Oskari (engl. Oscar, lat. Ansgarius) on suomalainen miehen nimi, joka muodostuu muinaisgermaanisista sanoista ans eli Jumala ja gar eli keihäs. Me miespuoliset olemme ainakin olleet Oskarin kokoisia joskus ehkä 7-vuotiaina. Taitavat olla aikamoisia naistenmiehiäkin, kuten Ruben OSKAR Auervaara. Olisivat siinä kateina niin entinen ulkomisiteri kuin nykyinen pääministerikin kun Jumalan keihäs olisi kilpailijana. Olisi näissä nimissäkin ihmettelemistä varsinkin Uunoille. Onkohan vanha Erkkikään kaikista selvillä. Mitäs te palsta-Amaliat nimistä ajattelette? Mikä olisi Oskarin ja muiden naispuolinen vastine? Minkälaisia ovat Uunojen ja Oskarien kokemukset elämässä.
Oskari
38
1929
Vastaukset
kotioloissa 5 likkaa ja äiti sitten vielä. Minunnimi tuli sitten viimeiseksi hännänhuippuna,kun äitin kotona oli Ullaniminen kissa ja niille aikaisemminsyntyneille ei voitu antaa Ulla nimeä ,niin että minä sain sen sitten. Olin ulpeä kun olin syntynyt Suomettaren päivänä sekin muutettiin sitten 8/4--ennen se oli 25/2 Minusta edellinen oli Lyyli ,ja hän muutti sen Anneliksi --en tiedä miksikä, oli Helvi Juulia Sulvi Susanna ja Laura Maria.
- pilvi*
ansgar oskar-i jumalan keihäs,ehkä Diana naistenmies käsitteelle, Kyllikki Kalevalasta
Oskarin sisarnimi olisi Oskariina, ihan kivalta kuulostaisi. Keihäs-mielikuva ei oikein tyttölapselle sovi, mutta miehen nimenä suomen vanha keihästä merkitsevä sana Ota on ollut käytösä, samoin Otava. Viron keihästä merkitsevä sana Teivas on etunimenä ainakin kuuluisan latinistin Päivö Oksalan pojalla Teivas Oksalalla. Palsta-Amalia kuulostaa herttaiseslta, ja miten olisi palsta-Amanda, rakastettua merkitsevä... Aurora, aamunkoi on upea nimi, ja Eleonora, Jumalan valo. Mutta ei ole tämän nimen voittanutta : Peppilotta Sikuriina Rullakartiina Kissanminttu Efraimintytär Pitkätossu. Pienenä tyttönä olisin halunnut olla Tirlittan , takaperin Nattilrit, Olavi Paloheimon sankarittaren mukaan. Unohan on numero yksi, mutta kyllä r-kirjain nimessä komeasti kalskahtaa.
- Heidi.
Johanna Spyrin kirjojen mukaan Heidistä tuli hyvin suosittu nimi meilläkin , mutta 40-luvulla nimeni oli harvinaisuus. En lapsena oikein edes pitänyt nimestäni.
- -Venla
Heidi. kirjoitti:
Johanna Spyrin kirjojen mukaan Heidistä tuli hyvin suosittu nimi meilläkin , mutta 40-luvulla nimeni oli harvinaisuus. En lapsena oikein edes pitänyt nimestäni.
Äitini oli suuri Aleksis Kiven ihailija ja antoi veljille nimet Seitsemän veljeksen mukaan, minä sain nimeni Männistön Vanlan mukaan. Ei se yleinen silloin ollut, mutta nyt aika suosittu. En minäkään nimestäni oikein tykännyt ja käyttöön otettiin toinen etunimeni. On Muumi nimeäkin yritetty lapselle antaa, mutta pappi ei ole suostunut. Nyt on lapsenlapseni Ronja Lindgrenin Ryövärinyttären mukaan, tyttö hyväksyy nimensä ja hyvin se sopiikin reippaale neitoselle.
- Oskari sai AIDS:in
Maailamn AIDS-päivä 1.12. = Oskarin nimipäivä.
- pilvi*
puhtaasti alkukielen nimeen,keihäs voi symboloida Jumalan asetta,sanan muodossa. Aloittajan johdatus menee ehkä tahallisesti kompana, harhateille. En tunne näitä suomalaisia käsitteitä Uunoista, en Erkeistä.
- Ramoona*
pilvi* kirjoitti:
puhtaasti alkukielen nimeen,keihäs voi symboloida Jumalan asetta,sanan muodossa. Aloittajan johdatus menee ehkä tahallisesti kompana, harhateille. En tunne näitä suomalaisia käsitteitä Uunoista, en Erkeistä.
Eiköhän tässäkin ketjussa saa sanoa , mitä aiheesta päähän pälkähtää, eikä olla johdateltavissa harhateille tai sivupoluille, osataan sinne omin avuinkin, ainakin minä. Miekkaa käytetään Raamatussa usein vertauskuvana Jumalan sanasta, jopa kaksiteräistä miekkaa. Mitenkähän se on yhdistettävissä muinaisgermaaniseen pakana-aikaan , olisiko miekka sotaisuutta merkitsevä? Uunosta tulee mieleen vanha kasku. Koululaisilta kysyttiin, minkä kunnianimityksen Cygnaeus sai kansakoululaitoksen kehittäjänä? Oppilas vastasi : Uuno. Kukahan on ollut se Erkki, jolle melkein kaikki kelpasi. Olen kuullut sitä usein kielteisessä yhteydessä: Tätä ruokaa ei syö Erkkikään. Vai oliko Erkki niin ylivoimainen, että pystyi melkein kaikkeen?
- pilvi*
Ramoona* kirjoitti:
Eiköhän tässäkin ketjussa saa sanoa , mitä aiheesta päähän pälkähtää, eikä olla johdateltavissa harhateille tai sivupoluille, osataan sinne omin avuinkin, ainakin minä. Miekkaa käytetään Raamatussa usein vertauskuvana Jumalan sanasta, jopa kaksiteräistä miekkaa. Mitenkähän se on yhdistettävissä muinaisgermaaniseen pakana-aikaan , olisiko miekka sotaisuutta merkitsevä? Uunosta tulee mieleen vanha kasku. Koululaisilta kysyttiin, minkä kunnianimityksen Cygnaeus sai kansakoululaitoksen kehittäjänä? Oppilas vastasi : Uuno. Kukahan on ollut se Erkki, jolle melkein kaikki kelpasi. Olen kuullut sitä usein kielteisessä yhteydessä: Tätä ruokaa ei syö Erkkikään. Vai oliko Erkki niin ylivoimainen, että pystyi melkein kaikkeen?
tai latinankieli lienee ollut sen aikaisen kirjoitustaitoisten kieli. Saattoi olla myös riimukirjoitusta. Ennen kristinuskoa oli toki jumalia,joista germaaneilla Odin kaikkein suurin,Thor,Freya ovat tunnettuja jumalia naapurimaan Ruotsin mytologiasta! Meillä vastaavasti Ukko ylijumala tahi taatto taivahinen. Uskoisin Edda runoista löytyvän myös nämä mainitut germaaniset jumaluudet. Oskar kuullostaa ruotsiksi kuin ukkosmies Åska=ukkonen karl=mies
- Turhapuro vätys
Taunosta väännetty Taukki tyhmän nimitys. Yrjöhän tiedetään myös. Harmi että hyvät nimet alennetaan.
että "ei nimi miestä pahenna". Ja näin on käynyt ,että nimien perusteella ajatellaan saatu ennakko käsitys. Voittojakin oli sodan aikana syntyneitä. Varmaankin Rauha nimi olisi ollut tytölle myös sopiva ,ainakin Toivossa oli hyvä elää.
- Vieno Siviä
ullamirjami kirjoitti:
että "ei nimi miestä pahenna". Ja näin on käynyt ,että nimien perusteella ajatellaan saatu ennakko käsitys. Voittojakin oli sodan aikana syntyneitä. Varmaankin Rauha nimi olisi ollut tytölle myös sopiva ,ainakin Toivossa oli hyvä elää.
oli myös eräs poliitikko.
Romaanisissa kielissähän uno tarkoittaa yhtä. Vähän väännellen yksinkertaista. Olisikohan tässä selitys suomaisen Uuno nimen tarkoitushakuiselle vihjailulle.
- latinasta johtaa
Vieno Siviä kirjoitti:
oli myös eräs poliitikko.
Varma Koston tapauksessa!
- lapsena pelkäsin
latinasta johtaa kirjoitti:
Varma Koston tapauksessa!
tuollaista yhtä paljon kuin Hertta Kuusisen äänen sävyä kun se Vappuaamun koleudessa kaiuttimista kaikkui yli kaupungin niitä lapsen pelkoja
Koetin etsiskellä tietoa, mistä tuo kuuluisa palkintopatsas on saanut Oscar-nimensä, mutta ei taida löytä, kuin huhupuheita. On vain niin joidenkin Oscareden näköinen.
- että*
aloitukentekijä aloittaa sen Oskarien kokemusten kertomisen! Esimerkin vuoksi kun on sitä ehdottanut! Turhat aasinsillat ja vaatimattomaksi heittäytymiset sivuun vain! :D
- fiiuliN
ehkä ovat useimmiten olleet kehunnan tai ihmettelyn aiheina. Esimerkiksi juuri Amaliahan pääsi armaaksi laulun sanoituksessa Ja "voi hyvä Sylvi" oli ihmettelyä. Kaisa taas nautintohetkiin kun sai kahvipannun nimityksen.
kiva nimi --Hellä Rinta. Ihan oikeesti.:=)
- olisi*
tässä aloituksessa??? Ministereiden naisjutut vastassa tämä Jumalan Oskari kilpailevana! No ei se ainakaan siellä housuissa ole se jumalan keihäs! Hämärästi ajateltu on hämärästi kirjoitettu!
- pilvi*
Nyt aamulla muistui jostain mieleeni jäänyt käsite " Odinin vasama " siis se on salama. Mahtava on nimi Ansgariuksella. Ei sille voi löytyä naispuolista vastinetta. Jos ei sitten neito Kupari :D
- sekaisin o
aloittajalla, vähän liian ison palan yrittänyt haukata. Mutta kaikki vastaukset ovat erinomaisia, se on sanottava!
- olet*
Kirjoituksestasi päätellen Uuno.
- pilvi*
olet* kirjoitti:
Kirjoituksestasi päätellen Uuno.
ja " Kesäillan " valssi kepeydessään sopii tämän raikkaan illan teemaksi. Leppoisaa illanjatkoa!
- muistelija**
pilvi* kirjoitti:
ja " Kesäillan " valssi kepeydessään sopii tämän raikkaan illan teemaksi. Leppoisaa illanjatkoa!
Minulla oli koulukaverina identtiset kaksoset. Toisen nimi oli Ilta ja toisen Anna-Liisa, mutta aina heitä sanottiin Aamuksi ja Illaksi.
- isäni puolelta,
pilvi* kirjoitti:
ja kaikki hänen musiikkinsa menee suoraan sydämeeni. :)
- pilvi*
isäni puolelta, kirjoitti:
Laatokka laulu on aivan upea! Mieheni lauloi sitä joskus ku innostui,komealla äänellään, jossa vibrato oli ihan synnynnäinen.
isäni puolelta, kirjoitti:
(sävel Oskar Merikanto) sanat olen joskus kirjoittanut tänne vastaukseksi jonkun viestiystävän kyselyyn. Se on kaunis, samoin kuin Kesäillan valssi, jonka olen kuullut kuorosovituksena (elävässä elämässä) :) joskus niin upeana, että ei voi sanoin kuvailla. Onnelliset, Pai pai paitaressu, Lasten taru...jne Musiikki on kieli, jota ei voi kääntää puhekielelle. :)
lasten nimet herättivät aikoinaan ihastusta ja hilpeyttäkin.Kiantohan oli naimisissa neljä kertaa ja eli avosuhteessa useankin naisen kanssa. Hän onkin sanonyt:"Rakkautta,naisen hellivää rakkautta olen hulluuteen saakka kaivannut kaiken elämäni iän...siksi minulle on näin käynyt." Näitä erikoisempia lasten nimiä tähän poimin,lapsia oli kaiketi kaikkiaan 12,kahdeksan heistä ensimmäisen vaimon kanssa: Orvokki Helmi Simpukka Otso Tähtivalo Veijo Virmo Imatro Jarmo Gabriel Sotavalta Vieno Karma Sirkku Salama Kesäheinä Saarenruusu Pikku-Hilkka Sorjo Uolevi Sotaprinssi Marjatta Iltatähti Raida Tsikko Tellervo Ai-ai,mikä mies!
susmorsian kirjoitti:
Siinäpä meillä "jumalan keihästä" suomalaisittain!
Kaikkihan me saamme luonnonlahjana jo syntymässämme nuo tarvittavat ominaisuudet. Toisten ominaisuuksia jalostetaan kasvatuksessa elämää varten, toisten taas tuhotaan. Minä kuulun jälkimmäisiin ja rangaistuksena elinikäinen mutta kohta päättyvä......
- pilvi*
Ruuneperi kirjoitti:
Kaikkihan me saamme luonnonlahjana jo syntymässämme nuo tarvittavat ominaisuudet. Toisten ominaisuuksia jalostetaan kasvatuksessa elämää varten, toisten taas tuhotaan. Minä kuulun jälkimmäisiin ja rangaistuksena elinikäinen mutta kohta päättyvä......
Järkyttävää luettavaa. Eihän ihmisen elämän tarkoitus ole biologinen lisääntyminen. Senhän tekee yksinkertaisinkin luontokappale! Ihmisellä on paljon muuta annettavaa joka nousee sen yläpuolelle. Se mitä me annamme itsestämme henkisesti toisille ihmisille,mitä kylvämme, on niin arvokasta, silloin kun se ravitsee ja ohjaa hyvään! Siinähän Sinä Ruuneperi olet vuosia antanut ajatuksiasi ja rikastuttanut monien elämää! Älä ikinä kirjoita noin enää, se ei ole oikein. toivoo pilvi*
Ruuneperi kirjoitti:
Kun ihminen menee läpi olemassaolon, hän jättää itsestään niin paljon jälkiä, ettei oikeastaan kuole koskaan. Tuo on ruotsalaisen elokuvaohjaajan ajatus. Mutta myös me muut toivomme sielumme energiakipinän elävän ikuisesti, palaavan takaisin Luojaan.
satu kirjoitti:
Kun ihminen menee läpi olemassaolon, hän jättää itsestään niin paljon jälkiä, ettei oikeastaan kuole koskaan. Tuo on ruotsalaisen elokuvaohjaajan ajatus. Mutta myös me muut toivomme sielumme energiakipinän elävän ikuisesti, palaavan takaisin Luojaan.
Voisimme huoletta lähteä pois haluamallamme hetkellä.
Ruuneperi kirjoitti:
että erilaisia elämänarvoja on meillä eri ikäisinä. Itse kun olen vaan vanhetessani mennyt yhä hullimpaan suuntaan.Nuoruudessa ne ideologiat,filosofiat,ihanteellisuus,henkisyys.Luojalle kiitos olen sellaisesta suht.koht.päässyt eroon. Nyt kyllä riittänee kunnon duunari kellahtamaan kylläisenä hyvistä sapuskoistani "ynnä muusta" ilman henkisyyksiä tähän viereeni.Taatusti emme keskustele taivan sinen kauneudesta,lintujen suloviserryksistä,veden liplatuksesta veneen kylkeen ilta-auringon laskiessa emmekä taatusti edes Kierkegaardin mietteistä. Ja jos vielä kunnon kuorsaus kuuluu,niin idylli on valmis. Nooo...ehkä hiukan kärjistetysti esitin mielipiteeni,mutta liekkö ensimmäinen kerta.
- N-N-N
susmorsian kirjoitti:
että erilaisia elämänarvoja on meillä eri ikäisinä. Itse kun olen vaan vanhetessani mennyt yhä hullimpaan suuntaan.Nuoruudessa ne ideologiat,filosofiat,ihanteellisuus,henkisyys.Luojalle kiitos olen sellaisesta suht.koht.päässyt eroon. Nyt kyllä riittänee kunnon duunari kellahtamaan kylläisenä hyvistä sapuskoistani "ynnä muusta" ilman henkisyyksiä tähän viereeni.Taatusti emme keskustele taivan sinen kauneudesta,lintujen suloviserryksistä,veden liplatuksesta veneen kylkeen ilta-auringon laskiessa emmekä taatusti edes Kierkegaardin mietteistä. Ja jos vielä kunnon kuorsaus kuuluu,niin idylli on valmis. Nooo...ehkä hiukan kärjistetysti esitin mielipiteeni,mutta liekkö ensimmäinen kerta.
Olisikohan paikallaan kun näin komiaa tekstiä synnytetty, että jokainen saisi Oskar-patsaan, sehän se näistä tämän päivän Oskareista lienee kuuluisin. Oikein Hollywoodissa vrk mittaiset juhlat mitähän siellä Bollywoodin suunnassa jaetaan?
Ruuneperi kirjoitti:
on varmaankin monella ollut Ruunen tapaisia ajatuksia ajan loppumisesta. Tottakai se loppuu ,mutta koska, onneksi emme sitä tiedä. Olen itse hen,koh. monasti toivonut sen loppua. Mutta nyt on hyvä kun olen saanut vielä pikkusen lisäaikaa, se onkin ollut monasti hilkulla----.
- pilvi*
Ruuneperi kirjoitti:
Jokaisella on omaisia,ystäviä,rakkaita ihmisiä! Olemme vastuussa siitä mitä aiheutamme heille! Surun,jossa he syyttäisivät itseään,etteivät huomanneet tai uskoneet poislähtijällä olleen niin vaikeata. Se olisi elinikäinen taakka jälkeenjääville!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit585554KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti1963578Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja182418Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei222375Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro91208Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT651048- 1021048
Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu181012- 83998
Häneen rakastuminen oli sellaista
että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta79965