8v tytölläkö tarkkaavaisuushäiriö?

Sari

Minkälaisia ovat tarkkaavaisuushäiriöiset lapset? Meillä odotellaan lääkärille aikaa, pakko saada selvyys tytön asiaan. Lapsen isällä adhd ja tytöllä samanlaisia vaikeuksia kuin isällään. Ei muista välttämättä mitä puhuttiin aikaisemmin, tavarat aina hukassa, ei kykene suoriutumaan kuin 1 asiasta kerrallaan, koulussa aloittaa tehtävät moneen kertaan alusta kun keskittyminen hajoaa niin helposti, Aina ollut ns vaativa lapsi. Pelkään että teen kotitekoisia diagnooseja, mutta kun on kuin isänsä..

17

6893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äet minäkin

      pätee maallikosta kyllä monesti näissäkin asioissa.vaikka perimä voi olla vaikka mistä asti peräisin niin aina voi syyttää lähintä. vaikkei syyllistäminen paranna ketään ja turha sitä on kyllä miettiä mistä se on tullu vaan voimat kannattaa keskittää ongelman kanssa toimeentulemiseen. hommaa tytölle lääkäriltä diagnoosi ja nippu todistuksia koulua varten jotta lapsi saa parhaan avun koulusta suoriutumiseen.
      meillä auttoi ratsastusterapia asioiden rytmittämiseen. hevosella ihme vaikutus. suosittelen kokeilua.
      aakkosrivien tekemistä ei tarvinnut aina aloittaa herpaantumisen jälkeen 0-pisteestä vaan rytmi jatkui aina rivin loppuun saakka.
      ratsastusterapiaa sai ainakin meidän kunnassa kuntoutustyöryhmän maksusitoumuksella kymmenen kertaa heti eka luokalla ja sitten viidesti per kakkosluokka.ite ei maksettu mitään muuta kuin matkat terapiaan, ratsastusterapia annettiin ilman satulaa ja joskus oli ponilla ajoakin.
      koulussa pojalla oli avustaja jotta ehti tehdä kaikki tarpeellisen jo tunnilla jottei läksyiksi jäänyt niitä mitä toiset tekivät tuntien aikana, en suostunut valvomaan kotona näitä tehtäviä ja vaadin koululta jotta opetus oltava sama kaikille ja läksyt siten myös yhtä rankkoja. ei niitä tuntitehtäviä tehdä kotona ns. terveillä lapsillakaan.

      • Vähän vanhempi äiti

        mennä lääkärille avoimin mielin, ei valmis diagnoosivaatimus taskussa. Kyse voi olla muustakin. Lapset kehittyvät myös eri tahdissa. Jollekin on vaikeaa matematiikka tai lukeminen tai yleensä keskittyminen aluksi, mutta voi parantua vuosien mittaan itsestäänkin. Vaikka varhainen diagnoosi on hyvä, ei hätiköidäkään pitäisi. Ettei alettaisi potea sellaisia oireyhtymiä, joita ei todellisuudessa ole.


      • onni
        Vähän vanhempi äiti kirjoitti:

        mennä lääkärille avoimin mielin, ei valmis diagnoosivaatimus taskussa. Kyse voi olla muustakin. Lapset kehittyvät myös eri tahdissa. Jollekin on vaikeaa matematiikka tai lukeminen tai yleensä keskittyminen aluksi, mutta voi parantua vuosien mittaan itsestäänkin. Vaikka varhainen diagnoosi on hyvä, ei hätiköidäkään pitäisi. Ettei alettaisi potea sellaisia oireyhtymiä, joita ei todellisuudessa ole.

        Avoin mieli kannattaa, mutta ilman selkeää diagnoosia on turha yleensä yrittää saada edes
        ratsastusterapiaa tai mitään muutakaan, kuten esim. toimintaterapiaa.
        Diagnoosi ei auta, mutta sen myötä lapsi saa tarvitsemansa avun. Näin ainakin meillä kävi - pitkän vaatimisen jälkeen...


      • erkkaope
        onni kirjoitti:

        Avoin mieli kannattaa, mutta ilman selkeää diagnoosia on turha yleensä yrittää saada edes
        ratsastusterapiaa tai mitään muutakaan, kuten esim. toimintaterapiaa.
        Diagnoosi ei auta, mutta sen myötä lapsi saa tarvitsemansa avun. Näin ainakin meillä kävi - pitkän vaatimisen jälkeen...

        Olet oikeassa. Diagnoosin perusteella lapsi saa helpommin tukea. Koulunkäyntiavustajasta kannattaa yrittää pyytää mieluummin henkilökohtainen avustaja kuin luokkakohtainen. Kunnan päättäjät suhtautuvat jotenkin vakavammin henkilökohtaisen avustajan pyyntöihin ja avustajan saa varmemmin.

        Terapioita kannattaa olla vaatimassa ja ehdottomasti neuropsykologista kuntoutusta, vaikka sitä taitaa olla aika mahdoton saada. Kannattaa pitää mielessä, että ei kuormita lasta liikaa terapioilla ja kuntoutuksilla, siis ettei niitä olisi lähes joka päivä. Lapsi tarvitsee myös aikaa olla lapsi.

        Tuen saamiseksi vaaditaan vanhemmilta aika paljon. Pitää jaksaa vaatia ja vaatia. Myös opettajan tai päivähoidon lausuntoja kuntoutuksen saamiseksi kannattaa pyytää. He tietävät, miten lapsi käyttäytyy ryhmässä. Tukea harvemmin tarjotaan, ellei vanhempi osaa tai jaksa vaatia. Kannattaa muuten tiedustella sopeutumisvalmennuskursseja, jossa tapaa muita erityislasten vanhempia ja saa tietoa.


      • Vähän vanhempi äiti
        erkkaope kirjoitti:

        Olet oikeassa. Diagnoosin perusteella lapsi saa helpommin tukea. Koulunkäyntiavustajasta kannattaa yrittää pyytää mieluummin henkilökohtainen avustaja kuin luokkakohtainen. Kunnan päättäjät suhtautuvat jotenkin vakavammin henkilökohtaisen avustajan pyyntöihin ja avustajan saa varmemmin.

        Terapioita kannattaa olla vaatimassa ja ehdottomasti neuropsykologista kuntoutusta, vaikka sitä taitaa olla aika mahdoton saada. Kannattaa pitää mielessä, että ei kuormita lasta liikaa terapioilla ja kuntoutuksilla, siis ettei niitä olisi lähes joka päivä. Lapsi tarvitsee myös aikaa olla lapsi.

        Tuen saamiseksi vaaditaan vanhemmilta aika paljon. Pitää jaksaa vaatia ja vaatia. Myös opettajan tai päivähoidon lausuntoja kuntoutuksen saamiseksi kannattaa pyytää. He tietävät, miten lapsi käyttäytyy ryhmässä. Tukea harvemmin tarjotaan, ellei vanhempi osaa tai jaksa vaatia. Kannattaa muuten tiedustella sopeutumisvalmennuskursseja, jossa tapaa muita erityislasten vanhempia ja saa tietoa.

        pitää kuitenkin varmistua siitä, onko kyseessä erityislapsi. On selvää, että esim. erityisopettaja katsoo asiaa omasta näkökulmastaan, mutta liian varhainen diagnoosi voi mennä metsään ja se muodostuu lapselle pelkäksi haitaksi, stigmaksi, joka ei lähde kulumallakaan. Minusta diagnoosia vaatimalla vaativat vanhemmat aiheuttavat sen, että lääkäri saattaa tehdä johtopäätökset liian heppoisin perustein. Kaikkein parasta on aina pyrkiä opettajan kanssa yhteistyöhön. Jos oma opettaja on fiksu, hän osaa huomioida lapset yksilöinä patologisoimatta jokaista pikku erityispiirrettä. AIka näyttää. mihin suuntaan lapsen kehitys alkaa kulkea. Saavuttaako toisa, vai poikkeaako yhä enemmän. Esim. mukautettuun opetukseen siirtyminen on aika iso juttu. Sen mukana menee moni tie tukkoon tulevaisuudessa. Joskus se tietysti on välttämätöntä ja lapselle eduksi.


