Kielletyt leikit

fiiuliN

”Leikki on lapsen työtä” on oivallinen elämänohje, jota me aikuiset voisimme miettiä omalla kohdallammekin edes ohikiitävän hetken.

Kuitenkin aikuiset, jotka erehtyvät hetkeksi leikkimään ilman lastensa suojaa, ovat vähintäänkin outoja tai epäilyttäviä.

Asiaa voisi jatkaa vaikka kuinka paljon, mutta kuka milloinkin ja missä määrittelee sallittujen ja kiellettyjen leikkien rajat.

Nautin aikuisten seurasta, jotka ymmärtävät ja hyväksyvät sen, että aikuinenkin kaipaa leikkiä; tarvitsee ja ansaitsee rentoutumisen ja hassuttelun ilot.

Kunpa leikki olisi aikuistenkin työtä.
Leikittääkö sinua?

24

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkejä.

arvoisa aloittaja tarkoittaa?

• opritar*

siksipä leikkisinkin mielelläni kun vain olisi kaveri, nimittäin leikkimielinen.
        Kaikki tietokilpailut, pallopelit esim, sulkis olisivat mukavia.
        Nyt ostin pehmopalloja, jotka eivät pidä mitään ääntä, vaikka seiniinkin heittelisi.
        Se on käsille hyvää liikuntaa.
        Otsikko "kielletyt leikit" antaa ehkä vähän väärääkin signaalia, mutta lai aloittaja tarkoitti enemmänkin, että meidänikäisten on vaikeaa leikkiä lastenleikkejä. Vai?

• fiiuliN

Se on kunkin lukijan omassa päässä miten minkäkin sanoman tajuaa.

Mitäs luulisit tämän ikäisten leikeillä tarkoittavan?

Minä tarkoitin sitä mitä kirjoitin, jokainen voi ymmärtää oman älynsä mukaan

• kiellettyjä
        fiiuliN kirjoitti:

leikkejä uskalla julkistaa, ekös se ole salarakkaitten touhua?

• fiiuliN
        opritar* kirjoitti:

siksipä leikkisinkin mielelläni kun vain olisi kaveri, nimittäin leikkimielinen.
        Kaikki tietokilpailut, pallopelit esim, sulkis olisivat mukavia.
        Nyt ostin pehmopalloja, jotka eivät pidä mitään ääntä, vaikka seiniinkin heittelisi.
        Se on käsille hyvää liikuntaa.
        Otsikko "kielletyt leikit" antaa ehkä vähän väärääkin signaalia, mutta lai aloittaja tarkoitti enemmänkin, että meidänikäisten on vaikeaa leikkiä lastenleikkejä. Vai?

Aihe on otettu netistä, sillä ei ole mitään kaksimielistä tarkoitusta.
        Sinä olet ymmärtänyt asian oikean juonen.

Ihmiset yleensä ymmärtävät sen lapselliseksi jos aikuiset menevät esimerkiksi narukeinuihin tai leikkipuistoihin ilman lapsia.

Itse olen leikkimielinen, siksi kai olen hyvin viihtynytkin noissa lasten peleissä Aapelissa.
        Pelaan enimmäkseen minigolffia ja yazia.
        Noita mainitsemisiasi urheilullisia pelejä en enää pysty pelaamaan imutta kyllä minä keinumaankin olen valmis menemään.

• fiiuliN kirjoitti:

kun osittain seurasin,niin sanoin tässä olleelle 15-vuotiaalle albaanipojalle että siinäpä kenraali,joka osaa varmasti vielä leikkisäkin olla,hänet sais varmaan vaikka talvella lumienkeleitä tekemään hankeen.
        Kunpa säilyisikin lapsenmielisenä tämän lopunkin elämäänsä itsekin.Vaikka yksin asunkin,talvisin pitää se yks lumiukko ees tähän ikkunansa eteen tehdä.Viime talvena kävi köpelösti lumiukoille,eivät kestäneet vartiointipaineita.

• fiiuliN
        kiellettyjä kirjoitti:

leikkejä uskalla julkistaa, ekös se ole salarakkaitten touhua?

Äly älä jätä.

Vaikka Carola aikoinaan lauloikin kielletyistä leikeistä, niin ei kaikki leikki viittaa
        tunteisiin.

Onhan typeryyttäkin monessa aiheessa

• *palstalainen
        fiiuliN kirjoitti:

Leikimmehän me Kahvipirtissäkin! Etkö ole sitä vielä tajunnut?
        Oletko seurannut kun lapset "keittävät kahvia" leikkimökissä ja
        juovat, kahvileipää on myös tarjolla monenlaista. Niin on pirtissäkin.

Se on siis jokaisen omassa päässä kuinka eri sanomat tajuaa. ;-)

• fiiuliN
        susmorsian kirjoitti:

kun osittain seurasin,niin sanoin tässä olleelle 15-vuotiaalle albaanipojalle että siinäpä kenraali,joka osaa varmasti vielä leikkisäkin olla,hänet sais varmaan vaikka talvella lumienkeleitä tekemään hankeen.
        Kunpa säilyisikin lapsenmielisenä tämän lopunkin elämäänsä itsekin.Vaikka yksin asunkin,talvisin pitää se yks lumiukko ees tähän ikkunansa eteen tehdä.Viime talvena kävi köpelösti lumiukoille,eivät kestäneet vartiointipaineita.

Minun on tapanani tehdä lumilyhty,mutta äkkiäpä tuon lumienkelinkin pyöräyttää.
        Muutama vastaaja on vain tunne asioihin viitannut.
        Nykyisin on lumienkelistäkin laulu
        kai he sekoittavat tämänkin leikin laulunsanoihin.

• fiiuliN
        *palstalainen kirjoitti:

Leikimmehän me Kahvipirtissäkin! Etkö ole sitä vielä tajunnut?
        Oletko seurannut kun lapset "keittävät kahvia" leikkimökissä ja
        juovat, kahvileipää on myös tarjolla monenlaista. Niin on pirtissäkin.

Se on siis jokaisen omassa päässä kuinka eri sanomat tajuaa. ;-)

Mutta kun pirtin "leikit" jatkuvat samoina vuosikausia niin ne eivät jaksa kiinnostaa enää

• uusien leikkien
        fiiuliN kirjoitti:

Mutta kun pirtin "leikit" jatkuvat samoina vuosikausia niin ne eivät jaksa kiinnostaa enää

vakioketju, esileikkikoulu vaikka. Ei koskaan ole myöhäistä oppia uutta.

• fiiulin...
        uusien leikkien kirjoitti:

vakioketju, esileikkikoulu vaikka. Ei koskaan ole myöhäistä oppia uutta.

Miksi pitäisi aloittaa joku uusi vuosikausia kestävä koulu tai leiki

• palloilijatar*

Mukavuuden haluisana ja laiskana menen ovien väliin
      maalivahdiksi pitkä ja leveä hame päällä .

Pikkupoika potkii ja juoksee aivan vimmatusti pallon perässä
      ja meikä vaan "makoilee" maalissa.

• Monet ukit leikkivät mielellään hiekkalaatikossa lastenlastensa kanssa, rakentaen hiekkalinnoja, neppisratoja ja kaikkea sellaista mukavaa.

Aika kuluu ja vuodet vierii kuitenkin nopeasti ja hiekkalaatikkoleikit ei enää lapsia kiinnosta.
      Ukinkin pitäisi malttaa lopettaa, sillä se on varallista yksinleikkiä.

UKIT, HIEKKALAATIKOSSA LEIKKIMINEN YKSIN ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ.

Sellaista, joka siihen syyllistyy, katsotaan vähän pitään.

• *Kukkahame*

Olen mieluummin lasten kanssa leikkimässä milloin pelejä , kuurupiiloa, mölkkyä mitä vaan, mielekkäämpää se liikunta on kuin kävellä jalkakäytäviä tai luontopolkuja, lapset kun eivät sinne lähde.
        Rannassa vesipalloa, jos on tyyni sää, sulkapalloa josta saa kyllä alkuun kädet tosi kipeiksi, pelien muodossa leikimme, lapset ovat teini-ikäisiä.
        Rakentelemme vanhassa hiekkalaatikossa hiekkalinnoja, se vaan tahtoo jäädä minun rakenteleminen veden kantamiseksi siinä leikissä.

• amaliee*

Mitä ne aikamiehet tuon vaavin perässä lattialla etsii?

Ihanaa
        ukin kaa
        olla saa

Kontauskoulu alkaa
        vaa!

• onkkelis
        amaliee* kirjoitti:

Mitä ne aikamiehet tuon vaavin perässä lattialla etsii?

Ihanaa
        ukin kaa
        olla saa

Kontauskoulu alkaa
        vaa!

mielestäni nuokin eri laulujen muistelut, joita eilen varsinkin kovasti harrastimme.

Myös runonurkkaa en itse ainakaan ota kovin vakavasti , vaan ihan leikkimielellä loruilen kun sille päälle satun.

'Oikea runoilu' vaatii mielestäni enemmän paneutumista, eikä sitä voi ihan suoraan vain kirjoittaa, kuten itse ainakin runonurkassa leikittelen

• katleijakolmomem
        onkkelis kirjoitti:

mielestäni nuokin eri laulujen muistelut, joita eilen varsinkin kovasti harrastimme.

Myös runonurkkaa en itse ainakaan ota kovin vakavasti , vaan ihan leikkimielellä loruilen kun sille päälle satun.

'Oikea runoilu' vaatii mielestäni enemmän paneutumista, eikä sitä voi ihan suoraan vain kirjoittaa, kuten itse ainakin runonurkassa leikittelen

Illalla kävelylenkilläni askeleet vievät aina erään leikkikentän luo, jossa saan keinua. Kävelysauvat vaan maahan ja ei kun keinumaan. Siinä keinun ja katselen merta ja vastarantaa. Voi kun mukavaa, väliäkö jos joku sattuu näkemään.
        Toinen mieluinen leikki on kevätpurojen aukaisu lumien sulamisen aikaan. se on se määrätty puro siellä lenkkipolun varrella. On tullut mieleen ottaa joku työkalu mukaan, mutta sitä en ole kehdannut tehdä, puun oksa on saanut riittää.
        Mielelläni lueskelen Aku Ankkoja. Olisihan niitä vielä muitakin juttuja, jääköön nyt kuitenkin tähän.

• Kirveli
        onkkelis kirjoitti:

Hän ei varmaankaan ollut lapsena saanut leikkiä ja lisäksi hän oli lapseton.
        Hän osteli vauvanukkeja, ompeli niille vaatteita. Niitä oli toinen toistaan herttaisempia. Ja varmaan kymmenen. Hän vietti niiden syntymä ja nimipäiviä . Kutsui usein meitäkin synttäreille.
        Hän oli muuten ihan hauska ihminen ja järkeväkin. Mutta nuket olivat hänen harrastuksensa. Ei siis mikään keräilykohde vain.

• Ramoona*

Vastakohdiksi asetetaan leikki ja tosi, toisalta leikki ja työ. Eläkkeellä olevalla on siis rajattomasti aikaa leikkimiseen.

Pelin ja leikin raja on häälyvä, mutta huvikseen, rennosti pelin ilosta pelaaminen on mielestäni leikkiä. Monet harrastukset käyvät aikuisille leikistä. Kun olen jumppaamassa, sillä on totinen terveydellinen päämäärä, mutta kun aletaan tanssia, antaudun sille, unohdan muun, tanssin omaksi ilokseni, leikin.

Hassuttelu on leikkiä, johon on mukava paeta arkipäivän totisuutta, vaikkapa mielikuvituksellisia kattauksia loihtimalla tai pukeutumalla fantasiavaatteisiin. Kun on leikki-ikäisiä lapsenlapsia, heidän leikkeihinsä osallistuminen on tietysti hyvää terapiaa, mutta aikuinen on kuitenkin eri tasolla, esim. roolileikeissä. Liukumäessä en halua laskea enkä kiipeilyverkossa temppuilla, mutta keinuminen ja rantaleikit ovat nautittavia.

Tämä virtuaalimaailmakin antaa mahdollisuuksia aikuisten leikeille, ja mitä itse sallii itselleen, siinä kielletyn raja kulkee.

• ystäväni Jerryn kanssa,siltä ei sitten patterit lopu.
        No pikkusen on kyllä hiljentynyt kun on jo yli 8v.
        Niin se ikä tulee nopeesti koiralle ,muistan kun ei niistä koiranleikeistä meinannutulla ollenkaan loppua .
        Vieläkin muistaa ne mukavimmat leikit .Päiväpeiton laitto sänkyyn saa vieläkin leikin aikaseksi. j mattojen kasaaminen menee siinä sivulla ,kun on vauhti päällä.

Onneksi on lastenlasten lapsia, että saan lastenkin kanssa leikkiä vielä vanhoillapäivilläni!

Kyllä sitä tässä jo tulee lapseksi väkisinkin jälleen!

• lemmikki ..
        ullamirjami kirjoitti:

ystäväni Jerryn kanssa,siltä ei sitten patterit lopu.
        No pikkusen on kyllä hiljentynyt kun on jo yli 8v.
        Niin se ikä tulee nopeesti koiralle ,muistan kun ei niistä koiranleikeistä meinannutulla ollenkaan loppua .
        Vieläkin muistaa ne mukavimmat leikit .Päiväpeiton laitto sänkyyn saa vieläkin leikin aikaseksi. j mattojen kasaaminen menee siinä sivulla ,kun on vauhti päällä.

Onneksi on lastenlasten lapsia, että saan lastenkin kanssa leikkiä vielä vanhoillapäivilläni!

Kyllä sitä tässä jo tulee lapseksi väkisinkin jälleen!

on melkein kaksi kertaa Sinun omaasi iäkkäämpi. Kyllä on ollut leikkisä, ja on vieläkin, tosin ikä on vähän menoa hiljentänyt. Äskenkin oli pakko nauraa, kun annoin sille antibioottitabletin. Kauan piti sitä suussaan, ja, kun luuli, etten huomaa, puklautti sen suustaan. Meille koirat ovat olleet ainoita "lapsia".

Toinen leikki on sanaleikit. Tykkään tehdä sanaristikoita, väännellä ja käännellä sanoja, tehdä vaikka lauluihin omia "sanoja".
        Minusta leikkisyys ja huumori lisäävät elämän sisältöä, antavat voimaa kestää vastoinkäymisiä.

• Pian samanikäinen
        lemmikki .. kirjoitti:

on melkein kaksi kertaa Sinun omaasi iäkkäämpi. Kyllä on ollut leikkisä, ja on vieläkin, tosin ikä on vähän menoa hiljentänyt. Äskenkin oli pakko nauraa, kun annoin sille antibioottitabletin. Kauan piti sitä suussaan, ja, kun luuli, etten huomaa, puklautti sen suustaan. Meille koirat ovat olleet ainoita "lapsia".

Toinen leikki on sanaleikit. Tykkään tehdä sanaristikoita, väännellä ja käännellä sanoja, tehdä vaikka lauluihin omia "sanoja".
        Minusta leikkisyys ja huumori lisäävät elämän sisältöä, antavat voimaa kestää vastoinkäymisiä.

yksin juhannusta viettäviä. Olisi mukava jos keksisimme taas uuden leikin täällä, kun nyt on tiettyjä lauluja etsitty ja varmaan kaikki naisten ja miesten nimiset laulut löytyneet.
        Keksisikö joku samantapaista mukavaa sanaleikkiä, kun minulle ei nyt tule mieleen.

• toivon minäkin.
        Pian samanikäinen kirjoitti:

yksin juhannusta viettäviä. Olisi mukava jos keksisimme taas uuden leikin täällä, kun nyt on tiettyjä lauluja etsitty ja varmaan kaikki naisten ja miesten nimiset laulut löytyneet.
        Keksisikö joku samantapaista mukavaa sanaleikkiä, kun minulle ei nyt tule mieleen.

Aivovoimistelu on hyväksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      183
      6513
    2. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      93
      5422
    3. Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?

Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost
      Maailman menoa
      17
      3772
    4. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      123
      3397
    5. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      227
      3223
    6. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      83
      2381
    7. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      1
      2108
    8. Sinä et halunnut sitoutua

Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne
      Ikävä
      19
      1716
    9. Persut pettävät ja valehtelevat aina

Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val
      Maailman menoa
      46
      1701
    10. Läppärit kahviloissa

Aika omituista nykyään, että mennään ”trendikkäästi” tekemään lämppärillä töitä kahviloihin ja viedään moneksi tunniksi
      Kahvilat
      44
      1399
    Aihe