Lapsi puheterapeutille 5 vuotiaana

järkevää??

Siskon tyttö täytti juuri 5 vuotta eikä hän osaa sanoa R-kirjainta. Tämän takia sisko lähettääkin lapsen puheteraputille... Kysyisinkin onko se mielestänne järkevää? Onko se häpeän asian jos lapsi ei vielä 5vuotiaana osaa ärrää kunnolla? Eikö lapsen kielen kehitykselle tulisi kuitenkin antaa oma aikansa ja katsoa uudelleen 2-3 vuoden päästä uudelleen. Eikö kielen kehityksessäkin päde se oma yksilöllinen kehityksensä? Vai olenko pahastikin väärässä?

21

8115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lto

      hei olen lastentarhanopettaja jolla on pienet lapset kotona. Nain nappituntumalla sanoisin ettei kannata panikoida jos juuri 5 vuotta tayttanyt sano kirjainta r. Aina voi kysella esim. puheterapeutin mielipidetta mutta ei terapiastakaan ole mitaan haittaa, sehan voi olla hauskaa ja lapsen *oma juttu* .Mielestani vanhemmat muutenkin hermoilevat liikaa lasten kanssa, rentoa ja ilosta meininkia ja kasvurauhaa jokaiselle. Jos lapsi on iloinen, syo hyvin, nukkuu ja on edes yksi kaveri asiat ovat ok.

      • itteeni

        oo ainakaa haitannu vaikka oon jo 15 . jotku tulee koulussa aina vähä vittuilemaan . no oon yleensä pistäny niitä turpaan että ei se jälkee oo kukaa tullu aukomaan


    • erityisope

      5-vuotiaan lapsen ei vielä tarvitse osata sanoa kaikkia äänteitä. Puheterapeutti osaa kyllä sanoa, onko puheterapia tarpeen. Lapsi jaksaa jo 5-vuotiaanakin käydä harjoittelemassa ärrää. Kannattaa miettiä, onko järkevämpää korjata R nyt vai vasta koulussa, kun on riittävästi opettelemista lukemisessa ja muissa kouluhommissa. Ei varhaisesta R-virheen korjaamisesta mitään haittaakaan ole, jos lapsi on motivoitunut harjoittelemaan!

    • Puhehäiriöisen isä

      Ei lapsen auttamisessa mitään pahaa ole --päinvastoin, jos vanhemmat häpeävät lapsen kehityksen seurantaa ja esim. puheterapeutin apua voisi katsoa peiliin ja miettiä omia arvoja. Miksi hävetä omaa lasta, kun sitä voi auttaa ja loppujen lopuksi kaikki apu on hänelle vain eduksi, vaikkei ärrä-vika varsinainen vika olisikaan. On eri asia saako lapsen "kehityshäiriöön" apua, kun nykyään kunnat säästävät kaikessa terveydenhuollossa.

      • Meillä ei vielä,

        Meillä vielä puhutaan ilman ärrää eli ällää...ja lapsi on 6-vuotta. Mutta on vaikeaa, kun ei saa niitä terapeutteja, nyt otamme kyllä asian puheeksi, ettei sitten erottuisi , kun esikoulu alkaa. Muuten terävä tyttö ja iloinen!!!

        Luulisin, että oppisi lukemaankin, mutta, ajattelimme, että oppii sitten, kun aloittaa eskarin, nykyään kaiken tarvitsi olla niin valmista, lapsi ei saisi olla lapsi enää, kuin pienen tovin. Mutta toki tuo ärrä on sellainen , että sen saisi varmaan korjattua, näin pienempänä, mene ja tiedä.
        Vanhin tyttö myös oli ilman ärrää, mutta kyllä nyt tulee jo ihan hyvin. Kaikki ajallaan, kukin on oma yksilö, ennen myytiin kengätkin iän perusteella, muistan hyvin.


    • Äippä

      ...aikoinaan mummonmarkoilla juuri 5-vuotiaana. Muistaakseni neuvolassa kehoitettiin ottamaan puheterapeuttiin yhteyttä. Minusta on vanhempien välinpitämättömyyttä jättää ärrävika korjaamatta. Koulussa kyllä puheterapeutti huomioi ärrä- ja ässävikaiset oppilaat, mutta resurssipulan vuoksi puheterapia ei siellä sitten ole aina kovin intensiivistä.

    • omasta kokemuksesta

      Et ole lainkaan väärässä. "Ärrän" korvautuminen jollakin muulla äänteellä (useimmiten "ällällä") on tuossa iässä hyvinkin yleistä, eikä aihetta huoleen vielä ole. Uskoisin että viimeistään 7-vuotiaana "ärrä" asettuu paikoilleen ihan itsestään. Omalla tyttärellämme oli ärrän lisäksi suhu-ässä, johon olimme päättäneet puuttua vasta kouluiässä, jos siihen mennessä ei olisi korjautunut. Hyvin korjautui, vaikka emme kiinnittäneet asiaan minkäänlaista huomiota...
      Siis jäitä hattuun siskollesi.

      • Äippä

        ..siihen puuttua sitten myöhemminkin, tietysti. Muistuu mieleen eräskin tuttu ärrävikainen hammaslääkäri, jolle kuulosti olevan työlästä vastata puhelimeen monta kertaa päivässä "hammaslääkäri Kari Orava" (nimi muutettu, toim.huom. :) ) Pääasia, ettei jätetä huomioimatta, aikuisena ärrävian korjaaminen lienee hankalaa? En aja mitään täydellisyyden asiaa, mutta mitä olen kuullut, monet ärrävikaiset näkevät paljon vaivaa peittääkseen sorahtavan ärrän korvaavilla ärrättömillä sanoilla. Eli se hankaloittaa spontaania kommunikoimista myöhemmin.


      • marra
        Äippä kirjoitti:

        ..siihen puuttua sitten myöhemminkin, tietysti. Muistuu mieleen eräskin tuttu ärrävikainen hammaslääkäri, jolle kuulosti olevan työlästä vastata puhelimeen monta kertaa päivässä "hammaslääkäri Kari Orava" (nimi muutettu, toim.huom. :) ) Pääasia, ettei jätetä huomioimatta, aikuisena ärrävian korjaaminen lienee hankalaa? En aja mitään täydellisyyden asiaa, mutta mitä olen kuullut, monet ärrävikaiset näkevät paljon vaivaa peittääkseen sorahtavan ärrän korvaavilla ärrättömillä sanoilla. Eli se hankaloittaa spontaania kommunikoimista myöhemmin.

        Kannattaa ottaa selville ajoissa. Meillä pojan ärrän puute johtui liian tiukasta kielijänteestä. Se leikattiin liian myöhään eli 7-vuotiaana ja kyllä on ollut ärrän kanssa tekemistä nyt 13-vuotiaanakin vielä sorahtelee.


    • hoitaa

      Mielestäni 5-6 vuotiaana, ennen koulun alkua, kannattaa korjauttaa puheessa olevat "viat". Kun koulu alkaa, on edessä muutenkin paljon uuden opettelua. Ja lapset ovat julmia, kummosta "erilaisuutta" ei tarvitse olla kun jo joutuu silmätikuksi ja kiusan kohteeksi ja jää yksin. Koulumaailma on aivan eri kuin päiväkodissa tai kerhossa, missä tädit puuttuvat kiusaamiseen ja nimittelyyn.

      Älykkyydellä tai sen puutteella ei ole mitään tekemistä äännevikojen kanssa, mutta minusta ne ehdottomasti kannattaa korjauttaa. Ja tuossa alle kouluiässä lapsi yleensä on varsin motivoitunut , koska tiedostaa jo itsekin äännevirheensä muttei osaa niitä itse korjata. Kyse ei myöskään ole mistään täydelliyyden tavoittelusta tai tasapäistämisestä tai vikojen kauhistelulta, vaan ihan järkevästä asiasta. Oiotaanhan vinoja hampaitakin!! (purentaviat saattavat aiheuttaa päänsärkyä, migreeniä ja yöllistä narkuttelua niinkin voimallisesti että takahampaat hioutuvat aivan sileiksi - no, huono vertaus, sillä eihän äännevika aiheuta mitään vaivoja...)

      Välttämättä "ajan kanssa" ei ole tässä asiasa mitään tekemistä, eli ei välttämättä todellakaan ole kyse mistään yksilöllisestä kehityksestä joka itsestään poistuu.. ei puheterapeutin apu ole huono juttu, ei se ole merkki mistään puutteesta, vajeesta tai Ongelmasta vaan ihan normaali juttu: muutama käyntikerta, neuvot miten opetella , loruja yms., ja äännevika on jo korjattu!

      Tunnen pari aikuista, joilla on mahtavat R-viat. Toinen sanoo sora-ärrän, toinen kiertää sen pehmeänä lespauksena ja hänen puheestaan on ajoittain vaikea saada selvää.

      Kerran samassa bussissa matkasi n. 6 v lapsi joka oli avoin, iloinen ja puhelias ja jutteli kovasti äitinsä ja naapurimatkustajan kanssa. Varmasti fiksu ja älykäs ja hoksaavainen lapsi, mutta lapsekkaalla kirkkaalla ja kuuluvalla äänell vuolas ja nopeatempinen juttelu oli ihan oikeasti tätä:
      "Alvaappa mitä? Minäpä kävin kellan luittelematta äitin ja itoveljen kantta ja alvaappa mitä? Titten minä kaaluin ja minua tattui polveen. Olen minä käynyt päiväkolinkin kantta luittelematta mutta tillon kun minä kaaluin niin minä olin äitin ja itin ja itoveljen kantta, tiinä meilän kolin lähellä on luittelukenttä, te on eli kuin te mittä käyn päiväkolin kantta..."
      Herttaista.

    • Lastentarhanopettaja

      Mielestäni on hyvä, jos puheterapeutti tarkastaisi lapsen r-vian syyn. On toki yleistä, että tuon ikäiseltä vielä puuttuu joitakin kirjaimia puheestaan. On mukavampi aloittaa eskarivuosi, jos r-äänteen saa kuntoon pienillä harjoituksilla, silloin lapsen itsetuntokin kohoaa...vai oletteko tavanneet lasta, joka ei pärisytä ärräänsä innokkaasti sen juuri opittuaa?-minä en! Ja toisaalta jo tuon ikäiset ikätoverit voivat olla toisilleen julmia pikku vikojen takia.

    • Mam

      Meidän kolme vanhinta ovat oppineet r-äänteen vasta 3. luokalla koulussa. Esikoiselle aloitettiin r-opetus jo 5-vuotiaana, mutta valmista siitä ei tullut, vaikka ahkerasti harjoiteltiin. Kaksi seuraavaa lasta eivät päässeet puheopetukseen ennen koulun alkua (säästösyistä), mutta koulussa aloitettiin heti r-opetus. Neljäs puolestaan oppi r:n itse 4-vuotiaana. Yhtäkään lapsistamme ei ole koulussa kiusattu virheellisen r:n takia.

    • anneli

      mä tiedän perheen, jossa 3 poikaa, kaikilla huomattiin heti lapsena R-vika, jota ei sitten jostain syystä riittävän nuorina alettu korjaamaan. Luultiin että kouluikä auttaa hyvin.
      Nyt on kundit aikuisia, ja ärrävikasia edelleen. Yhdellä vika on mielestäni vielä pahentunut ja välillä hänen puheensä on todella epäselvää, ettenkö sanois suorastaan kornia.
      Tämä suomen kieli kun on sellainen, että sitä ärrää tarvii melken joka lauseessa.

    • Eila

      ...jos puheterapeutilla sattuu olemaan vapaita aikoja, ne kannattaa käyttää hyväkseen. Nimittäin 2-3 vuoden päästä ei ole mitään takeita, pääseekö lapsi puheterapiaan. Nykyisin kyseisellä ammattikunnalla tuppaa olemaan riivatun pitkät jonot. Kyse on vain käytännön asiasta.

      Kyllä puheterapeutit ovat ammattitaitoisia ihmisiä, jotka osaavat sanoa, kannattaako hoito tässä vaiheessa vai myöhemmin tai ollenkaan. Jos on jossain vaiheessa käynyt siellä, siitä voi olla hyötynä se, että myöhemmin pääsee helpommin, jos vaikka sopii, että "muista ehdottomasti soittaa vuoden päästä, pidän paikkaa hänelle varoiksi". Siis en osaa sanoa, onko kyseinen käytäntö mahdollinen, mutta voi kokeilla.

    • miksa

      meillä 5-vuotis neuvolassa terveydenhoitaja kysyi, haluaisinko käyttää tyttöä puheterapeutilla ärrän puuttumisen takia, tottakai mentiin, yhden kerran käytiin ja hyvät ärrän-harjoitusohjeet saatiin mukaan, kuukausi opeteltiin ja sieltä se ärrä tuli : ))

      Lapsen parhaaksi kaikki nämä terapeutit on, eikä se ole mikään häpeä, jos joutuu/saa käyttää heidän tietojaan ja taitojaan apuna

      • vielä hengissä

        Olen keski-ikäinen ärrävikainen, ja voin sanoa että hoidattakaa lapsenne puheviat mieluummin liian aikaisi kuin myöhään.olen jättänyt lukion ja koulut muutenkin käyttämättä vian takia.
        pakoon sitä ei pääse kuitenkaan työelämässäkään,aikuiset ja lapset ovat yhtä julmia,työpaikallakin kiusataan ihan yhtä paljon.
        minun elämääni vika on haitannut hyvin paljon,aina se on taka-alalla..ja voin sanoa että se väsyttää ja vie ilon elämästä..


    • R

      Oma lapseni, 4,5 vuotias, kävi tänään viimeisen kerran puheterapeutilla, ja nyt on kaikki äänteet hallussa, myös se R. Mitä tulee siihen, koska asiaan pitäisi puuttua, on ainakin meidän puheterapeutin mielipide se, että mitä aiemmin, sen parempi. Syyksi hän selitti sen, että mitä pidempään lapsi käyttää vääriä äänteitä, sen vaikeampi niistä on oppia eroon ja lisäksi ongelmia voi aiheuttaa esimerkiksi jos lapsi oppii hoitopaikassa tai pihalla jonkun kaverin käyttämän "kurkku-R:n" josta on kuulema pirullisen vaikeaa päästä eroon.
      Ehdottomasti siis puheterapiaan, jos sinne vaan pääsee - se kun on nykyään ennemminkin etuoikeus jos sinne pääsee, aikoja kun ei liiemmin ole.

      • Miettikääpäs muitaki

        Siinä on sitten sekin puoli, että kuten tässäkin joku totesi, että aikoja on tosi rajoitetusti niin ne lapset joilla on ihan oikeita ongelmia puheessa, ymmärtämisessä ym. niin ovat hekin näissä pitkissä jonoissa sitten ja saavat terapiaa harvemmin kuin oikeasti tarvitsisivat.

        Eli joskus lapsia tulee myös liian aikaisin ja myös ihan turhaan (esim. oppisivat ilman terapiaakin R:n, varsinkin jos vanhemmat viitsisivät yhtään opettaa /tehdä lapsen kanssa niitä harjoituksia..) puheterapiaan ja se on joltain muulta pois, joka tarvitsisi apua kipeämmin.

        Meillä mm. nyt sellainen tilanne, että lapsi ei saa mistään terapiaa (hänellä todettu kielellinen kehityshäiriö, myös ymmärtämisessä vaikeuksia, tulee aina haittaamaan elämää), ei saada apua kunnallliselta eikä yksityiseltä puolelta, koska kaikki terapeutit ylityöllistetty.


    • eräs-äiti11

      Ei tarvitse hävetä, mutta puheterapeutin käynnistä on todella paljon hyötyä kun se tapahtuu ennen kouluikää. Näin itse puheterapia pääsee hyvään alkuun jo ennen koulua!

      Todellisuus tietysti on rankkaa, koulussa helposti kiusataan lasta joka ei osaa R-kirjainta, se on todella ikävää.

      On käsittääkseni normaalia, että 5-vuotiaana lähetetään puheterapeutille.
      Yksilöllisellä kehityksellä on rajat myös, milloin apu katsotaan tarpeelliseksi neuvolassa arvioiden.

    • Ärrän kierrän orren

      Meidän tyttäremme pääsi (siis nimenomaan pääsi!) 4 vuotiaana puheterapeutille. Sieltä ohjattiin vielä Foniatrille. Lapsi tykkäsi leikkiä kirjaimilla, luudittiin kielellä yläkerran hampaita, sitten rullattiin "matto" ja jatkettiin alakerran hampailla. Tytöstä päivittäiset harjoitukset olivat hauskoja ja kun joka viikko vielä tuli uusia läksyjä. Saatiin K-kirjain kohdalleen sekä S-kirjain.
      Vielä jäi R sorahtamaan ranskalaisesti varsinkin väsyneenä. Kaupungilta loppuivat määrärahat (tai ne lopetettiim säästösyistä), eikä jatkoa puheterapiaan saatu.
      Tytärtä se ei tunnu haittaavan, mutta olisi se ollut hyvä saada kuntoon samaan aikaan kuin muutkin kirjaimet. Kielen taju kun on noin 4-vuotiaalla juuri sopivassa oppimisjaksossa.

    • Anonyymi

      Lapsi käynyt 2 vuotiasta lähtien puheterapeutilla ja 4 vuotiana ei osaa vieläkään puhua. Nyt kui halutaan lopeta käynnit he uhkasivat meidät lastesuojelun kanssa!!!!! Vanhemmilla ei ole oikeuksia ? Haluaisin kysyä että mitä tässä tapauksessa tehdä ? Rikosilmoitus autako? Joku muu juttu ? Me ei haluta enää jatkaa tätä turhan juoksua . Työpaikat mennyt alta ja opinnot . Mitä he vielä halua ? Hajottaa onnellisen perheen elämää?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      138
      10080
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2924
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      188
      2727
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1546
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe