Tupakista kiinnijääminen

Tuptuptuptuptupakki

Oletteko jääneet kiinni tupakasta ja mitä siitä seurasi? Itse en ole jäänyt, mutta kaveri jäi kerran kiinni. Sai kauheat huudot, menetti viiikkorahan kuukaudeksi ja sai konekieltoa 3 viikkoa.

Entä, kumpi on pahempi, jäädä kiinni tupakasta vai alkoholista? Mielestäni alkoholi on pahempi.

37

6128

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oöioöioöi

      Miksi alkoholi pahempi?

      Mun mielestä taas tupakointi. Jotkut teinit kun on silleen "noniin nyt jäin kiinni, mut isi ja äiti, oon jo koukussa tähän ja tää onn niinq daa mun päätös ja mä poltan niinq jatkossakin."

      • Siis siis siis

        Tupakkariippuvainen pystyy huolehtimaan itsestään ja läheisistään, mutta kovanluokan alkkis ei. Tupakan terveysvaikutukset ovat kuitenkin pahemmat ja alkoholia voi käyttää kohtuudella. En sitten oikein tiedä.


      • jeeeees

        Mun mielestä molemmissa on haittapuolensa. Alkoholisoitunut ihminen ei pysty huolehtimaan siis läheisistään, mutta kun tupakoi myrkyttää ittensä kuitenkin.


      • ..............
        Siis siis siis kirjoitti:

        Tupakkariippuvainen pystyy huolehtimaan itsestään ja läheisistään, mutta kovanluokan alkkis ei. Tupakan terveysvaikutukset ovat kuitenkin pahemmat ja alkoholia voi käyttää kohtuudella. En sitten oikein tiedä.

        kovan luokan alkkista vain siksi, jos juot alkoholia. Enemmistö koko Suomen kansasta on nauttinut elämänsä aikana alkoholia eivätkä ole alkoholisteja. Sen sijaan tupakka on monta kertaa enemmän riippuvutta aiheuttava kuin alkoholi tai edes huumeet. Toki sen seuraukset hiipivät salakavalasti ja kuolettavasti esiin vasta myöhemmin. Ja ainahan voi toki ajatella, että hah enpäs minä tässä koukussa ole, lopetan sitten kun huvittaa.. Niinpä niin...

        Myös tupakointi voi vahingoittaa lähimmäisiä kuten lasta raskausaikana passiivinen tupakointi. Alkoholia tosiaan voi käyttää kohtuudella ja se on erittäin helppoa. Toisin on tupakoinnissa.


    • nsökgnösaoe

      tupakointi on pahempi asia kuin vineton juonti. tupakka koukuttaa, siihen menee vitusti rahaa ect

    • TyttöTyttöTypsykkä

      Olen jäänyt kiinni tupakasta, ja sain siitä selkääni.

    • ..............

      Siis kummatkin on huono juttu - laissakin jo alaikäisiltä kielletty....mutta....

      Näin ajatellen yleisesti ja aikuisen näkökulmasta:
      Alkoholi ei itsessään ole paha. Alkoholia voi käyttää maltillisesti. Löytyy erilaisia vivahteita alkoholismin ja absolutismin väliltä. Itsekin nuorena tuli överiksi vedettyä alkoholin kanssa. Mutta kuitenkaan se ei tiedä automaattisesti juopon uraa vaan alkoholia voi oppia käyttämään kohtuudella. Itseasiassa itse inhoan alkoholia nykyään vaikka nuorena sitä tuli kavereiden kanssa paljonkin maisteltua.

      Tupakka sen sijaan on koukuttava tapa. Paljon koukuttavampi kuin alkoholi. Se harvemmilla jää silloin tällöin kerran kuukaudessa tuprutteluun vaan tupakoinnista tulee arkinen tapa. Tähänkin tuli langettua nuorena enkä ole vieläkään päässyt eroon tupakasta. Ja tämä on vaikuttanut terveyteeni ja lisäksi suurelta osin vaikutti erään sairauden aktivoitumiseen ja tämä haittaa arkista elämää. Vaikka yhden tupakan seurauksena ei ole samanlaista silmin havaittavaa seurausta kuin kaljan litkimisestä, niin ne seuraukset katalasti hiipii etkä pääse siitä eroon helpolla. Itse olen nyt 25-vuotias. Niiden peruslupausten lisäksi lupasin lopettaa lukiota ennen. Sen jälkeen kun täytän 18. Sen jälkeen kun täytän 20. Sen jälkeen maksoin itseni kipeäksi lääkkeistä, jotka vieroittavat ihmisen tupaksta ja oksentelin joka lääkkeen jälkeen. Kun lääkitys loppui, alkoi tupakointi jokunen viikko sen jälkeen. Tämä on myös lopulta todella inhottava elämää tahdittava asia. Joka aamu saatava se aamusavuke. Lisäksi jollain työpaikoilla ei yksinkertaisesti saa polttaa ja se voi haitata työssä olemista.

      Uskon syvästi, että vaikka alkoholin käytöstä jäisi kiinni, niin siitä on vielä suuremmat mahdollisuudet päästä eroon väärinkäyttömielessä kuin tupakoinnista. Siksi ymmärrän hyvin, jos vanhempaa se tupakointi huolestuttaa paljon enemmän. Vaikka tottakai alkoholinkäyttökin ja varsinkin, jos ei sitä osaa mitenkään maltillisesti käyttää.

      Jos saisin nyt valita toisen näistä asioista, joita en ikinä olisi edes kokeillutkaan, olisi se ehdottomasti tupakka. Oikeastaan olen hyvin katkera siitä, miten tyhmät valintani ovat vaikuttaneet jo näin nuorella iällä elämääni. Varsinkin kun tämä on sellainen asia, josta on PAKKO joskus päästä eroon, jos haluan joskus lapsia mieheni kanssa.

      Niin ja kokemukset kiinnijäämisestä. Ensimmäisellä kerralla taisin itse kertoa, että on tullut kokeiltua. Seuraavilla kerroilla jäänyt kiinni. Kumpaankin suhtauduttiin erittäin ankarasti, mutta tupakointiin vielä ankarammin. Enkä osaisi itsekkään kuvitella suhtautuvani muuta kuin ankarasti tuollaisiin asioihin, olen kuitenkin vastuussa lapsestani ja syyttäisin itseäni kovasti, jos antaisin lapseni jatkaa tuollaisia tapoja. Muistan nuoruudesta joitakin vanhempia, jotka eivät välittäneet lapsiensa alkoholin ja tupakan käytöstä ja jälkikäteen ajateltuna tuo tuntuu hurjalta ja surulliselta - välinpitämättömältä. Kaikkein kamalinta taisi olla se, kuinka näin miten surullisia vanhempani olivat siitä, että jo nuorena tytär jäänyt terveyttä pilaavaan tapaan kiinni. :( Teki paljon pahempaa kuin mikään huuto.

    • Röökiroope

      Nyt kun lopettamista suunnittelee, etsin tietoa ja tulee mietittyä miten tupakkaan tuli joskus kiinni jäätyä - no muistellaan sitten niitä kiinnijäämisiäkin.

      Mun mielestä tupakasta kiinnijääminen tuntui pahemmalta kuin alkoholista, alkoholin kohtuu käyttö on aikuisillekin jotenkin hyväksyttävämpää, mutta tupakointi... Sitä ei voi puolustella järkevästi mitenkään.

      Tupakkaan kiinni jääminen on seurauksiltaan pahempaa kuin noloinkaan huuto tai rangiastus vanhemmilta, tupakkaan (siis polttamiseen) jäin kiinni 16-v. Ja nyt kun sitä suunnittelee lopettavansa viisitoista vuotta myöhemmin niin ei ole kiva laskeskella mitä kaikkea muuta niillä tuhansilla(!) Euroilla olis voinut elämässään tehdä kuin polttaa ne savuna ilmaan.

      Joo, tulihan sitä tupakointia kokeiltua ennen "luvallista ikääkin". Isä poltti itse mutta oli tehnyt jo etukäteen selväksi mitä jälkikasvulle kokeilusta seuraa. Jäin 11-v kiinni isoveljelle ja se kertoi isälle: seurauksena selkäsauna. Toisen kerran jäin rysän päältä kiinni 13-v: selkäsauna. No se oli sitä aikaa - vaikka seuraumukset oli noloja niin melkein enemmän nolotti ja kadutti oma hölmöily (tupakointi).

    • Milandas

      Olin 13-v, kun jäi kiinni tupakkakokeilusta. Äiti oli jo aiemmin kotona varoitellut, että polttamista hän ei hyväksy missään tapauksessa ja tupakoinnista tulisi kova rangaistus. Äitini kasvatusmenetelmät tuntien kyllä arvasin, mitä se käytännössä tarkoittaisi.

      7-luokalla sitten kuitenkin, lähinnä kaverien painostuksesta, maistelimme välitunnilla erään luokkakaverini isältään varastamia savukkeita koulun takana, metsikössä. Luokanvalvojamme oli välituntivahtina ja sai meidät kiinni itseteossa. Seurauksena tunti jälkkää ja ns. kotimuistutuslappu. Kotona ei selitykset juuri auttaneet: Housut alas ja äiti otti paksun vyöni irti farkuistani ja antoi sillä kunnon kurituksen paljaalle perseelle. Lisäksi vielä kuukausi kotiarestia ja kuukausirahan menetys. Kovat oli seuraamukset, mutta sauhuttelu jäi siihen.

    • 16v Kuopus Tervakeuhko

      Olen jäänyt tupakasta kiinni ja sain kk kotiarestia mut se ei kestänyt kuin 2 päivää ja vajaan vuoden poltin silleen että porukat tiesi mutta ne ei hyväksyny sitä ja sano että saan selkään jos ne näkee...

      Pyysin kyl riparillekkin tupakkalupaa mut ne kieltäyty no nyt oon polttanut vajaan puolivuotta luvalla koska porukat tajus sen että ne on itsekkin polttanut ja siitä on vaikee päästä irti (ellei itse tedosta että on rippuvainen) ja molemmat veljenikin polttaa joten he jättivät asian siihen...

      Mutta tuosta asiasta että kummasta on pahempi jäädä kiinni niin sanon että tupakasta koska alkoholin käytöstä en ole saanut mitään paitsi jos porukat kuuli et oon riehunu kylil kännissa niin siit seuras puhuttelu (stn vasikka broidi)...

    • ees...

      polttaa saatanan tollot

    • ees...

      polttaa saatanan tollot

      • hakaneula27

        minä taasen olen jäänyt 2 kertaa kiinni ja molemmilla kerroilla sanottu että:"Älähän enää polta"
        -->>tupruttelu jatkuu


    • yolo swaq

      Ite silloku mutsi poltti ja olin eskarissa nii kokeilin sen jämii ihan kaikkien nähtävillä autotien vieres en ees tienny mitä sil theää puhalsin vaan siihen. Sit kävelin takapihalle nii iskä oli siel ja katto mua naurut naamassa ja heitin sen röökin puskaa ja se vaa et ei saa heittää pensaikkoo ku voi syttyy palaa. Sit ku kulen linkal kouluun nii poltan piippuu siel pysäkil jos ei oo ketää aikuista nyt ku oon 15

    • röökistäkiinnijäämin

      Kaverillani tuli alkoholista alkoholinmyrkytys ja pyörtyi. No onneksi kaverini selvisi tästä. Kaveri ei saanut alkoholinjuonnista mitään, mutta tupakanpoltosta lähti puhelin 2kuukaudeks ja konekieltoo 1 kk. Itse en saanut mitään.

    • LÄMÄN PUNANEN NORMI

      Ite taisin jäädä ekan kerran kiinni 14 vuotiaana, noin pari päivää sen jälkeen kun aloitin polttamaan säännöllisesti. Äiti kun aina ihmetteli outoa tupakan hajua sisälle tullessani. Minähän siihen sanoin aina että kaverithan ne vaan poltti vieressä, en mä! Vähän myöhemmin äitini oli nähnyt minut nurkan takana polttelemassa röökiä. No siitähän seurasi tietokonekieltoo,puhelin pois, ei viikkorahaa ja loputonta valitusta. En silti suostunut lopettamaan ja jäin tulevaisuudessa montakin kertaa kiinni ja jo 16 vuotiaana äitini ei jaksanut enään nipottaa asiasta vaan laittoi minulle tuhkakupin pihalle. :D

      No, nyt on tullu jo kuudetta vuotta poltettua ja nykyään menee aski päivässä.
      Näkyy myös hyvin terveydessä;
      -Heikko kunto, parinkymmenen metrin juoksu alkaa sattumaan rintaan ja heikottamaan.
      -Hampaat aivan paskassa kunnossa. Tälläkin hetkellä saa kestää aivan hullua hammassärkyä mikä vie yöunet, kunnes pääsee aamulla käymään hammaslääkärissä.
      -Kurkku jatkuvasti kipeä, millon mitäkin sairautta.

      Kyllähän tuota nyt tahtois lopettaa ettei joutuis makaamaan vuodeosastolla jo kolmikymppisenä. Se on vaan helvetin vaikeeta tuo lopettaminen kun kaikki tututkin ympärilläni polttavat.

    • mmmmmmm1

      No itse jäin noin yli 20 kertaa kiinni tupakoinnnista ku olin 14v mut lopetin sit ku täytin 15v

    • nuuskaaja,röökaaja

      jäin vittu nuuskasta,tupakasta,sähköröökistä ja nikotiinipurkista kiinni eikä porukat sanonu juuri mitään.ei kyllä tykänny mutta silti aika rento:):)

    • Hekekekekeke

      Jäin kiinni tupakasta ja sain nyrkistä päähän. Molemmilta ja vielä isoveljeltä. Joskus jäin toisenkin kerran ja silloin sain vyöstä solkineen päivineen. Sen jälkeen en ole polttanut.

    • Seiskaluokanhutsu

      No siissiis tosiaan voitteko kertoo mitä siitä tulee jos oon seiskalla ja jään kiinni tupakasta opettajalle

      • jgsj

        no mitäs ukolle tuli meikä jäi nuuskast kii ja viesti porukoil ja puhuttelu


    • Häpeärangaistu

      Selkäsauna tuli, vaikka kyllä minä sen tiesin ennakolta. Koivurisua housut kintuissa ja kauan. Jälkeenpäin ajatellen olihan se "miehekästä" poltella yläasteella, mutta mittarin nollautui yhdessä päivässä.

    • dsfsdfgsdfg

      Parempi on jäädä kiinni tupakasta ja viinasta kuin tupakkaan ja viinaan

    • vierailia

      Ei ole minulla sitä vikaa että tupakin olisin hampaiden väliin laittanut. Mutta kaljaa kyllä olen elin aikanani kaatanut kurkustani alas. Ehkä yhden tai kahden omakodin arvosta luulisin. Eli olen alkoholisti ja nyt vanha ja sairas ukko, Eli te nuoret kohtuus kaikessa kun on teidän vuoronne juopotella on mun toivomukseni teille nuorille. Tervettä nuorta on mukavampi katella kuin yskivää
      ja kerjäävää nuorta.

    • Valtataistelu

      Samana päivänä kun täytin 15 v. jäin kiinni tupakasta. Isä sanoi, että rangaistusta pitää miettiä huolella. Parin päivän päästä se kutsui isoveljen kotiin ja ilmoitti, että hän aikoi piiskata minut ja siksi pitää olla kaksi todistajaa kaiken varalta.Sitten sain melkoisen hyvin pajupiiskaa paljaalle perseelle.

      Isä ilmoitti, että katsotaan nyt tehosiko tämä piiskaaminen, jollei autu, niin seuraavalla kerralla veljesi saa piiskata sinut, minä ja äiti ollaan todistajia. Olisin kuollut häpeästä, jos veli olisi päässyt antamaan selkäsaunan, oli pakko lopettaa.

    • Sivusta-seurannut

      Ysillä ollessa yksi leso poika lopetti tupakoinnin ja kohta sen tiesi kaikki miksi loppui. Poika oli kärähtänyt kotona tupakoinnista ja isänsä antoi hänelle piiskaa. Kyllä sai se poika kuulla paljon asiasta, siitä väännettiin vaikka minkälaista vitsiä. Tuskin oli ainut selkäsaunan saanut poika siinä tupakkaporukassa, mutta jotenkin hänen tapauksensa levisi yleiseen tietoisuuteen.

    • Raittiuskasvattaja

      Tupakkaan on lisätty koukuttavia aineosia, siksi siihen voi jäädä kiinni ensimmäisestä kerrasta. Viina ei ole yhtä koukuttava kuin tupakka ja se antaa miettimisaikaa.

      Olisi jännä tietää, kuinka moni tällä hetkellä tupakoivista peruskoululaisista on saanut piiskaa. Onhan se komeaa, päivällä piilossa tupakalla ja illalla kaikkien nähden isän polvella piiskattavana.

    • Power-man

      Minä olen kaksi tupakoivaa "nuorta miesta" piiskannut hyvin tuloksin.

    • Läskioot

      Ha luuseri jäi kiinni vitun vammanen paska.

    • Yhden-sätkä-hinta

      Minä jäin kiinni tapakasta pari vuotta vanhemmalle veljelle ollesssani yläasteella. Se tiesi, että meillä siitä seuraa armotta selkäsauna. Veli esitti, että hän piiskaa minut, niin ei tarvitse kertoa vanhemmille asiasta. Veli rupesi toimeen, enkä minä tiennyt olisiko minun pitänyt suostua vai pistää kunnolla vastaan. Niin siinä kuitenkin kävi, että sain kunnolla selkääni.

      Ei asia suinkaan ollut sillä selvä, vaan vielä vuosia sen jälkeen veli härnäsi miua piiskaamisella. Varmaan vieläkin se humalassa malttaisi asiasta puhua.

    • Kerran kytät (pollarit) tuli paikalle ku smoukkasin dänkkii, lähin hippulat vinkuen juoksemaan. Poliisit tulivat hippulat vinkuen (poliisi auton ääni) perässä, mutta kadotin heidät kun juoksin metsään. En ole koskaan joutunut näin jännittävään tilanteeseen, voisi jopa luulla että keksin sen päästäni!! Hahahahahh

      • oHO, kuulostaa melko villiltä touhulta. nykym-, murkut


      • aisaatana kirjoitti:

        oHO, kuulostaa melko villiltä touhulta. nykym-, murkut

        joo se touhu oli kyllä kieltämättä aika villi, hahajajahjahjahja


      • niin se psykoosi yleensä on


      • aisaatana kirjoitti:

        niin se psykoosi yleensä on

        onko se psukoosi se joka saavutetaan kannibaliksen käytöstä???


      • se on se


    • Anonyymi

      Kaikki ne, jotka ovat jääneet koukkuun tupakin kanssa, älkää missään tapauksessa kokeilko alkoholia, teillä on vessulan ihmisen luonne ja te jäätte koukkuun kaikkeen mahdolliseen. Tunnusta itsellesi millainen heikko luonne olet ja elä sen mukaisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      364
      3222
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      143
      1229
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      138
      1007
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe