Kiinnostaako luonto?

Pesäkamerat

Oletteko seuranneet nyt keväällä erilaisia lintujen pesiin sijoitettuja pesäkameroita? Itse olen pääsiäisestä asti hurahtanut niin niihin, että täytyy jakaa omaa innostusta muillekin. Saaristomeren infon sivulta voi seurata kalasääsken pesintäpuuhia, linnut ovat tulleet sinne juuri pääsiäisen tienoilla. Virolaisten kameroiden kautta pääsee ainakin neljälle pesälle. Osoitteesta www.eenet.ee/EENet/ voi seurata kurjen, merikotkan, kiljukotkan ja jonkin neljännen linnun pesintää. Kurki siellä oli illalla pesässään ja kotkalla on jo kaksi poikasta. Tuuli vaan oli parina iltana niin kova, että pelkäsin poikasten tipahtavan maahan. Tosi ihanaa katsottavaa. Mukavia keväisiä hetkiä kaikille.

17

1694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viime kesän

      kalasääsken pesintää. Ei näytä vielä olevan samassa pesässä asukkaita.


      • pesää viime
        Tellastiina kirjoitti:

        on elämää. Tässä linkki sinne. http://natureit.net/site/saaksikamera.php Hailuodon pesältä juuri vasta lumetkin sulivat, saa nähdä tuleeko sinne asukkaita.

        kesän katselin. Pesällä kävi aika pahoin, kotka verotti. Toivottavasti tämä kesä suo paremman rauhan mahdollisille asujille!


      • ekaa kertaa,
        pesää viime kirjoitti:

        kesän katselin. Pesällä kävi aika pahoin, kotka verotti. Toivottavasti tämä kesä suo paremman rauhan mahdollisille asujille!

        lie nyt taas sama asunnonkorjailija pesällä. http://kotinetti.suomi.net/saaksi/index.php


    • 1943

      mutta olen kiinnostunut kasveista, en eläimistä. Nytkin seurailen vuokkojen ja näsiän kukkimista metsässä. Ensin tulevat sini-, sitten valko- ja viimeksi keltavuokot. Viime kesänä näin oudon kasvin hakkuuaukolla. Siitä tuli puhe hiljattain paikkakunnalle muuttaneen biologin kanssa ja hän pystyi heti kuvauksen kuultuaan sanomaan kasvin nimen, se oli kartioakankaali.

      • Pesäkamerat

        Itseänikin ovat tähän asti kasvit kiinnostaneet enemmän kuin eläimet. Mielenkiintoisen näköinen tuo löytämäsi kasvi. Tänään lenkkipolkuni etelärinne oli sinisenään sinivuokoista. Lapsuuden kotini sijaitsi varsinaisen vuokkometsän liepeillä, oli meille lapsille nimeltäänkin "sinivuokkometsä". Myöhemmin siellä runsastui keltavuokko niin, että keväisin oli iso aukea täynnä niitä, mutta sittenpä tuli kaukolämpöputken kaivanta ja saa nähdä selvisikö yksikään hengissä. Yli 50-vuotias kasvistonikin on vielä kulkenut kaikki muutot mukanani. Eläimet jäivät, linnut varsinkin lapsuudessa aika vieraiksi, joten olen hämmästynyt itsekin sitä millä innolla nyt seurailen näitä pesintäpuuhia.


      • 1943
        Pesäkamerat kirjoitti:

        Itseänikin ovat tähän asti kasvit kiinnostaneet enemmän kuin eläimet. Mielenkiintoisen näköinen tuo löytämäsi kasvi. Tänään lenkkipolkuni etelärinne oli sinisenään sinivuokoista. Lapsuuden kotini sijaitsi varsinaisen vuokkometsän liepeillä, oli meille lapsille nimeltäänkin "sinivuokkometsä". Myöhemmin siellä runsastui keltavuokko niin, että keväisin oli iso aukea täynnä niitä, mutta sittenpä tuli kaukolämpöputken kaivanta ja saa nähdä selvisikö yksikään hengissä. Yli 50-vuotias kasvistonikin on vielä kulkenut kaikki muutot mukanani. Eläimet jäivät, linnut varsinkin lapsuudessa aika vieraiksi, joten olen hämmästynyt itsekin sitä millä innolla nyt seurailen näitä pesintäpuuhia.

        on kohta paikoitellen sinisenä sinivuokoista. Keltavuokkoja on vähemmän. Myimme osan metsästä luonnonsuojelualueeksi ja siellä ei ole huolehdittu harventamisesta. Vuokot tarvitsevat valoa. Entisen asuinpaikkani vieressä oli ihana metsikkö, joka keväisin loisti keltavalkoisena vuokoista. Nyt on kuusettunut ja vuokot miltei hävinneet.


      • 1943 kirjoitti:

        on kohta paikoitellen sinisenä sinivuokoista. Keltavuokkoja on vähemmän. Myimme osan metsästä luonnonsuojelualueeksi ja siellä ei ole huolehdittu harventamisesta. Vuokot tarvitsevat valoa. Entisen asuinpaikkani vieressä oli ihana metsikkö, joka keväisin loisti keltavalkoisena vuokoista. Nyt on kuusettunut ja vuokot miltei hävinneet.

        Hoidetaanko niitä luonnonsuojelualueita? Eikö niiden anneta olla pahuutensa hallussa. Täällä kun ovat erään järven ranta-alueet lunastettu luonnonsuojelualueeksi, niin siellä ovat ihan ryteikkönä. Mitä puita kaatuu, siellä ne saavat olla, ei niihin saa kukaan kajota. Siis ihan hirveää ryteikköä, mikä tuntuu kummalliselta näin tavallisen ihmisen näkövinkkelistä.


      • 1943
        Tellastiina kirjoitti:

        Hoidetaanko niitä luonnonsuojelualueita? Eikö niiden anneta olla pahuutensa hallussa. Täällä kun ovat erään järven ranta-alueet lunastettu luonnonsuojelualueeksi, niin siellä ovat ihan ryteikkönä. Mitä puita kaatuu, siellä ne saavat olla, ei niihin saa kukaan kajota. Siis ihan hirveää ryteikköä, mikä tuntuu kummalliselta näin tavallisen ihmisen näkövinkkelistä.

        pitänee ottaa yhteyttä jonnekin. Tuntuu siltä, että vain lahopuissa elävät ötökät ovat tärkeitä. Kyseinen alue on suojeltu lehtona ja siellä on kasvanut tyypillisiä lehtokasveja. Onneksi mieheni harvensi metsää noin kymmenen vuotta ennen myyntiä ja meidän puolemme on harvempi kuin naapurin, joka on kuusivaltaista ryteikköä. Komeita kuusia kasvaa melko harvassa, joten valoa riittää vuokoillekin- toistaiseksi.


    • Kiinnostaa, kiitos tiedosta. Olisi kiva saada lisääkin uusia kameralinkkejä. Muutamia vuosia sitten seurasin valkopäämerikotkan pesäpuuhia Kanadassa, mutta haudonta ei johtanutkaan toivottuun tulokseen. Keskustelupalstalla kerrottiin, että lintupariskunta oli epäonnistunut jo muutamina edellisvuosinakin jälkeläisten tuottamisessa. Osa oman listani parhaista pesä- tai pönttökameroista näyttää kadonneen. Tässä muutamia linkkejä, jotka vielä toimivat: http://natureit.net/site/saaksikamera.php http://www.nikulainen.net/pontto/ http://www.yle.fi/radiosavo/Images/Destination.htm http://www.wdfw.wa.gov/wildwatch/eaglecam/video_lw2.html Kevään luontohavainnoista kertovat mm.: http://www.hatikka.fi/ http://www.ikkunasuomenluontoon.fi/ http://www.okulaari.net/index.html Pesintäkartoituksesta Suomessa: http://www.lintuatlas.fi/result.php Ja linkkejä maailman webbikameroihin: http://www.pcuf.fi/~mtiainen/camlinks.html

    • AVKT

      hyvä harrastus !

    • Leinikki

      Voit katsella ja kunnella luontoa suraan Virosta.Osoite:www.eenet.ee Klikkaa kurepesa,olet haikaran pesällä ja kotkakamera suoraan kotkanpesällä.Kannattaa vilkaista.

    • Turun saaristosta

      Saaksikamera osoite, jos haluatte kurkistaa. terv. luontoystävä

      • sieltä hakea - Optimisti-Orvokin viestissä se on tässä ketjussa ensimmäisenä, että kiitos vaan!


    • Pesäkamerat

      Tässä keskustelun kuluessa mielestäni parhaaksi on ainakin toistaiseksi osoittautunut seuraava osoite http://www.luotio.fi/osprey/ Sitä täydennetään jatkuvasti käyttäjävihjeiden perusteella. Tällä hetkellä siinä on koottuna yhteen Suomen sääksikamerat, Viron neljä kameraa, Hollannin kamerat ja yksittäiset kamerat Saksasta, Latviasta ja Portugalista. Hollannin hienoista kameroista voi seurata myös taannehtivasti sitä miten pesän rakennus on edennyt alusta lähtien. Tosi hyvä kokoomasivusto.

      • O - Orvokki

        hienoja sivuja. Pitää alkaa tirkistelemään pesäpuuhia heti kun jää aikaa. Lämpimät kiitokset linkistä. Toivotan meille kaikille upeita luontoelämyksiä sekä tietokoneen ääressä että luonnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe