Ihmettelyä kuukausipalkasta

mitä tekisin

Eli aloitin nyt toukokuun alusta, 4.5 kesätyön. Aluksi en tiennyt palkkaustapaani, mutta nyt se selvisi olevan kuukausipalkka.

Toukokuussa olisi kokonaisuudessaan siis ollut 21 työpäivää, minulla ei tuota 1.5 päivää tietenkään ollut kun en ollut vielä palveluksessa silloin, joten 20 työpäivää oli saldoni. Päivän palkan olivat vielä laskeneet tilinauhaani ja oletin tähän asti kaiken olevan kunnossa.

Mutta epäonnekseni huomasin, että minulta oli vähennetty 3 päivää palkatonta poissaoloa, ihmettelin asiaa, koska en tosiaan ole ollut poissa tälläisiä päiviä.

Asiaa tiedusteltuani työnantaja sanoi, että minut on lyöty kirjoille niikuin oikein on niin 4.5 vasta ja totesi samaan, että päivät 1-3 ovat poistettu kk palkastani eli kolmen päivän palkka.

Tässä vaiheessa olin, että ANTEEKSI MITÄ? Kyseiset päiväthän ovat vielä pyhä tai viikonloppupäiviä.

Haluaisin vain tiedustella onko tälläinen muka oikeasti kuukausipalkatussa työssä mahollista jos aloittaa hieman kuukauden alkamisen jälkeen, varsinkin kun kuukauden aloitus pyhäpäivinä ei ole minun vikani? En ole ennen ollut kuukausipalkatussa työssä, joten en ole asiaan perehtynyt.

Jos työnantajani ei suostu maksamaan tuota x summaa 3:lta päivältä takaisin, tai anna kesäkuussa palkallisia vapaapäiviä, kannattaisiko ottaa yhteyttä esim työsuojelupiiriin tai johkin jotka tälläisiä "kiistoja" ovat hoitaneet?

39

8102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ymmärrä...

"Aluksi en tiennyt palkkaustapaani, mutta nyt se selvisi olevan kuukausipalkka."

Ensinnäkin: Miten voi olla mahdollista, että olet alunperinkään aloittanut työt tietämättä palkkaustasi????? Käsittämätöntä! On kai sinulla olemassa työsopimus, jossa palkkaus, tehtävä ja työn alkamispäivä mainitaan selvästi? Jos ei, olet kyllä möhlinyt työsopimuksen solmimisessa. Työsopimus kannattaa AINA tehdä kirjallisena ja ennen työsuhteen alkua!

Muilta osin en oikein ymmärrä viestiäsi, en saa siitä oikein selvää... Yleisesti: palkanmaksu lähtee juoksemaan siitä päivästä, kun työsuhteesi alkaa. Jos työsuhteesi on kirjattu alkavaksi 4.5.2009, niin ei toukokuulta sinulta tule mitään vähentää, koska vapunpäivä 1.5 on pyhäpäivä ja lauantai ja sunnuntai ovat viikonloppua. Eivät ne ole mitään palkatonta poissaoloa siltikään, vaikka työsuhteesi olisi sovittu alkavaksi 1.5.:kin.

Suoraan sanottuna: sinua kusetetaan nyt työnantajan toimesta raskaasti. Suosittelen että otat kiireesti yhteyttä joko työsuojelupiiriin tai omaan ammattiliittoosi, jos sellaiseen kuulut. Mielestäni tuollaisessa paikassa, jossa työntekijää viilataan linssiin, ei kannattaisi tehdä töitä päivääkään, mutta ymmärrän toki senkin, että tällä hetkellä työpaikat ovat kiven alla... Mutta silti, oman etusi tähden, ota kiireesti yhteyttä joko liittoosi tai työsuojelupiiriin ja pyydä apua.

• mitä tekisin

Et ole ainoa, joka ei saa selvää selostuksestani :) Mutta enpä saanut selvää työnantajan höpötyksistäkään.

Epäonnekseni on todettava, että en ole kirjoittanut edes sopimusta, kyseinen työnantaja on perhetuttu periaatteen miehenä tunnettu ihminen. Ilmeisesti kuitenkin todella kiero. Suullisesti sovittiin, että aloitan 4.5 työnteon. Mitään lappuja ei hänen mielestään tarvinut tehdä... Tällä saralla olen siis altavastaaja, koska eihän minua ja häntä nyt mikään muu kuin suullinen sopimus velvoita...

Mutta mitä tulee tuohon 3 päivän palkan vietiin niin kyllä, kusetuksen makua ja pahasti. Ja kuten sanoitkin, vaikka aloitinkin 4.5 niin minulla silti tulisi olla 20 työpäivää Toukokuussa. Noh, huomenna marssin johtajan puheille työsuojelupiiriin soitettuani :)

• mitä tekisin
        mitä tekisin kirjoitti:

Et ole ainoa, joka ei saa selvää selostuksestani :) Mutta enpä saanut selvää työnantajan höpötyksistäkään.

Epäonnekseni on todettava, että en ole kirjoittanut edes sopimusta, kyseinen työnantaja on perhetuttu periaatteen miehenä tunnettu ihminen. Ilmeisesti kuitenkin todella kiero. Suullisesti sovittiin, että aloitan 4.5 työnteon. Mitään lappuja ei hänen mielestään tarvinut tehdä... Tällä saralla olen siis altavastaaja, koska eihän minua ja häntä nyt mikään muu kuin suullinen sopimus velvoita...

Mutta mitä tulee tuohon 3 päivän palkan vietiin niin kyllä, kusetuksen makua ja pahasti. Ja kuten sanoitkin, vaikka aloitinkin 4.5 niin minulla silti tulisi olla 20 työpäivää Toukokuussa. Noh, huomenna marssin johtajan puheille työsuojelupiiriin soitettuani :)

vielä sekin, että tämäkin työpaikka on yksi niistä 40:stä työpaikasta mitä kyselin tässä armeijan jälkeen lukiopohjaisella koulutuksella :) ainut paikka mistä tuli edes mitään positiivista vastausta, niin vähän hirvittää ajatus jättää tämä väliin kun ei tuota rahaa todellakaan liikaa ole.

• yx vaan
        mitä tekisin kirjoitti:

vielä sekin, että tämäkin työpaikka on yksi niistä 40:stä työpaikasta mitä kyselin tässä armeijan jälkeen lukiopohjaisella koulutuksella :) ainut paikka mistä tuli edes mitään positiivista vastausta, niin vähän hirvittää ajatus jättää tämä väliin kun ei tuota rahaa todellakaan liikaa ole.

Arvelenpa, että jos haluat pitää työpaikkasi, niin ei kannata ruveta nostamaan juttua. Häviät sen, jos ei ole todistajaa siitä, milloin työsuhteesi on sovittu alkavaksi. 4.5. voi hyvinkin olla ihan oikea päivä, jolloin kk-palkkasi on kolmella päivällä pienempi ja palkkalaskelmassa se on kirjoitettu vaan omituisesti, mutta ei väärin.

Sun on pitänyt saada tähän mennessä kirjallinen selvitys työsuhteen ehdoista, vaikka sulla onkin suullinen työsopimus. ttp://www.tyosuojelu.fi/fi/selvitysehdoista

Katso siitä työsuhteen alkamispäivä ennen kuin soitat minnekään.

• www.tyosuojelu.fi
        yx vaan kirjoitti:

Arvelenpa, että jos haluat pitää työpaikkasi, niin ei kannata ruveta nostamaan juttua. Häviät sen, jos ei ole todistajaa siitä, milloin työsuhteesi on sovittu alkavaksi. 4.5. voi hyvinkin olla ihan oikea päivä, jolloin kk-palkkasi on kolmella päivällä pienempi ja palkkalaskelmassa se on kirjoitettu vaan omituisesti, mutta ei väärin.

Sun on pitänyt saada tähän mennessä kirjallinen selvitys työsuhteen ehdoista, vaikka sulla onkin suullinen työsopimus. ttp://www.tyosuojelu.fi/fi/selvitysehdoista

Katso siitä työsuhteen alkamispäivä ennen kuin soitat minnekään.

http://www.tyosuojelu.fi/fi/selvitysehdoista

• meni

Jos työsi alkoi 4.5 niin palkan maksu meni ihan oikein.

• Vaan väärin

Ei mennyt oikein. 1.5., 2.5. ja 3.5. eivät ole arkipäiviä (työpäiviä), joten niiltä ei tule vähentää palkkaa. Pyhäpäivien määrä kuukaudessa ei vaikuta kuukausipalkkaisen henkilön palkkaan mitenkään.

Esimerkki: jos aloittaja olisi ollut ennalta sovitusti yhden arkipäivän vapaalla toukokuussa, ei hänen palkkaansa olisi tuolloin vähennetty kaavalla kk-palkka jaettuna työsuhteen aikaisen kuukauden päivien yhteislukumäärällä vaan kk-palkka jaettuna TYÖPÄIVIEN lukumäärällä. Pyhäpäiviä eikä viikonloppuja ei lasketa. Te höpöjen kirjoittajat, ottakaapa kalenteri ensin käteen, tutkikaa viikonpäiviä ja antakaa vasta sitten näitä "ohjeitanne" ja vielä mieluummin, opiskelkaa vähän työoikeutta ennen kuin jauhatte mutu-jaskaa.

Aloittaja: sinuna en jäisi moiseen paikkaan töihin. On aivan varmaa, että sinua tullaan jatkossakin kusettamaan palkkojen, lomien, sairaslomien yms. suhteen. Miten voisit enää tehdä tuollaiselle työnantajalle töitä? Ratkaisu on sinun, haluatko ottaa yhteyttä työsuojelupiiriin vai et. Toki voit ainakin neuvoa sieltä kysyä, ja miettiä sitten, mitä haluat puhua työnantajasi kanssa.

Aloittajalle ja kaikille muillekin: TYÖSOPIMUS TULEE AINA TEHDÄ ETUKÄTEEN KIRJALLISENA. Vaikka lain mukaan suullinen sopimus onkin yhtä pätevä kuin kirjallinen, niin käytännössä sillä ei ole merkitystä koska riitatilanteessa on vain sana sanaa vastaan, eikä esim. aloittaja pysty todistamaan mitä on sovittu. AINA KIRJALLINEN TYÖSOPIMUS, ENNEN TYÖN ALOITTAMISTA.

• kalenteripäiviä
        Vaan väärin kirjoitti:

Ei mennyt oikein. 1.5., 2.5. ja 3.5. eivät ole arkipäiviä (työpäiviä), joten niiltä ei tule vähentää palkkaa. Pyhäpäivien määrä kuukaudessa ei vaikuta kuukausipalkkaisen henkilön palkkaan mitenkään.

Esimerkki: jos aloittaja olisi ollut ennalta sovitusti yhden arkipäivän vapaalla toukokuussa, ei hänen palkkaansa olisi tuolloin vähennetty kaavalla kk-palkka jaettuna työsuhteen aikaisen kuukauden päivien yhteislukumäärällä vaan kk-palkka jaettuna TYÖPÄIVIEN lukumäärällä. Pyhäpäiviä eikä viikonloppuja ei lasketa. Te höpöjen kirjoittajat, ottakaapa kalenteri ensin käteen, tutkikaa viikonpäiviä ja antakaa vasta sitten näitä "ohjeitanne" ja vielä mieluummin, opiskelkaa vähän työoikeutta ennen kuin jauhatte mutu-jaskaa.

Aloittaja: sinuna en jäisi moiseen paikkaan töihin. On aivan varmaa, että sinua tullaan jatkossakin kusettamaan palkkojen, lomien, sairaslomien yms. suhteen. Miten voisit enää tehdä tuollaiselle työnantajalle töitä? Ratkaisu on sinun, haluatko ottaa yhteyttä työsuojelupiiriin vai et. Toki voit ainakin neuvoa sieltä kysyä, ja miettiä sitten, mitä haluat puhua työnantajasi kanssa.

Aloittajalle ja kaikille muillekin: TYÖSOPIMUS TULEE AINA TEHDÄ ETUKÄTEEN KIRJALLISENA. Vaikka lain mukaan suullinen sopimus onkin yhtä pätevä kuin kirjallinen, niin käytännössä sillä ei ole merkitystä koska riitatilanteessa on vain sana sanaa vastaan, eikä esim. aloittaja pysty todistamaan mitä on sovittu. AINA KIRJALLINEN TYÖSOPIMUS, ENNEN TYÖN ALOITTAMISTA.

Meidän tessin mukaan vähennykset on kalenteripäiviä. Jos työ alkaa 4.5., niin maksetaan 28/31-osaa toukokuun palkasta, mikä on sama kuin jos vähennetään 3/31-osaa koko kuukauden palkasta. Eikä ole väliä onko ne työpäiviä, lauantaita, sunnuntaita tai arkipyhiä.

• epätietoisuutta

Olet saanut niin toisistaan poikkeavia neuvoja, että olisi mielenkiintoista tietää, miten juttu päättyi. Mitä sinulle vastattiin liitosta ja minkä päivän oikeasti olit sopinut työsuhteesi aloituspäiväksi?

• aloittaja

En soittanut mihkään liittoon tai työsuojeluun vielä. Kävin uudestaan työnantajalta suoraan kysymässä selvitystä asiaan. Ja muistakaa, että kyseessä on kesätyö minkä tulot tälläiselle syksyllä opiskelemaan menevälle on tärkeitä...

Mutta kuitenkin vastaus kuului aika lailla niinkuin ennen:

Olen ollut kirjoilla 4.5 alkaen, olen työskennellyt 4.5-31.5 ja 40h työviikon perusteella minulle on laskettu ns. tuntipalkka josta päivän palkka ja sitten tätä kautta 1-3.5 päivät miinustettu kuukausipalkastani. Itse kun laskeskelin tuosta kuukausipalkasta 20 päivää mitä olen ollut työssä niin sain siitä tuon päiväkohtaisen palkan mikä on nyt minulta 3 kertaa vähennetty. En käsitä

Työnantaja jäi tosin hirveän vaikean oloiseksi ja mietiskelemään ja sanoi toimistosihteerin kanssa tutkivansta työehtosopimuksesta asian laidan....

Minun vakaa mielipiteeni on edelleen ja tulee olemaan, että olen oikeutettu saamaan tuon 3 päivän palkan sillä olenhan kuitenkin ollut toukokuussa töissä yhtä monena työpäivänä kuin kaikki muutkin 4 työntekijää.

Kyseessä on vielä mielestäni vakaalla laudalla porskuttava lvi firma joten mistääs säästöistä kyseinen palkan vähentäminen kenenkään mielestä ei voi johtua. Minusta tässä vaan työnantaja tekee pienestä mitättömästä asiasta aivan liian vaikean ja täten alentaa työmotivaationi pohjalukemiin :) Kävelemäänkään en viittisi lähtä kun tosiaan tuota rahaa ei liikaa ole....

Näin ollen siis odotan työnantajan päätöstä tuon 3 päivän palkan suhteen, hän kyllä ilmoitti, että tämä täytyy hoitaa molempien etujen mukaisesti, mutta eihän meidät edut ole tasavertaisia :D toinen menettää ja toinen saa

• hmmm...
        aloittaja kirjoitti:

En soittanut mihkään liittoon tai työsuojeluun vielä. Kävin uudestaan työnantajalta suoraan kysymässä selvitystä asiaan. Ja muistakaa, että kyseessä on kesätyö minkä tulot tälläiselle syksyllä opiskelemaan menevälle on tärkeitä...

Olen ollut kirjoilla 4.5 alkaen, olen työskennellyt 4.5-31.5 ja 40h työviikon perusteella minulle on laskettu ns. tuntipalkka josta päivän palkka ja sitten tätä kautta 1-3.5 päivät miinustettu kuukausipalkastani. Itse kun laskeskelin tuosta kuukausipalkasta 20 päivää mitä olen ollut työssä niin sain siitä tuon päiväkohtaisen palkan mikä on nyt minulta 3 kertaa vähennetty. En käsitä

Työnantaja jäi tosin hirveän vaikean oloiseksi ja mietiskelemään ja sanoi toimistosihteerin kanssa tutkivansta työehtosopimuksesta asian laidan....

Minun vakaa mielipiteeni on edelleen ja tulee olemaan, että olen oikeutettu saamaan tuon 3 päivän palkan sillä olenhan kuitenkin ollut toukokuussa töissä yhtä monena työpäivänä kuin kaikki muutkin 4 työntekijää.

Kyseessä on vielä mielestäni vakaalla laudalla porskuttava lvi firma joten mistääs säästöistä kyseinen palkan vähentäminen kenenkään mielestä ei voi johtua. Minusta tässä vaan työnantaja tekee pienestä mitättömästä asiasta aivan liian vaikean ja täten alentaa työmotivaationi pohjalukemiin :) Kävelemäänkään en viittisi lähtä kun tosiaan tuota rahaa ei liikaa ole....

Näin ollen siis odotan työnantajan päätöstä tuon 3 päivän palkan suhteen, hän kyllä ilmoitti, että tämä täytyy hoitaa molempien etujen mukaisesti, mutta eihän meidät edut ole tasavertaisia :D toinen menettää ja toinen saa

Omasta mielestäni voisit antaa asian jo olla. Pyhäpäiviä tai ei niin et ole ollut koko kuukautta yrityksessä töissä, joten et mielestäni ole edes oikeutettu koko palkkaan. Kuukausipalkkaisen ihmisen työpäivät nyt vaihtelee kuukaudessa. Jos olisin työnantajasi niin olisi vihoviimeinen kerta kun tulisit töihin. Et ole ehtinyt olla edes kuukautta töissä ja heti lisää liksaa vaatimassa, kas kun et lomaa pyytänyt.

Tuo että asia täytyy hoitaa molempien etujen mukaisesti tarkoittaa käytännössä, että miten tuollaisesta työntekijästä kunnialla pääsisi eroon, ennen kuin aiheutat mahdollisesti vielä muuta päävaivaa. Luulen, että nyt viimeistään työnantajasi alkaa ehdottelemaan sellaisen työsopimuksen tekemistä missä ainakin mainitaan, että työsuhteesi oli määräaikainen tai kesätyö. ettet siitäkin ala mahdollisesti kesän lopulla ryttyilemään. Asiassa on vielä sekin, jos työnantantajasi on sukulaisesi niin työnantajasi mielestä olisi erittäin suotavaa, että työsuhteesi saataisiin päätökseen edes jotenkin kunnialla. Ilman mitään suurempia ristiriitoja. Mutta luulen, ettei ko. yrityksessä ole tuon työrupeamasi jälkeen enää tarvetta sinulle.

• työpaikallasi
        aloittaja kirjoitti:

Luultavasti et tiedä, mitä TES:siä työpaikallasi noudatetaan, mutta jos kerrot, mistä alasta on kyse, niin eiköhän täältä joku asiantuntija löydy.

Kuten joku tuossa kirjoittikin, on olemassa TES:sejä, joissa kesken kuukauden aloittaneilta vähennetään nimen omaan kalenteripäiviä. Jos 28/31 * kuukausipalkkasi antaa tulokseksesi sellaisen palkan, joka sinulle on maksettu, on kyse tällaisesta TES:sistä. Alkuperäisen kuvauksesi mukaan näin voisi olla, mutta tämän uuden kirjoituksesi pohjalta näyttäisi siltä, että kyseessä on jokin sekamalli, jollaisesta ainakaan itse en ole aiemmin kuullut.

Oliko sinulla helatorstainakin töitä? Sehän oli kirkollinen vapaapäivä. Jos et ollut töissä, sinulla oli itse asiassa 19 työpäivää toukokuussa eikä 20.

• aloittaja
        hmmm... kirjoitti:

Omasta mielestäni voisit antaa asian jo olla. Pyhäpäiviä tai ei niin et ole ollut koko kuukautta yrityksessä töissä, joten et mielestäni ole edes oikeutettu koko palkkaan. Kuukausipalkkaisen ihmisen työpäivät nyt vaihtelee kuukaudessa. Jos olisin työnantajasi niin olisi vihoviimeinen kerta kun tulisit töihin. Et ole ehtinyt olla edes kuukautta töissä ja heti lisää liksaa vaatimassa, kas kun et lomaa pyytänyt.

Tuo että asia täytyy hoitaa molempien etujen mukaisesti tarkoittaa käytännössä, että miten tuollaisesta työntekijästä kunnialla pääsisi eroon, ennen kuin aiheutat mahdollisesti vielä muuta päävaivaa. Luulen, että nyt viimeistään työnantajasi alkaa ehdottelemaan sellaisen työsopimuksen tekemistä missä ainakin mainitaan, että työsuhteesi oli määräaikainen tai kesätyö. ettet siitäkin ala mahdollisesti kesän lopulla ryttyilemään. Asiassa on vielä sekin, jos työnantantajasi on sukulaisesi niin työnantajasi mielestä olisi erittäin suotavaa, että työsuhteesi saataisiin päätökseen edes jotenkin kunnialla. Ilman mitään suurempia ristiriitoja. Mutta luulen, ettei ko. yrityksessä ole tuon työrupeamasi jälkeen enää tarvetta sinulle.

Aio työskennelläkkään koko paikkakunnalla tulevaisuudessani enää johtuen poismuutosta...

En kuitenkaan ole mistään ryttyilemässä tai mitään :) haluan vain selkeän selityksen asialle kun en sellaista hänen taholtaan ole vielä saanut... lähinnä johonkin kirjalliseen säädökseen perustuvaa....

• vittumainen...
        hmmm... kirjoitti:

...riistäjäkapitalisti luonteeltasi. kaltaisesi työnantajat ovat myrkkyä, käyttävät orjatyövoimaa ja koettavat riistää palkasta sen minkä vaan julkeaa. Toivottavasti prekariaatti jne ottaa joskus vallan kuten v.1917 Venäjällä.

• hohhoija
        vittumainen... kirjoitti:

...riistäjäkapitalisti luonteeltasi. kaltaisesi työnantajat ovat myrkkyä, käyttävät orjatyövoimaa ja koettavat riistää palkasta sen minkä vaan julkeaa. Toivottavasti prekariaatti jne ottaa joskus vallan kuten v.1917 Venäjällä.

vaan ollut timo t.a ?:D

• !!

jos menen töihin jonnekkin vaikka 10.5. niin miks hitossa minulle maksettais ne kymmenen ensimmäistä päivää?? siis, ei kai nyt oikeesti voi olettaa että joku maksaa päivät mitä et ole töissä,jos työ sopimus ole alkanutkaan vielä silloin.. sovittu mikä sovittu, ja ei nyt kukaan laita työsopimusta alkamaan pyhäpäiville joita ei firmassa tehdä, ja maksa niistä.

• Grow up.

"jos menen töihin jonnekkin vaikka 10.5. niin miks hitossa minulle maksettais ne kymmenen ensimmäistä päivää?? siis, ei kai nyt oikeesti voi olettaa että joku maksaa päivät mitä et ole töissä"

Voi pyhä yksinkertaisuus! Mitä jos opettelisit lukemaan ja ostaisit sen jälkeen kalenterin? On aivan eri asia, jos henkilö olisi aloittanut työt 10.5., tietenkään tuolloin ei maksettaisi päivistä ajalta 1.-9.5. Mutta kun 1.5., 2.5. ja 3.5. OVAT PYHÄPÄIVIÄ JA VIIKONLOPPUA, niin niitä ei sen vuoksi VÄHENNETÄ kuukausipalkkaisen henkilön palkasta. Kyse ei ole siitä että maksettaisiin päivistä jolloin töitä ei ole tehty, vaan EI VÄHENNETÄ päivistä joita ei voi vähentää, koska ne ovat pyhäpäiviä eivätkä vaikuta kk-palkkaisen henkilön palkanmaksuun.

Olit varmaankin provo, kukaan ei voi oikeasti olla noin tyhmä.

• Jeesus rulez
        Grow up. kirjoitti:

"jos menen töihin jonnekkin vaikka 10.5. niin miks hitossa minulle maksettais ne kymmenen ensimmäistä päivää?? siis, ei kai nyt oikeesti voi olettaa että joku maksaa päivät mitä et ole töissä"

Voi pyhä yksinkertaisuus! Mitä jos opettelisit lukemaan ja ostaisit sen jälkeen kalenterin? On aivan eri asia, jos henkilö olisi aloittanut työt 10.5., tietenkään tuolloin ei maksettaisi päivistä ajalta 1.-9.5. Mutta kun 1.5., 2.5. ja 3.5. OVAT PYHÄPÄIVIÄ JA VIIKONLOPPUA, niin niitä ei sen vuoksi VÄHENNETÄ kuukausipalkkaisen henkilön palkasta. Kyse ei ole siitä että maksettaisiin päivistä jolloin töitä ei ole tehty, vaan EI VÄHENNETÄ päivistä joita ei voi vähentää, koska ne ovat pyhäpäiviä eivätkä vaikuta kk-palkkaisen henkilön palkanmaksuun.

Olit varmaankin provo, kukaan ei voi oikeasti olla noin tyhmä.

Kuukausipalkkalainen hyötyy toiseen suuntaan eli jos kuukaudessa on pyhäpäiviä, niin saat palkkaa myös niistä eli palkkaasi ei niiden vuoksi vähennetä.

Jos työsuhde ei alkanut vielä 1. päivä, niin riippumatta siitä ovatko ne 1. - 3. päivä pyhäpäiviä vai ei, et ole tietenkään oikeutettu saamaan palkkaa niiltä päiviltä.

Kansa on nyt puhunut, pulinat pois! ;)

• !!!

no ois kyllä kiinnostava tietää miten sinun allalla tämä nyt sitten oikeesti menee, kun tosiaan eri aloilla on erillaiset työehtosopimukset, niin siksipä näitä erilaisia näkökulmia syntyy näin paljon.. joillain näköjään vähennetään ja joillain sitten ei. eli jospa otat vaan yhteyttä sinne työsuojelupiiriin niin luulisi että saat oikean vastauksen.

• aloittaja

Työnantaja ei ole sukulainen tai mitään onneksi :) Enkä ole vaatimassa mitään lomia tai liksaa lisää, en vain ymmärrä eikä moni muukaan asiasta kuullut miksi nuo muutamat päivät vähennetään.

Firmassa toimii sekä energia-alan töitä, että lvi hommia joten enpä sitten tiedä kumman mukaan toimitaan. Energiateollisuuden tessin olen siellä työpaikalla vihkosen nähnyt, että meniskö sitten sen mukaan.

Kuten sanoin niin työnantaja lupasi selvittää asiaa, tiedä sitten mitä hän oikeasti haluaa selvittää, mutta odotan vastauksen ja katson sitten :) Missään vaiheessa en ole alkanut negatiivisesti mitään vaatimaan lisää. En vain ole tähänkään päivään mennessä saanut selkeätä ja järkevää selitystä sille miksi minulta ne rahat on otettu poies palkasta.... Jos sitten työnantaja haluaa minusta eroon niin erottakoon sitten, eipä ollut ne potkut sitten minun ansiotani.

Ja sinulle joka puhuit 10.5 alottamisesta, tuon tilanteen jo ymmärtäisin koska siinä on ihan oikeita työpäiviäkin, mutta tälläinen kuukauden alku jotka sattuu vielä olemaan pyhäpäiviä niin tätä en käsitä.

Kun sovittiin työnaloituksesta niin puhuttiin, että toukokuun alussa ja sitten lähempänä sanoi, että 4.5 sitten alotellaan. No tottakai 4.5, koska kukaan tyhmä sano, että "Joo tulet sitten 1.5 töihin vaikka se on vapaapäivä jne jne..." Mutta itse tosiaan kun en ole koskaan kuukausipalkattu ollut niin en ole ollut tuttuja kuukausipalkan kanssa....

Työnantaja sanoi kierrellen ja kaarrellen, että perusteena kuukausipalkalle on 40 tunnin työviikko, 4 viikkoa töitä joista tulee jakajaksi 160, tämän mukaan saataisiin ns. tuntipalkka, josta päiväpalkka. No minähän työskentelin 20 päivää ja 20x tuon päiväpalkan niin saan oman kuukausipalkkani, ja tämän 3/20 osaa kuukausipalkasta hän vähensi, eikä 3/31 kuukausipalkasta... Voi voi kun oisi vaan palkannut tuntipalkalla niin olisi vältytty tältäkin sotkulta ja olisin saanut vain ja ainoastaan siitä ajasta palkkaa mitä olen töissä viettänyt....

• ...jatkossa.
        aloittaja kirjoitti:

Työnantaja ei ole sukulainen tai mitään onneksi :) Enkä ole vaatimassa mitään lomia tai liksaa lisää, en vain ymmärrä eikä moni muukaan asiasta kuullut miksi nuo muutamat päivät vähennetään.

Firmassa toimii sekä energia-alan töitä, että lvi hommia joten enpä sitten tiedä kumman mukaan toimitaan. Energiateollisuuden tessin olen siellä työpaikalla vihkosen nähnyt, että meniskö sitten sen mukaan.

Kuten sanoin niin työnantaja lupasi selvittää asiaa, tiedä sitten mitä hän oikeasti haluaa selvittää, mutta odotan vastauksen ja katson sitten :) Missään vaiheessa en ole alkanut negatiivisesti mitään vaatimaan lisää. En vain ole tähänkään päivään mennessä saanut selkeätä ja järkevää selitystä sille miksi minulta ne rahat on otettu poies palkasta.... Jos sitten työnantaja haluaa minusta eroon niin erottakoon sitten, eipä ollut ne potkut sitten minun ansiotani.

Ja sinulle joka puhuit 10.5 alottamisesta, tuon tilanteen jo ymmärtäisin koska siinä on ihan oikeita työpäiviäkin, mutta tälläinen kuukauden alku jotka sattuu vielä olemaan pyhäpäiviä niin tätä en käsitä.

Kun sovittiin työnaloituksesta niin puhuttiin, että toukokuun alussa ja sitten lähempänä sanoi, että 4.5 sitten alotellaan. No tottakai 4.5, koska kukaan tyhmä sano, että "Joo tulet sitten 1.5 töihin vaikka se on vapaapäivä jne jne..." Mutta itse tosiaan kun en ole koskaan kuukausipalkattu ollut niin en ole ollut tuttuja kuukausipalkan kanssa....

Työnantaja sanoi kierrellen ja kaarrellen, että perusteena kuukausipalkalle on 40 tunnin työviikko, 4 viikkoa töitä joista tulee jakajaksi 160, tämän mukaan saataisiin ns. tuntipalkka, josta päiväpalkka. No minähän työskentelin 20 päivää ja 20x tuon päiväpalkan niin saan oman kuukausipalkkani, ja tämän 3/20 osaa kuukausipalkasta hän vähensi, eikä 3/31 kuukausipalkasta... Voi voi kun oisi vaan palkannut tuntipalkalla niin olisi vältytty tältäkin sotkulta ja olisin saanut vain ja ainoastaan siitä ajasta palkkaa mitä olen töissä viettänyt....

Ainakin opit nyt kantapään kautta sen, minkä jokaisen aikuisen ihmisen olisi luullut jo unissaankin tietävän: työsopimus tulee aina tehdä kirjallisena, ennen työn alkamista. Aina. Ihan aina. Olet malliesimerkki siitä, miten työsuhdeasioitaan EI pidä hoitaa. Säälittää suorastaan, sillä juuri sinun kaltaistesi takia jotkut epärehelliset työnantajat yrittävät kusettaa erityisesti nuoria työntekijöitä minkä ehtivät.

Toivottavasti toimit varoittavana esimerkkinä mahdollisimman monelle muulle.

• aloittaja
        ...jatkossa. kirjoitti:

Ainakin opit nyt kantapään kautta sen, minkä jokaisen aikuisen ihmisen olisi luullut jo unissaankin tietävän: työsopimus tulee aina tehdä kirjallisena, ennen työn alkamista. Aina. Ihan aina. Olet malliesimerkki siitä, miten työsuhdeasioitaan EI pidä hoitaa. Säälittää suorastaan, sillä juuri sinun kaltaistesi takia jotkut epärehelliset työnantajat yrittävät kusettaa erityisesti nuoria työntekijöitä minkä ehtivät.

Toivottavasti toimit varoittavana esimerkkinä mahdollisimman monelle muulle.

Näin on näpyttimet!

Älkää siis tehkö niinkuin olen tehnyt :) Jätän asian tältä kertaa, palaan vielä kun saan viimeisen selvityksen asiasta ja kerron miten kävi :)

• saat potkut!
        aloittaja kirjoitti:

Näin on näpyttimet!

Älkää siis tehkö niinkuin olen tehnyt :) Jätän asian tältä kertaa, palaan vielä kun saan viimeisen selvityksen asiasta ja kerron miten kävi :)

Itse en kyllä työnantajana alkas moista vikinää kuuntelemaan. Helevetti soikoon! Ku työt oot kerta 4.5 aloittanut, niin vitunko väliä sillä on mitä pyhäpäiviä tms. nuo kolme aikasempaa päivää ovat olleet. Täys idiootti oot!

• aloittaja
        saat potkut! kirjoitti:

Itse en kyllä työnantajana alkas moista vikinää kuuntelemaan. Helevetti soikoon! Ku työt oot kerta 4.5 aloittanut, niin vitunko väliä sillä on mitä pyhäpäiviä tms. nuo kolme aikasempaa päivää ovat olleet. Täys idiootti oot!

kiitos samoin

• Töissä sinulle
        saat potkut! kirjoitti:

Jos firmassa pomo ei tiedä kuukausi- ja tuntipalkan eroa, niin vituttaahan se (pomoa) jos työntekijä tietää paremmin tai ottaa selvää.

Eihän sellainen yrittäjä voi pärjätä joka ei tiedä kuinka palkka lasketaan.
        Eikä sellaisessa firmassa työntekijätkään pysy.

• palkanlaskija

No eihän sun palkastas mitään vähennetäkään, jätetään vain maksamatta kolmen päivän palkka siltä ajalta kun et ole ollut vielä työsuhteessakaan. Eli et tietenkään voi saada palkkaa ajalta ennen työsuhteen alkua, eli palkanmaksu alkaa 4.5 alkaen, ei 1.5 alkaen. Ei olisi kai työnantajan kannalta kovin kannattavaa aloittaa palkanmaksua pyhäpäivästä.

• aloittaja

kun kyseinen vähennys ei mene edes kk palkka jaettuna 31 päivää mukaan....

kovin on kaksijakoista kommenttia tullut täällä :P

• toimihenkilö
        aloittaja kirjoitti:

kun kyseinen vähennys ei mene edes kk palkka jaettuna 31 päivää mukaan....

kovin on kaksijakoista kommenttia tullut täällä :P

25 § Osa-ajan palkan laskenta
        1. Laskettaessa osa-ajalta maksettavan palkan suuruutta, saadaan tunnilta maksettava
        palkka jakamalla kuukausipalkka asianomaiseen kuukauteen sisältyvien
        työtuntijärjestelmän mukaisten säännöllisten työtuntien lukumäärällä. Poissaolo
        voidaan myös korvata vastaavalla määrällä työtunteja.

toi oli energiaalan toimihenkilö tessissä...
        Jos et ole toimihenkilö, niin sinulle kuuluu TUNTIPALKKA
        GOOGLETA itse lisää TES:sejä (lvi..jne) arvotte pomonne kanssa (kysyt kaverilta mitä on ollut tapana käyttää)

• aloittaja
        toimihenkilö kirjoitti:

25 § Osa-ajan palkan laskenta
        1. Laskettaessa osa-ajalta maksettavan palkan suuruutta, saadaan tunnilta maksettava
        palkka jakamalla kuukausipalkka asianomaiseen kuukauteen sisältyvien
        työtuntijärjestelmän mukaisten säännöllisten työtuntien lukumäärällä. Poissaolo
        voidaan myös korvata vastaavalla määrällä työtunteja.

toi oli energiaalan toimihenkilö tessissä...
        Jos et ole toimihenkilö, niin sinulle kuuluu TUNTIPALKKA
        GOOGLETA itse lisää TES:sejä (lvi..jne) arvotte pomonne kanssa (kysyt kaverilta mitä on ollut tapana käyttää)

Todellakaan ole mikään toimihenkilö. Minustakin on jotenkin outoa, että kesätyöntekijöitä palkataan kuukausipalkalla. Tuosta jos laskisi tuntipalkan niin tuntipalkkakin jäisi energian tessin minimipalkan alle :)

Annan kyllä itsestäni tyytymättömän kuvan, mutta eikö ole oikein pitää kiinni oikeuksistaan ja vaatia asianmukainen selvitys asioille. Kun sellaista en ole työnantajan taholta saanut

• selvitä silti
        aloittaja kirjoitti:

Todellakaan ole mikään toimihenkilö. Minustakin on jotenkin outoa, että kesätyöntekijöitä palkataan kuukausipalkalla. Tuosta jos laskisi tuntipalkan niin tuntipalkkakin jäisi energian tessin minimipalkan alle :)

Annan kyllä itsestäni tyytymättömän kuvan, mutta eikö ole oikein pitää kiinni oikeuksistaan ja vaatia asianmukainen selvitys asioille. Kun sellaista en ole työnantajan taholta saanut

Vaikka helposti ajatellaan, että pari kuukautta on lyhyt aika, niin ei se oikeuta pomoja käyttämään ketään hyväksi. (se on myös pomolle lyhyt aika/pieni raha)

Kyllä se pomo näyttää sinulle sen kohdan TES:sistä minkä mukaan se on keksinyt sinulle palkan.....

Kerro sitten täälläkin, miten kävi....

ps. onhan niitä tietämättömiäkin pomoja, mutta on heidän tehtävänsä ottaa selvää.

• aloittaja
        selvitä silti kirjoitti:

Vaikka helposti ajatellaan, että pari kuukautta on lyhyt aika, niin ei se oikeuta pomoja käyttämään ketään hyväksi. (se on myös pomolle lyhyt aika/pieni raha)

Kyllä se pomo näyttää sinulle sen kohdan TES:sistä minkä mukaan se on keksinyt sinulle palkan.....

Kerro sitten täälläkin, miten kävi....

ps. onhan niitä tietämättömiäkin pomoja, mutta on heidän tehtävänsä ottaa selvää.

Joo elikkä tänään toimistosihteeri sanoi, että palkkani alkaa selviämään ja he maksavat minulle sittenkin :) pomo ei asiasta sanonut mitään kun ohimennen törmättiin...

Eli ilmeisesti veikkaisin asian olleen niin, että mihkään kirjoitettuun sääntöön perustuvaa selitystä tuolle ratkaisulle ei ole siis ollut :) on kiltisti todettu, että työntekijä onkin oikeassa ja hitto sehän on ottanukkii asiasta selvää...

Itse vielä tänään muitten työntekijöitten kanssa jutustelin ja sitä tessiä kävin läpi, mutta en löytänyt mitään alkuperäiseen tapahtumaan oikeuttavaa... Mutta parempi näin, että saan sen mikä minulle kuuluukin, oli kesätyö tai mikä niin täydet oikeudet pitää silti olla... Varsinkaan kun firma ei ole pomon omistuksissa niin häneltähän ei mene omaa rahaa ollenkaan pois :)

• Sun Sun
        aloittaja kirjoitti:

Joo elikkä tänään toimistosihteeri sanoi, että palkkani alkaa selviämään ja he maksavat minulle sittenkin :) pomo ei asiasta sanonut mitään kun ohimennen törmättiin...

Eli ilmeisesti veikkaisin asian olleen niin, että mihkään kirjoitettuun sääntöön perustuvaa selitystä tuolle ratkaisulle ei ole siis ollut :) on kiltisti todettu, että työntekijä onkin oikeassa ja hitto sehän on ottanukkii asiasta selvää...

Itse vielä tänään muitten työntekijöitten kanssa jutustelin ja sitä tessiä kävin läpi, mutta en löytänyt mitään alkuperäiseen tapahtumaan oikeuttavaa... Mutta parempi näin, että saan sen mikä minulle kuuluukin, oli kesätyö tai mikä niin täydet oikeudet pitää silti olla... Varsinkaan kun firma ei ole pomon omistuksissa niin häneltähän ei mene omaa rahaa ollenkaan pois :)

Niin, että nyt kyllä vääryydellä sait ne rahat. Toivottavasti pomosi tai palkanlaskija tajuaa ottaa liittoon yhteyttä. Siis omaan liittoonsa. Meillä samanlainen asia ollut liitossa ennakkotapauksena -99 ja ei menty oikeuteen saakka, vaan saatiin taottua työntekijän kalloon, ettei kuukausipalkkaa voi odottaa saavansa ennen kuin työsopimus on alkanut, siksi se sopimus sullekin on tehty vasta 4.5, koska se on eka työpäivä. Tsemppiä pomollesi!

• kk-palkka
        Sun Sun kirjoitti:

Niin, että nyt kyllä vääryydellä sait ne rahat. Toivottavasti pomosi tai palkanlaskija tajuaa ottaa liittoon yhteyttä. Siis omaan liittoonsa. Meillä samanlainen asia ollut liitossa ennakkotapauksena -99 ja ei menty oikeuteen saakka, vaan saatiin taottua työntekijän kalloon, ettei kuukausipalkkaa voi odottaa saavansa ennen kuin työsopimus on alkanut, siksi se sopimus sullekin on tehty vasta 4.5, koska se on eka työpäivä. Tsemppiä pomollesi!

Jos pomo meinaa maksaa kk-palkkaa niin kyllä se on kk-palkaa ja sen mukaisesti lasketaan...
        Jos kyseessä olisi tuntipalkka sen saisi 2 kertaa kuukaudessa.
        ------------------------------------------------------------
        Se että te olette onnistuneet uhkailemaan duunaria ei liity tähän mitenkään...

• todellinen tietäjä
        kk-palkka kirjoitti:

Jos pomo meinaa maksaa kk-palkkaa niin kyllä se on kk-palkaa ja sen mukaisesti lasketaan...
        Jos kyseessä olisi tuntipalkka sen saisi 2 kertaa kuukaudessa.
        ------------------------------------------------------------
        Se että te olette onnistuneet uhkailemaan duunaria ei liity tähän mitenkään...

"Jos kyseessä olisi tuntipalkka sen saisi 2 kertaa kuukaudessa."

Just joo! Tätähän tämä tarkoittaa.

• finlex.........*
        todellinen tietäjä kirjoitti:

"Jos kyseessä olisi tuntipalkka sen saisi 2 kertaa kuukaudessa."

Just joo! Tätähän tämä tarkoittaa.

Palkan maksuaika ja -kausi
        Palkka on maksettava palkanmaksukauden viimeisenä päivänä, jollei toisin sovita. Jos aikapalkan perusteena on viikkoa lyhyempi aika, palkka on maksettava vähintään kaksi kertaa kuukaudessa ja muussa tapauksessa kerran kuukaudessa. Suorituspalkkaustyössä palkanmaksukausi saa olla enintään kahden viikon pituinen, ellei suorituspalkkaa makseta kuukausittain tulevan palkan yhteydessä. Jos suorituspalkkaustyö kestää yhtä palkanmaksukautta pitempään, on kultakin palkanmaksukaudelta maksettava työhön käytetyn ajan mukaan määräytyvä osa palkasta.

Jos osa palkasta määräytyy voitto-osuutena, provisiona tai muulla vastaavalla perusteella, saa tämän osan maksukausi olla edellä säädettyä pitempi, enintään kuitenkin 12 kuukautta.

• niin...

miksi ihmeessä palkkaa pitäisi maksaa jo tätä ennen? :D Millainen työpaikka tuo on, jos noin urvelo idioottikin pääsee sinne töihin??

KOITA NYT VITTU KASVAA AIKUISEKSI, VAIKKA LAPSENA OLISI ANNETTU KAIKKI PERIKSI NYT JA HETI!

• palkkoja nostanut

Oikein olet palkkasi saanut, kun ethän ole ollut töissäkään ennen 4.5, joten miksi ihmeessa sinulla pitäisi olla oikeus palkkaa edeltäviltä päiviltä? Palkkaoikeushan sinulla alkaa 4.5. Ei 1.5 tai 2.5 eikä vielä 3.5. Sama asia jos olet kuukausipalkalla ja lopetat työsuhteen 15 päivä, niin et kai odota silti saavasi koko kuun palkkaa.?Jos olisit työt aloittanut vasta 20.6 niin olisitko siltikin vaatinut koko kuun palkkaa? Mietipäs nyt vähän itsekin. Tai vaihda työpaikkaa tuntipalkkaiselle alalle.

• kunnan työntekijä
        palkkoja nostanut kirjoitti:

Oikein olet palkkasi saanut, kun ethän ole ollut töissäkään ennen 4.5, joten miksi ihmeessa sinulla pitäisi olla oikeus palkkaa edeltäviltä päiviltä? Palkkaoikeushan sinulla alkaa 4.5. Ei 1.5 tai 2.5 eikä vielä 3.5. Sama asia jos olet kuukausipalkalla ja lopetat työsuhteen 15 päivä, niin et kai odota silti saavasi koko kuun palkkaa.?Jos olisit työt aloittanut vasta 20.6 niin olisitko siltikin vaatinut koko kuun palkkaa? Mietipäs nyt vähän itsekin. Tai vaihda työpaikkaa tuntipalkkaiselle alalle.

ihan samalla tavalla on toimittu kaupungin hommissakin aina ja siihen on ollut turha itkeä

• ...
        kunnan työntekijä kirjoitti:

ihan samalla tavalla on toimittu kaupungin hommissakin aina ja siihen on ollut turha itkeä

Sun epäonni oli varmaan se että kuukauden ensimmäinen päivä osui perjantaille ja kaiken lisäksi oli punainen päivä....

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1006
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      18
      997
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      811
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe