Tunnustuskirjojen kasteoppi?

Tunnustuskirjoissa kolmenlainen kasteoppi, joten siihen on vaikea kenenkään johdonmukaisesti pitäytyä. Siis tunnustuskirjoissa on kolmenlainen kasteoppi: 1. s.186, 5 Sanan ja sakramentin vaikutus sama 2. Vain kaste uudestisynnyttää:...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52. 3. on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7). Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta: 1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi. Ja kuitenkin Paavali oli kastanut korintossa vain muutaman: 1.kor.1:16. Niin, Stefanaan perhekunnan olen myös kastanut, mutta ketään muuta en muista kastaneeni. 17. Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä.

16

513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kastamattomana kuolleista voivat uskovaisetkin hyväksyä: Luther puolustaa kastamattomana kuolleita lapsia seuraavalla näkökohdalla: "Mitä on sanottava lapsistamme, jotka joko äidin kohdussa tai heti synnyttyään kuolevat saamatta kastetta? Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät piti ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala haluaisi tuomita ne, jotka kuolivat sitä ennen. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se, mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, "jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam" (Room. 5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: "ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa" (Room. 9:11). Tosin pikku lapset tuovat mukanaan maailmaan synnynnäistä perua olevan synnin, jota sanomme perisynniksi. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko Vanhassa liitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.”74) 74 ) Luther, St. Louisin laitos 1, 1040. - Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.

      • Kempelainen

        Luther puolustaa kastamattomana kuolleita lapsia seuraavalla näkökohdalla: "Mitä on sanottava lapsistamme, jotka joko äidin kohdussa tai heti synnyttyään kuolevat saamatta kastetta? Tähän on helppo antaa vastaus sekä ennen kahdeksan päivän ikää kuolleista juutalaisten lapsista että meidän ennen kastetta kuolleista lapsistamme. ´** He ovat Isän Jumalan vastuulla, eivät Jeesuksen, kuten Luther sanoo. He eivät näet tee syntiä ympärileikkauksen tai kasteen liittoa vastaan. Sillä lain mukaan heidät piti ympärileikata vasta kahdeksantena päivänä, kuinka Jumala haluaisi tuomita ne, jotka kuolivat sitä ennen. Sen tähden meidän tulee uskoa heidän pikku sielunsa heidän taivaallisen Isänsä käteen ja tahtoon, joka on armollinen, kuten tiedämme. Tähän kuuluu myös se, mitä Paavali sanoo hienolla, lempeällä tavalla niistä, "jotka eivät ole tehneet syntiä samalla tavalla kuin Aadam" (Room. 5:14), ja Jaakobista ja Eesausta hän sanoo: "ennen kuin he olivat tehneet hyvää tai pahaa" (Room. 9:11). ** Juuri näin on, Luther on oikeassa, juutalaisilla on liiton ympärileikkaus, kristityillä kaste Kristukseen, jota ei ole lapsikaste, se on vain kaste seurakuntaan. Kastetta ei kukaan oikeasti anna, ennekuin kastettava sen itse haluaa ja tunnustaa Jeesuksen Herraksi ja lupaa seurata Häntä. SRK parannus on vain aivan tosita, siinä ei tunnusteta Jeesusta Herraksi, eikä sitouduta seuramaan Häntä, riittää kun maksat verot ja saat uskoa synnit anteeksi. Tosin pikku lapset tuovat mukanaan maailmaan synnynnäistä perua olevan synnin, jota sanomme perisynniksi.** Sanotaan sanottaa, sanovathan VL;tkin itseään ainoiksi oikeiksi uskoviksi, mutta kumpaakaan ei ole Raamatussa. Mutta on kuitenkin suuri asia, etteivät he vielä ole tehneet syntiä (ympärileikkausta tai kastetta koskevaa) lakia vastaan. Sillä koska Jumala luonnoltaan on laupias ja armollinen, hän ei tuomitse heitä kadotukseen sen vuoksi, että he ovat jääneet joko Vanhassa liitossa vaille ympärileikkausta tai Uudessa liitossa vaille kastetta.”74) 74 ) ** Juuri näin. - Kun Lutherilta kysyttiin, pitäisikö lapsi kastaa ennen kuin se on ehtinyt kokonaan syntyä, hän vastasi kieltävästi.** Hyvä Luther. Mutta syntyymän jälkee Hän ei juuri puheliaapi ole. Ei pysty vastaamaan myöntävästi kasteen kysmyksee – Onko Jeeus Herrasi. Tähän katollisessa kirkossa, josta ripottelukaste on otettu, vastaavat kummit, - totta kai!!!!. Kuinka naurettavaa.


    • Kempelainen

      On huomattavasti kristillisempää lähteä käsittelemään Kristuksen seuraamista Raamatusta, kun ihmisten keksimistä Raamatun lisukkeista, joista Paavali varoitti Korinttilaisiakin suuresti, Raamatun tulee riittää. Tunnustuskirjoissa kolmenlainen kasteoppi, joten siihen on vaikea kenenkään johdonmukaisesti pitäytyä. ** Tunnuskirjat ovat lihan vastus Jumalan sanaan, ja lihasta tullut. Niitä ei käytetä kristillisessä seurakunnissa. Ne sitoo vain ihmisen maksumiehesi, ei pelasta. Usein käykin, kuten Wehalla, kun Raamattua ei pysty selittämään Raamatulla, jää tunnustuskirjat, Laestadius ja Luther. 1. s.186, 5 Sanan ja sakramentin vaikutus sama ’’ ***Missähän sakaranetti on Raamatussa. 2. Vain kaste uudestisynnyttää:...Perisynti on todella synti, joka tuo iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan s.52. ** Ei taida oikein helpolla tämäkään löytyä. Perisyntiäkään ei ole Raamatussa?? Se on niitä syyllistämis- saatanan oppeja. Alttius syntiin kyllä on olemassa. 3. on se jota itse edustan: "Myös ne jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä" (s.276 kohta 7). ** Sanahelinää??? Mutta ihme, kun on sanottu, uskossa ennen kastettu, eli suun tunnustuksella, miksi heitä enää kastaa?? Tähän haluan lisäksi laittaa vastaansanomattoman kohdan Raamatusta: 1.kor.4:15. Vaikka teillä Kristukseen uskovina olisi tuhansia kasvattajia, teillä on vain yksi isä. Minähän teidät olen evankeliumia julistamalla synnyttänyt Kristukseen Jeesukseen uskoviksi. ** Juuri näin, Jeesus itse sanoo Joh. 6:44 >> Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä >Ap. t. 2:41 Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä>Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti. Ap. t. 18:8 >>Kuitenkin synagogan esimies Crispus tuli uskoon, ja myös koko hänen perhekuntansa uskoi Herraan. Monet muutkin korinttilaiset, jotka kuuntelivat Paavalia, tulivat uskoon, ja heidät kastettiin. Muisti niitä lisääkin. Vappurauhaa.

      • Enhän toki sanonut, etten arvostaisi useimpia tunnustuskirjojen Raamatullisia opetuksia. Onhan ne myös Lut.kirkon tunnustuskirjat, joten aika korkeassa asemassa, Raamatun jälkeen tietysti. Ei ole tietenkään väärin kirjata opetuksia ylös, miten seurakunta opettaa. "Sakramentti" sana tulee siitä, että on näkyvä aine ja sana. Kasteessa ja ehtoollisessa on sanan ohella myös maalliset aineet ns. "elementit", joita kutsutaan sakramenteiksi. Selvyyden vuoksi haluan vain muistuttaa, että Raamatun opetukseen mukaan jo imeväiset uskovat, ja pääsevät kuolleessaan taivaaseen ja ovat myös oikeutettuja, kasteen siunaukseen. "mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua" (2.Moos.20:24). Kasteessa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto. Raamatussa myös kastettiin kokonaisia perhekuntia. Raamattu ei voisi käyttää tällaista kieltä, ellei se tarkoittaisi myös pieniä lapsia: apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta".


      • Kempelainen
        weha kirjoitti:

        Enhän toki sanonut, etten arvostaisi useimpia tunnustuskirjojen Raamatullisia opetuksia. Onhan ne myös Lut.kirkon tunnustuskirjat, joten aika korkeassa asemassa, Raamatun jälkeen tietysti. Ei ole tietenkään väärin kirjata opetuksia ylös, miten seurakunta opettaa. "Sakramentti" sana tulee siitä, että on näkyvä aine ja sana. Kasteessa ja ehtoollisessa on sanan ohella myös maalliset aineet ns. "elementit", joita kutsutaan sakramenteiksi. Selvyyden vuoksi haluan vain muistuttaa, että Raamatun opetukseen mukaan jo imeväiset uskovat, ja pääsevät kuolleessaan taivaaseen ja ovat myös oikeutettuja, kasteen siunaukseen. "mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua" (2.Moos.20:24). Kasteessa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto. Raamatussa myös kastettiin kokonaisia perhekuntia. Raamattu ei voisi käyttää tällaista kieltä, ellei se tarkoittaisi myös pieniä lapsia: apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta".

        Enhän toki sanonut, etten arvostaisi useimpia tunnustuskirjojen Raamatullisia opetuksia. Onhan ne myös Lut.kirkon tunnustuskirjat, joten aika korkeassa asemassa, Raamatun jälkeen tietysti. ** Tarvitseeko Raamattu liitteitä. Jumala ja Jeesus ei koskaan selittele tekemisiään. Ei ole tietenkään väärin kirjata opetuksia ylös, miten seurakunta opettaa. ** Se on aivan eri asia. "Sakramentti" sana tulee siitä, että on näkyvä aine ja sana. Kasteessa ja ehtoollisessa on sanan ohella myös maalliset aineet ns. "elementit", joita kutsutaan sakramenteiksi. ** Kysymys onkin, missä se on Raamatussa? Jo ei ole on se lihasta. Selvyyden vuoksi haluan vain muistuttaa, että Raamatun opetukseen mukaan jo imeväiset uskovat, ja pääsevät kuolleessaan taivaaseen ja ovat myös oikeutettuja, kasteen siunaukseen. ** Missähän se tulee ilmi? "mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua" (2.Moos.20:24). Kasteessa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto. ** Taitaa olla vain meille, juutalaiselle, kuten onkin, ei Teille. Jeesus ei juuri vaikuttanut Mooseksen aikaan. Raamatussa myös kastettiin kokonaisia perhekuntia. Raamattu ei voisi käyttää tällaista kieltä, ellei se tarkoittaisi myös pieniä lapsia: ** Juuri näin, mutta ei vauvoja. He tunnustivat Jeesuksen Herraksi, kuten Paavali. apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta". ** Niin tehtiin. Heille on Jeesus Herra, ei seurakunta.


      • Jumalan valtakunnassa
        Kempelainen kirjoitti:

        Enhän toki sanonut, etten arvostaisi useimpia tunnustuskirjojen Raamatullisia opetuksia. Onhan ne myös Lut.kirkon tunnustuskirjat, joten aika korkeassa asemassa, Raamatun jälkeen tietysti. ** Tarvitseeko Raamattu liitteitä. Jumala ja Jeesus ei koskaan selittele tekemisiään. Ei ole tietenkään väärin kirjata opetuksia ylös, miten seurakunta opettaa. ** Se on aivan eri asia. "Sakramentti" sana tulee siitä, että on näkyvä aine ja sana. Kasteessa ja ehtoollisessa on sanan ohella myös maalliset aineet ns. "elementit", joita kutsutaan sakramenteiksi. ** Kysymys onkin, missä se on Raamatussa? Jo ei ole on se lihasta. Selvyyden vuoksi haluan vain muistuttaa, että Raamatun opetukseen mukaan jo imeväiset uskovat, ja pääsevät kuolleessaan taivaaseen ja ovat myös oikeutettuja, kasteen siunaukseen. ** Missähän se tulee ilmi? "mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua" (2.Moos.20:24). Kasteessa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto. ** Taitaa olla vain meille, juutalaiselle, kuten onkin, ei Teille. Jeesus ei juuri vaikuttanut Mooseksen aikaan. Raamatussa myös kastettiin kokonaisia perhekuntia. Raamattu ei voisi käyttää tällaista kieltä, ellei se tarkoittaisi myös pieniä lapsia: ** Juuri näin, mutta ei vauvoja. He tunnustivat Jeesuksen Herraksi, kuten Paavali. apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta". ** Niin tehtiin. Heille on Jeesus Herra, ei seurakunta.

        imeväiset uskovat, ja pääsevät kuolleessaan taivaaseen ja ovat myös oikeutettuja, kasteen siunaukseen. Kempelainen:** Missähän se tulee ilmi? ----------------- Matt. 19:14 mutta Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta." Ei Jeesus asettanut ikärajaa Ps. 71:6 Syntymästäni saakka olet ollut tukeni, siitä saakka kun kohdusta minut päästit. Sinulle minä aina laulan ylistystä. Johannes kastajasta: Luuk. 1:41 Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä ------------------------------ Kempelainen: Jeesus ei juuri vaikuttanut Mooseksen aikaan. -------------------------- Vanha testamentti on ennustus Jeesuksesta. Luuk. 24:44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu." Luuk. 24:46 Hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, Matt. 11:13 Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta, ----------------------------- Raamatussa myös kastettiin kokonaisia perhekuntia. Raamattu ei voisi käyttää tällaista kieltä, ellei se tarkoittaisi myös pieniä lapsia: Kempelainen:** Juuri näin, mutta ei vauvoja. -------------------- Mistä sen päättelet kun siellä ei sanota sitä. Ps. 8:2 Lasten ja imeväisten huudot todistavat sinun voimastasi. Ne ovat kilpenä jumalattomia vastaan, ne vaientavat vihamiehen ja kostoa janoavan. Matt. 18:2 Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen 3 ja sanoi: "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.


      • avakas
        weha kirjoitti:

        Enhän toki sanonut, etten arvostaisi useimpia tunnustuskirjojen Raamatullisia opetuksia. Onhan ne myös Lut.kirkon tunnustuskirjat, joten aika korkeassa asemassa, Raamatun jälkeen tietysti. Ei ole tietenkään väärin kirjata opetuksia ylös, miten seurakunta opettaa. "Sakramentti" sana tulee siitä, että on näkyvä aine ja sana. Kasteessa ja ehtoollisessa on sanan ohella myös maalliset aineet ns. "elementit", joita kutsutaan sakramenteiksi. Selvyyden vuoksi haluan vain muistuttaa, että Raamatun opetukseen mukaan jo imeväiset uskovat, ja pääsevät kuolleessaan taivaaseen ja ovat myös oikeutettuja, kasteen siunaukseen. "mihinkä paikkaan ikänänsä minä säädän minun nimeni muiston, sinne minä tulen sinun tykös, ja siunaan sinua" (2.Moos.20:24). Kasteessa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto. Raamatussa myös kastettiin kokonaisia perhekuntia. Raamattu ei voisi käyttää tällaista kieltä, ellei se tarkoittaisi myös pieniä lapsia: apt.16:33. "Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta".

        Mitä Kirkko opettaa todesta?? ???????


      • Jumalan valtakunnassa kirjoitti:

        imeväiset uskovat, ja pääsevät kuolleessaan taivaaseen ja ovat myös oikeutettuja, kasteen siunaukseen. Kempelainen:** Missähän se tulee ilmi? ----------------- Matt. 19:14 mutta Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta." Ei Jeesus asettanut ikärajaa Ps. 71:6 Syntymästäni saakka olet ollut tukeni, siitä saakka kun kohdusta minut päästit. Sinulle minä aina laulan ylistystä. Johannes kastajasta: Luuk. 1:41 Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä ------------------------------ Kempelainen: Jeesus ei juuri vaikuttanut Mooseksen aikaan. -------------------------- Vanha testamentti on ennustus Jeesuksesta. Luuk. 24:44 Jeesus sanoi heille: "Tätä minä tarkoitin, kun ollessani vielä teidän kanssanne puhuin teille. Kaiken sen tuli käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu." Luuk. 24:46 Hän sanoi heille: "Näin on kirjoitettu. Kristuksen tuli kärsiä kuolema ja kolmantena päivänä nousta kuolleista, Matt. 11:13 Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta, ----------------------------- Raamatussa myös kastettiin kokonaisia perhekuntia. Raamattu ei voisi käyttää tällaista kieltä, ellei se tarkoittaisi myös pieniä lapsia: Kempelainen:** Juuri näin, mutta ei vauvoja. -------------------- Mistä sen päättelet kun siellä ei sanota sitä. Ps. 8:2 Lasten ja imeväisten huudot todistavat sinun voimastasi. Ne ovat kilpenä jumalattomia vastaan, ne vaientavat vihamiehen ja kostoa janoavan. Matt. 18:2 Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen 3 ja sanoi: "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Jumalan valtakunnassa. Kastoiko evl-pappi Jeesuksen aikana vauvoja ja epäuskoisia?

        Vauvojen synnittömyydestä.

        Ps. 51:5
        (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.

        Ja aikuisten ...

        1. Tim. 1:15
        Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.


    • Weha parka!

      Ei siellä monenlaista oppia ole! Sinä et vain ymmärrä, -sokea kun olet!

      • on mustaa valkosella...


      • lue niin viisastut!
        weha kirjoitti:

        on mustaa valkosella...

        Housuissas on mustaa valkoisella!


    • Rauhansanalainen

      Pyhässä Kasteessa ihminen uudestisyntyy.

    • se siitä

      Mitään PYHÄÄ KASTETTA ei ole olemassakaan, eikä sellaisessa taikavesihetkessä ole vielä ensimmäistäkään uudestisyntymää tapahtunut tämän pallon päällä eikä kukaan vauva siitä yhtään mitään hyödy.

    • Jos wehakin haluaa tehdä apostolisten käytännön mukaan, niin ensin usko evankeliumiin ja sitten upotuskaste.
      Lapsikaste on per´keleestä.

      • raamatullisesti

        "lappix" lausuu nyt liian kovan tuomion lapsikasteesta. Kirkkolaitos on keksinyt kaikenlaisia seremonioita, jotka sinänsä eivät ole hyödyllisiä tai vaarallaisia.

        Eihän se ole perkeleestä, jos sen käsittää siunauksena lapselle, ilman
        että
        se on raamatullinen kaste, niin asia on OK.
        Jeesuskin siunasi lapsia eikä sotkenut siihen kastetta, joka kuuluu vain niille,
        jotka uskovat: "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu"


    • Lainaus EVL-kirkon sivuilta:

      """" Kaste on tärkein kirkollisista toimituksista, ja kirkon jäseneksi voi tulla vain kasteen kautta. Kaste on uskonelämän perusta. Siinä kastettava tulee osalliseksi Jumalan armosta ja rakkaudesta. Jumala vahvistaa kastetun uskoa Pyhän Henkensä avulla. Kaste on aina voimassa. Sen liitto on varma silloinkin, kun oma uskomme horjuu """"

      Siis tuohan ei ole totta, ja epätotuudet ovat per´keleestä, niinkuin Jeesus todisti:

      Joh. 8:44
      Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.

      Ei siunausta pidä sotkea kasteeseen, ne ovat aivan eri asioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3387
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1850
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1345
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      946
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe