Lupiinit tienluiskilla

1943

kukkivat nyt kauniisti. Minusta ne eivät ole levinneet liikaa. Paljon kauniimpia ovat kuin esim. pelto-ohdakkeet. Myös niittyleinikit ovat kauniita. Näitä luiskia riittää, tilaa on yhdelle sun toiselle kasville. Turhaa työtä minusta oli, kun uuden moottoritien varsille istutettiin mäntyjä, suurin osa kuivui, vaikka niitä kasteltiinkin. Mänty näkyy nimittäin kylväytyvän tien varsille luontaisesti kunhan vähän odottaa. Missähän linee maamme kaunein maantienvarsi keväästä syksyyn?

26

1029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tykkää näistä lupiini viljelmistä, ne kukkivat hetkenaikaa ja sitten jäljellä on vain ruma ranka, ja sitäpaitsi ne tukehduttavat luonnonkukat kasvupaikaltaan.

      Meillä täällä on yksi aivan ihana tieosuus jossa kasvaa päivänkakkaraa, tervakukkaa, niittyleinikkejä, keto orvokkeja, sinikelloja, kieloja, harakanhattua ja yhtä rauhoitettua sinistä suurikukkaista lajia, jonka nimeä en nyt muista mitä se on.

      • 1943

        kasvit valtaavat eri alueita. Olisihan kaunista, jos luiskilla kukkisivat harakankellot, ruiskukat, päivänkakkarat ja keltasauramot. Nurmitädykekin olisi kaunis vähän aikaa. Nämä lajit ovat luultavasi niin herkkiä, etteivät siedä saasteita. Lupiini sitoo typpeä ilmasta, voisikohan hyödyntää jossakin?


    • Muutama vuosi sitten yritin istuttaa lupiineja mökin aidan viereen. Luulin, että ne jos mitkä alkavat lisääntymään. Eivät menestyneet. Mökkini sijaitsee savihiekkapohjaisella kalliolla.

      Kasvimaani onnistui kun eristin mullan harsolla, siten että multa ei pääse imeymään savimaaperään.

      Mitenhän saisin nuo lupiinit menestymään tontillani niitä kun saisi tienvieriltä ja pidän niistä. Pitäisikö niillekin tehdä maaperän eristäminen ennen istutusta?

      • 1943

        muistaakseni kylvin lupiinin siemeniä lapsuuskotini kukkapenkkiin. Osa ainakin iti eikä koskaan ollut vaikeuksia niiden liiasta leviämisestä. Mitäs jos yrittäisit kerätä siemeniä ja kylvää syksyllä? Tulisi kylmäkäsittelykin siinä samalla, jos on tarpeen.


      • 1943 kirjoitti:

        muistaakseni kylvin lupiinin siemeniä lapsuuskotini kukkapenkkiin. Osa ainakin iti eikä koskaan ollut vaikeuksia niiden liiasta leviämisestä. Mitäs jos yrittäisit kerätä siemeniä ja kylvää syksyllä? Tulisi kylmäkäsittelykin siinä samalla, jos on tarpeen.

        Istutahan vaan uudelleen, kyllä ne istutettunakin lähtee. minulla oli melkein sama ongelma. Pihapiirini jatkuu harvahkolla sekametsällä. Ja aina haaveilin miten se olisi alkukesästä kaunis kun se kukkisi lubiineja.


      • marja-liisa41 kirjoitti:

        Istutahan vaan uudelleen, kyllä ne istutettunakin lähtee. minulla oli melkein sama ongelma. Pihapiirini jatkuu harvahkolla sekametsällä. Ja aina haaveilin miten se olisi alkukesästä kaunis kun se kukkisi lubiineja.

        viesti läksi ennen aikojaan, joten jatkan. Sitten aloin urakoimaan. Istutin useita kymmeniä lubiineja sinne tänne, mutta vain muutamia nousi seuraavana keväänä. En antanut periksi, ja tein uuden istutuksen. Kaikki ei niistäkään lähtenyt. mutta nyt on jo komeaa, lubiinit kukkii.


      • Joskus aikoja sitten istutin lupiineja eivätkä alkaneet menestyä.
        Nyt kun niitä on kaikki tien varret täynnä, ajattelin taas kokeilla.
        Viime syksynä kylvin maantien viereen ojan pientareille siemeniä, mutta yhtään alkua en vielä ainakaan ole löytänyt.

        Muistan lapsuudesta, kun ei niin kauheasti mitään perennoja ollut niin lupiinia oli kukkapenkissä, eikä sitä minään haittakasvina pidetty kuten nykyään paljon pidetään.

        Eilen tuli ajeltua (kun oli "hieno" kesäsää) vähän pidempi matka ja kyllä minä vaan kadehtien niitä lupiineja tuolla tienvarsilla katselin - olivat ne hienoa katsottavaa.
        Ja kyllä niittokoneet ne sitten poikki räksyttävät, joskus liiankin aikaisin.


      • Pirre*
        Tellastiina kirjoitti:

        Joskus aikoja sitten istutin lupiineja eivätkä alkaneet menestyä.
        Nyt kun niitä on kaikki tien varret täynnä, ajattelin taas kokeilla.
        Viime syksynä kylvin maantien viereen ojan pientareille siemeniä, mutta yhtään alkua en vielä ainakaan ole löytänyt.

        Muistan lapsuudesta, kun ei niin kauheasti mitään perennoja ollut niin lupiinia oli kukkapenkissä, eikä sitä minään haittakasvina pidetty kuten nykyään paljon pidetään.

        Eilen tuli ajeltua (kun oli "hieno" kesäsää) vähän pidempi matka ja kyllä minä vaan kadehtien niitä lupiineja tuolla tienvarsilla katselin - olivat ne hienoa katsottavaa.
        Ja kyllä niittokoneet ne sitten poikki räksyttävät, joskus liiankin aikaisin.

        kuin vasta seuraavana kesänä kylvöstä.


      • Pirre* kirjoitti:

        kuin vasta seuraavana kesänä kylvöstä.

        Seuraavana kesänä? Nythän on seuraava kesä, kun viime syksynä ne huiskis haiskis pientareille lennättelin.
        Tämä on vissiin sitä kuuluisaa naisen logiikkaa!


      • Pirre*
        Tellastiina kirjoitti:

        Seuraavana kesänä? Nythän on seuraava kesä, kun viime syksynä ne huiskis haiskis pientareille lennättelin.
        Tämä on vissiin sitä kuuluisaa naisen logiikkaa!

        ne lymyilevät yhen vuoden ennenkuin ilmestyvät taimelle.

        Tässä meijjän kohalla kylätoimikunta innostui niitä tuohon tienpenkalle kylvämään ja ei niitä vielä seuraavana kesänä näkynyt yhtään, vaan vasta sitten seuraavana - mie jo luulinkin etteivät ne itäneet, mutta kyllä niitä nyt jo on..


      • 1943 kirjoitti:

        muistaakseni kylvin lupiinin siemeniä lapsuuskotini kukkapenkkiin. Osa ainakin iti eikä koskaan ollut vaikeuksia niiden liiasta leviämisestä. Mitäs jos yrittäisit kerätä siemeniä ja kylvää syksyllä? Tulisi kylmäkäsittelykin siinä samalla, jos on tarpeen.

        .... vinkeistä, siispä ensi syksynä kylvän lupiineja siemenistä ja jään odottamaan josko onnistuisi ; )


      • Maikku.
        korpikirjailija kirjoitti:

        .... vinkeistä, siispä ensi syksynä kylvän lupiineja siemenistä ja jään odottamaan josko onnistuisi ; )

        Minäkin tyhjensin äitini lupiinin siemenet seinän vierustalle syksyllä, kun istutetut eivä istuneet.
        nyt seinänvierellä on alkuja, kukkivat ensikesänä.


    • beessisloggi

      lupiinit ovat minustakin upean näköisiä. Viimeksi näin tosi hienon luiskan Lahdessa, siinä oli kolmen värisiä lupiineja.
      Kerran poikkesin hetken mielijohteesta tienvarren pienelle uimapaikalle. Minulla ei ollut uimapukua, vaan uin alusvaatteisillani. Menin siksi vähän sivummalle matkavilttini päälle kuivattelemaan ja lukemaan, vaikkei siellä sillä hetkellä muita ollutkaan. Siinä maatessani kuulin vähän väliä rapsahduksia ja päälleni lenteli jotain. Nousin monta kertaa katsomaan, pilaileeko jotkut lapset kanssani tai jotain. Lopulta äkkäsin, että yli metrin päässä olevista lupiineista poksahteli palkoja auki ja siemeniä lenteli päälleni. On se aika tehokas leviämään, jos ne siemenet jo seuraavana kesänä ovat itäneet. En ehkä omalle pihalle laittaisi, kun vielä se kukinta-aikakin on aika lyhyt kai.
      Ihan pysähtymistä vaativia, kauniita tienvarsia näkee tämän tästä, mutta eihän sitä muista missä. Kyllä se on "omia" luonnonkukkia kasvava tienvarsi, joka minut saa pysähtymään ja ihailemaan.
      Puhelimessani on viime kesänä otettu hieno kuva, punaista matalaa ruusua jonka seassa kasvaa sinistä hiirenvirnaa, vieressä pietaryrttiä ja siankärsämöä, nämä ihan asfaltin reunalla, taustalla mesiangervoa ja komeita takiaisia. Otin sen muistaakseni kehäkolmosen jollain rampilla.

    • ne ovat,

      näyttävät valtaava alaa vuosittain aina enemmän. Myös levinneisyys paisuu entisestään.

      Muuttavat kuitenkin maaperää, ja siten hävittävät tieltään alkuperäisiä maamme kasvilajeja.
      Siksipä Suomen ympäristökeskus on lupiinin levitämistä vastaan.
      Vähän muistuu jättiukonputki, johon oltiin ihastuneita, nyt lähinnä vihastuneita.

      Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

      • Pirre*

        kuullut ettei niitä pitäisi kasvattaa tieten tahtoin, juuri tuon alkuperäisen lajiston säilyttämiseksi.


      • esim.
        Pirre* kirjoitti:

        kuullut ettei niitä pitäisi kasvattaa tieten tahtoin, juuri tuon alkuperäisen lajiston säilyttämiseksi.

        jättibalsamiin, joka levisi todella jättimäisesti.
        Hyvin on jaksanut lupiinikin, jos se vasta 1800-luvun alussa tuli Eurooppaan.

        Muistan kyllä kuinka itsekin vein mökille jättibalsamin siemeniä. Nyt täytyy olla hyvillään, etteivät itäneet.


      • esim. kirjoitti:

        jättibalsamiin, joka levisi todella jättimäisesti.
        Hyvin on jaksanut lupiinikin, jos se vasta 1800-luvun alussa tuli Eurooppaan.

        Muistan kyllä kuinka itsekin vein mökille jättibalsamin siemeniä. Nyt täytyy olla hyvillään, etteivät itäneet.

        kukka ammu niitä siemeniä pitkälle ympäristöön, muistelen?

        Eipä ole ihme että kasvien maahan tuonti on kiellettyä, vaikkei sitä määräystä aina noudatetakaan..


      • muistutit,
        Pirrejuupas kirjoitti:

        kukka ammu niitä siemeniä pitkälle ympäristöön, muistelen?

        Eipä ole ihme että kasvien maahan tuonti on kiellettyä, vaikkei sitä määräystä aina noudatetakaan..

        niinhän se olikin.
        Kun vähän kosketti kasvia, pamahtivat siemenet kuin pyssyn suusta, metrien päähän.
        Näillä kasveilla on valtavat lisääntymistekniikat.


      • 1943
        muistutit, kirjoitti:

        niinhän se olikin.
        Kun vähän kosketti kasvia, pamahtivat siemenet kuin pyssyn suusta, metrien päähän.
        Näillä kasveilla on valtavat lisääntymistekniikat.

        on todella hankala ja myrkyllinen, paljon vaikeampi juttu kuin lupiini ja jättibalsami. Naapurilla oli tuota viimeksi mainittua, mutta itsestään hävisi eikä levinnyt minnekään.


      • olen huomannut,
        1943 kirjoitti:

        on todella hankala ja myrkyllinen, paljon vaikeampi juttu kuin lupiini ja jättibalsami. Naapurilla oli tuota viimeksi mainittua, mutta itsestään hävisi eikä levinnyt minnekään.

        ehkäpä onneksi jättibalsami hävinnyt monilta paikoilta, joilla ennen kukkien reheviöi.


    • olen nähnyt

      isoina alueina lähiöiden tienvarsilla ja kukkivat kauan. On muutenkin mun lempikukka, niin pieni söötti ja sitkeä. Yhdessä kukassa voi olla erisävyisiä terälehtiä.

      Kyllä lupiinit koristavat tienvarsia, meillä on maalla kototien varressa vaaleanpunasia ja valkosia, ei niitä raaski niittää. Sitten meillä on sellasta valkosta harsokukkaa joka kukkii koko kesän, ehkä sen takia heinät ei leviä.
      Lapissa kukkivat keltaiset kullerot ihan villinä tienvarsilla, oli sekin nättiä.

      • 1943

        ovat tosi kauniita. Lapissa on vähemmän kasveja ja ne näkyvät hyvin. Lapin kesänäni ihastuin maitohorsmaan, pääsi oikeuksiinsa, kun muita kukkia ei ollut.


      • ja rentukat,
        1943 kirjoitti:

        ovat tosi kauniita. Lapissa on vähemmän kasveja ja ne näkyvät hyvin. Lapin kesänäni ihastuin maitohorsmaan, pääsi oikeuksiinsa, kun muita kukkia ei ollut.

        kauniit, hyvineroittuvat keltaiset kasvit.
        Maitohorsmaakin monet ulkolaiset pitävät erikoisena kasvina.


      • 1943
        ja rentukat, kirjoitti:

        kauniit, hyvineroittuvat keltaiset kasvit.
        Maitohorsmaakin monet ulkolaiset pitävät erikoisena kasvina.

        kaunis sekä kukkiessaan, että siementäessään. Tienluiskilla näkee myös huopakeltanoa, joka matalampana pysyy kauan kauniina. Kissankäpälä olisi kaunis, mutta sitä näkee metsässäkin harvoin. Puutarhassani kukkii juuri illakko, sitä näki joskus tienpientareillakin ja luiskissa.


      • on ihan
        ja rentukat, kirjoitti:

        kauniit, hyvineroittuvat keltaiset kasvit.
        Maitohorsmaakin monet ulkolaiset pitävät erikoisena kasvina.

        riesaksi asti läntisessä Suomessa, sitä rentunruusua. Ruotsissa se kasvaa yhtä lailla villinä. Pellon reunoilla ja sorateiden varsilla, aika vaatimaton kasvi.

        Tosin meillä on aika lailla samanlainen kasvisto kuin Ruotsissa, kun ollaan samalla vyöhykkeellä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      70
      2078
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1406
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1383
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1092
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      957
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      360
      884
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe