ja työjakson (minulla on jo yksi maisterin tutkinto Suomesta ja lähdin tänne tekemään tohtorin tutkintoa, mutta tajusinkin, etten halua yliopistouraa) Silloin olen ollut täällä yhteensä 4 vuotta. Ja minäkin lähdin tänne ajatellen, etten ehkä koskaan palaa Suomeen takaisin. Tiedän miltä sinusta tuntuu, mutta jokaisen tilanne tosiaan on erityinen. Jos itse olisin mennyt Suomeen takaisin esim. vuosi sitten, olisin varmaankin alkanut pian kaivata takaisin ulkomaille. Minua joskus mietityttää, miltä tuntuu palata paikkaan, jossa ystävät ovat jo vakiintuneet ja itse on viettänyt nomadielämää. Aluksi se varmasti on hankalaa, mutta luulen, että pitemmän päälle itsekin alan sopeutua ja juurtua - jos haluan! Viime vuoden aikana olen selkiyttänyt ajatuksiani urasuunnitelmistani ja siitä, mikä elämässä on tärkeää, ja olen tajunnut, että saavuttaisin tasapainoisen elämän varmasti parhaiten Suomessa (tai ehkä muuallakin Euroopassa, pidän sitä vielä auki, sillä aion hakea töitä monesta paikasta). Yhdysvallat on tietysti vielä erilaisempi paikka kuin Britannia - minua on alkanut kismittää (Obaman voiton tuomasta positiivisesta hengestä huolimatta :)) yltiökilpailuhenkinen, kapitalistinen ja työnarkomaaninen meininki, ja on kieltämättä tullut mieleen, että haluaisin mieluummin perustaa perheen Suomessa, jossa on paljon helpompi yhdistää työ, perhe ja vapaa-aika. Muista myös se, että voit aina lähteä uudestaan ulkomaille töihin! Ehkä sinun kannattaa pitää mielesi avoimena, mutta myös yrittää kiinnittyä johonkin - omasta kokemuksestani tiedän, että on hankala sopeutua mihin tahansa paikkaan, jos koko ajan haikailee jonnekin muualle. Haaste on juuri sellainen avoimuuden ja juurtumisen yhdistelmä, sitä itsekin tässä haeskelen! Itse olen tavannut täällä aivan mahtavia ystäviä, ja olen varma, että pidän heihin yhteyttä myös Suomessa asuessani. Tämä kokemus on opettanut aivan valtavasti, enkä näe Suomeen palaamista minään takapakkina. Tsemppiä!


      • ja palasin Suomeen
        MMM kirjoitti:

        Hei paluumuuttaja! Minäkin olen opiskelemassa ulkomailla, Yhdysvalloissa, ja parhaillaan miettimässä Suomeen paluuta n. vuoden päästä, kunhan saan valmiiksi maisterin tutkinnon ja työjakson (minulla on jo yksi maisterin tutkinto Suomesta ja lähdin tänne tekemään tohtorin tutkintoa, mutta tajusinkin, etten halua yliopistouraa) Silloin olen ollut täällä yhteensä 4 vuotta. Ja minäkin lähdin tänne ajatellen, etten ehkä koskaan palaa Suomeen takaisin. Tiedän miltä sinusta tuntuu, mutta jokaisen tilanne tosiaan on erityinen. Jos itse olisin mennyt Suomeen takaisin esim. vuosi sitten, olisin varmaankin alkanut pian kaivata takaisin ulkomaille. Minua joskus mietityttää, miltä tuntuu palata paikkaan, jossa ystävät ovat jo vakiintuneet ja itse on viettänyt nomadielämää. Aluksi se varmasti on hankalaa, mutta luulen, että pitemmän päälle itsekin alan sopeutua ja juurtua - jos haluan! Viime vuoden aikana olen selkiyttänyt ajatuksiani urasuunnitelmistani ja siitä, mikä elämässä on tärkeää, ja olen tajunnut, että saavuttaisin tasapainoisen elämän varmasti parhaiten Suomessa (tai ehkä muuallakin Euroopassa, pidän sitä vielä auki, sillä aion hakea töitä monesta paikasta). Yhdysvallat on tietysti vielä erilaisempi paikka kuin Britannia - minua on alkanut kismittää (Obaman voiton tuomasta positiivisesta hengestä huolimatta :)) yltiökilpailuhenkinen, kapitalistinen ja työnarkomaaninen meininki, ja on kieltämättä tullut mieleen, että haluaisin mieluummin perustaa perheen Suomessa, jossa on paljon helpompi yhdistää työ, perhe ja vapaa-aika. Muista myös se, että voit aina lähteä uudestaan ulkomaille töihin! Ehkä sinun kannattaa pitää mielesi avoimena, mutta myös yrittää kiinnittyä johonkin - omasta kokemuksestani tiedän, että on hankala sopeutua mihin tahansa paikkaan, jos koko ajan haikailee jonnekin muualle. Haaste on juuri sellainen avoimuuden ja juurtumisen yhdistelmä, sitä itsekin tässä haeskelen! Itse olen tavannut täällä aivan mahtavia ystäviä, ja olen varma, että pidän heihin yhteyttä myös Suomessa asuessani. Tämä kokemus on opettanut aivan valtavasti, enkä näe Suomeen palaamista minään takapakkina. Tsemppiä!

        6 v. sitten. Vasta nyt alan kotiutua. Minulla oli ikävä Englantiin ja on vieläkin mutta ei sitä enää 60 vuotiaana uskalla lähteä takaisin. Tämä epäkohteliaisuus ja kadulle sylkeminen sekä humalaisuus on kauhistuttavaa paluumuuttajalle. Ensimmäisenä kesänä oli niin monia virtsaajia kadunnurkissa, mutta nyt kai ollut vähän siistimpää. Sinun on helppo palata, neljässä vuodessa ei mitään ole muuttunut.


      • uk
        ja palasin Suomeen kirjoitti:

        6 v. sitten. Vasta nyt alan kotiutua. Minulla oli ikävä Englantiin ja on vieläkin mutta ei sitä enää 60 vuotiaana uskalla lähteä takaisin. Tämä epäkohteliaisuus ja kadulle sylkeminen sekä humalaisuus on kauhistuttavaa paluumuuttajalle. Ensimmäisenä kesänä oli niin monia virtsaajia kadunnurkissa, mutta nyt kai ollut vähän siistimpää. Sinun on helppo palata, neljässä vuodessa ei mitään ole muuttunut.

        Itsellä paluu tuli aivan yllättäen, olin niitä ihmisiä joista aina sanottiin ettei varmasti muuta enään takaisin suomeen. Olen nyt asunut suomessa vuoden verran ja poissa ehdin olla 14 vuotta, Englannissa suurimmaksi osin. Vaikeinta sopeutumisessa oli ihmisten töykeys, ovet paukkuivat edestä ja hymähdystä enempää oli usein vaikea saada vastaukseksi. Mutta vähän ajan kuluttua oppi taas tavoilleen ja nyt olen kääntänyt tämän mielestäni voitolle ja yritän itse olla se hyvän käytöksen esimerkkinä ja mikä ihaninta on huomata että hymyyn useimmiten vastataan (ok..bussikuskit ehkä yrmeimpiä). Eli tässä voi vaan joiltakin osin katsoa omaa napaansa ja eikö siitä ole joku sanontakin että niin se vuori vastaa kuin sinne huudetaan? Toinen asia on jota itse lähdin aikoinaan suomesta karkuun on ihmisten kateus ja katkeruus jota valitettavasti on edelleen paljon. Tähän en ole vielä keksinyt muuta ratkaisua kuin olla hiljaa omista asioista ja keskustella asioista oikeilla nimillä sitten sellaisessa ympäristössä johon se sopii. Todella sääli tietenkin muuttaa omaa itseään ja omaa menneisyyttään jotta tältä kateudelta välttyisi mutta parempi se kuin pahoittaa mieltä, tässä tapauksessa tuntuu että sen toisen osapuolen mieltä lähinnä, itse yritän vain nauraa asialle.
        Tsemppiä paluumuuttoon, suomessa ei ole kenenkään pakko olla ja sitä paratiisiä on vaikea löytää mistään. Suomessa on asiat todella hyvin niin monella tapaa että ainakin itselle tämä on ollut se oikea päätös ja kuten joku aikaisemminkin jo sanoi että täältä aina pääsee sitten lähtemään uudestaan jos ei toimi. Näin on monille tutuille käynyt joille se sopeutuminen ei onnistunut. Neljä vuotta on tosiaan vielä niin lyhyt aika myös että sinäänsä ei ole Suomi ehtinyt vielä paljoakaan muuttua, enemmän on kyse siitä varmastikkin että kuinka paljon olet itse muuttunut.


      • hvyon olla, hyv on alla
        uk kirjoitti:

        Itsellä paluu tuli aivan yllättäen, olin niitä ihmisiä joista aina sanottiin ettei varmasti muuta enään takaisin suomeen. Olen nyt asunut suomessa vuoden verran ja poissa ehdin olla 14 vuotta, Englannissa suurimmaksi osin. Vaikeinta sopeutumisessa oli ihmisten töykeys, ovet paukkuivat edestä ja hymähdystä enempää oli usein vaikea saada vastaukseksi. Mutta vähän ajan kuluttua oppi taas tavoilleen ja nyt olen kääntänyt tämän mielestäni voitolle ja yritän itse olla se hyvän käytöksen esimerkkinä ja mikä ihaninta on huomata että hymyyn useimmiten vastataan (ok..bussikuskit ehkä yrmeimpiä). Eli tässä voi vaan joiltakin osin katsoa omaa napaansa ja eikö siitä ole joku sanontakin että niin se vuori vastaa kuin sinne huudetaan? Toinen asia on jota itse lähdin aikoinaan suomesta karkuun on ihmisten kateus ja katkeruus jota valitettavasti on edelleen paljon. Tähän en ole vielä keksinyt muuta ratkaisua kuin olla hiljaa omista asioista ja keskustella asioista oikeilla nimillä sitten sellaisessa ympäristössä johon se sopii. Todella sääli tietenkin muuttaa omaa itseään ja omaa menneisyyttään jotta tältä kateudelta välttyisi mutta parempi se kuin pahoittaa mieltä, tässä tapauksessa tuntuu että sen toisen osapuolen mieltä lähinnä, itse yritän vain nauraa asialle.
        Tsemppiä paluumuuttoon, suomessa ei ole kenenkään pakko olla ja sitä paratiisiä on vaikea löytää mistään. Suomessa on asiat todella hyvin niin monella tapaa että ainakin itselle tämä on ollut se oikea päätös ja kuten joku aikaisemminkin jo sanoi että täältä aina pääsee sitten lähtemään uudestaan jos ei toimi. Näin on monille tutuille käynyt joille se sopeutuminen ei onnistunut. Neljä vuotta on tosiaan vielä niin lyhyt aika myös että sinäänsä ei ole Suomi ehtinyt vielä paljoakaan muuttua, enemmän on kyse siitä varmastikkin että kuinka paljon olet itse muuttunut.

        elätte. Opiskella, mutta kuka maksaa. Jos pitäis totutella kaiken jälkeen mihin hyvänsä työhön, se voi olla vaikeampaa kun totutella kotimaahansa.


      • luullut etta
        MMM kirjoitti:

        Hei paluumuuttaja! Minäkin olen opiskelemassa ulkomailla, Yhdysvalloissa, ja parhaillaan miettimässä Suomeen paluuta n. vuoden päästä, kunhan saan valmiiksi maisterin tutkinnon ja työjakson (minulla on jo yksi maisterin tutkinto Suomesta ja lähdin tänne tekemään tohtorin tutkintoa, mutta tajusinkin, etten halua yliopistouraa) Silloin olen ollut täällä yhteensä 4 vuotta. Ja minäkin lähdin tänne ajatellen, etten ehkä koskaan palaa Suomeen takaisin. Tiedän miltä sinusta tuntuu, mutta jokaisen tilanne tosiaan on erityinen. Jos itse olisin mennyt Suomeen takaisin esim. vuosi sitten, olisin varmaankin alkanut pian kaivata takaisin ulkomaille. Minua joskus mietityttää, miltä tuntuu palata paikkaan, jossa ystävät ovat jo vakiintuneet ja itse on viettänyt nomadielämää. Aluksi se varmasti on hankalaa, mutta luulen, että pitemmän päälle itsekin alan sopeutua ja juurtua - jos haluan! Viime vuoden aikana olen selkiyttänyt ajatuksiani urasuunnitelmistani ja siitä, mikä elämässä on tärkeää, ja olen tajunnut, että saavuttaisin tasapainoisen elämän varmasti parhaiten Suomessa (tai ehkä muuallakin Euroopassa, pidän sitä vielä auki, sillä aion hakea töitä monesta paikasta). Yhdysvallat on tietysti vielä erilaisempi paikka kuin Britannia - minua on alkanut kismittää (Obaman voiton tuomasta positiivisesta hengestä huolimatta :)) yltiökilpailuhenkinen, kapitalistinen ja työnarkomaaninen meininki, ja on kieltämättä tullut mieleen, että haluaisin mieluummin perustaa perheen Suomessa, jossa on paljon helpompi yhdistää työ, perhe ja vapaa-aika. Muista myös se, että voit aina lähteä uudestaan ulkomaille töihin! Ehkä sinun kannattaa pitää mielesi avoimena, mutta myös yrittää kiinnittyä johonkin - omasta kokemuksestani tiedän, että on hankala sopeutua mihin tahansa paikkaan, jos koko ajan haikailee jonnekin muualle. Haaste on juuri sellainen avoimuuden ja juurtumisen yhdistelmä, sitä itsekin tässä haeskelen! Itse olen tavannut täällä aivan mahtavia ystäviä, ja olen varma, että pidän heihin yhteyttä myös Suomessa asuessani. Tämä kokemus on opettanut aivan valtavasti, enkä näe Suomeen palaamista minään takapakkina. Tsemppiä!

        kahden maisterintutkinnon tehnyt osaisi kappalejaon.


      • Mnäaaäa
        uk kirjoitti:

        Itsellä paluu tuli aivan yllättäen, olin niitä ihmisiä joista aina sanottiin ettei varmasti muuta enään takaisin suomeen. Olen nyt asunut suomessa vuoden verran ja poissa ehdin olla 14 vuotta, Englannissa suurimmaksi osin. Vaikeinta sopeutumisessa oli ihmisten töykeys, ovet paukkuivat edestä ja hymähdystä enempää oli usein vaikea saada vastaukseksi. Mutta vähän ajan kuluttua oppi taas tavoilleen ja nyt olen kääntänyt tämän mielestäni voitolle ja yritän itse olla se hyvän käytöksen esimerkkinä ja mikä ihaninta on huomata että hymyyn useimmiten vastataan (ok..bussikuskit ehkä yrmeimpiä). Eli tässä voi vaan joiltakin osin katsoa omaa napaansa ja eikö siitä ole joku sanontakin että niin se vuori vastaa kuin sinne huudetaan? Toinen asia on jota itse lähdin aikoinaan suomesta karkuun on ihmisten kateus ja katkeruus jota valitettavasti on edelleen paljon. Tähän en ole vielä keksinyt muuta ratkaisua kuin olla hiljaa omista asioista ja keskustella asioista oikeilla nimillä sitten sellaisessa ympäristössä johon se sopii. Todella sääli tietenkin muuttaa omaa itseään ja omaa menneisyyttään jotta tältä kateudelta välttyisi mutta parempi se kuin pahoittaa mieltä, tässä tapauksessa tuntuu että sen toisen osapuolen mieltä lähinnä, itse yritän vain nauraa asialle.
        Tsemppiä paluumuuttoon, suomessa ei ole kenenkään pakko olla ja sitä paratiisiä on vaikea löytää mistään. Suomessa on asiat todella hyvin niin monella tapaa että ainakin itselle tämä on ollut se oikea päätös ja kuten joku aikaisemminkin jo sanoi että täältä aina pääsee sitten lähtemään uudestaan jos ei toimi. Näin on monille tutuille käynyt joille se sopeutuminen ei onnistunut. Neljä vuotta on tosiaan vielä niin lyhyt aika myös että sinäänsä ei ole Suomi ehtinyt vielä paljoakaan muuttua, enemmän on kyse siitä varmastikkin että kuinka paljon olet itse muuttunut.

        Vähän asian vierestä, mutta se sanonta menee ''niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan." tervetuloa takaisin Suomeen! :)


    • FastEddie

      Itse olen juuri miettimässä paluumuuttoa. Lähdin Suomesta 15 vuotta sitten, nyt on ulkomailla pysyvä työpaikka, talot ja autot.

      Sain tarjouksen Suomesta - suomalaisittain ilmeisesti aivan hurjan hyvä johtotason paikka, hyvä palkka ja edut. Tosin vain niin kaukan kuin eurolla menee hyvin, entisellä kurssilla mitattuna nykyinen palkkani on yli 30% korkeampi.

      Ongelma on lisäksi se että puolisolle ei näytä olevan töitä, sairaanhoito Suomessa maksaa ja verot ovat korkeat. Asuntolainaa on ilmeisesti turha yrittää edes, ulkomailla saa 95% velkaa ja Suomessa ei.

      Huomenna klo 10 pitäisi päättää lähdemmekö vai emme. Olen yrittänyt hullun lailla etsiä jotain positiivista Suomesta ja vastaan tulee vain negatiivista negatiivisen perään.

      Kello on kohta 2am paikallista aikaaja edelleen mietin...

      • UK

        Mihin päätökseen tulitte?


    • ex-ateenalainen

      Miss paluumuuttaja,
      Mika on siis ongelmasi ? Ilmasto ?

    • home's where...

      Vanha ketjuhan tämä on, mutta kun se nyt pomppasi tähän...

      Ehkei kannata muuttaa takaisin Suomeen ennen kuin koti-ikävä alkaa kalvaa? Sitten sitä on valmis palaamaan. Jos on lähtenyt uhoten ja ovet paukkuen, nolottaisi palata kovin pian, ainakaan, jos ei ole saanut mitään sen kummempaa aikaan ulkomailla. Opiskelu tietysti on hieno juttu sinänsä.

      Olen nyt ollut melkein puoli vuotta Suomessa, oltuani 19 vuotta Australiassa. Asioita, joista nautin:

      Syksy viilenee, mutta aamulla voi mennä kylppäriin ilman vilustumisvaaraa. Kerrostaloasunnot ovat tasaisen mukavan lämpimiä ympäri vuoden.

      Ohikulkijat puhuvat suomea!

      Kaupan kassoille ei ole pakko puhua smalltalkkia, mutta jos heille sanoo jotain, he vastaavat kyllä, ja suomeksi.

      Luonto tuoksuu Suomelta. Linnut laulavat samalla tavalla kuin lapsuudessani, puut tuoksuvat kotoiselta, jopa maaperälläkin on Suomen tuoksu, syvempi, rikkaampi tuoksu.

      Vanhat talot ovat murto-osa siitä mitä ne Australiassa ovat. Siellä rahani eivät riittäneet edes yksiön käsirahaan. Täällä ostin juuri puolentoista hehtaarin maatilan rakennuksineen, joista korjaamalla saa unelmakodin.

      Australia on hieno lomapaikka. Nyt voin mennä sinne kuin tuttuun paikkaan ja tavata vanhoja ystäviäkin. Suomi kuitenkin alkoi tuntua oikealta kodilta.

      • plmb

        Onni on sellainen pikkuinen ukko,
        jolla on kädessä avain ja lukko.
        Sillä se sitoo ystävät yhteen,
        niinkuin maamies pellolla lyhteen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe