Aatelkaa, kun vietin

salla.

Aatelkaa, kun vietin 56 vuotis päivää nii oli lastenlapsia synttäreillä 4 tyttöä 4-8vuotiaita ja rupesivat miettimään minkä ikäinen mummo on, 4v, hoksas "mummo on 80 vuotta" :) hups.

Johon tyttäreni vielä vastaa "joo mummot on sen ikäisiä"

32

248

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...oon sitä mieltä, että mummo sana viittaa vanahaan naiseen.

Toevonkin jos ja kun poekani saavat perillissie niin hyö kuhtus minnua omalta nimeltäni kuten poekanikin pääsääntöisesti tekkeevät.

Mummot ovat mummojen ikkäisie ; )

• Mummo/mummi/mummu/mufa/

Olen mielelläni mummu ja olen suunnilleen samanikäinen aloittajan kanssa. Asiaa ei yhtään nuorenna se, että lastenlapset kutsuisivat minua etunimeltä. Ei ne vuodet vaan asenne ja elämänilo ja tietysti äly. - Aikanaan eräillä sukulaisemme 60-vuotissyntymäpäivillä pieni poikani kysyi syntymäpäiväsankarittarelta, että kuinka monta vuotta tämä on? Poika oli hyvin ihastunut iloiseen päivänsankariin ja tämä vastasi hänelle leikkisästi: 'Arvaa, ei naisilta saa kysyä, kuinka vanha hän on'. No, siihen poika vastasi tomerasti: 'Oletko vanhempi kuin Ylppö?' (Sinä vuonna akateemikko Arvo Ylppö täytti 100 vuotta ja häntä juhlittiin näyttävästi tv:ssä ja julkisuudessa).

• Eikös se
        Mummo/mummi/mummu/mufa/ kirjoitti:

Olen mielelläni mummu ja olen suunnilleen samanikäinen aloittajan kanssa. Asiaa ei yhtään nuorenna se, että lastenlapset kutsuisivat minua etunimeltä. Ei ne vuodet vaan asenne ja elämänilo ja tietysti äly. - Aikanaan eräillä sukulaisemme 60-vuotissyntymäpäivillä pieni poikani kysyi syntymäpäiväsankarittarelta, että kuinka monta vuotta tämä on? Poika oli hyvin ihastunut iloiseen päivänsankariin ja tämä vastasi hänelle leikkisästi: 'Arvaa, ei naisilta saa kysyä, kuinka vanha hän on'. No, siihen poika vastasi tomerasti: 'Oletko vanhempi kuin Ylppö?' (Sinä vuonna akateemikko Arvo Ylppö täytti 100 vuotta ja häntä juhlittiin näyttävästi tv:ssä ja julkisuudessa).

nimitys ole isoisän?

• tulla mummiksi

43 vuotiaana. Se oli heti aivan luonnollinen nimitys.
        Olin jopa ylpeä arvonimestä. Lapsenlapset kun on pieniä, se aika on maailman onnellisinta aikaa.
        On ihana sada hoivata tarvittaessa pieniä palleroita, se aika on loppujenlopuksi niin lyhyt aika, kun lapset kasvaa ja menee kouluihin, helle tulee paljon omia harrastuksia ja menoja , heitä näkee harvemmin.
        Ovat kyllä aikuisinakin ihania, on onnellista olla mummi.

• Korppis
        tulla mummiksi kirjoitti:

Olin jopa ylpeä arvonimestä. Lapsenlapset kun on pieniä, se aika on maailman onnellisinta aikaa.
        On ihana sada hoivata tarvittaessa pieniä palleroita, se aika on loppujenlopuksi niin lyhyt aika, kun lapset kasvaa ja menee kouluihin, helle tulee paljon omia harrastuksia ja menoja , heitä näkee harvemmin.

Tänään kirkolla käydessäni yllätyin, kirkonkylämme lapsiäiti, joka sai esikoisensa 15-vuotiaana oli taas raskaana. Mummu nuorempi ehkä minua oli silminnähden se joka huolehti kun parivuotias pikkuinen sai raivarin ostoskeskuksen aulassa.

Onnea kaikille mummoloille ja suukkosia.

• mummuli minäkin
        Korppis kirjoitti:

Tänään kirkolla käydessäni yllätyin, kirkonkylämme lapsiäiti, joka sai esikoisensa 15-vuotiaana oli taas raskaana. Mummu nuorempi ehkä minua oli silminnähden se joka huolehti kun parivuotias pikkuinen sai raivarin ostoskeskuksen aulassa.

Ja sinä tietysti erittäin uteliaana seurasit tilanteen kehittymistä. Sopii persoonaasi tosi hyvin.

• kun jotkut
        tulla mummiksi kirjoitti:

naiset eivät pidä mummo-nimityksestä?
        Onko se vanhuuden pelkoa?

Minusta se on todellakin arvonimi, jota ei voi rahalla ostaa.

• Korppis
        mummuli minäkin kirjoitti:

Ja sinä tietysti erittäin uteliaana seurasit tilanteen kehittymistä. Sopii persoonaasi tosi hyvin.

Tosi hyvä oivallus, seuraan tilannetta, koska minulla ihana tilaisuus ja saman ikäisiä omia lapsia. He kuitenkin ovat oppineet ymmärtämään, että ensin on opiskeltava ammatti ja sitten ehkä joskus jos luoja suo lapsosia ; )

• pidän
        kun jotkut kirjoitti:

erittäin ihanana asiana olla mummi kahdelle suloiselle lastenlapselle. He ovat vielä pieniä, kumpikin alle kouluiän reilusti.

Vanhuutta tai vanhenemista en pelkää, kunhan terveyttä piisaisi edes kohtuullisesti. Ensi vuonna tulee mittariin 59 vuotta. Hyvä kun on saanut jo kokea kaikenlaista elämässään tähän ikään. Elämä on hyvää ja mummina olo myös.

• Korppis
        kun jotkut kirjoitti:

Olen erilainen kuin sinä, sinulle se on arvonimi ja minulle vanhuuden alku. En halua olla mummu vaan se kiva Mandi ; )

• tajuan
        Korppis kirjoitti:

Olen erilainen kuin sinä, sinulle se on arvonimi ja minulle vanhuuden alku. En halua olla mummu vaan se kiva Mandi ; )

ollaan erilaisia ja niin pitää ollakin. En mitenkään halunnut hyökätä sinua vastaan tässä asiassa.
        Minä oon mummi ja sinä oot Mandi :).

• aina tiedät?
        Korppis kirjoitti:

Minulla ei ole lapsia, joten koskaan en tuota arvonimeä tule saamaan.
        Saanen kuitenkin keskustella asiasta?

Minulle toinen mummoni on aina muistoissani lämmin syli, pyhäpäivä, valkoiset pitsiverhot, juhla-aterian päätteeksi kauniista pilkkumista jälkiruokakupposeen ammennettu pullamaitojälkkäri. :)

Silti, samaa mummoa serkkuni pelkäsivät, kävi ilmi nyt aikuisina keskustellessamme.

• 1943
        Korppis kirjoitti:

miten lystää, mutta mielestäni pitäisi saada lapsia vasta sitten, kun pystyy itse huolehtimaan heistä. En kertaakaan pystynyt hoidattamaan lapsiani isoäideillä, koska molemmat kuolivat ennen kuopukseni syntymää. En myöskään oleta, että vastaan biologisista lapsenlapsistani, jos minulle heitä suodaan. Tilapäisapua annan, jos pystyn.

• jo 36v

ylpeä mummo.
      Sitä nimitystä vaan en saanut heti käyttöön :(
      Oli äitini, joka oli mummo, monille lapsille ,oli toisen puolen suvun mummi ja isoäiti.
      Siinä sitten vanhimmille lapsenlapsille jouduin mamma olemaan muutaman vuoden.

• 1943

tiedä tuleeko minusta oikeaa mummoa koskaan, mutta elämä kuljetti minut varamummoksi miesystäväni lapsenlapselle. Olin mm. auttamassa hänen ylioppilasjuhlissaan ja mellä on yhteinen harrastus. Lapseni ovat häntä 11 ja 8 v vanhempia. Kuten omien lapsienikin hänen molemmat mummonsa ovat kuolleet nuorehkoina. Ukit ja vaarit ovat eläneet/elävät vanhemmiksi.

• nuorille tärkeä
        1943 kirjoitti:

tiedä tuleeko minusta oikeaa mummoa koskaan, mutta elämä kuljetti minut varamummoksi miesystäväni lapsenlapselle. Olin mm. auttamassa hänen ylioppilasjuhlissaan ja mellä on yhteinen harrastus. Lapseni ovat häntä 11 ja 8 v vanhempia. Kuten omien lapsienikin hänen molemmat mummonsa ovat kuolleet nuorehkoina. Ukit ja vaarit ovat eläneet/elävät vanhemmiksi.

Varamummokin on melkein sama kuin oikea mummo, jos lapsella tai nuorella ei ole läheisiä väleja omiin mummoihin tai he ovat kuolleet. Moni nuori tukeutuu ja on ilahtunut, jos vanhempi aikuinen on kiinnostunut heidän elämästään ja tekemisistään ja nuorten on niin helppo ystävystyä. - meidän suvussamme lapseni pitivät jo pienestä pitäen minun siskoistani ja veljistäni. Nyt vanhana on mukavaa, kun nuoret aikuiseni ja vanhat sisarukseni välittävät toisistaan (kaikilla sisaruksillani ei ole edes omia lapsia). - On vain kiva nähdä eri sukupolvien kommunikoivan keskenään, kun niin paljon puhutaan yksinäisistä vanhuksista ja hajalleen erkaantuneista riitaisista suvuista.

• 1943
        nuorille tärkeä kirjoitti:

Varamummokin on melkein sama kuin oikea mummo, jos lapsella tai nuorella ei ole läheisiä väleja omiin mummoihin tai he ovat kuolleet. Moni nuori tukeutuu ja on ilahtunut, jos vanhempi aikuinen on kiinnostunut heidän elämästään ja tekemisistään ja nuorten on niin helppo ystävystyä. - meidän suvussamme lapseni pitivät jo pienestä pitäen minun siskoistani ja veljistäni. Nyt vanhana on mukavaa, kun nuoret aikuiseni ja vanhat sisarukseni välittävät toisistaan (kaikilla sisaruksillani ei ole edes omia lapsia). - On vain kiva nähdä eri sukupolvien kommunikoivan keskenään, kun niin paljon puhutaan yksinäisistä vanhuksista ja hajalleen erkaantuneista riitaisista suvuista.

kivalta, kun minulle annettiin kunniatehtävä panna papiljotit "lapsenlapseni" päähän ennen lakkiaisia. Hänen äitinsä hyväksyy minut täysin, on iloinen kun isänsä on löytänyt naisystävän. Juhannuksen ajan olimme viereisillä mökeillä ja jaoimme ruoanvalmistusta, tein osa yhteisille aterioille.

• mummo tarkoittaa ainakin sitä, että olemme silloin saaneet lapsenlapsen.

Olen mummi tai mummo kuudelle lapsenlapselle, ja takkuulla iloinen niistä kiljaisuista "Mummi tuli", "Moi mummi", "muuuuummiiiii saanko tulla yöksi" jne..:)

En mie nyt muuten niin mummo ole :)

• haluan olla ihan vaan mummu, vanha kai tässä jo ollaankin eikä se mummu-nimitys lainkaan lisää ikää.
      Mummi sopii sellaisille hienostuneille isoäideille!

Oli tänäänkin upeaa, kun pojantyttäreni, 7-v. kysyi saako hän tulla mummun kanssa laivaristeilylle. Ongelma tuli siitä, kun risteily tehdään elokuussa koulujen alettua, mutta äitinsä sanoi, että paljon on koulusta oppilaita pois reissujen tähden, viikonkin etelämatkalla.

Niinpä asia on sovittu ja mummu lähtee laivalle lapsenlapsensa kanssa ja on niin mummua että!

• riippuu ihan siitä miksi lapsemme minua kutsuvat, tyttäremme perheet käyttävät minusta "mummi" sanaa, ja tietenkin lapsetkin sitä käyttävät, pojan lapsille olen mummo, koska poikamme kutsuu minua mummoksi, - ei siinä sen kummempaa ole :)

• mummon elämästä

Tuommoinen on ihanaa lasten keksimää arkipäivän huumoria.
      Hieno pohdinta neljä vuotiaalta tytöntylleröltä.

Elämä mummona on suuri etuoikeus ja elämän rikkaus.

• korppis

...taisin olla ainut joka on toisin ajatelija.. nakrattaa..jos en olisi heittänyt mielipidettäni ketju olisi lopahtanut heti alkuunsa vai kuinka mummelit?

• -meirikki ejk.

kuten jo kertonut sain lapseni lapsena, pressanluvalla avioon ja 19v eronnut.
        Mamma oli äitini, myös tyttärelleni, minua kutsui etunimeltä - paitsi kun oli saatava jotain ´ei nyt riitä rahat´kielteisen nurin, olin jopa äityli :))

Oli 22v saadessaan tytön, ja arvellen kysyi mummoudestani, olinhan vielä alle 40 itekkin. Sanoin et meillä on mamma edelleen, et mennään samoilla, jos sitten myöhemmin mummoksi muuttuisin. Ja olihan toinen mummo jo monenlapsensa kautta.

Eli etunimellä mä viäkin meneskelen, kummallekin :)) Toisilla toisin, rakkaita ovat koko poppoo:)

Tulin vasta niin myöhään koneelle, ja tykkään ensin lueskella mitä kirjoiteltu on, vastaan jos vastattaa ;DDD

• sillä väliä,

miksi lastenlapset kutsuu, mummo on aina mummo, vaikka voissa paistaisi.

