Aloittelevat motoristit

Oppiin

Hirvittää katsella liikenteessä 40-60 vuoden ikäisiä motoristeja, jotka ovat aloittaneet tuolla ikää pyöräilyn. Onko siinä jokin "EGO" -juttu, että täytyy ostaa heti n. tonninen customi tms. tappovehje? Tasapaino ei enää ole itsestään selvyys, joten sitä pitäisi vähän treenata muutenkin kuin pärrällä ajelemalla. Esimerkkejä näistä aloittelevista ikääntyneistä näkee vähän väliä, esim. Eilen yksi sankari hiljenteli liikennevaloihin ja tasapaino petti, jolloin pyörä kurvasi jalkakäytävänreunaan ja eikun nurin.. Itse suosittelisin harrastusta aloittavalle Enduro-/Crossiajoa yhden kesän, jotta pääsee oikeaan tuntumaan pyörän kanssa. Tiedän, ettei ajoja voi verrata keskenään, mutta tasapainoilu kehittyy satavarmasti paremmin, kuin katupyörällä kurvaillessa. Ja mikä parasta, opettelussa ei kärsi muut liikenteessä olevat. Itse ajelin nuorempana crossilla ja 16-18 vuotiaana piikillä, jonka jälkeen tuli 18-vuoden tauko. Vuokrasin pyörän viikonlopuksi ja totesin, että ajotaidot ei ole enää riittävät. Kokeilun pohjalta päätin hankkia harjoittelupyöräksi 250cc crossin, jolla ajelin viime kesän ja talven. Viikonloppuna olis tarkoitus käydä vuokraamassa pyörä ja katsoa, miten nyt ajo luistaa... Ainakin varmuutta on tullut lisää, vaikka aina uusi pyörä vaatii oman aikansa totutteluun.

37

3044

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äijät

Halloo! Huomioni kiinnittyi kirjoittamaasi 40-60 vuotiaisiin aloittelijoihin. Olet aivan oikeassa aloittelijoiden pyörien koko/teho-asioissa, mutta saman tyyppisiä tasapaino-ongelmia taitaa olla myös nuoremmilla aloittelijoilla ym. Autovahinkokeskus täyttyy kesän aikana romuksi ajettuja kyykkyjä muita temppupyöriä. Olen semmoinen mainitsemasi 60:nen ukko joka pyöräillyt kaikki kesät vuodesta 1966. Toivon että älyän lopettaa kun tuntuu ajankohtaiselta. Mukavia/ turvallisia kilometrejä kaikiklle motoristeille.

• honda mamma

tälläinen höperö kohta 50v.Aloitin uudestaan tämän ajohomman noin 17vuoden tauon jälkeen,ja täytyy myöntää että pelotti niin pirusti.Olin täysin varma että minusta ei ole enään tähän hommaan,pikkuhiljaa aloin kuitenkin harjoittelemaan kävin muunmuassa tattarisuon harjoitusradalla hakemassa ensi tuntumaa,ja siitä sitten vähän pitempiä lenkkejä.Nyt on kyllä tunne että se vanha taito sieltä vielä löytyi,nyt tää ajaminen tuntuu tosi upeelta.Itse opettelin aikanaan 750 kuutioisella hondalla ensi alkeet,sen jälkeen hommasin omaksi pyöräksi tälläisen 454 kawasakin,pikku customin joka sopikin hyvin pienikokoiselle naiselle.Tällä iällä on jäänyt se nuoruuden hulluus taakse,ja kyllä ne parit lipatkin tuli vedettyä.Toisaalta tää tuntuu tämän ikäisenä melkein paremmalta,kuin silloin nuorena piti ajella viikonloppuisin kaikenmaailman kokoontumisajoihin,joissa sitten vedettiin viinaa kaksin käsin,kädet täristen sitten sunnuntaina paluumatkalle,pieni pelko päällä että jokohan sitä on ajokuntoinen.Minusta on tosi hienoa että tän harrastuksen pariin löytyy kaikenikäisiä niin naisia kuin miehiäkin,eiköhän me iäkkäämät motoristit olla kyllä aika pieni riskitekijä tuolla liikenteessä,vanhuuden höperyyttämme saatetaan kyllä kaataa se oma pyörä,täytyy vaan toivoa ettei kukaan jää alle.Aurinkoisia ajokelejä niin nuorille kuin vanhoillekin.JA te jotka vielä harkitsette niin rohkeasti mukaan,tää on kivaa!

• matula

Tasapaino kaksipyöräisellä on mielestäni sellainen nk. selkäytimeen iskostuva asia jonka oppii kerran ja sen jälkeen sen osaa. Pitkänkin tauon jälkeen muutamassa minuutissa asia palautuu mieleen. Tuollaiset risteyksissä paikallaan kaatuilijat taitavat tosiaan olla liian itsevarmasti liikkuvia ja ennen kaikkea liian isoilla pyörillä harjoittelevia aloittelevia ajureita. Vahinkohan voi toki sattua kymmeniäkin vuosia ajaneelle. Endurolla ajaminen ei ole mikään huono asia. 5km soratietä opettaa enemmän kuin 500km moottoritietä. Niin että oppiin vaan ajotaitoja etsimään...

• ei se.

Ei se oppi ojaan kaada:-0 Kirjaimellisesti

• metsuri-

Epäilen,että kysymyksessä on todella tasapaino-ongelma . Mutta jos todella on,niin tasapaino-ongelmat ja heikko kädenpuristus voivat enteillä alkavaa dementiaa ja Alzheimerin tautia, Olisiko sinulla ajokortti jos kärsisit kognitiivisistä ongelmista ja aivojen rappeutumistaudista. Epäilen,että horjahtelun syynä on jokin muu seikka! Esim.pyörän sammuminen tultaessa epähuomiossa liian isolla vaihteella liikennevaloihin jne.

• potta-pösilö

Minä taas olen sitä mieltä - kuten 99 prosenttia kaikista tiellä liikkujista - että aloittelevia motoristeja ei tarvita ollenkaan, ei vanhoja eikä nuoria. Turhaa pelleilyä vajaapyöräisillä röpöttimillä.

• potta-pösilö

että olen taloudellisen tilanteeni takia kateellinen motoristeille!

• Arska tehtaalta
        potta-pösilö kirjoitti:

että olen taloudellisen tilanteeni takia kateellinen motoristeille!

Olen moottoripyöräharrastukseni kanssa kohta aivan samassa tilanteessa kuin sinäkin. Uutta kalustoa pitäis hommata ja velkaa ottaa.

• potta-pösilö
        Arska tehtaalta kirjoitti:

Olen moottoripyöräharrastukseni kanssa kohta aivan samassa tilanteessa kuin sinäkin. Uutta kalustoa pitäis hommata ja velkaa ottaa.

surkee rimpula ja arka etten osais ees ajaa vaik rahaa oliskin.Täällä vaan uskallan päätäni aukoo.

• mika2

.... aloitteleva motoristi. Sain moottoripyörän vaimoltani syntymäpäivälahjaksi, mutta toki olin jo monta vuotta siitä haaveillut. Sellaisen hankkiminen ei vain meikäläisen kaltaiselle proletariaatille ole mikään pikku juttu. Huomioni kiinnittyi kahteen (tarkoituksellisenko?) provosoivaan väittämään, että nimenomaan keski-ikä on tekijä joka estää uuden oppimisen. Herää kysymys; miksi nuoren olisi sallittua opetella ajamaan, mutta varttuneemman harjoittelu jotenkin hirvittää?!? Minä väitän, että varttuneemmalla ihmisellä on jo käsitys omasta kuolemasta ja monia muitakin iän mukanaan tuomia rauhoittavia elementtejä, jotka vähentävät hänen toisille aiheuttamaa vaaraa. Mainitsemasi esimerkkikin kertoo siitä, että hitaasti ajo on vaikeaa eikä kyseinen henkilö varmasti aiheuttanut kuoleman vaaraa muille, jos kerran kävelyvauhdista kellahti. Jos kerran ikärasismia halutaan harrastaa, niin samalla tavalla voidaan päinvastaisilla argumenteilla moittia nuorten miesten liikenteessä toisille aiheuttamaa vaaraa. Mieleen tulee, että tällaisten heittojen heittelijät voi epäillä olevan vain kateellisia. Jos kyse on nuorukaisesta hän voi kadehtia sitä isoa ja hienoa pyörää, joka menee hukkaan sen keski-ikäisen kaljamahan alla. Jos kadehtija on toinen keski-ikäinen, lienee kyse vain oman pelkuruuden projisoinnista. Nuorukaisille sanon, että älkää kadehtiko niitä pyöriä, sillä sellaisen saatte joskus itsekin rahalla, mutta teillä on jotakin mitä me keski-ikäiset emme koskaan enää saa; nuoruutenne ja elämänilonne. Oppia minä inällään kyllä kannatan, mutta periaatteessa on aika perseestä vaatia pakollisia rahankeruukoneita (lue autokouluja), kun homman voi hoitaa itseopiskelunakin ja kavereiden opastuksella. Liikenteessähän ne tötöilee autokoulujenkin harjoittelijat, miksi se ei hirvitä?

• En osaisi tuota paremmin sanoa, 1...

• että se mikä pätee sinuun pätee kaikkiin muihinkin :=)

• B:DONIZ

luule

• Oppiin

...jos pyöränhallinta tuntuu vähänkin epävarmalta. Monista moottorikerhoista/liikkeistä on mahdollista vuokrata crossia, eli ei sitä tarvitse hankkia itselleen harjoittelua varten. En ole yleistänyt, että kaikki tarvitsee harjoitusta. Omalla kohdalla tuo parinkymmenen vuoden tauon kyllä huomasi. Ajaminen ei ollut rentoa, eli ajamiseen joutui keskittymään enemmän. Ajan myötä vauhdistakin on tippunut paljon pois, ehkä iän myötä reaktioajatkaan ole enää entisellään. Vaikka pyörän hallinta olisi selkäytimessä nuoruusajoilta, niin pyörän hallinta ja käyttäytyminen vaati harjoittelua. Crossia ajaessa sattuu "Eiku" tilanteita, jolloin katteet lentelee ja lepikko pölisee, mutta samalla tavalla liikenteessäkin tulee yllättäviä tilanteita ja niissä "eiku" tilanteissa motoristi on yleensä se vastaanottava puoli.

• jättää...
        Oppiin kirjoitti:

...jos pyöränhallinta tuntuu vähänkin epävarmalta. Monista moottorikerhoista/liikkeistä on mahdollista vuokrata crossia, eli ei sitä tarvitse hankkia itselleen harjoittelua varten. En ole yleistänyt, että kaikki tarvitsee harjoitusta. Omalla kohdalla tuo parinkymmenen vuoden tauon kyllä huomasi. Ajaminen ei ollut rentoa, eli ajamiseen joutui keskittymään enemmän. Ajan myötä vauhdistakin on tippunut paljon pois, ehkä iän myötä reaktioajatkaan ole enää entisellään. Vaikka pyörän hallinta olisi selkäytimessä nuoruusajoilta, niin pyörän hallinta ja käyttäytyminen vaati harjoittelua. Crossia ajaessa sattuu "Eiku" tilanteita, jolloin katteet lentelee ja lepikko pölisee, mutta samalla tavalla liikenteessäkin tulee yllättäviä tilanteita ja niissä "eiku" tilanteissa motoristi on yleensä se vastaanottava puoli.

Kyllä sinun kannattaa jättää moottoripyöräily ja hankkia turvallisempi maastoauto.

• sekaisin?

Olen kanssasi samaa mieltä, nuo "vanhat kupet" hankkii itellensä pyörän, johon ei taidot riitä. Nuoret klopit aloittavat mopoilla sitten kevari jne., mutta nuo "nykyvanhukset" hankkivat näyttämisen huumassa noita "tappovehkeitä". Onko alzheimerin tauti jo alkamassa? Lisäksi vanhemmalla iällä tuo tasapaino-ongelma lisääntyy ja jos haluaa pysyä ajan hengessä mukana, vaatii se ympärivuotista 2-pyöräisellä liikkumista. Nimim. 70v.

• Nimim. 59v.

Äläs nyt ala vauhkoomaan. Millä luulet että me on aloitettu? Sellaisilla vehkeillä ajettiin, että nykynuoriso ei pääsisi niillä edes liikkeelle. Ei ollut sähköstartteja eikä varaa viedä korjattavaksi pajoihin.

• on 
        Nimim. 59v. kirjoitti:

Äläs nyt ala vauhkoomaan. Millä luulet että me on aloitettu? Sellaisilla vehkeillä ajettiin, että nykynuoriso ei pääsisi niillä edes liikkeelle. Ei ollut sähköstartteja eikä varaa viedä korjattavaksi pajoihin.

Jawassakin täytyi pitää sytytystä mahdollisimman aikaisella jotta se kulki kunnolla. Sitten kun sitä oudompi polkaisi käyntiin eikä osannut varoa takapotkua niin oli sääriluu murskana. Eikä siitä puuttunut pakkikaan, sen sai helposti käymään väärinpäin eikä sitä välttämättä huomannut. Ja sitten mentiin lujaa, mutta väärään suuntaan.

• väännät?
        Nimim. 59v. kirjoitti:

Dementiako on iskenyt, kun väännät asiaa pois alkuperäisestä aiheesta, vai eikö muuten vain aivo toimi? Tiedätkö mitä tarkoittaa "moottoripyöräharrastuksen" aloittaminen?

• Uusvanha

Ihan vaan tiedoksi että kaikille tulee pakollinen ajokoulutus mutta siihen menee byrokratian takia vielä muutama vuosi. Ehkä sitten vakuutusyhtiöiden maksut jopa alenevat kun ajotaidon puutteesta aiheutuvat turhat kolarit ja ulosajot vähenevät, toivottavasti. Reikäpäitä sekään ei liikenteestä poista ja edelleen asialliset ja tunnolliset motoristit maksavat niidenkin mokailuista.

• mene itse

oppiin, jos siltä tuntuu ja olet niin avuton ettet itse pysty ominpäin mitään oppimaan. On olemassa ihmisiä, joita on pidettävä kädestä kiinni ja näytettävä miten joku juttu tehdään, näiden henkilöiden vajavaisuuksiin kuuluu oletus kaikkien muidenkin olevan samanlaisia.

• että tuntuuu

ne ulosajot vähenisi kuin alle 35v klopeille ei annettais ns.isoja pyöriä ajoon,kyllä se vaan niin on että nuorena nää moottori miehet kuvittelevat liikoja itsestään oli sitten kyseessä auto tai moottoripyörä niin aina ollaan muka oikein ns.vetomiehiä...sitten yritetään olla niin miestä kun laitetaan nahkatakki,aurinkolasit ja kasvatetaan parta...tarttis niin vedellä....

• mulle kävi just noin

"Esimerkkejä näistä aloittelevista ikääntyneistä näkee vähän väliä, esim. Eilen yksi sankari hiljenteli liikennevaloihin ja tasapaino petti, jolloin pyörä kurvasi jalkakäytävänreunaan ja eikun nurin.. " Arvaatko kuinka vitutti ja nolotti. Kaverit lohduttelivat: on olemassa niitä pyöräilijöitä jotka ovat kaatuneet ja niitä jotka eivät vielä ole kaatuneet. Kumpaan kastiin itse kuulut ja miten meinasit kaatua josset vielä ole? Eräskin kamuni joka on ajanut 20 vuotta ja jolla on ties kuinka mones menokone alla sanoi että jokaisen pyöränsä on kertaalleen kaatanut. Onneksi aina paikaltaan tai liki niin. Kuten tuossa joku kanssakirjoittelija mainitsikin niin meillä veteraaneilla muttei motoristiveteraaneilla on jo vuosien saatossa kehittynyt itsesuojeluvaisto, jonka pitäisi estää itsensä deletoiminen liikoja riskejä ottamalla. Jos niin kuitenkin käy, lienee edelleen kysymys evoluutiosta...

• vouhotusta

Sinä olet vain kateellinen paska. Uusiomotoristeista ei ole vaaraa sivullisille. Arvioikoon jokainen yksilö itse riskinsä, koska itsensä siinä vain vaarantaa. "Eilen yksi sankari hiljenteli liikennevaloihin ja tasapaino petti, jolloin pyörä kurvasi jalkakäytävänreunaan ja eikun nurin.." Niin. Mitä haittaa siitä oli sinulle? Sitten taas pitkä tarina siitä, miten sinä olet toiminut ja tehnyt elämässäsi. Luuletko, että ihmisiä kiinnostaa sinun tarinasi? Ei kiinnosta. Kuvitteletko, että oma elämäntapasi ja valintasi on se oikea? Ei ole. Sinä olet tehnyt niin kuin olet tehnyt, hyvä niin. Pidä se omana tietonasi ja avaudu vaikka psykiatrille, jos on pakko, mutta anna toisten tehdä omat valintansa.

• RuutKullit

...valinnan tekee jokainen, mutta jokaisen olisi hyvä tiedostaa kyvyt hankkimansa moottoripyörän kuljettamiseen. Itse käsitin tuon ketjun aloituksen, jos pyörän hallinta ei ole hyppysissä, niin halvempaa on aloittaa endurolla/crossilla teilailu ja toilailu. Vähemmän sivulliset joutuu kärsimään, se on tuossa hyvä. Jokainen tekee omat valintansa, tietysti tämän voisi kohdistaa muuhunkin kuin moottoripyöräilyyn. Usein onnettomuksissa on myös toinenkin osapuoli kärsijänä, ikävä kyllä.

• sivullisia..
        RuutKullit kirjoitti:

...valinnan tekee jokainen, mutta jokaisen olisi hyvä tiedostaa kyvyt hankkimansa moottoripyörän kuljettamiseen. Itse käsitin tuon ketjun aloituksen, jos pyörän hallinta ei ole hyppysissä, niin halvempaa on aloittaa endurolla/crossilla teilailu ja toilailu. Vähemmän sivulliset joutuu kärsimään, se on tuossa hyvä. Jokainen tekee omat valintansa, tietysti tämän voisi kohdistaa muuhunkin kuin moottoripyöräilyyn. Usein onnettomuksissa on myös toinenkin osapuoli kärsijänä, ikävä kyllä.

Puhut täyttä paskaa. Moottoripyöräilijät eivät aiheuta juuri lainkaan sivullisille vahinkoa, vaan vaarantavat lähinnä itsensä, jos mokaavat. Ja kuten totesit, jokaisen olisi hyvä tiedostaa kykynsä hankkiessaan moottoripyörää. Se on viisaasti sanottu, kun vielä käytännössä pysyt sanoissasi ja annat todellakin jokaisen itse arvioida kykynsä, etkä ala saarnaamaan toisille heidän valinnoistaan. Arvioi sinä ne omat kykysi ja toimi sen mukaan ja jätä nokan koputtaminen muille.

• FZRrä
        sivullisia.. kirjoitti:

Puhut täyttä paskaa. Moottoripyöräilijät eivät aiheuta juuri lainkaan sivullisille vahinkoa, vaan vaarantavat lähinnä itsensä, jos mokaavat. Ja kuten totesit, jokaisen olisi hyvä tiedostaa kykynsä hankkiessaan moottoripyörää. Se on viisaasti sanottu, kun vielä käytännössä pysyt sanoissasi ja annat todellakin jokaisen itse arvioida kykynsä, etkä ala saarnaamaan toisille heidän valinnoistaan. Arvioi sinä ne omat kykysi ja toimi sen mukaan ja jätä nokan koputtaminen muille.

...pyöräilijätkin osaa aiheuttaa taidottomuuttaan vahinkoa. Pyöräilijöiden määrän ollessa pieni, ei promillen määrä noteerata. Tyhmyyttään pyöräilijät itsensä tapattavat, jos vehje ei ole taitoja vastaava. Eniten säälittää katsoa niitä hienoja pyöriä, jotka kärsivät taidottomien käsissä.

• olet 

Vaikka sinä et ole oppinut pyöräilyä niin ei se sitä tarkoita että sen oppiminen olisi muilla yhtä vaikeaa. Tee ainoa oikea ratkaisu ja lopeta se opettelu, ei sinusta tule motoristia.

• YZF1100

...sinunlaisiisi asennevammaisiin, jotka ovat suurin vaara liikenteessä. Sopiva kulkupeli on lasten kolmipyörä... ilman ketjuja.

•      
        YZF1100 kirjoitti:

...sinunlaisiisi asennevammaisiin, jotka ovat suurin vaara liikenteessä. Sopiva kulkupeli on lasten kolmipyörä... ilman ketjuja.

Ihanko totta?

• 54VEE.
              kirjoitti:

Ihanko totta?

Aloitin vuonna 1971, 350 Hondalla täytettyäni 16vee, sitä ennen oli tietysti ajeltu mopolla 12-vuotiaasta ja äijän polkupyörällä tangonvälistä 6-vuotiaana.
        Nuorena aikuisena sitten tehtiin lapsia ja taloja...silloin kuin työnteolta ja ryyppäämiseltä aikaa jäi.
        Pienen tauon jälkeen.. eli noin 30-vuoden jälkeen aloitin isolla pyörällä,olihan se jännää ja homman vaarat vaivasivat mieltä,kun oli tullut jo nuorena nähtyä kaikenlaista ikävää. Hyvin olen pystyssä pysynyt jo 10-vuotta,yleensä aina 2-päällä ja pitkiä matkoja on tehty.
        Pyörä on omistamisen-ilon lisäksi ainoastaan retkeilyväline,kun tällä iällä viitsi pitää prätkää urheiluvälineenä...kenen kanssa ajaisin kilpaa?

Naapurini (muinainen Nortton-mies) aloitti uudelleen noin 70-vuotiaana ja vaimo istui takana. Pyörä on pienehkö ja aivan sopiva pikkuteillä ajeluun,. kertoi välttelevänsä pikateitä, eikä ajele perjantaisin ...autoilijat ovat kuulemma silloin aivan hulluja. Siinä missä hoksottimissa häviää nuoremmille,voittaa viisaudessa!

• 1100XX

..ajelen n. 20tkm Sepolla kesässä ja lisäksi parit männät vuoteen varttisella crossilla. On se muuta hauskaa tuo crossailu ja ei tarvi kuntosalilla käydä kuntoilemassa ja ajotuntumakin pysyy siinä sivussa kuosissaan.

Viikonlopun ajelun tuloksena kipeät jalat, kädet, vatsalihakset ja hartiat. Tuli taukoa , kun tuli vedettyä jäällä penkkaan tammikuulla.

Jos vain intoa ja halua riittää, niin eikun crossilla jatkamaan kesän kruisailuja, suosittelen.

Kyllä se penkin ja tangon välissä se suurin syyllinen on, vaikka autoilijoita monet motoristit syyttävätkin...

http://www.karjalainen.fi/scripts/edoris/edoris.dll?tem=lsearchart&search_iddoc=5308054

• se kannattaa

siellä liikenteessä keskittyä vain siihen omaan ajamiseen.
      Anna muiden keskittyä omaansa.
      Karkoittiko ne sinut Orgin palstoilta provoamasta kun kaikki paska kaatuu tähän suuntaan taas.

• kakspyöräajuri

kannattais tutkii tilastoja ennen kuin lähtee argumentteja suinpäin heittelee.. viime vuodelta esim. yli 80 prosenttia motoristien ilmottamista onnettomuuksista.. mukaan lukien kuolemantapaukset, voidaan laittaa alle 25 vuotiaiden ja lähinnä liikenteessä pelleilyn piikkiin.. tässä puhutaa näistä wannab pampperseista, joille mp on kuin legot 2vuotiaalle.. yli 50 vuotiaiden osuus oli kaikissa tapauksissa alle 2 prosenttia, näistä autoilijoiden aiheuttamat yli 70 prosenttia.. että sellasta on vanhojen tasapaino.. ps. isoilla pärrillä olen ajanut pariket vuotta, kaatunut neljästi.. rekan jättämään löpölammikkoon, auton jättämään öljylammikkoon, mersun konepellille (ajoi parkkialueella suoraan päin) sekä häpeäkseni.. joskus oli muodissa maiharikengät.. erään huoltamon pihalla nauha sotkeutui tappiin ja hups.. 260 kiloa rautaa makasi jalan päällä..heh.. pps. autollakin jokunen miljoona tullu ajeltua..

• Nainen 40-v

Aloitin moottoripyöräilyn kaksi kuukautta sitten ja 2000 km. reilu mittarissa. Virheitä tulee ja koko ajan oppii uutta, onneksi on fiksuja miehiä jotka opettaa, eivät laita lyhyeen hirteen.

• CeeBariXX

...tarvi crossata, mutta pyörän hallinan opettelu on hyväksi ihan omalla pyörällä esim. radalla. Noita harjoittelutilaisuuksia on muistaakseni Alastarollakin joku kesässään...

• japa dapaduu

Mutta kaikista ei tuu motoristejä, vain ristejä hautuu maalle. Eli harkitse vielä täs ihan vinkiks vaan.
      Jos oot ajanut crossilla miten ihmees sun ajotaitos ei tiellä riitä.

http://www.youtube.com/watch?v=Abb1KurqoME

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      167
      2096
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2002
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      1409
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      120
      1403
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      455
      1248
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      69
      986
    7. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      881
    8. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      876
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      223
      780
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      354
      759
    Aihe