      • äet minäkin ja vanhempi iäl...
        Vähän vanhempi äiti kirjoitti:

        pitää kuitenkin varmistua siitä, onko kyseessä erityislapsi. On selvää, että esim. erityisopettaja katsoo asiaa omasta näkökulmastaan, mutta liian varhainen diagnoosi voi mennä metsään ja se muodostuu lapselle pelkäksi haitaksi, stigmaksi, joka ei lähde kulumallakaan. Minusta diagnoosia vaatimalla vaativat vanhemmat aiheuttavat sen, että lääkäri saattaa tehdä johtopäätökset liian heppoisin perustein. Kaikkein parasta on aina pyrkiä opettajan kanssa yhteistyöhön. Jos oma opettaja on fiksu, hän osaa huomioida lapset yksilöinä patologisoimatta jokaista pikku erityispiirrettä. AIka näyttää. mihin suuntaan lapsen kehitys alkaa kulkea. Saavuttaako toisa, vai poikkeaako yhä enemmän. Esim. mukautettuun opetukseen siirtyminen on aika iso juttu. Sen mukana menee moni tie tukkoon tulevaisuudessa. Joskus se tietysti on välttämätöntä ja lapselle eduksi.

        ei meilläkään ole poika kulkenut koko ala-astetta erityislapsenleima otsassa vaikka statuksen saikin. avustajakin esiteltiin vanhempainillassa luokka-avustajana vaikka henkilökohtainen olikin, erityisopetuspäätös purettiin viidennen luokan keväällä kun todettiin ettei ole tarvetta enää ja suunnitelmissa oli jotta uusi päätös yläasteelle siirryttäessä tarpeen mukaan. poika ollut koulun pienimmässä normaaliluokassa eli 19 oppilasta, tästä hyötynyt moni muukin oppilas kun poika ei ole ollut häiriköimässä 28 oppilaan luokassa. nyt on syksyllä se yläasteelle meno edessä ja ei kyllä olla vaatimassa esy -, evy-luokkia koska muiden häiriköidessä on vaikea keskittyä, tässäkin on yksilöllisiä eroja, joku tarvii kokoajan stimulaatiota aivoilleen, mut meillä pitää olla opiskellessa rauhallista.
        vanhemmat ovat yleensä oman lapsensa parhaita asiantuntijoita joten kannattaa vaatia ja huolehtia jotta asiat myös toteutuvat.


      • onni
        äet minäkin ja vanhempi iäl... kirjoitti:

        ei meilläkään ole poika kulkenut koko ala-astetta erityislapsenleima otsassa vaikka statuksen saikin. avustajakin esiteltiin vanhempainillassa luokka-avustajana vaikka henkilökohtainen olikin, erityisopetuspäätös purettiin viidennen luokan keväällä kun todettiin ettei ole tarvetta enää ja suunnitelmissa oli jotta uusi päätös yläasteelle siirryttäessä tarpeen mukaan. poika ollut koulun pienimmässä normaaliluokassa eli 19 oppilasta, tästä hyötynyt moni muukin oppilas kun poika ei ole ollut häiriköimässä 28 oppilaan luokassa. nyt on syksyllä se yläasteelle meno edessä ja ei kyllä olla vaatimassa esy -, evy-luokkia koska muiden häiriköidessä on vaikea keskittyä, tässäkin on yksilöllisiä eroja, joku tarvii kokoajan stimulaatiota aivoilleen, mut meillä pitää olla opiskellessa rauhallista.
        vanhemmat ovat yleensä oman lapsensa parhaita asiantuntijoita joten kannattaa vaatia ja huolehtia jotta asiat myös toteutuvat.

        Meidän poikamme on mukautetussa matikassa ja kuitenkin osittain hän tekee tavallista matikkaa. Tähän päädyttiin opettajan kanssa yhteistuumin. Mukautettu oli liian helppoa mutta tavalliset kokeet eivät onnistuneet lainkaan, koskapa poikamme ei ymmärtänyt sanallisia tehtäviä (kirjallisia). Ja oli saanut itsestään jo sellaisen sisäistetyn käsityksen, ettei osaa mitään matikassa.
        Tämä on ollut erittäin hyvä ratkaisu ja on saanut aikaan poikamme itsetunnon huiman nousun. Hän kun ei todellakaan ole tyhmä! Ainostaan hahmottamishäiriö vaikeuttaa paljon oppimista. Harmittaa, ettei koulussa voi (puheista huolimatta) tehdä kokeita - kuten uskonto - sanallisena. Poikamme on erittäin hyvä muistinen ja osaa kertoa asioita sanasta sanaan kirjasta, mutta kun koepaperille pitää kirjoittaa samat asiat, ei lauseet kerro sitä mitä hän haluaisi kertoa.... niin ja sitten viime kokeestakin tuli tämän vuoksi 6½, vaikka kysellesäni edellisenä iltana osasi siis tekstin melkein ulkoa...
        Erityisopettajia pitäisi olla jokaisella koululla, jotta he voisivat ohjata toisiakin opettajia, mutta niitä ei ole edes joka kunnassa. Meillä on ollut onni saada toimintaterapiaa, joka myös on auttanut poikamme itsetunnon kohoamisessa ja koulumotivaation paranemisena.
        Tulevaisuudesta emme tiedä, yläasteella on ehkä erityisluokka edessä. Neurologisiin tutkimuksiin poikamme ei ole päässyt - ei kuulema ole aiheellista lääkärin mielestä (=liian kallista kunnalle)..


      • Vähän vanhempi äiti
        onni kirjoitti:

        Meidän poikamme on mukautetussa matikassa ja kuitenkin osittain hän tekee tavallista matikkaa. Tähän päädyttiin opettajan kanssa yhteistuumin. Mukautettu oli liian helppoa mutta tavalliset kokeet eivät onnistuneet lainkaan, koskapa poikamme ei ymmärtänyt sanallisia tehtäviä (kirjallisia). Ja oli saanut itsestään jo sellaisen sisäistetyn käsityksen, ettei osaa mitään matikassa.
        Tämä on ollut erittäin hyvä ratkaisu ja on saanut aikaan poikamme itsetunnon huiman nousun. Hän kun ei todellakaan ole tyhmä! Ainostaan hahmottamishäiriö vaikeuttaa paljon oppimista. Harmittaa, ettei koulussa voi (puheista huolimatta) tehdä kokeita - kuten uskonto - sanallisena. Poikamme on erittäin hyvä muistinen ja osaa kertoa asioita sanasta sanaan kirjasta, mutta kun koepaperille pitää kirjoittaa samat asiat, ei lauseet kerro sitä mitä hän haluaisi kertoa.... niin ja sitten viime kokeestakin tuli tämän vuoksi 6½, vaikka kysellesäni edellisenä iltana osasi siis tekstin melkein ulkoa...
        Erityisopettajia pitäisi olla jokaisella koululla, jotta he voisivat ohjata toisiakin opettajia, mutta niitä ei ole edes joka kunnassa. Meillä on ollut onni saada toimintaterapiaa, joka myös on auttanut poikamme itsetunnon kohoamisessa ja koulumotivaation paranemisena.
        Tulevaisuudesta emme tiedä, yläasteella on ehkä erityisluokka edessä. Neurologisiin tutkimuksiin poikamme ei ole päässyt - ei kuulema ole aiheellista lääkärin mielestä (=liian kallista kunnalle)..

        Sanot, ettei poikasi kykene kirjallisiin tehtäviin hahmotushäiriön takia, mutta ei silti ole päässyt neurologisiin tutkimuksiin. Miten tämä on mahdollista? Kuka sitten hahmotushäiriön on diagnosoinut? Jos ongelmat ovat tuota luokkaa, on poika saatava vaikka yksityislääkärin kautta lastenneurologin luo. Ei kai summan mutikassa voi toimia!!


      • mkts
        Vähän vanhempi äiti kirjoitti:

        Sanot, ettei poikasi kykene kirjallisiin tehtäviin hahmotushäiriön takia, mutta ei silti ole päässyt neurologisiin tutkimuksiin. Miten tämä on mahdollista? Kuka sitten hahmotushäiriön on diagnosoinut? Jos ongelmat ovat tuota luokkaa, on poika saatava vaikka yksityislääkärin kautta lastenneurologin luo. Ei kai summan mutikassa voi toimia!!

        Älä missään nimessä anna periksi kyllä
        neurologiset tutkimukset auttaa varmasti tässä
        asiassa.Ei niitä muuten tiedä mikä on poikasi
        hyväksi.Olen itse poikani kanssa käynyt nämä
        tutkimukset ja niistä on ollut hyötyä meille
        kaikille. Nyt jos annat periksi asialle kun
        poikasi vanhenee ja samat asiat vaivaa häntä
        niin et koskaan anna itsellesi anteeksi miksen
        ollut jämäkämpi näissä asioissa.


      • Äiti
        Vähän vanhempi äiti kirjoitti:

        Sanot, ettei poikasi kykene kirjallisiin tehtäviin hahmotushäiriön takia, mutta ei silti ole päässyt neurologisiin tutkimuksiin. Miten tämä on mahdollista? Kuka sitten hahmotushäiriön on diagnosoinut? Jos ongelmat ovat tuota luokkaa, on poika saatava vaikka yksityislääkärin kautta lastenneurologin luo. Ei kai summan mutikassa voi toimia!!

        se auttaa jos lapselle on jo todettu hahmotushäiriö, että tutkitaa lisää vaan koko ajan. Lapsikin siihen varmasti jo väsyy.
        Ei lisätutkimuksista ole apua. Luulenpa että paras apu on toimintaterapia.


      • erkkaope
        Vähän vanhempi äiti kirjoitti:

        pitää kuitenkin varmistua siitä, onko kyseessä erityislapsi. On selvää, että esim. erityisopettaja katsoo asiaa omasta näkökulmastaan, mutta liian varhainen diagnoosi voi mennä metsään ja se muodostuu lapselle pelkäksi haitaksi, stigmaksi, joka ei lähde kulumallakaan. Minusta diagnoosia vaatimalla vaativat vanhemmat aiheuttavat sen, että lääkäri saattaa tehdä johtopäätökset liian heppoisin perustein. Kaikkein parasta on aina pyrkiä opettajan kanssa yhteistyöhön. Jos oma opettaja on fiksu, hän osaa huomioida lapset yksilöinä patologisoimatta jokaista pikku erityispiirrettä. AIka näyttää. mihin suuntaan lapsen kehitys alkaa kulkea. Saavuttaako toisa, vai poikkeaako yhä enemmän. Esim. mukautettuun opetukseen siirtyminen on aika iso juttu. Sen mukana menee moni tie tukkoon tulevaisuudessa. Joskus se tietysti on välttämätöntä ja lapselle eduksi.

        Tarkoitin todellakin sitä, että _tukea ja apua_ on vaadittava, jos sitä meinaa saada.


      • Vähän vanhempi äiti
        erkkaope kirjoitti:

        Tarkoitin todellakin sitä, että _tukea ja apua_ on vaadittava, jos sitä meinaa saada.

        Mutta kysyjän lastahan ei vielä ole edes tutkittu! Ei pidä mennä asioiden edelle. Se on juuri vaarana näillä palstoilla. Joku kirjoittaa jotakin lapsestaan ja toiset muutaman lauseen perusteella tekevät pitkälle meneviä tulkintoja ja alkavat opastaa. Pelottavaa touhua. Nykyisin tehdään aika herkästi lapsille neurologisia diagnooseja. Se on yksi osoitus yhteiskuntamme medikalisoitumisesta. Kaikki poikkeavuus on kiireesti osoitettava sairaudeksi ja aidattava tämä ihminen johonkin omaan ryhmäänsä. Jos oltaisiin vähän suvaitsevaisempia, erilaisuus ei olisi niin suuri ongelma. Ja apua erilaiselle lapselle voitaisiin antaa suurta meteliä pitämättä ja lähtemättömiä leimoja lyömättä.


      • "herännyt äiti"
        Vähän vanhempi äiti kirjoitti:

        Mutta kysyjän lastahan ei vielä ole edes tutkittu! Ei pidä mennä asioiden edelle. Se on juuri vaarana näillä palstoilla. Joku kirjoittaa jotakin lapsestaan ja toiset muutaman lauseen perusteella tekevät pitkälle meneviä tulkintoja ja alkavat opastaa. Pelottavaa touhua. Nykyisin tehdään aika herkästi lapsille neurologisia diagnooseja. Se on yksi osoitus yhteiskuntamme medikalisoitumisesta. Kaikki poikkeavuus on kiireesti osoitettava sairaudeksi ja aidattava tämä ihminen johonkin omaan ryhmäänsä. Jos oltaisiin vähän suvaitsevaisempia, erilaisuus ei olisi niin suuri ongelma. Ja apua erilaiselle lapselle voitaisiin antaa suurta meteliä pitämättä ja lähtemättömiä leimoja lyömättä.

        Hei vähän vanhempi äiti!

        Olen erittäin samaa mieltä kanssasi siitä,että nyky-yhteiskuntamme kyky sietää ja käsitellä erilaisuutta on surullista.

        Tuo medikalisaatio-asia sen sijaan on kaksitahoista.....
        Tarkkaivaisuushäiriötä pitäisin pikemmin ominaisuutena kuin sairautena.Onhan sillä neurobiologinen tausta,mutta toisaalta,jotkut lapset joutuvät käyttämään silmälaseja eikä heitä kukaan pidä "sairaina".

        Toisaalta tarkkaivaisuushäiriö -diagnoosin saaminen on monella tapaa hyödyllistä silloin, kun todella tarkkaivaisuushäiriöstä on kyse.Helpottaa monella tapaa lapsen ja myös ympäristön elämää:tullaan tietoisiksi siitä,että lapsi ei ilkeyttään ole hidas,unohdu haaveilemaan,kiukuttele turhasta vaan että hän todella joutuu ponnistelemaan yksinkertaisissa ,arkisissa asioissa huomattavasti enemmän kuin muut samanikäiset.Ja ne kiukunpuuskat ovat lapsen tapa reagoida siihen,että kokee asioita ylivoimaisina tai sitten turhautumista,kun tiedostaa,että ei selviä arjen asioista kuten välitunnille pukemisesta kuten ikätoverit.

        Vanhempienkin helpompi hyväksyä lapsensa erilaisuus asioissa,kun dg on olemassa.Pinna pitenee ja toivottavasti vanhempi myös muistaa aina kiittää ja kehua lasta,kun tämä selviytyy askareista toivotulla tavalla.Kasvattaa lapsen itsetuntoa,joka näillä lapsilla usein on alentunut.Vanhempien ja opettajien antaman positiivisen palautteen antamista ei pidä väheksyä!

        Ja sekin mielestäni puoltaa dg toteamista sen ollessa tosiasia,että tuolloin vanhemmat ja lähipiiri osaavat tietoisesti tukea tälläista lasta.Lisäksi dg ollessa olemassa myös oikeanlaisia tukitoimia kuten esim.toimintaterapiaa osataan toteuttaa tarkoituksenmukaisesti.

        Tälläisiä ajatuksia minulla,jolla ihana poika,jolla on ilmeinen tarkkaivaisuushäiriö.Olen vasta varaamassa aikaa lastenneurologille,omatkin ajatukseni lapseni käytöksen suhteen selkiytyivät vasta aivan hiljattain,sillä lapseni kyseessä ollessa mukana ollut paljon "sekoittavia" tekijäitä ja itsekin ehkä sorruin hakemaan syitä yksinkertaisemmista asioista.Toisaalta pakko myöntää,että omaa ahdistustani on suuresti lievittänyt,kun palaset loksahtaneet paikoilleen,en siis kilahda lapselle lainkaan yhtä herkästi kuin aikaisemmin.Ja osaan kunnioittaa ja kiittää lastani entistäkin herkemmin,kun ymmärrän,kuinka paljon arkiaskareista suoriutuminen häneltä vaatii.


    • perinnöllistä

      Aivojen välittäjäaine-aineenvaihdunnan häiriötilat ja sähköiset häiriöt, jotka aiheuttavat tarkkaavaisuushäiriöitä, Aspergerin oireyhtymää jne., ovat todistetusti melko suurelta osin perinnöllisiä. Tytöt oirehtivat usein sen verran lievästi, että jäävät helposti diagnosoimatta ja vanhempia syytetään kun "kakara hyppii silmille" eikä suoriudu. Tämä on ikävää:(
      Äidilläni on ADHD, itselläni on ADHD ja lapsellani on ADHD sekä Aspergerin oireyhtymä. Itse sain diagnoosin kolmikymppisenä ja lääkityksen, jolloin elämä vasta lähti sujuskelemaan. Lapseni koulu alkoi sujumaan samoin vasta lääkityksen aloittamisen myötä. Äitini elämä on mennyt ilman diagnoosia ja hoitoa "persiilleen".

    • Psykofysio

      neurofeedback tai neuropalaute on hyvä vaihtoehto ADHDlle (kaikki ikaiselle). Se kaytetään maailmassa jo yli 30 vuotta ja nyt se on myös Suomessa. http://brainfitness.fi/index_fi.html

    • Sari. Juuri tämän ADHD:n takia minua koulussa kiusattiinkin.

    • aikuinen

      Tuntuu jotenkin, etta adhd olisi vain pojille hyv'ksytty diaknoosi. itse olen adhd diaknysoitu aikuinen nainen. omat lapset ja vanhemmat normaaleja. varhaislapsuudessa kaksi vakavaa hapensaanti kohtausta. voisikohan olla syy yhteytta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      188
      1512
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      27
      1237
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      313
      1153
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      144
      1094
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      98
      967
    6. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      105
      950
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      131
      948
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      932
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      61
      910
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      86
      885
    Aihe