kahdella lailla: uskovien tapaan "hengellisesti" ja meidän muiden tapaan tekstinä kirjaimellisesti. Jälkimmäistä tapaa hankaloittaa suuresti Raamatun ristiriitaisuus ja vaikeaselkoisuus, mutta toisaalta lukemalla Raamattua kuten aapista A:sta Ö:hön, paljastuvat Raamatun virheet ja ristiriitaisuudet. Edellinen tapa (sanon sitä hengelliseksi tavaksi) riippuu aina tulkitsijasta ja tulkitsijan uskonsuuntauksesta. Tällöin Raamattua ei lueta siten kuin se on kirjoitettu, vaan siten kuin siinä haluttaisiin lukea. Jumala on siis aina armollinen, armahtava, ei koskaan pikkumainen tyranni. Uskovat sanovat mielellään lukevansa Raamattua kokonaisuutena, mutta tosiasiassa he nimen omaan karsivat hankalat kohdat pois ja lukevat vaan ne omaan uskoonsa sopivat. Kirjoitellessani tällä palstalla Raamatun virheistä ja epäselvyyksistä, olen tullut siihen tulokseen, että suuri osa uskovista ei koskaan lue Raamattua kokonaan. Ainoastaan tarkoin valittuja jakeita. Valinnan taas tehnevät seurakunnan johtomiehet (ei koskaan naiset) ja saarnamiehet. Luulen, että moni ateisti, varsinkin uskovasta ateistiksi kääntynyt, tuntee Raamattunsa paremmin, kuin itseään asiantuntijana pitävät uskovat. Uskovat todistelevat asiaansa mielellään kopioimalla sivukaupalla raamatunjakeita, joista osa ei mitenkään sivua aloituksen aihetta. He ilmeisesti perustavat puolustuksensa työvoittoon.
Raamatun voi tuntea
18
383
Vastaukset
- mennen tullen
kenen tahansa uskontotieteilijänkin ylitse Raamatun tuntemuksessaan vaikka kaikki lähtökohdat tulkita Raamattua sen kulttuurihistoriallisesta lähtökohdasta puuttuvatkin. Kaikki uskontotieteiden elementit, kuten uskontososiologia, -antropologia, -historia jne. sivuutetaan kahdellä sanalla: Pyhä ja Henki. Uskovat ovatkin irrottaneet varsin mallikkaasti Raamatun ja sen tulkinnan irti juuriltaan.
- Yks-tämmönen
Raamatun voi tuntea kirjaimellisesti ja hengellisesti. Toki ei Raamattua voi lukematta tulla tuntemaan hengellisesti. Raamattua voi käyttää myöskin kirjaimellisesti ja hengellisesti. Mielestäni ne, jotka käyttävät täällä palstalla raamattua hengellisesti, eivät koskaan "lyö" ketään Raamatun Sanalla, vaan päin vastoin pyrkivät nostamaan lähemmäs Jeesusta. Sitten on niitä toisia, jotka tuntevat Raamatun kirjaimessa, niitä jotka ovat aina oikeassa ja polkevat usein heikot lattianrakoon ja painavat vielä kengänkorolla päälle ettei varmaan sieltä enää nouse. Hengessä Raamatun tunteva ihminen rakastaa kaikkia ihmisiä, olivatpa he millaisia hyvänsä, sillä hengessä Raamatun tunteva tuntee Jeesuksen.
- Raamatun
tai muiden pyhien kirjojen tulkinnassa poikkeuksetta kadotetaan niiden sisältämä sanoma hyvyydestä ja sen toteuttamisesta.
- J.Edgar
että Raamattua hengellisesti lukevat, keskittyvät Uuteen Testamenttiin ja jättävät Vanhan Testamentin vähemmälle, joskus pois lähes kokonaan. Silti he sanovat noudattavansa Raamattua kokonaisuutena. Raamatun alkulähde on tuhansia vuosia Jeesuksen syntymää edeltävänä aikana ja tunteakseen Raamatun historiallisen alkuperän, on tunnettava myös tuon ajan kirjoitukset. Jumalahan ei kai muuttunut tuhansien vuosien kuluessa, tosin kristinuskoiset ovat ottaneen Jeesuksen jumalakseen, koska hän on huomattavasti miellyttävämpi "isäänsä". Koska kristinusko on vain juutalaisuuden lahko (kuten islamkin), olisi tärkeää, että uskovat tuntisivat myös juutalaisuuden ja sitä edeltävät uskonnot, joista juutalaisuus on kopioinut valtaosan dogmeistaan. Tosiasia on, ettei kenenkään maallikon aika, ymmärrys ja kärsivällisyys riitä kaiken tuon lukemiseen saati omaksumiseen. Sitä varten on olemassa lukuisa joukko asiantuntijoiden (joita sanotaan raamatuntutkijoiksi) kirjoituksia, joissa kansantajuisesti selitetään lyhennellen asiat. Valitettavan usein vaan kieli on englanti. Kaikki tämä johtaa siihen, että erittäin harva uskova voi sanoa tuntevansa Raamattunsa. Suurin osa vain uskoo siten kun heidän uskonnolliset auktoriteettinsa sanovat. Voi olla varma, ettei läheskään kaikissa helluntaiseurakunnissa löydy asiantuntijaa, jolla on edes pintapuoliset tiedot raamatunhistoriasta.
- Yks-tämmönen
J.Edgar kirjoitti:
että Raamattua hengellisesti lukevat, keskittyvät Uuteen Testamenttiin ja jättävät Vanhan Testamentin vähemmälle, joskus pois lähes kokonaan. Silti he sanovat noudattavansa Raamattua kokonaisuutena. Raamatun alkulähde on tuhansia vuosia Jeesuksen syntymää edeltävänä aikana ja tunteakseen Raamatun historiallisen alkuperän, on tunnettava myös tuon ajan kirjoitukset. Jumalahan ei kai muuttunut tuhansien vuosien kuluessa, tosin kristinuskoiset ovat ottaneen Jeesuksen jumalakseen, koska hän on huomattavasti miellyttävämpi "isäänsä". Koska kristinusko on vain juutalaisuuden lahko (kuten islamkin), olisi tärkeää, että uskovat tuntisivat myös juutalaisuuden ja sitä edeltävät uskonnot, joista juutalaisuus on kopioinut valtaosan dogmeistaan. Tosiasia on, ettei kenenkään maallikon aika, ymmärrys ja kärsivällisyys riitä kaiken tuon lukemiseen saati omaksumiseen. Sitä varten on olemassa lukuisa joukko asiantuntijoiden (joita sanotaan raamatuntutkijoiksi) kirjoituksia, joissa kansantajuisesti selitetään lyhennellen asiat. Valitettavan usein vaan kieli on englanti. Kaikki tämä johtaa siihen, että erittäin harva uskova voi sanoa tuntevansa Raamattunsa. Suurin osa vain uskoo siten kun heidän uskonnolliset auktoriteettinsa sanovat. Voi olla varma, ettei läheskään kaikissa helluntaiseurakunnissa löydy asiantuntijaa, jolla on edes pintapuoliset tiedot raamatunhistoriasta.
että se kaikki tieto ei meitä mitään hyödytä, jos meillä ei ole Rakkautta. Rakkaus tulee meihin Pyhän Hengen kautta. Esimerkiksi minulla on kovin heikot tiedot Raamatun historiasta, mutta ei se olekkaan olennainen asia. Olennainen asia on se, että asiamme on kunnossa suhteessa Jumalaan. Vaikka minulla olisi kaikki viisaus ja tieto Raamatusta, niin minä jäisin tänne tietoineni ja viisauksineni, jos ei Jeesus olisi Pyhän Henkensä kautta saanut minua uudestisynnyttää.
- J.Edgar
Yks-tämmönen kirjoitti:
että se kaikki tieto ei meitä mitään hyödytä, jos meillä ei ole Rakkautta. Rakkaus tulee meihin Pyhän Hengen kautta. Esimerkiksi minulla on kovin heikot tiedot Raamatun historiasta, mutta ei se olekkaan olennainen asia. Olennainen asia on se, että asiamme on kunnossa suhteessa Jumalaan. Vaikka minulla olisi kaikki viisaus ja tieto Raamatusta, niin minä jäisin tänne tietoineni ja viisauksineni, jos ei Jeesus olisi Pyhän Henkensä kautta saanut minua uudestisynnyttää.
onko se oppi, jota seurakuntasi johtomiehet sinulle syöttävät oikeaa vai väärää? Jospa onkin niin, että olet seurannut väärää jumalaa kymmenet vuodet, koska itse et pysty erottamaan oikeaa ja väärää? Raamattuhan varoittaa monessa kohdin vääristä profeetoista. Oletkohan koskaan epäillyt, saati ääneen kritisoinut seurakuntasi johtohenkilöiden ajatuksia?
- ja koulukuntia
Yks-tämmönen kirjoitti:
niiden sisällä on lukemattomia. Ensin pitäisi valita tässä se jumala ja sitten vielä koulukunta. Ehkä ainoa oikea jumala onkin Allah, näin voisi olettaa mikäli uskon mittariksi otetaan uskon vahvuus. Epäilemättä se on keskimäärin muhamedin-uskontoa tunnustavalla vahvempi.
- Yks-tämmönen
J.Edgar kirjoitti:
onko se oppi, jota seurakuntasi johtomiehet sinulle syöttävät oikeaa vai väärää? Jospa onkin niin, että olet seurannut väärää jumalaa kymmenet vuodet, koska itse et pysty erottamaan oikeaa ja väärää? Raamattuhan varoittaa monessa kohdin vääristä profeetoista. Oletkohan koskaan epäillyt, saati ääneen kritisoinut seurakuntasi johtohenkilöiden ajatuksia?
ei oikeastaan ole sellainen seurakunta jota ehkä itse ajattelet. Se on paremminkin ruokakunta, yksi osa Kristuksen Ruumista. Meillä ei ole mitään erityistä oppia, jonka ympärille on rakennettu seurakunta, eikä myöskään erityisiä johtajiakaan vaan ennemmin palvelioita. Kokoonnumme aina ilman valmista ohjelmaa, odottaen mitä Jumalalla on meille annettavaa. Ainut johtaja meillä on Jeesus Pyhän Hengen kautta.
- Sam Andreevitsh
J.Edgar kirjoitti:
Hmm... Et ehkä tunne helluntaiseurakuntia kovin hyvin sisältä päin. Sillä jos ajattelet asioiden helluntaiseurakunnissa toimivan siten, että seurakuntien johtomiehet syöttävät muulle seurakunnalle oppeja, jotka seurakuntalaiset sitten ottavat vastaan ja uskovat, niin et tunne helluntaiseurakuntia kovin hyvin... Ennemminkin helluntaiseurakunnissa ajatellaan niin, että Jumala voi puhua kenelle tahansa. Kokonaan toinen asia on sitten se, miten seurakunnassa tuo näkemyksensä esille. Riiteleminen ei kuulu Jumalan seurakuntaan. Jumala tuo tahtoaan esille seurakunnassa monien "jäsenten" kautta. Ei kaikki jumalallinen viisaus tule aina muutaman johtajan kautta. Jumalahan on antanut lapsilleen Pyhän Hengen! Ja silti: Jumala on asettanut seurakuntaan johtajuuden.
- J.Edgar
ja koulukuntia kirjoitti:
niiden sisällä on lukemattomia. Ensin pitäisi valita tässä se jumala ja sitten vielä koulukunta. Ehkä ainoa oikea jumala onkin Allah, näin voisi olettaa mikäli uskon mittariksi otetaan uskon vahvuus. Epäilemättä se on keskimäärin muhamedin-uskontoa tunnustavalla vahvempi.
Muslimit ovat uskossaan verrattomasti vahvempia kuin kristinuskoiset. Siis keskimäärin. Tästä tosin on seurannut mm. se ikävä piirre, että islamilainen maailma on jäänyt pahasti jälkeen ns. kristittyä maailmaa. Sanon ns., koska Läns-Euroopan maissa ääriuskonnollisuus on marginaalinen ilmiö, toisin kuin islamilaisessa maailmassa. On vaan tapana puhua kristitystä maailmasta erotuksena muiden uskontojen valtapiiriin. Voi hyvin kuvitella, millä sivistyksen tasolla olisimme, jos uskonto olisi meillä yhtä vahva poliittinen vaikuttaja kuin islamilaisissa maissa.
- kehittyminen
J.Edgar kirjoitti:
Muslimit ovat uskossaan verrattomasti vahvempia kuin kristinuskoiset. Siis keskimäärin. Tästä tosin on seurannut mm. se ikävä piirre, että islamilainen maailma on jäänyt pahasti jälkeen ns. kristittyä maailmaa. Sanon ns., koska Läns-Euroopan maissa ääriuskonnollisuus on marginaalinen ilmiö, toisin kuin islamilaisessa maailmassa. On vaan tapana puhua kristitystä maailmasta erotuksena muiden uskontojen valtapiiriin. Voi hyvin kuvitella, millä sivistyksen tasolla olisimme, jos uskonto olisi meillä yhtä vahva poliittinen vaikuttaja kuin islamilaisissa maissa.
nykyisen kaltaiseksi äärfundamentalistiseksi uskonnoksi alkoi muistaakseni 600-700 luvulla. Lopputuloksena on sitten nykyisen kaltaisia takapajuisia, taantuneita yhteiskuntia joissa uskonnon vaikutus ulottuu kaikkialle. Kehitystä ei kukaan voine pitää hyvänä, kun lähtökohtana on ollut kuitenkin korkeakulttuuri, joka jätti varjoonsa euroopan sivistyksen helposti. Ei äärikristillinen yhteiskunta olisi yhtään niitä kummempi, aina kun mentäisiin askel fundamentalistiseen suuntaan löytyisi joku, joka haluaisi ottaa uuden askeleen taakse päin. Onneksi tuotteelta puuttuu kysyntä. Kuitenkin fundamentalismi on jo sinänsä vaarallinen ilmiö, se ei koskaan voi edistää mitään, ainoastaan hävittää olemassa olevatkin saavutukset, niin tieteen kuin ihmisoikeuksienkin alueilla.
- puheenparsi
kehittyminen kirjoitti:
nykyisen kaltaiseksi äärfundamentalistiseksi uskonnoksi alkoi muistaakseni 600-700 luvulla. Lopputuloksena on sitten nykyisen kaltaisia takapajuisia, taantuneita yhteiskuntia joissa uskonnon vaikutus ulottuu kaikkialle. Kehitystä ei kukaan voine pitää hyvänä, kun lähtökohtana on ollut kuitenkin korkeakulttuuri, joka jätti varjoonsa euroopan sivistyksen helposti. Ei äärikristillinen yhteiskunta olisi yhtään niitä kummempi, aina kun mentäisiin askel fundamentalistiseen suuntaan löytyisi joku, joka haluaisi ottaa uuden askeleen taakse päin. Onneksi tuotteelta puuttuu kysyntä. Kuitenkin fundamentalismi on jo sinänsä vaarallinen ilmiö, se ei koskaan voi edistää mitään, ainoastaan hävittää olemassa olevatkin saavutukset, niin tieteen kuin ihmisoikeuksienkin alueilla.
Islam on syntynyt 600-luvulla. Profeetta Muhammad syntyi v.570 j.Kr. tai j.a.a. (miten vain) Jos sanomasi pitäisi paikkansa islamin olisi pitänyt jo syntyessään olla äärifundamentalistinen uskonto. Ainakin Iranissa kehitys äärifundamentalistiseksi islamilaiseksi maaksi alkoi vasta 1970-1980 luvuilla ajatolla Khomeinin noustua valtaan. Vasta sen jälkeen ääri-islamilaisuus on saanut yhä suuremman jalansijan muissakin islaminuskoisissa maissa ja yleensä islamilaisessa maailmassa. On otettava huomioon, että kaikki islaminuskoiset eivät ole äärifundamentalisteja niinkuin eivät kaikki kristitytkään ole. Islaminuskoisten joukossa on syvästi sivistyneitä ja humaaneja ihmisiä, joiden arvot eivät ole yhtenevät meluavien ja murhanhimoisten massojen kanssa. Tämän päivän maailmassa on kaikenlaisille ääriliikkeille kysyntää. Veikkaan, että kysyntä vain kiihtyy.
- tahtoo tehdä
J.Edgar kirjoitti:
Hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.Joh.7:17 Joh.6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä. Montakymmentä vuotta sitten olin sellaisella paikalla, että Jumala alkoi vetää puoleensa, eli sain etsikkoajan. Aloin ihan omatoimisesti lukemaan Raamattua, ja Pyhä Henki todella näytti, että olen syntinen, enkä omilla eväilläni koskaan tule näkemään Jumalaa. Sitä kamppailua kesti jonkin aikkaa, ja minulla oli todella hätä. Ei kukaan ihminen minulle sanonut, että sinä olet syntiä tehnyt, vaan Jumalan Sana osoitti sen minulle. En tuntenut siihen hätään ketään uskovaista, vaan luin Raamattua melkein yöt ja päivät. Viimein minulle Sanan kautta kirkastui Jumalan antama sovitustyö Kristuksessa Jeesuksessa ja pyysin Häntä tulemaan elämääni, ja Hän tuli! Sain pelastusvarmuuden, eikä sitä ole kukaan pystynyt pois ottamaan! "Varma on se sana ja kaiken puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin",näin huudahti Paavali! "Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." "Se on Jumalan teko, että uskotte Häneen, Jonka Jumala on lähettänyt." Olen kiitollinen joskus siitä, että tulin Raamatun äärellä uskoon, joten voin todistaa, että kukaan ihminen ei ole minua "aivopessyt." En tarkoita, että ei saisi Jumalan sanaa julistaa, vaan evankelistat ja kaikki sanan opettajat ovat tärkeitä, ja Jumalalla on Pyhän Hengen virkoja seurakunnassa. Mutta sana sanoo, että luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on, koska se on tutkisteltava hengellisesti. Sentähden se sana, minkä Jeesus sanoi Nikodeemukselle, tarvitsee toteutua myös meidän elämässämme: "Teidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä." Tämän uudestisyntymän perusteella minä TIEDÄN, että Sana on totta!
- asbest
Ethän sinä Raamattua luekaan niin, että huomaisit kaikki mitä siellä sanotaan. Jo luomiskertomus kertoo tavattoman paljon asioita, joita et aavista oleviksi olemassakaan.Ja neille, jotka huomaavat, ne ovat tärkeitä asioita joista on mustaa valkoisella. Ne voi osoittaa kiinnostuneelle jospa hänkin ne näkisi. Siksi Raamattu puhuu joka lukukerralla uutta asiaa. Sitten on erikseen opit, jotka eivät yritäkään olla Raamatun opetusten mukaisia kuten ad. et he..
On muistettava Raamatun oman tulkintakehoituksen. Kun kuitenkin otat kantaa Raamatun tuntemiseen on tämä Raamatun kehoitus tärkein sen tulkinassa. Raamattu nimittäin kehoittaa tulkitsemaan tekstiä Pyhässä Hengessä eli hengellisesti. Luonnollisesti ateistina et tätä tulkintaa tunne/tiedä ja sen huomaa muuten niin selkeistä kirjoituksistasi. Oletko ajatellut vaihtoehtoa että Jumala todella on armahtava ja armollinen. Minulla ei ole tapana jättää hankalia kohtia lukemtta, tutkin ja rukoilen Pyhältä Hengeltä niihin viisautta tai tutkitin mitä selitysteoksissa on niistä kirjoitettu.
* Raamattu on elävää Sanaa. * Luontokin sen jo opettaa. Sana ihminen, tarkoittaa myös, "katse ylöspäin." Koska ihminen ei elä ainoastaan vedestä ja leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Herran suusta." * Eläin sensijaan katsoo aina alaspäin, koska se elää ainoastaan maasta. Jos nyt jotkut ulisee taivastakohti, eivät ano sieltä leipäänsä, vaan ehkä kaipaavat jotain sitä, mitä niilläkin oli paratiisissa, mitä ei enää ole. * Raamattu voi elää ainoastaan silloin, kun ihminen on uudestisyntynyt, se on Hengen ravintona välttämätöntä. * En koskaan ymmärrä uskovaisia, jotka sanovat Raamatun lukemista työlääksi ja raskaakasi, tai eivät lue ollenkaan. En väitä tokikaan, etteivät olisi uskossa, mutta he eivät voi olla kovin Hengen voimasta riippuvaisia, koska Raamattu sanoo, että täyttykää Hengellä. Ja miten muuten voi täyttyä Hengellä, kuin että lukee Sanaa, siitä se Jumalan Henki täyttää sissimmän. * Miten muuten voi itse täyttyä Hengellä, kuin että ammentaa Sanaa Raamatusta rukouksen kanssa? Itse jos lyön laimin Sanan ja rukouksen, olen herkästi lihani ohjattavissa.Olen siinä mielessä heikko. * Siksi kai olenkin se mikä olen?
- Mohikaani_27 ...
* Raamattu on hyvää sytykettä * Revin sivun irti aina kun kuulen onnettomuuksia sattunnen * Minulla on jo 30 raamattu tällä viikolla
Mohikaani_27 ... kirjoitti:
* Raamattu on hyvää sytykettä * Revin sivun irti aina kun kuulen onnettomuuksia sattunnen * Minulla on jo 30 raamattu tällä viikolla
Raamatun totuus ei pala mukana!
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin2213223Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.3492896Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.761820Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e601738Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?581624- 1221416
MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,121413Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.4401303Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee171300- 1081294