Masennus on vakava

asia!

masennus on vakava asia, silloin ihminen ponnistelee selvitäkseen jokapäiväisestä elämästä, sängystä nouseminen, syöminen on masentuneelle toisinaan ylivoimaista! Siihen ei auta "ystävälliset" kehoitukset ottaa itseään niskasta kiinni, tai kevään tulo ym. Ei, masentunut tuntee silloin olevansa vielä huonompi ihminen kun ei kykene tähän, se syyllistää masentunutta. Moni masentunut painiskelee jopa jokapäiväisestä elämästä, elämänilo kun moneltä on kadonnut. Masennusta ei pidä sekoittaa mielipahaan, joka häviää ja on lievää. Masennus on yleensä pitkäkestoista ja hävittää elämästä kaiken, värit, maut, halut, ilon ja jättää tilalle vain tyhjän olon. Tuskallisen, tyhjän olon. Olen ollut itse vakavasti masentunut ja tuskin jaksoin nousta vuoteesta, nukuin melkein kokoajan ja ruokaa en jaksanut tehdä, elämästäni meni useita vuosia ns. hukkaan, kun sairastin masennusta, ystävät hävisivät kun en jaksanut pitää yhteyttä, työpaikka meni, asunto pysyi juuri ja juuri. Mietin myös miten helppoa olisi jos ei seuraavana aamuna tarvitsisi herätä ollenkaan. Nukkuisi vaan, nukkuisi pois. Te, jotka ette ole olleet masentuneita ette voi käsittää sitä surumielistä ja tuskaista tilaa joka masennuksessa on. Se ei ole ohimenevää alakuloa tai pettymystä esim. huonoon tenttitulokseen tai vastaavaan. Se on jatkuvaa taistelua jokapäiväisestä jaksamisesta elää. Sisäistä pahaa oloa, jolloin väärät sanat saavat vajoamaan yhä syvemmälle ja syvemmälle. Toivoisin että ette hylkäisi masentunutta, koska hän ei jaksa pitää yhteyttä, hän ei ole oma-aloitteinen, hän ei ole niin hyvin suoriutuva kuin muut sairautensa huonoina aikoina. Ystävällinen tuki ja pieni apu vaikka kyläily muuten vaan ovat erittäin arvokasta tukea. Antakaa masentuneelle myös se sama ihmisarvo joka hänellä oli ennen sairauttaan. Usea masentunut palautuu kyllä ennalleen, ja ainakin terapian/lääkkeiden avulla selviytyy elämästään. Masentunutta ei kannata syyllistää asioista joita hän ei jaksa tehdä, vaan yrittää ymmärtää että nyt on vakavasta sairaudesta kyse, ja hän tarvitsee apua ja aikaa toipua. Taustalla on usein huonoja kokemuksia ja traumoja elämän varrelta. Joten ymmärrystä rakkaat ystävät. Masennus on vakava asia, jota ei pidä sotkea mielipahaan tai muihin viikonkestäviin, lööppi-masennuksiin seiskassa. Etsikää tietoa niin on helpompi ymmärtää masentunutta. Rakkaudella, yksi särkynyt enkeli

49

7994

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

Kirjoitit hienosti ja kiitos siitä että jaksat ottaa kantaa sekä kertoa kokemuksestasi. Just tällaista tietoa tarvitaan. Menetin tyttäreni masennuksen takia, eikä omatkaan voimat meinaa oikein riittää. Hyvää kesää sulle ja kaikille muillekin näiden asioiden kanssa kamppaileville toivoo yhden enekelitytön äiti.

• Anonyymi

Miten se kuoli?

Kerro yksityiskohtia.

• Anonyymi

Omalla voimalla ei pääse eteenpäin. Valitettavasti monet johtavat heikkoja ja syntien rasittamia ihmisparkoja harhaan kaikenlaisilla väärillä opeilla. Seuraukset saa kärsiä ihminen itse.

Ainoastaan Jeesus pelastaa ja antaa voiman.

https://jeesusonherraturku.wordpress.com/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omalla voimalla ei pääse eteenpäin. Valitettavasti monet johtavat heikkoja ja syntien rasittamia ihmisparkoja harhaan kaikenlaisilla väärillä opeilla. Seuraukset saa kärsiä ihminen itse.

Ainoastaan Jeesus pelastaa ja antaa voiman.

https://jeesusonherraturku.wordpress.com/

Kai se syntinen ihminenkin voi auttaa apua tarvitsevia? Ei ihminen ole läpeensä paha. Ja niitä omia syntejä vastaan voi myös taistella.

• women1469

Olen itse aivan niin lopussa, kuin ihminen voi vai olla. Eilen toivoin ja rukoilin, etten olisi tänään herännyt lainkaan. Kuitenkin heräsin ja se vitutti, koska olin rukoillut kuolemaani. Nyt olen ollut muutaman tunnin hereillä ja menen kohta taas nukkumaan. Satuttaa sekin, että aina olen auttanut muita ihmisiä ja kun tarvitsisin itse apua, en saa sitä mistään. Tosin minulla on aika mt-polille huomenna. Tunnnen kovin suurelta ponnistukselta lähteä sinnekin. Onnekseni eräs tuttavani antoi minulle unilääkkeitä, koska ennen niitä olin valvonut yli kuukauden. Olen koko ajan miettinyt miten helpottavaa olisi kuolla pois tästä pahasta maailmasta. En jaksa enää elää. En jaksa enää tehdä mitään asioita ja olen huomannut kuinka kaikki lähelläni olevat ihmiset eivät välitä kuin itsestään, siitäkin huolimatta että olen aina auttanut heitä. Olen kokenut niin rankan ja kovan elämän, etten enää jaksa jatkaa. Olen niin pojalla mustassa tunnelissa, ettei täältä ole ulospääsytietä, kuin kuolema.

• samaa kokenut

Ymmärrän niin tuota kun kirjotit että olet aina itse auttanut mutta kukaan ei auta sinua. Minusta tuntuu samalta. Mutta toivon, että et tekisi itsemurhaa. Tiedän, että toiselle on helppo sanoa. Silti en voi olla toivomatta. Voimia sinulle!

• Anonyymi

Hyppää junan alle. Se auttaa tuskaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei auta jos vammautuu ja jää henkiin. Vielä pahempi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

VR teki huipputuloksen rivi hulluja seisoi raiteilla hankosta petsamoon veturinkuljettaja valitti verijälkijä ohjaamossa pyyhkijät eivät toimineet enää pasilan jälkeen ensi vuodeksi venäjältä tilattu silppuri keulalle jotta saadaan ihmisravinteet ohjattua kauemmas lähimetsien ravinnepohjaan talvella punaisena hohkava radanvierus vie perille ilman kaukovaloja hallitus pohtii sähköjunien korvaamista poljettavilla moottoreilla tilanne aiheuttaa vääntöä kiristystä vihreissä kauloilla vyötäröillä työministeri tarjoaa sovintona poljettavaa lammasta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja samalla aiheuta juna kuskille paskan tilanteen, vitun itse rakasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mitä tuollaisen kommentin kirjoittajalta voi odottaa?

• Anonyymi
        samaa kokenut kirjoitti:

Ymmärrän niin tuota kun kirjotit että olet aina itse auttanut mutta kukaan ei auta sinua. Minusta tuntuu samalta. Mutta toivon, että et tekisi itsemurhaa. Tiedän, että toiselle on helppo sanoa. Silti en voi olla toivomatta. Voimia sinulle!

” Satuttaa sekin, että aina olen auttanut muita ihmisiä ja kun tarvitsisin itse apua, en saa sitä mistään. ”

Minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa muiden avut ja poden masennusta.
        Itseasiassa parempi kun en jaksa ihmisten seuraa. Ovat masentavia.

• Anonyymi

Olet sosiaalisesti vammainen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itsemurhan tekijä on usein kaikkea muuta kuin itsekäs ei hän muuten itseään tappaisikaan.

Olkaa hyvä ja sisäistkää tämä.

• saman kokenut

Osasit erittäin hyvin kertoa mitä tämä tauti pahmmillaan voi olla, kiitos siitä!!! Minullekin sanoi juuri työpaikkalääkäri että paljon vain ulkoilua, ei kannata jäädä kotiin itkemään....ja kirjoitti viikon sairaslomaa. Beckin masennustestin teetti,pisteet oli 37 ja sanoi että kyllä tämä vakavan puolelle menee...Että niin ammttitaitoista väkeä löytyy ihan yksityiseltä lääkäriasemalta. Onneksi itse tiedän paremmin, sairastan vakavaa masennusta toista kertaa.Edellisen kerran meni melkein 2 vuotta paranemiseen lääkkeiden ja terapian kanssa. Joten mitään julkkisten masennuksia ei voi verrata vaikeaan masennukseen, jossa päivä saattaa mennä siihen kun suunnittelet pesulle menoa, etkä pysty. Tsemppiä kaikille sairastaville ja heidän läheisilleen!

• Anonyymi

Jos et kuitenkaan tee niitä asioita mitä eläessä täytyy niin se masentaa entisestään. Ei se masennus silläkään parane että tosiaan makaa sängyn pohjalla. Vaikka nyt voimia ei olisikaan niin pakottaa itsensä tekemään joka päivä sen verran mitä pystyy. Ei tarvitse liikoja vaatia itseltään mutta eikö pienestä tekemisestä juuri saa onnistumisen kokemuksia ja mielekkyyttä että kun pystyi tähänkin?

• Anonyymi

Sellaiset voimafantasiat syrjäytyneellä incelillä.
        Mahtavaa kun itse ei ole noin vammainen. 😊

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sellaiset voimafantasiat syrjäytyneellä incelillä.
        Mahtavaa kun itse ei ole noin vammainen. 😊

Ikävää että sinulla on vain sarkasmi kaverina ☹️☹️☹️

• Kiitos sinulle

Niin perseestä kuin koko sairaus onkin, ihana tietää, että on ihmisiä, jotka oikeasti tietävät, mistä on kyse. Miten usein kuulinkaan ne "ota itteäs niskasta kiinni" ja "kaikki on loppupeleissä itestäs kiinni"-jutut. Ja voi miten vihasinkaan niiden sanojia ja vihaan edelleen, koska pidin itseäni sen jälkeen vielä huonompana, koska en pystyny ottamaan itseäni niskasta kiinni tai päättämään, että kyllä tämä tästä. Itse tarvitsin sekä lääkinnällistä apua että terapiaa. Olen niin ylpeä itsestäni vieläkin, että uskaltauduin terapiaan, vaikka pidinkin sitä totaalisena huuhaana aiemmin. Masennukseni diagnosoitiin kaksi vuotta sitten, mutta olen ollut sairas viimeiset kymmenen vuotta. Kyllä mä selviän. Nyt on vähä huonompi aika meneillään, jouduin rikoksen uhriksi ja se vaikuttaa jokapäiväiseen elämääni. Pelkään, että kaikki alkaa taas alusta. En tiedä, mistä löydän voimat, mutta erona aiempaan on se, että nyt on niitäkin hetiä, jolloin uskon tunnelin päässä olevan valoa. Kaksi vuotta sitten oli niin pimeää, että luulin elämäni olevan siinä.

Kiitos kirjoituksestasi.

• Anonyymi

Aion pahoinpidellä toimittajan.

Puukolla saa aika hyvää jälkeä.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Ei huono biisi

• Anonyymi

Itse kavereille ja läheisille esitän että kaikki on ok vaikka on todella paha olla itselläni ja sen takia juon aika paljon alkoholia että ei olisi sellainen tunne koko ajan

• Anonyymi

Minä pakenen tietokoneen virtuaalimaailmoihin ja siinä on kaverit jääneet.

• Anonyymi

Masennukseen syntymiseen ei tarvita mitään tiettyä negatiivista kokemusta.

Masennus voi syntyä myös kroonisesta tiedostamattomasta fyysisestä jännitteestä esim. vasemmassa pohkeessa mikä vetää koko kehon raskaan tuntuiseksi ja olo on koko ajan masentunut sekä toivoton, vaikkei tälle edes tuntuisi olevan mitään kunnollista syytä.

Sitten se vain pahentaa masennusta kun alkaa tuntemaan huonommuudentunnetta ja häpeää siitä että on masentunut ilman että olisi tapahtunut jotain vakavaa esim. että läheinen olisi kuollut.

Voi olla lähes mahdotonta löytää tällaista "jännitepistettä" kehosta kun ei ole vuosikausiin kuunnellut kehoaan

• Anonyymi

Masennukseen auttaa mulla se kun olen tajunnut että elämään kuuluu kärsimys. Onnellisuus ei ole mikään perusolotila. Ei. Elämä heittää roppakaupalla paskaa niskaan. Se kuuluu elämään. Elämässä pitää opetella kestämään hirveän määrän hirveitä tunteita pettymystä jopa kidutukselta tuntuvaa helvettiä ja menetyksiä. Vaikka mitä paskaa tapahtuisi elämä jatkaa vaan kulkuaan. Välittämättä siitä vaikka et enää jaksa. Joskus ei jaksa joskus ei kykene tuntuu että voimat loppuu. Joskus tuntuu kuin lamaantuisi ja olisi hukassa, tai tuntuisi että ei enää kestä. Joskus tuntuu että kaikki paska ropisee vaan omaan niskaan. Sekin kuuluu elämään. Joskus taas voi olla hiukan parempi päivä. Pitää osata olla kiitollinen niistä.

• Anonyymi

Täytyy vaan yrittää elää yksi pieni etappi kerrallaan. Yksi päivä. Ja sitten seuraava.

Olen monesti miettinyt, miksi toiset ihmiset ovat vahvempia ja kestävät pettymykset paremmin kuin toiset. Masennus jumittaa paikoilleen, vähentää uskallusta elää ja ottaa riskejä. Luottamus itseen muuttuu minimaaliseksi ja minäkuva vääristyy. Ja vaikka sen teoriatasolla itse tietääkin, pää vaan toimii niin, että käytännössä suojassa ja omalla mukavuusalueellaan pysyttely jää ainoaksi turvalliseksi ja hyväksi vaihtoehdoksi.

• Anonyymi

Ei kukaan ole sen vahvempi tai muutakaan, on vain erilaisia tapoja käsitellä asioita ja ne yhdessä tempperamentin ja luonteen kanssa tekevät lopputuloksen.

• Anonyymi

En tiedä onko masennusta vai mitä mutta tänään kävin ekan kerran suihkussa varmaan 6-7 viikkoon. Silti en saa edes sairaslomaa kuin ehkä 2 viikoa jos jaksan hakea. Onneksi töissä ei tarvitse hikoilla...

• Anonyymi

Moni täällä ei tietä mitään masennuksesta! Eikä monenkaan asuin kumppani, tämä vain syyllistää masentunutta. On ihmisiä jotka ei ota selvää asiasta! Netistä löytyy paljon tietoa sekäs neuvoja miten masentunutta kohtellaan. Lääkäreissä on myös sellaisia, jotka tekee virheitä masennuksen alussa, suosittelevat pillereitä eikä kuntoutusta missä vois tavata toisia masentuneita. Sekä monet läheiset myös syyllistää. Tästä pitäis olla ohjelma televisiossa, missä kerrotaan masennuksesta miten vaikuttaa ihmisiin ja mistä saa apua. Mistähän johtuu että moni masentunut, tekee ratkaisun josta enään ei pelastu! Herätys ihmiset, voi tulla omalle kohtalle eikö ois aika jokaisen tsempata läheistä joka on masentunut!

• Anonyymi

Transkraniaalinen magneettisimulaatio

• Anonyymi

Kiitos kirjoituksesta. Sain kuulla läheisiltä, että pojallani on masennus. Ollut jo pitempään. Päässyt pahaksi.Ei jaksa enään makaa vain. Jos oisin tiennyt, olisin hakenut apua hyvän mielen talosta tai soittanut Mielenterveys palveluun. Lääkäri jolla poika käynyt, ei ollut kirjoittanut muuta kuin pillereitä ei kuntoutusta joka ois auttanut. Tietän kokemuksesta, kun itselläni oli masennus silloin lääkäri laittoi kelalle todistuksen ja sitä kautta pääsin verveen kuntoutukseen.

• Anonyymi

No hypppää sitten junan alle. Mikä tässä on ongelma?

• Anonyymi
    • Anonyymi

Mun masennus on vaan tällasta velttoutta, kun kumppani kuoli... en vaan jaksais mitään muuta kuin hakea alkosta pullo ja litkiä siitä... on mulla seuralainenkin, tosin suht kaukana, näemme cain viikonloppuisin

• Anonyymi

Kiitos kun puhut täällä näistä asioista masennus on vakava. Mun kohdalla entinen ystäväni rankaisi siitä että en "lopettanut" masennusta. Se tunnekkun et jaksa tehdä mitään mikään ei kiinnosta ei kaverit, harrastukset ei vaikka olisi löisi osan otot kaikille jotka ovat menettäneet läheisen masennukselle minä itse taistelen täällä vain perheeni takia varsinkin veljeni takia.

• Anonyymi

Mulla on vaikea masennus, en ole saanut diagnoosia, vaikka olen käynyt monesti lääkärissä, he sanovat että nosta housuja sit ja mene töihin. Miten menet töihin kun et pääse ole yli 50 v, olin 25vmaatalousyrittäjänä.. Luulen että mulla on masennus, on vaikea päästä yös sängystä, pakolliset askareet olen saanut tehtyä mutta ne ovat aikeita, kaikki on jotenkin vaikeaa. Minun pitäisi korjata esim koneita, traktoria mutta en osaa. Mikään ei kiinnosta. Itsemurha on aina mielessä. Ihmiset sanoo että olen laiska ja tyhmä mies. Täälläpäin on kaikki uskovaisia he sanovat että kaikki johtuu vain synnin tunnosta, kun teet parannuksen ja olet usko massa kaikki paranee. Mutta rukoukset ei auta. Piti lopettaa maatalous kun sukulaiset vaativat isän perintöä piti myydä puolet tilasta. En pääse työttömäksi jostakin syystä, varmaan uskovaiset ovat järjestäneet että en saa mitään rahallista tukea. Mulla on toiminimi yritys mutta en saa asiakkaita koska ihmiset sanovat että en osaa mitään, että olen laiska ja tyhmä mies. Meilläpäin ei tunneta masennusta, muutenkin täällä eletään jotain 1950 lukua.

• Anonyymi

Minulla oli masennus pahana 30 vuotta sitten. Sain apua seurakunnalta ja ennen kaikkea Jumalalta. Töissä olin. Koin, että silloin kun vielä olin avoin ja puhuin työkaverille ja muille ihmisille, se vain pahensi asiaa. Lopetin puhumisen. Sain heti hyvän lääkityksen julkiselta puolelta. Siellä oli oikein tähti-psykiatri. Hän antoi diaknoosin, joka sitten päätyi työnantajan pöydälle. Metelin asetuttua sain jatkaa työssä, jota olin jo hoitanut puoli vuotta.
      Olisin saanut omalta alaltani hyviä työpaikkoja, mutta koin omassa työssäni vapautta. Kävin terapiassa.
      Nyt olen jo eläkkeellä, 70 ikäinen. Välillä koen vieläkin masennusta, mutta kysymys on tunneista. Sitten kysyn itseltäni: "Kuinka kauan haluat murjottaa?"Pitää heti keksiä jotain tekemistä, jos ei muuta niin tekee salaattia valmiiksi.

• Anonyymi

Psykiatrilta ei saa apua masennukseen.Saa apua enempiki jos tarvii tilanteen takia sairauslomaa tai eläkettä.

• Anonyymi

Minun elinikäinen vakava masennus alkoi siitä että olin uskonnon uhri.

• Anonyymi

Erittäin hyvin kirjoitettu, toivottavasti sinulla on asiat tällä hetkellä hyvin 🥰🥰🥰

Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      562
      7366
    2. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      331
      2775
    3. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      387
      2054
    4. Kuinka paljon on

Merkitystä seksillä kun valitset kumppania?
      Ikävä
      127
      1254
    5. Kauniit naiset

Ketkä ne on suomussalamen kauniimpie naisie?
      Suomussalmi
      31
      1223
    6. Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."

Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl
      Tv-sarjat
      4
      1159
    7. Muutto ei ratkaise mitään.

Sielläkin on naapurit. 😉 Nähdään?
      Ikävä
      91
      1016
    8. Kuka on mystinen heppamies?

Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1002
    9. Olet vieläkin täällä

Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h
      Ikävä
      64
      993
    10. Kuinka hyvin tunnet kaivattusi?

kuinka hyvin tunnet kaivattusi?
      Ikävä
      44
      852
    Aihe