Puhelinkeskukset

Laritsa M

Muistetaanhan 70 ikäryhmässä puhelinkeskusneidit. Niitä oli ja on tietysti vieläkin firmoissa ja laitoksissa. Myös Eduskunnassa. Heidän sanottiin tietävän kaiken.

Jonkinlainen puujalkavitsi tähän väliin. Asiantuntija tietää jostakin kaiken, toimitusjohtaja tietää kaikesta jotain, mutta keskusneiti tietää kaiken.

Valitettavasti sähköposti ja käsipuhelimet ovat syrjäyttäneet suuren osan puhelunvälittäjän tehtävistä. Jos niin ei olisi, olisi maailman yksinkertaisin asia selvittää esimerkiksi vaalirahakysymykset. Ei tarvitsisi kuin kysyä keskusneidiltä.

14

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jopel+nk

      SentraaliSantroja tarvittiin paljon. Pienenkin paikkakunnan puhelinkeskuksessa oli pitkä rivi keskusneitejä ja -rouvia kytkentäpöydän ääressä tökkimässä piuhoja reikiin. "Keskus ........Yhdistän. jne.

      • Jaa, että aikovat

        muuttaa,niin kyll vaan mää sanon,ettei tääl kyläll oo olemist ton jäläkeen...

        Ootteko kuulleet siit aptekan viime kaffeekekkerit,oota ny mää yhdistän....jo kattos kun....


      • siinä hommassa

        menestyivät ja kestivät parhaiten ne, joiden älykkyys ei liiaksi päätä täyttänyt.

        Jos ÄO oli suunnilleen sama kuin kengännumeronsa, kesti parhaiten.


      • pilvi*
        siinä hommassa kirjoitti:

        menestyivät ja kestivät parhaiten ne, joiden älykkyys ei liiaksi päätä täyttänyt.

        Jos ÄO oli suunnilleen sama kuin kengännumeronsa, kesti parhaiten.

        mainioita,ja vieläpä suosittuja,kun oli aina uutta kerrottavaa!


      • ja kuka
        siinä hommassa kirjoitti:

        menestyivät ja kestivät parhaiten ne, joiden älykkyys ei liiaksi päätä täyttänyt.

        Jos ÄO oli suunnilleen sama kuin kengännumeronsa, kesti parhaiten.

        sellaisia tutkimuksia lienee tehnyt?
        Missä voi lueskella tuloksia?


      • tarvinneeko edes
        ja kuka kirjoitti:

        sellaisia tutkimuksia lienee tehnyt?
        Missä voi lueskella tuloksia?

        tutkimuksia? Ajattele ite.


      • (ô.ô)Nököttäjä
        tarvinneeko edes kirjoitti:

        tutkimuksia? Ajattele ite.

        Kyllä keskuksilla piti olla kielitaitoa ja käytöstä.
        Keskus antoi ensivaikutelman firmasta, piti olla kaunis sanallinen ilmaisu ja ajan tasalla yhtiössä olevista henkilöistä.
        Nyt puhelimiin sanellaan jos ei olla paikalla tai kannetaan firman kännyä mukana, keskuksetkin missä niitä on, ovat tietokoneita.
        Meitä kaikkia tarvitaan arvostelijoitakin, muttei nekään saa puhua mitä sattuu!


      • Firman
        (ô.ô)Nököttäjä kirjoitti:

        Kyllä keskuksilla piti olla kielitaitoa ja käytöstä.
        Keskus antoi ensivaikutelman firmasta, piti olla kaunis sanallinen ilmaisu ja ajan tasalla yhtiössä olevista henkilöistä.
        Nyt puhelimiin sanellaan jos ei olla paikalla tai kannetaan firman kännyä mukana, keskuksetkin missä niitä on, ovat tietokoneita.
        Meitä kaikkia tarvitaan arvostelijoitakin, muttei nekään saa puhua mitä sattuu!

        ensiesittelyn tekee asiantunteva keskus.
        Keskuksen on tiedettävä ainakin vähän jokaisesta firman asiasta, osattava ottaa selvää, jos ei tiedä.

        Kaukana hamassa menneisyydessä ovat kunnan Sentraali-Santrat, toki, ei ilman heitäkään puhelinliikenne olisi toiminut.

        Mielenkiintoista, kun joku kysyy tutkimustuloksia, aletaan tyrkyttämään Tee-se-itse-tiedettä.

        Halveksia ei kannata yhtään ammattia, jos niin tekee, ei tiedä mistä puhuu.


      • pilvi*
        Firman kirjoitti:

        ensiesittelyn tekee asiantunteva keskus.
        Keskuksen on tiedettävä ainakin vähän jokaisesta firman asiasta, osattava ottaa selvää, jos ei tiedä.

        Kaukana hamassa menneisyydessä ovat kunnan Sentraali-Santrat, toki, ei ilman heitäkään puhelinliikenne olisi toiminut.

        Mielenkiintoista, kun joku kysyy tutkimustuloksia, aletaan tyrkyttämään Tee-se-itse-tiedettä.

        Halveksia ei kannata yhtään ammattia, jos niin tekee, ei tiedä mistä puhuu.

        Jouduin itse tuuraamaan kesälomasijaisena myöskin puhelinvälittäjänä kielitaitoni vuoksi,ja se sai minut tajuamaan,että aivan liian pieni keskus oli autojen varaosien mm. maahantuojafirmalla. Niinpä suuntasin askeleeni kohti toimitusjohtajaa,ja esitin näkemykseni.
        No,siinä sitten purettiin Lönnrotinkatua ja Anttilan seinä purettiin,ja niin kasvoi autonvaraosa tukkuliike puolella,samoin kuin palkkani.

        En voi kun ihailla,miten paljon firman asioista voi sivutyönään keskusta hoitaessaan tajuta.
        Siirryin kyllä sen jälkeen oman yrityksen hoitoon.Kassatyö oli pääasiana siellä ollessa.


      • toki Sinulle
        pilvi* kirjoitti:

        Jouduin itse tuuraamaan kesälomasijaisena myöskin puhelinvälittäjänä kielitaitoni vuoksi,ja se sai minut tajuamaan,että aivan liian pieni keskus oli autojen varaosien mm. maahantuojafirmalla. Niinpä suuntasin askeleeni kohti toimitusjohtajaa,ja esitin näkemykseni.
        No,siinä sitten purettiin Lönnrotinkatua ja Anttilan seinä purettiin,ja niin kasvoi autonvaraosa tukkuliike puolella,samoin kuin palkkani.

        En voi kun ihailla,miten paljon firman asioista voi sivutyönään keskusta hoitaessaan tajuta.
        Siirryin kyllä sen jälkeen oman yrityksen hoitoon.Kassatyö oli pääasiana siellä ollessa.

        ollutkaan.

        Vaan kun omakin lehmä ojassa, itsekin olen ollut suuressa firmassa keskuksena, tuuraajana, ja tiedän myös omakohtaisesti, kuinka kinkkinen ja kiireinen paikka puhelinkeskus on.

        Pitäisi kai kaikkien olla hetki mahdollisimman monessa ammatissa, jolloin arvostus niitä kohtaan paranisi. Ja kun loppujen lopuksi kaikkia tarvitaan omalla paikallaan, alimmasta palkkaluokasta ylimpään.


      • oimiipilvi*
        toki Sinulle kirjoitti:

        ollutkaan.

        Vaan kun omakin lehmä ojassa, itsekin olen ollut suuressa firmassa keskuksena, tuuraajana, ja tiedän myös omakohtaisesti, kuinka kinkkinen ja kiireinen paikka puhelinkeskus on.

        Pitäisi kai kaikkien olla hetki mahdollisimman monessa ammatissa, jolloin arvostus niitä kohtaan paranisi. Ja kun loppujen lopuksi kaikkia tarvitaan omalla paikallaan, alimmasta palkkaluokasta ylimpään.

        Ei se ratas pyöri ilman,että sen jokainen rattaan väkänen toimii.Se,jos mikä antaa tekijälleen mielekkyyttä tehtäväänsä,siivoojasta alkaen.Itse ole ollut myös vanhusten kotiavustajana 7 vuotta,enkä kokenut sitä millään lailla ala-arvoisena työnä.

        Satuin näkemään tv-ohjelman,missä kerrottiin kuinka on pulaa ihmisistä,jotka hakeutuvat siihen ammattiin.

        Olin silloin oman yrityksen vaimo,jonka tehtävänä oli järjestää illaviettoja liikemiehille.saunoineen ja supeineen.Oli aikaa ottaa puolipäivä työ,joka oli paljon tarpeellisempi.Rakastin niitä ihmisiä joita kohtasin,vieläkin tulee vedet silmiini kun menetin heidät kaikki, esterin---heikin---kissa iidan---ainan----sulon----eeron.
        Ihanat muistot jäi ja yhtään päivää en antaisi pois siitä ajasta.Oi Jennyn unohdin---muonamiehen tytön,kaunis vanhus:)


      • vain on,
        oimiipilvi* kirjoitti:

        Ei se ratas pyöri ilman,että sen jokainen rattaan väkänen toimii.Se,jos mikä antaa tekijälleen mielekkyyttä tehtäväänsä,siivoojasta alkaen.Itse ole ollut myös vanhusten kotiavustajana 7 vuotta,enkä kokenut sitä millään lailla ala-arvoisena työnä.

        Satuin näkemään tv-ohjelman,missä kerrottiin kuinka on pulaa ihmisistä,jotka hakeutuvat siihen ammattiin.

        Olin silloin oman yrityksen vaimo,jonka tehtävänä oli järjestää illaviettoja liikemiehille.saunoineen ja supeineen.Oli aikaa ottaa puolipäivä työ,joka oli paljon tarpeellisempi.Rakastin niitä ihmisiä joita kohtasin,vieläkin tulee vedet silmiini kun menetin heidät kaikki, esterin---heikin---kissa iidan---ainan----sulon----eeron.
        Ihanat muistot jäi ja yhtään päivää en antaisi pois siitä ajasta.Oi Jennyn unohdin---muonamiehen tytön,kaunis vanhus:)

        kun tekee työnsä kunnolla, ja kunnioittaa itseään, ja ammattiaan, silloin tekevät muutkin samoin.

        Ja hyvin tehty työhän aina tekijäänsä kiittää.


    • Eipä olekkaan koskaan tullut ÄÖ:tä testattua,
      nyt senkin sitten tiedän!

      Terveisin kyläkeskuksen Sentraali-Santra 50-luvun lopulta.

      • minusta *

        vaan on hauskoja nämä centraalisantrojen jutut,Eihän silloinkaan voinut kuunnella toisten puheluita ,ollessani tuurajana! Ennen kyllä,ja siihenhän se perustuukin:D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1588
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1238
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      839
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe