Kevät ja kirkkaus

**Ovat omiaan

Syitä voi olla moniakin mutta uudet aurinkolasit piti ostaa. Päänsärky alkoi vaivaamaan aurinkoisina päivinä ja nyt on kaikki hyvin, aurinkolasi omilla voimakkuuksilla, ja siitä vaan menoksi. Onko teillä ilmennyt tällaista keväisin esiintyvää vaivaa?

27

858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auringon*

valo,varsinkin kun se tulee viistoon matalalta käy silmiini todella! Päänsärkyä en ole saanut,mutta silmiin sattuu tuo voimakas supistuminen.Lienee iän myötä, ja yhtäkkiä tulviva valo on liian rajua silmille. Ihanaa on suojata silmät liialta valolta:)

• 1 yksinäinen

On minullakin, hankien aikaan kun lumi heijastaa voimakkaasti auringon valoa. On se nytkin vielä ja kun tuulee tekee sekin päänsäryn, lippis on oltava päässä ja aurinkolasit. Kuitenkin voi olla ilman särkylääkkeitä, se on kuitenkin ohimenevää, ehkä tunnin kaksi voi tuntua särkyä.

• Mikä neuvoksi
        1 yksinäinen kirjoitti:

On minullakin, hankien aikaan kun lumi heijastaa voimakkaasti auringon valoa. On se nytkin vielä ja kun tuulee tekee sekin päänsäryn, lippis on oltava päässä ja aurinkolasit. Kuitenkin voi olla ilman särkylääkkeitä, se on kuitenkin ohimenevää, ehkä tunnin kaksi voi tuntua särkyä.

Minulla on tuolla sauvakävelyllä outo vika, oikea käden sormet puutuu, peukalo ja etusormi. Joudun moneen kertaan *heittämään* niitä voimakkaasti alaspäin, sitten taas tunto palaa. En purista sormia kovasti sauvan ympäri, vasen käsi on aivan normaali, ei merkkejä puutumisesta. Lääkärisetä sanoi että se paranee kun vaan jatkan samaan malliin, nyt olen jo kk sitä hoitanut tuolla ohjeella.

• Nyt ulos...kiireesti
        Mikä neuvoksi kirjoitti:

Minulla on tuolla sauvakävelyllä outo vika, oikea käden sormet puutuu, peukalo ja etusormi. Joudun moneen kertaan *heittämään* niitä voimakkaasti alaspäin, sitten taas tunto palaa. En purista sormia kovasti sauvan ympäri, vasen käsi on aivan normaali, ei merkkejä puutumisesta. Lääkärisetä sanoi että se paranee kun vaan jatkan samaan malliin, nyt olen jo kk sitä hoitanut tuolla ohjeella.

Aurinko lämmittää jo mukavasti, on hienoa mennä ulos *ihmettelemään* sitä kaikkea mitä muutamassa päivässä on tapahtunut. Pihakoivussa jo isot hiirenkorvat, sireenit suuurilla silmuilla! Pääskynenkään ei enää maisemasta puutu, se on aurinko ja lämpö heidätkin tänne saanut tulemaan. Kyllä auringolla ja vedellä on sentään maaginen vaikutus.

• *Kukkahame*
        Nyt ulos...kiireesti kirjoitti:

Aurinko lämmittää jo mukavasti, on hienoa mennä ulos *ihmettelemään* sitä kaikkea mitä muutamassa päivässä on tapahtunut. Pihakoivussa jo isot hiirenkorvat, sireenit suuurilla silmuilla! Pääskynenkään ei enää maisemasta puutu, se on aurinko ja lämpö heidätkin tänne saanut tulemaan. Kyllä auringolla ja vedellä on sentään maaginen vaikutus.

Uusin vuosi sitten lasini ja otin kaiken mahdollisen mitä niihin saa lisukkeita. Heijastuksen esto, kovapinta, huurteen esto, valossa tummuvat, sekä niissä on kauko- että lukulasiosa, olen ollut tyytyväinen. Onhan se hinnassa paljon, mutta kalliiksi tulee sekin että on kahdet lasit ja aina ne joita tarvitsee on hukassa.

• Minullakin ajatuksena
        *Kukkahame* kirjoitti:

Uusin vuosi sitten lasini ja otin kaiken mahdollisen mitä niihin saa lisukkeita. Heijastuksen esto, kovapinta, huurteen esto, valossa tummuvat, sekä niissä on kauko- että lukulasiosa, olen ollut tyytyväinen. Onhan se hinnassa paljon, mutta kalliiksi tulee sekin että on kahdet lasit ja aina ne joita tarvitsee on hukassa.

On tilattava silmä lääkäri, optikko ei oikein riitä on sen verran vikaa, noilla samoilla ominaisuuksilla minäkin seuraavat otan. Laukku muutenkin täynnä ja sinne on sullottava vielä toisetkin lasit, kaupassa on pakko olla lukulasit, ne hinnat ei kaikissa ole niin isolla että näkee. Onhan nyt ollut paljon tarjouksia TVssäkin ilta illan jälkeen ihan kohtuu hintaisia. Tiedä miten sitten löytyy pokia, niissähän se suurin aika menee sovitellessa.

• Fanni

Itsetummuvista laseista en pidä lainkaan. Olen suorastaan puolisokea ne silmillä. On kaihi ja glaukooma. Oikeastaan olen alkanut nähdä aikaisempaa paremmin ilman laseja. Lukemiseen tarvitsen lasit. Kuinka tarkaksi lukunäkö jää kaihileikkauksen jälkeen ?

• Kaihi

Lippis auttaa hieman. Kestämätön tilanne on häikäisykin. Kaihikeikkaus edessäpäin. Turhan hintava 1000 euroa/silmä.

• Ennen kaihien poistoa kaikki valot häikäisi varsinkin ilman laseja. Liikennevalotkin näyttivät viinirypäletertulta. Leikkauksen jälkeen maailma näyttää aivan toiselta. Vaikka se yksityisellä maksaakin, niin sanoisin, että kannattaa. Alituinen lasien uusinta loppuu ja sitä kautta rahat tulevat osittain takaisin.

• ainakin

Jorvin sairaalassa leikattiin mieheni kaihi kahden viikon välein,jolloin paikalla oli huippukirurgi.Eiköhän se ole laserkuorinta,jonka jälkeen sai kahvit ja konjakin. Hinta oli normaali sairaalamaksu,ilm.poliklinikkamaksu. Mieheni oli taidemaalari ja yli 80v.kun tuo toimenpide tehtiin. Tulos oli hyvä ja toimi hänen loppuaikansa 5v.

• vrk tarkkailu

Siinä laajennetaan pupillit ja voi armoton kun se on omituista, silmät kiinni istun auton takapenkillä kun se osuu talviaikaan joka kerta. Joutuu kolme kertaa käymään pimeässä, en itse aja mutta silmät kiinni on istuttava se on niin inhottava se valojuova joka jää silmään. Koko ilta menee siinä silmät kiinni istuessa, onneksi vain kerran vuodessa, mutta siinäkin joskus tarpeeksi.

• siristelijä

mutta joka vuodenaikaan, nykyään jopa talvella, kun vietän kaamosajan valoisassa. Jouduin hankkimaan a-lasit jo kouluikäisenä, häpesin niitä silloin, niitä pidettiin keikailevina. Päänsärkyä en saa, mutta silmiin sattuu niin vietävästi. Kaihista ei ole vielä tietoakaan, juuri kävin silmälääkärissä. Liekö sitten suojaamisella merkitystä. Hankin ensimmäiset nyt omilla vahvuuksilla, ennen en ole kokenut tarvitsevani. Kunpa oppisin pitämään näistä arvokkaista parempaa huolta kuin halvoista, kuinka monet lienenkään rikkonut ja hukannut!

• **Ovat omiaan

Auringon valo häikäisee ja hämärässä vaikea nähdä mitään tarkasti, Tässä just keskustelin erään henkilön kanssa tuosta leikkauksesta, pelkää toimenpidettä ja rahaa menee, mutta ilman leikkausta ei ole hyvä. Mahtaakohan leikata molemmat silmät samalla kertaa vai miten se mahtaa olla?

• Jopel+nk
        **Ovat omiaan kirjoitti:

Auringon valo häikäisee ja hämärässä vaikea nähdä mitään tarkasti, Tässä just keskustelin erään henkilön kanssa tuosta leikkauksesta, pelkää toimenpidettä ja rahaa menee, mutta ilman leikkausta ei ole hyvä. Mahtaakohan leikata molemmat silmät samalla kertaa vai miten se mahtaa olla?

Ei se leikkaus tee kipeää, eikä jälkeenkään päin, ainakaan minulla, ollut mitään suurempia kipuja. Minun operaatio tehtiin eri silmiin kahden viikon välein. Eiköhän lääkäri tiedä kumpi on parempi tapa. Lienee myös yksilöllinen juttu.

• **Ovat omiaan
        Jopel+nk kirjoitti:

Ei se leikkaus tee kipeää, eikä jälkeenkään päin, ainakaan minulla, ollut mitään suurempia kipuja. Minun operaatio tehtiin eri silmiin kahden viikon välein. Eiköhän lääkäri tiedä kumpi on parempi tapa. Lienee myös yksilöllinen juttu.

Nyt voin jutella hänen kanssa ja rauhotella, ainahan uusi ja ennen kokematon toimenpide on jännittävä. Se voi olla että leikkaava lääkäri sen päättää operoidaanko molemmat vai yksitellen.

• **Ovat omiaan kirjoitti:

Nyt voin jutella hänen kanssa ja rauhotella, ainahan uusi ja ennen kokematon toimenpide on jännittävä. Se voi olla että leikkaava lääkäri sen päättää operoidaanko molemmat vai yksitellen.

On oikeastaan väärin puhua leikkauksesta, sillä ei siinä operaatiossa mitään leikkausveitsiä käytetä, eikä viiltoja umpeen parsita.

• Tuo toimenpide
        Jopel kirjoitti:

On oikeastaan väärin puhua leikkauksesta, sillä ei siinä operaatiossa mitään leikkausveitsiä käytetä, eikä viiltoja umpeen parsita.

Verettömäksi leikkaukseksi sitä olen kuullut sanottava, voi olla hienompikin nimitys. Paljon käydään leikkauttamassa myös näköleikkauksia, sillä pääsee eroon silmälaseista, eräs poikani kaveri leikkautti silmänsä ja nyt on parempi näkö kuin laseilla.

• Eilen ostin
        Jopel kirjoitti:

Onpa ne pian sen löytäneet, aurinkoa vasten pärskii varpuset siinä kilpaa. Kyllä on hienoa katsoa tuota 'kylpylää', enkä uskonut että näin pian sen hyväksyvät. Kyllä olikin hieno ostos aivan hetken mielijohteesta sen sen tein, nyt on hienoa ohjelmaa katsoa noitten lintusten riemua.

• **Ovat omiaan
        Eilen ostin kirjoitti:

Onpa ne pian sen löytäneet, aurinkoa vasten pärskii varpuset siinä kilpaa. Kyllä on hienoa katsoa tuota 'kylpylää', enkä uskonut että näin pian sen hyväksyvät. Kyllä olikin hieno ostos aivan hetken mielijohteesta sen sen tein, nyt on hienoa ohjelmaa katsoa noitten lintusten riemua.

Kyllä ne aurinkoisena päivänä mielellään käyvät huuhtomassa sulkiaan, ja niillä on omat rituaalit pikkulinnuillakin. Taas isot kanalinnut kylpee hiekassa, en tiedä mikä sen hiekassa rypemisen tarpeen saa aikaan. Mökkirannassa on hiekka särkkä jossa hyvin usein kyyhkyjä ollut ja myös keväällä teeri, voi olla muitakin nuo vain olen huomioinut.

• Jopel+nk

• Hieno avaruuskeksintö
        **Ovat omiaan kirjoitti:

Kyllä ne aurinkoisena päivänä mielellään käyvät huuhtomassa sulkiaan, ja niillä on omat rituaalit pikkulinnuillakin. Taas isot kanalinnut kylpee hiekassa, en tiedä mikä sen hiekassa rypemisen tarpeen saa aikaan. Mökkirannassa on hiekka särkkä jossa hyvin usein kyyhkyjä ollut ja myös keväällä teeri, voi olla muitakin nuo vain olen huomioinut.

Eikös ne itsetummuvat olekin avaruuslennoilla löydetty juttu, oikein hyvä se onkin. Olen käyttänyt niitä laseja siitä lähtien kun alkoi saamaan, ennen sitä piti olla ylhäältä tummennetut, silmäni ovat valon arat. Mökillä oli aina oltava puhdas liina jolla sai kuivata kyyneleet, se oli kamalaa, sitten luomet turposi ja aurinko poltti, monta vaivaa parantui, vain linsseillä On niistä avaruuslennoista jotain hyötyä minullekin tullut!

• Minullakin on
        Hieno avaruuskeksintö kirjoitti:

Eikös ne itsetummuvat olekin avaruuslennoilla löydetty juttu, oikein hyvä se onkin. Olen käyttänyt niitä laseja siitä lähtien kun alkoi saamaan, ennen sitä piti olla ylhäältä tummennetut, silmäni ovat valon arat. Mökillä oli aina oltava puhdas liina jolla sai kuivata kyyneleet, se oli kamalaa, sitten luomet turposi ja aurinko poltti, monta vaivaa parantui, vain linsseillä On niistä avaruuslennoista jotain hyötyä minullekin tullut!

Olen kovasti tykännyt noista tummuvista linsseistä, ja veden äärellä on hyvä tuo heijastuksen esto, näkee hienosti vedessä pohjan ja paljon muutakin. Onhan ne kalliin tuntuiset kun kaikki lisät ottaa mutta siinä on sitten todelliset käyttölasit, aamulla nenälle ja vasta illalla pois. Puhdistan vain mikrokuitu liinalla ja ovat kyllä kestäneet jo viimeisetkin 3 v, pitäis vaan käydä tarkastuttamassa näkö, onko tullut jotain muutosta. Kyllä hyvin on suojanneet kevään kirkkailta hangilta ja vedenpintakaan ei heijastele häiritsevästi.

• Tilattu on
        Minullakin on kirjoitti:

Olen kovasti tykännyt noista tummuvista linsseistä, ja veden äärellä on hyvä tuo heijastuksen esto, näkee hienosti vedessä pohjan ja paljon muutakin. Onhan ne kalliin tuntuiset kun kaikki lisät ottaa mutta siinä on sitten todelliset käyttölasit, aamulla nenälle ja vasta illalla pois. Puhdistan vain mikrokuitu liinalla ja ovat kyllä kestäneet jo viimeisetkin 3 v, pitäis vaan käydä tarkastuttamassa näkö, onko tullut jotain muutosta. Kyllä hyvin on suojanneet kevään kirkkailta hangilta ja vedenpintakaan ei heijastele häiritsevästi.

Silmälääkärin tilasin ja samasta paikasta saan lasitkin, olen kauan jo kurkkinut pokia ja vihdoin on hyvä jotkut ottaa. Tällä kertaa otan minäkin kaikki samoihin raameihin, ettei tarvi sitä suurennuslasia taskussa kantaa sitten joskus kun sattuu olemaan toisen takin taskussa on kauppareissu ollut keljua, saa ihmisiltä kysyä. Mukavia ovat kanssaihmiset olleet, vaan tuntuu että alkavat pian tuntea, että tuossa se taas kyselijä menee!

• Rouva Tarkkasilmä
        Tilattu on kirjoitti:

Silmälääkärin tilasin ja samasta paikasta saan lasitkin, olen kauan jo kurkkinut pokia ja vihdoin on hyvä jotkut ottaa. Tällä kertaa otan minäkin kaikki samoihin raameihin, ettei tarvi sitä suurennuslasia taskussa kantaa sitten joskus kun sattuu olemaan toisen takin taskussa on kauppareissu ollut keljua, saa ihmisiltä kysyä. Mukavia ovat kanssaihmiset olleet, vaan tuntuu että alkavat pian tuntea, että tuossa se taas kyselijä menee!

Olen ihan pikkuisen viisastunut lasien hankinnassa. Ennakolta haen liikkeestä (tai liikkeistä) laseista ehdotuksen siis tarjouksen, johon pyydän merkitsemään selvästi kehyksen ja hinnan, linssin ja linssityypin hinnan. Vielä viimeksi samaan paperiin merkitään hinta, jos ottaisinkin linssit entisiin kehyksiin, joita on kertynyt useita. Entiset kehykset ovat mukana tarkastettavaksi, pystyykö niihin laittamaan uudet linssit, joiden hionta silloin maksaa lisäksi 80 euroa. Linssit, joihin tilaisin seuraavat herkut: ohennuksen, kovapinnoitteen, heijastuksen eston ja likaa hylkivän pinnan maksaisivat 329 euroa. Jos jätetään herkkuominaisuudet pois, hinnaksi tulisi 199 euroa hionta 80 euroa. Tämän jälkeen seuraa kotona tuumaustunnit. Sattuneista syistä joudun usein vaihtamaan silmälasejani. Ei siis taida olla järkevää maksaa kaikista "herkuista" vai miten ajattelette? Tosin ratkaisematta on, kuinka paljon ohennus vähentää linssien painoa. Onkohan sillä käytännön merkitystä ? Myyjä kyllä uskotteli linssien olevan muovia. Mikä on tämän kaupanteon heikko kohta ? Missä sitä "ilmaa" on ? Jymäytetäänkö pitkätukkaisia ? Kun liike on ilmoittanut lehdessä tarjoavansa toisen linssin ilmaiseksi, ei se taida koskea moniteholinssien käyttäjää. Toivon tarjouksia meille, jotka joudumme usein hankkimaan uudet linssit.

• **Ovat omiaan
        Rouva Tarkkasilmä kirjoitti:

Olen ihan pikkuisen viisastunut lasien hankinnassa. Ennakolta haen liikkeestä (tai liikkeistä) laseista ehdotuksen siis tarjouksen, johon pyydän merkitsemään selvästi kehyksen ja hinnan, linssin ja linssityypin hinnan. Vielä viimeksi samaan paperiin merkitään hinta, jos ottaisinkin linssit entisiin kehyksiin, joita on kertynyt useita. Entiset kehykset ovat mukana tarkastettavaksi, pystyykö niihin laittamaan uudet linssit, joiden hionta silloin maksaa lisäksi 80 euroa. Linssit, joihin tilaisin seuraavat herkut: ohennuksen, kovapinnoitteen, heijastuksen eston ja likaa hylkivän pinnan maksaisivat 329 euroa. Jos jätetään herkkuominaisuudet pois, hinnaksi tulisi 199 euroa hionta 80 euroa. Tämän jälkeen seuraa kotona tuumaustunnit. Sattuneista syistä joudun usein vaihtamaan silmälasejani. Ei siis taida olla järkevää maksaa kaikista "herkuista" vai miten ajattelette? Tosin ratkaisematta on, kuinka paljon ohennus vähentää linssien painoa. Onkohan sillä käytännön merkitystä ? Myyjä kyllä uskotteli linssien olevan muovia. Mikä on tämän kaupanteon heikko kohta ? Missä sitä "ilmaa" on ? Jymäytetäänkö pitkätukkaisia ? Kun liike on ilmoittanut lehdessä tarjoavansa toisen linssin ilmaiseksi, ei se taida koskea moniteholinssien käyttäjää. Toivon tarjouksia meille, jotka joudumme usein hankkimaan uudet linssit.

Kyllä lasien hintaa on saanut montakin kertaa miettiä, mistä se kaikki koostuu? Sen olen kuullut että suurin osa laseista hiotaan Virossa. Nuo muovilinssit ovat kaikki nykyiset, mutta en tiedä tarkkaan mitä sillä ohennuksella on *virkaa*, muovi sinänsä on kevyttä. Ennen kuin nämä halpa liikkeet tulivat täällä oli pohjoismaiden kalliimmat silmälasit, tulokkaiden myötä on alkanut hinnat tasaantumaan, ainakin oletan niin. Tuo hintojen vertailu on kyllä tarkasti ottaen ihan varmasti tärkeä, ainakin siinä voittaa muutaman euron.

• vaan ei ole enää.

hankin yksitehoiset kunnon aurinkolasit ja silmät lepäävät. Ajaessa varsinkin ovat hyvät, mutta käy pihahommiinkin. Kevät saa käymään kukkakaupassa. Orvokit on kiitollisia kukkijoita, pakkasiin asti on niistä iloa. Lapio on heilunut rivakasti. Seurauksena lihaskipuja käsivarsissa ja reiden takaosassa. Silti se on hienoa. Se mullan veivaaminen.

• Uudet silmälasit

Kyllä se on hieno tunne kun saa sopivat lasit ja vielä sellaiset sangat mistä tykkää. Onhan se kukkapenkkikin uusilla laseilla paljon värillisempi ja näkee kaiken paljon paremmin. Kieltämättä niissä on sama työ joka kevät mutta palkkio siitä sen veroinen. Kylläpä helpollakin työllä kipeytyy lihakset, joku päivä vaan tuntuu kun olisi tiejyrä yli ajanut ja vielä peruuttanut tahallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      325
      3775
    2. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      128
      3540
    3. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      4
      2220
    4. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      107
      1607
    5. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      1528
    6. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      122
      1262
    7. Martina mukana erikoisjoukossa

Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      917
    8. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      99
      860
    9. Häneen rakastuminen oli sellaista

että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta
      Ikävä
      77
      787
    10. Huonosti.

Oletko kohdellut kaivattuasi huonosti? Miksi?
      Ikävä
      85
      723
    Aihe