Pitääkö olla todella älykäs päästäkseen lääkikseen?

........

Alotan lukio-opinnot ens syksynä ja haluaisin lukion jälkee lääkiksee mut mua pelottaa, että oon liian "tyhmä" enkä pääse sinne :D Nyt mä kysyisin teiltä, että pitääkö olla joku extra fiksu, että pääsee lääkiksee ja ylipäänsä pärjää siellä..? Mitä aineita mun kannattais lukiossa eniten lukea? Ei kai pitkä matikka oo pakollinen lääkiksen kannalta?

30

7176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla mikään

      extra fiksu päästäkseen sinne. Ihan tavallisia tallaajia sielläkin opiskelee. Panostat fysiikkaan, kemiaan, biologiaan ja eihän siitä ny mitään haittaa oo, jos pitkän matikan valitset. Pikemminkin suosittelen pitkää matikkaa. Siitä pitkästä matikasta saattaa olla enemmän hyötyä sinulle tulevaisuutta ajatellen. Ja hei ei sinun vielä tuollaisia kannata pohtia vedät ny eka sen yläasteen läpi, vietät kunnon kesän ja sit rupeet pohtii mitä valitset ja mitä jätät valitsematta.

    • fksökfad

      Ei tarvitse. Sisälle pääsevät yleensä ne, jotka ovat jaksaneet raataa kuin hullut (usein jo koko lukioajan ainakin kemian, fysiikan, biologian ja matematiikan osalta). Määrätietoisuus ja puurtaminen tuottavat tuloksen. Tsemppiä vuosien urakkaan.

      • lääkisläinen :)

        nimenomaan suurinosa lääkiksessä opiskelevista on päässyt sisään määrätietoisuudella ja kovalla puurtamisella. enemmistö älyllisesti hyvää keskivertoa, tietysti joukossa muutamia älykköjäkin...niin kuin varmasti jokaisessa tiedekunnassa :)


      • läpi
        lääkisläinen :) kirjoitti:

        nimenomaan suurinosa lääkiksessä opiskelevista on päässyt sisään määrätietoisuudella ja kovalla puurtamisella. enemmistö älyllisesti hyvää keskivertoa, tietysti joukossa muutamia älykköjäkin...niin kuin varmasti jokaisessa tiedekunnassa :)

        Älykkyys on siis saavutetttavissa kirjoja lukemalla ja tehtäsviä harjoitelemalla. Siis matematiikkaa. kemiaa, biologiaa, fysiikkaa ja Galenos.


    • sdvvsvds

      Ei tarvitse mutta se auttaa, varsinkin jos ei osaa muuten kuin pelkällä lukemisella noihin pääsykokeisiin valmistautua.

      Jos sitä älliä on kuitenkin siunaantunut vain se "normaali" määrä, niin kannattaa tehdä muutamia peliliikkeitä jo lukioaikoina, jotka parantavat mahdollisuuksia päästä lääkikseen jo ensimmäisellä hakukerralla.

      Ensimmäinen peliliike on tosiaan panostaa (vaikka muiden aineiden kustannuksella) biologiaan, fysiikkaan, pitkään matikkaan ja kemiaan käymällä lukiossa kaikki niistä järjestettävät kurssit ja varmistaa että noiden kurssien keskiarvot ovat reilusti yli 8.

      Seuraava peliliike on hajauttaa kirjoitukset niin että viimeisen vuoden keväällä jää mahdollisimman vähän kirjoitettavaa, tämä sen takia että noihin lääkiksen pääsykokeisiin pitää olla käytettävissä useampi kuukausi aikaa valmistautumiseen, eikä siinä oikein tahdo tavallisella pulliaisella aika riittää jos on 5-7 eri ainetta kirjoitettavana samaan kevään aikana.

      Kolmas ja ehkä se kaikkein kyseenalaisin peliliike on käydä jokin (pidempi) valmennuskurssi noita pääsykokeita varten. Se kyllä maksaa, ja monet sanovat että "kyllä sinne pääsee ilmankin", mutta tosiasia on että ei siitä ole muuta kuin hyötyä kun hakee lääkikseen.

      Neljäs peliliike on hakea sellaiseen lääkikseen johon on parhaat mahdollisuudet päästä sisään. Eri lääkiksien sisäänottopisteet vaihtelevat jonkin verran ja usein johonkin pikkukaupungin lääkikseen on helpompi päästä kuin esim. Helsingin, Tampereen, Oulun ja Turun lääkiksiin.

      Toki kannattaa ottaa lääkiksestä ja siitä mitä ainetta sinne hakee lukemaan selvää jo lukioaikoina että tietää minne hakea, vai hakeeko ollenkaan. Itsellä muistuu lukiosta mieleen yksi tyttönen joka sanoi 3 vuoden ajan hakevansa paikalliseen lääkikseen ja pääsi sinne sisään 3 vudoen lukemisen jälkeen vain huomatakseen jo alle vuoden kuluessa sisäänpääsystä ettei se lääkis ollutkaan se mitä hän oikeasti halusi.

      • mieti vielä

        Ihmetetyttää varsinkin tyttöjen hinku lääkikseen... Itsekin olin vuoden Hgin lääkiksessä ja totesin mikroskoopin ääressä, ettei ole minua kiinnostava ala kuitenkaan.


      • antisolu
        mieti vielä kirjoitti:

        Ihmetetyttää varsinkin tyttöjen hinku lääkikseen... Itsekin olin vuoden Hgin lääkiksessä ja totesin mikroskoopin ääressä, ettei ole minua kiinnostava ala kuitenkaan.

        Mutta ei kai itse laakarin tyo sitten tuota valttamatta ole?


    • töitä

      Itse en ymmärrä edes pilkkusääntöjä ja pääsin sisään.

      • Lääkiksessä

        Itseäni jaksaa lääkiksessä opiskelevana aina ihmetyttää tämä joku käsittämätön hinku nostaa lääkis jollekin ihmeelliselle jalustalle, ja siellä opiskelevat joksikin palvottaviksi guruiksi, joista sitten ihmetellään, että "mahtavatko ne olla edes tavallisia kuolevaisia kun ovat noin mahtavaan paikkaan menneet kouluun?"

        Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että ei lääkis ole sisäänpääsyprosenttien perusteella (eihän se tietty yksinään sisäänpääsyn helppoutta määrää) suinkaan edes se vaikein ala päästä opiskelemaan. Toisekseen, useampaakin akateemista alaa opiskelleena voin sanoa, että ei lääkis ole kouluna mitenkään sen kummempi tai vaikeampi kuin muutkaan akateemiset alat. Ehkä keskimääräistä isotöisempi, mutta toisaalta yksittäiset opiskeltavat asiat eivät yleensä ole juurikaan vaikeita, niitä vain on paljon. Toiset asiat ovat toisille helpompia, toisille taas toiset.

        Eikä se sisäänpääsy nyt mikään ylimaallinen yliluonnollinen jumalaista älyä vaativa suoritus ole, kyllä siitä selviää ihan normaaliaivoilla ja normaaliälyllä. Luonnontieteellisenä alana lahjakkuus luonnontieteissä on tietty suotavaa ja toivottavaa, mutta työtä tekemällä nyt menee läpi vaikka harmaasta kivestä, jos ei ole ihan toivoton tumpelo.


      • lääkikseen pyrkivän puoliso
        Lääkiksessä kirjoitti:

        Itseäni jaksaa lääkiksessä opiskelevana aina ihmetyttää tämä joku käsittämätön hinku nostaa lääkis jollekin ihmeelliselle jalustalle, ja siellä opiskelevat joksikin palvottaviksi guruiksi, joista sitten ihmetellään, että "mahtavatko ne olla edes tavallisia kuolevaisia kun ovat noin mahtavaan paikkaan menneet kouluun?"

        Uskokaa nyt hyvät ihmiset, että ei lääkis ole sisäänpääsyprosenttien perusteella (eihän se tietty yksinään sisäänpääsyn helppoutta määrää) suinkaan edes se vaikein ala päästä opiskelemaan. Toisekseen, useampaakin akateemista alaa opiskelleena voin sanoa, että ei lääkis ole kouluna mitenkään sen kummempi tai vaikeampi kuin muutkaan akateemiset alat. Ehkä keskimääräistä isotöisempi, mutta toisaalta yksittäiset opiskeltavat asiat eivät yleensä ole juurikaan vaikeita, niitä vain on paljon. Toiset asiat ovat toisille helpompia, toisille taas toiset.

        Eikä se sisäänpääsy nyt mikään ylimaallinen yliluonnollinen jumalaista älyä vaativa suoritus ole, kyllä siitä selviää ihan normaaliaivoilla ja normaaliälyllä. Luonnontieteellisenä alana lahjakkuus luonnontieteissä on tietty suotavaa ja toivottavaa, mutta työtä tekemällä nyt menee läpi vaikka harmaasta kivestä, jos ei ole ihan toivoton tumpelo.

        Ainoastaan pieni osa n. 1000€ valmennuskurssiin, ja galenokseen satoja tunteja sijoittaneista pääsee sisään. Kyllä sitä sisäänpääsyä voi ihan kohtuullisen vaikeana pitää.

        Monet rannalle jääneistä ovat vähintäänkin normaaliälyisiä ja löytyypä monelta joku muu opiskelupaikka/tutkintokin. Mutta ilmeisesti esim. peruskemisti on sitten sinun ylimielisen pikku lääkispaskiaisen mielestä normaaliälyä ja normaaliaivoja vähäisemmin varustettu?


      • Lääkiksessä
        lääkikseen pyrkivän puoliso kirjoitti:

        Ainoastaan pieni osa n. 1000€ valmennuskurssiin, ja galenokseen satoja tunteja sijoittaneista pääsee sisään. Kyllä sitä sisäänpääsyä voi ihan kohtuullisen vaikeana pitää.

        Monet rannalle jääneistä ovat vähintäänkin normaaliälyisiä ja löytyypä monelta joku muu opiskelupaikka/tutkintokin. Mutta ilmeisesti esim. peruskemisti on sitten sinun ylimielisen pikku lääkispaskiaisen mielestä normaaliälyä ja normaaliaivoja vähäisemmin varustettu?

        Siis: "Monet rannalle jääneistä ovat vähintäänkin normaaliälyisiä ja löytyypä monelta joku muu opiskelupaikka/tutkintokin" Totta, mutta voin vain vastata, että toisaalta monet sisään päässeistä eivät suinkaan ole mitään 160:n ÄO:lla varustettuja ultimaalisia monilahjakkuuksia, vaan myös ihan normaaliälyisiä ihmisiä, eikä läheskään kaikilla ole lukion lisäksi minkäänlaista tutkintoa/opiskelupaikkaa takana. Yritin kirjoituksellani hakea takaa lähinnä sitä, että lääkis tuntuu niin kovin monelle olevan joku käsittämätön pakkomielle, että sinne yritetään sisään ne kymmenen kertaa sitten vaikka väkisin kaiken maailman valmennuskurssien ja muitten epätoivoisia hyväksikäyttävien rahastuspuljujen voimalla, ja samalla hankitaan itselle ihan järjetön paniikki koko sisäänpääsyn suhteen. En yrittänyt sanoa, että sisäänpääsy on läpihuutojuttu, tottakai se on vaikeaa ja vaatii työtä, mutta mielestäni on liioiteltua ketjun aloittajan tavoin pohtia, että "mahtaako sinne normaali ihminen edes päästä sisälle?" Toisekseen, kun tunku on kovaa ja kaikki lukevat paljon, on pääsykokeessa usein sisäänpääsyn ja putoamisen tienoo pisteytyksessä helvetin tiukka. Siihen yhtä pistettä vaille sisäänpäässeitten joukkoon mahtuu tolkuton kasa ihmisiä, joista varmasti tulisi ihan yhtä "päteviä" opiskelijoita ja lääkäreitä/hammaslääkäreitä kuin sisäänpäässeistä. Tuossa varsin isolla "harmaalla alueella" ratkaisee jo tuurikin enemmän kuin todellinen lahjakkuus. Itse uskon vakaasti, että iso osa lääkikseen hakevista kyllä osaa Galenoksen, on ymmärtänytkin sen sisällön, hallitsee kemiat ja fysiikat jne, ja että pääsykoetilanteessa useimmilla hakijoilla ratkaisevimmaksi tekijäksi muodostuu paineensietokyky, vastaustekniikka ja RENNON VARMA suoritus. Panikoimalla ("apua apua apua, tässä se suunnaton taivaan portin avaava koe nyt on, miten mä pärjään... apua siis hirveetä") ja hätiköimällä pilattujen pääsykokeitten määrä on varmasti isompi kuin tiedonpuutteesta johtuvien. Ja tuo oli juuri edellisen viestini tarkoitus, valaa uskoa ja rohkaista, eikä suinkaan olla sanojesi mukainen "ylimielinen lääkispaskiainen."