Nakrattaa muakin. :))

• vanha mummo
        sillä väliä, kirjoitti:

miksi lastenlapset kutsuu, mummo on aina mummo, vaikka voissa paistaisi.

Nakrattaa muakin. :))

Minulla oli 'perintönä' lasteni kissa hoidossa ja se kuoli tänä keväänä 16-v. 4-v. lapsenlapseni suri sitä kovasti ja kyseli sitä aina, mutta selitin kissan menneen kissojen taivaaseen, kun se oli niiin vanha. Ja lapsenlapsi käski minun ostaa uuden kissan. - Noo-o, kerran lapsenlapseni tokaisi minulle että, 'Mummo, sun pitäis mennä jo taivaaseen'. Minä kysyin hämmästyneenä, että miksi? 'Kun sä olet nii-n vanha', sanoi tuo pikku tiitiäinen.

• kun naurattaa.
        vanha mummo kirjoitti:

Minulla oli 'perintönä' lasteni kissa hoidossa ja se kuoli tänä keväänä 16-v. 4-v. lapsenlapseni suri sitä kovasti ja kyseli sitä aina, mutta selitin kissan menneen kissojen taivaaseen, kun se oli niiin vanha. Ja lapsenlapsi käski minun ostaa uuden kissan. - Noo-o, kerran lapsenlapseni tokaisi minulle että, 'Mummo, sun pitäis mennä jo taivaaseen'. Minä kysyin hämmästyneenä, että miksi? 'Kun sä olet nii-n vanha', sanoi tuo pikku tiitiäinen.

Useamman, kuin kerran, tullut tunnistettua, että lapset ne parhaat, ja osuvimmat sanat sanovat, eivätkä yhtään mieti sanojensa sopivaisuutta. :))

Lapset ovat ihania, usein. ;))

• näin päättelin

Teillä kaikilla on identiteettisiä ongelmia.
      Ottakaa pikaisesti yhteyttä viralliseen valvojaan.

• on aina

paikalla virallinen valvoja, häntäkö hän tarkoittaa?

• olen nainen paikallaan

Vaikka olenkin mummo, äiti, ex-, rakastajatar, ystävä, ystävätär, vanha täti, kaveri ynnä muuta myötäelävä, ei minulla eikä otaksuttavasti kanssasisarillani ole mitään identtikriisiä. Olemme tässä hetkessä kiinni ja elämme siinä mukana. Olen niin sinut itseni ja ympäristöni kanssa, että minua ihan huumaa kesäillan tavoin tämä elämän ihanuus.

• 1943
        olen nainen paikallaan kirjoitti:

Vaikka olenkin mummo, äiti, ex-, rakastajatar, ystävä, ystävätär, vanha täti, kaveri ynnä muuta myötäelävä, ei minulla eikä otaksuttavasti kanssasisarillani ole mitään identtikriisiä. Olemme tässä hetkessä kiinni ja elämme siinä mukana. Olen niin sinut itseni ja ympäristöni kanssa, että minua ihan huumaa kesäillan tavoin tämä elämän ihanuus.

elämä on ihanaa. Viikon ajan olen elänyt ikiomaa elämääni eli ollut yksin kotinurkissa ja pistäytynyt välillä Hesassa ja entisillä kotikonnuilla. Nyt pesen mattoja ja siivoan kotiani pienin annoksin. Huomenna alkaa täysin erilainen jakso ja sitten taas palaan tänne. Kohta voi alkaa poimia mansikoita säilöön, uskomatonta tämä ajan liitäminen!

• !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        1943 kirjoitti:

elämä on ihanaa. Viikon ajan olen elänyt ikiomaa elämääni eli ollut yksin kotinurkissa ja pistäytynyt välillä Hesassa ja entisillä kotikonnuilla. Nyt pesen mattoja ja siivoan kotiani pienin annoksin. Huomenna alkaa täysin erilainen jakso ja sitten taas palaan tänne. Kohta voi alkaa poimia mansikoita säilöön, uskomatonta tämä ajan liitäminen!

myös kaikki peilisi!

• 1943
        !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

myös kaikki peilisi!

loistaa pitkälle. Peilien ja ikkunoiden puhdistus ei ole minulle niin tärkeää kuin monille muille. Tärkeämpää on puhdistaa keittiö, vessa ja lavuaari ynnä sauna. Oikein aurinkoista päivää Sinullekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      394
      2842
    2. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      76
      2239
    3. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      112
      1785
    4. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      192
      1499
    5. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      77
      1472
    6. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      27
      1447
    7. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1445
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1323
    9. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      80
      1287
    10. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1256
    Aihe