Näkikö tai tietääkö kukaan

maalaismuija

Tässä jokin aika sitten tuli telkkarista joku ruokaohjelma jossa tehtiin jäätelöä. Siihen jäätelöön lisättiin jotai (vaan en muista mitä se oli), joka esti sen jäätelön jäätymisen kovaksi pakastimessa minkä kotona tehty jäätelö normaalisti tekee.
Olisin kiitollinen jos joku muistaisi tai tietäisi mikä se aine oli.

17

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin ainakin seuraavassa reseptissä väitetään,
      kokemusta ei ole!

      7 dl kerma
      3 dl maito
      10 kpl keltuainen
      1 kpl vaniljatanko
      50 ml vodka
      200 g sokeri
      100 g glukoosi

      Tuolla reseptillä tulee hyvää jäätelöä. Glukoosia saa ammattikeittiöhin tilatessa ja kuulemma jostain apteekista voi saada. Vodka on mautonta alkoholia eikä sitä keitetä. Se parantaa rakennetta. Alkoholihan ei jäädy. Näin saadaan jäätelöä pysymään notkeana hieman pidempään.

      Kiehauta nesteet, sokeri ja vaniljatanko (halkaistuna ja kaavittuna) Anna jäähtyä hieman. Kaada koko ajan vispaten kanamunia niiden päälle varovasti, aloittaen ohuesta norosta. Anna levätä n. 5 min. Laita takaisin kattilaan ja koko ajan vatkaten kypsennä kunnes 84c. Lisää glukoosi ja vaihda astiaa. Jäähdytä. Kun massa on n. kädenlämpöistä lisää vodka ja pyöritä jäätelökoneessa jäätelöksi.

      Tämä on perusta, jolle voidaan tehdä useita eri jäätelöitä. Esim. jos nesteistä olisi 5 dl kerma, 5 dl vadelmapyre saataisiin vadelmajäätelöä. Tai vastaavasti kiehauttamalla 1 dl kahvinpapuja, saataisiin valkoista kahvijäätelöä

      • Jospa se oli sitten tuo vodka mikä siinä mainittiin. Olin niin painavinani sen mieleeni ja katin kontit:(

        Turhan vaikeasti tuo ohje kertoo jäätelön teon kyllä.
        Selvähän se on ettei vodkaa keitetä koska se haihtuisi taivaan tuuliin.


      • vodka itsessään
        maalaismuija kirjoitti:

        Jospa se oli sitten tuo vodka mikä siinä mainittiin. Olin niin painavinani sen mieleeni ja katin kontit:(

        Turhan vaikeasti tuo ohje kertoo jäätelön teon kyllä.
        Selvähän se on ettei vodkaa keitetä koska se haihtuisi taivaan tuuliin.

        haihdu, vaan siinä oleva alkoholi haihtuu keitettäessä.


      • on hedelmäsokeria

        saa "maitokaupastakin"


      • vodka itsessään kirjoitti:

        haihdu, vaan siinä oleva alkoholi haihtuu keitettäessä.

        nyt sitten taas niin näppärää niin näppärää.
        Kai minä sen tiedän,että alkoholi siitä haihtuu vaikka sen nyt erehdyksessä
        noin kirjoitin. Anteeksi maalaisuuteni:-P


      • on hedelmäsokeria kirjoitti:

        saa "maitokaupastakin"

        sokeri käy vallan mainiosti jäätelön tekemiseen eikä tarvi olla mitään Pöly-tomu-tms. sokeriakaan.

        Tähänkin sopii jonkun keksiä vielä joku nimi mitä sokeria se on jos Pöly- tai tomusokeri ei kelpaa:-D


      • siihen
        maalaismuija kirjoitti:

        sokeri käy vallan mainiosti jäätelön tekemiseen eikä tarvi olla mitään Pöly-tomu-tms. sokeriakaan.

        Tähänkin sopii jonkun keksiä vielä joku nimi mitä sokeria se on jos Pöly- tai tomusokeri ei kelpaa:-D

        intiaanisokeri? ;))


      • siihen kirjoitti:

        intiaanisokeri? ;))

        en tunne intiaanisokeria,mutta jos se tavallista sokeria vastaa niin sitten varmaan käy.Minä olen ihan tavallista hienoa sokeria käyttänyt ja hyvää on tullut.


      • sellaista
        maalaismuija kirjoitti:

        en tunne intiaanisokeria,mutta jos se tavallista sokeria vastaa niin sitten varmaan käy.Minä olen ihan tavallista hienoa sokeria käyttänyt ja hyvää on tullut.

        ruskeaa ruokosokeria, jonka sanotaan olevan paljon tavallista sokeria terveellisempää, taikka kai vähemmän epäterveellistä.


    • Kuukkelilta:

      Jäätelö resepti.

      • Kuukkelilta jäätelöreseptiä kun on itsellä hyvä. Puuttui vain tuo vinkki mitä ei
        normaaleissa jäätelöohjeissa ole. Saattoi olla hyvinkin tuo Vodka. Selviää kun teen seuraavan kerran herkkujätskiä.


    • minkä kanavan,

      suomalainen, ulkolainen ohjelma?

      Milloin esitettiin, vasta?

      Mies vai nainen?

      • ohjelman nimeä. Jos muistaisin niin en olisi täällä kysellytkään vaan katsonut sen kotisivulta tämän asian.
        Kotimainen ohjelma oli.
        Ei siitä pitkää aikaa ole mutta aika kuluu kuitenkin niin nopeasti.


      • ja ruoka-
        maalaismuija kirjoitti:

        ohjelman nimeä. Jos muistaisin niin en olisi täällä kysellytkään vaan katsonut sen kotisivulta tämän asian.
        Kotimainen ohjelma oli.
        Ei siitä pitkää aikaa ole mutta aika kuluu kuitenkin niin nopeasti.

        ohjelmia tulee tiuhaan tahtiin.

        Siksi vain utelin, kun netistä olisin yrittänyt sinun avuksesi hakea.


      • ja ruoka- kirjoitti:

        ohjelmia tulee tiuhaan tahtiin.

        Siksi vain utelin, kun netistä olisin yrittänyt sinun avuksesi hakea.

        kaikki tietämäni ohjelmat enkä löytänyt.
        Saattoi tietysti jäätelö olla jollain muulla nimellä taas kun jäätelö niin
        etsi siinä sitten kun reseptejä on miljoona.


      • slurpssss
        maalaismuija kirjoitti:

        kaikki tietämäni ohjelmat enkä löytänyt.
        Saattoi tietysti jäätelö olla jollain muulla nimellä taas kun jäätelö niin
        etsi siinä sitten kun reseptejä on miljoona.

        "Muscovadojäätelöä ja manteleita rommissa


        4 annosta


        Ainekset
        Muscovadojäätelö
        1 1/2 dl kuohukermaa
        2 dl maitoa
        1 rkl glukoosia (saatavana apteekista)
        1 dl Dansukker Tummaa Muscovadoa
        5 munankeltuaista

        Mantelit rommissa
        400 g manteleita
        50 g pistaasipähkinöitä
        1 dl vaaleaa rommia
        2 dl vettä
        5 dl Dansukker Tummaa Muscovadoa





        Vatkaa keltuaiset ja muscovado. Kiehauta kerma, maito ja glukoosi. Vatkaa munaseos kuuman maitoseoksen joukkoon. Siivilöi seos tiheän siivilän läpi. Valmista jäätelö jäätelökoneessa tai pane seos pakastimeen vähintään viideksi tunniksi ja sekoita silloin tällöin.

        Kalttaa ja kuori mantelit. Pane mantelit lasitölkkiin.

        Sekoita muscovado ja vesi kattilassa ja keitä hiljalleen, kunnes sokeri on sulanut. Anna jäähtyä. Lisää rommi. Kaada liemi manteleiden joukkoon. Anna vetäytyä vähintään viikko. Tarjoile mantelit jäätelön kera."


      • slurpssss kirjoitti:

        "Muscovadojäätelöä ja manteleita rommissa


        4 annosta


        Ainekset
        Muscovadojäätelö
        1 1/2 dl kuohukermaa
        2 dl maitoa
        1 rkl glukoosia (saatavana apteekista)
        1 dl Dansukker Tummaa Muscovadoa
        5 munankeltuaista

        Mantelit rommissa
        400 g manteleita
        50 g pistaasipähkinöitä
        1 dl vaaleaa rommia
        2 dl vettä
        5 dl Dansukker Tummaa Muscovadoa





        Vatkaa keltuaiset ja muscovado. Kiehauta kerma, maito ja glukoosi. Vatkaa munaseos kuuman maitoseoksen joukkoon. Siivilöi seos tiheän siivilän läpi. Valmista jäätelö jäätelökoneessa tai pane seos pakastimeen vähintään viideksi tunniksi ja sekoita silloin tällöin.

        Kalttaa ja kuori mantelit. Pane mantelit lasitölkkiin.

        Sekoita muscovado ja vesi kattilassa ja keitä hiljalleen, kunnes sokeri on sulanut. Anna jäähtyä. Lisää rommi. Kaada liemi manteleiden joukkoon. Anna vetäytyä vähintään viikko. Tarjoile mantelit jäätelön kera."

        Mutta en edelleenkään halua "keittää" jäätelöäni. Onnistuu ilmankin vallan mainiosti. Ei tarvii liioin mitään erikoissokereita vaan tavallinen hienosokeri käy.
        Eikä tarvi mitään jäätelökonettakaan vaan yleiskone ja jopa tavallinen vatkainkin riittää jos viitsii seistä ja ja kannatella sitä vatkainta.
        Kokeilen seuraavaksi tuolla Vodkatilkkasella. Se se ilmeisesti oli mikä sen kovettumisen esti.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      57
      1588
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1238
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1054
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      338
      839
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      612
    Aihe