No, mistä

"juteltaisi"

Olisiko sinulla jokin mukava harrastus, mistä kertoisit meille muille?

Olisiko "remonttihaaveita", mitä haluaisit muuttaa asunnossasi, tai ehostaa?

Keräiletkö jotain, tavaraa, vanhoja rahoja, postimerkkejä, arabiaa, norsuja, tai mitä tahansa?

Tai, kerro mieltäsi askarruttavasta asiasta?

Täällähän on hiljaista, joten meitä ei ehkä montaa osallistujaa ole, mutta voisimmehan vastailla, tai ketjuun tehdä uudesta asiasta rönsyn.

Kokeillaanko, saadaanko keskustelu aikaiseksi, siitähän voisi tulla ihan mukavakin, kun vastailisimme, ja jatkaisimme.

76

1778

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta,,

Aloitan sitten itse, jä käytän tuota mutta,, jatkossa, jos se menee läpi ;D

Keräilin vuosia mainoskyniä. Ne olivat jossain vaiheessa eteiseni "tapetti", nykyiseen asuntoon ei mahtuneet, joten kellarissa ovat :(

Pitäisi hankkia joku remontoimaan, haluaisin tapetin seiniin, mutta mihin kaikki tavarat tieltä ;(

• 1943

toukokuun puoleenväliin asti mahdollisuus viedä taidenäyttelyyn vanhoja vaatteita. Pihalle tehdään samantyylinen teos kuin "Hiljainen kansa" Suomussalmella. Ajelimme kesällä siellä ja ihan hätkähdin, kun ihmisiä oli yhtäkkiä niin paljon pellolla, sitten asia selvisi. Minulla on monen sukupolven vaatteita varastoissa (vanha maatila) ja aion viedä jotain. Pikkuhiljaa olen alkanut tyhjentää vuosikymmenien varrella kertyneitä varastoja. Aikaisemmin en ole jaksanut. Ja keräillä en aio mitään, loppuiäksi riittää siivoamista. Mutta en näillä asioilla päätäni vaivaa, elän täysillä. Vaihteeksi molemmat tyttäreni muuttavat lähitulevaisuudessa. Tähän asti se on merkinnyt varastojen karttumista.

• mutta,,
        1943 kirjoitti:

toukokuun puoleenväliin asti mahdollisuus viedä taidenäyttelyyn vanhoja vaatteita. Pihalle tehdään samantyylinen teos kuin "Hiljainen kansa" Suomussalmella. Ajelimme kesällä siellä ja ihan hätkähdin, kun ihmisiä oli yhtäkkiä niin paljon pellolla, sitten asia selvisi. Minulla on monen sukupolven vaatteita varastoissa (vanha maatila) ja aion viedä jotain. Pikkuhiljaa olen alkanut tyhjentää vuosikymmenien varrella kertyneitä varastoja. Aikaisemmin en ole jaksanut. Ja keräillä en aio mitään, loppuiäksi riittää siivoamista. Mutta en näillä asioilla päätäni vaivaa, elän täysillä. Vaihteeksi molemmat tyttäreni muuttavat lähitulevaisuudessa. Tähän asti se on merkinnyt varastojen karttumista.

Sitten menee ohi jo huomaamatta.
        Niin minulle kävi, kun aikoinaan viikottain lähes siitä ohitse ajelin.

Vaikka vasta seitsemän vuotta, tässä asunut, on sitä tavaraa vaan taas jotenkin kertynyt. Pitäisi aloittaa kaappi kerrallaan.
        Onneksi ei sentään maatilan kaappien perkuuta ;D

Tervetuloa takaisin pääsiäisen vietosta.

• tekevi :)

Mieleni minun tekevi, aivoni ajattelevi
      lähteäni laulamahan, saa’ani sanelemahan,
      sukuvirttä suoltamahan, lajivirttä laulamahan.
      Sanat suussani sulavat, puhe’et putoelevat,
      kielelleni kerkiävät, hampahilleni hajoovat.

Veli kulta, veikkoseni, kaunis kasvinkumppalini!
      Lähe nyt kanssa laulamahan, saa kera sanelemahan
      yhtehen yhyttyämme, kahta’alta käytyämme!
      Harvoin yhtehen yhymme, saamme toinen toisihimme
      näillä raukoilla rajoilla, poloisilla Pohjan mailla.

Lyökämme käsi kätehen, sormet sormien lomahan,
      lauloaksemme hyviä, parahia pannaksemme,
      kuulla noien kultaisien, tietä mielitehtoisien,
      nuorisossa nousevassa, kansassa kasuavassa:
      noita saamia sanoja, virsiä virittämiä
      vyöltä vanhan Väinämöisen, alta ahjon Ilmarisen,
      päästä kalvan Kaukomielen, Joukahaisen jousen tiestä,
      Pohjan peltojen periltä, Kalevalan kankahilta.

Niit’ ennen isoni lauloi kirvesvartta vuollessansa;
      niitä äitini opetti väätessänsä värttinätä,
      minun lasna lattialla eessä polven pyöriessä,
      maitopartana pahaisna, piimäsuuna pikkaraisna.
      Sampo ei puuttunut sanoja eikä Louhi luottehia:
      vanheni sanoihin sampo, katoi Louhi luottehisin,
      virsihin Vipunen kuoli, Lemminkäinen leikkilöihin.

Viel’ on muitaki sanoja, ongelmoita oppimia:
      tieohesta tempomia, kanervoista katkomia,
      risukoista riipomia, vesoista vetelemiä,
      päästä heinän hieromia, raitiolta ratkomia,
      paimenessa käyessäni, lasna karjanlaitumilla,
      metisillä mättähillä, kultaisilla kunnahilla,
      mustan Muurikin jälessä, Kimmon kirjavan keralla.

En voi nyt kirjoitella tai jutustella :(
      Nopeasti:remontointi jatkuvaa,keräilen,liikun,käsitöitä,lukemista,ihanien
      vahojen asuntojen sisutamista ja alkup. säilyttämistä ym., kesäaikana enemmin ja talvella
      vähemmin, paitsi lukeminen. Matkustelu jäänyt vähemmälle olosuhteista johtuen.

• mutta,,

voithan tulla myöhemminkin, takaisin ;D

En minäkään koko päivää aio "päivystää", ruuan laittoa, ja lukemista.

Sinullahan olisi montakin aihetta tuossa, mistä napata kiinni.

Huimaa, jos ulomuistista tuon kirjoitit?
        Minun piti katsoa kirjasta, miten tuo lyhyt lainaus meni, alempaan ketjuun ;(

• No kyllä sisustetaan, ja laitellaan. Pientä korjaamista koko ajan, niinkuin sitä varmaan kaikilla omakotitalossa asujilla on. Pakko on laittaa jatkuvasti, että paikat pysyisi jotenkin kunnossa.En erityisesti keräile mitään, mutta olen heikkona kauniisiin astioihin. Ja niitä tahtoo tarttua mukaan kun kaupoissa kiertää. Ainakin minun pitää niitä silitellä, ja ihailla.Ja jotenkin niitä on kovasti tänne kotiinkin kulkeutunut.No sitä ongelmaa ei ole, että ei astiat riittäisi jos isompikin porukka tulisi kylään. No verhoja myös ostan jonkunverran.Ainakin joka kevät täytyy edes yhteen huoneeseen saada uudet. Toisia sitten olen oppinut kierättämään. Kun siirrän toisen huoneen verhot toiseen huoneeseen. Niin ne näyttävät siellä ihan uudelta. Kokeile vaikka!

• mutta,,

tein vaan muutamia ehdotuksia ;D

Ahaa, sinä olit tuo runotyttö ;))
        laitoin kopioituna, koska ulkoa en osaa, siihen.

Minulla on vain pieni kaksio, joten olen hävittänyt suurimman osan astioistani.
        Osan vei perilliset, osan myin kirppiksillä.

Se pienen asunnon ongelmana, kun tavaraa on, mihin ne siirtää?
        Ikkunoitakaan ei ole, kuin yksi seinällinen, tosin 7.5m leveä.
        Siihen menee aina kangasta hurjasti, vaikkei ole kuin kappa. Joten pesemällä vain, uutta en ole hankkinut.

Omakotitalossa on omat riemut, jos sitten talvella lumenluontikin, ja ruohonleikkaus kesällä.

Asutko missäpäin suomea? Itse asun hesassa, mutta en keskustassa enää.
        Täällä aurinkoista ja 7

• mutta,, kirjoitti:

tein vaan muutamia ehdotuksia ;D

Ahaa, sinä olit tuo runotyttö ;))
        laitoin kopioituna, koska ulkoa en osaa, siihen.

Minulla on vain pieni kaksio, joten olen hävittänyt suurimman osan astioistani.
        Osan vei perilliset, osan myin kirppiksillä.

Se pienen asunnon ongelmana, kun tavaraa on, mihin ne siirtää?
        Ikkunoitakaan ei ole, kuin yksi seinällinen, tosin 7.5m leveä.
        Siihen menee aina kangasta hurjasti, vaikkei ole kuin kappa. Joten pesemällä vain, uutta en ole hankkinut.

Omakotitalossa on omat riemut, jos sitten talvella lumenluontikin, ja ruohonleikkaus kesällä.

Asutko missäpäin suomea? Itse asun hesassa, mutta en keskustassa enää.
        Täällä aurinkoista ja 7

seudulla.

• mutta,,
        marja-liisa41 kirjoitti:

seudulla.

kaiketi kevätsäät sinnekin jo saapuneet.
        ?
        Täällä tuli täydellinen sumu, ei näy edes alas, tai sivulle mitään. Eteenpäin myös täysi harmaus.
        Näin nämä kevätsäät vaihtelevat.

• mutta,, kirjoitti:

kaiketi kevätsäät sinnekin jo saapuneet.
        ?
        Täällä tuli täydellinen sumu, ei näy edes alas, tai sivulle mitään. Eteenpäin myös täysi harmaus.
        Näin nämä kevätsäät vaihtelevat.

paljon kevätsäitä nähty. Tälle päivälle luvattiin, mutta siihempä se jäi. Ei ole aurinko edes pilkistellyt. Lunta on vielä tässä meillä 40-50 senttiä. Pitkät saappaat piti olla jalassa, kun lippua vietiin salkoon. Kiire tulee kevään tulolle, jos nämä lumet vapuksi lähtee. Lämmintä oli tänään 4 astetta.Normaalisti meillä on jo pihat vappuna haravoitu.

• mutta,,
        marja-liisa41 kirjoitti:

paljon kevätsäitä nähty. Tälle päivälle luvattiin, mutta siihempä se jäi. Ei ole aurinko edes pilkistellyt. Lunta on vielä tässä meillä 40-50 senttiä. Pitkät saappaat piti olla jalassa, kun lippua vietiin salkoon. Kiire tulee kevään tulolle, jos nämä lumet vapuksi lähtee. Lämmintä oli tänään 4 astetta.Normaalisti meillä on jo pihat vappuna haravoitu.

Ehtiihän ne vielä, jos plus asteita piisaisi.
        Fillaroin juuri, omakotitaloissa täällä monet olivat haravan varressa, ja krookuksia näkyi jokunen.
        Tulppaanit ylös yrittävät selkeästi. Seuraan parin kauniin kukkaloistossaan upeaa pihaa, pysähdyn juttelemaankin, välillä kesällä olen saanut jopa kukkapuskan. Heillä on kadunpuolikin, (kaupungin maata) aina siistinä, ja siinäkin näitä kevään sipulikukkia.
        Tulee aina hyvä mieli, ajellessa kun näkee ihmisten ahertavan, ja luovan kauneutta meidän muidenkin nautittavaksi.

• on pidellyt ilmoja
        marja-liisa41 kirjoitti:

Ja niitä riittää, jos vanhat merkit paikkansa pitävät.

• beessisloggi
        on pidellyt ilmoja kirjoitti:

Ja niitä riittää, jos vanhat merkit paikkansa pitävät.

se mahtaa vaikuttaa tämä ilmastonmuutos?
        Pidellään ilmoja jos paikat merkkinsä pitävät?

Ja vielä mä sanoisin, että:
        OIKEUTTA SARVIKUONOILLE!

• mutta,,
        beessisloggi kirjoitti:

OIKEUTTA SARVIKUONOILLE!

miksi sarvikuonot, kun niitä ei taida olla näillä leveysasteilla?
        Ovatko sukupuuttoon kuolemassa?

No, ilmoista, itsekin täällä ruuhkasuomessa asuvana, varmaan huomasit lumen tänä talvena?
        Pakkasia oli tarpeeksi, pariin edelliseen verraten?

• beessisloggi
        mutta,, kirjoitti:

miksi sarvikuonot, kun niitä ei taida olla näillä leveysasteilla?
        Ovatko sukupuuttoon kuolemassa?

No, ilmoista, itsekin täällä ruuhkasuomessa asuvana, varmaan huomasit lumen tänä talvena?
        Pakkasia oli tarpeeksi, pariin edelliseen verraten?

ovat. Ettei kävisi niin kuin villasarvikuonoille, joita taisi olla tuolla itärajan takana.
        En mä kyllä tiedä miksi ne kuoli sukupuuttoon. Jääkausiko olisi vaikuttanut...

Joo, kyllä mä lumet ja pakkaset panin merkille, ei siinä mitään.

Mutta sen kerran kun mä ajattelen, niin mä ajattelen samantien suuremmin, nyt oli mielessä vuoristojäätiköt (ei sentään manner, ei liian isoa palaa) ja ikiroudat.

OIKEUTTA JNE.!

• mutta,,
        beessisloggi kirjoitti:

ovat. Ettei kävisi niin kuin villasarvikuonoille, joita taisi olla tuolla itärajan takana.
        En mä kyllä tiedä miksi ne kuoli sukupuuttoon. Jääkausiko olisi vaikuttanut...

Joo, kyllä mä lumet ja pakkaset panin merkille, ei siinä mitään.

Mutta sen kerran kun mä ajattelen, niin mä ajattelen samantien suuremmin, nyt oli mielessä vuoristojäätiköt (ei sentään manner, ei liian isoa palaa) ja ikiroudat.

OIKEUTTA JNE.!

mä oon tosi huono noissa eläimissä :(

Ollut allergioita aina, ei saanut koske, ei tulla lähelle, pläp pläp
        ei sitten varmaan niin kiinnostanut, kun olivat kiellettyjä, lukeakaan.

Etkö vois nyt ajatella vaan vähän pienemmin, sentään lankalauantai ;D

• tutkimuksien
        beessisloggi kirjoitti:

OIKEUTTA SARVIKUONOILLE!

mukaan aurinkokin alkaa jäähtymään.
        Lakkaa helottamasta täysillä, joka tietty helpottaa kuivilla mailla päiväntasaajan alapuolella asujia.

En tykkäis pahaa, vaikka ens kesänä olis muutama täys hellepäivä enemmän. Viime kesä jäi jotenki vajaaksi ja heti tuli syksyn pimeys ja vesisateet. Pysyvämpi lumi (n.10cm) tuli vasta tammikuussa lopussa, nyt ne on jo sulaneet.

• beessisloggi
        tutkimuksien kirjoitti:

mukaan aurinkokin alkaa jäähtymään.
        Lakkaa helottamasta täysillä, joka tietty helpottaa kuivilla mailla päiväntasaajan alapuolella asujia.

En tykkäis pahaa, vaikka ens kesänä olis muutama täys hellepäivä enemmän. Viime kesä jäi jotenki vajaaksi ja heti tuli syksyn pimeys ja vesisateet. Pysyvämpi lumi (n.10cm) tuli vasta tammikuussa lopussa, nyt ne on jo sulaneet.

ohi, tuo jäähtyminen.

Oliko viime kesä huono? Minä olen aina ollut aivan onneton säiden muistamisessa. Vai olisiko niin valikoiva muisti.
        Viime kesältäkin muistan yhden ainoan sateen, enkä muistaisi sitäkään, ellemme olisi olleet
        vieraani kanssa Marketan puistossa sateen alkaessa.
        Kyllä minullekin hellepäivät sopii, varjoon tosin hakeudun.

• a-woman1
        marja-liisa41 kirjoitti:

seudulla.

...kovinkin läheisiä naapureita? Jyväskylässä minäkin vuodenvaihteen jälkeen. Sitä ennen mlk:n puolella, Vaajakoskella.

• Helmat hulmuten

Pitäähän sitä kuntoaan hoitaa.
      Saada eilisen mässytykset sulatetuksi.
      Tanssisin vaikka joja päivä, jos työ ei haittaisi.

• mutta,,

nyyh, minulta ei enää onnistu.
        Tanssi on kiva seurustelumuoto, ja tosiaan kuntokin kohenee kummasti.

Katsoin juuri lehdestä, aika monikin paikka auki, vaikka ihmiset nurisivat, ettei pääsiäisenä ole mitään.

Oikein mukavaa iltaa, ja kivoja herrasmiehiä tanssittajiksi.

Ps, käytkö naisporukalla, vai vakipartnerin

• nauti kun voit

Sitoutua niin syvästi
        että muuttuu pohjattomaksi
        Puristaa niin lujasti
        että muuttuu rajattomaksi
        Rakastaa niin mielettömästi
        ettei mikään enää
        ole vailla merkitystä

-Tommy Tabermann

• a-woman1

...kun ympärilleni katselin. Joka paikka on täynnä kirjoja, joten pitänee laittaa harrastukseksi kirjojen lukeminen ja keräily. Kaikki mahdolliset hyllyt on täynnä, jopa sängyn alla on muutama laatikollinen odottamassa, että yht' äkkiä rikastuisin ja voisin hankkia isomman asunnon ja sinne erikseen kirjastohuoneen!
      Nuorempana ja vetreämpänä tuli harrastetuksi monenlaista liikuntaa, kalastusta ja metsästystä... Enää ei viitsi eikä jaksa.
      Kirjojen lisäksi on kertynyt aimo kasa palapelejä, vaikka olen niitä vienyt kirpparillekin.
      Mukavaa pääsiäistä!

• mutta,,

kun muutin, möin kirjani :(

Ei minulla kylläkään noin paljon ollut, vain yksi seinällinen.
        Suuren osan myin netissä, ja loppuja sitten kirppiksillä.
        Jäi vain muutama, Linnan ne neljä, ja muutama mietekirja, keittokirja, jokunen tärkeä muu. Mahtuu nyt yhdelle hyllykölle, olisiko metri.

Kyllästyin pölyjen siivoamiseen niistä, ja asunto on nyt pieni ;D onneksi.

Hävitin paljon pois, ja silti voisi vieläkin poistaa tavaraa.

Palapelit kuuluivat aikoinaan mökillä repertuaariini. Ne jäivät sinne, eron myötä.

Metsästystä? Aika harvinainen naisen harrastus?
        Kalassa en oikein viihtynyt, kun piti olla hiljaa, en jaksa kauaa ;(
        Verkoilla silakkaa ja kampelaa, se sopi minulle ;D

• 1947

tasanen vaihe. Harrastan miehen syöttämistä... Heko heko. Oikeesti pidän huolta, jotta söisi.
      Hävettää tunntustaa olevansa miestään painavampi..
      Tosin sairaus on syynä laihuuteen.

Remontti on lähes takana. Yhdet raput vielä ja kellarin ovet paikoileen niin se on siinä. Tai ainahan noita tarpeita tulee. Puuvaja yms.

Tänään aloitin pihahommat. Pari pensasta matalaksi ja uusiutumaan. Kaurojen ruhmenet pois ja muitakin nurkkia siistin. Omenapuusta muutama oksa pois.
      Juu ja se koirankasaruljanssi, 8 lapiollista sitä itseään tunkiolle.
      Pääsiäinen voi tulla.

• mutta,,

siis mistä tuollainen sontakasa?
        Vai kasvatatko koiria, jääk anteeksi tyhmyys, eli onko sulla kenneli, vai miten?

Seuraan kyllä palstaa, ainakin pari kolme kertaa viikossa luen läpi, mutta en muista mitenkään yhdistää sinua koiriin?

Onko teillä maatila, hei ei todellakaan pakko vastata, tuli vain noista sun hommista mieleen, ja kirjoitan vaan ajatusten mukaan tässä.
        En ajattele mitä kirjoitan, vaan kirjoitan mitä ajattelen. ;DD

• a-woman1

Täällä kaunis valkoinen lumipeite vielä suunniteltujen pihatöiden yllä!

• 1947
        mutta,, kirjoitti:

siis mistä tuollainen sontakasa?
        Vai kasvatatko koiria, jääk anteeksi tyhmyys, eli onko sulla kenneli, vai miten?

Seuraan kyllä palstaa, ainakin pari kolme kertaa viikossa luen läpi, mutta en muista mitenkään yhdistää sinua koiriin?

Onko teillä maatila, hei ei todellakaan pakko vastata, tuli vain noista sun hommista mieleen, ja kirjoitan vaan ajatusten mukaan tässä.
        En ajattele mitä kirjoitan, vaan kirjoitan mitä ajattelen. ;DD

talven tuotokset! Vielä jonnekin jäi, huomasin kävellessäni.
        Isompi tekee, kuin ihmisen kasoja.. Ei ole kenneliä, kissa on lisäksi hiiriä jahtaamassa. Koiratkin hallitsee sitä touhua, ei niin hyvin kuitenkaan.
        Rusakoita ja vieras kissakin kulkee nurkissa yöaikaan. Valot syttyvät ja jos olen hereillä, katson kulkijan. Kurjet huutavat iloaan pellolla.
        Pienempi koiruus käy niitä jahtaamassa, mutta käykin toisinpäin. Liikunta tulee hoidettua.

On maatila, miehen kotipaikka. Muut kun luopuvat, meille tuli vanhoilla päivillä tämä. Jatkaja oli vain meillä. Nyt siirtyikin jo pojalle viljelyt.
        Täällä meidän elämä onkin esillä. Eipä tässä mitään salaamista ole, ei silti.

• 1947
        a-woman1 kirjoitti:

Täällä kaunis valkoinen lumipeite vielä suunniteltujen pihatöiden yllä!

sulivat ja ensimmäinen lämmin päivä syynä. Eilen oli vaikeuksia olla tekemättä sen kummempaa. Muutaman ruohotupsun otin pionin juurelta ja yhden päärynäpuun taimen alta.
        Kauran jätteet oli pakko haravoida, kun sinitähdet tms. pienet kukat nousivat! Nurmikko on vielä osin jäässä ja liian märkä haravalle. Teinkin niitä, mitä voi. Puskien leikkuukin oli hyvä nyt tehdä, niin saavat rauhassa alkaa kasvaa.
        Tyytyväinen olin, kun on hyvä alku pihalla.

• yxkulkija

No yleensä siitä jutellaan mistä puute.

Eipä tässä paljon sitten ookkaan muuta..

No olinhan minä kokolla ja se oli tulessa.

• mutta,,

kun ei oo mitään puutetta oikeastaan ;D

• 1947

olet pohojammaalta? Juureni löytyvät puoliksi sieltä.

• mutta,,

tuli mieleen tässä kun sängyssä naputtelen, kuinka monenlaisissa vuoteissa olemmekaan ehtineet yömme viettää?
      Taisi olla pahvilaatikko, pukkisänky, hetekan laatikko, sohvan puolikas, nämä lapsuuskodissa.
      Sitten laverisänky, vuodesohva, parisänky, 120cm laveri. Joustinpatjat, vesisänky, antiikkisänky, ja nyt moottorisänky.

Sairaalasänkyjä muutaman kerran, ja laivojen hyttisänkyjä. Hotellien sänkyjä, riippumattoja, kerrossänkyjä reissuilla nuorena.
      Teltassa alusta makuupussi, asuntovaunun sänky
      huh, varmaan joku jäi poiskin.

Mitenkäs teillä?

• sammalmätäs

vähän pisti ne havunneulaset ---

• Hyvää lauantaiehtoota!

Ihana kevätpäivä on takana, pyykitkin kuivuivat jo ulkona.
        Kerrankin taitaa olla kaunis pääsiäinen.
        Tosiaan, eikö sää ole se tuttu ja turvallinen puheenaihe?

Pukkisängyssä minäkin olen joskus öitäni viettänyt, hetekakin on tuttu ja sitten oli päästävedettävä sänky ja viimeisiä aikoja kotona käydessäni oli se sohvanpuolikas.

Vuoden opiskelin sisäoppilaitoksessa, siellä oli kerrossänkyjä, mutta minä koisein alapetillä.
        Sitten omassa kämpässä laveri ja viimeiset 40 vuotta on ollut parisänky.

Onhan niitä ollut kaikenlaisia sänkyjä lisäksi matkan varrella, teltassakin on yövytty, sinne mua ei saisi enää vanha Erkkikään!

Pitääkö moottorisänky aamuvirkkuna? D))

• sammalmätäs kirjoitti:

vähän pisti ne havunneulaset ---

siinä sammalmättäällä nukuit, kun niin punastelet! D))

• listasta oon

kaikki koettu. Lisäisin omakokemuksina soutupaatin, patjana uimasellainen puhallettava ja ohut täkki päällä. Voin sanoa että oli nukuttava vaikutus. Laineet pienesti liplattaa.
        Sitten olen nukkunut rekka-auton hytissä yläpetillä, kun mies oli rekkakuski, niin joskus lähdin mukaan keikalle. Lapsena nukuin koirankopissa, tai yritin mutta täti olikin kantanut minut taloon sisälle, ja se harmitti.

• mutta,,
        Tellastiina kirjoitti:

Hyvää lauantaiehtoota!

Ihana kevätpäivä on takana, pyykitkin kuivuivat jo ulkona.
        Kerrankin taitaa olla kaunis pääsiäinen.
        Tosiaan, eikö sää ole se tuttu ja turvallinen puheenaihe?

Pukkisängyssä minäkin olen joskus öitäni viettänyt, hetekakin on tuttu ja sitten oli päästävedettävä sänky ja viimeisiä aikoja kotona käydessäni oli se sohvanpuolikas.

Vuoden opiskelin sisäoppilaitoksessa, siellä oli kerrossänkyjä, mutta minä koisein alapetillä.
        Sitten omassa kämpässä laveri ja viimeiset 40 vuotta on ollut parisänky.

Onhan niitä ollut kaikenlaisia sänkyjä lisäksi matkan varrella, teltassakin on yövytty, sinne mua ei saisi enää vanha Erkkikään!

Pitääkö moottorisänky aamuvirkkuna? D))

nukahtaa ainakin hyvin ;DD

Olisi ehkä pitänyt tuo laittaa aloitukseksi, vaan kun tuossa oli joku hetekajuttu, niin en sitten viitsinyt ;D

vauvakuvassa nukun pahvilaatikossa, en niin hienossa, mitä oli äitiyspakkaukset myöhemmin.

Meillä oli vain huone keittö, ja nukuin siinä pukkisängyssä keittiössä, vanhemmat hetekassa kamarissa. Päiviksi ne aina kasattiin.

Myöhemmin ostivat vuodesohvan, ja se heteka mahdutettiin siihen pieneen keittiöön. Oli -52, muistan hyvin, isän kanssa käytiin ostamassa.

Anttila myi aikoinaan halpoja lavereita. Olisin ostanut, mutta äiti tuli väliin, ja totesi: köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa, vaan kestävää. Niin sitten ostettiin täysipuinen, ei heiluva nitisevä, laveri.
        Usko tai älä, se sama laveri "elää" edelleen, maali on vaihtanut väriä, monet kerrat. On ollut lapsillani ja lapsenlapsilla..

Joo, vuoteet on tärkeitä, kolmasosa elämää.
        Jatketaan ;D

• mutta,,
        listasta oon kirjoitti:

kaikki koettu. Lisäisin omakokemuksina soutupaatin, patjana uimasellainen puhallettava ja ohut täkki päällä. Voin sanoa että oli nukuttava vaikutus. Laineet pienesti liplattaa.
        Sitten olen nukkunut rekka-auton hytissä yläpetillä, kun mies oli rekkakuski, niin joskus lähdin mukaan keikalle. Lapsena nukuin koirankopissa, tai yritin mutta täti olikin kantanut minut taloon sisälle, ja se harmitti.

uutta opin taas. Siis rekassa kerrossängyt?
        Empä ollut tiennyt.
        Saiko siellä levätä ajonkin aikana, vai parkissa ainoastaan?

Meillä oli leikkimökki pihalla, nukuin siellä joskus lapsena, kun tuli väkeä yökylään, ei olisi muuten mahtunut. Se oli hieman peloittavaa.
        Ai niin, saunassa joskus 12v, serkkujen kanssa, kun ja tilat oli täysiä.

• mutta,,
        mutta,, kirjoitti:

Empä ollut tiennyt.

Meillä oli leikkimökki pihalla, nukuin siellä joskus lapsena, kun tuli väkeä yökylään, ei olisi muuten mahtunut. Se oli hieman peloittavaa.

unohdin ja veneessä nukkuneeni. En ihan soutu sellaisessa, vaan oli siina kajuutta.

Joskus tuli känkkäränkkä kylään, ja silloin hipsin mökiltä, rantaan veneeseen nukkumaan.

En tykkää riidellä, väistyn äkkiä tilanteesta.

• "Reetta"
        mutta,, kirjoitti:

unohdin ja veneessä nukkuneeni. En ihan soutu sellaisessa, vaan oli siina kajuutta.

Joskus tuli känkkäränkkä kylään, ja silloin hipsin mökiltä, rantaan veneeseen nukkumaan.

En tykkää riidellä, väistyn äkkiä tilanteesta.

Ei siinä auttanut vaik ois tullu "känkkäränkkä" jos katon alla halusit olla;)) Jos et, ni oli mentävä mättähälle;))

• "Reetta"
        "Reetta" kirjoitti:

Ei siinä auttanut vaik ois tullu "känkkäränkkä" jos katon alla halusit olla;)) Jos et, ni oli mentävä mättähälle;))

Eihä tää mitään uutta ollut;)) Jutustelu loppukin;)))

• mutta,,
        "Reetta" kirjoitti:

nyt olen hereillä ;D
        huomenta vaan Reetta!
        Haitanneeko tuo kesällä, talvella voisi tulla vilu, olitko tuo edellinen, rekasta kertonut, olisi mukava, jos vastaisit, laitoin pari kysymystä edelliseen vastaukseeni ;D

• hytti on
        mutta,, kirjoitti:

Empä ollut tiennyt.

niin korkea, että mahduin seisomaankin, siis repsikalle oli se yläpeti, joka ajon ajaksi nostettiin pystyyn takaseinään. Alapetillä pystyin lepäileen ajon aikana. Onhan niissä hienouksia, kuten jääkaappi.

• mutta,,
        hytti on kirjoitti:

niin korkea, että mahduin seisomaankin, siis repsikalle oli se yläpeti, joka ajon ajaksi nostettiin pystyyn takaseinään. Alapetillä pystyin lepäileen ajon aikana. Onhan niissä hienouksia, kuten jääkaappi.

varmaan ollut se peti sitten "päiväasennossa" seinällä, koska kuvista en sellaista ollut huomannut.
        Taas uutta, siksi minusta on hauskaa lukea, ja kirjoitella, saa erilaista oppia ja tietoa, monista asioista.
        Mukavaa pääsiäispäivää, sinulle.

• 1947
        Tellastiina kirjoitti:

siinä sammalmättäällä nukuit, kun niin punastelet! D))

Nuorena sattuu.. kaikenlaista.

• mutta,,

ei vielä kovin lämpöistä. 2,4 ja pieniä pilviä, auringon edessä.
      Korvapuustit sain valmiiksi, vielä ckroisantit kun paistuu, niin saan alkaa pöytää kattamaan.

Aamuinen brunssi, ilman kuohuvaa kylläkin, mutta syötävää sentään tarpeeksi ;D

• Olen kuullut, että puoleenpäivään asti voi toivotella huomenia, vaikka täällä yksi "aamun virkku" on jo tehnyt vaikka mitä.

Mahdanko alkaa vihertämään - kateudesta nääs, että joku voikin olla noin energinen.

Huomenaamuna minäkin olen ajatellut pyöräyttää muutaman munkin ja mennä päivemmällä yllättämään serkkuni ja hänen paremman puoliskonsa, kun tiedän heidän tulleen mökilleen.
        ja kun yllättämällä menee, on paras viedä kaffepullat mennessään.

Aurinkoista pääsiäissunnuntaita!

• mutta,,
        Tellastiina kirjoitti:

Olen kuullut, että puoleenpäivään asti voi toivotella huomenia, vaikka täällä yksi "aamun virkku" on jo tehnyt vaikka mitä.

Mahdanko alkaa vihertämään - kateudesta nääs, että joku voikin olla noin energinen.

Huomenaamuna minäkin olen ajatellut pyöräyttää muutaman munkin ja mennä päivemmällä yllättämään serkkuni ja hänen paremman puoliskonsa, kun tiedän heidän tulleen mökilleen.
        ja kun yllättämällä menee, on paras viedä kaffepullat mennessään.

Aurinkoista pääsiäissunnuntaita!

siihen se sitten jääkin ;(
        Ei kannata vihertyä, on paljon aamujakin, kun ei ole saanut mitään tehdyksi ;DD

On myös yöpaitapäiviä, siksi ainakin viikon ruoat, löytyvät kotoa ;D

Teetkö oikein hillomunkkeja, vai näitä "nunnia", eli rinkilän mallisia.

Lasten ollessa lapsia, meillä oli aina vappuaattopäivänä joko pihalla tai pyörävarastossa, sateen sattuessa. pihan lapsille pirskeet. Edellisenä päivänä siivosimme, sekä pihaa, että sen varaston, yhdessä lasten kanssa.
        Yksi äiti oli tehnyt siman, yksi kaurakeksejä, yksi hankki palloja, serpentiiniä, talouspaperia.
        Minulle jäi tuo rinkilämunkkien paisto.
        Vieläkin aikuisena, lapset muistelevat tuota, sinne oli kaikilla pihan lapsilla vapaa pääsy, välillä muitakin kavereita.
        Meitä oli neljä kotiäitiä, ja meistäkin se oli hauska tapahtuma, muutaman vuoden sitä teimme.

Haikea mieli ihan tuli ;D

• mutta,, kirjoitti:

siihen se sitten jääkin ;(
        Ei kannata vihertyä, on paljon aamujakin, kun ei ole saanut mitään tehdyksi ;DD

On myös yöpaitapäiviä, siksi ainakin viikon ruoat, löytyvät kotoa ;D

Teetkö oikein hillomunkkeja, vai näitä "nunnia", eli rinkilän mallisia.

Lasten ollessa lapsia, meillä oli aina vappuaattopäivänä joko pihalla tai pyörävarastossa, sateen sattuessa. pihan lapsille pirskeet. Edellisenä päivänä siivosimme, sekä pihaa, että sen varaston, yhdessä lasten kanssa.
        Yksi äiti oli tehnyt siman, yksi kaurakeksejä, yksi hankki palloja, serpentiiniä, talouspaperia.
        Minulle jäi tuo rinkilämunkkien paisto.
        Vieläkin aikuisena, lapset muistelevat tuota, sinne oli kaikilla pihan lapsilla vapaa pääsy, välillä muitakin kavereita.
        Meitä oli neljä kotiäitiä, ja meistäkin se oli hauska tapahtuma, muutaman vuoden sitä teimme.

Haikea mieli ihan tuli ;D

minä vain teen, en ole koskaan edes yrittänyt tehdä hillomunkkeja. Rinkilätkin teen "liaruttamalla", enkä pyöreistä pullista.
        Eikö kaupan munkkeihin pursoteta se hyttysentötteröllinen sitä hilloa kypsiin munkkeihin?

Tästä päivästä tuli vielä lämpimämpi kuin eilen, vaikka toista aamulla uumoilin.
        14,5 astetta näytti mittari varjossa iltapäivällä.

Kirjoistakin olette kirjoitelleet.
        Olen varmaan monta kertaa jo kertonut omistavani kirjoja niin paljon, että divarin voisi perustaa.
        Niitä on kirjahylly täynnä, eteisessä on yksi kolo kirjahyllyä, eräs yläkaappi on kirjoille, sitten niitä on vintillä ja vähän siellä sun täällä.
        Edelleen kirjakerhosta tulee kirja silloin tällöin.
        Kannattaisi tietysti käyttää kirjaston palveluita, mutta täällä sivukirjastossa on uudet kirjat "kiven alla" ja jonotukseen en viitsi laittaa, kirjat pitäisi sitten heti hakea
        kun palautetaan.

Jatketaan toiste!

• mutta,,
        Tellastiina kirjoitti:

minä vain teen, en ole koskaan edes yrittänyt tehdä hillomunkkeja. Rinkilätkin teen "liaruttamalla", enkä pyöreistä pullista.
        Eikö kaupan munkkeihin pursoteta se hyttysentötteröllinen sitä hilloa kypsiin munkkeihin?

Tästä päivästä tuli vielä lämpimämpi kuin eilen, vaikka toista aamulla uumoilin.
        14,5 astetta näytti mittari varjossa iltapäivällä.

Kirjoistakin olette kirjoitelleet.
        Olen varmaan monta kertaa jo kertonut omistavani kirjoja niin paljon, että divarin voisi perustaa.
        Niitä on kirjahylly täynnä, eteisessä on yksi kolo kirjahyllyä, eräs yläkaappi on kirjoille, sitten niitä on vintillä ja vähän siellä sun täällä.
        Edelleen kirjakerhosta tulee kirja silloin tällöin.
        Kannattaisi tietysti käyttää kirjaston palveluita, mutta täällä sivukirjastossa on uudet kirjat "kiven alla" ja jonotukseen en viitsi laittaa, kirjat pitäisi sitten heti hakea
        kun palautetaan.

Jatketaan toiste!

vastaan vielä. ;D
        K edessä, hauska sana sillälailla.
        En oikein "tajunnut"miten teet, mutta selviää varmaankin joskus. Pullista teen itse.

• mutta,, kirjoitti:

vastaan vielä. ;D
        K edessä, hauska sana sillälailla.
        En oikein "tajunnut"miten teet, mutta selviää varmaankin joskus. Pullista teen itse.

Kieritän taikinasta pötkön ja sen sitten suljen rinkiläksi - siinä se!
        Joskus vähän tuppaavat aukeamaan, mutta saman makuisia ovat silti.

Hyvää yötä.

• ja IHME!!

Pitkä mielenkiintoinen juttelu, eikä yhtään poikkipuolista sanaa, mutta kuinka ollakkaan...Sänkyhommeleihinhan se juttu taas luiskahti, mutta puuttui vain maininnat kumppaneista.

Hyvin oli nukkumapaikat tuttuja minullekkin, paitsi rekka, vaikka tiedän siellä olevan kuljettajalle lepopaikan.

Erikoisimmat omat yöpymiseni olen viettänyt äkäpäissäni. Rantakallioilla useinkin kavereitten kanssa, mutta sitten yksi Juhannus kallion kiven kolossa, peitto ja jätesäkeistä kerätty suoja, kun vettä satoi rankasti ja toinen kerta joukko leirillä, kun otin makuupussini ja pari jätesäkkiä ja menin yksin metsikköön, koska isossa teltassa polttivat mielestäni kaminaa liian vaarallisesti.

Nykyisin elämäni onkin hyvin tasaista pienessä yksiössä yksin. Tavaraa ei mahdu paljon, mutta on kertynyt jo riittävästi, siis liikaa.

Yksi ikkuna, joka pitäisi pestä ja verhoja ehkä vaihtaa, mutta en viitsi, koska ei niitä kukaan katsele, kuin minä. Siivotakkin pitäisi, mutta vielä mahdun joukkoon, paitsi nyt taas alkaa nuo muurahaiset parveilla sisällekin. Ne sai kyllä suolakylvyn, kun palasin juuri kotiin ja huomasin, että aivan ovesta meinaavat tulla luokseni.

En todellakaan kaipaa ketään tänne seurakseni vaikka minulla onkin hulppea sänky, johon mahtuu vain noita lapsenlapsia, yksi kerrallaan.

• mutta,,

kuten huomasit itsekin, erilaisia löytyy, ja nukuttavahan on itsekseen asuvankin.

Tuosta rekkajutusta, en tosiaan tiennyt ylävuoteesta, nytpä tiedämme senkin.

Vuoteitahan on paljon, todellakin, missä ihminen tähän ikään mennessä on yöpynyt.
        Rantakalliolla en itse ole nukkunut, mutta riippumatossa ulkona, hyttysverhon alla kylläkin, lomallani.

Kirjahamstereita meidän ikäluokassamme myös paljon, vastauksista päätellen. Jokunen aika sitten oli pitkä ketju kirjoista, ja siinäkin se tuli selvästi esiin.

Asut varmaan rivarissa, kun muurahaiset yrittävät vallata oman reviirin?
        Olen kerrostalossa, ylhäällä, joten tuota ongelmaa ei kotona ole, mökillä kuitenkin aikoinaan, joka keväinen riesa.

Vielä huominen, ja taas arkeen palaaminen, ihan hyvä minusta. Arki on parasta, ja määrätyt rutiinit ;)

• 1947
        mutta,, kirjoitti:

kuten huomasit itsekin, erilaisia löytyy, ja nukuttavahan on itsekseen asuvankin.

Tuosta rekkajutusta, en tosiaan tiennyt ylävuoteesta, nytpä tiedämme senkin.

Vuoteitahan on paljon, todellakin, missä ihminen tähän ikään mennessä on yöpynyt.
        Rantakalliolla en itse ole nukkunut, mutta riippumatossa ulkona, hyttysverhon alla kylläkin, lomallani.

Kirjahamstereita meidän ikäluokassamme myös paljon, vastauksista päätellen. Jokunen aika sitten oli pitkä ketju kirjoista, ja siinäkin se tuli selvästi esiin.

Asut varmaan rivarissa, kun muurahaiset yrittävät vallata oman reviirin?
        Olen kerrostalossa, ylhäällä, joten tuota ongelmaa ei kotona ole, mökillä kuitenkin aikoinaan, joka keväinen riesa.

Vielä huominen, ja taas arkeen palaaminen, ihan hyvä minusta. Arki on parasta, ja määrätyt rutiinit ;)

Tämä on ollut oikeaa keskustelua!
        Joku kaipailikin vastauksiani, enkä heti oivaltanut paikkaa. Nyt olen ollut "äänessä" enemmänkin.

Rekkamiehillä on nykyään tietokonekin mukana, tai pojallani ainakin. On siinä sovittamista, pitkät rekkapäivät ja viljelyyn liittyvät hommat. Vettä kaivosta varastoon ja myrkytyksiä aika pian. Suorakyvössä se tehdään ennen kylvöä ja kerran jälkeen. Viljat pitää saada alta pois eli vapaata ajosta. Kuivurin siivous. Ja monta muuta. Taitaa tänää vaihtaa kesärenkaat meidän autoon. Melkein säälittää, kun töitä on hänellä niin paljon. Nyt oli pyhiä eli vapaita sen verran, että ehtii hiukan levätäkin.
        Viime kesä oli sateinen ja kaikki viljat laossa. Ihmeesti vain sai korjattua ne, yksin. Oli se oikea tulikoe.
        Kuis se nyt noihin meni, tuli rekasta mieleen.
        Lähden pukeutumaan ja kirkkoon, heippa taas!

• 1947 kirjoitti:

Joku kaipailikin vastauksiani, enkä heti oivaltanut paikkaa. Nyt olen ollut "äänessä" enemmänkin.

Rekkamiehillä on nykyään tietokonekin mukana, tai pojallani ainakin. On siinä sovittamista, pitkät rekkapäivät ja viljelyyn liittyvät hommat. Vettä kaivosta varastoon ja myrkytyksiä aika pian. Suorakyvössä se tehdään ennen kylvöä ja kerran jälkeen. Viljat pitää saada alta pois eli vapaata ajosta. Kuivurin siivous. Ja monta muuta. Taitaa tänää vaihtaa kesärenkaat meidän autoon. Melkein säälittää, kun töitä on hänellä niin paljon. Nyt oli pyhiä eli vapaita sen verran, että ehtii hiukan levätäkin.
        Viime kesä oli sateinen ja kaikki viljat laossa. Ihmeesti vain sai korjattua ne, yksin. Oli se oikea tulikoe.

Harvinaista herkkua on ketju, jossa on näin paljon viestejä, eikä yhtään poikkipuolista sanaa.
        Tykkään näistä ketjuista, joissa voi rupatella niitä näitä, heitellen aiheesta toiseen.

Munkit on paistettu, tulikin sikäli "terveysmunkkeja", että ovat vähän suolattomia ja tasan tarkkaan muistan taikinaan suolaa laittaneeni. En sitten tiedä mihin se on sieltä joutunut...

Mukava kuulla, että tilallanne on jatkaja.
        Osa-aikaviljelijöitähän ne nykyään paljon ovat, on pakko, jos meinaa pärjätä, kyllä maanviljelys on ajettu niin alas, että se ei yksinään kannata, jotain sivubisnestä pitää olla.
        Tai sitten sitä suurta ja suurta, jonka perään nykyään huudetaan. On se sitten viljantuotantoa, maito-, sika-, kana-,tai mitä taloutta hyvänsä,
        niin paljon pitäisi kaikkia olla.

Pojallasi on kyllä rankka ammatti, ei ole helppoa se rekkakuskinkaan elämä, varsinkin jos joutuu pitkiä reissuja yöpymisineen tekemään.

Meillä ei ole jatkajaa, pojalla ei ole haluja ja on hyvä työpaikka, ei ole sitten niin paljon vaadittukaan jatkamaan, kun tiedetään mitä tämä on ja direktiivejä tulee aina vain lisää.
        Minua aina kauhistutti se paperisota, joka oli kontollani.
        Pellot olivat viime vuonna ensi kertaa vuokralla,
        saa nähdä mitä jatkossa.

Hupsis! Taisi tulla romaani...

Se on moro!

• mutta,,
        1947 kirjoitti:

nuorena sitä kummallisesti jaksaa.

On siinä kevään ja syksyn aikana mies kovilla.
        Ei ole rekanajokaan helpommasta päästä, leipäänsä hankkia.
        Olin viimeisten työvuosien aikana maantiellä aika lailla.
        Kyllä siinäkin mietti, joskus lokakuusta eteenpäin, pimeän ja liukkaan aikaan, että henkensä kaupalla siellä ajelee.
        Sehän se on, kun kelit vaihtelee saman ajon aikana, pakkasesta peilijäähän, sulaan, ja kuivaan.
        Yksi omistani, ajaa taxia, ja suoraan sanoen joskus pelottaa.
        Nuoremmatkin tarvitsisivat unta tarpeeksi, pysyäkseen valveilla, yön pimeydessä, auton ratissa.

Mukavaa pääsiäispyhää!

• maisemissa
        mutta,, kirjoitti:

Kyllä siinäkin mietti, joskus lokakuusta eteenpäin, pimeän ja liukkaan aikaan, että henkensä kaupalla siellä ajelee.
        Sehän se on, kun kelit vaihtelee saman ajon aikana, pakkasesta peilijäähän, sulaan, ja kuivaan.
        Nuoremmatkin tarvitsisivat unta tarpeeksi, pysyäkseen valveilla, yön pimeydessä, auton ratissa.

Mukavaa pääsiäispyhää!

Tuli hyvinkin paljon muistiini maanviljelys aikoja nuorempana, tosin isän ja äidin pelloilla. Kyllä siellä pienestä pitäen mukana oltiin, milloin pakosta ja joskus ihan vapaaehtoisesti ilolla.

Me kaksi vanhinta tytärtä emme tietenkään paljoon pystyneet, mutta silloin oli vielä hevospelit, jotka hallitsimme. Kylilläkin saimme ajella omalla hepalla ja se oli siihenaikaan, kuin olisi Mersulla mennyt.

Harmi, että maanviljelys on vain nykyisin isojen hommeleita. Meidänkin kotitilalta on pellot vuokrattu, kun veljeni kuoli autokolarissa ja tilaa hoitaa toisen veljeni tyttö, jota vain koirat kiinnostaa, niin akrologi kuin onkin.

• mutta,,
        maisemissa kirjoitti:

Tuli hyvinkin paljon muistiini maanviljelys aikoja nuorempana, tosin isän ja äidin pelloilla. Kyllä siellä pienestä pitäen mukana oltiin, milloin pakosta ja joskus ihan vapaaehtoisesti ilolla.

Me kaksi vanhinta tytärtä emme tietenkään paljoon pystyneet, mutta silloin oli vielä hevospelit, jotka hallitsimme. Kylilläkin saimme ajella omalla hepalla ja se oli siihenaikaan, kuin olisi Mersulla mennyt.

Harmi, että maanviljelys on vain nykyisin isojen hommeleita. Meidänkin kotitilalta on pellot vuokrattu, kun veljeni kuoli autokolarissa ja tilaa hoitaa toisen veljeni tyttö, jota vain koirat kiinnostaa, niin akrologi kuin onkin.

eipä haittaa lainkaan, vastaan kuitenkin.
        Tellastiina ja mmm, oliko 1947, tuosta maanviljelyksestä "puhelivat", toki sivusin aihetta minäkin. ;DD

Olen kivikylässä kasvanut, ja asunut, mutta on yhden kesän verran noita maalaistalon töitä lapsena tullut seurattua.
        Myös kirjoista, vaikkakin usein romantisoiva kuva niistä välittyy.

Hevonen on vain ihastuksen kohde kaukaa, en ole koskaan ratsastanut, kieseissä kyllä istunut kerran.
        Teillä oli sisaresi kanssa onni, ajella tuollaisella "mersulla" ;D

Tässä iässä usein muistelee, jopa aikuiset muksut ovat kiinnostuneet kuulemaan, kyselevät usein, ja selaavat nauruun tikahtuen vanhoja albumeita, jopa siltä ajalta, kun äiti oli lapsi teini. ;)))

• maisemissa
        mutta,, kirjoitti:

eipä haittaa lainkaan, vastaan kuitenkin.
        Tellastiina ja mmm, oliko 1947, tuosta maanviljelyksestä "puhelivat", toki sivusin aihetta minäkin. ;DD

Olen kivikylässä kasvanut, ja asunut, mutta on yhden kesän verran noita maalaistalon töitä lapsena tullut seurattua.
        Myös kirjoista, vaikkakin usein romantisoiva kuva niistä välittyy.

Hevonen on vain ihastuksen kohde kaukaa, en ole koskaan ratsastanut, kieseissä kyllä istunut kerran.
        Teillä oli sisaresi kanssa onni, ajella tuollaisella "mersulla" ;D

Tässä iässä usein muistelee, jopa aikuiset muksut ovat kiinnostuneet kuulemaan, kyselevät usein, ja selaavat nauruun tikahtuen vanhoja albumeita, jopa siltä ajalta, kun äiti oli lapsi teini. ;)))

Niin, oikeastaan vastasin useimmille ja huomasinkin, että olet kaupunkilais "kakara" Hesan seudulta.

Kyllähän itsekkin muutin jo nuorena pois maaseudulta ja kävin rippikoulunkin Herttoniemen kirkossa.

Hesassa asuin, kunnes muutimme mieheni kanssa Espooseen v-66 ja siellä asuimme hyvin vaatimattomasti yli 10-v, kunnes saimme rakennusluvan ihmismäiselle asunnolle.

Olihan sekin aika paluuta maaseudun puutteille, kun meilläkin oli ulkovessa ja painevedestä ei tietoakaan. Onneksi siihen auttoi tuo lapsuudenaikainen äidin ohje;"Vie mennessäs, tuo tullessas" ja joku lisäys taisi olla viellä Herkon akalla, sillä Riitun tuutterolla.

Ajatella...että viellä 40-vuoden jälkeen aivan huvittaa työpaikkani eräs nuori rouva, joka oli paniikissa, kun pesukone oli mennyt rikki!!???

Minähän pesin pyykit, silloin jo kaksi lasta, käsipelillä saunassa. Vauva pyykki alkuaikoina osin sisällä, mutta kantovedellä.

Niinhän oli tehty aina lapsuuskodissanikin, josta tulikin mieleeni oma mokani.

Olin lukenut Valo-purkin kyljestä, miten pyykit vain pannaan likoon ja niistä tulee "putipuhdasta", joten tuumasta toimeen. Kaikki valkopyykki likoon pataan ja Valo-pulveria.

Arvatkaa vain, kuinka äiti kiitteli minut, --paras heinänteko aika ja hän joutui tämän pyykin kanssa huhkimaan. Pitihän ne kuitenkin harjata, huuhdella ja ripustaa kuivumaan, ottaa sieltä pois ja viikkailla.

Mutta minun äitini oli ihana ja rakasti minua. Yritinhän parhaani mukaan auttaa häntä.

Olisikohan täälläkin tuollainen fiilis, että haluamme auttaa jotain toisin ajattelevaa ystäväämme, joka uskoo tekevänsä hyvää ja tekeekin pahinta mahdollista, vai mistä nämä kiusaamis hommelit oikein johtuvat?

• mutta,,
        maisemissa kirjoitti:

Niin, oikeastaan vastasin useimmille ja huomasinkin, että olet kaupunkilais "kakara" Hesan seudulta.

Kyllähän itsekkin muutin jo nuorena pois maaseudulta ja kävin rippikoulunkin Herttoniemen kirkossa.

Hesassa asuin, kunnes muutimme mieheni kanssa Espooseen v-66 ja siellä asuimme hyvin vaatimattomasti yli 10-v, kunnes saimme rakennusluvan ihmismäiselle asunnolle.

Olihan sekin aika paluuta maaseudun puutteille, kun meilläkin oli ulkovessa ja painevedestä ei tietoakaan. Onneksi siihen auttoi tuo lapsuudenaikainen äidin ohje;"Vie mennessäs, tuo tullessas" ja joku lisäys taisi olla viellä Herkon akalla, sillä Riitun tuutterolla.

Ajatella...että viellä 40-vuoden jälkeen aivan huvittaa työpaikkani eräs nuori rouva, joka oli paniikissa, kun pesukone oli mennyt rikki!!???

Minähän pesin pyykit, silloin jo kaksi lasta, käsipelillä saunassa. Vauva pyykki alkuaikoina osin sisällä, mutta kantovedellä.

Niinhän oli tehty aina lapsuuskodissanikin, josta tulikin mieleeni oma mokani.

Olin lukenut Valo-purkin kyljestä, miten pyykit vain pannaan likoon ja niistä tulee "putipuhdasta", joten tuumasta toimeen. Kaikki valkopyykki likoon pataan ja Valo-pulveria.

Arvatkaa vain, kuinka äiti kiitteli minut, --paras heinänteko aika ja hän joutui tämän pyykin kanssa huhkimaan. Pitihän ne kuitenkin harjata, huuhdella ja ripustaa kuivumaan, ottaa sieltä pois ja viikkailla.

Mutta minun äitini oli ihana ja rakasti minua. Yritinhän parhaani mukaan auttaa häntä.

Olisikohan täälläkin tuollainen fiilis, että haluamme auttaa jotain toisin ajattelevaa ystäväämme, joka uskoo tekevänsä hyvää ja tekeekin pahinta mahdollista, vai mistä nämä kiusaamis hommelit oikein johtuvat?

vatausta siihen ei tunnu löytyvän?
        Aika vaikeaa olisi se 60 ikäisiltä saada palstakirjoituksissa poiskaan, jos ei tähän ikään mennessä ole karissut matkalle.
        Toisekseen, emmehän tiedä, ovatko oikeasti, minkä ikäisiä, voihan tänne kirjoittaa kuka hyvänsä.

Eipä pesukonetta ollut minullakaan, sain varmaankin joskus -68-69, sellainen pulsaattorikone, vähän käytetty. Hommansa siinäkin oli, vesien vaihtoineen, onneksi oli talossa pesutupa, siellä kaikki isommat pyykkäsin, vain lastenvaipat ja heidän jokapäiväiset vaatteensa sisällä pesin. Kerrostalo, kallion kulmilla ;D kaasuhella poletilla. Välillä tuntui sen lastenvaippojen keittämisen tuoksu leijailevan aina kotona.

Miten me ehdimmekin kaiken? Hoitaa lapset, pyykätä käsin, lämmittää vesiä, käydä useammassa kaupassa, kun ei valintamyymälöitäkään ollut. Eikä kaupat auki iltamyöhään. Tehdä ruokaa, keittää maitoa, keittää pulloja, ja vielä aikuistenkin ruoka, kokonaan itse tehden.
        Ommella, harrastaa, lukea, katsoa telkkaria, tavata viikottain paria ystäväperhettä, ulkoilla lasten kanssa, opettaa uimaan, luistelemaan, hiihtämään, eikä ollut kiire!

Minullakin vielä pari hoitolasta aamulla aikaisin jo tulivat, ja vasta 5-6 aikaan haettiin, päivät siltäkin osin venyivät 10 tuntisiksi.
        Kaipa sitä vaan nuorena jaksaa!

• 1947
        Tellastiina kirjoitti:

Harvinaista herkkua on ketju, jossa on näin paljon viestejä, eikä yhtään poikkipuolista sanaa.
        Tykkään näistä ketjuista, joissa voi rupatella niitä näitä, heitellen aiheesta toiseen.

Munkit on paistettu, tulikin sikäli "terveysmunkkeja", että ovat vähän suolattomia ja tasan tarkkaan muistan taikinaan suolaa laittaneeni. En sitten tiedä mihin se on sieltä joutunut...

Mukava kuulla, että tilallanne on jatkaja.
        Osa-aikaviljelijöitähän ne nykyään paljon ovat, on pakko, jos meinaa pärjätä, kyllä maanviljelys on ajettu niin alas, että se ei yksinään kannata, jotain sivubisnestä pitää olla.
        Tai sitten sitä suurta ja suurta, jonka perään nykyään huudetaan. On se sitten viljantuotantoa, maito-, sika-, kana-,tai mitä taloutta hyvänsä,
        niin paljon pitäisi kaikkia olla.

Pojallasi on kyllä rankka ammatti, ei ole helppoa se rekkakuskinkaan elämä, varsinkin jos joutuu pitkiä reissuja yöpymisineen tekemään.

Meillä ei ole jatkajaa, pojalla ei ole haluja ja on hyvä työpaikka, ei ole sitten niin paljon vaadittukaan jatkamaan, kun tiedetään mitä tämä on ja direktiivejä tulee aina vain lisää.
        Minua aina kauhistutti se paperisota, joka oli kontollani.
        Pellot olivat viime vuonna ensi kertaa vuokralla,
        saa nähdä mitä jatkossa.

Hupsis! Taisi tulla romaani...

Se on moro!

Mukava noita on lukea. Ja vielä, kun oli asiantuntemusta! Harva muuten tietää, mitä se tuotos oikeasti on. Meillekin tuli sitä kallista lannoitetta.

Saa nähdä, miten kauan jaksaa noita rekkahommia. Vielä pitää kulkemisesta, on vapaa menemään.
        Hyvä poika on, olen tyytyväinen. Vaikka ei kai saisi kehua omaansa.
        Minä olen päässyt helpolla, kun en mitään talon paperihommia ole tehnyt, edes veroilmoitusta.
        Omassa työssäni oli sitä paperia tarpeeksi aikanaan.

Meillä syötiin loput runebergin tortut pakkasesta.
        Ei oikein innosta enempiä tekemään, kun ne jäävät minun syötäviksi. Tulos on jo liian pyöreä!
        Piukka hame päällä, ettei maistusi mikään.
        Vino hymy..

• 1947
        mutta,, kirjoitti:

Mukavaa pääsiäispyhää!

Ammattilainen siellä! Univaje pojalla vaivaa usein, olen huomannut. Ei hän oikeastaan valita, pitää haasteista. Kaikki kuskit eivät kuulemma lähde kauas. Tämä menee maata pitkin poikin, lähinnä kuitenkin etelän suunnassa.
        Olenpa oppinut antamaan rekoille tietä, enkä säntää eteen enää. Enkä tee äkkijarrutuksiakaan. Niin, ja vilkku toimii ajoissa.
        Vanhanakin oppii.
        Sama se on joka paikassa hyvä ottaa toiset huomioon.
        Olette kuulkaa saaneet mieleni vallan herkäksi.
        Hyvää arkea teille kaikille!

• 1947
        maisemissa kirjoitti:

ole, kuin itseään pois antaisi? Sitä on sukupolvet hoitaneet ja nyt on alasajo menossa.
        Jospa hänen lapsistaan joku taas?

• 1947
        mutta,, kirjoitti:

vatausta siihen ei tunnu löytyvän?
        Aika vaikeaa olisi se 60 ikäisiltä saada palstakirjoituksissa poiskaan, jos ei tähän ikään mennessä ole karissut matkalle.
        Toisekseen, emmehän tiedä, ovatko oikeasti, minkä ikäisiä, voihan tänne kirjoittaa kuka hyvänsä.

Eipä pesukonetta ollut minullakaan, sain varmaankin joskus -68-69, sellainen pulsaattorikone, vähän käytetty. Hommansa siinäkin oli, vesien vaihtoineen, onneksi oli talossa pesutupa, siellä kaikki isommat pyykkäsin, vain lastenvaipat ja heidän jokapäiväiset vaatteensa sisällä pesin. Kerrostalo, kallion kulmilla ;D kaasuhella poletilla. Välillä tuntui sen lastenvaippojen keittämisen tuoksu leijailevan aina kotona.

Miten me ehdimmekin kaiken? Hoitaa lapset, pyykätä käsin, lämmittää vesiä, käydä useammassa kaupassa, kun ei valintamyymälöitäkään ollut. Eikä kaupat auki iltamyöhään. Tehdä ruokaa, keittää maitoa, keittää pulloja, ja vielä aikuistenkin ruoka, kokonaan itse tehden.
        Ommella, harrastaa, lukea, katsoa telkkaria, tavata viikottain paria ystäväperhettä, ulkoilla lasten kanssa, opettaa uimaan, luistelemaan, hiihtämään, eikä ollut kiire!

Minullakin vielä pari hoitolasta aamulla aikaisin jo tulivat, ja vasta 5-6 aikaan haettiin, päivät siltäkin osin venyivät 10 tuntisiksi.
        Kaipa sitä vaan nuorena jaksaa!

oli minunkin lapsuudessani siellä kolmosen päätepysäkillä. Kuudes kerros. Ei tiedä, vaikka sama talo olisi ollut, missä asuimme.
        Naiset olivatkin silloin jatkuvasti jotain tekemässä sillai huomaamatta.
        Pesukoneen myötä osaa jo ollakin. Se olikin ainoa oma toiveeni aikuiseen elämään. Rauhallisen elämän lisäksi.
        Nyt on sitten tuplarauhallista. Riitelystä en ole koskaan pitänyt, vaikka joskus tilanteisiin joutuu puhelias tyyppi.

• mutta,,
        1947 kirjoitti:

oli minunkin lapsuudessani siellä kolmosen päätepysäkillä. Kuudes kerros. Ei tiedä, vaikka sama talo olisi ollut, missä asuimme.
        Naiset olivatkin silloin jatkuvasti jotain tekemässä sillai huomaamatta.
        Pesukoneen myötä osaa jo ollakin. Se olikin ainoa oma toiveeni aikuiseen elämään. Rauhallisen elämän lisäksi.
        Nyt on sitten tuplarauhallista. Riitelystä en ole koskaan pitänyt, vaikka joskus tilanteisiin joutuu puhelias tyyppi.

ei montaakaan pysäkin väliä ;D
        Asuimme silloin kallion kirkon lähellä.
        Olin silloin naimisissa, kaksi lasta.

Mummola oli Kirstinkadulla.
        Luulen koko kallion Alppilan Vallilan olleen polettien käyttäjiä, varmaan moni muukin kaupungin osa. Piti aina olla varalle, ettei kesken keittämisen loppunut. ;)
        Kaipaan kaasuliettä, nopea, ja hyvä paistaa. Uuninkin opin, kun oli niin kova hinku pullaa paistella.

• mutta,,
        1947 kirjoitti:

Ammattilainen siellä! Univaje pojalla vaivaa usein, olen huomannut. Ei hän oikeastaan valita, pitää haasteista. Kaikki kuskit eivät kuulemma lähde kauas. Tämä menee maata pitkin poikin, lähinnä kuitenkin etelän suunnassa.
        Olenpa oppinut antamaan rekoille tietä, enkä säntää eteen enää. Enkä tee äkkijarrutuksiakaan. Niin, ja vilkku toimii ajoissa.
        Vanhanakin oppii.
        Sama se on joka paikassa hyvä ottaa toiset huomioon.
        Olette kuulkaa saaneet mieleni vallan herkäksi.
        Hyvää arkea teille kaikille!

eihän kirkkaat värit pääse loistamaan, jos ei välillä niitä harmaitakin raitoja ;))

Äiti valvoo, laulaa Kari T. Niinhän se tahtoo olla, lapsia ovat, vaikka ovatkin aikuisia.

Minustakin positiiviset, ja rönsyävät ketjut ovat hauskoja, ei jäykästi vain yhden asian ympärillä. Näin pidämme yllä hyvää mieltä, ja jaksamista.
        Kyllä harmaatakin tulee tarpeeksi elämässä, joskus mustiakin raitoja, mutta ylitse vaan, niin saa levollisen unen.

Ja, olemmehan jo muisteluiässä, eiköhän takana päin ole enemmän, kuin tulevaa, josta toki myös osaamme nauttia, eikös vaan ;)))

• 1947
        mutta,, kirjoitti:

eihän kirkkaat värit pääse loistamaan, jos ei välillä niitä harmaitakin raitoja ;))

Äiti valvoo, laulaa Kari T. Niinhän se tahtoo olla, lapsia ovat, vaikka ovatkin aikuisia.

Minustakin positiiviset, ja rönsyävät ketjut ovat hauskoja, ei jäykästi vain yhden asian ympärillä. Näin pidämme yllä hyvää mieltä, ja jaksamista.
        Kyllä harmaatakin tulee tarpeeksi elämässä, joskus mustiakin raitoja, mutta ylitse vaan, niin saa levollisen unen.

Ja, olemmehan jo muisteluiässä, eiköhän takana päin ole enemmän, kuin tulevaa, josta toki myös osaamme nauttia, eikös vaan ;)))

Olenkin muutaman kerran huomannut muistelevani menneitä. Melkein sitä säpsähti.
        Nuoruuden asiat on muistoissa ja hyvä niin. Onneksi on kauniita muistoja pääasiassa.
        Sisaren kanssa on hauska muistella menneitä ja nyt täälläkin tulevat lapsuuden asiat mieleen.

Niitä harmaita päiviä oikeastaan elän juuri. Tuo miehen sairaus rassaa, olen huomannut. Hermostun nopsaan, jos asiat alkavat tökkimään. Ei tavallista.
        Postisotkuja selvitellessä meinasi mennä ns. hermo. Onneksi on tämä tietsikka, millä saa pian viestit kauaskin.
        Kuitenkin on tämäkin päivä kiitollisena vastaan otettava. Kaikella on tarkoituksena.
        Häivytänkin harmautta punaisilla vaatteilla. Huokaus.

• Eipä ole kukaan tänään muistanut koko ketjua.
      Onko aiheet loppu, vai onko kaunis ilma houkutellut kaikki ulos?

Ne joilla on oma piha kuopsuttivat tietysti haravan kanssa roskia kasaan ja siivosivat kukkamaitansa.
      Siis kaikki muut paitsi minä.
      Olen lukenut, että varisseet lehdet tekevät hyvää jopa nurmikolle.
      Minä kilttinä tyttönä noudatan neuvoa, kyllä sieltä ruoho läpi kasvaa ja leikkuri tekee tehtävänsä.

Meille on talven aikana ilmestynyt paljon vihreää sammalta nurmikon tilalle ja ihan nättiä sekin on ja helppohoitoista. ;)

Täällä ei oikeastaan koskaan kirjoiteta urheilusta. Miksikö ei? Eikö kiinnosta, taitaa olla sillekin oma palstansa.

Tänään kuitenkin Jyppi voitti jääkiekon Suomen mestaruuden puhtailla voitoilla,
      saatiin uusi mestarijoukkue!

Hyvää yötä, nukkukaa hyvin.

• mutta,,

en halua pitää "väkisin" ketjua elossa ;D

Huomenta vaan, Tellastiina ja kaikki muutkin. Säästä ei vielä oikein tiedä 4,5, näyttäisi olevan sinistä, tuolla taivaan värissä, mutta sehän selviää kun aamu valkenee.

Ehkä tuo urheilu on vähemmällä, täällä kun on naisenemmistö, ja kaikkiahan ei urheilu kiinnosta.
        Nuorempana kulutin stadionin ja jäähallin istuimia, vaan en enää, ehkä kymmeneen vuoteen.
        Samoin luovuin telkusta jo 11v sitten, eli lähinnä kuulen radiosta lopputulokset, ja lehden urheilusivuilta.
        On muistini mukaan muutamia ketjuja ollut välillä, heikolla osanottaja määrällä.

Varmaan nuo puutarha hommat osa syy palstan hiljaisuuteen, mutta varmasti myös kevään lomareissut, kuka lapissa, kuka kylpylöissä, ja kaupunkilomatkin tuntuu vetävän.

Oikein mukavaa päivänjatkoa kaikille, kirjoitellaan!

• 1943

sammaloitua, jos ei paljon kulkemista sillä. Ihastuin sukulaisten sammalmattoon pihalla ja aloin ajatella, että se on tosi ekologista. Kirjoitin Hesarin yleisönosastoon ja asiantuntija vastasi pitkällä artikkelilla. Sammal kuuluu japanilaiseen puutarhaan ja monet haluavat sitä nykyään puutarhaansa. Helsingin itäpuolella on jokin puutarha, missä on esimerkki.

• mutta,,
        mutta,, kirjoitti:

en halua pitää "väkisin" ketjua elossa ;D

Huomenta vaan, Tellastiina ja kaikki muutkin. Säästä ei vielä oikein tiedä 4,5, näyttäisi olevan sinistä, tuolla taivaan värissä, mutta sehän selviää kun aamu valkenee.

Ehkä tuo urheilu on vähemmällä, täällä kun on naisenemmistö, ja kaikkiahan ei urheilu kiinnosta.
        Nuorempana kulutin stadionin ja jäähallin istuimia, vaan en enää, ehkä kymmeneen vuoteen.
        Samoin luovuin telkusta jo 11v sitten, eli lähinnä kuulen radiosta lopputulokset, ja lehden urheilusivuilta.
        On muistini mukaan muutamia ketjuja ollut välillä, heikolla osanottaja määrällä.

Varmaan nuo puutarha hommat osa syy palstan hiljaisuuteen, mutta varmasti myös kevään lomareissut, kuka lapissa, kuka kylpylöissä, ja kaupunkilomatkin tuntuu vetävän.

Oikein mukavaa päivänjatkoa kaikille, kirjoitellaan!

eiköhän tämä ketju loppuaan vetele. ;D

Oli upea päivä, aurinko sulatti jäänpinnan, mitä oli jäljellä, ja meri taas saa laineeneen liplatella. Myräköidäkin välillä.

Kesäterasseja avattu, ja jäätelökioskeja tuotu paikoilleen. Ei ole enää avantoa, vaan aamu-uimarit saavat muutamia vetojakin jo tehdä. Voipi ihan uimiseksi kutsua ;D

Lämpömittari näytti 14, oli kylläkin tuulensuojassa. Parvekkeella 29, vaikka kaksi ruutua avoinna.
        Kyllä se kesä otti tänään pitkän harppauksen. Lokit kirkuvat, pikkulinnut aamuisin konserttiaan jo pimeässä, neljän-viiden välillä aloittavat.
        Leskenlehtiä keltaisenaan, ja joku huima jo shortseissa iltalenkillä pinkoi.

Katuja harjattu, pesty. Myös jalkakäytävät, näkyivät pesevän.

Kyllä kelpaa taas uuden suven vastaanottaa. Tulppaanien varret jo 15cm, ja sinistä alkaa näkymään, skillat aikovat varmaan ilahduttaa pian.

Kiitokset kaikille kirjoittajille, oli mukava "jutella".

• "Reetta"
        mutta,, kirjoitti:

Oli upea päivä, aurinko sulatti jäänpinnan, mitä oli jäljellä, ja meri taas saa laineeneen liplatella. Myräköidäkin välillä.

Kesäterasseja avattu, ja jäätelökioskeja tuotu paikoilleen. Ei ole enää avantoa, vaan aamu-uimarit saavat muutamia vetojakin jo tehdä. Voipi ihan uimiseksi kutsua ;D

Lämpömittari näytti 14, oli kylläkin tuulensuojassa. Parvekkeella 29, vaikka kaksi ruutua avoinna.
        Kyllä se kesä otti tänään pitkän harppauksen. Lokit kirkuvat, pikkulinnut aamuisin konserttiaan jo pimeässä, neljän-viiden välillä aloittavat.

Kyllä kelpaa taas uuden suven vastaanottaa. Tulppaanien varret jo 15cm, ja sinistä alkaa näkymään, skillat aikovat varmaan ilahduttaa pian.

Ihan tämömösestä vaan. Kun miuta on jo kuukauven päivät ihmetyttänyt, ja tehnyt pahaa katella ja kuunnella. Tos naapuris ovat pitäneet sellasia aivan pikkusia koiran pentuja ulkosalla. No, oha niil sellane joku kokin kyhäelmä siin. En muuten olisi tiennyt, mut rupesin ihmettelemään mist kuuluu vikinää. Mitäs mieltä koiran omistajat olette tälläsestä?
        ps. eikä ole lämpöset kelit, pakkasta taaskin luvas..

• 1947
        mutta,, kirjoitti:

Tänään on kylmää meillä, aamulla kuuden korvilla oli -7. Nyt on kuusi plussalla. Ei oikein vedä pihahommiin.
        Naisten urakka taitaa olla ikkunoiden pesussa. Jostain syystä aloitus venyy ja venyy.
        Miten muilla?

• 1947
        "Reetta" kirjoitti:

Ihan tämömösestä vaan. Kun miuta on jo kuukauven päivät ihmetyttänyt, ja tehnyt pahaa katella ja kuunnella. Tos naapuris ovat pitäneet sellasia aivan pikkusia koiran pentuja ulkosalla. No, oha niil sellane joku kokin kyhäelmä siin. En muuten olisi tiennyt, mut rupesin ihmettelemään mist kuuluu vikinää. Mitäs mieltä koiran omistajat olette tälläsestä?
        ps. eikä ole lämpöset kelit, pakkasta taaskin luvas..

Meillä koirat käyvät ulkona ja saavat olla, kunnes itse tulevat takaisin. Pieni tulee melko nopsaan, eli en pentuja kauan pitäisi ulkona. Vikinä kertoo vilusta. Yli 10 olisi jo parempi, eikä silloinkaan kovin pitkää aikaa.

• "Reetta"
        1947 kirjoitti:

Meillä koirat käyvät ulkona ja saavat olla, kunnes itse tulevat takaisin. Pieni tulee melko nopsaan, eli en pentuja kauan pitäisi ulkona. Vikinä kertoo vilusta. Yli 10 olisi jo parempi, eikä silloinkaan kovin pitkää aikaa.

Missään monenen asteen lämpötilois. Ja koskee, siis kuukauven vanhoist pennuist. Eivät miun mielest kyl pidä olla jossain kopin kyhäelmäs pakkasessa. Eivät ole villi eläimiä....

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      3061
    2. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      148
      2213
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      1687
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1230
    5. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      67
      1205
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      102
      1190
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      58
      1100
    8. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      76
      1073
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      61