Täytyykö todellakin investoida 3-4 yön vaellusta varten "rehelliset" vaelluskengät vai pärjäisinkö kenties olemassaolevilla ja sisäänajetuilla Niken Gore-Texeillä ( ehkä erilliset nilkkasuojat jostain, sekä suojaamaan, että tukemaan nilkkoja?)?? http://www.hanon-shop.com/images/T/NIFJ3MI-02.jpg Kun tuskin tarvitsen kenkiä kuin tämän yhden reissun verran, niin tuntuu pahalta laittaa pitkä penni kiinni vaelluskenkiin, jotka jäävät kaappiin makaamaan... :-( Onhan vaelluskenkiäkin "matalaa" mallia, ettei kaikki ole "korkeavarrellisia", joten eikö se nilkka pääse nuljahtamaan matalemmissakin oikeissa vaelluskengissä? Vai onko kivikkoisessa maaastossa liikkumiseen ehdoton "must" rehelliset vaelluskengät? Mielipiteitä ummikko-amatöörille, kiitos... :-)
Aakenus & kengät
10
1056
Vastaukset
- atlatl
En miekään käytä vaelluskenkiä,kun ei jalat tykkää liian jäykkäpohjaisista jalkineista. Core-kalvolenkkarit käy ihan hyvin. Kesähelteellä olen liikkunut pelkissä sandaaleissa ja vielä on nilkat tallella. Asiat on suhteellisia. Markkinamies tahtoo sinun ostavan kaikkea,vaan sitä kaikkea ei tarvita vältämättä. Jos jalkasi ja nilkkasi ovat muuten treenatut,et mielestäni tarvitse jäykkiä vaelluskenkiä. Jos taas olet city-jalkainen,huonon tasapainon omaava turisti,niistä voi olla hyötyä. Vaelluskenkiäkin on monenlaisia,jäykkiä ja pehmeitä. Varren korkeudessakin on eroja. Netissä ja liikkeissä käymällä selviää paljon. Ainoa keino on käydä testaamassa. Minusta voit hyvin heittää keikkasi nykyisillä popoilla ja sen jälkeen miettiä,haluatko muuta. Sisäänajo on tehtävä joka tapauksessa,ei kannata lähteä edes neljän päivän reisulle uusilla kengillä. Siinä voi käydä tosi kipeää,jos uusilla lähtee suoraan maastoon.
- päivän reissut
menee aivan hyvin kumppareilla ja eipä tavitse puroja pelätä.
- kokemusta lapista 12v.
Nokian kumisaapas on hyvä kenkä jos kosteikossa pitää kulkea ja pitää vettä melkoisen syvässäkin. Tauolla helppo ottaa jalasta ja uudelleen jalkaan laittaa!!! Saapas kuivuu myös nopeasti varret käännettynä. Leiriin kannattaa ottaa oleilukengät "numeroa ylisuuret" ja nekin voi olla halppis lenkkarit ihan hyvin, kunhan keveät ovat leirissä jaloiteluun. Ylisuuret siksi, että teltasta tai kodasta/ laavusta jalkautuminen aamuyöstä tarpeille on helppoa. Itse en ole käyttänyt ns. vaelluskenkiä, koska lähes poikkeuksetta kulkenut tunturien juuritasolla eli siinä missä vesikin virtaa vuolaana. Tunturien päällä kuvitteellisesti pelkästään olen on varmasti varrellinen kenkä paras valinta. On myös eräs totuus asioissa eli jos lähdet huonoiolla varusteilla retkelle niin tuskinpa koskaan haluat sinne uudelleen mennä ja vain ainoastaan säätämällä väärässä paikassa on se juttu.... Kohtuu hyvät varusteet ja asenne kohdallaan on se mikä tärkeintä. 4vrk huonoilla varuteilla maastossa on ikävistä ikävintä joten jos harmisi on "kengät 100" niin älä lähde metsään ollenkaan.... Turvakengät on laadukkaita ja varvassuojattuja joten erittäin hyvät maastoon kivikkoon ja karhuja vastaan.
- ja karhut
jos joutuu kiipeämään puuhun karhua pakoon on turvakenkä hyvä suoja koska karhu osaa kivetä perässä ja tällöin rautavahvistettu kenkä on hyvä tarjota karhulle suuhun.
- lappia kulkenut
ja karhut kirjoitti:
jos joutuu kiipeämään puuhun karhua pakoon on turvakenkä hyvä suoja koska karhu osaa kivetä perässä ja tällöin rautavahvistettu kenkä on hyvä tarjota karhulle suuhun.
Pystyyn kun vielä asettaa sen turvakengän suuhun niin soon siinä. No asiaa vakavaan tilanteeseen eli jos karhun kohtaa luonnossa eli kun karhu tulee siihen lähelle ja alkaa takajaloilla seisomaan sekä karjumaan niin katsoo silmiin niin kukaan syö ruokaa joka silmiin katsoo ja samalla alkaa kutittelemaan kulkusista.. Kun karhu sitten selälleen menee ja alkaa naatiskelemaan mättäällä silmät ummessa niin ottaa hatkat paikalta....
- atlatl
Kun on noita oikeita turvakenkiä joutunut raksalla käyttämään niin sen verta olen oppinu,ettei ne mitkään maastokengät ole.
Pohja kun on aivan liian jäykkä kävelyyn maastossa.
Itselläni ongelma viel siinäkin,että jos kenkä taipuu ikäänkuin väärästä kohtaa,on kivut hirmuiset.
Duuniin turvakengät ja maastoon ihan jotakin muuta.
Ja karhun tapaaminen on vaan bonus mulle, ei pelote.
- liikkuvalla
Tuo nilkkojen tukeminen kengän varrella suomalaisessa maastossa on pitkälti keksittyä jos on vähänkään ulkona liikkunut.
Ihmisen jalka on kyllä miljoonia vuosia kehittynyt tukemaan itsensä, miksi pilata sitä kulkemalla vain tasaisella (asfaltilla) jatkuvasti tuettuna. Jatkuva tukeminenhan tekee saman kuin kipsi; lihakset surkastuvat.
Siis korrostan, että todella vaikeissa olosuhteissa tai lisävarusteilla (jääraudat tms) tukeva jalkine on hyvä.
Suomaliseen paljakkaan ei tarvitse satojen eurojen kenkiä, vedenpitävyys on tärkeämpi.- ei pidä miettimättä
uskoa.Kaikkien ruumiinrakenne EI OLE samanlainen.Omat nilkkani eivät kestä kipeytymättä ilman nilkan tukemista. Se johtuu kaikkien nivelten jonkilaisesta löysyydestä elikkä olen siltäosin jotenkin poikkeava. Meitä samanlaisia on varmasti Suomessa muitakin. Väittämä "keksittyä jos on vähänkään ulkona liikkunut"on sun oma näkemykses. Mä oon liikkunut työni puolesta yli 30v. jatkuvasti metsissä ja harrastanut eriasteista vaellusta 44v. Pisimmät 12 pv elikkä väitän sua näkemättä että olet noviisi tekemään näitä arvioita.
Kokemukseni perusteella uskon että täys-käypäsistä kengistä ei koskaan maksa liikaa.Sen jälkeen tulee toimiva rinkka. Sitten on maneesi markkinavoimilla. - liikkuvalla
ei pidä miettimättä kirjoitti:
uskoa.Kaikkien ruumiinrakenne EI OLE samanlainen.Omat nilkkani eivät kestä kipeytymättä ilman nilkan tukemista. Se johtuu kaikkien nivelten jonkilaisesta löysyydestä elikkä olen siltäosin jotenkin poikkeava. Meitä samanlaisia on varmasti Suomessa muitakin. Väittämä "keksittyä jos on vähänkään ulkona liikkunut"on sun oma näkemykses. Mä oon liikkunut työni puolesta yli 30v. jatkuvasti metsissä ja harrastanut eriasteista vaellusta 44v. Pisimmät 12 pv elikkä väitän sua näkemättä että olet noviisi tekemään näitä arvioita.
Kokemukseni perusteella uskon että täys-käypäsistä kengistä ei koskaan maksa liikaa.Sen jälkeen tulee toimiva rinkka. Sitten on maneesi markkinavoimilla."väitän sua näkemättä että olet noviisi tekemään näitä arvioita."
pönttö
- Prentiss Emmons
O0aKy0 Great work
Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833