lajivalinta

ei voi satuttaa

oolrait, nyt apuva kaivattais

oon opiskelemassa duuniin, jossa joudun mahdollisesti käyttämään "voimakeinoja" toisia ihmisiä vastaan

kyseisten ihmisten vahingoittaminen on kuitenkin pääosin kielletty, esim. lyöminen kehon aroille alueille, tai vaikkapa kuristaminen voi olla uran loppu jos rosikseen mennään

vastustaja pitäisi siis saada taltutettua ilman että kummallekaan sattuu pahasti

lajin/treenimenetelmien pitäisi olla sellaista että uskallan luottaa sen toimivuuteen käsikähmätilanteessa jossa vastustaja ei välitä noista säännöistä

aikido ei kiinnosta
eikä lajit joissa kestää kauhean kauan ennenkuin nämä valmiudet ilmaantuvat (esim. taichi tms)

eli näillä eväillä pitäisi keksiä laji jota treenaamalla nämä valmiudet kasvaisivat mahdollisimman hyvin

omassa päässäni ovat pyörineet vaihtoehdot systema ja bjj

mitä tämän palstan ihmisillä olisi kommentoitavaa tähän pohdiskeluuni ja mitä lajia suosittelisitte

perusteluita kiitos, edes vähän

35

3736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miklu

      Juttujen mukaan Systema on brutaalia väkivaltaa. Sama pätee taijjiin kun sitä sovelletaan. Ja aikidoonkin.
      Jujutsu, judo, aikido yms. jutut tarjoavat "vääntö" tyyppistä voimankäyttöä. Teknisesti ne kyllä tarjoavat edellytykset toimia kysymyksessä asetettujen parametrien puitteissa mutta nopeasti et mitään saa ja pidemmälläkin aikavälillä saatu oppi riippuu seurasta.

      Eikö työpaikkasi tarjoa kurssia tahi muuta koulutusta asian tiimoilta? Esim. eräs henkilö kertoi että heidän työpaikalla, jossa on potilaita mielenterveydellisistä syistä, järjestettiin aikidoon pohjautuvaa koulutusta. Luonnollisesti "asiakkaita" ei voinut vetää turpaan tahi lyyvä puukolla.

      Totuus on, että tuskin yksikään 'laji' tarjoaa sellaisenaan juuri sitä mitä haet mutta jokainen antaa jonkinlaisia valmiuksia toimia.

      • alkupkysyjä

        kyllähän poliisit, poket, vaksit, stevarit sun muut jotain lajeja harrastaa vai onko kaikki vain jonkin työnantajan kurssin varassa? olen kuullut että jotkut työnantajat järjestävät joitain kahden päivän "voimankäyttökursseja" mutta esim. tutuilta portsareilta olen kuullut että ne ovat täysin naurettavia.

        ja tuosta systemasta minä olen kuullut juuri päinvastaista? miten niin "brutaalia väkivaltaa"? olen nähnyt pari opetusvideota ja kuullut juttuja niin ihmisiltä kuin netistäkin että se on hyvin aikidomainen pehmeydeltään ja useinkaan vastustajaa ei tarvitse vahingoittaa ollenkaan?


      • paave
        alkupkysyjä kirjoitti:

        kyllähän poliisit, poket, vaksit, stevarit sun muut jotain lajeja harrastaa vai onko kaikki vain jonkin työnantajan kurssin varassa? olen kuullut että jotkut työnantajat järjestävät joitain kahden päivän "voimankäyttökursseja" mutta esim. tutuilta portsareilta olen kuullut että ne ovat täysin naurettavia.

        ja tuosta systemasta minä olen kuullut juuri päinvastaista? miten niin "brutaalia väkivaltaa"? olen nähnyt pari opetusvideota ja kuullut juttuja niin ihmisiltä kuin netistäkin että se on hyvin aikidomainen pehmeydeltään ja useinkaan vastustajaa ei tarvitse vahingoittaa ollenkaan?

        Luulisin, että suurin osa on juuri näiden kahden päivän kurssien varassa ja tuudittautuvat epärealistiseen turvallisuuden tunteeseen "kyllä mie puhheella pärjään".

        Näillä henkilöillä ei ole usein mielessäkään mitkään itsepuolustukselliset valmiudet, kun he ammattiin tulevat.


      • alkup
        paave kirjoitti:

        Luulisin, että suurin osa on juuri näiden kahden päivän kurssien varassa ja tuudittautuvat epärealistiseen turvallisuuden tunteeseen "kyllä mie puhheella pärjään".

        Näillä henkilöillä ei ole usein mielessäkään mitkään itsepuolustukselliset valmiudet, kun he ammattiin tulevat.

        onko toi nyt sit mutua vai mitä? pari pokea tunnen ja ne ainakin vääntää, toinen shoottia ja bjjtä ja toinen magaa. tiedän myös yhden sairaalavaksin ja se treenaa bujinkania. mistä ihmeestä olet saanut käsityksen etteivät ne treenaa? tietääkseni noita kahden päivän kursseja käydään vain kkoska laki vaatii niitä moniin hommiin luvan saamiseksi (esim. järkkärikortti).


      • paave
        alkup kirjoitti:

        onko toi nyt sit mutua vai mitä? pari pokea tunnen ja ne ainakin vääntää, toinen shoottia ja bjjtä ja toinen magaa. tiedän myös yhden sairaalavaksin ja se treenaa bujinkania. mistä ihmeestä olet saanut käsityksen etteivät ne treenaa? tietääkseni noita kahden päivän kursseja käydään vain kkoska laki vaatii niitä moniin hommiin luvan saamiseksi (esim. järkkärikortti).

        Nuoremmat varmaan treenaa, mutta nämä vanhemman polven vartijat harvemmin.


      • Miklu
        alkupkysyjä kirjoitti:

        kyllähän poliisit, poket, vaksit, stevarit sun muut jotain lajeja harrastaa vai onko kaikki vain jonkin työnantajan kurssin varassa? olen kuullut että jotkut työnantajat järjestävät joitain kahden päivän "voimankäyttökursseja" mutta esim. tutuilta portsareilta olen kuullut että ne ovat täysin naurettavia.

        ja tuosta systemasta minä olen kuullut juuri päinvastaista? miten niin "brutaalia väkivaltaa"? olen nähnyt pari opetusvideota ja kuullut juttuja niin ihmisiltä kuin netistäkin että se on hyvin aikidomainen pehmeydeltään ja useinkaan vastustajaa ei tarvitse vahingoittaa ollenkaan?

        Kyllä, kurssit useimmiten ovat naurettavia. Mutta jso et muuta ole harrastanut niin kai sekin jumalaiselta tuntuu. En nyt kuitenkaan muay thaita suosittelisi jos pitäisi "asiakasta" säästellä.

        No jos systema on kehitetty taistelukentällä toimivaksi niin se useimmiten tarkoittaa brutaalia toimintaa. Se siis on systeman luonne. Ei pidä sekoittaa sitä että tehdään ns. "soft work" harjoituksia siihen mitenkä toimitaan kun kakkaa alkaa satamaan. Viittaan tällä nyt yleiseen harhaluuloon aikidon väkivallattomuudesta. Itse ollaan kyllä rentoja ja "pehmeitä" mutta mitä enemmän se vastapuoli heittää pelimerkkejä niin sitä kovempaa annetaan takaisin. Vastustaja tavallaan saa takaisin heijasteena oman hyökkäyksensä.

        Siis, sitä en kiellä etteikö Systema olisi aikidon kaltainen toteutustavassaan: rentoa ja vielä rennompana. Enkä kiellä sitäkään etteikö "siviiliversio" olisi vaikutuksiltaan myöskin pehmeämpi mutta aivan kuten aikido (ja se missä sen touhuilun juuret on) se mitä salilla näkyy ja se mitenkä harjoitellaan ei ole se mitä taphtuu jos astutaan pimeälle puolelle.

        (Kyllä, itse olen kuumana systemaan tällä hetkellä ja mielelläni kuulisin lisää aiheesta :)


      • alkup
        Miklu kirjoitti:

        Kyllä, kurssit useimmiten ovat naurettavia. Mutta jso et muuta ole harrastanut niin kai sekin jumalaiselta tuntuu. En nyt kuitenkaan muay thaita suosittelisi jos pitäisi "asiakasta" säästellä.

        No jos systema on kehitetty taistelukentällä toimivaksi niin se useimmiten tarkoittaa brutaalia toimintaa. Se siis on systeman luonne. Ei pidä sekoittaa sitä että tehdään ns. "soft work" harjoituksia siihen mitenkä toimitaan kun kakkaa alkaa satamaan. Viittaan tällä nyt yleiseen harhaluuloon aikidon väkivallattomuudesta. Itse ollaan kyllä rentoja ja "pehmeitä" mutta mitä enemmän se vastapuoli heittää pelimerkkejä niin sitä kovempaa annetaan takaisin. Vastustaja tavallaan saa takaisin heijasteena oman hyökkäyksensä.

        Siis, sitä en kiellä etteikö Systema olisi aikidon kaltainen toteutustavassaan: rentoa ja vielä rennompana. Enkä kiellä sitäkään etteikö "siviiliversio" olisi vaikutuksiltaan myöskin pehmeämpi mutta aivan kuten aikido (ja se missä sen touhuilun juuret on) se mitä salilla näkyy ja se mitenkä harjoitellaan ei ole se mitä taphtuu jos astutaan pimeälle puolelle.

        (Kyllä, itse olen kuumana systemaan tällä hetkellä ja mielelläni kuulisin lisää aiheesta :)

        no entäs bjj? siinähän viedään kaveri maahan ja lukotetaan, siinä ei vissiin ole niin pakko aiheuttaa vakavia vammoja? pakkohan sitä keinoja on olla kun poliisitkin päivittäin pidättävät vastustelevia ihmisiä, ja portsarit heittävät humalaisia pihalle baareista, eikä kovin usein kuule että asiakkaat kuolevat käsiin tai toistuvasti pysyvästi vammautuvat koska ainoa keino jopa aikidotekniikoilla on vain ja ainoastaan vahingoittaa vakavasti...


      • Pera
        Miklu kirjoitti:

        Kyllä, kurssit useimmiten ovat naurettavia. Mutta jso et muuta ole harrastanut niin kai sekin jumalaiselta tuntuu. En nyt kuitenkaan muay thaita suosittelisi jos pitäisi "asiakasta" säästellä.

        No jos systema on kehitetty taistelukentällä toimivaksi niin se useimmiten tarkoittaa brutaalia toimintaa. Se siis on systeman luonne. Ei pidä sekoittaa sitä että tehdään ns. "soft work" harjoituksia siihen mitenkä toimitaan kun kakkaa alkaa satamaan. Viittaan tällä nyt yleiseen harhaluuloon aikidon väkivallattomuudesta. Itse ollaan kyllä rentoja ja "pehmeitä" mutta mitä enemmän se vastapuoli heittää pelimerkkejä niin sitä kovempaa annetaan takaisin. Vastustaja tavallaan saa takaisin heijasteena oman hyökkäyksensä.

        Siis, sitä en kiellä etteikö Systema olisi aikidon kaltainen toteutustavassaan: rentoa ja vielä rennompana. Enkä kiellä sitäkään etteikö "siviiliversio" olisi vaikutuksiltaan myöskin pehmeämpi mutta aivan kuten aikido (ja se missä sen touhuilun juuret on) se mitä salilla näkyy ja se mitenkä harjoitellaan ei ole se mitä taphtuu jos astutaan pimeälle puolelle.

        (Kyllä, itse olen kuumana systemaan tällä hetkellä ja mielelläni kuulisin lisää aiheesta :)

        Ainakin tällä hetkellä, kun systemaa yritetään rantauttaa suomeen, se on kaikkea mitä joku saataa haluta. Yleensä nämä uudet lajit markkinoivat itseään kaikkein parhaana, kaikissa osa-alueissa. Itse menetin uskoni viimeistään nämä nähtyäni: http://www.russianmartialart.org/downloads/nscclip.wmv ja http://www.russianmartialart.com/catalog/video/1bp.mpg (äijä lienee lajin "suurmestari", joten ihan virallisia tekniikoita on)

        Oma suositukseni lajiksi on lukkopaini, BJJ:kin tosin toimii, mutta räteistä repiminen laskee hiukan realismia. Lukkopainissa ei tosin ole paljon tekniikoita mitä voisi _suoraan_ käyttää vartijan/poken/yms. hommissa, mutta se luo kaikkein parhaan pohjan niin fyysisesti kuin "peliälyllisestikkin". Jos saat opetuksen perus hallintaotteiden käyttöön jostain muualta, niin silloin LP:nissa on hyvä kokeilla miten ne käytännössä toimivat, ja sen jälkeen etsiä vaihtoehtoisia lähestymistapoja. Jos käy vielä omalla ajalla hiukan nyrkkeilemässä, jotta oppisi edes torjumaan lyöntejä, niin peruspaketti on aika hyvin kasassa.

        Aikidosta senverran, mitenkään lajia väheksyen. Se ei käy näihin kontaktitilanteisiin yhdestä merkittävästä syystä. Siinä pyritään välttämään kontaktia/torjumaan vastustajan hyökkäykset ja vastaamaan niihin. Toimivuus loppuu sillä hetkellä kun vastustaja ei hyökkääkkään aikidokaa vastaan, vaan riehuu yleisesti ja lyö vaikkapa muita. Itse en ole ainakaan ikinä nähnyt tai kuullut aikidotekniikasta, jossa pyritään kontrolloimaan vastustajaa takaapäin.


      • Inertia
        paave kirjoitti:

        Nuoremmat varmaan treenaa, mutta nämä vanhemman polven vartijat harvemmin.

        ... selviää puheella ja rauhoittelulla.

        Hyvä esimerkki on ovimies Riku Kiri. Tietääkseni ei ole treennannut muuta kuin voimannostoa ja muuta millä tullaan "maailman vahvimmaksi" :)

        Pikkumiehet (Simo Rantala, myös ovimies) treenaa kaikenlaista, kun on pakko tasoittaakseen painoeroa mahdollisen isonkin asiakkaan kanssa.

        Ongelma pikkumiehillä on se että ne ei juuri painissa pärjää ja niillä on vaikeuksia siirellä niitä tappeleviä körmyjä. Lyödä kun ei saa.


      • Inertia
        Pera kirjoitti:

        Ainakin tällä hetkellä, kun systemaa yritetään rantauttaa suomeen, se on kaikkea mitä joku saataa haluta. Yleensä nämä uudet lajit markkinoivat itseään kaikkein parhaana, kaikissa osa-alueissa. Itse menetin uskoni viimeistään nämä nähtyäni: http://www.russianmartialart.org/downloads/nscclip.wmv ja http://www.russianmartialart.com/catalog/video/1bp.mpg (äijä lienee lajin "suurmestari", joten ihan virallisia tekniikoita on)

        Oma suositukseni lajiksi on lukkopaini, BJJ:kin tosin toimii, mutta räteistä repiminen laskee hiukan realismia. Lukkopainissa ei tosin ole paljon tekniikoita mitä voisi _suoraan_ käyttää vartijan/poken/yms. hommissa, mutta se luo kaikkein parhaan pohjan niin fyysisesti kuin "peliälyllisestikkin". Jos saat opetuksen perus hallintaotteiden käyttöön jostain muualta, niin silloin LP:nissa on hyvä kokeilla miten ne käytännössä toimivat, ja sen jälkeen etsiä vaihtoehtoisia lähestymistapoja. Jos käy vielä omalla ajalla hiukan nyrkkeilemässä, jotta oppisi edes torjumaan lyöntejä, niin peruspaketti on aika hyvin kasassa.

        Aikidosta senverran, mitenkään lajia väheksyen. Se ei käy näihin kontaktitilanteisiin yhdestä merkittävästä syystä. Siinä pyritään välttämään kontaktia/torjumaan vastustajan hyökkäykset ja vastaamaan niihin. Toimivuus loppuu sillä hetkellä kun vastustaja ei hyökkääkkään aikidokaa vastaan, vaan riehuu yleisesti ja lyö vaikkapa muita. Itse en ole ainakaan ikinä nähnyt tai kuullut aikidotekniikasta, jossa pyritään kontrolloimaan vastustajaa takaapäin.

        ... koskaan tullut tänne mitään hyvää?

        Ei ihme että usko meni sinultakin noiden videoiden jälkeen. Onhan se totta että venäjällä on kurjaa, mutta ... noin kurjaa... :)

        Muutenkin uusien lajien harrastajaksi ei kannattaisi mennä kuin vakiintuneiden ja pitkät perinteet omaavien lajien kautta. Saa hieman pohjaa sille mitä hyvältä lajilta voisi vaatia.


      • Pai Mei
        Pera kirjoitti:

        Ainakin tällä hetkellä, kun systemaa yritetään rantauttaa suomeen, se on kaikkea mitä joku saataa haluta. Yleensä nämä uudet lajit markkinoivat itseään kaikkein parhaana, kaikissa osa-alueissa. Itse menetin uskoni viimeistään nämä nähtyäni: http://www.russianmartialart.org/downloads/nscclip.wmv ja http://www.russianmartialart.com/catalog/video/1bp.mpg (äijä lienee lajin "suurmestari", joten ihan virallisia tekniikoita on)

        Oma suositukseni lajiksi on lukkopaini, BJJ:kin tosin toimii, mutta räteistä repiminen laskee hiukan realismia. Lukkopainissa ei tosin ole paljon tekniikoita mitä voisi _suoraan_ käyttää vartijan/poken/yms. hommissa, mutta se luo kaikkein parhaan pohjan niin fyysisesti kuin "peliälyllisestikkin". Jos saat opetuksen perus hallintaotteiden käyttöön jostain muualta, niin silloin LP:nissa on hyvä kokeilla miten ne käytännössä toimivat, ja sen jälkeen etsiä vaihtoehtoisia lähestymistapoja. Jos käy vielä omalla ajalla hiukan nyrkkeilemässä, jotta oppisi edes torjumaan lyöntejä, niin peruspaketti on aika hyvin kasassa.

        Aikidosta senverran, mitenkään lajia väheksyen. Se ei käy näihin kontaktitilanteisiin yhdestä merkittävästä syystä. Siinä pyritään välttämään kontaktia/torjumaan vastustajan hyökkäykset ja vastaamaan niihin. Toimivuus loppuu sillä hetkellä kun vastustaja ei hyökkääkkään aikidokaa vastaan, vaan riehuu yleisesti ja lyö vaikkapa muita. Itse en ole ainakaan ikinä nähnyt tai kuullut aikidotekniikasta, jossa pyritään kontrolloimaan vastustajaa takaapäin.

        Aika utopistiseltahan toi systeman tekniikka näyttää, mutta toisaalta on pakko ihmetellä, miten laji on valittu Spetsnaz-joukkojen käyttöön, jos se on jotain "leijuntaa". Vai olisko tota armeija-yhteyttä jotenkin liioteltu?


      • paave
        Pera kirjoitti:

        Ainakin tällä hetkellä, kun systemaa yritetään rantauttaa suomeen, se on kaikkea mitä joku saataa haluta. Yleensä nämä uudet lajit markkinoivat itseään kaikkein parhaana, kaikissa osa-alueissa. Itse menetin uskoni viimeistään nämä nähtyäni: http://www.russianmartialart.org/downloads/nscclip.wmv ja http://www.russianmartialart.com/catalog/video/1bp.mpg (äijä lienee lajin "suurmestari", joten ihan virallisia tekniikoita on)

        Oma suositukseni lajiksi on lukkopaini, BJJ:kin tosin toimii, mutta räteistä repiminen laskee hiukan realismia. Lukkopainissa ei tosin ole paljon tekniikoita mitä voisi _suoraan_ käyttää vartijan/poken/yms. hommissa, mutta se luo kaikkein parhaan pohjan niin fyysisesti kuin "peliälyllisestikkin". Jos saat opetuksen perus hallintaotteiden käyttöön jostain muualta, niin silloin LP:nissa on hyvä kokeilla miten ne käytännössä toimivat, ja sen jälkeen etsiä vaihtoehtoisia lähestymistapoja. Jos käy vielä omalla ajalla hiukan nyrkkeilemässä, jotta oppisi edes torjumaan lyöntejä, niin peruspaketti on aika hyvin kasassa.

        Aikidosta senverran, mitenkään lajia väheksyen. Se ei käy näihin kontaktitilanteisiin yhdestä merkittävästä syystä. Siinä pyritään välttämään kontaktia/torjumaan vastustajan hyökkäykset ja vastaamaan niihin. Toimivuus loppuu sillä hetkellä kun vastustaja ei hyökkääkkään aikidokaa vastaan, vaan riehuu yleisesti ja lyö vaikkapa muita. Itse en ole ainakaan ikinä nähnyt tai kuullut aikidotekniikasta, jossa pyritään kontrolloimaan vastustajaa takaapäin.

        Eikö noissa clipeissä tekniikoita tehnyt joku naispuolinen henkilö.

        Niissä oli todellisuus kaukana, tämä hyökkäävä osapuoli kaatui ihan omiaan, ei mitään kunnollisia otteita.

        Tuollaisen näytöksen voisin itsekin pitää koska vaan.


      • Pera
        Pai Mei kirjoitti:

        Aika utopistiseltahan toi systeman tekniikka näyttää, mutta toisaalta on pakko ihmetellä, miten laji on valittu Spetsnaz-joukkojen käyttöön, jos se on jotain "leijuntaa". Vai olisko tota armeija-yhteyttä jotenkin liioteltu?

        ..Voivat hyvinkin opetella systemaa. Eriasia on sitten se, että onko se samaa systeemiä mitä suurmestari Sergei opettaa. Voisinhan minäkin alkaa opettamaan vaikka taekwondoota, vaikka en ole sitä päivääkään itse treenannut... Well, who cares?

        Hauska keskustelu systemasta löytyy legendaarisilta American Boxing sivuilta ( http://f23.parsimony.net/forum47964/messages/5618.htm ), josta lainaan vielä legendaarisempaa AXE:a


        "Samat periaatteet ovat sovellettavissa niin yksittäiseen aseettomaan tappeluun, puukon tai tuliaseiden käsittelyyn kuin tankin ohjaamiseenkin"
        - Olisihan se saatanan makeeta AB-reenien lopuksi ajella KunigasTiikerillä pitkin maita ja mantuja vai mitä?

        "Sergei antaa lukua hengitykselle: sisään, ulos, sisään, ulos… sitten hän vaikenee. Alkuun kaikki menee helposti, mutta tarve hengittää sisään alkaa tuntua yhä voimakkaammalta."
        - Niin tuliko tämä todellakin yllätyksenä ko. henkilölle?

        "Sergei muistuttaa jatkuvasti että harjoitteet tehtävä rauhalliseen tahtiin, jotta liikkeet voi oppia tekemään rennosti ja tarkoituksenmukaisesti, ja että muistaa hengittää"
        - Eli onko nyt kyseessä korkeampien vöiden harjoitus koska Sergei ei enää kerro milloin pitää hengittää?

        "Systeman lyöntitekniikka on erikoinen. Täysin rennolla kädellä lyödään kaaressa, vähän kuin pikkulapset"
        - Tämä ei liene yllätys?

        "Sergei myös demonstroi lyömistä vapaaehtoisten (ja joidenkin ei niin vapaaehtoisten) kanssa. Kun lyönnit alkavat todella sattua, on mielenkiintoista seurata minkälaisia tunteita ’uhri’ käy läpi."
        - Portsarina toimivat ystäväni vahvistavat tämän tiedon. Se on kuulemma mielenkiintoista.

        "Vapaaehtoiset astuvat joukon keskelle ja Sergei lyö heitä kepillä takapuolelle. Kun isku tulee, pitää hengittää ulos, jotta kipu lievenisi"
        - Ei saatana...

        "Muita hauskoja (ja väliin ahdistavia) harjoituksia ovat mm ’ruumiskasan alta ryömiminen’, ’karhun tanssittaminen’, tai ’ihmisellä surffaaminen’"
        - En tiedä mitä jauhoja kaverit vetävät ennen reenejä mutta mulle kanssa!

        "Ainakin minun näkemykseni taistelulajeista tämä ja edellinen leiri muuttivat täysin"
        - Etkä varmaan ole ainoa.

        AXE


      • Miklu
        Pera kirjoitti:

        Ainakin tällä hetkellä, kun systemaa yritetään rantauttaa suomeen, se on kaikkea mitä joku saataa haluta. Yleensä nämä uudet lajit markkinoivat itseään kaikkein parhaana, kaikissa osa-alueissa. Itse menetin uskoni viimeistään nämä nähtyäni: http://www.russianmartialart.org/downloads/nscclip.wmv ja http://www.russianmartialart.com/catalog/video/1bp.mpg (äijä lienee lajin "suurmestari", joten ihan virallisia tekniikoita on)

        Oma suositukseni lajiksi on lukkopaini, BJJ:kin tosin toimii, mutta räteistä repiminen laskee hiukan realismia. Lukkopainissa ei tosin ole paljon tekniikoita mitä voisi _suoraan_ käyttää vartijan/poken/yms. hommissa, mutta se luo kaikkein parhaan pohjan niin fyysisesti kuin "peliälyllisestikkin". Jos saat opetuksen perus hallintaotteiden käyttöön jostain muualta, niin silloin LP:nissa on hyvä kokeilla miten ne käytännössä toimivat, ja sen jälkeen etsiä vaihtoehtoisia lähestymistapoja. Jos käy vielä omalla ajalla hiukan nyrkkeilemässä, jotta oppisi edes torjumaan lyöntejä, niin peruspaketti on aika hyvin kasassa.

        Aikidosta senverran, mitenkään lajia väheksyen. Se ei käy näihin kontaktitilanteisiin yhdestä merkittävästä syystä. Siinä pyritään välttämään kontaktia/torjumaan vastustajan hyökkäykset ja vastaamaan niihin. Toimivuus loppuu sillä hetkellä kun vastustaja ei hyökkääkkään aikidokaa vastaan, vaan riehuu yleisesti ja lyö vaikkapa muita. Itse en ole ainakaan ikinä nähnyt tai kuullut aikidotekniikasta, jossa pyritään kontrolloimaan vastustajaa takaapäin.

        Systemasta ovat kirjotelleet että mielipide on muuttunut ku on kokeillu. Ite en tiiä, en ole kokeillut.
        Siinä vain on tiettyjä elementtejä jotka korreloi oman näkemyksen kanssa vaikkakin ne on viety paljon pidemmälle.
        Tekniikoista täytyy todeta että sanovat ettei Systemassa ole tekniikoita. Ts. yleensä näissä touhuloissa näytetään tekniikka ja kaikki tekevät perässä. Tekniikan tehtävä on opettaa periaatte, olipa se sitten jotain liittyen etäisyyteen, ajoitukseen, paikaan tai vaikkapa voiman tuottaminen. Mutta sitte jotkut luulee että pitääkin nimenomaan harjoitella sitä tekniikkaa. Sitte ihmetellään miksi se ei "toimi" kun olosuhteet muuttuvat -> arvatkaahan kenestä on tullut tekniikan vanki?
        No anyway, unohtakaa äskeinen mutta miettikää seuraavan kerran treenatessa että onko teijjän tekeminen sekalainen bag of tricks vai löytyykö periaatteet joita soveltamalla syntyy (ip-)tilanteesta fyysinen ilmentymä jota tekniikaksi kutsutaan.

        Koska systema ja aiki stuffi on roskaa, siksi sitä opetetaan sellaisille kavereille, jotka joutuvat käyttämään ko. taitoja jokapäiväisessä työssään. Ohessa linkki täynnä macho bullshittiä with guns and everything:
        http://strategosvideo1.com/PCRvids.htm

        BTW kaikki harjoittelu ei voi eikä pidä olla sitä, että aina lyödään ja väännetään täysillä. Sitäkin tarvitaan mutta se on enemmänkin testausta kuin harjoittelua.

        Tsekatkaapa aikido journalin keskustelupalstalta systema grouppi ja ne vanhemmat viestit. (http://143.207.8.139/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=43)
        Veeery intresting.


        Aikidosta senverta, että olipa kontaktia tai ei niin se pyritään luomaan heti ja se säilytetään. Ensimäinen asia on aikido jargonilla irimi, eli sisäänmeno. Tapa voi olla vaikka shoottaus jalkoihin tai jab-cross mutta sisään mennään. Ja sisäänmeno ei ole gay jujitsu poikien penetraatio vaan siirtyminen hellästä vastapuolen iholle sellaiseen asemaan josta hän ei voi uhata ilman että liikkuu itse. Ja liikkuessaan uke luovuttaa voimaa jota aikidokaaja käyttää. That's the key. Siis HOUKUTELLAAN ukea. Jos uke ei lähde niin vaikka sitte tiltti otsaan (tahi tietysti leuan kärkeen) tai satasen airat.
        Meinaakko nää että aikidokaamisominaisuuksilla varustettuna pitää hillua 15 metrin päässä yleisestä riehujasta ja ojennellaan ranteita ja hoetahan "notta käyhä kii!"? :)

        Älkää tehkö niinku minä teen ennakkoluulosena uunona eli elekää väheksykö lajeja/näkemyksiä/touhuiloita vain siksi, ettei niitä itse ymmärrä. Muistakaa, että kaikki asiat näyttää järjettömiltä ku tarkastelee omalta tontilta. Ja sitä omaa/oman "lajin" ylivertaisuuttahan on parasta pönkittää pukuhuoneessa reenien jäläkehen.


      • Miklu
        Inertia kirjoitti:

        ... koskaan tullut tänne mitään hyvää?

        Ei ihme että usko meni sinultakin noiden videoiden jälkeen. Onhan se totta että venäjällä on kurjaa, mutta ... noin kurjaa... :)

        Muutenkin uusien lajien harrastajaksi ei kannattaisi mennä kuin vakiintuneiden ja pitkät perinteet omaavien lajien kautta. Saa hieman pohjaa sille mitä hyvältä lajilta voisi vaatia.

        On se filipposlandiaki idässä ku tarpeeksi isolla kiikarilla kattelee :)


      • nih
        Pera kirjoitti:

        Ainakin tällä hetkellä, kun systemaa yritetään rantauttaa suomeen, se on kaikkea mitä joku saataa haluta. Yleensä nämä uudet lajit markkinoivat itseään kaikkein parhaana, kaikissa osa-alueissa. Itse menetin uskoni viimeistään nämä nähtyäni: http://www.russianmartialart.org/downloads/nscclip.wmv ja http://www.russianmartialart.com/catalog/video/1bp.mpg (äijä lienee lajin "suurmestari", joten ihan virallisia tekniikoita on)

        Oma suositukseni lajiksi on lukkopaini, BJJ:kin tosin toimii, mutta räteistä repiminen laskee hiukan realismia. Lukkopainissa ei tosin ole paljon tekniikoita mitä voisi _suoraan_ käyttää vartijan/poken/yms. hommissa, mutta se luo kaikkein parhaan pohjan niin fyysisesti kuin "peliälyllisestikkin". Jos saat opetuksen perus hallintaotteiden käyttöön jostain muualta, niin silloin LP:nissa on hyvä kokeilla miten ne käytännössä toimivat, ja sen jälkeen etsiä vaihtoehtoisia lähestymistapoja. Jos käy vielä omalla ajalla hiukan nyrkkeilemässä, jotta oppisi edes torjumaan lyöntejä, niin peruspaketti on aika hyvin kasassa.

        Aikidosta senverran, mitenkään lajia väheksyen. Se ei käy näihin kontaktitilanteisiin yhdestä merkittävästä syystä. Siinä pyritään välttämään kontaktia/torjumaan vastustajan hyökkäykset ja vastaamaan niihin. Toimivuus loppuu sillä hetkellä kun vastustaja ei hyökkääkkään aikidokaa vastaan, vaan riehuu yleisesti ja lyö vaikkapa muita. Itse en ole ainakaan ikinä nähnyt tai kuullut aikidotekniikasta, jossa pyritään kontrolloimaan vastustajaa takaapäin.

        Otetaan asia irti asiayhteydestään ja nauretaan sille. Joko tietentahtoen tai sitten tyhmänä tietämättömyydestä. Kerropas tiedätkö mitä tuossa demonstroitiin? Vihje: siinä ei demonstroitu varsinaista ip-tekniikkaa, vaan erästä periaatetta.


      • paave
        nih kirjoitti:

        Otetaan asia irti asiayhteydestään ja nauretaan sille. Joko tietentahtoen tai sitten tyhmänä tietämättömyydestä. Kerropas tiedätkö mitä tuossa demonstroitiin? Vihje: siinä ei demonstroitu varsinaista ip-tekniikkaa, vaan erästä periaatetta.

        Itsekin olen Aikidon ja aiki-tekniikan harjoittelija ja uskon lajin olevan tehokkaimpia lajeja oikein sovellettuna itsepuolustukseen, mutta miksi näissä näytöksissä ei koskaan näytetä mitään mikä edes hieman muistuttaisi tosielämän tilanteita.


      • nih
        paave kirjoitti:

        Itsekin olen Aikidon ja aiki-tekniikan harjoittelija ja uskon lajin olevan tehokkaimpia lajeja oikein sovellettuna itsepuolustukseen, mutta miksi näissä näytöksissä ei koskaan näytetä mitään mikä edes hieman muistuttaisi tosielämän tilanteita.

        Koska kyse ei ollut ip-demonstraatiosta. Tässä on irroitettu tunnin mittaisesta seminaarivideosta pätkä erään konseptin demonstrointia ja laitettu verkkoon, mistä sitten on otettu ko. video tänne keskusteluun vaivautumatta selittämään mistä tilanteesta clippi ylipäätään on. Tuo Mikhailin video ei todellakaan esitä ip:tä, vaan on pätkä seminaaria jossa oli juuri silloin tietty puheenaihe.

        Ja tuosta väitteestä että "vastustajat menevät itse mukaan", samaa väitettiin myös Pendekar DeThouarsin Silat leireillä kun Hiltunen niitä tänne järkkäsi, samoin Bujinkanin leireiltä ja demoista on samaa esitetty ja myös Systemasta. Yleensä väitteiden esittäjät ovat ihmisiä jotka eivät ikinä ole edes tavanneet harrastajaa eivätkä oikeasti tiedä lajin tekniikoista mitään, vaan näkevät videokuvan ja päättelevät siitä. Se on hassu juttu miten ihminen jonka tasapaino on horjunut, kaatuu helposti niin että sivullisen mielestä "hän kaatui tahallaan". ;)


      • Inertia
        Miklu kirjoitti:

        On se filipposlandiaki idässä ku tarpeeksi isolla kiikarilla kattelee :)

        Yleensä itä on tuo heti rajan takana möllöttävä rakas itänaapurimme. Kyseinen maa on ollut aina niin mukavan vakaa. Ainut mikä minua hieman häritsee venäjän ulkopolitiikassa on heidän tapansa ratkaista kiistoja naapureiden kanssa. Kun riittävästi vituttaa yritetään ajaa naapuriin iso kasa panssarivaunuja.

        Kun eivät onnistuneet suomea venäläistämään, niin nyt tyrkytetään systemaa tänne. Kuuluukohan tuohon lajiin myös votkanjuonti ja järjestäytyneen rikollisuuden alkeiden opiskelu? :)


      • Inertia
        nih kirjoitti:

        Koska kyse ei ollut ip-demonstraatiosta. Tässä on irroitettu tunnin mittaisesta seminaarivideosta pätkä erään konseptin demonstrointia ja laitettu verkkoon, mistä sitten on otettu ko. video tänne keskusteluun vaivautumatta selittämään mistä tilanteesta clippi ylipäätään on. Tuo Mikhailin video ei todellakaan esitä ip:tä, vaan on pätkä seminaaria jossa oli juuri silloin tietty puheenaihe.

        Ja tuosta väitteestä että "vastustajat menevät itse mukaan", samaa väitettiin myös Pendekar DeThouarsin Silat leireillä kun Hiltunen niitä tänne järkkäsi, samoin Bujinkanin leireiltä ja demoista on samaa esitetty ja myös Systemasta. Yleensä väitteiden esittäjät ovat ihmisiä jotka eivät ikinä ole edes tavanneet harrastajaa eivätkä oikeasti tiedä lajin tekniikoista mitään, vaan näkevät videokuvan ja päättelevät siitä. Se on hassu juttu miten ihminen jonka tasapaino on horjunut, kaatuu helposti niin että sivullisen mielestä "hän kaatui tahallaan". ;)

        Mikähän heillä oli puheenaiheena ja mitä tuossa videossa sitten demonstroitiin, kerro nyt kun tiedät. Näkisin mielelläni sen tunnin mittaisenkin version aiheesta. Erityisesti olisi hyvä nähdä millaista harjoittelu käytännössä on.

        Ainakin näissä nähdyissä videoissa vastustajat todella tekevät juuri niin kuin halutaan demota. Mitään horjuttamista en huomannut missään kohdassa...

        Kun pidetään budonäytöstä tai näytetään tekniikkaa, yleensä "vastustaja" tietää mitä tullaan tekemään ja myötää mukana. Yleensä vielä niin paljon ettei voimaa tarvitse käyttää ja kaverin voi viedä vaikka pikkurillillä ohjaamalla maahan.

        Vastapainoksi on todella miellyttävää otettaessa vapaata IP-lähiottelua yllättää kaveri toimivalla tekniikalla. Esimerkiksi heitto, kaato yms. Tällaista olisi kiva nähdä joskus. Nimittäin kun vastustaja TODELLISUUDESSA huomaa että teet jotain, hän luonnostaa vastustaa pyrkimyksiäsi. Täsmälleen päinvastoin kuin salilla. Tästä syystä olen aina pyytänyt omia vastapuoliani mahdollisimman vähän myötäämään ja koettamaan olla hankalia. Hauskimpia ovat jotkut tytöt pareina. Riittää että ottaa askeleen kohti ja ovat jo nurin. :)


      • nih
        Inertia kirjoitti:

        Mikähän heillä oli puheenaiheena ja mitä tuossa videossa sitten demonstroitiin, kerro nyt kun tiedät. Näkisin mielelläni sen tunnin mittaisenkin version aiheesta. Erityisesti olisi hyvä nähdä millaista harjoittelu käytännössä on.

        Ainakin näissä nähdyissä videoissa vastustajat todella tekevät juuri niin kuin halutaan demota. Mitään horjuttamista en huomannut missään kohdassa...

        Kun pidetään budonäytöstä tai näytetään tekniikkaa, yleensä "vastustaja" tietää mitä tullaan tekemään ja myötää mukana. Yleensä vielä niin paljon ettei voimaa tarvitse käyttää ja kaverin voi viedä vaikka pikkurillillä ohjaamalla maahan.

        Vastapainoksi on todella miellyttävää otettaessa vapaata IP-lähiottelua yllättää kaveri toimivalla tekniikalla. Esimerkiksi heitto, kaato yms. Tällaista olisi kiva nähdä joskus. Nimittäin kun vastustaja TODELLISUUDESSA huomaa että teet jotain, hän luonnostaa vastustaa pyrkimyksiäsi. Täsmälleen päinvastoin kuin salilla. Tästä syystä olen aina pyytänyt omia vastapuoliani mahdollisimman vähän myötäämään ja koettamaan olla hankalia. Hauskimpia ovat jotkut tytöt pareina. Riittää että ottaa askeleen kohti ja ovat jo nurin. :)

        "Mikähän heillä oli puheenaiheena ja mitä tuossa videossa sitten demonstroitiin, kerro nyt kun tiedät."

        Aiheena oli ihmisen psykologiset reaktiot ja niiden hyväksikäyttö. Tilanteet oli karrikoituja yhden periaatteen esimerkkejä, eikä ip-esityksiä (siis Mikhail-vidissä).

        "Näkisin mielelläni sen tunnin mittaisenkin version aiheesta."

        Ei se tunnin video tuosta yhdestä aiheesta ole, se oli systema-leiri jossa yhdessä kohtaa tuli puheeksi ihmisen psyyke ja autonomiset refleksit, mm. silmänräpsytysrefleksi ja kurkotusrefleksi, joita molempia voi käyttää toisen horjuttamisen apuna tietyin edellytyksin. Tuo koko kohtaus leiristä kestää muutaman minuutin kunnes puheenaihe vaihtuu.

        "Erityisesti olisi hyvä nähdä millaista harjoittelu käytännössä on. "

        Käytännössä systema-harjoittelu on lähinnä erilaisia drillejä, joissa toinen hyökkää suht vapaasti mutta etenkin alkuun _hidastetusti_ ja toinen yrittää torjua hyökkäykset tiettyjen periaatteiden mukaisesti liikkuen. Tarkoitus on joka kerta pyrkiä samoja periaatteita käyttäen torjumaan hyökkäys aina uudella tavalla, jos sama tekniikka näyttää toistuvan, on henkilö "tekniikan orja" eikä treenaa periaatetta vaan tekniikkaa. Tällöin häntä neuvotaan hidastamaan drilliä. Tällä tavoin pikkuhiljaa taidot kasvavat ja drillit nopeutuvat kyseisen harjoittelijan osalta.


      • ninjailija
        nih kirjoitti:

        "Mikähän heillä oli puheenaiheena ja mitä tuossa videossa sitten demonstroitiin, kerro nyt kun tiedät."

        Aiheena oli ihmisen psykologiset reaktiot ja niiden hyväksikäyttö. Tilanteet oli karrikoituja yhden periaatteen esimerkkejä, eikä ip-esityksiä (siis Mikhail-vidissä).

        "Näkisin mielelläni sen tunnin mittaisenkin version aiheesta."

        Ei se tunnin video tuosta yhdestä aiheesta ole, se oli systema-leiri jossa yhdessä kohtaa tuli puheeksi ihmisen psyyke ja autonomiset refleksit, mm. silmänräpsytysrefleksi ja kurkotusrefleksi, joita molempia voi käyttää toisen horjuttamisen apuna tietyin edellytyksin. Tuo koko kohtaus leiristä kestää muutaman minuutin kunnes puheenaihe vaihtuu.

        "Erityisesti olisi hyvä nähdä millaista harjoittelu käytännössä on. "

        Käytännössä systema-harjoittelu on lähinnä erilaisia drillejä, joissa toinen hyökkää suht vapaasti mutta etenkin alkuun _hidastetusti_ ja toinen yrittää torjua hyökkäykset tiettyjen periaatteiden mukaisesti liikkuen. Tarkoitus on joka kerta pyrkiä samoja periaatteita käyttäen torjumaan hyökkäys aina uudella tavalla, jos sama tekniikka näyttää toistuvan, on henkilö "tekniikan orja" eikä treenaa periaatetta vaan tekniikkaa. Tällöin häntä neuvotaan hidastamaan drilliä. Tällä tavoin pikkuhiljaa taidot kasvavat ja drillit nopeutuvat kyseisen harjoittelijan osalta.

        Opiskellessani yhdysvalloissa suurmestari Ronald Duncanin opissa ninjitsua, koin hämmästyttäviä asioita, asoita joita ei länsimainen lääketiede pysty vielä selittämään, esim. kuoleman kosketus, ja vastustajan heittäminen käsittelemällä hänen energiakenttäänsä ja tämä tapahtui todellakin koskettamatta vastustajaa.
        Taidot testattiin tositilanteissa ns. Harlemin katutaistelu ja hengenmeno oli alkuaikoina lähellä, mutta mestari Duncan oli valppaana paikalla ja pelasti minutkin.
        Vuosien saatossa opin pärjäämään jo ominkin avuin.
        Otan mahdollisesti muutaman yksityisoppilaan ,joille voisin opastaa Duncanin ninjitsun periaatteet.
        Palataan asiaan.
        Ninja.


      • Miklu
        Inertia kirjoitti:

        Yleensä itä on tuo heti rajan takana möllöttävä rakas itänaapurimme. Kyseinen maa on ollut aina niin mukavan vakaa. Ainut mikä minua hieman häritsee venäjän ulkopolitiikassa on heidän tapansa ratkaista kiistoja naapureiden kanssa. Kun riittävästi vituttaa yritetään ajaa naapuriin iso kasa panssarivaunuja.

        Kun eivät onnistuneet suomea venäläistämään, niin nyt tyrkytetään systemaa tänne. Kuuluukohan tuohon lajiin myös votkanjuonti ja järjestäytyneen rikollisuuden alkeiden opiskelu? :)

        Joo, näin minä ajattelinkin että tarkoitit idällä juuri tuota :)
        Jep, se vois olla hyvä juoni opettaa paskaa ja sitte vallata koko maailma.
        "Suuri ja mahtava neuvvostoliitto...!"


      • diablo
        Pera kirjoitti:

        Ainakin tällä hetkellä, kun systemaa yritetään rantauttaa suomeen, se on kaikkea mitä joku saataa haluta. Yleensä nämä uudet lajit markkinoivat itseään kaikkein parhaana, kaikissa osa-alueissa. Itse menetin uskoni viimeistään nämä nähtyäni: http://www.russianmartialart.org/downloads/nscclip.wmv ja http://www.russianmartialart.com/catalog/video/1bp.mpg (äijä lienee lajin "suurmestari", joten ihan virallisia tekniikoita on)

        Oma suositukseni lajiksi on lukkopaini, BJJ:kin tosin toimii, mutta räteistä repiminen laskee hiukan realismia. Lukkopainissa ei tosin ole paljon tekniikoita mitä voisi _suoraan_ käyttää vartijan/poken/yms. hommissa, mutta se luo kaikkein parhaan pohjan niin fyysisesti kuin "peliälyllisestikkin". Jos saat opetuksen perus hallintaotteiden käyttöön jostain muualta, niin silloin LP:nissa on hyvä kokeilla miten ne käytännössä toimivat, ja sen jälkeen etsiä vaihtoehtoisia lähestymistapoja. Jos käy vielä omalla ajalla hiukan nyrkkeilemässä, jotta oppisi edes torjumaan lyöntejä, niin peruspaketti on aika hyvin kasassa.

        Aikidosta senverran, mitenkään lajia väheksyen. Se ei käy näihin kontaktitilanteisiin yhdestä merkittävästä syystä. Siinä pyritään välttämään kontaktia/torjumaan vastustajan hyökkäykset ja vastaamaan niihin. Toimivuus loppuu sillä hetkellä kun vastustaja ei hyökkääkkään aikidokaa vastaan, vaan riehuu yleisesti ja lyö vaikkapa muita. Itse en ole ainakaan ikinä nähnyt tai kuullut aikidotekniikasta, jossa pyritään kontrolloimaan vastustajaa takaapäin.

        ***Oma suositukseni lajiksi on lukkopaini, BJJ:kin tosin toimii, mutta räteistä repiminen laskee hiukan realismia.****

        Jotkut voi olettaa, etä räteistä repiminen laskee realismia mutta itse asiassa se voi tuoda sitä. Suomessa, missä talvi on vallitseva vuodenaika kuljemme "räteissä" suurimman osan vuodesta.

        Kesällä kun vaatetus on kevyempää t-paita linjaa niin kommenttisi osuu oikeaan. Mutta tähän pitää todeta ,että BJJ kaverit treenaa aktiivisesti myös lukkopainia, mikä on brasilian jiu-jitsun yksi osa-alue...


      • alkup
        diablo kirjoitti:

        ***Oma suositukseni lajiksi on lukkopaini, BJJ:kin tosin toimii, mutta räteistä repiminen laskee hiukan realismia.****

        Jotkut voi olettaa, etä räteistä repiminen laskee realismia mutta itse asiassa se voi tuoda sitä. Suomessa, missä talvi on vallitseva vuodenaika kuljemme "räteissä" suurimman osan vuodesta.

        Kesällä kun vaatetus on kevyempää t-paita linjaa niin kommenttisi osuu oikeaan. Mutta tähän pitää todeta ,että BJJ kaverit treenaa aktiivisesti myös lukkopainia, mikä on brasilian jiu-jitsun yksi osa-alue...

        Eli bjj tuntuisi olevan suositeltavaa noista vaihtoehdoistani?


      • Pera
        alkup kirjoitti:

        Eli bjj tuntuisi olevan suositeltavaa noista vaihtoehdoistani?

        Kyllä minä edelleen noista lukkopainia suosittelen. Itsekkin molempia treenaan, joten tässä ei ole nyt mitään "mun laji on parempi ku sun" B.shittiä mukana.

        Suurin etu lukkopainissa on se, että siinä ei tekniikat _perustu_ pukuun, ja vaikka vastustajalla olisikin toppatakki, se kyllä eroaa ominaisuuksiltaan aika paljon gistä. Jos pystyt tekemään tekniikan ilman pukua, niin pystyt takuulla tekemään sen puku päällä. Tämä ei välttämättä toimi toisin päin. Lukkopaini myös parantaa fysiikkaa aivan eri tavalla.

        Kuitenkin tärkein peruste valintaan BJJ:n ja lukkopainin välillä tulisi olla valmennuksen taso seuroissa. Jos sekään ei selkeytä niin katso vaikka hintaa tai matkan pituutta.


      • diablo
        Pera kirjoitti:

        Kyllä minä edelleen noista lukkopainia suosittelen. Itsekkin molempia treenaan, joten tässä ei ole nyt mitään "mun laji on parempi ku sun" B.shittiä mukana.

        Suurin etu lukkopainissa on se, että siinä ei tekniikat _perustu_ pukuun, ja vaikka vastustajalla olisikin toppatakki, se kyllä eroaa ominaisuuksiltaan aika paljon gistä. Jos pystyt tekemään tekniikan ilman pukua, niin pystyt takuulla tekemään sen puku päällä. Tämä ei välttämättä toimi toisin päin. Lukkopaini myös parantaa fysiikkaa aivan eri tavalla.

        Kuitenkin tärkein peruste valintaan BJJ:n ja lukkopainin välillä tulisi olla valmennuksen taso seuroissa. Jos sekään ei selkeytä niin katso vaikka hintaa tai matkan pituutta.

        ...jatketaan vielä mielenkiintoista aihetta =)

        Oot oikeassa, että toppatakki ja gi on eri materiaalia mutta nahkatakki esimerkiksi liippaa jo lähempää. Pukuharjoitukset on minun mielestä kuitenkin fyysisempiä, koska puku on raskas varsinkin kun hikoilee. Myös tekniikkaan pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota. Lukoista ja kuristuksita pois pääseminen ei ole enää niin helppoa kun ei ole saippuan liukas.

        Treenaan itse myös puvun kanssa ja ilman pukua. Mielestäni kannattaa treenata sekä puvun kanssa että ilman. Tämä onnistuu BJJ seuroissa missä treenataan molempia osa-alueita.

        ***Kuitenkin tärkein peruste valintaan BJJ:n ja lukkopainin välillä tulisi olla valmennuksen taso seuroissa. Jos sekään ei selkeytä niin katso vaikka hintaa tai matkan pituutta***

        Tästä oon aivan samaa mieltä!!!


    • Tohlo

      Turussa ainakin oli jonkun aikaa ryhmä johon pääsi vain jos oli alalla jossa voi joutua työn puolesta väkivaltatilanteisiin. Luulisi tuollaisen muualtakin löytyvän, että kannattaa kysellä.

      • hps

        Kysyjän paikkakunnan tietäminen vaikuttanee aika paljon siihen mitä on tarjolla ja kannattaa ehdottaa. Mutta Turussa tosiaan ainakin SGL:llä (gaeshidôlla) on vartija- ja JV-käyttöön tarkoitettuja voimankäyttöharjoituksia ja homma soveltuu muutenkin ko. tarkoitukseen. Myös Helsingistä sitä löytyy, mutta ei pelkästään voimankäyttöön keskittyviä harjoituksia.


      • alkup
        hps kirjoitti:

        Kysyjän paikkakunnan tietäminen vaikuttanee aika paljon siihen mitä on tarjolla ja kannattaa ehdottaa. Mutta Turussa tosiaan ainakin SGL:llä (gaeshidôlla) on vartija- ja JV-käyttöön tarkoitettuja voimankäyttöharjoituksia ja homma soveltuu muutenkin ko. tarkoitukseen. Myös Helsingistä sitä löytyy, mutta ei pelkästään voimankäyttöön keskittyviä harjoituksia.

        pääkaupunkiseutu


    • phoenix82

      Lajia harjoittelee mm. Suomen poliisi ja puolustusvoimat. Molemmat toki räätälöivät omat tekniikkansa mut omaa harkintaa käyttäen soveltuvat turvallisuus alalle.

      Laji kuin laji opettaa kohtaamaan hyökkäyksen, mutta kannattaa miettiä vastareaktioita tarkemmin. Ite olen portsarina ja treenaan thainyrkkeilyä, ei ehkä paras laji ovella ollessa mut, mut se opettaa mimmoisiin hökkäyksiin kannattaa varautua. Kuitenkin suosittelen yleensä jujutsua omaksi lajiksesi sillä sitä jalostamalla omaksi tyylikseen saat ajan oloon tehtyä sopivan paketin asiakaspalveluun

    • karate kid

      kiinnostaisko karate? karatessa oppii torjumaan iskuja ja potkuja ja estämään hyökkäyksiä. Karatessa ei vahingoiteta vastustajaa ja loukkaantumiset ovat harvinaisia

    • Vakavasti

      Suosittelisin Krav magaa tai systemaa, perusteluina on näiden lajien harjoittelu metodit. Näissä lajeissa keskittäydytään itsepuolustukseen, kun taas perinteisemmät lajit ovat enemmän kamppailu-urheiluun keskittyneitä. Kommentit mitä on esitetty näistä kahdesta, etenkin systemasta, eivät perustu tietoon vaan besserwisser asenteeseen. Käy katsomassa lajien harjoituksia, ja päätä sitten onko laji sinun tarkoituksiin soveltuva. Se ei maksa mitään ja kertoo lajista enemmän kuin tuhat "nettininjaa". Tutustu seurojen sivustoihin ja käy katsomassa paikan päällä:

      http://www.systemafinland.com/

      http://www.kamppailuopisto.com/

    • Otzi

      Judo
      Perinteinen paini
      BJJ/lukkopaini/shootti/NHB

      Kaikki varmasti hyviä vaihtoehtoja turvallisuusalalla työskentelevälle. Krav Magaa, Systemaa ja muita "niinsanottuja brutaaleja" lajeja en välttämättä suosittelisi.

    • Anonyymi

      Hyvä itsepuolustuslaji käsittää kamppailun eri alueilla, mukana on asetorjunnat, uhkat, ennakointi, toiminta esim kolmea vastaan, Krav maga ja hokuto ryu jujutsu, saksalainen tai englantilainen jujutsu, Defendo ovat hyvä vaihtoehto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe