ajatuksia hoitajalta

hoitajainen

Itse työskentelen kunnan vanhainkodissa. Meillä asiat ovat tällä hetkellä melko hyvin. Asiakaskunta on "helppohoitoista", lue ei tällä hetkellä agressiivisia tai karkailevia, tai fyysisesti hyvin raskaita hoidettavia. Meillä hoitajilla on enemmän aikaa potilaille kun suurin osa esim käy wc_ssä itsenäisesti, sen sijaan että kaksi hoitajaa muun päivärytmiin kuuluvan työn lisäksi juoksisi pitkin päivää käyttämässä niitä15 wc:ssä. Pienet asiat merkitsevät paljon päivänkulussa. hoitajamäärä meillä on minimi asukasmäärään nähden. Joka päivä käytämme jonkun ulkoilemassa, järjestämme virikkeitä, pelejä, laulua tai ihan vaan jutustelua iltapäivisin. Asiakkaat ovat tyytyväisiä, ja hoitajat iloisia ja jaksavia. Jossain vaiheessa ei ollut kuitenkaan näin. Potilaamme olivat huonokuntoisempia, ja käsien ja jalkojen olisi pitänyt olla aina kahdessa, kolmessa paikassa samaan aikaan. Oli siinä ja siinä että saimme edes kerran päivässä nostettua pyörätuolipotilaat aina ruoka-aulaan kerran päivässä istumaan. Kaikki olivat tyytymättömiä, huoneissa nököttävät vanhukset, väsyneet hoitajat ja omaiset. Silloin ajattelin että on tehtävä vaan välttämättömin, eli hygienia ja ravinto. Aikansa kutakin. Välillä olen ihmetellyt ihmisten asennetta hoityöhön. Ei hoitajan tarvitse olla työnsä takia esim asiakkaidensa ystävä. Ei minun velvollisuuteni ole korvata omaisia ja ystäviä, velvollisuuteni on hoitaa. Jos jollain on sydämmellään jotain, kuuntelen ystävällisesti, mutta siihen se jää. Ei minua voi syyllistää kenenkään yksinäisyydestä!

137

23119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Inhimllisyys on kortilla nä...

      No, kuka sinua siitä on syyllistänyt? Ja joka päivä viette jonkun ulkoilemaan - milläs sen arvotte kuka pääsee - pitkällä tikulla vai sillä kuka onneton on teitä eniten jaksanut liehitellä, nuoleskella kiitellä huonosta hoidosta? Asenteista se on kiinni, jos työ on noin järkkyä olisi parein siirtyä paska-auton kuskiksi. Siellä ei kukaan ehkä odota inhimillistä käytöstä ja kohtaamista!!!

      • löytäneen ratkaisun

        hoito-ongelmiin...mitään en siis vihjaa, mutta lehdistä saa melko usein lukea, että poliisia tuntuu teidän ammattikunnan tekemiset kiinnostavan. Millähän perusteella sinne työntekijät valitaan?... No mutta Nainenhan ei voi mitään pahaa kenellekään tehdä...onneksi meillä vahvana tällainen tabu.


      • flapparette

        ammatti on tärkeä.


      • Ihminen on ihminen, ei asiakas

        Kun itse joskus makaat (siis viestin aloittaja) sängyssä ja sinua hoitaa olento, joka ei näe sinua ihmisenä, vaan hoitokohteena, saattaa tulla mieleen, oletko sinä "niitä", vai oletko ihminen, joka kaipaa toisen ihmisen läheisyyttä ihmisenä. Suosittelen paskaautoa myöskin, mutta lähinnä kuorman puoleista päätä.


      • hoitajatar
        Ihminen on ihminen, ei asiakas kirjoitti:

        Kun itse joskus makaat (siis viestin aloittaja) sängyssä ja sinua hoitaa olento, joka ei näe sinua ihmisenä, vaan hoitokohteena, saattaa tulla mieleen, oletko sinä "niitä", vai oletko ihminen, joka kaipaa toisen ihmisen läheisyyttä ihmisenä. Suosittelen paskaautoa myöskin, mutta lähinnä kuorman puoleista päätä.

        En ymmärrä pointtiasi, etkä sinä ilmeisesti ymmärrä aloittajan ajatusta ystävyydesta vs potilaasta.
        Eihän hoitohenkilökunnan tarvitse ystäväksi vanhukselle ruveta, mutta ei se tarkoita sitä ettei häntä ystävällisesti kuunneltaisi ja kohdeltaisi. Eihän minkään muunkaan palvelu- ja hoítoalan ammattilaiset ystävysty asiakkaiden kanssa.
        Hoitoala on henkisesti ja fyysisesti raskas, asiakkaan/potilaan kanssa ei ystävystytä, miksi uuvuttaa itsensä murehtimalla ystävän asioita, ne potilaan murheet täytyy sinne töihin jäädä kun sen oven siellä sulkee kotiin lähtiessä. Kyllä vanhuksen ystävyyssuhteiden täytyy koostua omaisista ja muista jo hänelle entuudestaan tutuista ystävistä.


      • 1110
        löytäneen ratkaisun kirjoitti:

        hoito-ongelmiin...mitään en siis vihjaa, mutta lehdistä saa melko usein lukea, että poliisia tuntuu teidän ammattikunnan tekemiset kiinnostavan. Millähän perusteella sinne työntekijät valitaan?... No mutta Nainenhan ei voi mitään pahaa kenellekään tehdä...onneksi meillä vahvana tällainen tabu.

        Sairaanhoitajia on Suomessa niin vähän, että kaikki halukkaat otetaan kouluun. Rahasyistä esim. psykologiset testit on jätetty valintatilaisuudesta pois.


      • HAHHAHAHA
        1110 kirjoitti:

        Sairaanhoitajia on Suomessa niin vähän, että kaikki halukkaat otetaan kouluun. Rahasyistä esim. psykologiset testit on jätetty valintatilaisuudesta pois.

        Kaikki halukkaita ei todellakaan oteta sairaanhoitajakouluun. Nimimerkillä lukion paperit eivät sairaanhoitajaksi riittäneet (v. 2009 syksy, en edes pääsykokeisiin asti päässyt). Nykyään toimin lähihoitajana sairaalassa ja työnkuvani haasteellisuus vastaa vanhainkodissa toimivan sairaanhoitajan työnkuvan haasteellisuutta. Mielenkiintoa alaa kohtaan oli ja on, liiallinen painotus koulutukseen valinnassa lukioiden arvosanoilla suhteessa omaan mielenkiintoon ja soveltuvuuteen alalle?


    • ei riitä eläke

      "Välillä olen ihmetellyt ihmisten asennetta hoitoyöhön. Ei hoitajan tarvitse olla työnsä takia esim. asiakkaidensa ystävä. Ei minun velvollisuuteni ole korvata omaisia ja ystäviä, velvollisuuteni on hoitaa. Jos jollain on sydämmellään jotain, kuuntelen ystävällisesti, mutta siihen se jää. Ei minua voi syyllistää kenenkään yksinäisyydestä!" Selvitä mitä eroa tylyydellä ja ystävällisesti kuuntelemisella. Kyllä TUO kuuntelu ystävällisesti kumoutuu kasvojen ilmeillä. Vahinko että opit sen vasta toisen osassa.

    • äitintyttö*

      Olen nyt katsonut läheltä lähes päivittäin hoitohenkilökunnan käyttäytymistä, niin asiakkaisiin, työkavereihin kuin omaisiinkin ja huomannut eroavaisuuksia hoitajien työmotivaatiossa. Äitini on ollut nyt muutamia kuukausia hoidossa ja käyn päivittäin syöttämässä, ulkoiluttamassa ja seurustelemassa. Siinä on huomannut joittenkin hoitajien jopa tylyn käytöksen, näyttävät olevan omaan elämäänsä kyllästyneitä, vai työhönsäkkö lienevät, ei hymyä näy ei, onneksi on kuitenkin suurin osa hyvin ystävällistä porukkaa ja luulen näin äidin saavan hyvää hoitoa ( arveluttaa kuitenkin nämä muutamat kovin) Ymmärrän hoitajien kiireen, mutta kun ovat tälle alalle lähteneet työtä pitäis tehdä sydämellä, me omaiset toivotaan hyvää hoitoa ja kohtelua läheisellemme, niimpä kun olette työssänne hoidatte, kohtelette ystävällisesti, niinkuin ihmistä pitää ja toivon mukaan juttelettekin hoitojen yhteydessä ihan kasvotusten, ettekä vaan hoitajat omia juttujanne. Tuskin kukaan omainen tahtoo, että hoitajat olisivat läheisilleen "ystäviä" muuten kuin että ovat ystävällisiä heille:) Hoitajat hoitakoon työnsä ja velvollisuutensa, omaiset omat velvollisuutensa. Olen siinämielessä hyvässä asemassa, että olen lähellä asuva omainen ja voin nähdä oman äidin joka päivä ja olla läsnä. ( hoidin ennen laitospaikkaa äitiäni kotona 8v.) On totta, että on paljon yksinäisiä vanhuksia laitoksissa, se on surullista, mutta siitä tuskin kukaan omainen syyllistää hoitajia, syy on ihan jossain muussa:)

      • normaali BMI

        Eräs seikka on pistänyt ns silmään - monella vuodeosastolla on näitä yli 50 kymppisiä lihavia hoitajia - miten he muka jaksavat tehdä työtään - kaikki tietävät lihavuuden vaarat, eikö? Ja hoitohenkilökunta lyllertää kärsivä ilme naamalla eteenpäin käytävillä..


      • nuoremmillakin
        normaali BMI kirjoitti:

        Eräs seikka on pistänyt ns silmään - monella vuodeosastolla on näitä yli 50 kymppisiä lihavia hoitajia - miten he muka jaksavat tehdä työtään - kaikki tietävät lihavuuden vaarat, eikö? Ja hoitohenkilökunta lyllertää kärsivä ilme naamalla eteenpäin käytävillä..

        hoitajilla aika usein... Onhan se vähän kornia, että terveydenhoidon ammattilaiset eivät huolehdi omasta terveydestään. Eikö heidän pitäisi näyttää esimerkkiä muillekin?


      • hoitaja
        normaali BMI kirjoitti:

        Eräs seikka on pistänyt ns silmään - monella vuodeosastolla on näitä yli 50 kymppisiä lihavia hoitajia - miten he muka jaksavat tehdä työtään - kaikki tietävät lihavuuden vaarat, eikö? Ja hoitohenkilökunta lyllertää kärsivä ilme naamalla eteenpäin käytävillä..

        Mahdatko tietää mitä tekee epäsäännöllinen työ hoitajien ruumiinrakenteeseen. 50v on varmaan tehnyt hoitajan työtä ehkä 30v, epäsäännöllistä kolmivuorotyötä,syöt mitä ennätät, milloin ennätät.On se kuitenkin mukavaa, jos ennättää omaiset/ asiakkaat kiinnittää moiseen asiaan huomiota.


      • fofatmama
        hoitaja kirjoitti:

        Mahdatko tietää mitä tekee epäsäännöllinen työ hoitajien ruumiinrakenteeseen. 50v on varmaan tehnyt hoitajan työtä ehkä 30v, epäsäännöllistä kolmivuorotyötä,syöt mitä ennätät, milloin ennätät.On se kuitenkin mukavaa, jos ennättää omaiset/ asiakkaat kiinnittää moiseen asiaan huomiota.

        Väärässä olet, hoitajien itsensä olisi siihen kiinnittettävä huomio - miten jaksaa potilastyötä jos itse raahaa 30 kiloa läskiä mukanaan? On hoitajilla vapaitakin, ehtii kuntoilla jos haluaa.


      • muuta keksinyt!
        fofatmama kirjoitti:

        Väärässä olet, hoitajien itsensä olisi siihen kiinnittettävä huomio - miten jaksaa potilastyötä jos itse raahaa 30 kiloa läskiä mukanaan? On hoitajilla vapaitakin, ehtii kuntoilla jos haluaa.

        Riittää kyllä kun vahdit omia läskejäsi!


      • 23**************'
        muuta keksinyt! kirjoitti:

        Riittää kyllä kun vahdit omia läskejäsi!

        Minun BMI on 23.


      • TietäjäMies

        on se, että moni vanhainkodin asiakkaista on lievästi persoonallisuushäiriöisiä ja olettavat vielä lapsuudesta jääneitä tapoja hoitamiseen. Nämä tavat eivät ole normaalia hoitamista vaan ylihuolehtimista ja omistamista. Moni vanhuksen omainen saattaa syyllistyä itse ylihuolehtivaisuuteen, mutta tämä on normaalia siinä mielessä että persoonallisuuden piirteet siirtyvät ympäristön mukana perheessä. Ihminen on autonominen eläin, joka tekee ja haluaa tehdä kaiken sen minkä pystyy, niin itse. Ihminen hymyilee toiselle ihmiselle, jos hän haluaa ja hänellä on hyvä olla.


      • terveydenhoidon ammattilainen
        nuoremmillakin kirjoitti:

        hoitajilla aika usein... Onhan se vähän kornia, että terveydenhoidon ammattilaiset eivät huolehdi omasta terveydestään. Eikö heidän pitäisi näyttää esimerkkiä muillekin?

        lähi- ja perushoitajat ovat hoitotyön ammattilaisia. Heiltä ei voi velvottaa terveydenhoidon malliesimerkillistä elämäntapaa. Terveydenhuollon ammattilaisia puolestaan ovat sairaanhoitajat, fysioterapeutit, terveydenhoitajat, kätilöt... ja luen heihin kuuluvan myöskin lääkärit. Odotan heiltä itseni mukaan lukien esimerkillistä elämäntapaa. Kaikki eivät millään voi olla ihannepainossa, mutta sairaalloinen liikalihavuus ja tupakanpoltto ja runsas alkoholin käyttö sekä liikunnan vieroksunta ovat terveydenhuollon ammattilaisilla minusta anteeksiantamatonta. Ihan vaan siksi, että kaikki terveydenhuollon koulutuksen saaneet ammattilaiset ovat velvollisia myös seuraamaan tämän päivän suosituksia ja tutkimuksia.


      • joka toinen
        terveydenhoidon ammattilainen kirjoitti:

        lähi- ja perushoitajat ovat hoitotyön ammattilaisia. Heiltä ei voi velvottaa terveydenhoidon malliesimerkillistä elämäntapaa. Terveydenhuollon ammattilaisia puolestaan ovat sairaanhoitajat, fysioterapeutit, terveydenhoitajat, kätilöt... ja luen heihin kuuluvan myöskin lääkärit. Odotan heiltä itseni mukaan lukien esimerkillistä elämäntapaa. Kaikki eivät millään voi olla ihannepainossa, mutta sairaalloinen liikalihavuus ja tupakanpoltto ja runsas alkoholin käyttö sekä liikunnan vieroksunta ovat terveydenhuollon ammattilaisilla minusta anteeksiantamatonta. Ihan vaan siksi, että kaikki terveydenhuollon koulutuksen saaneet ammattilaiset ovat velvollisia myös seuraamaan tämän päivän suosituksia ja tutkimuksia.

        on näitä terveydenhoitoalan opiskelijoita, ja lähes loput sitten jo niitä ammattilaisia? Näin ainakin meidän kaupungissa, en tiedä kuinka muualla. Väestökannasta niiden osuus täällä kuitenkin ehkä n.kymmenesosa?


      • todistaa
        joka toinen kirjoitti:

        on näitä terveydenhoitoalan opiskelijoita, ja lähes loput sitten jo niitä ammattilaisia? Näin ainakin meidän kaupungissa, en tiedä kuinka muualla. Väestökannasta niiden osuus täällä kuitenkin ehkä n.kymmenesosa?

        vaan,että hoitoalan ihmisillä on sosiaalista elämää myös työpaikan ulkopuolella. Ihmisrakasta sakkia kun ollaan! Jokainen saa tehdä vapaa-aikanaan mitä haluaa.Se aika on ohi,kun hoitajat olivat niitä "maan hiljaisia" siveyden sipuleita.Ei se kuitenkaan tarkoita,että olis huono työssään,vaikka osaa rentoutuakkin. Ps. Itse en harrasta yökerhoja vaan lavatansseja.


      • missä peili?
        terveydenhoidon ammattilainen kirjoitti:

        lähi- ja perushoitajat ovat hoitotyön ammattilaisia. Heiltä ei voi velvottaa terveydenhoidon malliesimerkillistä elämäntapaa. Terveydenhuollon ammattilaisia puolestaan ovat sairaanhoitajat, fysioterapeutit, terveydenhoitajat, kätilöt... ja luen heihin kuuluvan myöskin lääkärit. Odotan heiltä itseni mukaan lukien esimerkillistä elämäntapaa. Kaikki eivät millään voi olla ihannepainossa, mutta sairaalloinen liikalihavuus ja tupakanpoltto ja runsas alkoholin käyttö sekä liikunnan vieroksunta ovat terveydenhuollon ammattilaisilla minusta anteeksiantamatonta. Ihan vaan siksi, että kaikki terveydenhuollon koulutuksen saaneet ammattilaiset ovat velvollisia myös seuraamaan tämän päivän suosituksia ja tutkimuksia.

        hei,kummallisena pidän sitä et syyllistät jotain tiettyä esim.hoitajia elämäntavoista?Minkäläinen malliesimerkki mahtaa piileskellä kirjoituksen takana???KAIKKIEN ON SYYTÄ PITÄÄ HUOLTA OMASTA TERVEYDESTÄÄN OLKOON AMMATTI MIKÄ HYVÄNSÄ!!!ihmisten fyysisen olemuksen arvostelijoillekin voi vuosien varrella tapahtua yllättäviäkin asoita on syytä muistaa ...niin meidän kaikkien!!!


      • vai niin
        joka toinen kirjoitti:

        on näitä terveydenhoitoalan opiskelijoita, ja lähes loput sitten jo niitä ammattilaisia? Näin ainakin meidän kaupungissa, en tiedä kuinka muualla. Väestökannasta niiden osuus täällä kuitenkin ehkä n.kymmenesosa?

        MITÄ?? ONKOS hoitsuilta juhliminen KIELLETTY???


      • itseään huijata
        vai niin kirjoitti:

        MITÄ?? ONKOS hoitsuilta juhliminen KIELLETTY???

        ja koittaa typerillä fraaseilla peitellä trendikästä epäterveellistä elämäntapaansa. Että onhan noita selityksiä...tekeehän muutkin, niin minäkin. Tuollaisella järjen tasollako huts..eikun hoitsut varustettuja?


      • Mitäs sie
        joka toinen kirjoitti:

        on näitä terveydenhoitoalan opiskelijoita, ja lähes loput sitten jo niitä ammattilaisia? Näin ainakin meidän kaupungissa, en tiedä kuinka muualla. Väestökannasta niiden osuus täällä kuitenkin ehkä n.kymmenesosa?

        siellä jonossa sitten teit ;-))


      • lisää
        terveydenhoidon ammattilainen kirjoitti:

        lähi- ja perushoitajat ovat hoitotyön ammattilaisia. Heiltä ei voi velvottaa terveydenhoidon malliesimerkillistä elämäntapaa. Terveydenhuollon ammattilaisia puolestaan ovat sairaanhoitajat, fysioterapeutit, terveydenhoitajat, kätilöt... ja luen heihin kuuluvan myöskin lääkärit. Odotan heiltä itseni mukaan lukien esimerkillistä elämäntapaa. Kaikki eivät millään voi olla ihannepainossa, mutta sairaalloinen liikalihavuus ja tupakanpoltto ja runsas alkoholin käyttö sekä liikunnan vieroksunta ovat terveydenhuollon ammattilaisilla minusta anteeksiantamatonta. Ihan vaan siksi, että kaikki terveydenhuollon koulutuksen saaneet ammattilaiset ovat velvollisia myös seuraamaan tämän päivän suosituksia ja tutkimuksia.

        eikös äitien ja isienkin pitäisi sitten olla ihannepainoisia, syödä aina "oikein" ja olla absolutisteja? Syyllistit juuri hoitajia osastoilla, mutta entä päiväkodit, keittiöt (ei aina ole hyvää ruokaa, vaikka keittäjä olisi justiinakokoa) ym. kaikki paikat, joissa ollaan "esimerkillisisess" asemassa!


      • ---------
        itseään huijata kirjoitti:

        ja koittaa typerillä fraaseilla peitellä trendikästä epäterveellistä elämäntapaansa. Että onhan noita selityksiä...tekeehän muutkin, niin minäkin. Tuollaisella järjen tasollako huts..eikun hoitsut varustettuja?

        Ihan kuin siinä olisi jotain epänormaalia, että nuori ihminen haluaa käydä yökerhossa. Sairaaksihan siinä sitten vasta tulisi, jos ei ikinä kävisi ulkona tuulettumassa:)


      • No tulihan
        Mitäs sie kirjoitti:

        siellä jonossa sitten teit ;-))

        se tuossa viestissä selväksi. Olin se lähes... :)


      • Mitä siellä teet?
        --------- kirjoitti:

        Ihan kuin siinä olisi jotain epänormaalia, että nuori ihminen haluaa käydä yökerhossa. Sairaaksihan siinä sitten vasta tulisi, jos ei ikinä kävisi ulkona tuulettumassa:)

        No kyllähän siellä yökerhossa saa käydä, mutta onko aina pakko vetää sitä viinaa (ja tupakkia) niin paljon? Ei missään lue, että yökerhossa on pakko olla vähintään 2 promillen humalassa. Eivätkö osaa pitää hauskaa ilman känniä?


      • tymiskiellossa
        No tulihan kirjoitti:

        se tuossa viestissä selväksi. Olin se lähes... :)

        :-) juuh:-)


      • istua aina?
        joka toinen kirjoitti:

        on näitä terveydenhoitoalan opiskelijoita, ja lähes loput sitten jo niitä ammattilaisia? Näin ainakin meidän kaupungissa, en tiedä kuinka muualla. Väestökannasta niiden osuus täällä kuitenkin ehkä n.kymmenesosa?

        Ei herranjestas... Pitäisikö hoitajien istua kotona ja miettiä vaan seuraavaa työpäivää, ilman minkäänlaista sosiaalista elämää työn ulkopuolella? Ei kukaan sellaista jaksaisi. Tekee ihan hyvää päästä välillä ulos tuulettumaan, ei se kenestäkään huonoa työntekijää tee. (Ellei sitten krapulassa ole aina töissä.)


      • olkoon!!!
        23**************' kirjoitti:

        Minun BMI on 23.

        Minulla se on reilusti sen yli ja olen hoitsuksi valmistumassa. Pistääkö vihaksi, hä? :) Teen kuitenkin kaiken sen, minkä normaalipainoiset, jaksan työssä hyvin jne. Syitä ylipainooni on monia: tottakai se, etten liiku tarpeeksi, mutta myös se, että sairaus estää minulla normaalin aineenvaihdunnan. Syön varmaan paljon terveellisemmin kuin monet muut, ja säännöllisesti. Tiedän, että minun on tehtävä jotain painolleni, mutta se on aika helkkarin vaikeaa, kun paino ei putoa, vaikka mitä tekisi. Se on aika turhauttavaa. Ei ylipaino aina johdu huonoista elämäntavoista, syitä voi olla monia. Ei kannattaisi yleistää.


      • tuulettua?
        istua aina? kirjoitti:

        Ei herranjestas... Pitäisikö hoitajien istua kotona ja miettiä vaan seuraavaa työpäivää, ilman minkäänlaista sosiaalista elämää työn ulkopuolella? Ei kukaan sellaista jaksaisi. Tekee ihan hyvää päästä välillä ulos tuulettumaan, ei se kenestäkään huonoa työntekijää tee. (Ellei sitten krapulassa ole aina töissä.)

        kai on...vai? Putkiaivotko...vai jo pinttyneet elämäntavat...voi hyvää päivää sentään!


      • ULKONA????
        terveydenhoidon ammattilainen kirjoitti:

        lähi- ja perushoitajat ovat hoitotyön ammattilaisia. Heiltä ei voi velvottaa terveydenhoidon malliesimerkillistä elämäntapaa. Terveydenhuollon ammattilaisia puolestaan ovat sairaanhoitajat, fysioterapeutit, terveydenhoitajat, kätilöt... ja luen heihin kuuluvan myöskin lääkärit. Odotan heiltä itseni mukaan lukien esimerkillistä elämäntapaa. Kaikki eivät millään voi olla ihannepainossa, mutta sairaalloinen liikalihavuus ja tupakanpoltto ja runsas alkoholin käyttö sekä liikunnan vieroksunta ovat terveydenhuollon ammattilaisilla minusta anteeksiantamatonta. Ihan vaan siksi, että kaikki terveydenhuollon koulutuksen saaneet ammattilaiset ovat velvollisia myös seuraamaan tämän päivän suosituksia ja tutkimuksia.

        Anna anteeksi,mutta voisitko selittää hoitotyön ja teveydenhuollon eron?Eikö lähihoitajat/perushoitajatkin hoida terveyttä,vaikkakin vähän eri lähtökohdista?Eikö ole aika kamalaa,jos nämä ihmiset "vain" hoitavat?Mitäs terveydenhuollon ihmiset sitten tekevät?Vähän ristiriitaista,ajattelua,mutta yritän ymmärtää....!!!!!


      • hoitaja
        joka toinen kirjoitti:

        on näitä terveydenhoitoalan opiskelijoita, ja lähes loput sitten jo niitä ammattilaisia? Näin ainakin meidän kaupungissa, en tiedä kuinka muualla. Väestökannasta niiden osuus täällä kuitenkin ehkä n.kymmenesosa?

        vaikka ovatkin bupeissa niinkuin edelliset kirjoitukset osoittaa aika kovaa tunteetonta tekstiä. Ei kai hoitajien vapaaliaika kuulu omaisille


      • hohhoohijaa
        hoitaja kirjoitti:

        vaikka ovatkin bupeissa niinkuin edelliset kirjoitukset osoittaa aika kovaa tunteetonta tekstiä. Ei kai hoitajien vapaaliaika kuulu omaisille

        " bupeissa" ????
        Oikeinkirjoitusta hoitaja ei ainakaan osaa...

        Pubeissa olisi se sana.


      • trona
        normaali BMI kirjoitti:

        Eräs seikka on pistänyt ns silmään - monella vuodeosastolla on näitä yli 50 kymppisiä lihavia hoitajia - miten he muka jaksavat tehdä työtään - kaikki tietävät lihavuuden vaarat, eikö? Ja hoitohenkilökunta lyllertää kärsivä ilme naamalla eteenpäin käytävillä..

        Epäsäännöllinen kolmevuorotyö altistaa lihavuudelle. Yleensä metabolinen oireyhtymä, tiedoksi on sairaus kun monet muut. Naisillä on 4 kertaa suurempi riski sairastua rinta-syöpään. Ne asiat kuuluvat myös hoitaijen "etuihiin" niin kuin ylipitkiä kahvi- ja ruokataukoja. Asiasta on tehty tutkimuksia.
        Epäsäännöllisellä vuorolla tarkoitan esim.
        Ma 7-15, Ti 7-12 21-24 Ke 24-7 To vapaa15 Pe 7-15 La 13-21 Su7-14
        Ma 21 24 ti 24-7.15 Ke Vapaa To 13-21 Pe7-15 La Vapaa Su 7-14
        Ma 13-21 Ti13-21 Ke 7-14 To vapaa Pe13-21 La vapaa Su vapaa.
        Ja niin edeleen......Ei ole ihan helppo pitää itsestä huoltoa ja osallistua vaikka jumpaan säännöllisesti jos on vielä pieniä lapsia .


      • ......
        normaali BMI kirjoitti:

        Eräs seikka on pistänyt ns silmään - monella vuodeosastolla on näitä yli 50 kymppisiä lihavia hoitajia - miten he muka jaksavat tehdä työtään - kaikki tietävät lihavuuden vaarat, eikö? Ja hoitohenkilökunta lyllertää kärsivä ilme naamalla eteenpäin käytävillä..

        Pullakahvit maistuu.
        Näyttää että tauot taitavat virahtaa vähän pidemmiksi kuin työehtosopimuksessa lukee.
        Valot vilkkuu ja summerit soi, avunhuutoja kuulee joka puolelta...
        Tiedän että henkilökuntaa on liian vähän, työ on raskasta joten tauot on pidettävä, mutta miksi kaikkien on oltava tauolla yhtä aikaa, juttukaverin puuttuminenko on vaikeampi asia kuin huolehtimen siitä että edes yksi hoitaja on saatavilla koko ajan.


      • Asiaa kirjoitit. Itse olen hoitanut äitiäni kotona 7,5v. Ensi viikolla hän siirtyy tehostettuun palveluasumiseen. Uuvuin - yksinkertaisesti. Nyt edelliseen viitaten mietin, miten muka jaksaisin päivittäin noin paljon hoidella äitiäni, kun juuri uupumiseni vuoksi hän hoitoon siirtyy??? Nyt on hoitajien vuoro. Tapaamassa toki käyn.


    • tuhepe

      kolleega asian esille ottamisesta. Jostain kumman syystä meidän hoitajien pitäis olla jotain ihmeolentoja,joiden on yllettävä yli-inhimillisiin suorituksiin suu hymyssä,jokainen asukas,omainen ja työtoveri yksilöllisesti huomioiden. Kun on esim.seitsemäs työpäivä putkeen menossa,yleensä aamu/ilta vuoroja, 1 tai 2 hoitajaa vuorossaan n.10 hoidettavaa,mahatauti tms.jyllää asukkaiden keskuudessa,niin kyllä siinä hymy hyytyy eikä jaksa/pysty jokaista yksilöllisesti hoitamaan vaikka kuinka haluais. Olen työssäni huomannut,että eniten hoidosta valittaa ja ohjeita antaa omainen,joka ei ole nähnyt vanhusta aikoihin eikä osallistunut aiemminkaan vanhuksen hoitoon. Väistämättä tulee mieleen,että taitaa omaa omatuntoa rauhoittaakseen esittää vaatimuksiaan. Itse olen valmis ottamaan työparikseni, esim.viikoksi jokaisen,joka on halukas tutustumaan hoitajan työhön kaikkine siihen kuuluvine tehtävineen. Työ on antoisaa ja palkitsevaa (ei rahallisesti)kaikesta arvostelusta huolimatta.

      • exkolleega

        Kumpiko teistä arvon vanhustyön ammattilaisista kertoisi minulle, miksi aletaan työpaikalla kiusaamaan sellaista hoitajaa, joka vielä on jaksanut hymyillä, joka on löytänyt vielä hoitotyöstä sen hohdon, joka siitä loisti silloin ammattia valitessa, joka on vielä jaksanut ottaa huomioon esimerkiksi sen, että nyt vuoteessa käännettävänä, kuivitettavana, syötettävänä oleva potilas on ollut ihan elävä ihminen kokemuksineen, tunteineen, aisteineen. Miksi asenne on se, että jos sinä, hän, te,he, ette enää jaksa, ettekä tunne olevanne kutsumusammatissa, miksi te ette anna arvoa sellaiselle, joka vielä haluaa ja pystyy kohtaamaan hoidettavassa muutakin kuin pakollisen riesan. Jos teillä ei ole vastausta, voisko joku muu vastata, miksi hoitotyö saa ihan rauhassa muuttua liukuhihanahommaksi, missä ei voi ottaa huomioon kuin sen, että työt tulee tehtyä siten, ettei synny juridisen moitteen sijaan, eli, mennään niin matalan aidan yli, kuin se lain puitteissa on mahdollista.


      • tuhepe
        exkolleega kirjoitti:

        Kumpiko teistä arvon vanhustyön ammattilaisista kertoisi minulle, miksi aletaan työpaikalla kiusaamaan sellaista hoitajaa, joka vielä on jaksanut hymyillä, joka on löytänyt vielä hoitotyöstä sen hohdon, joka siitä loisti silloin ammattia valitessa, joka on vielä jaksanut ottaa huomioon esimerkiksi sen, että nyt vuoteessa käännettävänä, kuivitettavana, syötettävänä oleva potilas on ollut ihan elävä ihminen kokemuksineen, tunteineen, aisteineen. Miksi asenne on se, että jos sinä, hän, te,he, ette enää jaksa, ettekä tunne olevanne kutsumusammatissa, miksi te ette anna arvoa sellaiselle, joka vielä haluaa ja pystyy kohtaamaan hoidettavassa muutakin kuin pakollisen riesan. Jos teillä ei ole vastausta, voisko joku muu vastata, miksi hoitotyö saa ihan rauhassa muuttua liukuhihanahommaksi, missä ei voi ottaa huomioon kuin sen, että työt tulee tehtyä siten, ettei synny juridisen moitteen sijaan, eli, mennään niin matalan aidan yli, kuin se lain puitteissa on mahdollista.

        vain omasta puolestani. Olen työskennellyt alalla yli 20 vuotta ,mutta minulle ei vieläkään ole tullut sellaista asennetta hoidettaviani kohtaan,että pitäisin heitä vain "pakollisina riesoina". Yritän todellakin kohdella heitä tuntevina ihmisinä kuten itsekkin olen. Ikävä kyllä mainitsemasi laista suhtautumistakin olen kohdannut ja joskus jopa huomauttanutkin työkaverille asiasta.En silti väitä,ettenkö itsekkin joskus syyllistyisi virheisiin.Kukapa voi sanoa toimivansa AINA oikein (ammatista riippumatta).On tapahtunut myös niin,että asiattomasti käyttäytynyt hoitaja on esimiehen kehoituksesta käynyt pyytämässä anteeksi asiakkaalta käytöstään. Toivon kaikille hoidettaville inhimillistä hoitoa ja hoitajille voimia ja ymmärrystä,että joskus ehkä olemme itse hoidon vastaanottajia.


      • mutta aika moni

        No joo, varmasti vanhustenhoitajia on joka lähtöön, mutta minun kokemukseni mukaan aika laiskanpulskaa porukkaa on liikaa ainakin eräässä v-kodissa... Kiire on hoitsuilla vain kahvihuoneeseen lukemaan naistenlehtiä ja juoruamaan kahvikupin ääressä. Siinä vanhainkodissa missä minä olen käynyt viimeiset 3 vuotta, ovat asiat siis kuten kuvasin. Mitään virikkeitä vanhuksille ei ole tarjottu (jotain satunnaista juttua lukuunottamatta); asukkaat vain polttelevat aikaansa. Vuodeosastolla ei ole sitten senkään vertaa minkään valtakunnan kiirusta. Ruoka tuodaan ja joku tulee sen haaleana joskus syöttämään (tai vie pois), vaipat vaihdetaan sitten kun vaihdetaan, ja siinä ne pvän työt suurinpiirtein. Varhain illalla tuodaan lääkkeet että asukkaat alkaisivat nukkumaan. Kertomani vanhus makaa päivät pitkät huoneen nurkassa tuijottaen kattoon tai seinään, vaikka vuode olisi pyörien avulla työnnettävissä ikkunan ääreen, josta vanhus näkisi auringonvaloa ja puiden latvojen liikettä. Ei luulisi olevan liikaa vaadittu, mutta kun ei työnnetä niin ei työnnetä. Jne. jne. jne. Vanhus ei itse kykene enää "vaatimaan" yhtään mitään. Käynnit kyseisessä v-kodissa ovat todella masentavia, mutta jos omaiset alkavat jotain vaatimaan, epäilen että nämä tietyt hoitajat "kostavat" homman vanhukselle vielä huonompana hoitona. :-(


      • Lusiina1
        exkolleega kirjoitti:

        Kumpiko teistä arvon vanhustyön ammattilaisista kertoisi minulle, miksi aletaan työpaikalla kiusaamaan sellaista hoitajaa, joka vielä on jaksanut hymyillä, joka on löytänyt vielä hoitotyöstä sen hohdon, joka siitä loisti silloin ammattia valitessa, joka on vielä jaksanut ottaa huomioon esimerkiksi sen, että nyt vuoteessa käännettävänä, kuivitettavana, syötettävänä oleva potilas on ollut ihan elävä ihminen kokemuksineen, tunteineen, aisteineen. Miksi asenne on se, että jos sinä, hän, te,he, ette enää jaksa, ettekä tunne olevanne kutsumusammatissa, miksi te ette anna arvoa sellaiselle, joka vielä haluaa ja pystyy kohtaamaan hoidettavassa muutakin kuin pakollisen riesan. Jos teillä ei ole vastausta, voisko joku muu vastata, miksi hoitotyö saa ihan rauhassa muuttua liukuhihanahommaksi, missä ei voi ottaa huomioon kuin sen, että työt tulee tehtyä siten, ettei synny juridisen moitteen sijaan, eli, mennään niin matalan aidan yli, kuin se lain puitteissa on mahdollista.

        Miksi sinulle on niin tärkeää, mitä toiset hoitajat sinusta ajattelevat? Minä olen myös hoitaja ja vuoroissani hoidan potilaat tasan tarkkaan niin kuin itse parhaaksi ja oikeaksi katson ja jos työni on potilaslähtöistä, ihan sama mitä toiset minusta ajattelee.Siis jos tiedän olevani oikeassa ja toimin oikein.Tulkoon muut perässä, tai olkoon tulematta.Riittää kun itse koen tekeväni hyvää hoitotyötä, samoin vanhukset ja omaiset.


      • kovasti
        mutta aika moni kirjoitti:

        No joo, varmasti vanhustenhoitajia on joka lähtöön, mutta minun kokemukseni mukaan aika laiskanpulskaa porukkaa on liikaa ainakin eräässä v-kodissa... Kiire on hoitsuilla vain kahvihuoneeseen lukemaan naistenlehtiä ja juoruamaan kahvikupin ääressä. Siinä vanhainkodissa missä minä olen käynyt viimeiset 3 vuotta, ovat asiat siis kuten kuvasin. Mitään virikkeitä vanhuksille ei ole tarjottu (jotain satunnaista juttua lukuunottamatta); asukkaat vain polttelevat aikaansa. Vuodeosastolla ei ole sitten senkään vertaa minkään valtakunnan kiirusta. Ruoka tuodaan ja joku tulee sen haaleana joskus syöttämään (tai vie pois), vaipat vaihdetaan sitten kun vaihdetaan, ja siinä ne pvän työt suurinpiirtein. Varhain illalla tuodaan lääkkeet että asukkaat alkaisivat nukkumaan. Kertomani vanhus makaa päivät pitkät huoneen nurkassa tuijottaen kattoon tai seinään, vaikka vuode olisi pyörien avulla työnnettävissä ikkunan ääreen, josta vanhus näkisi auringonvaloa ja puiden latvojen liikettä. Ei luulisi olevan liikaa vaadittu, mutta kun ei työnnetä niin ei työnnetä. Jne. jne. jne. Vanhus ei itse kykene enää "vaatimaan" yhtään mitään. Käynnit kyseisessä v-kodissa ovat todella masentavia, mutta jos omaiset alkavat jotain vaatimaan, epäilen että nämä tietyt hoitajat "kostavat" homman vanhukselle vielä huonompana hoitona. :-(

        kun viime viikolla kerroin hoitajalle äitini silmistä ( kuivatsilmät) eikö voitais antaa useimmin kuin kahdesti/vrk. hoitaja sanoi, että on tultu siihen käsitykseen, että vaikka annettais 4/vrk niin edelleen silmät punoittaa, voiko verrata johonkin toiseen ihmiseen kokemus, kun hoidin äitiäni kotona, tippoja annoin 4/vrk ja silmät voivat aika hyvin. Kun eilen kävin, koko silmätipat olivat hävinneet pöydältä, enkä saanut hoitajaa kiinni, onko nyt lopettaneet koko tipat:( kuivasilmä tuli sädehoidon kylkiäisenä muutamia vuosia sitten) Äiti valittaa minulle aina silmiään, kutittaa, koskee ja milloin mitäkin, kun hoitaja kysyi äidiltä silmistä hän sanoi että ihan hyvät ovat ja kun hoitaja lähti alkoi valitus:)


      • En halua missään nimessä syyllistää hoitajia. Mutta päättäjiä sitäkin enemmän, rahaa ei ole henkilökunnan palkkoihin joten muutamat jotka vielä "saavat" työtään tehdä ajetaan ahtaalle. Tiedän tämän kokemuksesta, olen kymmenen vuotta seurannut hoitajien työskentelyä mieheni intervallihoitojen aikana. Joskus kesälomien aikana kun on paljon työhön vastahkoisesti passitettuja tuuraajia olen huomannut pahojakin laiminlyöntejä. Vakituinen henkilökunta tekee parhaansa. Siellä on monta kättä ojennettuna ja moni tarvitsee apua yhtä aikaa. Kerran illalla hain miestäni hoidosta, koko osastolla oli kaksi hoitajaa, heidän piti hoitaa vielä lähellä oleva lisärakennuskin. Lähes kaikki hoidettavat olivat erittäin huonosti tai ei lainkaan liikkuvia, loput karkailevia. Jäin vähäksi aikaa auttamaan, autoin pyörätuolista ja yritin laittaa satakiloiselle ihmiselle vaippaa joka oli aivan veltto. Tuli muuten hiki. Tämä oli vain yksi, heitä oli paljon näiden hoitajien niskoilla. Pitäisi joku päättäjistä laittaa yksinään illaksi tähän tilanteeseen. Olen myös huomannut kuten eräs ihminen kirjoitti, kaikkein "huolehtivaisempia" ja tietävämpiä ovat ne jotka käyvät pari kertaa vuodessa katsomassa omaatuntoaan rauhoittaakseen.


      • Liisa---
        kovasti kirjoitti:

        kun viime viikolla kerroin hoitajalle äitini silmistä ( kuivatsilmät) eikö voitais antaa useimmin kuin kahdesti/vrk. hoitaja sanoi, että on tultu siihen käsitykseen, että vaikka annettais 4/vrk niin edelleen silmät punoittaa, voiko verrata johonkin toiseen ihmiseen kokemus, kun hoidin äitiäni kotona, tippoja annoin 4/vrk ja silmät voivat aika hyvin. Kun eilen kävin, koko silmätipat olivat hävinneet pöydältä, enkä saanut hoitajaa kiinni, onko nyt lopettaneet koko tipat:( kuivasilmä tuli sädehoidon kylkiäisenä muutamia vuosia sitten) Äiti valittaa minulle aina silmiään, kutittaa, koskee ja milloin mitäkin, kun hoitaja kysyi äidiltä silmistä hän sanoi että ihan hyvät ovat ja kun hoitaja lähti alkoi valitus:)

        En nyt tietenkään voi tietää, onko niitä tippoja nyt lopetettu vallan, mutta jos potilas sanoo, että silmät ovat hyvät, niin miksi hoitajan pitäisi epäillä sitä? Ei hoitaja ole ajatustenlukija eikä psykiatri, joka voisi ruveta vääntää jotakin perustetta, että miksi äitisi hoitajalle valehtelee. Kyllä se nyt niin on, että potilaan tahtoa on kuunneltava. Ja kuiviin silmiin vielä... en tietenkään voi asiaa varmaksi tietää kyseisestä paikasta missä äitisi on hoidossa, mutta tiesitkö, että aika useissa hoitopaikoissa on pahojakin homeongelmia? Homeongelmat usein aiheuttaa silmien punoitusta, vaikkei kuiva olisikaan...


      • oireisiin pitää puuttua
        Liisa--- kirjoitti:

        En nyt tietenkään voi tietää, onko niitä tippoja nyt lopetettu vallan, mutta jos potilas sanoo, että silmät ovat hyvät, niin miksi hoitajan pitäisi epäillä sitä? Ei hoitaja ole ajatustenlukija eikä psykiatri, joka voisi ruveta vääntää jotakin perustetta, että miksi äitisi hoitajalle valehtelee. Kyllä se nyt niin on, että potilaan tahtoa on kuunneltava. Ja kuiviin silmiin vielä... en tietenkään voi asiaa varmaksi tietää kyseisestä paikasta missä äitisi on hoidossa, mutta tiesitkö, että aika useissa hoitopaikoissa on pahojakin homeongelmia? Homeongelmat usein aiheuttaa silmien punoitusta, vaikkei kuiva olisikaan...

        ..Ja kuiviin silmiin voi pesiytyä tulehdus herkemmin, siksi kostutus - varsinkin jos kuivuus on jatkuvaa oirehtimista - on paikallaan. Yöksi vielä rasvaa silmiin, niin helpottaa. Mietin tuota, etä hoitajalle sanoo, että hyvin, omaiselle valittaa. Syyt voi olla monet, mutta yksi vuosien varrella niin omassa työssä kuin vanhuksen luona vieraillessa olen havainnut, että osaa hoitaja ihan saletisti "kostaa". Vanhus saattaa olla ilkydestä varuillaan. Omaiselle toisaalta on hyvä ja uskaliasta valittaa, hiukan vielä yläkanttiin. Sillä tavalla hoituu edes hiukan hellyydenkaipuusta. MUTTA silmistä jos on kyse, ne vaan on pakko hoitaa silloin, kun niissä on oireilua, jos hyvän hetken tauot eivät ole pitkiä, niin jatkuva ylläpitokostutus olisi paikallaan. Tippojakin on monia laatuja, lisäaineettomia ja pitkäkestotippoja= säilöntäaineellisia. Kysy lekurilta silmistä tai käytätä silmaspesialistilla. Osta apoteekista itse, ellei vanhainkoti hanni hankkia:) Kuivasilmäisyyden oireet voivat olla helvetilliset. Ne saattavat tuntua päänsärkynä, vihlovana ohimokipuna ja silmien poltteluna tai karvasteluan..tai kaikkea yhtaikaa.


      • siunausta!
        tuhepe kirjoitti:

        vain omasta puolestani. Olen työskennellyt alalla yli 20 vuotta ,mutta minulle ei vieläkään ole tullut sellaista asennetta hoidettaviani kohtaan,että pitäisin heitä vain "pakollisina riesoina". Yritän todellakin kohdella heitä tuntevina ihmisinä kuten itsekkin olen. Ikävä kyllä mainitsemasi laista suhtautumistakin olen kohdannut ja joskus jopa huomauttanutkin työkaverille asiasta.En silti väitä,ettenkö itsekkin joskus syyllistyisi virheisiin.Kukapa voi sanoa toimivansa AINA oikein (ammatista riippumatta).On tapahtunut myös niin,että asiattomasti käyttäytynyt hoitaja on esimiehen kehoituksesta käynyt pyytämässä anteeksi asiakkaalta käytöstään. Toivon kaikille hoidettaville inhimillistä hoitoa ja hoitajille voimia ja ymmärrystä,että joskus ehkä olemme itse hoidon vastaanottajia.

        Oli liikuttava lukea tuo tekstisi. Kaltaisiasi ihmisiä pitäisi saada kohdata arjessa ja hoitoalalla useammin. Virheetön meistä ei kukaan, mutta tunneäly on myötäsyntyistä. Siunausta sinulle ja työllesi:)


      • vaivat
        oireisiin pitää puuttua kirjoitti:

        ..Ja kuiviin silmiin voi pesiytyä tulehdus herkemmin, siksi kostutus - varsinkin jos kuivuus on jatkuvaa oirehtimista - on paikallaan. Yöksi vielä rasvaa silmiin, niin helpottaa. Mietin tuota, etä hoitajalle sanoo, että hyvin, omaiselle valittaa. Syyt voi olla monet, mutta yksi vuosien varrella niin omassa työssä kuin vanhuksen luona vieraillessa olen havainnut, että osaa hoitaja ihan saletisti "kostaa". Vanhus saattaa olla ilkydestä varuillaan. Omaiselle toisaalta on hyvä ja uskaliasta valittaa, hiukan vielä yläkanttiin. Sillä tavalla hoituu edes hiukan hellyydenkaipuusta. MUTTA silmistä jos on kyse, ne vaan on pakko hoitaa silloin, kun niissä on oireilua, jos hyvän hetken tauot eivät ole pitkiä, niin jatkuva ylläpitokostutus olisi paikallaan. Tippojakin on monia laatuja, lisäaineettomia ja pitkäkestotippoja= säilöntäaineellisia. Kysy lekurilta silmistä tai käytätä silmaspesialistilla. Osta apoteekista itse, ellei vanhainkoti hanni hankkia:) Kuivasilmäisyyden oireet voivat olla helvetilliset. Ne saattavat tuntua päänsärkynä, vihlovana ohimokipuna ja silmien poltteluna tai karvasteluan..tai kaikkea yhtaikaa.

        tiedän aika tarkkaan, olin omaishoitajana äidilleni n. kymmenen vuoden ajan, nyt muutaman kuukauden ollut hoitopaikassa. Hän on dementoitunut, eikä välttämättä muista / osaa ilmaista vaivojaan, kuitenkin minä om.hoitajana olen tietoinen esim. noista kuivista silmistä ja niiden hoidosta, jos niitä ei säännöllisesti hoida, tulehdus on väistämätön, sormet pöpöineen on jatkuvasti silmillä. Täytynee ostaa omat tipat käyttöön ja laittaa aina käydessään, kuitenkin ensin juttelen osastonhoitajan kanssa asiasta.


      • Hoitaja =)
        exkolleega kirjoitti:

        Kumpiko teistä arvon vanhustyön ammattilaisista kertoisi minulle, miksi aletaan työpaikalla kiusaamaan sellaista hoitajaa, joka vielä on jaksanut hymyillä, joka on löytänyt vielä hoitotyöstä sen hohdon, joka siitä loisti silloin ammattia valitessa, joka on vielä jaksanut ottaa huomioon esimerkiksi sen, että nyt vuoteessa käännettävänä, kuivitettavana, syötettävänä oleva potilas on ollut ihan elävä ihminen kokemuksineen, tunteineen, aisteineen. Miksi asenne on se, että jos sinä, hän, te,he, ette enää jaksa, ettekä tunne olevanne kutsumusammatissa, miksi te ette anna arvoa sellaiselle, joka vielä haluaa ja pystyy kohtaamaan hoidettavassa muutakin kuin pakollisen riesan. Jos teillä ei ole vastausta, voisko joku muu vastata, miksi hoitotyö saa ihan rauhassa muuttua liukuhihanahommaksi, missä ei voi ottaa huomioon kuin sen, että työt tulee tehtyä siten, ettei synny juridisen moitteen sijaan, eli, mennään niin matalan aidan yli, kuin se lain puitteissa on mahdollista.

        >>> Joopa joo,,,näin se on... kun työn iloa monta kiloa vielä löytyis, niin johan katellaan et pimee toi on. Potilaat,,, asukkaat ovat kyllä toista mieltä, kun hymysuin hoidat heitä eikä naama nurinpäin. Mutta kaikille kaikesta huolimatta työn iloa monta kiloa.. Omakohtaisesti edelleen hoidan asiakkaitani hymyssä suin oli sitten päivä,,, tai seitsemän töitä..


      • Yksi väsynyt hoitaja
        auli-auli kirjoitti:

        En halua missään nimessä syyllistää hoitajia. Mutta päättäjiä sitäkin enemmän, rahaa ei ole henkilökunnan palkkoihin joten muutamat jotka vielä "saavat" työtään tehdä ajetaan ahtaalle. Tiedän tämän kokemuksesta, olen kymmenen vuotta seurannut hoitajien työskentelyä mieheni intervallihoitojen aikana. Joskus kesälomien aikana kun on paljon työhön vastahkoisesti passitettuja tuuraajia olen huomannut pahojakin laiminlyöntejä. Vakituinen henkilökunta tekee parhaansa. Siellä on monta kättä ojennettuna ja moni tarvitsee apua yhtä aikaa. Kerran illalla hain miestäni hoidosta, koko osastolla oli kaksi hoitajaa, heidän piti hoitaa vielä lähellä oleva lisärakennuskin. Lähes kaikki hoidettavat olivat erittäin huonosti tai ei lainkaan liikkuvia, loput karkailevia. Jäin vähäksi aikaa auttamaan, autoin pyörätuolista ja yritin laittaa satakiloiselle ihmiselle vaippaa joka oli aivan veltto. Tuli muuten hiki. Tämä oli vain yksi, heitä oli paljon näiden hoitajien niskoilla. Pitäisi joku päättäjistä laittaa yksinään illaksi tähän tilanteeseen. Olen myös huomannut kuten eräs ihminen kirjoitti, kaikkein "huolehtivaisempia" ja tietävämpiä ovat ne jotka käyvät pari kertaa vuodessa katsomassa omaatuntoaan rauhoittaakseen.

        Hoitajana ollut 10vuotta,,Meillä yksi hoitaa 6 dementoitua vanhusta,(aina tuurissa). Omaiset ei käy kuin moittimassa jos ei kaikki ole mennyt niinkuin pitää,,esim:ulkoilu ja virike hommat. 2vanhusta pitää syöttää ja yksi hoitaa sänkyyn,ja muut levottomia,siihen vielä 2pestä aamutuurissa,,ja samoin iltatuurissa,ja muut hoidot päälle, jos siinä vielä välissä joutais jotain ulkoiluttamaan, niin pitäis muut jättää oman onnensa nojaan.Pesulla käynnin ajaksi pitää laittaa ovet säppiin ettei vanhukset karkaa ulos. Sanokaa minulle missä vika????


      • sikamaista
        mutta aika moni kirjoitti:

        No joo, varmasti vanhustenhoitajia on joka lähtöön, mutta minun kokemukseni mukaan aika laiskanpulskaa porukkaa on liikaa ainakin eräässä v-kodissa... Kiire on hoitsuilla vain kahvihuoneeseen lukemaan naistenlehtiä ja juoruamaan kahvikupin ääressä. Siinä vanhainkodissa missä minä olen käynyt viimeiset 3 vuotta, ovat asiat siis kuten kuvasin. Mitään virikkeitä vanhuksille ei ole tarjottu (jotain satunnaista juttua lukuunottamatta); asukkaat vain polttelevat aikaansa. Vuodeosastolla ei ole sitten senkään vertaa minkään valtakunnan kiirusta. Ruoka tuodaan ja joku tulee sen haaleana joskus syöttämään (tai vie pois), vaipat vaihdetaan sitten kun vaihdetaan, ja siinä ne pvän työt suurinpiirtein. Varhain illalla tuodaan lääkkeet että asukkaat alkaisivat nukkumaan. Kertomani vanhus makaa päivät pitkät huoneen nurkassa tuijottaen kattoon tai seinään, vaikka vuode olisi pyörien avulla työnnettävissä ikkunan ääreen, josta vanhus näkisi auringonvaloa ja puiden latvojen liikettä. Ei luulisi olevan liikaa vaadittu, mutta kun ei työnnetä niin ei työnnetä. Jne. jne. jne. Vanhus ei itse kykene enää "vaatimaan" yhtään mitään. Käynnit kyseisessä v-kodissa ovat todella masentavia, mutta jos omaiset alkavat jotain vaatimaan, epäilen että nämä tietyt hoitajat "kostavat" homman vanhukselle vielä huonompana hoitona. :-(

        Todella törkeätä ylestämistä. Minun on hyvin vaikea kuvitella tänäpäivänä yhtäkään osastoa missä vuodepotilaita syötetään, kuivitetaan jne miten sattuu huvittamaan... Oletko ikinä sattunut laskemaan montako asukasta on per hoitaja? Se sinusta tuntuva olematon hetki kuin joku "vaivaantuu" jotain tekemään...kerro se vähintään kymmenellä. Aivan, mitäs sait vastaukseksi? Ja kyllä on aamuhommien jälkeen kiire syömään ja kahville, jotta kerkeää seuraavan syöttämis, kuivittamis rundin hoitamaan. Ja ne iltalääkkeet annetaan "aikaisin" koska yövuorossa ehkä vain yksi ihminen 40 potilasta kohti, eikä se yksi ihminen kerkeä vaikka kuinka yrittäisi. En edes ymmärrä miksi vaivaudun valaisemaan sinua...teeppä tätä työtä ensin, äläkä vaan seuraile ja arvostele kuin et asiasta mitään oikesti tiedä. Minä olen taukoni ansainnut siinä missä muutkin, vaikka hoitaja olenkin, turha tulla kellään laiskaksi haukkumaan.


      • Helli-mummu
        exkolleega kirjoitti:

        Kumpiko teistä arvon vanhustyön ammattilaisista kertoisi minulle, miksi aletaan työpaikalla kiusaamaan sellaista hoitajaa, joka vielä on jaksanut hymyillä, joka on löytänyt vielä hoitotyöstä sen hohdon, joka siitä loisti silloin ammattia valitessa, joka on vielä jaksanut ottaa huomioon esimerkiksi sen, että nyt vuoteessa käännettävänä, kuivitettavana, syötettävänä oleva potilas on ollut ihan elävä ihminen kokemuksineen, tunteineen, aisteineen. Miksi asenne on se, että jos sinä, hän, te,he, ette enää jaksa, ettekä tunne olevanne kutsumusammatissa, miksi te ette anna arvoa sellaiselle, joka vielä haluaa ja pystyy kohtaamaan hoidettavassa muutakin kuin pakollisen riesan. Jos teillä ei ole vastausta, voisko joku muu vastata, miksi hoitotyö saa ihan rauhassa muuttua liukuhihanahommaksi, missä ei voi ottaa huomioon kuin sen, että työt tulee tehtyä siten, ettei synny juridisen moitteen sijaan, eli, mennään niin matalan aidan yli, kuin se lain puitteissa on mahdollista.

        Luulen, että suurin syy "leipääntymiseen" on sijaispula. Paljon lähihoitajia vuosittain valmistuu, mutta vanhustyö ei juurikaan kiinnosta, joillekin se on pakkopullaa. Ikävä katsella, kun tullaan vanhustyöhön sillä asenteella, että olen täällä niin kauan, kun saan jotain parempaa..


      • Helli-mummu
        auli-auli kirjoitti:

        En halua missään nimessä syyllistää hoitajia. Mutta päättäjiä sitäkin enemmän, rahaa ei ole henkilökunnan palkkoihin joten muutamat jotka vielä "saavat" työtään tehdä ajetaan ahtaalle. Tiedän tämän kokemuksesta, olen kymmenen vuotta seurannut hoitajien työskentelyä mieheni intervallihoitojen aikana. Joskus kesälomien aikana kun on paljon työhön vastahkoisesti passitettuja tuuraajia olen huomannut pahojakin laiminlyöntejä. Vakituinen henkilökunta tekee parhaansa. Siellä on monta kättä ojennettuna ja moni tarvitsee apua yhtä aikaa. Kerran illalla hain miestäni hoidosta, koko osastolla oli kaksi hoitajaa, heidän piti hoitaa vielä lähellä oleva lisärakennuskin. Lähes kaikki hoidettavat olivat erittäin huonosti tai ei lainkaan liikkuvia, loput karkailevia. Jäin vähäksi aikaa auttamaan, autoin pyörätuolista ja yritin laittaa satakiloiselle ihmiselle vaippaa joka oli aivan veltto. Tuli muuten hiki. Tämä oli vain yksi, heitä oli paljon näiden hoitajien niskoilla. Pitäisi joku päättäjistä laittaa yksinään illaksi tähän tilanteeseen. Olen myös huomannut kuten eräs ihminen kirjoitti, kaikkein "huolehtivaisempia" ja tietävämpiä ovat ne jotka käyvät pari kertaa vuodessa katsomassa omaatuntoaan rauhoittaakseen.

        Usein työurallani olen törmännyt tilanteeseen, että asiakas/asukas on "helppo", siis hoitomyönteinen ja hoitoaan/hoitajiaan arvostava, mutta omaisten kanssa on sitten tahkoamista. Eikä syynä ole ollut hoidon puute/mahdolliset laiminlyönnit. Sitä en kiellä, että paljon hoitoalan ihmisiä on käyttänyt valtaansa väärin ja joidenkin työmoraali on vähintäänkin arveluttava. Mutta todellakin suurin osa tekee työnsä parhaalla mahdollisella tavalla ja vielä paljon enemmän.


      • Bm 19
        Helli-mummu kirjoitti:

        Luulen, että suurin syy "leipääntymiseen" on sijaispula. Paljon lähihoitajia vuosittain valmistuu, mutta vanhustyö ei juurikaan kiinnosta, joillekin se on pakkopullaa. Ikävä katsella, kun tullaan vanhustyöhön sillä asenteella, että olen täällä niin kauan, kun saan jotain parempaa..

        ON NIIN ETTEI KOULUTUS TEE HYVÄÄ HOITAJAA.Ja jokainen saa olla sen painoinen kun on, pääasia että itse viihtyy omassa kehossaan. Huolestukaa sitten kun "lihavat" pyytävät teiltä apua läskiensä kantamiseen.


      • Nimetön
        exkolleega kirjoitti:

        Kumpiko teistä arvon vanhustyön ammattilaisista kertoisi minulle, miksi aletaan työpaikalla kiusaamaan sellaista hoitajaa, joka vielä on jaksanut hymyillä, joka on löytänyt vielä hoitotyöstä sen hohdon, joka siitä loisti silloin ammattia valitessa, joka on vielä jaksanut ottaa huomioon esimerkiksi sen, että nyt vuoteessa käännettävänä, kuivitettavana, syötettävänä oleva potilas on ollut ihan elävä ihminen kokemuksineen, tunteineen, aisteineen. Miksi asenne on se, että jos sinä, hän, te,he, ette enää jaksa, ettekä tunne olevanne kutsumusammatissa, miksi te ette anna arvoa sellaiselle, joka vielä haluaa ja pystyy kohtaamaan hoidettavassa muutakin kuin pakollisen riesan. Jos teillä ei ole vastausta, voisko joku muu vastata, miksi hoitotyö saa ihan rauhassa muuttua liukuhihanahommaksi, missä ei voi ottaa huomioon kuin sen, että työt tulee tehtyä siten, ettei synny juridisen moitteen sijaan, eli, mennään niin matalan aidan yli, kuin se lain puitteissa on mahdollista.

        Joo, mitään kiitosta ei koskaan herunut, kun pyyhin vanhusten pyllyt ilmaiseksi kk:n ajan, yritin viihdyttää ja olla ihmisystävällinen. Hoitohenkilökunta ei arvostanut yhtään, asiakkaiden perheiltä sain ainoan kiitoksen. Edes työtodistusta en saanut laitoksesta ulos, koska sen tekeminen ei kuulemma kuulu kellekään.


    • Hoitaja

      Potilaan voi kohdata ihmisenä, jonka kanssa kuljetaan pieni matka tätä elämää. Hoitajan ei tarvitse olla omainen eikä ystävä, mutta lähimmäinen hän kuitenkin on. Välittävä lähimmäinen, joka voi olla parempi kun se omainen, joka käöy aina hukkumassa..tai se omainen, joka ei käy ollenkaan, jos ei matkoja makseta. Välittäminen on tärkeintä. Kukaan ei tiedä koska itse olemme siinä tilanteessa, että joudumme pyytämään apua.

    • tavalla

      Kaameaa tekstiä. En tarkoita siis syyttää ketään, mutta ikäviä ovat ajatukseni siitä, että joutuisi sairaalaan tai vanhainkotiin. Kyllä se on sellainen juttu, että kun ei omat jalat enää kanna vessaan, niin kyllä minä taidan ottaa sen metallisen vehkeen käteeni - ja sillä selvä :) Säästyy paljon vaivaa ja itseltä tuskaa. Vihaan sitä että jonkun pitäisi tehdä jotain minun eteeni. Siis kun en pidä edes ravintolassa käymisestä. Myös ajatus siitä, että jonkun pitäisi olla kuuntelevinaan ongelmiani tuntuu todella vastenmieliseltä. Miksi jonkun pitäisi? Ihme hommaa.

      • ja kaunisrohkeita kehiin?

        Oma on valintasi, miten päiväsi illan päätät. Kuitenkin sekin puoli on otettava huomioon, että se vanhus vaan on hoidettava, ellei pärjää omatoimisesti. Konehan meitä olisi hoitanut jo vuosikymmenet, jo koneet olisivat inhimillisiä. Miksi kuunnella? Miksikä ei? -Kysyä mitä kuuluu, kuunella, mitä kuuluu. Miksi tänään vituttaa, miksi yöllä pelottaa? -Ne ovat ihan kelpoja ja helppoja kysymyksiä kuuneltaviksi. Omaistenkin kysymykset:) Mikä meissä hoitajissa on mennyt vikaan, että meille on niin suuri pyhyys kasvanut suojaksemme, ettemme siedä kärttyisiä potilaita tai omaisia, huolehtivia omaisia, tietämättömiä omaisia tai kaikkitietäviä omaisia? Niin kauan kuin laitokset eivät ole ulkopuolisilta suljettuja, niissä kuuluu sietää normaalia kommunikointia. Ei minun jumalallisuutta lohnaissut yhtään, vaikka äitini vierellä valvoessa vessatin naapurihuoneenkin mummuja, kun yököllä oli kiirus. En kulu hoitajan roolissakaan, kun omaisia sapettaa joku pikkuasia, joka kasvoaa epätietoisuuden alla suhteettoman suureksi. Siksi kuunnella, että pysyisimme ihmisinä toisillemme tällä lyhyellä matkalla. Siksi kuunnella, että osaisimme auttaa avutonta. Entä sinun maailmassasi, tarvitseeko vammaisiakaan kuunnella?- Lapsesta saakka vamaisia, vai sallitaanko heille myös ystävyydellä ja välittämisellä kommunkoiva yhteiskunta? - Eipä silti, kyllä minäkin mietin omaa vanhuuttani ja mahdollista avuntarvettani. Kylmää.


      • Mut kyse taitaa
        ja kaunisrohkeita kehiin? kirjoitti:

        Oma on valintasi, miten päiväsi illan päätät. Kuitenkin sekin puoli on otettava huomioon, että se vanhus vaan on hoidettava, ellei pärjää omatoimisesti. Konehan meitä olisi hoitanut jo vuosikymmenet, jo koneet olisivat inhimillisiä. Miksi kuunnella? Miksikä ei? -Kysyä mitä kuuluu, kuunella, mitä kuuluu. Miksi tänään vituttaa, miksi yöllä pelottaa? -Ne ovat ihan kelpoja ja helppoja kysymyksiä kuuneltaviksi. Omaistenkin kysymykset:) Mikä meissä hoitajissa on mennyt vikaan, että meille on niin suuri pyhyys kasvanut suojaksemme, ettemme siedä kärttyisiä potilaita tai omaisia, huolehtivia omaisia, tietämättömiä omaisia tai kaikkitietäviä omaisia? Niin kauan kuin laitokset eivät ole ulkopuolisilta suljettuja, niissä kuuluu sietää normaalia kommunikointia. Ei minun jumalallisuutta lohnaissut yhtään, vaikka äitini vierellä valvoessa vessatin naapurihuoneenkin mummuja, kun yököllä oli kiirus. En kulu hoitajan roolissakaan, kun omaisia sapettaa joku pikkuasia, joka kasvoaa epätietoisuuden alla suhteettoman suureksi. Siksi kuunnella, että pysyisimme ihmisinä toisillemme tällä lyhyellä matkalla. Siksi kuunnella, että osaisimme auttaa avutonta. Entä sinun maailmassasi, tarvitseeko vammaisiakaan kuunnella?- Lapsesta saakka vamaisia, vai sallitaanko heille myös ystävyydellä ja välittämisellä kommunkoiva yhteiskunta? - Eipä silti, kyllä minäkin mietin omaa vanhuuttani ja mahdollista avuntarvettani. Kylmää.

        ollakin usein siitä, mikä luetaan normaaliksi kommunikoinniksi. Itse odotan normaalilta sellaista, miten kohtelen työni ulkopuoleöllakin muita ihmisiä. Ei hoitajakaan ole miukään solokku, jolle saa syytää ihan mitä sattuu ja tämä ei tarkoita sitä, etteikö vaikeista asioistakin voi keskustella.


    • tititi*

      hienoa, että teidän työyksikössä on tällä hetkellä hyvä tilanne niin asiakkaiden hoidon kannalta ja teidän työntekijöiden jaksamisen. Itsekin ihmistyötä tekevänä ymmärrän suhteesi asiakkaisiin. Se että olet ystävällinen ja kohtelias riittää. Ei asiakkaita tarvitse rakastaa: ei vanhainkodissa, ei päivähoidossa, ei sairaalassa, ei kaupassa eikä kuntosalilla. Kaikkien ihmisten olisi syytä ymmärtää mitä ostaa ostaessaan palveluita -rakkautta ei voi ostaa. Voimia kaikille hoitotyötä tekeville!

      • hus hus hus siitä

        Olet aivan varmasti väärällä paikalla elämässäsi.


      • on se mitä

        vaaditaan ja jotta työtä jaksaisi inhimillisesti tehdä, ehkä ripaus sitä lähimmäisenrakkautta ja inhimillisyyttä. Mutta eihän hoitajakaan tosiaankaan ole mikään ihmeolio jolla riittää rakkautta kaikille, sehän on sula mahdottomuus. Onhan rakkaus kuitenkin niin kuluttava ja voimia vievä tunne ;-).


      • painotetaan
        on se mitä kirjoitti:

        vaaditaan ja jotta työtä jaksaisi inhimillisesti tehdä, ehkä ripaus sitä lähimmäisenrakkautta ja inhimillisyyttä. Mutta eihän hoitajakaan tosiaankaan ole mikään ihmeolio jolla riittää rakkautta kaikille, sehän on sula mahdottomuus. Onhan rakkaus kuitenkin niin kuluttava ja voimia vievä tunne ;-).

        muistamaan ammatillisuus asiakkaan kohtaamisessa. Se tarkoittaa lähinnä sitä,että ei solmi asiakkaan/omaisen kanssa liian läheistä ystävyyssuhdetta.Siksi moni kokee ahdistavaksi esim.oman sukulaisen,perhetutun tai muuten pitkäaikaisen tuttavan hoitamisen laitoksessa.Se tarkoittaa myös sitä,ettei ala säälimään sairasta vaan tekee ammatillisesti parhaansa asiakkaan auttamiseksi.Myötätunto on asia erikseen. Ammatillisuutta on myös se,ettei salli hoidettavan/omaisen taholta sopimatonta käytöstä,esim.lähentelyjä,törkeää kielenkäyttöä yms.Eikä myöskään itse käyttäydy sopimattomasti. Tässä joitakin ammatillisuuteen kuuluvia seikkoja.


      • määritelty
        painotetaan kirjoitti:

        muistamaan ammatillisuus asiakkaan kohtaamisessa. Se tarkoittaa lähinnä sitä,että ei solmi asiakkaan/omaisen kanssa liian läheistä ystävyyssuhdetta.Siksi moni kokee ahdistavaksi esim.oman sukulaisen,perhetutun tai muuten pitkäaikaisen tuttavan hoitamisen laitoksessa.Se tarkoittaa myös sitä,ettei ala säälimään sairasta vaan tekee ammatillisesti parhaansa asiakkaan auttamiseksi.Myötätunto on asia erikseen. Ammatillisuutta on myös se,ettei salli hoidettavan/omaisen taholta sopimatonta käytöstä,esim.lähentelyjä,törkeää kielenkäyttöä yms.Eikä myöskään itse käyttäydy sopimattomasti. Tässä joitakin ammatillisuuteen kuuluvia seikkoja.

        Nimenomaan noin sen tulee olla.


    • se kaikki

      välittäminen ja ystävällisyys yms. kuuluvat sinulle.sen takia hoitotyöhön pitää lähteä,että välittää ihmisistä.haluaisitko itse olla siinä jamassa,ettei elämässä ole enää mitään omaa,asut laitoksessa,jossa ketään ei kiinnosta oletko,vai et??!!!

      • vanhusten kohdalla

        on valitettavan usein niin,että henkilökunta on ainoat,jotka välittää. Ei se riitä!! Omaisia ja ystäviä ei joko ole tai kukaan ei pidä yhteyttä. Korkeintaan jouluna tuodaan kukka ja taas on "välitetty" vuodeksi eteenpäin.Kun sitten käy niin,että vanhus kuolee ennen seuraavaa joulua,ihmetellään:"Eihän se viimeksi käydessämme ollut niin huonossa kunnossa!?" Naurattais,jos ei kyseessä olis vakava asia. Yritetään pitää aktiivisesti yhteyttä vanhuksiimme kotona tai laitoksessa NYT, ei "sit ku....".


      • vanhusten kohdalla kirjoitti:

        on valitettavan usein niin,että henkilökunta on ainoat,jotka välittää. Ei se riitä!! Omaisia ja ystäviä ei joko ole tai kukaan ei pidä yhteyttä. Korkeintaan jouluna tuodaan kukka ja taas on "välitetty" vuodeksi eteenpäin.Kun sitten käy niin,että vanhus kuolee ennen seuraavaa joulua,ihmetellään:"Eihän se viimeksi käydessämme ollut niin huonossa kunnossa!?" Naurattais,jos ei kyseessä olis vakava asia. Yritetään pitää aktiivisesti yhteyttä vanhuksiimme kotona tai laitoksessa NYT, ei "sit ku....".

        :"Eihän se viimeksi käydessämme ollut niin huonossa kunnossa!?" Tuo on tuttu lause myös omaishoitajalle. Miehen sukulaiset näkevät miestäni noin kerran vuodessa tai harvemmin. Hänen sairautensa etenee vääjäämättä en sille mitään voi. Mutta syyttäviä katseita tulee, ja kovasti "välitetään". Mutta en anna sen vaikuttaa, lapset ymmärtävät ja itse tiedän asian joten, ei maksa vaivaa edes alkaa selitellä.


      • Helli-mummu
        auli-auli kirjoitti:

        :"Eihän se viimeksi käydessämme ollut niin huonossa kunnossa!?" Tuo on tuttu lause myös omaishoitajalle. Miehen sukulaiset näkevät miestäni noin kerran vuodessa tai harvemmin. Hänen sairautensa etenee vääjäämättä en sille mitään voi. Mutta syyttäviä katseita tulee, ja kovasti "välitetään". Mutta en anna sen vaikuttaa, lapset ymmärtävät ja itse tiedän asian joten, ei maksa vaivaa edes alkaa selitellä.

        Jaksamista sinulle. Helppohan heidän on syyllistää, oman syyllisyytensä he sinun niskaansa kaatavat. Ymmärtäisin jos he kävisivät viikottain, paitsi esim. MS-tauti ja Parkinson voivat vaihdella päivittäin säännöllisestä lääkityksestä huolimatta.


    • jolanda neito

      On yksinkertaisesti järkyttävää lukea sitä sontaa mitä jotkut ihmiset ovat edes kehdanneet tänne kirjoittaa hoitajista, heidän painostaan ja ylipäänsä heidän työstään!! Näkee selvästi miten itsekeskeisiä ja tietämättömiä jotkut voivat olla, ja suosittelen heille, että menevät kokeilemaan raskasta hoitajan työtä ja tulevat sitten esittelemään mielipiteitään! Työskentelen itse kunnan vanhainkodissa, ja tiedän miten raskasta ja kiittämätöntä työtä se on. Pitkiä, epäsäännöllisiä vuoroja, alimiehitystä, paljon vanhuksia, joille haluaisi antaa aikaa ja apua, mutta ei yksinkertaisesti aika riitä. Lähden joka päivä raskain mielin kotiin ja tunnen oloni kovin riittämättömäksi. Ja joo, tämänhän pitäisi olla kutsumus ammatti josta ei tarvitse maksaa kunnon palkkaa, joka sekin on pöyristyttävää puppua, millä muulla alalla ihmiset työskentelee surkealla palkalla, kovien paineiden alla, kuulematta koskaan mitään kiitosta ja saamatta mitään arvostusta?? Tosiasiassa päättäjien että ihmisten ylipäänsä pitäisi herätä ja huomata kuinka arvokasta työtä terv.huollon alalla tehdään, suunnata apuja siihen työhön, palkata esim.lisää hoitajia. Ja mitä kommentteihin koskien hoitajien ylipainoa, ym, todella naurettavaa tekstiä! Jokainen ihminen on yksilö, on se sitten laiha tai ei, jokainen kilonsa ym.asiat kantaa, eikä se tee kenestäkään esim. huonoa hoitajaa! Peräänkuuluttaisin myös jokaisen vanhuksen omaisia käymään sen mummon tai papan luona,ulkoiluttamassa, juttelemassa, ym, vaikka se tuntuisikin vaikealta. On niillä vanhuksilla sellaisia hetkiä, että tunnistavat ja arvostavat että heitä käydään katsomassa. Vanhainkodit kun tuntuvat olevan paikkoja, joihin se vanhus tuodaan ja unohdetaan( huom. joidenkin kohdalla) Toivon, että tämä kiukkuinen kirjoitukseni herättäisi ihmisiä arvostamaan hoitajia edes hieman enemmän. Me hoitajat olemme ihmisiä, siinä missä muutkin.

      • omainen minäkin

        Olen omainen joka käy päivittäin omaiseni luona ja joka arvostan kovasti hoitajien työtä, yritän olla avuksi heille syöttö puuhissa, kun läheiseni on syönyt/ syötetty, katson onko jokin asukas avun tarpeessa ja jos on autan häntä syöttämisessä yms. Minusta puheet lihavuudesta (syytökset) on asiattomia, ne kannattaa sivuuttaa, niin kauan kun jokainen kantaa omat läskinsä, voi olla puuttumatta niihin. Tietenkin jaksais ehkä paremmin hoikkana, mutta se on niin henk.koht. Omalta kohdaltani jos on puutteita/ kysyttävää hoidosta, kysyn ja kerron mielipiteeni reilusti ja ystävällisesti / joskus on ollut väärinkäsityksiä, mutta niistä on selvitty puhumalla. Olen aiemmin ollut omaiselleni omaishoitaja yli 10v. ja minä jos joku tuntee omaiseni tavat / tarpeet, niistä olen velvollinen kertomaan niille jotka jatkavat hänen hoitojaan nyt. Tässä hoitopaikassakin on niin, mukavia kuin vähemmän mukavia hoitajia, mutta onneksi suurin osa mukavia ja työstään silminnähden pitäviä hoitajia, heille hatun noston paikka! Käyn vapaaehtoisena myös vanhuksien luona, jotka ovat vielä kotonaan ja yksinäisiä, luen, ulkoilutan yms. saan aina hyvän mielen mukaani sieltä lähtiessä:)


      • omainen minäkin kirjoitti:

        Olen omainen joka käy päivittäin omaiseni luona ja joka arvostan kovasti hoitajien työtä, yritän olla avuksi heille syöttö puuhissa, kun läheiseni on syönyt/ syötetty, katson onko jokin asukas avun tarpeessa ja jos on autan häntä syöttämisessä yms. Minusta puheet lihavuudesta (syytökset) on asiattomia, ne kannattaa sivuuttaa, niin kauan kun jokainen kantaa omat läskinsä, voi olla puuttumatta niihin. Tietenkin jaksais ehkä paremmin hoikkana, mutta se on niin henk.koht. Omalta kohdaltani jos on puutteita/ kysyttävää hoidosta, kysyn ja kerron mielipiteeni reilusti ja ystävällisesti / joskus on ollut väärinkäsityksiä, mutta niistä on selvitty puhumalla. Olen aiemmin ollut omaiselleni omaishoitaja yli 10v. ja minä jos joku tuntee omaiseni tavat / tarpeet, niistä olen velvollinen kertomaan niille jotka jatkavat hänen hoitojaan nyt. Tässä hoitopaikassakin on niin, mukavia kuin vähemmän mukavia hoitajia, mutta onneksi suurin osa mukavia ja työstään silminnähden pitäviä hoitajia, heille hatun noston paikka! Käyn vapaaehtoisena myös vanhuksien luona, jotka ovat vielä kotonaan ja yksinäisiä, luen, ulkoilutan yms. saan aina hyvän mielen mukaani sieltä lähtiessä:)

        Itse toimin juuri samoin kun sinäkin. Mieheni on välillä intervallihoidossa joten olen myös nähnyt hoitajien arkea. Vpaaehtoistyöhön en ole vielä osallistunut koska kymmenen vuotta kestänyt omaishoitajan pestini jatkuu vielä. Mutta mikäli joskus jään yksin ja terveyttä riittää niin aion myös osallistua.


      • palkka on ihan käypänen

        eikö teidän laitala-pösönen vai mikä tämä puh.johtaja ole - juonitellut teille mahtavav korotukset jotka saattoivat unehtua, mutta vain siitä syystä että olitte liian innokkaita, teitä vietiin ko pässiä narussa ja joka paikassa tämä syöttöporsas hymyili ko hangon keksi että joo, meet menemmä lakkoon! Ja kissanviikset.


      • lähtöön

        Voin sanoa, että läheskään kaikki hoitajat eivät ansaitse minkäänlaista palkankorotusta, päinvastoin! Sinä voit olla niitä hoitajia, jotka arvostavat työtä ja vanhuksia. Mutta joukossasi on paljon ilkeitä ja kateellisia hoitajia, jotka purkavat huonon itseluottamuksensa osaaviin ja empaattisiin hoitajin sekä (mikä pahinta) usein täysin puolustuskyvyttömiin vanhuksiin. Kukaan ihminen ei ansaitse sellaista kohtelua, jota olen muutamassa laitoksessa nähnyt. Pahinta on se, että useinhan kyseiset hoitajat näyttelevät olevansa muuta kuin ovat. Mutta jos osut paikalle sopivaan aikaan, niin totuus paljastuu. Voimia niille hoitajille, jotka kohtelevat vanhuksia lähimmäisinään!


      • 20v vanhainkodissa

        Olen ihan sama mieltä edellisen kirjoituksen kanssa. Haluaisin vielä sen verran lisätä, miksi kukaan ei kirjoitta sitä että aisiakkaat/ potilaat ja asukkaat olisi velvollisiä kohdata hoitajia asiallisesti. Esim:ksi vanha herra tulee vanhainkotiin,
        hän on ikänsä alistanut vaimo ja käyttänyt nyrkkiä. Nykyään hän ei pääse itse sängystä ylös ja yms., mutta kun autetaan pitää täysin oikeutettuna nipistää lyödä, potkia, sylkeä ja niin edelleen jätkuvien v... ja yms. sanojen lisäksi. Joskus täytyy syötää. herra avaa suu ja kun saa ruoka sylkeä hoitajan namaalle tai petille, no...otetaan uusiksi herrä ei enää avaa suutta. Sitten joku omainen kirjoitta lehtiin ettei vanhuksia syötetään... Dementoitunut ihminen on syönyt klo 12.00 lounasta, omainen tulee 12.30 vanhus sanoi ettei on syönyt koko päivänä. Omainen tule kysymään hoitajalta (kun on lukenut ne kauhujutut) onko äiti/isä syönyt, Poistu paikalta epäluulo silmissä ..voi jatka ja jatka....Täytyy sanoa kun aloitin tämä ura 20v sitten silloin meidän vielä kunnioitettin sentää. Nyt vain yleistämistä ja syylistämistä. Ei ihme jos hoitajat täytyy kohta hakea jostain Thaimasta....


    • omainen

      saako hoitaja alkaa "tyttäreksi" hoidettavalleen,lapsettomalle herkälle mummolle kuulostaako se vokottelulta

    • toinen hoitajanainen

      Itse olen nuori lähihoitaja, pari vuotta sitten valmistunut, olen työskennellyt vanhusten palvelukodissa reilun vuoden, siinä ohessa psykiatrisessa palvelukodissa, ja tällä hetkellä kehitysvammaisten ryhmäkodilla. Monilla vanhoilla, sairailla, vaikeasti mielenterveysongelmaisilla, tai vammaisilla ei ole niitä välittäviä omaisia, eikä ole niitä vuorovaikutuksen järjestäjiä. Sitä varten he asuvat palvelu- tai ryhmäkodeissa, että he saavat siellä monipuolista hoitoa, johon ilman muuta kuuluu psyykkinen ja sosiaalinen hoito ja hyvinvointi somaattisen hoidon ohella. Minusta on karseeta kuultavaa juurikin tuollaiset hoitajat, jotka väittävät, ettei heidän kuulu "viihdyttää" tai vastata asukkaan huoliin, murheisiin, mielipahaan ym. Olen sitä mieltä että nimenomaan kuuluu! Jokaisen ihmisen on tärkeää saada ilmaista omat tuntemuksensa ja toimia omana persoonanaan, olipa sitte kuinka vanha tai vammainen hyvänsä. Kukaan ei pakota tekemään tätä työtä, muitakin vaihtoehtoja on! Itse koen tuon toisen kuulemisen, toisen tunteitten huomioimisen ja sosiaalisen ja psyykkisen hyvinvoinnin tukemisen yhtenä tärkeimmistä asioista työssäni, pidän sitä suurena voimavarana, en todellakaan taakkana. Ihminen on psyykkis-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus, en ole vielä sellaista mummua tavannut, jonka hoidoksi pelkkä kusella käyttäminen riittää!

      • :-)))))))))

        Kuulepas lähihoitaja: olisipa sinunlaisiasi enemmän.... mikä rikkaus olet vanhuksille - empaattinen, välittävä, et ole vain " ohikiiruhtava" työtakki joka ei näe ei kuule - sinä välität, älä koskaan muutu.


      • satakelloa

        Vastasit ihan hyvin hoitajan pikku purnaukseen.Vastaappa minullekkin.Olen 3 kehitysvammaisen perhehoitaja,he siis asuvat kotonani.Tykkään heistä todella paljon ja pidän työstäni todella paljon.Mutta tässä on yksi mutta,eli se aika kun ihminen " tankkaisi " niitä voimavaroja jotta jaksaisi,ja sitä aikaa ei ole.Työ on 24t vuorokaudessa,7 pv viikossa,vain 30 pv kesälomaa.Jos sairastuu,niin on 10pv omavastuu.Tiedän että työn valintani oli vapaaehtoinen,mutta työ uuvuttaa välillä,aivan kuin kaikki muukin työ,sehän on ihan normaalia.Tässä työssä ei vaan saisi väsyä.Tulee hoitaa kaikki,kaupat.ruuat,pyykit,kaikki puhtaus,lääkkeet,ulkoiluttaminen,virkistystoiminta,lääkärissäkäynnit ja paljon muuta.Myöskin se läheisenä,sijais vanhempana oleminen,kun ei omat sukulaiset pidä yhteyttä.Tämä vaatii hoitajalta paljon voimavaroja,ja vielä kun ajattelee perhehoitajalla ei ole vapaapäiviä kuin tuo edellämainitut.Unohdin tosin mainita sen että kun tätä tekee 10v niis saa 6talvilomapäivää.Palkka tästä on hoidettavasta riippuen,noin keskiverto henkilöstä saa noin 22-23€ vuorokausi,miinus verot ja sosiaalimaksut.


      • monipuolista

        tukea ja ohjausta annetaan tietenkin kehitysvammaistenkin kohdalla. Tämä ei ole mikään potilastryhmä, vaikka mielenterveysongelmia on. Olen sitä mieltä, että näitä probleemia voisi olla vähemmän, jos heitä tuettaisiin normaaliin elämään. Elämyksiä ja tunteita.. Mutta. Kyllähän johtoajatuksen pitäisi olla kehitysvammaisen ohjaaminen itsenäiseen ja vastuullisempaan elämään oman toimintakykynsä mukaan. Ohjata siihen. Pelkkä ryhmässä liikkuminen ja kehitysvammaisten tapahtumiin osallistuminen vain tasapäistää. Ohjaajien tulisi tutkailla kunkin yksilöllisiä tarpeita ja näyttää vaihtoehtoja. Tarkoitus on tuupata asikkaita ulos ihmisten ilmoille, pois sen television äärestä. Olen havainnut, että aika harvassa ovat ne alan ihmiset jotka näkisivät asioita kokonaisuutena. Lakaistaan vaikeat asiat (esim. seksuaalisuus)mieluummin maton alle, kuin nostettaisiin kissa pöydälle. Monella taas on jokin ihme loputon hyväksynnän hakeminen, joka heijastuu esim. niin, että kilpaillaan parhaan ohjaajan tittelistä. Pyritään paapomaan ja pitämään kehitysvammainen riippuvaisena työntekijästä, vaikka sen kuuluisi olla päinvastoin..aikuisten vastuualueella kun kerta ollaan.


      • Helli-mummu

        Viestisi oli täyttä asiaa, lisää sinunlaisiasi nuoria hoitajia. Ja toivottavasti tuo asenne pysyy, itse olen saanut sen säilytettyä.


    • ...

      Ystäväpalvelu on ilmeisesti olemassa jonkinlainen, mutta enemmän pitäisi kehittää niitäkin ja jopa läheispalvelu kenties... Vastauksia tuli jo varsinaiseen asiaan, joten en sano siihen enää mitään.

    • hoitajainen

      olipas tänne tullut viestejä. Ensinnäkin, pidän työstäni, olen nuori jaksava hoitaja, jolla on oma perhe ja harrastuksia. Työssäni olen ystävällinen, myös silloin kun on kiire. Tällä hetkellä minun on mahdollista toteuttaa työtäni niin kuin sitä halusin silloin toteuttaa kun pääsin koulunpenkiltä, eli hoitaa ihmistä kokonaisvaltaisesti. Teen tätä työtä myös sydämmelläni, ja silloin kun on kiire, olen pahoillani potilaiden vuoksi koska järjestelmä ei anna periksi meidän hoitajien tehdä työtä niinkuin haluaisimme. Tämmöisellä hetkellä tuntuu pahale työn arvostelu, kun se ei ole minusta kiinni. Joudun tekemään päätöksiä, missä jostain joudutaan luopumaan jonkun toisen asian takia, laittamaan asiat tärkeysjärjestykseen. Niinkuin vaikka jätän jonkun potilaan ulkoilun väliin, jos toinen vaihtoehto olisi että 10 muuta potilasta olisi märissä vaipoissa seuraavat 5 tuntia. Meillä ei vedetä pitkää tikkua ulkoilujen suhteen, vaan ulkoilut merkitään ylös ja katsotaan kuka olisi vuorossa päästä. Silloin kun kysymys sen verran huonokuntoisista että pukeminen ja liikkuminen ei yksin ulkona onnistu, tämä vie aikaa ja jos hoitajia on 1 per 8 potilasta, ei kovin montaa päivässä ehdi ulkoiluttaa, kun nämä muutkin tarvitsevat oman osansa myös silloin kun olet ulkona sen yhden kanssa. Joku taisi epäillä huonosta hoidosta painoindeksiäkin, omasta puolestani voin sanoa että vuorotyö ei ole vielä ehtinyt vaikuttaa minun BMI:ni, olen edelleen alipainoinen. Mukavaa kun tulee kesä ja omaiset pääsevät lomilla enemmän käymään asiakaittemme luona, se helpottaa yhteistyötä omaisten kanssa ja virkistää vanhusten mieltä. tuli vähän noista viesteistä sellainen tunne että joku nyt ymmärsi kirjoitukseni jotenkin ihan väärin...

    • itse ei hoitoalalla

      myös lastentarhojen henkilökunnilta kommentteja jaksamisistaan.Vanhukset ja lapset ovat sellainen alue, jossa pitäs ehdottomasti olla tarpeeksi työvoimaa, ja palkkaa!!On se ihme, että näitä asioita ei nähdä kyllin tarpeellisina tässä yhteiskunnassa.Lapsille luodaan elämää varten pitkälle pohjaa, kuinka hyväksi tuntevat olonsa pikkuisena, ja heidän hyvinvointi on ehdoton edellytys.Samoin vanhuksia, jo kovan elämän kokeneita (suurin osa )ei sais olla huonolla menolla.Mutta saahan näistä vaahdota, kun päättäjät on muualla.

    • omainen

      Arvostan hoitajan työtä. Se ei ole korulause, vaan yritän ihan käytännön asioilla helpottaa sitä. Äitini on dementoitunut ja ollut vanhainkodissa siksi jo pidempään. Ajoitan käyntiaikani aina niin, että ruoka on pian tulossa. Näin voin syöttää hänet itse. Viikonloppuni ovat vapaat.-Toisin kun hoitajilla, jotka puurtavat pienellä palkalla työtään, josta saavat niin usein vain valitusta ja syyllistämistä palkaksen. Ruuan ja vessassa käynnin jälkeen puen äidin ja lähdemme ulos. Miksi istuisimme hänen huoneessaan koko vierailun ajan? Siellä hän saa kylliksi muutoinkin istua.Ihmettelen, miksi monet tekevät vain niin. Jos ilma on oikein huono,juttelemme ja ompelen samalla esim. puuttuvaa nappia äidin leninkiin. Haen äitiä aina välillä kotilomalle vaihtelun järjestämiseksi. Pieneltäkin tuntuvat asiat tekevät oman mielen hyväksi. Onhan hän minun oma äitini! Myös hoitajien taakka helpottuu, jos omaisetkin tekevät aina sen, minkä huomaavat ja voivat. Ymmärrän kyllä, että vuodepotilasta ei niin helposti ulkoiluteta. Mutta nyt ainakin keväällä toivoisi, että omaiset ulkoiluttaisivat vanhuksiaan myös vuoteissa.Jos vain pieni pihamaa löytyy. Löytyyhän sängyistäkin pyörät alta. Monelle vanhukselle tuulenvire ja aurinko voi olla kevään mukavin kokemus. Myös löytyy niitä takseja, joilla myös vuodepotilas voidaan kuljettaa esim. päiväreissulle. Kaukana asuvien omaisten on tietysti hiukan vaikeampi toteuttaa vanhuksen pientä lomaa. Paljon tietysti riippuu vanhuksen kunnostakin. Mutta toivoisi kuitenkin enemmmän sukulaisten keskuudessa neuvottelua, miten katsomassa käynnit ja pieni reissu kesällä saataisiin järjestymään. Onhan ihmisillä kesälomat. Eikö myös vanhus olisi oikeutettu esim. viikonlopun lomaan kesällä? Se ei ole paljoa, eihän? Jos laitoshoito ei miellytä, ainahan voi ryhtyä omaishoitajaksi. Heistä on jostain syystä kova pula... Kaunis kiitos minunkin äitini hyvästä hoidosta teille, jotka pidätte huolta vanhuksistamme koska emme itse siihen kykene!

      • Yhteistyössä

        Olen äitini omaishoitaja. Äitini on dementoitunut, vuorohoitojaksot pyörivät viikko/kk. Äiti asuu meillä, on dementoitunut ja tarvitsee paljon apua päivittäisitä toimista selviytymisessä. Itse olen eläkkeellä ja siis päivät kotona. Äitini paikka on kotona. Äiti hoiti minua kun olin lapsi, nyt on minun vuoroni hoitaa häntä, eli osat ovat vaihtuneet. Palkkani saan kiitollisesta katseesta, tyytyväisyydestä, luottamuksesta. Vaikka työ on raskasta ja sitovaa, haluan tehdä sitä, koska tiedän että tämä ajanjakso ei kestä kauan. Haluan että suhteet äitiä hoitavaan lääkäriin, kotihoitoon ja vuorohoitojakson henkilökuntaan ovat luottamukselliset ja hyvät, koska onhan meillä yhteinen hoivan kohde, äitini, jonka parasta kaikki haluamme.Yhdessä suunnittelemme ja sovimme säännöt, joiden puitteissa kaikki toimimme hoitotyössä, ja tämä toimii.Haluan äidille hyvän vanhuuden ja hoivan, jonka voimme hänelle tarjota. En halua että hoivatahojen riitely aiheuttaa murhetta, pelkoa ja ahdistusta äidilleni. Koska onhan hän minun ainoa ja oikea äitini, jollaista toista ei tule.


      • Meillä on mies ulkona lähes päivät pitkät. Kaupungissa on lasitettu parveke johon hommasin vielä kaihtimet suojaksi liialta auringolta. Mökillä makailee terassilla. Mies ei jaksa istua mutta minulla on sänky parvekkeella ja mökillä siirrettävä sänky terassille. Nyt kun on ollut lämmintä ollaan syötykin parvekkeella, sängyn vieressä on pönttö jos tulee hätä. Hommasin itkuhälyttimen, siitä kuulen jos minua tarvitaan, voin tehdä sisällä töitäni. Mies on jo nyt ruskea ja terveen näköinen. Äkkiä katsottuna ei uskoisi hänen sairas olevankaan. Mies nauttii raittista ilmasta ja kuuntelee lintujen laulua. Kissa pitää seuraa myös, nukkuu jalkopäässä. Sanon kissalle että menehän pitämään iskasta huolta, menee heti aivan kuin ymmärtäisi.


      • Helli-mummu
        auli-auli kirjoitti:

        Meillä on mies ulkona lähes päivät pitkät. Kaupungissa on lasitettu parveke johon hommasin vielä kaihtimet suojaksi liialta auringolta. Mökillä makailee terassilla. Mies ei jaksa istua mutta minulla on sänky parvekkeella ja mökillä siirrettävä sänky terassille. Nyt kun on ollut lämmintä ollaan syötykin parvekkeella, sängyn vieressä on pönttö jos tulee hätä. Hommasin itkuhälyttimen, siitä kuulen jos minua tarvitaan, voin tehdä sisällä töitäni. Mies on jo nyt ruskea ja terveen näköinen. Äkkiä katsottuna ei uskoisi hänen sairas olevankaan. Mies nauttii raittista ilmasta ja kuuntelee lintujen laulua. Kissa pitää seuraa myös, nukkuu jalkopäässä. Sanon kissalle että menehän pitämään iskasta huolta, menee heti aivan kuin ymmärtäisi.

        Teillä on vielä terapiakissakin. Kummasti sitä jaksaa läheistään hoitaa, vaikka se on 24h työtä. Siitäkin löytää aina jotain ja juuri niinkuin tekin olette keksineet, tapoja on monia. Itse oli jokin vuosi sitten 8 kk omaishoitajana, henkilö ei ollut kuitenkaan sukulainen. Silloin tuli mietittyä omaishoitajan arki, tiesin siitä jo kyllä paljon, koska anoppini hoiti miestään ja monella kotihoidon asiakkaalla on puoliso omaishoitajana. Jaksamista!


    • Helli-mummu

      Itse olen työskennellyt mm.vanhainkodissa ja kotihoidossa. Kiire on ollut ja jaksamisen loppumisesta johtuvia sairaslomia on ollut paljon, koska sijaisia ei ole saanut ja usein työt sujuvat joutuisammin ilman sijaista, jos tulossa joku uusi tai "tietty" sijainen. Asiat usein kärjistyvät, koska tiimissä on sekä matalan että korkean kynnyksen jaksajia. Itsesuojelu olisi tässä asiassa usein kyllä viisasta pitkällä tähtäyksellä. Syyllistämistä kohtaa usein, se tapahtuu aina takanapäin. Sairaslomaa ei monikaan hae siksi, että "jättää" työkaverit pulaan. Usein olen huomannut, että hoitajat tekevät itse osan kiireestä, koska stressaavat asioista, eivätkä heti tartu työhön. Pienillä asioilla saadaan asiakas tai asukas tyytyväiseksi. Kotihoidon iltavuorossa yksin kulkiessani on monet kerrat ollut "takki tyhjänä" iltayhdeksältä, kun on pienellä vaivannäöllä saanut 15-20 asiakasta tyytyväiseksi. Molemmin puolin elämä näyttää valoisammalta, kun osaa nauttia niistä monesta pienestä työn ilonaiheesta. Tällä hetkellä työskentelen kentällä vanhusten parissa, yksityisellä. Ongelmana on taas työntekijäpula ja työt on kuitenkin tehtävä, työputket saattavat venyä pitkiksi ja akkuja saatetaan ladata vain yhden päivän verran välissä. Sitä pelkään, että kuinka pitkään tälläistä jaksaa. Asiakkaat auttavat jaksamaan, mutta työ on henkisesti ja ruumiilisesti raskasta, ja kello kädessä tehdään, varsinkin päivystyksiä. Itselläni ei enää ole pieniä lapsia, jotka työllistäisivät vielä toisen vuoron perään kotona, ja yöni saan nukkua rauhassa. Ihmisellä kun psyykinen ja fyysinen puoli on sidoksissa toisiinsa enemmän kuin moni uskoisikaan..

    • aivan liikaa

      Itse olen vasta valmistumassa lähihoitajaksi ja tulevaisuudessa luultavasti työskentelen myös vanhusten parissa. Olen kuitenkin jo miettinyt, millaista työni tulee sitten olemaan. Se vaatii varmasti tietynlaista luonnetta: pitää olla toisista välittävä mutta kuitenkin myös jämäkkä. Hoitajan ei tosiaankaan tarvitse olla asiakkaiden ystävä, eikä pidäkään olla, muuten voi työ käydä liian raskaaksi, koska asiakkaita tulee ja menee. Tottakai niitä ystävyyssuhteita voi syntyä, mutta ammatillisuus pitää muistaa. Ei siis mikään helppo ole hoitajan ammatti. Kyllä sukulaisten ja muiden tuttavien pitäisi ensisijaisesti olla niitä ystäviä, vaikka toki hoitajankin pitää huolehtia siitä, että asiakkaalla on asiat hyvin ja ettei hän ole yksinäinen jne. Kaikkeen ei kuitenkaan hoitajakaan pysty eikä pidäkään pystyä, päähän siinä muuten sekoaisi. Ihmiset luulevat, että hoitajan työ on helppoa, vaikka niin ei ole. Jo nyt opiskeluvaiheessa olen huomannut, miten paljon hoitajilta vaaditaan ja miten paljon eri asioita pitää osata. Hoitajan työ ei ole vain kahvilla työkavereiden kanssa istumista tai mummojen kanssa jutustelua. Se on väheksytty ammatti verrattuna siihen, mitä kaikkea pitää osata. Vähän jännittää, millainen hoitaja minusta tulee. Kuitenkin se halu auttaa muita ihmisiä on niin suuri, että motivaatiota opiskella hyväksi hoitajaksi löytyy. Minulle on sama, arvostavatko muut ammattiani, itse arvostan sitä enemmän kuin monia ammatteja, joissa palkat ovat paljon suuremmat. Tsemppiä kaikille hoitsuille. Työnne on todella arvokasta! :)

      • Helli-mummu

        Ajatusmaailmasi hoitajan työnkuvan suhteen on realistinen, vaikka olet mietiskelevä tulevaisuuden suhteen. Näin onkin oikein. Sitä ei moni tajua, kuinka rikas elämä on ollut ihmisellä, joka makaa hoivaosaston sängyssä, kaikki hoitajatkaan eivät ehdi/jaksa/viitsi pysähtyä kysymään: mitä sinulle kuuluu? Eivät he oikeasti halua valittaa vaivoistaan, tottakai jos niitä on, niitä pitää lääkitä. Mutta monta kertaa tärkeintä on kuunteleminen ja todellinen kiinnostus. Jos esität, kyllä he sen huomaavat. Juuri vaihdoin työpaikkaa ja tällä ensimmäisellä viikolla olen saanut persoonana todella paljon kiitosta. Eräskin asiakas sanoi, että on ihanaa kun kohdellaan ihmisenä. Hänellä on ruumiillisia vajavaisuuksia, joista hän on kärsinyt koko ikänsä, heti syntymän jälkeen hänen odotettiin ja ilmeisesti myös toivottiin kuolevan! Lapsia hän ei koskaan saanut, mutta hyvän miehen. Mutta niinkuin usein tapahtuu: naisia on yleisemmin leskenä kuin miehiä. Hän on ollut kotihoidon asiakkaana jo vuosia! Miettikää hyvät gollegat! Usein se, miten kohtaat ihmisen, on paljon tärkeämpää kuin pillerit, hygienia ja ruokailusta huolehtiminen. Muut asiat tulevat siinä sivussa. Erästä asiakasta on hoidettu kotiin kymmenen vuotta, eilen kuulin olevani toiseksi paras kynnenleikkaaja, olen leikannut hänen kyntensä vain kerran! Tiedän, ettei tämä ala ole helpoin, tämä on hyvin aliarvostettu, on paljon ihmisiä, joiden mielestä palkkamme on riittävä. Mutta moniko heistä lähtisi tälle alalle? Mietin kuitenkin kauanko tätä jaksaa, vaikka tämä on hyvin antoisaa!


      • pösö-plaitila-vai mikä se n...

        ^Miksi sun pitäisi olla erityisen jämäkkä? Että osaat vastata ilkeästi jollekin dementoituneelle vanhukselle, vai? Hoitajat kitisevät palkasta - taannoisessa lakossa kyllä uhottiin -ja roimasti palkkaa luvattiin joitakin hyviteliin korulla - voi hyvä jeesus sentään - voiko joku hoitaja olla niin naiivi tämän päivän todellisuudessa?? Hehhee tämä pösölä-laitinen joka oli varsin ylensyöneet näköinen - esiintyi lakkokenraalina ja mites kävi? Missä ne suuret korotukset ny´ovat? Jaa, mutta jos tuleekin toinen koru - ehkä vielä kalliimpi hheeeee, kyllä voivat olla - anteeksi vain hoitajat tyhmiä.


      • Yöhoitaja
        pösö-plaitila-vai mikä se n... kirjoitti:

        ^Miksi sun pitäisi olla erityisen jämäkkä? Että osaat vastata ilkeästi jollekin dementoituneelle vanhukselle, vai? Hoitajat kitisevät palkasta - taannoisessa lakossa kyllä uhottiin -ja roimasti palkkaa luvattiin joitakin hyviteliin korulla - voi hyvä jeesus sentään - voiko joku hoitaja olla niin naiivi tämän päivän todellisuudessa?? Hehhee tämä pösölä-laitinen joka oli varsin ylensyöneet näköinen - esiintyi lakkokenraalina ja mites kävi? Missä ne suuret korotukset ny´ovat? Jaa, mutta jos tuleekin toinen koru - ehkä vielä kalliimpi hheeeee, kyllä voivat olla - anteeksi vain hoitajat tyhmiä.

        Kyllä sinä kirjoitat ala-arvoista ja ilkeää kommenttia hoitajista. Sinulla taitaa olla todella huono olo kun kaadat pelkkää saastaa kanssaihmistesi päälle. Ikävä sinun vasten kasvoja lyövää teksitäsi on lukea, mutta alan ammattilaisena ymmärrän, että jokin omakohtainen ongelmasi aiheuttaa tuollaisen agressiivisen käytöksen. Osaan siis suhtautua sinuun ammatillisesti, enkä loukkaannu tai suutu kommenteistasi, vaikka niin haluaisitkin tapahtuvan.


      • asenne sulla
        Helli-mummu kirjoitti:

        Ajatusmaailmasi hoitajan työnkuvan suhteen on realistinen, vaikka olet mietiskelevä tulevaisuuden suhteen. Näin onkin oikein. Sitä ei moni tajua, kuinka rikas elämä on ollut ihmisellä, joka makaa hoivaosaston sängyssä, kaikki hoitajatkaan eivät ehdi/jaksa/viitsi pysähtyä kysymään: mitä sinulle kuuluu? Eivät he oikeasti halua valittaa vaivoistaan, tottakai jos niitä on, niitä pitää lääkitä. Mutta monta kertaa tärkeintä on kuunteleminen ja todellinen kiinnostus. Jos esität, kyllä he sen huomaavat. Juuri vaihdoin työpaikkaa ja tällä ensimmäisellä viikolla olen saanut persoonana todella paljon kiitosta. Eräskin asiakas sanoi, että on ihanaa kun kohdellaan ihmisenä. Hänellä on ruumiillisia vajavaisuuksia, joista hän on kärsinyt koko ikänsä, heti syntymän jälkeen hänen odotettiin ja ilmeisesti myös toivottiin kuolevan! Lapsia hän ei koskaan saanut, mutta hyvän miehen. Mutta niinkuin usein tapahtuu: naisia on yleisemmin leskenä kuin miehiä. Hän on ollut kotihoidon asiakkaana jo vuosia! Miettikää hyvät gollegat! Usein se, miten kohtaat ihmisen, on paljon tärkeämpää kuin pillerit, hygienia ja ruokailusta huolehtiminen. Muut asiat tulevat siinä sivussa. Erästä asiakasta on hoidettu kotiin kymmenen vuotta, eilen kuulin olevani toiseksi paras kynnenleikkaaja, olen leikannut hänen kyntensä vain kerran! Tiedän, ettei tämä ala ole helpoin, tämä on hyvin aliarvostettu, on paljon ihmisiä, joiden mielestä palkkamme on riittävä. Mutta moniko heistä lähtisi tälle alalle? Mietin kuitenkin kauanko tätä jaksaa, vaikka tämä on hyvin antoisaa!

        Mikä sinä olet opettamaan työkavereitasi? Eiköhän jokainen ole koulunsa käynyt, joten sinun ei tarvitse kertoa, mikä on tärkeintä työssä, miten asiakkaita pitäisi kohdata jne. Kuulut juuri siihen teeskentelijöiden ryhmään, muussa tapauksessa sinun ei tarvitsisi täällä opettaa muita ja kehua itseäsi. Lopeta se työkavereittesi motivaatioiden arvuuttelu ja keskity omiin hommiisi, ehkä sinusta joskus voi kehittyä maailman paras työntekijä..jos se niin tärkeää sitten on!


      • se tulikin
        Helli-mummu kirjoitti:

        Ajatusmaailmasi hoitajan työnkuvan suhteen on realistinen, vaikka olet mietiskelevä tulevaisuuden suhteen. Näin onkin oikein. Sitä ei moni tajua, kuinka rikas elämä on ollut ihmisellä, joka makaa hoivaosaston sängyssä, kaikki hoitajatkaan eivät ehdi/jaksa/viitsi pysähtyä kysymään: mitä sinulle kuuluu? Eivät he oikeasti halua valittaa vaivoistaan, tottakai jos niitä on, niitä pitää lääkitä. Mutta monta kertaa tärkeintä on kuunteleminen ja todellinen kiinnostus. Jos esität, kyllä he sen huomaavat. Juuri vaihdoin työpaikkaa ja tällä ensimmäisellä viikolla olen saanut persoonana todella paljon kiitosta. Eräskin asiakas sanoi, että on ihanaa kun kohdellaan ihmisenä. Hänellä on ruumiillisia vajavaisuuksia, joista hän on kärsinyt koko ikänsä, heti syntymän jälkeen hänen odotettiin ja ilmeisesti myös toivottiin kuolevan! Lapsia hän ei koskaan saanut, mutta hyvän miehen. Mutta niinkuin usein tapahtuu: naisia on yleisemmin leskenä kuin miehiä. Hän on ollut kotihoidon asiakkaana jo vuosia! Miettikää hyvät gollegat! Usein se, miten kohtaat ihmisen, on paljon tärkeämpää kuin pillerit, hygienia ja ruokailusta huolehtiminen. Muut asiat tulevat siinä sivussa. Erästä asiakasta on hoidettu kotiin kymmenen vuotta, eilen kuulin olevani toiseksi paras kynnenleikkaaja, olen leikannut hänen kyntensä vain kerran! Tiedän, ettei tämä ala ole helpoin, tämä on hyvin aliarvostettu, on paljon ihmisiä, joiden mielestä palkkamme on riittävä. Mutta moniko heistä lähtisi tälle alalle? Mietin kuitenkin kauanko tätä jaksaa, vaikka tämä on hyvin antoisaa!

        ei sinun tarvitsisi kysellä täällä, kauankohan tätä jaksaa, jos osaisit säädellä itse työn raskautta.


      • Äly hooooooooooooooooooooii...
        Yöhoitaja kirjoitti:

        Kyllä sinä kirjoitat ala-arvoista ja ilkeää kommenttia hoitajista. Sinulla taitaa olla todella huono olo kun kaadat pelkkää saastaa kanssaihmistesi päälle. Ikävä sinun vasten kasvoja lyövää teksitäsi on lukea, mutta alan ammattilaisena ymmärrän, että jokin omakohtainen ongelmasi aiheuttaa tuollaisen agressiivisen käytöksen. Osaan siis suhtautua sinuun ammatillisesti, enkä loukkaannu tai suutu kommenteistasi, vaikka niin haluaisitkin tapahtuvan.

        Ai, miksi niin haluaisin? Kirjoitin pelkkää faktaa. Kukaan ei voi kieltää etteikö tämä plösö laitinen luvannut teille ´ mahtavia´korotuksia. Miten kävi? Minä teen tutkimustyöstä hoitajista/ jaksamisesta ja sitä ruikutusta mitä olen kuullut on aivan mega-mega luokkaa. Vaikka uhkasitte lakolla - järeä toimenpide joka olisi koskenut hyvin sairaita ihmisiä niin mitä siitä oikeasti saitte? Ihan OIKEASTI mitä saitte? Jos se korotus oli niin pilviä hipovaa kuten uhositte telkussa ja ties missä niin mitä te vielä ruikutatte palkan pienuudesta??


      • Helli-mummu
        asenne sulla kirjoitti:

        Mikä sinä olet opettamaan työkavereitasi? Eiköhän jokainen ole koulunsa käynyt, joten sinun ei tarvitse kertoa, mikä on tärkeintä työssä, miten asiakkaita pitäisi kohdata jne. Kuulut juuri siihen teeskentelijöiden ryhmään, muussa tapauksessa sinun ei tarvitsisi täällä opettaa muita ja kehua itseäsi. Lopeta se työkavereittesi motivaatioiden arvuuttelu ja keskity omiin hommiisi, ehkä sinusta joskus voi kehittyä maailman paras työntekijä..jos se niin tärkeää sitten on!

        et tiedä kuinka opiskelijaa olen ohjannut, oletko itse hoitoalalla ja millä motivaatiolla? Omainen et voi olla tai sitten et välitä hänestä.


      • säädellä?
        se tulikin kirjoitti:

        ei sinun tarvitsisi kysellä täällä, kauankohan tätä jaksaa, jos osaisit säädellä itse työn raskautta.

        Se on useinkin turha jossitella, koska työnantajan puolelta ollaan sitä mieltä, että pitää jaksaa vaikka mitä ja paljon enemmänkin!


      • puhuttiin
        säädellä? kirjoitti:

        Se on useinkin turha jossitella, koska työnantajan puolelta ollaan sitä mieltä, että pitää jaksaa vaikka mitä ja paljon enemmänkin!

        henkisestä jaksamisesta. Vuorovaikutus on antoisaa mutta myös voimia kuluttavaa. Koko alan peruslähtökohtana tulisi olla hyvä itseluottamus. Silloin ei tarvitsisi kyttäillä muiden tekemisiä ja silloin tajuaisi, että "vähempikin riittää"..vuoravaikutuksessa. Ei kenenkään tarvitse 24h hymyillä tai feikata pirteää jos siltä ei tunnu. Aitoutta kehiin kiitos!


      • kirjoitit
        Helli-mummu kirjoitti:

        et tiedä kuinka opiskelijaa olen ohjannut, oletko itse hoitoalalla ja millä motivaatiolla? Omainen et voi olla tai sitten et välitä hänestä.

        pitkät pätkät, miten alan ammattilaisten kuuluisi toimia. Ja kyllä olen alalla. Motivaatio on vaihteleva, kuten olisi varmaan missä tahansa työssä. Joka muuta väittää puhuu paskaa. On sinun onni, että saat työstä elämääsi sisällön ja voit kokea olevasi tärkeä. Ymmärryksesi ei ehkä riittäisikään monimutkaisempiin asioihin.


      • .......
        kirjoitit kirjoitti:

        pitkät pätkät, miten alan ammattilaisten kuuluisi toimia. Ja kyllä olen alalla. Motivaatio on vaihteleva, kuten olisi varmaan missä tahansa työssä. Joka muuta väittää puhuu paskaa. On sinun onni, että saat työstä elämääsi sisällön ja voit kokea olevasi tärkeä. Ymmärryksesi ei ehkä riittäisikään monimutkaisempiin asioihin.

        Erikoinen tuntuu olevan sinun asenteesi. Vaihda alaa jos luulet olevasi muita parempi.


      • sitten niin
        ....... kirjoitti:

        Erikoinen tuntuu olevan sinun asenteesi. Vaihda alaa jos luulet olevasi muita parempi.

        vaihdan alaa sitten kun kyllästyn. Siihen asti koitan keskittyä omiin töihini, ulosantiini sekä selviytymiseeni siellä. Siinä on ihan tarpeeksi.


      • jämäkkyyttä
        pösö-plaitila-vai mikä se n... kirjoitti:

        ^Miksi sun pitäisi olla erityisen jämäkkä? Että osaat vastata ilkeästi jollekin dementoituneelle vanhukselle, vai? Hoitajat kitisevät palkasta - taannoisessa lakossa kyllä uhottiin -ja roimasti palkkaa luvattiin joitakin hyviteliin korulla - voi hyvä jeesus sentään - voiko joku hoitaja olla niin naiivi tämän päivän todellisuudessa?? Hehhee tämä pösölä-laitinen joka oli varsin ylensyöneet näköinen - esiintyi lakkokenraalina ja mites kävi? Missä ne suuret korotukset ny´ovat? Jaa, mutta jos tuleekin toinen koru - ehkä vielä kalliimpi hheeeee, kyllä voivat olla - anteeksi vain hoitajat tyhmiä.

        Tietysti pitää olla jämäkkä, muuten vanhukset pissivät silmään minkä etivät. Pitää muistaa kuntouttava työote, mitä ehkä vanhukset eivät osaa arvostaa tarpeeksi ja pyrkivät "pakoilemaan" sitä. Siksi pitää pysyä ystävällisenä ja jämäkkänä. Selvisikö? Ilkeydestä ei ole kyse, vaan kuntouttamisesta.


      • Ettei vaan
        Äly hooooooooooooooooooooii... kirjoitti:

        Ai, miksi niin haluaisin? Kirjoitin pelkkää faktaa. Kukaan ei voi kieltää etteikö tämä plösö laitinen luvannut teille ´ mahtavia´korotuksia. Miten kävi? Minä teen tutkimustyöstä hoitajista/ jaksamisesta ja sitä ruikutusta mitä olen kuullut on aivan mega-mega luokkaa. Vaikka uhkasitte lakolla - järeä toimenpide joka olisi koskenut hyvin sairaita ihmisiä niin mitä siitä oikeasti saitte? Ihan OIKEASTI mitä saitte? Jos se korotus oli niin pilviä hipovaa kuten uhositte telkussa ja ties missä niin mitä te vielä ruikutatte palkan pienuudesta??

        "ruikutusta mitä olen kuullut on aivan mega-mega luokkaa." Ettei vaan tuo "ei niin ystävällinen" ja puolueeton asenteesi vaikuta "tutkimustuloksiin ;-).


      • kirjoitit kirjoitti:

        pitkät pätkät, miten alan ammattilaisten kuuluisi toimia. Ja kyllä olen alalla. Motivaatio on vaihteleva, kuten olisi varmaan missä tahansa työssä. Joka muuta väittää puhuu paskaa. On sinun onni, että saat työstä elämääsi sisällön ja voit kokea olevasi tärkeä. Ymmärryksesi ei ehkä riittäisikään monimutkaisempiin asioihin.

        Onneksi en ole enää työelämässä. Monenlaisia olen tavannut, joskus aika vihamielisiäkin työkavereita. Minua ainakin sai neuvoa, teen sitten asiat käyttäen omaa harkintakykyäni, mikäli ymmärrykseni riittää.


      • hoitajana myös

        Itse olen työssäni huomannut että parhaiten pärjää kun pitää huolen ammatillisuudesta työssään. Itsestäänselvyytenä pidän sitä että olen ystävällinen ja parhaiten pystyn työni tekemään kun olen ajantasall potilaideni kuulumisesta ja jaksamisesta. Ystäväksi en kenellekään ala, se ei kuulu työhöni. Sosiaalisten suhteiden hoitaminen ei ole sallittua työpaikalla. Olis aika epäreilua jos alkaisin kaveeraamaan joidenkin kanssa ja se veisi muilta hoitotoimiin vaadittavan ajan. On mua yritetty saada jäämään ylitöihinkin tekemään jos vaikka mitä kukan kastelusta lähtien, ei siinä asiakaskaan pidä minua ystävänä jos ei välitä sen vertaa että minulla odottaa pienet lapset hoitopaikassa kotiin hakemaan...Omia isovanhempiani käyn katsomassa ja olen heille ystävä, mutta työni ei minua velvoita olemaan koko suomen vanhusten ystävä vaikka vanhustyötä teenkin.


    • ..ihan oikeassa olet..hoitajana täytyy löytää omat rajat ja se on ammattitaitoa kun osaa laittaa rajat työlleen antautumisessa. Tälläkin palstalla tulee paljon asiattomia kommentteja ihmisiltä jotka eivät tunne koko hoito- alaa ja mielipiteen on yleisen käsityksen varassa..Ymmärrän sen koska tehdään töitä ihmisten arjen kanssa ja mielipiteitä/ vaatimuksia/omaisia on monenlaisia..tehdään työtä herkällä alueella.. Syy huomoihin työoloihi- ilmapiiriin tulee johtamisesta, hallinosta ja panostuksesta vanhusten hoitoon, henkilökunan riittämättömyys.Hienoa, että on ihmisiä jotka jaksaa tehdä töitä vanhustenhuollossa..Tsemppiä sulle!

      • piipöö

        .. ei sinänsä asiaan kuulu, mutta minkälainen työtilanne on vanhushoidon puolella? Otetaanko esim.kesäksi ihmistä, jolla ei ole koulutusta, mutta kiinnostusta kylläkin?


      • koulutus tai kokemus
        piipöö kirjoitti:

        .. ei sinänsä asiaan kuulu, mutta minkälainen työtilanne on vanhushoidon puolella? Otetaanko esim.kesäksi ihmistä, jolla ei ole koulutusta, mutta kiinnostusta kylläkin?

        Tietääkseni otetaan vain koulutuksen saaneita, mutta ehkä myös sellaisia, joilla on jonkinlaista kokemusta alalta. Ja ainahan voi esimerkiksi oppisopimuspaikkaa kysyä. Saa tehdä työtä ja samalla hankkia sen koulutuksen. Vanhustenhoidossakin kuitenkin on paljon sellaisia asioita, mihin vaaditaan sitä ammattitaitoa, ei riitä pelkästään se, että osaa viihdyttää ja huolehtia hygieniasta. :) Voin tietty olla väärässäkin, mutta näin minä olen asian ymmärtänyt.


      • sakddsajk
        piipöö kirjoitti:

        .. ei sinänsä asiaan kuulu, mutta minkälainen työtilanne on vanhushoidon puolella? Otetaanko esim.kesäksi ihmistä, jolla ei ole koulutusta, mutta kiinnostusta kylläkin?

        Ainakin minun kotikuntani vanhainkotiin otetaan kesäksi töihin ns. "kesätyttöjä", eli sellaisia, joilla ei ole kokemusta (esim. lukiolaisia), mutta jotka sitten pitävät seuraa vanhuksille ja joille opetetaan myös jotain pesujuttuja yms. Eli kysele ihmeessä, voit vaikka päästäkin töihin.


    • vähän itseänne!

      " Ei hoitajan tarvitse olla työnsä takia esim asiakkaidensa ystävä. Ei minun velvollisuuteni ole korvata omaisia ja ystäviä, velvollisuuteni on hoitaa. Jos jollain on sydämmellään jotain, kuuntelen ystävällisesti, mutta siihen se jää. Ei minua voi syyllistää kenenkään yksinäisyydestä!"

      Hoitajan velvollisuus on todellakin hoitaa. Hoitaminen ei kuitenkaan tarkoita pelkkien perusasioiden ylläpitoa. Ihminen tarvitsee ihmistä. Ja kyllä sinut voi syyllistää vanhuksen yksinäisyydestä, jos et viitsi laittaa minuuttiakaan sen eteen, että keksisit heille jotain mukavaa tekemistä vanhainkodissa. Hoitaja ei korvaa lähiomaista, mutta monellakaan vanhuksella ei ole muita kuin te hoitajat! On todella säälittävää ruikuttaa palkasta, jos sen eteen ei olla valmiita tekemään mitään! Vihastuttaa tuollainen asenne "kuuntelen ystävällisesti, mutta siihen se jää". Parempi ettet edes kuuntele, sillä kyllä ne vanhukset tajuavat, ettet oikeasti ole paskan vertaa kiinnostunut heidän ajatuksistaan!

      • käydä tutustumassa

        vanhainkodin työarkeen, moni asia näyttäytyisi sen jälkeen toisessa valossa. Useilla paikkakunnilla vanhainkoteihin pääsee niin heikkokuntoisena että mikään "mukava tekeminen" ei enää onnistu. Silti voidaan kuitenkin kohdella ihmisenä, arvostaen hoivaten ja kunnioittaen. Kyllä vahainkodeissa henkilökunta on mitoitettu sarjatyöhön. Asentohoidot, pesut, syöttämiset kirjaamiset ja esim haavahoidot vievät hoitajien kaiken ajan, hoitajaresursseja ei ole mitoitettu "mukavan tekemisen" suunnitteluun. Näinse vaan on.


      • Työ on
        käydä tutustumassa kirjoitti:

        vanhainkodin työarkeen, moni asia näyttäytyisi sen jälkeen toisessa valossa. Useilla paikkakunnilla vanhainkoteihin pääsee niin heikkokuntoisena että mikään "mukava tekeminen" ei enää onnistu. Silti voidaan kuitenkin kohdella ihmisenä, arvostaen hoivaten ja kunnioittaen. Kyllä vahainkodeissa henkilökunta on mitoitettu sarjatyöhön. Asentohoidot, pesut, syöttämiset kirjaamiset ja esim haavahoidot vievät hoitajien kaiken ajan, hoitajaresursseja ei ole mitoitettu "mukavan tekemisen" suunnitteluun. Näinse vaan on.

        sikäli minuutin tarkkaa, että hoitajan pitää kyetä optimoimaan, kuinka kauan mihinkin voi mennä aikaa. Kello kaulassa on mentävä! Silti pitää kyetä rauhalliseen ja turvalliseen lähestymistapaan, ystävällisyyteen, potilaan kuuntelemiseen ja tilan havainnoimiseen.

        Tehtaassa pääsee helpommalla kuin vanhustyössä! Siellä pyörität koneita tai "palikoita", et IHMISIÄ, mut nopeus on oltava vähintäänkin sama. Karkeasti sanottu, monessa paikassa kuitenkin julmaa arkipäivää.


      • säilömistä
        Työ on kirjoitti:

        sikäli minuutin tarkkaa, että hoitajan pitää kyetä optimoimaan, kuinka kauan mihinkin voi mennä aikaa. Kello kaulassa on mentävä! Silti pitää kyetä rauhalliseen ja turvalliseen lähestymistapaan, ystävällisyyteen, potilaan kuuntelemiseen ja tilan havainnoimiseen.

        Tehtaassa pääsee helpommalla kuin vanhustyössä! Siellä pyörität koneita tai "palikoita", et IHMISIÄ, mut nopeus on oltava vähintäänkin sama. Karkeasti sanottu, monessa paikassa kuitenkin julmaa arkipäivää.

        Hoitotyön luonne on muuttunut. Säästöt määräävät tahdin ja usein myös laadun. Vaanusten hoito on vain välttämättömien perustarpeiden tyydyttämistä, siis ruoka, juoma, katto pään päällä, puhtaus. Näin jos et enää itse kykene vaikuttamaan ja omaiset on kaukana.


    • mummutrap

      Tännehän tää kuuluu.
      http://tinyurl.com/mummutrap

      "Asiakaskunta on "helppohoitoista", lue ei tällä hetkellä agressiivisia tai karkailevia"

      Juu, pitänee paikkansa tuon kuvan perusteella :-D

    • Äly hoi !

      Eräs teikäläisistä istuu nyt tutkintavankeudessa, hän " auttoi" ihmisiä eli tappoi lääkkeillä.
      Tuli sellainen ajatus mieleen, että kuka sen valvoo ettei niin tapahtu useinkin?
      Miten hoitajalla voi olla sellainen arsenaali lääkkeitä joita kukaan ei valvo?
      Ovatko lääkkeet vapaasti hoitajien käytettävissä?
      Eikö kukaan huolehdi jos lääkekaapista katoaa lääkkeitä?
      Välittääkö kukaan?
      Ei ainakaan sen hoitajan tapauksessa joka ainakin viisi on tappanut.
      Siis tappanut.
      Eikö sen pitäisi herättää kaikkia?
      Kuka on vastuussa - kuka on suojattomien vanhusten turvana?
      Jos ei hoitajiin voi luottaa - niin kehen?

      • omainen minäkin

        Miten näin voi käydä, eikö todellakaan ole mitään valvontaa olemassa?
        Hoitaja pula tuo alalle kouluttamattomia hoitajia, hoitajilla pitäisi olla jokin "seula" työhaastattelussa ja lääkekaapille ei pitäis laskea ketä vaan.

        Omaisena olen huolissani vanhuksista, oma äitini on dementoitunut ja hoitokodissa, käyn kyllä päivittäin hänen luonaan ja hoitopaikka on mielestäni hyvä, mutta mistä sitä tietää mitä siellä sisällä oikeesti on?
        Kovasti huolettaa tämä vanhustenhoito, mihin tämä vielä meneekään?
        Mihin tässä pitäisi vielä luottaa?


      • kipiä

        Älähä osoittele syytöksilläs hoitajia yleisesti.


    • ystävällisyyttä

      ja kiinnostusta vanhuksia kohtaan. Vapaa-aikaa sun ei tartte siihen käyttää, mutta täytyy käyttäytyä niin kuin vanhus oikeasti kiinnostaisi.

      Ei millään muullakaan alalla saa kohdella asiakkaita kuin esineitä, tylysti ja konemaisesti. Kohdellaan kyllä, mutta ei sais.

      Vanhukset on teidän asiakkaita ja niillä on oikeus vaatia teiltä miellyttävää kohtelua. Ne on avuttomia, mutta se ei sais vaikuttaa.

      Omaa aikaas sun ei tartte vanhuksiin käyttää, mut jos katsot, että sun tehtävä on vain vaipanvaihto ja syöttäminen, ei kohteliaisuus, kunnioitus ja ystävällisyys vanhuksia kohtaan, mee äkkiä muulle alalle.

      Sit kun suljet päivän päätteeks työpaikkas oven, saat tehdä ja ajatella mitä haluut (vaikka ryypätä koko viikonlopun yökerhossa, se ei muille kuulu). Mutta töissä sun velvollisuus on hyvä asiakaspalvelu ja asiakkaides kunnioittaminen.

      Sä oot töissä palvelija ja vanhus on asiakas, niin kuin me kaikki ollaan työssämme oman kohderyhmämme palvelijoita. Me tehdään työtä ja meidän työpaikat on olemassa niitä asiakkaita varten, eikä me olla millään alalla mitään kunkkuja, joilta saa anella hymyä, jos asiakas on liian heikko valittaakseen ja vaatiakseen.

      • entinen hoitaja

        Onneksi aika muuttuu sillä omaiset ei saa vanhuksiansa hoitokotiin niin vain. intervallihoitoon voi juuri ja juuri saada.
        vanukset on pienkodeissa ilkeitä, puhuvat asukkaista, työntekijösitsä koko ajan vain huonoa.
        itse sairastuin ja olen laittanut käteni kyynärpäitä myöten toivon etteei mitään


      • piika/palvelija

        eikä piika vaan osa vanhustyötä tuottavaa palveluorganisaatiota. Hoitajan toimenkuvaan kuuluu asiallinen ja ammatillinen käytös, ystävällisyys ja empäatia vanhuksia kohtaan.


      • kertoi juuri

        toimivansa, ystävällisesti ja kuunnellen. Ystäviä hoitajat eivät kuitenkaan hoidettavilleen ole eikä näin kuulukaan olla.


    • Rane-R

      Olen henkilökohtaisesti huomannut että kirjoituksessasi mainitsemasi seikat pitävät liian hyvin paikkansa. Omaisena ja omaisensa edunvalvojana kiinnitin usein huomioni seikkaan miten laitoksissa tai hoivayksiköissä vierailevat vanhusten omaiset 'pesivät kokonaan kätensä' omien vanhustensa fyysisistä ja henkisistä tarpeistaan . Omaisilla oli selvästi havaittavissa välinpitämättömyyttä vanhuksiaan kohtaan . Monesti omaisten vierailun tarkoitus oli vain motkottaa hoitohenkilökunnan pätemättömyydestä , tietämättä mitään todellisuudesta. Oli helppoa käydä 'kääntymässä' ja haukkua koko henkilökunta ja häipyä äkkiä pois. Näinollen se 'todellisuus' jäi vierailijoilta yhden silmäyksen varaan . Monesti palavereissa henkilökunnan ja omaisten kanssa tähdensin yhteistyön merkitystä ja myös omaisten velvollisuutta osallistua vanhustensa hyvinvoinnin turvaamiseen. Ikäväkseni totesin että monen vanhuksen läheisimmäksi ihmiseksi, ystäväksi ja turvaksi oli jätetty yksin omahoitaja.Omaiset olivat rumasti sanottuna heitteillejättäneet vanhuksensa yksin laitokseen tai hoivakotiin . Jättäneet näin omankin velvollisuutensa ja osuutensa vanhuksiensa tarpeista hoitohenkilökunnalle. Välittämättä siitä että hoitajalla piti silti olla aikaa hoitaa työnsä ja tehtävänsä myös muiden vanhusten osalta. On toki vanhuksia joilla ei ole lainkaan 'kynnellekykeneviä' omaisia , mutta kertomissani havainnoissa vanhusten 'heitteillejätöstä' pitäisi haukkua omaisia eikä työtään tekevää hoitohenkilökuntaa. Joskus hoitajat tulevat niin läheisiksi hoidettaviensa kanssa, että itku ei ole heillä kaukana kun huomaavat voimattomuutensa yhteiskunnan rattaissa ja välinpitämättömienkin omaisten puristuksessa ter. R.R.

      • Alaa seuraava

        Ei se hoitajien jaksaminen todellakaan ole mikään selvä juttu rankassa työssä. Työ on niin raskasta ja palkka kehno. Jo alalle opiskelevat tietävät että edessä ei ole mikään ruusuinen tarha... Tässä yksi blogikirjoitus, jossa on pohdittu tuota viime päivien kriisiä ja vähän ratkaisun tynkääkin omalta pieneltä osalta esitetään...

        http://kohonen.blogspot.com/2009/09/vanhustenhoito-kriisissa-missa-vika.html


    • tsemppiä työhön

      Sullahan on huono omatunto , kun ajattelet että sua jotenkin syyllistetty. Kukaan ei tällä palstalla ole näin tehnyt. Jotenkin vaan osu sun omaan nilkkaan, kun noin ajattelet.

    • lähihoitaja 49

      TÄÄLTÄ VASTAA NYT HOITAJA VIESTIIN, JONKA NÄIN, JA IHMETTELIN. yleensä me viemme asiakkaat vessaan joka päivä, aina kun on tarvetta, vaihdamme vaipat, pidämme huolen, että kenenkään ei tarvitse huutaa tuskissaan, tuollainen kuvaus tuntuu provokatiiviselta aikana jolloin muutenkin hoitajat on nostettu luupin alle, ja jolloin puhutaan kauhukertomuksia hoitajien laiminlyönneistä Meitä on myös niitä, jotka hoidamme asiakkaat sydämellämme, hoidamme niinkuin itse toivoisimme tulevamme hoidetuksi. On täysin tuulesta temmattua että antaisimme ihmisten huutaa hoitajaa yökaudet. Joskus on sekavia asiakkaita joiden elämä on elämistä muistoissa ja harhoissa. Heillä on sairaus jonka vuoksi heidän huutelunsa voi olla mitä vain. Jokainen meistä on vannonut hoitajanvalan. Pidämme huolen että myös noudatamme sitä, että jokainen saa tarvitsemansa hoidon oikealla ajalla hoidamme muistaen inhimillisyyden, annamme rakkautta ja välittämistä usein oman itsemme unohtaen. Kyllä on olemassa vielä inhimillisiä hoitajia ja rakastamme vilpittömästi heitä, joiden hoitamiseen olemme sitoutuneet sisulla ja sydämellä. Työmme on muutenkin raskasta ja huonosti palkattua.. ja tulee haukkuja mennen tullen epäluuloisilta ihmisiltä. joilla on vain stereotypia hoitjista päässään...

    • hyvä, että olet löytänyt tasapainon raskaan työsi kanssa. jatka saman malliin....minä olen vain vapaaehtoinen, en jaksaisi sinun työtäsi

    • tehkää työnne!

      .........eikö teille kanoille riitä se työpaikkakiusaaminen ja muitten ulossavustaminen että pitää vielä vapaa-ajalla? täällä netissä hillua ja soittaa sitä leipäluukkua. Hirveinpiä työpaikkakiusauspaikkoja ku haisevat ämmät siellä nahistelee ....voi teitä raukkoja!!!

    • pihlajan marjukka

      Kyllähän se näkyy naamasta kun menee osastolle että ei ole sitä me henkeä.Vai onko se sittenkin näin että vieraat ovat niitä jotka käyvät pilaamassa sen erittäin hyvän hoivatyöhengen. Niin onko teillä vapaaehtoisilla ja muulla hoitohenkilökunnalla yhteis henkeä joka loistaa potilaisiin asti? Ehkä sitä ei tarvitakkaan meneehänse vanhalla rutiinilla niinkuin ennenkin.Edellinen tuossa kehotti tekemään työnne miksiköhän.?

    • jk

      vai iin

    • 11111+1

      Täällä kirjoitetaan tavalla joka antaa ymmärtää että kouluttautuminen tekee ihmisestä automaattisesti hyvän hoitajan. Asia ei varmasti ole niin.
      Myös kouluttamaton ihminen oppii, voi tehdä työtään paremmin pitkän kokemuksen ja suuren sydämem kanssa.
      En väheksy koulutusta, olen vain nähnyt hyviä hoitajia kouluttamattomisskin.
      Mitään sellaista ei tietenkään voi tehdä mitä ei hallitse, on toimenpiteitä jotka vaativat koulutusta ja hyvää käytännön kokemusta.

      • Babyborn

        Samoin lääkehoidon totetuttamiseen tarvitaan tietääkseni jokin alan tutkinto, ennen kuin sinulla on oikeus siihen. Kouluttamaton ei voi jakaa lääkkeitä.Ei edes antaa dosetista.


    • Sisua hoitajille

      Eivät hoitajat ole vastuussa kuin hoitamisesta. Kunnanvaltuuston jäsenet ovat vastuussa vanhusten palveluiden aliresurssoinnista! Suunnatkaa osoittava sormi sinne, missä esim palvelutalojen hoitajamääristä päätetään.

    • Olen jakanut lääkkeet dosettiin ja antanut toistakymmentä vuotta.
      Mutta vain yhdelle ihmiselle, olen omaishoitaja.
      Siinä pitää myös muistaa viedä reseptit ajoissa uusittavaksi kun saattaa mennä parikin viikkoa ennenkuin ne saa.
      Lisäksi joutuu tarkkailemaan kuinka jokin uusi lääke vaikuttaa. Potilaan tilan huonontuessa lääkitystäkin pitää vähentää ja muuttaa.
      Eräänä aamuna panin toiseen kuppiin omat ja toiseen miehen lääkkeet, otin vahingossa miehen lääkkeet, oli Marevania ja Cordaronea ym..
      Jäin henkiin. Huomaisn ajoissa joten en antanut omia lääkkeitäni miehelle.

    • Hei kaikki te

      Jotka olette sitä mieltä, että hoitajat ovat vain ylipainoisia baarikärpäsiä...Eivätkö hekin ole ennenkaikkea ihmisiä? Vai elääkö vieläkin joillakin isoäidin aikainen mielikuva "sisar- hento-valkoisesta", joka hymy huulillaan laskee viileän kätensä kuumeiselle otsalle? Eli myöskään vapaa-ajalla ei saa hetkeksikään unohtaa tuota mielikuvaa?

      • E. Braun

        En edes jaksanut lukea viestiketjua loppuun, mutta kyllä taas on erikoista porukkaa täällä... Hoitajan pitäisi olla hoikka, kaunis kasvissyöjä, eikä tietenkään käyttää päihteitä tai polttaa tupakkaa. Töiden jälkeen sitten kuuluisi mennä vuokrayksiöön lukemaan raamattua ja sen lisäksi suunnitella seuraavan päivän viriketuokiot vanhuksille.

        Hoitajan vikaa on potilaiden sairaudet ja lisäksi myös omaisten ongelmat johtuvat aina viime kädessä hoitajasta. Vaikka hoitaja elää moitteentonta elämää, hänen lempiharrastukseensa kuuluu vanhusten piinaaminen mm. jättämällä heidät makaamaan ulosteet allaan ja jättämällä syöttämättä ne, ketkä eivät siihen itse kykene. Koskemattomien tarjottimien lojuessa vanhusten edessä, hoitaja herkuttelee leivoksilla keittiössä työtovereittensa kanssa ja puhuu pahaa potilaista ja heidän omaisistaan.

        Moni hoitaja onkin vaihtanut raamatun lukemisen "bubissa" istumiseen tavoitteenaan saavuttaa 2 promillen humala. Kasvisateriat ovat vaihtuneet hampurilaisiin ja iltajumpan sijaan hoitaja juo pullon punaviiniä ja polttaa topan norttia. Tämä siksi, että millään et pysty miellyttämään vanhusten omaisia, et edes tekohymy naamallasi ja normmalilla kohteliaalla käyttäytymisellä. Sillä mikään ei riitä... Vika ei koskaan ole systeemin tai liian vähäisen hoitajamäärän, vika on aina HOITAJAN:)


    • jk

      niinkö

    • Arvostetaan itseämme

      No onhan meissä hoitureissa kaunottariakin. Bonuksena joka päivä koko pitkän uran ajan on saanut kuulla olevansa ihana , kaunis. Potilaat muistavat asiasta mainita, miepuoliset kollegat tarjoutuvat avuksi ja hauskuttavat jutuillaan. Kyllähän myönteisyys ja ystävällisyys ihmistä kaunistaa ja hoidettavat sen huomaavat ja siitä tykkäävät. Ja jo 25 vuotta tätä ... Kyllähän tässä jaksaa vielä hymyillä hikikarpalotkin otsalla. Opintoja ja tutkintoja on tullut suoritettua omaan työhön liittyen useampiakin . Työni on ollut minulla aina mieleistä ja koko ajan voi kehittää itseään niin työssä kuin harrastuksissaan. Kahvakuulaa, pilatesta, pyöräilyä, juoksua, kielten opiskelua, taideharrastuksia, kirjallisuutta...mitä kaikkea sitä on ehtinytkään viimeisenkin vuoden sisällä.
      Ja pari reissua näillä niin pitkillä lomilla maailman eri kolkkiin perheen kanssa Tsemppiä kaikille ihanille hoitajille. Olemme kaikki kauniita kun vain annamme lämmön hehkua ja olemme ylpeitä osaamisestamme. Ja jos tarvitsemme lepoa, myönnämme sen ja suomme sen itsellemme. Sairaslomallakin voi voimiaan kerätä :) Muistetaan elää rikasta elämää rakkaat hoitajakollegat vaikka työ onkin vaativaa. Itse olen myös käynyt yhdessä työkavereiden kanssa ulkomaan matkoilla lomilla ja olemme saaneet jakaa iloja ja suruja myös vapaa ajalla kaikenlaisissa illan istujaisissa viinin ja hyvän ruuan kera.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2325
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1950
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      174
      1750
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1745
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe