RC-lennokki

aloittelija 10

Elikkäs olen innostunut rc-lennokeista ja haluaisin ostaa oman. Se olisi minun ensimmäiseni, eikä minulla ole vielä kokemusta niistä. Mikä olisi hyvä aloittelijan kone?

olen katsellut sellaista kuin: cessna h05 Miniplane rtf 3-kanavainen. Tietääkö joku millainen kone tuo on?

28

4667

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeijjj

      Ookkei, no vähän lasten lelulta näyttää, Pidemmällä tähtäimellä(ja jos on rahaa) kannattaa hankkia kunnon pelit, mm. kone liikkeestä/rakentaa itse, radiot(ohjain,vastaanotin, niissä on tolkuton kantama ja ne voi laittaa koneeseen kuin koneeseen).
      Käys kattomas atalaRC:n sivuilta mitä löytyy. En suosittel ihan heti polttista, ne on Pro lennättäjille ;)

      • ......

        Ookkei, no vähän lasten lelulta näyttää, Pidemmällä tähtäimellä(ja jos on rahaa) kannattaa hankkia kunnon pelit, mm. kone liikkeestä/rakentaa itse, radiot(ohjain,vastaanotin, niissä on tolkuton kantama ja ne voi laittaa koneeseen kuin koneeseen).
        Käys kattomas atalaRC:n sivuilta mitä löytyy. En suosittel ihan heti polttista, ne on Pro lennättäjille ;)


        -No en nyt sanois että polttikset on pro lennättjille ?=)?... Itellä oli ekana koneena skystar polttis ja mitään ongelmia, mut polttis on vaativampi ku sähkö...


    • jejjj

      3-kanavainen tarkottaa että koneessa/ohjaimessa(joskus noi pakettikoneiden tiedot on vähän epäselviä) on 3 eri ohjausta, esim ykköskanava=moottorin säätö(pois,päälle,tms), kakkoskanava=perä ylös/alas, kolmoskanava=perä vasemmalle/oikealle.
      Et sillee.
      Itsellä on 4kanavainen ja se yks on tyhjän panttina. Siihjen vois laittaa vaikka jonkun ohjuksen pudottimen ;)

      • ideoita

        Millaisia pommeja saisi laitettua noihin lennokkeihin? Pitäisi siis olla iha kunnon pommeja eikä mitään ilotulitteita.


    • RC-Aloittelija

      Hiiiliharjattomalla moottorilla ja litiumakulla varustettu liidokki. Näin siksi, että liidokin lentonopeus on pieni ja se käyttäytyy rauhallisesti. Sillä kannattaa treenata ennen kuin siirtää laitteet esim. Cessnaan.

      • minä....

        Kiitos kaikille jotka vastasivat tähän kysymykseen. Vastauksista oli apua.


      • R\C heppu
        minä.... kirjoitti:

        Kiitos kaikille jotka vastasivat tähän kysymykseen. Vastauksista oli apua.

        Tuo Cesna Ho5 on sama kuin Kyoshon Minium joka mulla on mut eri valmistaja

        Itellä tuli tuo 3-kanavainen kone nopeesti tylsäksi

        Kyllä pitää 4-kanavaa olla että saa koneen kalistettu sivuttain

        Motor elevator rudder ailerons is 4-chanel

        1 kanava moottori \ nopeus

        2 kanavaa moottori korkeus peräsin

        3 kanavaa moottori korkeus peräsin sivu peräsin

        4 kanavaa moottori korkeus peräsin sivu peräsin siivekkeet

        sitten extra herkkuja kuten liikkuvat laskutelineet tai lentovalot

        5 kanavaa moottori korkeus peräsin sivu peräsin siivekkeet laskutelineet

        6 kanavaa moottori korkeus peräsin sivu peräsin siivekkeet laskutelineet lentovalot

        14 kanavaa on nyt 2009 max määrä jota saa mut sähkö lennokeissa ja koptereissa tuo 6-kanavaa on yleisin


      • R\C heppu kirjoitti:

        Tuo Cesna Ho5 on sama kuin Kyoshon Minium joka mulla on mut eri valmistaja

        Itellä tuli tuo 3-kanavainen kone nopeesti tylsäksi

        Kyllä pitää 4-kanavaa olla että saa koneen kalistettu sivuttain

        Motor elevator rudder ailerons is 4-chanel

        1 kanava moottori \ nopeus

        2 kanavaa moottori korkeus peräsin

        3 kanavaa moottori korkeus peräsin sivu peräsin

        4 kanavaa moottori korkeus peräsin sivu peräsin siivekkeet

        sitten extra herkkuja kuten liikkuvat laskutelineet tai lentovalot

        5 kanavaa moottori korkeus peräsin sivu peräsin siivekkeet laskutelineet

        6 kanavaa moottori korkeus peräsin sivu peräsin siivekkeet laskutelineet lentovalot

        14 kanavaa on nyt 2009 max määrä jota saa mut sähkö lennokeissa ja koptereissa tuo 6-kanavaa on yleisin

        Tästä puuttuu JARRU!

        http://www.kyosho.fi/images/modeller/01.11891_05_A.jpg

        kuten kuvasta näet, siivekkeiden alla on jarrut, joita käytetään laskeutumisessa, joten ei niitä kanavia koskaan liikaa ole


    • petri398

      Nub eka kone oli aero jex. Se on tehty muovista joka oikeesti kestää. Kannatta kattoo. Sen hinta on vain 60 euroa.

    • hemianhi

      Jos oot todellaki kiinnostunu lennokeist ni aluks melkee suosittelisin jonkun näköst lennokkisimulaattorii ja vähä ekaks treenailee.Ellei sit oo tuttavapiiris tyyppi joka o harrastaja,tai sit paikallisee lennokkikerhoo yhteys.Kaikkein huonoin vaihtoehto on et ostaa jonku peruspolttis/sähkölennokin ja alkaa kylmiltää lennättelee se o yleens semmone 2-3sekunnin hurmio.Ite alotin nii et lennokkisimulaattoril real flight tai vastaava ja sit perus ylätaso traineril alkuu,kato Atala RC "Arising Star"tosi hyvä alottelijal rauhalline ja vakaa.Tai sit jos sähköl haluu ajel ni niitäki löytyy atalast tai hobby peoplest,tai sabe oy,hobbylinna onhan näitä.Ja melkee radioiks suosittelisin perus 4-kanavaist,tai sit voi ostaa ns.computer radion mis o ominaisuuksii enemmän.Mut melkee jos alottelija o ni ihan perus 4-kanavaisel pärjää,eli siit vaa alkuu rohkeest.Ja varotuksen sana,tähän sit jää koukkuu itel menny jo 10 vuat harrastelles.Hieno harrastus.

      • jooo hyvä on

        musta toi cesnna oli iha hyvä jota attelit iteelläni oli oli minium se oli iha paska nii toi vois olla hyvä näytti ainaki kestävämmältä hintakaa ei ollu paha ja oli toi 6 kertaa painavampi kun kyosho =D


    • Lentäjä...

      Park Fun Scout. Oikean lennokin tuntua. Lipo-akku ja harjaton moottori takaa, että teho ei lopu kesken. Oman kokeiluni perusteella nousee pystysuoraan. :D Kiskaisin koneen taivaalle ja tokaisin omistajalle, että "tämä on helppo lentää". Löin ohjaimen ensikertalaisen kouraan ja kyllähän se taivaalla pysyi. Tosin laskuissa oli treenaamisen varaa, mutta on KESTÄVÄ kone.

      Multiplexin Easy Gliderissä on sitten jo ison koneen tuntua ja se on todella mahtavan näköinen ilmestys laskuliu'ussa.

    • Hobbyer

      Vai semmosta katot,mieki oon sitä jo pitkän aikaa kattonu, se on hieno kone ja sitä sanotaan sisä lennokiksi
      voi sillä ulkonaki lennättää jos haluaa pelata varman päälle.
      osta boys toys netti kaupasta niin saat halvemmalla.
      se on kyllä hyvä rtf paketti ja vielä yks lisä propelliki mukana.
      kannatan ostaa ekana lennokkina just se eikä mikään muu.
      ajattelin itekki ostaa.
      hieno on kyllä ja tosi kestävä.

      • Parkfun Scout..

        Kuinka monelle on tarvittaessa käytettävissä liikuntasali tms. iso halli lennätystä varten. Kun ostaa oikean lennokin, kestää se hieman tuultakin ja voi lennättää ulkona.

        Parkfun Scout on harrastajien tuntema erittäin halpa aloituskone, joka on "oikea" 4-kanavainen ja tehokkaalla moottorilla. Lue lennokit.net.


    • 23400

      jaaha

    • Liidokki härpäkkä

      Rc lennokkiharrastusta aloittavalle varmaan ihan hyvä vinkki olisi, jos paikkakunnallasi tai lähettyvillä on joku rc lennokki kerho, johon kannattaa ottaa yhteyttä, antavat myös hyviä neuvoja.
      Rc lennokkikentälle kannattaa myös mennä käymään, kun yleensä siellä on lennokki toimintaa kesäisin ja usein lennokkikerhoilla on rc-lennokki, jota on mahdollisuus päästä lennättämään kokeneen rc pilotin avustama.
      Jos lennokki uhkaa karata, niin opettaja ottaa lennokin hallintaan.
      Käytössä on siis kaksi radiota, jotka on yhdistetty toisiinsa opetuskaapelin avulla.
      Kannattaa hankkia lennokkisimulaattori, jolla voi harjoitella turvallisesti, ilman, että lennokki rikkoontuu.

      Itse opettelin lennättämään yksikseni ylätasoisella depron sähkölennokilla.
      10-30 kertaa sai yrittää, että lennokki alkoi pysymään ilmassa.
      Depron lennokki on kuitenkin helppo korjata liimaamalla ja ensimmäinen lennokki oli liimattu useaan kertaan, kunnes se lopulta tuli lennätettyä loppuun.

      Ensimmäiseksi rc lennokiksi suosittelen sähkölennokkia, johon tulee harjaton moottori ja Lipo akku.
      Sähköliidokki on hyvä valinta tai sitten depronista valmistettu ylätasoinen lennokki.
      Polttomoottorilennokkiin kannattaa siirtyä vasta, kun lennätys on hallinnassa.
      Sähkölennokin kanssa ei ole moottorin käynnistys ongelmia, eikä säätöongelmia, vaan sähkömoottori toimii varmasti.

      Rc lennokit on hieno ja mukava harrastus eli onnea uuden harrastuksen parissa ja onnistuneita lentoja.

    • Konkari3

      Polttomoottoriin ei kannata siirtyä koskaan. Sähkömoottorit ovat olleet jo vuosia parempia.Varsinkaan arvokkaampaan ja huonommilla liito-ominaisuuksilla varustettuun koneeseen en suostuisi laittamaan polttomoottoria.

    • En kuitenka jaksa uskoa, että kyse olis tästä. Kuka esim. kehtaa oikeesti laittaa sähkömoottorin johonkin 1/6th scale warbirds lennokkiin, kun oikeassa oli v12 polttomoottori. Eihän siin olis mitään fiilist lentää sellassel. Esim. huomasin, että laittaavat 4-tahtisia moottoreita niihin, koska on lähempänä esikuvaansa, kun 2-tahtinen kuulostaa ehkä vähän epäkurantilta esittämään esikuvaansa.

      Toisaalta, polttoainetta voi ottaa paljonkin matkaansa lentomestoille ja lentää vaikka koko päivän, kun taas akun joutuu aina välis lataamaan ja se kestää. Eli on paljon muitakin eroja kuin vain suorituskyky.

    • 20

      No tuosta äänestähän voi olla montaa mieltä. Jos oikein haluaa, niin pistää "äänigeneraattorin" lennokkiin ja saa ihan aidot äänet. Akun lataamiseen menee noin 13-15 minuuttia ja kun yhdellä akulla lentää 5-10 minuuttia riittää kaksi akkua ihan hyvin. Eihän sitä kentällä yleensä pääse lennättämään edes kahta kertaa peräkkäin, kun pitää antaa vuoro välillä toisillekkin.

    • Nyblääjä

      Äänimaailma on todella mistä voidaan olla montaa mieltä. Tähän on elokuvat totuttaneet joissa lentokoneen syöksyä tehostetaan jerikonpasuunoilla ja tämä riippumatta onko kyseessä mikä konetyyppi tahansa.
      Sähkömoottori on myös äänekäs jos käytössä on pienipotkuri ja lujasti kierroksia. Polttomoottorista sopivalla kokonaisuudella saa "melkein äänettömän" ettei voi olla aivan varma, käykö edes moottori.
      Sähkömoottorit ovat kehittyneet ja hintakin on kuluttaja ystävällinen joten se soveltuu oikein hyvin aloittelialle ja kokeneellekin. Polttomoottorin kanssa on yksi haaste enemmän eikä osa lennättäjistä koskaan oppikaan polttomoottorin käyttöä. Polttomoottori on kumminkin mekaaninenlaite ja sen toiminnan ymmärtäminen on "mullekaikkikjaheti" käyttäjille täysin ylivoimaista.

    • 18

      No minä olen kyllä purkanut ja koonnut mopon 1-pyttyisestä V8-moottoriin asti kaikenlaisia koneita. Silti lennätän ja aionkin lennättää vain sähkiksiä. Syynä on sen helppous ja siisteys verrattuna polttiksiin. Onneksi on erilaisia vaihtoehtoja niin jokainen löytää sen oman versionsa.

    • fghjgdxdred

      oisko tallanen Formosa EPS350C ihan ookoo alottelija lennokki ku en oo niistäkää ihan perillä viellä

    • 21

      Ota ihan suosiolla joku ylätasoinen kone ekaksi koneeksi. Mulla oli tuo formosa vasta kolmas kone slow stickin ja beaverin jälkeen. Vertical Hobby myy hyviä cessna ym koneita ekaksi koneeksi. Ovat valmiita paketteja niin pääsee heti lennättämään.

    • rc:tä harkitseva

      tossa aikassemmi kehuttii tota park fun scout lennokkii nii mietin vaa et voisko joku kertoo kaupan, ja tulis ekaks lennokiks.

    • Lentäjänpoika112
      • 12+7

        Millainen ohjain tuon mini-cessnan mukana tuli? Montako kanavaa?


    • Lentäjänpoika111

      4-kanavainen ohjain tuli mutta itse lennokki on kolme kanavainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1339
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      808
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      657
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe