Niin, kiinnostaisi tuo Ampuminen harrastuksena. Joko tarkkuuskiväärillä tai ilmapistoolilla. Kauan oon sitä miettinyt, mutta on ollut jotenkin suuri kynnys lähteä "kylmiltään" ampumaseuraan kysymään, että "saanks mää tulla mukaan?" :) Äsken kuulin radiosta, että ensi keskiviikkona on avoimien ovien päivät Kivijärven ampumaurheilukeskuksessa. Siellä voi kokeilla ampumista erilaisilla aseilla ja siellä on alan harrastajat opastamassa ja näyttämässä, miten asia "hoituu". Lähetin sitten äsken innoissani ystävälleni sähköpostia, josko hän tulisi kanssani. Pelkään pikkasen, että saan kieltävän vastauksen. Laitoin kuitenkin viestini loppuun isolla "PLIIIIIIIIIIIIS!!!!!!!!", jos vaikka voisi vaikkapa "säälistä" tulla mun kaveriksi :) Mutta tahtoisin kysyä, että onko täällä palstalla ihmisiä, jotka harrastavat tai ovat harrastaneet ampumaurheilua???? Ja jos vielä kertoisitte muutakin tämän urheilun ympäriltä. Oon kokeillut ampumista muutamia kertoja. Semmosella tarkkuuskiväärillä, jolla ammutaan todella kaukana olevaan maalitauluun. Myös ilmapistoolilla ja se kiinnostais eniten. Miehelläni oli revolveri ja sillä oon kans ampunut, mutta se ei kiinnostanut tippaakaan. Tuli aika kummallinen aloitus, mutta kaipa tämä munkin sekaan mahtuu.
Olisin kiinnostunut tietämään!!
74
2276
Vastaukset
- Jermuxi tms.
Itsellänikin on aseita ollut aina, nyt seuraava sukupolvi jo poksuttelee pahviin reikiä. Reilua! Sinne vaan seuraan mukaan, kyllä opastavat aseiden hankinnan ja lupamenettelyn kanssa. Tottakai ilmakivääri hyvä ensimmäiseksi aseeksi ja sillä voi sitten monellakin mökillä sitten poksutella ilman ongelmia. Sitten vaikka pienoiskivääri seuraava askel.
- Heikunkeikku
...kun sain tommosen kannustavan vastauksen. Kirjoitit ilmaKivääri, mut siis...tota...kun aattelin ilmaPistoolia. Tosi tylsää olla näin tietämätön, mutta voisitko kertoa noiden kahden erosta. Katsos, kun mun mielestäni mulle vois sopia paremmin sellainen "ei-kiväärimäinen" ase. Vai pitäiskikö aloittaa ensin esim. ilmakiväärillä ja sitten siirtyä muihin aseisiin? Kyllä mä taidan mennä sinne Avoimien ovien päiviin, niin saan vähän kysellä ja ennenkaikkea kokeilla. Heh, oon kyllä hirmu innoissani :)
- Jermuxi tms.
Heikunkeikku kirjoitti:
...kun sain tommosen kannustavan vastauksen. Kirjoitit ilmaKivääri, mut siis...tota...kun aattelin ilmaPistoolia. Tosi tylsää olla näin tietämätön, mutta voisitko kertoa noiden kahden erosta. Katsos, kun mun mielestäni mulle vois sopia paremmin sellainen "ei-kiväärimäinen" ase. Vai pitäiskikö aloittaa ensin esim. ilmakiväärillä ja sitten siirtyä muihin aseisiin? Kyllä mä taidan mennä sinne Avoimien ovien päiviin, niin saan vähän kysellä ja ennenkaikkea kokeilla. Heh, oon kyllä hirmu innoissani :)
kiväärillä ja ampua vaikka tuelta. No pistoolihan on yhden käden ase, jos tarkkuutta oikein ammutaan. Mekanismiltaan sama ase sinänsä. Eli kokeile ensin ja sitten siitä eteenpäin. Monella seuralla aseita kokeiltavaksi ja alkuun niillä pärjääkin. Sitten vasta omaa ostamaan.
Vai on Jermuxuilla aseita:/ Mä suosittelisin sulle korkeintaan nallipyssyä:))Sä olet niiin impulsiivinen. Mun täytyy sanoa että inhoan aseita. Kerran eräs tuttu esitteli itse suunittelemaansa pistoolia.Kysäisin vain noin niinkuin ohimennen että onko se ladattukin ehkä ja mies vastasi että tottakai. Kyllä kävi kylmäväreet. Tämä mies oli siis ammatti-ihminen tältä suunnitelualalta mutta siltikin... Omille lapsilleni en ole koskaan ampumaharrastusta suositellut eikä ole pojallakaan kiinnostusta ollut edes ilmakkoon aikanaan.
- Jermuxi tms.
Narttu1 kirjoitti:
Vai on Jermuxuilla aseita:/ Mä suosittelisin sulle korkeintaan nallipyssyä:))Sä olet niiin impulsiivinen. Mun täytyy sanoa että inhoan aseita. Kerran eräs tuttu esitteli itse suunittelemaansa pistoolia.Kysäisin vain noin niinkuin ohimennen että onko se ladattukin ehkä ja mies vastasi että tottakai. Kyllä kävi kylmäväreet. Tämä mies oli siis ammatti-ihminen tältä suunnitelualalta mutta siltikin... Omille lapsilleni en ole koskaan ampumaharrastusta suositellut eikä ole pojallakaan kiinnostusta ollut edes ilmakkoon aikanaan.
Voi kuules, olen siis itse rauhallisuus. kjäh! Ampumisharrastus justiinsa niinku kehittää pitkäjänteisyyttä. Esim. täällä palstoillakin olen pitkäjänteisesti jaksanut olla ilkeä kaikille. Kjäh!
- kiinnostaa*
tietää mikis jotkut kulkevat täällä ympäri foorumia kirjoittelemassa huutomerkein, kyllä ihmiset vähemmälläki osaavat lukea?
- HTZA
Ampumaurheilussa on kaksi, selvää, linjaa. Staattinen tarkkuusammunta, jossa otetaan tukea, telineistä, alustoista tai vaatetuksesta ja hihnoista. Siinä maalitaulu on paikallaan ja tarkoitus on ampua kaikki pieneen kasaan, mielellään taluun. Jos menee ohi mutta kasaan, niin sitten säädetään asentoa tai tähtäimiä. Sitten on ammuntaa jossa maalitaulu liikkuu, taulu voi olla taulu tai sitten jonkun eläimen muotoinen, tai ihan ihmisenmuotoinen. Staattinen ammunta sopii rauhalliselle ihmiselle. Vilkkaampi luonne ottaa sitten tuon liikkuvaan maaliin ampumisen. Molempiin tyyleihin on kiväärilajeja ja pistoolilajeja. Ilma-ase on halvin ampumamuoto aloittajalle. Patruuna-aseet antavat ehkä enemmän, eikä se paljon kallimpaa ole. Molemmat kallistuvat reippaasti kun siirrytään laadukkaimpiin aseisiin. Käsin, ampujalle, tehty ase saattaa maksaa 4000. Voimakkaissa aseissa on myös oma viehätyksensä. Niillä ammutaan kauas, kivääreillä jopa kilometriin, 300-500 m. taitaa olla yleisin. Clint Eastwoodin Magnum 44 on hauska ase 150 metriin. Ja näissä osa viehätystä on kova ääni ja kova potkaisu käteen tai olkapäähän. Tulee sellainen, "ison tytön" fiilis. Tai miehekäs, riippuu minkälaisia munia kantaa. :) Isoihin aseisiin et varmaan pääse ihan heti, eikä kannatakaan. Suositukseni on että aloita .22 cal. kamoista.
- Heikunkeikku
...joo, mielenkiintoista luettavaa. Tiedän nämä "potkaisut", "emmää" semmosta, tulee pipi. Sain, kun sainkin houkuteltua ystäväni tulemaan avoimien ovien päivään, ei tarvitse mennä yksin sinne hortoilemaan. Tosin menemme kahdella autolla, koska ystävä sanoi, että mut tuntien "unohdan" itseni sinne moneksi tunniksi ja hän ei tahdo olla niin kauaa. Joten sovittiin sitten, että kun hän kyllästyy, niin voi lähteä pois milloin hutsii ja mä voin jäädä sinne. Eniten mua kiinnostais yhdellä kädellä ampuminen ja ilman alustoja, tukia ja muuta vastaavaa. Kirjoitit paikallaan olevasta maalista ja liikkuvasta. Ehkä paikallaan oleva olis hyvä. Huolimatta, vaikka en niin kovin rauhallinen ole luonteeltani, mutta toisaaltaan olen maltillinen keskittyjä ja siinä mielessä rauhallinen. Oletko itse harrastanut ammuntaa? Kun osasit niin monia asioita selvittää.
- HTZA
Heikunkeikku kirjoitti:
...joo, mielenkiintoista luettavaa. Tiedän nämä "potkaisut", "emmää" semmosta, tulee pipi. Sain, kun sainkin houkuteltua ystäväni tulemaan avoimien ovien päivään, ei tarvitse mennä yksin sinne hortoilemaan. Tosin menemme kahdella autolla, koska ystävä sanoi, että mut tuntien "unohdan" itseni sinne moneksi tunniksi ja hän ei tahdo olla niin kauaa. Joten sovittiin sitten, että kun hän kyllästyy, niin voi lähteä pois milloin hutsii ja mä voin jäädä sinne. Eniten mua kiinnostais yhdellä kädellä ampuminen ja ilman alustoja, tukia ja muuta vastaavaa. Kirjoitit paikallaan olevasta maalista ja liikkuvasta. Ehkä paikallaan oleva olis hyvä. Huolimatta, vaikka en niin kovin rauhallinen ole luonteeltani, mutta toisaaltaan olen maltillinen keskittyjä ja siinä mielessä rauhallinen. Oletko itse harrastanut ammuntaa? Kun osasit niin monia asioita selvittää.
olen harrastanut, armeijassa olin ihan valmennuksessakin ja armeijan mestaruus, Parolan Kilpi on osa elämääni. Itse en enää ole ampunut, pariin vuosikymmeneen, kun kaljatölkkeihin mökillä ilmakiväärillä, mutta seuraan mieskaverini harrastusta ja hänen lapsensa, lapsi on jo 12v.SM. Ilmakiväärillä. Kunhan joudun/pääsen eläkkeelle niin aion ostaa haulikon ja ampua sillä yhden Sorsan lennosta, nylkeä elukan ja syödä sen. Se riittää minulle, sitten siirryn savikiekkoihin. Ai niin, ja onhan minulla armeijan antama Sinko-koulutuskin. Mutta en usko että saisin, nykyajan singolla, putkesta mitään lentämään. :) Mutta, annapa minulle 60-luvun sinko ja rinteeseen vauhdilla liikkuva 60-luvun panssarivaunu, ja siihen punatähti, niin..... :)
- Heikunkeikku
HTZA kirjoitti:
olen harrastanut, armeijassa olin ihan valmennuksessakin ja armeijan mestaruus, Parolan Kilpi on osa elämääni. Itse en enää ole ampunut, pariin vuosikymmeneen, kun kaljatölkkeihin mökillä ilmakiväärillä, mutta seuraan mieskaverini harrastusta ja hänen lapsensa, lapsi on jo 12v.SM. Ilmakiväärillä. Kunhan joudun/pääsen eläkkeelle niin aion ostaa haulikon ja ampua sillä yhden Sorsan lennosta, nylkeä elukan ja syödä sen. Se riittää minulle, sitten siirryn savikiekkoihin. Ai niin, ja onhan minulla armeijan antama Sinko-koulutuskin. Mutta en usko että saisin, nykyajan singolla, putkesta mitään lentämään. :) Mutta, annapa minulle 60-luvun sinko ja rinteeseen vauhdilla liikkuva 60-luvun panssarivaunu, ja siihen punatähti, niin..... :)
...olet sitten aika Haka. Kumma, että maltoit jättää sen harrastuksen, vaikka olit niin hyvä. Heh, tulipas mieleen, että pitäisi pikkasen "kiusata" mun ystävää (häpeäisi puolestani) ja marssia pikku korkokengissä ja "sopivissa" tamineissa tähän avoimien ovien tilaisuuteen ja ruveta kyselemään näiltä miehiltä, singoista, konekivääreistä ja mistähän vielä vois...? Ihan pokkana väläyttelisin aseitten (järeitten) nimiä ja ominaisuuksia ym. ym. Voisikohan joku avittaa minua, antamalla sopivia kysymyksiä. Sitten kysymysten jälkeen kysyisin, että missähän olis ilmapistooli :) Taidan oikeesti kehitellä jonkin hassutuksen.
- HTZA
Heikunkeikku kirjoitti:
...olet sitten aika Haka. Kumma, että maltoit jättää sen harrastuksen, vaikka olit niin hyvä. Heh, tulipas mieleen, että pitäisi pikkasen "kiusata" mun ystävää (häpeäisi puolestani) ja marssia pikku korkokengissä ja "sopivissa" tamineissa tähän avoimien ovien tilaisuuteen ja ruveta kyselemään näiltä miehiltä, singoista, konekivääreistä ja mistähän vielä vois...? Ihan pokkana väläyttelisin aseitten (järeitten) nimiä ja ominaisuuksia ym. ym. Voisikohan joku avittaa minua, antamalla sopivia kysymyksiä. Sitten kysymysten jälkeen kysyisin, että missähän olis ilmapistooli :) Taidan oikeesti kehitellä jonkin hassutuksen.
urheilusuunta muuttui. Kysy nyt sitten miten se putki nostetaan tulitusasentoon. Kuinka leveälle se ruiskahtaa? Paksuneeko se kun sillä ampuu?, ennen vai jälkeen? Mihin se sitten kuivataan? Jos haluaa että se ampuu kunnolla, niin kuinka kauan, ennen laukaisua, kannattaa valmistella asetta? Onko putki puhdistettu ennen ampumista? Kuka sen puhdistaa? Ampuja vai uhri? Olishan näitä. Jospa joku jatkaa?
- Heikunkeikku
HTZA kirjoitti:
urheilusuunta muuttui. Kysy nyt sitten miten se putki nostetaan tulitusasentoon. Kuinka leveälle se ruiskahtaa? Paksuneeko se kun sillä ampuu?, ennen vai jälkeen? Mihin se sitten kuivataan? Jos haluaa että se ampuu kunnolla, niin kuinka kauan, ennen laukaisua, kannattaa valmistella asetta? Onko putki puhdistettu ennen ampumista? Kuka sen puhdistaa? Ampuja vai uhri? Olishan näitä. Jospa joku jatkaa?
...neuvoista, ehkä joku toinen henkilö voisi lisätä vielä muutaman kysymyksen, joita Minä voisin käyttää. Ajattelin näet, että ystävättäreni ei tuntisi itseään jotenkin "tyhmäksi" tai tietämättömäksi, niin annankin nämä ehdottamasi kysemykset hänen kysyttäväkseen. :D Keskiviikon reissu tullee olemaan hauska ja mielenkiintoinen, joita varmaankin tullaan muistelemaan vanhainkodissakin.
- heinämaria
Heikunkeikku kirjoitti:
avoimien ovien päivään...Siellä ollaan paikalla ihan tosissaan.Heillä on tarkoitus opastaa uusia aloittelijoita ja alasta kiinnostuneita.Vitsien hassutusten paikka on sitten jossain muualla.Yleensäkin yleisön asenne on kielteinen,,kaikkien tapahtumien jälkeen..Jos olet tosissaan kiinnostunut,,,ole tosissasi.Olen harrastanut pistooli ammuntaa.Siinä on tarkat säännöt jota noudatetaan.Eikä siellä pelleillä,,vaikka olisikin tyhmä ja naisellinen.
- Heikunkeikku
heinämaria kirjoitti:
avoimien ovien päivään...Siellä ollaan paikalla ihan tosissaan.Heillä on tarkoitus opastaa uusia aloittelijoita ja alasta kiinnostuneita.Vitsien hassutusten paikka on sitten jossain muualla.Yleensäkin yleisön asenne on kielteinen,,kaikkien tapahtumien jälkeen..Jos olet tosissaan kiinnostunut,,,ole tosissasi.Olen harrastanut pistooli ammuntaa.Siinä on tarkat säännöt jota noudatetaan.Eikä siellä pelleillä,,vaikka olisikin tyhmä ja naisellinen.
...oikeassa. Sanoin vain leikillä, että kehittelisin jotakin. En missään nimessä alkaisi munaamaan itseäni. Ihan tosissani olen kiinnostunut. Kauan oon ajatellut, että kyseinen laji vois olla kiva harrastus. Yllättävän moni palstalainen on harrastanut ammuntaa. Oikein yllätyin. Sinä pistooliammuntaa ja moni muu ja sitten metsästystä. Mukavaa päivää myös sinulle :)
- ...........-........
Ampuminen on oikeasti kivaa. Ite en oo oikeestaan koskaan juuri ampunut ruutiaseella, mutta ilmakiväärillä varmaan tsiljoona patia. Noh, ampumamerkki ,tottakai, tuli rynnäkkökiväärillä intissä aikanaan. Ja suomi-konepistooli oli hauska, tähtäsi minne vaan, aina meni jonnekin kuusistoon. Onneksi eivät sinkoa antaneet. Itellä vähän jäänyt vähemmälle ampuminen vanhemmiten. Penikat väänsi ilmakivääristä piipun solmuun mopoa korjatessaan(?) ja toisekseen vanhuusnäkökin haittaa. Osuu kyllä, siis jos ase on kohdistettu, viimmeksi ampunut kai kymmenisen vuotta sitten apen pienoiskiväärillä. Pitäiskin ostaa veres ilmakivääri mökille. Vaimo on vähän innostunut ampumisesta. Käy jokusen kerran vuodessa ampumaradalla. Öf, magnum revolveri. Se muuten ampuu paremmin kuin mä. Silleen järjestelmällisesti. Mulla vähän vikana vaan paukutella, siis silloin kun paukuttelen. Metästys ei kiinnosta. Ois tosin mahollisuus apen hirvimettiin, mutta ei oo mun juttu. Kivempi ostaa filettä kaupasta kuin raahata raatoa pitkin mettiä. Eli elukoita en oo ampunut kuin muutaman kissan ja pari hottista. Tappaminen sinällään ei kiinnosta. Noh yks vasikka tuli tapettua, tosin kirveellä ja puukolla, tulee veret ulos paremmin kuin luodin reiästä. Kuule, kokeiles jousiammuntaa!!! Mua on alkanut kiinnostamaan. Ei oo pauketta ja tarkkuus- ja tekniikka hommaa. Ja nuolet monikertakäyttöisiä, siis edullista. Pampam. =DW=
- HTZA
taidat juksata? Niistä päätellen hukkuvat nuoletkin ja ne ovat paljon kalliimpia kuin patruunat! Taitaisi sopia sinulle Mölkky-peli. Loimme sen aikanaan, Keski-Suomessa, tumpeloita varten. Sivistynyt, Petanque kävi liian kalliiksi seuralle. Yksikin mölkky kun pelasi ja hukkasi pallon, piti ostaa koko satsi. :)
- Heikunkeikku
...pojistani on harrastanut jousiammuntaa. Pääsi jopa SM-kilpailuihin, jossa tuli neljänneksi. Olen ollut paljon aikoinani odottelemassa, kun poika oli harjoituksissa ja hiomassa tekniikkaa. Olen kokeillut ampua sillä, mutta se ei kiinnosta ollenkaan. Pojan jousipyssy on tuola varastossa, mutta se ei tosiaankaan ole mun laji. Yritin aikoinani houkutella mieheni harrastamaan ammuntaa, mutta häntä ei se innostanut. Jonkin verran harjoitteli sitä ja joka vuosi hänellä oli työnsä vuoksi pakollinen ammuntakoe. Eikä se revolverikaan kiinnosta. Heh, konekivääri :) Jospas vaikka semmonen. Noh, ei vaiskaan, ei tosiaankaan. Mutta ans kattoo. Yritän etsiskellä juuri mulle sopivaa "vehjettä".
- -ä-.,.-.,-.
HTZA kirjoitti:
taidat juksata? Niistä päätellen hukkuvat nuoletkin ja ne ovat paljon kalliimpia kuin patruunat! Taitaisi sopia sinulle Mölkky-peli. Loimme sen aikanaan, Keski-Suomessa, tumpeloita varten. Sivistynyt, Petanque kävi liian kalliiksi seuralle. Yksikin mölkky kun pelasi ja hukkasi pallon, piti ostaa koko satsi. :)
Siunko ampumaseura se kylvää kiviä teille Jyväskylän seutuvilla? Stana vii,e vuosikymmeninä mennyt niin valtavasti umpiota siellä, ja nyt meni sitten jo kolmas tuulilasi. Eiks kivet vois olla metikössä? Kukaabhab ei pysähdy Jyskään laitataab lamppuja, sama ajaa kotio. Kehno bisnesidea toi teiden kivettäminen, rahat valuu muihin lääneihin, ei paikallliselle möttösen tuulilasi liikkeelle. Vai onko niillä jokin kartelli? Mölkkyä en muuten oo ikinä pelannut, jotenkin hupasa ajatuksena, ostaa klapeja. Petabjissa puolensa, kuulab perässä pysyy kun kävelee perässä, harvemmin menee hukkaan. =DW=
millä tahansa aseella, kannattaa painaa mieleen tärkeä sääntö: Asetta ei koskaan eikä missään tilanteessa saa käsitellä niin, että sen piippu osoittaa toista ihmistä, eikä asetta saa jättää käsistään mihinkään tarkastamatta, että kaikki panokset on poistettu siitä, myös piipusta! Otin asian esille, koska muistan nuoruusvuosilta kokemuksen kun yksi kivääriammuntaa harrastanut ystävä otti ensimmäisen kerran pistoolin käteensä ja... oli hetken päästä tosi nolostunut. Ilmapistoolia lukuunottamatta luvan saaminen omalle käsiaseelle saattaa nykyisin olla vaikeaa. Ehdotan, että lähdet tutustumaan kiinnostavaan lajiin vaikka itseksesi ellei ystävä suostu lähtemään mukaan. Melkein minkä tahansa lajin harrastajat kertovat mielellään omasta harrastuksestaan ja neuvovat vasta-alkajia löytämään sopivan reitin uuden harrastuksen pariin. Luultavasti avointen ovien tapahtuman yksi tavoite on värvätä uusia jäseniä, joten sinä olet varmasti tervetullut sinne. HTZA kävi lajit läpi melko perusteellisesti, mutta unohti yhden lajin: savikiekkoammunta haulikolla. Sitä voi harrastaa ampumaradan lisäksi myös pienen käsiheittimen avulla (luvan kysyttyään) vaikka hiekkakuopalla helposti ja suhteellisen halvalla. Yksi neuvo lisää: Jos jonain päivänä haet aseenkantolupaa ja nimismies kysyy, mihin aiot asetta käyttää, älä vastaa: "Minä vain leikin niillä", kuten minä kerran tein. ;)) Olin lopettanut jo paljon aikaisemmin metsästämisen ja kävin vain radalla ampumassa. Tarvitsin uuden luvan yhdelle aseelle, joka oli aikaisemmin ollut mieheni nimissä. - Arvaa jouduinko puhutteluun ja selittämään, mitä tarkoitin "aseella leikkimisellä". Ko. viranomainen oli ihan oikeassa ja minä valinnut sanani sopimattomasti. Toivotan sinulle mielenkiintoisia hetkiä uuteen harrastukseen tutustumisen tai kukaties uuden harrastuksen parissa.;))
- HTZA
mutta aloittaja puhui pistooleista ja kivääreistä.
- Heikunkeikku
....mut nauramaan, huolimatta, vaikka kirjoitit asiaa. :DDDDD Nimittäin nauratti tuo, kun kerroit, että sanoit nimismiehelle: "Minä vain leikin niillä." :DDD Mutta asiaa tosiaan kirjoitit ja mitä tulee tuohon aseella muihin osoittelua ym. Olipas yllättävää lukea, että olet metsästänyt. Minä haluan vain pahvinpaloja pöllyyttää :) Keskiviikkona voin kysellä ja katsella alan harrastajien touhuja ja tosiaan siellä saa itse kokeilla. Jännää. Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta.
- HTZA
Heikunkeikku kirjoitti:
....mut nauramaan, huolimatta, vaikka kirjoitit asiaa. :DDDDD Nimittäin nauratti tuo, kun kerroit, että sanoit nimismiehelle: "Minä vain leikin niillä." :DDD Mutta asiaa tosiaan kirjoitit ja mitä tulee tuohon aseella muihin osoittelua ym. Olipas yllättävää lukea, että olet metsästänyt. Minä haluan vain pahvinpaloja pöllyyttää :) Keskiviikkona voin kysellä ja katsella alan harrastajien touhuja ja tosiaan siellä saa itse kokeilla. Jännää. Kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta.
sattuu olemaan tyttöpuolinen, niin olisi kiva tietää miltä se putken suuntaaminen tuntui? Rehellisesti sitten ja, ihan kaikki, mietteet.
- Heikunkeikku
HTZA kirjoitti:
sattuu olemaan tyttöpuolinen, niin olisi kiva tietää miltä se putken suuntaaminen tuntui? Rehellisesti sitten ja, ihan kaikki, mietteet.
...en minä tiedä, mutta mulle tuli ihan semmonen tunne, alitajuinen vaisto, että mua yritetään kiusata. Viedä sarvikelkalla, sanonta, jota lapsena käytettiin. Jos kyse on aseen putken suuntaamisesta, aikomuksena saada syljettyä tavara määrättyyn kohteeseen, niin tuntuu hyvältä, jos onnistuu tekemään sen presiis määrätyn kohteen keskelle. :)
- HTZA
Heikunkeikku kirjoitti:
...en minä tiedä, mutta mulle tuli ihan semmonen tunne, alitajuinen vaisto, että mua yritetään kiusata. Viedä sarvikelkalla, sanonta, jota lapsena käytettiin. Jos kyse on aseen putken suuntaamisesta, aikomuksena saada syljettyä tavara määrättyyn kohteeseen, niin tuntuu hyvältä, jos onnistuu tekemään sen presiis määrätyn kohteen keskelle. :)
mitää kiusaa..
- henri|
erehtyi sanomaan ampumaradalla, että kyllä tähtäimiä on korjattu piipunpäästä. Silloin kapiainen hermostui... Torvenpäästä sitä on korjattu, ja siinä torvenpäässä on karvalakki
Heikunkeikku kirjoitti:
olisin metsästämään ryhtynyt, ellei siitä olisi tullut miehelleni tärkeä asia. Kuljin alkuun muutamia vuosia hänen ja poikien mukana metsästysreissuilla. Kun olin osunut radalla kaikenlaisilla torrakoilla vähintään kohtuullisesti maaliin, hänen onnistui houkutella minut pienin askelin ampumaradalta myös metsästämään. Vaikken enää metsästä, olen edelleen sitä mieltä, että olisi "inhimillisempää" syödä riistaa kuin syötäväksi kasvatettuja eläimiä, jotka eivät saa elää lajityypillistä elämään vaan joutuvat ehkä kituuttamaan koko elämänsä ahtaissa vankiloissaan. Mielenkiintoista on myös se, että riistalihasta ei yleensä kasvis- ja kalapainotteista ruokavaliota noudattavakaan saa vatsanväänteitä toisin kuin naudan tai sianlihaa syötyään. Jään mielenkiinnolla odottamaan raporttiasi ampumaradalta, kuten varmaan kaikki muutkin tähän keskusteluun osallistuneet.
- Heikunkeikku
optimisti-orvokki kirjoitti:
olisin metsästämään ryhtynyt, ellei siitä olisi tullut miehelleni tärkeä asia. Kuljin alkuun muutamia vuosia hänen ja poikien mukana metsästysreissuilla. Kun olin osunut radalla kaikenlaisilla torrakoilla vähintään kohtuullisesti maaliin, hänen onnistui houkutella minut pienin askelin ampumaradalta myös metsästämään. Vaikken enää metsästä, olen edelleen sitä mieltä, että olisi "inhimillisempää" syödä riistaa kuin syötäväksi kasvatettuja eläimiä, jotka eivät saa elää lajityypillistä elämään vaan joutuvat ehkä kituuttamaan koko elämänsä ahtaissa vankiloissaan. Mielenkiintoista on myös se, että riistalihasta ei yleensä kasvis- ja kalapainotteista ruokavaliota noudattavakaan saa vatsanväänteitä toisin kuin naudan tai sianlihaa syötyään. Jään mielenkiinnolla odottamaan raporttiasi ampumaradalta, kuten varmaan kaikki muutkin tähän keskusteluun osallistuneet.
..aivan ihanteellista, kun koko perhe oli kiinnostunut metsästyksestä. Yhteinen harrastus. Vaikka itse en kykenisi tappamaan eläintä, niin olen samaa mieltä kanssasi tuosta kasvatetuista eläimistä ahtaissa tiloissa ja vapaana eläneestä riistasta. Innolla ja pontevaa oon nyt menossa sinne ja katsotaan, miten homma etenee. Kerron toki "jatkumon" aloitukseeni.
- RosaLiiin
hyvä harrastus. Varmasti avoimet ovet ampumaradalla antaa tietoa ja sen jälkeen pääsee koettamaan taitoa. Itse käyn ampumaradalla testaamassa sihtiäni. Siellä on tietyt ajat ja hyvä valvonta, ainakin siellä missä itse olen käynyt. Oma ampumaharrastukseni alkoi kun mieheni kuoleman jälkeen piti selvittää pyssyjen kohtalo. Aseenkantoluvan saa yleensä kun suorittaa metsästyskortin ja sen suoritin. Samalla sain hyvän harrastuksen. Ammun haulikoilla, niin radalla kuin metsässäkin. Kivääreistä en ole ainakaan vielä innostunut, kilometrien kantomatka ammuksella tuntuu pelottavalta ja hirvi saaliina isolta. toisinsanoen hirviporukka ei ole vielä saanut innostumaan. On mukavampaa käydä ystävän kanssa jänisjahdissa aikaisin auringonnousun aikaan, hänellä on hyvä ajokoira. No näistä asioista innostun aina... Mukaan vaan, jokainen ampumaseura haluaa uusia vastuullisia jäseniä seuraansa. Ei tarvitse valmiiksi miettiä kysymyksiä, ne pulpatavat siinä matkan varrella sitten.
- Heikunkeikku
...välissä istuttelemas muutamat siemenet purkkeihin ja nyt taas tälläydyin koneen äärelle. Mutta asiaan: Joo, on mielenkiintoista mennä paikan päälle katsomaan. Tilaisuus kestää 5 tuntia elikkä sen ajan nämä alan harrastajat ja opettajat ovat paikalla. Radiossa sanottiin, että on odotettavissa n. 250 kiinnostunutta. Vähän tässä vaan tuli mieleen, että jos tuosta määrästä suurin osa haluaa ampua, niin taitaa olla pitkät jonot. Toivottavasti aika ei lopu kesken. Vai jänismetsällä. Taidat sitten olla oikein tosi-tosi hyvä ampuja. On ollut kiva lukea sinun ja muiden vastauksia. Innostus sen kun kasvaa :) Oli onni, että sattumalta kuulin tuon ilmoituksen radiosta.
- RosaLiiin
Heikunkeikku kirjoitti:
...välissä istuttelemas muutamat siemenet purkkeihin ja nyt taas tälläydyin koneen äärelle. Mutta asiaan: Joo, on mielenkiintoista mennä paikan päälle katsomaan. Tilaisuus kestää 5 tuntia elikkä sen ajan nämä alan harrastajat ja opettajat ovat paikalla. Radiossa sanottiin, että on odotettavissa n. 250 kiinnostunutta. Vähän tässä vaan tuli mieleen, että jos tuosta määrästä suurin osa haluaa ampua, niin taitaa olla pitkät jonot. Toivottavasti aika ei lopu kesken. Vai jänismetsällä. Taidat sitten olla oikein tosi-tosi hyvä ampuja. On ollut kiva lukea sinun ja muiden vastauksia. Innostus sen kun kasvaa :) Oli onni, että sattumalta kuulin tuon ilmoituksen radiosta.
Kerrothan sitten kuinka sinulle siellä ampumaradalla käy. Siihenkin voi jäädä koukkuun ja sitä paitsi ampumaradalla käy tosi mukavaa porukkaa. Eikä se haittaa jos huteja ampuu, se vie aikansa ennekuin kroppa tulee tutuksi aseen kanssa ja silmä ja käsi löytävät toisensa.
- Heikunkeikku
RosaLiiin kirjoitti:
Kerrothan sitten kuinka sinulle siellä ampumaradalla käy. Siihenkin voi jäädä koukkuun ja sitä paitsi ampumaradalla käy tosi mukavaa porukkaa. Eikä se haittaa jos huteja ampuu, se vie aikansa ennekuin kroppa tulee tutuksi aseen kanssa ja silmä ja käsi löytävät toisensa.
...kun kerta oot melkein ammattilainen :) Joo, kerron sitten reissustani, jos on jotakin kerrottavaa. Siis jos eivät heitä mua jorpakkoon, jos on liikaa väkeä tryykäämäs ampumaan ja jos en osaa mennä päättäväisesti Vaatimaan, että Nyt on kyllä mun vuoroni. Jos innostun ja aloitan harrastuksen, niin tahtoisin alusta lähtien Hyvän opettajan, joka neuvoo kädestä pitäen kaiken mahdollisen. Silloin, kun aloitin sulkapallon pelaamisen, otimme yksityisopettajan valmentamaan meitä. Hän opetti tekniikan ja me harjoiteltiin hullun lailla näitä lyöntejä. Kun alusta lähtien oppii oikean tavan, niin ei tarvitse ruveta "pois-harjoittelemaan" virheitä ja opettelemaan uudestaan jotakin toisella tavalla. Ja jos ei niin oltas tehty, ei edistymistä olis tapahtunut. Muutamiin opettajien SM-kisoihin oon osallistunut. Myös pianonsoitossa on näin. Jos opettelee tekniikan väärin, niin on älytön opetteleminen ja korjaaminen, että saisi väärät jutut pois. Jos innostun jostakin, niin se on totaalista innostusta ja haluan, että kaikki menee just eikä melkeen. Mutta eipäs nyt nuolaista, ennen kuin tipahtaa :) Toi ampuminen on vaan ollut mun ajatuksessa niin kauan, monia vuosia, että nyt meen sitten kattomaan ja toivon parasta.
- Pirre*
savikiekon olen ampunut haulikolla rikki, - siis lennosta sen kiekon :) Käsiaseelle tuskin saat lupaa, niinkuin tuolla joku sanoikin, lupien myöntämisperusteita on tiukennettu, - Sinä tosin tuskin käyttelisit asetta vääriin tarkoituksiin.
- Heikunkeikku
...sä oot Huomattavasti parempi ampuja, kuin minä, en ole ampunut eläessäni ainuttakaan savikiekkoa. Ja näin meidän kesken, niin en ole koskaan semmosta savikiekkoa edes nähnyt "elävältä". Hyvä alku sulla. Mitäs jos alkaisit sinäkin harrastamaan? :)
- Pirre*
Heikunkeikku kirjoitti:
...sä oot Huomattavasti parempi ampuja, kuin minä, en ole ampunut eläessäni ainuttakaan savikiekkoa. Ja näin meidän kesken, niin en ole koskaan semmosta savikiekkoa edes nähnyt "elävältä". Hyvä alku sulla. Mitäs jos alkaisit sinäkin harrastamaan? :)
enää viiti, vaikka pyssyjäkin oisi joka lähtöön, minuun nähen saapi antaa ne pojalle tuolta pölyyntymästä.
- k/k
alan miehet on jo selvittänyt sulle ampumisen salat. Itse kuvittelin että ampumaan on oppinut kun hylsyt ulettuu vyötäröön asti,mul on taskujen kohalla. 22 pistooli olis varmaan sun lajis,siin oot yksin ajatustes kanssa,on vaan maali ja kären jatkeena oleva ase,hetki joka pysähtyy ja keskittyy etusormeen. Purista käsi nyrkkiin älä verä sormella,kääntyy vasemmalle,piippu nimittäin. Kuten sulle sanottiin ylempänä,seurojen kautta alkuun,opit kuria ja varomaan toisia ampujia kun alku menee käskyjen mukaan. 22 ei metelöi ,eikä potki käteen tunne on kuitenkin aito ruutiaseen tunne,anna spesialistin muokata asees kahva sun käteen sopivaks,se on paljon merkitsevä juttu.
- Heikunkeikku
Sul taitaa olla mun luontoni. Niin hyvin äkkäsit, mitä ajattelen. Tuo 22 pistooli ei sano mitään, mutta se kolahtaa, että on yksin ajatuksen kanssa ja käden jatkeena on ase ja äärimmäinen keskittyminen ja sillä lailla. Paan korvan taa ja kysyn joltakin tosta mainitsemastasi aseesta.
- hande
Haulikko 12/70, kaksi ilmakivääriä ja sinne tänne ampuva ilmapistooli, joskus vuodelta 1984.
- Heikunkeikku
...vai on sulla sinne tänne ampuva ilmapistooli :) Vai täräjääkö sun käsi niin lujaa, että sinne tänne lentelöö ja sitten syytät viatonta ilmapistoolia, joka kaiketi on priimakunnos? Vai tarkotiks, että ilmapistoolit ovat, nimenomaan, semmosia pilipaleja, joilla ei voi ampua yksistään sinne tai yksistään tänne, vaan ampuja ampuu Aina sinne-tänne?
- hande
Heikunkeikku kirjoitti:
...vai on sulla sinne tänne ampuva ilmapistooli :) Vai täräjääkö sun käsi niin lujaa, että sinne tänne lentelöö ja sitten syytät viatonta ilmapistoolia, joka kaiketi on priimakunnos? Vai tarkotiks, että ilmapistoolit ovat, nimenomaan, semmosia pilipaleja, joilla ei voi ampua yksistään sinne tai yksistään tänne, vaan ampuja ampuu Aina sinne-tänne?
Siinä saattaha linnut purota puusta, vähintään. Kun mää piukahutan haulikool, saattaa terveyessitehen teitillä tulla onkeelmavuatu. No, semmöstähän käy...
- Heikunkeikku
hande kirjoitti:
Siinä saattaha linnut purota puusta, vähintään. Kun mää piukahutan haulikool, saattaa terveyessitehen teitillä tulla onkeelmavuatu. No, semmöstähän käy...
...niinkö? Vai onko peräti niin, että kun otat aseen ja tähtäät itsestäsi nähden "kymmentä-vaille-kymmenen" kohdalla olevan puun oksaan, jossa kököttää harakka, niin maahan tippuu Varis, joka on kokottänyt "viis-yli-yks"-kohdalla olevan puun oksalla?
- jokukivääri,
haulikko ja yxmuu ja panoslippaat,"nallit" ja ruutisarvet,kaik jossain eripaikois? aseenkantolupa(vai mikä se on?)näky olevan kirj.pöydän alalaatikos.(viel voimassa) Ammuttu, silloin joskus, ainaskii sorsii, kettui, jäniksii,hylekeit ja jotain metsä?lintuikii. Mut ku en ynmärrä muuta ku kuvista kattonu ja joskus ollu mukanakii, naisen lokiikalla:D oli meil maalla kerran viis ketunpoikasta karsinassa,voi et ne oli suloisii, mut naapurin mies vei ne;ja sai tapporahat!,:((( Sitte myöhemmäs vaihees mesästys onnistui oikein hyvin;)harjoitus tekee mestarin:=O
- hande
Heikunkeikku kirjoitti:
...niinkö? Vai onko peräti niin, että kun otat aseen ja tähtäät itsestäsi nähden "kymmentä-vaille-kymmenen" kohdalla olevan puun oksaan, jossa kököttää harakka, niin maahan tippuu Varis, joka on kokottänyt "viis-yli-yks"-kohdalla olevan puun oksalla?
Tämä oli suuri pila, kuin me itsekin tätä nykyä. Sulla on hyvä humoori. Kiva likka olet.
- hande
jokukivääri, kirjoitti:
haulikko ja yxmuu ja panoslippaat,"nallit" ja ruutisarvet,kaik jossain eripaikois? aseenkantolupa(vai mikä se on?)näky olevan kirj.pöydän alalaatikos.(viel voimassa) Ammuttu, silloin joskus, ainaskii sorsii, kettui, jäniksii,hylekeit ja jotain metsä?lintuikii. Mut ku en ynmärrä muuta ku kuvista kattonu ja joskus ollu mukanakii, naisen lokiikalla:D oli meil maalla kerran viis ketunpoikasta karsinassa,voi et ne oli suloisii, mut naapurin mies vei ne;ja sai tapporahat!,:((( Sitte myöhemmäs vaihees mesästys onnistui oikein hyvin;)harjoitus tekee mestarin:=O
Tuollaisista pii(llukko), ihmisistä löytyy se syys, johon meidän on jostain syystä mentävä. Kasvettakoin sitten kieroon...
- Heikunkeikku
jokukivääri, kirjoitti:
...kyllä kommentin handelle, mutta tulin tähän vähän etuilemaan, kun iski kauhia uteliaisuus pääknuppiin. Siis, hylkeitä, oikeestiko vai leikistikö? Ammuttiinko hylkeitä naisen lokiikalla? :))Mites se naiseus siinä ilmeni? :) Surku-juttu nuo ketunpoikaset, joista kirjotit. Ihan tuli nyyh, nyyh olo :(
- sukuvika; hylkeenpyytäjä
Heikunkeikku kirjoitti:
...kyllä kommentin handelle, mutta tulin tähän vähän etuilemaan, kun iski kauhia uteliaisuus pääknuppiin. Siis, hylkeitä, oikeestiko vai leikistikö? Ammuttiinko hylkeitä naisen lokiikalla? :))Mites se naiseus siinä ilmeni? :) Surku-juttu nuo ketunpoikaset, joista kirjotit. Ihan tuli nyyh, nyyh olo :(
meil on valokuviakii todisteina.Jäälläkii otettuna. Siel oli ihan kauheast korkeita runnejakii. suomennos:"runni" eli korkeaksi kasaantuneita jääteliä tmv. Hylkeen traani on terveellist. Ja voi maalata talojakii. Ps.Tytär piti ala-asteella esitelmän(valokuvien kera)hylkeenpyynnistä. Et vieressä paleltu, kun tulivat avannolla kurkkimaan. Ne kuutitkii on suloisia, niinku ketunpoikasetkii
- sukuvika, mut suksi luisti...
sukuvika; hylkeenpyytäjä kirjoitti:
meil on valokuviakii todisteina.Jäälläkii otettuna. Siel oli ihan kauheast korkeita runnejakii. suomennos:"runni" eli korkeaksi kasaantuneita jääteliä tmv. Hylkeen traani on terveellist. Ja voi maalata talojakii. Ps.Tytär piti ala-asteella esitelmän(valokuvien kera)hylkeenpyynnistä. Et vieressä paleltu, kun tulivat avannolla kurkkimaan. Ne kuutitkii on suloisia, niinku ketunpoikasetkii
siis hylepyssy ja pistooli(appiukolla ammatin vuoksi),mut se myytiin sitte,ku vaari muutti autuaimmille metsästysmaille...
- Jermuxi tms.
sukuvika; hylkeenpyytäjä kirjoitti:
Hylkeet on kunnon vastuksia virvelikalastuksessa. Loppujen lopuksi pitkän kamppailun jälkeen, on hauskaa sitten nuotiolla paistella hylkeenfilettä. Sanomattakin on selvää, että koko perheellä on rukkaset ja talvikengät tehty hylkeen turkista. Jotkut sanoo, että hylkeet on suojeltuja, mutta se ei pidä paikkaansa. Ne on ne kuutit, se on sellainen toinen laji. Kjäh!
älä ammu pianistia!:) Se kuulemma sattuu ja on vaarallistakin?:)
- Heikunkeikku
...mutta, mutta lopuksi Hah, sillä JOS sielä pianisti on tai viulisti, oli se sitte katolla tai maas (miespuolisia), niin sitte otetaan kovat panokset esille. Mulla on huominen päivä aikaa etsiskellä takaplakkariin semmonen, kunnollinen, vanhanajan ritsa. Sillä voin suhteellisen hellästi töksähyttää, että huomio kiinnittyy meikäläiseen. Jos se amorinnuoli nyt vähän syränaluseen pipin tuottaa alkurytäkäs, niin kyllä se siitä lähtee menemään parempaan suuntaan. Mä aattelin laulaa sen yhden kivan laulun: Sulle silmäni annan, kädet nämä sulle annan.... Huomaa, että oon niinku tosissani. :)
- Meriläinen
"Ammutaanhan hevosiakin:"
- Heikunkeikku
Meriläinen kirjoitti:
"Ammutaanhan hevosiakin:"
Vedet silmis tätä naputtelen, että saattaa tulla virheitä, kun kirjaimet on usvan sumentamat :) Niin, että tarkotiks, että saahan sitä pianistiakin ampua, kerta hevosiakin? :)
- Meriläinen
Heikunkeikku kirjoitti:
Vedet silmis tätä naputtelen, että saattaa tulla virheitä, kun kirjaimet on usvan sumentamat :) Niin, että tarkotiks, että saahan sitä pianistiakin ampua, kerta hevosiakin? :)
Se "ammutaanhan hevosiakin" on aika rankka leffa maratontansseista ja ison rahan perässä olevista ihmisistä, eli siis oikeasti ei mitään tekemistä hevosien kanssa. Muttta ampumisesta sen verran että systeri on käynyt miehensä kanssa radalla joskus ja tykkää kovasti. Muhun se ei ole koskaan iskenyt. Aina uudet harrastukset on hyvä asia, joten sekaan vaan sano torvensoittaja.
- Heikunkeikku
Meriläinen kirjoitti:
Se "ammutaanhan hevosiakin" on aika rankka leffa maratontansseista ja ison rahan perässä olevista ihmisistä, eli siis oikeasti ei mitään tekemistä hevosien kanssa. Muttta ampumisesta sen verran että systeri on käynyt miehensä kanssa radalla joskus ja tykkää kovasti. Muhun se ei ole koskaan iskenyt. Aina uudet harrastukset on hyvä asia, joten sekaan vaan sano torvensoittaja.
Joo, arvasin, että kyseessä oli leffa. En vaan millään saanut pysymään näppejäni pois kirjaimilta, oli pakko-pakko laittaa kyseinen viesti. Sängyssä tuli uudestaan mieleen ja harmittelin, kun en lisännyt, että mimmostahan metfurstia tulis pianistista. Voi kauhiaa, mitä mä kirjotan. Yritän ryhdistäytyä :) Oon istuskellut tuola ulkona ja tehnyt työsuunnitelman. Lähen kohta takas pihaan ja rupeen nyppimään sepelin seasta ruohotupsuja. Vähä tympeetä hommaa, mutta onneksi aurinko paistaa. Mukavaa päivää sulle :)
- Meriläinen
Heikunkeikku kirjoitti:
Joo, arvasin, että kyseessä oli leffa. En vaan millään saanut pysymään näppejäni pois kirjaimilta, oli pakko-pakko laittaa kyseinen viesti. Sängyssä tuli uudestaan mieleen ja harmittelin, kun en lisännyt, että mimmostahan metfurstia tulis pianistista. Voi kauhiaa, mitä mä kirjotan. Yritän ryhdistäytyä :) Oon istuskellut tuola ulkona ja tehnyt työsuunnitelman. Lähen kohta takas pihaan ja rupeen nyppimään sepelin seasta ruohotupsuja. Vähä tympeetä hommaa, mutta onneksi aurinko paistaa. Mukavaa päivää sulle :)
täytyy lähteä juoksemaan juuri kohta, tai kun lähden kohta ei tarvi juosta. Asioille tonne ihanaan aurinkoon ja vihreyden keskelle. On vaan vielä niin kylmää että pitää kunnolla päällä olla, vaikka ikkunoista kun katsoo tekis mieli lähteä takitta. Täällä tuuleekin taas.
- Heikunkeikku
Meriläinen kirjoitti:
täytyy lähteä juoksemaan juuri kohta, tai kun lähden kohta ei tarvi juosta. Asioille tonne ihanaan aurinkoon ja vihreyden keskelle. On vaan vielä niin kylmää että pitää kunnolla päällä olla, vaikka ikkunoista kun katsoo tekis mieli lähteä takitta. Täällä tuuleekin taas.
...täälläkin. Kylmä tuuli. Mulla oli oikein kunnon talvitakki (romutakki) päälläni, kun aamukahvia ulkona join. Ei olis tarjennut ohuella takilla. Nyt on vähän lämmennyt, tuuli ei ole laantunut, mutta meinaan pistää hihat heilumaan, niin siinä tulee sopivasti lämmin. Parempi, kun tuulee, ei tuu liian hiki pihatöitä tehdessä.
- lannenhunttari
pienen [eh] ikani olen harrastanut ammuntaa ja hunttausta ,kuuluvat minulla yhteen,kun paita ja peppu.haulikko-pien.kiv.- ja hirvipyssy, ja pistoolikin loytyy..puol-aut. harrastuksena aivan hyva-ja vanha totuus sanoo ampumataito ja kyky laukaista oikealla hetkella ovat sama asia. mutta tuohon sorsastukseen sanoisin,etta jarjestys kuuluu olla se,etta ensin haulikko radalle hankkimaan lentoonammuntataito ja sitten vasta sorsa vesille,ja sama patee kaikessa muussakin metsastyksessa.ase tuntuma ensin ja sitten vasta hunttaamaan,ettei aiheuteta turhia karsimyksia riistalle.tere l-h
- Heikunkeikku
Ei musta olis sorsastamaan, eikä muutenkaan metsästämään. Jätän sen lajin muille, jotka osaavat hoitaa homman mahdollisimman kivuttomasti ja silleen. Minä oon kiinnostunut ampumaan vain pahviläpyskään, ampumaradalla. Ja opastajan tiukan valvonnan alaisena. Vai oot pienen ikäs harrastanut hunttausta :) Varmasti ihan kivaa tuo hunttaus :) Auringonsäteitä sinnekin päin.
- ammuskelin
yhden kesän mökillä. Se riitti tyydyttämään minun pilkka-ammuntani.
- Heikunkeikku
No, voihan siinä minullekin käydä niin, että hehkutan tässä kovasti, intoa pursuen ja sitten hetken kuluttua lässähtää into. Vaan, jotenkin musta tuntuu, että saattaisin löytää siitä mukavan harrastuksen itselleni. Ans kattoo.
- seurat
Kyllä harrastettiin, naiset, polliisien vaimot ilmapistoolilla tarkkuutta. Jo nuorena rääpäleenä sain olla sorsajahdissa mukana, ja antoihan naapurin poikamies-setä kokeillakin oikeesti ampumista. Velipoikaa harmitti kovasti kun osuin, hän ei! No, enää en menisi sillätavoin ampumaan. Niin me saimme sellaiset etuudet, et se rata oli meille rouville mahdollista, määrättynä päivänä, määrätyn ajan:) Sain muuten komean tynnyri kellon palkinnoksi voittaessani, sori vaan sitä en kotiini huolinut seinälle, no kellarissa se oli, kaippa sitten eksäksi muuttuva mieheni vei sen parempaan käyttöön:))) Suosittelen ja miten ihaniin ihmisiin siinä samalla tutustuu.
- Heikunkeikku
...ymmärsinkö oikein, että oot poliisin vaimo, tai ollut? Edesmennyt mieheni oli myös poliisi, siksi silmäni heti takertuivat "poliisin vaimo"-sanoihin :) Ilmapistoolilla minäkin oon ampunut. Siis ihan vähäsen vaan. Mieheni veli tuli käymään Vaasassa ja hänen ehdotuksestaan pidimme pienen kilpailun. Voitin ensimmäisen kierroksen. "Veli" katsoi taulua ja naureskeli, että olipas aloittelijan tuuria. Hän halusi ottaa uuden kierroksen, jonka voitin taas :) Vähän vähemmällä hymyllä, hän sanoi, että otetaan vielä yks kierros. Kuinka ollakaan, voitin. Sen jälkeen hän tuimana sanoi, että oli mulla älytön Säkä, kun tuurilla sain Vähän paremman tuloksen. Tokaisi lähtiessään, että ei niin tosissaan edes yrittänyt. :) Sittenhän oot ollut hyvä ampuja, jos palkinnonkin oot pokannut. Taidan tietää mimmosta tynnyrikelloa tarkoitat. Kellariin semmonen sopiikin ihan mukavasti :) Mitä sä sen eksälles annoit, alkaa pian leuhkimaan, että on itte saanut sen palkinnoksi. "Minen" olisi omaani antanut. Kivaaaaaa, kun sinäkin suosittelet tätä lajia. Klups, tässä tuloo jo paineita. Meen innolla avoimiin päiviin ja täällä tästä puhun ja käypi pian niin, että tuun "paskaa viskaaten" pois. Jos poistun palstalta ikiajoiksi, niin syy on se, että en Kehtaa tulla tänne, kun kaikki alkaa kyselemään mun uudesta ampumaharrastuksesta :)))
- Heinämaria
jos haluat harrastaa ammuntaa.Ampumaseuroissa käy kaiken ikäisiä ja kaiken kokoisia,, tavallisia naisia ja miehiä..Varaudu siihen että alkuinnostuksissasi tulet pettymään.Laji vaatii keskittymistä ja paljon harjoittelua.Oikeastaan kilpailua itsesi kanssa.Jos on mökillä ollut hyvä ampumaan oluttölkkejä,,ei välttämättä tarkoita sitä että on kilpailutasoinen harrastaja.Oman kropan ja hengityksen hallinta vaatii paljon keskittymistä ja taas,,,taas harjoittelua.Kannattaa kuitenkin kokeilla,,,laji on haastava ja radoilla on reilua porukkaa,,joka varmasti auttaa ja opastaa.Aseitakaan ei tarvitse ostaa,,,aina saa kokeilla jonkun aseella,että saa "tuntuman"..Oikein hyvää ja kivaa harrastusta..Hyvää alkavaa kesää Sinulle
- tikkatauluun tyytyvä
tuosta ammuntaharrastuksestakin ole tullut ns. "luonnonraiskaaja"? (ei toki silloin, jos sisätiloissa ammutaan)
- Heikunkeikku
..."luonnonraiskaukset" minusta. Ei oo tietoo, onks vai ei... Mutta minäpäs meinaankin vain sisätiloissa pahviläpysköistä tehdä "reikäjuustoja", monine reikineen. Luultavasti ei vain yksireikäistä reikäjuustoa.
Heikunkeikku kirjoitti:
..."luonnonraiskaukset" minusta. Ei oo tietoo, onks vai ei... Mutta minäpäs meinaankin vain sisätiloissa pahviläpysköistä tehdä "reikäjuustoja", monine reikineen. Luultavasti ei vain yksireikäistä reikäjuustoa.
Aloitus on suunnattu erä- ja asehenkisille, mutta laitanpa oman mielipiteeni aseista ja metsästyksestä. En ole ikinä ollut kiinnostunut aseista en liioin metsästyksestä. Ei isäni, veljeni, lapseni eikä rinnalla vaeltajani. Olisiko se runollista kaunosieluisuutta, eihän haulikot ja runot oikein yhteen natsaa ; ) Niin olemme erilaisia, harrastuksissamme ja elämän asenteissamme.
- Heikunkeikku
korpikirjailija kirjoitti:
Aloitus on suunnattu erä- ja asehenkisille, mutta laitanpa oman mielipiteeni aseista ja metsästyksestä. En ole ikinä ollut kiinnostunut aseista en liioin metsästyksestä. Ei isäni, veljeni, lapseni eikä rinnalla vaeltajani. Olisiko se runollista kaunosieluisuutta, eihän haulikot ja runot oikein yhteen natsaa ; ) Niin olemme erilaisia, harrastuksissamme ja elämän asenteissamme.
Nyt on krapsittu heinätukkoja pihassa. Saapi tältä päivältä riittää. No, en minäkään tosiaan metsästämään meinaa mennä, kunhan nyt kokeilen, jos vaikka innostuisin. Eipä tosiaan runot ja haulikot kovin hyvin yhteen sovi:) Runoja en itse osaa kirjottaa, mutta luen mielelläni. Koska harrastan musiikkia ja teen sitä työkseni, kuten myös piirrän ja maalaan, niin tällainen toisenlainen harrastus saattaisi olla ihan kiva vaihtoehto taiteille. Mutta ans kattoo, saattaahan olla, että se ei loksahda muhun, kun tutustun lähemmin. Huomenna sen näkee, kun saan kokeiltua ja kyseltyä tarkemmin tästä harrastuksesta. Innostunut olen tällä hetkellä :)
- on ilmakivääri
ja pidän ampumisesta. Mutta tänäpäivänä huolestuttaa voinko opettaa lapsenlastani ampumaan? Mihin tämä maailma on menossa?
- Heikunkeikku
Voihan olla, että lapsenlastasi ei edes kiinnosta ilmakiväärillä ampuminen. Ja jos ei kiinnosta, niin ehkei sellaiselle lapselle sitten pitäisi koko hommaa edes opettaa. Tai ainakaan liian nuorelle, onhan kyseessä ase ja paljon on saanut lukea huolimattomista aseenkäytöistä ja niistä aiheutuvista tapaturmista. Muista ampumisista nyt puhumattakaan. En tiedä voitko opettaa lapsenlastasi ampumaan. Tunnet kuitenkin oman lapsenlapsesi ja hänen luonteen ja sen, miten harkitseva lapsi hän on.
- ammunta
katso tuosta-- http://www.youtube.com/watch?v=V6cJjdH-rmI&feature=related taitaa vain roiskia minne sattuu...l-h
- Heikunkeikku
...hyvät huomenet sinulle, joka lähettelet tuonkaltaisia vihjauksia. Ihan tuli tunne, kuin ei uskottais mun kykyihin aloittaa suorinkäsinkilpaurheiluammuntaharrastus :) Kuitennii mää meen sinne avoimiin oviin tänään. Oon Varma, että ellen nukkuisi kooma-unta, kuin umpikivi, niin olisin viime yönäkin nähnyt mahottomasti unia tästä harrastuksesta. Sen verran innostunut olen.
- lännenhunttari
Heikunkeikku kirjoitti:
...hyvät huomenet sinulle, joka lähettelet tuonkaltaisia vihjauksia. Ihan tuli tunne, kuin ei uskottais mun kykyihin aloittaa suorinkäsinkilpaurheiluammuntaharrastus :) Kuitennii mää meen sinne avoimiin oviin tänään. Oon Varma, että ellen nukkuisi kooma-unta, kuin umpikivi, niin olisin viime yönäkin nähnyt mahottomasti unia tästä harrastuksesta. Sen verran innostunut olen.
viestini väärin... en toki sinua tarkoittanut... vaan tarkoitin am.urheilun sopivan aivan kaiken ikäisille paitsi--ei vauvoille. ja tulihan kai huumoriakin kehiin..juuhan?
- Heikunkeikku
lännenhunttari kirjoitti:
viestini väärin... en toki sinua tarkoittanut... vaan tarkoitin am.urheilun sopivan aivan kaiken ikäisille paitsi--ei vauvoille. ja tulihan kai huumoriakin kehiin..juuhan?
...aattelin :) Tuli, tuli, tuli, paaaaaljon hjumoria molemmin puolin. Tasoissa ollaan..juuhan? :))
- Heikunkeikku
Lähdin innolla ja pientä jännityksen tutinaa housunlahkeissa autolle ja just, kun autoon sain peppuni tällättyä, niin kännykkä soi. Kaveri sanoi, ettei tarvitsekaan mennä hänen työpaikalleen vastaan. Sovimme tapaavamme erään ison kaupan edessä, joka on Kokkolantien varrella. Kaveri kävi pikaisesti hakemassa sieltä kukkakimpun, kun oli menossa Avointen ovien jälkeen kylään. Sitten vaan huristeltiin peräperää ampumakeskukseen. Ja hupsista, olimmekin siellä jo 20min aikasemmin. Muita vierailijoita ei ollut vielä ollenkaan. Ampumaseuran jäseniä oli oottelemassa, kuka missäkin. Menin etsiskelemään pistooliammuntaa ja joku siellä sitten opasti toiseen rakennukseen. Reippaasti sitten kurkistin oviaukosta sisään ja huikkasin, että passaakos tulla vähän etuajassa. Passas. Kerroin, että olisin kovasti kiinnostunut ampumisesta harrastuksena ja kysyin voisiko joku siitä vähän kertoa. Heh, viisi miestä sitten kukin vuorollaan selitti jotakin. Minä kyselin ja sain oitis, mitä parahinta informaatiota. Sitten kysyin, mimmosia aseita siellä olisi "tarjolla". 22 pistooli. Hyvä, aattelin, sillä k/k oli maininnutkin juuri tästä 22:sta. Sen jälkeen sanoin, että jos hän voisi kertoa tästä aseesta, ampumisesta, ampuma-asennosta eli kaikesta kaiken. Ja niin tapahtui. Lopputulos: Opettelin lataamaan aseen. Viisi patruunaa aina kerralla sinne "tötsään" ja knaps se sinne "sinne". Sitten tukeva, itselle sopivan rento asento, keskittyminen ja aseen piipun kohdistaminen sen maalitaulun mustan pläiskän alapuolelle n. 5 senttiä. Oikealla kädellä ammuin viisi laukausta ja jokaisen laukauksen välissä, käsi alas ja keskittyminen uuteen laukaukseen. Vähä mua jännitti. Ja vieläpä se, kun ympärillä oli viiden miehen ja ystävättäreni muodostama puoliympyrä. Höh. Kun viis laukausta oli ammuttu, piti tarkistaa, että aseessa ei Varmasti ollut enää panosta. Näytti kuin se tehdään :) Sitten talsimme taululle katsomaan, että mites meni. Ammuin useamman kerran. Vimpalla kerralla kävi jo vähän kätevämmin panoksien laitto ja muut jutut. Ammuin aika monta 8:aa, pari 7:aa,kaks tai kolme kutosta, vitosen, kakkosen, loput meni mustan ympärillä olevaan pahviin :) Ja yksi meni takana olevaan maavalliin. Töks. Kynsi meni tosi "syvältä" poikki, kun ekan kerran yritin irrottaa sitä patruuna"tötsää" aseesta. Sormi on vähän pipi :( Kaiken kaikkiaan oli kiva ampua. Ystävällisiä ja innokkaita opettajia. Kysyin ilmapistoolista, vaan siellä ei ollut semmosta. Sillä ammutaan 10 metriin ja tämä ulkorata oli pidempi, taulu oli 20 vai olikos se 25 metrin päässä. En nyt muista. 22 pistooli oli yllättävän kevyt, myös liipasin oli kevyt. Se vika siinä oli, että se ei oikein hyvin "istunut" mun käteeni. Sain valita käteeni sopivan aseen, mutta en löytänyt ihan sopivaa. Olisi pitänyt olla vähän isompi käsi, ehkä? Ilmapistooliammunta kiinnostais kuitenkin enemmän. Syyskuussa siirtyvät sisätiloihin ampimaan ja tiist. ja torstaisin on ilmapistooliammunnat. otin esitteen ja puhelinnumeron ja sanoin, että menen sitten syyskuussa katsomaan ja ampumaan ilmapistoolilla. Että hyvä oli reissu. oikein kiinnostava. Olen edelleen innostunut. Harmillista, että juuri nyt on alkanut ulkoammunnat. Että jippii vaan. Päätän kokouksen tähän, ellei kenelläkään ole mitään kysyttävää. Pam!!
- paapuuri
Kyllä sinusta Mestariampuja vielä tulee, kun vähän treenaat, pam, pam:))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 853408
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli442837Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.742356- 612308
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki512251Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1162226Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv212103Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.202057- 621954
- 1121914