      • järki käteen
        Lääkiksessä kirjoitti:

        Siis: "Monet rannalle jääneistä ovat vähintäänkin normaaliälyisiä ja löytyypä monelta joku muu opiskelupaikka/tutkintokin" Totta, mutta voin vain vastata, että toisaalta monet sisään päässeistä eivät suinkaan ole mitään 160:n ÄO:lla varustettuja ultimaalisia monilahjakkuuksia, vaan myös ihan normaaliälyisiä ihmisiä, eikä läheskään kaikilla ole lukion lisäksi minkäänlaista tutkintoa/opiskelupaikkaa takana. Yritin kirjoituksellani hakea takaa lähinnä sitä, että lääkis tuntuu niin kovin monelle olevan joku käsittämätön pakkomielle, että sinne yritetään sisään ne kymmenen kertaa sitten vaikka väkisin kaiken maailman valmennuskurssien ja muitten epätoivoisia hyväksikäyttävien rahastuspuljujen voimalla, ja samalla hankitaan itselle ihan järjetön paniikki koko sisäänpääsyn suhteen. En yrittänyt sanoa, että sisäänpääsy on läpihuutojuttu, tottakai se on vaikeaa ja vaatii työtä, mutta mielestäni on liioiteltua ketjun aloittajan tavoin pohtia, että "mahtaako sinne normaali ihminen edes päästä sisälle?" Toisekseen, kun tunku on kovaa ja kaikki lukevat paljon, on pääsykokeessa usein sisäänpääsyn ja putoamisen tienoo pisteytyksessä helvetin tiukka. Siihen yhtä pistettä vaille sisäänpäässeitten joukkoon mahtuu tolkuton kasa ihmisiä, joista varmasti tulisi ihan yhtä "päteviä" opiskelijoita ja lääkäreitä/hammaslääkäreitä kuin sisäänpäässeistä. Tuossa varsin isolla "harmaalla alueella" ratkaisee jo tuurikin enemmän kuin todellinen lahjakkuus. Itse uskon vakaasti, että iso osa lääkikseen hakevista kyllä osaa Galenoksen, on ymmärtänytkin sen sisällön, hallitsee kemiat ja fysiikat jne, ja että pääsykoetilanteessa useimmilla hakijoilla ratkaisevimmaksi tekijäksi muodostuu paineensietokyky, vastaustekniikka ja RENNON VARMA suoritus. Panikoimalla ("apua apua apua, tässä se suunnaton taivaan portin avaava koe nyt on, miten mä pärjään... apua siis hirveetä") ja hätiköimällä pilattujen pääsykokeitten määrä on varmasti isompi kuin tiedonpuutteesta johtuvien. Ja tuo oli juuri edellisen viestini tarkoitus, valaa uskoa ja rohkaista, eikä suinkaan olla sanojesi mukainen "ylimielinen lääkispaskiainen."

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä ja tulkitsin alkuperäisen kirjoituksesi juuri kuten itse sen "avasit". Minua ärsyttää nämä "maailman vaikein koe"-tyypit. Kokeesta on tehty elämää ihmeellisempi. Tuntuu välillä, että hakeminen/lukeminen/mahdoton koe on toisille "pätemisen paikka".


      • alskjfowehf
        järki käteen kirjoitti:

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä ja tulkitsin alkuperäisen kirjoituksesi juuri kuten itse sen "avasit". Minua ärsyttää nämä "maailman vaikein koe"-tyypit. Kokeesta on tehty elämää ihmeellisempi. Tuntuu välillä, että hakeminen/lukeminen/mahdoton koe on toisille "pätemisen paikka".

        Lääkikseen pääsemiseen vaaditaa keskivertoa suurempi päättely-, hahmotus-, ja omaksumiskyky. Tekemällä duunia kovaa parannetaan mahdollisuuksia, mutta valmennuskurssilla esimerkiksi opettajamme aikanaan skriivaamia vastauksia ja kurssitovereiden lukutahtia seuratessani on käynyt selväksi että keskivertojampan pääsy lääketieteelliseen on aikalailla monivuotinen projekti. Jos minä peruslaiskalla lukio-opiskelullani ja LEEEEM papereillani olen helisemässä ja hajoamassa Galenoksen edessä, ei se voi olla helppoa kaverille joka kirjoitti ne KESKIVERTO paperit (esim MCCCB) ja vuodatti verta ja hikeä niiden eteen. Lääkisopiskelijat itse elävät norsunluutornissa jossa kuvitellaan että kaikki ovat yhtä älykkäitä kuin he. Sama pätee toki myös muille tyypillisesti vuosikerran eliitin suosimille aloille pyrittäessä. 1)lahjakas ja ahkera 2)lahjakas ja riittävän ahkera 3)lahjaton ja ahkera 4)lahjakas ja laiska 5)tyhmä ja laiska.


      • pätee,,
        alskjfowehf kirjoitti:

        Lääkikseen pääsemiseen vaaditaa keskivertoa suurempi päättely-, hahmotus-, ja omaksumiskyky. Tekemällä duunia kovaa parannetaan mahdollisuuksia, mutta valmennuskurssilla esimerkiksi opettajamme aikanaan skriivaamia vastauksia ja kurssitovereiden lukutahtia seuratessani on käynyt selväksi että keskivertojampan pääsy lääketieteelliseen on aikalailla monivuotinen projekti. Jos minä peruslaiskalla lukio-opiskelullani ja LEEEEM papereillani olen helisemässä ja hajoamassa Galenoksen edessä, ei se voi olla helppoa kaverille joka kirjoitti ne KESKIVERTO paperit (esim MCCCB) ja vuodatti verta ja hikeä niiden eteen. Lääkisopiskelijat itse elävät norsunluutornissa jossa kuvitellaan että kaikki ovat yhtä älykkäitä kuin he. Sama pätee toki myös muille tyypillisesti vuosikerran eliitin suosimille aloille pyrittäessä. 1)lahjakas ja ahkera 2)lahjakas ja riittävän ahkera 3)lahjaton ja ahkera 4)lahjakas ja laiska 5)tyhmä ja laiska.

        Sama perustotuus pätee kuin kaikissa muissakin valintakokeissa. Sisään päästäkseen ei tarvitse olla hyvä, vaan parempi kuin muut hakijat. Kokeessa ainut tavoite on saada enemmän pisteitä kuin vieressä istuva, tämä on karua mutta totta. Suuri osa pyrkijöistä on tosissaan ja tulee tekemään kaikkensa voittaakseen sinut. Ei kannata antaa tasoitusta löysäilemällä lukiossa, kaikki kurssit kemiasta, fysiikasta, pitkästä matematiikasta ja biologiasta kannattaa suorittaa ja myös hyvin. Itse opiskelu on jo helpompaa, vaikka työmäärää riittääkin. Opiskelussa kuitenkin tavoite on oppia asiat hyvin, eikä tarvitse kilpailla toisten kanssa.


      • Ikuiset menkat?
        lääkikseen pyrkivän puoliso kirjoitti:

        Ainoastaan pieni osa n. 1000€ valmennuskurssiin, ja galenokseen satoja tunteja sijoittaneista pääsee sisään. Kyllä sitä sisäänpääsyä voi ihan kohtuullisen vaikeana pitää.

        Monet rannalle jääneistä ovat vähintäänkin normaaliälyisiä ja löytyypä monelta joku muu opiskelupaikka/tutkintokin. Mutta ilmeisesti esim. peruskemisti on sitten sinun ylimielisen pikku lääkispaskiaisen mielestä normaaliälyä ja normaaliaivoja vähäisemmin varustettu?

        Tee jotain raivoasenteellesi ja nopeasti. Sairaalat kuhisevat söpöjä hoitsuja, joilta löytyy sekä käytöstapoja että sisälukutaitoa. Saatat pian olla ex-puoliso, jos aiot olla jatkossakin "tollane".

        Onnea nöyryyden tielle.


    • todella TYHMIÄ

      lääkäreitä, joilla on normaali yleissivistys täysin hakusessa. Toivottavasti he tietävät kaiken lääkärin ammatissa tarvittavan, mutta yleissivistys on todella naurettavan huonoa!

    • siitä, että

      kaikilla ei ole älykkyyttä oppia uutta tai yliopistotasoista tietoa. Ja kyse on siitä, että kuinka paljon näkee vaivaa ja työtä jonkun asian eteen. Lääkikseen ei tarvitse olla mikään hiukkaskiihdyttimen keksijä, mutta kyllä tietyt asiat täytyy osata ULKOA. Eli lukion pitkä fysiikka ja kemia, bioogia ja matematiikkaa, että osaa yleensä laskea.' Itse olen yo-opiskelija ja minä en olisi koskaan päässyt lääkikseen, koska en ole tarpeeksi hyvä ko. aineissa ja en todellakaan ole kiinnostunt näkemään vaivaa sinne päästäkseni. Missä minä opiskelen pääsee sisälle 1/4 hakijoista. Ihmiset ovat erilaisia ja soveltuvat eri asioihin.

      • H20

        Ei tarvitse osata ulkoa vaan tajuta, hoksata ja ymmärtää. Mikäli olet auttamattoman huono fysiikassa ja kemiassa niin aika toivotonta päästä sisään.


    • Olisiko näin?

      Lääkärin mukaan lääkiksen pääsykoe mittaa motivaatiota. Tulkitsin hänen sanansa niin, että se joka TODELLA haluaa sisälle myös pääsee. Uskon tähän myös itse!

      • okokokok

        Kovalla työllä pääsee kyllä pitkälle! Mut vaikka kuinka lukee niin ei välttämättä pääse lääkikseen koska ne myös vaatii soveltuvuutta mitä kaikille ei ole valitettavasti siunattu...


    • gjouh

      Et pääse varmasti, unohda lääkis
      mee hoitajaks

      • RydeK

        Ikävää nostaa vanha keskustelu (riitely) taas jaloilleen, mutta en voinut olla kommentoimatta tätä.

        Ensinnäkin älykkyys on varsin moniulotteinen käsite, mutta oletettavasti kysyjä haki aikanaan matemaattis-loogista päättelykykyä ja muita siihen liittyviä seikkoja, joita älykkyysosamäärä kuvaa varsin hyvin. Useita lähteitä (hakukoneiden avulla löytyy hyvin paljon erilaisia näkemyksiä) tarkastellessani havaitsin, että lääkärien keskimääräinen älykkyysosamäärä on arvioitu välille 105–135. Toisaalta esimerkiksi Statistic Brainin mukaan keskiarvo on 111 terveys- ja lääketieteiden piirissä (http://www.statisticbrain.com/iq-estimates-by-intended-college-major/), ja kun otetaan huomioon, että Statistic Brain on niin Forbesin, CNN:n, The New York Timesin kuin Business Insiderinkin hovitilastontuottaja, on mielestäni hyvinkin luontevaa hyväksyä arvoksi 111. Huomioon on kuitenkin otettava, että Statistic Brainin arvo oli yleisesti terveysalalla toimivien keskiarvo. Uskon (en siis tiedä), että lääketieteelliseen tiedekuntaan sisäänpäässeiden älyykkyysosamäärän keskiarvo on jopa 125:n luokkaa.

        Mainittakoon vielä, että Lewis Termanin mukaan lukeman 120–140 omaavat ihmiset ovat erittäin älykkäitä (very superior intelligence), kun taas neroiksi tai liki neroiksi hän käsitti ne ihmiset, joiden lukema on yli 140 (http://www.iqcomparisonsite.com/IQBasics.aspx).

        Koska Termanin spektri on vuodelta 1916, se ei välttämättä päde nykyisissä testistandardeissa. Parasta lienee tarkastella prosentuaalista jakaumaa älykkyysosamäärän parissa. Vähintään älykkyysosamäärän 125 omaavia ihmisiä on 5,8 % väestöstä, kun taas vähintään lukeman 111 saa 23,2 %. Ne ihmiset, joilla älykkyysosamäärä on 140, muodostavat neljä promillea ihmiskunnasta.

        Lääketiede on kauppatieteiden ja oikeustieteen ohella perinteisesti ollut vakiovalinta niille ihmisille, joilla on vahva paine joko kohottaa omaa yhteiskunnallis-sosiaalista statustaan (ja palkkapussiaan) tai jatkaa sukunsa perinteitä "arvostetussa ja kunniallisessa työssä". Ei siis liene mikään ihme, että lääketieteelliseen tiedekuntaan hakee vuosittain tuhansia ihmisiä. Koska yliopistot eivät muuta sisään pääsevien hakijoiden määrää hakijamäärän perusteella vaan yhteiskunnan tarpeen ja rahoituksen mukaan, johtaa tämä väistämättä siihen, että lääketieteellisen (ja oikkarin ja kaupparin) sisäänpääsyprosentti on hyvin pieni. Mikäli uskot tämän johtuvan siitä, että lääkäriopiskeijat olisivat erityisen älykkäistä, teet virhepäätelmän. Toki koulutukseen valikoituu se fiksuin aines, mutta toisaalta myös ne, jotka pääsevät sisään viidennellä hakukerralla, ahkeran työn tuloksena.

        Uskallan väittää, että jos esimerkiksi matematiikan opiskelijoista karsittaisiin pois kaikki ne ihmiset, jotka "eivät nyt vaan sattuneet pääsemään muualle" ja ne ihmiset, joita aihe ei erityisemmin kiinnosta, mutta joiden mielestä aineopettajan tehtävät kuulostavat "ihan kivoilta", olisi motivoituneen matematiikan opiskelijoiden aines älykkyysosamäärältään vahvempaa kuin lääketieteellisen aines.


      • RydeK
        RydeK kirjoitti:

        Ikävää nostaa vanha keskustelu (riitely) taas jaloilleen, mutta en voinut olla kommentoimatta tätä.

        Ensinnäkin älykkyys on varsin moniulotteinen käsite, mutta oletettavasti kysyjä haki aikanaan matemaattis-loogista päättelykykyä ja muita siihen liittyviä seikkoja, joita älykkyysosamäärä kuvaa varsin hyvin. Useita lähteitä (hakukoneiden avulla löytyy hyvin paljon erilaisia näkemyksiä) tarkastellessani havaitsin, että lääkärien keskimääräinen älykkyysosamäärä on arvioitu välille 105–135. Toisaalta esimerkiksi Statistic Brainin mukaan keskiarvo on 111 terveys- ja lääketieteiden piirissä (http://www.statisticbrain.com/iq-estimates-by-intended-college-major/), ja kun otetaan huomioon, että Statistic Brain on niin Forbesin, CNN:n, The New York Timesin kuin Business Insiderinkin hovitilastontuottaja, on mielestäni hyvinkin luontevaa hyväksyä arvoksi 111. Huomioon on kuitenkin otettava, että Statistic Brainin arvo oli yleisesti terveysalalla toimivien keskiarvo. Uskon (en siis tiedä), että lääketieteelliseen tiedekuntaan sisäänpäässeiden älyykkyysosamäärän keskiarvo on jopa 125:n luokkaa.

        Mainittakoon vielä, että Lewis Termanin mukaan lukeman 120–140 omaavat ihmiset ovat erittäin älykkäitä (very superior intelligence), kun taas neroiksi tai liki neroiksi hän käsitti ne ihmiset, joiden lukema on yli 140 (http://www.iqcomparisonsite.com/IQBasics.aspx).

        Koska Termanin spektri on vuodelta 1916, se ei välttämättä päde nykyisissä testistandardeissa. Parasta lienee tarkastella prosentuaalista jakaumaa älykkyysosamäärän parissa. Vähintään älykkyysosamäärän 125 omaavia ihmisiä on 5,8 % väestöstä, kun taas vähintään lukeman 111 saa 23,2 %. Ne ihmiset, joilla älykkyysosamäärä on 140, muodostavat neljä promillea ihmiskunnasta.

        Lääketiede on kauppatieteiden ja oikeustieteen ohella perinteisesti ollut vakiovalinta niille ihmisille, joilla on vahva paine joko kohottaa omaa yhteiskunnallis-sosiaalista statustaan (ja palkkapussiaan) tai jatkaa sukunsa perinteitä "arvostetussa ja kunniallisessa työssä". Ei siis liene mikään ihme, että lääketieteelliseen tiedekuntaan hakee vuosittain tuhansia ihmisiä. Koska yliopistot eivät muuta sisään pääsevien hakijoiden määrää hakijamäärän perusteella vaan yhteiskunnan tarpeen ja rahoituksen mukaan, johtaa tämä väistämättä siihen, että lääketieteellisen (ja oikkarin ja kaupparin) sisäänpääsyprosentti on hyvin pieni. Mikäli uskot tämän johtuvan siitä, että lääkäriopiskeijat olisivat erityisen älykkäistä, teet virhepäätelmän. Toki koulutukseen valikoituu se fiksuin aines, mutta toisaalta myös ne, jotka pääsevät sisään viidennellä hakukerralla, ahkeran työn tuloksena.

        Uskallan väittää, että jos esimerkiksi matematiikan opiskelijoista karsittaisiin pois kaikki ne ihmiset, jotka "eivät nyt vaan sattuneet pääsemään muualle" ja ne ihmiset, joita aihe ei erityisemmin kiinnosta, mutta joiden mielestä aineopettajan tehtävät kuulostavat "ihan kivoilta", olisi motivoituneen matematiikan opiskelijoiden aines älykkyysosamäärältään vahvempaa kuin lääketieteellisen aines.

        Lääkärin työssä toisaalta tarvitaan sellaisia kykyjä, joita ei juuri muualla kuin terveys- ja sosiaalialalla kaivata. Puhutaan emotionaalisesta älykkyydestä, joka tarkoittaa kykyä asettua toisen ihmisen asemaan, kykyä kokea ja elää toisen ihmisen kautta. Mutta erityisen suurta matemaattis-loogista lahjakkuutta lääketieteelliseen tiedekuntaan pääseminen ei vaadi. Kuka tahansa vähintään keskiälykäs (ÄO ≥ 100) ihminen oppii lukiotason fysiikan, kemian ja biologian ahkeralla työllä (jopa alhaisemmankin tuloksen omaavat – ÄO ei ole absoluuttinen totuus!). Näitä aiheita ei syvennetä kovinkaan pitkälle lääketieteen opinnoissa, mutta esimerkiksi fysiikan tai kemian (erityisesti jatko-)opiskelijoilla kynnyskysymykseksi nousee asian perinpohjainen ymmärtäminen – yliopistossa ei enää riitäkään kaavojen ulkoaopettelu ja kirjaimellisesti kaavamainen ajattelu. Suurimmat nerot ovat kautta aikain ymmärtäneet ja "eläneet" pohtimansa asiat äärimmäisen syvällisesti. Einstein ei kehittänyt suhteellisuusteorioitaan länttäämällä tehtävässä annetut arvot kaavaan ja näppäilemällä ne laskimeen. Hän ymmärsi taustalla olevat lainalaisuudet ja kuviot – se on todellista älykkyyttä, samoin kuin kyky ja vapaus mielikuvitukselle. Ajattelun anarkia ja emansipaatio.

        Vielä loppuun sananen. Listaa paperille tärkeysjärjestykseen kaikki ne asiat, joiden vuoksi haluat lääkikseen. Mikäli raha tai yhteiskunnallinen asema (tai jokin muu yhtä säälittävä peruste) nousevat korkealle, pysähdy hetkeksi ja pohdi, haluatko ammattiin, jossa olet jatkuvasti vastuussa ihmisten hyvinvoinnista, terveydestä sekä elämästä ja kuolemasta. Lääkiksessä on aivan liikaa ihmisiä, joiden kannustimena ei toimi halu auttaa ihmisiä vaan jotkin aivan vääristyneet perusteet, jotka sopisivat paremmin kauppatieteelliselle tai rikolliselle alalle.

        parhain terveisin, lukuonnea toivottaen,
        RydeK

        P.S. Jos haluat luoda jotain uutta tähän maailmaan tieteen saralla, ei lääkis välttämättä ole vaihtoehtosi. Suurin osa nykypäivän lääketieteen nobelisteistakin on biokemistejä, ei lääkäreitä.

        P.P.S. Mikäli pääsit jo lääkikseen, RydeK onnittelee.

        P.P.P.S. Pahoittelut rönsyilevästä romaanista.


      • ...?
        RydeK kirjoitti:

        Lääkärin työssä toisaalta tarvitaan sellaisia kykyjä, joita ei juuri muualla kuin terveys- ja sosiaalialalla kaivata. Puhutaan emotionaalisesta älykkyydestä, joka tarkoittaa kykyä asettua toisen ihmisen asemaan, kykyä kokea ja elää toisen ihmisen kautta. Mutta erityisen suurta matemaattis-loogista lahjakkuutta lääketieteelliseen tiedekuntaan pääseminen ei vaadi. Kuka tahansa vähintään keskiälykäs (ÄO ≥ 100) ihminen oppii lukiotason fysiikan, kemian ja biologian ahkeralla työllä (jopa alhaisemmankin tuloksen omaavat – ÄO ei ole absoluuttinen totuus!). Näitä aiheita ei syvennetä kovinkaan pitkälle lääketieteen opinnoissa, mutta esimerkiksi fysiikan tai kemian (erityisesti jatko-)opiskelijoilla kynnyskysymykseksi nousee asian perinpohjainen ymmärtäminen – yliopistossa ei enää riitäkään kaavojen ulkoaopettelu ja kirjaimellisesti kaavamainen ajattelu. Suurimmat nerot ovat kautta aikain ymmärtäneet ja "eläneet" pohtimansa asiat äärimmäisen syvällisesti. Einstein ei kehittänyt suhteellisuusteorioitaan länttäämällä tehtävässä annetut arvot kaavaan ja näppäilemällä ne laskimeen. Hän ymmärsi taustalla olevat lainalaisuudet ja kuviot – se on todellista älykkyyttä, samoin kuin kyky ja vapaus mielikuvitukselle. Ajattelun anarkia ja emansipaatio.

        Vielä loppuun sananen. Listaa paperille tärkeysjärjestykseen kaikki ne asiat, joiden vuoksi haluat lääkikseen. Mikäli raha tai yhteiskunnallinen asema (tai jokin muu yhtä säälittävä peruste) nousevat korkealle, pysähdy hetkeksi ja pohdi, haluatko ammattiin, jossa olet jatkuvasti vastuussa ihmisten hyvinvoinnista, terveydestä sekä elämästä ja kuolemasta. Lääkiksessä on aivan liikaa ihmisiä, joiden kannustimena ei toimi halu auttaa ihmisiä vaan jotkin aivan vääristyneet perusteet, jotka sopisivat paremmin kauppatieteelliselle tai rikolliselle alalle.

        parhain terveisin, lukuonnea toivottaen,
        RydeK

        P.S. Jos haluat luoda jotain uutta tähän maailmaan tieteen saralla, ei lääkis välttämättä ole vaihtoehtosi. Suurin osa nykypäivän lääketieteen nobelisteistakin on biokemistejä, ei lääkäreitä.

        P.P.S. Mikäli pääsit jo lääkikseen, RydeK onnittelee.

        P.P.P.S. Pahoittelut rönsyilevästä romaanista.

        "Emotionaalisen älykkyyden" tarve riippuu erikoistumisalastasi. Esim. kirurgille se on suuri haitta...ja jopa perus TK-lääkärin tulisi pystyä tasapainoilemaan sen kanssa, että heidän oma mielenterveys säilyy. Empaattisempia lääkäreitä vaativat eivät elä todellisuudessa, vaan omissa virheellisissä päätelmissään.

        Myöskään syyt, miksi lääketieteelliseen haetaan eivät ole yhtä yksiselitteiset kuin annat ymmärtää. Totta kai varma työ, status ja hyvä tili painaa vaakakupissa aina jotain, mutta toki pääsyynä tulisivat olla kiinnostus ihmisen toiminnasta sekä halusta auttaa muita ihmisiä, nämä sekalaisissa suhteissa (jotka sitten vaikuttavat siihen minkälaista uraa rakennat: tutkijan vai TK-lääkärin). Turha kuitenkaan olettaa, että kukaan hakisi lääketeiteelliseen, jos palkka vedettäisiin 1000 euroon kuussa, työllisyys 10%:iin ja julkinen arvostus katu-pummin tasolle.

        Aika absurdi tuo sinun johtopäätös siitä, että koska biokemian huippututkijat saavuttavat enemmän nobleita kuin huippulääkäri-tutkijat, biokemiaan kannattaa kaikissa tilanteissa ryhtyä jos aikoo tutkijaksi. Tilannehan on se, että LL:n papereilla on aina hyväpalkkaista työtä saatavilla, toisin kuin biokemian tohtoreilla. Suurin osa LL-tutkijoista vetää tutkimustaan kliinisen työn ohella, koska kliininen työ nyt vain tuo leivän pöytään paljon varmemmin kuin tutkimus. Tässä taas taidetaan astua sinun arvomaailmasi varpaille, kun niinkin arkiset asiat kuin "raha" ja "työllisyys" vaikuttavat perheellisten ihmisten asioihin (vai onko perhe vain humpuukirasite?)


      • Florence the Nurse
        RydeK kirjoitti:

        Ikävää nostaa vanha keskustelu (riitely) taas jaloilleen, mutta en voinut olla kommentoimatta tätä.

        Ensinnäkin älykkyys on varsin moniulotteinen käsite, mutta oletettavasti kysyjä haki aikanaan matemaattis-loogista päättelykykyä ja muita siihen liittyviä seikkoja, joita älykkyysosamäärä kuvaa varsin hyvin. Useita lähteitä (hakukoneiden avulla löytyy hyvin paljon erilaisia näkemyksiä) tarkastellessani havaitsin, että lääkärien keskimääräinen älykkyysosamäärä on arvioitu välille 105–135. Toisaalta esimerkiksi Statistic Brainin mukaan keskiarvo on 111 terveys- ja lääketieteiden piirissä (http://www.statisticbrain.com/iq-estimates-by-intended-college-major/), ja kun otetaan huomioon, että Statistic Brain on niin Forbesin, CNN:n, The New York Timesin kuin Business Insiderinkin hovitilastontuottaja, on mielestäni hyvinkin luontevaa hyväksyä arvoksi 111. Huomioon on kuitenkin otettava, että Statistic Brainin arvo oli yleisesti terveysalalla toimivien keskiarvo. Uskon (en siis tiedä), että lääketieteelliseen tiedekuntaan sisäänpäässeiden älyykkyysosamäärän keskiarvo on jopa 125:n luokkaa.

        Mainittakoon vielä, että Lewis Termanin mukaan lukeman 120–140 omaavat ihmiset ovat erittäin älykkäitä (very superior intelligence), kun taas neroiksi tai liki neroiksi hän käsitti ne ihmiset, joiden lukema on yli 140 (http://www.iqcomparisonsite.com/IQBasics.aspx).

        Koska Termanin spektri on vuodelta 1916, se ei välttämättä päde nykyisissä testistandardeissa. Parasta lienee tarkastella prosentuaalista jakaumaa älykkyysosamäärän parissa. Vähintään älykkyysosamäärän 125 omaavia ihmisiä on 5,8 % väestöstä, kun taas vähintään lukeman 111 saa 23,2 %. Ne ihmiset, joilla älykkyysosamäärä on 140, muodostavat neljä promillea ihmiskunnasta.

        Lääketiede on kauppatieteiden ja oikeustieteen ohella perinteisesti ollut vakiovalinta niille ihmisille, joilla on vahva paine joko kohottaa omaa yhteiskunnallis-sosiaalista statustaan (ja palkkapussiaan) tai jatkaa sukunsa perinteitä "arvostetussa ja kunniallisessa työssä". Ei siis liene mikään ihme, että lääketieteelliseen tiedekuntaan hakee vuosittain tuhansia ihmisiä. Koska yliopistot eivät muuta sisään pääsevien hakijoiden määrää hakijamäärän perusteella vaan yhteiskunnan tarpeen ja rahoituksen mukaan, johtaa tämä väistämättä siihen, että lääketieteellisen (ja oikkarin ja kaupparin) sisäänpääsyprosentti on hyvin pieni. Mikäli uskot tämän johtuvan siitä, että lääkäriopiskeijat olisivat erityisen älykkäistä, teet virhepäätelmän. Toki koulutukseen valikoituu se fiksuin aines, mutta toisaalta myös ne, jotka pääsevät sisään viidennellä hakukerralla, ahkeran työn tuloksena.

        Uskallan väittää, että jos esimerkiksi matematiikan opiskelijoista karsittaisiin pois kaikki ne ihmiset, jotka "eivät nyt vaan sattuneet pääsemään muualle" ja ne ihmiset, joita aihe ei erityisemmin kiinnosta, mutta joiden mielestä aineopettajan tehtävät kuulostavat "ihan kivoilta", olisi motivoituneen matematiikan opiskelijoiden aines älykkyysosamäärältään vahvempaa kuin lääketieteellisen aines.

        Lääkärin arvostettu työ ja korkea palkka houkuttavat. Ammattikorkeakoulun hoitotyön 1. vuoden opiskelijoista iso osa on tyytymättömiä nykyiseen opiskelupaikkaansa. Lähes puolet onkin hakemassa johonkin muualle opiskelemaan ja lääkis on monelle se ensisijainen tavoite.


      • RydeK
        ...? kirjoitti:

        "Emotionaalisen älykkyyden" tarve riippuu erikoistumisalastasi. Esim. kirurgille se on suuri haitta...ja jopa perus TK-lääkärin tulisi pystyä tasapainoilemaan sen kanssa, että heidän oma mielenterveys säilyy. Empaattisempia lääkäreitä vaativat eivät elä todellisuudessa, vaan omissa virheellisissä päätelmissään.

        Myöskään syyt, miksi lääketieteelliseen haetaan eivät ole yhtä yksiselitteiset kuin annat ymmärtää. Totta kai varma työ, status ja hyvä tili painaa vaakakupissa aina jotain, mutta toki pääsyynä tulisivat olla kiinnostus ihmisen toiminnasta sekä halusta auttaa muita ihmisiä, nämä sekalaisissa suhteissa (jotka sitten vaikuttavat siihen minkälaista uraa rakennat: tutkijan vai TK-lääkärin). Turha kuitenkaan olettaa, että kukaan hakisi lääketeiteelliseen, jos palkka vedettäisiin 1000 euroon kuussa, työllisyys 10%:iin ja julkinen arvostus katu-pummin tasolle.

        Aika absurdi tuo sinun johtopäätös siitä, että koska biokemian huippututkijat saavuttavat enemmän nobleita kuin huippulääkäri-tutkijat, biokemiaan kannattaa kaikissa tilanteissa ryhtyä jos aikoo tutkijaksi. Tilannehan on se, että LL:n papereilla on aina hyväpalkkaista työtä saatavilla, toisin kuin biokemian tohtoreilla. Suurin osa LL-tutkijoista vetää tutkimustaan kliinisen työn ohella, koska kliininen työ nyt vain tuo leivän pöytään paljon varmemmin kuin tutkimus. Tässä taas taidetaan astua sinun arvomaailmasi varpaille, kun niinkin arkiset asiat kuin "raha" ja "työllisyys" vaikuttavat perheellisten ihmisten asioihin (vai onko perhe vain humpuukirasite?)

        Kiitos vastauksestasi!

        Lääkärit ovat arvostetuimpia, parhaimmin palkattuja ja työllistetyimpiä ihmisiä yhteiskunnassamme. Lisäksi lääkäri on edelleen voimakas auktoriteetti kulttuurissamme. Nämä seikat kannustavat kunnianhimoisia nuoria hakeutumaan lääketieteellisen alan koulutukseen, mikä nostanee narsististen ja muiden persoonallisuushäiriöitä omaavien ihmisten määrää lääkärien ammattikunnassa. En väitä, että vaara olisi suuri, mutta potentiaalisetkin riskit on hyvä tiedostaa.

        En väitä, etteikö lääkiksessä olisi turvallisuutta, perhettä, työllisyyttä ja taloudellista omavaraisuutta arvostavia ihmisiä – heitä siellä on suurin osa. Ikävä tosiasia on, että kehittyneessä maailmassa kolmanneksi suurin kuolinsyy ovat hoitoperäiset syyt (http://www.newscientist.com/article/mg22129532.000-counting-the-hidden-victims-of-medicine.html#.U7PwgY1_uaL). Syitä on varmasti useita: huolimattomuus, osaamattomuus, välinpitämättömyys, kiire. Lista jatkuu. Narsistisista lääkäreistä: http://thenarcissisticlife.com/narcissistic-doctors/.

        Emotionaalisella älykkyydellä en tarkoita "heikkoa mieltä" (kuten ymmärsin sinun ymmärtäneesi; mikäli olen väärässä, pahoittelen) vaan kykyä nähdä maailma toisen ihmisen silmin. Sydäntä operoiva kirurgi ei korjaa rikkoutunutta laitetta vaan hoitaa ihmistä. Hän kuitenkin osaa käsitellä asiaa, eikä luhistu henkisesti, jos leikkaus epäonnistuu ja potilas kuolee. Tässä on kuitenkin kyse niin syvästä ymmärryksestä, että kokemuksesta tiedän useimpien ihmisten ajattelevan eri tavalla, joten käsitän, mikäli näet asian toisin.

        Nobelismista ja tutkijuudesta vielä: menestystä lääketieteellisen tutkijan uralla voi hyvinkin saada, ja nimenomaan kliininen työ on oiva lisäporkkana LT-tehäviin. En tehnyt mitään johtopäätöstä ensimmäisessä post scriptumissani (vrt. "Aika absurdi tuo sinun johtopäätös siitä, että koska biokemian huippututkijat saavuttavat enemmän nobleita kuin huippulääkäri-tutkijat, biokemiaan kannattaa kaikissa tilanteissa ryhtyä jos aikoo tutkijaksi." ja "Jos haluat luoda jotain uutta tähän maailmaan tieteen saralla, ei lääkis välttämättä ole vaihtoehtosi."). Lääkis on loistava paikka, mikäli kiinnostus on enemmän käytännöllistä kuin teoriapainotteista – vähän niin kuin teoreettisen ja käytännöllisen filosofian ero, paitsi että lääkäreillä on enemmän töitä kuin muilla edellämainituilla yhteensä.

        Oman arvomaailmani jätän pääosin arvoitukseksi, mutta korostan vastuullisuutta kaikilla elämän osa-alueilla. Niin omakohtaisessa taloudessa kuin hoitotyössä. Itse olen hakeutumassa lääketieteelliseen, koska olen kiinnostunut ihmisen fysiologiasta ja anatomiasta, haluan ammatin, joka on tarpeellinen ja olen kiinnostunut ihmisten auttamisesta. Tämän lisäksi valintaani vaikuttavat tutkijakoulutuksen mahdollisuus sekä taloudellinen turva.

        Toivottavasti keskustelemme väittelemisen sijaan.


    • Höpsötin

      ÄO:ni on tutkitusti vain hieman yli keskitason, mutta silti läpäisin hammaslääketieteellisen pääsykokeen tuloksella, joka olisi riittänyt lääketieteelliseenkin.

    • jos innostaa

      no, ei tämä lääkärinkään työ ole mitä tahansa perusduunia kummempaa.., vaikka olenkin 20 v ollut erikois ylilääkärinä yms, vaikkei ikää sinänsä ole vielä paljoa. kaikkeen duuniin rutinoituu ja kyllästyy..
      jos olet lahjakas ma-fy-kem eli osaat ja ymmärrät ne oikeasti, pystyt omaksua laajoja asioita nopeasti ja tarkast, niin pääset sisään, JOS luotat itseesi.. luulenpa että rannalle jäävät ne, jotka vähiten luottavat itseensä. Mutta.. sitten se lukeminen vasta alkaakin!. pääsykoe on pien luku-urakka verrattuna sen jälkeisiin luku-urakoihin.. kannattaa harkita..moni ei ole ennen sisäänpääsyä läksyjä koskaan edes lukenut.. lääkiksessä ei enää kovin monelta opiskelu onnistu täysin ilman lukemista (joo, turha kommentoida kun ei isoja kirjaimia jne.. en vaan viitsi niitä käyttää, pimeääkin tässä jo on, nukkumaan käymässä, äikkä oli 10 yms. :) lääkisläiset suurin osa rentoa porukkaa.. ei niitä isot kirjaimet hetkauta..
      ELI luota kykyihisi, perehdy ma-fy-ke, harjoita muistitekniikkaasi. päästyäsi sisään ole valmis opiskelemaan eli lukemaan-- tosin nykyään taidetaan opiskella pienryhmissä ongelmaratkaisukeskeisesti ja oma vastuu asioiden selvittämisessä jää puolitiehen--joka taas kyllä näkyy tositoimissa työelämässä

    • iiiiidaa

      Eihän sinne tavalliset juntit pääse, se on selvää.

      Mutta älykkyyttään voi kehittää. Peruspohjahan meille on annettu jo syntymässä, jotkut osoittavat viisautta jo nuorella iällä, toiset eivät. Älykkyyttä voi kehittää lukemisella, työllä ja hahmottelutehtävillä.

      Älykkyys tulee monissa eri muodoissa. Lääketieteellisessä ihminen tarvitsee logiikkaa ja hahmottamiskykyä. Jossain toisella alalla ihminen tarvii sosiaalista viisautta (kyllä, sellaistakin on - se ilmenee puhumisessasi, teoissasi ja vuorovaikutustaidoissasi. Vaikkapa se on sosiaalista viisautta, ettet sano vääriä asioita väärissä tilanteissa ja osaat kääntää ristiriitatilanteet puolellesi.) Joillakin aloilla tärkeintä on maalaisjärki, joillakin aloilla pitää osata ajatella hyvin nopeasti ja löytää yksinkertaisin reitti vastaukseen. On olemassa myös muita monia älykkyyden osia ja -tasoja.

      Mieti, millaista älykkyyttä omaat - sen kautta sinun on helpoin löytää ammatti - mutta jos todellakin haluat lääketieteelliseen, etkä omista siinä eduksiolevaa älykkyyttä, ainoa tie on edellämainitut harjoittelu, lukeminen ja hahmotustehtävät. Muista lukea hyvä peruspohja fysiikalle, kemialle, biologialle ja matikalle. Psykologiasta ja terveystiedostakin voi olla apua. Voit lainata kirjastosta ihmisen fysiologian ja anatomian kirjoja.

    • erererer

      Nerot hakevat muihin aloihin. Toi fiksu ajattelu on vanhentunutta. Ei tarvitse olla fiksu.
      Luet vaan tosissaan fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa. Jos olet vielä lukiossa ota se pitkä matematiikka, vaikka sitä ei pääsykokeeseen tarvitse. Matematiikkaa aina tarvitaan. Älä pelkää matematiikkaa vaan ota asenne, että haluat oppia sitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe