mondeo 1,8 vm 98 ei käynnisty

jonne

minun farkku mondeo on alkanut nykimään pienillä kiekoilla kaupunki ajossa.
nyt uusi aluevaltaus tuli ku ei enää käynnisty.
pari kertaa tehny sen, että ajan esim auton katoksesta oven eteen ja sammutan. hetken kuluttua lähden liikkeelle nii auto ei enään lähde käyntiin. starttaa kyllä mut ei käynnisty. kahdeksan tuntia valohoitoa siinä pihalla niin auto käynnistyy ku enkeli... tuota tehny parikertaa.
nyt se sammui ku kävi tyhjäkäynnillä ja nyt ei valohoitokaan auttanu yhtään.

onkohan kellään minkäänlaista neuvoa antaa mistä lähtisin vikaa/vikoja etsimään??? vai onko se koko pirssi yhtä suurta vikaa...

21

7668

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vvbb

      Kokeile auttaako kun otat ilmamäärämittarin piuhan irti. Pistoke joka on ilmanputsarikotelon vieressä paksussa putkessa. Koska on sytytystulpat vaihdettu, puolassa voi olla hämminkiä.

      • jonne

        otanko kokonaan piuhat pois vai käytänkö vaan pois.

        nyt itse asiassa aloin paikantamaan että olisiko se mahdollisesti bensansiirtopumppu. silloinku ei käynnisty nii ei kuulu hurinaa tankista. ku käynnistyy kuuluu. vai onko siihen pumppuun olemassa minkälainen rele.

        onko siitä kokemuksia ku liikkeessä sanoo että pitäis ostaa johdot samalla ku vaihtaa tulpat.,


      • vvbb
        jonne kirjoitti:

        otanko kokonaan piuhat pois vai käytänkö vaan pois.

        nyt itse asiassa aloin paikantamaan että olisiko se mahdollisesti bensansiirtopumppu. silloinku ei käynnisty nii ei kuulu hurinaa tankista. ku käynnistyy kuuluu. vai onko siihen pumppuun olemassa minkälainen rele.

        onko siitä kokemuksia ku liikkeessä sanoo että pitäis ostaa johdot samalla ku vaihtaa tulpat.,

        Piuha kokonaan irti. Hurina pitäisi kuulua vähän aikaa kun kääntää virrat päälle. B-pumpulle on rele, etsi se ja kopauta pari kertaa. En muista onko takapenkin alla b-pumpun liitin johon pääsee käsiksi, voi olla hapettumaa tai kosketushäikkä muuten vaa. Tulppienvaihtoväli on niin pitkä että johdot on suositeltavaa vaihtaa samalla. Jossain vaiheessa se on kuitenkin edessä


      • jonne
        vvbb kirjoitti:

        Piuha kokonaan irti. Hurina pitäisi kuulua vähän aikaa kun kääntää virrat päälle. B-pumpulle on rele, etsi se ja kopauta pari kertaa. En muista onko takapenkin alla b-pumpun liitin johon pääsee käsiksi, voi olla hapettumaa tai kosketushäikkä muuten vaa. Tulppienvaihtoväli on niin pitkä että johdot on suositeltavaa vaihtaa samalla. Jossain vaiheessa se on kuitenkin edessä

        kiitos kovasti vinkistä. alan kokeileen jahka työt antaa periksi.


      • jonne
        vvbb kirjoitti:

        Piuha kokonaan irti. Hurina pitäisi kuulua vähän aikaa kun kääntää virrat päälle. B-pumpulle on rele, etsi se ja kopauta pari kertaa. En muista onko takapenkin alla b-pumpun liitin johon pääsee käsiksi, voi olla hapettumaa tai kosketushäikkä muuten vaa. Tulppienvaihtoväli on niin pitkä että johdot on suositeltavaa vaihtaa samalla. Jossain vaiheessa se on kuitenkin edessä

        lähti käyntiin taas aamulla. ku annoin olla tyhjäkäynnillä nii kiekat tippuili 500 kierrosta. eli ei tasasta käyntiä ollenkaan. sammutin rassin nii yllätys yllätys ei lähteny enää käyntiin..
        välillä kuuluu pumpulta ääni välillä ei. startatessa ei minun korvaan asti kuulunu mitään surinaa vaikka takapenkki oli irti. käytin pumpun piuhan irti ja putsasin, ei merkitystä.
        käytin myös sen ilmapiuhan irti, en huomannu siinäkään mitään vaikutusta. käynti oli epätasainen siltikin.
        tuleeko nyt pumpun vaihto eteen vai onko vielä jotain jippoja takataskussa.?


      • Mondeo -98 2.0
        vvbb kirjoitti:

        Piuha kokonaan irti. Hurina pitäisi kuulua vähän aikaa kun kääntää virrat päälle. B-pumpulle on rele, etsi se ja kopauta pari kertaa. En muista onko takapenkin alla b-pumpun liitin johon pääsee käsiksi, voi olla hapettumaa tai kosketushäikkä muuten vaa. Tulppienvaihtoväli on niin pitkä että johdot on suositeltavaa vaihtaa samalla. Jossain vaiheessa se on kuitenkin edessä

        Johtoja ei kuulemma tarvitse vaihtaa tulppien vaihdon yhteydessä, sanoivat Fordin mekaanikot. Vaihdetaan vain silloin, jos johdoissa on jotain vikaa. Itse vaihdoin johdot 180 tkm huollon yhteydessä, kun luulin sen olevan tarpeellista. Mekaanikot sanoivat muuta ja pistin vanhat johdot takaisin. Hyvin ovat toimineet, vaikka autolla ajettu jo yli 220 tkm. Uudet ovat kyllä varalla takakontissa, jos vaikka yllättäen tulisi vaihdon tarvetta.

        Mikään ei kuitenkaan estä tai kiellä vaihtamasta johtoja tulppien uusimisen yhteydessä. Johdotkin kuluvat suurten sähkövirtojen takia ja onhan se ehkä uusien johtojen kanssa varmempi ajella.


      • jos Puolassa
        Mondeo -98 2.0 kirjoitti:

        Johtoja ei kuulemma tarvitse vaihtaa tulppien vaihdon yhteydessä, sanoivat Fordin mekaanikot. Vaihdetaan vain silloin, jos johdoissa on jotain vikaa. Itse vaihdoin johdot 180 tkm huollon yhteydessä, kun luulin sen olevan tarpeellista. Mekaanikot sanoivat muuta ja pistin vanhat johdot takaisin. Hyvin ovat toimineet, vaikka autolla ajettu jo yli 220 tkm. Uudet ovat kyllä varalla takakontissa, jos vaikka yllättäen tulisi vaihdon tarvetta.

        Mikään ei kuitenkaan estä tai kiellä vaihtamasta johtoja tulppien uusimisen yhteydessä. Johdotkin kuluvat suurten sähkövirtojen takia ja onhan se ehkä uusien johtojen kanssa varmempi ajella.

        on vikaa, niin johto on vaihdettava!


    • mulla oli

      mondeo 97 ja sama vaiva. jos siirsin kylmäna autoa muutaman metrin ja sitten taas hetken kuluttua yritin käynnistää, niin eipä käynnistynyt. kun kyselin huollosta tohon asiaan, niin sanoivat, että kylmällä autolla ei saa ajaa lyhyttä matkaa ja jos sitten sammuttaa auton ja yrittää uudestaan käyntiin. auto ei käynnisty, koska saa liikaa bensaa. auton pitää ajaa aina kuumaksi, ennekuin sammuttaa. kun aloin noudatta neuvoa, ei mitään ongelmia.
      siis kun siirrät autoa pihallasi, anna käydä hieman aikaa, että kone kuumenee oikein kunnolla tai aja pieni lenkki..
      ei siinä siis mitään vikaa ole..

      • -97

        Siis mulla on käynyt niin että kun olen lähtenyt aamulla töihin pihasta, ja sitten muutaman mutkan jälkeen olen pysähtynyt liikennevaloihin. Kun valo vaihtu, niin sitten unen pöpperössä olen saanut sen sammumaan liikkeellelähtiessä, kun kaasua pitää tällä painaa aika paljon liikkeelle lähdettäessä. Sen jälkeen siihen jäät ja takan monta kymmentä tööttäilevää autoa. Sitten kun siinä sahaat niin bensanhaju alkaa tulla jo sisälle asti. Sitten kuin odottaa jonkin aikaa niin sitten se vaan lähtee. Tuntuu et siinä saattaa jo kastua tulpatkin.


      • apu ohjekirjastakin
        -97 kirjoitti:

        Siis mulla on käynyt niin että kun olen lähtenyt aamulla töihin pihasta, ja sitten muutaman mutkan jälkeen olen pysähtynyt liikennevaloihin. Kun valo vaihtu, niin sitten unen pöpperössä olen saanut sen sammumaan liikkeellelähtiessä, kun kaasua pitää tällä painaa aika paljon liikkeelle lähdettäessä. Sen jälkeen siihen jäät ja takan monta kymmentä tööttäilevää autoa. Sitten kun siinä sahaat niin bensanhaju alkaa tulla jo sisälle asti. Sitten kuin odottaa jonkin aikaa niin sitten se vaan lähtee. Tuntuu et siinä saattaa jo kastua tulpatkin.

        Starttaa pitäen kaasua pohjassa, niin lähtee alle 10s. sahaamisella käyntiin.
        Itsellä ollut silloin tällöin tulppien kasteluongelmaa


    • jcoke

      vaihda ilmamäärämittari jo toimii

      • erkkiford

        lue mitä havaitsin tytön mondeossa -94 se jakopää voi olla sekaisin.tiedät kun öljykopan otat irti täsmääkö nokka-akselit loveen


    • focucsessa 01

      samantyyppistä oiretta oli tyhjäkäyntiventtiili jumitti välillä.
      heleppo korjata pari ruuvia auki johto irti sit puhdistusta ase öljyä laitoin voiteluks ni toimii ja vika loppu siihe.

      kaipa siin su mondeoski on semmone onhan se ruiskukone

      • erittäin

        huono muuhun voiteluun kuin mihin se on tarkoitettu. Periaatteessa se on liian ohutta voitelemaan mitään muuta!


      • vituttaa111

        Startti katsottu kaikki kunnossa, akku ja laturikin vaihdettu. Auto käynnistyy milloin huvittaa. Mäkistartilla ja työntämällä. JOskus puolen metrin paikan vaihto niin käynnistyy startilla, joskus taas kun pitää vain avainta pohjassa starttauksessa ja odottaa esim. 5 sek. niin starttaa. Kun keli kostea niin ei usein starttaa. Joskus konepellin avaus ja paiskasu kiinni auttaa ja auto starttaa. Vittumainen vaiva!!
        muuten loistava auto ja halpa!!
        etiologia alko viime kesänä, edeltävästi mutkaista hiekkatietä tuli kaasuteltua. olisko joku piuha huonosti kii vai mikä mättää???
        auttakaa mondeo -veljet!!


      • Toinen Mondeo97mies
        vituttaa111 kirjoitti:

        Startti katsottu kaikki kunnossa, akku ja laturikin vaihdettu. Auto käynnistyy milloin huvittaa. Mäkistartilla ja työntämällä. JOskus puolen metrin paikan vaihto niin käynnistyy startilla, joskus taas kun pitää vain avainta pohjassa starttauksessa ja odottaa esim. 5 sek. niin starttaa. Kun keli kostea niin ei usein starttaa. Joskus konepellin avaus ja paiskasu kiinni auttaa ja auto starttaa. Vittumainen vaiva!!
        muuten loistava auto ja halpa!!
        etiologia alko viime kesänä, edeltävästi mutkaista hiekkatietä tuli kaasuteltua. olisko joku piuha huonosti kii vai mikä mättää???
        auttakaa mondeo -veljet!!

        Oletko saanut mitään vastausta?


    • Kolmas Mondeo97mies

      Onko kenelläkään vastauksia tähän?

    • 3klp mondeoita

      Akun vieressä oleva sulake/rele laatikko ja siellä kontakti häiriö. 90% käynti tai käynnistys jutuista löytyy sieltä. Kokeile ensiksi autaako kyseisen laatikon koputtaminen ja jos auttaa niin siellä se on. Pari kertaa purkanu sen ja on älyttömän hankala ja kettumainen laite ja kuten mondeon sähköt yleensä niin ihan susi.. :(

      • Harmaakoppaset on hydraulisilla venttiilinnostimilla, jolloin käy juuri tuota että lyhyen käytön jälkeen ei meinaa käynnistyä uudestaan. Joten kannattaa käyttää muutama minuutti moottoria.


    • sepeteus 52

      Hei mondeossa on moottorin etupäässä hihnapyörä jossa on kierros/käyntinopeuden tunnisti joa se on likainen niin se voi naikuttaa käyntiin/nykimiseen, mulla oli ooppelissa sama juttu kun putsasin sen nii johan pelitti

      • Kannattaa myös katsoa kampiakselin asento tunnistin.Se voi myös aiheuttaa kaikennäköistä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      153
      2607
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      197
      1880
    3. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      70
      1657
    4. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1628
    5. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1341
    6. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1008
    7. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      998
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      95
      989
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      190
      914
    10. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      67
      901
    Aihe