Lapsi puheterapeutille 5 vuotiaana

järkevää??

Siskon tyttö täytti juuri 5 vuotta eikä hän osaa sanoa R-kirjainta. Tämän takia sisko lähettääkin lapsen puheteraputille... Kysyisinkin onko se mielestänne järkevää? Onko se häpeän asian jos lapsi ei vielä 5vuotiaana osaa ärrää kunnolla? Eikö lapsen kielen kehitykselle tulisi kuitenkin antaa oma aikansa ja katsoa uudelleen 2-3 vuoden päästä uudelleen. Eikö kielen kehityksessäkin päde se oma yksilöllinen kehityksensä? Vai olenko pahastikin väärässä?

21

8115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lto

      hei olen lastentarhanopettaja jolla on pienet lapset kotona. Nain nappituntumalla sanoisin ettei kannata panikoida jos juuri 5 vuotta tayttanyt sano kirjainta r. Aina voi kysella esim. puheterapeutin mielipidetta mutta ei terapiastakaan ole mitaan haittaa, sehan voi olla hauskaa ja lapsen *oma juttu* .Mielestani vanhemmat muutenkin hermoilevat liikaa lasten kanssa, rentoa ja ilosta meininkia ja kasvurauhaa jokaiselle. Jos lapsi on iloinen, syo hyvin, nukkuu ja on edes yksi kaveri asiat ovat ok.

      • itteeni

        oo ainakaa haitannu vaikka oon jo 15 . jotku tulee koulussa aina vähä vittuilemaan . no oon yleensä pistäny niitä turpaan että ei se jälkee oo kukaa tullu aukomaan


    • erityisope

      5-vuotiaan lapsen ei vielä tarvitse osata sanoa kaikkia äänteitä. Puheterapeutti osaa kyllä sanoa, onko puheterapia tarpeen. Lapsi jaksaa jo 5-vuotiaanakin käydä harjoittelemassa ärrää. Kannattaa miettiä, onko järkevämpää korjata R nyt vai vasta koulussa, kun on riittävästi opettelemista lukemisessa ja muissa kouluhommissa. Ei varhaisesta R-virheen korjaamisesta mitään haittaakaan ole, jos lapsi on motivoitunut harjoittelemaan!

    • Puhehäiriöisen isä