Suomennos Eminemin biisiin: Lose yourself ?

hot cone

Kun ei olla mitään kielimiehiä!

22

4809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pannulappu.

      mä en ymmärrä mitä pitäis suomentaa, koko biisi?
      miten mä olen sitten taas biisin nimen ymmärtänyt niin miten tän nyt selittäis.. päästä itsesi irti, eli tässä tapauksessa vois ottaa esimerkin vaikka esiintymisestä, lavalla kun olet niin antaa tulla kaikki ulos.. eli ottaa irti itsestään niin paljon kuin pystyy..

      • sande

        8 mile, nii sit osaat ite suomentaa...


    • Kalle

      Asiahan on aivan yksikertainen... loose yourself = kadota itsesi

      • Sage

        Yksinkertaista on kääntää sanat suoraan, mutta siinä tapauksessa sanojen merkitys muuttuu.
        Tässä tapauksessa "lose yourself" on ennemminkin jos ajatellaan kokonaisuutta "lose yourself in the music", se voitaisiin kääntää esimerkiksi "anna musiikin viedä" tai "anna itsesi mennä musiikin mukana" ...jne. tai esimerkiksi "päästä itsesi irti" ("let yourself lose in the music"), eri sanat, mutta merkitys sama. Myös paljon muita saman typpisiä ilmauksia on olemassa käyttämällä erilaisia verbejä, mutta eiköhän tästä pointti mennyt jo perille.


    • kojootti

      No kyl mä oon sen perusidean ja melkein kaikki yksityiskohdat osannu suomentaa mut mua jäi arkarruttamaan et mitä siinä tarkottaa: I cant get by with my 9 to 5 ,suurinpiirtein..oli siinä vielä muutama muukin sana jota en löytäny sanakirjasta.

      • Sage

        "925" tai "9 to 5" on aikaa tarkoittava ilmaisu (9 am to 5 pm), samantyyppinen ilmaisu kuin 24/7.
        "9 to 5" tarkoittaa duunia joka alkaa aamul ysiltä ja loppuu viideltä, käytännössä säännöllistä päivätyötä. Tässä yhteydessa get by with my 9 to 5 tarkoittaa, että eminemin tai henkilön josta hän biisissä kertoo (Bunny Rabbit) päiväduuni ei riitä maksamaan laskuja. "I can't get by with my 9 to 5 and I can't provide the right type of life for my family cuz man, these goddam food stamps don't buy diapers"


      • nööli
        Sage kirjoitti:

        "925" tai "9 to 5" on aikaa tarkoittava ilmaisu (9 am to 5 pm), samantyyppinen ilmaisu kuin 24/7.
        "9 to 5" tarkoittaa duunia joka alkaa aamul ysiltä ja loppuu viideltä, käytännössä säännöllistä päivätyötä. Tässä yhteydessa get by with my 9 to 5 tarkoittaa, että eminemin tai henkilön josta hän biisissä kertoo (Bunny Rabbit) päiväduuni ei riitä maksamaan laskuja. "I can't get by with my 9 to 5 and I can't provide the right type of life for my family cuz man, these goddam food stamps don't buy diapers"

        eli tarkoittaaks toi 24/7 kanssa ajan-ilmausta?olen pähkäillyt aina sitä


      • Sage
        nööli kirjoitti:

        eli tarkoittaaks toi 24/7 kanssa ajan-ilmausta?olen pähkäillyt aina sitä

        24/7 eli twentyfourseven tulee sanoista "twenty four hours per day, seven days a week" eli 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa.

        24/7 termiä käytetään jos halutaan ilmaista, että esim. tekee jotain koko ajan tai ihan sikana tai jos jotain tapahtuu kokoajan tai ihan sikana "it was raining 24/7", "she was crying 24/7" tai vaikka "I was working 24/7".


      • kojootti
        Sage kirjoitti:

        "925" tai "9 to 5" on aikaa tarkoittava ilmaisu (9 am to 5 pm), samantyyppinen ilmaisu kuin 24/7.
        "9 to 5" tarkoittaa duunia joka alkaa aamul ysiltä ja loppuu viideltä, käytännössä säännöllistä päivätyötä. Tässä yhteydessa get by with my 9 to 5 tarkoittaa, että eminemin tai henkilön josta hän biisissä kertoo (Bunny Rabbit) päiväduuni ei riitä maksamaan laskuja. "I can't get by with my 9 to 5 and I can't provide the right type of life for my family cuz man, these goddam food stamps don't buy diapers"

        Kiitti perusteellisesta vastauksesta.Olet viisas.Mistä kaikki tieto?


      • Sage
        kojootti kirjoitti:

        Kiitti perusteellisesta vastauksesta.Olet viisas.Mistä kaikki tieto?

        Eipä kestä...
        Tieto perustuu aika pitkälti kokemukseen...
        Aika paljon tullut vuosien varrella kuunneltua biisien lyriikoita ja must aika oleellista on kuitenkin jossain määrin mistä biiseissä puhutaan (riippuu mihin itse haluaa kiinnittää huomiota, tyyliin toisia biisejä dikkaan lyriikoiden puolesta ja joitain taas musiikin puolesta) ja muutenkin, dikkaan paljon puhekielestä ja slangista eri kielissä. Kans paljon jeesaa tsiigaa ihan perusleffoi jossa kuulee katukieltä (suosittelen 70-luvun blaxploitaatiota ;) ). Meitsi o itsekkin duunannu snadisti riimei englanniks ja oikeastaan aika paljon osaan kans muitten biisejä rappaa ulkoa, ku onhan täs tullut rappiakin kuunneltua jo yli kymmenen vuotta.

        Mulla on yleisesti ottaen aika hyvä englanti ja ääntämisen kannalta mm. rap jeesaa sikana. Oon itseasiassa kuullut et mul on aika jenkkiaksentti, vaik en oo koskaan siellä käynytkään. Oon vaan vastannu, et mul o oma "private teacher" = rap ja leffat. :)

        Esimerkkinä yks juttu mitä on mun mielestä ihan mielenkiitoista kääntää on mm. Snoop Doggin käyttämä tyyli jonka nimee en tiedä, mut tyyliin heittää esim. "What's the dizzle my nizzle, R U fo' rizzle".


      • kojootti
        Sage kirjoitti:

        Eipä kestä...
        Tieto perustuu aika pitkälti kokemukseen...
        Aika paljon tullut vuosien varrella kuunneltua biisien lyriikoita ja must aika oleellista on kuitenkin jossain määrin mistä biiseissä puhutaan (riippuu mihin itse haluaa kiinnittää huomiota, tyyliin toisia biisejä dikkaan lyriikoiden puolesta ja joitain taas musiikin puolesta) ja muutenkin, dikkaan paljon puhekielestä ja slangista eri kielissä. Kans paljon jeesaa tsiigaa ihan perusleffoi jossa kuulee katukieltä (suosittelen 70-luvun blaxploitaatiota ;) ). Meitsi o itsekkin duunannu snadisti riimei englanniks ja oikeastaan aika paljon osaan kans muitten biisejä rappaa ulkoa, ku onhan täs tullut rappiakin kuunneltua jo yli kymmenen vuotta.

        Mulla on yleisesti ottaen aika hyvä englanti ja ääntämisen kannalta mm. rap jeesaa sikana. Oon itseasiassa kuullut et mul on aika jenkkiaksentti, vaik en oo koskaan siellä käynytkään. Oon vaan vastannu, et mul o oma "private teacher" = rap ja leffat. :)

        Esimerkkinä yks juttu mitä on mun mielestä ihan mielenkiitoista kääntää on mm. Snoop Doggin käyttämä tyyli jonka nimee en tiedä, mut tyyliin heittää esim. "What's the dizzle my nizzle, R U fo' rizzle".

        Niin,mäkin kuuntelen ehkä enimmin lyriikoiden puolesta,mut hyvässä kappaleessa yhistyy myös kiva musa.Siks tykkäänkin Eminemistä niin paljon.Mä oon kuunnellu räppii vaan jotain pari vuotta ja mäkin tykkään oikeastaan aika paljon englannin kielestä.Oon ehkä oppinu kaikista parhaiten kuunteleen sitä.No mistä sä noita leffoja haalit,millasii ne on?
        No kerroppa vielä mitä tarkalleen tarkottaa Lose yourselfin rivit: teeter-totter caught up between trying to be a father and a pre-madonna


      • viikinki
        kojootti kirjoitti:

        Niin,mäkin kuuntelen ehkä enimmin lyriikoiden puolesta,mut hyvässä kappaleessa yhistyy myös kiva musa.Siks tykkäänkin Eminemistä niin paljon.Mä oon kuunnellu räppii vaan jotain pari vuotta ja mäkin tykkään oikeastaan aika paljon englannin kielestä.Oon ehkä oppinu kaikista parhaiten kuunteleen sitä.No mistä sä noita leffoja haalit,millasii ne on?
        No kerroppa vielä mitä tarkalleen tarkottaa Lose yourselfin rivit: teeter-totter caught up between trying to be a father and a pre-madonna

        teeter-totter...eikös se voisi olla esim. tittlin tuure tai vastaava suomeks...


      • Sage
        kojootti kirjoitti:

        Niin,mäkin kuuntelen ehkä enimmin lyriikoiden puolesta,mut hyvässä kappaleessa yhistyy myös kiva musa.Siks tykkäänkin Eminemistä niin paljon.Mä oon kuunnellu räppii vaan jotain pari vuotta ja mäkin tykkään oikeastaan aika paljon englannin kielestä.Oon ehkä oppinu kaikista parhaiten kuunteleen sitä.No mistä sä noita leffoja haalit,millasii ne on?
        No kerroppa vielä mitä tarkalleen tarkottaa Lose yourselfin rivit: teeter-totter caught up between trying to be a father and a pre-madonna

        >>>Niin,mäkin kuuntelen ehkä enimmin lyriikoiden puolesta,mut hyvässä kappaleessa yhistyy myös kiva musa.Siks tykkäänkin Eminemistä niin paljon.Mä oon kuunnellu räppii vaan jotain pari vuotta ja mäkin tykkään oikeastaan aika paljon englannin kielestä.Oon ehkä oppinu kaikista parhaiten kuunteleen sitä.>No mistä sä noita leffoja haalit,millasii ne on?


      • kojootti
        Sage kirjoitti:

        >>>Niin,mäkin kuuntelen ehkä enimmin lyriikoiden puolesta,mut hyvässä kappaleessa yhistyy myös kiva musa.Siks tykkäänkin Eminemistä niin paljon.Mä oon kuunnellu räppii vaan jotain pari vuotta ja mäkin tykkään oikeastaan aika paljon englannin kielestä.Oon ehkä oppinu kaikista parhaiten kuunteleen sitä.>No mistä sä noita leffoja haalit,millasii ne on?

        No etkö siis tykkää ku Eminem puhuu kokemuksistaan ja tunteistaan.Mun mielestä ne on monet kauniita ja en tajuu miten se saa kaivettua ittestään niin paljon ulos.Mä tykkään eritoten vanhemmista kuten The Slim Shady Lp:n biiseistä.Uudet on erilailla hyviä paketteja.


      • Sage
        kojootti kirjoitti:

        No etkö siis tykkää ku Eminem puhuu kokemuksistaan ja tunteistaan.Mun mielestä ne on monet kauniita ja en tajuu miten se saa kaivettua ittestään niin paljon ulos.Mä tykkään eritoten vanhemmista kuten The Slim Shady Lp:n biiseistä.Uudet on erilailla hyviä paketteja.

        >>>No etkö siis tykkää ku Eminem puhuu kokemuksistaan ja tunteistaan. Mun mielestä ne on monet kauniita ja en tajuu miten se saa kaivettua ittestään niin paljon ulos.>Mä tykkään eritoten vanhemmista kuten The Slim Shady Lp:n biiseistä.Uudet on erilailla hyviä paketteja.


      • kojootti
        Sage kirjoitti:

        >>>No etkö siis tykkää ku Eminem puhuu kokemuksistaan ja tunteistaan. Mun mielestä ne on monet kauniita ja en tajuu miten se saa kaivettua ittestään niin paljon ulos.>Mä tykkään eritoten vanhemmista kuten The Slim Shady Lp:n biiseistä.Uudet on erilailla hyviä paketteja.

        No mun mielestä homman ydin on se että mitä enemmän eminemistä ottaa selville ja lukee lyriikoita niin sitä enemmän se rupee koskettaa.ei se yritä mitenkään hienostella kurjalla menneisyydellä tai mitään vaan se on purkanu vaan pahaa oloaan kirjottamiseen.eikä kukaan voi väittää että se ei ois lahjakas.ja yleensä pinnalle musiikkiteeveelle ja ihmisten tietoon tulee nää enemmänkin viihteelliset biisit ja mun mielestä nekin on hyviä,ne tarttuu elikkä aina ei tiedä jos ei kaiva syvempää.yleensä ne on parhaita puhuun jotka ei tiiä asioista vielä paljoo.no millasta sitten pitäis olla että ois ajan hengessä.Ehkä Dre haluaakin keskittyä tuottohommiin sun muuhun,en tiiä.No ehkä naisiin uppoaa tunteilut paremmin


      • Sage
        kojootti kirjoitti:

        No mun mielestä homman ydin on se että mitä enemmän eminemistä ottaa selville ja lukee lyriikoita niin sitä enemmän se rupee koskettaa.ei se yritä mitenkään hienostella kurjalla menneisyydellä tai mitään vaan se on purkanu vaan pahaa oloaan kirjottamiseen.eikä kukaan voi väittää että se ei ois lahjakas.ja yleensä pinnalle musiikkiteeveelle ja ihmisten tietoon tulee nää enemmänkin viihteelliset biisit ja mun mielestä nekin on hyviä,ne tarttuu elikkä aina ei tiedä jos ei kaiva syvempää.yleensä ne on parhaita puhuun jotka ei tiiä asioista vielä paljoo.no millasta sitten pitäis olla että ois ajan hengessä.Ehkä Dre haluaakin keskittyä tuottohommiin sun muuhun,en tiiä.No ehkä naisiin uppoaa tunteilut paremmin

        Mua nyt vaan ei oo koskaan eminem mitenkään koskettanut. Mun mielestä biisit kuten "Real Slim Shady", "My name is", "Without me" ja "The way I am" ovat kaikki yhtä ja samaa provokatiivista skeidaa. Jos siellä sattuu olemaan yks tai kaks biisiä siellä täällä jossa on vähän enemmän pointtia, niin ei se paljoa pelasta.

        >>no millasta sitten pitäis olla että ois ajan hengessä>Ehkä Dre haluaakin keskittyä tuottohommiin sun muuhun


      • kojootti
        Sage kirjoitti:

        Mua nyt vaan ei oo koskaan eminem mitenkään koskettanut. Mun mielestä biisit kuten "Real Slim Shady", "My name is", "Without me" ja "The way I am" ovat kaikki yhtä ja samaa provokatiivista skeidaa. Jos siellä sattuu olemaan yks tai kaks biisiä siellä täällä jossa on vähän enemmän pointtia, niin ei se paljoa pelasta.

        >>no millasta sitten pitäis olla että ois ajan hengessä>Ehkä Dre haluaakin keskittyä tuottohommiin sun muuhun

        No tossa mulla on tosiaankin sama mielipide:en oo koskaan mieltyny suomenkieliseen rappiin.Taidat olla aika vaativa kuuntelija ja jyrkkäkantainen?No niin olla pitääkin.


      • Sage
        kojootti kirjoitti:

        No tossa mulla on tosiaankin sama mielipide:en oo koskaan mieltyny suomenkieliseen rappiin.Taidat olla aika vaativa kuuntelija ja jyrkkäkantainen?No niin olla pitääkin.

        >>Taidat olla aika vaativa kuuntelija ja jyrkkäkantainen?No niin olla pitääkin.


      • nOOra
        Sage kirjoitti:

        "925" tai "9 to 5" on aikaa tarkoittava ilmaisu (9 am to 5 pm), samantyyppinen ilmaisu kuin 24/7.
        "9 to 5" tarkoittaa duunia joka alkaa aamul ysiltä ja loppuu viideltä, käytännössä säännöllistä päivätyötä. Tässä yhteydessa get by with my 9 to 5 tarkoittaa, että eminemin tai henkilön josta hän biisissä kertoo (Bunny Rabbit) päiväduuni ei riitä maksamaan laskuja. "I can't get by with my 9 to 5 and I can't provide the right type of life for my family cuz man, these goddam food stamps don't buy diapers"

        must kahdeksasta neljään on parempi kun 24/7 (joka ei ees tarkota samaa asiaa...)


      • ...
        nOOra kirjoitti:

        must kahdeksasta neljään on parempi kun 24/7 (joka ei ees tarkota samaa asiaa...)

        ...sä taiat olla iha pihal täst jutust...!!!


      • koirankantaja
        kojootti kirjoitti:

        No etkö siis tykkää ku Eminem puhuu kokemuksistaan ja tunteistaan.Mun mielestä ne on monet kauniita ja en tajuu miten se saa kaivettua ittestään niin paljon ulos.Mä tykkään eritoten vanhemmista kuten The Slim Shady Lp:n biiseistä.Uudet on erilailla hyviä paketteja.

        Hyvä on puhua kokmuksestaan ja elämästään. Ei moni muu niillä tee 140miljoonan omaisuutta :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe