Tapaamiset Nauhalle

Tietoa

Moro! on monta kertaa jääny joko

1. luvatut jutut tekemättä
2. muutettu kysymättä päätöksiä.
3. Sinun sana työkkärin virkailijaa vastaan.

Saako tapaamisen nauhoittaa. Oisko linkkejä lakipykäliin?

Toinen kysymys.
Jos työvoimatoimistossa virkailija lupaa poistaa OP5 lausunnon ja jälkeenpäin huomataankin, että hän teki virheen(sitä ei olisi pitänyt poistaa). Pitääkö siitä ilmottaa minulle?

oman lausunnon sain kun en kuulemma suostu ottaa töitä vastaan. Mitään ei ollu tarjottu, mutta myöhästyin tapaamiselta. Soitin seuraavana päivänä ja sovittiin että kun kerran kuitenkin haen hän poistaisi karenssin. .. olisinpa sen saanut nauhalle.

97

7507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta .....

      se pitää kertoa vastapuolelle, jotta
      nauhoitus olisi lainvoimainen.

      En muista mikä laki ja sen numero on,
      mutta etsi finlex- sivulta.

      • Laillinen'

        Ei nauhoituksesta tarvitse kertoa vastapuolelle, jos itse on osapuolena. Vain sellaisen keskustelun nauhoittaminen salaa on laitonta, jossa itse ei ole läsnä.


    • en kerro

      Olen jo vuodesta 2005 alkaen äänittänyt kaikki tärkeät keskustelut mp3-soittimella ja useimmiten salaa. Kaikki työkkärin, kelan jutut ja lisäksi työhaastattelut yms. Ihan laillista on äänittää sellaiset keskustelut jossa on itse osapuolena, sellainen ei ole salakuuntelua. Tietenkään noita keskusteluja ei saa julkaista esim. internetissä. Toiselle osapuolelle ei tarvitse kertoa että äänittää keskustelun. Tuosta on ollut ennekin juttua niin täällä kuin Laki-ryhnässäkin. Se laillisuudesta.
      Suosittelen kaikille tuota tapaa. Ovat kai työkkärissäkin tietoisia asiasta mutta mitään eivät mahda.

      • Laite

      • kiinnostaisi
        Laite kirjoitti:

        on sulla käytössä ja mitä oheislaitteita hankit siihen? Itse olen ajatellut ostaa joko tämän http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=17193 tai tämän http://www.eyespypro.com/products/Upgraded-Spy-Pen-Digital-Video-Recorder-Now-640-x-480.html (tämän saa kyllä paljon halvemmalla muualtakin)

        Kiitokset sinulle, että laitoit tänne omia äänityksiin ajattelemiasi vaihtoehtoja.

        Toivottavasti joku, joka on jo käyttänyt mp3-soitinta ja jotain muuta tallenninta, voisi kertoa omasta laitteestaan ja sen toimivuudesta.


      • äkkinäinen älyä

      • On '''
        Laite kirjoitti:

        on sulla käytössä ja mitä oheislaitteita hankit siihen? Itse olen ajatellut ostaa joko tämän http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=17193 tai tämän http://www.eyespypro.com/products/Upgraded-Spy-Pen-Digital-Video-Recorder-Now-640-x-480.html (tämän saa kyllä paljon halvemmalla muualtakin)

        Joku on kertoillut käyttäneensä jo pitkään nauhoittavaa mp3-soitinta, joka hänen mukaansa toiminut hyvin. Ollut kerrotun mukaan joko taskussa tai sitten roikkunut paidan alla kaulassa.


      • roikkuessaan.
        On ''' kirjoitti:

        Joku on kertoillut käyttäneensä jo pitkään nauhoittavaa mp3-soitinta, joka hänen mukaansa toiminut hyvin. Ollut kerrotun mukaan joko taskussa tai sitten roikkunut paidan alla kaulassa.

        Onneksi nykyisin on monia keinoja nauhoittaa keskustelut. Eikä missään nimessä kannata mainita etukäteen; nimittäin virkamiehet valitsevat sanansa huomattavasti tarkemmin, kun tietävät keskustelun nauhoituksesta.
        Minulle sanottiin, että HYVÄ tapa on ilmoittaa, mutta minä en niin tavoista välitä. Riittää kun toimitaan lakien ja asetusten mukaan.


      • heh heh
        roikkuessaan. kirjoitti:

        Onneksi nykyisin on monia keinoja nauhoittaa keskustelut. Eikä missään nimessä kannata mainita etukäteen; nimittäin virkamiehet valitsevat sanansa huomattavasti tarkemmin, kun tietävät keskustelun nauhoituksesta.
        Minulle sanottiin, että HYVÄ tapa on ilmoittaa, mutta minä en niin tavoista välitä. Riittää kun toimitaan lakien ja asetusten mukaan.

        Olisi jo aika oppia noiden työvoimahallinnon virkamiesten hyviä tapojakin, toki jotkut kyllä ne osaakin. Mutta olis aika saada nuo kyykyttäjätyypitkin ojennukseen ja äänittäminen on hyvä keino siihen. Jos oikein härskiä puhetta tulee niin voi ne laittaa vaikkapa tarvittaessa jopa käräjäoikeuden "arvosteltavaksi". Jo pelkkä tieto siitä että keskustelut saatetaan äänittää luulis siistivän ainakin joidenkin virkailijoiden suut.


      • nauha?
        On ''' kirjoitti:

        Joku on kertoillut käyttäneensä jo pitkään nauhoittavaa mp3-soitinta, joka hänen mukaansa toiminut hyvin. Ollut kerrotun mukaan joko taskussa tai sitten roikkunut paidan alla kaulassa.

        Minä luulin, että se ääni tallentuu digitaaliseen muotoon.


    • Nauhoittaa

      ''Saako tapaamisen nauhoittaa. Oisko linkkejä lakipykäliin?''

      Nauhoita ihan rauhassa. Nauhoittaminen on ihan laillista salaakin, jos itse olet tapaamisen osapuolena. Monet tekevätkin niin ja onpa karenssikin kumoutunut tuolla, kun on nauhoitus toimitettu tapaamisesta.

      Lakipykäläkin on, mutta en viitsi laittaa tähän, kun alkaa väittely siitä, että mitä lakipykälä oikeastaan tarkoittaa. On koettu sen verran useasti. Täällä kun näyttää olevan kirjoittajia, jotka kuvittelevat olevansa ainoita oikeita tulkitsemaan lakia tai viranomaisen sanomisia.

      Joka tapauksessa asia on säännelty rikoslaissa ja asia tulee siten esille, että laissa on mainittu rangaistavaksi VAIN, jos nauhoitus on tehty tilanteessa, jossa nauhoitin on kätketty jonnekin ja näin tallennettu täysin vieraiden keskusteluja, mihin nauhoittaja ei ole ottanut osaa.

      Asiaan on ottanut kantaa myös tietosuojavaltuutettu.

      Tiedän myös alan työkokemuksen perusteella, ettei ole ollenkaan harvinaista, että salanauhoituksia esitetään todisteena. Näin on tapahtunut jopa käräjäoikeudessa ja ne ovat olleet ihan ok. Toinen juttu on sitten se, että mikä painoarvo nauhoitukselle todisteena annetaan. Mutta sehän on viranomaisen ratkaistavissa.

      Nauhoita siis ihan rauhassa, kun pidät huolta, että olet keskustelun/tapaamisen osapuolena. Tämä sanon paitsi koulutukseni niin myös työkokemukseni perusteella.

      • Pitkäaikaistyötön nro.

        Mulla on nauhalla starttirahan myöntäjän kommentti siitä, ettei ole kertonut mun selvityksiä eteenpäin, joten mun keissi näyttää sen varjolla erilaiselta kun mun selittämänä. Toisessa pätkässä selvitän miksi OP5 lausuntoani oli muutettu ilman multa kysymättä tai sitten mulle ilmoittamatta. Siihenkin myönsivät virheen tapahtuneen. Kerroin aluksi että mulla on oikeus tallentaa, mutta sanoivat ettei ole. Onneks pidin siinä puoleni.

        Jos on kuvassa vain minä tai sitten sotkettu toinen, saako julkaista? Mitkä mahdollisuudet mulla on valittaa osastonjohtajasta ylöspäin. Mitä lakeja kannattaa ottaa huomioon ettei taas rankastaisi kostoksi niinkuin usein oikeuksiaan vaativalle tehdään.


      • Että...
        Pitkäaikaistyötön nro. kirjoitti:

        Mulla on nauhalla starttirahan myöntäjän kommentti siitä, ettei ole kertonut mun selvityksiä eteenpäin, joten mun keissi näyttää sen varjolla erilaiselta kun mun selittämänä. Toisessa pätkässä selvitän miksi OP5 lausuntoani oli muutettu ilman multa kysymättä tai sitten mulle ilmoittamatta. Siihenkin myönsivät virheen tapahtuneen. Kerroin aluksi että mulla on oikeus tallentaa, mutta sanoivat ettei ole. Onneks pidin siinä puoleni.

        Jos on kuvassa vain minä tai sitten sotkettu toinen, saako julkaista? Mitkä mahdollisuudet mulla on valittaa osastonjohtajasta ylöspäin. Mitä lakeja kannattaa ottaa huomioon ettei taas rankastaisi kostoksi niinkuin usein oikeuksiaan vaativalle tehdään.

        Tarkoitatko, että olet videoinut? Sitä koskee hiukan toinen säännös, mutta koska olet kertonut videoinnista, niin asia on ok.

        Pelkän äänen tallentaminen on aina sallittua, kun itse on paikalla, tapahtui se sitten salaa tai ei. Jos ilmoittaa etukäteen nauhoittavansa, niin sitäkään ei pystytä kieltämään.

        ''Jos on kuvassa vain minä tai sitten sotkettu toinen, saako julkaista?''

        Riippuu ja roikkuu siitä, mitä nauhalla on. Jos käsitellään vain sinun asiaasi eikä toisen henkilön henkilöllisyys paljastu, niin mikä ettei sitä voisi julkaista.

        ''Mitkä mahdollisuudet mulla on valittaa osastonjohtajasta ylöspäin. ''

        Riippuu tuossakin, kenestä on kyse. Jos on virkamiehestä kyse, niin kantelu on aina mahdollinen. Sen voi tehdä joko päällikkövirkamiehelle, päällikköministeriöön (työkkärin kyseessä ollen tem) tai sitten Eduskunnan oikeusasiamiehelle.

        ''Mitä lakeja kannattaa ottaa huomioon ettei taas rankastaisi kostoksi niinkuin usein oikeuksiaan vaativalle tehdään.''

        Riippuu kostosta. Jos saa todisteet, niin viimekädessä voi tehdä tutkintapyynnön poliisille ja jos syytekynnys ylittyy, niin rikoslaki tulee kuvaan mukaan. Riski kostotoimista kyllä aina kuitenkin on.

        Olen itse ollut työelämässä henkisen väkivallan kohteena, väkivallan harjoittajana oli pääasiassa päällikkö. Tein kanteluita päälliköstä. Toki hän hyökkäri minua vastaan ja kokeili kaikki temppunsa, mutta minä olen sen verran vanha kettu, ettei hän pystynyt minua nujertamaan, mutta kova taisto se oli. Työtoverit väittivät, että minä tulen häviämään ja joudun pois työstäni. No, se oli päällikkö, joka lähti.


      • Pitkäaikaistyötön nro.
        Että... kirjoitti:

        Tarkoitatko, että olet videoinut? Sitä koskee hiukan toinen säännös, mutta koska olet kertonut videoinnista, niin asia on ok.

        Pelkän äänen tallentaminen on aina sallittua, kun itse on paikalla, tapahtui se sitten salaa tai ei. Jos ilmoittaa etukäteen nauhoittavansa, niin sitäkään ei pystytä kieltämään.

        ''Jos on kuvassa vain minä tai sitten sotkettu toinen, saako julkaista?''

        Riippuu ja roikkuu siitä, mitä nauhalla on. Jos käsitellään vain sinun asiaasi eikä toisen henkilön henkilöllisyys paljastu, niin mikä ettei sitä voisi julkaista.

        ''Mitkä mahdollisuudet mulla on valittaa osastonjohtajasta ylöspäin. ''

        Riippuu tuossakin, kenestä on kyse. Jos on virkamiehestä kyse, niin kantelu on aina mahdollinen. Sen voi tehdä joko päällikkövirkamiehelle, päällikköministeriöön (työkkärin kyseessä ollen tem) tai sitten Eduskunnan oikeusasiamiehelle.

        ''Mitä lakeja kannattaa ottaa huomioon ettei taas rankastaisi kostoksi niinkuin usein oikeuksiaan vaativalle tehdään.''

        Riippuu kostosta. Jos saa todisteet, niin viimekädessä voi tehdä tutkintapyynnön poliisille ja jos syytekynnys ylittyy, niin rikoslaki tulee kuvaan mukaan. Riski kostotoimista kyllä aina kuitenkin on.

        Olen itse ollut työelämässä henkisen väkivallan kohteena, väkivallan harjoittajana oli pääasiassa päällikkö. Tein kanteluita päälliköstä. Toki hän hyökkäri minua vastaan ja kokeili kaikki temppunsa, mutta minä olen sen verran vanha kettu, ettei hän pystynyt minua nujertamaan, mutta kova taisto se oli. Työtoverit väittivät, että minä tulen häviämään ja joudun pois työstäni. No, se oli päällikkö, joka lähti.

        Kiitos paljon vastauksista! En ole varma lähtisinkö hakemaan järkeä touhuun lain kautta vaiko pistäsinkö esimerkin esille nettiin. Alkaa olee matskua sen verran että ehkäpä joku TV-ohjelma tai vastaava voisi olla kiinnostunut. Siinä varmaan on lakiasioita johon tarvisi kuitenkin jonkun joka tietää enemmän. Niin mahottomaksi meni että normaali starttirahan haku johti siihen että 10 eri ihmistä on pitänyt nyt vuorotellen olla haastattelemassa.

        Starttirahan haussa siis ilmoitin neuvojalle

        1. etten ole aloittanut yritystä. Meillä on yhteiset toimitilat frendien kaa josta maksan osan. Mahollisesti tullaan kaikki tekemään saman nimikkeen alla jotain hommaa tulevaisuudessa.

        2. Starttirahaa hain, että saisin itse laskuttaa, eikä tarvis laskuttaa muiden kautta. Samassa työsuunnitelmassa missä on selvitys siitä että olen hakemassa starttirahaa, tekisin liikeidean, ottaisin töitävastaan jos tulee ja merkkaisin niistä tunnit työkkärille.

        3. Miksi toimitilojen vuokra on vain osa vuokrasopimuksessa ilmoitetusta.

        ----------------------

        Neuvoja ei ollut ilmoittanu näitä eteenpäin käsittelijöille/ryhmälle. Siinä valossa missä se meni eteenpäin vaikutti siltä että olin

        1. Ihan tosta vaan alkanut mainostella ja tehnyt sivut omalle yritykselle.

        2. Alkanut ottamaan omalle yritykselle tilauksia vastaan.

        3. Toimitilojen vuokra oli 4 kertaa suurempi.

        -------------------

        Eihän noilla tiedoilla tietenkään voi mennä läpi. Selitin osastonjohtajalle ettei viestini ole mennyt eteenpäin käsittelijältä, mutta hän ei suostu ottamaan asiaan kantaa.

        Ei riitä että asia olis näin ja hakisin uudestaan. Mutta tämä starttineuvoja on sitten vielä vienyt nämä paperit eteenpäin ja nyt minua kuulustellaan yritystoiminnan alkamisesta ja uhkaillaan karenssilla. Sanoin etteihän minun sana ole ennenkään painanut, mutta kuulemma kannattaa valittaa. Toiselta virkailijalta taas kuulin että hän oli soittanut TE keskukseen missä olivat JO todenneet minun aloittaneen. Ilman minun vastaamistani :P

        Kaikki tämä yhden ihmisen takia kun kukaan ei suostu myöntämään mitään virhettä asiassa.
        Onneksi nauhalla hän myöntää ettei ollut vienyt näitä tietoja eteenpäin. Uskotaanko sitäkään .. sitä en tiedä.


      • puikkoihin...
        Pitkäaikaistyötön nro. kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksista! En ole varma lähtisinkö hakemaan järkeä touhuun lain kautta vaiko pistäsinkö esimerkin esille nettiin. Alkaa olee matskua sen verran että ehkäpä joku TV-ohjelma tai vastaava voisi olla kiinnostunut. Siinä varmaan on lakiasioita johon tarvisi kuitenkin jonkun joka tietää enemmän. Niin mahottomaksi meni että normaali starttirahan haku johti siihen että 10 eri ihmistä on pitänyt nyt vuorotellen olla haastattelemassa.

        Starttirahan haussa siis ilmoitin neuvojalle

        1. etten ole aloittanut yritystä. Meillä on yhteiset toimitilat frendien kaa josta maksan osan. Mahollisesti tullaan kaikki tekemään saman nimikkeen alla jotain hommaa tulevaisuudessa.

        2. Starttirahaa hain, että saisin itse laskuttaa, eikä tarvis laskuttaa muiden kautta. Samassa työsuunnitelmassa missä on selvitys siitä että olen hakemassa starttirahaa, tekisin liikeidean, ottaisin töitävastaan jos tulee ja merkkaisin niistä tunnit työkkärille.

        3. Miksi toimitilojen vuokra on vain osa vuokrasopimuksessa ilmoitetusta.

        ----------------------

        Neuvoja ei ollut ilmoittanu näitä eteenpäin käsittelijöille/ryhmälle. Siinä valossa missä se meni eteenpäin vaikutti siltä että olin

        1. Ihan tosta vaan alkanut mainostella ja tehnyt sivut omalle yritykselle.

        2. Alkanut ottamaan omalle yritykselle tilauksia vastaan.

        3. Toimitilojen vuokra oli 4 kertaa suurempi.

        -------------------

        Eihän noilla tiedoilla tietenkään voi mennä läpi. Selitin osastonjohtajalle ettei viestini ole mennyt eteenpäin käsittelijältä, mutta hän ei suostu ottamaan asiaan kantaa.

        Ei riitä että asia olis näin ja hakisin uudestaan. Mutta tämä starttineuvoja on sitten vielä vienyt nämä paperit eteenpäin ja nyt minua kuulustellaan yritystoiminnan alkamisesta ja uhkaillaan karenssilla. Sanoin etteihän minun sana ole ennenkään painanut, mutta kuulemma kannattaa valittaa. Toiselta virkailijalta taas kuulin että hän oli soittanut TE keskukseen missä olivat JO todenneet minun aloittaneen. Ilman minun vastaamistani :P

        Kaikki tämä yhden ihmisen takia kun kukaan ei suostu myöntämään mitään virhettä asiassa.
        Onneksi nauhalla hän myöntää ettei ollut vienyt näitä tietoja eteenpäin. Uskotaanko sitäkään .. sitä en tiedä.

        "
        Mutta tämä starttineuvoja on sitten vielä vienyt nämä paperit eteenpäin ja nyt minua kuulustellaan yritystoiminnan alkamisesta ja uhkaillaan karenssilla.
        "
        Et ole ensimmäinen etkä viimeinen jota epäillään liian aikaisesta yritystoiminnan aloittamisesta. Asioihin tulisi perehtyä ennen kuin työkkärin kanssa alkaa yritystoiminnan aloittamisesta (starttirahasta) keskustelemaan. Pahimmassa tapauksessa sinut luokitellaan yrittäjäksi ja jäät ilman starttirahaa ja tuet eivät juokse.

        Näin meillä Suomessa yrittäjyyttä kohdellaan, että lupa on kysyttävä viranomaiselta, että joko voisin alkaa ilmoittamaan toisille viranomaisille yritystoiminnan aloittamisesta.


      • Pitkäaikaistyötön nro?
        puikkoihin... kirjoitti:

        "
        Mutta tämä starttineuvoja on sitten vielä vienyt nämä paperit eteenpäin ja nyt minua kuulustellaan yritystoiminnan alkamisesta ja uhkaillaan karenssilla.
        "
        Et ole ensimmäinen etkä viimeinen jota epäillään liian aikaisesta yritystoiminnan aloittamisesta. Asioihin tulisi perehtyä ennen kuin työkkärin kanssa alkaa yritystoiminnan aloittamisesta (starttirahasta) keskustelemaan. Pahimmassa tapauksessa sinut luokitellaan yrittäjäksi ja jäät ilman starttirahaa ja tuet eivät juokse.

        Näin meillä Suomessa yrittäjyyttä kohdellaan, että lupa on kysyttävä viranomaiselta, että joko voisin alkaa ilmoittamaan toisille viranomaisille yritystoiminnan aloittamisesta.

        Jos kamera oli siis esillä ja sovittiin etten kuvaa kasvoja. Kamera kuvaa minua ja ääni kuuluu myös virkailijalta.

        Saanko tehdä videopätkän esille. Tai saako kirjoittaa kokemuksistaan ja vastauksista heidän oikeilla nimillä ja titteleillä?


      • eräs vainen ,.,.
        Pitkäaikaistyötön nro. kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksista! En ole varma lähtisinkö hakemaan järkeä touhuun lain kautta vaiko pistäsinkö esimerkin esille nettiin. Alkaa olee matskua sen verran että ehkäpä joku TV-ohjelma tai vastaava voisi olla kiinnostunut. Siinä varmaan on lakiasioita johon tarvisi kuitenkin jonkun joka tietää enemmän. Niin mahottomaksi meni että normaali starttirahan haku johti siihen että 10 eri ihmistä on pitänyt nyt vuorotellen olla haastattelemassa.

        Starttirahan haussa siis ilmoitin neuvojalle

        1. etten ole aloittanut yritystä. Meillä on yhteiset toimitilat frendien kaa josta maksan osan. Mahollisesti tullaan kaikki tekemään saman nimikkeen alla jotain hommaa tulevaisuudessa.

        2. Starttirahaa hain, että saisin itse laskuttaa, eikä tarvis laskuttaa muiden kautta. Samassa työsuunnitelmassa missä on selvitys siitä että olen hakemassa starttirahaa, tekisin liikeidean, ottaisin töitävastaan jos tulee ja merkkaisin niistä tunnit työkkärille.

        3. Miksi toimitilojen vuokra on vain osa vuokrasopimuksessa ilmoitetusta.

        ----------------------

        Neuvoja ei ollut ilmoittanu näitä eteenpäin käsittelijöille/ryhmälle. Siinä valossa missä se meni eteenpäin vaikutti siltä että olin

        1. Ihan tosta vaan alkanut mainostella ja tehnyt sivut omalle yritykselle.

        2. Alkanut ottamaan omalle yritykselle tilauksia vastaan.

        3. Toimitilojen vuokra oli 4 kertaa suurempi.

        -------------------

        Eihän noilla tiedoilla tietenkään voi mennä läpi. Selitin osastonjohtajalle ettei viestini ole mennyt eteenpäin käsittelijältä, mutta hän ei suostu ottamaan asiaan kantaa.

        Ei riitä että asia olis näin ja hakisin uudestaan. Mutta tämä starttineuvoja on sitten vielä vienyt nämä paperit eteenpäin ja nyt minua kuulustellaan yritystoiminnan alkamisesta ja uhkaillaan karenssilla. Sanoin etteihän minun sana ole ennenkään painanut, mutta kuulemma kannattaa valittaa. Toiselta virkailijalta taas kuulin että hän oli soittanut TE keskukseen missä olivat JO todenneet minun aloittaneen. Ilman minun vastaamistani :P

        Kaikki tämä yhden ihmisen takia kun kukaan ei suostu myöntämään mitään virhettä asiassa.
        Onneksi nauhalla hän myöntää ettei ollut vienyt näitä tietoja eteenpäin. Uskotaanko sitäkään .. sitä en tiedä.

        Et tietenkään saa starttirahaa

        "Starttirahan haussa siis ilmoitin neuvojalle

        1. etten ole aloittanut yritystä. Meillä on yhteiset toimitilat frendien kaa josta maksan osan. Mahollisesti tullaan kaikki tekemään saman nimikkeen alla jotain hommaa tulevaisuudessa.
        2. Starttirahaa hain, että saisin itse laskuttaa, eikä tarvis laskuttaa muiden kautta. Samassa työsuunnitelmassa missä on selvitys siitä että olen hakemassa starttirahaa, tekisin liikeidean, ottaisin töitävastaan jos tulee ja merkkaisin niistä tunnit työkkärille.
        3. Miksi toimitilojen vuokra on vain osa vuokrasopimuksessa ilmoitetusta

        Voi tavatonta, siis ajattelit perustaa kannattavan yrityksen ja haet siihen yhteiskunnan tukea. Mutta samaan hengen vetoon totetat, että teet yritykselle töitä jos niitä tulee ja olisit samaan aikaan "osa-aikatyötön".

        Ehkä kuvittelet olevasi jollain tavalla "väärin kohdeltu" mutta älä nyt ihmeessä haaveile noilla tiedoilla minkään sortin yrityksen perustamisesta. Sitten vasta oletkin hukassa. Käy nyt ensin yrittäjyys kurssi, tee liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat onko mitään mahdollisuuksia saada yrityksellesi sen verran tuloja, että pystyt maksamaan yleliä, palkkaa, kuluja, kirjanpitomaksuja jne. jne. Oletko myös varautunut taloudellisesti toimimaan tappiollisesti esim. ensimmäisen vuoden jne.

        Kun nämä perusasiat ovat selvillä harkitse yritystä uudestaan. Sitä ennen liity vaikka osuuskuntaan, käytä laskutuspalvelua, tee palkkatöitä jne.


      • Pitkäaikaistyötön nro
        eräs vainen ,.,. kirjoitti:

        Et tietenkään saa starttirahaa

        "Starttirahan haussa siis ilmoitin neuvojalle

        1. etten ole aloittanut yritystä. Meillä on yhteiset toimitilat frendien kaa josta maksan osan. Mahollisesti tullaan kaikki tekemään saman nimikkeen alla jotain hommaa tulevaisuudessa.
        2. Starttirahaa hain, että saisin itse laskuttaa, eikä tarvis laskuttaa muiden kautta. Samassa työsuunnitelmassa missä on selvitys siitä että olen hakemassa starttirahaa, tekisin liikeidean, ottaisin töitävastaan jos tulee ja merkkaisin niistä tunnit työkkärille.
        3. Miksi toimitilojen vuokra on vain osa vuokrasopimuksessa ilmoitetusta

        Voi tavatonta, siis ajattelit perustaa kannattavan yrityksen ja haet siihen yhteiskunnan tukea. Mutta samaan hengen vetoon totetat, että teet yritykselle töitä jos niitä tulee ja olisit samaan aikaan "osa-aikatyötön".

        Ehkä kuvittelet olevasi jollain tavalla "väärin kohdeltu" mutta älä nyt ihmeessä haaveile noilla tiedoilla minkään sortin yrityksen perustamisesta. Sitten vasta oletkin hukassa. Käy nyt ensin yrittäjyys kurssi, tee liiketoimintasuunnitelma ja laskelmat onko mitään mahdollisuuksia saada yrityksellesi sen verran tuloja, että pystyt maksamaan yleliä, palkkaa, kuluja, kirjanpitomaksuja jne. jne. Oletko myös varautunut taloudellisesti toimimaan tappiollisesti esim. ensimmäisen vuoden jne.

        Kun nämä perusasiat ovat selvillä harkitse yritystä uudestaan. Sitä ennen liity vaikka osuuskuntaan, käytä laskutuspalvelua, tee palkkatöitä jne.

        Elikä osa-aikahommat siihen asti kunnes muut starttirahan edellytykset on täytetty. Minun tuskin tulee ottaa kantaa mihin tarkoitukseen starttiraha on kun sen tekee TE keskus. Minulla on siihen oikeus niin kuin kaikilla muillakin kurssit käyneillä. Liikesuunnitelma on ammattilaisen tarkistama, toimiva ja todistaa kannattavuuden.

        "Starttirahan tarkoituksena on edistää uuden yritystoiminnan syntymistä ja työttömän työnhakijan omaehtoista työllistymistä. Starttirahalla turvataan yrittäjän toimeentulo sinä aikana, jonka yritystoiminnan käynnistämisen ja vakiinnuttamisen arvioidaan kestävän.

        Starttirahaa voidaan myöntää työttömälle työnhakijalle sekä mm. palkkatyöstä, opiskelusta tai kotityöstä kokoaikaiseksi yrittäjäksi siirtyvälle."


      • VoimaaVoimaa

        >Nauhoita ihan rauhassa. Nauhoittaminen on ihan laillista salaakin, jos itse olet tapaamisen osapuolena. Monet
        >tekevätkin niin ja onpa karenssikin kumoutunut tuolla, kun on nauhoitus toimitettu tapaamisesta.

        Hyvä tietää, että tästä hommasta on oikeasti apua. :)


    • linkki...
    • fjfjfjfj

      Tallentaa saa, mutta että tallenne kelpaa todisteeksi onkin jo täysin eri juttu.

      • Vaikea...

        Vähän vaikea on muuta väittää, jos tallenne selvästi osoittaa esim. virkailijan sanoneen jotain muuta kuin mitä väittää. Kyllä viranomainen tallenteet huomioon ottaa.


      • kelpaavat ...

        Usein salanauhoitukset (siis keskustelija ei ole ollut itse paikalla) eli lainvastaiset nauhoitukset ovat kelvanneet todistusaineistona. Esim. Vantaan kaupungin korkea-arvoinen virkamies sai ehdotonta vankeutta salanauhoituksen avulla. Yritti hyötyö maakaupoilla oman yrityksensä avulla.

        Jos joku alkaa väittämään nauhoitetta väärennetyksi, niin poliisilla on keinot selvittää, onko nauhoitetta käpälöity vai ei. Mutta viimekädessä oikeus punnitsee nauhoituksen painoarvoa.


      • nnnjjj
        kelpaavat ... kirjoitti:

        Usein salanauhoitukset (siis keskustelija ei ole ollut itse paikalla) eli lainvastaiset nauhoitukset ovat kelvanneet todistusaineistona. Esim. Vantaan kaupungin korkea-arvoinen virkamies sai ehdotonta vankeutta salanauhoituksen avulla. Yritti hyötyö maakaupoilla oman yrityksensä avulla.

        Jos joku alkaa väittämään nauhoitetta väärennetyksi, niin poliisilla on keinot selvittää, onko nauhoitetta käpälöity vai ei. Mutta viimekädessä oikeus punnitsee nauhoituksen painoarvoa.

        Sä olet kattonut liikaa CSItä. Kuka oli tämä korkea-arvoinen virkamies?


      • oli ....

    • läksynsä_oppinut

      Olen TÄYSIN SAMAA MIELTÄ niiden kanssa, jotka nauhoittavat työkkärikeskustelut. Olen oppinut läksyni ja tullut päähän potkituksi, kun luvattuja asioita ei ole hoidettu. Tämän vuoksi nauhoitan kaikki tulevat keskustelut yms. En nimittäin luota enää millään tavalla työkkärin toimintaan.

      • Jussi_from_Hki

        Ostin eilen nauhurin, kun koin jokin aika sitten törkeätä kohtelua työkkäriä. En aio enää olla sinisilmäinen, kun asioin työkkärissä. Koska siellä ei kuunnella asiakasta, eikä välitetä pitkäaikaissairaan ihmisen terveydestä, niin minäkään en aio välittää työkkärin virkailijoiden urputuksista, uhkaluista ja tekemisistä, vaan kerään todisteet heidän sanomisistaan.

        Ovatko nauhoitetut keskustelut oikeudellisesti päteviä?


      • linkki ....
        Jussi_from_Hki kirjoitti:

        Ostin eilen nauhurin, kun koin jokin aika sitten törkeätä kohtelua työkkäriä. En aio enää olla sinisilmäinen, kun asioin työkkärissä. Koska siellä ei kuunnella asiakasta, eikä välitetä pitkäaikaissairaan ihmisen terveydestä, niin minäkään en aio välittää työkkärin virkailijoiden urputuksista, uhkaluista ja tekemisistä, vaan kerään todisteet heidän sanomisistaan.

        Ovatko nauhoitetut keskustelut oikeudellisesti päteviä?

        Tässä vielä mitä tulee keskutelun ja puhelun nauhoituksen laillisuuteen :

        http://www.helsinki.chamber.fi/index.phtml?1305_m=1324&1305_o=30&s=157


      • On'''
        Jussi_from_Hki kirjoitti:

        Ostin eilen nauhurin, kun koin jokin aika sitten törkeätä kohtelua työkkäriä. En aio enää olla sinisilmäinen, kun asioin työkkärissä. Koska siellä ei kuunnella asiakasta, eikä välitetä pitkäaikaissairaan ihmisen terveydestä, niin minäkään en aio välittää työkkärin virkailijoiden urputuksista, uhkaluista ja tekemisistä, vaan kerään todisteet heidän sanomisistaan.

        Ovatko nauhoitetut keskustelut oikeudellisesti päteviä?

        ''Ovatko nauhoitetut keskustelut oikeudellisesti päteviä?''

        Eivät siinä mielessä kuin esim. kirjallinen oikeaksi todistettu todiste, mutta kyllä niillä merkitystä on. Oikeus- tai muu viranomainen harkitsee erikseen, minkä painoarvon nauhoitukselle antaa. Mutta eiköhän ne viranomaisessa aika paljon merkitse. Kyllä karenssi on mennyt kumoon valittamatta, kun työvoimatoimikunta sai nauhoituksen.

        Mitä yleisemmäksi nauhoitukset tulevat, sitä varovaisemmiksi virkailijat tulevat ja näin niillä on vaikutusta myös tuota kautta, kun työtön voi joskus saada jopa asiallista kohtelua sen vuoksi, että virkailija epäilee nauhoitusta.

        Minusta nauhoitukset kannattaisi tehdä aina salaa sen vuoksi, että se lisäisi virkailijoiden varovaisuutta, kun eivät koskaan tiedä, milloin jutut menevät nauhalle.


      • Justice4U
        On''' kirjoitti:

        ''Ovatko nauhoitetut keskustelut oikeudellisesti päteviä?''

        Eivät siinä mielessä kuin esim. kirjallinen oikeaksi todistettu todiste, mutta kyllä niillä merkitystä on. Oikeus- tai muu viranomainen harkitsee erikseen, minkä painoarvon nauhoitukselle antaa. Mutta eiköhän ne viranomaisessa aika paljon merkitse. Kyllä karenssi on mennyt kumoon valittamatta, kun työvoimatoimikunta sai nauhoituksen.

        Mitä yleisemmäksi nauhoitukset tulevat, sitä varovaisemmiksi virkailijat tulevat ja näin niillä on vaikutusta myös tuota kautta, kun työtön voi joskus saada jopa asiallista kohtelua sen vuoksi, että virkailija epäilee nauhoitusta.

        Minusta nauhoitukset kannattaisi tehdä aina salaa sen vuoksi, että se lisäisi virkailijoiden varovaisuutta, kun eivät koskaan tiedä, milloin jutut menevät nauhalle.

        >>Ovatko nauhoitetut keskustelut oikeudellisesti päteviä?'

        En ole 100% varma tästä asiasta, mutta ehkä ne ovat... Luulen, että jos asia menee oikeuteen, työnhakijan nauhoitus otetaan huomioon, koska se voi selittää aika hyvin sen mitä on tapahtunut. Jos sinulla ei olisi nauhoitusta, kyseessä olisi virkailijan sana sinun sanaa vastaan (ja kaikkihan tietävät miten siinä käy).

        Eli nauhoita kaikki keskustelut. Se on ainoa tapa turvata selustasi, kun on kyse Suomen työkkäristä.


    • Saa nauhoittaa

      Mikäli olet itse keskustelussa läsnä saat nauhoittaa. Jos et ole niin nauhoittaminen on kielletty. Omassa keskustelussasi sinun ei tarvitse kertoa nauhoituksesta vastapuolelle. Juristi kertoi, että lakipykälä on mutta tulkinnan varainen. Lakia ei kuitenkaan nauhoittamisella rikota.

      Lisäksi:

      Sinulla on aina oikeus poistattaa tai lisätä työvoimaviranomaisten tietokantaan tallentamia tietojasi. Mikäli eivät suostu niin hae tietosuojavaltuutetun nettisivulta valmis lomake tietojen korjaamiseen. Lisäksi voit tarkistaa tietosi eri viranomaisten tietokannasta. Heillä on velvollisuus kerran vuodessa antaa sinulle printit maksutta tiedoistasi. Tähänkin on lomake tietosuojavaltuutetun nettisivulla.

      Lisäksi työvoimaviranomaisten kuten muidenkin viranomaisten toimintaa säätelee lait sekä ao. ministeriön ohjeet. Tosin nykyisin on maan tapa että lakia noudatetaan suurpiirteisesti ja ohjeita laiminlyödään yleisesti.

      Työvoimaviranomaisia koskevat ainakin nämä lait:

      Laki julkisista työvoimapalveluista ja työttömyysturvalaki.
      Sekä työ-ja elinkeinoministeriön ohjeet. Löydät näitä mm. www.finlex.fi ja www.tem.fi

      Lisäksi voit aina soittaa työ-ja elinkeinoministeriöön jos työ- ja elinkeinotoimistosta ei sinua riittävästi neuvota.

      Itse toimin näin ja työkkärin tätithän eivät tykkää, mutta toisaalta pidän kiinni oikeuksistani. Siten uskon, että ehkä joskus saamme paremman työkkärin kun muutkin näin tekevät.

      • juppelijoo

        Kannatan täydellisesti ylläolevaa tekstiä. Jokaisen täytyy pitää kiinni laista. Muuten ei tule muutoksia.


      • nuiva ja kyllästynyt

        Onko tullut mieleen, että laki koskee myös asiakkaita.

        Ei haistattelua
        Ei henkilöönkäyvää vittuilua
        Ei valehtelua
        Ei uhkailua.

        Tuliko selväksi ?


        Sossun ja työkkärin työntekijät ovat todella rasittuneita raivoavien asiakkaiden vuoksi jotka eivät ymmärrä, että virkailija ei ole niitä pykäliä keksinyt vaan poliitikot.


      • Nöyryytetty
        nuiva ja kyllästynyt kirjoitti:

        Onko tullut mieleen, että laki koskee myös asiakkaita.

        Ei haistattelua
        Ei henkilöönkäyvää vittuilua
        Ei valehtelua
        Ei uhkailua.

        Tuliko selväksi ?


        Sossun ja työkkärin työntekijät ovat todella rasittuneita raivoavien asiakkaiden vuoksi jotka eivät ymmärrä, että virkailija ei ole niitä pykäliä keksinyt vaan poliitikot.

        Mutta voisi niitä työttömiä silti kohdella ihmismäisesti. Eikä haukkua mitä mielikuvituksellisimmista asioista. Kumpi teille on parempi: se, että on 5 vuotta työtön eikä tee mitään, vai se, että tekee edes 2 vk:n - 1 kk:n pätkiä? Ilmeisesti ensinmainittu, kun minä ainakin olen saanut jatkuvasti työkkärissä haukkumista näistä pätkätöistä. Luojan kiitos voin laittaa pian työkyvyttömyyseläkepaperit vetämään. Vaikka eläke jäisi pieneksi, pääsen silti pois työkkärin nöyryytyksistä.


    • Kirjoita asiat

      Pyydä allekirjoitus joka kerta. Ei puheeseen voi luottaa.

      • allekirjoita ....

        "
        Pyydä allekirjoitus joka kerta. Ei puheeseen voi luottaa.
        "
        No meneppä pyytämään työkkärin tädiltä dokumenttia käydystä keskustelusta.
        Tuskin käydyssä keskustelussa työkkärin täti edes omaa nimeään uskaltaa mainita.

        Eli työkkärinkin päässä ollaan tietoisia siitä, että parempi on olla nimetön virkailija.
        Vain harva työkkärissä kävijä on tietoinen siitä, että työkkärin täti toimii virkavastuulla puheistaan. Näin onkin työkkäriin päässyt sellainen käsitys vallalleen, että työtöntä voidaan kohdella ilman virkavastuuta.

        Sitten kun tädille tuli "virkavastuu" eteen, niin tehtiin työvoimakysely, että onko työtön syyllistynyt johonkin tällaiseen, mitä tässä nyt kuvaan. Ei kun päivärahat työttömältä poikki ja odottamaan kumileimaisin työvoimatoimikunnalta, että mitenhän tädin ongelmaan työttömän tapaus liittyy.


      • ******'''''''
        allekirjoita .... kirjoitti:

        "
        Pyydä allekirjoitus joka kerta. Ei puheeseen voi luottaa.
        "
        No meneppä pyytämään työkkärin tädiltä dokumenttia käydystä keskustelusta.
        Tuskin käydyssä keskustelussa työkkärin täti edes omaa nimeään uskaltaa mainita.

        Eli työkkärinkin päässä ollaan tietoisia siitä, että parempi on olla nimetön virkailija.
        Vain harva työkkärissä kävijä on tietoinen siitä, että työkkärin täti toimii virkavastuulla puheistaan. Näin onkin työkkäriin päässyt sellainen käsitys vallalleen, että työtöntä voidaan kohdella ilman virkavastuuta.

        Sitten kun tädille tuli "virkavastuu" eteen, niin tehtiin työvoimakysely, että onko työtön syyllistynyt johonkin tällaiseen, mitä tässä nyt kuvaan. Ei kun päivärahat työttömältä poikki ja odottamaan kumileimaisin työvoimatoimikunnalta, että mitenhän tädin ongelmaan työttömän tapaus liittyy.

        He, jotka ovat virkasuhteessa, ovat virkavastuussa. Työkkärissä on myös sellaisia virkailijoita, jotka ovat työsuhteessa ja heitä koskevat tavanomaiset rikoslain säännökset.


      • vain teoriassa
        ******''''''' kirjoitti:

        He, jotka ovat virkasuhteessa, ovat virkavastuussa. Työkkärissä on myös sellaisia virkailijoita, jotka ovat työsuhteessa ja heitä koskevat tavanomaiset rikoslain säännökset.

        Kyllä kaikki työkkärin virkailijat on virkavastuussa, myös työvoimatoimikunnan jäsenet, mutta vain teoriassa.

        Tuossapa pätkä rikoslakia:
        "Rikoslaki 19.12.1889/39
        ---
        40 LUKU (8.9.1989/792)
        Virkarikoksista (12.7.2002/604)
        ---
        11 § (12.7.2002/604)
        Määritelmät

        Tässä laissa tarkoitetaan:

        1) virkamiehellä henkilöä, joka on virka- tai siihen rinnastettavassa palvelussuhteessa valtioon,...
        ---
        2) julkista luottamustehtävää hoitavalla henkilöllä ...
        ---
        5) julkista valtaa käyttävällä henkilöllä

        a) sitä, jonka tehtäviin lain tai asetuksen nojalla kuuluu antaa toista velvoittava määräys tai päättää toisen edusta, oikeudesta tai velvollisuudesta taikka joka lain tai asetuksen nojalla tehtävässään tosiasiallisesti puuttuu toisen etuun tai oikeuteen, sekä

        b) sitä, jonka lain tai asetuksen nojalla taikka viranomaiselta lain tai asetuksen nojalla saadun toimeksiannon perusteella kuuluu osallistua a kohdassa tarkoitetun päätöksen valmisteluun tekemällä päätösesitys tai -ehdotus, laatimalla selvitys tai suunnitelma, ottamalla näyte tai suorittamalla tarkastus taikka muulla vastaavalla tavalla;"

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001


      • Vmies
        vain teoriassa kirjoitti:

        Kyllä kaikki työkkärin virkailijat on virkavastuussa, myös työvoimatoimikunnan jäsenet, mutta vain teoriassa.

        Tuossapa pätkä rikoslakia:
        "Rikoslaki 19.12.1889/39
        ---
        40 LUKU (8.9.1989/792)
        Virkarikoksista (12.7.2002/604)
        ---
        11 § (12.7.2002/604)
        Määritelmät

        Tässä laissa tarkoitetaan:

        1) virkamiehellä henkilöä, joka on virka- tai siihen rinnastettavassa palvelussuhteessa valtioon,...
        ---
        2) julkista luottamustehtävää hoitavalla henkilöllä ...
        ---
        5) julkista valtaa käyttävällä henkilöllä

        a) sitä, jonka tehtäviin lain tai asetuksen nojalla kuuluu antaa toista velvoittava määräys tai päättää toisen edusta, oikeudesta tai velvollisuudesta taikka joka lain tai asetuksen nojalla tehtävässään tosiasiallisesti puuttuu toisen etuun tai oikeuteen, sekä

        b) sitä, jonka lain tai asetuksen nojalla taikka viranomaiselta lain tai asetuksen nojalla saadun toimeksiannon perusteella kuuluu osallistua a kohdassa tarkoitetun päätöksen valmisteluun tekemällä päätösesitys tai -ehdotus, laatimalla selvitys tai suunnitelma, ottamalla näyte tai suorittamalla tarkastus taikka muulla vastaavalla tavalla;"

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001

        Työvoimatoimikunnan jäsenistä vain puheenjohtaja oli työkkärin virkailija, ja näin ollen virkavastuussa. Muut jäsenent edustivat työnantajia ja työntekijöitä, sekä muita alueen keskeisiä toimijoita. Tämä tarkoitti käytännössä, että olivat työmarkkinajärjestöjen sanelun perusteella TE-keskuksen toimikuntaan nimeämiä.

        Kirjoitan mennessä muodossa, koska vuoden vaihteen jälkeen ei työvoimatoimikuntia enää ole ollut. Muuttuivat "Työllisyyden edistämistoimikunniksi" ja käsittelevät vain lausunnoista tehtyjä valituksia, sekä toimivat jonkinlaisena konsultoivana elimenä. Työvoimapoliittiset lausunnot antaa nykyään työkkäri itse, käytännössä kaiketi jonkinlainen erillinen työttömyysturvayksikkö tai -tiimi. Mutta se pöydän takana asiakaspavelua antava "työkkäritäti/setä" ei karenssilausuntoja anna, eikä koskaan ole antanut. (Eikä muuten voi sitovasti luvata myöskään P5- tai R7-lausuntojen poistamistakaan).


      • vain teoriassa
        Vmies kirjoitti:

        Työvoimatoimikunnan jäsenistä vain puheenjohtaja oli työkkärin virkailija, ja näin ollen virkavastuussa. Muut jäsenent edustivat työnantajia ja työntekijöitä, sekä muita alueen keskeisiä toimijoita. Tämä tarkoitti käytännössä, että olivat työmarkkinajärjestöjen sanelun perusteella TE-keskuksen toimikuntaan nimeämiä.

        Kirjoitan mennessä muodossa, koska vuoden vaihteen jälkeen ei työvoimatoimikuntia enää ole ollut. Muuttuivat "Työllisyyden edistämistoimikunniksi" ja käsittelevät vain lausunnoista tehtyjä valituksia, sekä toimivat jonkinlaisena konsultoivana elimenä. Työvoimapoliittiset lausunnot antaa nykyään työkkäri itse, käytännössä kaiketi jonkinlainen erillinen työttömyysturvayksikkö tai -tiimi. Mutta se pöydän takana asiakaspavelua antava "työkkäritäti/setä" ei karenssilausuntoja anna, eikä koskaan ole antanut. (Eikä muuten voi sitovasti luvata myöskään P5- tai R7-lausuntojen poistamistakaan).

        Lueppas uudelleen tuo lakiteksti yllä olevasta viestistä ja selitä suomeksi miksi työvoimatoimikunnan jäsenet eivät mielestäsi ole virkavastuussa?

        "jonkinlainen erillinen työttömyysturvayksikkö tai -tiimi" Entä onkos tuo mainitsemasi työttömyysturvayksikkö tai -tiimi virkavastuussa?


    • jpoki

      Omat keskustelin menevät aina nauhalle. Aloin nauhoittamaan niitä 3 vuotta sitten, enkä ole katunut sitä.

      Jos en olisi nauhoittanut keskustelujani, olisin saanut 5 kk työssäoloehdon. Kun pystyin todistamaan, että virkailija oli tehnyt vakavan virkavirheen, työssäoloehto kumottiin.

      Tämän vuoksi sanon: Hyvät ihmiset, ottakaan nauhuri mukaan, kun menette työkkäriin. Ette todellakaan joudu katumaan sitä.

      • nuiva ja kyllästynyt

        Kerropa mikä oli se VAKAVA virkavirhe.

        Yksilöi, älä hapuile.


      • luelakia

        juuri näin. Työkkärin äämmäloinen ei ole ystävä vaan vihollinen.

        ja aina pitää nauhoittaa kesustelut.pitäkää kiinni oikeuksitanne


    • topi_38v_hki

      Kuten varmaan monet muut, en ole joutunut katumaan työkkärissä käytyjen keskustelujen nauhoitusta.

      Sairastan nivelreumaa, joka estää monenlaisen työn vastaanottamisen (olen kärsinyt kivuista jo 15 vuoden ajan). Kun olin esittänyt työkkärissä kaikki tarvittavat lääkärintodistukset ja muut laput, olin aivan varma siitä, ettei minulle tarjota mitään huonoa ja sopimatonta työtä. No... Olin pahasti väärässä, sillä työkkärin virkailija, jonka kanssa olin aina keskustellut asioista, petti minua pahasti ja laittoi minulle työosoituksen toimistotöihin (sihteerin paikka), joita en pysty tekemään.

      Kun kieltäydyin työstä, työkkärissä sanottiin, ettei mistään löydy lääkärintodistusta asiasta. Ihmettelen miksi ihmeessä sitä ei löydy, koska heillä on ollut todistus jo 10 vuotta. Minulle sanottiin, että todistusta etsittiin, mutta sitä ei löydetty. (Epäilen, ettei sitä ole edes viitsitty etsiä.)

      Minulla oli nauhalla kaikki käymäni keskustelut ja niissä kävi ilmi, että kyseinen virkailija oli myöntänyt, ettei minulle tulla tarjoamaan vääränlaista toimistotyötä, eikä sihteerin töitä tautini takia.

      Kun esitin todisteet, en saanut 5 kk työssäolopakotetta.

      Koska olen itse kokenut tällaista työkkärissä, kehotan kaikkia työkkärissä käyviä ihmisiä nauhoittamaan keskustelut. Olen kuullut monilta ihmisiltä, että nauhoittaminen on ainoa keino estää työkkärin mielivaltainen pompottelu.

      • Herrwoodi

        Työvoimavirkailija haki paikalle työvoimatoimiston johtajan, joka naama punaisena väitti etten saa nauhoittaa.

        Eli kannattaa nauhoittaa sanomatta asiasta mitään.


      • johtajan puheet
        Herrwoodi kirjoitti:

        Työvoimavirkailija haki paikalle työvoimatoimiston johtajan, joka naama punaisena väitti etten saa nauhoittaa.

        Eli kannattaa nauhoittaa sanomatta asiasta mitään.

        No olipas harvinaisen tietämätön johtaja työkkärissä, samoin kun virkailijakin. Olis syytä valistaa heitä asiasta. Sait kai tuon työvoimatoimiston johtajan laittoman nauhoituskiellon nauhalle? Toivottavasti, minä olisin ottanut myös valokuvan työvoimatoimiston johtajan punaisesta naamasta, sekin on laillista koska työvoimatoimisto on julkinen paikka.


      • perustui ...
        Herrwoodi kirjoitti:

        Työvoimavirkailija haki paikalle työvoimatoimiston johtajan, joka naama punaisena väitti etten saa nauhoittaa.

        Eli kannattaa nauhoittaa sanomatta asiasta mitään.

        "Työvoimavirkailija haki paikalle työvoimatoimiston johtajan"

        No kertoiko työvoimatoimiston johtaja, mihin nauhoituskielto perustuu.


      • '¨¨¨¨¨¨¨
        perustui ... kirjoitti:

        "Työvoimavirkailija haki paikalle työvoimatoimiston johtajan"

        No kertoiko työvoimatoimiston johtaja, mihin nauhoituskielto perustuu.

        Perustuipa kielto mihin tahansa, niin laiton se kielto oli. Ei kannata mainita nauhoittamisista, niin ei tule laittomia kieltoja. Sellaisen keskustelun saa aina nauhoittaa, missä itse on osapuolena. Sen nauhoittamista ei pystytä estämään.


      • Vielä'
        '¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:

        Perustuipa kielto mihin tahansa, niin laiton se kielto oli. Ei kannata mainita nauhoittamisista, niin ei tule laittomia kieltoja. Sellaisen keskustelun saa aina nauhoittaa, missä itse on osapuolena. Sen nauhoittamista ei pystytä estämään.

        Itse jouduin kinkkiseen palaveriin työpaikan päällikön kanssa. Kyse oli minuun päällikön kohdistamasta henkisestä väkivallasta. Vedin laitteen näkyville. Päällikkö oli juristi, joten vaikeni ja palaveri jatkui suht' siisteissä merkeissä. Mutta päällikkö ei edes yrittänyt kieltää laitteen käyttöä, koska tiesi, että kielto olisi ollut laiton. Ja tiesi, että minäkin olisin tiennyt, kun sattuu olemaan oikeustieteellinen tutkinto minullakin.


      • Herrwoodi
        perustui ... kirjoitti:

        "Työvoimavirkailija haki paikalle työvoimatoimiston johtajan"

        No kertoiko työvoimatoimiston johtaja, mihin nauhoituskielto perustuu.

        Työvoimatoimiston johtajan mukaan laki sanoo selkeästi etten saa nauhoittaa keskustelua. Hänen mukaansa saisin nauhoittaa vain mikäli työvoimavirkailija antaa luvan. Työvoimavirkailija haki johtajan paikalle, että lopettaisin nauhoittamisen.

        Toimitin nauhoituksen työministeriöön ja loppulta useiden pyyntöjen jälkeen sain vastauksen ettei työvoimatoimistossa keskusteltu kuten nauhalla on kuultavissa vaan keskustelu oli tapahtunut täysin asiallisesti ja lain kirjaimen mukaisesti.


      • ***********'
        Herrwoodi kirjoitti:

        Työvoimatoimiston johtajan mukaan laki sanoo selkeästi etten saa nauhoittaa keskustelua. Hänen mukaansa saisin nauhoittaa vain mikäli työvoimavirkailija antaa luvan. Työvoimavirkailija haki johtajan paikalle, että lopettaisin nauhoittamisen.

        Toimitin nauhoituksen työministeriöön ja loppulta useiden pyyntöjen jälkeen sain vastauksen ettei työvoimatoimistossa keskusteltu kuten nauhalla on kuultavissa vaan keskustelu oli tapahtunut täysin asiallisesti ja lain kirjaimen mukaisesti.

        Työvoimatoimiston johtaja on huijannut sinua. Lue koko ketju, niin selviää asian laita.

        Sellaisen keskustelun saa nauhoittaa sekä tieten että salaa, jossa itse on osapuolena. Sen tiedän omien oikeusopintojen sekä käräjäoikeudessa että hallinto-oikeuden saralla työskentelyn perusteella.

        Asiaan on ottanut kantaa myös maan ylin tietosuojaviranomainen eli tietosuojavaltuutettu.


      • kuiNmyös
        ***********' kirjoitti:

        Työvoimatoimiston johtaja on huijannut sinua. Lue koko ketju, niin selviää asian laita.

        Sellaisen keskustelun saa nauhoittaa sekä tieten että salaa, jossa itse on osapuolena. Sen tiedän omien oikeusopintojen sekä käräjäoikeudessa että hallinto-oikeuden saralla työskentelyn perusteella.

        Asiaan on ottanut kantaa myös maan ylin tietosuojaviranomainen eli tietosuojavaltuutettu.

        Jep, samaa sanoivat mulle nauhoittaessa, mutta oli netistä printattu paperi mukana jonka jälkeen sai nauhoittaa. En luota yhteenkään virastoon. Sossu, kela ja te-keskushan on yhteydessä, eli jos jotain epäselvää tulee yhdessä, saat selittää sitä toisessakin paikassa. = nauhoitan tästälähtien AINA kaikki keskustelut. Mitä jos virkailija sitten mokaakin ja on todistus. Onko sillä jotain seuraumuksia?


      • Voi auttaa
        kuiNmyös kirjoitti:

        Jep, samaa sanoivat mulle nauhoittaessa, mutta oli netistä printattu paperi mukana jonka jälkeen sai nauhoittaa. En luota yhteenkään virastoon. Sossu, kela ja te-keskushan on yhteydessä, eli jos jotain epäselvää tulee yhdessä, saat selittää sitä toisessakin paikassa. = nauhoitan tästälähtien AINA kaikki keskustelut. Mitä jos virkailija sitten mokaakin ja on todistus. Onko sillä jotain seuraumuksia?

        Jos saat virkailijan mokan vuoksi väärän päätöksen, niin valitus sisään ja kopio tallenteesta mukaan.

        Tiedän, että esim. karenssi on mennyt kumoon ilman valitusprosessiakin, kun tallenne toimitettiin työvoimatoimikunnalle.

        Jos esim. virkailija käyttäytyy törkeästi, niin kantelut ministeriöön ja oikeusasiamiehelle ja tallennekopio mukaan.


    • (kovia kokenut)

      Työkkärissä käydessä KAIKKI keskustelut tulee ja pitää nauhoittaa työkkärissä. Jos törmäät työkkärissä laittomuuksiin, niin keskusteluista selviää mistä on puhuttu ja kukaan ei voi tällöin väittää muuta.

      • 35v nauhoittaja

        Minusta kaikki työ- ja elinkeinotoimistossa käydyt keskustelut pitää nauhoittaa, jotta työnhakijalla on todisteet käydyistä keskusteluista. Jos kaikki on vain paperilappujen varassa, työnhakijan oikeusturva on olematon.

        Minusta on tärkeätä, ettei nauhoittamisesta mainita mitään virkailijalle, koska työnhakija tekee nauhoituksen sen vuoksi, että hänellä oikeudellinen todiste virkailijaa vastaan, jos tulee jotain ongelmia.


      • OikeuteenMenossa
        35v nauhoittaja kirjoitti:

        Minusta kaikki työ- ja elinkeinotoimistossa käydyt keskustelut pitää nauhoittaa, jotta työnhakijalla on todisteet käydyistä keskusteluista. Jos kaikki on vain paperilappujen varassa, työnhakijan oikeusturva on olematon.

        Minusta on tärkeätä, ettei nauhoittamisesta mainita mitään virkailijalle, koska työnhakija tekee nauhoituksen sen vuoksi, että hänellä oikeudellinen todiste virkailijaa vastaan, jos tulee jotain ongelmia.

        En valitettavasti huomannut nauhoittaa omia keskustelujani, mutta tulevaisuudessa nauhoitan. En enää luota työkkäriin.


    • Viimeinen kusetus

      Tästä lähtien laitan kaikki keskustelut nauhalle (tai siis sanelukoneeseen). Minua kusetettiin viime käynnin aikana niin pahasti, että menetin oikeuteni työttömyysturvaan, vaikka se ei ollut omaa syytäni. Luottamus meni, joten nauhoitan nyt kaikki keskustelut.

      Kunpa olisin ollut yhtä viisas aikaisemmin...

    • Tallentimet käyttöön

      päätös on olemassa tästä omien keskustelujen nauhoitus/tallennus asiasta. Kaikki keskustelut, tapaamiset, palaverit, suulliset sopimukset, puhelut ym. joissa henkilö joka tallentaa em. asiat on itse mukana voidaan tehdä se muille mukana oleville siitä etukäteen mainitsematta. Keskustelun voi tallentaa jopa toisen kotona, virastoissa, työpaikoilla jne., jos vain itse on mukana keskustelun/tapaamisen osapuolena. Eli käy todisteeksi oikeudessa.

      Tallentakaa kaikki mahdolliset keskustelunne varsinkin viranomaisten kanssa. Itse tein muutama vuosi sitten suullisen sopimuksen erään urakoitsijan kanssa vanhan talon korjauksesta ja tallensin sovitut asiat sanelimella 'salaa'. Vaikeuksia tuli sovittujen asioiden toteuttamisen kanssa, mutta esitettyäni nauhoitukset urakoitsijalle asiat sujuivat aivan sopimuksen puitteissa ja sain vielä teetettyä ilmaisia lisätöitä, kun urakoitsijalla ei ollut varaa lähteä asiasta käräjöimään. Olisi mennyt maine yrittäjänä.

    • OblivionX

      Minä nauhoitan kaikki työkkärikeskustelut, koska en luota ollenkaan työkkärin henkilökuntaan. Paikallinen työkkärimme, joka sijaitsee Etelä-Suomen alueella, on niin epäluotettava paikka, että sinne ei kannata mennä ilman nauhuria.

      Kehotan kaikkia työkkärissä käyviä ihmisiä nauhoittamaan keskustelut.

      • kova kovaa vastaan

      • nuiva ja kyllästynyt

        Voimme vielä ajautua tilanteeseen jolloin työkkärin tai sossun toimesta nauhoitetaan kaikki keskustelut virkahuoneessa.

        Silloin koittanee se päivä jolloin asiakkaiden harrastama haistattelu, uhkailu, jopa perheen uhkailu loppuu.

        Mitäs sitten ?


      • hyvä idea
        nuiva ja kyllästynyt kirjoitti:

        Voimme vielä ajautua tilanteeseen jolloin työkkärin tai sossun toimesta nauhoitetaan kaikki keskustelut virkahuoneessa.

        Silloin koittanee se päivä jolloin asiakkaiden harrastama haistattelu, uhkailu, jopa perheen uhkailu loppuu.

        Mitäs sitten ?

        Tuo olis ideaalitilanne. Lisäisin tuohon vielä Kelan. Loppus vittuilu ja kyykyttäminen, puolin ja toisin, sillä molempia tapahtuu. Sen jälkeen voitas keskittyä varsinaiseen asiaan, työkkäri, sossu ja Kela joutus noudatamaan lakia. Asiakas saisi halutessaan kopion tuosta äänitetystä keskustelusta. Kannatan!

        Jotkut tahot vastustavat tuota koska pelkäävät viranomaisten todellisen ammattitaidottomuuden paljastumista. Virallinen selitys on kuitenkin se, että tulisi liian kalliiksi jos joutuisivat tomimaan lain mukaan. Samasta syystä vastutavat toimeentulotuen maksun siirtämistä Kelalle.

        Halvin ratkaisu olis kuitenkin kansalaipalkka ja näiden virkaloisten passittaminen oikeisiin töihin, joihin vain muutama prosentti heistä kelpais.


      • Työkkärin'
        nuiva ja kyllästynyt kirjoitti:

        Voimme vielä ajautua tilanteeseen jolloin työkkärin tai sossun toimesta nauhoitetaan kaikki keskustelut virkahuoneessa.

        Silloin koittanee se päivä jolloin asiakkaiden harrastama haistattelu, uhkailu, jopa perheen uhkailu loppuu.

        Mitäs sitten ?

        Väitätkö itseäsi työkkärin virkailijaksi? No, sehän sopii, näytät olevan sinnikkäästi eri palstoilla häiriköimässä. Saatko siitä peräti palkkaa?


      • nuiva ja kyllästynyt
        Työkkärin' kirjoitti:

        Väitätkö itseäsi työkkärin virkailijaksi? No, sehän sopii, näytät olevan sinnikkäästi eri palstoilla häiriköimässä. Saatko siitä peräti palkkaa?

        En väittänyt olevani työkkärin tai sossun virkailija.

        Näen työni puolesta silti suuren määrän aitoja loisia ja pummeja.
        Ihmisiä jotka ovat päättäneet vierailla toisten taskuilla koko elämänsä.

        Se, että ehdotin kaikkien keskustelujen nauhoittamista jo viranomaispohjalta, sai sinut oudon hämmennyksen valtaan.

        pelkäätkö, että menetät mahdollisuutesi vittuilla ja uhkailla virkailijoille seuraamuksitta ?


      • Ihminen'
        nuiva ja kyllästynyt kirjoitti:

        En väittänyt olevani työkkärin tai sossun virkailija.

        Näen työni puolesta silti suuren määrän aitoja loisia ja pummeja.
        Ihmisiä jotka ovat päättäneet vierailla toisten taskuilla koko elämänsä.

        Se, että ehdotin kaikkien keskustelujen nauhoittamista jo viranomaispohjalta, sai sinut oudon hämmennyksen valtaan.

        pelkäätkö, että menetät mahdollisuutesi vittuilla ja uhkailla virkailijoille seuraamuksitta ?

        Tässä nyt vastailee sinulle moni ihminen. Olen linkkiviestin kirjoittaja, mutta en aikaisemman viestin.

        En ole työtön, joten juttu ei sinänsä minua koske.

        Olet ilmeisesti aika pakkomielteinen ihminen, joka ei näe kuin yhden puolen asioista. Pakkomielteisyyttä osoittaa sekin, että törmään vähän joka puolella sinun yhtä ja samaa jankkaaviin viesteihisi. Kannattaisiko laajentaa maailmankuvaa?

        Itsellä on vuosia kestänyt monipuolinen ura erilaisissa sosiaalisiin asioihin liittyvissä työpaikoissa ja myös tunnen työttömyysturvaa työn puolesta.

        Ihmettelen todella sinunkaltaisiasi. Vaikka luultavasti minun kokemukseni eri asioita on sinua laajempi, eipä tulisi mieleenkään puhua niin vastenmielisesti muista ihmisistä kuin sinä teet.

        Elämme tosi epävarmoja aikoja. Voi olla, että sinäkin pääset vielä nauttimaan 'loisen' ja 'pummin' elämästä. Tänä päivänä työssäkäynnillään rehentelevä voi olla huomisen työtön. Kukaan ei voi olla varma asemastaan. Olen pitkän elämäni aikana nähnyt ja kokenutkin, että sitä sanaa ei ihminen sano, minkä ympäri ei joudu käymään.


      • Fuduu
        Ihminen' kirjoitti:

        Tässä nyt vastailee sinulle moni ihminen. Olen linkkiviestin kirjoittaja, mutta en aikaisemman viestin.

        En ole työtön, joten juttu ei sinänsä minua koske.

        Olet ilmeisesti aika pakkomielteinen ihminen, joka ei näe kuin yhden puolen asioista. Pakkomielteisyyttä osoittaa sekin, että törmään vähän joka puolella sinun yhtä ja samaa jankkaaviin viesteihisi. Kannattaisiko laajentaa maailmankuvaa?

        Itsellä on vuosia kestänyt monipuolinen ura erilaisissa sosiaalisiin asioihin liittyvissä työpaikoissa ja myös tunnen työttömyysturvaa työn puolesta.

        Ihmettelen todella sinunkaltaisiasi. Vaikka luultavasti minun kokemukseni eri asioita on sinua laajempi, eipä tulisi mieleenkään puhua niin vastenmielisesti muista ihmisistä kuin sinä teet.

        Elämme tosi epävarmoja aikoja. Voi olla, että sinäkin pääset vielä nauttimaan 'loisen' ja 'pummin' elämästä. Tänä päivänä työssäkäynnillään rehentelevä voi olla huomisen työtön. Kukaan ei voi olla varma asemastaan. Olen pitkän elämäni aikana nähnyt ja kokenutkin, että sitä sanaa ei ihminen sano, minkä ympäri ei joudu käymään.

        virkailijoiden tulisi tähdätä työpaikkoihin eikä ihme pelailuihin ja ihmisten elämällä leikkimiseen. Kyllä tommosessa hommassa heikommalla yksilöllä valta nousee päähän. nimet olisi hyvä saada julkiseksi että nämä tietyt virkailijat saataisiin muiden työttömien joukkoon.


      • gfsghgf
        nuiva ja kyllästynyt kirjoitti:

        Voimme vielä ajautua tilanteeseen jolloin työkkärin tai sossun toimesta nauhoitetaan kaikki keskustelut virkahuoneessa.

        Silloin koittanee se päivä jolloin asiakkaiden harrastama haistattelu, uhkailu, jopa perheen uhkailu loppuu.

        Mitäs sitten ?

        Hyvähän se olisi jos keskustelut nauhoitettaisiin sillä kyllä virkailijan kannattaa katsoa peiliin jos hänelle jatkuvasti haistatellaan. Jos kohtelee huonomassa asemassa olevaa huonosti ja nöyryyttää tätä saa aivan varmasti palkaksi haistattelua. Toivon kuitenkin, että kaikki työttömät siirtyvät rakentaviin keinoihin. Sorruin minäkin sanomaan virkailijaa mulkuksi vaikka olen oikeasti mitä ystävällisin ihminen tavallisesti virastoissa.


    • Justice4U

      >> 1. luvatut jutut tekemättä
      >> 2. muutettu kysymättä päätöksiä.
      >> 3. Sinun sana työkkärin virkailijaa vastaan.

      Tuota tapahtuu valitettavasti monissa työkkäreissä ja hirveimmillään siinä käy niin, että työnhakija joutuu kärsimään todella pahasti, kun hänelle yllättäen tulee 5 kk työssäolopakote ilman omaa syytä (tätä on käynyt mm. perinnöllisiä sairauksia sairastaville henkilöille todella usein, kun he ovat kieltäytyneet työstä terveydellisin perustein).

      Näiden juttujen vuoksi kaikki keskustelut kannattaa nauhoittaa, jotta työnhakijalla on todisteet siitä mistä on keskusteltu. Nauhoittamisen lisäksi olisi hyvä, jos työnhakusuunnitelmaan merkittäisiin kaikki mahdolliset lupaukset yms (huom! työnhakija voi kieltäytyä allekirjoittamasta työnhakusuunnitelmaa, jos siinä ei ole kaikki asioita, joista on puhuttu!).

    • todella raskasta asioida siellä

      antavat niille rahaa, jotka eivät oikeasti halua tehdä työtä ja

      ainoa tavoite on viedä rahat pois niiltä, jotka haluavat tehdä työtä

      sekö se on se linja?!

      • Justice4U

        >antavat niille rahaa, jotka eivät oikeasti halua tehdä työtä ja
        >ainoa tavoite on viedä rahat pois niiltä, jotka haluavat tehdä työtä
        >sekö se on se linja?!

        Tuotahan se nykyään on, valitettavasti. Esim. sairaita sorretaan jatkuvasti työkkäreissä, vaikka he haluaisivat tehdä työtä. Tämän vuoksi tapaamiset on hyvä saada nauhalle, jotta voi puolustaa itseään tarpeen vaatiessa.


    • 21v. viisas

      >Moro! on monta kertaa jääny joko
      >1. luvatut jutut tekemättä
      >2. muutettu kysymättä päätöksiä.
      >3. Sinun sana työkkärin virkailijaa vastaan.

      Joo, luvatut jutut ovat jääneet tekemättä monta kertaa. Sen vuoksi en luota työkkäriin enää pätkän vertaa, enkä asioi siellä ilman nauhuria.

    • DiipaDaipa25

      On OP5-lausunto?

      • 11+7

        Keskustelut pitäisi ehdottomasti nauhoittaa, jos se vain on mahdollista. En itse luota enää työkkäriin, joten harkitsen vakavasti keskustelun nauhoittamista, jotta voin todistaa mitä minulle on sanottu, jos tulee ongelmia.


      • ulkopuussa
        11+7 kirjoitti:

        Keskustelut pitäisi ehdottomasti nauhoittaa, jos se vain on mahdollista. En itse luota enää työkkäriin, joten harkitsen vakavasti keskustelun nauhoittamista, jotta voin todistaa mitä minulle on sanottu, jos tulee ongelmia.

        Kertokaapas minkälaisia laitteita teillä on nauhoituksia varten? Jotkut ovat maininneet MP3-soittimet. Voiko niillä kaikilla nauhoittaa? Minkä hintaisia nauhoittavat MP3-laitteet ovat? Hakusessa sellainen, joka mahtuisi taskuun, eli sopisi salanauhoitukseen. Ja työkkäriä varten tietysti. Minkä merkkisiä laitteita teillä, arvon nauhoittajat on?

        Pystyykö joillakin kännykkämalleilla nauhoittamaan pidempiä aikoja?


      • ulkopuussa
        ulkopuussa kirjoitti:

        Kertokaapas minkälaisia laitteita teillä on nauhoituksia varten? Jotkut ovat maininneet MP3-soittimet. Voiko niillä kaikilla nauhoittaa? Minkä hintaisia nauhoittavat MP3-laitteet ovat? Hakusessa sellainen, joka mahtuisi taskuun, eli sopisi salanauhoitukseen. Ja työkkäriä varten tietysti. Minkä merkkisiä laitteita teillä, arvon nauhoittajat on?

        Pystyykö joillakin kännykkämalleilla nauhoittamaan pidempiä aikoja?

        Eikö kukaan pysty auttamaan?


      • ''''''''''''''''''''
        ulkopuussa kirjoitti:

        Kertokaapas minkälaisia laitteita teillä on nauhoituksia varten? Jotkut ovat maininneet MP3-soittimet. Voiko niillä kaikilla nauhoittaa? Minkä hintaisia nauhoittavat MP3-laitteet ovat? Hakusessa sellainen, joka mahtuisi taskuun, eli sopisi salanauhoitukseen. Ja työkkäriä varten tietysti. Minkä merkkisiä laitteita teillä, arvon nauhoittajat on?

        Pystyykö joillakin kännykkämalleilla nauhoittamaan pidempiä aikoja?

        MP3-laitteet lienevät yleisimmin käytössä pienuutensa ja hyvän käytettävyytensä vuoksi. Kaikki soittimet eivät nauhoita, uudemmat mallit nauhoittanevat yleisimmin. Hinnoista ja ominaisuuksista saa tietoa googlettamalla.

        Joissakin kännykkämalleissa on rajoittamaton nauhoitusaika, joten tukailepa puhelintasi. Edellyttänee, että on kohtuullisen uusi malli.

        Joillakin on käytössä sanelin ja väittävät sitä parhaaksi ja halvimmaksi laitteeksi ko. tarkoitukseen.

        Tässäkin ketjussa on viestejä, joissa aiheesta kerrotaan, joten lukaisepa ketjun alkupään viestejä.


      • ulkopuussa
        '''''''''''''''''''' kirjoitti:

        MP3-laitteet lienevät yleisimmin käytössä pienuutensa ja hyvän käytettävyytensä vuoksi. Kaikki soittimet eivät nauhoita, uudemmat mallit nauhoittanevat yleisimmin. Hinnoista ja ominaisuuksista saa tietoa googlettamalla.

        Joissakin kännykkämalleissa on rajoittamaton nauhoitusaika, joten tukailepa puhelintasi. Edellyttänee, että on kohtuullisen uusi malli.

        Joillakin on käytössä sanelin ja väittävät sitä parhaaksi ja halvimmaksi laitteeksi ko. tarkoitukseen.

        Tässäkin ketjussa on viestejä, joissa aiheesta kerrotaan, joten lukaisepa ketjun alkupään viestejä.

        Kiitos vinkeistä. Luin kyllä nuo alkupään viestit, mutta niissäkään ei mainita mitään merkkejä tai malleja. Yritin googlettaakin, mutta eri nettimyymälöiden mp3-tuote-esittelyissä ei ollut mainintaa nauhoitusmahdollisuudesta. Täytynee mennä elektroniikkamyymälöihin kyselemään.


    • dfhfgdhfghdh

      Nauhoitan nykyään kaikki työkkärissä ja Kelassa käydyt keskustelut ja myös puhelinkeskustelut. Harmittaa, etten nauhoittanut aivan ensimmäistä haastattelua, jossa virkailija käyttäytyi todella kuin olisi pitänyt työnhakijaa rikollisena vain siksi, ettei työnhakija ollut töissä heti Suomeen palattuaan, oltuaan kuitenkin ulkomailla töissä toistakymmentä vuotta. Siitä olisi tullut herkullinen pätkä U-tubeen. Enkä edes ottanut sen virkailijan nimeä ylös. Siitä lähtien olen aina kirjoittanut nimen ylös ja sanonut sen ääneen nauhoituksessa.

      Olen käyttänyt kännykkää, mp3-soitinta ja USB-muistitikun näköistä äänentallentajaa.

      Yksi virkailija (käsittääkseni kesäharjoittelija) Heinolassa sanoi, etten muka saa nauhoittaa, ettei minulla ole "hänen lupaansa". Kerroin hänelle, että hänen vaatimuksellaan ei ole lainvoimaa. Hän puhisi raivosta ja meni hiljaiseksi. Kirjoitti sitten tietoihini (joihin olen antanut työnantajille luvan tutustua), että minä "nauhoitan käynnit salaa kamerallani". Ei ihme, jos työnantajat eivät ole soitelleet, jos ovat lukeneet tiedoistani asiattomia kommentteja, eivätkä itse tiedä, että laittomasti toimi työkkäri, en minä. Työkkäri ei tosiaan halua auttaa sinua löytämään töitä, vaan etsiä kaikki mahdolliset syyt saada sinut pois tuilta, karensseille ja orjatyöhön ja muille rangaistuksille. Nauhoituksilla tälle voi saada todistusaineistoa.

      • Tälleen näin

        ...joihin olen antanut työnantajille luvan tutustua...

        Tuohon kannattaa laittaa kielto - voit kiellon rastita käsittääkseni itsekin pankkitunnuksillasi mollin sivuilta. Se ei muuta muuta kuin että tarvittaessa työkkäristä otetaan yhteyttä sinuun.

        Miksi tuo on tärkeää, johtuu siitä, että monelta työnantajalta puuttuu puhelinkäyttäytymistaito ja karensseja on ropissut sen vuoksi, ettei työtön ole tajunnut soittoa työtarjoukseksi, kun työnantaja on puhunut mitä sattuu. Tuosta sitten seuraa se, että työnantaja ilmoittaa työkkäriin, ettet ollut kiinnostunut paikasta. Ja karenssi seuraa auttamatta.


      • dfgdfhdfg
        Tälleen näin kirjoitti:

        ...joihin olen antanut työnantajille luvan tutustua...

        Tuohon kannattaa laittaa kielto - voit kiellon rastita käsittääkseni itsekin pankkitunnuksillasi mollin sivuilta. Se ei muuta muuta kuin että tarvittaessa työkkäristä otetaan yhteyttä sinuun.

        Miksi tuo on tärkeää, johtuu siitä, että monelta työnantajalta puuttuu puhelinkäyttäytymistaito ja karensseja on ropissut sen vuoksi, ettei työtön ole tajunnut soittoa työtarjoukseksi, kun työnantaja on puhunut mitä sattuu. Tuosta sitten seuraa se, että työnantaja ilmoittaa työkkäriin, ettet ollut kiinnostunut paikasta. Ja karenssi seuraa auttamatta.

        On hyvä, jos työnantajat ei soittele. Harvapa on niiden soittojen kautta työpaikan saanut, mutta lukemattomat ovat saaneet karenssia tyhmän työnantajan väitettyä, että et kuulostanut siltä kuin olisit halunnut paikkaa. Tai saaneet työpaikan, jota inhoavat. Parempi soitella itse vain niille yrityksille, joissa haluaisi olla töissä. Tuo työkkärin naisen veemäisyys luultavasti pelastaa monelta epämiellyttävältä tilanteelta, joten siitä voi olla kiitollinen!


    • 8888888

      >Saako tapaamisen nauhoittaa. Oisko linkkejä lakipykäliin?

      Minusta tapaaminen pitää nauhoittaa, koska se on ainoa keino todistaa syyttömyys, jos tapahtuu jotain. Jos on pelkästään työnhakijan sanoa virkailijaa vastaan, arvaat varmaan kuka voittaa...

    • Kaberva

      Miten sellaisesa tapauksessa voi toimia, kun nauhoitin keskusteluamme työvoimatoimistossa, mutta virkailija kielsi nauhoittamisen.
      vetosin lakiin ja että saisin nauhottaa, mutta hän haki paikalle johtajaa, joka ei kuitenkaan tullut paikalle.
      Virkailija sanoi ettei nyt sitte tarjoa tätä työtä, jota väitin ettei se sovellu minulle ja otti osoituksen pyynnöstäni pois.
      Kuitenkin osoitus tuli perässä postissa ja minu oli hommattava sairasloma jotta vältin kyseisen työn.
      Onko tässä joitain keinoja, mitä voisi käyttää jatkossa, koska tämä on työkkärin osalta mielestäni törkeä harhautus!

    • näin on tosi

      Äänitit varmaan tuon äänittämisen (nauhoittamisen) kieltämisen? Ethän vaan lopettanut äänitystä?

      Jos äänitit keskustelun kiellosta huolimatta niin työkkäri on "lirissä", ellet, niin sinä olisit ollut ellet olisi hakenut sairaslomaa. Fiksusti toimittu. Jos sulla on äänite ja tuo työhönositus tallessa niin ne voisi lähettää vaikkapa Eduskunnan Oikeusaisamiehelle "arvosteltavaksi".
      http://www.oikeusasiamies.fi

      Ei missään tapauksessa pidä uskoa äänityskieltoja vaan äänittää nuo laittomat äänityskiellot. Tuollaisessa äänityskieltotapauksessa pitää vaatia kieltäjää kertomaan minkä lain, pykälän ja momentin perusteella äänitys on laitonta. Ei ole laitonta koska mikään laki ei sitä kiellä. Paras tapa onkin äänittää salaa, niin saa työkkärin helpommin kiinni laittomuuksista.

    • 14+12

      No jaa. Itse olen ollut töissä sekä kelassa että työkkärissä. Turha niitä keskusteluja nauhoitella mutta nauhoitelkaa pois jos haluatte. Kiirehän noissa virastoissa on, eikäsellä ketään ole työttömiä narauttamassa karenseille.

      Itse ainakin näytin tiedot työkkäsissä asiakkalle, mitä on kirjattu perustietoihin, onko tullut muutoksia. Lisäksi näytin mitä viimeksi on kirjoitettu. Näytin myös aina mitä sen kertaisella käynnillä kirjattiin. Niistä saa tulosteen jos joku haluaa, näkyyhän ne netissäkin. Lausuntoasioissa joskus tuli muutoksia käynnin jälkeen mutta itse ainakin soitin niistä asiakkaalle, etenkin jos tuli karenssiselvitys tai muu. Harvemmin näin tapahtui mutta joskus täytyi myöhemmin muuttaa lausuntoa, kun perehtyi asiaan tarkemmin. Itse tosin soitin asiakkaalle silloin. Näissä tilanteissa ei nauhoitukset auta asiaa, virheellistä lausuntoa ei tehdä vaikka asiakastapaamisella näyttikin että voi lausunnon tehdä suoraan.

      • fgfgdfgdfsgdf

        Äänittäminen ei ole turhaa, emmekä lopeta äänittämistä, vaikka kuinka vähättelisitte, pilkkaisitte tai pelottelisitte.

        Minullekin sanoi yksi työkkärin muija yhtä ja kieltäytyi sitten vahvistamasta sitä kirjallisesti. Pian saamme tietää, mitä käytännössä tapahtuu. Sitten voi äänityksestäni olla hyötyä, jos hän ei "muista" sanomisiaan.


      • 14+12
        fgfgdfgdfsgdf kirjoitti:

        Äänittäminen ei ole turhaa, emmekä lopeta äänittämistä, vaikka kuinka vähättelisitte, pilkkaisitte tai pelottelisitte.

        Minullekin sanoi yksi työkkärin muija yhtä ja kieltäytyi sitten vahvistamasta sitä kirjallisesti. Pian saamme tietää, mitä käytännössä tapahtuu. Sitten voi äänityksestäni olla hyötyä, jos hän ei "muista" sanomisiaan.

        Uteliaisuudesta vain kysyn, että mitä virkailija sitten sanoi mitä ei vahvista. Kuullostaa oudolta. Tosin asiat voivat muuttua alkuperäisestä mutta silloin ollaan yhteydessä asiakkaaseen. Mutta äänittäkkää keskustelut, itseäni ei olisi äänitys haitannut.


      • dfsdfsdgdfgfg
        14+12 kirjoitti:

        Uteliaisuudesta vain kysyn, että mitä virkailija sitten sanoi mitä ei vahvista. Kuullostaa oudolta. Tosin asiat voivat muuttua alkuperäisestä mutta silloin ollaan yhteydessä asiakkaaseen. Mutta äänittäkkää keskustelut, itseäni ei olisi äänitys haitannut.

        Enpä nyt kerro. Katsotaan, muutaman viikon päästä, miten he toimivat käytännössä. Jos luvattu oli valhe (ja siksi ei uskaltanut vahvistaa sitä kirjallisena), ja minua yritetään pakottaa johonkin, kerron kyllä täällä seikkaperäisesti, mainiten kyseisen työkkärin muijan nimen.

        "Kuullostaa" miltä tahansa, sinusta, kyseessä ei ole asia, joka olisi "muuttunut", vaan kyse on nimenomaan kieltäytymisestä antaa kirjallisena lupaustaan. Meitä oli kaksi kurssille hakijaa paikalla, ja onneksi on äänentallennuslaitteet keksitty...


      • Anonyymi

        Täyttä hölynpölyä koko kirjoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä hölynpölyä koko kirjoitus.

        Itse olet hölynpölyä, mistä muka tiedät asian yksiyiskohdat?


    • Kaberva

      Lopetin nauhoitttamisen sillä kerralla kyllä, mutta mietin olisinko jatkanut, tilanne oli vain sekava koska virkailija oli aivan raivona.

      Vastaisuudessa, voiko kieltäytyä työhönosoituksesta, jos se on tapaamisessa otettu pois, mutta tuleekin postissa silti?

      Aion nauhottaa jokaisen käynnin alusta loppuun tästedes.

    • näin on tosi

      "koska virkailija oli aivan raivona"
      Voi kun olisin saanut tollasen äänitettyä. Joskus yritän prpvosoida että virkailija raivostuisi. Se joka menettäää ensimmäisenä malttinas on hävinnyt :)

    • Kaberva

      Se on kyllä tavallaan huvittavaa, kun virkailija raivoaa ja alkaa jopa haukkumaan :)
      Myyrmäessä, vantaalla asuessani, minulle hermostui oikein tosissaan eräs nainen ja hän haukkui minua yhteiskunnan jätesäkiksi ja vaikka miksi, mutta sillä kertaa nauhoitus ei vielä ollut tullut mieleen:(

      Sen jälkeenkin se ainoa mies, joka siellä oli töissä, haukkui minut kaikkien kuullen tiskillä, aulassa.

      Kyllä se on aivan ehdoton edellytys nykyään nauhottaa kaikki, melkeinpä virastossa kuin virastossa kun asioi.

      Olen työkyvyttömyyseläkettä hakenut ja saanut olla työkkäriltä rauhassa jo kohta vuoden, mutta koska mikään ei ole varmaa, pelkään että joudun tuohon pikkupaikkakunnan keskushelvettiin vielä uudelleen asioimaan..

      Suurin vääryys koko työkkärissä on se, että vaikka pyysin ihan vartavasten että voitaisiin yhdessä miettiä ja etsiä minulle hyvää ratkaisua, jotta työllistyisin ja saisin paikan jossain mitä olen hakenutkin, heitä ei kiinnostanut vaan sanoivat että sinähän menet sinne minne me sut laitetaan, apua:)

    • PoikkiJaPinoon

      Kannattaa ostaa työkkärissä nauhoitusta varten ihan oikea sanelin jossa on monen tunnin nauhoitusmahdollisuus. Lisäksi sanelimissa on hyvä äänenlaatu. Lisäksi puhelimessa EIRTYISESTI tulee olla nauhoitusmahdollisuus. Itse en ole antanut puhelinnumeroani työkkäriin, koska minulla ei ole sellaista puhelinta, jossa olisi äänistysmahdollisuus.

      Sanelimeksi esimerkiksi tällainen :

      http://www.verkkokauppa.com/fi/product/13851/cxtkj

      • fgvxdgfgsdrgsd

        Ehdotan seuraavanlaista menettelyä niille, joilla sattuu olemaan tarvittava laitteisto omana tai lainattuna. Laittakaa ennen tilaisuuteen saapumista äänitys päälle luotettavalla laitteella puseron alla tai jossain, missä sitä ei huomaa. Sittten, keskustelun kuluessa, kun asiat alkavat "kuumentua", olette muistavinanne, että tehän haluatte äänittää, ja kaivelette kännykän tai jonkin muun laitteen (kuin sen, joka on jo koko ajan äänittänyt) esille ja laitatte sen päälle niin, että toinen osapuoli näkee sen. Voitte vaikka jonkin aikaa teeskennellä, että ette halua totella hänen käskyjään kääntää se pois päältä, jotta saatte hyvää riitamateriaalia tallennetuksi. Sitten voitte se vastahakoisesti katkaista. Virkailija on nyt tarpeeksi provosoitunut ja voimansa tunnossa, kun tottelit, ja tapaamisen loppuosasta voi tulla kiintoisa!


    • gfhfghfghdfh

      Annoin kaksi plussaa ja yhden miinuksen tässä ketjussa ja ne kaikki muuttuivat miinukseksi. Mitähän tämä nyt sitten tarkoittaa...

    • Kaberva

      Hyviä vinkkejä, taas on hieman viisaampi:)

      Tänään minulla oli oikeudenkäynti, jossa minua syytettiin rikoksesta, jonka itse kiistän eikä vastapuolellakaan löydy todisteita mistään, poliisikin oli minun puolellani, joten ei hätää...
      Mutta aulassa odotettuani käsittelyä, taakseni tuli asianosainen perheineen ja nauhoitin kaiken mitä he puhuivat minusta noin 10cm päässä:)

      He haukkuivat sekopääksi ja suunnittelivat mitä he puhuvat oikeudessa, sopivat puhutuista asioista ja isä provosoi lapsiaan kaiken aikaa.
      Hauskinta oli, että vastapuolen todistajakaan ei tunnistanut minua, mutta tuli oikeudessa kuitenkin syyttämään minua kaikesta ikäänkuin "tämä kaveri se varmasti oli" tyyliin :)))

      Sama se, nauhoitin, koska siitä olisi voinut olla paljonkin hyötyä, jos olisivat sanoneet jotain sellaista mitä voin todella tarvita, mutta valitettavasti samsungin matkapuhelien äänen laatu on aika heikko, nauhalle tallentui vain aika epämääräistä puhetta, ehkä saan äänen selvemmäksi tietokoneella, onhan minulla studio tässä:))

    • uggvf

      up

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5078
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe