Eli pitäisi varmaan vanha ilmansuodattimen kotelo ottaa kokonaan pois mutta eikös homma toimi melkein samalla tavalla vaikka ottaisin vaan ilmansuodattimen pois kotelosta ja laittaisin vapaavirtaussuodattimen putkeen josta ilma menee sisälle tähän koteloon? Tietysti ilman virtaus ei välttämättä ole paras mahdollinen
Vapaavirtaussuodattimen asennus
13
9432
Vastaukset
- kokonaannn
tuon vakio ilmanputsarin pois ja korvaisin tuolla uudellla vapaavirtaus suodattimella
- justhenkka
Korvaamaan vakio ilmanputsarikotelon kokonaan, eli poistamaan sen ja asentamaan kartiosuodattimen sen tilalle. Mutta jos toimit näin, ja haluat kartiosuodattimeltasi muunkin hyödyn kuin imuäänet, kannattaa tuolle järjestää myös kylmää ilmaa. Osalla suodatinvalmistajista on myös valmiita sarjoja jotka sisältävät kartiosuodattimen tarvittavat osat joilla saadaan suodattimelle myös tarvittava kylmäilma.
Jos taas haluat saada vapaavirtaussuodattimen edut, mutta et kasvattaa imuääniä, suosittelen paneelimallista vapaavirtaussuodatinta. (hyöty on suurempi, kuin pelkkä kartiosuodatin kuumassa konehuoneessa)
Suodattimen valinnassa suosittelen kuitenkin kääntymään merkkisuodattimien puoleen, ennemmin kuin ostamaan halvimman mahdollisen. Suodatin voi näyttää ehkä käytännössä samalta, mutta moottorin toiminnan kannalta kannattaa suosia laadukkaampia merkkejä.- Että tuota
Kun koteloon nopealla silmäyksellä tulee ainakin yksi pienempi letku moottorin suunnalta niin tämä ilmeisesti pitäisi myös saada liitettyä että pitäisikö siihen rakennella sitten itse paksusta putkesta joku välikappale johon tämän letkun saa kiinni vai saako näitä jostain valmiina
- justhenkka
Että tuota kirjoitti:
Kun koteloon nopealla silmäyksellä tulee ainakin yksi pienempi letku moottorin suunnalta niin tämä ilmeisesti pitäisi myös saada liitettyä että pitäisikö siihen rakennella sitten itse paksusta putkesta joku välikappale johon tämän letkun saa kiinni vai saako näitä jostain valmiina
...autostasi, se voi olla vain huohotusletku, joka ei ole kovinkaan oleellinen ilmansuodattimen osalta. Eli tuleeko se venttiilikopasta? Jos näin on, voi sen korvata pienemmällä huohotussuodattimella.
- asentaja..
Alkuperäinen suodatin omassa kotelossaan on AINA paras.
"vapaavirtaussuodatin" on täyttä humpuukia.
Ota vaikka ilmansuodatin kokonaan pois jolloin käytät 100% vapaavirtaussuodatinta.
Vie auto penkkiin testattavaksi niin huomaat että todellisuudessa teho ei kasva yhtään.
Auto tuntuu vaan kulkevan paremmin kun moottorista tulee epämiellyttävä kurina.
Ps. Auto tuntuu kulkevan paremmin jo kun sen pesee ja vahaa.Edellämainittu kirjoitti ettei vaikuta mitään,jos vaihtaa vapaavirtasuodattimen. Niin tavallaan oikeasssa on,mutta sitten kun aletaan puhumaan yli 200hv tehoista niin sitten sitä vasta tarviikin. Ei sitä kannata mihinkään alle 2litraseen laittaa jossa on vakiona 140hv.
- tappikoski
Rstuning kirjoitti:
Edellämainittu kirjoitti ettei vaikuta mitään,jos vaihtaa vapaavirtasuodattimen. Niin tavallaan oikeasssa on,mutta sitten kun aletaan puhumaan yli 200hv tehoista niin sitten sitä vasta tarviikin. Ei sitä kannata mihinkään alle 2litraseen laittaa jossa on vakiona 140hv.
318 teinipemuun tai 1.6 Corollaan vaparit eivät tuo tehoa yhtään. Päinvastoin. Kulkee huonommin, kuin moottori saa liikaa ilmaa suhteessa bensaan. TYPE-R Accordiin, tai GTi Golfiin saattaa hyvinkin tuoda sen 4-7 HV.
- mika.
tappikoski kirjoitti:
318 teinipemuun tai 1.6 Corollaan vaparit eivät tuo tehoa yhtään. Päinvastoin. Kulkee huonommin, kuin moottori saa liikaa ilmaa suhteessa bensaan. TYPE-R Accordiin, tai GTi Golfiin saattaa hyvinkin tuoda sen 4-7 HV.
pienenee kun käy laihalla. :D
- ole kiinni
Rstuning kirjoitti:
Edellämainittu kirjoitti ettei vaikuta mitään,jos vaihtaa vapaavirtasuodattimen. Niin tavallaan oikeasssa on,mutta sitten kun aletaan puhumaan yli 200hv tehoista niin sitten sitä vasta tarviikin. Ei sitä kannata mihinkään alle 2litraseen laittaa jossa on vakiona 140hv.
Ei virtauksen parantamisen tuoma hyöty vakiokuntoisen moottorin iskutilavuudesta tai tehosta ole kiinni. Yleensä vaan sitä virtausta taitaa ylivoimaisesti eniten rajoittaa kannen kanavat ja venttiilit. Eli noista vapaavirtaussuodattimista ja sporttisemmista pakoputkista alkaa olla enemmän hyötyä vasta sen jälkeen, kun kansi on ensin laitettu kuntoon.
Muutenkin alkuperäiskuntoisten moottoreiden volymetriset hyötysuhteet alkavat olla sen verran hyviä, että virtausvastusten vähentämisellä ei normaalilla käyttökierrosalueella mitään dramaattisia tehon lisäyksiä ole edes teoriassa mahdollista saavuttaa. Asia tietenkin muuttuu täysin siinä vaiheessa, kun siitä moottorityypin tehokkaimmasta versiosta tavoitellaan jotakin 40% tehon lisäystä ja pyritään jonnekin 8000 - 9000 rpm käyntinopeuksiin.
Oletteko muuten koskaan vertailleet saman moottorityypin eritehoisissa versioissa käytettäviä ilmansuodattimia ja pakoputkia? Usein esim. siinä hinnat alkaen mallin 100 heppaisessa 1.6 litraisessa käytetään täsmälleen samoja suodattimia ja pakoputkia kuin 140 heppaisessa 2.0 litraisessakin. Siinä 2.2 litraisessa sporttimallissa nuo saattavat jo poiketa pienempitehoisissa käytettävistä. Voisi olettaa, että ainakaan siinä 1.6 litraisessa ei ilmansuodatin vielä pahasti moottorin tehoa rajoita, jos suodattimen virtausominaisuudet riittävät 40% tehokkaammallekin moottorille... - justhenkka
ole kiinni kirjoitti:
Ei virtauksen parantamisen tuoma hyöty vakiokuntoisen moottorin iskutilavuudesta tai tehosta ole kiinni. Yleensä vaan sitä virtausta taitaa ylivoimaisesti eniten rajoittaa kannen kanavat ja venttiilit. Eli noista vapaavirtaussuodattimista ja sporttisemmista pakoputkista alkaa olla enemmän hyötyä vasta sen jälkeen, kun kansi on ensin laitettu kuntoon.
Muutenkin alkuperäiskuntoisten moottoreiden volymetriset hyötysuhteet alkavat olla sen verran hyviä, että virtausvastusten vähentämisellä ei normaalilla käyttökierrosalueella mitään dramaattisia tehon lisäyksiä ole edes teoriassa mahdollista saavuttaa. Asia tietenkin muuttuu täysin siinä vaiheessa, kun siitä moottorityypin tehokkaimmasta versiosta tavoitellaan jotakin 40% tehon lisäystä ja pyritään jonnekin 8000 - 9000 rpm käyntinopeuksiin.
Oletteko muuten koskaan vertailleet saman moottorityypin eritehoisissa versioissa käytettäviä ilmansuodattimia ja pakoputkia? Usein esim. siinä hinnat alkaen mallin 100 heppaisessa 1.6 litraisessa käytetään täsmälleen samoja suodattimia ja pakoputkia kuin 140 heppaisessa 2.0 litraisessakin. Siinä 2.2 litraisessa sporttimallissa nuo saattavat jo poiketa pienempitehoisissa käytettävistä. Voisi olettaa, että ainakaan siinä 1.6 litraisessa ei ilmansuodatin vielä pahasti moottorin tehoa rajoita, jos suodattimen virtausominaisuudet riittävät 40% tehokkaammallekin moottorille...ne kenelle ei ole varmaa tietoa/omaa kokemusta laadukkaista vapaavirtaussuodattimista, voisivat lopettaa näihin topicceihin viisastelun.
Joku mainitsi tässä topicissa että jos ottaa vakio ilmansuodattimen pois paikaltaan ja menee penkkiin, niin tulos ei ole yhtään parempi kuin alkuperäissuodattimella. Tuo on puppua. Tiedän kokemuksesta että lähes POIKKEUKSETTA auton teho kasvaa ilman ilmansuodatinta. Joten paneelimallisella vapaavirtaussuodattimella pystytään parantamaan virtausta vakioon nähden.
MUTTA, paneelimallisia vapareita ei myydä pelkästään siksi että tehokasvaa, vaan pääsyynä on sen huollettavuus Ainakin K&N-ilmansuodatin kykenee erittäin likaisenakin virtaamaan saman määrän ilmaa läpi, kuin uusi alkuperäissuodatin.
Seuraavaksi te autoasentajat ja muut tohtorit väitätte että siitä menee siis myös paskaläpi, niin en jaksa tässä selostaa koko K&N:n rakennetta ja toimintaperiaatetta, mutta jos pystytte minulle todistamaan että yksikin K&N putsari on päästänyt jotain sellaista läpi mikä ei menisi OEM-suodattimesta, niin sopii esittää minulle! Lupaan viedä asian niin pitkälle että siitä tulee kirjallinen vastine K&N:ltä (ja tietysti vahingon sattuessa sen korvaus).
K&N on myös ainoa puuvillailmansuodatin valmistaja jolla on EU-tuomioistuimen päätös siitä että sitä voidaan käyttää myös takuunalaisissa autoissa ja se vastaa OEM-suodatinta laadullisesti (vaikka tosiasiassa on parempi).
K&N on myös USA:n eniten myyty ilmansuodatin merkki, KAIKISTA ilmansuodatin valmistajista!
Ja esimerkkinä voin mainita että tuskin esim. uudessa AMG-mersussa olisi suodatinta joka vahingoittaa sen moottoria, tai Catebillar käyttäisi OEM-suodattimen valmistajana K&N:ää jos se olisi huono vaihtoehto. Näitähän voisi jatkaa vaikka kuinka.. Jos nyt ihmettelet, miksei siinä omassa Mersussa sitten ole tuota paikalla valmiiksi, niin kysehän on pelkästään rahasta. Eihän autossasi ole Konin pumppujakaan jos et sitten osta sen hintaluokan autoa joka on valmiiksi varustettu niillä.
Kartiomalliset vapaavirtaussuodattimet ovat asia erikseen. Etu ei yleensä ole sen kummempi kuin paneelimallisella vaparilla, vaan voi olla päin vastoin jos viileää ilmaa ei saada oikein ohjattua. Ja yleensä seuraava pullonkaula on auton ilmansuodattimen vakio imuputket, jotka rajoittavat ilmansaantia.
Itse en kuitenkaan laittaisi autooni kuin kahden valmistajan putsareita, ja ne merkit ovat BMC ja K&N.
Meni lässyttämiseksi, enkä jaksa enempää asialla vaivata, mut fakta on tämä, ja sellaiset jotka eivät asiasta mitään tiedä, saati sitten LUULEVAT tietävänsä, voivat jättää kommentoimatta. - aina esille
justhenkka kirjoitti:
ne kenelle ei ole varmaa tietoa/omaa kokemusta laadukkaista vapaavirtaussuodattimista, voisivat lopettaa näihin topicceihin viisastelun.
Joku mainitsi tässä topicissa että jos ottaa vakio ilmansuodattimen pois paikaltaan ja menee penkkiin, niin tulos ei ole yhtään parempi kuin alkuperäissuodattimella. Tuo on puppua. Tiedän kokemuksesta että lähes POIKKEUKSETTA auton teho kasvaa ilman ilmansuodatinta. Joten paneelimallisella vapaavirtaussuodattimella pystytään parantamaan virtausta vakioon nähden.
MUTTA, paneelimallisia vapareita ei myydä pelkästään siksi että tehokasvaa, vaan pääsyynä on sen huollettavuus Ainakin K&N-ilmansuodatin kykenee erittäin likaisenakin virtaamaan saman määrän ilmaa läpi, kuin uusi alkuperäissuodatin.
Seuraavaksi te autoasentajat ja muut tohtorit väitätte että siitä menee siis myös paskaläpi, niin en jaksa tässä selostaa koko K&N:n rakennetta ja toimintaperiaatetta, mutta jos pystytte minulle todistamaan että yksikin K&N putsari on päästänyt jotain sellaista läpi mikä ei menisi OEM-suodattimesta, niin sopii esittää minulle! Lupaan viedä asian niin pitkälle että siitä tulee kirjallinen vastine K&N:ltä (ja tietysti vahingon sattuessa sen korvaus).
K&N on myös ainoa puuvillailmansuodatin valmistaja jolla on EU-tuomioistuimen päätös siitä että sitä voidaan käyttää myös takuunalaisissa autoissa ja se vastaa OEM-suodatinta laadullisesti (vaikka tosiasiassa on parempi).
K&N on myös USA:n eniten myyty ilmansuodatin merkki, KAIKISTA ilmansuodatin valmistajista!
Ja esimerkkinä voin mainita että tuskin esim. uudessa AMG-mersussa olisi suodatinta joka vahingoittaa sen moottoria, tai Catebillar käyttäisi OEM-suodattimen valmistajana K&N:ää jos se olisi huono vaihtoehto. Näitähän voisi jatkaa vaikka kuinka.. Jos nyt ihmettelet, miksei siinä omassa Mersussa sitten ole tuota paikalla valmiiksi, niin kysehän on pelkästään rahasta. Eihän autossasi ole Konin pumppujakaan jos et sitten osta sen hintaluokan autoa joka on valmiiksi varustettu niillä.
Kartiomalliset vapaavirtaussuodattimet ovat asia erikseen. Etu ei yleensä ole sen kummempi kuin paneelimallisella vaparilla, vaan voi olla päin vastoin jos viileää ilmaa ei saada oikein ohjattua. Ja yleensä seuraava pullonkaula on auton ilmansuodattimen vakio imuputket, jotka rajoittavat ilmansaantia.
Itse en kuitenkaan laittaisi autooni kuin kahden valmistajan putsareita, ja ne merkit ovat BMC ja K&N.
Meni lässyttämiseksi, enkä jaksa enempää asialla vaivata, mut fakta on tämä, ja sellaiset jotka eivät asiasta mitään tiedä, saati sitten LUULEVAT tietävänsä, voivat jättää kommentoimatta.Tuossa eräs testi: http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/
Yleisesti ottaen voi sanoa, että ellei oikeasti ole testattu, niin suodattimet (oli minkä mallinen hyvänsä) voivat olla ihan mitä sattuu. Suodattimen ylivoimaisesti tärkein ominaisuus on suodattaa moottorille menevä ilma. Jos ei ole varmuutta, että näin tapahtuu, niin ei kannata alkuperäistä vaihtaa mihinkään.
Ilman puolueetonta testausta valmistajien mainospuheet ovat täyttä tuubaa, hyvin se tuntuu jengiin kuitenkin uppoavan. Asia on hyvin analoginen esim. after market-siipien/spoilereiden kanssa, joiden aerodynamiikka saattaa olla ihan millainen tahansa (siitä harvoin on edes mitään tietoa, vaikka se on se olennaisin ominaisuus), silti niitä halutaan pulttailla autoon, koska "näyttää hyvältä".
Vakio ilmanotto joissain tapauksissa riittää pidemmällekin virittelyyn, esim. Subaru Impreza WRX STI:ssä puhutaan luokkaa 400hv tehoista, jota ennen ainakin ECU, putkisto ja turbo ovat saaneet vaihtua.
Niin, ja se todistusvelvollisuus on tietysti sillä, joka väittää noiden suodattavan ja/tai virtaavan paremmin kuin vakio, ei toisin päin. - osaat näköjään
justhenkka kirjoitti:
ne kenelle ei ole varmaa tietoa/omaa kokemusta laadukkaista vapaavirtaussuodattimista, voisivat lopettaa näihin topicceihin viisastelun.
Joku mainitsi tässä topicissa että jos ottaa vakio ilmansuodattimen pois paikaltaan ja menee penkkiin, niin tulos ei ole yhtään parempi kuin alkuperäissuodattimella. Tuo on puppua. Tiedän kokemuksesta että lähes POIKKEUKSETTA auton teho kasvaa ilman ilmansuodatinta. Joten paneelimallisella vapaavirtaussuodattimella pystytään parantamaan virtausta vakioon nähden.
MUTTA, paneelimallisia vapareita ei myydä pelkästään siksi että tehokasvaa, vaan pääsyynä on sen huollettavuus Ainakin K&N-ilmansuodatin kykenee erittäin likaisenakin virtaamaan saman määrän ilmaa läpi, kuin uusi alkuperäissuodatin.
Seuraavaksi te autoasentajat ja muut tohtorit väitätte että siitä menee siis myös paskaläpi, niin en jaksa tässä selostaa koko K&N:n rakennetta ja toimintaperiaatetta, mutta jos pystytte minulle todistamaan että yksikin K&N putsari on päästänyt jotain sellaista läpi mikä ei menisi OEM-suodattimesta, niin sopii esittää minulle! Lupaan viedä asian niin pitkälle että siitä tulee kirjallinen vastine K&N:ltä (ja tietysti vahingon sattuessa sen korvaus).
K&N on myös ainoa puuvillailmansuodatin valmistaja jolla on EU-tuomioistuimen päätös siitä että sitä voidaan käyttää myös takuunalaisissa autoissa ja se vastaa OEM-suodatinta laadullisesti (vaikka tosiasiassa on parempi).
K&N on myös USA:n eniten myyty ilmansuodatin merkki, KAIKISTA ilmansuodatin valmistajista!
Ja esimerkkinä voin mainita että tuskin esim. uudessa AMG-mersussa olisi suodatinta joka vahingoittaa sen moottoria, tai Catebillar käyttäisi OEM-suodattimen valmistajana K&N:ää jos se olisi huono vaihtoehto. Näitähän voisi jatkaa vaikka kuinka.. Jos nyt ihmettelet, miksei siinä omassa Mersussa sitten ole tuota paikalla valmiiksi, niin kysehän on pelkästään rahasta. Eihän autossasi ole Konin pumppujakaan jos et sitten osta sen hintaluokan autoa joka on valmiiksi varustettu niillä.
Kartiomalliset vapaavirtaussuodattimet ovat asia erikseen. Etu ei yleensä ole sen kummempi kuin paneelimallisella vaparilla, vaan voi olla päin vastoin jos viileää ilmaa ei saada oikein ohjattua. Ja yleensä seuraava pullonkaula on auton ilmansuodattimen vakio imuputket, jotka rajoittavat ilmansaantia.
Itse en kuitenkaan laittaisi autooni kuin kahden valmistajan putsareita, ja ne merkit ovat BMC ja K&N.
Meni lässyttämiseksi, enkä jaksa enempää asialla vaivata, mut fakta on tämä, ja sellaiset jotka eivät asiasta mitään tiedä, saati sitten LUULEVAT tietävänsä, voivat jättää kommentoimatta.Oujee osaa näköjään lukee tuning/varaosa gatalogeja mutta siihempä se taitaa tietotaito jäädä.
- hyötyä
Eipä noista vapaavirtaus-suodattimista ole yhtään mitään hyötyä nykyautossa vaikka jotkut väittävät että tehoa tuli lisää. Saattaahan se siltä kuulostaa kun ääntä tulee lisää mutta ei sitä tehoa :D toisaalta nuo kartiomalliset vapaavirtaussuodattimet ovat aikamoisia hiekkaimureita kaikki hiekka ja pöly menee niistä läpi aika helposti suoraan imuilman mukana koneeseen.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869