Luottokortit kallistuvat

Eilen ilmoitettiin uutisissa Luottokorttien hinnannoususta.

Lähes kaikillahan jo luottokortti on ja itsellänikin jo ensimmäisten joukossa.

Tietysti kortit ovat aina maksaneet ja näkyneet myyntihinnoissa. Me hyväuskoiset kortinkäyttäjät emme vaan ole asiaan kiinnittäneet huomiotamme.

Samanlaisia rahansyöjiä ovat Plussa-, Bonus- ym.-kortit. Nuohan tuovat ostajilla jonkin sentin yhä kalliimista hinnoista.

Voidaan tietysti todeta, että edellämainitut antavat työtä monille ja suurehkoissa em. yrityksissä. Jos sama henkilömäärä saataisiin hyödylliseen työhön olisi tulos Oy Suomen kannalta parempi.

Itse olen ostanut kaupoista, jotka myyvät käteismaksajalle halvemmalla kuin kortinkäyttäjille.

Lopetin oman Luottokorttini päivää ennen uutista. Menin pankkiin ja leikkautin korttini kahtia.

Olen rahan suhteen aika löyhäkätinen, heräteostoihin ja pelaamiseen sortuva. Säästöä toivon syntyvän!

Mitäs tuumaatte korttien käytöstä?

42

329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri lainkaan,

mutta huomasin VISA-laskussani, että käteisen nosto automaatista on Nordealla noussut jo 2 € 20% , mikä on melkoinen summa, markoissa parisen kymppiä
      -summan suuruudesta riippuen.

• Olet nostanut Visalla, joloin kulut etenkin pienissä nostoissa ovat suuret. Pankkikorteillahan ei näitä ole, ainakaan näkyvästi.

• näin se oli ilmaistu
        Ruuneperi kirjoitti:

Olet nostanut Visalla, joloin kulut etenkin pienissä nostoissa ovat suuret. Pankkikorteillahan ei näitä ole, ainakaan näkyvästi.

VISA-laskussani.

Eli siis nosto 2 € 0,2 %, satasen nostoni siis maksoi 4 €= markoissa noin 24.

• ......
        näin se oli ilmaistu kirjoitti:

VISA-laskussani.

Eli siis nosto 2 € 0,2 %, satasen nostoni siis maksoi 4 €= markoissa noin 24.

koska summa 100 ei ole nostojen joukossa, täytyi nostaa 40 € ja 60 €
        joten kaksi eri nostoa ja kasi eri maksua.

Vahingossa ja muissa aatoksissa olen painanut VISA gredit- nappia,
        täytyypä olla viisaampi jatkossa.

Kiitos R-peri, että otit asian esiin, tulin ajatelleeksi näitäkin juttuja.
        Turhan 'automaattisesti' usein toimin.

• hyvä asia

-Ei ole ollut tarvis pitää käteistä mukana, jolloin ryöstönvaara on pienempi.
      -Matkustellessa ei rahanvaihto joka rajalla ole ollut välttämätöntä ja vaihtopisteet ottavat kyllä omat katteensa rahaa vaihtaessa.
      -Pankkien aukioloaikoja ei ole tarvinnut miettiä.
      -Sirukortti tehnyt kopioinninkin huomattavan vaikeaksi.

Korttien vuoksi tehtävä pankkityö on varsin hyödyllistä, se turvaa monin tavoin asiakkaan etuja, käteistä ei tavitse kuin ostos-seurantapelkoinen hämäräkaupoissa :)

Käteismaksuun kustannuksilla pakottaminen on pitkä askel taaksepäin.

• Korttien käyttö jatkuu edelleen.

Kun kortit tulivat käyttöön, tulivat myös nosto-ja maksuautomaatit. Pankkivirkailijoiden määrää vähennettiin eli tehtiin työttömiksi.

Kyllä ne pankkiautomaatitkin maksavat ja kortinkäyttäjät ovat maksajia.

• pilvi*
        Ruuneperi kirjoitti:

Korttien käyttö jatkuu edelleen.

Kun kortit tulivat käyttöön, tulivat myös nosto-ja maksuautomaatit. Pankkivirkailijoiden määrää vähennettiin eli tehtiin työttömiksi.

Kyllä ne pankkiautomaatitkin maksavat ja kortinkäyttäjät ovat maksajia.

jäätyäni yksin,kävin läpi taloudellisen tilanteeni,ja katsoin järkevämmäksi maksaa pois se vähä,mikä oli Mastercard ja Stockmann luottokorteilla ja luovuin niistä.Samoin Eurocardista luovuin.

Pankkiautomaatit riittävät tällä hetkellä minulle.

• Sinikynä

Amerikasta levinnyt luottokorttivillitys on kaiken pahan alku ja juuri.
      Nykyinenkin finanssikriisi on seurausta luotolla elämisestä.
      Paras tapa saada ihmiset ymmärtämään omat kulutusmahdollisuutensa on se, että kaikki ostokset ja palvelut MAKSETAAN KÄTEISELLÄ RAHALLA.
      Raha on ollut tunnettu vaihdon väline jo yli 2500 vuotta sitten.
      Käyttäkäämme mekin riihikuivaa rahaa, niin ei tarvitse maksaa korttipelistä senttiäkään.
      Meikä aikoo tässä pikku hiljaa opiskella käteisen käyttöä varsinkin, kun käyttelytilien korko on nykyään olematon.

• se irtisanomiselta

säästynyt pankkivirkailija ottaa joka ikisestä laskustasi mojovan käsittelymaksun jne..
        Samoin valuutanvaihdoissa menee väliraha kuitenkin.
        Eli ei se käteinen pelasta lisäkuluilta, jotenkin tavaran ja rahan vaihtoa tullaan aina verottamaan.
        Luotolla eläminen ja yli varojensa eläminen on taas korvienvälistä kiinni, ei maksuvälineestä.

• *Kukkahame*

Kuinka kalliiksi mahtaakaan nousta nostot kun uusitaan nuo pankkiautomaatit, ja se on jo aika pian, tulevan syksyn aikana. Eurosta/nosto jäi jotenkin mieleeni.
        Ymmärsinköhän väärin, jos maksaa pankkikortilla siihen ei tule muutoksia, mutta luotolla (Visa, Master ym) kertamaksuun tulee huomattava lisä.
        Pankkikortin käyttö olisi edelleenkin maksuton maksettaessa, mutta pankkihan perii kaikista maksun ne on nähtävänä tiliotteessa.

• ja rahataloutensa
        se irtisanomiselta kirjoitti:

säästynyt pankkivirkailija ottaa joka ikisestä laskustasi mojovan käsittelymaksun jne..
        Samoin valuutanvaihdoissa menee väliraha kuitenkin.
        Eli ei se käteinen pelasta lisäkuluilta, jotenkin tavaran ja rahan vaihtoa tullaan aina verottamaan.
        Luotolla eläminen ja yli varojensa eläminen on taas korvienvälistä kiinni, ei maksuvälineestä.

seuraaminen muutenkin.

• Maalaismies*

Riihikuivalla rahalla saa varsinkin isommissa ostoissa tuntuvat alennukset. Huomasin sen taannoin uusiessani autoani. Myyjä melkein järkyttyi. Myös päivittäisostoksissa käteisellä maksaessani kassa "palkitsee" tämän tästä työntämällä 7%:n alennuskortin seuraavaa ostosta varten.
        Olen se vanhanaikainen, joka on "makkuuttanut rahhaa". Riihikuiva on kova sana tätä nykyä.

• Maalaismies* kirjoitti:

Riihikuivalla rahalla saa varsinkin isommissa ostoissa tuntuvat alennukset. Huomasin sen taannoin uusiessani autoani. Myyjä melkein järkyttyi. Myös päivittäisostoksissa käteisellä maksaessani kassa "palkitsee" tämän tästä työntämällä 7%:n alennuskortin seuraavaa ostosta varten.
        Olen se vanhanaikainen, joka on "makkuuttanut rahhaa". Riihikuiva on kova sana tätä nykyä.

menit autoliikkeeseen auton hinta selvinä seteleinä plakkrissasi?

Olen kuullut kerrottavan, että täällä joskus meni eräs urakoitsija täryjyrän ostoon ja rahat olivat paperinarulla sidotussa kenkälaatikossa.
        Oli siinä myyjän suu tainnut loksahtaa auki. Silloin ei vielä ollut niin suuria seteleitäkään kuin nyt €uroaikana.
        Ja tämä tarina on tosi!

• Missä?
        Maalaismies* kirjoitti:

Kerro!

• Maalaismies*
        Maalaismies* kirjoitti:

No joo, ei tullut ihan tarkasti määriteltyä riihikuivaa rahaa. Tarkoitin käteismaksulla, siis ostoa ilman minkäänlaista luottoa. Rahan makkuuttamisella tarkoitan (niin kuin monet muutkin) sen pitämistä käyttelytilillä. Siitä ei korkoa juuri tule, mutta sitä enemmän saa etua jostakin isommasta ostoksesta.
        Toki mulla Visa on, mutta ei se juuri muualla vingu kuin ulkomailla. Siellä vain tulee enää harvoin käydyksi.

• Maalaismies* kirjoitti:

No joo, ei tullut ihan tarkasti määriteltyä riihikuivaa rahaa. Tarkoitin käteismaksulla, siis ostoa ilman minkäänlaista luottoa. Rahan makkuuttamisella tarkoitan (niin kuin monet muutkin) sen pitämistä käyttelytilillä. Siitä ei korkoa juuri tule, mutta sitä enemmän saa etua jostakin isommasta ostoksesta.
        Toki mulla Visa on, mutta ei se juuri muualla vingu kuin ulkomailla. Siellä vain tulee enää harvoin käydyksi.

että olet makkuuttanut rahojasi polstarin alla ja sieltä sitten ottanut alimmaisia pois homehtumasta lähtiessäsi auton ostoon!
        Hah-hah! ;)

• Hintriika*
        Tellastiina kirjoitti:

että olet makkuuttanut rahojasi polstarin alla ja sieltä sitten ottanut alimmaisia pois homehtumasta lähtiessäsi auton ostoon!
        Hah-hah! ;)

Vastikään luin lehdestä pikku uutisen, kun tytär (jossakin ulkomailla) oli ostanut äidille yllätyksenä uuden patjan ja kuskannut vanhan kaatopaikalle. Patja sattuikin olemaan äidin säästöpossu. Sen sisältämä rahasumma oli mahtavan iso.

Aikamoinen kaatopaikkasouvi siitä syntyi. Uutinen ei paljastanut, mikä etsinnän lopputulos oli.

Minä olen aina luottanut käteiseen rahaan, mutta en sentään patjaan ole niitä kätkenyt. Vaikka sekin on nähty, ettei edes pankki ole aina takuuvarma paikka säästöille. Eivätkä toisaalta lainat häviä (kuten säästöt), vaikka pankki kaatuisi. Kai sekin jotakin logiikkaa on, vaikka minä en ymmärrä.

• Maalaismies*
        Hintriika* kirjoitti:

Vastikään luin lehdestä pikku uutisen, kun tytär (jossakin ulkomailla) oli ostanut äidille yllätyksenä uuden patjan ja kuskannut vanhan kaatopaikalle. Patja sattuikin olemaan äidin säästöpossu. Sen sisältämä rahasumma oli mahtavan iso.

Aikamoinen kaatopaikkasouvi siitä syntyi. Uutinen ei paljastanut, mikä etsinnän lopputulos oli.

Minä olen aina luottanut käteiseen rahaan, mutta en sentään patjaan ole niitä kätkenyt. Vaikka sekin on nähty, ettei edes pankki ole aina takuuvarma paikka säästöille. Eivätkä toisaalta lainat häviä (kuten säästöt), vaikka pankki kaatuisi. Kai sekin jotakin logiikkaa on, vaikka minä en ymmärrä.

Patjaan piilotettu raha on todellista, samoin käyttelytilillä oleva tiettyyn summaan saakka (minkä valtio takaa). Illalla telkusta tulee dokumentti Bernard Madoffista, joka huijasi asiantuntemuksellaan 65 miljardia dollaria upporikkailta ympäri maailmaa. Asiantuntemus tarkoittaa, että kukaan ei ymmärrä miten se voi olla mahdollista.

Kun puhutaan arvopapereista puhutaan kuvitellusta rahasta. Muistan lapsuudessani kerrotun eräästä siivoojasta, joka vippasi kauppaneuvoksen rouvalle aina kun tämä tarvitsi käteistä. Eihän rikkailla ole muuta kuin kuviteltua rahaa.

Viime laman aikana syntyneet konkurssit maksettiin suurelta osin oikealla omaisuudella, so. mummon mökeillä.

• jjoutava

ole ymmärtänyt mitä tekisin luottokortilla.

Mieleeni tuli kaveri joka halusi erottua joukosta luottokortin ylpeänä kantajana.
      Kunnes jonakin päivänä rahat oli hänelläkin vähissä, kysyttiin missä on se luottokortti?
      Vaimo otti sen pois, oli rehellinen vastaus, vaimohan olikin pankkivirkailija ammatiltaan.

• Ulkomailla on Luottokortti ollut hyödyllinen mutta kallis. Suurta matkakassaa ei tarvitse silloin kuitenkaan kuljettaa.

• *Kukkahame*
        Ruuneperi kirjoitti:

Ulkomailla on Luottokortti ollut hyödyllinen mutta kallis. Suurta matkakassaa ei tarvitse silloin kuitenkaan kuljettaa.

Matkoilla se on tosi hyvä, saa paikallista valuuttaa automaatilta, ei se tähän asti ole ollut kallista käyttää.
        Nyt nämä ovat EUn myötä tulleet lisämaksut

• *Kukkahame* kirjoitti:

Matkoilla se on tosi hyvä, saa paikallista valuuttaa automaatilta, ei se tähän asti ole ollut kallista käyttää.
        Nyt nämä ovat EUn myötä tulleet lisämaksut

Nyt kyllä kun ollaan yhteisessä valuutassa, muuten vain paikallisella kortilla.

• tepposet
        Ruuneperi kirjoitti:

Ulkomailla on Luottokortti ollut hyödyllinen mutta kallis. Suurta matkakassaa ei tarvitse silloin kuitenkaan kuljettaa.

Edellisten 8:n viikon aikana olimme 4-viikkoa Espanjassa, viikon Albaniassa ja viikon Kreikassa.

En huomannut kortilla maksamisen olevan sen kalliimpaa kuin Suomessakaan = ei lisäkustannuksia.

Joitakin vähäisiä markkina- ja toriostoksia varten olemme pitäneet hiukan käteistä.

Albaniassa vaihdoimme 100E:lla paikallista rahaa. Loput annoin oppaille.

Käteisen nostaminen maksaa hieman.

• Muutama vuosi sitten pankkikorttia uusittaessa pankista melkeinpä pakotettiin minut ottamaan Visakortti.
      Koskaan en ole sitä luottokorttina käyttänyt ja tuskin tulen käyttämäänkään,
      ärsyttää vain, kun kassat aina joutuvat kysymään pankki vai luotto, itse kun en huomaa sitä aina sanoa.
      Ei se kuitenkaan voi ainoaksi pankkikortiksi tulla, koska tavallista korttia saa vieläkin ja sanovat, että Visakorttia ei saa kuin yhden sama henkilö.

• Yksi kirjoittaja

Visa korttiyhdistelmä minullakin on, mutta eihän siitä kortista veloiteta vaan käytöstä jos käytät sitä Visa..Master..Euro..luottoa

• Yhä yleistyvä korttikone kauppojen kassalla tarjoaa ensin luottokorttimaksua, joka pitää itse vaihtaa pankkikorttimaksuksi.

Pankki on lainalaitos ja se haluaa velallisia.

• "aina",

siltä tuntuu nykyisin.

Olisi vaikea oppia takaisin käteisen käyttöön.

Minulla on siru-kortti, jossa on luotto-mahdollisuus, eli VISA-laskun tullessa siihen on merkitty maksettavaksi vain osa koko kk:n summasta.

Olen a i n a ottanut ylempää koko summan, ja vaihtanut sen maksettavaksi.

Luottokortti on minulla vuosimaksuton Nordeassa.

• Puusilmä¤
        "aina", kirjoitti:

siltä tuntuu nykyisin.

Minulla on siru-kortti, jossa on luotto-mahdollisuus, eli VISA-laskun tullessa siihen on merkitty maksettavaksi vain osa koko kk:n summasta.

mutta en ymmärrä tarkoitatko pankkikorttia vai luottokortti/pankkikorttia, ei sen väliä ajattelen vain.
        *Ottanut ylempää koko summan, ja vaihtanut sen maksettavaksi...joo

• Puusilmä¤
        "aina", kirjoitti:

siltä tuntuu nykyisin.

mutta en ymmärrä tarkoitatko pankkikorttia vai luottokortti/pankkikorttia, ei sen väliä ajattelen vain.

• maksettavaksi
        Puusilmä¤ kirjoitti:

heti tänään.
        Siis: en ole käyttänyt koskaan sitä mahdollisuutta, että maksaisin vain sen osan koko laskusta, mikä sinne alas on valmiiksi merkitty.

Toisin sanoen, en ole käyttänyt kortin luotto-ominaisuutta, vaikka siinä sellainen onkin.

Sen sijaan nostaessani automaatista 100 € , painoin ajattelematta VISA-gredit-nappia, vahingossa, ja siitä nuo isot maksu. - En taida tehdä toista kertaa nyt kun sen huomasin vasta.

• Maalaismies*

Luottokortin uusiminen vivahtaa samaan pakkomaksuun kuin mitä pakollinen mediamaksukin. Nekin jotka ikinä eivät käytä sen palvelua maksavat silti. Olin jostakin kuulevinani, että googlekin vähin erin tulee maksulliseksi. Olisihan somaa, että joutuisi maksamaan omista blogisivuistaan tai kuva-albumeistaan, jotka on ilmaisina tullut pistäneeksi julkiseen käyttöön.

• tepposet

Olemme maksaneet kaiken mahdollisen luottokortin maksuaikaominaisuudella.

Maitotölkistä lentoihin, autovuokriin ja hotelleihin.

Ei ole tarvinnut vahtia lompakon sisältöä ja heräteostot ovat jääneet tekemättä kortin käyttörituaalien vuoksi.

Aivan pienen lisäkustannuksen vuoksi emme kortin käyttöä vähennä.

• Maalaismies*

Eikös luottokortti juuri mahdollista heräteostot, mitkä rituaalit sitä jarruttavat?

• Tähdykkä
        Maalaismies* kirjoitti:

Eikös luottokortti juuri mahdollista heräteostot, mitkä rituaalit sitä jarruttavat?

Laitampa minäkin lusikkani soppaan, minä maksan kaikki laskut koneellani

ja siirrän tililtäni s-pankin tilille sen verran minkä oletan tarvitsevani ruokaostoksiin koska tämä kauppa on lähinnä ja ostokset teen sieltä,

mitään muuta en maksa korteilla ainoastaan jos hankin jotain suurempaa esim.
        huonekaluja tai vastaavaa mutta niitähän ei vanha ihminen juuri enää hanki.

Näin olen menetellyt jo kauan ja talouteni on pysynyt tasapainossa eikä heräteostoksiakaan tule tehtyä.

• .......
        Tähdykkä kirjoitti:

Laitampa minäkin lusikkani soppaan, minä maksan kaikki laskut koneellani

ja siirrän tililtäni s-pankin tilille sen verran minkä oletan tarvitsevani ruokaostoksiin koska tämä kauppa on lähinnä ja ostokset teen sieltä,

mitään muuta en maksa korteilla ainoastaan jos hankin jotain suurempaa esim.
        huonekaluja tai vastaavaa mutta niitähän ei vanha ihminen juuri enää hanki.

Näin olen menetellyt jo kauan ja talouteni on pysynyt tasapainossa eikä heräteostoksiakaan tule tehtyä.

maksaakseni Prismoissa tekemäni ruoka-ym. ostokset.

S-pankki on kovasti pyydellyt siihen korttiin liitettäväksi myös VISA-luottokortti-ominaisuuden.

Mutta koska VISA-luottokorttini on Nordeassa vuosimaksuton, en siihen mennyt mukaan.

Nyt S-pankissa kitenkin sanottiin, että heilläkin se tulisi pysymään ilmaisena.

Oletko siitä tietoinen?

• ....... kirjoitti:

maksaakseni Prismoissa tekemäni ruoka-ym. ostokset.

S-pankki on kovasti pyydellyt siihen korttiin liitettäväksi myös VISA-luottokortti-ominaisuuden.

Mutta koska VISA-luottokorttini on Nordeassa vuosimaksuton, en siihen mennyt mukaan.

Nyt S-pankissa kitenkin sanottiin, että heilläkin se tulisi pysymään ilmaisena.

Oletko siitä tietoinen?

Luottokorteista syntyy kustannuksia. Olisi oikein, että jokainen luottokortin omistaja itse maksaisi korttinsa. Nythän kortittomatkin maksavat kulut kohonneina hintoina.

• tepposet
        Maalaismies* kirjoitti:

Miten kortti voisi houkutella heräteostoksiin?

Ei ainakaan meillä!

Kortin käyttö on kuin palohälytin.
        1. Riko lasi!
        2. Paina nappia!

Käteisen käytössä toteutuu vain tuo ensimmäinen vaihe, lompsa esiin.
        Kortti vaatii vielä kuittauksen tai näppäilyn.

Kortin käytön alkuvaiheessa olimme täysin PA.
        Minulla toki säännölliset tulot.
        Siitä huolimatta emme hankkineet mitään harkitsematonta emmekä käyttäneet luotto-ominaisuutta.
        Vain maksuaikakorttina.

Kaikki mahdollinen on suoraveloituksessa.
        Laskut, kuten yhtiövastikkeet, koneella niin pitkääle kuin on tiedossa.
        Muu maksetaan kortilla, paitsi tori- yms. ostokset.

Koskaan ei tarvitse laskea 5000E:n rajan riittävyyttä.

• Maalaismies*
        tepposet kirjoitti:

Miten kortti voisi houkutella heräteostoksiin?

Ei ainakaan meillä!

Kortin käyttö on kuin palohälytin.
        1. Riko lasi!
        2. Paina nappia!

Käteisen käytössä toteutuu vain tuo ensimmäinen vaihe, lompsa esiin.
        Kortti vaatii vielä kuittauksen tai näppäilyn.

Kortin käytön alkuvaiheessa olimme täysin PA.
        Minulla toki säännölliset tulot.
        Siitä huolimatta emme hankkineet mitään harkitsematonta emmekä käyttäneet luotto-ominaisuutta.
        Vain maksuaikakorttina.

Kaikki mahdollinen on suoraveloituksessa.
        Laskut, kuten yhtiövastikkeet, koneella niin pitkääle kuin on tiedossa.
        Muu maksetaan kortilla, paitsi tori- yms. ostokset.

Koskaan ei tarvitse laskea 5000E:n rajan riittävyyttä.

Jos ymmärsin oikein, pelaat yhdellä luottokortilla ja se pysyy hallinnassasi. Silloin siinä ei mitään. Luottokorttiongelmat kasautuvat monien erilaisten luottokorttien haltijoille. Se on tietenkin aivan eri juttu kuin kertomasi tapa. Nyt on käynyt ilmi, että jotkut ovat tahtomattaan joutuneet luottokortin omistajaksi ostaessaan jotain isompaa.

Asioita, raha-asiat mukaan luettuna voidaan hoitaa eri tavoin hyvin tai hyvin huonosti. Se kuuluu elämä nimiseen peliin eikä suinkaan vähäpätöisenä osana.

• tepposet
        Maalaismies* kirjoitti:

Jos ymmärsin oikein, pelaat yhdellä luottokortilla ja se pysyy hallinnassasi. Silloin siinä ei mitään. Luottokorttiongelmat kasautuvat monien erilaisten luottokorttien haltijoille. Se on tietenkin aivan eri juttu kuin kertomasi tapa. Nyt on käynyt ilmi, että jotkut ovat tahtomattaan joutuneet luottokortin omistajaksi ostaessaan jotain isompaa.

Asioita, raha-asiat mukaan luettuna voidaan hoitaa eri tavoin hyvin tai hyvin huonosti. Se kuuluu elämä nimiseen peliin eikä suinkaan vähäpätöisenä osana.

Oikeassa olet! Kortti kerrallaan.
        Muijalla sen rinnakkaiskappale.

En ymmärrä miten oppivelvollisuuden suorittaneet, oikeustoimikelpoiset ihmiset eivät hallitse peruslaskutoimituksia!
        Laskimetkin ovat olleet käytettävissä yhtä kauan kuin yksityishenkilöiden luottokortit.

Kortit eivät lisää tuloja. Kaikkihan tämän ymmärtävät.

Ps. Ainoa velkamme syntyi talon rakentamisen yhteydessä.

Esimerkiksi autoon emme ole koskaan ottaneet lainaa.
        On hankittu sellainen värkki mihin varat ovat riittäneet muusta, peruskulutuksesta tinkimättä.

• Maalaismies*

Ajantasa radiossa selvitti kuinka Saksassa eivät luotto/pankkikortit enää kelpaa monessakaan paikassa. Matkailijan on syytä varata käteistä mukaansa. Kortit tulevat liikkeille niin kalliiksi ylläpitää, että ne kieltäytyvät niistä. Myös luottokorttirikollisuus yleistyy päivä päivältä.

Vaikka laulussa lauletaan etteivät vanhat ajat koskaan enää palaa, niin kyllä ne palaavat.

• Olen jo pitkään tehnyt ostoksia tutussa rautakaupassa. Ihmetystäni herätti, kun ilman plussakorttia sai alennuksen, oikein huomattavan. Käteinen rahakin noteerattiin luottokorttia paremmaksi.

Yksi asia vielä:

Luottokortista luopuminen, kuten minä tein, ei auta. Luottokorttien kustannukset ovat mukana hinnoissa niin kauan kuin on luottokortteja!

• tepposet
        Ruuneperi kirjoitti:

Olen jo pitkään tehnyt ostoksia tutussa rautakaupassa. Ihmetystäni herätti, kun ilman plussakorttia sai alennuksen, oikein huomattavan. Käteinen rahakin noteerattiin luottokorttia paremmaksi.

Yksi asia vielä:

Luottokortista luopuminen, kuten minä tein, ei auta. Luottokorttien kustannukset ovat mukana hinnoissa niin kauan kuin on luottokortteja!

Ostin paikallisesta K-Raudasta sähkötarvikkeet -40% lappuhinnasta ja lvi-tarvikkeet 45 - 60% lappuhinnasta.

Uuden auton ostossa ei auttanut käteiskauppa.
        Väittivät liikkeelle olevan edullisempaa myydä heidän rahoittamallaan luotolla.
        En ole ollut autovelassa ennenkään enkä aloittanut nytkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      436
      3151
    2. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      82
      2413
    3. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      116
      1878
    4. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      195
      1565
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      27
      1533
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      77
      1522
    7. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1475
    8. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1398
    9. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1391
    10. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      80
      1317
    Aihe