Kelan kummallisuuksia.

ymmälläni.

Lääkäri kirjoitti sairauslomaa. Kelalta tuli hylkäävä päätös sairaspäivärahasta. Lääkäri totesi työkyvyttömäksi, mutta kela ei ymmärrä?
Onko muilla samanlaisia kokemuksia ja kuinka on käynyt?

68

16876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiston

      Kaikilla todella sairailla on kokemuksia. Onhan joskus kela tedennut terveeksi sellaisiakin, jotka eivät pysty liikkumaan.

    • Vakuutuslääketiede

      Lue uusin kelan sanomat netistä. Siinä kerrotaan tästä asiasta. Hoitolääketiede ja vakuutuslääketiede on ihan eri asia. Ikävä kyllä.
      Ja kiitos siitäkin kuuluu eduskunnalle, ei kelalle...

    • erilaisia syitä

      Minulla on ollut monestakin erisyystä sairaslomaa ja aina on KELA maksanut päivärahat. Joskus on pyydetty hoitojutuista kopiot ja tietenkin B-todistus, jos loma on kestänyt pitkään.

      Ilmeisesti mulla on ollut sellaiset ICD-koodit tosdistuksessa, ettei oel mitään syytä epäämiseen ollut. Noiden koodien määrätyt ryhmäthän taitavat olla KELAN "erikoissyynissä".

      Eikö sulla edes KELA pyytänyt lisäselvitystä, vaan hylkäsi tuostavaan? Oliko eka saikkutodistus vai jatkoa vanhaan?

    • olla ...

      Koska kirjoitit niin lyhyesti, joudun vähän arvailemaan. Syy hylkäykseen voi olla se, että sairautesi on sellainen, josta ei makseta sairauspäivärahaa, kuten työuupumus (Z-koodi). Toinen syy saattaa olla se, että hakemuksesi perusteella et ole työkyvytön omaan työhösi. Jatketaan keskustelua, kunhan hieman tarkennat tapaustasi esim. kertomalla sairautesi koodin ja sairauslomasi keston.

      Mutta kuten tuossa jo joku muukin kirjoitti, niin ei ole lainkaan tavatonta, että Kelalta tulee hylky. Sairaana sellaisen tiedon saaminen ei vain ole kovinkaan virkistävää, saati sitten tervehtymistä edistävää!

      • öh-

        Siis sairausloma on toistaiseksi, koska b-lausunnon tarkoitus on työkyvyttömyyseläke. Sairaspäivärahaa tuli 3kk ja sitten pyydettiin lääkärintodistusta toisesta hiukan epäolennaisemmasta sairaudesta. Toimitin sen ja nyt odotan pelonsekaisin tuntein. Pääasiallinen sairaus ei ole paranevaa laatua, joten työkyvytön käytännössä olen. Rahattomana, kipeänä ja epävarmuudessa aika tuntuu pitkältä.


      • hylkäyksissä
        öh- kirjoitti:

        Siis sairausloma on toistaiseksi, koska b-lausunnon tarkoitus on työkyvyttömyyseläke. Sairaspäivärahaa tuli 3kk ja sitten pyydettiin lääkärintodistusta toisesta hiukan epäolennaisemmasta sairaudesta. Toimitin sen ja nyt odotan pelonsekaisin tuntein. Pääasiallinen sairaus ei ole paranevaa laatua, joten työkyvytön käytännössä olen. Rahattomana, kipeänä ja epävarmuudessa aika tuntuu pitkältä.

        saattavat "käyttää" jotain olematonta, lausunnon sanavirheitä tms?? Ehkä, en tosin tiedä, mutta tuli vain mieleen. Heruisiko sitä sairauspäivärahaa paremmin, jos sairauslomatodistuksessa olisi tämä ns. sairausloma-aika, tai oletettu sellainen? Esim.15.4-09-15.10-09. Itselläni on myös tällainen toistaiseksi-lausunto, ja lomani on jatkuvaa-päivärahaa ei kuitenkaan ole myönnetty. On tämä ihmeellistä toimintaa.


    • Pussiin

      Jostaiha ne rahat on otettava. Kylla herrolla taas lompakko lihoo.

    • Varma bisnes

      Se saa viel maataloustukiakin ja paljon vaik on miljonaari.

    • vihaksi

      Ei näitä kelan koukeroita usko, ennen kuin itse joutuu uhriksi. Olen ollut nyt 3 kk sairauslomalla: täysi pohjaanpalaminen (23 v. yläasteen häiriköitten kanssa, kunnes uhkaava tilanne luokassa työaikana, häirikön häirikköisä tuli varoittamatta tunnille ja oli soittanut uhkausoittoja jo ennen sitä)ja masennus. Ja vihainenkin! Minulla ei ole vakituista työpaikkaa, teen pätkätöitä. Kela pisti hakemaan oikein psykiatrin lausunnot, että en ole työkykyinen. Maksoivat sairaan paljon! Kun ei terveyskeskuksesta mitään saa kun kuukausien jonotuksen jälkeen.

      En silti saakaan kelapäivärahaa - en ollut ilmoittautunut työkkäriinkään, kun olen kerran sairauslomalla. Eli pari viikkoa ilman mitään korvausta!!Voiko neuvotella työkkärin kanssa, että edes karenssi laskettaisi noista päivistä.

      Miten todella sairas ihminen voi mennä työttömäksi työnhakijaksi? Haluaisin johonkin kuntoutukseen tai kursseille. Haluaisin todellakin olla terve ja työssä. Tai tehdä edes jotain työtä. Ei hullunpapereilla ketään oteta mihinkään. Mutta mitään ei ole kelan kautta hakemuksista huolimatta tullut.

      • näin minä....

        Työkkäriin vajaakuntoiseksi hakijaksi. Olen itse ollut jo kuukausitolkulla ilman rahaa!!!!!!


      • myöskin
        näin minä.... kirjoitti:

        Työkkäriin vajaakuntoiseksi hakijaksi. Olen itse ollut jo kuukausitolkulla ilman rahaa!!!!!!

        Sairaslomalla on oltu monia vuosia. Myös työkkärissä käyn ilmoittautumassa. Rahattomana oleminen on syönyt ihmistä jo pikapuoliin kaksi vuotta.
        Helvetinmoista paperirumbaa on käyty vuosia, hylkäyksen hylkäyksiä tullut joka tuutista ja tötteröstä. Nykyään hylkäävät sairauspäiväraha-anomuksetkin-luoja tietää, mistä syystä? Eihän niitä tarvitse sen kummemmin perustella. Pistävät vain mustaa valkoiselle/ette ole työkyvytön.....


      • täälläkin
        näin minä.... kirjoitti:

        Työkkäriin vajaakuntoiseksi hakijaksi. Olen itse ollut jo kuukausitolkulla ilman rahaa!!!!!!

        Sama täällä ilman mitään tuloja... siis ukon elätettävänä 14 kuukautta, valitus ollut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa sairauspäivärahasta....muuta jos se parin kuukauden päästä se hylky tulis sieltä.... ollut sitten sen 16 kuukautta....että silleen....


      • laittanut
        täälläkin kirjoitti:

        Sama täällä ilman mitään tuloja... siis ukon elätettävänä 14 kuukautta, valitus ollut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa sairauspäivärahasta....muuta jos se parin kuukauden päästä se hylky tulis sieltä.... ollut sitten sen 16 kuukautta....että silleen....

        valitusta päätöksestä. Olen niin täynnä tätä vuosien valituskierrettä, että en enää jaksa. Tämä on niin turhauttavaa touhua.
        Olen joskus aiemminkin laittanut tänne Suomen laista:- Jokaisella työttömällä/pitkäaikaissairaalla on oikeus perusturvaan. Näin on mustaa valkoisella.
        Miksi tämä ei toimi pitkäaikaissairaiden (etupäässä naisten) kohdalla? Mielestäni tässä toimitaan lainvastaisesti? Ei sairasta ihmistä saa jättää tyhjän päälle.
        Saavathan päivärahansa muutkin, vankiloissa, armeijassa, jne... Eivät heidänkään päivärahansa ole sidoksissa puolisoon?
        Aviosiippojakin on erilaisia. Jotkut voivat piinata rahatonta, sairasta kumppaniaan, eli olla antamatta rahaa? Tulee sairauksien lisäksi henkisiäkin kärsimyksiä, alemmuudentunnetta, riittämättömyyttä yms. Pitäisi laittaa valituksia johonkin ylempään instanssiin, oikein suurella joukolla. Muuttuisiko kohtelu oikeudenmukaiseksi/tasa-arvoiseksi. Nyt on kohtelu ihmisarvoa alentavaa, ja mielestäni laitontakin. Tätä mieltä.


      • ahdingotar
        laittanut kirjoitti:

        valitusta päätöksestä. Olen niin täynnä tätä vuosien valituskierrettä, että en enää jaksa. Tämä on niin turhauttavaa touhua.
        Olen joskus aiemminkin laittanut tänne Suomen laista:- Jokaisella työttömällä/pitkäaikaissairaalla on oikeus perusturvaan. Näin on mustaa valkoisella.
        Miksi tämä ei toimi pitkäaikaissairaiden (etupäässä naisten) kohdalla? Mielestäni tässä toimitaan lainvastaisesti? Ei sairasta ihmistä saa jättää tyhjän päälle.
        Saavathan päivärahansa muutkin, vankiloissa, armeijassa, jne... Eivät heidänkään päivärahansa ole sidoksissa puolisoon?
        Aviosiippojakin on erilaisia. Jotkut voivat piinata rahatonta, sairasta kumppaniaan, eli olla antamatta rahaa? Tulee sairauksien lisäksi henkisiäkin kärsimyksiä, alemmuudentunnetta, riittämättömyyttä yms. Pitäisi laittaa valituksia johonkin ylempään instanssiin, oikein suurella joukolla. Muuttuisiko kohtelu oikeudenmukaiseksi/tasa-arvoiseksi. Nyt on kohtelu ihmisarvoa alentavaa, ja mielestäni laitontakin. Tätä mieltä.

        Oli asiallinen viesti, niin kuin kaikki tässä ketjussa. Olen kirjoittanut eräälle kansanedustajalle joulukuussa. Sain heti vastauksenkin. Lupasi ottaa asian näkökulmat esille kun sosiaaliturvan järjestelmiä kehitetään (koska? miten?). Olen myös laittanut sähköpostia 45 min. ohjelman tekijöille, että tässä olisi aihe heidän ohjelmaansa (ei vastausta). Pitkäaikaissairaden pitäisi saada äänensä kuuluville jotenkin, miten? Lukisivat näitä meidän tekstejä, edes.


      • kaltoinkohdeltu

        Lukasepas vajaakuntoisen työnhakijan otsikon alta kaltoinkohdeltun teksti. Minun diagnoosi oli F32.2 olin mielenterveystoimiston asiakas koska masennukseni uusi. En usko että paperilääkärillä on hyväsydän niinkuin kelan lehti uutisoi. Voimia taisteluun . Toivottavasti sinulla on tukijoita ynpärilläsi


      • kuntoutus

        varaa aika työkkäriin ammatilliseen kuntoutukseen. Ainakin itse pääsin sitäkautta kuntoutus kurssille, vaikka muut tahot eivät haunneet minua hoitaa. Päätöksestä voi valittaa, jos olet mielenterveyspuolelta ota yhteys Propelliin, yhteystiedot löytyy googlaamalla.


      • Anonyymi
        näin minä.... kirjoitti:

        Työkkäriin vajaakuntoiseksi hakijaksi. Olen itse ollut jo kuukausitolkulla ilman rahaa!!!!!!

        Tääkin karenssi 3kk alkoi marraskuussa,eilen illalla en päässyt työkänsivuille tänään päättyy työnhaku,eli karenssiko taas.Vajaakuntoinen,lopetin homeisen työpajan ,sain karenssin.Sairastan vaikeaa astmaa,työperäinen ,sisäilmaongelma työpaikkoja.En ole oikeutettu mihinkään tukiin.Ja nyt jää lääkärikäynnit puhelin pois.Olen valittanut karenssista 2lääk.tod.ei riittänyt.Tuntuu toivottomalle ..byrokratia kyykyttää niin sairaita eläkkeille ei päästetä.Sairaana pitää jaksaa tapella vielä näiden asioiden kanssa,juosta työpajoilla,kuntoutuksissa,työkok..parantumiseen ole aikaa tuleekikaan sitä ikinä.Kuolema tulee,tulee lisäsairauksia.


    • Ettekö ymmärrä...

      että vakuutuslääkärilläkin on hyvä sydän. Niinhän siellä aviisissa luki, ei vaan oltu kerrottu keneltä se sydän oli poistettu.
      Kyllähän touhussa on aika skitsofreenisiä piirteitä, yksi virkailija tekee työnsä niin kuin pitää, elikä toimii puolueettomana neuvonantajana. Se toinen ääripää on niitä joita et tavoita millään ja jos ottavat yhteyttä, niin tekevät sen uhitellakseen ja toivottavat hakijaa painumaan www. No jälkimmäisistä ei tarvitsisi muuten välittää, mutta kun he rikkovat työssään työkseen lakia ilman että siihen kukaan puuttuu. Yhtenäisen käytännön tilalle on saatu ke la lottery, Joka viikolla suuren jännityksen vallatessa arvomme onnellisen ETUUDEN saajan. Loput voivat noudattaa vanhasen matti on lööpeissä no1, neuvoa ja mennä sossuun kerjäämään. Sinnehän minäkin tänäaamuna vaelsin, mutta entäs ne jotka ei...............

    • samaa mieltä

      Olen samaa mieltä edellä kirjoittaneiden kanssa, että tässä on ilmeinen ongelmakohta, joka johtaa täysin epäinhimilliseen kohteluun. Aletaanko kerätä nettiadressia. Useisiin kansanedustajiin tulisi pyrkiä vaikuttamaan, elikkä informoimaan heitä. Pienemmistäkin ongelmista pidetään jumalatonta porua. Tsempppiä ja voimia kaikille kohtalotovereille.

      • ahdingotar

        Nyt media puhuu lamasta, on irtisanottuja, lomautettuja, Karpelan miehen työpaikka-asiasta kirjoitettiin. No voi, voi. Työttömät saavat työttömyyspäivärahaa. Pitkäaikaissairaat kuukausitolkulla ilman minkäänlaisia tuloja! Kelan, eläkevakuutuslaitoksien ym. päätöksiin pitäisi saada vauhtia. Miten ihmeessä niiden kanssa voi mennä kuukausia, vuosia? Eikö ole tarpeeksi henkilökuntaa? Pitäisi olla joku taho, mistä odotteluajalta saisi edes pienen toimeentulon. Sossu ei saa/voi olla ainoa vaihtoehto.


      • samassa junassa

        Tehdään vain jokin protesti, adressi?

        Olin myös yhteydessä 45 min, ei vastausta...

        Minulle kerrottiin myös eräästä KUNTOUTUSLAITOKSESTA, että vakuutusyhtiöt maksavat niille (kyseinen ei ollut ottanut lahjusta vastaan, mutta oli erittäin huolissaan asiassa) vak.yhtiön eduksi tehdyistä lääkärinlausunnoista... Tämä ei ole promo, vaan TOSI. Suomessa!!!!

        En voi nimiä tässä sanoa, mutta 45 min vihjaisin. Luulivat kai kahjoksi...


      • välitä, vaikka
        samassa junassa kirjoitti:

        Tehdään vain jokin protesti, adressi?

        Olin myös yhteydessä 45 min, ei vastausta...

        Minulle kerrottiin myös eräästä KUNTOUTUSLAITOKSESTA, että vakuutusyhtiöt maksavat niille (kyseinen ei ollut ottanut lahjusta vastaan, mutta oli erittäin huolissaan asiassa) vak.yhtiön eduksi tehdyistä lääkärinlausunnoista... Tämä ei ole promo, vaan TOSI. Suomessa!!!!

        En voi nimiä tässä sanoa, mutta 45 min vihjaisin. Luulivat kai kahjoksi...

        leimasivat kahjoksi. Hyvä, että veit asiaa eteenpäin. On todellakin kuntoutuslaitoksia, jossa toimitaan vakuutusyhtiöiden eduksi. Mitenköhän tuon mätäpaiseen saisi puhkaistua? Siinä ryvettyy niin moni, että siksi ollaan kuin ei oltaiskaan. Harmi, että Karpolla on asiaa - ohjelma loppui. On myös tapauksia, jossa hoitavalääkäri on maksettu hiljaiseksi, kun alkaa näyttää siltä, että vakuutusyhtiö joutuu korvaamaan potilaalle. Sikamaista vakuutuspelleilyä sairaiden kustannuksella.


      • ollut yhteydessä
        samassa junassa kirjoitti:

        Tehdään vain jokin protesti, adressi?

        Olin myös yhteydessä 45 min, ei vastausta...

        Minulle kerrottiin myös eräästä KUNTOUTUSLAITOKSESTA, että vakuutusyhtiöt maksavat niille (kyseinen ei ollut ottanut lahjusta vastaan, mutta oli erittäin huolissaan asiassa) vak.yhtiön eduksi tehdyistä lääkärinlausunnoista... Tämä ei ole promo, vaan TOSI. Suomessa!!!!

        En voi nimiä tässä sanoa, mutta 45 min vihjaisin. Luulivat kai kahjoksi...

        Ehkä 45 min ohjelmaa parempi vaihtoehto voisi olla Inhimillinen tekijä. Kysyhän sieltä, kiinnostaako.


      • maksaa?
        ollut yhteydessä kirjoitti:

        Ehkä 45 min ohjelmaa parempi vaihtoehto voisi olla Inhimillinen tekijä. Kysyhän sieltä, kiinnostaako.

        Hyvinä ns. inhimillisyyden ja koht tasa-arvoisuuden aikoihin sairaistakin välitettiin, sairauspäivärahahakemus postiin, ja rahat tulivat kohtuullisessa ajassa tilille. Nykyään, kiitos ahneiden päättäjien, hylätään sairaiden, työkyvyttömien eläkehakemuksista varmaan suurin osa, kerta toisensa jälkeen-sairauspäivärahahakemukset luetaan nykyään vain "toisella silmällä". Toinen silmä tarkastelee taulukoita, ja aivot raksuttavat, paljonko taas säästetään, kun pistetään tuo "akka" tulottomaksi. Teillä ei ole oikeutta, -emme ole myöntäneet, -ette ole työkyvytön-vaikka lausunnoissa lukisi hyvinkin tarkasti/selkeästi monet, työkyvyn suurta alenemista aiheuttavat vaivat ja sairaudet.


      • tällaisista
        maksaa? kirjoitti:

        Hyvinä ns. inhimillisyyden ja koht tasa-arvoisuuden aikoihin sairaistakin välitettiin, sairauspäivärahahakemus postiin, ja rahat tulivat kohtuullisessa ajassa tilille. Nykyään, kiitos ahneiden päättäjien, hylätään sairaiden, työkyvyttömien eläkehakemuksista varmaan suurin osa, kerta toisensa jälkeen-sairauspäivärahahakemukset luetaan nykyään vain "toisella silmällä". Toinen silmä tarkastelee taulukoita, ja aivot raksuttavat, paljonko taas säästetään, kun pistetään tuo "akka" tulottomaksi. Teillä ei ole oikeutta, -emme ole myöntäneet, -ette ole työkyvytön-vaikka lausunnoissa lukisi hyvinkin tarkasti/selkeästi monet, työkyvyn suurta alenemista aiheuttavat vaivat ja sairaudet.

        Juuri tällaisista syistähän näitä tapauksia pitäisi saada julkisuuteen. Inhimillinen tekijä -ohjelma olisi eräs hyvä vaihtoehto.


    • kauhulla

      tietoa B-lausunnosta jonka lääkäri kirjoitti sairauslomaa varten, on nyt käsittelyssä kelan lääkärillä. Mikä tulee vastaukseksi se on vielä udun peitossa.
      Mutta sitten muutenkin tuon Kelan paikallistoimistojen toiminta on niin ihmeellistä, onkohan niille sanottu että jos ihminen ei osaa jotain asiaa kysyä niin sitä ei tarvitse hälle edes kertoa??
      Itse tajusin tänään että kun sairauspäiväraha päätökseni on tehty niin se on laskettu vuoden 2007 työtulojen mukaan (olin vain työssä elokuun lopusta joulukuun loppuun). Soitin asiasta valtakunnalliseen Kelan numeroon ja sain kattavan selvityksen asiasta. Nyt teen sitten oikaisuvaatimusta sairauspäivärahaan 6 kk työtulojen perusteella, kun olin kuitenkin 2008 vuoden kokonaan töissä. Perkele että sapettaa tämäkin rumba taas kun joutuu odotteleen oikaisuvaatimuksen päätöstä, millon lie tulee.
      Eli minulle ei täällä paikallisen Kelan virkailija, täys lapanen, kertonut että olisin voinut hakea sairauspäivärahaa 6 kk työtulojen perusteella. Mutta arvaatte varmaan että kun tuon oikaisuvaatimuksen vien niin tämä virkailija TAATUSTI kuulee asiasta!!!
      Onko muilla samoja kokemuksia?? Kertokaahan.

      • mielestäni

        vuosia taaksepäin kelatessa palvelut ovat huonontuneet. Ennen sai asiantuntevia neuvoja, opastusta todella kattavasti, ei nykyään. Mistä johtuu, en osaa sanoa? Monet asiat on pitänyt onkia aivan muita teitä, kun ei ole annettu riittävästi tietoa.
        Olen myös asioinut nuorehkon virkailijan kanssa, jonka tietämystä, esim. eläkeoikeuksista piti oikein ihmetellä, niin puutteelliset olivat, ja lisäksi väitteli kanssani päivänselvistä "pykälistä." Ja oli täysin väärässä. Toki on alansa hallitseviakin virkailijoita, jotka neuvovat perusteellisesti.
        Mm. neuvojen antamistakin varten siellä työskennellään. Etuuksiakin jää hakematta, kun niistä ei tarpeeksi tiedoteta.


      • kauhulla
        mielestäni kirjoitti:

        vuosia taaksepäin kelatessa palvelut ovat huonontuneet. Ennen sai asiantuntevia neuvoja, opastusta todella kattavasti, ei nykyään. Mistä johtuu, en osaa sanoa? Monet asiat on pitänyt onkia aivan muita teitä, kun ei ole annettu riittävästi tietoa.
        Olen myös asioinut nuorehkon virkailijan kanssa, jonka tietämystä, esim. eläkeoikeuksista piti oikein ihmetellä, niin puutteelliset olivat, ja lisäksi väitteli kanssani päivänselvistä "pykälistä." Ja oli täysin väärässä. Toki on alansa hallitseviakin virkailijoita, jotka neuvovat perusteellisesti.
        Mm. neuvojen antamistakin varten siellä työskennellään. Etuuksiakin jää hakematta, kun niistä ei tarpeeksi tiedoteta.

        Kuinka paljon todellakin ihmisiltä jää pimentoon asioita etuuksista joita voisivat saada tai valittaa jo olevista päätöksistaä kun virkailija, joka sen pitäisi tehdä, ei kerro asioista. Jos ei osaa itse kysyä niin tietoa et saa automaattisesti ja se ihan oikeasti pistää vihaksi.
        Sairaat ja vanhukset jotka ei välttämättä ymmärrä tai jaksa paneutua tai kysyä ovat varmaan siinä heikommassa asemassa.


      • osaavat
        mielestäni kirjoitti:

        vuosia taaksepäin kelatessa palvelut ovat huonontuneet. Ennen sai asiantuntevia neuvoja, opastusta todella kattavasti, ei nykyään. Mistä johtuu, en osaa sanoa? Monet asiat on pitänyt onkia aivan muita teitä, kun ei ole annettu riittävästi tietoa.
        Olen myös asioinut nuorehkon virkailijan kanssa, jonka tietämystä, esim. eläkeoikeuksista piti oikein ihmetellä, niin puutteelliset olivat, ja lisäksi väitteli kanssani päivänselvistä "pykälistä." Ja oli täysin väärässä. Toki on alansa hallitseviakin virkailijoita, jotka neuvovat perusteellisesti.
        Mm. neuvojen antamistakin varten siellä työskennellään. Etuuksiakin jää hakematta, kun niistä ei tarpeeksi tiedoteta.

        kelatädit taitaa olla jo eläkeiässä, eli senkin takia palvelut huononee. Nuoret eivät jaksa pysyä samassa paikassa töissä (vaikka Kelalla on erityisen hyvät palkka- ja luontaisedut), niin se työn oppiminen ja asiakaspalvelu jää tois
        arvoiseksi. Tietenkään ei tiedoteta, sehän on säästöä valtiolle. Ne esitteetkin siellä Kelan hyllyssä ovat jotain vuodelta vuohenjuuri, plaa plaa, eikä niistä sen kummempaa yksityskohtaista selkoa saa.

        Eli asiakkaasta ei enää välitetä ja sama buumi on yksityisfirmoillakin. Meeppä kauppaan, jossa nuori teini myyjänä, niin palvelu suoraan tympeetä, eli hitto kun pitää totakin passata. Mutta palkan he silti haluaa.


      • Eläkeläinen...........
        osaavat kirjoitti:

        kelatädit taitaa olla jo eläkeiässä, eli senkin takia palvelut huononee. Nuoret eivät jaksa pysyä samassa paikassa töissä (vaikka Kelalla on erityisen hyvät palkka- ja luontaisedut), niin se työn oppiminen ja asiakaspalvelu jää tois
        arvoiseksi. Tietenkään ei tiedoteta, sehän on säästöä valtiolle. Ne esitteetkin siellä Kelan hyllyssä ovat jotain vuodelta vuohenjuuri, plaa plaa, eikä niistä sen kummempaa yksityskohtaista selkoa saa.

        Eli asiakkaasta ei enää välitetä ja sama buumi on yksityisfirmoillakin. Meeppä kauppaan, jossa nuori teini myyjänä, niin palvelu suoraan tympeetä, eli hitto kun pitää totakin passata. Mutta palkan he silti haluaa.

        Miksiköhän minulla on täysin päinvastaisia kokemuksia nuorista asiakaspalvelutehtävissä. Nuorten henkilöiden asiakaspalvelu on ollut suurimmalta osin iloista ja ystävällistä, sitä vastoin vanhemmat henkilöt ovat aika usein naama rutussa kun heidän kanssaan asioi.
        Sama pätee naapureihin kerrostalon pihapiirissä, nuoret moikkaa iloisesti ja heidän kanssaan on kiva jutella, mutta suurin osa vanhemmista ihmisistä puhuu vain pahaa toisista selän takana ja ovat todella pahansuopia ja ilkeitä.

        Terv. nuoretn kanssa toimeen tuleva eläkeläismummo :)


      • itse että

        päivärahahakemusken takasivulla on erikseen kohta, jossa ilmoitetaan millä tuloilla sitä haetaan?
        Siinä myös ohjataan esittämään tarvittavat selvitykset.


    • diagnoosi?

      Lääkärit laittavat diagnooseiksi sellaisiakin, joiden perusteella ei päivärahaa myönnetä.
      Oliko määrätty sairausloma, mutta hoito ja kuntoutussuunnitelma oli laatimatta? Ja jos se oli kirjattu lausuntoon, niin oliko toteuttamatta?
      Oliko määrätty lääkkeitä, mutta niitä ei oltu käytetty?
      Puuttuiko lausunnosta toimintakyvyn kuvaus?
      Oliko hoito edennyt käypähoito-suositusten mukaan?

      Oliko hakemus täydellisesti täytetty ammatin ja työnkuvauksen osalta, jotta on voitu arvioida ammatillinen työkyvyttömyys?

      Olitko työtön ja merkinnyt ammatiksi työtön? Mihin työhön olet kykenemätön?

      Mikähän oli päätöksen perustelu? Tottakai olet valittanut tai laittanut uuden hakemuksen?

    • jumijami

      ##Kaikilla todella sairailla on kokemuksia. Onhan joskus kela tedennut terveeksi sellaisiakin, jotka eivät pysty liikkumaan.##
      Muutama työkykyinen liikuntakyvytön on ollut tosiasiallisesti kuollut. Erään omaisen lainaamassa päätöksessä luki, ettei hakijan omainen kyennyt esittämään hakijan terveydestä mitään sellaista uutta tietoa, joka olisi vaikuttanut päätöksentekoon. Kuolintodistus ei ollut riittävä todistus työkyvyttömyydestä

    • Eilen sain juuri päätöksen kelasta, että sairauspäivärahahakemukseni on hylätty, vaikka oma lääkäri antoi B-lausunnon terveydentilastani. Ei taida kelan lääkäri olla pätevä arvioimaan ihmisten työkykyä, tai sitten ei ollut lukenut kokonaan lausuntoa, vaan takertunut yhteen asiaan. Kyllä ottaa pattiin, olis tänään ollut maksupäivä ja lääkkeet jää nyt hakematta

      • Itsekin sairastellut

        Saitko myös selkeän perustelun, miksi sairauspäivärahahakemus hylättiin, tuo on kyllä väärin, ellei ihminen ole työkykyinen.


      • sama juttu

        Mullakin on sama juttu, kela hylkäsi sairauspäivärahan puolelta vuodelta, kun oli vuoden sairasloma B-lausuntoineen. Eipä silti samoilla B-lausunnoilla sain sitten sen puolen vuoden rahattoman olon jälkeen määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli kuntoutustuen. Siitä puolesta vuodesta valitus ollut jo pian 16 kuukautta sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa. ( tulee varmaan hylky) Olen edelleenkin kuntoutustuella ainakin tämän vuoden loppuun, saman sairauden johdosta. Meitä kohtalotovereita on paljon joilta kelan "paperi - asijantuntijalääkärit" ovat hylänneet tai kristallipallo josta ne katsoo on näyttänyt jotain "punaista". Mullakin se kelan päiväraha oli "jumalattoman" pieni, että ei se siitäkään kiinni ole. Minä tuskin koskaan pystyn "työelämään". Onneksi velat maksettu ja isäntä vielä työelämässä, että jotenkin pärjää, mutta tuntuu niin hullulta kun on tehnyt pienestä pitäen töitä ja sitten sairastuu niin KELA potkii päähän......ja persuuksille.....terveisin mummo itä-suomesta.....


      • mikä ongelma?
        sama juttu kirjoitti:

        Mullakin on sama juttu, kela hylkäsi sairauspäivärahan puolelta vuodelta, kun oli vuoden sairasloma B-lausuntoineen. Eipä silti samoilla B-lausunnoilla sain sitten sen puolen vuoden rahattoman olon jälkeen määräaikaisen työkyvyttömyyseläkkeen eli kuntoutustuen. Siitä puolesta vuodesta valitus ollut jo pian 16 kuukautta sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa. ( tulee varmaan hylky) Olen edelleenkin kuntoutustuella ainakin tämän vuoden loppuun, saman sairauden johdosta. Meitä kohtalotovereita on paljon joilta kelan "paperi - asijantuntijalääkärit" ovat hylänneet tai kristallipallo josta ne katsoo on näyttänyt jotain "punaista". Mullakin se kelan päiväraha oli "jumalattoman" pieni, että ei se siitäkään kiinni ole. Minä tuskin koskaan pystyn "työelämään". Onneksi velat maksettu ja isäntä vielä työelämässä, että jotenkin pärjää, mutta tuntuu niin hullulta kun on tehnyt pienestä pitäen töitä ja sitten sairastuu niin KELA potkii päähän......ja persuuksille.....terveisin mummo itä-suomesta.....

        Siis oli vuoden sairasloma B-lausuntoineen. Siis saitko sairauspäivärahaa tuolta vuoden ajalta? Ilmeisesti sait, koska sen jälkeen tuli kuntoutustuki. Eihän Kelan sairauspäivärahaa enempää maksetakkaan kuin vuosi. Sen jälkeen jos sairausloma jatkuu, se muuttuu (tietenkin hakemuksesta) kuntoutustueksi. Kuntoutustukehan ei suoraan ilman sairauspäivärahan täyteen maksamista makseta muussa tapauksessa, kuin että olet aloittanut ammatillisen kuntoutumisen.


      • kun puolelta...
        mikä ongelma? kirjoitti:

        Siis oli vuoden sairasloma B-lausuntoineen. Siis saitko sairauspäivärahaa tuolta vuoden ajalta? Ilmeisesti sait, koska sen jälkeen tuli kuntoutustuki. Eihän Kelan sairauspäivärahaa enempää maksetakkaan kuin vuosi. Sen jälkeen jos sairausloma jatkuu, se muuttuu (tietenkin hakemuksesta) kuntoutustueksi. Kuntoutustukehan ei suoraan ilman sairauspäivärahan täyteen maksamista makseta muussa tapauksessa, kuin että olet aloittanut ammatillisen kuntoutumisen.

        Eihän sitä maksetakkaan kun vuosi, kyllä minä sen tiedän, mutta minä en saanut kun sen puoli vuotta (6 kuukautta) siitä sairausloman alusta, kun kelalta tuli päätös että sairauspäivärahan maksu loppuu "siihen ja siihen päivään" ( tottakai valitin mutta hylky tuli siitäkin ) SIIS puoli vuotta ennen kuntoutustukea oli "eurotonta aikaa" ei mistään mitään. Sitten täyttelin sen kuntoutustuki/työkyvyttömyyseläke hakemuksen kelan virkailijan kehoituksesta, en tietenkään odottanut sieltäkään mitään kun hylky jo siitä sairauspäivärahasta. Mutta kuntoutustuella tässä ollaan.... en voi tässä "rautalangasta vääntää". Siitä puolesta vuodesta se valitus siellä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa ollut sen 16 kuukautta vai lieneekö jo roskiksessa....


      • päällekkäin?
        kun puolelta... kirjoitti:

        Eihän sitä maksetakkaan kun vuosi, kyllä minä sen tiedän, mutta minä en saanut kun sen puoli vuotta (6 kuukautta) siitä sairausloman alusta, kun kelalta tuli päätös että sairauspäivärahan maksu loppuu "siihen ja siihen päivään" ( tottakai valitin mutta hylky tuli siitäkin ) SIIS puoli vuotta ennen kuntoutustukea oli "eurotonta aikaa" ei mistään mitään. Sitten täyttelin sen kuntoutustuki/työkyvyttömyyseläke hakemuksen kelan virkailijan kehoituksesta, en tietenkään odottanut sieltäkään mitään kun hylky jo siitä sairauspäivärahasta. Mutta kuntoutustuella tässä ollaan.... en voi tässä "rautalangasta vääntää". Siitä puolesta vuodesta se valitus siellä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa ollut sen 16 kuukautta vai lieneekö jo roskiksessa....

        Jos saat valituksen johdosta sairauspäivärahan vielä puoleksi vuodeksi,niin silloin peritään kuntoutustuki pois vastaavalta ajalta.

        Eikö asiasi ole kunnossa kun sait kuntoutustuen?


      • sen valituksen
        päällekkäin? kirjoitti:

        Jos saat valituksen johdosta sairauspäivärahan vielä puoleksi vuodeksi,niin silloin peritään kuntoutustuki pois vastaavalta ajalta.

        Eikö asiasi ole kunnossa kun sait kuntoutustuen?

        En saanut sen valituksen ajalta mitään mistään, en edes kuntoutustukea, joten EI OLE pelkoa että perisivät mitään pois! Jos eivät sitten vanhoja vaatteita vie?? Tyhjästä on paha nyhjästä! Mitähän tarkoitat että ei ole asiat kunnossa??? Kylmää juhannusta tässä odottelen....


      • viisaampaa?
        sen valituksen kirjoitti:

        En saanut sen valituksen ajalta mitään mistään, en edes kuntoutustukea, joten EI OLE pelkoa että perisivät mitään pois! Jos eivät sitten vanhoja vaatteita vie?? Tyhjästä on paha nyhjästä! Mitähän tarkoitat että ei ole asiat kunnossa??? Kylmää juhannusta tässä odottelen....

        Oliskohan ollut viisaampaa vaan pistää kylmästi uudelleen sairaspäivärahahakemus? Moni vaan ei sitä tohdi tehdä, kun kerran hylkyä tarjoavat, mutta joskus se kannattaa.
        Onkohan sairausvakuutuksen päivärahan hakuaika tuolta hylätyltä ajanjaksolta jo mennyt ohi, eli yliaikaiseksi?


      • kgb1
        kun puolelta... kirjoitti:

        Eihän sitä maksetakkaan kun vuosi, kyllä minä sen tiedän, mutta minä en saanut kun sen puoli vuotta (6 kuukautta) siitä sairausloman alusta, kun kelalta tuli päätös että sairauspäivärahan maksu loppuu "siihen ja siihen päivään" ( tottakai valitin mutta hylky tuli siitäkin ) SIIS puoli vuotta ennen kuntoutustukea oli "eurotonta aikaa" ei mistään mitään. Sitten täyttelin sen kuntoutustuki/työkyvyttömyyseläke hakemuksen kelan virkailijan kehoituksesta, en tietenkään odottanut sieltäkään mitään kun hylky jo siitä sairauspäivärahasta. Mutta kuntoutustuella tässä ollaan.... en voi tässä "rautalangasta vääntää". Siitä puolesta vuodesta se valitus siellä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa ollut sen 16 kuukautta vai lieneekö jo roskiksessa....

        Itse olen ollut kaksi kertaa leikkauksessa samasta syystä ja nyt odotellut kolmatta 15.4-09 alkaen. Leikkauksesta on päätetty jo. Olen saanut määräaikaista kuntoutustukea 31.5-08 asti. Tuli hylkypäätös, koska en ole ollut vuotta yhtäjaksoisesti työssä, tuen päättymisen ja uudelleen tulleen saman vian jälkeen!


    • Anonyymi

      Vaikka ketju on vanha, mikään ei ole muuttunut viimeisen 10-vuoden aikana. Myös minun vaimoni on saanut ala-arvoista kohtelua Kelan toimesta, hylkyja hylkyjen perään ja jatkuvia selvityspyyntöjä siitä ja tästä. Kaikien B-lausuntojen ja erikoislääkärien raporttien yli on kävelty tuosta vaan ja todettu työkykyiseksi. Tästä syystä vaimoni alkoi oireihtimaan myös henkisesti ja loppujen lopuksi hän on irtaantunut kokonaan yhteiskunnasta ilman MITÄÄN avustuksia. Pennin jeniä ei ole mistään herunut apua yli vuoteen. Kun olen itse joutunut myötäelämään tässä osana, tulin siihen tulokseen, että kohtele isänmaatasi niin kuin se kohtelee sinua. Tässä tapauksessa rakasta vaimoani. Eli, enää EN osallistu millään tavalla tämän "pahoinvointiyhteiskunnan" verotalkoisiin. Latin latia en enää ole maksanut veroja tähän yhteiskuntaan joka ei myöskään auta omia sairaita kansalaisiaan. No, sen verran tein joustoa, että 2018 verotuksessa n. 50€ päätyi minulta valtion verokassaan. Mutta mitäpä tästä enempää, päätökset on tehty eikä sota yhtä miestä kaipaa. Varmaa on, että seuraavassa sodassa on ainakin yksi mies vähemmän :) Penniäkään ei pyydetä, penniäkään ei anneta!

    • Anonyymi

      Suomessa pärjää niin pitkään ennen kuin sairaustut ja jos sairastut, olet omillasi. Ensin "syöt" vuosikymmenien aikana kovalla työllä hankkimasi omaisuuden ja sitten kun se on syöty lähdet hattu kadessä almuja anomaan sossuun. Me ymmärsimme onneksi realisoida kaiken omaisuuden pois suomesta jo vuosia sitten ja lähdimme maasta kokonaan pois. Voin sanoa, että oli kaukaa viisas päätöis eikä päivääkään ole kaduttanut. Elämä uudessa hyvinvointivaltiossa on aivan eri planeetalta kuin suolessa. Täällä tetveyspalvelut ovat aidosti ilmaisia. Hyvä ilmasto ja kunnon puitteet liikunnalle pitää jo itsessään terveenä. Ei tosiaan kannata maksaa suoleen veroja "tyhjästä" !

    • Anonyymi

      Jos vaimo on kotirouva niin kynnys sairasrahaan on monesti suurempi kuin työssäkäyvän sillä kotirouvan ns "oma työ" johon työkykyä verrataan on oman talouden hoito eli pitäis olla lääkärin papereissa että ei selviä kotiaskareista sairauden takia jne..

    • Anonyymi

      jäin sairaslomalle halvaannuttavan selkävaivan takia, meni kuukausia ennen kuin lääkärit ottivat sen todesta ja kuvasivat sen. ennen kuvausta kun syy oli lumbago eli iskisä/noidannuoli tuli sairaspäivärahat ok, sitten kuvissa todettiin 4kpl välilevyjä litistyneeksi ja yksi oli jo puhjennut sekä äärimmäisen paha selkärankareuma samassa kohtaa jolloin aloitettiin leikkaukset sekä reumalääkityksen niin kela katkaisi sairaspäivärahat kokonaan, tein valituksen että miten mahdolllista niin vastaus oli:nämä sairaudet ei estä työni tekemistä( kunnossapitotyöntekijä eli lapiohommia sekä moottorisahahommia).

      jep että sillain kävi, lopuksi muutoksenhakulautakuntaan paperit ja siellä se oli vuoden ja tulikin hyväksytty päätös ja kela joutrui pyörtämään puheensa, no olin vuoden ilman kelan rahoja kun hylky päällä vaikka oli vakavat vammat.

    • Anonyymi

      On kokemus,sairastuin pitkäaikaisesti ,vakavasti.Minun piti uudelleen hakea epigriisi sairaalasta kelalle ,vaikka he näkee sen koneelta ja toimitinkinkohan sen .Sitä juoksutusta kahdesti,Olin kuntoutuksessa pari vuotta tuosta ,taas evättiin sairaspäivät,mietin jo että empä lähe kunt.jaksolle.Oliko kulunut kuukausi vai pitempi aika kunt.läheni matkaa sinne 500km.No kela ilmoottaa et maksaakin saikkupäivät mitkä rästissä.En luota siihen laitokseen pätkääkään.Edelleen sama tila.Joku päivä taas hoidoton ,lääkkkeetön ,tiedän,kela on ensi askel ongelmiin.

    • Anonyymi

      Kelalla kaksi sairaslomalappua ja Kela totesi työkykyiseksi vaikka en pysty edes kävelemään.

      Lääkärille joutuu jonottamaan niin pitkiä aikoja, ettei tästä tule kitään. Ei kuntotusta, ei tutkimusta ja mikään lausunto ei riitä. Selkä ja jalat tuusana.
      Rahat loppu, apua ei tule mistään. Lääkärit sikailee ja pelleilee ja Kela on täysi muuri.

      Jakaako Kela seuraavaksi itsemurhapillereitä, että sairaat pääsee pois tästä helvetistä?

    • Anonyymi

      Eikö ole aika olennainen tieto, Suomen valtion ja varsinkin isojen talousrikosten tutkintojen kannalta, että kiinteistöt, joissa SUPO toimii Helsingissä, ovat niiden samojen henkilöiden omistuksessa, joiden rikoksia supon p i t ä i s i tutkia ?

      Helsingissä Kaartin kaupunginosassa, sijaitseva "Suojelupoliisin" toimisto, on Floridan talousrikollisten omistuksessa !

      Enää ei tarvitse kysyä, miksi Suomen valtio, menettää, tuhansia miljardeja euroja, jatkuvalla syötöllä, suoraan verokeitaisiin ja valtionjohto on sotkeutunut, elleivät ihan itse suunnitelleet, kyseisen kuvion, omien etujensa varmistamiseksi ja talousrikoksista kiinnijäämisen riskin minimoimiseksi, tai käytännössä estämiseksi.

      Kukapa sitä syyttäisi ihmisiä, joille on velkaa, mistään ?

    • Anonyymi

      Eikö ole aika olennainen tieto, Suomen valtion ja varsinkin isojen talousrikosten tutkintojen kannalta, että kiinteistöt, joissa SUPO toimii Helsingissä, ovat niiden samojen henkilöiden omistuksessa, joiden rikoksia supon p i t ä i s i tutkia ?

      Helsingissä Kaartin kaupunginosassa, sijaitseva "Suojelupoliisin" toimisto, on Floridan talousrikollisten omistuksessa !

      Enää ei tarvitse kysyä, miksi Suomen valtio, menettää, tuhansia miljardeja euroja, jatkuvalla syötöllä, suoraan verokeitaisiin ja valtionjohto on sotkeutunut, elleivät ihan itse suunnitelleet, kyseisen kuvion, omien etujensa varmistamiseksi ja talousrikoksista kiinnijäämisen riskin minimoimiseksi, tai käytännössä estämiseksi.

      Kukapa sitä syyttäisi ihmisiä, joille on velkaa, mistään ?

    • Anonyymi

      no on se vaan hyvä että MÄKIKOTKAN puoliso saa surunsa vuoksi kohta jo eläkettä ja koko ajan on saanut kelan sairaspäivärahaa julkaistuista jutuista aina välistä muutaman tonnin ja kelaahan se ei kiinnosta,kela ei rupea niin sanottuja julkkiksia rankaisemaan!

      • Anonyymi

        Jani Toivola jäi äitiysmasennus lomalle MIEHENÄ.


    • Anonyymi

      On,sairastuin töissä ja olin kuukauden jotain ilman saikkurahaa,kuntoutus lähestyi mietin en mee.Viikkoa ennen klöntti maksettu.Kaikkeen pitää varautua,nytkin katastrofi menossa elämässä..

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Linnunradan Käsikirja Liftareille kuunnelmassa pystyttiin vääristämään aika-avaruutta rakentamalla avaruusaluksen sisään ylösalaisin käännetty italialainen ravintola, koska italialaisen ravintolan tarjoilijan laskulla numerot alkavat käyttäytyä omituisesti.

      Samaan tapaan voitaisiin varmasti ylittää tähtien väliset valtavat etäisyydet, jos Kelan lääkärit laitettaisiin avaruusalusten moottoreihin. Heidän todellisuutensa kun vääristyy aivan täysin verrattuna meidän todellisuuteemme.

    • Anonyymi

      Olen ollut puoli vuotta sairauspäivärahalla ja samaan aikaan TE-keskuksen kirjoilla työnhakijana, jos Kela ei maksa niin olen työkykyinen ja saan ansiosidonnaista päivärahaa työttömyyskassasta, jäsenmaksu on maksettava ja se vähän kismittää kun näyttää siltä etten omaan ammattiini pysty palaamaan vaan luultavasti ajaudun työkyvyttömyyseläkettä hakemaan.

    • Anonyymi

      minulla on todettu kaularngan whipflash,välilevynpullistuma,juuriaukonahtauma,kaularnka kipuilee ja aiheuttaa kipua niskassa ja puutumisa kasvoissa,oikeassa korvassa,sormissa ja tunnottomuutta olkapäästä kyynärpäähän,voimat tosi heikot käsissä,aika ajoin ei voimia ole ollenkaan,olkapäät kipeät ja liikerajoitteiset,aivovamma muutokset todettu tragtrogarfiassa ja mri:ssä,etenevä aivojen atrofia,kongitiiviset oireet joiden myötä neuropsykologit todenneet työ ja opsikelu kyvyttömyyden,on siis muisti ongelmia,keskittyminen huonoa jne,tinnitus toisessa korvassa ollut jo 12 vuotta yötä päivää,näkökenttäpuutokset yläkentissä,en jaksa asioita ja nukun päivittäin,harrastukset käikki jääneet,olen ruuanlaitossa jatkuvasti pitänyt monia levyjä päällä vaikka kuinka olen varmistanut asian monia kertoja mutta silyi näin vain tapahtuu,en uskalla juurikaan koskea lieteen,alaselässä ongelmia.etureidet kipulevat ja tuntuvat heikoilta,neurologit kirjoittaneet pysyvän ssairasloman onnettomuudesta lähtien 2007! lisäksi nyt tullut kakkostyypiendiabetes ja verenpainetauti! murtumia ol onnettomuudessa kädessä ja jalassa,lensin ilmankypärää pää edellä asfalttiin vauhdissa suojana vain lippis! vauhtia oli n 30-35 kmh kun etupyörälukkiintui! miksi kela jatkaa kiusaamista ja miksi valitukset eivät kestä muutoksenhaussa ja vakuutusoikeudessakaan yht kuin reilut puolivuotta,kun sivuilla lukee keskimääräinen kesto n10 kuukautta vähintäin miksi kielteinen asia kaikista näistä tuli jo alle vuodessa,kelasta ne tulee parhaimillaan jo samalla viikolla!
      kela evännyt kaikki kuntoutuksenikin ja niistä KYNNYS RY sanoi et kela on hylännyt kaikki juuri sen takia että kela ei voisi polkea niitä lausuntoja ja että minulle kuuluu eläke!mitä valitusportailla on hyötyä kun ne noudattavat kelan jauhamaa paskaa kun mikään ei oo mitään ja sekin on vain niille jotka jouyuvat kelan hampaisiin,en tiedä muita jotka ovat jääneet kelan hampaisiin koskaan jos ovat loukanneet päänsä tai kaularankansa,aina on heillä hyväksytty alusta alkaen kuntoutukset.sairaspäivärahat ja eläkkeet ja riitävänä näyttönä muilla riittänyt esim lääkärinlausunto,kuvantamislöydös tai neuropsykologin tutkimus minulla ei riitä mikään tai muut lisäsairaudet,syön lääkkeitä päivittäin n 12 tablettia ja lisänä astmaan pikaavaava ja turbulenssi! saiarstin vakavan keuhkokuumeen 2010 ja keuhkopussintulehdukset,nestettä keuhkoissa jonka vuoksi oli hengenlähtölähella jonka seuruksena arpeentui vasenkeuhkokin yli puolet ! kansanedustajia,pressa,ministereitä puhumattakaan pääministeriä ei kohteluni kiinnosta,eivät edes viitsi vaivautua vastaamaan tähän eriarvoisuuteen,poletaanhan minulata kaiki oikeudte,perustuslait eivät kuulu minulle,eivät vammasilait vaan olen eriarvoinen syrjitty suomen kansalainen!

    • Anonyymi

      kela on kyllä erikoinen laitos. Kela pyysi hakemaan sairauspäivärahaa. Blausunnon perusteella lääkäri pitää työkyvyttömänä tällä hetkellä ja hain kyseistä etuutta joka hylättiin koska kela pitää työkykyisenä vaikka ei ole tietoinen tai koskaan edes kelan lääkärit nähneet minua. Pyysivät hakemaan työttömyysetuutta koska olisin työkykyinen ja te-toimisto taas ilmoittamieni tietojen perusteella en voi olla työnhakijana ja ole näin oikeutettu työttömyysetuuteen. Jos ilmoitan taas te-toimistolle voin hakea kokopäivätyötä ja en pysty työtä tekemään sairauteni takia joudun karenssiin. Joten tässä vaiheessa tiputaan perustoimeentulotuelle jonka jälkeen kela ilmoittaa että ensisijainen tuki pitäisi olla. Kyllä huomaa että systeemi on aivan toimimaton.

      • Anonyymi

        Tämä. Kyllä lääkärit luulisivat tietävän paremmin onko työkykyinen kun kelan työntekijä joka arvioi työkyvyn näkemättä hakijaa ainoastaan lausuntojen perusteella . Juoksutetaan vain hakijaa ja eikä tiedetä ollenkaan tilanteesta. Mutta tuossa tilanteessa ilmoittaisit te-toimistolle voit ottaa kokopäivätyötä vastaan kun tilanne tulee ilmoitat/näytät lääkärin lausunnon kyseiselle työnantajalle niin sinua ei voida pistää karenssiin koska et ole kieltäytynyt työstä vaan työnantaja on arvioinut ettet ole soveltuva työhön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä. Kyllä lääkärit luulisivat tietävän paremmin onko työkykyinen kun kelan työntekijä joka arvioi työkyvyn näkemättä hakijaa ainoastaan lausuntojen perusteella . Juoksutetaan vain hakijaa ja eikä tiedetä ollenkaan tilanteesta. Mutta tuossa tilanteessa ilmoittaisit te-toimistolle voit ottaa kokopäivätyötä vastaan kun tilanne tulee ilmoitat/näytät lääkärin lausunnon kyseiselle työnantajalle niin sinua ei voida pistää karenssiin koska et ole kieltäytynyt työstä vaan työnantaja on arvioinut ettet ole soveltuva työhön.

        Ilman Kelan lääkäreitä me oltaisiin kaikki sairaseläkkeellä. Aina löytyy joku tuttu lääkäri, joka kirjoittaisi paperit.


      • Anonyymi

        Kela on sillä tavoin jännä valtion laitos, että sieltä saa samaan kysymykseen hyvin erilaisia vastauksia. En väitä ymmärtäväni paljoakaan Kelan, työkkärin tai eläkelaitosten mysteerisysteemeistä, mutta minulle on kerrottu, että aina, kun ei ole työsuhteessa, pitää olla TE-toimiston kirjoilla, vaikka ei olisikaan työkykyinen. Kela voi lopettaa sairauspäivärahat milloin tahansa, vaikka olisit kuinka huonokuntoinen. Tällöin ei ole virallisesti sairas, vaan status on työkyvytön työnhakija, jolle kai maksetaan jonkinlaista työttömyyskorvausta.

        Nämä tilanteet ovat sotkuisia. Niihin joutuvat ovat joko kokonaan tai osittain työkyvyttömiä ja sairaita. Rahat ovat tiukilla. Mikään taho ei neuvo tai tiedä, jos tietää, ei suostu kertomaan. Itse olen saanut asiantuntevinta opastusta työkkärin ystävälliseltä ja kokeneelta virkailijalta, jolla on hyvin realistinen näkemys yhteiskunnan menosta.


    • Anonyymi

      Minulle myönnettiin sairauspäiväraha lokakuulle mutta sitä ei maksettu koska käsittelijät tyrivät hakemusen ja olin yli kuukauden ilman rahaa. Kävin Kelassa (koska eivät vastaa MAKSULLISEEN puhelimeensa kohtuuajassa) käskivät hakea päätösen odotteluajalla asumis tai toimeentulotukea. Kysyin kannattaisiko minun hakea työmarkkinatukea mutta ei kuulemma kannata kun on niin vaikeaa ja joutuu ottamaan yhteyttä työvoimatoimistoonkin. Nyt tuli sitten hylkäävä päätös marraskuun sairauspäivärahasta. Kappas ja joudun hakemaan työmarkkinatukea 37,21€ päivä mutta kun olisi pitänyt ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja Kela neuvoi etten hakisi! Taas ilman minkäänlaista tukea ties kuinka kauan. Enkä ymmärrä miten sama sairaus niin toinen käsittelijä hyväksyy mutta toinen hylkää! Sairauspäiväraha olisi ollut inhimillisen suuruinen minulle, mutta on loppu vuosi ja ulkomaan osaajat vyöryvät Venäjältä Suomeen niin tuet pitää keskittää sinne tietenkin. Teen valituksen Oikeusasiamiehelle kohtuuttomasta käsittelyajasta ja virheellisestä käsittelystä ja virheellisestä neuvomisesta. Sairas ja ilman rahaa on kohtuutonta ”hyvinvointivaltiossa”. Minun uusi työ on valitusten ja hakemusten tekeminen sekä jonottaminen eri virastoihin luukulta luukulle.

      • Anonyymi

        Ainakaan ei kannata valittaa kelan sairaspäivärahan hylkypäätöksistä. Valituksen hylätään automaattisesti.

        Joka ikisen hylyn jälkeen pitää mennä lääkäriin, pyytä uusi arvio tykyvystä ja laittaa uusi sairauspäivärahahakemus kelaan.

        Kela s-päivärahahakemusten käsittelijät eivät ole lääkäreitä, vaan etuuskäsittelijöitä, joilla on oikeus julistaa ihminen terveeksi vastoin hoitavan lääkärin lausuntoa. Kelan virkailija vaivaa lääkäriä vain epäselvissä tapauksissa. Näin kertoi kelan virkailija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakaan ei kannata valittaa kelan sairaspäivärahan hylkypäätöksistä. Valituksen hylätään automaattisesti.

        Joka ikisen hylyn jälkeen pitää mennä lääkäriin, pyytä uusi arvio tykyvystä ja laittaa uusi sairauspäivärahahakemus kelaan.

        Kela s-päivärahahakemusten käsittelijät eivät ole lääkäreitä, vaan etuuskäsittelijöitä, joilla on oikeus julistaa ihminen terveeksi vastoin hoitavan lääkärin lausuntoa. Kelan virkailija vaivaa lääkäriä vain epäselvissä tapauksissa. Näin kertoi kelan virkailija.

        Itse valitin, odotan päätöstä.
        Eri ylilääkärit kirjoittaneet 60kk eli 5v sairauslomaa.
        TYP tarjoaa lisää kuntouttavaa, B-lausunnossa etten ole kuntoutettavissa.
        5kk tulee kohta ilman sosiaaliturvaa.


    • Anonyymi

      Hei!
      Jäin kuukausi sitten kelan sairaspäivärahalle joka kestää tod.näk. täydet 300päivää.
      Mulla on pitämättömiä lomapäiviä töistä(15pv).
      Jos työnantaja maksaa sairaspäivien aikana lomapäivät rahana pois niin vaikuttaako ne vähentävästi Kelan sairaspäivärahaan?
      Kiitos, jos joku tietäisi🙂

      • Anonyymi

        Kysymykseesi en osaa vastata.

        Sen verran haluan valistaa, että Kela todennäisesti katsoo sinut terveeksi viimeistään jossain 200 sairauspäivän tienoilla. Varaudu tähän.


    • Anonyymi

      Työttömän työnhakijan näkökulmasta on niin, että omasta tai toisten mielestä vajaakuntoinen on työkykyinen aina johonkin työhön - omasta tai Te-toimiston mielestä. Fyysionen tai henkinen kunto tai sosiaaliset kyvyt rajoittaa työnhakua ja työllistymistä, mutta koska niitä ei voida mitata, ei työttömyysturvaakaan saisi sillä perusteella katkaista.

      Jos mikään muu ei työn ja työkyvyttömyyden välisen epäselvyyden poistamisessa auta, niin ehkä perustulon kaltainen ja suuruiinen työttömyysturva tai sairauspäiväraha, mutta esimerksi 2-4 vikon omavastuulla. Sairaiden ja työkyvyttömien ei kuulu olla töissä tai työnhakijoina.

    • Anonyymi

      Eikö kukaan osaisi vastata? 🙂 Kyseessä siis pahalaatuinen syöpä, jonka hoidot kestää monta kuukautta plus siihen kuntoutus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe