En ole löytänyt Raamatusta ainuttakaan kohtaa, jossa Pyhä Henki olisi persoona. Jos joku löytää, niin kertokoon? Raamatussa Pyhä Henki on Jumalan Henki joka toimii yhteydenpitovälineenä Jumalan ja ihmisen välillä. Pyhä Henki laitettiin itsenäisesti toimivaksi persoonaksi, vasta n. 300 vuotta Jeesuksen jälkeen kirkolliskokousten päätöksissä, kovien riitelyiden jälkeen. Pyhä Henki (Pyhät Henget) on siis käytännössä oikeasti yksittäisten ihmisten mieliä, joille kyseiset ihmiset ovat itse antaneet Jumalan oikeudet vastoin Raamatun opetusta. Joskus 300-luvun kristittyjen valtataisteluissa tuo "Persoona"-ryhmä sai voiton ja maailma on nyt pullollaan noita yksittäisiä ihmis-Jumalia.
Pyhä Henki ei ole persoona?
31
607
Vastaukset
- sunnyriver
Kyllä kolmiyhteinen Jumala on persoona, kaikki kolme ovat sitä, vaikkeivat lihaa ja verta olekaan. Miksi persoonana olo olisi ihmisen etuoikeus? Kyllä sitä riittää enkeleille ja muillekin. Oikeastaan me itse olemme aika rajoittuneita, kun tämä materia, liha ja veri meitä kahlitsee. Muutamia mainintoja Pyhän Hengen toiminnasta: Apostolien teot 13: 2 Kerran, kun he olivat palvelemassa Herraa ja paastoamassa, Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa Barnabas ja Saul minun työhöni, siihen tehtävään, johon minä olen heidät kutsunut." [Ap. t. 9:15,27; 1. Kor. 9:6] Eli Pyhä Henki osana kolmiyhteistä Jumalaa sanoi: Erottakaa ... minun työhöni! Apostolien teot 16: Paavalin näky Troaksessa 6 He jatkoivat sitten matkaa Frygian ja Galatian halki, sillä Pyhä Henki esti heitä julistamasta sanaa Aasian maakunnassa Apostolien teot 5 3 Silloin Pietari sanoi: "Ananias, miksi olet antanut sydämesi Saatanan valtaan? Miksi yritit pettää Pyhää Henkeä ja jättää maatilan hinnasta osan itsellesi? [2. Kun. 5:26; Luuk. 22:3; Joh. 13:2] 4 Tilahan oli sinun, kun et vielä ollut myynyt sitä, ja sinun olivat myös rahat, kun sen myit. Kuinka saatoit ryhtyä tällaiseen tekoon? Et sinä ole valehdellut ihmisille, vaan Jumalalle." [1. Tess. 4:8] Eli kyllä tässä viimeisessäkin Pyhä Henki on selvästi persoona, Hänelle = Jumalalle voi joku yrittää valehdella, vaikka Jumala onkin kaikkinäkevä ja kaikkitietävä.
kohdan, joissa Pyhä Henki ei ole persoona vaan Jumalan henki. Käskyt Jumalalta tulee Jumalan hengen välityksellä ja sehän on ymmärrettävääkin, koska Jumalaa ei voi nähdä.
- ett sillee
Pe.ku kirjoitti:
kohdan, joissa Pyhä Henki ei ole persoona vaan Jumalan henki. Käskyt Jumalalta tulee Jumalan hengen välityksellä ja sehän on ymmärrettävääkin, koska Jumalaa ei voi nähdä.
se kun Jeesus kastettiin, niin Pyhä Henki laskeutui kyyhkysen muodossa Hänen päälleen? Oliskohan se ollut kuvainnollinen esimerkki siitä että Pyhä Henki on persoona?
- hirvas
sillä se on Jumalan voima. Täällä on kuitenkin sellaisia, jotka vääntelevät Jeesuksen sanatkin solmuun... Luuk. 24:49 Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."
enemmän kuin persoona, sillä Jumala on "kaikki kaikissa", mutta persoona voi olla vain itsessänsä! 1. Kor. 12:6 "ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama." 1. Kor. 15:28 "Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa." Kysyessään näitä seuraavia kysymyksiä ihmisiltä, uskon Jumalan odottaneen että ihmiset tunnustavat hänet niin suureksi jota ei voi mihinkään verrata: [Ap.t. 17:29]! Jes. 40:18 "Keneenkä siis te vertaatte Jumalan, ja minkä muotoiseksi te hänet teette?" 25 Keneenkä siis te vertaatte minut, jonka kaltainen minä olisin", sanoo Pyhä." Jes. 46:5 "Keneenkä te vertaatte minut, kenenkä rinnalle minut asetatte, kenenkä kaltaiseksi te minut katsotte, että olisimme toistemme vertaiset?"
Isä Jumala on persoona. Eikä vain persoona, vaan persoonallinen, joka tietää kuinka kommunikoida kolmena persoonana, koska hän on kolme persoonaa, jotka kommunikoivat..
- to..
" joka tietää kuinka kommunikoida kolmena persoonana, koska hän on kolme persoonaa, jotka kommunikoivat.." jaha.
ei ole tehty virallista määritelmää eikä kumottu persoona-sanan alkuperäistä merkitystä, joka on "teatterinaamio"! Onko teidän jumalanne teatterinaamio? Joulupukki on teatteria, ja Jumalako olisi häneen verrattavissa? Koska Jumala on "kaikki kaikissa" on Jumala myös "se" ja "joka", sekä "mikä" ja j.n.e.! Totta kai Jumalassa on myös persoonallisiakin ominaisuuksia, mutta ne eivät rajoitu persoonallisuuteen, vaan Jumala on jotakin paljon enemmän kuin mitä inhimillinen ajatus voi kuvitella; "kaikki kaikissa"! [Jes.40:18,25; 46:5]
- näet
ekivaari kirjoitti:
ei ole tehty virallista määritelmää eikä kumottu persoona-sanan alkuperäistä merkitystä, joka on "teatterinaamio"! Onko teidän jumalanne teatterinaamio? Joulupukki on teatteria, ja Jumalako olisi häneen verrattavissa? Koska Jumala on "kaikki kaikissa" on Jumala myös "se" ja "joka", sekä "mikä" ja j.n.e.! Totta kai Jumalassa on myös persoonallisiakin ominaisuuksia, mutta ne eivät rajoitu persoonallisuuteen, vaan Jumala on jotakin paljon enemmän kuin mitä inhimillinen ajatus voi kuvitella; "kaikki kaikissa"! [Jes.40:18,25; 46:5]
Jumala on yli muiden. Jumala ei voi olla persoona, sillä persoona on olento joka on yksi monien joukosta. Koska Jumala on yksi, hän ei siten voi olla jaettu osa joukkoa. Muutenkin Raamattu omaa erilaisen käsityksen asioille. Jumala on kaiken luodun alkusyy josta kaikki luodut ovat lähtöisin. Kuten kun Aadam luotiin, hänessä oli jo koko ihmiskunta. Kun luotiin ensimmäinen päivä, silloin syntyi kaikki aika alusta loppuun asti.
- J.Edgar
uskovalla on päässään oma Jumalansa, jota voidaan yhtä hyvin kutsua Pyhäksi Hengeksi. Tämä siksi, että tuntemamme maailman ulkopuolista jumalaa ei ole.
sitä yritän avauksessa kertoakin. Pyhä henki tarvittiin persoonaksi, jotta ihminen voisi olla Jumala.
- sillä saa aina innostettua
Pe.ku kirjoitti:
sitä yritän avauksessa kertoakin. Pyhä henki tarvittiin persoonaksi, jotta ihminen voisi olla Jumala.
evankeliumin viholliset mukaan. Tännekin kiiruhti heti 5 tyyppiä. Näyttää toimivan hengen nostattajana ja virkistäjänä ateisteille ja areiolaisille. :)))
persoonajumalalla kyllästetyt uskovaiset eivät millään opi Jumalan tahdon mukaan uskomaan ja ymmärtämään, selitti Paavalikin; Roomalaiskirje 15 21 "vaan niin kuin kirjoitettu on: »Ne, joille ei ole julistettu hänestä, saavat hänet nähdä, ja jotka eivät ole kuulleet, ne ymmärtävät«".
- hirvas
sillä saa aina innostettua kirjoitti:
evankeliumin viholliset mukaan. Tännekin kiiruhti heti 5 tyyppiä. Näyttää toimivan hengen nostattajana ja virkistäjänä ateisteille ja areiolaisille. :)))
mihinkäs olet unohtanut vielä jehovat..?
- sanoa, että
Pe.ku kirjoitti:
"Pyhä henki tarvittiin persoonaksi, jotta ihminen voisi olla Jumala." Miksi ihmisen pitäisi olla Jumala / Jumalan kaltainen. Miksi me ihmiset emme anna Jumalan olla todella Jumala ja olla Jumalalle kuuliaisia. Syntiinlankeemuskertomus (1. Moos. 3 luku) kertoo siitä, kuinka ihminen on langennut ja ei totellut Jumalan käskyjä / kehoituksia olla ottamatta siitä yhdestä puusta sen hedelmän. Maailma on tällä hetkellä niin paha, saastunut ja täynnä kaikkea julmuutta, väkivaltaa ja nyt vielä tuo sikainfluenssa riehuu ympäri maailmaa. Tässä näkyy se kuinka ihminen on pyrkinyt kaikin keinoin olemaan "Jumala" ja on saanut teoillaan kaiken tämän aikaan. Raamattu kyllä selkeästi ilmoittaa, että näin tulee käymään kuten nyt ympäri maailmaa on käynyt. Mielestäni nyt tulisi kaikkien pysähtyä miettimään omaa tilaansa ja maailman tilaa ja kääntyä Kolmiyhteisen Jumalan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen puoleen ja huutaa Herraa avuksi. Paslmissa 50:15 on Jumalan puhelinnumero ja ilmoitus siitä, että "Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." Jos kaikki suomalaiset ja pohjoismaalaiset, eurooppalaiset ja koko maailma huutaisi Herran puoleen, maailma voisi vielä pelastua siltä kauheudelta, mikä meitä todella odottaa. Mutta kiitos Herralle, Hänen tulonsa on lähellä, aivan meidän ovemme takana. Ilmestyskirjan 21 luvussa kerrotaan jakeessa 5-9, että "ja valtaistuimella istuva sanoi: 'Katso, uudeksi minä teen kaikki'. Ja hän sanoi: 'Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet'. Ja hän sanoi minulle: 'Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. Mutta pelkurien ja epäuskoisten ja saastaisten ja murhaajien ja huorintekijäin ja velhojen ja epäjumalanpalvelijain ja kaikkien valhettelijain osa on oleva siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema." Vielä Ilmestyskirjan luvussa 22 jakeesta 16: "Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti. Ja Henki ja morsian sanovat: 'Tule!' Ja joka kuulee, sanokoon: 'Tule!' Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi." Ja vielä lopuksi "Hän, joka näitä todistaa, sanoo: Totisesti, minä tulen pian. Aamen, tule Herra Jeesus! Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Aamen. Sitä minä toivonkin nyt, että Herran Jeesuksen armo olisi meidän kaikkien kanssa, niin myös sinun, joka tätä luet ja ehkä saat ajatuksia puolesta ja vastaan. Mutta sanon kuitenkin, että Tule Herra Jeesus. Aamen.
- Betsy67
Opettamaan, lohduttamaan, johdattamaan, muistuttamaan... tässä muutamia persoonan ominaisuuksia. Luehan Raamattusi paremmin niin huomaat että nämä ovat Pyhän Hengen tekemiä asioita, josta Jeesuskin sanoi,,,kun Pyhä Henki tulee, muistuttaa Hän kaikesta...jne... Joko löysit?
- hirvas
voi tehdä voimallaan mitä haluaa, ei meidän tarvitse sitä epäillä. Pyhä Henki on Jumalan voima, kuten SANA sen todistaa, ja se toimii minussakin joka sekunti...
- Betsy67
hirvas kirjoitti:
voi tehdä voimallaan mitä haluaa, ei meidän tarvitse sitä epäillä. Pyhä Henki on Jumalan voima, kuten SANA sen todistaa, ja se toimii minussakin joka sekunti...
ja Pyhä Henki on persoona, koska pelkkä voima ei omaa persoonan ominaisuuksia. Hän on Pyhä Henki myös voima, joka toimii aina sopusoinnussa Sanan ilmoituksen kanssa, opettaa, lohduttaa, johdattaa...jne....
- to..
Betsy67 kirjoitti:
ja Pyhä Henki on persoona, koska pelkkä voima ei omaa persoonan ominaisuuksia. Hän on Pyhä Henki myös voima, joka toimii aina sopusoinnussa Sanan ilmoituksen kanssa, opettaa, lohduttaa, johdattaa...jne....
jos kerran heidät määritellään ruumiittomiksi henkiolennoiksi.Kristinuskossa on tällöin kolme jumalaa,koska muulla tavoin kuin olemalla oma "persoona" ruumiiton jumala ei voi erota toisesta jumalasta.
- Betsy67
to.. kirjoitti:
jos kerran heidät määritellään ruumiittomiksi henkiolennoiksi.Kristinuskossa on tällöin kolme jumalaa,koska muulla tavoin kuin olemalla oma "persoona" ruumiiton jumala ei voi erota toisesta jumalasta.
Raamatussa sanotaan että Jumala on Rakkaus vielä sanotaan että Hän on Henki Häntä ei kukaan ole nähnyt, mutta Poika on Hänet ilmoittanut,,, joka on nähnyt Pojan, on nähnyt Isän... Sanotaan että Hän ilmestyi Pojassa Voit jäsennellä sitä päässäsi vaikka kuinka kauan, minkä tuloksen saat? Onko Jumaluus ihmisjärjen yläpuolella ja vain uskossa Sanan ilmoituksen hyväksymällä löytää oikea vastaus, ja se on sopusoinnussa sen kanssa mitä Jumala on itsestään ilmoittanut ihmiselle. Onko Jumala niin paljon korkeammalla ihmistä ja ihmiselle antamiaan kykyjä?
- to..
Betsy67 kirjoitti:
Raamatussa sanotaan että Jumala on Rakkaus vielä sanotaan että Hän on Henki Häntä ei kukaan ole nähnyt, mutta Poika on Hänet ilmoittanut,,, joka on nähnyt Pojan, on nähnyt Isän... Sanotaan että Hän ilmestyi Pojassa Voit jäsennellä sitä päässäsi vaikka kuinka kauan, minkä tuloksen saat? Onko Jumaluus ihmisjärjen yläpuolella ja vain uskossa Sanan ilmoituksen hyväksymällä löytää oikea vastaus, ja se on sopusoinnussa sen kanssa mitä Jumala on itsestään ilmoittanut ihmiselle. Onko Jumala niin paljon korkeammalla ihmistä ja ihmiselle antamiaan kykyjä?
sitä sanaa alettiin käyttääkin vasta kun oli luotu kolminaisuusoppi. Saan helposti tulokseksi että jumalia joko on yksi tai useampia, kun on Isä, Poika ja Pyhä henki, niitä on kolme. Mikään verbaaliakrobatia ei sitä muuta, jos olisi vain yksi Jumala, puhuttaisiin Jumalasta, ei edes tarvitsisi selitellä persoonista tai että ei tätä ymmärrä sillä Elon laskuoppi pätee tässäkin ja kaikki muut uskonnot kyllä tietävät montako jumalaa heillä on.
- mite on?
hirvas kirjoitti:
onpa sanottu itsevarmasti ja ylimielisesti. Taidat olla sitten aivan täydellinen ihminen ilman yhtäkään väärää tekoa! Minä olen oppinut taas niin että Pyhä Henki vetäytyy pois jos on känkkä ränkkää ja muuta-, ei niinkään Jumalan mielenmukaista toimintaa.
- Betsy67
to.. kirjoitti:
sitä sanaa alettiin käyttääkin vasta kun oli luotu kolminaisuusoppi. Saan helposti tulokseksi että jumalia joko on yksi tai useampia, kun on Isä, Poika ja Pyhä henki, niitä on kolme. Mikään verbaaliakrobatia ei sitä muuta, jos olisi vain yksi Jumala, puhuttaisiin Jumalasta, ei edes tarvitsisi selitellä persoonista tai että ei tätä ymmärrä sillä Elon laskuoppi pätee tässäkin ja kaikki muut uskonnot kyllä tietävät montako jumalaa heillä on.
Etkö erota niitä? Jumala teki ihmisen kuvakseen, kaltaisekseen. Ihminen on henki, sielu ja ruumis.... Ruumiin sinä minulle valmistit.... Sana kolminaisuus on turha, jokainen uskossa oleva Jumalasta syntynyt käsittää ja ymmärtää uskon kautta mistä on kyse, kuten niin monet asiat luetellaan mm Hebr.11 luvussa
ei poika eikä PH pysty tekemään mitään itsestään, vaan; Joh. 5:19 "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: »Totisesti, totisesti minä sanon teille: POIKA EI VOI ITSESTÄÄN MITÄÄN TEHDÄ, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee." Joh. 16:13 "Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, EI OLE HÄNESTÄ ITSESTÄÄN; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."
- Betsy67
ekivaari kirjoitti:
ei poika eikä PH pysty tekemään mitään itsestään, vaan; Joh. 5:19 "Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: »Totisesti, totisesti minä sanon teille: POIKA EI VOI ITSESTÄÄN MITÄÄN TEHDÄ, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee." Joh. 16:13 "Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, EI OLE HÄNESTÄ ITSESTÄÄN; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."
Juuri näin se on Pyhä Henki muistuttaa teitä kaikesta mitä minä olen teille sanonut ja puhunut(vapaasti kirj) Mainitsit hienolla tavalla tämän yhteyden joka on rukkumaton Isän, Pojan ja Pyhän Hengen välillä. Täydellinen samanmielisyys, viisaus, voima ja myöskin Jumalallinen hierarkia, joka näyttää tuottavan suurta vaikeutta henkiruumiissa(mielestään) oleville. Simppeli asia mutta ihmisjärjen saavuttamattomissa. Tarvitaan Pyhän Isän antama viisaus, Pyhä Henki avamaan Jumalan salat.
- Jolla on korva,
Betsy67 kirjoitti:
Juuri näin se on Pyhä Henki muistuttaa teitä kaikesta mitä minä olen teille sanonut ja puhunut(vapaasti kirj) Mainitsit hienolla tavalla tämän yhteyden joka on rukkumaton Isän, Pojan ja Pyhän Hengen välillä. Täydellinen samanmielisyys, viisaus, voima ja myöskin Jumalallinen hierarkia, joka näyttää tuottavan suurta vaikeutta henkiruumiissa(mielestään) oleville. Simppeli asia mutta ihmisjärjen saavuttamattomissa. Tarvitaan Pyhän Isän antama viisaus, Pyhä Henki avamaan Jumalan salat.
se kuulkoon, mitä HENKI seurakunnille SANOO. Eipä persoonaton voima mitään sano. Ef.4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka. Emme voi myös murehduttaa jotain persoonatonta voimaa. Jes.63:10 Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen Pyhän Henkensä; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan. Joh.16:13-15 Mutta kun hän tulee, totuuden Hehki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa, Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Niin Hän, Pyhä Henki, puhuu, julistaa, kuulee, johdattaa meitä kaikkeen totuuteen ja kirkastaa Jeesusta Kristusta.
- Betsy67
Jolla on korva, kirjoitti:
se kuulkoon, mitä HENKI seurakunnille SANOO. Eipä persoonaton voima mitään sano. Ef.4:30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka. Emme voi myös murehduttaa jotain persoonatonta voimaa. Jes.63:10 Mutta he niskoittelivat ja saattoivat murheelliseksi hänen Pyhän Henkensä; ja niin hän muuttui heidän viholliseksensa, hän itse soti heitä vastaan. Joh.16:13-15 Mutta kun hän tulee, totuuden Hehki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa, Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. Niin Hän, Pyhä Henki, puhuu, julistaa, kuulee, johdattaa meitä kaikkeen totuuteen ja kirkastaa Jeesusta Kristusta.
Mutta ei sitä pelkkä ihmistieto tajua. Tarvitaan Hengen avaamat uskon silmät ja heti kirkastuu. Kiitos!
Betsy67 kirjoitti:
Mutta ei sitä pelkkä ihmistieto tajua. Tarvitaan Hengen avaamat uskon silmät ja heti kirkastuu. Kiitos!
Jumalan Henki on tosiaan se joka toimii Raamatun mukaan yhteytenä Jumalan ja ihmisen välillä eikä siis ole persoona.
löytänyt Raamatusta kohtaa, jossa Pyhä Henki olisi persoona. Ehdotuksia voi edelleen esittää.
Pyhä Henki on persoona.Pyhästä Hengestä käytettään persoonapronominia "Hän". Raamattu itse sanoo, että ihminen saa uskoontullessaan Pyhän Hengen. Ei ole olemassa mitään "ihmis-jumalia". Myös monet Pyhän Hengen Jumalalliset ominaisuudet todistavat että Pyhä Henki on kolminaisuuden kolmas persoona,yhtä Isän ja Pojan kanssa.
Jumalan henki, joka on kaikissa uskovissa eikä vain Isässä ja pojassa! "Minä olen viinipuu, te olette oksat", [Joh.15:1-5]. Kolminaisuusopilla on oksista karsittu viinipuu, jonka tähden se on täysin hedelmätön! Eihän viinirypäleet kasva rungossa vaan oksissa! Jumala on "KAIKKI KAIKISSA" eikä vain kolmessa persoonassa, [Joh.17:21-23]. Vaikka Jumalassa on totta kai, persoonallisiakin piirteitä, on Jumala paljon, paljon enemmän kuin vain persoona, sillä Jumala on "kaikki kaikissa" ja näin ollen Jumala on myös "se", "joka" ja "mikä" j.n.e.!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin2213202Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.3222813Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.761810Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e551715Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?481591- 1221386
MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,111342Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee171280Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.4321274- 1051269