Lestadiolaisuus on skandaali!

Lestadiolainen

Kirjoitin viestissä ”Miksi elävää uskoa vihataan?” että ihminen on syntisyyden takia tullut kelvottomaksi Jumalalle, ja että ihmisellä ei ole mitään muuta mahdollisuutta pelastua iankaikkisesta kadotuksesta joka on valmistettu Perkelelle ja hänen enkeleille, kuin takertua siihen pelastusrenkaaseen joka Jumala on meille heittänyt, ja se on Jeesuksen sovituskuolema.

Kuten aina kun elävää uskoa julistetaan, syntyi omavanhurskauden sydämissä kapinaa tätä sanomaa vastaan. Esimerkiksi minun vaatimattomasta persoonasta annettiin seuraavat lausunnot:

"Sun alustuksestasi käy ilmi että olet typerä"

"Minkäslainen napero sinä oikein olet hengellisesti?"

"Tuo sokea naivius on aivan hämmästyttävää."

"Haluan herätellä typerää ihmistä. Sinusta ei ole minulle neuvojaksi lestadiolaisuutta koskevissa kysymyksissä."

"Noin tyhmää en ole aikoihin tavannutkaan."

Jos ette usko, lukekaa viestiketjun omilla silmillä!

Mutta näin se on aina ollut elävässä kristillisyydessä. Laestadiuksen saarnat olivat täysi skandaali kun hän piti niitä silloin kirkossaan, ja ne ovat täysi skandaali tänäkin päivänä.

Olen viime aikoina ilolla pannut merkillä kuinka on elävää kristillisyyttä Yhdysvalloissakin. Esimerkiksi Paul Washer niminen saarnaaja on onnistunut herättämään monia elävään uskoon saarnoillaan missä hän murtuneena miehenä kertoo ihmisten pahuudesta ja että ainoa pelastus on ottaa vastaan Jeesus henkilökohtaisena pelastajana. Kuten kuulette hänen puheista, häntä ei päästetä hienoihin kirkkoihin ja televisiokanaviin puhumaan. Miksi?

Koskia hän julistaa että ihminen on läpeensä paha eikä mitään muuta mahdollisuutta kerta kaikkiaan ole kuin ottaa Jeesus vastaan henkilökohtaisena pelastajana, ja että suurin osa USA:n kristityistä ovat omavanhurskauden takia menossa iankaikkiseen kadotukseen Perkelen kanssa. Ei ihmettä että tätä sanoma ei hyväksytä! Hänen saarnoja levitetään Internetissä innokkaiden nuorten avulla. Katsokaa omin silmin kun hän selittää tämän yksinkertaisen totuuden pelastuksesta. On kun olisi suoraan otettu Laestadiuksen saarnoista.

http://www.youtube.com/watch?v=HUe89oIT3q8

Kuten Paul Washer toteaa, kristinuskon sanoma on täydellinen skandaali, ja jos se on jotakin muuta, se ei ole kristillisyyttä.

Haluan lopuksi palata siihen mitä eräs kirjoittaja kirjoitti minusta ”Tyylilläsi häpäiset koko lestadiolaisen liikkeen.”

Olen todella iloinen että pystyt antamaan tämän lausunnon minusta, ja tulen tulevaisuudessakin tekemään kaiken, että lestadiolainen herätysliike tulevaisuudessakin olisi täydellinen skandaali, kuten se oli Laestadiuksen aikanakin.

Itse ehkä en voi vaatimattomilla lahjoillani kääntämään teitä Jeeskusen puoleen, mutta pyydän että te antaisitte Paul Washer:lle mahdollisuuden, ja että omissa sydämissänne tuntisitte sen pahuuden joka Paul Washer kuvailee seuraavalla videolla:

http://www.youtube.com/watch?v=iCW50kWpXbk

53

650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väsyttävää

      ei jaksa näiden tiukkapipojen kanssa. niillä on ihan oma totuutensa.


      jos skandaali kerran tekee asiasta totuuden, löytyy sun seurakuntas sitten Arkadianmäeltä Helsingistä.

    • Kysyväinen

      Eihän tuo avauksesi alussa ollut kappale ole suinkaan syy, vaan tuo täysi mumpuuki jonka sinä liitit evankeliumin sanaan.

      Jonkinlaista rehellisyyttä kai saisi odottaa uskoa tunnustavalta henkilöltä?
      Sinun ei kannata missään tapauksessa edes yrittää valehdella koska dokumentit
      ovat kaikkien luettavissa edelleen tällä keskustelupalstalla.

      • Lestadiolainen

        Jaha, ja mitä tämä täysi mumpuuki sitten olisi? Kehoitankin kaikki käydä omin silmin lukemassa sen viestiketjun, niin näette omin silmin millä vihalla on vastustettu tätä elävää evankeliumia täällä palstalla.


      • ! huomautus
        Lestadiolainen kirjoitti:

        Jaha, ja mitä tämä täysi mumpuuki sitten olisi? Kehoitankin kaikki käydä omin silmin lukemassa sen viestiketjun, niin näette omin silmin millä vihalla on vastustettu tätä elävää evankeliumia täällä palstalla.

        Jos olet umpisokea, niin voin kertoa sinulle että evankeliumin sanomaa ei ole täällä vastustettu lainkaan. Lestadiolaista ekslusiivi- narsismia kylläkin.

        Lestadiolaisuudesta ei ole mitään armoetua kenellekään, sen päälle on siis turha mitään rakentaa. Humpuukia on sellainen väite että lestadiolaisilla olisi jotakin sellaista (hyvää) mitä muilla Jeesuksen Herrakseen tunnustavilla ei olisi.

        Jos sinä olet tullut tuntemaan Jeesuksen lestadiolaisessa liikkeessä, niin kiitos Herralle. Pidä se mikä sinulla on, älä ala ihmisyteisöjä korottamaan sen perusteella että itse kuulut sellaiseen.


      • 1Saara
        Lestadiolainen kirjoitti:

        Jaha, ja mitä tämä täysi mumpuuki sitten olisi? Kehoitankin kaikki käydä omin silmin lukemassa sen viestiketjun, niin näette omin silmin millä vihalla on vastustettu tätä elävää evankeliumia täällä palstalla.

        Lestadiolaisuutta? Eikö aloituksesi olisi voinut olla: Evankeliumi on skandaali, jos nyt noin provosoivaa käsitettä haluat tuoda julki? Jos luulet ettei täällä ole Jeesukseen yksin armosta uskovia, erehdyt pahasti.

        Lestadiolaisuutta ei voi niputtaa yhdeksi puhtaaksi evankeliumin julistajaksi, sillä jokaisen lohkonkin sisällä on sekä uskovia että ei-uskovia (niitä jotka lisäävät pelastukseen omia töitä)

        Jos olet niin sokea, ette löydä suomesta muista suunnista samanlaista kahtiajakoisuutta, eli myös puhdasta evankeliumin julistusta, täytyy sinun poimia isosta Amerikasta yksi ainut mies, jonka olet iloksesi löytänyt. Voi kuule, vaikka siellä onkin monenlaista eksytystä, on siellä myös puhtaan evankeliumin julistajia.

        Tuntuu, että rajaat Jumalan kovin pieneksi! Lestadiolaisuus on tahrautunut suuressa määrin kaikenlaisten isäinsääntöjen puolustelijaksi, vastoin Jumalan sanaa, joten en julistaisi noin: Lestadiolaisuus on skandaali. (muutoin kuin ehkä järkyttävän useiden hajaannusten suhteen!

        Kun kirjoitat, en löydä tekstistäsi ollenkaan raamatun lauseita enka kiitosta ja ylistystä Jeesukselle? Mainitset kyllä asian, mutta tuntuu, että korostat aivan vääriä asioita, kuten itse herätysliikettä!

        Tästä todistaa julistuksesi: "luopuminen perinteisestä Lestadiolaisuudesta" saa aikaan uskosta lankeamisen. Sekö pelastaa, että pitäytyy tiukasti perinteisessä Lestadiolaisuudessa? Etkö samalla tuomitse muita Jeesuksen pelastamia?

        Kiitätkö sinä pelastuksesta perinteistä Lestadiolaisuutta vai Jeesusta Kristusta?


      • Lestadiolainen
        ! huomautus kirjoitti:

        Jos olet umpisokea, niin voin kertoa sinulle että evankeliumin sanomaa ei ole täällä vastustettu lainkaan. Lestadiolaista ekslusiivi- narsismia kylläkin.

        Lestadiolaisuudesta ei ole mitään armoetua kenellekään, sen päälle on siis turha mitään rakentaa. Humpuukia on sellainen väite että lestadiolaisilla olisi jotakin sellaista (hyvää) mitä muilla Jeesuksen Herrakseen tunnustavilla ei olisi.

        Jos sinä olet tullut tuntemaan Jeesuksen lestadiolaisessa liikkeessä, niin kiitos Herralle. Pidä se mikä sinulla on, älä ala ihmisyteisöjä korottamaan sen perusteella että itse kuulut sellaiseen.

        "Humpuukia on sellainen väite että lestadiolaisilla olisi jotakin sellaista (hyvää) mitä muilla Jeesuksen Herrakseen tunnustavilla ei olisi."

        Kuten olen jo eräässä toisessa viestissä kirjoittanut olen eri mieltä näistä asoista.

        Palstan sefu on todistanut että täällä saa olla eri mieltä, vaikka minua on mielipiteiden takia yritetty ajaa pois.

        En tulee jättämään teitä rauhaan. Tulen tulevaisuudessakin kirjoittamaan paljon hyvää lestadiolaisuudesta täällä, vaikka tiedän että vihaatte sitä.


      • ! huomautus
        Lestadiolainen kirjoitti:

        "Humpuukia on sellainen väite että lestadiolaisilla olisi jotakin sellaista (hyvää) mitä muilla Jeesuksen Herrakseen tunnustavilla ei olisi."

        Kuten olen jo eräässä toisessa viestissä kirjoittanut olen eri mieltä näistä asoista.

        Palstan sefu on todistanut että täällä saa olla eri mieltä, vaikka minua on mielipiteiden takia yritetty ajaa pois.

        En tulee jättämään teitä rauhaan. Tulen tulevaisuudessakin kirjoittamaan paljon hyvää lestadiolaisuudesta täällä, vaikka tiedän että vihaatte sitä.

        Kerroit jo että olet eri mieltä. Ja minä kerroin että olen eri mieltä sinun kanssasi. Laitoin mys raamatulliset perusteet siihen miksi olen eri mieltä sinun kanssasi. Raamattu ei tunne mitään muiden yläpuolella olevaa "commando" seurakuntaa.
        Ei myöskään yhtään seurakuntaa joka olisi toisten seurakuntien äiti. Nämä kaikki kommervenkit on rakennettu ihmisten tarpeista käsin. Ihmisillä on tarve eristäytyä muista koska se on pelottavaa. Johtajilla on tarve luoda uhlakuvia jotka ovat yhteisön ulkopuolella, koska näin he vahvistavat OMAA asemaansa ja aseman tuomaa arvovaltaa. Myös Rahaa ja monenlaisia palveluksia saa ollessaan arvostettu seurakuntajohtaja.

        Raamatun mukaisessa Jumalan seurakunnassa järjestys on päinvastainen.

        SE joka haluaa tulla suureksi kristillisessä yhteisössään se toimii toisten palvelijana, eikä isäntänä niin kuin lestadiolaisuudessa.

        Lestadiolaisuudessa on täysin epäterve kuva ihmisyydestä silloin, kun tämä toimii johdollisissa tehtävissä seurakunnassa. "Erehtymätön" ihminen, samoin kuin "Erehtymätön ja eksymätön seurakunta" lestadiolaisten tarkoittamassa merkityksessä, on suuri valhe ja silmänkääntötemppu. Tällainen järjestys on noussut esiin johtavien ihmisten omista tarpeista, (= himoista hallita ja vallita toisia ihmisiä).

        Tällaiset rakenteet on välttämätöntä purkaa ja Jeesus ainoaksi herraksi seurakuntaa jossa kristityt palvelevat toinen toisiaan rakkaudessa, erottamatta erilaisiin palvelutehtäviin asetettuja henkilöitä muusta seurakunnasta.


      • :-)))
        1Saara kirjoitti:

        Lestadiolaisuutta? Eikö aloituksesi olisi voinut olla: Evankeliumi on skandaali, jos nyt noin provosoivaa käsitettä haluat tuoda julki? Jos luulet ettei täällä ole Jeesukseen yksin armosta uskovia, erehdyt pahasti.

        Lestadiolaisuutta ei voi niputtaa yhdeksi puhtaaksi evankeliumin julistajaksi, sillä jokaisen lohkonkin sisällä on sekä uskovia että ei-uskovia (niitä jotka lisäävät pelastukseen omia töitä)

        Jos olet niin sokea, ette löydä suomesta muista suunnista samanlaista kahtiajakoisuutta, eli myös puhdasta evankeliumin julistusta, täytyy sinun poimia isosta Amerikasta yksi ainut mies, jonka olet iloksesi löytänyt. Voi kuule, vaikka siellä onkin monenlaista eksytystä, on siellä myös puhtaan evankeliumin julistajia.

        Tuntuu, että rajaat Jumalan kovin pieneksi! Lestadiolaisuus on tahrautunut suuressa määrin kaikenlaisten isäinsääntöjen puolustelijaksi, vastoin Jumalan sanaa, joten en julistaisi noin: Lestadiolaisuus on skandaali. (muutoin kuin ehkä järkyttävän useiden hajaannusten suhteen!

        Kun kirjoitat, en löydä tekstistäsi ollenkaan raamatun lauseita enka kiitosta ja ylistystä Jeesukselle? Mainitset kyllä asian, mutta tuntuu, että korostat aivan vääriä asioita, kuten itse herätysliikettä!

        Tästä todistaa julistuksesi: "luopuminen perinteisestä Lestadiolaisuudesta" saa aikaan uskosta lankeamisen. Sekö pelastaa, että pitäytyy tiukasti perinteisessä Lestadiolaisuudessa? Etkö samalla tuomitse muita Jeesuksen pelastamia?

        Kiitätkö sinä pelastuksesta perinteistä Lestadiolaisuutta vai Jeesusta Kristusta?

        Kun hänelle kirjoitetaan faktista asiaa Kristuksesta ja kristinuskosta, niin se on sama asia kun kaataisi vettä hanhen selkään. :-))) Pelkkää ajan haaskausta, joka on kaikki pois Kristuksen todistamisesta.


      • 1Saara
        :-))) kirjoitti:

        Kun hänelle kirjoitetaan faktista asiaa Kristuksesta ja kristinuskosta, niin se on sama asia kun kaataisi vettä hanhen selkään. :-))) Pelkkää ajan haaskausta, joka on kaikki pois Kristuksen todistamisesta.

        =Lihan tekoja! Ja julistus onkin sitten sen mukaista!


      • Lestadiolainen
        1Saara kirjoitti:

        =Lihan tekoja! Ja julistus onkin sitten sen mukaista!

        Tyytyväisenä pystyn toteamaan että tämäkin viesti nosti vihaa joidenkin sydämmissä!

        Mutta näin se pitääkin olla. Olemme maan suola, ja uskomme tähden meitä tuleekin vainota. Näin Raamatussa sanotaan, ja näin on aina ollut elävässä kristillisyydessä.

        Kuten olen jo jossain kirjoittanut, ei ole mitään joka Perkele vihaa niin paljon, kuin Jeesuksen sovituskuolema. Ja se on siksi että se siirtää ihmisen Perkelen vallasta Jumalan taivaaseen.

        Sielunvihollinen Perkele haluaakin että juuri Jeesuksen sovituskuolema jäisi mahdollisimman epäselväksi kristillisyydessä.

        Siksi juuri meitä lestadiolaisia vainotaan. Jos Jeesuksen sovituskuolema pidetään kaikissa saarnoissa päällimmäisenä ja kaiken tärkeimpänä asiana, niin sehän tarkoittaa että syntinen ihminenkin, joka tekee joka päivää syntiä, pystyy jatkamaan taivastiellä. Ei ihme että Perkele vihaa tätä oppia.

        Se on Perkelen kannalta jopa niin vaarallinen asia tämä elävä kristillisyys, että ihminen joka hän on onnistunut sitomaan vaikka minkälaisiin synteihin, kymmenien vuosien takana, kertaheitolla karkaa hänen vallastaan, kun siunaavat kädet laitetaan tämän ihmisen pään päälle, ja julistetaan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

        Monelle kristinuskon vihaajalle, eteenkin liikkeemme etsikkoaikana, on käynyt niin hyvin, että kun heidän sydän on ollut eniten täynnä mustaa vihaa, ne eivät ole kestäneet sitä. Sydän on särkynyt, ja ovat itkien saaneet tulle ristin juurelle kysymään "saako näin suuri syntinen vielä uskoa synnit anteeksi?"

        Jos emme koko ajaan törmää tähän vihaan kun toimimme evankeliumin nimessä, meidän sanomassa on jotakin pielessä.

        Siksi olen erittäin iloinen siitä mitä olen viime päivinä saannut lukea itsestäni täällä, koska se todistaa että sanomani on oikea.

        On vainoamisessa menty jopa niin pitkälle, että minua on yritetty karkoittaa palstasta. Tämä on todella voimallinen todistus siitä että Jumala pystyy tekemään työtä myös tällaisen vajavaisen ihmisen kautta!


      • näisevaa o
        Lestadiolainen kirjoitti:

        Tyytyväisenä pystyn toteamaan että tämäkin viesti nosti vihaa joidenkin sydämmissä!

        Mutta näin se pitääkin olla. Olemme maan suola, ja uskomme tähden meitä tuleekin vainota. Näin Raamatussa sanotaan, ja näin on aina ollut elävässä kristillisyydessä.

        Kuten olen jo jossain kirjoittanut, ei ole mitään joka Perkele vihaa niin paljon, kuin Jeesuksen sovituskuolema. Ja se on siksi että se siirtää ihmisen Perkelen vallasta Jumalan taivaaseen.

        Sielunvihollinen Perkele haluaakin että juuri Jeesuksen sovituskuolema jäisi mahdollisimman epäselväksi kristillisyydessä.

        Siksi juuri meitä lestadiolaisia vainotaan. Jos Jeesuksen sovituskuolema pidetään kaikissa saarnoissa päällimmäisenä ja kaiken tärkeimpänä asiana, niin sehän tarkoittaa että syntinen ihminenkin, joka tekee joka päivää syntiä, pystyy jatkamaan taivastiellä. Ei ihme että Perkele vihaa tätä oppia.

        Se on Perkelen kannalta jopa niin vaarallinen asia tämä elävä kristillisyys, että ihminen joka hän on onnistunut sitomaan vaikka minkälaisiin synteihin, kymmenien vuosien takana, kertaheitolla karkaa hänen vallastaan, kun siunaavat kädet laitetaan tämän ihmisen pään päälle, ja julistetaan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

        Monelle kristinuskon vihaajalle, eteenkin liikkeemme etsikkoaikana, on käynyt niin hyvin, että kun heidän sydän on ollut eniten täynnä mustaa vihaa, ne eivät ole kestäneet sitä. Sydän on särkynyt, ja ovat itkien saaneet tulle ristin juurelle kysymään "saako näin suuri syntinen vielä uskoa synnit anteeksi?"

        Jos emme koko ajaan törmää tähän vihaan kun toimimme evankeliumin nimessä, meidän sanomassa on jotakin pielessä.

        Siksi olen erittäin iloinen siitä mitä olen viime päivinä saannut lukea itsestäni täällä, koska se todistaa että sanomani on oikea.

        On vainoamisessa menty jopa niin pitkälle, että minua on yritetty karkoittaa palstasta. Tämä on todella voimallinen todistus siitä että Jumala pystyy tekemään työtä myös tällaisen vajavaisen ihmisen kautta!

