Ehdotus 60+ palstalle

ota kantaa

Lueskelin eilen tuota 70 kahvipirtin ketjua. Siitä tuli ihan hyvä mieli, hymynkareitakin. Olisiko meidän mahdollista, yhdessä saada "lainattua ideaa" soveltaen, vaikka tanssipaviljonki kanttiineineen, tai minkä miminen tahansa, jokainen voisi ehdottaa sitä nimeä. Rakennusmiehiähän meillä ei kovin montaa ole, Saimandes ja Ibiza ehkä voisivat auttaa alussa, ja kyllähän meissä naisissakin taitoa löytyy. Siellä voisi piipahtaa, ihan minkä asian vuoksi tahansa, jos ette ole vielä ole kurkanneet tuonne kahvipirttiin, niin sieltä voisi lukea, mitä suurinpiirtein tarkoitan. Meirikkihän yritti sitä lepohuonetta, vaan tuli riitahuone. Toimisiko paremmin ilman emäntää, kuten tuolla 70 ? Jos yhtään kiinnostaa, jatketaan kehittelyä? Eihän siellä tarvitsisi kaikkien käydä, jos ei halua ole, mutta riitakaan ei mukavalta tuntuisi. Hyvää sunnuntaita ihan kaikille palstalaisille.

63

3162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsestään selvää

että huomenet on aina tarkoitettu kaikille lukijoille, tai ainakin hyvien tapojen mukaan niin kuuluisi. Ei se kahvipirtti niin auvoisa ole kuin luulet, kyllä se on toisiaan mairitteleva poppoo joka siellä käy.Ei toivotut pian vaietaan ja sivuutetaan sieltä.

• 1943

juttuni tuollainen, mutta joka kokee omakseen, aloittakoon ja ottakoon osaa. En ole pitkään aikaan seurannut, mutta sain asiasta sellaisen käsityksen, että melko sisäänlämpiävää on. Minusta on parempi, että kaikkia kohdellaan tasavertaisesti eikä tarvitse kuulua mihinkään poppooseen. Onnea yritykselle.

• Vastaajille!
        1943 kirjoitti:

juttuni tuollainen, mutta joka kokee omakseen, aloittakoon ja ottakoon osaa. En ole pitkään aikaan seurannut, mutta sain asiasta sellaisen käsityksen, että melko sisäänlämpiävää on. Minusta on parempi, että kaikkia kohdellaan tasavertaisesti eikä tarvitse kuulua mihinkään poppooseen. Onnea yritykselle.

Kiitos, tässä sen näkee, kun noviisi ei asioita ymmärrä. En koskaan ennen ollut lueskellut tuolla, ja en asiaa sitten noin osannut ajatella. Täällä vaan välillä ihmisiä on ärsyttänyt, säistä tai muista yleisistä asioista, kesken ketjun keskustelu. Ajattelin sen olevan helpompaa, jossain kohtauspaikalla, ei olisi niin nokonuukaa, silloin aihe. Pitänee uskoa sitten, ettei se toimisi.

• et ei olis tasavertaista
        1943 kirjoitti:

Eiks just ollu tarkoitus, et siel vois piipahtaa kuka tahansa. Vaikka laulaa luikauttamas. Eiks se olis niitten häpee, joita ei kiinnosta, turha sit olis mistää piirist puhua, jos ei ittee huvita. Eihä nytkää kaikki vastaa kaikkiin alotuksiin.

• laulaa luikautella
        et ei olis tasavertaista kirjoitti:

Eiks just ollu tarkoitus, et siel vois piipahtaa kuka tahansa. Vaikka laulaa luikauttamas. Eiks se olis niitten häpee, joita ei kiinnosta, turha sit olis mistää piirist puhua, jos ei ittee huvita. Eihä nytkää kaikki vastaa kaikkiin alotuksiin.

JA MYÖS PIIKITELLÄ niit joit ei ittee huvita ja eikä ole häpee jos ei kiinnosta semmonen.

• 1947
        1943 kirjoitti:

minullakin. Johtuneeko siitä, että olen kotiutunut tänne 60 porukkaan.

• ..ja perkuleen Kotikoski, s...

... tai turpiin tulee! En nyt ihan kaikkia ehdotuksiasi ennättänyt ehkä tajuta. Mutta kyllä tanssilava, haitari ja kukkamekko ilman muuta kuuluu asiaan. Nuo kakarat eivät enää mitään ymmärrä, mutta kyllä tässä vielä muistetaan monet mukavuudet: kiiltokuvien vaihdosta ainakin siihen asti, kun appiukko pääsi yllättämään ja ehdottamaan haulikon kanssa: "Nyt viet tytön vihille tai tästä pamahtaa". Ukko siinä taisi hävitä. Minä sain kultahipun ja paikallinen potkupalloseura vähän rahani tanssilavansa pitoon:)))

• Yrittää voi, mutta helppoa se ei tule olemaan. Muistan Pystybaarin ajoista, että kyllä se aina sai kuulla, että sisäpiirin piiri pieni pyörii. Tietysti ilman nikkejä voisi toimia paremmin, kun ei tunnistettaisi kävijöitä ja niitä nikkejähän täällä ei enää niin kauheasti näy. Hih! Sainpas taas sanottua senkin.... Ei muuten ole helppoa Kahvipirtilläkään, kyllä siellä se nokittelun taito osataan!

• ne sisäpiirinsä

mutta ketkä sellaisia virtuaalikavereita kaipaa, suotakoon heille. Onhan se joatin terapiaa. Oikeat asiakeskustelu t käydään muualla ja rajatuissa piireissä, jonne ei ulkopuolisilla ole asiaa.Blogin pitäjä voi poistaa ne joita ei halua.

• Minulla tuli tuo samainen ajatus mieleen, että jos sovittaisiin, että virallisia nikkejä ei käytettäisi, jolloin perässähiihtäjien olisi vaikeampi heittää katkeruuden karvisia kyyneleitä kirjoittajien silmille. Otan osaa ehdottomasti jos aloitetaan ja ehdotan nimeksi Kanttiinia ; ) Kai se sefullekin käy tälläinen keskustelumuoto? Kanttiinissa kohdataan iloiten ja positiivisesti ; )

• korpikirjailija kirjoitti:

Minulla tuli tuo samainen ajatus mieleen, että jos sovittaisiin, että virallisia nikkejä ei käytettäisi, jolloin perässähiihtäjien olisi vaikeampi heittää katkeruuden karvisia kyyneleitä kirjoittajien silmille. Otan osaa ehdottomasti jos aloitetaan ja ehdotan nimeksi Kanttiinia ; ) Kai se sefullekin käy tälläinen keskustelumuoto? Kanttiinissa kohdataan iloiten ja positiivisesti ; )

siellä kahvipirtissä yli aidan. Olen itsekin lukenut heidän mielenkiintoista porinaansa siellä. Vielä en ole sisälle asti uskaltautunut (ujo kun olen). Käsittääkseni tämä Kahvipirtti on pitkäaikaisempia aloituksia siellä 70 palstalla. Kiitos aloittajalle.

• piirpau kirjoitti:

siellä kahvipirtissä yli aidan. Olen itsekin lukenut heidän mielenkiintoista porinaansa siellä. Vielä en ole sisälle asti uskaltautunut (ujo kun olen). Käsittääkseni tämä Kahvipirtti on pitkäaikaisempia aloituksia siellä 70 palstalla. Kiitos aloittajalle.

Olen itsekin joskus piipahtanut siellä. Kirjoittelen toki useammalla ikäpalstalla. En pidä ikärajoja mielipiteiden vaihdossa saati ystävissäni ; )

• 1947
        korpikirjailija kirjoitti:

Minulla tuli tuo samainen ajatus mieleen, että jos sovittaisiin, että virallisia nikkejä ei käytettäisi, jolloin perässähiihtäjien olisi vaikeampi heittää katkeruuden karvisia kyyneleitä kirjoittajien silmille. Otan osaa ehdottomasti jos aloitetaan ja ehdotan nimeksi Kanttiinia ; ) Kai se sefullekin käy tälläinen keskustelumuoto? Kanttiinissa kohdataan iloiten ja positiivisesti ; )

Samoin ehdotus nikittömyydestä. Kannatan.

• ehdotus

60 - palsta. Kyllähän tänne sopii ja mahtuu kaikenlaiset asiat. meirikki -60 lepohuone oli ihan kiva avaus. Jututhan pyörivät ja kehittyvät yleensä sen asian ympärillä, jonka keskustelun avaajaa tänne tuo. Ei myöskään pidä katsoa riitelyksi sitä, jos toiset esittävät eriävän mielipiteensä asioita. Kaikkia voi myös lainata, tuskin täällä mitään sellaista ihan uutta kuulee, jota ei ennen jossakin muualla yhteydessä ole esille tullut. Tämäkin avaus tuottaa keskustelua ja hyvä niin. Aamulla klo 6 jälkeen unet silmistä ja kahvin keittoon ennen 9 metsäpolulle kävelemään oli tosi hieno ilma, nyt sitten puurolle, näinhän se päivä lähti taas käyntiin.... Auringonpaisteesta päätellen tulee hieno sunnuntaipäivä.. voi voi kun täälläkin pitää välillä käydä näin kauniilla ilmalla.... no itseppähän siitä päätän... On meitä kyvykkäitä rakennusmiehiä vaikka kuinka paljon, mutta meillä on vain kaikilla vähän erilaiset rakennusmateriaalit ja tavat rakentaa asioita.

• kun on

sellaisia päällepäsmäreitä kuin meir... ka kor.., heti kynsimässä ja sähisemässä ja vitt... kun joku huomaa heidän falskiutensa.

• sittenkin
        kun on kirjoitti:

sellaisia päällepäsmäreitä kuin meir... ka kor.., heti kynsimässä ja sähisemässä ja vitt... kun joku huomaa heidän falskiutensa.

Minä annan noille meir.. ka kor melkein heti aina anteeksi, DDD ;-) pyrsk , mitäpä minä, ovat omia itsejään. Sinäkin (anteeksi jos sinuttelen) vaikka taitaa olla paha rapula meneillään, niin oksenna tänne vaan kyllä se siitä helpottaa ja seuraavana viikon loppuna voit saada vaikka sitä vitt... tuakin. Toivottavasti tavara on tiukkaa eikä falskaa.

• jocus*

Osa kirjoittajista ei halua paneutua asia-aiheisiin, vaan kaipaa - ainakin välillä - kevyttä jutustelua ja hulluttelua. Tällä palstalla sitä ei tahdota hyväksyä, vaan se saa helposti peräänsä ilkeilyä ja arvostelua. Tarvetta paviljongille siis olisi. Näen suunnitelmassa myös kaksi haittapuolta. Vaikka tarkoitus olisi jutella jokapäiväisistä asioista oman uuden roolin kautta, pakosta palstatuttavuudet syvenevät virtuaaliystävyyksiksiksi. Syntyy sisäpiiri, joka esiintyy ryhmänä myös oman huoneensa ulkopuolella, avoimessa keskustelussa. Toiseksi, jos asiakeskustelutkin siirtyisivät samaan huoneeseen, mitä jäisi ulkopuolelle? Ilkeilykö vain? Eikö myös syvällisemmät keskustelut olisi mukava käydä tutummassa ja turvallisemmassa ilmapiirissä? Pelkään, että seurauksena olisi huonekunnan ulkopuolisen keskustelun köyhtyminen.

• Saimander

Kun pari vuotta on palstaa käynyt lukemassa, on joihin kirjoittajiin mieltynyt. Kun koko palstaa ei ehdi, eikä jaksa lukea, luetaan valikoivasti. Siksi sisäpiiri syntyy.

• Miten niin?

Kahvipirtissähän nimenomaan ON emäntä, Skillan, joka aikoinaan ketjun aloitti. Et taida olla oikein perillä asiasta. Aika kauan Kahvipirttikin kompuroi kiviin ja kantoihin ennenkuin alkoi luistaa. Itse olen käynyt siellä ainoastaan silloin tällöin lukijana, mutta olen huomannut, että keskustelijat tulevat hyvin toimeen keskenään, välillä häiriköt jotain huutelevat, mutta heidät sivuutetaan nopeasti. Ihan sama, millä nimellä jotain Martta-kerhoa vedetään, samanmieliset ihmiset siellä ovat jutustelemassa. Ihan kuin tässä "oikeassakin" elämässä, toisten kanssa tulee paremmin juttuun kuin toisten. "Sisäpiiriä" on joka paikassa, jos sen niin haluaa nähdä.

• on minulla sen

verran, että yritin mukaan keskusteluun, ei noteerattu. Tämä on yksi syrjimiskeino, ei huvita.

• kokemukset
        on minulla sen kirjoitti:

verran, että yritin mukaan keskusteluun, ei noteerattu. Tämä on yksi syrjimiskeino, ei huvita.

sivuuttavat sujuvasti, voivat ottaa kylä saman asian omassa poppoossaan esille ja ihan nimellähän ne siellä vastaavat että varmasti tietää olevansa ilmaa.

• Vanha tuttu

Ei Skillan pirttiä aloittanut.

• oli hän,
        Vanha tuttu kirjoitti:

Ei Skillan pirttiä aloittanut.

joka aloitti? Minun muistini mukaan Skillan, vai oliko silloin vielä rekisteröitymätön Pioni. Emäntä on kuitenkin.

• -hengitykseltä

tuntuu, puheelta vain puheen vuoksi. Antaa aloitusten syntyä, jos ovat syntyäkseen. Ei vain siksi, että ovat olemassa. Muutenkaan en jaksa leikkiä enää seuraleikkejä, täällä. Leikkikööt he, joille se on tarpeen.

• osanotto,

jos ei muuten osaa.

• Saimander

Palasin äsken raskaanpuoleiselta viikonloppumatkalta ja tämänhetkinen kuntoni ei ole paras mahdollinen. Kuitenkin piti käydä kurkkimassa mistä tänään puhutaan. Lyhyesti otan tähän ketjuun osaa. Puhutaan sisäpiireistä. Kun vajaat pari vuotta sitten tämän palstan hoksasin ja rekattuna lähdin juttuihin mukaan, tunsin itseni ulkopuoliseksi. "Sisäpiireihin" en ole päässyt tälläkään nimmarilla. Toisaalta olen oppinut tuntemaan kirjoittajia ja saatan palstaa lukea selektiivisesti, kuten eräs kirjoittaja kerran sanoi. En erikseen halua ketään mainita, mutta uskon että he itse itsensä tunnistavat. Tuntemattoman kanssa on vaikeampi puhua.

• oli aloitukseen, kiitos

No niin, kahteen kertaan luin nyt tämän ketjun, ihan hyviä perusteluja, ja mielipiteitä, puolesta, ja vastaan. Jocus* toit esille monta ajatusta, pohtinut varmaan ennenkin ;D Saatat olla ihan oikeassa, ja useimmilla tuntui vastustusta olevan. Olen iloinen, että kyselin, rakennusapuakin olisimme saanet, kuten oletinkin. Nyt ei tarvitse pähkäillä, toimisiko tuo, innostusta ei paljon löytynyt. Kirjoitellaan sitten näin, ja toivotaan osallistujia, monenlaisiin aloituksiin, ja ennenkaikkea, niitä aloituksia. (olen itsekin tehnyt) On kurjaa jos toiset kokevat tulleensa syrjityksi, siksi itse kirjoitan nikittömänä, ettei ainakaan nimi tule esteeksi. Joillekin niin tuntuu käyneen. Samassa ketjussa, pyrin kuitenkin samaa käyttämään. Nyt en tehnyt tätä, koska kirjoitin vain tuolla ylhäällä yhden vastauksen ja nyt tämän. En laatinut aloitusta siten, että se olisi samalla nimimerkki. Kirjoitellaan, hupia ja hyötyä, ja siltä väliltä.

• Pirre*

kai siihen osallistuvat he joita se kiinnostaa.., eikö se riitä :)

• siun miel piettä

Siehän tuolla 50,ssä olit leikkisästi varraamassa ikkunapaikkaa vanhain talosta? Nii oli lustii, jotta! Tää sie esität ihan muuta? Myö lueskellaan palstoi, et sie tiennyt? Millon hyö viskaa siut ulos, ootsie mittinnä? Sie olet kaks naamuska, myö on se tiiostettu!

• Pirre*
        siun miel piettä kirjoitti:

Siehän tuolla 50,ssä olit leikkisästi varraamassa ikkunapaikkaa vanhain talosta? Nii oli lustii, jotta! Tää sie esität ihan muuta? Myö lueskellaan palstoi, et sie tiennyt? Millon hyö viskaa siut ulos, ootsie mittinnä? Sie olet kaks naamuska, myö on se tiiostettu!

myökyttele..puhu omissa nimissäs vain. Minulle on ollut jotenkin vaikeaa lähteä pois tuolta 50 palstalta, olen ollut sielä niin pitkään, - ja ei kai tuo nyt yhestä vuosiluvusta lie kiinni tää juttelu täällä, eikä kuulemma sielläkään, - sannoovat ainakkii. Mistä teitä ahassielusia kyttääjiä oikein sikiää, eiköhän pysytä vain omilla tonteilla, puuttumatta toisten sanomisiin.. P.s. nämä virtuaalihuoneitten jutustelut vaatisivat intensiivisempää koneen ääressä oloa, mihin minulla ei ole työni takia mahdollissuutta; voi näyttää että olen täällä paljon, mutta kirjoittamiseni on sellaista "mielipiteeni" ruikkaamista töitten ohessa, ja sen jälkeen aina menoksi.. Minulla on tässä kotona neljä keh.vammaista asukasta, ja mieskään ei ole ihan terve, joten työtä piisaa yhelle mummolle, tämä kirjoittaminen on tauon paikka, en miekä jaksa painaa ihan 14 - 16 tuntia yhteen putkeen työtä..

• siun miel piettä kirjoitti:

että se vanheinkoti juttu oli ihan extempore vetästy, ei me mitää virtuaali kotia oltu perustamassakaan, ihan pientä hassuttelua vain. Mnjaa ja hmmm..siinä oisi kyllä ideaa, - perustetaankin tänne se Wanhat höppänät ry, ja niminen koti :)) Käviskö pirtaan?

• beessisloggi

Voi kun oppis joskus noin hyvin kiteyttämään sanottavansa! :)

• ibiza*

"Välipalanahan" täällä tulee poikettua... Minua ainakin vaivaa aloitukset joissa on ekkana linkki jonnekin... Näitä "linkkejä" en avaa koskaan, sillä onhan meillä varmaan itsellämme muutakin sanottavaa kun muiden sanomat... :) Kyllähän te "tytöt" osaatte noita meidänkin juttujamme, niinkuin mekin "teidän" juttujanne... :) Jatketaan kuten aiemminkin ja jutellaan kun kiinnostavaa tulee eteen... Ei kai tämä kuitenkaan ole elämäntapa jota pitää "järjestellä" kun ympärillä on niin paljon muutakin kiinnostavaa... :)

• 1943

mieltä kanssasi, en avaa noita linkkejä. En myöskään vaivaudu ajattelemaan kuka nikillinen esiintyy nikittömänä. On tosiaan yks hailee kenen mielipiteestä on kysymys, jos tekee mieli vastata, niin vastaan. Nyt olen ikionnellinen, kun vihdoinkin sain puutarhatyöni siihen malliin, että pystyn kylvämään kesäkukkia. Juhannusruusun pistokkaat istutan ojanvarteen. Ja kohta on yksi kevään kohokohtia, kun rivitaloyhtiömme tuomipihlajat puhkeavat kukkaan.

• beessisloggi

Ibiza! Samaa mieltä minäkin, linkeistä ja etenkin mielipiteesi loppuosan kanssa. Noita "teidän" juttuja en kyllä taida osata kuin helpoimmat teoriassa. Herrasmiehen mielipide! :)

• Ennenkuin taas poistun tärkeimpiin tehtäviin pistän tähän pienen pohtimisen aiheen. Kun kirjoitat arvosteluja toisten teksteistä käytä MINÄ muotoa sillä ME muoto ei ole TOTTA esim. "ME täällä ollaan tiedostettu, että SINÄ..jne" Siis ketkä ME? On itsestään selvää, että vain SINÄ olet tiedostanut jne. Hyvää päivän jatkoa ja nauttikaa auringosta kun sitä nyt piisaa, ainakin täällä korvessa.

• Saimander

Piti minunkin jo palstalta poistua, mutta kun aikaa vielä oli, luin ketjun loppuun. Viestistäsi tuli mieleeni juttu hirvimetsästä. Isäntä oli rengin kanssa metsässä, sai eläimen tähtäimeensä ja ampui. "Me saatin se" sanoi renki. "Ketkä me" vastasi isäntä. Kun lähemmäksi menivät, huomasivat että eläin oli naapuritalon Mansikka. "Prkl, me ammuttiin lehmä" sanoi isäntä. "Ketkä me" kysyi renki. Hyvää päivänjatkoa sinullekin.

• siis oikeasti ?

Ystävällisesti totean tämän: mihin tarkoitukseen tarvitset tällaisia kahvipirttejä sun muita, kun sana muutenkin on vapaa? Miksi ette pysty keskustelemaan ilman tällaisia omalaatuisia pirttejä? Koska olen kaupungista syntyisin, lämpenen hyvin vähän kaikenlaisille pirteille, siis pimeässä kyhkitään jotakin -? Sellainen mielikuva minulla on pirtistä. Perusta vaikka baari, sen on tällä vuosikymmenellä tutumpi kaikille, myös maaseudun asukeille. Kai te kaikki baarin olette nähneet -? Kaipaatko itse keskustelun ohjaajan tai jonkinlaisen emännän asemaa eli onko tämä taas jonkinlaista valtataistelua oman äänen korostamiseksi? Se ei olisi ensimmäinen kerta, koska en oikein perimmäistä tarkoitusperää tajua, kun keskusteluun on on mahdollisuus koko ajan... Onko niin, että seitsenkymppiset haluavat tämänkin palstan itselleen tai vielä vanhemmat? Ne pirttijutut, joita olen katsellut, vaikuttavat lähinnä vanhainkotien asukkien jorinoilta. Siis todella iäkkäiden ihmisten höpinöiltä ja hirveästi tuntuvat riitelevän silti. Kai me sitten ollaan jo toinen jalka haudassa kuusikymppisinä, jos seitsenkymppisten taajuus on läheistä ja mukavaa. Joopa joo. Kertoohan se jotakin. Mitä jos perustaisit riihen. Kun Spede on kuollut, vaikka ruljanssiriihen. Nimi lienee vapaa uusiokäyttöön. Minulle riittää kyllä tämä palsta ilman pirttejä. Ja baariinkin pääsen - sellaiseen aitoon - omin koivin. Riiheen on jo pitempi matka. Niin henkisesti kuin muutenkin.

• 1943

eikös terassi sopisi? Sitähän toitotetaan joka tuutissa, että terassiaika alkaa. Minun kesääni ei kyllä terassi kuulu. Kun luin hesarista vankimielisairaalan työntekijän haastattelun, niin entistä enemmän olen sitä mieltä, että alkoholiin suhtaudutaan liian lepsusti. Kesään ei tosiaankaan tarvitse alkoholin kuulua eikä terassikauden vieroitusta tarvita syksyllä.

• *Jeppe*
        1943 kirjoitti:

eikös terassi sopisi? Sitähän toitotetaan joka tuutissa, että terassiaika alkaa. Minun kesääni ei kyllä terassi kuulu. Kun luin hesarista vankimielisairaalan työntekijän haastattelun, niin entistä enemmän olen sitä mieltä, että alkoholiin suhtaudutaan liian lepsusti. Kesään ei tosiaankaan tarvitse alkoholin kuulua eikä terassikauden vieroitusta tarvita syksyllä.

tälläkin foorumilla pystypaari mut viimeseltään se hiljeni kun kirjoittajat häipyivät pois. Että näinköhän se nytkään pitkään pyörisi täällä ikäryhmässä nyttenkään voishan sitä kokeilla :)

• palstoilla

Mikään palsta ei toimi, jos siellä joku ottaa emännän roolin, puuttuu kaikkeen ja tuo itseään kaiken aikaa esiin. Yleensä on aikaa ja kiinnostusta seurata palstaa kaiken aikaa.Kerää ympärilleen tuttujaan, samanmielisiä joitten kanssa toinen toistaan kehuu. Vain halutunlaiset viestit noteerataan, kilpailijoiksi koetut vaietaan muualle. Tosin ei sellaisiiin paikkoihin ole mitään hinkua jäädäkkään.

• kirjaimet
        palstoilla kirjoitti:

Mikään palsta ei toimi, jos siellä joku ottaa emännän roolin, puuttuu kaikkeen ja tuo itseään kaiken aikaa esiin. Yleensä on aikaa ja kiinnostusta seurata palstaa kaiken aikaa.Kerää ympärilleen tuttujaan, samanmielisiä joitten kanssa toinen toistaan kehuu. Vain halutunlaiset viestit noteerataan, kilpailijoiksi koetut vaietaan muualle. Tosin ei sellaisiiin paikkoihin ole mitään hinkua jäädäkkään.

sormistani. Kaikenlaiset järjestäjät kuuluvat ainakin minulla kansakoulun alaluokkamuistoihin. He pyyhkivät liitutaulun puhtaaksi seuraavaa tuntia varten, samoin jakoivat piirrustuspaperit piirrustustuntia varten. Uskon, että ollemme siinä iässä, ettemme tarvitse järkkäreitä, emmekä opettajia. Mutta, kukin taaplaa tyylillään, tai ei.

• yritän vastata

Jos luit, siinä nimenomaan ehdotin aivan eri nimeä, ja pyysin muilta ehdotuksia, nimiasiaan, jos kannatusta olisi ollut. Jo aiemmin totesin, jos ketjun luit, "antaa olla". Ajattelin lähinnä sitä, kun täällä on monia aloituksia, missä joku haluaa kertoa tekemisistään, ja ketju jää tyngäksi. Siihen olisi voinut poiketa kertomaan vaikka ne päivän kuulumiset, olkoon sitten ilmoista, lapsenlapsesta, siivoamiset, ja muut itselle tärkeät asiat,. Toki päivän uutisiakin, ajankohtaisaiheita olisi voinut laittaa. Niille löytyy omana ketjunaankin kyllä tarvetta. Totesin jo, unohdetaan koko homma. En olisi emännäksi alkanut, enkä toivonut sellaista, ollenkaan olevan. Voin kertoa olevani viidennen polven stadilainen, vaikka ei tarve olekaan kaupunkilaisuuttani korostaa, kuten ei yleensäkään paljasjalkaisilla. Tottunut tulemaan toimeen, ympäri suomea syntyneiden kanssa, onhan stadi määrätynlainen sulatusuuni. Tuttavapiiriini kuuluu joka ilmansuunnasta syntyjään olevia., enkä heitä erittele maalaisiksi, kaupunkilaisiksi, ihmisiä olemme kaikki. Voihan se olla niinkin, että on jo toinen jalka haudassa, sinähän et sitä tiedä? Isoäiti olen ollut 27v ja isoisoäiti kohta vuoden. Kaikkea hyvää sinulle, jos jäi epäselvää, niin vastaan kyllä.

• täällä onkin
        kirjaimet kirjoitti:

sormistani. Kaikenlaiset järjestäjät kuuluvat ainakin minulla kansakoulun alaluokkamuistoihin. He pyyhkivät liitutaulun puhtaaksi seuraavaa tuntia varten, samoin jakoivat piirrustuspaperit piirrustustuntia varten. Uskon, että ollemme siinä iässä, ettemme tarvitse järkkäreitä, emmekä opettajia. Mutta, kukin taaplaa tyylillään, tai ei.

usein myös erilaisia opettajia, ruuhkaksi asti.

• beessisloggi
        täällä onkin kirjoitti:

usein myös erilaisia opettajia, ruuhkaksi asti.

Voiko täällä olla ruuhkaa? Kuinka se ilmenee? Onko siitä näissä oloissa haittaa? Jos on, niin mitä asialle pitäisi tehdä?

• Saimander
        yritän vastata kirjoitti:

Jos luit, siinä nimenomaan ehdotin aivan eri nimeä, ja pyysin muilta ehdotuksia, nimiasiaan, jos kannatusta olisi ollut. Jo aiemmin totesin, jos ketjun luit, "antaa olla". Ajattelin lähinnä sitä, kun täällä on monia aloituksia, missä joku haluaa kertoa tekemisistään, ja ketju jää tyngäksi. Siihen olisi voinut poiketa kertomaan vaikka ne päivän kuulumiset, olkoon sitten ilmoista, lapsenlapsesta, siivoamiset, ja muut itselle tärkeät asiat,. Toki päivän uutisiakin, ajankohtaisaiheita olisi voinut laittaa. Niille löytyy omana ketjunaankin kyllä tarvetta. Totesin jo, unohdetaan koko homma. En olisi emännäksi alkanut, enkä toivonut sellaista, ollenkaan olevan. Voin kertoa olevani viidennen polven stadilainen, vaikka ei tarve olekaan kaupunkilaisuuttani korostaa, kuten ei yleensäkään paljasjalkaisilla. Tottunut tulemaan toimeen, ympäri suomea syntyneiden kanssa, onhan stadi määrätynlainen sulatusuuni. Tuttavapiiriini kuuluu joka ilmansuunnasta syntyjään olevia., enkä heitä erittele maalaisiksi, kaupunkilaisiksi, ihmisiä olemme kaikki. Voihan se olla niinkin, että on jo toinen jalka haudassa, sinähän et sitä tiedä? Isoäiti olen ollut 27v ja isoisoäiti kohta vuoden. Kaikkea hyvää sinulle, jos jäi epäselvää, niin vastaan kyllä.

olet. Itse en ole stadilainen, vaan böndebruukkarin skidi susirajan toiselta puolelta. Stadi tuli kuitenkin nuoruudessani tutuksi, kun siellä piti käydä fyrkkaa tienaamassa, että pääsi vielä muutamaksi vuodeksi skoleen. Ilo oli viestisi lukea, mutta eräs seikka jäi askarruttamaan. Itse haluaisin paremmin oppia tämän kauniin suomenkielen ennen kuin omia monttubileitäni juhlin ja siksi kysyn. Oma käsitykseni on, että ja-sanan jälkeen laitetaan pilkku vain poikkeustapauksissa, mutta saatan olla väärässä. Huomaa, etten sinua moiti, vaan vain kysyn.

• asiaa...
        Saimander kirjoitti:

olet. Itse en ole stadilainen, vaan böndebruukkarin skidi susirajan toiselta puolelta. Stadi tuli kuitenkin nuoruudessani tutuksi, kun siellä piti käydä fyrkkaa tienaamassa, että pääsi vielä muutamaksi vuodeksi skoleen. Ilo oli viestisi lukea, mutta eräs seikka jäi askarruttamaan. Itse haluaisin paremmin oppia tämän kauniin suomenkielen ennen kuin omia monttubileitäni juhlin ja siksi kysyn. Oma käsitykseni on, että ja-sanan jälkeen laitetaan pilkku vain poikkeustapauksissa, mutta saatan olla väärässä. Huomaa, etten sinua moiti, vaan vain kysyn.

Ei kai ja-sanan JÄLKEEN pilkkua juurikaan laiteta eikä sen eteenkään aina.

• "kirjoitustaidoton...
        Saimander kirjoitti:

Voihan olla, että kirjoitan väärin, haittaako se mitenkään? ;)) En todellakaan koe, enää osaavani kirjoittaa aivan oikein, kieliopillisesti, koulunkäynnistä jo aikaa, sen verran. X-puolisoni on myös suomenruotsalainen, ja kyllä eräitäkin kertoja jouduin silloin ajattelemaan, mihin kuuluu mikin välimerkki, hänen niitä kysyessään. Tämähän on kuitenkin vapaa-ajan viettoa, eikä tule tarkistettua kirjoittamaansa, joten virheitä varmasti löytyy, niin minulla, kuin monilla muillakin. ;)) Ehkä pitäisi olla huolellisempi, nyyh! Slangi jäi kadulle, jo lapsena. Vanhemmat korjasivat aina. Toki vapaa-ajalla puhekieltä, osin slangiakin mukana, käytän. Lapsien takia oli myös puhuttava, kohtuullisen oikein. Olivat ruotsinkielisessä koulussa. Joten rikkaan kielemme sanavaraston kartuttaminen, oli silloin harteillani. X kertoi, suomenkielensä huonontuneen kanssani ;D, oppi puhekieltä ;)) heh. Vitsinä hänelle aina "heitin": sinä aikana kun saat lauseen muotoilluksi, olen kertonut elämäntarinani. Se oli silloin alussa, eli hesassa pystyi hyvin elämään silloin ruotsinkielisenä, tarvitsematta juurikaan suomea puhua. Koulut, kaverit, intti, opiskelut. Tulkkina jouduin usein lehtikirjoitusten takia olemaan meille tuli HS. En koskaan ollut ymmärtänyt siinä olevan päivittäin, niin paljon outoja sanoja, mitä kysyttiin. Kun en opettaja ollut, piti oikein välillä miettiä, miten sanan selittää, mitä se tarkoittaa. Usko tai älä, hän ei lähes nelikymppisenä tiennyt mikä on nurtsi. Lapsemme muistuttavat aina siitä, olivat pieniä silloin, ja autossa tuo sana tuli lauseessa sanottua, heidän kuultensa ;D

• 1943
        yritän vastata kirjoitti:

Ei kai tavoitteena ole mahdollisimman pitkä ketju? Ei minua haittaa, vaikka aloitukseni ei herätä keskustelua. On asioita, jotka eivät monia kiinnosta. Joku aloittaa jostakin muusta aiheesta, voi tulla paljonkin eriaisia näkökulmia.

• joihin ei
        1943 kirjoitti:

Ei kai tavoitteena ole mahdollisimman pitkä ketju? Ei minua haittaa, vaikka aloitukseni ei herätä keskustelua. On asioita, jotka eivät monia kiinnosta. Joku aloittaa jostakin muusta aiheesta, voi tulla paljonkin eriaisia näkökulmia.

vastaa kukaan, tai vain yksi. No, ehkä se on sinusta keskustelua.

• täälläkin

Kahvipirtin kirjoittajat muodostaa oman piirinsä, minne ei niin vaan pääse mukaan. Kirjoitella sinne toki voi, kukaan ei vastaa oudoille. Nikittömät haukutaan heti pois ja emäntä sielläkin häärii, eli Skilla. Riitoja hän ei suvaitse, sapiskaa tulee ja viesti menee poistoon. Olihan täälläkin Pysytbaari ennen lepohuonetta, ihan kivaa sanailua, mutta piiri pieni silläkin pyöri ja riitoihin loppui sekin yritys. Hyvä yritys sinulta, mutta en usko, että toimii, valitan.

• ymmärtänyt asian

Ketjussa pariinkin kertaan tajunnut, kertonut, etten enää yritä, toivo mitään sellaista. Kiitos kuitenkin sinulle, kun kerroit. Minulle varmaankin jäi siitä lukukokemuksesta liian ruusunpunainen kuvitelma.

• Itsekkin siinä Pystybaarin piirissä pyörineenä sanon vaan, että ei tietääkseni se minkään riitoihin loppunut. Aika aikaansa kutakin, siihen kai vaan väsyttiin ja kirjoittajat loppuivat. Ja sata varmasti on niin, vaikka mikä terassi tänne aukaistaisiin, niin aina tulee esille se hemmetin sisäpiiri sun muut piirit! Kaikille kun ei ikinä vastata mielen mukaan joka viestiin, niin siinä se sitten jo onkin, nokittelu alkaa...

• aikana
        ymmärtänyt asian kirjoitti:

Ketjussa pariinkin kertaan tajunnut, kertonut, etten enää yritä, toivo mitään sellaista. Kiitos kuitenkin sinulle, kun kerroit. Minulle varmaankin jäi siitä lukukokemuksesta liian ruusunpunainen kuvitelma.

olen minäkin saanut ruusunpunavaikutteita ketjuista, halunnut moisia lisää. Kuitenkin, senkin olen oppinut, että kivat, pitkät ketjut syntyvät vaivatta, vaikka jonkun provoilijan alkutuotteesta, ihan sama. Ihmiset sattuvat vain olemaan iloisella, hauskalla, mukavalla päällä, kettuilematta kerrankin, josko ovat palstalomalla. Silloin syntyy iloa kaikille osallistujille, jopa lukijoille. Sitä ei synny pakosta, vaikka kuinka sitä haluttaisiin. Olisiko se ilon lapsi?

• marjapensas evk.
        Tellastiina kirjoitti:

Itsekkin siinä Pystybaarin piirissä pyörineenä sanon vaan, että ei tietääkseni se minkään riitoihin loppunut. Aika aikaansa kutakin, siihen kai vaan väsyttiin ja kirjoittajat loppuivat. Ja sata varmasti on niin, vaikka mikä terassi tänne aukaistaisiin, niin aina tulee esille se hemmetin sisäpiiri sun muut piirit! Kaikille kun ei ikinä vastata mielen mukaan joka viestiin, niin siinä se sitten jo onkin, nokittelu alkaa...

Mukavaa jutustelua, poikkeamisia ilman asian tynkää, käydä kertomaan kuulumiset aamuisin, tai koska kellekin sopi.

Vaan moni tiukkapipo ei ymmärtänyt asian leikkimielisyyttä, kun käytiin pystybaarissa, virtuaalisesti, joskus lauantai ehtoona klo 23. 00 tilaamassa virtuaali olut, ja kertomassa kuulumisia, teatteri,/kylä, tai elokuvailloista.

Mutta meitähän löytyy joka junaan, ja siihen junaan tarvitaan aina veturi.

• Hyvinhän tämä meidän uusi Kanttiinin turinaklubi on alkanut toimimaan. Miten on muuten päivänne kulunut kuin sivistyneesti keskustelemalla? Meillä täällä korvessa on ollut kaunis aurinkoinen kesäpäivä. Aamulla käväisin jakamassa soppaa euroväelle. Yritin taiteilla, mutta ei inspannut. Loppupäivän laiskottelin mökillä ja alustin puhelimitse asuntokauppoja. Keitin pottuja ja paistoin grillimakkaran. Esikoinen oli selvinnyt 13-tunnin lennosta hajoamatta ja liplottelee nyt varpaitaan Tyynen Valtameren aalloissa. Kuopus keskittyi bodybuildingkiin. Peter puuhasteli puutarhassaan. Tälläistä perukkaan tänään ; )

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      134
      3596
    2. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      75
      2336
    3. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      259
      2235
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      141
      1990
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      69
      1562
    6. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      101
      1460
    7. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      61
      1323
    8. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      93
      1317
    9. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      61
      1290
    10. Millaistakohan

Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      71