Istutin viime syksynä lähes 200 kukkasipulia entisten lisäksi. Ostin sipulit myöhään syksyllä, kun ne olivat jo alennuksessa. Suurin osa oli tulppaaneja.
.
Koska ostin, mitä vielä löysin ja sain, en tullut katsoneeksi, mitä lajikkeita tulppaanit olivat.
Nyt osa on jo kuollut, osa kukkii ja osa on vielä nupulla. Värikirjo on suorastaan upea ja mikä ihmeellisintä, tänään jäin tarkemmin katsomaan erästä vartta ja siinä oli kolme! nuppua vierekkäin ja samasta varresta vielä tulossa kaksi uutta vartta, molemmissa nuppu.
.
Jännityksellä odotan, millaisia kukkia niistä tulee. Meillä satelee tällä hetkellä hiljakseen, lämmintä kevätsadetta ja se, jos mikä, tekee kukkapenkeille ja nurmikolle eetvarttia.
.
Krookukset menivät viime vuonna melkein kaikki jäniksen ruuaksi, mutta eivät enää tänä vuonna, kun laitoin aikaisin keväällä kukkapenkin ympärille kepit, kieputin lankaa keppien ympärille koko kukkapenkin laajuudelta ja laitoin lankoihin muovisuikaleita pelotteeksi.
Tepsivät! Krookukset säästyivät, samoin kaikki muutkin pienemmät sipulikukat.
Puutarhasta puheenollen...
13
551
Vastaukset
- 1943
onnea, kun myyrä ei ole syönyt sipuleita. Mulle kävi kerran niin, että vain muutama kukka ilmestyi. Kun tutkin tilanteen, huomasin, että myyrä oli sievästi kaivanut keskikäytävän ja sipulin kohdalla tehnyt sivupolun. Voin vain kuvitella kukkaloistosi. Mulla keltaiset tulppaanit kukkivat nyt, punaiset ovat nupulla.
- OliviaKoo ek
Niistä tuholaisista on saanut olla rauhassa, ties mistä syystä. Suurimpia "rikollisia" ovat nämä city-jänikset, jotka eivät pelkää mitään eivätkä ketään. Pari viikkoa sitten katsoin ulos keittiön ikkunasta noin kahdeksan aikaan aamulla ja keskellä pihaa seisoskeli suurin koskaan näkemäni rusakko katselen kaikessa rauhassa ympärilleen.
Ei pelon häivää, niin kesyjä ne jo ovat. - 1943
OliviaKoo ek kirjoitti:
Niistä tuholaisista on saanut olla rauhassa, ties mistä syystä. Suurimpia "rikollisia" ovat nämä city-jänikset, jotka eivät pelkää mitään eivätkä ketään. Pari viikkoa sitten katsoin ulos keittiön ikkunasta noin kahdeksan aikaan aamulla ja keskellä pihaa seisoskeli suurin koskaan näkemäni rusakko katselen kaikessa rauhassa ympärilleen.
Ei pelon häivää, niin kesyjä ne jo ovat.toistaiseksi rivitalon puutarhan pensasmustikat ovat saaneet olla rauhassa, vaikka en ole niitä suojannut. Ajattelin, ettei täällä ole jäniksiä eikä rusakoita. Kun ajoin pihalle, suuri rusakko hyppeli tien yli aivan talon lähellä.
- rusakot
OliviaKoo ek kirjoitti:
Ei pelon häivää, niin kesyjä ne jo ovat.juhlivat. Samalla kaikki muutkin eläimet. Tervapääskyt on vielä tulematta.
Äsken kahvia juodessa rusakko naposteli ruohoa ikkunan alla. pari koristeomenapuuta meni viime talvena. Nyt on runkosuojat ympäri vuoden.
Kolmen kesän urakka on valmis. Taitetun punaiset tulppaanit kukkivat. Daaliat on ämpärissä alkua kasvamassa. Orvokkeja on myös kolmessa paikassa.
Ihanaa on seurata luonnon heräämistä.
- Laivat
Oletpa ollut ahkera syksyllä, nyt saat sitten nauttia. Minä ostin myös myöhään syksyllä halvalla narsissin sipuleita, en kyllä noin valtavaa määrää. Laitoin ne maahan varmaan vasta marraskuun puolella, kun maa oli vielä sula. Hienosti kukkivat nyt. Krookuksiakin laitoin, mutta yhtään ei ole noussut. Olisivatko myyrät tai jänikset olleet asialla. Mökkitontilla on kyllä myyriä paljonkin, mutta jostakin syystä viime talvena eivät ole tehneet kauheasti tuhojaan. Olin kyllä suojannutkin puut hyvin. Kirsikka- ja luumupuut kyllä oli nakerrettu, kun en ollut laittanut runkosuojia. Kun niiden ei pitäisi kelvata jyrsijöille... Ensi syksynä olen viisaampi. Tosin em. ovat jalojuurisia, ja uusia versoja pukkaa maan rajasta.
- Ramoona*
Olisivatko ne kasvitieteellisiä tulppaaneja, jotka ovat alkuperäislajeja tai vain vähän jalostettuja. Minä suosin niitä, sillä ne kukkivat vuodesta toiseen ja leviävät kasvupaikoillaan. Kukat ovat pienehköt, terälehdet teräväkärkiset, moni kasvaa juuri noin, että samassa varressa on monta kukkaa.
Jos jaksaa nostaa jalostettujen tulppaanien sipulit ylös syksyllä, ne kukkivat komeina taas seuraavana kesänä, eivätkä joudu myyrien saaliiksi. Istutan puiden ja pensaiden alle valkosipulia ja narsisseja, niiden hajun pitäisi karkottaa myyriä.
Koiran takia meillä on tontti aidattu kunnolla, eivät jänikset tule juhlimaan, vaikka niitä lähimastossa loikkii.
Lämmin kesäsade hellii täälläkin, kirsikkapuut ovat aukaisseet jo osan kukkiaan. Kunpa tämä alkukesän kukkaloisto kestäisi pitempään ! Nyt piknikille vaikka kukkivan tuomen alle, kun on pitkä viikonloppukin. Heleää helatorstaita!- OliviaKoo ek
En ole koskaan nostanut mitään kukkasipuleita ylös. Missä ja miten säilytät niitä talven yli ja mihin aikaan keväällä istutat ne, että ehtivät kukkia?
Kun nostat sipulit ylös, jaatko samalla ne, joissa on "poikasia"? Sillä tavoin minä olen jakanut ja istuttanut mm. pienet, ruukussa olevat pääsiäisnarsissit.
.
Minä istutin viime syksynä monta ruukullista näitä pieniä narsissin sipuleita, ruukut kun olivat kukkamyymälässä ihan älyttömän halpoja. Annoin ensin kukkia loppuun sisällä, kesäksi vein ulkovarastoon ja syksyllä istutin. Kaikki taisivat nousta ja kukkia tänä keväänä. - *Ramoona
OliviaKoo ek kirjoitti:
En ole koskaan nostanut mitään kukkasipuleita ylös. Missä ja miten säilytät niitä talven yli ja mihin aikaan keväällä istutat ne, että ehtivät kukkia?
Kun nostat sipulit ylös, jaatko samalla ne, joissa on "poikasia"? Sillä tavoin minä olen jakanut ja istuttanut mm. pienet, ruukussa olevat pääsiäisnarsissit.
.
Minä istutin viime syksynä monta ruukullista näitä pieniä narsissin sipuleita, ruukut kun olivat kukkamyymälässä ihan älyttömän halpoja. Annoin ensin kukkia loppuun sisällä, kesäksi vein ulkovarastoon ja syksyllä istutin. Kaikki taisivat nousta ja kukkia tänä keväänä.Ei ohjeeni syksyllä nostamisesta tulppaaneihin taida soveltua, koska sipulit pitänee istuttaa syksyllä, vaikka myöhäänkin, että ehtisivät kukkia seuraavana kesänä. Olen joskus niitä ottanut talvisäilöön daalianjuurakoiden kanssa maakellariin, mutta en jaksa muistaa, kukkivatko ne keväällä istutettuina. Myyrätuhoja ajatellen talveksi säilöönotto voisi olla hyvä.
Kukkimisen jälkeen nostamista tulppaanien sipuleille jotkut puutarhaoppaat suosittavat, samalla ne voi jakaa, jotta kukkisivat paremmin. Näin olen joskus tehnyt ja istuttanut uudelleen ne poikaset väljempiin oloihin. Sen olen myös kuullut, että varret pitäisi antaa kuihtua, että keräisivät sipuleihin voimaa, mutta usein niihin kuiviin varsiin hermostuu ja tulee leikatuksi pois, elleivät peity muuhun kasvillisuuteen.
Uusia sipuleita tulee joka syksy hankittua, enkä pysy laskuissa, mitä alkuperää kukat ovat. Sattumankauppaa saattaa olla uudelleenkukinta.
Sinun tapaasi säästän ja istutan pääsiäisen ajan narsissit , samoin ruukkukukkina myydyt kevätesikot.
Onneksi en ole nyt puutarhapalstalla, olen pelkkä kokeileva ja useinkin epäonnistuva harrastelija . Mutta kiva harrastus tämä on, saa liikuntaa ja onnistumisen elämyksiäkin. - sk49
*Ramoona kirjoitti:
Ei ohjeeni syksyllä nostamisesta tulppaaneihin taida soveltua, koska sipulit pitänee istuttaa syksyllä, vaikka myöhäänkin, että ehtisivät kukkia seuraavana kesänä. Olen joskus niitä ottanut talvisäilöön daalianjuurakoiden kanssa maakellariin, mutta en jaksa muistaa, kukkivatko ne keväällä istutettuina. Myyrätuhoja ajatellen talveksi säilöönotto voisi olla hyvä.
Kukkimisen jälkeen nostamista tulppaanien sipuleille jotkut puutarhaoppaat suosittavat, samalla ne voi jakaa, jotta kukkisivat paremmin. Näin olen joskus tehnyt ja istuttanut uudelleen ne poikaset väljempiin oloihin. Sen olen myös kuullut, että varret pitäisi antaa kuihtua, että keräisivät sipuleihin voimaa, mutta usein niihin kuiviin varsiin hermostuu ja tulee leikatuksi pois, elleivät peity muuhun kasvillisuuteen.
Uusia sipuleita tulee joka syksy hankittua, enkä pysy laskuissa, mitä alkuperää kukat ovat. Sattumankauppaa saattaa olla uudelleenkukinta.
Sinun tapaasi säästän ja istutan pääsiäisen ajan narsissit , samoin ruukkukukkina myydyt kevätesikot.
Onneksi en ole nyt puutarhapalstalla, olen pelkkä kokeileva ja useinkin epäonnistuva harrastelija . Mutta kiva harrastus tämä on, saa liikuntaa ja onnistumisen elämyksiäkin.Sipulit nostetaan kun kukinta on ohi ja varret kuihtuneet itsestään, niitä ei saa leikata. Istutus samoin kun uudetkin sipulit.
OliviaKoo ek kirjoitti:
.
Minä istutin viime syksynä monta ruukullista näitä pieniä narsissin sipuleita, ruukut kun olivat kukkamyymälässä ihan älyttömän halpoja. Annoin ensin kukkia loppuun sisällä, kesäksi vein ulkovarastoon ja syksyllä istutin. Kaikki taisivat nousta ja kukkia tänä keväänä.Koska sinä ne pääsiäisnarsissit maahan istutat?
Mullakin on vielä parvekelaatikoissa (vaikkei parveketta olekkaan) niitä pieniä narsisseja nuokkumassa.
Ja sitten toinen asia. Etkö sinäkään saa tuota riviväliä tulemaan ilman noita helkutin pisteitä? ;)
Kyllä mulla toimii se kuten ennenkin - onneksi!- Olivia; ei pääse kirj.
Tellastiina kirjoitti:
Koska sinä ne pääsiäisnarsissit maahan istutat?
Mullakin on vielä parvekelaatikoissa (vaikkei parveketta olekkaan) niitä pieniä narsisseja nuokkumassa.
Ja sitten toinen asia. Etkö sinäkään saa tuota riviväliä tulemaan ilman noita helkutin pisteitä? ;)
Kyllä mulla toimii se kuten ennenkin - onneksi!Minä istutan narsissit syksyllä niin myöhään kuin mahdollista. Kuten muutkin sipulikukat. En tiedä, voiko niitä jo keväällä istuttaa, en ole kokeillut. (Nyt kokeilen ilman "noita helkutin pisteitä", tuleeko kappalejako, aiemmin ei tullut.)
Kun narsissien varret ovat aivan ruskeita, irrotan ne ruukusta, putsaan mullat pois, irrottelen "poikaset", jos niitä on ja laitan sipulit muovikassiin, johon pistelen muutaman ilmareiän. Kassi varastoon ja sipulit syksyllä maahan.
On toiminut ainakin tähän saakka.
Kummasti ne pienet sipulit jaksavat vielä kukkia uudelleen ja uudelleen. Keväällä heittelen kukkapenkit täyteen kanankakkaa, uutta multaa päälle ja toivon sadetta.
Jos ei sada, kastelen, sillä sipulikukat vaativat kukkiakseen kunnolla vettä jo kohta maan sulamisen jälkeen.
Huomautan kylläkin, että olen vain itseoppinut puutarhuri, oppia olen saanut vain erehdysten kautta. - Olivia vielä
Olivia; ei pääse kirj. kirjoitti:
Minä istutan narsissit syksyllä niin myöhään kuin mahdollista. Kuten muutkin sipulikukat. En tiedä, voiko niitä jo keväällä istuttaa, en ole kokeillut. (Nyt kokeilen ilman "noita helkutin pisteitä", tuleeko kappalejako, aiemmin ei tullut.)
Kun narsissien varret ovat aivan ruskeita, irrotan ne ruukusta, putsaan mullat pois, irrottelen "poikaset", jos niitä on ja laitan sipulit muovikassiin, johon pistelen muutaman ilmareiän. Kassi varastoon ja sipulit syksyllä maahan.
On toiminut ainakin tähän saakka.
Kummasti ne pienet sipulit jaksavat vielä kukkia uudelleen ja uudelleen. Keväällä heittelen kukkapenkit täyteen kanankakkaa, uutta multaa päälle ja toivon sadetta.
Jos ei sada, kastelen, sillä sipulikukat vaativat kukkiakseen kunnolla vettä jo kohta maan sulamisen jälkeen.
Huomautan kylläkin, että olen vain itseoppinut puutarhuri, oppia olen saanut vain erehdysten kautta.Yhtä pötköä, kun ei laita niitä pisteitä saadakseen "ilmaa" kappaleiden väliin. Niin se vain näkyy olevan.
Olivia vielä kirjoitti:
Yhtä pötköä, kun ei laita niitä pisteitä saadakseen "ilmaa" kappaleiden väliin. Niin se vain näkyy olevan.
noista riviväleistä meinaan...
Aikani vänkäsin siitä Meirikin kanssa ja sehän on niin,
että niillä vasemman puolisilla rappusilla ei jää ne rivivälit vanhaan malliin, mutta kahdella oikean puoleisella jää.
Minä kun katson viestit niin, että ne on kaikki näkyvissä, ei tarvii klikkailla.
No ei näillä tiedoilla vielä paljon tarvii henskeleitä paukutella.
Täytyy kokeilla, jos saan ne sipulit säilymään kesän yli ja jos vielä sitten syksyllä muistaisi missä ne ovat!
Kerran keväällä sain jo sellaisia lehdellä olevia narsissin penikoita ja kyllä ne kasvamaan seuraavana keväänä lähti, istutin ne nimittäin silloin heti.
Sadetta kaivataan, ohi meni pilvet tänäänkin!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata1053058Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2141877- 1361829
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois561780Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641342- 951177
Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻831137- 581122
- 591107
- 67962