        Miten uskovaiseksi itseään kutsuva ihminen voi jauhaa tällaista:

        >>Siksi juuri meitä lestadiolaisia vainotaan. Jos Jeesuksen sovituskuolema pidetään kaikissa saarnoissa päällimmäisenä ja kaiken tärkeimpänä asiana, niin sehän tarkoittaa että syntinen ihminenkin, joka tekee joka päivää syntiä, pystyy jatkamaan taivastiellä. Ei ihme että Perkele vihaa tätä oppia.>>>

        Oletko henkisesti kunnossa? Koetko kovaakin vainoa?
        En ole kuullutkaan mistään lestadiolaisten vainoamisesta.
        Arvostelua kuuluu, ja monesti myös aiheesta.
        Mitä virkaa on lestadiolaisella opilla, jos se ei kestä ilman vainon tunnetta edes ihmisten edessä? Miten se kestää Jumalan sanan rinnalla ja kuolemassa??


      • autuutesi?
        Lestadiolainen kirjoitti:

        "Humpuukia on sellainen väite että lestadiolaisilla olisi jotakin sellaista (hyvää) mitä muilla Jeesuksen Herrakseen tunnustavilla ei olisi."

        Kuten olen jo eräässä toisessa viestissä kirjoittanut olen eri mieltä näistä asoista.

        Palstan sefu on todistanut että täällä saa olla eri mieltä, vaikka minua on mielipiteiden takia yritetty ajaa pois.

        En tulee jättämään teitä rauhaan. Tulen tulevaisuudessakin kirjoittamaan paljon hyvää lestadiolaisuudesta täällä, vaikka tiedän että vihaatte sitä.

        "jos joku teidän autuutenne perustusta kysyy, olkaa viereät vastaamaan".

        "Laestadiolainen" hoi, kuuluuko?! Eri mieltä oleminen ei ole mikään autuuden perustus. Pitäisi olla muutakin perustelua, kuin erimielisyys johonkin sinun keksimääsi asiaan nähden. Oletkohan joku ateisti-provo tai se kuuluisa Maikki?


      • Lestadiolainen
        näisevaa o kirjoitti:

        Miten uskovaiseksi itseään kutsuva ihminen voi jauhaa tällaista:

        >>Siksi juuri meitä lestadiolaisia vainotaan. Jos Jeesuksen sovituskuolema pidetään kaikissa saarnoissa päällimmäisenä ja kaiken tärkeimpänä asiana, niin sehän tarkoittaa että syntinen ihminenkin, joka tekee joka päivää syntiä, pystyy jatkamaan taivastiellä. Ei ihme että Perkele vihaa tätä oppia.>>>

        Oletko henkisesti kunnossa? Koetko kovaakin vainoa?
        En ole kuullutkaan mistään lestadiolaisten vainoamisesta.
        Arvostelua kuuluu, ja monesti myös aiheesta.
        Mitä virkaa on lestadiolaisella opilla, jos se ei kestä ilman vainon tunnetta edes ihmisten edessä? Miten se kestää Jumalan sanan rinnalla ja kuolemassa??

        Lestadiolaisuuden historiasta käy ilmi että herätyksen alkuajoilla monet papit otti tehtäväkseen "vainota" lestadiolaisia.

        Seuraavalla sivulla sitä on kuvattu jonkun verran:

        http://www.lestadiolaisuus.info/

        Tietysti kristittyjä vainotaan enemmän monessa muslimimaassa, mutta periaatteessa näin.

        Kaikki Lestadiolainen nimimerkillä kirjoitetut viestit eivät muuten ole minun kirjoittamia. Kuka tahansa voi kirjoittaa nimimerkillä, ja tekevätkin sitä.


      • Lestadiolainen
        näisevaa o kirjoitti:

        Miten uskovaiseksi itseään kutsuva ihminen voi jauhaa tällaista:

        >>Siksi juuri meitä lestadiolaisia vainotaan. Jos Jeesuksen sovituskuolema pidetään kaikissa saarnoissa päällimmäisenä ja kaiken tärkeimpänä asiana, niin sehän tarkoittaa että syntinen ihminenkin, joka tekee joka päivää syntiä, pystyy jatkamaan taivastiellä. Ei ihme että Perkele vihaa tätä oppia.>>>

        Oletko henkisesti kunnossa? Koetko kovaakin vainoa?
        En ole kuullutkaan mistään lestadiolaisten vainoamisesta.
        Arvostelua kuuluu, ja monesti myös aiheesta.
        Mitä virkaa on lestadiolaisella opilla, jos se ei kestä ilman vainon tunnetta edes ihmisten edessä? Miten se kestää Jumalan sanan rinnalla ja kuolemassa??

        "Aivan sairasta. Oletko henkisesti kunnossa? Koetko kovaakin vainoa?"

        Lue itse mitä kirjoitat. Jos joku mielipide-erojen takia alkaa kutsumaan toisia sairaiksi, se sanoo paljon henkilöstä itse. Viestissäni on todellakin täytynyt olla jotakin joka raivostuttaa sinua. Ei tuo enää ole aikuisten tapa käydä keskustelua. Itse en ole missään viestissä tällä käynyt henkilökohtaisuuksiin, kuitenkin sitä muut tekevät jatkuvasti minulle.

        Luultavasti tällaisella keskustelupalstalla ei voi vainota henkilöä paljon enemmän kuin yrittää häätää tätä pois palstalta, kuten minun kohdaltaan on yritetty, niin että sefu joutui puuttuman asiaan.

        Jos ette pidä sanomastani se on teidän asianne. Minulla ei ole kuitenkaan mitään tarkoitusta lopettaa kirjoittaminen tänne, tai piiruakaan muuttaa sitä mitä kirjoitan. Näin on!


      • Pysähdy ihminen
        Lestadiolainen kirjoitti:

        "Aivan sairasta. Oletko henkisesti kunnossa? Koetko kovaakin vainoa?"

        Lue itse mitä kirjoitat. Jos joku mielipide-erojen takia alkaa kutsumaan toisia sairaiksi, se sanoo paljon henkilöstä itse. Viestissäni on todellakin täytynyt olla jotakin joka raivostuttaa sinua. Ei tuo enää ole aikuisten tapa käydä keskustelua. Itse en ole missään viestissä tällä käynyt henkilökohtaisuuksiin, kuitenkin sitä muut tekevät jatkuvasti minulle.

        Luultavasti tällaisella keskustelupalstalla ei voi vainota henkilöä paljon enemmän kuin yrittää häätää tätä pois palstalta, kuten minun kohdaltaan on yritetty, niin että sefu joutui puuttuman asiaan.

        Jos ette pidä sanomastani se on teidän asianne. Minulla ei ole kuitenkaan mitään tarkoitusta lopettaa kirjoittaminen tänne, tai piiruakaan muuttaa sitä mitä kirjoitan. Näin on!

        Kuule lkyllä se olet juuri sinä joka aloitit epäasiallisen kirjoittelun meistä esikoislestadiolaisista. Olemme muka sinun vainoajiasi. Kyllä tällaisissa harhaisissa tapauksissa tulee mielenterveysongelmat aivan hakematta mieleen.

        Kirjoittele jatkossa vähemmän ja ryhdy kuuntelijaksi, selviää äkkiä ettei täällä kukaan ketään ole vainonnut, ei koskaan.


      • Lestadiolainen
        autuutesi? kirjoitti:

        "jos joku teidän autuutenne perustusta kysyy, olkaa viereät vastaamaan".

        "Laestadiolainen" hoi, kuuluuko?! Eri mieltä oleminen ei ole mikään autuuden perustus. Pitäisi olla muutakin perustelua, kuin erimielisyys johonkin sinun keksimääsi asiaan nähden. Oletkohan joku ateisti-provo tai se kuuluisa Maikki?

        "Eri mieltä oleminen ei ole mikään autuuden perustus."

        Typerä kysymys. Jos olisit lukenut viestiäni niin tietäisit että en ole missään viestissä kirjoittanut että Jumalan valtakunta rajoittuu lestadiolaiseen herätysliikkeeseen, tai tehnyt jostakin perifeerisestä asiasta autuudenkysymys.

        Itse pidän lestadiolaisuuden tapa painotta ja korostaa asioita Raamatussa oikeana. Tästä on ollut erimielisyyttä. Jos joku helluntailainen on sitä mieltä että helluntailaisuus tekee sitä parhaiten, se on hänen mielipiteensä.

        Pelastuskysymyksestä taidamme kuitenkin ainakin periaatteessa olla samaa mieltä.


      • Lestadiolainen
        Pysähdy ihminen kirjoitti:

        Kuule lkyllä se olet juuri sinä joka aloitit epäasiallisen kirjoittelun meistä esikoislestadiolaisista. Olemme muka sinun vainoajiasi. Kyllä tällaisissa harhaisissa tapauksissa tulee mielenterveysongelmat aivan hakematta mieleen.

        Kirjoittele jatkossa vähemmän ja ryhdy kuuntelijaksi, selviää äkkiä ettei täällä kukaan ketään ole vainonnut, ei koskaan.

        "Kuule lkyllä se olet juuri sinä joka aloitit epäasiallisen kirjoittelun meistä esikoislestadiolaisista. Olemme muka sinun vainoajiasi."

        Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Et löydä mistään mitään viestiä missä olisin nimittänyt esikoislestadiolaisia vainoajiasi. Vainoajiasi olen nimittänyt niitä joka vainoaa kristillisyyden ydinsanoman, kun sen kirjoittaminen täällä nostaa tällaisen vastareaktion.

        Kuten kirjoitin, minulla ei ole mitään aikomusta muuttaa linjani, ja palstan sefu on vakuuttanut että saan kirjoittaa täällä.

        Tyydy tähän!


      • Lestadiolainen
        ! huomautus kirjoitti:

        Kerroit jo että olet eri mieltä. Ja minä kerroin että olen eri mieltä sinun kanssasi. Laitoin mys raamatulliset perusteet siihen miksi olen eri mieltä sinun kanssasi. Raamattu ei tunne mitään muiden yläpuolella olevaa "commando" seurakuntaa.
        Ei myöskään yhtään seurakuntaa joka olisi toisten seurakuntien äiti. Nämä kaikki kommervenkit on rakennettu ihmisten tarpeista käsin. Ihmisillä on tarve eristäytyä muista koska se on pelottavaa. Johtajilla on tarve luoda uhlakuvia jotka ovat yhteisön ulkopuolella, koska näin he vahvistavat OMAA asemaansa ja aseman tuomaa arvovaltaa. Myös Rahaa ja monenlaisia palveluksia saa ollessaan arvostettu seurakuntajohtaja.

        Raamatun mukaisessa Jumalan seurakunnassa järjestys on päinvastainen.

        SE joka haluaa tulla suureksi kristillisessä yhteisössään se toimii toisten palvelijana, eikä isäntänä niin kuin lestadiolaisuudessa.

        Lestadiolaisuudessa on täysin epäterve kuva ihmisyydestä silloin, kun tämä toimii johdollisissa tehtävissä seurakunnassa. "Erehtymätön" ihminen, samoin kuin "Erehtymätön ja eksymätön seurakunta" lestadiolaisten tarkoittamassa merkityksessä, on suuri valhe ja silmänkääntötemppu. Tällainen järjestys on noussut esiin johtavien ihmisten omista tarpeista, (= himoista hallita ja vallita toisia ihmisiä).

        Tällaiset rakenteet on välttämätöntä purkaa ja Jeesus ainoaksi herraksi seurakuntaa jossa kristityt palvelevat toinen toisiaan rakkaudessa, erottamatta erilaisiin palvelutehtäviin asetettuja henkilöitä muusta seurakunnasta.

        "Lestadiolaisuudessa on täysin epäterve kuva ihmisyydestä silloin, kun tämä toimii johdollisissa tehtävissä seurakunnassa. "Erehtymätön" ihminen, samoin kuin "Erehtymätön ja eksymätön seurakunta" lestadiolaisten tarkoittamassa merkityksessä, on suuri valhe ja silmänkääntötemppu. Tällainen järjestys on noussut esiin johtavien ihmisten omista tarpeista, (= himoista hallita ja vallita toisia ihmisiä)."

        Tätä viestiä en nähnyt tarpeelliseksi kommentoida, kun olen suurin piirtein samaa mieltä siitä mitä kirjoitat.

        Yleensä jos en kommentoi jotakin viestiä, niin olen samaa mieltä asiasisällöstä, tai sitten pidän viestiä liian absurdiseksi kommentoitavaksi.

        Näin tiedoksi.


      • oudot puheet
        Lestadiolainen kirjoitti:

        "Aivan sairasta. Oletko henkisesti kunnossa? Koetko kovaakin vainoa?"

        Lue itse mitä kirjoitat. Jos joku mielipide-erojen takia alkaa kutsumaan toisia sairaiksi, se sanoo paljon henkilöstä itse. Viestissäni on todellakin täytynyt olla jotakin joka raivostuttaa sinua. Ei tuo enää ole aikuisten tapa käydä keskustelua. Itse en ole missään viestissä tällä käynyt henkilökohtaisuuksiin, kuitenkin sitä muut tekevät jatkuvasti minulle.

        Luultavasti tällaisella keskustelupalstalla ei voi vainota henkilöä paljon enemmän kuin yrittää häätää tätä pois palstalta, kuten minun kohdaltaan on yritetty, niin että sefu joutui puuttuman asiaan.

        Jos ette pidä sanomastani se on teidän asianne. Minulla ei ole kuitenkaan mitään tarkoitusta lopettaa kirjoittaminen tänne, tai piiruakaan muuttaa sitä mitä kirjoitan. Näin on!

        Oletko kunnossa? Olen huolestunut sinusta. Kirjoittelusi on niin perverssiä.
        Mistä ihmeen mielipide-eroista puhut?
        Ethän puhu uskosta sanaakaan! Ainoa mielipiteesi on ollut se, että kaikki muut ovat väärässä!!
        Kun aivan aiheetta tunnustat tuntevasi vainoa, on se lestadiolaisuutta tuntevasta melkoisen vainoharhaista. Jos tuo ei ole ohimenevää, olisi syytä ottaa yhteys pätevään sielunhoitajaan.


      • Lestadiolainen
        oudot puheet kirjoitti:

        Oletko kunnossa? Olen huolestunut sinusta. Kirjoittelusi on niin perverssiä.
        Mistä ihmeen mielipide-eroista puhut?
        Ethän puhu uskosta sanaakaan! Ainoa mielipiteesi on ollut se, että kaikki muut ovat väärässä!!
        Kun aivan aiheetta tunnustat tuntevasi vainoa, on se lestadiolaisuutta tuntevasta melkoisen vainoharhaista. Jos tuo ei ole ohimenevää, olisi syytä ottaa yhteys pätevään sielunhoitajaan.

        Eikö sinulla ole muuta kirjoitettavaa kuin käydä henkilökohtaisuuksiin? Yrittäkää nyt saada kirjoituksianne sivistyneeseen tasoon!

        Myönnän että olen tahallaan yrittänyt olla provosoivaa, mutta asiasisällön takana seisoin.

        Missä olisin kirjoittanut että kaikki muut ovat väärässä!?

        Jos kristinuskon ydinsanoman kanssa on eri mieltä, niin silloin varmasti saa sen käsityksen että on väärässä kirjoituksistani.

        Tässä tämä huvittavakin on, että kristinuskon ydinsanoman kirjoittaminen tähän palstaan nostaa tällaisen kohun, että on jopa yritetty karkottaa palstasta (vaikka en nyt lopettaisi kirjoittaminen jossain palstassa vaikka joku yksityinen kirjoittaja on sitä mieltä).

        Ja lisäksi, jos ei yhtään ironia ymmärtää, on parasta olla lukematta anonyymissä keskustelupalstoja. Ainakin nimim. Saara on ennen ymmärtänyt ironian vastauksiltani, kun sellaista siellä on ollut. Ei me tässä raamatuita olla kirjoittamassa, vaan keskustelemassa.


      • V. Tieto
        Lestadiolainen kirjoitti:

        "Kuule lkyllä se olet juuri sinä joka aloitit epäasiallisen kirjoittelun meistä esikoislestadiolaisista. Olemme muka sinun vainoajiasi."

        Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Et löydä mistään mitään viestiä missä olisin nimittänyt esikoislestadiolaisia vainoajiasi. Vainoajiasi olen nimittänyt niitä joka vainoaa kristillisyyden ydinsanoman, kun sen kirjoittaminen täällä nostaa tällaisen vastareaktion.

        Kuten kirjoitin, minulla ei ole mitään aikomusta muuttaa linjani, ja palstan sefu on vakuuttanut että saan kirjoittaa täällä.

        Tyydy tähän!

        Ei luuleva. Sinet ota mitään vastuuta kirjoittelustasi.

        Tänne kirjoittavat ovat lähes kaikki lestadiolaisia. Nimittelet asiallisia kirjoittajia katkeriksi ja vihaisiksi, vaikka olet itse katkera ja vihainen koska sellaisesta kirjoitat. Kukaan ihminen kun ei voi koskaan tuntea kenenkään toisen ihmisen tunteita.


      • V. Tieto
        Lestadiolainen kirjoitti:

        Eikö sinulla ole muuta kirjoitettavaa kuin käydä henkilökohtaisuuksiin? Yrittäkää nyt saada kirjoituksianne sivistyneeseen tasoon!

        Myönnän että olen tahallaan yrittänyt olla provosoivaa, mutta asiasisällön takana seisoin.

        Missä olisin kirjoittanut että kaikki muut ovat väärässä!?

        Jos kristinuskon ydinsanoman kanssa on eri mieltä, niin silloin varmasti saa sen käsityksen että on väärässä kirjoituksistani.

        Tässä tämä huvittavakin on, että kristinuskon ydinsanoman kirjoittaminen tähän palstaan nostaa tällaisen kohun, että on jopa yritetty karkottaa palstasta (vaikka en nyt lopettaisi kirjoittaminen jossain palstassa vaikka joku yksityinen kirjoittaja on sitä mieltä).

        Ja lisäksi, jos ei yhtään ironia ymmärtää, on parasta olla lukematta anonyymissä keskustelupalstoja. Ainakin nimim. Saara on ennen ymmärtänyt ironian vastauksiltani, kun sellaista siellä on ollut. Ei me tässä raamatuita olla kirjoittamassa, vaan keskustelemassa.

        Jos kerran itsekin tiedät että se on väärin, niin miksi käyt jatkuvasti toisten kurkkuun kiinni Jeesukseen uskovia halveksivilla viesteillä.


      • vaino päällä
        Lestadiolainen kirjoitti:

        Eikö sinulla ole muuta kirjoitettavaa kuin käydä henkilökohtaisuuksiin? Yrittäkää nyt saada kirjoituksianne sivistyneeseen tasoon!

        Myönnän että olen tahallaan yrittänyt olla provosoivaa, mutta asiasisällön takana seisoin.

        Missä olisin kirjoittanut että kaikki muut ovat väärässä!?

        Jos kristinuskon ydinsanoman kanssa on eri mieltä, niin silloin varmasti saa sen käsityksen että on väärässä kirjoituksistani.

        Tässä tämä huvittavakin on, että kristinuskon ydinsanoman kirjoittaminen tähän palstaan nostaa tällaisen kohun, että on jopa yritetty karkottaa palstasta (vaikka en nyt lopettaisi kirjoittaminen jossain palstassa vaikka joku yksityinen kirjoittaja on sitä mieltä).

        Ja lisäksi, jos ei yhtään ironia ymmärtää, on parasta olla lukematta anonyymissä keskustelupalstoja. Ainakin nimim. Saara on ennen ymmärtänyt ironian vastauksiltani, kun sellaista siellä on ollut. Ei me tässä raamatuita olla kirjoittamassa, vaan keskustelemassa.

        Varmaan raskasta noin pahojen vainon tunteiden kanssa. Pelosta se muiden tuomitseminen lähtee. JJ
        Rukoillaan, että löydät hyvän sielunhoitajan opastamaan uskoon, turvaan ja
        vapauteen.

        En ole nähnyt sinun kirjoittavan sanaakaan uskosta. Ehkä ahdas ovi on sinulle vielä löytymättä. Kristinuskon ydinsanoma? Eiköhän se sinulla ole vielä hakusessa? Saitko paljon sympatiaa SRKn puolelta?


      • Lestadiolainen
        V. Tieto kirjoitti:

        Ei luuleva. Sinet ota mitään vastuuta kirjoittelustasi.

        Tänne kirjoittavat ovat lähes kaikki lestadiolaisia. Nimittelet asiallisia kirjoittajia katkeriksi ja vihaisiksi, vaikka olet itse katkera ja vihainen koska sellaisesta kirjoitat. Kukaan ihminen kun ei voi koskaan tuntea kenenkään toisen ihmisen tunteita.

        No pyydän anteeksi jos olet aihetta loukkaannut kirjoituksistani, mutta varmasti täällä on sellaisia jolla on ollut ihan aihetta loukkautuakin.

        Haluan korostaa että en ole missään käynyt henkilökohtaisuuksiin tai kutsunut muita typeriksi, sairaaksi yms., kuten moni muu täällä tekee jatkuvasti, kun että olen ihan aiheesta kirjoittanut että jotakin täyty olla pielessä kun kristinuskon ydinsanomaan täytyy vastata argumenteilla että "oletpas typerä", "Minkäslainen napero sinä oikein olet hengellisesti?" ja kaikki muut vastaukset mitä on näihin kirjoituksiin satanut.

        Toisaalta tämä ei ole uutta tälle palstalle, koska palstan sefu on usein joutui ”puhdistamaan” palstan henkilökohtaisista riidoista. Tämä ei ole hyvä mainosta esikoislestadiolaisille joka väittävät omistavan palstan.

        Ja toisaalta vastauksista kyllä saa sen käsityksen että täällä kirjoittaa paljon muitakin kun lestadiolaisia.

        Mutta kuten olen jo useamman kerran todennut. En ajo muuttaa linjani ja ajon jatkossakin kirjoittaa tänne tätä samaa kun on aikaa.

        Saattaa olla että joskus tulevaisuudessakin rekisteröin nimimerkin Lestadiolainen, koska moni muu on ottanut vapauksia kirjoittaa tällä nimimerkillä.


      • Lestadiolainen
        vaino päällä kirjoitti:

        Varmaan raskasta noin pahojen vainon tunteiden kanssa. Pelosta se muiden tuomitseminen lähtee. JJ
        Rukoillaan, että löydät hyvän sielunhoitajan opastamaan uskoon, turvaan ja
        vapauteen.

        En ole nähnyt sinun kirjoittavan sanaakaan uskosta. Ehkä ahdas ovi on sinulle vielä löytymättä. Kristinuskon ydinsanoma? Eiköhän se sinulla ole vielä hakusessa? Saitko paljon sympatiaa SRKn puolelta?

        Tämä viesti saa kyllä puhua puolestaan. Jos kristinuskon ydinsanoma tuottaa tuollaisen reaktion, niin kirjoittajalla on kaikki syytä katsoa itseensä peiliin.

        "En ole nähnyt sinun kirjoittavan sanaakaan uskosta. Ehkä ahdas ovi on sinulle vielä löytymättä. Kristinuskon ydinsanoma? Eiköhän se sinulla ole vielä hakusessa? Saitko paljon sympatiaa SRKn puolelta?"

        Haluan tässä vielä korostaa että en ole vastannut kenellekään yksityiselle kirjoittajalle että ovat kadotuksen tiellä, muutoin että olen yleisellä tasolla kirjoittanut että on pelastuksen ulkopuolella jos ei usko kristinuskon ydinsanomaan.

        Jos tämä tuottaa ongelmia, niin syy ei ole minun.


      • Huh huh
        V. Tieto kirjoitti:

        Ei luuleva. Sinet ota mitään vastuuta kirjoittelustasi.

        Tänne kirjoittavat ovat lähes kaikki lestadiolaisia. Nimittelet asiallisia kirjoittajia katkeriksi ja vihaisiksi, vaikka olet itse katkera ja vihainen koska sellaisesta kirjoitat. Kukaan ihminen kun ei voi koskaan tuntea kenenkään toisen ihmisen tunteita.

        Tämä herra käskee vetää päähään, jota häveliäisyys ei kehtaa edes toistaa.


      • 1Saara
        Lestadiolainen kirjoitti:

        Tyytyväisenä pystyn toteamaan että tämäkin viesti nosti vihaa joidenkin sydämmissä!

        Mutta näin se pitääkin olla. Olemme maan suola, ja uskomme tähden meitä tuleekin vainota. Näin Raamatussa sanotaan, ja näin on aina ollut elävässä kristillisyydessä.

        Kuten olen jo jossain kirjoittanut, ei ole mitään joka Perkele vihaa niin paljon, kuin Jeesuksen sovituskuolema. Ja se on siksi että se siirtää ihmisen Perkelen vallasta Jumalan taivaaseen.

        Sielunvihollinen Perkele haluaakin että juuri Jeesuksen sovituskuolema jäisi mahdollisimman epäselväksi kristillisyydessä.

        Siksi juuri meitä lestadiolaisia vainotaan. Jos Jeesuksen sovituskuolema pidetään kaikissa saarnoissa päällimmäisenä ja kaiken tärkeimpänä asiana, niin sehän tarkoittaa että syntinen ihminenkin, joka tekee joka päivää syntiä, pystyy jatkamaan taivastiellä. Ei ihme että Perkele vihaa tätä oppia.

        Se on Perkelen kannalta jopa niin vaarallinen asia tämä elävä kristillisyys, että ihminen joka hän on onnistunut sitomaan vaikka minkälaisiin synteihin, kymmenien vuosien takana, kertaheitolla karkaa hänen vallastaan, kun siunaavat kädet laitetaan tämän ihmisen pään päälle, ja julistetaan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

        Monelle kristinuskon vihaajalle, eteenkin liikkeemme etsikkoaikana, on käynyt niin hyvin, että kun heidän sydän on ollut eniten täynnä mustaa vihaa, ne eivät ole kestäneet sitä. Sydän on särkynyt, ja ovat itkien saaneet tulle ristin juurelle kysymään "saako näin suuri syntinen vielä uskoa synnit anteeksi?"

        Jos emme koko ajaan törmää tähän vihaan kun toimimme evankeliumin nimessä, meidän sanomassa on jotakin pielessä.

        Siksi olen erittäin iloinen siitä mitä olen viime päivinä saannut lukea itsestäni täällä, koska se todistaa että sanomani on oikea.

        On vainoamisessa menty jopa niin pitkälle, että minua on yritetty karkoittaa palstasta. Tämä on todella voimallinen todistus siitä että Jumala pystyy tekemään työtä myös tällaisen vajavaisen ihmisen kautta!

        En pidä sinun alentuvasta tavastasi kirjoitella palstalla. Olet väärässä kun väität ettemme sietäisi kristinuskon perusajatusta! Kuinka voit väittää niin ihmisille, jotka nimenomaan turvautuvat Jeesuksen sovitustyöhön yrittämättä tarjota siihen lisäksi mitään omaa ansiotaan?

        Mitä sinulle merkitsee anteeksiantamus? Jos minä pyysin sinulta anteeksi ja sinä vastasit antavasi anteeksi, kuinka sitten samasta asiasta vielä jatkuvasti kirjoitat? -Kysymys oli siitä kun tokaisin että voisit mennä omiesi joukkoon. Tokaisin siksi kun en pidä tavastasi tulla selittämään lestadiolaisille lestadiolaisuudesta sillä tyylillä, kuin emme tietäisi ollenkaan mitä se on!

        Jos sinä tekemällä teet ja haet "vainoa" ja sanot sen olevan merkki oikeasta uskostasi, niin kerron sinulle että tuolla mittapuulla mitattuna täällä on aika moinen porukka oikeassa uskossa vainottuin. Nimittäin paljon pahempaa kritiikkiä minä olen saanut kuin sinä. En silti tunne tarvetta nostaa itseäni muiden yläpuolelle. Sinunlaillasi minä en sellaisesta nauti enkä provosoi tavallasi saadakseni osakseni "pyhää vainoa"!


      • ah kunne kulkenet
        Lestadiolainen kirjoitti:

        "Lestadiolaisuudessa on täysin epäterve kuva ihmisyydestä silloin, kun tämä toimii johdollisissa tehtävissä seurakunnassa. "Erehtymätön" ihminen, samoin kuin "Erehtymätön ja eksymätön seurakunta" lestadiolaisten tarkoittamassa merkityksessä, on suuri valhe ja silmänkääntötemppu. Tällainen järjestys on noussut esiin johtavien ihmisten omista tarpeista, (= himoista hallita ja vallita toisia ihmisiä)."

        Tätä viestiä en nähnyt tarpeelliseksi kommentoida, kun olen suurin piirtein samaa mieltä siitä mitä kirjoitat.

        Yleensä jos en kommentoi jotakin viestiä, niin olen samaa mieltä asiasisällöstä, tai sitten pidän viestiä liian absurdiseksi kommentoitavaksi.

        Näin tiedoksi.

        Toisteletko sinä keskustellessasi toisen puheet aina oman puheenvuorosi aluksi?
        Jos sinulla on jotakin asiaa niin puhu ilman toisten viestien kopioimista. Ja perustele sanottavasi. Mieluummin minä keskustelen henkilön kanssa jolla on omaa tuotavaa keskusteluun. Sinä vastaiset vuosikymmeniä uskossa kilvoitelleille hengelliseen aikuisuuteen kasvaneille lestadiolaisille tähän tapaan: "Ei se niin ole", "miksi vihaat", "miksi vainoat" ,"olet katkera", - pelkkää naivia höpötystä, jolla pyritään halveksimaan toista ihmistä.

        Tällainen tapa viestiä asiantuntijoiden kanssa, ei ole keskustelua vaan ilkeyttä.

        Ihmisellä joka pyrkii vaikuttamaan toisen henkilön mielipiteisiin, pitäisi olla esittää toisen väitteisiin päteviä ja varteen otettavia vasta-argumentteja. Silloin syntyy keskustelua. Jos minun kanssani haluat keskustella, niin sinulla pitää olla vähintään 50 vuotta elämää. Muussa tapauksessa saat olla kuulijan ja kyselijän paikalla.


      • ihmettellöö
        Lestadiolainen kirjoitti:

        "Eri mieltä oleminen ei ole mikään autuuden perustus."

        Typerä kysymys. Jos olisit lukenut viestiäni niin tietäisit että en ole missään viestissä kirjoittanut että Jumalan valtakunta rajoittuu lestadiolaiseen herätysliikkeeseen, tai tehnyt jostakin perifeerisestä asiasta autuudenkysymys.

        Itse pidän lestadiolaisuuden tapa painotta ja korostaa asioita Raamatussa oikeana. Tästä on ollut erimielisyyttä. Jos joku helluntailainen on sitä mieltä että helluntailaisuus tekee sitä parhaiten, se on hänen mielipiteensä.

        Pelastuskysymyksestä taidamme kuitenkin ainakin periaatteessa olla samaa mieltä.

        Jos joku on typeä tässä niin se olet sinä. Viestisi alkuun kopioitu lause ei ollut kysymys, vaan toteamus. Hyvin perusteltu ja oikea totemus.

        Jos joku kysyy sinun autuutesi perustusta, niin sinun velvollisuutesi on vastata siihen kysymseen minä- alkuisella viestillä, eikä ryhtyä haukkumaan kysyjää täysin perusteetta typeräksi.


      • näi on
        Huh huh kirjoitti:

        Tämä herra käskee vetää päähään, jota häveliäisyys ei kehtaa edes toistaa.

        Älä sinä lässytä sivusta, en minä ole syyttäjä enkä tuomari, minä olen sen todistaja mitä minulle on tehty. En ryhdy kenenkään syntejä puolustelemaan. Jumala aikanaan tuomitsee jokaisen ihmisen oikeudenmukaisesti, sinutkin. Älä siis ryhdy tuomariksi, ellei sinua pyydetä tehtävään.


      • akvinolainen
        1Saara kirjoitti:

        En pidä sinun alentuvasta tavastasi kirjoitella palstalla. Olet väärässä kun väität ettemme sietäisi kristinuskon perusajatusta! Kuinka voit väittää niin ihmisille, jotka nimenomaan turvautuvat Jeesuksen sovitustyöhön yrittämättä tarjota siihen lisäksi mitään omaa ansiotaan?

        Mitä sinulle merkitsee anteeksiantamus? Jos minä pyysin sinulta anteeksi ja sinä vastasit antavasi anteeksi, kuinka sitten samasta asiasta vielä jatkuvasti kirjoitat? -Kysymys oli siitä kun tokaisin että voisit mennä omiesi joukkoon. Tokaisin siksi kun en pidä tavastasi tulla selittämään lestadiolaisille lestadiolaisuudesta sillä tyylillä, kuin emme tietäisi ollenkaan mitä se on!

        Jos sinä tekemällä teet ja haet "vainoa" ja sanot sen olevan merkki oikeasta uskostasi, niin kerron sinulle että tuolla mittapuulla mitattuna täällä on aika moinen porukka oikeassa uskossa vainottuin. Nimittäin paljon pahempaa kritiikkiä minä olen saanut kuin sinä. En silti tunne tarvetta nostaa itseäni muiden yläpuolelle. Sinunlaillasi minä en sellaisesta nauti enkä provosoi tavallasi saadakseni osakseni "pyhää vainoa"!

        Jokainen voi käydä tutustumassa vanhoillislestadiolaiseen hapatteeseen (taikinan juuri).

        Kun tällaisen ihmisen kanssa yrittää keskustella, on täydellinen seinä vastassa.

        Nämä rauhansanalaiset nimittävät itseään nimellä pikkuesikoinen, mutta ei heissä ole hajuakaan esikoislestadiolaisuudesta, vaan he ovat hapantuneen vanhoillislestadiolaisesta juuresta. Ne ihmiset jos ketkä ovat todella rikki. Enkä ihmettele, se on todella koWaa sakkia henkisesti. Onneksi monet ovat ymmärtäneet hakeutua mielenterveystoimistoihin saamaan apua henkisen raakuuden ja rakkaudettomuuden auheuttamiin haavoihin. Lakihenkisyys on kamala ja kavala tauti.


      • Laestad. tutkinut

        Riitelemällä ja väittelemällä ei voi saada tässä mitään aikaan.
        Itsevanhurskauden rautahäkissä elävän voi pehmitää vain Kristuksen sovintoarmo. Vasta oman syntisyyden paljastuessa tällainen kova pahta halkeaa, sanoo Laestadius.

        Tornionlaakson itälestadiolaisissa on synkkää omavanhurskautta. Heidän erimielisyytensä alkoi tulla esiin jo Laestadiuksen ja Raattamaan aikana. Valtava lakihenkisyys paistaa tämän ystävän sanoista.
        Voisin kopioida tänne esimerksiksi erään Henry Keron hyvin lakihenkisiä ja nurkkakuntaisia kirjoituksia, mutta valitettavasti ne on ruotsiksi, jota lukijat täällä eivät ymmärrä.


      • teuta
        akvinolainen kirjoitti:

        Jokainen voi käydä tutustumassa vanhoillislestadiolaiseen hapatteeseen (taikinan juuri).

        Kun tällaisen ihmisen kanssa yrittää keskustella, on täydellinen seinä vastassa.

        Nämä rauhansanalaiset nimittävät itseään nimellä pikkuesikoinen, mutta ei heissä ole hajuakaan esikoislestadiolaisuudesta, vaan he ovat hapantuneen vanhoillislestadiolaisesta juuresta. Ne ihmiset jos ketkä ovat todella rikki. Enkä ihmettele, se on todella koWaa sakkia henkisesti. Onneksi monet ovat ymmärtäneet hakeutua mielenterveystoimistoihin saamaan apua henkisen raakuuden ja rakkaudettomuuden auheuttamiin haavoihin. Lakihenkisyys on kamala ja kavala tauti.

        Siellä siis Vaasan ja Oulun välillä on Rannikko kaista , jossa on n, 6000 pikkuesikoista , ja n. 1000 rauhan sanalaista , ja on meitäkin Es/Lestoja joku
        13000 ja pienenpiä joukkioita vähemmän kuin 1000 , siis suomessa .

        Kun Juhannuksena , meidän kesä julille odotetaan n.29000 kävijää se tarkoittaa sitä yksi ja sama seura vieras lasketaan joka päivä ja ilta uudeksi vieraaksi ,eli
        laskemme ateriat . Meillä on kaikki ilman kolehtia , mutta vapaehtoislla pohjalla voi uhrata sen minkä Pyhä Henki ilmoittaa .

        Eli kuorma sille joka enmmän on saanut Jumalata lainaksi , sillä kaikki on vain lainaa Häneltä meille . Hänetä ja Pojalta , olemme saaneet armon , tuntea itsemme Jumalan tien kulkijoiksi , ja heiltä saamme kerran , Lahja vanhurskauden , ja sitten kirkkauden taivaassa kirkastetulla ruumiilla iloita
        KARITSAN HÄITÄ, alati ja loppumatta .


      • kyssyypi
        teuta kirjoitti:

        Siellä siis Vaasan ja Oulun välillä on Rannikko kaista , jossa on n, 6000 pikkuesikoista , ja n. 1000 rauhan sanalaista , ja on meitäkin Es/Lestoja joku
        13000 ja pienenpiä joukkioita vähemmän kuin 1000 , siis suomessa .

        Kun Juhannuksena , meidän kesä julille odotetaan n.29000 kävijää se tarkoittaa sitä yksi ja sama seura vieras lasketaan joka päivä ja ilta uudeksi vieraaksi ,eli
        laskemme ateriat . Meillä on kaikki ilman kolehtia , mutta vapaehtoislla pohjalla voi uhrata sen minkä Pyhä Henki ilmoittaa .

        Eli kuorma sille joka enmmän on saanut Jumalata lainaksi , sillä kaikki on vain lainaa Häneltä meille . Hänetä ja Pojalta , olemme saaneet armon , tuntea itsemme Jumalan tien kulkijoiksi , ja heiltä saamme kerran , Lahja vanhurskauden , ja sitten kirkkauden taivaassa kirkastetulla ruumiilla iloita
        KARITSAN HÄITÄ, alati ja loppumatta .

        Opillinen harha oli aiheena. Ei liikkeen asemapaikkojen maantieteelliset kysymykset.


      • teuta
        akvinolainen kirjoitti:

        Jokainen voi käydä tutustumassa vanhoillislestadiolaiseen hapatteeseen (taikinan juuri).

        Kun tällaisen ihmisen kanssa yrittää keskustella, on täydellinen seinä vastassa.

        Nämä rauhansanalaiset nimittävät itseään nimellä pikkuesikoinen, mutta ei heissä ole hajuakaan esikoislestadiolaisuudesta, vaan he ovat hapantuneen vanhoillislestadiolaisesta juuresta. Ne ihmiset jos ketkä ovat todella rikki. Enkä ihmettele, se on todella koWaa sakkia henkisesti. Onneksi monet ovat ymmärtäneet hakeutua mielenterveystoimistoihin saamaan apua henkisen raakuuden ja rakkaudettomuuden auheuttamiin haavoihin. Lakihenkisyys on kamala ja kavala tauti.

        Olen kyllä käynyt naapuripalstalla silloin tällöin , viimeiseksi kai maaliskuulla
        Olen todennut että se on kala ei kiinnosta , on aivan eri asia kuitenkin niitata kaikkia srk:n fakkiin , sillä nämä ei ole mistään srk:n porukoista lohehhut , vaan nämä on eronneet meistä n. 1902 paikkeilla .

        Lakihenkisyys on kavala tauti ja vielä jos siinä on rakkadettomuus päässyt vaikuttamaan ja kylmyys , niin kovuuskaan ei ole kaukana , ethän ajattele
        niin että heissä on rutto , ei heihin voi koskea ei keskustella , mieti


      • V. Tieto
        teuta kirjoitti:

        Olen kyllä käynyt naapuripalstalla silloin tällöin , viimeiseksi kai maaliskuulla
        Olen todennut että se on kala ei kiinnosta , on aivan eri asia kuitenkin niitata kaikkia srk:n fakkiin , sillä nämä ei ole mistään srk:n porukoista lohehhut , vaan nämä on eronneet meistä n. 1902 paikkeilla .

        Lakihenkisyys on kavala tauti ja vielä jos siinä on rakkadettomuus päässyt vaikuttamaan ja kylmyys , niin kovuuskaan ei ole kaukana , ethän ajattele
        niin että heissä on rutto , ei heihin voi koskea ei keskustella , mieti

        Rauhansanalaisuus

        Synty

        Hajaannuksen tausta on 1920-luvun Pohjois-Amerikan vanhoillislestadiolaisuuden hajaannuksessa (1928). Kyseisen skisman osapuolet olivat heidemanilaisuus ja kirkkokuntalaisuus (suurseuralaisuus).

        Vuonna 1928 perustetun Amerikan Suomalaisen Apostolis-Luterilaisen Kirkkokunnan edustajat yrittivät saada Suomen vanhoillisilta tukea toimilleen kutsumalla Suomesta saarnaajia. Suomen vanhoillista suuri enemmistö asettui Amerikan vähemmistön eli heidemanilaisten kannalle ja kielsi saarnaajia lähtemästä ennen kuin Amerikan lestadiolaiset sopivat keskenään.

        Suomen vanhoillisuuden vähemmistö asettui vastoin enemmistön eli SRK:n päätöstä kirkkokuntalaisten ja Amerikkaan saarnamatkalle lähteneiden saarnaajien puolelle. Suomessa ero tapahtui vuonna 1934. Vähän eron jälkeen vähemmistö perusti Rauhan sana -lehden, josta suuntaus on saanut nykyisen nimensä.

        Nimitys pikkuesikoisuus on Paul Heidemanin terminologiaa ja juontaa juurensa Amerikan esikoislestadiolaisuuden hajaannukseen vuonna 1903. "Lannavaaran esikoiset" (pikkuesikoiset) eivät hyväksyneet "Jellivaaran esikoisten" (isoesikoiset) auktoriteettia ja olivat omana ryhmänään, kunnes tekivät sovinnon vanhoillisten kanssa vuonna 1908 suurissa seuroissa (nimitys suurseuralaisuus). Suurseuralaisten joukko ei täysin sulautunut vanhoillisuuteen vaan siellä esiintyi poikkeava opetusta. Oppierimielisyydet olivat pieniä, joista näkyvin oli liberaali muita oppeja hyväksyvä ja tällä tavalla lestadiolaisten yhdistymistä ajava opetus joka johti erilaiseen seurakuntaoppiin ja hajaannukseen.

        Varsinaista hajannusta tai eroamista SRK-lestadiolisuudesta tapahtui hyvin pienessä määrässä, koska suurin osa niistä joka alettiin pitämään "pikkuesikoisena", olivat seurakuntia joka eivät olleet mukana SRK:n toiminnassa jäseninä, eivätkä siten myöskään voinneet erota. Jako oli ensi sijassa alueellinen. Pohjoisen Skandinavian vanhoillislestadiolaisten enemmistö, Tornionlaakso lähes kokonaisuudessaan ja Suomen ruotsinkieliset lestadiolaiset jäivät pikkuesikoisuudelle. Varsinaista hajaantumista tapahtuikin lähinnä eräissä Keski- ja Etelä-Pohjanmaan suomenkielisissä lestadiolaisyhteisöissä ja rauhanyhdistyksissä sekä Helsingissä.[1]

        Tämän perustella pikkuesikoiset yleensä katsovat jatkaneensa alkuperäistä lestadiolaisuuta, kun SRK-lestadiolaisuus on uusi haara lestadiolaisuudesta, johon he eivät ole liittyneet.

        Vuosien 1945—1946 vaihteessa Suomessa yritettiin sovintoa vanhoillisuuden ja pikkuesikoisten välillä. Sovinto näytti hetkeksi syntyneen, mutta raukesi uudelleen riitoihin. Vaikka rauhansanalaisuus näyttäytyy liberaalimpana niin sen alkuvaiheessa tunnusomaista oli vanhoillisia tiukempi opin, neuvon ja nuhteen korostus.


      • teuta
        V. Tieto kirjoitti:

        Rauhansanalaisuus

        Synty

        Hajaannuksen tausta on 1920-luvun Pohjois-Amerikan vanhoillislestadiolaisuuden hajaannuksessa (1928). Kyseisen skisman osapuolet olivat heidemanilaisuus ja kirkkokuntalaisuus (suurseuralaisuus).

        Vuonna 1928 perustetun Amerikan Suomalaisen Apostolis-Luterilaisen Kirkkokunnan edustajat yrittivät saada Suomen vanhoillisilta tukea toimilleen kutsumalla Suomesta saarnaajia. Suomen vanhoillista suuri enemmistö asettui Amerikan vähemmistön eli heidemanilaisten kannalle ja kielsi saarnaajia lähtemästä ennen kuin Amerikan lestadiolaiset sopivat keskenään.

        Suomen vanhoillisuuden vähemmistö asettui vastoin enemmistön eli SRK:n päätöstä kirkkokuntalaisten ja Amerikkaan saarnamatkalle lähteneiden saarnaajien puolelle. Suomessa ero tapahtui vuonna 1934. Vähän eron jälkeen vähemmistö perusti Rauhan sana -lehden, josta suuntaus on saanut nykyisen nimensä.

        Nimitys pikkuesikoisuus on Paul Heidemanin terminologiaa ja juontaa juurensa Amerikan esikoislestadiolaisuuden hajaannukseen vuonna 1903. "Lannavaaran esikoiset" (pikkuesikoiset) eivät hyväksyneet "Jellivaaran esikoisten" (isoesikoiset) auktoriteettia ja olivat omana ryhmänään, kunnes tekivät sovinnon vanhoillisten kanssa vuonna 1908 suurissa seuroissa (nimitys suurseuralaisuus). Suurseuralaisten joukko ei täysin sulautunut vanhoillisuuteen vaan siellä esiintyi poikkeava opetusta. Oppierimielisyydet olivat pieniä, joista näkyvin oli liberaali muita oppeja hyväksyvä ja tällä tavalla lestadiolaisten yhdistymistä ajava opetus joka johti erilaiseen seurakuntaoppiin ja hajaannukseen.

        Varsinaista hajannusta tai eroamista SRK-lestadiolisuudesta tapahtui hyvin pienessä määrässä, koska suurin osa niistä joka alettiin pitämään "pikkuesikoisena", olivat seurakuntia joka eivät olleet mukana SRK:n toiminnassa jäseninä, eivätkä siten myöskään voinneet erota. Jako oli ensi sijassa alueellinen. Pohjoisen Skandinavian vanhoillislestadiolaisten enemmistö, Tornionlaakso lähes kokonaisuudessaan ja Suomen ruotsinkieliset lestadiolaiset jäivät pikkuesikoisuudelle. Varsinaista hajaantumista tapahtuikin lähinnä eräissä Keski- ja Etelä-Pohjanmaan suomenkielisissä lestadiolaisyhteisöissä ja rauhanyhdistyksissä sekä Helsingissä.[1]

        Tämän perustella pikkuesikoiset yleensä katsovat jatkaneensa alkuperäistä lestadiolaisuuta, kun SRK-lestadiolaisuus on uusi haara lestadiolaisuudesta, johon he eivät ole liittyneet.

        Vuosien 1945—1946 vaihteessa Suomessa yritettiin sovintoa vanhoillisuuden ja pikkuesikoisten välillä. Sovinto näytti hetkeksi syntyneen, mutta raukesi uudelleen riitoihin. Vaikka rauhansanalaisuus näyttäytyy liberaalimpana niin sen alkuvaiheessa tunnusomaista oli vanhoillisia tiukempi opin, neuvon ja nuhteen korostus.

        Joista n.6000 henkilöä on tavallisia , ja n.1000 on tiukkisia sieläkkin . Se on nähtävästi
        voima suhde että 1000 hallitsee ne 6000 henkilöä . Joku porukka pohjanmaalla väittää
        että heillä on 1860 lestaadius versio ?


      • teuta
        näisevaa o kirjoitti:

        Miten uskovaiseksi itseään kutsuva ihminen voi jauhaa tällaista:

        >>Siksi juuri meitä lestadiolaisia vainotaan. Jos Jeesuksen sovituskuolema pidetään kaikissa saarnoissa päällimmäisenä ja kaiken tärkeimpänä asiana, niin sehän tarkoittaa että syntinen ihminenkin, joka tekee joka päivää syntiä, pystyy jatkamaan taivastiellä. Ei ihme että Perkele vihaa tätä oppia.>>>

        Oletko henkisesti kunnossa? Koetko kovaakin vainoa?
        En ole kuullutkaan mistään lestadiolaisten vainoamisesta.
        Arvostelua kuuluu, ja monesti myös aiheesta.
        Mitä virkaa on lestadiolaisella opilla, jos se ei kestä ilman vainon tunnetta edes ihmisten edessä? Miten se kestää Jumalan sanan rinnalla ja kuolemassa??

        Ota huomiion että nm: on Rauhan Sanalainen joidenka myös palsta on.
        Tiedän tapauksen , enkä hyväksy tuon tyyppistä sanomista jota on ollut
        pitkin ketjua,
        Meillä ei ole vieläkään omaa palstaa


      • Anonyymi
        Lestadiolainen kirjoitti:

        "Eri mieltä oleminen ei ole mikään autuuden perustus."

        Typerä kysymys. Jos olisit lukenut viestiäni niin tietäisit että en ole missään viestissä kirjoittanut että Jumalan valtakunta rajoittuu lestadiolaiseen herätysliikkeeseen, tai tehnyt jostakin perifeerisestä asiasta autuudenkysymys.

        Itse pidän lestadiolaisuuden tapa painotta ja korostaa asioita Raamatussa oikeana. Tästä on ollut erimielisyyttä. Jos joku helluntailainen on sitä mieltä että helluntailaisuus tekee sitä parhaiten, se on hänen mielipiteensä.

        Pelastuskysymyksestä taidamme kuitenkin ainakin periaatteessa olla samaa mieltä.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Lestadiolainen !
        No mikä se pelastuskysymys mielestäsi on
        Tarkoititko että sekä lestadiolaiset että helluntailaiset ymmärtävät pelastus kysymyksen samalla tavalla ? Mielenkiinnolla odotan vastaustasi mikä sinun mielestä on oikea pelastus kysymys ?


    • Pyydän

      "Sun alustuksestasi käy ilmi että olet typerä"

      "Minkäslainen napero sinä oikein olet hengellisesti?"

      "Tuo sokea naivius on aivan hämmästyttävää."

      "Haluan herätellä typerää ihmistä. Sinusta ei ole minulle neuvojaksi lestadiolaisuutta koskevissa kysymyksissä."

      "Noin tyhmää en ole aikoihin tavannutkaan."

      Jos ette usko, lukekaa viestiketjun omilla silmillä!

      Olisit lisännyt arvostelijamn käyttämän nimimerkin mukaan niin tiedettäisiin kuka on kirjoittaja. Tyylistä tunnistaa monet herjaajat.

      • kysyväinen

        Etkö tunnista itseäsi?


      • Lestadiolainen
        kysyväinen kirjoitti:

        Etkö tunnista itseäsi?

        Väittelyissä riitele mielipiteitä, ei ihmisiä.

        Jos on tarvetta käydä henkilökohtaisuuksiin, se kertoo paljon enemmän kirjoittajasta itse kuin henkilöstä jolle loukkaus on tarkoitettu.


    • pappi-b

      oikea usko on rakkautta, tervettä oikeamielisyyttä ja väärässä oloakin.
      eihän me jeesuksia olla. Uskoa on kaikissa ihmisisssä läpi maailman.
      Lestat on lähinnä pikkulahkoja 20kpl, mut hyvä pohjimmiltaan?

      • eslestLukija

        Oikein!
        Laestadius oli itsekin skandaaleihinsä syypää. Ei todellakaan ole syytätehdä hänestä Jeesusta. Täytyy muistaa, että kaikki hänen piispansa tukivat häntä.
        Vaikuttaa siltä, että evankeliumin sana puhtaana synnyttää suurimman skandaalin lestadiolaisen liikkeen sisällä. Se synnyttää siellä myös vainon.


      • näi on

        Aamen!


      • Tiatua
        eslestLukija kirjoitti:

        Oikein!
        Laestadius oli itsekin skandaaleihinsä syypää. Ei todellakaan ole syytätehdä hänestä Jeesusta. Täytyy muistaa, että kaikki hänen piispansa tukivat häntä.
        Vaikuttaa siltä, että evankeliumin sana puhtaana synnyttää suurimman skandaalin lestadiolaisen liikkeen sisällä. Se synnyttää siellä myös vainon.

        Kuten tutkijat ovat todenneet, ei Lestadius ollut yksin asiansa kanssa. Hän ei ole tuonut hengelliseen kenttään mitään sellaista joka ei olisi jo silloin ollut.

        Hän tutki toisten hengellisten johtajien ajatuksia ja luki heidän kirjojaan, saaden niistä vaikutteita omiin opetuksiinsa. Lestaius eikä lestadiolaisuus ole siis tullut johonkin tyhjiöön, vaan se on saanut pietistisiä ja herrnhutilaisia vaikutteita muun muassa silloin vaikuttaneesta uuslukijaisuudesta.


      • AsiaaTutkinut
        Tiatua kirjoitti:

        Kuten tutkijat ovat todenneet, ei Lestadius ollut yksin asiansa kanssa. Hän ei ole tuonut hengelliseen kenttään mitään sellaista joka ei olisi jo silloin ollut.

        Hän tutki toisten hengellisten johtajien ajatuksia ja luki heidän kirjojaan, saaden niistä vaikutteita omiin opetuksiinsa. Lestaius eikä lestadiolaisuus ole siis tullut johonkin tyhjiöön, vaan se on saanut pietistisiä ja herrnhutilaisia vaikutteita muun muassa silloin vaikuttaneesta uuslukijaisuudesta.

        Laestadiuksen Luther-tietämys oli varsin heikko. Huolimatta siitä, että Lutherin kirkkopostilla on ilmestynyt ruotsiksi jo 1700-luvulla, rajoittuu Laestadiuksen tietämys Lutherista kirkkohistorian yleisiin tietoihin. Lutherin oppia hän näkyy tarkastelleen lähinnä erään roomalaiskatolisen dogmaatikon kirj. oppikirjan kautta. Eräässä saarnassaan hän tosin puolustaa luterilaisen vanhurskauttamisopin ydintä, mutta muuten luterilainen opinkäsitys on hänen opetuksessaan hyvin ohutta.


      • kaho poikaa
        AsiaaTutkinut kirjoitti:

        Laestadiuksen Luther-tietämys oli varsin heikko. Huolimatta siitä, että Lutherin kirkkopostilla on ilmestynyt ruotsiksi jo 1700-luvulla, rajoittuu Laestadiuksen tietämys Lutherista kirkkohistorian yleisiin tietoihin. Lutherin oppia hän näkyy tarkastelleen lähinnä erään roomalaiskatolisen dogmaatikon kirj. oppikirjan kautta. Eräässä saarnassaan hän tosin puolustaa luterilaisen vanhurskauttamisopin ydintä, mutta muuten luterilainen opinkäsitys on hänen opetuksessaan hyvin ohutta.

        Tuohan selittää varsin hyvin sen, miksi hän tavan takaa sekoilee vanhurskauttamisopissa, välillä ihminen vanhurskautuu töidensä ja toimiensa kautta, välillä uskosta. Lestadius on puheissaan myöskin hyvin tunnejohteinen. Lestadiuksen mukaan ollakseen oikea uskova, "sinun täytyy tuntea ja koea niin ja niin.
        Hän ei juurikaan puhu uskosta selkein minä- viestein. Hän puhuu muista ihmisistä melko halveksivaan epäkunnioittavaan sävyyn, puhuen heidän itsensä puolesta.


      • Anonyymi
        AsiaaTutkinut kirjoitti:

        Laestadiuksen Luther-tietämys oli varsin heikko. Huolimatta siitä, että Lutherin kirkkopostilla on ilmestynyt ruotsiksi jo 1700-luvulla, rajoittuu Laestadiuksen tietämys Lutherista kirkkohistorian yleisiin tietoihin. Lutherin oppia hän näkyy tarkastelleen lähinnä erään roomalaiskatolisen dogmaatikon kirj. oppikirjan kautta. Eräässä saarnassaan hän tosin puolustaa luterilaisen vanhurskauttamisopin ydintä, mutta muuten luterilainen opinkäsitys on hänen opetuksessaan hyvin ohutta.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki Asiaa Tutkinut !
        Kirjoitit jos ymmärsin oikein että Rovasti Laestadiuksella oli luterilaisesta opinkäsityksestä hänen opetuksessaan hyvin ohutta ?
        Mutta nyt Rovasti saarnaa meille : Meillä täytyy olla samanlainen kristillisyys kuin Lutherilla ja että Luther on ymmärtänyt Jumalan sanan oikein


    • kuulehasi

      Näitä itsestään tykkääviä "Washwreita" on ollut maailman sivu. Kaikkien perässä sinäkin juokset!

      Jos pelkästään se että sinä et todista Jeesuksesta, joka on meidän ainoa mahdollisuutemme pelastu, osoittaa sen että olet väärä profeetta.-

    • esikoislesta

      Paul Washer on baptisti. Baptisteilla on rajuja eroavaisuuksia lestadiolaisiin, esim. baptistit eivät hyväksy lapsikastetta, kun taas lestadiolaisuudessa nimenomaan puhutaan lapsenuskosta ja lapset kastetaan normaalisti muutaman viikon kuluttua syntymästä. Paljon muitakin eroja on.

      Washer puhuu ulkoisesti samaan tyyliin kuin todennäköisesti Laestadiuskin on puhunut. Voimakkailla äänenpainoilla, selkeillä liikkeillä ja lisäksi käyttää vahvoja kielikuvia. Kuitenkin Washer on baptisti ja Laestadius oli luterilainen.

      Jos siis haluat pysyä kiinni Laestadiuksen opissa, hylkää Washerin oppi.

      • teuta

        Aivan Baptistit ei ole LLL:n . ja LLL:n ei ollu Babtisti VAAN Luterilaonen .
        Lestaadiolainen on Rauhan Sanalainen ei Es /Lesta .
        Wassherista olen samaa mieltä , Hän on Pohjoisameriikkalainen
        markkina ketjun tuotto. (tusinoittain halvammalla) Gilbrget jotain
        sellaista ... Nostan hattua Lestaadiolaiselle , vaikka en kaikessa
        häntä voikkaan noudattaa. Hän oli kuitenkin yksin .

        Ja tiesin että lähtökohta oli EHEYTYS vaikkei se siltä kaiken
        aikaa näyttänytkään .


    • Oikias olet aamen

      Näin käy aina. Omanvanhursakauden perkele ei anna luottaa Jeesuksen Kristuksen uhrikuolemaan jolla kaikki syntimme on sovitettu, ja joka sovitus otetaan yksin USKOLLA vastaan.

      Kun usko sitten loppuu, niin konstit alkavat, - ja niitä on paljon.

      Ensimmäinen konsti on suunnata pois selittelemisen torjuntatuli kohti Kristusta, ja sitten alkaa ahkerat oman vanhurskauden pelastusharjoitukset. "Parannuksen" teot, jotka eivät johda muuhun kun epäilyuksiin ja voivotteluun taas seuraavana päivänä.

      Meidät on Jeesuksessa Krtistuksessa JO sovitettu, kuten kirjoitit. USKO on tuo käsivarsi jolla pelastushyvyydet otetaan vastaan.

      Mitä tapahtuu kun liha otetaan uskon sijaan käsivarreksi, siitä kirjoittaa profeetta Jeremia seuraavasti:

      Jer. 17:5-6 Näin sanoo Herra: Kirottu on se mies, joka turvaa ihmisiin ja tekee lihan käsivarreksensa ja jonka sydän luopuu Herrasta. Hän jää alastomaksi arolle eikä näe mitään onnea tulevan; hän asuu poudan polttamissa paikoissa erämaassa, asumattomassa suolamaassa.

      Raattamaa kirjoittaa: Niin kuin kusi tappaa lampaan, niin tappaa liika suolakin (lain saarna).

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      807
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      671
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe