Huoh, iskä.. :s

.............

Vanhempani ovat eronneet ja asun iskän luona, äitellä käyn aina välillä.
Äitini kanssa tulen hyvin toimeen, mutta en halua muuttaa hänen luokse asumaan, koska asuu sen verran kaukana synnyinpaikkakunnastani, jossa kaikki kaverini asuvat.

Ysiluokalta pääsin tänään pois ja tarkoituksena oli mennä juhlimaan koulujen loppua, mutta minkäs teet..
Muut kaverit bilettävät tämän päivän ja juhlivat koulujen loppua kun itse kökötän sisällä vaikka ulkonakin on ainakin 20 lämmintä.

Kerran jäin tupakasta ja alkoholista kiinni isälleni ja siitähän hän kilahti niin pahasti.
Äite vaan totesi, että on itsekkin nuorempana kokeillut ja se on ihan okei, jos kokeilee kunhan ilmottaa aina mihin menee juomaan, jos jotain tapahtuu.

Isäni ei anna edes maistaa alkoholia saati sitten tupakkaa.
Tupakoinnin kieltämisen ymmärän täysin enkä itsekkään tupakoi.
Useimmat kaverini ovat kuitenkin jo saaneet vanhemmiltaan luvan tupakointiin sekä juomiseen.

Ymmärrän tottakai, että olen alaikäinen enkä saisi juoda jnejnejne, joten niistä on turha tulla tänne valistamaan!

Mielestäni olisi ihan kohtuullista antaa juoda peruskoulun päätyttyä edes muutama pullo..

Monien vanhemmat ovat sitä mieltä että kotiin pitää tulla oli kunnossa missä tahansa, itse en voisi missään nimessä tulla kotiin, jos olisin juonut. Jäisin mielummin vaikka ulos nukkumaan, jos muualle ei pääsisi.

Isäni ei nykyään uskalla jättää mua edes yksin kotiin yhden yön ajaksi ja hän on vähentänyt huomattavasti kaikkia koko päivän menojaan, jotta voisi tarkkailla tekemisiäni.
Kyllähän hän tarkkailee myös mitä teen koneellani jne.

Mun pitää todella tarkast ilmoittaa mihin menen, kenen kanssa, koska tulen kotiin, mitä me tehdään ja kaiken tämän lisäksi hän soittelee vähintään parin tunnin välein.
EN KESTÄ TÄTÄ ENÄÄN !

Kukaan ei voi tajuta kuinka paljon vituttaa, kun muut viettävät hauskan koulunlopun ja itse olen sisällä.
Tää päivä ei tule koskaan uudestaan, en mä toista kertaa pääse peruskoulusta pois...

Isäni mielestä saan juoda vasta, kun olen 18-vuotias.
Sitä ennen hän ei anna edes yhtä lasillista alkoholia.

Okei, on mulla muutama kaveri, jotka eivät halua juoda omasta tahdostaan.
Eivät nekään sisällä ole, pääsevät ajelemaan mopoillansa.
Äitini hyväksyy täysin skootterin hankinnan, mutta isäni on "yllätys yllätys" sitäkin vastaan.
Hänen mielestään joudun automaattisesti kolariin, jos hankin skootterin.. Jään siis tästäkin ilosta paitsi.
Aika hyvin olen saanut kuitenkin suostuteltua isääni skootterin hankintaan, vaikka hän suuttuukin aina kun alan asiasta puhumaan.

Nuoruusvuosistani ei paljoa hyviä muistoja jää..
Monia kavereita olen menettänyt, koska isäni ei päästä mua mihinkään.
Kuka tekee tälläisellä kaverilla jotain, joka ei koskaan mihinkään pääse?
En ole koskaan käynyt edes festareilla, koska sekin on isäni mielestä huono juttu näin nuorelle, 16-vuotiaalle tytölle.

Mitä vittua mä ihan suoraan sanottuna teen isäni kanssa?
En jaksa tätä enään.

15

1226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja..

      Kotiintuloajoista vähäsen lisään..
      Äitini mielestä tämän ikäinen saa olla yhteen asti ulkona viikonloppuisin ja lomilla, lisäaikaakin saa jos tarvitsee.
      Arkisin äitini mielestä 23 on sopiva aika tulla kotiin.

      Isäni taas on enemmänkin sitä mieltä, että kotiin pitäisi tulla yhdeksään mennessä tai alkaa viiden minuutin välein jatkuva soittelu "koska tuut, missä oot, mitä teet, kenen kanssa" HUOH.

      Minkälaiset kotiintuloajat teillä on?

      • Isäsi on oikeassa

        Alle 18-vuotias ei todellakaan tarvitse alkoholia. "Kaveritkin saa" on erittäin typerä syy juomiselle. Isäsi on oikeassa alkoholin suhteen.


      • mielestäni
        Isäsi on oikeassa kirjoitti:

        Alle 18-vuotias ei todellakaan tarvitse alkoholia. "Kaveritkin saa" on erittäin typerä syy juomiselle. Isäsi on oikeassa alkoholin suhteen.

        Olen samanikäinen kun sä ja vanhempani hyväksyy kohtuullisen juomise.
        Tällä hetkellä olen mökillä kaveriporukan kanssa ja kohtapuoliin aateltiin juhlistaa koulujenloppua.

        Teille vanhemmille pieni fakta.
        Jos ette anna edes nuorellenne mahdollisuutta MAISTAA alkoholia, hän tekee sitä aivan varmasti kavereiden kesken..


      • Noh noh
        mielestäni kirjoitti:

        Olen samanikäinen kun sä ja vanhempani hyväksyy kohtuullisen juomise.
        Tällä hetkellä olen mökillä kaveriporukan kanssa ja kohtapuoliin aateltiin juhlistaa koulujenloppua.

        Teille vanhemmille pieni fakta.
        Jos ette anna edes nuorellenne mahdollisuutta MAISTAA alkoholia, hän tekee sitä aivan varmasti kavereiden kesken..

        Maistaminen on kuitenkin eri asia, kuin antaa juoda koko pullo.


      • fsdgggdfgdfg
        Noh noh kirjoitti:

        Maistaminen on kuitenkin eri asia, kuin antaa juoda koko pullo.

        mun ei tarvi jäähä kii ku dogaan himas vähä vitun helmeeeeeeeeee


    • -......-

      "Isäni mielestä saan juoda vasta, kun olen 18-vuotias.
      Sitä ennen hän ei anna edes yhtä lasillista alkoholia."

      En koko valitusvirttä jaksanut lukea läpi, mutta tässä asiassa isäsi on oikeassa. Alkoholia ehdit juoda ihan mielin määrin sitten täysi-ikäisenäkin.

      • beijbehh2

        no jos yhtää helpottaa nii emmäkää päässy koulujen loputtua mihinkää, omapaha oli mokani,ku edellisenä pvänä en yöksi tullu kotii


    • ..........

      Paitsi mulla molemmat vanhemmista on tollasia. Mä lähen johonkin kaverin kanssa (kun ne ei oo himassa kyselemässä niitä samoja kysymyksiä kuin sun vanhemmat), niin heti tulee puhelu perään ja tenttaus alkaa. Parin tunnin välein se sama puhelu. Mä oon jo 17, mutta silti niillä ei oo luottamusta muhun, vaan muka mielenkiinnosta soitellaan perään. Niin, ne on aikamoisia kyttääjiä, kun tonkii kaikki paikatkin mun ollessa poissa. Se on aika kiva sanoo kaverille koko ajan, et "joo, venaa hetki mun mutsi soittaa... taas".

      Mua ei ees päästetä kaverille yöks. Ne ei luota muhun sen vertaa. Aina ne luulee, että juon, poltan ja vaikka mitä, mutta viimeksi aioin olla ihan selvinpäin, kun olin yhden päivän (yöllä aioin olla kotona) kavereiden kanssa. Sitten tulee pari puhelua vanhemmilta ja rupes ottamaan niin paljon päähän, että en enää halunnukaan olla ilman alkoholia. Myöhemmin en enää kehdannut vastata puheluihin, vaan lähetin lyhyen takstiviestin, jonka kaveri taisi kirjoittaa. Silloin join vielä ekat kännini. Melkein 17 vuotiaana. Mulla ei ollu toivoakaan päästä kavereiden kanssa ulos peruskoulun päätyttyä, vaikka en ollu koskaan juonu tai polttanu, enkä kyllä aikonukaan. Kyllä mä ymmärrän miltä susta tuntuu.

      Mäkin pelkään, että mun kaverit häipyy mun ympäriltä. En sen takia, että en sais juoda, vaan siks, että oon joka paikassa vähän kuin vanhempieni kanssa (jos tajuut mitä tarkotan)... Mulle kavereiden löytäminen ja ylipäätänsä ihmisiin tutustuminen on tosi vaikeeta. Muutenkin ne ihmettelee sitä, että en saa olla edes yhtä yötä yksin kotona. Miten mä voin koskaan pärjätä elämässä? Miten mun pitäis itsenäistyä? Ne varmaan pitää mua vieläkin 5 vuotiaana.

      Kuitenkin nekin on ollu nuoria ja mun mielestä pitäis tolkuttaa nuorille, että sitä alkoholia ei tarvi juoda sammumiseen asti. Mun mielestä se olis ihan hyvä, että mä tuntisin omat rajani. Tietty mä ymmärrän, että ne on musta vastuussa ja haluu pitää musta huolta, mutta hei, mä oon vuoden päästä jo täysi-ikäinen. Mitäs sitten sillon käy, jos se alkoholi on niin suuri tabu? Mä varmaan rehellisesti sanottuna saatan pitää kunnon putken juomisessa sillon. Mä luulen, että mä en pysty enää hillitsemään itteäni sillon ja kun se alkoholi on tullut mulle lailliseks, niin siitä ei seuraa hyvää. Kaiken lisäks olis hyvä olla niitä kavereita sillonkin, kun lähtee täysi-ikäisenä juomaan, koska sitten siinä porukassa pidetään toisista huolta. Tosin mulla varmaan ei oo enää sillon kavereita, joten saatan dokata liian rajusti yksin himassa.

      • 13 vee :D

        joo, oon 13 mut saan tehä kaikkee, kotiin tuloaikoja ei lomilla todellakaan ole :D
        juoda enkä polttaa saisi , juon silti aina välillä, ja poltankin joskus, mutta ei äitini sano mulle melkein mtin: D! saan mennä iha kelle vaan, on aika outoo että 9 luokkalainen ei sais juoda/polttaa kouluje loppuna :D oha se sentää jo 16: D


      • 13 vee :D kirjoitti:

        joo, oon 13 mut saan tehä kaikkee, kotiin tuloaikoja ei lomilla todellakaan ole :D
        juoda enkä polttaa saisi , juon silti aina välillä, ja poltankin joskus, mutta ei äitini sano mulle melkein mtin: D! saan mennä iha kelle vaan, on aika outoo että 9 luokkalainen ei sais juoda/polttaa kouluje loppuna :D oha se sentää jo 16: D

        Isäsi tahtoo varmaankin vain suojella sinua. Mutta jos järkevästi yrittäisit keskustella hänen kanssaan, niin ehkä pääsette jonkinlaiseen kompromissiin.


    • oaöfjof

      SOITTAKAA lastensuojeluun!!!! ISKÄ ei anna mennä bilettää, festareille, eikä edes anna juoda!!!!!!! APUA!!


      Siis isäs on vaan hyvä isä ja ymmärrän sitä oikein hyvin. Hanki ikää.

      festareilla on niin hämärää porukkaa, että on aivan ymmärrettävää, ettet saa mennä. et halua olla narkkari.

      • isällesi

        että hän jaksaa välittää sinusta. Se, että jotkut kavereistasi ovat saaneet luvan vanhemmiltaan (noinkohan muuten?) polttaa ja juoda, on lasten heitteille jättöä ja vieläpä laitonta. Samoin äitisi asenne.

        Miksi ihmeessä isäsi pitäisi antaa sinun pilata elämäsi päihteiden kanssa? Mitä hohdokasta on pilata keuhkonsa? Entä ryyppäämisessä lieveilmiöineen?

        Vielä joskus kiität isääsi, että hän jaksoi välittää.


    • Nnnnnhigh

      Mun isä ei anna myöskään mun tehä yhtään mitään. Ei sitten mitään. Oon 16v poika ja päässy myös ysiltä just. En voi kuvitellakaan et oisin päässy ryyppää päättäreissä. Olin sillon vkl iskän luona. Alanko luettelee asioita joita se ei anna mun tehä... Ei tupakkaa, ei alkoholia, saati huumeita, ei mitään tollasta. Sitten... En saa kasvattaa pitkiä hiuksia, vaikka äiti antaiski. Siis meinaan nyt että kasvattaisin ees vähän pidemmät, sellaset puolipitkät. Mutta ei... Enkä tietenkään saa värjätä, vaikka äiti antais tehä senkin... Mä onneks asun sentään mun äidin luona. Oon ajatellu, että jossain vaiheessa mun on pakko vaan tehä niin ku ite haluan. Ei mun äitikään kyl tykkää jos ryyppään, mutta ehkä se antas mun vähän maistaa. Kyllä mä aattelin mun hiukset värjätä, sano iskä sitten mitä sano. Se aina sanoo että "ei ikinä sellasta". Kyl mä saan tehä hiuksilleni mitä itte haluan, aivan helvetin sama jos se ruikuttaa sitten vaikka loppuelämän.

    • .............

      ei näe asiaa, muuna kuin vanhemman heitteillejättönä, jos isä antaisi sinun lähteä ryyppäämään. Erotilanteen jälkeen toisen vanhemman on helppo tehdä kiilaa huutelemalla, että kyllä minä antaisin jne. mutta kun vastuun kantaa tämä isä.

      Ja isä vahtii/ei päästä, koska ei luota siihen, että et joisi. Näiden juomattomien vanhemmat luottavat lapsiinsa etteivät nämä juo. Koska he ovat luotettavia, heillä on vapauksia.

      Sinullahan on alle 2 vuotta aikaa, kunnes täytät 18. Mikset niin pientä aikaa jaksaisi olla juomatta, jos siten pääsisit itsekin liikenteeseen ja voisit näyttää isällesi olevan luottamuksen arvoinen.

      • v

        Mä oon 16v poika ja mä kosken alkoholiin sitten kun oon täysi-ikäinen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe