Mikä olisi

paras ratkaisu?

Olen 2-vuotiaan pojan yksinhuoltajaäiti, kotiäitinä vielä tämän vuoden loppuun asti vähintään. Ongelmani on se, että koen arjen lapsen kanssa todella takkuiseksi ja mielenkiinnottomaksi. Rakastan lastani tietysti ja toivoisin olevani parempi äiti, mutta en tiedä mikä minulla on... Usein iltaisin kun lapsi on mennyt nukkumaan, tunnen pahaa oloa siitä että taas oli lapsella yksi tylsä ja virikkeetön päivä. Minusta tuntuu usein, että olen menettänyt oman elämäni kokonaan. Olen vasta 21-vuotias eikä minulla ole enää mitään. Tulevaisuutta en edes suunnittele enää, kaikki vaihtoehdot (koulu/työ) tuntuu liian vaikeilta kun on otettava huomioon myös tuo poika. Sosiaalinen elämä on täysin nollassa, olen jättänyt kontaktit ystäviini lähes kokonaan. Aina kun joku pyytää kahville tms. niin tuntuu, että minulla on juuri silloin joku pyykinpesu, ruuanlaitto, lapsen päiväunet tms. menossa. Kahviloihin tai ruokapaikkoihin en suostu lapsen kanssa edes menemään useimmiten, koska siellä koko aika menee siihen lapseen ja sen huomioimiseen, joten noista kahvihetkistä ei nauti kukaan. Vaatteita en ole ostanut ties milloin viimeksi, koska lapsi ei viihdy rattaissa eikä sitä voi päästää vapaaksikaan juoksentelemaan kauppoihin. Vihaan ulkoilua, se tuntuu aina olevan sellaista kieltämistä. Ei sinne, ei ota sitä, tule tänne. Lapsi on yleensä kyllä aika tottelevainen ja ihana, ongelma on siis minussa ja siinä ettei minulla ole kärsivällisyyttä/mielenkiintoa lapsen asioita kohtaan. En ole opettanut häntä potalle, pari kertaa käyty mutta en vaan osaa opettaa enkä jaksa siihen keskittyä. Harvoin leikimme yhdessä kotona, tuntuu että on aina jotakin muuta tehtävää jne. Välillä vain odotan että poika menee nukkumaan ja saan olla hetken rauhassa. Tuntuu että joka päivä vain odotan sitä, että lapsi kasvaa ja minäkin pääsen taas takaisin elämään kiinni. En edes tiedä miten aikuisten kanssa ollaan enää, olen niin kiinni tuossa 24/7, että tuntuu tosiaan kuin oma elämä olisi viety. Miten saisin mielenkiinnon, kärsivällisyyden, keskittymiskyvyn ja jaksamisen takaisin? Olen neuvolasta kysynyt tukiperhettä tai perhetyöntekijää, jotta välillä pääsisin hengähtämään ja olemaan normaali nuori aikuinen ja sitä kautta taas lapsen kanssa oleminenkin helpottuisi. Noita vaihtoehtoja ei meidän kunnassa ole kauheammin tarjolla. Sukulaisia on, mutta siihenkin täytyy aina olla joku syy että saisin lapsen sinne hoitoon. En voi vaan soittaa äidilleni ja sanoa, että otatko pojan päiväksi kun minä haluan happea. Sieltä tulee vastaus että kyllä minäkin yksin pärjäsin sinun ja siskosi kanssa. Haluaisin päästä harrastamaan taas liikuntaa, mutta se tuntuu mahdottomalta kun lasta ei saa mihinkään eikä voi ottaa mukaankaan esim. salille. Vanhempani asuvat kuitenkin jonkun matkan päässä, joten kuskaaminen sinne ja takaisin yhden tunnin salillakäymisen takia olisi jo monen tunnin homma jne. Olotila on kokoajan ärsyyntynyt, ärsyttävä ja kyllästynyt. en jaksa edes kuunnella toisten ihmisten juttuja vaan vaivun usein omiin ajatuksiini. En oikein tiedä mitä tehdä... Hajoan jos tätä jatkuu vielä kauankin. Ruokavalionkin laitoin uusiksi, jos siitä saisi lisää energiaa ja verikokeissa kävin ettei kyse ole mistään muusta. Masennusta tämä ei ole, ainoastaan jotain elämään kyllästymistä. Lapsi tässä eniten nyt kärsii, kun tosiaan en osaa enää hänelle järjestää tarpeeksi aktiviteetteja yms.

3

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja lenkille!

      Nyt on vuoden ihanin aika. Nauti siitä ulkona poikasi kanssa. Lähtekää joka päivä aamupalan jälkeen pihalle, puistoon tai metsään ja sieltä kotiin syömään ja päiväunille. Iltapäivällä sama kuvio, jos suinkin ehdit. Kun teet tätä säännöllisesti, vihasi ulkoilua kohtaan haihtuu vähitellen ja alat odottaa sitä. Kuntosi paranee, mielialasi kohenee, poika alkaa syödä ja nukkua paremmin. Elämä neljän seinän sisällä käy tylsäksi kenelle tahansa. Siispä huomisaamuna reippaasti liikkeelle!

    • samat fiilikset

      Moi! Luin juttusi ja ihan kuin olisin itse kirjoittanut, suunnilleen olen samanikäinen kuin sinä.

    • sinä äiti

      ei kait sulla ole sen kummempi tauti kuin kenellä tahansa äidillä. Kaikki äidit syyllistää itseään(en ole muunlaisia tavannut). Vaikka pakko myöntää, että jäin miettimään, että oletko vähän masentunut... Tiedätkö, afrikkalainen sanonta kuuluu, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan kylä. Ja sie olet kuitenki vain yks ihminen. Harmi, että sulla on niin ”pieni kylä”, ja äitikin vaan syyllistää, voe voe. Sä et sitte varmaan uskalla paljon apua pyydellä. Mut entäs ystävät, niitä sulla on, koska tulee kahvikutsujakin. Kyllä sinä tarvit normaalia nuoren naisen elämää myös, kavereita ja mukavia juttuja, silloin tällöin, vaikka lapsi onkin nyt tärkein kaikista. Tosi harmi, että olet jättänyt sosiaalisen elämän pois. Miksi ihmeessä? Vai eikö sun muilla ystävillä ole lapsia? Eikö ne ymmärrä lapsiperheen elämän ehtoja? Sä tunnut ottavan lapsen tosissas, laitat lapsen kaiken muun edelle. Se onkin hyvän äidin merkki, että osaa panna lapsen ensimmäiseksi. Mutta rajansa kaikella! Lentokoneen turvaohjeissakin neuvotaan, että laita happinaamari ensin itsellesi ja sitten vasta lapselle. Sinä väsyt tuolla menolla liikaa! Ootko sie nyt jotenkin ”lyyhistyny” kaiken kanssa ja ajattelet, että elämällä ei oo sulle mitää tarjottavaa. Sie olet aivan liian yksin. Monesti käy niin, että äiti alkaa nähdä kielteisenä asioita, aivan vain silkasta väsymyksestä. Sä olet kyllä fiksu ihminen, hoksaat asioiden yhteyksiä. Tiedät, että sun käytös vaikuttaa hyvin paljon lapsen käytökseen. Jos et jaksa antaa hänelle huomiota mukavasti, hän ottaa sen sitten tekemällä asioita, joilla saa sut varmasti ”hereille”. Parivuotias lapsi jaksaa muutaman minuutin touhuta itsekseen ja sitten hän tarvitsee äitiä. Hän tankkaa sinusta turvallisuutta, haluaa näyttää sinulle jotain, tarvitsee houkuttelua leikkiin jne, sitten hän taas jaksaa muutaman hetken itsekseen. Rankkaa ehkä? Lapsi kuitenkin tarvitsee ja ansaitsee läsnä olevan vanhemman. Kokeile keskittyä häneen vaikka ulkoilureissuilla aivan täysin, vaikkapa muutaman minuutin kerrallaan. Lapsi monesti rauhoittuu, kun aikuinen rauhoittaa ensin itsensä. Kun keskityt täysin lapseen, ja yrität kiinnostua siitä, mitä hän haluaa ja mitä hän tarkoittaa, tutustut häneen paremmin. Löydät ehkä jotain yhteistä kivaa tekemistä, josta hän nauttii sinun kanssa tehdä. Silloin tilanteesta voi tulla sinullekin palkitseva. Sie tartteisit toisia ihmisiä, että saat oman pään pidettyä kunnossa ja jaksat äitinä. Onko sielä sinun paikkakunnalla avointa päiväkotia tms, jossa voisit käydä lapsesi kanssa vaikka kerran viikossa? Tapaisit muita vanhempia ja lapsesikin tottuu toisiin lapsiin. Porukassa pottatouhut jne sujuu paljon mutkattomammin kuin kotona. Minun lapset oppivat päiväkodissa nopeasti pottahommat, vaikka on saanut kotona onnistumaan. Sinä saisit vaihtaa kokemuksia lasten kasvatuksesta ja voit oppia uusia juttuja. Näistä palveluista tietää ainakin sosiaalityöntekijät. Miksi ne kahvilareissut on hankalia? Oletko kokeillut käydä kahdestaan lapsen kanssa? Silloin voit keskittyä täysin häneen, eikä hänen tarvitse kilpailla huomiosta esim. sinun kavereiden kanssa. Ja kuule, kaikki on vielä mahdollista. Sä voit opiskella, mennä työhön jne. Lapsi kulkee siinä mukana. Kaikki meistä ei ole kotiäitityyppiä! Monet äidit voi paremmin, kun käyvät töissä tai opiskelevat. Tsemppiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5639
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3465
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe