Suklutaulun pohja

Aloittelija-Alma

Mistähän voisi netistä ladata/ tulostaa ihan yksinkertaisen sukutaulun pohjan.

59

21015

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tauluja on

      Mitä tarkoitat sukutaululla?

      • Aloittelija-Alma

        Tarkoitan sellaista "karttaa", jossa on laatikoissa esi-isien ja jälkeläisten nimet, syntymä ja kuolinajat. ( siis vähän samaan tapaan kuin on esim hevosten ja koirien sukutauluissa)

        Tällaisenhan voi tehdä sukupuun muodossa, kaaviona joka näyttää puulta.


      • kysytään
        Aloittelija-Alma kirjoitti:

        Tarkoitan sellaista "karttaa", jossa on laatikoissa esi-isien ja jälkeläisten nimet, syntymä ja kuolinajat. ( siis vähän samaan tapaan kuin on esim hevosten ja koirien sukutauluissa)

        Tällaisenhan voi tehdä sukupuun muodossa, kaaviona joka näyttää puulta.

        Tätä kysytään tasaisin väliajoin ja joka kerta vastataan, ettei sellaista ole ilmaisena olemassakaan.

        Maksullisia löytyy, mutta saa niitä ostaa kaupastakin pikkurahalla.

        Jos ei rahankäyttö kiinnosta, piirustele itse, ei se vaikeaa ole.


      • ilmainen
        kysytään kirjoitti:

        Tätä kysytään tasaisin väliajoin ja joka kerta vastataan, ettei sellaista ole ilmaisena olemassakaan.

        Maksullisia löytyy, mutta saa niitä ostaa kaupastakin pikkurahalla.

        Jos ei rahankäyttö kiinnosta, piirustele itse, ei se vaikeaa ole.

        Kyllä niitä ilmaisiakin "sukupuita" saa netistä.
        Tuolta löytyy eräs esimerkiksi
        http://koti.welho.com/spalande/ukk.html


      • alaspäin
        Aloittelija-Alma kirjoitti:

        Tarkoitan sellaista "karttaa", jossa on laatikoissa esi-isien ja jälkeläisten nimet, syntymä ja kuolinajat. ( siis vähän samaan tapaan kuin on esim hevosten ja koirien sukutauluissa)

        Tällaisenhan voi tehdä sukupuun muodossa, kaaviona joka näyttää puulta.

        Tarkoitatko sellaista esipolvitaulua, joka on kuin puu, mutta kasvu tapahtuu alaspäin, eli puu on väärinpäin? Muulla tavoin esipolvitaulusta on vaikea saada puun näköistä. Puun näköisiä ovat jälkipolvitaulut, joissa kasvu tapahtuu ylöspäin. Sellaisesta on kuitenkin vaikea tehdä valmista pohjaa etukäteen. Täytyyhän ensin tehdä sukututkimus, että tiedetään ketä oksille laitetaan killumaan.


      • esipolvilla
        alaspäin kirjoitti:

        Tarkoitatko sellaista esipolvitaulua, joka on kuin puu, mutta kasvu tapahtuu alaspäin, eli puu on väärinpäin? Muulla tavoin esipolvitaulusta on vaikea saada puun näköistä. Puun näköisiä ovat jälkipolvitaulut, joissa kasvu tapahtuu ylöspäin. Sellaisesta on kuitenkin vaikea tehdä valmista pohjaa etukäteen. Täytyyhän ensin tehdä sukututkimus, että tiedetään ketä oksille laitetaan killumaan.

        Kyllä esipolvistakin saa puun näköisen sukupuun.
        Katso osoitteesta http://papunet.net/yleis/materiaalit/paivakirja-ja-kalenteri/muokattavat-paivakirjasivut.html sukupuu.jpg


    • netistä

      Onko kukaan saanut toimimaan sukupuun tekoa osoitteesta: http://sukupuu.vaara.org Sinne pitäisi voida siirtää oma gedcom-aineisto ja sitä kautta tehdä sukupuu. Itse yritin sitä, mutta huonolla menestyksellä. Olisi kiva kuulla kommentteja muilta.

      • itse¨kin

        Esimerkiksi Power Point tai Open Office Impress ohjelmalla, vaatii kyllä vähän harjoittelua, mutta onnistuu kyllä.
        Open Offise ohjelman voi ladata ilmaiseksi osoitteesta

        http://fi.openoffice.org


      • nyhjääjä
        itse¨kin kirjoitti:

        Esimerkiksi Power Point tai Open Office Impress ohjelmalla, vaatii kyllä vähän harjoittelua, mutta onnistuu kyllä.
        Open Offise ohjelman voi ladata ilmaiseksi osoitteesta

        http://fi.openoffice.org

        Power pointilla olen tehnyt itselleni "puun" esipolvista joissa on vain sisarukset perheineen omissa lokeroissaan. Onnistuu mielestäni hyvin mutta töitä joutunee tekemään jonkinverran.


      • 20+16=36

    • tulostatamalla
      • ohjelmilla

        tuohon mainokseen voisi lisätä, että sen voi tehdä kaikilla muillakin ohjelmilla.


      • tulostamalla
        ohjelmilla kirjoitti:

        tuohon mainokseen voisi lisätä, että sen voi tehdä kaikilla muillakin ohjelmilla.

        sen saa ihan ilmaseksi. Eikä siinä ilmasessa Std:ssä ole aika/määrä rajoitteita.
        Sen nimellisen $29.95 maksamalla saa koodin jolla Std-ohjelman rajoitukset
        poistuvat ja voi käyttää kaikkia ominaisuuksia (ei tarvii uudelleen asennusta).
        Mutta tolla ilmasellakin pärjää ihan hyvin ;)

        Legacy on mailmalla hyväksi todettu ja voittanu useita testejä. Ja kehittävät jatkuvasti ohjelmaa eteenpäin.

        Tossa Legacyssä on myös hienot kaaviot:
        http://www.legacycharting.com/samples.htm
        Varsinkin viuhkakaavio (fanchart) on hieno.

        Karttatoiminnotkin on näppärät ja tuo uutta hohtoa sukututkimusharrastukseen.
        Kannattaa kokeilla, siinä ei menetä mitään.


    • vähän tarkoituksesta

      Eli on netissä täysin ilmaisiakin joista ei tarvitse maksaa mitään kuten tämä www.sukutaulut.fi. Jos teet ihmisten sukutauluja niin tarvitsee vain ajatella ette laita mitään kovin intiimiä tietoa niihin, ei se kiellettyä ole vaan lähinnä että ymmärtää sen merkityksen, netiketti kannattaa lukea, taulut voi linkittää vaikka omalle kotisivulle ja jos ongelmia linkityksissä niin ylläpito avustaa tarvittaessa. Kuolinaikoihin ja syntymäaikoihin tulee pieniä korjauksia jotta ne näkyvät suomeksi ei jenkiksi. Mutta kantsii jättää aluksi ne tyjäksi. Sivulla pystyy tekemään muutamille lajeille sukutauluja. Koirille siellä on ihan yleisin koiralistakin roduittain. Ihmisiä ei ole rodutettu.

      • miksipä ei

        Miksi ei löydy valmiiksi Word- tai Excel- tai OpenOffice-pohjaista asiallisesti tehtyä taulupohjaa ilman kaupallista hapatusta jafirman logoa. En halua mitään Legacyjä - pelkän sukutaulun shköisen pohjan. Siis sellaisen samanlaisen kun sukututkimusseurat myyvät pahvisina - nyt vain sähköisenä.


      • helpoimmin itse
        miksipä ei kirjoitti:

        Miksi ei löydy valmiiksi Word- tai Excel- tai OpenOffice-pohjaista asiallisesti tehtyä taulupohjaa ilman kaupallista hapatusta jafirman logoa. En halua mitään Legacyjä - pelkän sukutaulun shköisen pohjan. Siis sellaisen samanlaisen kun sukututkimusseurat myyvät pahvisina - nyt vain sähköisenä.

        Jos tarvitset vain sukutaulun pohjan ilman mitään linkityksiä muihin sukutauluihin, niin sen väkertää itsekin nopeasti esim. juuri Excelillä. Ainakin nopeammin kuin nyt näyttää mistään sinulle apuja löytyvän. Katsot mallia vanhasta paperisestasi, ja piirustelet samanlaisen, jonka tietysti tallennat. Sitten joko tallennat siihen koneella tietoja ja printtaat, tai printtaat ensin ja kirjoitat käsin. Ja saat taatusti juuri mieleisesi. Niin minä tein vielä pari vuotta sitten ennen kuin siirryin käyttämään "kaupallista hapatusta" eli hankin maksullisen ohjelman. Kun väkeä tauluihin alkaa tulla muutamiakin kymmeniä, sadoista puhumattakaan, ei joukon pitäminen kurissa pelkillä papereilla ole enää helppoa. Ja nyt kun niitä on tuhansia, ei tulisi mieleenikään kitistä muutamasta päivityseurosta, jotka vuosittain ohjelmiston tekijälle maksan.


      • helpoimmin itse kirjoitti:

        Jos tarvitset vain sukutaulun pohjan ilman mitään linkityksiä muihin sukutauluihin, niin sen väkertää itsekin nopeasti esim. juuri Excelillä. Ainakin nopeammin kuin nyt näyttää mistään sinulle apuja löytyvän. Katsot mallia vanhasta paperisestasi, ja piirustelet samanlaisen, jonka tietysti tallennat. Sitten joko tallennat siihen koneella tietoja ja printtaat, tai printtaat ensin ja kirjoitat käsin. Ja saat taatusti juuri mieleisesi. Niin minä tein vielä pari vuotta sitten ennen kuin siirryin käyttämään "kaupallista hapatusta" eli hankin maksullisen ohjelman. Kun väkeä tauluihin alkaa tulla muutamiakin kymmeniä, sadoista puhumattakaan, ei joukon pitäminen kurissa pelkillä papereilla ole enää helppoa. Ja nyt kun niitä on tuhansia, ei tulisi mieleenikään kitistä muutamasta päivityseurosta, jotka vuosittain ohjelmiston tekijälle maksan.

        Geni.com ilmainen rekisteröityminen pakollista perus jutu ilmaisia helppo käyttöinen saat sinne sukupuun haaroineen.Taulut kannattaa tehä juuri exelillä.


      • sellaisen
        Niekku kirjoitti:

        Geni.com ilmainen rekisteröityminen pakollista perus jutu ilmaisia helppo käyttöinen saat sinne sukupuun haaroineen.Taulut kannattaa tehä juuri exelillä.

        Ei mitään skannauksia, printtauksia tai ylimääräisen ohjelman asennuksia. Haluan kirjoittaa sukukortin Wordillä, Excelillä tai OpenOfficella, en käsin. Eikö kukaan ole tehnyt?


      • sellaisen kirjoitti:

        Ei mitään skannauksia, printtauksia tai ylimääräisen ohjelman asennuksia. Haluan kirjoittaa sukukortin Wordillä, Excelillä tai OpenOfficella, en käsin. Eikö kukaan ole tehnyt?

        Geni.com siellä on seuraavanlainen juttu eli mies puoliset on väriltään sininen laatikko johon voit kirjoittaa elin ajat, nimet ja lisäksi siinä on editointi mahdollisuus,naispuoliset on pinkki laatikko ohjelma muuntaa automaattisesti henkilöiden järjestys eli jos on paljon lapsia ja et halua kirjoittaa itse järjestystä et kuka on esikoinen jne.softa tekee sen.Pelkkiin laatikoihin kirjoittelet ja samalla ohjelma vetää viivoja sukulaisten välille ja saat sukupuun siis todella yksinkertaista ei kannata tehdä liian vaikeesti.


      • tämä Geni.com
        Niekku kirjoitti:

        Geni.com siellä on seuraavanlainen juttu eli mies puoliset on väriltään sininen laatikko johon voit kirjoittaa elin ajat, nimet ja lisäksi siinä on editointi mahdollisuus,naispuoliset on pinkki laatikko ohjelma muuntaa automaattisesti henkilöiden järjestys eli jos on paljon lapsia ja et halua kirjoittaa itse järjestystä et kuka on esikoinen jne.softa tekee sen.Pelkkiin laatikoihin kirjoittelet ja samalla ohjelma vetää viivoja sukulaisten välille ja saat sukupuun siis todella yksinkertaista ei kannata tehdä liian vaikeesti.

        Ei ole Geni.com sama asia mitä haetaan: pitää olla tyhjä .doc tai .xls dokumentti, jossa saan itse Wordillä tai Excelillä täytellä mitä haluan. On siis valmiit laatikot, joissa on korkeintaan pieni sukupuolen ilmaiseva merkki ko. laatikon kulmassa. Koko on A4; ei taustakuvia, ei mitään kikkailuja, valmistajan logoja yms.. Pelkkä tyhjä dokumentti em. ehdoin. En halua sukupuuta, vaan ko. sukutaulun.


      • itse tekemällä
        sellaisen kirjoitti:

        Ei mitään skannauksia, printtauksia tai ylimääräisen ohjelman asennuksia. Haluan kirjoittaa sukukortin Wordillä, Excelillä tai OpenOfficella, en käsin. Eikö kukaan ole tehnyt?

        Kerta vielä, paljon nopeammin kuin täältä huhuilemalla teet korttipohjan itse Excelillä. Tyhjä aloitusruutu, tulostusasetuksista sivun asento vaaka-asentoon, ja sitten piirrät paperisia sukutauluja vastaavan kuvion käyttäen Excelin reunaviivan piirrosmahdollisuutta (valikosta Muotoile -> Solut -> Reunaviiva). Reunaviivan paksuutta voit samasta kohdasta muuttaa. Katsot esikatselu-toiminnolla, onko tulos mieleinen. Tallennat välillä, ettei mene hyvä työ hukkaan.


      • tämä Geni.com kirjoitti:

        Ei ole Geni.com sama asia mitä haetaan: pitää olla tyhjä .doc tai .xls dokumentti, jossa saan itse Wordillä tai Excelillä täytellä mitä haluan. On siis valmiit laatikot, joissa on korkeintaan pieni sukupuolen ilmaiseva merkki ko. laatikon kulmassa. Koko on A4; ei taustakuvia, ei mitään kikkailuja, valmistajan logoja yms.. Pelkkä tyhjä dokumentti em. ehdoin. En halua sukupuuta, vaan ko. sukutaulun.

        muistiolla se ajaa ihan saman asian kuin kirjoittaisit paperille tai kirjoitat käsin paperille joka tapauksesa käsin joudut kirjoittaan ellet sanele jollekin joka kirjoittaa sun puolesta.


      • kaivataan edelleen
        itse tekemällä kirjoitti:

        Kerta vielä, paljon nopeammin kuin täältä huhuilemalla teet korttipohjan itse Excelillä. Tyhjä aloitusruutu, tulostusasetuksista sivun asento vaaka-asentoon, ja sitten piirrät paperisia sukutauluja vastaavan kuvion käyttäen Excelin reunaviivan piirrosmahdollisuutta (valikosta Muotoile -> Solut -> Reunaviiva). Reunaviivan paksuutta voit samasta kohdasta muuttaa. Katsot esikatselu-toiminnolla, onko tulos mieleinen. Tallennat välillä, ettei mene hyvä työ hukkaan.

        Eikö kukaan ole tehnyt Excelillä valmista taulupohjaa joka olisi kaikkien saatavilla? Sukututkijoita on kuitenkin satoja, ellei tuhansia Suomessa. Valmiita pahvisia esipolvitauluja myyvät sukuseurat, mutta kukaan ei halua tai anna esim. Excelillä tehtyä valmista pohjaa. Jos kerran tekeminen on yhtä helppoa kuin edellä kuvaat, luulisi että sellainen on jollakin tarjolla sivuillaan/tiedostoissaan - ei näytä olevan.


      • "vanhentunutta"
        kaivataan edelleen kirjoitti:

        Eikö kukaan ole tehnyt Excelillä valmista taulupohjaa joka olisi kaikkien saatavilla? Sukututkijoita on kuitenkin satoja, ellei tuhansia Suomessa. Valmiita pahvisia esipolvitauluja myyvät sukuseurat, mutta kukaan ei halua tai anna esim. Excelillä tehtyä valmista pohjaa. Jos kerran tekeminen on yhtä helppoa kuin edellä kuvaat, luulisi että sellainen on jollakin tarjolla sivuillaan/tiedostoissaan - ei näytä olevan.

        Sen tekeminen on todellakin helppoa, kannattaa kokeilla ihan itse. Kuten aiemmin sanoin, sellaisen kanssa itsekin pelasin vielä pari vuotta sitten, mutta kun väkeä tauluihin tuli liikaa, siirryin kaupalliseen ohjelmaan. Oman excel-pohjani poistin sittemmin koneelta tarpeettomana, eikä ole edes nettisivuja, joille sen olisin voinut laittaa, jos olisi vielä sattunut olemaan olemassa.

        Minun kokemukseni mukaan suurin osa niistä sukututkijoista, jotka viitsivät nettisivut itselleen näprätä (ja mitäs muuta kautta sitä tietoa oikeastaan netissä voisi jakaa, jos jätetään sähköposti laskuista pois) todennäköisesti käyttää jotain varsinaista ohjelmaa, jossa hoituvat sitten ne sukutaulujen linkityksetkin. Kukaan potentiaalinen lukija ei taitaisi oikein viitsiä "manuaalisesti" hyppiä netissä taulusta toiseen, kun kätevämpiäkin tapoja on. Mutta jos et itse halua tehdä kyseistä pohjaa (siihen ei montaa tuntia mene, että saa nätisti muotoillun) tai jos et osaa eikä tuttavapiiristä löydy ketään, joka sen sinulle näpräisi, niin sitten voin vain toivottaa onnea etsintääsi. Kokeile kysäistä ainakin Sukuhakurin sivulla, siellä liikkuu enemmän sukututkijoita, jos vaikka tärppäisi.


      • mutta kun..
        "vanhentunutta" kirjoitti:

        Sen tekeminen on todellakin helppoa, kannattaa kokeilla ihan itse. Kuten aiemmin sanoin, sellaisen kanssa itsekin pelasin vielä pari vuotta sitten, mutta kun väkeä tauluihin tuli liikaa, siirryin kaupalliseen ohjelmaan. Oman excel-pohjani poistin sittemmin koneelta tarpeettomana, eikä ole edes nettisivuja, joille sen olisin voinut laittaa, jos olisi vielä sattunut olemaan olemassa.

        Minun kokemukseni mukaan suurin osa niistä sukututkijoista, jotka viitsivät nettisivut itselleen näprätä (ja mitäs muuta kautta sitä tietoa oikeastaan netissä voisi jakaa, jos jätetään sähköposti laskuista pois) todennäköisesti käyttää jotain varsinaista ohjelmaa, jossa hoituvat sitten ne sukutaulujen linkityksetkin. Kukaan potentiaalinen lukija ei taitaisi oikein viitsiä "manuaalisesti" hyppiä netissä taulusta toiseen, kun kätevämpiäkin tapoja on. Mutta jos et itse halua tehdä kyseistä pohjaa (siihen ei montaa tuntia mene, että saa nätisti muotoillun) tai jos et osaa eikä tuttavapiiristä löydy ketään, joka sen sinulle näpräisi, niin sitten voin vain toivottaa onnea etsintääsi. Kokeile kysäistä ainakin Sukuhakurin sivulla, siellä liikkuu enemmän sukututkijoita, jos vaikka tärppäisi.

        Vanhentunutta tapaa tai ei, mutta mikäli taulupohja olisi Excelissä, tulisi taulut jämäkän näköisenä; ei mitään Sukujutut-ohjelmien tai Legacyjen kaltaisia, ylimääräistä hömppää sisältäviä juttua: pelkkä asiallinen teksti ilman sen kummempia vinkuroita. Taulut voisi tulostaa omaan arkistoon, olkoonkin että ne pitäisi täyttää manuaalisesti käsin. Joku näppärä varmaan tekee Gedcom-tieostosta jokin makronkin, jolla ko. solut sitten täytään, mutta ongelma on siis, että kenelläkään ei ole valmista, edell. kuvattua pohjaa. Sama pohja käy aloittelevalle sukututkijalle, sukututkimuskurssien pitäjille ja vastaaville hyvin demona.

        Ymmärrän kantasi, että eikun vaan Excel käyttöön ja itse väsäämään. Joo-o, kaikki tietenkin pitäisi saada meille pullamössö sukupolvelle valmiina. :) Jos kun joku sellaisen tekee, ei hän sitä nettiin ilmaiseksi laita...työmyyrää odotetaan...


      • Arbre
        mutta kun.. kirjoitti:

        Vanhentunutta tapaa tai ei, mutta mikäli taulupohja olisi Excelissä, tulisi taulut jämäkän näköisenä; ei mitään Sukujutut-ohjelmien tai Legacyjen kaltaisia, ylimääräistä hömppää sisältäviä juttua: pelkkä asiallinen teksti ilman sen kummempia vinkuroita. Taulut voisi tulostaa omaan arkistoon, olkoonkin että ne pitäisi täyttää manuaalisesti käsin. Joku näppärä varmaan tekee Gedcom-tieostosta jokin makronkin, jolla ko. solut sitten täytään, mutta ongelma on siis, että kenelläkään ei ole valmista, edell. kuvattua pohjaa. Sama pohja käy aloittelevalle sukututkijalle, sukututkimuskurssien pitäjille ja vastaaville hyvin demona.

        Ymmärrän kantasi, että eikun vaan Excel käyttöön ja itse väsäämään. Joo-o, kaikki tietenkin pitäisi saada meille pullamössö sukupolvelle valmiina. :) Jos kun joku sellaisen tekee, ei hän sitä nettiin ilmaiseksi laita...työmyyrää odotetaan...

        Avaa Word ja tee sopivan kokoinen Text Box (johon siis mahtuu kirjoittaman henkilön etu- ja sukunimen ja mitä muuta haluat mukaan).

        Kopioi kyseinen Text Box (ennen kuin kirjoitat siihen mitään) niin moneen kertaan kuin kuinka monta henkilöä sukupuuhun pitää mahtua. Esim. neljän polven sukupuuhun, jossa on vain lapsi-vanhempisuhteet eikä sisaruksia, tarvitaan 15 laatikkoa.

        Asettele laatikot sivulle haluamaasi puu- tms. malliin.

        Vedä Drawing-valikon viivatyökalulla yhdysviivat pariskuntien sekä jälkeläisten välille (ks. mallia tänne jo linkitetyistä charteista).

        Täytä Text Boxit nimi- ym. tiedoilla.

        Kokeilin tuollaista itsekin aikoinaa, mutta jos tutkimusta jatkaa ja esipolvia tulee lisää, paperiversion laajentaminen tulee hyvin kömpelöksi ja lopulta mahdottomaksi. Sukututkimusharrastajalle Legacy on kyllä ylivoimainen (myös kaavioiden tulostamista ajatellen). Mutat jos pelkkä muutaman polven kaavio riittää, niin noilla konsteilla se onnistuu.


      • ..sellainen
        Arbre kirjoitti:

        Avaa Word ja tee sopivan kokoinen Text Box (johon siis mahtuu kirjoittaman henkilön etu- ja sukunimen ja mitä muuta haluat mukaan).

        Kopioi kyseinen Text Box (ennen kuin kirjoitat siihen mitään) niin moneen kertaan kuin kuinka monta henkilöä sukupuuhun pitää mahtua. Esim. neljän polven sukupuuhun, jossa on vain lapsi-vanhempisuhteet eikä sisaruksia, tarvitaan 15 laatikkoa.

        Asettele laatikot sivulle haluamaasi puu- tms. malliin.

        Vedä Drawing-valikon viivatyökalulla yhdysviivat pariskuntien sekä jälkeläisten välille (ks. mallia tänne jo linkitetyistä charteista).

        Täytä Text Boxit nimi- ym. tiedoilla.

        Kokeilin tuollaista itsekin aikoinaa, mutta jos tutkimusta jatkaa ja esipolvia tulee lisää, paperiversion laajentaminen tulee hyvin kömpelöksi ja lopulta mahdottomaksi. Sukututkimusharrastajalle Legacy on kyllä ylivoimainen (myös kaavioiden tulostamista ajatellen). Mutat jos pelkkä muutaman polven kaavio riittää, niin noilla konsteilla se onnistuu.

        Tarvitaan siis sellainen esipolvitaulu, jossa on lähtöhenkilö 4 sukupolvea eli tuleeko siitä nyt 31 taulua mahdutettuna yhdelle A4 vaakatulosteeksi. Ensimmäiset 3 sukupolvea ovat vaakataisesessa tulosteessa vaakassa, viimeinen sukupolvi (16 nimeä) pystyssä.

        Kaikissa laatikoissa:
        - henkilönumero (esim. valmiiksi juoksevasti 1...31)
        - Etunimi mahd. patronyymi
        - Sukunimi
        - (*) syntymäaika ja paikka
        - (t) kuolinaika ja paikka
        - (8) vihkimisaika

        Taulun ylälaidassa vielä paikka jatkotaulu numeroille esim. 32, 33, jne..
        Taulun alalaidassa nimi ESIPOLVITAULU, jonka alla lukee 'Laatinut'

        Excel .xls -formaatti käy, samoin Word .rtf tai vst.. Legacyt, Sukujutut ja muut jo kommentoitu edellä - ei käy.


      • ..sellainen kirjoitti:

        Tarvitaan siis sellainen esipolvitaulu, jossa on lähtöhenkilö 4 sukupolvea eli tuleeko siitä nyt 31 taulua mahdutettuna yhdelle A4 vaakatulosteeksi. Ensimmäiset 3 sukupolvea ovat vaakataisesessa tulosteessa vaakassa, viimeinen sukupolvi (16 nimeä) pystyssä.

        Kaikissa laatikoissa:
        - henkilönumero (esim. valmiiksi juoksevasti 1...31)
        - Etunimi mahd. patronyymi
        - Sukunimi
        - (*) syntymäaika ja paikka
        - (t) kuolinaika ja paikka
        - (8) vihkimisaika

        Taulun ylälaidassa vielä paikka jatkotaulu numeroille esim. 32, 33, jne..
        Taulun alalaidassa nimi ESIPOLVITAULU, jonka alla lukee 'Laatinut'

        Excel .xls -formaatti käy, samoin Word .rtf tai vst.. Legacyt, Sukujutut ja muut jo kommentoitu edellä - ei käy.

        ilmaiseksi antaa/tekee kyllä siittä on ihan pakko saada korvaus tuon kokoisesta työstä.


      • em. kuvatun
        Niekku kirjoitti:

        ilmaiseksi antaa/tekee kyllä siittä on ihan pakko saada korvaus tuon kokoisesta työstä.

        Paljonko maksaa em. esipolvitaulu-Excel? Se on siis samanlainen kuin sukuseurojen pahvilaput, mutta vain sähköinen.


      • em. kuvatun kirjoitti:

        Paljonko maksaa em. esipolvitaulu-Excel? Se on siis samanlainen kuin sukuseurojen pahvilaput, mutta vain sähköinen.

        sukujutut hinta 100€ sitä käytetään pääasiassa tai juuret niminen ohjelma


      • koska
        Niekku kirjoitti:

        sukujutut hinta 100€ sitä käytetään pääasiassa tai juuret niminen ohjelma

        Kuten totesin, Sukujutuista ei saa Excel:llä ko. taulukkoa. Wordillä kuulemma saa asiaa tiedustellassani jonkinlaisen, mutta sen ulkoasu ei vastaa sukukortin "virallista" ulkoasua (= sukuseuran pahvikortti). Yksi mahdollisuus on skannata ko. kortti, mutta edelleenkään se ei ole Excel-formaatissa. 100 EUR kuulostaa aika korkealta hinnalta yhdelle Excel-taulukolle. Elämä on tietenkin kallista. Jatketaan etsintää josko selainen löytyisi valmiina. Eiköhän kaikki sanottava ole jo sanottu tästä asiasta.


      • tee se itse
        koska kirjoitti:

        Kuten totesin, Sukujutuista ei saa Excel:llä ko. taulukkoa. Wordillä kuulemma saa asiaa tiedustellassani jonkinlaisen, mutta sen ulkoasu ei vastaa sukukortin "virallista" ulkoasua (= sukuseuran pahvikortti). Yksi mahdollisuus on skannata ko. kortti, mutta edelleenkään se ei ole Excel-formaatissa. 100 EUR kuulostaa aika korkealta hinnalta yhdelle Excel-taulukolle. Elämä on tietenkin kallista. Jatketaan etsintää josko selainen löytyisi valmiina. Eiköhän kaikki sanottava ole jo sanottu tästä asiasta.

        Kun sinulla kerran on Word-ohjelma, niin mikset
        tee sitä taulua itse? Jouduthan kuitenkin
        tekemään taulun henkilöiden tiedot Wordilla.
        Jos joku antaisi sinulle valmiin taulun pohjan,
        kysyisit seuraavaksi varmaan, kuka täyttäisi
        sen?


      • Koska..
        tee se itse kirjoitti:

        Kun sinulla kerran on Word-ohjelma, niin mikset
        tee sitä taulua itse? Jouduthan kuitenkin
        tekemään taulun henkilöiden tiedot Wordilla.
        Jos joku antaisi sinulle valmiin taulun pohjan,
        kysyisit seuraavaksi varmaan, kuka täyttäisi
        sen?

        Miksi ylipäätään kysytään neuvoa, valmiita taulukoita ja Wordejä: siksi, että ei haluta tehdä itse, tai halutaan säästää rahaa ja vaivaa jos/kun joku toinen on sen kuitenkin tehnyt. Miksi pitää käyttää Hiskiä, jos rippikirjat ovat maakunta-arkistoissa? Vaikka joudunkin kirjoittamaan tiedot käsin, sen jaksan, voin ja kykenen tekemään. Taulujen perusasemointi vie kuitenkin vaivaa, varmaan liian paljon, koska kukaan ei ole ilmoittanut sellaista tehneen. Kaikki ovat vain todistelleet kuinka helppoa se on. Jos se kerran on niin helppoa ja nopeaa, miksi sitä ei ole jo tarjottu? Siksi, vastaan itselleni, että eipä se taidakaan olla niin helppoa. Pitäisi asennella kaiken maailman ohjelmia jos pelkän muutaman esipolvitaulun haluaa. Minua voi osoittaa sormella, että olen tumpelo, mutta kukaan ei ole tarjonnut vielä paikkaa, josta ko. sähköisen Excel-taulukon voi noutaa.


      • malliksi
        Koska.. kirjoitti:

        Miksi ylipäätään kysytään neuvoa, valmiita taulukoita ja Wordejä: siksi, että ei haluta tehdä itse, tai halutaan säästää rahaa ja vaivaa jos/kun joku toinen on sen kuitenkin tehnyt. Miksi pitää käyttää Hiskiä, jos rippikirjat ovat maakunta-arkistoissa? Vaikka joudunkin kirjoittamaan tiedot käsin, sen jaksan, voin ja kykenen tekemään. Taulujen perusasemointi vie kuitenkin vaivaa, varmaan liian paljon, koska kukaan ei ole ilmoittanut sellaista tehneen. Kaikki ovat vain todistelleet kuinka helppoa se on. Jos se kerran on niin helppoa ja nopeaa, miksi sitä ei ole jo tarjottu? Siksi, vastaan itselleni, että eipä se taidakaan olla niin helppoa. Pitäisi asennella kaiken maailman ohjelmia jos pelkän muutaman esipolvitaulun haluaa. Minua voi osoittaa sormella, että olen tumpelo, mutta kukaan ei ole tarjonnut vielä paikkaa, josta ko. sähköisen Excel-taulukon voi noutaa.

        Mielenkiintoista keskustelua, josta toteaisin kuitenkin, että ei ole virallista esipolvitaulua. Esipolvitaulun laatimiseksi on rajattomat mahdollisuudet, eikä monikaan viitsi sellaista itse tehdä, koska sukututkimusohjelmat tulostavat sellaisen nappia painamalla mistä tahansa tallennetusta lähtöhenkilöstä. Seuraavassa osoitteessa kuitenkin yksi sellainen malliksi http://koti.welho.com/spalande/Sukutaulu.html


      • ihan...
        malliksi kirjoitti:

        Mielenkiintoista keskustelua, josta toteaisin kuitenkin, että ei ole virallista esipolvitaulua. Esipolvitaulun laatimiseksi on rajattomat mahdollisuudet, eikä monikaan viitsi sellaista itse tehdä, koska sukututkimusohjelmat tulostavat sellaisen nappia painamalla mistä tahansa tallennetusta lähtöhenkilöstä. Seuraavassa osoitteessa kuitenkin yksi sellainen malliksi http://koti.welho.com/spalande/Sukutaulu.html

        Tämä oli paras esitys tähän mennessä esiin tulleista - kiitokset siitä
        mutta

        - ei paikkaa vihkiajalle
        - ei Excel-formaattissa (.xls)
        - vain 3 sukupolvea; pitäisi saada 5 samalle A4-sivulle, tilaa on jos sen käyttää säästeliäämmin ja fonttia pienentäen
        - viivat on ihan turhia, samoin äiti/isä merkinnät (ei ole virallisessa esipolvitaulussa)
        - isä, äiti, äidin isä..jne. tekstit turhia

        vapaasti käytettävissä ja kopioitavissa tekijän luvalla (?)
        selkeä
        ei Sukujuttujen ja Legacyjen kaltaisia turhia kikkailuja ja ylimääräisiä tekstejä ko. taulussa
        oikein hahmotettu tekstijärjestys: ensimmäiset sukupolvet vaakassa, viimeiset sukupolvet pystyssä


      • joskus tehnyt
        ihan... kirjoitti:

        Tämä oli paras esitys tähän mennessä esiin tulleista - kiitokset siitä
        mutta

        - ei paikkaa vihkiajalle
        - ei Excel-formaattissa (.xls)
        - vain 3 sukupolvea; pitäisi saada 5 samalle A4-sivulle, tilaa on jos sen käyttää säästeliäämmin ja fonttia pienentäen
        - viivat on ihan turhia, samoin äiti/isä merkinnät (ei ole virallisessa esipolvitaulussa)
        - isä, äiti, äidin isä..jne. tekstit turhia

        vapaasti käytettävissä ja kopioitavissa tekijän luvalla (?)
        selkeä
        ei Sukujuttujen ja Legacyjen kaltaisia turhia kikkailuja ja ylimääräisiä tekstejä ko. taulussa
        oikein hahmotettu tekstijärjestys: ensimmäiset sukupolvet vaakassa, viimeiset sukupolvet pystyssä

        Palaan keskusteluun, vaikka jätin sen jo aiemmin omalta osaltani (olen se, joka tunnusti tehneensä aikanaan oman excel-taulukkonsa juuri niin kuinka nyt kaipailet). Ihan uteliaisuudesta kyselen, että miksi et tee taulukkoa jo itse? Olet käyttänyt niin paljon aikaa ja tarmoa sen etsimiseen täällä, nyt jo melko pikkutarkkaa pohdintaakin tässä viimeisessä viestissäsi, että tässä ajassa sen olisit tehnyt moneen kertaan. Etkö siis itse osaa? Eikö lähipiirissäsi ole ketään, joka sen osaisi ohjeidesi mukaan sinulle tehdä? En myöskään ole nähnyt kysymystäsi Sukuhakurin sivulla, kun annoin vinkiksi, että siellä liikkuu enemmän alan väkeä ja voisi paremmin ehkä tärpätä. Mutta muuten olen samaa mieltä kuin se, jonka taulupohjaa nyt kommentoit. Ei ole olemassa mitään virallista sukutaulupohjaa. Tuo kuvailemasi on vain sen perinteisesti käytetty, siis sillä ajalla, kun sukututkimus ei vielä ollut siirtynyt nykyisessä mittakaavassa elektroniseen muotoon.


      • ...sinä utelias
        joskus tehnyt kirjoitti:

        Palaan keskusteluun, vaikka jätin sen jo aiemmin omalta osaltani (olen se, joka tunnusti tehneensä aikanaan oman excel-taulukkonsa juuri niin kuinka nyt kaipailet). Ihan uteliaisuudesta kyselen, että miksi et tee taulukkoa jo itse? Olet käyttänyt niin paljon aikaa ja tarmoa sen etsimiseen täällä, nyt jo melko pikkutarkkaa pohdintaakin tässä viimeisessä viestissäsi, että tässä ajassa sen olisit tehnyt moneen kertaan. Etkö siis itse osaa? Eikö lähipiirissäsi ole ketään, joka sen osaisi ohjeidesi mukaan sinulle tehdä? En myöskään ole nähnyt kysymystäsi Sukuhakurin sivulla, kun annoin vinkiksi, että siellä liikkuu enemmän alan väkeä ja voisi paremmin ehkä tärpätä. Mutta muuten olen samaa mieltä kuin se, jonka taulupohjaa nyt kommentoit. Ei ole olemassa mitään virallista sukutaulupohjaa. Tuo kuvailemasi on vain sen perinteisesti käytetty, siis sillä ajalla, kun sukututkimus ei vielä ollut siirtynyt nykyisessä mittakaavassa elektroniseen muotoon.

        Miksi olet niin utelias että jaksoit Sukuhakurinkin scrollata?
        Tästä virallisesta esipolvitaulusta on monta hyötyä:
        - sukutaulu on ilmainen, kaikille avoin, yksinkertainen, ei-kaupallinen
        - voi ottaa käyttöön kuka tahansa sitoutumatta kauppiaiden mainonnalle
        - voi aina kehittää paremmaksi erotuksena edellisistä
        -voi käyttää esimerkkinä esipolvitaulusta kaikilla sukututkimuskursseilla ilman kaupallista vaikutusta ja mainostamista
        - siihen voi liittää makroja eri formaateista
        - saa a4-tulosteen ilman esim. Sukujuttujen ja Legacyjen logoja ja tekstejä
        - sisältää paljon tekstiä - vähän muotoilua ja ylimääräistä "hömp-pää"
        - on suomenkielinen (ok, no Excel voi olla englanninkielinen)
        - on 100 % yhteensopiva pahvisen mallin kanssa


        Se on "virallinen", koska yhtään parempaakaan ei-kaupallista, ei ole täällä, eikä esim. SSS:n sivuilla. Sukututkimus on yhtä epävirallista kuin virallistakin. Tähän "viralliseen" ei tule esim.
        - kasteaikoja ja -paikkoja (ne ei siihen sovi, niiden paikka on sukukirjoissa)
        - nimenmuutoksia yms.
        - hautapaikkoja ja -aikoja
        - valokuvia, linkkejä yms. hapatusta
        - ylimääräisiä viivoja (ks. edell. linkki)
        - tutkimuksellisia viitteitä, lähteitä yms.

        Siten perinteisesti käytetty on paremman puutteessa "virallinen". Elektroniseen muotoon siirtymisellä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa: vrt. eri ohjelmien esipolvitaulujen kirjo.


      • ennen käyttänyt
        ...sinä utelias kirjoitti:

        Miksi olet niin utelias että jaksoit Sukuhakurinkin scrollata?
        Tästä virallisesta esipolvitaulusta on monta hyötyä:
        - sukutaulu on ilmainen, kaikille avoin, yksinkertainen, ei-kaupallinen
        - voi ottaa käyttöön kuka tahansa sitoutumatta kauppiaiden mainonnalle
        - voi aina kehittää paremmaksi erotuksena edellisistä
        -voi käyttää esimerkkinä esipolvitaulusta kaikilla sukututkimuskursseilla ilman kaupallista vaikutusta ja mainostamista
        - siihen voi liittää makroja eri formaateista
        - saa a4-tulosteen ilman esim. Sukujuttujen ja Legacyjen logoja ja tekstejä
        - sisältää paljon tekstiä - vähän muotoilua ja ylimääräistä "hömp-pää"
        - on suomenkielinen (ok, no Excel voi olla englanninkielinen)
        - on 100 % yhteensopiva pahvisen mallin kanssa


        Se on "virallinen", koska yhtään parempaakaan ei-kaupallista, ei ole täällä, eikä esim. SSS:n sivuilla. Sukututkimus on yhtä epävirallista kuin virallistakin. Tähän "viralliseen" ei tule esim.
        - kasteaikoja ja -paikkoja (ne ei siihen sovi, niiden paikka on sukukirjoissa)
        - nimenmuutoksia yms.
        - hautapaikkoja ja -aikoja
        - valokuvia, linkkejä yms. hapatusta
        - ylimääräisiä viivoja (ks. edell. linkki)
        - tutkimuksellisia viitteitä, lähteitä yms.

        Siten perinteisesti käytetty on paremman puutteessa "virallinen". Elektroniseen muotoon siirtymisellä ei ole mitään tekemistä tämän kanssa: vrt. eri ohjelmien esipolvitaulujen kirjo.

        Oho, taisin ärsyttää... Utelias olen siksi, että oikeasti tänne uhraamallasi ajalla jo kyseisen taulun vääntää exceliksi nopeammin. En suinkaan scrollannut Sukuhakuria tämän vuoksi! Seuraan sitä säännöllisesti ja sen jälkeen, kun viestittely täällä alkoi, siellä ei ole ollut vastaavaa kysymystä (eilen ja tänään en ole katsonut). Jos olet sieltä joskus aiemmin kysynyt (mitä siis edelleenkään viitsi edes hakutoiminnolla kurkata scrollausta nopeammin), niin siitä minulla ei ole tietoa. Ja mainitsemasi hyödyt vapaasti jaossa olevasta pohjasta olet esittänyt useasti, eikä niitä kukaan ole kiistänyt. Mutta ainakin itse olen ihmetellyt, että kun tarvetta sellaiselle ei nykyään tunnu monillakaan olevan (tai ainakaan tarvitsijoita ei tähän keskusteluketjuun ole ilmestynyt), niin et nähdäkseni edes yritä etsiä vastausta ongelmaasi niistä muista ehdotetuista, jotka voisivat toimia kannaltasi paremmin (eli teettää taulua jollakulla lähipiirisi osaavalla tai vaikka kysyä sieltä sukuhakurista). Mutta koska en pysty sinua auttamaan, pysyttelen jatkossa "poissa jaloistasi", niin en ainakaan ärsytä lisää. ;)


      • asia pihvi
        ennen käyttänyt kirjoitti:

        Oho, taisin ärsyttää... Utelias olen siksi, että oikeasti tänne uhraamallasi ajalla jo kyseisen taulun vääntää exceliksi nopeammin. En suinkaan scrollannut Sukuhakuria tämän vuoksi! Seuraan sitä säännöllisesti ja sen jälkeen, kun viestittely täällä alkoi, siellä ei ole ollut vastaavaa kysymystä (eilen ja tänään en ole katsonut). Jos olet sieltä joskus aiemmin kysynyt (mitä siis edelleenkään viitsi edes hakutoiminnolla kurkata scrollausta nopeammin), niin siitä minulla ei ole tietoa. Ja mainitsemasi hyödyt vapaasti jaossa olevasta pohjasta olet esittänyt useasti, eikä niitä kukaan ole kiistänyt. Mutta ainakin itse olen ihmetellyt, että kun tarvetta sellaiselle ei nykyään tunnu monillakaan olevan (tai ainakaan tarvitsijoita ei tähän keskusteluketjuun ole ilmestynyt), niin et nähdäkseni edes yritä etsiä vastausta ongelmaasi niistä muista ehdotetuista, jotka voisivat toimia kannaltasi paremmin (eli teettää taulua jollakulla lähipiirisi osaavalla tai vaikka kysyä sieltä sukuhakurista). Mutta koska en pysty sinua auttamaan, pysyttelen jatkossa "poissa jaloistasi", niin en ainakaan ärsytä lisää. ;)

        Tartun vain viimeiseen
        >Mutta koska en pysty sinua auttamaan, pysyttelen jatkossa "poissa jaloistasi", >niin en ainakaan ärsytä lisää. ;)

        Et ärsytä. Taulu on valmiina ja tehty. Asia on bueno.


    • Tykkään tästä

      Kannattaa kokeilla, googleta Suomen Sukututkimusseura --> www.myheritage.com Ilmainen genealogiaohjelma.

      • ...koska

        Tämä kaupallinen MyHeritage.com ei vastaa tarkoitusta olkoonkin, että olisi ilmainen:
        tarvitaan Excel, jossa 5 sukupolvea (ks. viestiketju). Ei haluta mitään Gedcom-virityksiä ja ylimääräisten ohjelmien asentamista: halutaan ESIPOLVITAULU Excel.


      • Arbre
        ...koska kirjoitti:

        Tämä kaupallinen MyHeritage.com ei vastaa tarkoitusta olkoonkin, että olisi ilmainen:
        tarvitaan Excel, jossa 5 sukupolvea (ks. viestiketju). Ei haluta mitään Gedcom-virityksiä ja ylimääräisten ohjelmien asentamista: halutaan ESIPOLVITAULU Excel.

        Ehdotukseni Wordilla tehtävästä taulukosta ei kelvannut, koska taulukon on näemmä pakko olla Excel-muodossa... Toivottavasti löydät etsimäsi tai jaksat tehdä sen itse. :) Useimmat eivät jaksa, kun ilmaiseksi saa ohjelmia, jotka tekevät ne puolestamme.

        Yhden väärinkäsityksesi kuitenkin korjaan: Tulostin itse hiljattain 14-polvisen esivanhempitaulun Legacyn oheisohjelmalla, Charting Companionilla. Siinä EI ole Legacyn logoa tai mitään muutakaan ylimääräistä. (Ja jokaiselle tulostettavalle taulukolle voi erikseen määrittää, tahtooko mukaan syntymä- avioliitto- ja/tai kuolinpäivät jne.) Mutat kukin tyylillään.

        Muuta lisättävää minulla ei aiheesta olekaan.


      • Esipolitauluissa
        Arbre kirjoitti:

        Ehdotukseni Wordilla tehtävästä taulukosta ei kelvannut, koska taulukon on näemmä pakko olla Excel-muodossa... Toivottavasti löydät etsimäsi tai jaksat tehdä sen itse. :) Useimmat eivät jaksa, kun ilmaiseksi saa ohjelmia, jotka tekevät ne puolestamme.

        Yhden väärinkäsityksesi kuitenkin korjaan: Tulostin itse hiljattain 14-polvisen esivanhempitaulun Legacyn oheisohjelmalla, Charting Companionilla. Siinä EI ole Legacyn logoa tai mitään muutakaan ylimääräistä. (Ja jokaiselle tulostettavalle taulukolle voi erikseen määrittää, tahtooko mukaan syntymä- avioliitto- ja/tai kuolinpäivät jne.) Mutat kukin tyylillään.

        Muuta lisättävää minulla ei aiheesta olekaan.

        Yhdelle a4:lle ei mahdu 14 sukupolvea, 5 tai korkeintaan 6 em. tiedoin mahtuu riittävän luettavalla fontti-koolla - mutta etpä sitä väittänytkään tehneesi.

        Legacyn Charting ei tee kuin vain 4 sukupolvea (Generation) / A4-sivu, tai ainakaan minä en saanut niitä ilmaisversiolla enempää. Syntymä, kuolema ja avioliitto oli b,d, ja m-kirjaimin - ei vakiintunein Suomessa käytetyin lyhentein. Päiväys on eng.formaatissa - ei esim. muotoa 15.8.2009. Kuvan päällä luki "Ancestors of ..." ...ehkäpä sen olisi jostain saanut pois - en tiedä. Viittaus sukukirjan numeroihin puuttuu Legacy Charting -taulukosta.


      • Arbre
        Esipolitauluissa kirjoitti:

        Yhdelle a4:lle ei mahdu 14 sukupolvea, 5 tai korkeintaan 6 em. tiedoin mahtuu riittävän luettavalla fontti-koolla - mutta etpä sitä väittänytkään tehneesi.

        Legacyn Charting ei tee kuin vain 4 sukupolvea (Generation) / A4-sivu, tai ainakaan minä en saanut niitä ilmaisversiolla enempää. Syntymä, kuolema ja avioliitto oli b,d, ja m-kirjaimin - ei vakiintunein Suomessa käytetyin lyhentein. Päiväys on eng.formaatissa - ei esim. muotoa 15.8.2009. Kuvan päällä luki "Ancestors of ..." ...ehkäpä sen olisi jostain saanut pois - en tiedä. Viittaus sukukirjan numeroihin puuttuu Legacy Charting -taulukosta.

        Kuten sanottua, en käyttänyt Legacy Chartingin taulukoita vaan Legacyn oheisohjelmaa, *Charting Companion'ia*, joka on erillinen ohjelma ja maksoi parikymmentä dollaria. Ks. Legacy Add-Ons.

        Tuota A4-vaatimusta en edes muistanut, mutta eipä tosiaan mahdu 14:ta sukupolvea yhdelle A4:lle. :) 14 polven tauluun meni 4 kpl A4-papereita. Se ei ole nyt tässä saatavilla, joten en voi katsoa tarkemmin. (Mutta tuskinpa MILLÄÄN ohjelmalla A4:lle mahtuu yli 10 polvea niin, että tekstit ovat vielä luettavissa...)

        Sanoikohan alkup. kirjoitaja jossakin postissaa, kuinka monta polvea siihen A4:lle pitäisi saada? En jaksa lukea koko ketjua uudestaan läpi.

        Totta kyllä, kieli ja lyhenteet sen mukaisesti ovat vielä englantia, mutta Legacystä on tulossa suomenkielinen versio. Olettaisin että engl. voisi sitten päivittää suomenkieliseksi. Tosin se ei ole itselleni kynnykysymys, koska sukutauluja voi aina muokata kuvankäsittelyohjelmalla ennen tulostusta (tai manuaalisesti tulostamisen jälkeen) ja varmaankin vaihtaa kirjaimet suomalaiseen muotoon. Samalla voisi myös poistella ja lisäillä tekstejä miten mielii.

        Omassa Legacyssäni päivämäärät ovat suomalaisittain, sillä erotuksella että pisteiden tilalla on viivat: tänään on siis 18-8-2009. Päivämäärien näyttötavan voi valita useista vaihtoehdoista ohjelman asennusvaiheessa, ja luulisin että sitä voisi myöhemminkin muuttaa.

        Mutta kuten sanottu, kukin tyylillään. En ole Legacyn edustaja enkä menetä mielenrauhaani, jos joku ei siitä tykkää. ;)


    • taulut

      Mielenkiintoinen keskustelu. Vahinko että luin sen vasta tänään. 17.6.2009. Kyseltiin sukutaulun pohjaa, josko joku olisi tehnyt sellaisen, ja haluaisi jaella sitä netissä ilmaiseksi.
      18.8.2009. Kerrotaan että homma ok, eli taulu on tehty. No aikaa ei mennyt enempää kuin noin kaksi kuukautta, eihän se ole pitkä aika jos ei ole kiire.
      Itse tein tuollaisen taulun, aikaa meni muutama tunti. Linkitin kyllä siihen myös kuvat. Joten tälläisen taulun, niin word että excel muotoon, voi jokainen tehdä itse eikä kysellä että jos joku tekis sen mun puolesta.

      • käytössä

      • Arbre

        "18.8.2009. Kerrotaan että homma ok, eli taulu on tehty. No aikaa ei mennyt enempää kuin noin kaksi kuukautta, eihän se ole pitkä aika jos ei ole kiire."

        Ketä mahdat tarkoittaa? Minun nähdäkseni alkuperäinen kyselijä on edelleen ilman tauluaan. Minun viestini on näköjään ainoa 18.8. kirjoitettu. En siis ole alkuperäinen kyselijä.

        Niin tai näin, helpoimmalla tosiaan pääsee kun jaksaa itse nähdä vähän vaivaa tai hankkii suosiolla valmiin ohjelman. :)


      • sukututkija
        Arbre kirjoitti:

        "18.8.2009. Kerrotaan että homma ok, eli taulu on tehty. No aikaa ei mennyt enempää kuin noin kaksi kuukautta, eihän se ole pitkä aika jos ei ole kiire."

        Ketä mahdat tarkoittaa? Minun nähdäkseni alkuperäinen kyselijä on edelleen ilman tauluaan. Minun viestini on näköjään ainoa 18.8. kirjoitettu. En siis ole alkuperäinen kyselijä.

        Niin tai näin, helpoimmalla tosiaan pääsee kun jaksaa itse nähdä vähän vaivaa tai hankkii suosiolla valmiin ohjelman. :)

        Aivan oikein, ja jos oikeasti harrastaa sukututkimusta, kannattaa hankkia jokin sukututkimusohjelma. Niitä on ilmaisiakin. Sukututkimusohjelman avulla on helppo hallita omaa tutkimustaan, ja aina voi tulostaa "virallisia" sukutauluja milloin vain ja kenestä lähtöhenkilösta tahansa.


      • taulut
        Arbre kirjoitti:

        "18.8.2009. Kerrotaan että homma ok, eli taulu on tehty. No aikaa ei mennyt enempää kuin noin kaksi kuukautta, eihän se ole pitkä aika jos ei ole kiire."

        Ketä mahdat tarkoittaa? Minun nähdäkseni alkuperäinen kyselijä on edelleen ilman tauluaan. Minun viestini on näköjään ainoa 18.8. kirjoitettu. En siis ole alkuperäinen kyselijä.

        Niin tai näin, helpoimmalla tosiaan pääsee kun jaksaa itse nähdä vähän vaivaa tai hankkii suosiolla valmiin ohjelman. :)

        ''homma ok
        Kirjoittanut: asia pihvi / 18.8.09 / klo 10:16 Tartun vain viimeiseen
        >Mutta koska en pysty sinua auttamaan, pysyttelen jatkossa "poissa jaloistasi", >niin en ainakaan ärsytä lisää. ;)

        Et ärsytä. Taulu on valmiina ja tehty. Asia on bueno.''

        Tätä tarkoitin.


    • eufro

      Tee ite Exelillä niin mäkin tein.

    • piparminttu2

      Jos haluaa näyttävän esipolvitaulun seinälle, niin täältä löytyy:
      www.marimedia.fi

      • köyhä ja kip-pee

        marimedia Sartomaa meinaa pistää rahoiksi, kun 30x40 cm taulu maksaa huikeat 59 EUR! Tällä hinnalla saa saa kohta tavalliselta amatöörisukututkimusharrastelijalta jo sukuselvityksen 4:lle sukupolvelle. Alkuperäinen viestihän kaipasi i l m a i s t a sukutaulua - ei kaupallisia räpistyksiä.


      • Jane Janatuinen
        köyhä ja kip-pee kirjoitti:

        marimedia Sartomaa meinaa pistää rahoiksi, kun 30x40 cm taulu maksaa huikeat 59 EUR! Tällä hinnalla saa saa kohta tavalliselta amatöörisukututkimusharrastelijalta jo sukuselvityksen 4:lle sukupolvelle. Alkuperäinen viestihän kaipasi i l m a i s t a sukutaulua - ei kaupallisia räpistyksiä.

        Huutonetissä on nyt myynnissä Excel-pohjainen, sähköinen esipolvitaulu!

        http://www.huuto.net/kohteet/esipolvitaulu---excel-pohja-sahkoisena-sukututkijalle-valk/155519448


    • käytössä

      Kyllä ne tekstit/lyhenteet saa laitettua ihan sellaiseksi kuin haluaa.
      Noi ihan käyttäjän aseteltavia juttuja.

      Ja A4:llekin saa laitettua ihan niin niin monta polvea kuin haluaa (tihrustaa).
      Konsti on se että tekee ensin PDF:n jonka tulostaa sitten pienempänä.

    • Ilmainen ohjelma Windowsille ja Macille on ladattavissa sivulta:
      http://www.familienbande-genealogie.de/en/download.html

      Kieliversioita on runsaasti ja toinen kotimainen löytyy. Kielikäännökset on tehty Google translatorilla, joten näppärä kuru saa varmaankin valikkoihin myös suomen kielen.

    • tässä ois

      geni

    • Darra99

      Tee niistä sukulaisista osotetarroja Excel Wordilla. Tarroja voit liimailla seinään tai pahville sopivaan järjestykseen. Tarroja saa kirjakaupasta monessa eri koossa eikä ne paljoo maksanu. Voit tulostaa tarroja uudestaan jos löytyy uusia sukulaisia tai entisten tiedot täydentyy/muuttuu.
      Ja ilman tarrojakin selviää kun tulostaa tarrat tavalliselle paprulle ja liimaa-leikkaa-askartelee ne sit pahville.

      • .diudiu.

        Ei oo kyllä tarrat enää 2000-lukua, vaan käytetään esim. Family Tree Maker 2012 ohjelmaa joka osaa muuttaa tiedot yleiseen gedcom 5.5 formaattiin ja siitä avautuu sitten mahdollisuuksia etiä päin.

        Kannattaa digitalisoida sukutiedot vielä kun on itse elävien kirjoissa, nykynuoret eivät osaa lukea edes vanhaa kaunoa.


    • Darra99

      SukuJutut on itellä käytössä ja sillä nyt sai ihan kohtuullisen, oliko 7 polvee samalla paprulla. Taiteellinen vaikutelma kylläkin zero points. Kyllä se satanen (130?) kannattaa ohjelmasta maksaa jos vähänkin enempi (yli 100) alkaa henkilöitä löytyä.

      Mut jos haluu jotain erikoista kummilapselle tai jouluksi tehä niin en hyljeksis toimisto-ohjelmien osotetarra osioita.
      Kokeilin omaa vinkkiäni ja Accesin "tarroista" saa monenkokosta ja eri fonteilla ja "tarraan" voi lisätä kuvia, kukkasia tai vaikka isovaarin valokuvan. Acces poimii tietokannasta selitystä ammatista, lyhyen elämäkerran tai mitä vaan oot sinne tallentanu.
      Sukututkimuksen tiedot, syntymäajat, vihkimiset, ammatit tarvii tallentaa vaan kerran. Jos tulee myöhemmin lisäinfoo niin tarvii täydentää vaan kerran. Voi keskittyä visuaaliseen vaikutelmaan ilman et tarvii joka kerta tallentaa henkilöitä uudestaan.

      Gedcomia en oo vielä kokeillu mutta kuvittelisin että SukuJutuista saa myös ihan tekstitiedoston .txt jonka voi suoraan nykästä Exceliin Accesiin. Vähän samaantapaan kuin kirjanpito-ohjelmaa voi vaihtaa siirtämällä vain tallennetun kirjanpitoaineistoon .txt muodossa uuteen ohjelmaan.

      Voi olla että tilaan joltain taiteilijalta komean seinän kokosen puun missä on sopivasti oksia oikeassa kohdassa ja sit liimailen Accesilla tulostamani "tarrat" siihen päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2796
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      98
      2103
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe