Jeesus sanoi Pietarille: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat” (Matt. 26:52).
----
Paavali: ”...sillä se (esivalta) on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee” (Room. 13:4).
---
Kysymys: Ovatko Jeesuksen ja Paavalin sanat ristiriidassa keskenään?
Miekka
23
200
Vastaukset
- Yks-tämmönen
Mielestäni eivät ole ristiriidassa, koska Pietari oli tuossa juuri nousemassa esivaltaa vastaan.
Esivallalle on miekka annettu taas Jumalalta. Kukin esivalta, vaikka ei näyttäisi palvelevan Jumalaa, palvelee kuitenkin Jumalan tarkoitusperiä. Niin tämä meidän tämänhetkinenkin esivaltamme.
Kun taas me olemme esivallalle alamaiset, niin palvelemme Jumalaa.
Kuitenkin pitää muistaa, että jos esivallan lait ovat ristiriidassa Jumalan lain kanssa, niin on Jumalaa aina ensin toteltava.
Ap. t. 5:29
Mutta Pietari ja muut apostolit vastasivat ja sanoivat: "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä.
Room. 13:1
Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
Room. 13:2
Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion.
Room. 13:3
Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;- to..
perustajien kohtaloksi, mm Jeesuksen, Paavalin ja Pietarin, oli oikeassa,
sillä "hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;"
Hitler ja Stalin hallintoineen olivat Jumalan asettamia eikä niitä vastaan saanut nousta koska "Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat." Huomenta, Yks-tämmönen!
---
Viides käsky kuuluu: ”Älä tapa ”.
(Katekismus selittää sen näin:
”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme vahingoita lähimmäistämme ruumiin tai hengen puolesta emmekä pahoita häntä vaan autamme ja hoivaamme häntä kaikissa vaaroissa ja elämän tarpeissa.”)
------
Selittäessään viidettä käskyä Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (j. 22).
”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .- to..
Tapio522 kirjoitti:
Huomenta, Yks-tämmönen!
---
Viides käsky kuuluu: ”Älä tapa ”.
(Katekismus selittää sen näin:
”Meidän tulee peljätä ja rakastaa Jumalaa, niin ettemme vahingoita lähimmäistämme ruumiin tai hengen puolesta emmekä pahoita häntä vaan autamme ja hoivaamme häntä kaikissa vaaroissa ja elämän tarpeissa.”)
------
Selittäessään viidettä käskyä Jeesus puhuu ihmisten arkisesta käyttäytymisestä.
”Minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion” (j. 22).
”Joka sanoo veljelleen: `Sinä tyhjänpäiväinen`, on ansainnut oikeuden tuomion” .ja Jumalahan itse pannaan VT:n tarinoissa määräämään tappamisia, jopa naisten ja lasten. Luther itsekin käski tappamaan ja murhaamaan, jos kyse oli muista kuin kristityistä, esimerkiksi juutalaiset ansaitsivat Lutherin mukaan tulla hukutetuiksi ja kidutetuiksi . Jeesus itsekin nimitteli eri tavoin uskovia lähimmäisiään tavalla joka oli pahempi kuin "sinä turhanpäiväinen".
to.. kirjoitti:
ja Jumalahan itse pannaan VT:n tarinoissa määräämään tappamisia, jopa naisten ja lasten. Luther itsekin käski tappamaan ja murhaamaan, jos kyse oli muista kuin kristityistä, esimerkiksi juutalaiset ansaitsivat Lutherin mukaan tulla hukutetuiksi ja kidutetuiksi . Jeesus itsekin nimitteli eri tavoin uskovia lähimmäisiään tavalla joka oli pahempi kuin "sinä turhanpäiväinen".
Esim.Mooseksen laissa määrättiin kuolemanrangaistus ihmisen kuoliaaksi lyömisestä.
2. Moos. 20:13 sanoo: "Älä tapa."
Tämän käskyn Jumala antoi Siinailla.
Heti seuraavassa luvussa sanotaan kuolemanrangaistuksesta:
"Joka lyö ihmistä, niin että tämä kuolee, se rangaistakoon kuolemalla" (2. Moos. 21:12).
--
Joissakin maissa on kuolemanrangaistus vieläkin voimassa.
("Hammas hampaasta").- to..
Tapio522 kirjoitti:
Esim.Mooseksen laissa määrättiin kuolemanrangaistus ihmisen kuoliaaksi lyömisestä.
2. Moos. 20:13 sanoo: "Älä tapa."
Tämän käskyn Jumala antoi Siinailla.
Heti seuraavassa luvussa sanotaan kuolemanrangaistuksesta:
"Joka lyö ihmistä, niin että tämä kuolee, se rangaistakoon kuolemalla" (2. Moos. 21:12).
--
Joissakin maissa on kuolemanrangaistus vieläkin voimassa.
("Hammas hampaasta")."Mene siis ja voita amalekilaiset, ja vihkikää tuhon omaksi kaikki, mitä heillä on; äläkä säästä heitä, vaan surmaa miehet ja naiset, lapset ja imeväiset, raavaat ja lampaat, kamelit ja aasit."
Moseksen laissa on useita kohtia suoraan lainattuna Hammurabin laista mm tuo hammas hampaasta. Nämä lait vasta kirjanoppineet aikanaan inhimillistivät, sitä ennen Israeli ja Juuda eivät poikenneet käytökseltä tai lainsäädännöltään ympäristöstään. to.. kirjoitti:
ja Jumalahan itse pannaan VT:n tarinoissa määräämään tappamisia, jopa naisten ja lasten. Luther itsekin käski tappamaan ja murhaamaan, jos kyse oli muista kuin kristityistä, esimerkiksi juutalaiset ansaitsivat Lutherin mukaan tulla hukutetuiksi ja kidutetuiksi . Jeesus itsekin nimitteli eri tavoin uskovia lähimmäisiään tavalla joka oli pahempi kuin "sinä turhanpäiväinen".
to.. :"Jeesus itsekin nimitteli eri tavoin uskovia lähimmäisiään tavalla joka oli pahempi kuin "sinä turhanpäiväinen".
--
Laittaisitko pari esimerkkiä!- to..
Tapio522 kirjoitti:
to.. :"Jeesus itsekin nimitteli eri tavoin uskovia lähimmäisiään tavalla joka oli pahempi kuin "sinä turhanpäiväinen".
--
Laittaisitko pari esimerkkiä!koiranpenikat (rasistinen ilmaus jota lähi-idässä yhä käytetään muihin kuin omaan kansaan kuuluvista joita siksi pidetään itseä huonompina),muitakin oli . Jeesus ei väitellyt asiapohjalta vaan hyvin usein nimitteli niitä joilla oli eri näkemys. Jos nyt sanot että se oli ajan tapa, ei se asiaa muuta, monilla aikalaisilla oli huonot käytöstavat, mutta eihän se että moni käyttäytyy huonosti tee huonosta hyvää.
to.. kirjoitti:
koiranpenikat (rasistinen ilmaus jota lähi-idässä yhä käytetään muihin kuin omaan kansaan kuuluvista joita siksi pidetään itseä huonompina),muitakin oli . Jeesus ei väitellyt asiapohjalta vaan hyvin usein nimitteli niitä joilla oli eri näkemys. Jos nyt sanot että se oli ajan tapa, ei se asiaa muuta, monilla aikalaisilla oli huonot käytöstavat, mutta eihän se että moni käyttäytyy huonosti tee huonosta hyvää.
Johannes sanoi kasteelle tuleville fariseuksille ja saddukeuksille:
"Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?(Matt. 3:7)
--"Kyykäärmeiden sikiöt" muistuttaa vanhasta käärmeestä (1.Moos.3:15/vrt. Ilm.12:9).
Vanha Testamentti vertaa usein synnin myrkyttämää ihmistä käärmeeseen (Jes.14:29, 59:5, Ps.58:5).
Fariseukset eivät tulleet kasteelle puhtain vaikuttein.
Jeesus käyttää samantapaisia sanoja, kuin Johannes:
"Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu" (Matt. 12:34).
"Sivistyneen" ihmisen on vaikeaa ymmärtää tämäntapaista "nimittelyä"!- joskus täällä
to.. kirjoitti:
perustajien kohtaloksi, mm Jeesuksen, Paavalin ja Pietarin, oli oikeassa,
sillä "hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen;"
Hitler ja Stalin hallintoineen olivat Jumalan asettamia eikä niitä vastaan saanut nousta koska "Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat."Kyselinkin kerran palstalla, että kuinkas nämä maailman julmat hallitsijat voivat edustaa Jumalan asettamaa esivaltaa. Sain kyllä vastauksen jolla se, että esimerkiksi Hitlerin hallintokoneisto olisi ollut Jumalan asettama pyrittiin kumoamaan. Harmi kun en nyt muista mikä sen selityksen punainen lanka mahtoikaan olla. Ehkä joku uskova voisi perustella asian uudestaan?
- to..
Tapio522 kirjoitti:
Johannes sanoi kasteelle tuleville fariseuksille ja saddukeuksille:
"Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?(Matt. 3:7)
--"Kyykäärmeiden sikiöt" muistuttaa vanhasta käärmeestä (1.Moos.3:15/vrt. Ilm.12:9).
Vanha Testamentti vertaa usein synnin myrkyttämää ihmistä käärmeeseen (Jes.14:29, 59:5, Ps.58:5).
Fariseukset eivät tulleet kasteelle puhtain vaikuttein.
Jeesus käyttää samantapaisia sanoja, kuin Johannes:
"Te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja? Sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu" (Matt. 12:34).
"Sivistyneen" ihmisen on vaikeaa ymmärtää tämäntapaista "nimittelyä"!jos joku halua todella loukata sinua lähi-idässä nykyäänkin, hän kutsuu sinua nimellä koiranpenikka.
Tuskin fariseukset tai saddukeukset olisivatkaan tulleet Johanneksen "kasteeelle" vaikka rituaalinen puhdistautuminen oli samanlainen joka ryhmässä, joko virtaavaan veteen tai mikvaan upottautuminen aina saastumisen jälkeen. Onko sinun kantasi se että jos toinen ärsyttää vaikka olemalla eri mieltä ja uskomalla eri tavoin kuin itse niin hänelle sopii antaa kunnon haukut ja nimittelyt? Mikä on peruste tälle ?
Sivistyneen ihmisen on vaikea nimittelyä ymmärtää kun tietää että sentään oli opettajia jotka eivät nimitelleet eikä nimittely ole mitenkään välttämätöntä sen paremmin uskontojen kuin muun kanssakäymisen parissa. Mikä on huonoa käytöstä yleensä, on sitä samaa uskontojen kyseessä ollen eivätkä käytössäännöt uskonnon sisälläkään voi olla toiset oppilaille, toiset opettajille itselleen. to.. kirjoitti:
jos joku halua todella loukata sinua lähi-idässä nykyäänkin, hän kutsuu sinua nimellä koiranpenikka.
Tuskin fariseukset tai saddukeukset olisivatkaan tulleet Johanneksen "kasteeelle" vaikka rituaalinen puhdistautuminen oli samanlainen joka ryhmässä, joko virtaavaan veteen tai mikvaan upottautuminen aina saastumisen jälkeen. Onko sinun kantasi se että jos toinen ärsyttää vaikka olemalla eri mieltä ja uskomalla eri tavoin kuin itse niin hänelle sopii antaa kunnon haukut ja nimittelyt? Mikä on peruste tälle ?
Sivistyneen ihmisen on vaikea nimittelyä ymmärtää kun tietää että sentään oli opettajia jotka eivät nimitelleet eikä nimittely ole mitenkään välttämätöntä sen paremmin uskontojen kuin muun kanssakäymisen parissa. Mikä on huonoa käytöstä yleensä, on sitä samaa uskontojen kyseessä ollen eivätkä käytössäännöt uskonnon sisälläkään voi olla toiset oppilaille, toiset opettajille itselleen.Kannattaa ottaa huomioon, missä asiayhteydessä Jeesus käyttää penikka-sanaa!
Mk 7:27,28
27. Niin Jeesus sanoi hänelle: "Anna ensin lasten tulla ravituiksi; sillä ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille".
28. Mutta hän vastasi ja sanoi hänelle: "Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin pöydän alla lasten muruja".
--
FOINIKIALAISNAISEN USKO
Mark. 7:24-30
--
Jeesus lähtee luvatun maan rajojen ulkopuolelle pakanoitten keskuuteen (24). Vaikka Jeesuksen työ rajoittui vain Israeliin, niin saattoi Jeesuksen apu tulla pakanallekin ("penikoille").
Kanaanilainen vaimo on ”esikoislyhde” pakanakunnan laajalta vainiolta, samoin kuin sadanpäämies (Matt.8:5-13).
Jeesuksen aikomus käydä vaimon ohi (27) panee vaimon uskon todella koetukselle. Mutta vaimo on sinnikäs aikomuksessaan.
Kaikiksi ajoiksi on vaimon uskosta tullut esimerkki; usko, joka huolimatta omasta mahdottomuudesta ja ulkonaisista esteistä turvaa Jeesukseen, saa avun.
Vaimon tytär vapautuu riivaajasta (29,30).
Jeesus parantaessaan pakankansoihin kuuluvan kanaanilaisen vaimon tyttären (Matt. 15:21-28) toteaa:
"Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö" (j.24).
Tätä taustaa vasten ymmärrämme Jeesuksen pidättyväisyyden.to.. kirjoitti:
jos joku halua todella loukata sinua lähi-idässä nykyäänkin, hän kutsuu sinua nimellä koiranpenikka.
Tuskin fariseukset tai saddukeukset olisivatkaan tulleet Johanneksen "kasteeelle" vaikka rituaalinen puhdistautuminen oli samanlainen joka ryhmässä, joko virtaavaan veteen tai mikvaan upottautuminen aina saastumisen jälkeen. Onko sinun kantasi se että jos toinen ärsyttää vaikka olemalla eri mieltä ja uskomalla eri tavoin kuin itse niin hänelle sopii antaa kunnon haukut ja nimittelyt? Mikä on peruste tälle ?
Sivistyneen ihmisen on vaikea nimittelyä ymmärtää kun tietää että sentään oli opettajia jotka eivät nimitelleet eikä nimittely ole mitenkään välttämätöntä sen paremmin uskontojen kuin muun kanssakäymisen parissa. Mikä on huonoa käytöstä yleensä, on sitä samaa uskontojen kyseessä ollen eivätkä käytössäännöt uskonnon sisälläkään voi olla toiset oppilaille, toiset opettajille itselleen.Matt. 7:6
Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
Filipp.3:2
Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
2.Piet. 2:22
Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: "Koira palaa oksennukselleen", ja: "Pesty sika rypee rapakossa".
Ilm. 22:15
Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.
--
Koira on haukkuva eläin.
Sitä voidaan verrata herjaavaan ja rienaavaan ihmiseen.
Sika on saastassa rypevä eläin, mikä kuvaa törkeissä synneissä rypeviä.
Sekä koira, että sika olivat juutalaisille saastaisia eläimiä.
Juutalaiset joskus haukkuivat pakanoita koiriksi.to.. kirjoitti:
jos joku halua todella loukata sinua lähi-idässä nykyäänkin, hän kutsuu sinua nimellä koiranpenikka.
Tuskin fariseukset tai saddukeukset olisivatkaan tulleet Johanneksen "kasteeelle" vaikka rituaalinen puhdistautuminen oli samanlainen joka ryhmässä, joko virtaavaan veteen tai mikvaan upottautuminen aina saastumisen jälkeen. Onko sinun kantasi se että jos toinen ärsyttää vaikka olemalla eri mieltä ja uskomalla eri tavoin kuin itse niin hänelle sopii antaa kunnon haukut ja nimittelyt? Mikä on peruste tälle ?
Sivistyneen ihmisen on vaikea nimittelyä ymmärtää kun tietää että sentään oli opettajia jotka eivät nimitelleet eikä nimittely ole mitenkään välttämätöntä sen paremmin uskontojen kuin muun kanssakäymisen parissa. Mikä on huonoa käytöstä yleensä, on sitä samaa uskontojen kyseessä ollen eivätkä käytössäännöt uskonnon sisälläkään voi olla toiset oppilaille, toiset opettajille itselleen.To: "Onko sinun kantasi se että jos toinen ärsyttää vaikka olemalla eri mieltä ja uskomalla eri tavoin kuin itse niin hänelle sopii antaa kunnon haukut ja nimittelyt? Mikä on peruste tälle" ?
--
Usein on kyse lihallisuudesta.
Jotkut taas pitävät haukkumisena ja nimittelynä asioita, jotka ovat toisten mielestä vääriä.
Miksi tätä ei saisi tuoda julki?
Jeesus varoittaa opetuslapsiaan fariseusten ja Herodeksen hapatuksesta (Mark.8:15).
Hapatus tarkoittaa vähäistä määrää hapantaikinaa (taikinanjuurta), jota tarvitaan leivottavan leivän hapattamiseksi.
Fariseuksen hapatuksella Jeesus tarkoitti fariseusten oppia, joka niin helposti tarttui ja levisi kansaan (Matt.16:12).
Luuk. 12:1 Jeesus sanoo ulkokultaisuutta fariseusten hapatukseksi.
Herodeksen hapatuksella Jeesus tarkoittanee sitä velttoa ja hekumallista menoa, josta Herodes Antipas (vrt. Mark. 6:17-29) antoi elämällään kansalle esimerkin.
Fariseusten ja Herodeksen hapatuksien kannattajien elämäntavat olivat vastakkaiset, mutta molemmat yhtä vaarallisia.
Miksi Jeesus ei olisi saanut tuoda tätä julki?- to..
Tapio522 kirjoitti:
To: "Onko sinun kantasi se että jos toinen ärsyttää vaikka olemalla eri mieltä ja uskomalla eri tavoin kuin itse niin hänelle sopii antaa kunnon haukut ja nimittelyt? Mikä on peruste tälle" ?
--
Usein on kyse lihallisuudesta.
Jotkut taas pitävät haukkumisena ja nimittelynä asioita, jotka ovat toisten mielestä vääriä.
Miksi tätä ei saisi tuoda julki?
Jeesus varoittaa opetuslapsiaan fariseusten ja Herodeksen hapatuksesta (Mark.8:15).
Hapatus tarkoittaa vähäistä määrää hapantaikinaa (taikinanjuurta), jota tarvitaan leivottavan leivän hapattamiseksi.
Fariseuksen hapatuksella Jeesus tarkoitti fariseusten oppia, joka niin helposti tarttui ja levisi kansaan (Matt.16:12).
Luuk. 12:1 Jeesus sanoo ulkokultaisuutta fariseusten hapatukseksi.
Herodeksen hapatuksella Jeesus tarkoittanee sitä velttoa ja hekumallista menoa, josta Herodes Antipas (vrt. Mark. 6:17-29) antoi elämällään kansalle esimerkin.
Fariseusten ja Herodeksen hapatuksien kannattajien elämäntavat olivat vastakkaiset, mutta molemmat yhtä vaarallisia.
Miksi Jeesus ei olisi saanut tuoda tätä julki?että yhtä pientä hellenistisen ajan juutalaispuoluetta, pienintä niistä- jäsenmäärä tukijoiden mukaan korkeimmillaan 3-4 tuhatta - tarvitaan haukkumaan jumalinkarnaatio. Menee yli ymmärryksen. Kuitenkin koko Jeesuksen oma toiminta oli mahdollinen vain sen työn kautta jota fariseukset ja muut kirjanoppineet olivat tehneet , mm puuttuva tieto isästä ja tämän taustasta olisi ollut este julkiselle toiminnalle vielä ennen eksiiliä jolloin Israelin kansaan kuuluttiin vain isän ja tämän suvun kautta.Suku meni edelleen vain isän mukaan, mutta äiti riitti tekemään lapsesta juutalaisen, tämä kirjanoppineiden työn ansioista. Fariseusten oppi tarttui kansaan koska heidän toisin kuin monien muiden tuon ajan uskonnolliskansallisten ryhmien opetus tulkitsi lait niin että niitä pystyttiin uusissa oloissa noudattamaan, mitä pahaa tässä oli?
Tuskin kukaan kannatti Herodes A:ta siinä Jeesus ei eronnut aikalaisistaan."Fariseusten ja Herodeksen hapatuksien kannattajien elämäntavat olivat vastakkaiset, mutta molemmat yhtä vaarallisia. " Miten niin? Olisiko pitänyt olla Hizbollahh,Jumalan puolue, edustamassa oikeaa tapaa elää ja järjestää yhteiskuntaolot? Tuon ajan palestiina oli yhteiskunta jossa ihmiset jo suurelta osin olivat lukutaitoisia, jossa oli eri yhteiskuntaluokkia ja lisäksi suuret varallisuus- ja alue-erot ja kaiken päällä miehitys. Uskonnollista elämäntapaa tulkitsemassa oli monia eri ryhmiä, joista kukin oli yhtä legitiimi kuin toinenkin -mikä siellä olisi ollut "oikein"-eihän sellaista missään ole. Kukin pyrki oman näkemyksensä mukaan parhaaseen, ei pahaan.
Ei siinä lue että Uskovainen toinen nimi on esivalta ja tulis miekka kantaa !! Kännyttetään vaan toinen poski tilalle ja seurataan Jeesus joka ei katsonut hyväxi ottaa Jumalan asema ja kutsua muutama legio puolastaxeen Häntä...... Esivalta on maailman ei uskovia jotka palvele meitä suojallexeen meitä tositilanteissa.. Ei uskova voi esivallassa olla jos hän uskova meinaa pysyä...
Eikö tämä nyt on ihan selvä jokaisen tosi Uskova ettei tulis tehdä paha lähimmäiselle vaan Rakasta ?
Olen aina ihmetellyt miten Uskova samalla vois vihollinen rakasta, kun Uskovainen tappaa sitä? Siinä on ristiriita jos missään !! Elikä Älä tapa on oikea Raamattullinen käsky meille jotka seuramme Jeesusta ja Hänen Sana !!savonarola: "Elikä Älä tapa on oikea Raamattullinen käsky meille jotka seuramme Jeesusta ja Hänen Sana" !!
---
Missä tilanteissa mielestäsi esivalta saa käyttää miekkaa?
Viime aikoina on puhuttu paljon siitä, kuka saa aseenkantoluvan.
Eli kuka saa pitää asetta hallussaan.
Tallensin joskus alla olevan kirjoituksen eräältä keskustelupalstalta.
Mitä mieltä olette kirjoituksesta?
" Hanki tuliaseita ja ammuksia suojaksesi. Huomioi, Minä sanoin: "Suojaksesi." Jos laki ei enää suojele ihmisiä, sinulla henkilökohtaisesti on vastuu suojella perhettäsi ihmisiltä joilla on pahat aikeet. Jumalallinen ja viisas ihminen suojelee perhettään -- uskoton ei tee näin koska hän on joko huolimaton, laiska, pelokas, valmistautumaton, typerä tai kaikkia näitä yhdessä. Kun Jumala Kymmenessä käskyssään sanoi "Älä tapa", Hän tarkoitti "Älä murhaa viatonta ihmistä -- älä ole Kain!" Jumala ei koskaan tarkoittanut että kristityt antaisivat perheensä rikollisten kidutettavaksi, raiskattavaksi ja surmattavaksi"!- 1.Tim.2:5
Luukkaan evankeliumi:
22:36 Niin hän sanoi heille: "Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan.
22:37 Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: 'Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon.' Sillä se, mikä minusta on sanottu, on täyttynyt."
22:38 Niin he sanoivat: "Herra, katso, tässä on kaksi miekkaa." Mutta hän vastasi heille: "Riittää."Jeesus siis kehoitti ostamaan miekan.
Mitä varten, jos sitä ei voi missään tilanteessa käyttää?- 1.Tim.2:5
Tapio522 kirjoitti:
Jeesus siis kehoitti ostamaan miekan.
Mitä varten, jos sitä ei voi missään tilanteessa käyttää?Kenellä oli rahakukkaro käden ulottuvilla?
Jeesuksen ja Pietarin rahakukkaro polski järvessä!
Muilla opetuslapsilla ei ollut minkäänlaista rahakukkaroa, paitsi....!
Johonkin tuolla miekanostojakeella siis viitataan!
Matteuksen evankeliumi:
17:24 Ja kun he saapuivat Kapernaumiin, tulivat temppeliveron kantajat Pietarin luo ja sanoivat: "Eikö teidän opettajanne maksa temppeliveroa?"
17:25 Hän sanoi: "Maksaa." Ja kun hän tuli huoneeseen, kysyi Jeesus häneltä ensi sanaksi: "Mitä arvelet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullia tai veroa? Lapsiltaanko vai vierailta?"
17:26 Ja kun hän vastasi: "Vierailta", sanoi Jeesus hänelle: "Lapset ovat siis vapaat.
17:27 Mutta ettemme heitä loukkaisi, niin mene ja heitä onki järveen. Ota sitten ensiksi saamasi kala, ja kun avaat sen suun, löydät hopearahan. Ota se ja anna heille minun puolestani ja omasta puolestasi."
Johanneksen evankeliumi:
13:29 Sillä muutamat luulivat, koska rahakukkaro oli Juudaalla, Jeesuksen sanoneen hänelle: "Osta, mitä tarvitsemme juhlaksi", tai että hän antaisi jotakin köyhille.
Vain Juudaksella oli rahakukkaro, joten Jeesuksen sanat oli kohdistettu luultavasti vain Juudakselle?! - Yks-tämmönen
Tapio522 kirjoitti:
Jeesus siis kehoitti ostamaan miekan.
Mitä varten, jos sitä ei voi missään tilanteessa käyttää?Ef. 6:17
ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
Ostamisesta puheenollen.
Jes. 55:1
Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa. - 1.Tim.2:5
Yks-tämmönen kirjoitti:
Ef. 6:17
ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
Ostamisesta puheenollen.
Jes. 55:1
Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa.Ostaessa pitää aina jotain maksaa, jos ei maksa rahalla niin sitten jollain muulla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433634Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4473340Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302959Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!852013- 1031642
- 1461579
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541400- 1141374
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.361113Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61035