Poikani oli aivan normaali lapsi ennen joulua, mutta sitten alkoi tulla mustia vaatteita ja yksi ketju, ajattelin että se on joku hetken juttu, mutta sitten halusikin pakosti värjätä mustaksi hiuksensa, ja kertoi että haluaa ilmaista itseään.
No lopulta hyväksyin tämän ja annoin olla, siinä se sitten pysyikin jonkin aikaa... Mutta sitten huomasin myös että hän ei enää kuunnellut vanhoja kappaleitansa mitä oli ennen ollut vaan "Metallia" jossa joissain kappaleissa öristään, karjutaan ja huudetaan, joissain taas lauletaan puhtaalla äänellä.. mutta kuitenkin, olin todella huolestunut tästä ja olen katsonut monelta sivulta mistä katsoa apua, hän sanoo olevansa nyt "Hevari" mutta pelkään että hänestä on tulossa saatananpalvoja? Kuinka mahdollista se nykyään on?
Sitten vielä lisäyksiä, nykyään hänellä on housut täynnä pitkiä ketjuja ja käsivarret täynnä sadistisia, piikillisiä ja pyrämidin muotoisia rannekkeita.
Ja kerran kun hän tuli katsomaan kanssani CSItä ala-kertaan olin näkevinäni hänen kädessänsä viiltoja, en ole varma pitäisikö tarkistaa?
APUA KIITOS.
Outo poikani
91
17101
Vastaukset
- olla provo!
Öh, entäs kun minä olenkin vanhempi, ja itse puolisoni kanssa kuljen mustissa vaatteissa ketjut kilisten? Näin olen pukeutunut siis viimeiset 20 vuotta. Meidän perheessä kuunnellaan metallia ja punkkia, tyttäret tosin tykkäävät myös Britneystä, Pinkistä Katie Perrystä yms. Kysynkin, että pitäisikö minun huolestua tytöistä? Ihan varmasti näin vanhemman tytön lukevan Demiä ja on mokoma ostanut omilla rahoillaan värikkäitä vaatteita. No joo... Oikeasti en tietenkään ole huolissani lapsistani, saavat olla juuri sellaisia, kuin haluavat. Asioita voi katsoa kuitenkin monelta kantilta. Mitä pahaa on poikasi pukeutumistyylissä? Oikeasti? Nuoret haluavat olla erilaisia, kuin vanhempansa, eihän siinä ole mitään uutta taikka pahaa. Mutta miksi ihmeessä alkup. kirjoittaja yhdistää poikansa tyylin saatananpalvontaan? Minäkin olen uskossa, vaikka olenkin tällainen mustiinpukeutuja.
- einiinhuolestunut:P
Kiitos avustasi, kävimme tänään myös keskustelua siitä poikani kanssa, hän vain kertoi tykkäävänsä tyylistä ja musiikista, eli AIVAN turhaan niinkuin sanoit epäilin ;)
Hyvää kesää. einiinhuolestunut:P kirjoitti:
Kiitos avustasi, kävimme tänään myös keskustelua siitä poikani kanssa, hän vain kertoi tykkäävänsä tyylistä ja musiikista, eli AIVAN turhaan niinkuin sanoit epäilin ;)
Hyvää kesää.Nyt kyllä repesin tälle jutulle ja pahasti. :D
Haha, vai vielä saatananpalvojaks epäilit? Vain siks että kuuntelee metallimusiikkia? x)
Juttu huvitti senki takia, et ite oon iha samantyyline, tosin tyttö.
Haha, paras pitkään aikaan!- äiti minäkin
einiinhuolestunut:P kirjoitti:
Hyvää kesää.Hei!
Sait jo vastauksia, asiallisiakin.
Nuori etsii itseään ja samaistuu johonkin ryhmään, ajan kanssa tasoittuu jos on tasoittuakseen.
Ainoa joka huolestuttaa on se, jos todellakin oli viillon jälkiä käsivarsissa, ne eivät kuulu kuvioon jos normaalia etsimistä.
Siihen pitää puuttua ja jos ei auta niin hakea apua.
Kauniita ja hyviä vuosia yhteiselle kasvun taipaleelle. - ADULT77
Ja niistä viilloistako ei kannata huolestua? Nekin kuuluvat pukeutumiseen?! Kyllä te ootte kans..Nyky nuoret saavat tehdä mitä vaan ja niin varmaan tekevätkin kun vanhemmat eivät välitä tai puutu asiaan! Kysyit pitäisikö tarkistaa kädet..? PITÄISI! Onko se nyt niin vaikeaa välittää lapsestansa ja olla osana hänen elämää ja opettaa,valistaa ja ohjata lasta oikeaan suuntaan elämässä? Mikä mielestäni on vastuunottaminen/kantaminen,muiden huomioiminen ja sosiaalisessa elämässä pärjääminen (työ,opiskelu ym ym) sekä tunnepuolella tasapainoisuus. Ilmeisesti nykymaailmassa on parempi vaan itsensä ilmaiseminen (minä,minä minä!) No älä sitten ihmettele kun poikasi istuu joko mielenterveyshoidossa tai vankilassa. JOS ne viillot siis tosiaan olivat viiltoja. Eihän kukaan lapsi/nuori/aikuinen voi hyvin jos itseään viiltää! Vai onko sekin itsensä ilmaisemista?!
- nuo pyramidit
Hyvää kesää.on merkki saatanan palvonnasta! etippäs jotain pyramideistä!
- itsekin joskus nuori77
ADULT77 kirjoitti:
Ja niistä viilloistako ei kannata huolestua? Nekin kuuluvat pukeutumiseen?! Kyllä te ootte kans..Nyky nuoret saavat tehdä mitä vaan ja niin varmaan tekevätkin kun vanhemmat eivät välitä tai puutu asiaan! Kysyit pitäisikö tarkistaa kädet..? PITÄISI! Onko se nyt niin vaikeaa välittää lapsestansa ja olla osana hänen elämää ja opettaa,valistaa ja ohjata lasta oikeaan suuntaan elämässä? Mikä mielestäni on vastuunottaminen/kantaminen,muiden huomioiminen ja sosiaalisessa elämässä pärjääminen (työ,opiskelu ym ym) sekä tunnepuolella tasapainoisuus. Ilmeisesti nykymaailmassa on parempi vaan itsensä ilmaiseminen (minä,minä minä!) No älä sitten ihmettele kun poikasi istuu joko mielenterveyshoidossa tai vankilassa. JOS ne viillot siis tosiaan olivat viiltoja. Eihän kukaan lapsi/nuori/aikuinen voi hyvin jos itseään viiltää! Vai onko sekin itsensä ilmaisemista?!
Hmph..tarkistaa kannattaa aina, mutta..Niin sitä oli minullakin "musta kausi" pienenä..Pukeuduin mustaan, piirtelin kalloja, ja luuranko "taiteet" seinillä näytti äitini mielestä saatanan palvontaan liittyviltä, ja kamalilta.Kunnes kerroin mitä itse niissä näen.
Viiltoja oli myös minun käsivarsissani, arvet edelleen.Jotain kavereiden kanssa kokeiltiin, ilman mitään tarkoitusta.Joukossa tyhmyys tiivistyy? - mähia
ullavanmafia kirjoitti:
Nyt kyllä repesin tälle jutulle ja pahasti. :D
Haha, vai vielä saatananpalvojaks epäilit? Vain siks että kuuntelee metallimusiikkia? x)
Haha, paras pitkään aikaan!Mielestäni äidin huoli on ihan asiallinen. Nuoren kanssaon tärkeää pitää keskustelu yhteys ja kysyä asioista. Jos ei huolestu, voi tapahtua jotain mikä on johtaa johonkin ikävään. Murrosikä on vaikeaa ja nuoret reagoivat eri tavalla. Vanhempien välittäminen on kuitenkin todella tärkeää. En yhtään kritisoi sitä, että vanhempi miettii mihin suuntaa lapsi on menossa.
- nykyinen opettaja
ullavanmafia kirjoitti:
Haha, paras pitkään aikaan!Ei yksinomaan se hevimusiikki vaan myös tyyli, joka on ominaista saatananpalvojille. Kyllä nuo kirkkojenpolttajat, hautakivien kaatajat ja jopa tappajat, jotka ovat olleet saatananpalvojia, ovat lähestulkoon aina olleet pukeutuneita samanlaisiin vaatteisiin ja kuunnelleet heviä.
Ymmärrän täysin hyvin, jos vanhempi huolestuu, varsinkin kun muutos tapahtuu suhteellisen nopeasti.
Pukeuduin itsekin nuorena mustaan ja tukka oli musta - heviä en tosin kuunnellut enkä kuuntele nykyäänkään. Nuoria kiehtoo kaikki erilainen ja varsinkin sellainen erilaisuus, jossa nuori pääsee erottumaan joukosta tai tuntea kuuluvansa johohkin mystiseen tai "siistiin" järjestöön.
Osa kasvaa tästä ulos, osalle jää elinikäinen elämäntapa niin myönteisine vaikutteineen kuin myös ikävä kyllä joskus kielteisenä.
Vastuullinen vanhempi on aidosti kiinnostunut lapsensa asioista - varsinkin jos muutokset tapahtuvat äkisti ja ihmisen persoonallisuus muuttuu.
Vaikka saatananpalvonta (tai jonkin jumalankin) kuulostaakin meistä aikuisista välistä jopa naurettavalta, voi nuorelle tällaisen erilaisuuden kautta syntynyt positiivinen kuva olla epärealistinen maailmankuvan myötä myös varsin negatiivinen tekijä myöhempää elämää ajatellen. - nuoret ikävä kyllä
ullavanmafia kirjoitti:
Haha, paras pitkään aikaan!Yhdistetään saatan palvojiin!! Tyttäreni on pukeutunut niin jo vuosia
ja hänelle oli huudeltu kaupungilla ja nimitelty s-palvojaksi!! Vieläpä keski ikäiset naiset
ja kaupunki oli ihan isohko ei mikään maalaispaikkakunta.
Tuntui järkyttävältä minusta! - ..............
nuoret ikävä kyllä kirjoitti:
Yhdistetään saatan palvojiin!! Tyttäreni on pukeutunut niin jo vuosia
ja hänelle oli huudeltu kaupungilla ja nimitelty s-palvojaksi!! Vieläpä keski ikäiset naiset
ja kaupunki oli ihan isohko ei mikään maalaispaikkakunta.
Tuntui järkyttävältä minusta!No toisaalta, jos kommentoijat vanhempaa polvea niin ymmärrettävää. Mutta muuten olin aika yllättynyt, että hevareita/metalli-ihmisiä vieläkin sotkettaisiin saatananpalvojiin. Kun näitä hevareita jne. joka kadunkulmassa ja varmaan vanhemmatkin siten tietoisempia noiden ja saatananpalvojien eroista. Ja ymmärtääkseni, kun aina tulee jonkunäköisiä muoti-ilmiöitä, jotka ovat aika negatiivisia, nuorten keskuudessa, niin se saatananpalvominen on niin out, kuin olla vaan voi. Jossain vaiheessa skini/natsi-touhut, jossain vaiheessa noi saatananpalvonnat jne. mutta nyt tuntuu muoti-ilmiönä olevan enemmän nämä Paris-hilton-muoti-ilmiöt eli vapaamielinen ja löysä suhtautuminen seksiin ja sen kuvan antaminen.
- Huolestunut...
nykyinen opettaja kirjoitti:
Ei yksinomaan se hevimusiikki vaan myös tyyli, joka on ominaista saatananpalvojille. Kyllä nuo kirkkojenpolttajat, hautakivien kaatajat ja jopa tappajat, jotka ovat olleet saatananpalvojia, ovat lähestulkoon aina olleet pukeutuneita samanlaisiin vaatteisiin ja kuunnelleet heviä.
Ymmärrän täysin hyvin, jos vanhempi huolestuu, varsinkin kun muutos tapahtuu suhteellisen nopeasti.
Pukeuduin itsekin nuorena mustaan ja tukka oli musta - heviä en tosin kuunnellut enkä kuuntele nykyäänkään. Nuoria kiehtoo kaikki erilainen ja varsinkin sellainen erilaisuus, jossa nuori pääsee erottumaan joukosta tai tuntea kuuluvansa johohkin mystiseen tai "siistiin" järjestöön.
Osa kasvaa tästä ulos, osalle jää elinikäinen elämäntapa niin myönteisine vaikutteineen kuin myös ikävä kyllä joskus kielteisenä.
Vastuullinen vanhempi on aidosti kiinnostunut lapsensa asioista - varsinkin jos muutokset tapahtuvat äkisti ja ihmisen persoonallisuus muuttuu.
Vaikka saatananpalvonta (tai jonkin jumalankin) kuulostaakin meistä aikuisista välistä jopa naurettavalta, voi nuorelle tällaisen erilaisuuden kautta syntynyt positiivinen kuva olla epärealistinen maailmankuvan myötä myös varsin negatiivinen tekijä myöhempää elämää ajatellen.Taidat olla ihan tosissasi? Itse varmasti palvot menninkäisiä.
- NAHKATAKKI!
Hyvää kesää.siis kyl iha minäki iten voin sanoo ku oon 13v et mull on semmoset piki mustat semmoset ei leveet ja kaikki maailman ketjut joku children of bodomin musta huppari ja mulla on ullo syntymästä lähtien mustat hiukset ja kuuntelen metallii ja heviä et se vaa halus näyttäää mistä muusikista tykkää =)
- l0lzdlo0lzd
nuo pyramidit kirjoitti:
on merkki saatanan palvonnasta! etippäs jotain pyramideistä!
että saatanan palvonta ei ole semmosta että yö myöhään laitetaa jtn kynttilöitä huone töytee ja palvotaan saatanaa n vaan ne ''saatanan palvojat'' eivät usko jumalaan ja ajattelevat asioita eri tavalla seim. kristinusko kertoo että ole kiltti kaikille niin he ovat sinulla taas nämä saatanapalvojat saattavat ajatella että ole kiltti niille jotka ovat sen ansainneet et einä nekää ihmiset raakaa lihaakaan syö =)
- kysymysmerkki?
Muuten ihan ok toi pojan tyyli, mut se viiltely
EI ole normaalia. Kannattaa tarkistaa kädet.
- tyttönen -84
Itselläni on ikää 25 vuotta ja mustiin pukeudun (ketjuja ja niittejäkin löytyy, ei tosin töissä ollessa, mutta vapaalla), kuten myös avopuolisoni. Kumpikin ihan tavallisia tallaajia silti. Itse töissä, puolisi opiskelee. Kaveripiiri on myös täynnä mustaanpukeutuvia, örinää kuuntelevia omituisia otuksia, mutta yhtään saatananpalvojaa ei ole vielä tullut vastaan.
Jos poikasi kokee "hevarityyliin" omakseen, anna olla. Nuorena etsitään itseään ja saatetaan kokeilla monia tyylejä. Voi olla, että tuo jää, voi olla, että muuttuu vielä kokonaan toiseksi. Anna pojallesi aikaa ja tilaa olla oma itsensä. Eikä se "örinämusiikkikaan" vaarallista ole, vaikkei välttämättä sinun korviasi kauheasti sattuisi miellyttämään x)
Sen sijaan jos viiltelyjälkiä näkyy, siihen asiaan kannattaa puuttua välittömästi. Viiltely on yleensä merkki jostain muustakin. Silti sillä ei ole mitään tekemistä pukeutumisen ja musiikkimaun kanssa. Yhtä hyvin voi kuunnelle Britneytä ja pukeutua pinkkiin ja silti viillellä. Joka tapauksessa se on aina vakava juttu, johon tulee myös suhtautua siten.
Mutta jos tosiaan kyse on pelkästä pojan tyylinmuutoksesta, en olisi sinuna yhtään huolissaan. Myös mustissa vaatteissa voi kasvaa normaaliksi ja hyvin pärjääväksi aikuiseksi ;D - Kanssa.
Tiedän myös yhden tapauksen jossa äkillinen muutos tuohon samaan tyyliin johtui koulukiusaamisesta! Hän haki apua saatananpalvojilta kun muu ei enää auttanut, ja hän ei voinut tuosta koulukiusaamisesta puhua vanhemmilleen.
Voihan olla et hakee eri tyylejä tms.. Mut ehkäpä se selviää parhaiten puhumalla poikasi kanssa.- nyt sentään!
Ihan normaalia murrosikäisen käytöstä. Jos lapsi tykkää hevistä niin tykkää aika monta miljoonaa muutakin ihmistä maapallolla, eikä se tee heistä mitään saatananpalvojia.
Niiden lastensa kanssa voisi ihan vaikka keskustella. Olla aidosti kiinnostunut siitä musiikista mitä lapsi kuuntelee ja vaikka mennä yhdessä ostamaan niitä mustia vaatteita. Vanhemmat voivat vaikka omaakin vaatekaappiaan piristää muutamalla niittivyöllä. Ei sen nykyään niin tarkkaa ole.
Ensin luodaan luottamus ja keskusteluyhteys siihen murkkuun, hän kyllä sitten omaan tahtiinsa kertoo jos on jokin hätänä. Kaikenlainen hysterisointi ja paheksunta vaan pahentaa tilannetta. - murrrrrmelu
nyt sentään! kirjoitti:
Ihan normaalia murrosikäisen käytöstä. Jos lapsi tykkää hevistä niin tykkää aika monta miljoonaa muutakin ihmistä maapallolla, eikä se tee heistä mitään saatananpalvojia.
Niiden lastensa kanssa voisi ihan vaikka keskustella. Olla aidosti kiinnostunut siitä musiikista mitä lapsi kuuntelee ja vaikka mennä yhdessä ostamaan niitä mustia vaatteita. Vanhemmat voivat vaikka omaakin vaatekaappiaan piristää muutamalla niittivyöllä. Ei sen nykyään niin tarkkaa ole.
Ensin luodaan luottamus ja keskusteluyhteys siihen murkkuun, hän kyllä sitten omaan tahtiinsa kertoo jos on jokin hätänä. Kaikenlainen hysterisointi ja paheksunta vaan pahentaa tilannetta.Kahvia tässä juodessa ja näitä elämän kommelluksia lukiessa huomaa,että välillä ihmiset vastaa mitä sattuu tunnekuohussa,tai huomaamatta jotain päivänselviä faktoja,josta sitten jankataan päiväkausia.
"Niiden lastensa kanssa voisi ihan vaikka keskustella."
Hän jutteli jo.Katso kolmas vastaus.
:D voisit itse vähän pidemmälle lukea ennenkuin vastaat.Muuten täysin totta joka sana siulla! - oli yleinen
murrrrrmelu kirjoitti:
Kahvia tässä juodessa ja näitä elämän kommelluksia lukiessa huomaa,että välillä ihmiset vastaa mitä sattuu tunnekuohussa,tai huomaamatta jotain päivänselviä faktoja,josta sitten jankataan päiväkausia.
:D voisit itse vähän pidemmälle lukea ennenkuin vastaat.Muuten täysin totta joka sana siulla!kommentti, ei suunnattu aloittajalle tai erityisesti kellekään muullekaan. Tämän palstan rakenteessa on se ongelma, että täällä voi vastata vai johonkin tiettyyn viestiin, eikä voi vain yleisesti (viittaamatta kenenkään toisen kirjoittajan tekstiin) kommentoida aihetta.
- on myös se,
murrrrrmelu kirjoitti:
Kahvia tässä juodessa ja näitä elämän kommelluksia lukiessa huomaa,että välillä ihmiset vastaa mitä sattuu tunnekuohussa,tai huomaamatta jotain päivänselviä faktoja,josta sitten jankataan päiväkausia.
:D voisit itse vähän pidemmälle lukea ennenkuin vastaat.Muuten täysin totta joka sana siulla!että vanhemmat kyselevät ensin tämmösiltä palstoilta neuvoa ja vasta sitten hoksaavat, että kappas! sen lapsen kanssa voi keskustellakin.
- murrrrmelu
oli yleinen kirjoitti:
kommentti, ei suunnattu aloittajalle tai erityisesti kellekään muullekaan. Tämän palstan rakenteessa on se ongelma, että täällä voi vastata vai johonkin tiettyyn viestiin, eikä voi vain yleisesti (viittaamatta kenenkään toisen kirjoittajan tekstiin) kommentoida aihetta.
Asia selvä.Onhan se vähän niin,että aikuiset kuin lapsetkin on välillä niin lapsia.TIetävät tasan tarkkaan kuinka tulisi toimia,mutta vanhempana olemisessa jonkin sitten estää oikeiden ratkaisujen tekemisen.Kun vanhempana nyt oppinut tuntemaan oman äitini paremmin joka yksin minut kasvattanut,että ei sitä aina osaa kertoa tunteitaan ja auttaa koska ei vaan osaa/uskalla tunteitaan näyttää saati kasvattaa hillitsemällä niitä omia ennakkoluulojaan yms.Mitä lie ongelmia kaikilla.
Tervetuloa kuuma kesä kuitenkin!
- hihhuli
täysin normaalia käytöstä.noitahan näkee kadulla usein,,varsinkin suurkaupungeissa.metalli ja mustat vaatteet menee vielä,mutta kannattaa vahtia, ettei poju ala käyttää huumeita yms.se on nimittäin monella surmanloukku.sitten niistä ei pääse irti ja tehdään itsari ja muuta kamalaa.eli kannattaa katsastaa seura ja jutella.
en todellakaan tässä totea,että kaikki, jotka käyttävät mustaa, ovat masentuneita ja saatananpalvojia, mutta seillainen yleensä liitetään heihin.eli paras olisi jutella ja pitää silmällä.joillakin tuo vaihe menee ohi,mutta useat kyllä käyttävät vielä aukuisenakin mustaa ja niittejä ym..- päihdetyön ammattilainen
Tuo huumejuttu ei liity millään tavoin pukeutumistyyliin ja musiikkimakuun, älä sotke niitä keskenään. Huumeisiin voi sekaantua ihan kuka vaan tyylistä riippumatta.
- kylvaan
Olen poikana käynyt tuon saman vaiheen läpi. Olen teini-ikäisenä koulunnut tosi monia erilaisia tyylejä. Kai sitä tulee vaan etsittyä itseään ja kokeiltua erilaisia asioita. Olen myös käynyt hevarilookista aivan hippilookkiin asti läpi erilaisia tyylejä. Kunnes tässä parinkympin ikäisenä tyyli muuttui neutraalisempaan suuntaan.
On aika normaalia, että nuorena kokeillaan erilaisia asioita pukeutumisessa. - kylvaan
Olen poikana käynyt tuon saman vaiheen läpi. Olen teini-ikäisenä koulunnut tosi monia erilaisia tyylejä. Kai sitä tulee vaan etsittyä itseään ja kokeiltua erilaisia asioita. Olen myös käynyt hevarilookista aivan hippilookkiin asti läpi erilaisia tyylejä. Kunnes tässä parinkympin ikäisenä tyyli muuttui neutraalisempaan suuntaan.
On aika normaalia, että nuorena kokeillaan erilaisia asioita pukeutumisessa.- Nylander77
MUTTA jos et olekkaan niin aito sitten??
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ja pitäkää ne hautakivet pystyssä,vaikka sillä on hyvä työllistävä vaikutus myös =(
------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Kansanvalta ei toimi ilman kansalaisille kuuluvia oikeuksia. Demokraattinen valtio suojelee yksilöä ja hänen oikeuksiaan muiden ihmisten mielivallalta"
- Avovaimo
Ongelmaasi taisitkin jo saada ratkaisun poikasi kanssa keskustelemalla, mutta ajattelin silti laittaa oman tarinani! :)
Itse pidin jo 11-vuotiaana kaulassani pientä pääkallo-kaulakorua ja pidin siitä kovasti. Musta oli lempivärini jo tuolloin, ja kuuntelin metallimusiikkia, tosin sellaista jossa oli laulumelodia, eli en mitään "örinää". Yläasteella noin 13-vuotiaana pukeuduin ehkä puoli vuotta hieman hiphop-tyylisiin vaatteisiin, kunnes palasin takaisin mustaan ja bändipaitoihin, jotka tunsin omakseni. Myös kettinki roikkui kukkarossa, ja kaulassa roikkui pääkalloja ja lohikäärmeitä, sekä poronluusta veistettyjä lapista ostettuja "kynsiä".
Oma äitini myös valitti hetken aikaa huolestuneena että olenko saatananpalvoja, kunnes onneksi tajusi valituksensa turhaksi. Mieltymys rock-, metalli- ym raskaampaan musiikkiin tai vaatetuksen väri kun eivät kerro mitään sen tyylisistä aatteista!
Nykyään olen 24-vuotias, vastavalmistunut insinööri, ja pukeudun yhä mustaan, tosin käytän punaista ja vihreää lähes päivittäin väriläiskinä, ja farkutkin ovat useimmin tumman siniset kuin mustat. Töissä pukeudun ihan siististi sinisiin farkkuihin ja mustaan kauluspaitaan tai mustaan neuleeseen, tms. Eli mielestäni olen varsin normaali ihminen, vaikka nuorempana tulikin kokeiltua hieman synkempääkin ulkoasua... :) Semmoinen synkistely ja uhma kuuluu teini-ikään, itselläni tyyli tasoittui vuosien myötä ja vaatteiden väriskaalakin laajeni pelkästä mustasta hieman. Silti kuuntelen edelleen rokkia ja metallia, joskus melodisempaa ja joskus vähän agressiivisempaa "mättöä". Samoin avopuolisoni - joka muuten ei pukeudu lainkaan mustiin! :D
Joten anna pojan olla ja pukeutua, ehkä tyyli tasoittuu, tai ehkä ei, mutta ihmisenä se ei häntä pahenna tai paranna. Ja mainittakoon vielä tähän loppuun, että isoveljeni oli teini-iässä lähes hiphoppari-tyylinen, mutta nykyään täysi gootti, mustiin pukeutuva pitkätukka jolla roikkuu kettinkiä vaatteissa ja kielessäkin on lävistys. Hyvin hänelläkin silti elämässä menee, kihlattunsa kanssa kun ovat molemmat semmoisia peikkoja! :D - kiitosta
Kiitos päivän nauruista tälle UUBER suojelevaiselle äidille! :D :D :D
- örinäääää
En jaksanu edes hermostua, koska syön hatullisen vapaasti valitsemaanne täytettä, jos tää ei ollu provo. KUKAAN ei kysy enää 2000-luvulla tosissaan, onko niiden pikku mussukka saatananpalvoja jos sillä on mustat vaatteet ja kuuntelee örinämusiikkia. Ei muuta kun Tuskaan vaan joskus katsomaan, kuinka saatanallista meno voi ollakkaan=DDDDDD Saleen provo ja vielä surkee sellaanen.
- StikkU
Paljon kiitoksia myös sinulle.
Juuri sinunlaisiesi kirjoitttelijoiden takia saaan kuin ISON kiven vieritettyä pois taakasta. =) LOL - stadinPeteQ
örinäääää kirjoitti:
En jaksanu edes hermostua, koska syön hatullisen vapaasti valitsemaanne täytettä, jos tää ei ollu provo. KUKAAN ei kysy enää 2000-luvulla tosissaan, onko niiden pikku mussukka saatananpalvoja jos sillä on mustat vaatteet ja kuuntelee örinämusiikkia. Ei muuta kun Tuskaan vaan joskus katsomaan, kuinka saatanallista meno voi ollakkaan=DDDDDD Saleen provo ja vielä surkee sellaanen.
'KUKAAN ei kysy enää 2000-luvulla tosissaan, onko niiden pikku mussukka saatananpalvoja '
EIKÖ?
Kohtuullinen kapina 'kalkkiksien' tyyliin ja arvoihin kuuluu toistias eli murkkuikään. Oireet esmes viiltely tai anoreksia kuuluvat terapeuteille. - hömhömhjöm
stadinPeteQ kirjoitti:
'KUKAAN ei kysy enää 2000-luvulla tosissaan, onko niiden pikku mussukka saatananpalvoja '
EIKÖ?
Kohtuullinen kapina 'kalkkiksien' tyyliin ja arvoihin kuuluu toistias eli murkkuikään. Oireet esmes viiltely tai anoreksia kuuluvat terapeuteille.Ei, en todellakaan usko että kysyy. Eikös toi koko saatananpalvonta-juttu oo vähän last season jo tätä nykyä??? Huumeitahan nykyään vedetään ja sitä kautta saadaan elämään ihan riittävästi jännitystä ilman mitään saatanallisia rituaalejakin.
Ja hei jumalan sanansaattaja joka täällä oot jo vastaillut, älä pliis tuu selittään, että huumeet ne vasta onkin saatanasta, jooko=DDDD
- ehdottomasti siis
.
mikäli lapsellasi on taipumusta viiltelyyn, kertoo se ahdistuksesta ja silloin tarviitte muutakin apua, kuin suomi24 pliis-palstan.- stadinPeteQ
Itsensä viiltely tai (tupakalla) polttaminen on oire, joka kaipaa myös ammattilaisen hoitoa.
Rakasta, mutta älä holhoa liikaa, anna vastuuta ja vapautta.
pq - teini kauan sitten
stadinPeteQ kirjoitti:
Itsensä viiltely tai (tupakalla) polttaminen on oire, joka kaipaa myös ammattilaisen hoitoa.
Rakasta, mutta älä holhoa liikaa, anna vastuuta ja vapautta.
pqViiltely ei ole AINA huolestuttava merkki siitä, että nuori tarvitsisi ammattiapua tai olisi jotenkin ahdistunut. Kyse voi olla pelkästä ajattelemattomuudesta, tiedän sen omasta kokemuksesta.
Minun teini-iässäni 1980-luvun alussa viiltely oli eräänlainen rohkeuskoe: tehtiin partakoneen terällä viiltämällä nimikirjaimia tai kuvioita ihoon. Yleensä hyvin näkyvälle paikalle eikä niitä edes pyritty peittelemään mitenkään, päinvastoin. Ei vaan ajateltu, että viilloista jää pysyvät jäljet...osalla tosin niin ohuet, etteivät enää aikuisena kovin hyvin näy.
Tottakai jos nuori viiltelee itseään jatkuvasti ja/tai käytös muuttuu lyhyen ajan sisällä kovin toisenlaiseksi entiseen verrattuna, kannattaa ottaa asia puheeksi ihan rauhallisesti. Huutamalla tai vaatimalla nuorta esim. luopumaan mustista vaatteista, hiusten värjäyksestä tms. vain kiihdytetään kapinaa. Eivät vaatteet tai hiusten väri ihmistä huononna eikä tässä elämässä kannata miettiä "mitä naapuritkin sanovat meidän Aleksista tai Ainosta"...
- ronaldot
Teiniprovohan tämä selvästi on mutta kyllähän tuo itseasiassa on saatananpalvontaa jos joku musiikkityyli ja pukeutuminen alkaa tulla henkilökohtaista jumalasuhdetta tärkeämmäksi. Se kertoo pahasta olosta ja mustasta sielunmaisemasta. Kun antaa pikkusormen niin se saattaa viedä koko käden. Moni teini luulee olevansa niin fiksu ja pitää vanhoja opetuksia pelkkinä vitseinä. Moni nyt tulee puolustelee hevinkuunteluaan mutta jos se et voi myöntää että paskaahan se käytännössä on nii sulla saattaa olla ongelma.
- jjuup
Aluksi pukeuduin joskus ala-asteella ihan värillisiin vaatteisiin niin kuin muutkin, mutta jostain syystä seiskalla käytin vain mustaa enkä tiedä miksi. Se vain tuli :'D niittivöitäkin ja kaikkea oli, mutta nyt taas jotenkin vaihdoin tyttömäisempään tyyliin en tiedä johtuuko se seurasta vai mistä. Mutta jotenkin tää tyyli muuttui tyttömäisemmäksi parhaan ystäväni myötä joka on ollut ystäväni 6 vuotta. Eli todellakin se riippuu suurimmaksi osaksi seurasta, ajasta, iästä. Monet kaverini kuuntelevat tuollaista örinä musiikkia josta minä en taas laisinkaan ole koskaan pitänyt, mutta kuitenkin menee ihan hyvin.
- Peksi79
jjuup kirjoitti:
Aluksi pukeuduin joskus ala-asteella ihan värillisiin vaatteisiin niin kuin muutkin, mutta jostain syystä seiskalla käytin vain mustaa enkä tiedä miksi. Se vain tuli :'D niittivöitäkin ja kaikkea oli, mutta nyt taas jotenkin vaihdoin tyttömäisempään tyyliin en tiedä johtuuko se seurasta vai mistä. Mutta jotenkin tää tyyli muuttui tyttömäisemmäksi parhaan ystäväni myötä joka on ollut ystäväni 6 vuotta. Eli todellakin se riippuu suurimmaksi osaksi seurasta, ajasta, iästä. Monet kaverini kuuntelevat tuollaista örinä musiikkia josta minä en taas laisinkaan ole koskaan pitänyt, mutta kuitenkin menee ihan hyvin.
on tuosta saatanampalvojaksi! Itse jouduin metelli musiikin kuuntelun takia vääriin porukoihin! Onneksi pääsin ajoissa pois!
- t
tänään kalevan verkkosivuillakin on kirjoitettu samaisesta aiheesta:
http://www.kaleva.fi/plus/juttu802793_page0.htm
itsekkin nuorena kapinoin paljonkin mutta "normaali" minustakin tuli.
Itsensä etsiskely ja eri "tyylien" kokeileminen toi minulle vain rakkaita ystäviä. Jokainen oma persoonansa. - saatananpalvomisesta
Olen 24 vuotta ja viimeksi olen törmännyt ns. saatananpalvojiin, kun olin ala-asteella ja nämä "saatananpalvojat" itse yläasteella. Sen jälkeen olen vain satunnaisia juttuja lukenut lehdissä joissa pääsääntöisesti kerrotaan epäilyksistä.. kun on kaadettu hautakiviä tai yritetty sytyttää kirkko palamaan.
Luulen, että sellaisia saatananpalvojia, kuin joskus on ollut, ei enää ole tai jos onkin, ne eivät välttämättä ole vaarallisia ihmisiä.
Mutta epäilen heidän olemassa oloaan..
ehkäpä selvitän asiaa vielä..
Poikasi ei varmasti ole saatananpalvoja. Vaikuttaa aivan normaalilta hevarilta. Niitä on kaikkialla, eivätkä nekään ole vaarallisia :D - Uskovainen*
vaarassa, mutta pelkään, että olet jo menettänyt hänet pimeydelle. Kun ihmisen sydän viehättyy pahuudesta, ei sille ulkopuoliset useinkaan mahda paljonkaan. Jumala saattaisi auttaa, mutta Jumalakin kunnioittaa yksilön omaa tahtoa.
- Uskovainen*
vaarassa, mutta pelkään, että olet jo menettänyt hänet pimeydelle. Kun ihmisen sydän viehättyy pahuudesta, ei sille ulkopuoliset useinkaan mahda paljonkaan. Jumala saattaisi auttaa, mutta Jumalakin kunnioittaa yksilön omaa tahtoa.
- pölöhönä öllään tääs
anna pojan tehrä mitä tahtoopi jos estät hänät olemasta jokin mikä tahtoo olla niin hän kuitenkin muuttuu sellaiseksi vähän isompana
- The_Evil_Of_Silence
Minäkin olen itse muuttunut 3-4 vuotta sitten erilaisenaan (olen nyt jotain 20-kymppinen). Kiltistä pikkupojasta on tullut "ilkeäksi" tyypiksi (lähipiirit uskovat minun olevan yhä sydämellinen ihminen). Syynä on hirveät ihmissuhdevaikeuksia menneisyyksien takia ja ehdin olla ulkomailla noin yhden vuoden (vaikka sen piti olla useita vuosia, ei loppuelämään saakka). Vasta vuoden jälkeen tunsin surua, vihaa ja epätoivoa ja sen vuoksi aloin pukeutua pikkuhiljaa "goottiasuihin" (Rock-tyyppinen, ei Heavy). Hiukset paksuna (ei suinkaan ponihäntätyyli ;^^;), mustat vaatteet ja pääkalloon liittyviä tavaroita (esim. julisteet ja vaatteet). Joskus saatan kuunnella Heavy-tyyppisiä musiikkeja, mutta enemmän Rockia. Kuuntelenhan minä yhä Pop- ja Dance-tyylisiä. Kun vertailin koulusurmaajan Pekka Auvisen tiedoista (mm. ääriaatteiden ihailu ja elokuvien tyypit kuten kauhu), ja vaikka olemme melkein samassa aaltopituudessa, sisareni uskoo minun olevan yhä kiltti ihminen! ;O_O;
- psykologi sanoi
että tällainen käytös liittyy siihen, kun ihminen tajuaa äkisti lapsuutensa loppuvan. Tällä käytöksellä ihminen ikään kuin suree lapsuutensa loppumista. Jossain vaiheessa henkilö alkaa pukeutumaan vapaammin ja musiikkimaku laajenee. Ihan tervettä ja normaalia, vaikka vanhempaa saattaakin säikäyttää.
:D Poikasi on tavallinen tunteellinen 13-15 vuotias. Saatananpalvonnasta ei ole kyse. Metalli on musikaalisesti valovuosia tuon mainstream musiikin yläpuolella. Toki metallin aggressiivisen suullisen ilmaisun ja rankkojen kitarataustojen myötä sitä kuunnellessa nousee tuo primitiivinen saalistajanvaisto / adrenaliini pintaan ja monet nuoret havaitsevat tuon korvan kautta käytävän seksin olevan hyvä keino käsitellä vaikeita tunteita.
- VAROITUS!
"Käsialasi" on tuttuakin tutumpaa. Tarinan kerronta, lausejärjestys, juonen kehittely, sanavalinnat.... Satoja provoja vuosien varella useille palstoille samalta ihmiseltä. Sinut kyllä tiedetään. Asian voi tarkistaa erinäisiltä sheriffeiltä...
- ja syötti toimii
Nythän taitaa olla niin, että vanhemmat on yleensä ottaen monessa asiassa herkempiä kuin nuo paheellista heviä kuuntelevat mustiinpukeutuvat teininsä. Tästä johtuu, että näille palstoille kahelit keksivät jos jonkin näköistä "hätääntyneen vanhemman" tarinaa ja kas, heti on tappelu valmis. Omien lastensa kanssa tuskailevat selittelevät ja syyttelevät toisiaan, yksi huutaa Jumalan sanaa, muutama laittaa asiatonta kommenttia ihan vaan huvikseen ja jos alkaa liekki hiipua, niin ainahan ketjun aloittaja voi heittää jonkun kommentin, joka taatusti suututtaa kaikki =) Itse en osaa uskoa sen enempää Jumalaan kuin Saatanaankaan, mutta uskon, että koska vielä nyky-yhteiskunnasamme palvotaan Jumalaa niin miksei sitten Saatanaakin. Tosin Jumalan palvontahan on julkista, eikä siitä kukaan äiti/isä hätäänny, jos teini alkaa käydä seurakunnan nuortenilloissa=D Saatananpalvonnan mieltäisin mieleltään sairaiden, eristäytyneiden ja muillakin tavoilla oireilevien ihmisten haluksi uskoa siihen, että itse ei tarvitse selviytyä eikä ottaa vastuuta. Tietynlaisen musiikin kuunteleminen tai kauhuelokuvien katsominen ei tee kenestäkään saatananpalvojaa, ei myöskään pukeutuminen. Jos kiihkeimmiltä jeesustelijoilta kysytään, niin jokainen joka ei julkisesti vanno Jumalan nimeen, on saatananpalvoja. Elokuvat, musiikki, pukeutuminen, kirjat, lehdet, televisio, kaikki tämä on kuulemma sitä, eli eroamista Jumalan yhteydestä. Jos näin on, niin itse olen saatananpalvoja pahinta laatua ja mielihyvin=D
- selleri-siili
Se,että lapsesi kuuntelee hevimetallia ei tee hänestä saatananpalvojaa!Kuuntelen itsekin ko.musiikkia enkä ole saatananpalvoja.Mustat vaatteet nyt vain sattuvat kuulumaan hevimetalliin.Ei sen enempää!
Jos epäilet,että lapsesi on viillellyt itseään niin kannattaisiko tarkistaa asia häneltä?- vaikka luulisi
poikani harrasti hevimetallia ja pukeutui myös siten. sitten kun oli n 18-v oli kokenut eron tyttöystävästä, vaipui synkkyyteen, kuunteli yhtä ja samaa kappaletta peräkkäin ja myöhemmin illalla viilteli ranteitaan. onneksi henki pelastui. kannattaa pitää silmät auki eikä uskoa kaikkia vähättelijöitä.
- -ei kukaan-
vaikka luulisi kirjoitti:
poikani harrasti hevimetallia ja pukeutui myös siten. sitten kun oli n 18-v oli kokenut eron tyttöystävästä, vaipui synkkyyteen, kuunteli yhtä ja samaa kappaletta peräkkäin ja myöhemmin illalla viilteli ranteitaan. onneksi henki pelastui. kannattaa pitää silmät auki eikä uskoa kaikkia vähättelijöitä.
Jos viiltelyä tapahtuu kannattaa ehdottomasti turvautua ammattiapuun. Paitsi voihan jäljet merkitä sitäkin, että jos on kissa kotona (onko teillä?) niin kissa on voinut raapia poikaasi. Tämä oli vain minun kantani asiasta
- asdfgert
no viillot kannattas tarkistaa, mutta muuten se on vaan persoonallisuutta, ihmisiä jolla on omatyyli pitää arvostaa ja rohkaista, on hienoa että jotkus uskaltaa olla muitakin ku fruittareita ja pissiksiä.
- Angel_88
Olen mäkin pukeutunut yläasteellä mustiin ja kuuntelin metallia klassisesta aina kunnon örinään ja sama jatkui lukioon. Vanhemmat tajus samantien, et se on ohi menevää, mut mä en viillelly koskaan itteäni.. Halusin olla samanlainen kuin kaveritkin. Nyt myöhemmin aloin pukeutumaan värikkäämpiin asusteisii ja enemmäkseen valkoisiin vaatteisiin (likaantuu liian nopeesti) ja pinkki on uus lempivärini. =) jota en ennen ees voinnu sietää. On mulla vielä joitakin mustia vaatteita jäljellä.. ja niis ei näy lika.xD
Ei syytä huoleen!
- minkä ikäinen
poikasi oikein on?
Hevarina olo ei ole samaa kuin saatananpalvoja.
Kyseessä voi olla ihan tyylikysymys mutta katso persoonan muutosta ennen kaikkea. Voi olla persoonallisuusvaihe joka menee ohi tai sitten ei mene.
Kuitenkin hyvin nopea muutos lähinnä viestittää ongelmista persoonassa.
Nuo viillot laittavat herätyskellot soimaan joten niiden alkuperä täytyy tarkistaa tavalla tai toisella. Kuitenkaan ei pidä ajatella että se liittyy suoraan tuohon hevarina olemiseen.
Suurin huoli on nopea ja voimakas muutos johon liittyy mahdollisesti itsetuhoisuutta ja sen suuntaisia ajatuksia. - "normaali" nykyään
Minusta sinun pitäisikin olla huolissasi pojastasi. Itse siirryttyäni ammattikouluun olin alkanut käyttämään mustia vaatteita ja kuuntelemaan jotain örvellys musiikkia, (jotkut kappaleet tosin voivat olla vieläkin hyviä.)
Minä olen aina ollut hyvin herkkä ja kaikki tällainen synkkyys ja musta viehätti silloin. En osaa tarkemmin selittää miksi. Sen tiedän näin jälkeenpäin katsottuani että minulla oli todella paha murrosikä silloin. Herkkyys, huono itsetunto, murrosikä ja perheen vaikeat ongelmat thdessä laukaisivat mulle vakavan masennuksen. Kaikki tuntuivat tuona aikana maailmanlopulta ja en tosin ajatellutkaan mitään muuta kuin itsemurhaa. Viiltelyt tulivat mukaan kuvioihin, välillä kesken koulupäivänkin menin viiltelemään. Vanhempani olivat todella huolissani ja ihmettelivät kun menin öisin kävelemään itsekseni. Toisaalta kaipasin huomiota, kuitenkin kielsin sen itseltäni ja yritin olla vaan kova tyyppi.
Aloin olla koulusta pois ja kävin ostamassa kioskista olutta ja menin juopottelemaan niitä kesken päivän. Äitini vanhoja pillereitä löysin ja niitäkin kokeilin, tosin otin niitä vain yhden että tulisi mukava olo. Jostain oli pakko saada iloa kun muualta sitä en löytänyt.
Alkuvaiheessa äitini oli todella vihainen ja hermoissaan ja heitti kaikki mustat vaatteet roskiin, mutta enää hän ei jaksanut. Toisaalta tällainen käytös antoi vaan lisää intoa minulle; murrosiässähän tunteet kiehuu. Ajattelin että: "sä et kyllä mua määrää!" Isä oli kokoajan tyyni kuin viilipytty tapansa mukaan, mutta huomasin hänen valtavan tuskansa. Molempien. Kohta molemmat vaan katsoivat suruissaan minua, peukalo keskellä kämmentä. En olisi halunnut aiheuttaa heille niin paljon huolta. Yritän kaiken maksaa nykyään takaisin ja tuoda pelkkää iloa heille. Ja toivottavasti olen onnistunut siinä.
Kohta näiden jälkeen minut määrättiin pakkohoitoon, koska äidillä ja isällä ei ollut keinoja. Voitte vain arvata kuinka vihainen olin!! Pari kuukautta hoidossa ollessani huomasin, että mitä olen elämälleni oikein tehnyt. Oli kauhean ikävä kotiin ja huomasin osittain ettei minulla niin huonosti asiat olleetkaan kuin luulin, itseasiassa olin vieläkin onnettomampi hoidossa!
Pakko oli päästä kotiin ja valehtelinkin hoitohenkilöstölle olevani paljon paremmalla mielellä. Todellisuudessa en ollut vielä parantunut, koska pari sekoilua tuli vielä hoitojakson jälkeen. Hoidon pelossa aloin kuitenkin käyttäytymään kiltisti. Melkein samaan aikaan tapasin rakkaan mieheni. Olemme nykyään ollet yhdessä yhdeksän vuotta, joista neljä naimisissa ja rakastamme toisiamme valtavasti. Olen todella kiitollinen vanhemmilleni että he aikoinaan osoittivat välittävänsä minusta ja tekivät tarvittavat toimenpiteet saadakseen minut kuntoon.
Ohjeena sinulle: -Kuuntele poikaasi, äläkä vihastu missään vaiheessa!
-Älä hävitä hänen tavaroitaan mutta esitä fiksusti toiveesi vaatteista
js musiikista yms..
- Osoita pojallesi olevasi huolissasi ja esitä hänelle kysymyksiä joita
olet miettinyt mielessäsi rauhalliseen ja välittävään äänensävyyn.
- Kerro että olet nähnyt viiltelyjäljet ja kysy miten voit auttaa.
Miksi tarvitsee tehdä nuo jäljet?
-Ennenkaikkea asetu hänen asemaansa ja mieti miltä voi tuntua maail-
man yksinäisin olo.
- Vaikka ette olisi tottuneet perheessänne sanomaan rakastan sinua
Sano SE NYT! Meilläkään sitä ei koskaan sanottu, vaikka kaikki tie-
simme sen
- Olisi hyvä keksiä jotakin yhteistä puuhaa sukulaisperhen tai ystävä
perheen kanssa jossa on samanikäisiä nuoria.
Toivon, että otat tämän asian vakavasti, koska olen itse käynyt saman. Voit ehkä myös kertoa pojallesi minun kokemukseni vaikka "tuttavaperheen nyt jo aikuisen lapsen" kokemuksena. Kysy onko hänellä samanlaisia tunteita kuin minulla. Älä kuitenkaan pakota häntä kertomaan tunteistaan jos se on vaikeaa. Ole iloinen, se tarttuu!
Terveisin: Nainen 84. - myrskyn merkki
murkkuikä on ikä jolloin et ole enään lapsi etkä aikuinenkaan.(kuitenkin aikuistumassa.)silloin haetaan sitä "omaa juttua".jos se pelkästään "outo"vaatetus tai musiikki,se on aika viatonta.on niitä hullumpiakin asu kokonaisuuksia nähty liikenteessä,kuin mustissa ketjuineen.
minun murkut myöhemmin myösi,että halusivat vain nähdä reaktioni,kun ilmestyvät milloin minkin tyylin "edustajana"eteeni.mitä suuremmin "järkytyin"sen innokkaammin sitä edustivat.aikanaan tajusin,että tämä on sitä irtaantumis prosessia vanhemmista,joka on jopa toivottavaa tapahtuvan.
en usko,että pojallasi välttämättä mitkään "pahat"mielessä.voit olla aidosti kiinnostunut pojan vaatetuksesta,keskustele,kysele-se että puhe yhteys säilyy-ihan reilu sellainen-on parasta.sillä näytät pojalle,että olet huomioinut hänen aikuistuvan ja etsivän ominta tyyliään.
ole tyytyväinen,ettei sinun tarvitse valita oman maun mukaisia vaatteita pojalle!voisi mennä aika metsään
keskustele pojan kanssa tyylistä,jonka hän on valinnut-sano myös suoraan "et ei ole ihan mun juttu"-jos siltä tuntuu,mutta kunnioita pojan valintaa.irvailematta kuitenkaan.olen itse huomannut,että asiat ja ilmiöt joista emme tiedä,tai joita emme ymmärrä,pelottavat meitä.mutta ei ne mustiin pukeutuneet tai muutkaan mitään ufoja ole-kun heidän kanssaan joutuu/pääsee juttusille.ihan tavallisia nuoria.joilla on omat mielipiteet.hyvä-näin se kuuluu ollakkin.
luonnossa esim,hirviemo potkii vasaansa kylkiin,kun tulee vieroitus aika.tämä pitäisi tapahtua myös ihmis maailmassa-jos muksut jää nurkkiin pyörimään aikuisena.ole tyytyväinen,että poikasi tajuaa jo nyt harjoitella itsenäistä päätäntäoikeutta.
ole huoletta-kyllä siitä hyvä tulee!
ps.jos viiltelyt on viiltelyitä-ota asia- asiallisesti puheeksi-niin usein- kun katsot ettei se mene painostukseksi-vaikkei poikasi heti myöntäisi mitään.olet ainakin antanut hänelle viestin,että olet huolestunut ja kiinnostunut hänestä.nuoren on taatusti helpompi tulla juttelemaan asioista,mitkä mättää,vanhemmille,jotka on jaksaneet heittää "onko kaikki hyvin?"kysymyksen vaikka silloin tällöin-kun tulla puhumaan aikuiselle,joka "ei ole koskaan kyselly mitään" - perenner
moi kaikki, tulin tänne kuvalaudalta ja aion sanoa vain että:
L O L :DD- vaan
Komppailen edellistä, ei vittu mitä touhua. :D Lukekaa nyt tota isän tekstiä ajatuksella. Jäikö kansaopistoss joku luokka väliin?
- Goottiusonidotisminmuoto
Ei ole tervettä, jos lapsi on joku helvetin hevari...Mopeiksi he ovat minusta sopivia, pitkätukka yleensäkkin (Semmonen takkunen ja paskainen yleisesti) on ihan okei, jos siihen ei liitä kortsukurkku örjyntää (Kts. Cradle of filth)...
Eiköhän tuo ole ihan ohimenevä ilmiö, anna hänelle liian isot farkut, vyö, leikkipyssy ja New Yörk lippis, niin huomaat miten tyyli muuttuu ja stereot huudattavat örinän sijaan "Me ollaan nuoriso"...
Lapsen kanssa yleinen keskustelu toimii, tosin suuttuvat herkästi. Osta käsiraudat, niin ei ole vaihtoehtoa. Mutta mutta, ei hevari ole missään muodossa saatananpalvontaa, kuten ei hautausurakoitsija ole nekrofiliaa harrastava henkilö.
Arvet käsissä kertoo siitä, että lapsellasi on menossa ihan perusteellinen emoilu kausi, viiltelee hetken sitten kyllästyy. Jos hän viellä 10 vuoden päästä viiltelee, niin älä vain hänelle mäkihyppy suksia osta!
Eli vaikka lapsesi kuinka naurettavalta näyttää, niin varmasti yhtä vaaraton kuin aikasemmin, vaikka typerä onkin. Se jos hän vetää viellä mustaa luomiväriä, se on kanssa täysin ilmiöön kuuluvaa, eikä ole merkki nuorisorikkolisuudesta. (Hevareiksi itsensä tuntevat varmasti kiukuttelevat, kuin pienet bosnialaiset tullimiehet, mutta kiinnostus mittarini ei valitettavasti ota sähköä moppitukista.) - Ol Playa
Ensinnäkin - voi olla saatananpalvoja vaikka kuuntelee iskelmäradiota. Toisekseen hevi, metalli ja rock eivät todellakaan tee kenestäkään saatananpalvojaa, mutta idoleiden ja erityisesti musiikkiartistien vaikutus kyllä tulee mielipiteisiin.
Poikasi on ihan normaali ja nyt hänellä on edessä luultavasti seuraavat 10 vuotta, jossa hänen identiteettinsä muokkaantuu. Luultavasti asennevamma kaikkiin uskontoihin kuuluu tähän, kuten usein hevidiggareilla. Mutta on parempi, jos valitsee sentään jotain filosofista identiteettinsä malliksi.
Ei tuo hevi ole mikään ongelma. Oletko katsellut ympärillesi? Suurin osa rock-diggareistakin tykkää raskaasta musiikista, joka vielä 70-luvulla olisi ilman muuta luokiteltu raskaamman puoleiseksi hevimusiikiksi. Sauna Open oli Tampereella ja tuntui ettei kadulla näkynytkään muita kuin mustaksi hiuksensa värjänneitä lävistettyjä poikia ja tyttöjä. Se on normaalia.
Tärkeämpää on se, että pidät pojan kosketuksissa myös oikeaan maailmaan ja sosiaalisuuteen. Rohkaise musiikin kuuntelussa ja ole kiinnostunut niistä bändeistä. Älä edes yritä lopettaa harrastusta. Sitten kun kyseeseen tulee keikoilla käyminen tai mahdollisesti jopa oman kitaran osto ja oma bändi, niin ole mukana ja ohjaa. Tärkeintä on tehdä sellaiset puitteet, jossa poika saa olla vapaa oma itsensä mutta ei koe tarvetta kokeilla haitallisia lieveilmiöitä kuten huumeita tai viiltelyä.
Ja viiltelystä: joka toinen angstaava teini viiltelee itteensä. Serkkuni viilteli helvetisti ja hän oli hevar. Vaimoni viilteli itseään teininä vaikkei edes ollut hevari teininä. Ei niistä mitään haittaa ole psyykelle loppupeleissä. Ikävät jäljethän siitä jää. Viiltely liittyy ahdistukseen elikkä siihen pitää puuttua. Ahdistus voi liittyä yksinäisyyteen, erilaisuuden kokemiseen joka on normaalia, ulkopuolisuuteen, ehkä tyttöystäväjuttuihin tai niiden puutteeseen...- Turhautunut__!!
Yleisesti tietyille ihmisille: On se kumma kun aina täällä keskustelupalstalla lynkataan kirjoittajat ja nauretaan niille jotka pyytävät apua ja mielipiteitä. Painukaa yksin kiukuttelemaan, jotta täällä ei tarvitse napista ihmisille ja vittuilla. Säälittäviä olette!
- on vain
teini-ikäisten tapa yrittää esittää kovaa jätkää. Sama koskee näitä kitaranrämpyttäjiä ja liimalentinheiluttajia jotka tarjoaa näille teineille sitä ähinäköhinää. Täyttä teatteria vailla mitään uskottavuutta (paitsi tietysti teinarien silmissä joita on helppo rahastaa näillä örinäpelleilyillä). Kyseessä on pelkkä murrosiän villitys joka menee ohi kun (jos) lapsi joskus aikuistuu. Joillakinhan se pelleily voi kestä läpi iänkin jos ei kehity henkisesti.
- Mustion paroni
Älkää nyt viitsikö. Jos itse on jotain kokeillut, ja nyt sitten "normaali", mikä takaa sen että kaikille muillekin käy niin?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jarno_Elg
http://fi.wikipedia.org/wiki/Varg_Vikernes
- exhevari
Tuota.. Jos ei niin, ihan turhaan olet huolestunut. Nuorilla tulee ja menee vaiheita, kuuntelin itsekin joskus örinäheviä ja värjäsin tukkaa mustaksi, mutta en missään vaiheessa ollut liittymässä mihinkään saatananpalvojien lahkoon :D Ei hevin kuunteleminen ole mitenkään sama asia kuin joku saatananpalvonta herranjestas. Kannattaisi varmaan tarkistaa vähän omia asenteita.
Meillä joskus koulussa (AMK) sanoi eräs psykologian opettaja viisaasti niin, että huolissaan ei kannata olla siitä nuoresta, joka värjää letin siniseksi ja ottaa pari lävistystä, vaan siitä joka ei koskaan käy läpi mitään näitä "vaiheita". - kokemuksesta.........
voin kertoo että se on aika normaalii että murrosiässä kokeillaan erilaisia tyylejä, itsekkin olin joskus punkkari ja sen jälkeen hevari ja sitten taas tavis :D Kyllähän se tietysti joillain pysyy se tyyli samana ja se on hienoa että on erilaisia ihmisiä tässäkin mailmassa.
Toki poikasi voi olla masentunutkin (en tietenkään ole mikään terapeutti) jos olet huomannut viiltojälkiä, mutta oletko miettinyt että ehkä näit ne ihan tarkotuksella ja se saattoi olla huomion hakua? - kokemuksesta.........
voin kertoo että se on aika normaalii että murrosiässä kokeillaan erilaisia tyylejä, itsekkin olin joskus punkkari ja sen jälkeen hevari ja sitten taas tavis :D Kyllähän se tietysti joillain pysyy se tyyli samana ja se on hienoa että on erilaisia ihmisiä tässäkin mailmassa.
Toki poikasi voi olla masentunutkin (en tietenkään ole mikään terapeutti) jos olet huomannut viiltojälkiä, mutta oletko miettinyt että ehkä näit ne ihan tarkotuksella ja se saattoi olla huomion hakua? - niimeetön
: DDDDD
(Jos nyt ei kuitenkaan provosta ole kyse, niin voin sen sanoa että hänestä ei 99.999% varmuudella saatananpalvojaa ole tulossa! Annan lapsesi pukeutua ja ilmaista itseään kuten itse haluaa.) - Kamalaa!!!
Mitä musiikkia kuuntelee?! Kaikenlaista kamalaa on liikkeellä, on yhtyeitä joiden kappeleiden nimet ovat mm. Hells bells, Higway to hell, ei liene epäselvää mikä niiden sanoma on! Ollaan valtatiellä helvettiin, matkalla soi helvetin kellot! Jos tuollaista musiikkia kuuntelee, on lapsesi pahassa pulassa!
- jjeennaa
ei siinä ole mitään ihmeellistä.se on ihan normaalia,hän saa pukeutua miten tahtoo...
ei hänestä mitään saatananpalvojaa tule! ehkä hänen kaverinsakin pukeutuvat samalla tavalla , ja hän haluaa olla samanlainen kuin muut. tai sitten hän haluaa vain olla ``kova``. - äkkiä
pappi, joka osaa manata paholaisen pois poikasi kehosta. hahahhahahahaha LOL.
:D - käyttäkää päätänne
Tää on taas tätä niin tyyypillistä ylireakointia vanhemmilta. Jos lapsen tyyli yhtäkkiä muuttuu hiemankin synkähköksi niin aletaan epäillä heti jotain mikä johtaa saatananpalvontaan tai itsemurhaan. Jos poika olisi sonnustautunut räppäriksi ja kuunnellu hiphoppia niin olisi varmasti eriääni kellossa äidillä..... ihme ettei ole mitään adressia tehty jotta mustat vaatteet vedettäisiin markkinoilta pois kun tuollaisia ajatuksia ne käyttäjistään herättää....
- hyvin kirjoitettu
Itse kuuntelen heviä, en ole koskaan ollut saatananpalvoja eikä ole ikinä ole värjännyt hiuksiani mustaksi, en ole myöskään viillellyt itseäni. Nyt omat lapseni ovat murrosiässä ja osa tulossa siihen, kuuntelevat heviä hekin. Mutta kyllä enemmän huolestuisin jos kuuntelisivat esim. iskelmää ja pukeutuisivat pukuihin, mutta en siitä jos vetää mustia vaatteita päälle ja pitävät avaimia ketjuissa jne.
- joo...
Mieluummin yli kuin ali reagointia lasten tekemisiin. Kyllä tässäkin maassa riittää mukuloita jotka pyörii väärissä porukoissa ja tekee mitä lystää kun vanhemmat ei muka ehdi valvoa lastensa touhuja ja niitäkin vanhempia on joita ei yksinkertaisesti kiinnosta paskan vertaa mitä muksut tekee kun on vähän itelläkin "ryyppy päällä".
- repeilijä
Kiitos päivän parhaista nauruista! Tämä teksti oli todella naurettavaa ja asiantuntematonta, jos kuuntelee heviä, se ei tarkoita sitä että poikasi on saatananpalvoja. Luulisi aikuisen ihmisen omaavan hieman avaramman katseen. Ja suurin osa heavy-muusikoista on myös aivan normaaleja kristittyjä kuten kuka tahansa muukin meistä. Ja jos hän kuuntelee örinämusiikkia, harvemmin siinä käsitellään saatanaa, vaan aivan muita aiheita, kuten kuolemaa ja muita elämään kuuluvia asioita...
- Swordstar
Omasta näkökaannastani.
Itse olen 24 vuotias, voipi kutsua hevariksi vaikka nykyisin letti on lyhyt ja pukeutuminekin muuttunut hieman ajatusmailma ei ole paljonkaan muuttunut muuten kun ehkäpä aikusemmaksi. En koskaan ole oikein ymmärtänyt koko ihmisten gategorioimista... (Kuuntelen muuten musiikkia ihan laidasta laitaan.)
Ensinnäkin tuo "metallismi" on tapa ilmaista itseään, kertoa rakkaudesta, menettämisestä, vihasta, poliittisista epäkohdista, se vain puhuttelee tiettyä ihmisryhmää paremmin siinä missä räppikin. Yleisesti jos asiaa ajatellaan kyseessä on itsensä ilmaiseminen hyvin radikaalilla ja huomiotaherättävällä tavalla. Parempi on se että lapsesi osaa ajatella itse kun olisi robotti.
Mitä tulee koko viiltely juttuun.... Noh, harvempi tuntemani hevari viiltelee, hitto ketään jonka tunnen ei viiltele, kyllä se klassinen perseet vetäminen toimaa paremmin! Eli tuskin lapsesi viiltelee itseään.
Saatananpalvonta ei ole kovinkaan yleistä ja sitten on tietysti wiccalaisuutta eli noituutta, enemmänkin luonnon uskontoa, shamaneeja, velhoja ja noitia ja sen semmoista. Oikeastaan kun asiasta lukee enemmän se on melkoisen harmitonta puuhaa. Koko saatananpalvonnassahan on kyse vihasta jumalaa kohtaan tämäkin yleensä juontaa juurensa kristittyjen järkymättömään asenteeseen joka ärsyttää todella monia, eli vihasta järkymättömiä mielipiteitä kohtaan. Mut suodaan kaikille oma vapautensa. Loppujen lopuksi hevarismi on harmitonta puuhaa! Kyseessä on vain itsensä ilmaisemisemisesta kaikessa tuossa. Varmasti tusina himokrisittyä kirjoittaa valtavia pelotteluviestejä, tietäen koko asiasta yhtä paljon kun kiinalainen riisinviljeliä ymmärtää saunomisesta kylmä bisse handussa, ja kaikesta muusta perverssistä suomalaisuudesta.
Ainiin mitä tulee siihen jumalanpilkkaan, parempi vältellä, meinaan jos jumala on olemassa on parempiakin tapoja ottaa turpaan kun jumalan massiivisista nyrkeistä.
Regards
Swordstar - Maikki täti
Itselläni myös 1 poika,joka on jo vuosia ollut goottityylinen pukeutumisessa.Nyt jo 30.v ja hyvin pärjää elämässään.Myös muusikkona toimii vapaa aikanaan,soittaen tyyliin kuuluvaa musiikkia.
Huolestuttava tapaus on nyt 14.v tuttavani tytär,joka myös värjäsi aivan ihanan kultakutrinsa pikimustaksi takkutukaksi.Samaan aikaan tyttö muuttui ulkoisesti ja henkisesti pahoin voivaksi.Laittoi itse lävistykset joka puolelle kasvoihinsa.Tyttö oli pitkään alakuloinen,ja selvisi että kaikki muutokset johtuivat yh-äitinsä pahasta mielenterveysongelmasta.Tyttö karkaili,valehteli ja ryyppäsi ja poltti tupakkaa jo vuotta aiemmin.Nyt hänen asiansa pitäisi olla vähän paremmin,kun joutui huostaan otetuksi ja muuttamaan toiselle paikkakunnalle perhekotiin.itse olen keski-iän ylittänyt ja pidän jollaintapaa hevistäkin,mutta oopperamusiikki se vasta kauhiaa on!
ps.viiltelyä en hyväksy ja se onkin merkki ahdistuneisuudesta ja varmaan keskusteluapu on pojalle tarpeen!Hyvää kesän jatkoja!- vaatteet
Monilla mustat vaatteet vain ettei lika näkyisi niin hyvin...:)
- vaatteet
Monilla mustat vaatteet vain ettei lika näkyisi niin hyvin...:)
- 13-vee
Jos poikasi kuuntelisi räppiä, niin kaupallisuuden saatanaa se palvois.
- Äitiliini 1
Tämän asian kanssa ei pidä leikitellä, joissain tapauksissa asia voipi olla vakava...
Onko poikasi öisin kotona?...
Minusta kannattaa seurata asiaa tarkemmin! - eri asia
Mitä ihmettä on tää juttu uhmailusta ja siitä että haluaa erottua joukosta? :D
Itse olen todella sosiaalinen ja positiivinen ihminen ja kuuntelen metallia,koska siinä yhdistyy monia elementtejä eikä siinä toisteta samaa biittiä kolmea minuuttia ja puhuta päälle kuin räpissä,metalli on vaativampaa ja sivistyneempää musiikkia kuin moni muu genre. Ja kuuntelen musiikkia joka on synkkää ja rääkymistä ja örinää sun muuta juu, mutta en todellakaan palvo saatanaa?musta vain sattuu olemaan kaunista. Kaverin kanssa kaupungilla letti liehuen ja ketjut kilisten kävellään ja kerätään katseita ja huutoja,miksi ihmeessä?Siksikö että mielestämme vaatetuksemme on hieno ja ns. normaali vaatteet tylsiä? Roolipelaustakin tulee tehtyä ja siihen pukeutuminen perustuu myös osittain. Mielestäni saatana voi toimia teemana, mutta eipä kiinnosta elämän tapan. Metalli on kaunista. Sattuu nyt vain olemaan, että pidän metallista ja vaatteista siihen liittyen, mutta toi saatananpalvoja roska on kyllä lapsellista ja vanhanaikaista :) Teretulemast 2000-luvulle. Metallin kuuntelija ja siihen pukeutuva voi olla normaali ihminen ja usein onkin.- :) ...
Kuulostaa minun korviini tosi hassulta että mustista vaatteista pitävästä hevimusiikin ystävästä tehdään saatananpalvoja... Minä olen 24 vuotias, odotan ensimmäistä lastani. Vaatteet ovat mustat, hiukset ovat mustat, kuuntelen heviä. Koska se on musiikillisesti lahjakasta, "oikeaa musiikkia". Ei iske nuo konejumputukset, britneyspearssit, tai käsittämätön pölötys (räppi) taustalla yksinkertainen biitti. Saatanaan ei mieltymykseni liity mitenkään. En ole myöskään kirkossa käyvä kristitty, mieheni uskoo Jumalaan, minä en, mutta saatanaan en myöskään... Ja niin tietävät ystäväni, sukulaseni jne. että olen ihan normaali nuori nainen, en saatananpalvoja, nisti, rikollinen... Eikä ole kyllä tietääkseni kukaan epäillytkään että olisin. Älkää niin helposti luokitelko ihmisiä ulkonäön perusteella, todennäköisesti olette väärässä... Eri asia jos poika olisi tehnyt jotain rikollista tai käyttäytynyt väkivaltaisesti, mutta suurin osa hevareista on kyllä aivan normaaleja.
- Haji
Hän on vain erilainen. Ärsyttää tää tämmöinen ihmisten luokittelu, kuka on "normaali" ja kuka on "outo"? Mikä muka on teille normaalia? Jos joku on vähänkin erilainen kuin valtaväestö niin hän on heti outo.
Itse olen 18 vuotias tyttö ja tykkään käyttää pitkää mustaa nahkatakkia, mustia vaatteita ja kuunnella hevimusiikkia ja sen takia minut on leimattu usein saatananpalvojaksi ja huumeiden käyttäjäksi, ja kaikki se vain ulkonäköni ja ihmisten ennakkoluulojen perusteella. Kaverini vanhemmatkin kieltävät tätä olemasta minun kanssani koska olen kuulemma "huonoa seuraa".
Ketään ei saa tuomita ulkonäön tai harrastusten perusteella. Jokaisella on oikeus olla sellainen niin kuin itse haluaa. - vvvvvvvv
sanoisin että poikasi on mieleltänsä häiriintynyt ja itseänsä viiltelevä emo meidän luokalla on samanlainen tyttö ja voin sanoa että emot ovat hulluja mutta eivät sentään saatanan palvojia vain sekaisia hulluja tyyppejä jotka meikkaavat rumasti ja käyttävät rumia mustia hiuksia ja tatuointeja ja pyramiidi piikki juttuja he ovat häiriintyneitä nuoria.Kysy pojaltasi miksi hänestä on tullut sellainen seko. itse vihaan emoja koska he ovat kuin rumia outoja hippejä mustissa vaatteissa.
- poikajokatietää
Poikasi varmaan on ryhtynyt Emoksi..
Emot ovat mustahiuksisia laihoja ja pitkähiuksisia viiltelijöitä..
Kannattaa ilmoittaa psykologille tästä..
Jos pojallasi on Irc-galleriassa kuvia tai vastaavassa, kannattaa tarkistaa hänen profiilinsa, sieltä voit saada vastauksen yhteen jos toiseenkin..- MUSHROOMMACHINE
Muusta en olis huolissaan, kun niistä viiltelyjäljistä. Tosin oon kuullu, että niitäkin saatetaan tehdä ihan huominkipeänä.
- HEVARINEITI93
Vaikka tää onkin ilmiselvä provo :D niin pakko kyllä sanoo pari tosiseikkaa! Se että kuuntelee metallimusiikkia EI tarkoita suoraan että hevari olisi saatananpalvoja :D Itse kuuntelen tätä "saatanallista musiikkia" ja silti kaulassani roikkuu kultainen risti merkkinä siitä että uskon Jumalaan! On toki niitäkin hevareita jotka ovat ns. saatananpalvojia. Ja toiseksi, jos toi teksti olisi tosiasioihin perustuva, niin kuinka tyhmä oikeasti isä/äiti voi olla ettei huomaisi jo aika äkkiä mitä tyylisuuntaa nuori tuossa vaiheessa kannattaa/edustaa?!?!
"Ja kerran kun hän tuli katsomaan kanssani CSItä ala-kertaan olin näkevinäni hänen kädessänsä viiltoja, en ole varma pitäisikö tarkistaa? APUA KIITOS. "- hallooo
poikas on vaa löytäny sen 'jutun', oman jutun! It's not a big deal!!! ainaha sanotaan että nuoret ettii omaa identiteettiään ja näyttää siltä et poikas on löytäny! On maailmassa pahempiakin asioita kun se että poikas on hevari!!! :P ja hevareissa ei ole mitään vikaa!! pitäis ottaa asioista selvää, eikä uskoo ennakko oletuksiin! ei pitäis yleistää, koska selvästikkin oot saanu oletuksen että mustiin pukeutujat ja ketjuja ym. käyttävät eivät ole ns. 'normaaleja' vaan jotain outoja tapauksia!
- mmmmut0
Hei! Se on tavallista tuossa iässä. Jotkut ovat ihan mahdottomia hevareita mutta jotkut ei. Ei tarvitse olla huolestunut.
- MrLoveDoctor
Anna sille suuta, pillua ja etenkin karvaista persettä niin siirtyy kiinnostus oikeisiin asioihin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .613757Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493000Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631272914Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3661970- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101141Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101125Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27949- 47931
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että108918