hensun/näyttösuunnitelman tekoon ohjeita!!!

anneli 2009

Olen menossa päiväkotiin katu jaksolla ja hensun/näyttönsuunnitelman "pallukat" on ihan outoja!Voisiko joku kertoa niistä että ymmärtäisin tai antaa esimerkkejä??
-oppimaan oppiminen ja tiedon hankinnan hallinta
(tähän ne pallukat)
-sosiaali- ja terveysalan ammattien yhteiskunnallisen perustan hallinta (tähän ne pallukat)
-ammattietiikan perusteiden hallinta
(tähän ne pallukat)
-ammatillisen vuorovaikutuksen hallinta
(tähän ne pallukat)
-kasvun tukemisen ja ohjaamisen hallinta
Asiakaslähtöisyys
toiminta yhteistyössä
toiminta kasvun tukijana

18

40247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkki.

      (tähän ne pallukat)

      -No mitäs sulle pitäis vastata? Pistä ne pallukat siihen niin katsotaan sitten, kun tiedetään mihin haetaan vastausta. Pitäähän kysyjänkin vähän panostaa kysymykseen. Eihän sua kukaan pysty neuvomaan, jos et esitä selviä kysymyksiä.

      • anneli 2009

        OPPIMAAN OPPIMINEN JA TIEDON HANKINNAN HALLINTA
        *on ottanut vastuun omasta osaamisestaan ja kartuttaa aktiivisesti ammatillista taitotietoaan
        *suoriutuu monipuolisesti tiedon-hausta itseohjautuvasti ja hallitsee työssään tarvitsemansa atk-ohjelmat
        *osaa arvioida ammatillista kasvuaan realistisesti
        SOSIAALI- JA TERVEYSALAN AMMATIEN YHTEISKUNNALLISEN PERUSTAN HALLINTA
        *pystyy perustelemaan lähihoitajan ammatin yhteiskunnallisen tarpeen ja tuntee lähihoitaja-tutkinnon rakenteen ja ammattitaitovaatimukset
        *arvostaa lähihoitajan ammattia ja toimii siihen liittyvien säädösten mukaisesti
        *toimii työyhteisössään luovasti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja yrittäjähenkisesti
        *työskentelee suunnitelmallisesti sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmää hyväksi käyttäen ja sen toimintaperiaatteiden mukaisesti asiakkaan voimavarat huomioiden
        *osaa laatia ja käyttää hoito-,kasvatus- ja palvelusuunnitelmaa oman työnsä laadun edistäjänä
        AMMATTIETIIKAN PERUSTEIDEN HALLINTA
        *työssä näkyy asiakkaan arvomaailmaa ja kulttuuritaustaa arvostava yksilöllinen työote
        *työskentelee palvelualttiisti asiakkaan tarpeita kuunnellen ja hänen toiveisiinsa kunnioitettavasti suhtautuen
        *soveltaa työssään monipuolisesti ammatillista osaamistaan omalla vastuu-alueellaan lähihoitajan eettisiä peri-aatteita noudattaen
        *toimii ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoisesti asiakastilanteissa
        *arvostaa työyhteisöänsä ja sen jäsenten osaamista,kykenee ottamaan vastuuta oman työyhteisönsä toiminnasta
        *noudattaa vaitiolovelvollisuutta
        AMMATILLISEN VUOROVAIKUTUKSEN HALLINTA
        *pystyy itsenäiseen palvelualttiiseen ja luontevaan työtoimintaan erilaisissa työympäristöissä
        *pystyy ilmaisemaan itseään selkeästi ja ymmärtävästi ja vastaanottamaan asiakkaan viestejä
        *käyttäytyy lämpimän kohteliaasti ja ihmisyyttä arvostaen
        *toimii aktiiviseti palautteen saamiseksi, tunnistaa omat voimavaransa ja kehittymistarpeensa saamansa palautetta hyödyntäen
        *ottaa huomioon asiakkaan tunnetilan ja pystyy toimimaan myötätuntoisesti asiakastilanteessa
        *pystyy rakentavaan vuorovaikutukseen työyhteisön pulmien ratkaisemiseksi
        KASVUN TUKEMISEN JA OHJAAMISEN HALLINTA
        ASIAKASLÄHTÖISYYS
        *huomio joustavasti työssään asiakkaan kehityksen ja toimii tilanteen vaatimalla tavalla tukien asiakkaan elinikäistä kehittymistä
        *työskentelee edistäen asiakkaan hyvinvointia ja osaa toiminnallaan vaikuttaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisääntymiseen asiakkaan arjen kannalta
        *pitää työnsä lähtö-kohtana asiakkaan yksilöllisiä tarpeita,toiveita ja elämäntilannetta
        *toimii voimavara-lähtöisesti
        TOIMINTA TYÖYHTEISÖSSÄ
        *pystyy jäsentämään ja suunnittelemaan joustavasti omaa asiakas-,kasvatus- ja hoitotyötään
        *toimii työssään tavoitteellisesti ja johdonmukaisesti omaa työtään teoreettisesti perustellen
        *arvostaa työyhteisön vuorovaikutteisuutta ja kehittää työtoimintaansa palautteen perusteella
        *arvostaa asiakaskuntansa kulttuuri-taustan moninaisuutta ja toimii hyvinvointia edistäen
        *toimii aktiivisesti oman alansa edustajana työryhmässä
        TOIMINTA KASVUN TUKIJANA
        *huolehtii ohjaavan kasvatuksen keinoin asiakkaiden kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta
        *innostaa ja motivoi yksilöllisesti ja ryhminä erilaisiin terveyttä ja hyvinvointia edistäviin toimintamahdollisuuksiin
        *perustelee tarkoituksenmukaiset toimintaa rajoittavat päätöksensä toimien luotettavana ja vastuullisena aikuisena
        *pystyy vastaamaan itsenäisesti ja vastuullisesti asiakkaan yksilöllisestä ohjauksesta ja neuvonnasta huomioiden hänet aktiivisena osallistujana
        *osaa luontevasti toimien ja erilaisia menetelmiä käyttäen koota asiakkaan palvelun ja hoidon kannalta keskeiset tiedot huomioiden asiakkaan sekä hänen sosiaalisen verkostonsa lähettämät viestit
        *osaa käyttää kykyjensä mukaisia luovan ilmaisun menetelmiä työvälineenään

        siinäpä olisi pallukat *merkityt joihin pitäisi osata kirjoittaa jotain, vaikeaa on..
        Neuvokaa jos tiedättä ja kyseessä päiväkoti harjoittelu.Kiitos etukäteen!


      • esimerkkejä...
        anneli 2009 kirjoitti:

        OPPIMAAN OPPIMINEN JA TIEDON HANKINNAN HALLINTA
        *on ottanut vastuun omasta osaamisestaan ja kartuttaa aktiivisesti ammatillista taitotietoaan
        *suoriutuu monipuolisesti tiedon-hausta itseohjautuvasti ja hallitsee työssään tarvitsemansa atk-ohjelmat
        *osaa arvioida ammatillista kasvuaan realistisesti
        SOSIAALI- JA TERVEYSALAN AMMATIEN YHTEISKUNNALLISEN PERUSTAN HALLINTA
        *pystyy perustelemaan lähihoitajan ammatin yhteiskunnallisen tarpeen ja tuntee lähihoitaja-tutkinnon rakenteen ja ammattitaitovaatimukset
        *arvostaa lähihoitajan ammattia ja toimii siihen liittyvien säädösten mukaisesti
        *toimii työyhteisössään luovasti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja yrittäjähenkisesti
        *työskentelee suunnitelmallisesti sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmää hyväksi käyttäen ja sen toimintaperiaatteiden mukaisesti asiakkaan voimavarat huomioiden
        *osaa laatia ja käyttää hoito-,kasvatus- ja palvelusuunnitelmaa oman työnsä laadun edistäjänä
        AMMATTIETIIKAN PERUSTEIDEN HALLINTA
        *työssä näkyy asiakkaan arvomaailmaa ja kulttuuritaustaa arvostava yksilöllinen työote
        *työskentelee palvelualttiisti asiakkaan tarpeita kuunnellen ja hänen toiveisiinsa kunnioitettavasti suhtautuen
        *soveltaa työssään monipuolisesti ammatillista osaamistaan omalla vastuu-alueellaan lähihoitajan eettisiä peri-aatteita noudattaen
        *toimii ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoisesti asiakastilanteissa
        *arvostaa työyhteisöänsä ja sen jäsenten osaamista,kykenee ottamaan vastuuta oman työyhteisönsä toiminnasta
        *noudattaa vaitiolovelvollisuutta
        AMMATILLISEN VUOROVAIKUTUKSEN HALLINTA
        *pystyy itsenäiseen palvelualttiiseen ja luontevaan työtoimintaan erilaisissa työympäristöissä
        *pystyy ilmaisemaan itseään selkeästi ja ymmärtävästi ja vastaanottamaan asiakkaan viestejä
        *käyttäytyy lämpimän kohteliaasti ja ihmisyyttä arvostaen
        *toimii aktiiviseti palautteen saamiseksi, tunnistaa omat voimavaransa ja kehittymistarpeensa saamansa palautetta hyödyntäen
        *ottaa huomioon asiakkaan tunnetilan ja pystyy toimimaan myötätuntoisesti asiakastilanteessa
        *pystyy rakentavaan vuorovaikutukseen työyhteisön pulmien ratkaisemiseksi
        KASVUN TUKEMISEN JA OHJAAMISEN HALLINTA
        ASIAKASLÄHTÖISYYS
        *huomio joustavasti työssään asiakkaan kehityksen ja toimii tilanteen vaatimalla tavalla tukien asiakkaan elinikäistä kehittymistä
        *työskentelee edistäen asiakkaan hyvinvointia ja osaa toiminnallaan vaikuttaa kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisääntymiseen asiakkaan arjen kannalta
        *pitää työnsä lähtö-kohtana asiakkaan yksilöllisiä tarpeita,toiveita ja elämäntilannetta
        *toimii voimavara-lähtöisesti
        TOIMINTA TYÖYHTEISÖSSÄ
        *pystyy jäsentämään ja suunnittelemaan joustavasti omaa asiakas-,kasvatus- ja hoitotyötään
        *toimii työssään tavoitteellisesti ja johdonmukaisesti omaa työtään teoreettisesti perustellen
        *arvostaa työyhteisön vuorovaikutteisuutta ja kehittää työtoimintaansa palautteen perusteella
        *arvostaa asiakaskuntansa kulttuuri-taustan moninaisuutta ja toimii hyvinvointia edistäen
        *toimii aktiivisesti oman alansa edustajana työryhmässä
        TOIMINTA KASVUN TUKIJANA
        *huolehtii ohjaavan kasvatuksen keinoin asiakkaiden kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta
        *innostaa ja motivoi yksilöllisesti ja ryhminä erilaisiin terveyttä ja hyvinvointia edistäviin toimintamahdollisuuksiin
        *perustelee tarkoituksenmukaiset toimintaa rajoittavat päätöksensä toimien luotettavana ja vastuullisena aikuisena
        *pystyy vastaamaan itsenäisesti ja vastuullisesti asiakkaan yksilöllisestä ohjauksesta ja neuvonnasta huomioiden hänet aktiivisena osallistujana
        *osaa luontevasti toimien ja erilaisia menetelmiä käyttäen koota asiakkaan palvelun ja hoidon kannalta keskeiset tiedot huomioiden asiakkaan sekä hänen sosiaalisen verkostonsa lähettämät viestit
        *osaa käyttää kykyjensä mukaisia luovan ilmaisun menetelmiä työvälineenään

        siinäpä olisi pallukat *merkityt joihin pitäisi osata kirjoittaa jotain, vaikeaa on..
        Neuvokaa jos tiedättä ja kyseessä päiväkoti harjoittelu.Kiitos etukäteen!

        Jos et ymmärrä jonkun pallukan sisältöä, niin selvitä mitä sillä tarkoitetaan. Sitten kirjoitat siihen liittyvän TEON,edes yhden, jonka pystyt tekemään siellä työpaikalla. Näin käyt läpi kaikki pallukat.Lyhyesti ja ytimekkäästi. Jos et jotain pysty näyttämään, niin siitä varmaan voi tehdä kirjallisen selvityksen, jonka ei tarvitse olla kovin pitkä tai sitten voit kertoa arviointikeskustelussa. Mikään noista ei ole hankala, alat vain miettimään! Kaikista tehdään varmaankin lopuksi myös itsearviointi, eli siihen vain kirjoitat mitä tuli tehtyä ja miten.
        Otetaampa muutama esimerkki,jotta käsität kuinka homma tehdään.

        *on ottanut vastuun omasta osaamisestaan ja kartuttaa aktiivisesti ammatillista taitotietoaan
        Pohdit keinoja oman ammattitaidon kehittämiselle. Hankit tarvittavaa ohjausta työssä aktiivisesti kyselemällä ja keskustelemalla työryhmän kanssa.

        *osaa arvioida ammatillista kasvuaan realistisesti
        Arvioit itsenäisesti työtäsi ja keskustelet siitä ohjaajan kanssa. Selvität mitkä asiat jo osaat, ja missä tarvitset lisää harjoittelua ja ohjausta.

        *suoriutuu monipuolisesti tiedon-hausta itseohjautuvasti ja hallitsee työssään tarvitsemansa atk-ohjelmat
        Pyrit oma-aloitteisesti hankkimaan tarvitsemani tiedon. Perehdyt mahdollisesti käytössä oleviin atk ohjelmiin ja niiden käyttöön työpaikalla.

        *työssä näkyy asiakkaan arvomaailmaa ja kulttuuritaustaa arvostava yksilöllinen työote
        Otat selvää asiakkaiden kulttuurisesta ja uskonnollisesta taustasta sekä arvomaailmasta keskustelemalla työkaverien/ohjaajan kanssa asioista, jotka henkilökunnan on huomioitava työssä ja huomion nämä työtä tehdessä. (On paljon erlaisia uskonnollisia ja kulttuurisia tapoja, jotka voivat näkyä työssä, esimerkiksi kaikki eivät ota osaa joidenkin juhlien valmisteluun yms.)

        pystyy perustelemaan lähihoitajan ammatin yhteiskunnallisen tarpeen ja tuntee lähihoitaja-tutkinnon rakenteen ja ammattitaitovaatimukset

        Tästä voit varmaan tehdä kirjallisen selvityksen. Opetushallituksen sivuilta löytyy varmaan yli 100 sivuinen LH tutkinnon opetussuunnitelma. Tiivistät sieltä esimerkiksi mitä kuuluu perusopintoihin ja mitä suuntaaviin, kuinka pitkään ne kestää jne. Ammattitaitovaatimukset on nuo kaikkien näyttösuunnitelmien pallukat. Niistä voi mainita montako näyttöä tutkintoon kuuluu ja mitä käsittelee. Ammatin yhteiskunnallista tarvetta on varmaan opiskeltu koulussa, joten tiivistät sieltä mahdolliseen tehtävään oleellisimmat.

        *pitää työnsä lähtö-kohtana asiakkaan yksilöllisiä tarpeita,toiveita ja elämäntilannetta
        Onko siellä päiväkodissa jotain lapsikohtaisia hoito ja kasvatussuunnitelmia, joihin voisit perehtyä, jotta opit tuntemaan lasten yksilölliset tarpeet? Voisit myös keskustella ohjaajasi kanssa eri lasten taustoista ja elämäntilanteista sekä miten huomioit ne.

        huolehtii ohjaavan kasvatuksen keinoin asiakkaiden kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta
        Tietysti ohjaat lapsia kaikissa päivittäisissä toiminnoissa (voit luetellakin niitä) turvallistekijät huomioiden. Puutut tarvittaessa ja pyrit omalla toiminnallasi ehkäisemään esimerkiksi tapaturmia.

        *osaa käyttää kykyjensä mukaisia luovan ilmaisun menetelmiä työvälineenään

        Oletko jossain hyvä? Osaatko laulaa,soittaa tai askarrella? Voit huomioida taitosi esimerkiksi jotain tuokiota lapsille järjestettäessä ja käyttää niitä muutenkin.

        käyttäytyy lämpimän kohteliaasti ja ihmisyyttä arvostaen
        Käyttäydyt ystävällisesti ja kohteliaasti. Hillitset omat tunteesi ja toimit harkitusti.

        *noudattaa vaitiolovelvollisuutta
        Et paljasta sivullisille mitäään asiakkaita tai työntekijöitä koskevia tietoja, kun saat tietää niistä.

        arvostaa lähihoitajan ammattia ja toimii siihen liittyvien säädösten mukaisesti

        Selvität työtä koskevat lait asetukset, joita sinun on noudatettava ja noudatat niitä. Opettele niitä sen verrann että osaat kertoa jotain.

        toimii aktiiviseti palautteen saamiseksi, tunnistaa omat voimavaransa ja kehittymistarpeensa saamansa palautetta hyödyntäen

        Pyydät aktiivisesti ja säännöllisesti palautetta ja otat saamasi palautteen työssä huomioon. Kerrot mitkä on sun vahvuudet ja missä tarvitset kehittymistä. Tämä pallukka toteutuu niissä sun keskusteluissa ohjaajan kanssa.

        *perustelee tarkoituksenmukaiset toimintaa rajoittavat päätöksensä toimien luotettavana ja vastuullisena aikuisena

        Selvität päiväkodin säännöt ja henkilökunnan kesken tehdyt päätökset toiminnasta eri tilanteissa. Toimit yhtenäisen linjan mukaan toisten kasvattajien kanssa ollessasi lasten kanssa. Jos lapsi tekee jotakin mikä ei ole sallittua, niin osaat sitten puuttua ja perustella.
        *arvostaa työyhteisön vuorovaikutteisuutta ja kehittää työtoimintaansa palautteen perusteella
        Tietysti huomioit saamasi palautteen ja teet aktiivisesti yhteistyötä toisten kanssa ja olet yhteistyökykyinen. Sitähän se vuorovaikutuksen arvostaminen on, ettet eristäydy yhteistyöstä ja ammatillisista keskusteluista.


    • pallukat ei aukea

      joltain muulta neuvoa näiden pallukoiden avaamiseen. "työskentelee suunnitelmallisesti sosialli- ja terveysalan palvelujärjestelmää hyväksikäyttäen ja sen toimintaperiaatteiden mukaisesti asiakkaan voimavarat huomioiden" Laittakaa vinkkejä miten olette ratkaisseet kyseisen kapulakielihirviön
      Ei onnistu ainakaan minun järjelläni. Kyseessä päiväkotiharjoittelu ja lähihoitajatutkinto

      • Guvatus

        Luulisin, että tuossa viimeisessä kohdassa halutaan työtehtävää tai näkemystä siitä, miten omassa työssäsi hyödynnättä koko laitteistoa asiakasta palvellessasi. Eli jos huomaat päiväkodissa, että lapsella on ongelmia, niin keneen otat yhteyttä, miten hoidat asiaa ja miten huomioit myös sen, että sekä lapsi että hänen vanhempansa eivät pala ihan loppuun tai ettei heitä esim. syyllistetä turhaan.

        En toki itse ole hoiva-alata, vaan toisista näyttötutkinnoista, mutta päiväkoti-ikäinen lapsi kyllä on.


      • Apua?!
        Guvatus kirjoitti:

        Luulisin, että tuossa viimeisessä kohdassa halutaan työtehtävää tai näkemystä siitä, miten omassa työssäsi hyödynnättä koko laitteistoa asiakasta palvellessasi. Eli jos huomaat päiväkodissa, että lapsella on ongelmia, niin keneen otat yhteyttä, miten hoidat asiaa ja miten huomioit myös sen, että sekä lapsi että hänen vanhempansa eivät pala ihan loppuun tai ettei heitä esim. syyllistetä turhaan.

        En toki itse ole hoiva-alata, vaan toisista näyttötutkinnoista, mutta päiväkoti-ikäinen lapsi kyllä on.

        Mun pitäis palauttaa ens viikolla näyttösuunnitelma (LANU) erityiskasvatus ja -ohjaus sekä moniammatillinen työ- osioista. "Pallukat" mullakin tuottaa hankaluuksia, kun en osaa niitä selventää suomeksi. Siispä kysyn: Osaisko joku suomentaa mulle seuraavat "pallukat" ja antaa niihin käytännönesimerkkejä?
        Eettiset lähtökohdat
        *osaa perustella toimintansa toimintaympäristönsä eettisten ohjeiden pohjalta
        *tuntee erilaisten ihmiskäsitysten ja arvojen merkityksen ohjaustoiminnalle
        *tunnistaa oman toimintansa taustalla olevat arvot ja ihmiskuvan sekä kykenee keskustelemaan niiden vaikutuksesta ja merkityksestä omaan toimintaan.
        Kokonaisuuden hallinta
        *osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaansa
        *osaa perustella toimintansa tarpeellisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden.
        Kasvatusnäkemykset ja niiden soveltaminen
        *tunnistaa erilaisia kasvatusnäkemyksiä ja osaa perustella oman toimintansa perustana olevan kasvatus- ja oppimiskäsityksen
        *tuntee kasvatusalan keskeiset käsitteet ja osoittaa kiinnostusta ajankohtaiseen kasvatus- ja ohjausalan keskusteluun
        *tuntee alan ajankohtaiset suuntaukset ja kykenee keskustelemaan niistä sekä soveltamaan tarvittaessa
        *tunnistaa oman kasvatuksellisen roolinsa kasvuprosessin tukemisessa ja osaa perustella sen merkityksen yksilön,ryhmän tai yhteisön kasvuprosessissa.
        Kehitysvaiheen huomioon ottaminen
        *osaa ottaa huomioon lasten ja nuorten ikä- ja kehitystason ohjaustoiminnassa
        *tunnistaa kehityksen taitekohdat
        *osaa ennakoida kehityksen mahd. riskikohdat


      • M
        Apua?! kirjoitti:

        Mun pitäis palauttaa ens viikolla näyttösuunnitelma (LANU) erityiskasvatus ja -ohjaus sekä moniammatillinen työ- osioista. "Pallukat" mullakin tuottaa hankaluuksia, kun en osaa niitä selventää suomeksi. Siispä kysyn: Osaisko joku suomentaa mulle seuraavat "pallukat" ja antaa niihin käytännönesimerkkejä?
        Eettiset lähtökohdat
        *osaa perustella toimintansa toimintaympäristönsä eettisten ohjeiden pohjalta
        *tuntee erilaisten ihmiskäsitysten ja arvojen merkityksen ohjaustoiminnalle
        *tunnistaa oman toimintansa taustalla olevat arvot ja ihmiskuvan sekä kykenee keskustelemaan niiden vaikutuksesta ja merkityksestä omaan toimintaan.
        Kokonaisuuden hallinta
        *osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaansa
        *osaa perustella toimintansa tarpeellisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden.
        Kasvatusnäkemykset ja niiden soveltaminen
        *tunnistaa erilaisia kasvatusnäkemyksiä ja osaa perustella oman toimintansa perustana olevan kasvatus- ja oppimiskäsityksen
        *tuntee kasvatusalan keskeiset käsitteet ja osoittaa kiinnostusta ajankohtaiseen kasvatus- ja ohjausalan keskusteluun
        *tuntee alan ajankohtaiset suuntaukset ja kykenee keskustelemaan niistä sekä soveltamaan tarvittaessa
        *tunnistaa oman kasvatuksellisen roolinsa kasvuprosessin tukemisessa ja osaa perustella sen merkityksen yksilön,ryhmän tai yhteisön kasvuprosessissa.
        Kehitysvaiheen huomioon ottaminen
        *osaa ottaa huomioon lasten ja nuorten ikä- ja kehitystason ohjaustoiminnassa
        *tunnistaa kehityksen taitekohdat
        *osaa ennakoida kehityksen mahd. riskikohdat

        Eikö kukaan ole osannut auttaa noissa lanun pallukoissa?


      • 14+3
        M kirjoitti:

        Eikö kukaan ole osannut auttaa noissa lanun pallukoissa?

        Jessus noita pallukoita, tuntuu ettei siellä muuta opiskellakaan kuin pallukoita,
        opitaanko siellä oikeasti hoitamaan ihmisiä?!!!


      • Ex ope
        14+3 kirjoitti:

        Jessus noita pallukoita, tuntuu ettei siellä muuta opiskellakaan kuin pallukoita,
        opitaanko siellä oikeasti hoitamaan ihmisiä?!!!

        Noita "pallukka"asioitahan (= opinnoille asettuja tavoitteita) opiskellaan nimenomaan teoriatunneilla, koska ne ohjaavat opetusta ja valmistavat siten opiskelijaa näyttöön. Näin ollen, jos opiskelija on opiskellut ja oppinut tutkinnon osaan liittyviä asioita, "pallukoiden" pitäisi avautua opiskelijalle tunnilla opiskelluilla asioilla omalla ajattelulla työyksikköön sovellettuna, mistä nähdän opiskelijan oppimisen taso. Ovatkohan kysyjät olleet tunneilla läsnä?


      • aikuisopiskelija
        Ex ope kirjoitti:

        Noita "pallukka"asioitahan (= opinnoille asettuja tavoitteita) opiskellaan nimenomaan teoriatunneilla, koska ne ohjaavat opetusta ja valmistavat siten opiskelijaa näyttöön. Näin ollen, jos opiskelija on opiskellut ja oppinut tutkinnon osaan liittyviä asioita, "pallukoiden" pitäisi avautua opiskelijalle tunnilla opiskelluilla asioilla omalla ajattelulla työyksikköön sovellettuna, mistä nähdän opiskelijan oppimisen taso. Ovatkohan kysyjät olleet tunneilla läsnä?

        en usko että kysymyksessä on niinkään opiskelijan motivaatio tai tuntiaktiivisuus, itse olen kuullut JOKAISEN näytön vastaanottajan ja työssäoppimisen ohjaajan päivittelevän kuinka ihmeellisiä pallukoiden asiat ovat ja kuinka kukaan heidän koko urallaan tuntemansa hoitaja ei täytä niitä kaikkia. opettajan ovat tietenkin asiasta eri mieltä...


      • Näyttisvastaanottaja
        aikuisopiskelija kirjoitti:

        en usko että kysymyksessä on niinkään opiskelijan motivaatio tai tuntiaktiivisuus, itse olen kuullut JOKAISEN näytön vastaanottajan ja työssäoppimisen ohjaajan päivittelevän kuinka ihmeellisiä pallukoiden asiat ovat ja kuinka kukaan heidän koko urallaan tuntemansa hoitaja ei täytä niitä kaikkia. opettajan ovat tietenkin asiasta eri mieltä...

        No, siinä tapauksessa olen tilastopoikkeus tämän asian suhteen. En ole vielä kertaakaan päivitellyt pallukoiden sisältöä, ne ovat helppoa kauraa, kun vain ymmärtää asiat ja osaa ne. Myöskin minulla on ollut pari opiskelijaa, jotka todellakin ovat asiat klaaranneet kuin vettä vaan. Pallukat ovat TÄYSIN ymmärrettäviä!


      • kohtiin..
        Apua?! kirjoitti:

        Mun pitäis palauttaa ens viikolla näyttösuunnitelma (LANU) erityiskasvatus ja -ohjaus sekä moniammatillinen työ- osioista. "Pallukat" mullakin tuottaa hankaluuksia, kun en osaa niitä selventää suomeksi. Siispä kysyn: Osaisko joku suomentaa mulle seuraavat "pallukat" ja antaa niihin käytännönesimerkkejä?
        Eettiset lähtökohdat
        *osaa perustella toimintansa toimintaympäristönsä eettisten ohjeiden pohjalta
        *tuntee erilaisten ihmiskäsitysten ja arvojen merkityksen ohjaustoiminnalle
        *tunnistaa oman toimintansa taustalla olevat arvot ja ihmiskuvan sekä kykenee keskustelemaan niiden vaikutuksesta ja merkityksestä omaan toimintaan.
        Kokonaisuuden hallinta
        *osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaansa
        *osaa perustella toimintansa tarpeellisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden.
        Kasvatusnäkemykset ja niiden soveltaminen
        *tunnistaa erilaisia kasvatusnäkemyksiä ja osaa perustella oman toimintansa perustana olevan kasvatus- ja oppimiskäsityksen
        *tuntee kasvatusalan keskeiset käsitteet ja osoittaa kiinnostusta ajankohtaiseen kasvatus- ja ohjausalan keskusteluun
        *tuntee alan ajankohtaiset suuntaukset ja kykenee keskustelemaan niistä sekä soveltamaan tarvittaessa
        *tunnistaa oman kasvatuksellisen roolinsa kasvuprosessin tukemisessa ja osaa perustella sen merkityksen yksilön,ryhmän tai yhteisön kasvuprosessissa.
        Kehitysvaiheen huomioon ottaminen
        *osaa ottaa huomioon lasten ja nuorten ikä- ja kehitystason ohjaustoiminnassa
        *tunnistaa kehityksen taitekohdat
        *osaa ennakoida kehityksen mahd. riskikohdat

        Viestisi on jo vanha, mutta toisia varten muutama vinkki.Näihinhän ei voi suoria vastauksia antaa, mutta pallukoita voi avata helpommin ymmärrettäväksi.

        *osaa perustella toimintansa toimintaympäristönsä eettisten ohjeiden pohjalta.
        -Onko jotain nimenomaisia periaatteita opetettu koulussa? Entä pä'iväkotien yleiset varhaskasvatussuunnitelmat, lähihoitajien eettiset periaatteet, lastenhoitolan eettiset ohjeet yms onhan näitä, joihin voit tutustua ja selvittää sitten kuinka ne työssäsi näkyy. Jos vaikka päiväkodissa kurittaisit lapsia, niin rikkoisit paitsi lakia niin myös eettisiä ohjeita vastaan.

        *tuntee erilaisten ihmiskäsitysten ja arvojen merkityksen ohjaustoiminnalle

        -Etsi tietoa eri ihmiskäsityksistä ja mikä on kyseisessä paikassa toiminnan taustalla. Esim päiväkodissa taustalla voi olla humaani ihmiskäsitys ja jossain muussa esim steinerpäiväkodissa taas antroposofinen ihmiskäsitys, jonka mukaan työn ja ohjaustoiminnan "suuremmat linjat" rakentuvat.

        tunnistaa oman toimintansa taustalla olevat arvot ja ihmiskuvan sekä kykenee keskustelemaan niiden vaikutuksesta ja merkityksestä omaan toimintaan.
        -Eli pitäis kai pohtia sun omaa kasvatusnäkemystä. Millaisia arvoja siinä on ja millainen ihmiskuva sitä parhaiten kuvaa (perehdy niihin) ja kuinka tämä oma ajattelu näkyy tai voi näkyä työssä.

        *osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaansa
        -Esim jos pidät vaikka liikuntatuokion lapsille, niin kykenet siitä tekemään vaikka kirjallisen suunnitelman (mitä tehdään, missä järjestyksessä, paljonko varataan aikaa, mitä tarvikkeita esille, varasuunnitelma jos aikaa jää jne) Sen tehtyäsi pystyt selvittämään esim ohjaajalle mikä meni hyvin, mikä ei onnistunut, missä kehittää jne.. Tässä toteutuu suunnittelu, toteutus ja arviointi.

        osaa perustella toimintansa tarpeellisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden
        -Eli tiedät mitä teet ja miksi. Osaat perustella miksi noudatat joitain sääntöjä lasten kanssa, esim turvallisuuden kannalta jne,

        *osaa ottaa huomioon lasten ja nuorten ikä- ja kehitystason ohjaustoiminnassa
        -Jos vedät jotain tuokiota niin se ei saa olla liian helppo tai liian vaativa. Täytyy suhteuttaa lasten ikään ja taitoon ja jo opittuihin asioihin.

        *tunnistaa erilaisia kasvatusnäkemyksiä ja osaa perustella oman toimintansa perustana olevan kasvatus- ja oppimiskäsityksen.
        -Etsi niistä tietoa kasvatusnäkemyksista ja oppimiskäsityksistä. Niitä on erilaisia ja nykyisin kouluissa oppimiskäsitys on konstruktivistinen.

        *tunnistaa oman kasvatuksellisen roolinsa kasvuprosessin tukemisessa ja osaa perustella sen merkityksen yksilön,ryhmän tai yhteisön kasvuprosessissa
        -Eli mikä sun oma roolisi on lasten kasvun tukemisessa, millaisista työtehtävistä ja asioista se muodostuu lähihoitajan osalta käytännön työssä? Kasvatusalan tutkintoja on useita ja sun pitää hahmottaa se asia lähihoitajan kannalta. Esimerkiksi lähihoitajan ja lastentarhanopettajan rooli ei varmaankaan ole sama. Sun pitää tietää oma työnkuvasi ja vastuualueesi ja mikä taas kuuluu toisille ja mihin sun ammattitaito ei riitä..


      • pallukoista.
        Näyttisvastaanottaja kirjoitti:

        No, siinä tapauksessa olen tilastopoikkeus tämän asian suhteen. En ole vielä kertaakaan päivitellyt pallukoiden sisältöä, ne ovat helppoa kauraa, kun vain ymmärtää asiat ja osaa ne. Myöskin minulla on ollut pari opiskelijaa, jotka todellakin ovat asiat klaaranneet kuin vettä vaan. Pallukat ovat TÄYSIN ymmärrettäviä!

        En ole vielä kertaakaan päivitellyt pallukoiden sisältöä, ne ovat helppoa kauraa, kun vain ymmärtää asiat ja osaa ne----------

        Suorititko itse näyttöjä opiskellessasi? On paljon helpompaa katsoa niitä pallukoita esim 5 vuoden työkokemuksen jälkeen kuin opiskelijana, joka ei ole päivääkään työtä tehnyt tai päiväkodissa ollut.
        Jotkut opiskelijat ovat lahjakkaampia kuin toiset, pari opiskelijaa on vähän, jos olet ohjannut paljon.

        Pallukat ovat TÄYSIN ymmärrettäviä!

        Lauseet ovat monimerkityksellisiä ja paljon joutuu miettimään mitä kaikkea niihin sisältyy. Teoriaopetus koulussa voi olla laaja-alaista, sieltä ei helposti niihin vastauksia löydy, puhumattakaan johonkin tietyn työpaikan tarpeisiin sovellettuna. Suoritin itse toisen tutkinnon näytöillä. Teoriasta sain aina arvosanoiksi 3-5, usein nelosta. Työnteko sujui hyvin, ei moitteita oikeastaa mistään näyttöviikoilla, pelkästään kehuja. Kuitenkin suunnitelmien kanssa oli täysi paniikki ja tein niitä tunti tunnin perään illasta toiseen.Olin aivan henkisesti loppu usean näyttösuunnitelman teon jälkeen. Minusta on väärin että sellaiseen kirjalliseen värkkäämiseen ja merkityksien pohtimiseen menee kohtuuttomasti aikaa ja vaivaa, eihän sen pitäisi olla homman tarkoitus. Ja ammattikorkeakouluistakin valmistutaan ilman näyttöjä, joten kyllä se ammattitaito saadaan muutenkin. Tämä on turhan työläs tapa.


      • Vika hrjottelu menos
        14+3 kirjoitti:

        Jessus noita pallukoita, tuntuu ettei siellä muuta opiskellakaan kuin pallukoita,
        opitaanko siellä oikeasti hoitamaan ihmisiä?!!!

        Joo, pallukoita eli kriteereitä ihan sikana, mut kun on oppisopimusopiskelija niin parhaan opin saat työpaikalta, riippuu tietty siitä millaseen paikkaan pääset työskentelemään oppisoppari ajaksi silloin tieto / taito on selkäytimessä, koulusta tulee vaa teoria ;)))


      • viu
        kohtiin.. kirjoitti:

        Viestisi on jo vanha, mutta toisia varten muutama vinkki.Näihinhän ei voi suoria vastauksia antaa, mutta pallukoita voi avata helpommin ymmärrettäväksi.

        *osaa perustella toimintansa toimintaympäristönsä eettisten ohjeiden pohjalta.
        -Onko jotain nimenomaisia periaatteita opetettu koulussa? Entä pä'iväkotien yleiset varhaskasvatussuunnitelmat, lähihoitajien eettiset periaatteet, lastenhoitolan eettiset ohjeet yms onhan näitä, joihin voit tutustua ja selvittää sitten kuinka ne työssäsi näkyy. Jos vaikka päiväkodissa kurittaisit lapsia, niin rikkoisit paitsi lakia niin myös eettisiä ohjeita vastaan.

        *tuntee erilaisten ihmiskäsitysten ja arvojen merkityksen ohjaustoiminnalle

        -Etsi tietoa eri ihmiskäsityksistä ja mikä on kyseisessä paikassa toiminnan taustalla. Esim päiväkodissa taustalla voi olla humaani ihmiskäsitys ja jossain muussa esim steinerpäiväkodissa taas antroposofinen ihmiskäsitys, jonka mukaan työn ja ohjaustoiminnan "suuremmat linjat" rakentuvat.

        tunnistaa oman toimintansa taustalla olevat arvot ja ihmiskuvan sekä kykenee keskustelemaan niiden vaikutuksesta ja merkityksestä omaan toimintaan.
        -Eli pitäis kai pohtia sun omaa kasvatusnäkemystä. Millaisia arvoja siinä on ja millainen ihmiskuva sitä parhaiten kuvaa (perehdy niihin) ja kuinka tämä oma ajattelu näkyy tai voi näkyä työssä.

        *osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaansa
        -Esim jos pidät vaikka liikuntatuokion lapsille, niin kykenet siitä tekemään vaikka kirjallisen suunnitelman (mitä tehdään, missä järjestyksessä, paljonko varataan aikaa, mitä tarvikkeita esille, varasuunnitelma jos aikaa jää jne) Sen tehtyäsi pystyt selvittämään esim ohjaajalle mikä meni hyvin, mikä ei onnistunut, missä kehittää jne.. Tässä toteutuu suunnittelu, toteutus ja arviointi.

        osaa perustella toimintansa tarpeellisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden
        -Eli tiedät mitä teet ja miksi. Osaat perustella miksi noudatat joitain sääntöjä lasten kanssa, esim turvallisuuden kannalta jne,

        *osaa ottaa huomioon lasten ja nuorten ikä- ja kehitystason ohjaustoiminnassa
        -Jos vedät jotain tuokiota niin se ei saa olla liian helppo tai liian vaativa. Täytyy suhteuttaa lasten ikään ja taitoon ja jo opittuihin asioihin.

        *tunnistaa erilaisia kasvatusnäkemyksiä ja osaa perustella oman toimintansa perustana olevan kasvatus- ja oppimiskäsityksen.
        -Etsi niistä tietoa kasvatusnäkemyksista ja oppimiskäsityksistä. Niitä on erilaisia ja nykyisin kouluissa oppimiskäsitys on konstruktivistinen.

        *tunnistaa oman kasvatuksellisen roolinsa kasvuprosessin tukemisessa ja osaa perustella sen merkityksen yksilön,ryhmän tai yhteisön kasvuprosessissa
        -Eli mikä sun oma roolisi on lasten kasvun tukemisessa, millaisista työtehtävistä ja asioista se muodostuu lähihoitajan osalta käytännön työssä? Kasvatusalan tutkintoja on useita ja sun pitää hahmottaa se asia lähihoitajan kannalta. Esimerkiksi lähihoitajan ja lastentarhanopettajan rooli ei varmaankaan ole sama. Sun pitää tietää oma työnkuvasi ja vastuualueesi ja mikä taas kuuluu toisille ja mihin sun ammattitaito ei riitä..

        Muinaiseen viestiin huomioksi että opiskelija jolle vastasit, ei opiskellut lähihoitajaksi vaan kyseessä oli LANU (lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinto). Muuten vastaukset varmasti olivat aivan päteviä ja hienosti avattu.


    • opiskelija1111

      Mitä voisitte kertoa hoito- ja kasvatustyön prosessista?

    • Moikka!
      Käytän nyt tilaisuutta hyväkseni ja mainostan tätä omaa "palveluani".
      Olen pyynnöstä - ja omasta mielenkiinnostanikin - auttanut immeisiä täyttämään näitä lomakkeita tässä vuosien varrella. Pääasiassa olen erikoistunut kaupan, hallinnon, yrittäjyyden ja johtamisen tutkintoihin (näitä käyn arvioimassakin säännöllisesti - aikanaan niitä myös opetin yhdessä aikkarissa), mutta ideologialtaan nämä näyttösuunnitelmat ovat samankaltaisia.
      Joten jos tarvitsette apua, niin lähettäkää meiliä osoitteeseen [email protected]. Sellaisen 20 euron muodollisen korvauksen olen näistä hommista yleensä ottanut.

    • sari173

      Terveyttä ja hyvinvointia koskevan tiedon hallinta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7171
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1327
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1267
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1126
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1061
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe