Miksi me ollaan tympeitä?

marja-liisa41

Kerronpa pienen jutun. Kävin kaupassa, ja toin juuri ostoskärryjä paikoilleen, niin siinä oli vanhempi, ( lue minun ikäinen) naishenkilö etsimässä rahaa laukustaan ostoskärryyn. Niin minä sanoin hänelle, että voin lahjoittaa tästä tälläisen valmiiksi maksetun, ja on vielä hyvätapainenkin. Nainen tempaisi minulta kärryn sanaakaan sanomatta, ja jos katse voisi tappaa, niin olisin jo kuollut!

22

1046

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahaa olla

Eilen kaupassa saavuimme eri suunnalta kassajonoon yhden ikäiseni miehen kanssa (mies minäkin). Sanoin että tulimme samanaikaisesti, mene sinä edellä. Mitään sanomatta vihaisesti minua mulkoili ja asettui taakseni jonoon.

• miksi nuorisoa

parjataan, kun meidän ikäluokka on käytökseltään kuin uhmaikäiset. Olin Anttilan kassajonossa ruuhka-aikaan(miksi meidän, eläkeläisten pitää olla siellä ruuhka-aikana?), perässäni puhkui minua vanhempi tantta, ähkyi ja puhkui ja yritti päästä jonossa muiden ohi valittamalla yhtä sun toista. Minä en lämmennyt eikä muutkaan, oli se sellaista päällekäypää esitystä.

• ikäryhmissä
        miksi nuorisoa kirjoitti:

parjataan, kun meidän ikäluokka on käytökseltään kuin uhmaikäiset. Olin Anttilan kassajonossa ruuhka-aikaan(miksi meidän, eläkeläisten pitää olla siellä ruuhka-aikana?), perässäni puhkui minua vanhempi tantta, ähkyi ja puhkui ja yritti päästä jonossa muiden ohi valittamalla yhtä sun toista. Minä en lämmennyt eikä muutkaan, oli se sellaista päällekäypää esitystä.

on huonosti sekä hyvin käyttäytyviä. Ei voi yleistää. Hymyilevä iloinen ihminen kirkastaa liikkuessaan muidenkin ihmisten päivää. Kumpa meitä vaan olisi enemmän. Huonosti käyttäytyvä tympeä ihminen taas pistää ajattelemaan, ärsyyntyikö hän jostakin ulkoisessa olemuksessani vai sattuiko hänelle vain paha päivä ja jouduin sijaiskärsijäksi. Elämää tämä vain on, ei pidä välittää niin on helpompaa

• *Nestori

laittaa monta kertaa et mistä on kysymys kun ei osata edes kiitosta sanoa. Huomannut et kaupunkipaikoissa useimmiten ihmset on töykeempiä kuin pienellä paikkakunnalla ja harvoinhan siellä kassalla onkaan jonoa. Joskus kun parkkilipussa on ollut reilusti aikaa kun olen lähdössä niin antanut vasta tulleelle lipun mut harvoin kiitosta tulee vaikka lippu kelpaakin. Mihin on ystävällisyys kadonnut :)

• Hymy kiertämään

Vaan todistettavasti ainakin puolet tämän ketjun kommenteista on todistanut - aloittaja mukaanlukien - toimineensa aktiivisen positiivisesti eri tilanteissa. Varmasti ystävällisyys on vaikuttanut myös esitetyissä tilanteissa niiden kohteeseen, joka ei vaan ole kyllin nopeasti osannut, jaksanut tai tahtonut itse reagoida siihen positiivisesti. Yritetään ainakin lohduttautua sellaisella ajatuksella, ja yritetään jatkaa ystävällisen hymyn kierrättämistä. Luultavasti me olemme kasvava joukko.

• Tahtoo joskus ihan naurattaakin!

• ellei kissa itse... Olen monta kertaa kassajonossa, kun perässäni on joku kouluikäinen limssapullonsa tai karkkipussinsa kanssa, päästänyt hänet edelle. Olen arvannut ne ajatukset, mitkä kohdistuisivat minuun, kun alkaisin latoa kärryistäni tavarakasaa kassalle. Kiitoksia ei kannata odottaa, hyvin harvoin saa edes sen hymyn. Saa itselle ainakin hyvän mielen.

• minulla vain tuuria?
        Tellastiina kirjoitti:

ellei kissa itse... Olen monta kertaa kassajonossa, kun perässäni on joku kouluikäinen limssapullonsa tai karkkipussinsa kanssa, päästänyt hänet edelle. Olen arvannut ne ajatukset, mitkä kohdistuisivat minuun, kun alkaisin latoa kärryistäni tavarakasaa kassalle. Kiitoksia ei kannata odottaa, hyvin harvoin saa edes sen hymyn. Saa itselle ainakin hyvän mielen.

En ihan heti muista, ettei olisi ystävällistä kassajonoissakin. On jopa kahville pyydetty, siinä seistessä ;D Yleensähän hymy poikii hymyn. Käyn kylläkin aamulla aikaisin kaupassa, ja mielestäni ainoat kiireelliset ovat kahvitauollaan olevat, usein raksamiehiä. Sanon mene vaan ensin, ja kaikki ovat kylläkin kiittäneet. Vältän lounastauolla ja neljän jälkeen asiointia, aikaahan eläkeläisellä on käydä silloin kun ei suuremmin ole ruuhkaa. Toinen aika 13-15 on väljää, saa myös palvelua silloin. On autettu tavaroiden kanssa, ja tosiaan, kupposellakin käyty. Samoin asuinalueellani ovat kassahenkilöt ystävällisiä, aina saa huomenet, ja hyvät päivän jatkot toivotukset. Huomioin myös itse, jos kassa on vaihtanut kampausta, tai muutoin on jotain poikkeavaa. Minusta on ilo käydä kaupassa.

• aurinkoa
        minulla vain tuuria? kirjoitti:

En ihan heti muista, ettei olisi ystävällistä kassajonoissakin. On jopa kahville pyydetty, siinä seistessä ;D Yleensähän hymy poikii hymyn. Käyn kylläkin aamulla aikaisin kaupassa, ja mielestäni ainoat kiireelliset ovat kahvitauollaan olevat, usein raksamiehiä. Sanon mene vaan ensin, ja kaikki ovat kylläkin kiittäneet. Vältän lounastauolla ja neljän jälkeen asiointia, aikaahan eläkeläisellä on käydä silloin kun ei suuremmin ole ruuhkaa. Toinen aika 13-15 on väljää, saa myös palvelua silloin. On autettu tavaroiden kanssa, ja tosiaan, kupposellakin käyty. Samoin asuinalueellani ovat kassahenkilöt ystävällisiä, aina saa huomenet, ja hyvät päivän jatkot toivotukset. Huomioin myös itse, jos kassa on vaihtanut kampausta, tai muutoin on jotain poikkeavaa. Minusta on ilo käydä kaupassa.

Hei ! No niin Nestori oli eksynyt naisten ruuhkaan, minäkin kävin, mutta ei yksityisten ihmisten yksityis asiat oikein kiinnosta, vaimo kyllä kertoo onko naapuri kotona ja mitä kassa jonossa on tapahtunut. Tietenkin yksityisten ihmisten hyvinvointi ja ne asiat joilla hyvinvointia pidetään pystyssä kiinnostaa. Nestorikin tietää sen ja Nestori on ihan tietävä 60 ikäinen.

• isoäiti*

Minua harmittaa, kun jälkeläiseni valittavat suomalaisten tympeydestä ja huonoista tavoista äitinsä syntymämaassa käydessään. Anteeksi korvataan sanalla oho, kiitosta kuulee harvoin ja silmiin ei katsota puhuteltaessa - ovat näitä yleisiä ihmettelyn aiheita. Niin ja se suomalainen puhumattomuus ja jurous.

• maassa maan tavalla :/

Suomalainen on sellainen, joka vastaa kun ei kysytä, kysyy kun ei vastata, ei vastaa kun kysytään, sellainen, joka eksyy tieltä, huutaa rannalla ja vastarannalla huutaa toinen samanlainen: metsä raikuu, kaikuu, hongat humajavat. Tuolta tulee suomalainen ja ähkyy, on tässä ja ähkyy, tuonne menee ja ähkyy, on kuin löylyssä ja ähkyy kun toinen heittää kiukaalle vettä. Sellaisella suomalaisella on aina kaveri, koskaan se ei ole yksin, ja se kaveri on suomalainen. Eikä suomalaista erota suomalaisesta mikään, ei mikään paitsi kuolema ja poliisi.

• noin runoili
        maassa maan tavalla :/ kirjoitti:

Suomalainen on sellainen, joka vastaa kun ei kysytä, kysyy kun ei vastata, ei vastaa kun kysytään, sellainen, joka eksyy tieltä, huutaa rannalla ja vastarannalla huutaa toinen samanlainen: metsä raikuu, kaikuu, hongat humajavat. Tuolta tulee suomalainen ja ähkyy, on tässä ja ähkyy, tuonne menee ja ähkyy, on kuin löylyssä ja ähkyy kun toinen heittää kiukaalle vettä. Sellaisella suomalaisella on aina kaveri, koskaan se ei ole yksin, ja se kaveri on suomalainen. Eikä suomalaista erota suomalaisesta mikään, ei mikään paitsi kuolema ja poliisi.

Jorma Etto.

• toinen on näin

Minunkin lapseni asuvat ulkomailla ja olen itsekkin käynyt usein. Jo 19-vuotiaana itse työskentelin Englannissa, jossa oli näitä kohteliaisuus lauseita liiankin, verrattuna suomalaisiin. Toinen yllätys oli Floridassa 70-luvulla. Kaupoissa AINA toivotettiin hyvää päivänjatkoa ja muutenkin puheet olivat tuota cliseetä "smolookkia", mutta arki heilläkin oli aivan toista. Koska itsekkin olen isoäiti ja kuulen samanlaista viestiä lapsiltani, niin ainakin joskus tulkitsen tuon heidän oman asenteen syyksi tällaiseen kohteluun. Kun sieltä vierailta mailta tullaan "ylpeys tukassa" ja jo valmiiksi vähätellään kotimaan palveluita, niin kyllä siihen pätee aina se sama lausunto. Niin metsä vastaa, kuin siihen huudetaan. Mennäämpä itse "elvistelemään" vaikka mihin muuhun maahan, niin eipä siellä kiitokset lennä. Itse en ole edes yrittänyt, mutta niin monta kanssamatkustajaa olen todellakin kohdannut, että kyllä heitä voi enemmän hävetä. Ja kuka suomessa haluaa hyvää ja ystävällistä palvelua, niin kannattaa matkustaa itäsuomeen ja välttää ainakin Turun seutuja. Hän, joka pettyy Lappeenrannan, Mikkelin ja Kuopion toreilla, voi kyllä rehellisesti mennä itseään katsomaan peilistä ja kysellä, missä on vika, kun minua kohdellaan huonosti. Aina löytyy vika peiliin katsojasta.

• isoäiti*
        toinen on näin kirjoitti:

Minunkin lapseni asuvat ulkomailla ja olen itsekkin käynyt usein. Jo 19-vuotiaana itse työskentelin Englannissa, jossa oli näitä kohteliaisuus lauseita liiankin, verrattuna suomalaisiin. Toinen yllätys oli Floridassa 70-luvulla. Kaupoissa AINA toivotettiin hyvää päivänjatkoa ja muutenkin puheet olivat tuota cliseetä "smolookkia", mutta arki heilläkin oli aivan toista. Koska itsekkin olen isoäiti ja kuulen samanlaista viestiä lapsiltani, niin ainakin joskus tulkitsen tuon heidän oman asenteen syyksi tällaiseen kohteluun. Kun sieltä vierailta mailta tullaan "ylpeys tukassa" ja jo valmiiksi vähätellään kotimaan palveluita, niin kyllä siihen pätee aina se sama lausunto. Niin metsä vastaa, kuin siihen huudetaan. Mennäämpä itse "elvistelemään" vaikka mihin muuhun maahan, niin eipä siellä kiitokset lennä. Itse en ole edes yrittänyt, mutta niin monta kanssamatkustajaa olen todellakin kohdannut, että kyllä heitä voi enemmän hävetä. Ja kuka suomessa haluaa hyvää ja ystävällistä palvelua, niin kannattaa matkustaa itäsuomeen ja välttää ainakin Turun seutuja. Hän, joka pettyy Lappeenrannan, Mikkelin ja Kuopion toreilla, voi kyllä rehellisesti mennä itseään katsomaan peilistä ja kysellä, missä on vika, kun minua kohdellaan huonosti. Aina löytyy vika peiliin katsojasta.

Katson peiliin ja totean, että minun on vaikea uskoa perheeni matkustavan Suomeen "elvistelemään", mutta olen varmasti väärässä. Sitä en tiedä jos ulkomaalaisen "ylpeys tukassa" sattuu suomalaisen silmään, ja siksi vierasmaalaisia, suomen kieltä puhumattomia, värivammaisia ja muuten kantaväestöstä poikkeavia ihmisiä kohdellaan tympeästi. Täytyy muistaa olla yleistämättä ja ovatpa ystävälliset suomalaiset jopa varoittaneet Suomen erilaisista vaaroista kirjavaa perhettäni. Joskus tuo tympeäsana on aivan liian lievä ilmaisu, koska kyse on ilmiselvästä rasismista, mikä ehkä vielä suvaitaan Suomessa yleisesti. Erilaisia kehotushuutoja saattaa vieras saada. Saattaahan olla, että asenteet tässäkin asiassa muuttuvat ajan myötä ja kulttuurierot eivät enää särähdä yhtä pahasti. En oikein ymmärtänyt keitä kanssamatkustajia häpeät, meitä vierasmaalaisiako? Pahoillani olen, jos näin on käynyt. Ennen muinoin Suomessa oli Matkailunedistämiskeskus MEK, mikä yritti antaa hyvän kuvan Suomesta ja saada matkailijoita tulemaan sinne. Hymy on lyhin yhteys ihmisten välillä. Terveisiä Suomeen!

• meillä lienee

paremmat ja pahemmat mielensä, ja päivänsä. Tosin, turhaan kai niistä muita syyttänee, ilmeilläänkään. Hienosti teit, kun aloitus on me-muodossa. Niin usein arvostellaan tosia ikään kuin ylhäältä päin.

• "Reetta"

Et oo tainnu olla samaa aikaa, itä-turistien kaa kassalle menos;)) Meneppäs siihe kauppaan,mihin ne on tulleet ostoksille. Siin nimittäin, naapuri sopu on koetuksel;))

• -västäräkki

Niin, kun olin vielä ravintola/hotellissa töissä opeimme näihin turisteihin, myös saksalaisiin. Olisi tarinaa vaikka pilvin pimein, miksei meillä saa tehdä niin...ja tyhmänä katsotaan, jopa loukkaantuneina, kun selvästä väärinkäytöstä oli kysymys. Heillehän oli itsestään selvää, et voi esim. aamiaisella, ottaa päivän eväät joukkoonsa, kaikki mikä irti repäisyllä lähti oli heidän omaansa jne... Pyyheliinat, kylpytakit vakio hävikkiä. Kun olimme yhtedyessä matkanjärjestäjiin, kertoivat et oli informoitu laistamme, tavoistamme,- ja kuulimme myös et useat oli naureskelleet, etteihän ne meille voi mitään!!! Joten minultakaan eivät myötätuntoa saa. Tänään iltapäivällä menin tuohon ´ saksankauppaan´, oli taas rouvat kulkureitin tukkona, ääneni ei todella ollut sirkutusta, kun tokaisin et latua! Mun on ihan pakko laittaa toi video pätkä sen verran mus on vieläkin sähköä :DDD http://www.youtube.com/watch?v=3IQkUHjLQg8&feature=related

• Silkkipusero
        -västäräkki kirjoitti:

Niin, kun olin vielä ravintola/hotellissa töissä opeimme näihin turisteihin, myös saksalaisiin. Olisi tarinaa vaikka pilvin pimein, miksei meillä saa tehdä niin...ja tyhmänä katsotaan, jopa loukkaantuneina, kun selvästä väärinkäytöstä oli kysymys. Heillehän oli itsestään selvää, et voi esim. aamiaisella, ottaa päivän eväät joukkoonsa, kaikki mikä irti repäisyllä lähti oli heidän omaansa jne... Pyyheliinat, kylpytakit vakio hävikkiä. Kun olimme yhtedyessä matkanjärjestäjiin, kertoivat et oli informoitu laistamme, tavoistamme,- ja kuulimme myös et useat oli naureskelleet, etteihän ne meille voi mitään!!! Joten minultakaan eivät myötätuntoa saa. Tänään iltapäivällä menin tuohon ´ saksankauppaan´, oli taas rouvat kulkureitin tukkona, ääneni ei todella ollut sirkutusta, kun tokaisin et latua! Mun on ihan pakko laittaa toi video pätkä sen verran mus on vieläkin sähköä :DDD http://www.youtube.com/watch?v=3IQkUHjLQg8&feature=related

Kassajonossa, missäs muualla, kassarouva näpytteli edessä olevan herran ostoksia, ja summan sanottuaan herra vilkaisi minuun ja sanoi; seuraava maksaa..vakavalla naamalla. Minä purskahdin nauramaan ääneen ja takana oleva nainen kiukustui ja karjaisi että joka paikkaan noita hulluja kerääntyy pareittain!! No, kyllä tämä herra maksoi ja nauroi kassalle että uskoitko sinä edes minua, kassalta ei riittänyt vastaukseen sanaakaan.

• Tympeyden kaalimaa

Enpäs tiedä, kaipa se monilla on sitä, etteivät osaa olla mistään ja mihinkään tyytyväisiä. Jotkut tuttavani tuntuvat vertailevan jatkuvasti omaa oloaan ja kohtaloaan juuri sellaisiin, joilla päällisin puolin menee hyvin talouden, tunteiden ja sosiaalisten suhteiden osalta. Kuitenkin ovat itse terveitä,normaalituloisia, asiat kunnossa, ei kremppaa, ei vaivaa. En jaksa aina kuunnella. Jos kerron, miten mukavaa elämä voikaan olla, he suhtautuvat siihen kuin loukkaukseen. Tämän viikonlopun aikana olen torstaista lähtien kuullut ( aina kun olen kotona )ikäiseni miehen mesuamista parvekkeella. Huutaa niin kovaa, että ääni kantaa meille muillekin asuntoihin saakka. Vaimo on hiiru, joka kai kykkii siellä jossakin vieressä. Kumma miten ukko tarkeneekin, kun parvekkeella on kohtuullisen kylmää, vaikka katettuja ovatkin. Ei tunnu olevan ukolla mikään hyvin. Me kaikki naapuritkin ollaan niin ärsyttäviä. Päällisin puolin hän ei ole sairas, mitä nyt tuntuu olevan humalassa usein, kulkee kuitenkin autolla. Aina, kun hänet näkee pihalla, hän kulkee suu vääränä ja katkeran näköisenä. Tätä ennen näin ukkelin marketissa, missä hän haukkui suureen ääneen vaimolleen sitä, että ihmiset jäävät lukemaan tuoteselosteita. On kuulemma niin ärsyttävää, kun seisoskelevat käytävillä. Ja mitä lukemista niissä on, samaa p--kaa kaikki. Miten ihmeessä vaimo kestää? Jos rakkautta on, kaiken se tosiaan kestää. Miten ainaista marisijaa jaksaa vuosikausia sietää? Onko se rakkautta vai enemmänkin masokismia? Minä nautin elämästä. Se ei vaadi suuria tuloja aikä aina terveyttäkään, asennekysymys se kyllä on mitä suurimmassa määrin. Kun muistelen vaikkapa viisikymmenlukua tai kuusikymmenlukua, me elämme siihen nähden nyt hyvin ylellisesti - kaikkein köyhimmätkin. Niin, tuo tympeys. Naapuri purkaa oman pahan olonsa muihin samassa talossa asuviin. Tuttavat tuttaviin. Eikö se ole tavallaan tapojen rappeutumisesta kertovaa sekin? Jos ennen elo oli aineellisesti köyhää, muistelen vanhempieni kuitenkin sanoneen, että julkisesti ei huonoa tuulta näytetä eli vieraiden aikana ei kiukutella. Itäsuomalaisittan sanottuna ei sopinut näyttää ismeniään vieraille. Aikuinen mummu tai ukko siis kiukuttelee nykyisin kuten lapsi. Siihen tepsii sama mikä lapsenkin vastavaan käytökseen - ei kannata kiinnittää huomiota.

• 1943

mahtuu meidänkin joukkoomme. Tällaisia tavallisia lienee kuitenkin valtaosa. Huomenna tapaan viimeisen kerran tänä keväänä eläkeläisryhmän, jonka keskuudessa on vain iloisia naamoja. Viikko alkaa aina mukavasti, kun saa tavata parikymmentä henkilöä, joilla iloinen ilme. Tulee neljän kuukauden tauko. Kyllä se tympeys täälläkin näkyy, minulle joku vastaa töykeästi, on taas aktivoitunut. En välitä, vaan nautin elämästä.

• kaikille tympeille

Ottakaa tänään peili,ja katsokaa siitä sitä yrmeää naamaanne, semmosena me kanssa ihmiset näämme teidät. No pistäkääpä nyt vähän hymyä, vaikka teko, ja katsokaa uudelleen siihen peiliin.No miltäs nyt näytti? Eikö ole yksinkertaista? Pitäkää nyt edes yhden päivän vähän myönteisyyttä yllä.

• "Reetta"
        kaikille tympeille kirjoitti:

Ottakaa tänään peili,ja katsokaa siitä sitä yrmeää naamaanne, semmosena me kanssa ihmiset näämme teidät. No pistäkääpä nyt vähän hymyä, vaikka teko, ja katsokaa uudelleen siihen peiliin.No miltäs nyt näytti? Eikö ole yksinkertaista? Pitäkää nyt edes yhden päivän vähän myönteisyyttä yllä.

Mut aika vaikee on sen jälkeen, ku olet täällä käynyt tutkailemas. Kyllä valahtaa suupielet;( No,, kaikesta huolimatta, meinaan tänään olla reippaammalla päällä ku eilen;)) Tukka taakse ja menoks.... Hyvää päivän jatkoo kaikille:)))

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      31
      3018
    2. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      148
      2203
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      12
      1677
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      388
      1230
    5. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      67
      1205
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      101
      1175
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      57
      1097
    8. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      76
      1073
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      61